اخبار خراسان جنوبی

وزارت اطلاعات اعلام کرد: ۱۴ نفر از عناصر هدایت‌شده از سوی گروهک «داعش خراسان» شناسایی و با دستور مرجع قضایی بازداشت شدند.

 

وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ۱۴ نفر از عناصر هدایت‌شده از سوی گروهک آمریکایی-صهیونیستی موسوم به «داعش خراسان» شناسایی و با دستور مرجع قضایی بازداشت شدند.

متن اطلاعیه وزارت اطلاعات به شرح زیر است:

به استحضار ملت شریف ایران می‌رساند طی سلسله عملیات‌های انجام شده توسط ادارات کل اطلاعات استان‌های تهران، البرز، فارس و خوزستان با همکاری جامعه اطلاعاتی کشور، تعداد ۱۴ نفر از عناصر هدایت‌شده از سوی گروهک آمریکایی-صهیونیستی موسوم به «داعش خراسان» شناسایی و با دستور مرجع محترم قضایی بازداشت شدند.

متهمین مورد اشاره در چند روز اخیر با هدف انجام عملیات‌های تروریستی و به‌صورت غیرقانونی وارد کشور شده بودند.
از این تعداد ۷ عنصر داعشی در استان فارس و ۷ تروریست دیگر در استان‌های تهران، البرز و خوزستان دستگیر شدند. نتایج حاصل از تحقیقات و بازجویی‌ها متعاقباً منتشر خواهد شد.

در آستانه اربعین حسینی از عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و نیز از متولیان محترم و دست‌اندرکاران مساجد، تکایا، مواکب و هیآت تقاضا دارد با حفظ هوشیاری کامل، هرگونه موارد و تحرکات مشکوک را سریعاً به ستاد خبری وزارت اطلاعات به شماره ۱۱۳ گزارش فرمایند.

کمبود روحانی در شهر سرایان

کمبود روحانی در شهر سرایان

حجت الاسلام مرتضایی نیا کمبود طلاب و روحانی را در سطح شهر متذکر شد و گفت: یکی از کارهای خوب فرهنگی جذب طلاب در آموزش و پرورش است ولی با ورود برخی از طلاب به بدنه آموزش و پرورش دست ما از وجود روحانی خالی تر از گذشته شده است و باید دستگاه های اجرایی در امور فرهنگی بویژه در مناطق کم برخوردار فعال تر عمل کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سرایان، حجت الاسلام غلامرضا مرتضائی نیا امام جمعه شهر سرایان در چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهر با بیان اینکه در شهر سرایان فعالیت های فرهنگی نسبتا مناسبی صورت گرفته که قابل تقدیر است، اظهار کرد: این فعالیت ها باید در مناطق کم برخوردار شهر نیز اجرایی و گسترش یابد.

 

وی با تاکید بر این موضوع که باید مشکلات و ضعف های فرهنگی مناطق مختلف شناسایی شود تا متناسب با آن اقدامات فرهنگی مورد نیاز آن منطقه عملیاتی شود، از ادارات خواست تا امکانات و ظرفیت های فرهنگی موجود خود را به صورت عملیاتی در اختیار این مناطق قرار دهند.

 

امام جمعه سرایان کمبود طلاب و روحانی را در سطح شهر متذکر شد و تصریح کرد: یکی از کارهای خوب فرهنگی جذب طلاب در آموزش و پرورش است ولی با ورود برخی از طلاب به بدنه آموزش و پرورش دست ما از وجود روحانی خالی تر از گذشته شده است و باید دستگاه های اجرایی در امور فرهنگی بویژه در مناطق کم برخوردار فعال تر عمل کنند.

 

حجت الاسلام مرتضائی نیا همچنین با اشاره به همایش بزرگ اربعین حسینی خاطرنشان کرد: امروز در راس شعائر اربعین، فریاد خونخواهی مسلمین برای فلسطین و غزه به عنوان پاره تن اسلام است.

 

حسین خیاط فرماندار سرایان هم با بیان اینکه باید در شهرستان امکانات و ظرفیت های فرهنگی شناسایی و سپس متناسب با نقاط مختلف بویژه کم برخوردار بکار گرفته شود، تصریح کرد: متاسفانه مباحث و بودجه های فرهنگی همواره با تشتت روبرو است و درست شدنی نیست مگر اینکه در مجلس و یا دولت در این حوزه اتفاق عملی صورت پذیرد.

 

وی با گلایه از اینکه معمولا همه ادارات به شکلی از بودجه فرهنگی برخوردار می باشند و شاهد اتفاق فرهنگی خاصی در آن دستگاه نیستیم در حالی که دستگاههای فرهنگی تخصصی بودجه خاصی نمی گیرند، افزود: تقسیم اعتبارات فرهنگی به دستگاهای اجرایی هنوز با مشکل  مواجه است.

فرماندار سرایان گفت: با توجه به ظرفیت ها و امکانات فرهنگی موجود در شهرستان باید برنامه ریزی و سندی دقیق از داشته های فرهنگی تهیه شود تا در مناسبت ها و مناطق کم برخوردار از این امکانات بتوان بهره برد.

وی خاطرنشان کرد: بدون برنامه نمی شود انتظار پیشبرد امور فرهنگی را داشت و لذا باید فعالیت های فرهنگی را به صورت برنامه مدون و عملیاتی ارائه داد تا از حمایت‌های مردمی و دستگاه های اجرایی برخوردار شد.

وحید فنودی مسئول فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سرایان هم در ابتدای این جلسه با بیان دستور کار جلسه خواستار پوشش متوازن امکانات و ظرفیت های فرهنگی در سایر نقاط شهر به ویژه نقاط کم برخوردار شد و اظهار داشت: در حال حاضر بیشتر امکانات و برنامه های فرهنگی در یک نقطه از شهر سرایان متمرکز بوده و مناطق دیگر از این ظرفیت ها کمتر برخوردار می شوند.

 

 

 

کسب ۲۱ مدال رنگارنگ هیات ورزش‌های زورخانه‌ای خراسان جنوبی

کسب ۲۱ مدال رنگارنگ هیات ورزش‌های زورخانه‌ای خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – رئیس هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان جنوبی گفت: امسال کسب ۳۷ مدال توسط این هیات هدف‌گذاری شده که تاکنون ورزشکاران استان در مسابقات کشوری ۲۱ مدال طلا، نقره و برنز به‌ دست آوردند.

حجت الاسلام حامد مقری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی استان بعد از اینکه در دهه ۹۰ اوج خود را سپری می‌کرد بعد از موضوع کرونا و اتفاقاتی که در مدیریت رخ داد دچار افت شدیدی شد بگونه‌ای که در سال ۱۴۰۱ تنها ۲ مدال کشوری کسب کردیم.

وی ادامه داد: با استفاده از همه ظرفیت‌های استان، سال ۱۴۰۲ تعداد مدال‌های کسب شده به ۲۶ مورد رسید و نسبت به مشابه سال قبل ۱۳ برابر افزایش یافت.

رئیس هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان جنوبی اظهار کرد: نخستین مسابقات کشوری ورزش زورخانه‌ای در سال ۱۴۰۳ با مدال طلای نماینده خراسان جنوبی آغاز شد.

وی ادامه داد: بیش از ۱۳۰ نفر از ۲۳ استان کشور در این مسابقات شرکت کرده بودند که طاها غفاری مرشد نونهال آینده‌دار استان با یک اجرای فنی توانست مدال طلای رشته مرشدی نونهالان کشور را از آن خود کند.

 

کسب ۲۱ مدال رنگارنگ هیات ورزش‌های زورخانه‌ای خراسان جنوبی

 

حجت الاسلام مقری تصریح کرد: هیات ورزش‌های زورخانه‌ای استان امسال تاکنون از لحاظ کمیت و کیفیت مدال‌ها نسبت به سال قبل افزایش صعودی داشته در حالیکه هنوز چهار اعزام دیگر به مسابقات کشوری تا پایان سال خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: امسال از سوی فدراسیون فراملی ورزش‌های زورخانه‌ای علی قمری سرمربی و محمدرضا حسن پور نیز مرشدی تیم ملی مسابقات جهانی ورزش زورخانه ای ۲۰۲۴ در بلاروس را بر عهده داشتند.

رئیس هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان جنوبی یادآور شد: امسال علی اصغر اکبری و امیرحسین دهقانی برای شرکت در اردوی آماده سازی تیم ملی بزرگسالان برای آماده سازی برای مسابقات جهانی، به تهران اعزام شدند.

وی گفت: فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی کشور از قهرمان ارزنده خراسان جنوبی امیرحسین دهقانی برای حضور در اردوی تیم ملی ورزش زورخانه‌ای برای شرکت در جشنواره ورزشی – فرهنگی بین المللی به میزبانی مسکو پایتخت کشور روسیه دعوت کرد.

حجت الاسلام مقری با اشاره به پروژه‌های عمرانی هیات ورزش‌های زورخانه‌ای استان افزود: سال گذشته زورخانه خیرساز ثامن الحجج (ع) امیرآباد بیرجند با مشارکت خانواده مرحوم حاج حسن امیرآبادی‌زاده احداث و افتتاح شد.

وی ادامه داد: همچنین زورخانه بین المللی بیرجند، خوسف، سه قلعه سرایان و چند زورخانه خیرساز از جمله در روستای بجد نیز در حال تکمیل است.

رئیس هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان جنوبی تاکید کرد: همه این اقدامات و دستاوردهای در حالی در استان رقم خورده که بودجه ورزش پهلوانی استان قابل مقایسه با خیلی از استان‌ها و کشور نیست و با کمترین امکانات و بودجه به‌صورت خودجوش توسط ورزشکاران انجام می‌شود.

اربعین برای زدودن غبار گمراهی است

خطیب جمعه موقت بیرجند: حرکت بزرگ اربعین برای زدودن غبار گمراهی است.

اربعین برای زدودن غبار گمراهی است
حجت الاسلام نوفرستی در نماز عبادی و سیاسی جمعه این هفته بیرجند گفت: هر ساله بیش از ۲۵ میلیون زائر از اقصی نقاط عالم خود را به کربلا می‌رسانند که این برای جهان اسلام نعمت بسیار بزرگیست و جریان اربعین فضای عالم را منور کرده و تمامی کسانی که در عالم به دنبال نجات هستند این راه را پیدا خواهند کرد.

وی افزود: بصیرت و آگاهی به قدری مهم است که امام حسین (ع) جان خود را فدا کرد تا مردم از گمراهی بیرون آمده و نور حقانیت را ببینند و همایش بزرگ اربعین هم برای زدودن غبار گمراهی است.

خطیب جمعه موقت بیرجند گفت: اینکه در دانشگاه‌های اروپا و آمریکا فریاد عدالت خواهی و دفاع از مظلوم بلند می‌شود در امتداد قیام امام حسین (ع) و حقانیت آفرینی و مبارزه با ظلم است.

حجت الاسلام نوفرستی افزود:ما در استفاده از ابزار‌های تبلیغاتی و میدان‌های نبرد شناختی باید با تفکر و مواضع راهبردی پیش برویم و با دقت و اشراف اطلاعاتی، آینده نگری داشته باشیم و به پیروزی برسیم.

وی همچنین با اشاره به آغاز هفته دولت، یاد و خاطره شهیدان رجائی و باهنر را گرامی داشت و شهید رییسی را نیز الگویی برجسته در خدمت به مردم دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوفرستی با تشکر از مجلس شورای اسلامی برای تحقق وفاق ملی گفت: برای دولت چهاردهم آرزوی توفیق میکنیم و امیدواریم با تأسی به شهدای خدمت و تبعیت از رهبر معظم انقلاب، برای تحقق اهداف عالیه نظام و اسلام حرکت کنند.

 

 

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند گفت: ۱۰۸ دانش آموز این شهرستان در جشنواره علمی پژوهشی تحت عنوان طرح کاظمی آشتیانی، رتبه استانی کسب کردند.

بهدانی مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند از کسب ۱۰۸ رتبه استانی به همت دانش آموزان بیرجندی در جشنواره علمی، پژوهشی تحت عنوان طرح کاظمی آشتیانی خبر داد و گفت: جشنواره علمی پژوهشی با هدف گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش و شکوفایی استعداد‌های دانش آموزان تحت عنوان طرح کاظمی آشتیانی هر سال در ۱۲ محور برگزار می‌شود.

او افزود: این جشنواره یک فرصت استثنایی برای دانش آموزان است تا با به نمایش گذاشتن استعداد‌ها و دستاورد‌های خود در حوزه پژوهش، فناوری و علمی از مزایای جذب و پذیرش استعداد‌های برتر ملی در دانشگاه فرهنگیان بهره‌مند شوند.

بهدانی با بیان اینکه در بیرجند قریب به هزار نفر ثبت نام و ۲۶۰ نفر به مرحله استانی معرفی شدند اظهار کرد: از این تعداد ۱۰۸ نفر در مرحله استانی کسب رتبه داشته و به مرحله کشوری راه یافته اند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند بیان کرد: مرحله کشوری این مسابقات در شهریور به صورت مجازی برگزار می‌شود.

 

تکمیل روشنایی ۵ کیلومتر از محور‌های خراسان جنوبی

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی از تکمیل ۵ کیلومتر پروژه روشنایی محور‌های استان برای افزایش ایمنی خبر داد.

تکمیل روشنایی ۵ کیلومتر از محور‌های خراسان جنوبی

محمد فدوی گفت: برای ارتقای محور‌های استان به ویژه تقاطع‌های دارای تصادفات و مقاطع مه گیر، در سال جاری بیش از ۵ کیلومتر به روشنایی جاده‌ای استان افزوده شده است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی افزود: همچنین برای ارتقای ایمنی تردد در محور‌های استان، ۵ کیلومتر روشنایی دیگر در حال انجام است که تا یک ماه آینده به اتمام می‌رسد.

فدوی گفت: روشنایی جاده‌ها و محور‌های مواصلاتی از جمله عوامل مهم در ارتقای ایمنی تردد، به ویژه در ساعات تاریکی شب و در شرایط جوی نامساعد است که سبب کاهش چشمگیر تصادفات رانندگی، افزایش هوشیاری رانندگان و بهبود دید آنها در جاده‌ها می شود.

 

 

 

فرماندار زیرکوه گفت: ۱۳۴ میلیارد تومان طرح در هفته دولت در زیرکوه افتتاح می‌شود و بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان طرح عمرانی نیز کلنگ زنی می‌شود.

 

غیرتی فرماندار زیرکوه گفت: شهید رجایی با عمر کوتاه دولت خودش صادقانه و بی منت به مردم خدمت کرد که برای همیشه تاریخ در اذهان عموم ماندگار شد.

او با بیان اینکه در دولت سیزدهم روز به روز شاهد اجرای طرح های عمرانی مختلف بودیم، افزود: دولت در جهت رفع محرومیت زدایی همه نقاط را مورد توجه قرار داده و هیچ تفاوتی بین نقاط مختلف قائل نشد.

غیرتی ادامه داد: بالغ بر هزار میلیارد تومان در طول این سه سال جهت امور عمرانی بازسازی و توسعه شهرستان هزینه شده است.

فرماندار زیرکوه تصریح کرد: ۱۳۴ میلیارد تومان طرح در هفته دولت افتتاح خواهد شد و در این هفته بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان نیز طرح عمرانی کلنگ زنی می‌شود.

او اظهار کرد: خدمت برای مردم بصیر شهرستان زیرکوه ارزش افزوده اش به مراتب بهتر از مناطق برخوردار است.

 

راهپیمایی دلدادگان حسینی و جاماندگان اربعین در بخش میاندشت بورنگ درمیان برگزار شد.

 

راهپیمایی دلدادگان حسینی و جاماندگان اربعین در مسیر ۵ کیلومتری روستای بورنگ به  مزار بی بی مریم مُقدَر  با حضور عاشقان حسینی برگزار شد.

در این همایش حدود ۵ موکب از روستاهای بورنگ ،مقدر و مسک  پذیرای عزاداران بودند.

 

 

 

کاهش ازدواج در ۱۰ شهرستان خراسان جنوبی

کاهش ازدواج در ۱۰ شهرستان خراسان جنوبی

امیرآبادی‌زاده از کاهش ثبت ازدواج در چهار ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: به جز بشرویه روند ثبت ازدواج در شهرستان‌های دیگر کاهشی بوده است.

به گزارش شبستان مرتضی امیرآبادی زاده در شورای ثبت احوال استان اظهار کرد: در چهار ماهه اول امسال چهار هزار و ۹۷۷ واقعه ولادت داشته ایم که نشان از افزایش ولادت است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی از افزایش ۲.۷ درصدی ولادت در استان خبر داد و گفت: ۱۳۰ واقعه ولادت نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته ایم.

امیرآبادی‌زاده با اشاره به میانگین سن مادران و پدران در سن فرزندآوری، گفت: طی چهار ماهه اول سال میانگین سن مادران ۳۱ سال و پدران ۳۴ سال است؛ میانگین سن‌ها در فرزندآوری مرحله اول کاهشی است اما بیشترین سهم مرتبه ولادت برای مادرانی است که تجربه فرزند دوم دارند.

وی تصریح کرد: بیش از ۳۲ درصد ولادت‌ها در خراسان جنوبی برای مادرانی است که برای بار دوم مادر شده‌اند.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: نرخ ولادت استان از نرخ کشوری بالاتر است. بیشترین ولادت ها با ۲ هزار و ۶۱۷ واقعه متعلق به پسران بوده و ۲ هزار و ۳۶۰ واقعه ولادت  دختر هم داشته ایم.

امیرآبادی زاده با اشاره به اینکه بیشترین ولادت‌ها  شهری بوده است، اضافه کرد: کمترین ولادت‌ها مربوط به در چهار ماهه امسال در شهرستان‌های بشرویه، قاین و فردوس است.

وی از کاهش ثبت ازدواج در چهار ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: به جزء بشرویه روند ثبت ازدواج در شهرستان های دیگر کاهشی بوده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با بیان اینکه در چهار ماهه اول امسال واقعه طلاق ۶ دهم درصد کاهشی بوده است، گفت: بیشترین واقعه طلاق را در شهرستان های بشرویه، زیرکوه، طبس و سرایان داشته ایم.

۶ پروژه گازرسانی در شهرستان بشرویه افتتاح شد

۶ پروژه گازرسانی در شهرستان بشرویه افتتاح شد

بیرجند – ایرنا – ۶ پروژه گازرسانی در آستانه هفته دولت با حضور استاندار خراسان جنوبی در شهرستان بشرویه به طور همزمان افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، گازرسانی به پروژه‌های طرح ملی مسکن شهرهای بشرویه و ارسک با اعتبار ۱۲۷ میلیارد ریال از جمله این پروژه‌هاست که روز پنجشنبه با حضور استاندار، جمعی از مسئولان استانی و شهرستان به بهره برداری رسید.

گازرسانی به سه واحد تولیدی و صنعتی با اعتبار ۲ میلیارد ریال و سامانه‌های حفاظت الکترونیکی با اعتبار ۲۷ میلیارد ریال نیز افتتاح شد.

اعتبار هزینه شده برای اجرای این پروژه‌ها در شهرهای بشرویه و ارسک ۱۵۶ میلیارد ریال اعلام شد.

همچنین سه کیلومتر باند دوم محور بشرویه – طبس در ادامه سفر استاندار خراسان جنوبی به این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

افتتاح ۶ پروژه گازرسانی در شهرستان بشرویه

به گفته مسئولان با هدف ایمن سازی ورودی شهر بشرویه عملیات اجرایی این قطعه سه کیلومتری با اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال تکمیل شده است.

پروژه اجرای طرح هادی روستای موردستان نیز با حضور استاندار خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید.

عملیات اجرایی پروژه زیرسازی، جدول گذاری و آسفالت معابر روستای موردستان سال ۱۴۰۲ آغاز شد و اعتبار هزینه‌ شده برای این پروژه ۱۶ میلیارد ریال است.

استاندار خراسان جنوبی همچنین پروژه‌های عمرانی شهرداری بشرویه از جمله پارک فرهنگ، تکمیل آیلند بلوار امام رضا (ع)، جدول گذاری و آسفالت معابر را افتتاح کرد که جمعیت برخوردار از این پروژه‌ها ۲۰ هزار نفر است.

افتتاح ۶ پروژه گازرسانی در شهرستان بشرویه

پارک خطی بشرویه به عنوان مهمترین پروژه عمرانی شهرداری بشرویه به مساحت ۶ هزار و ۷۲۰ مترمربع و با اعتبار ۵۳ میلیارد ریال احداث شده است.

در ادامه برنامه‌های سفر استاندار خراسان جنوبی به شهرستان بشرویه، بازارچه صنایع دستی در پارک گلشن فجر به بهره‌برداری رسید.

این پروژه در قالب ۱۲ غرفه با معماری سنتی و زیربنای ۲۴۰ متر مربع در زمینی به مساحت ۳۵۰ متر مربع اجرا شده است.

افتتاح ۶ پروژه گازرسانی در شهرستان بشرویه

اجرای این پروژه ۲۴ نفر اشتغالزایی به همراه داشته و برای احداث بازارچه ۴۲ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۲ شهرستان دارد و مرکز شهرستان

بشرویه در ۳۰۰ کیلومتری شمال بیرجند است.

دوم تا هشتم شهریور سالروز شهادت رجایی و باهنر (۱۳۶۰) هفته دولت نام دارد.

۲ هزار و ۷۰۰ نفر در خراسان جنوبی پای تماشاخانه سیار نشستند

۲ هزار و ۷۰۰ نفر در خراسان جنوبی پای تماشاخانه سیار نشستند

بیرجند – ایرنا – مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: تماشاخانه سیار از تهران به استان در آستانه اربعین حسینی اعزام شد و بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نفر به مدت سه روز از برنامه‌های این تماشاخانه بهره مند شدند.

مهدی مظهری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تماشاخانه سیار در قالب یک دستگاه تریلی در شهرهای قاین، خضری، بیرجند، دیهوک و طبس از ۲۹ تا ۳۱ مرداد نمایش اجرا کرد.

وی گفت: در این تماشاخانه سیار، نمایش تعزیه گونه امام حسین (ع) و یاران با وفایش در سال ۶۱ هجری قمری با عنوان «بیرق سرخ» با تلفیق تئاتر و تعزیه روی صحنه رفت.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی با اشاره به عوامل اجرای نمایش «بیرق سرخ» عنوان کرد: این اثر نمایشی به کارگردانی صادق کیانی و با بازیگری سید مهرداد کاووسی، صادق کیانی‌مقدم، فاطمه جعفری و فاطمه فراتی در استان اجرا شد.

۲ هزار و ۷۰۰ نفر در خراسان جنوبی پای تماشاخانه سیار نشستند

وی افزود: نمایش صحنه ای «بیرق سرخ» روایت دخیل‌هایی است که به علم بسته و آویزان شده و هر از گاهی گریزی به تعزیه شهادت حضرت علی اکبر، حضرت عباس، بشیر و ام‌البنین می‌زنند.

مظهری هدف از برپایی این تماشاخانه سیار را برقراری عدالت فرهنگی و آشنا کردن مردم با ظرفیت تئاتر مذهبی و آیینی ذکر کرد و گفت: ایجاد نشاط اجتماعی برای کودکان و نوجوانان، بیان مفاهیم تربیتی در قالب تئاتر و نمایش، آشنایی خانواده‌ها با فعالیت‌های جذاب در کانون پرورش فکری از دیگر اهداف اعزام تماشاخانه سایر به استان بوده است.

وی ادامه داد: تماشاخانه سیار در سال تحصیلی مجدد به استان اعزام خواهد شد تا جمعیت بیشتری از برنامه‌های این اقدام فرهنگی بهره مند شوند.

 

 

 

 

استاندار:

اجرای طرح‌ هادی در خراسان جنوبی رشد جهشی داشته است

اجرای طرح‌ هادی در خراسان جنوبی رشد جهشی داشته است

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: بیشترین رشد اجرای طرح هادی در روستاهای استان طی ۲.۵ تا سه سال اخیر رقم خورده است.

به گزارش ایرنا، جواد قناعت عصر پنجشنبه در حاشیه افتتاح پروژه‌های عمرانی شهرستان بشرویه در جمع خبرنگاران با تاکید بر موفقیت استان در اجرای طرح هادی افزود: میانگین کشوری اجرای طرح هادی ۶۴ درصد و در خراسان جنوبی ۱۷ درصد بیشتر و به میزان ۸۱ درصد است.

وی به افتتاح طرح هادی روستای کرند در سفر امروز اشاره و اظهار کرد: از مجموع ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار استان در ۷۴۴ روستا، طرح هادی اجرا شده یا در دست اجراست.

استاندار خراسان جنوبی گفت: امروز ۱۰ پروژه عمرانی با اعتبار هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال در بشرویه افتتاح شد.

وی افزود: این سفر در آستانه هفته دولت و به منظور بهره‌برداری از ۱۰ پروژه عمرانی در سطح شهرستان بشرویه انجام شد و بهره برداری از راهدارخانه ارسک با اعتبار ۳۶ میلیارد ریال و پروژه رفع نقاط حادثه خیز روستای کرند با اعتبار ۳۲ میلیارد ریال از جمله برنامه‌های سفر امروز بود.

قناعت با اشاره به افتتاح واحدهای مسکونی روستایی در غنی آباد گفت: گازرسانی به سایت ۶۵ هکتاری طرح نهضت ملی مسکن با اعتبار ۱۱۲ میلیارد ریال از دیگر پروژه‌هایی است که امروز به بهره برداری رسید.

وی به اعتبار هزینه شده ۳۲۷ میلیارد ریال برای پروژه‌های عمرانی شهرداری بشرویه اشاره و اضافه کرد: بازارچه صنایع دستی پارک گلشن با اعتبار ۴۲ میلیارد ریال، توسعه اینترنت پرسرعت روستای کرند با اعتبار ۲۶ میلیارد ریال و ۲ واحد ترمینال ضبط پسته با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال از دیگر پروژه‌های افتتاحی است.

استاندار خراسان جنوبی از افتتاح سه کیلومتر باند دوم محور بشرویه – طبس گفت و یادآور شد: تاکنون ۹.۵ کیلومتر از این محور دوبانده شده و ۶.۵ کیلومتر دیگر نیز آماده افتتاح است.

وی گفت: در دولت سیزدهم ۲۷۰ کیلومتر از راه‌های استان دوبانده شده و ۴۸۲ کیلومتر نیز در دست اجراست در حالی که از ابتدای تشکیل استان تا پایان دولت دوازدهم، ۷۲۰ کیلومتر باند دوم در خراسان جنوبی اجرا شده بود.

افتتاح ۲ واحد ترمینال ضبط پسته با ظرفیت اسمی سه هزار تن پسته خشک، بهره برداری همزمان ۲۰ واحد مسکن روستایی با اعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال و نهصد و بیستمین واحد مقاوم روستایی، افتتاح پل روستای کرند در راستای رفع نقاط حادثه خیز شهرستان و بهره برداری از پروژه ارتقای سایت همراه اول روستای کرند به فناوری ۴G از پروژه‌هایی است که در ادامه سفر یک روزه استاندار به بشرویه افتتاح شد.

 

 

 

 

راهدارخانه ارسک خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید

راهدارخانه ارسک خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید

بیرجند – ایرنا – طرح احداث و تجهیز راهدارخانه ارسک شهرستان بشرویه در آستانه هفته دولت با حضور استاندار خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا، استاندار خراسان جنوبی روز پنجشنبه در آستانه هفته دولت به شهرستان بشرویه سفر کرد و در مراسم افتتاح راهدارخانه شهر ارسک حضور یافت.

اعتبار هزینه شده برای احداث و تجهیز این راهدارخانه ۳۶ میلیارد ریال اعلام شد.

برنامه‌های سفر جواد قناعت به این شهرستان با ادای احترام به مقام شامخ شهیدان در گلزار شهدای ارسک آغاز شد.

بهره‌برداری از ۱۰ واحد مسکونی، توسعه شبکه پوشش اینترنت و گازرسانی به طرح نهضت ملی مسکن از دیگر برنامه‌های این سفر است.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۲ شهرستان دارد و مرکز شهرستان بشرویه در ۳۰۰ کیلومتری شمال بیرجند است.

دوم تا هشتم شهریور سالروز شهادت رجایی و باهنر (۱۳۶۰) هفته دولت نام دارد.

 

 

 

المپیک در گرداب سیاست

المپیک در گرداب سیاست

تهران- ایرنا- با وجود تلاش‌های مدیران ورزشی در دنیا برای دور نگه‌داشتن ورزش از سیاست و ادعای اینکه ورزش و سیاست دو مقوله‌ جدا از هم هستند اما مسابقات ورزشی و به ویژه مسابقات المپیک به مکانی برای اعتراض‌ها و واکنش‌های سیاسی تبدیل شده است.

المپیک یکی از رویدادهای مهم و جهانی ورزشی است که هر دوره با حضور تعداد زیادی از ورزشکاران از کشورزهای مختلف دنیا و در رشته‌های ورزشی متفاوت برگزار می‌شود. اگرچه مسئولان برگزاری رویدادهای ورزشی و تصمیم‌گیرندگان در مورد آن تلاش می‌کنند تا نشان دهند ورزش هیچ نسبتی با سیاست ندارد اما در طول تاریخ این رویدادها فرصتی برای موضع‌گیری‌های سیاسی کشورها، افراد و گروه‌های مختلف سیاسی بوده است.

به طور نمونه، «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا دسامبر ۲۰۲۱(آذرماه ۱۴۰۰) اعلام کرد این کشور همسو با متحدانش، بازی‌های المپیک و پارالمپیک زمستانی پکن ۲۰۲۲ را تحریم می‌کند و به بریتانیا، ایالات متحده، استرالیا و لیتوانی برای جلوگیری از ورود دیپلمات‌ها به اتهام نقض حقوق انسان توسط چین خواهد پیوست. وی دلیل این رویکرد را نگرانی دولتش از «نقض مکرر حقوق بشر توسط دولت چین» بیان کرده بود. در واقع، نمایندگان مجلس، سناتورها و گروه‌های جامعه مدنی در کانادا، دولت ترودو را تحت فشار قرار دادند تا چین را به دلیل سرکوب حقوق دموکراتیک در هنگ‌کنگ و سوء استفاده از اقلیت‌های اویغور مسئول بداند. این اقدام جایگاه سیاست در ورزش را دوباره در کانون توجه قرار داد.

طبق قوانین کمیته بین‌المللی المپیک، اصل اساسی مسابقات ورزشی، بی‌طرف بودن آنهاست. ماده ۵۰ منشور المپیک نیز تصریح دارد که هیچ نوع تظاهرات، تبلیغات سیاسی، مذهبی یا نژادی در هیچ مکان و مناطق المپیک مجاز نیست

با وجود مقررات متعدد کمیته بین‌المللی المپیک(IOC) در مورد بیان غیرسیاسی بودن و بی‌طرفی بازی‌ها، المپیک به عنوان عرصه‌ای برای رخدادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، از خود سابقه به‌جای گذاشته است.
طبق قوانین کمیته بین‌المللی المپیک، مسابقات رویدادی جدا از سیاست بوده زیرا ورزش بی‌طرف است. ماده ۵۰ منشور المپیک نیز می‌گوید: هیچ نوع تظاهرات، تبلیغات سیاسی، مذهبی یا نژادی در هیچ مکان یا مناطق المپیک مجاز نیست. قانون مشابه برای ورزشکاران پارالمپیک هم وجود دارد. باوجود این قوانین، مسابقات المپیک در فراز ونشیب تاریخ، همواره به عنوان سکویی برای بیان اعتراض‌ها در ابعاد مختلف اجتماعی _ سیاسی عمل کرده است.

سیاست و تحریم المپیک

تحریم یکی از رایج‌ترین اقدامات اعتراضی سیاسی در بازی‌های المپیک محسوب می‌شود. نخستین تحریم‌ها پیش از دوران جنگ سرد آغاز شد؛ زمانی که اسپانیا در سال ۱۹۳۶ میلادی (۱۳۱۴) مسابقات برلین را به دلیل اختلاف‌های سیاسی با کشور میزبان تحریم و تلاش کرد یک رویداد جایگزین با گروه‌های کارگری و سوسیالیست ترتیب دهد؛ اقدامی که موفقیت‌آمیز نبود.

در همان سال، ایرلند(جنوبی) به دلیل جدایی ایرلند شمالی از تیم رسمی این کشور، شرکت در المپیک را تحریم کرد زیرا در سوم مه ۱۹۲۱(۱۳ اردیبهشت ۱۳۰۰) ایرلند با اجرای قانون مصوب پارلمان پارلمان بریتانیا به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد؛ قانونی که قصد داشت حاکمیت بریتانیا بر هر دو بخش را تضمین کند اما تاریخ سرنوشت ایرلند و این قانون را طور دیگری رقم زد و ایرلند به دو بخش شمالی طرفدار انگلیس و جنوبی خواهان استقلال تبدیل‌شده بود.

۱۹۷۶ مونترال
۲۶ کشور آفریقایی بازی‌های ۱۹۷۶ مونترال را تحریم کردند، زیرا کمیته بین‌المللی المپیک، نیوزلند را به‌دلیل شرکت در تور راگبی در آفریقای جنوبی که به دلیل قوانین آپارتاید در آن زمان ممنوع بود، از حضور در المپیک محروم کرد.

۱۹۸۰ مسکو
دوران جنگ سرد به‌دلایل سیاسی مرتبط با جنگ، شاهد تحریم‌های متنوعی بود. به‌ویژه ایالات متحده از شرکت در بازی‌های ۱۹۸۰ مسکو به‌دلیل تهاجم شوروی به افغانستان خودداری کرد. در مجموع ۶۲ کشور از بازی‌های آن سال از جمله ژاپن و آلمان غربی صرف‌نظر کردند. چهار سال بعد، اتحاد جماهیر شوروی بازی‌های لس‌آنجلس ۱۹۸۴ را رسماً به دلایل امنیتی تحریم کرد، اگرچه این کار به عنوان اقدامی تلافی‌جویانه برای بایکوت توده‌ای در سال ۱۹۸۰ تلقی می‌شد.

 

المپیک در گرداب سیاست

 

۱۹۸۸ سئول
بازی‌های ۱۹۸۸ سئول آخرین بازی‌هایی بود که تحریم گسترده‌ای در مورد آن صورت گرفت. کره‌شمالی از حضور در بازی‌های کره‌جنوبی به دلیل عدم نامگذاری آنها به عنوان میزبان مشترک خودداری کرد. اتیوپی و کوبا نیز به دلیل همبستگی با کره‌شمالی شرکت در المپیک را تحریم کردند.

المپیک و اعتراض‌های ضدنژادپرستی

فعالیت‌های سیاسی در بازی‌های المپیک فقط در حوزه ملت‌ها نیست. افراد در مورد طیف وسیعی از موضوع‌ها از جمله نژاد، هویت و ژئوپلیتیک اظهارنظر کرده‌اند.

۱۹۳۶ آلمان
«جسی اوونز» یک ورزشکار آفریقایی_آمریکایی در سال ۱۹۳۶ با تسلط بر مسابقات دو و میدانی، مرزهای نژادی را شکست. داستان این ورزشکار مشهور یکی از معروف‌ترین داستان‌های بحث برانگیز تاریخ المپیک است. مهم‌ترین دلیل شهرت اوونز در برلین، تأثیری بود که او بر رقیب ورزشی آلمانی خود «لوز لانگ» داشت. لانگ در طول مسابقه پرش طول به طور علنی و آشکار با اوونز دوست شد. این اقدام به عنوان حرکتی ضد ایده‌های برتری آریایی حاکم آلمانی آدولف هیتلر تلقی می‌شد.

در بازی‌های المپیک ۱۹۶۸ مکزیک، «تامی اسمیت» و «جان کارلوس» ورزشکاران آمریکایی، به دلیل ادای احترام به جنبش انقلابی «قدرت سیاه»، روی سکوی برندگان از مسابقات اخراج شدند۱۹۶۴ توکیو
ژاپن به عنوان میزبان، قصد داشت پیشرفت خود را از زمان جنگ جهانی دوم به نمایش بگذارد و نزدیک به چهار میلیارد دلار برای بازسازی توکیو پیش از بازی‌ها هزینه کرد. به نشانه‌ صلح، «یوشینوری ساکای» دانش‌آموزی که در زمان بمباران اتمی هیروشیما در سال ۱۹۴۵ به دنیا آمد، به عنوان حمل‌کننده مشعل نهایی انتخاب شد. کمیته بین‌المللی المپیک از آپارتاید آفریقای جنوبی دعوت نکرد زیرا کمیته المپیک این کشور از محکوم‌کردن جداسازی در ورزش خودداری کرده بود. آفریقای جنوبی برای دو دهه آینده از بازی‌ها کنار گذاشته شد.

۱۹۶۸ مکزیک
بازی‌های مکزیکوسیتی ۱۹۶۸ یکی از بدنام‌ترین بازی‌ها در طول تاریخ برگزاری المپیک بود. ۱۰ روز پیش از مراسم افتتاحیه، دانشجویان مکزیکی اعتراضی به استفاده دولت از بودجه برای بازی‌ها به‌جای برنامه‌های اجتماعی برگزار کردند و در میدان «لاس ترس کولتوراس» تجمع کردند.
ارتش مکزیک با محاصره تظاهرکنندگان و تیراندازی، بیش از ۲۰۰ نفر را کشت و افزون‌بر یک هزار نفر را مجروح کرد. از آن به عنوان قتل‌عام تلاتلیکو (Tlatelelco) یاد می‌شود. این حادثه خونین باعث شد ورزشکاران مختلف از مسابقات کنار بکشند.

 

المپیک در گرداب سیاست

 

اما حواشی المپیک مکزیکوسیتی به همین‌جا ختم نمی‌شود. در این بازی‌ها، «تامی اسمیت» و «جان کارلوس» ورزشکاران آمریکایی به‌دلیل ادای احترام به جنبش انقلابی «قدرت سیاه» روی سکوی برندگان از مسابقات اخراج شدند. کارلوس ۴۰ سال بعد به گاردین گفت: «من یک تعهد اخلاقی داشتم که گامی برای این جنبش بردارم. اخلاق، نیرویی بسیار بزرگتر از قوانین و مقرراتی بود که آنها داشتند.» تصویر دو ورزشکار در حال بالا بردن مشت‌های خود به یکی از نمادین‌ترین جنبش حقوق مدنی و تاریخ المپیک تبدیل شد.

۱۹۸۰ آمریکا
در جریان بازی‌های المپیک زمستانی ۱۹۸۰ در «لیک پلاسید» نیویورک، «جیمی کارتر» رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده، پویشی را برای تحریم بازی‌های المپیک تابستانی در مسکو در اعتراض به تهاجم اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان آغاز کرد. بیش از ۶۰ کشور به ایالات متحده پیوستند اما تعدادی از متحدان ایالات متحده از جمله فنلاند، فرانسه، ایرلند، ایتالیا، نیوزیلند، اسپانیا، سوئد و بریتانیا با یکدیگر رقابت کردند. تیم‌های ۱۵ کشور با پرچم المپیک به جای پرچم ملی خود به عنوان نوعی اعتراض در مراسم افتتاحیه شرکت کردند.

۱۹۸۴ مسکو
اتحاد جماهیر شوروی تحریم بازی‌های المپیک در «لس‌آنجلس» کالیفرنیا را رهبری کرد. بیشتر کشورهای پیمان ورشو از رقابت امتناع کردند. کوبا و آلمان شرقی که هر دو مهد ورزش بودند نیز ورزشکارانی را به ایالات متحده نفرستادند. رومانی تنها کشور بلوک شوروی بود که در آن شرکت کرد. جمهوری خلق چین برای نخستین‌بار از سال ۱۹۵۲ به آن ملحق شد. تایوان با نام چین‌تایپه در این رقابت‌ها شرکت کرد.

۱۹۸۸ سئول
انتخاب کره‌جنوبی از سوی کمیته بین‌المللی المپیک به‌عنوان میزبان جنجال برانگیز بود زیرا بسیاری از کشورهای کمونیستی فقط با کره‌شمالی روابط دیپلماتیک داشتند. کره‌جنوبی که رویکرد یکتاتوری داشت، نخستین انتخابات دموکراتیک خود را پیش از بازی‌ها برگزار کرده بود. کره‌شمالی پیشنهاد کرد باید یکی از میزبان‌ها باشد اما کمیته بین‌المللی این ایده را رد کرد و در نتیجه کره‌شمالی از مشارکت خودداری کرده و کوبا و نیکاراگوئه نیز برای نشان‌دادن همبستگی، این بازی‌ها را تحریم کردند.

 

المپیک در گرداب سیاست

 

۱۹۹۲ بارسلون
در جریان بازی‌های بارسلون اسپانیا، آلمان برای نخستین‌بار پس از چند دهه زیر یک پرچم رقابت کرد. آفریقای جنوبی که سرانجام آپارتاید را انکار کرد، پس از ۳۲ سال ممنوعیت، اجازه بازگشت به بازی‌ها را پیدا کرد. استونی، لتونی و لیتوانی همگی تیم‌های جدا از هم هستند اما بقیه کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق با عنوان تیم یکپارچه رقابت کردند.
بوسنی‌وهرزگوین، کرواسی و اسلوونی نیز برای نخستین‌بار به‌عنوان کشورهای جداگانه شرکت کردند. یوگسلاوی که به‌دلیل تجاوز نظامی به بوسنی‌وهرزگوین و کرواسی توسط سازمان ملل تحریم شده بود، از شرکت در هرگونه ورزش گروهی منع شده بود اما ورزشکاران انفرادی مجاز به شرکت در مسابقات بودند.

۲۰۱۴ سوچی روسیه
فعالان در ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی خواستار تحریم بازی‌های المپیک زمستانی در «سوچی» روسیه، به دلیل طیف گسترده‌ای از مسائل حقوق بشر در این کشور، از جمله قوانین جدیدی بودند که ضد دگرباشان جنسی بود. چندین رهبر جهان از جمله «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده، «دیوید کامرون» نخست‌وزیر بریتانیا و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در مراسم افتتاحیه شرکت نکردند. «توماس باخ» رئیس کمیته بین‌المللی المپیک از این اقدام انتقاد کرد و گفت: «ورزش تنها زمانی می‌تواند به توسعه صلح کمک کند که از آن به‌عنوان صحنه‌ای برای مخالفت‌های سیاسی استفاده نشود

۲۰۱۶ ریودوژانیرو
۱۰ ورزشکار برای رقابت برای نخستین تیم المپیکِ‌ پناهندگان در بازی‌های المپیک تابستانی ریودوژانیرو ۲۰۱۶ انتخاب شدند که توسط کمیته بین‌المللی المپیک برای جلب توجه به بحران جهانی پناهندگان ایجاد شد. ورزشکارانی که از سوریه، سودان جنوبی، اتیوپی و جمهوری دموکراتیک کنگو انتخاب شدند و در کشور میزبان آموزش دیدند.

در حالی که کمیته بین‌المللی المپیک، روسیه را از حضور در المپیک به دلیل آغاز جنگ اوکراین محروم کرد، به ورزشکاران رژیم صهیونیستی که عضو ارتش این رژیم بوده و نزدیک به ۱۰ ماه در غزه در حال نسل‌کشی‌اند، اجازه حضور در رقابت‌های المپیک داده شد۲۰۲۲ پکن
یک روز پیش از شروع بازی‌های زمستانی پارالمپیک در پکن، کمیته بین‌المللی پارالمپیک ورزشکاران بلاروس و روسیه را به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین و حمایت بلاروس از مسکو از حضور در مسابقات منع کرد. رئیس کمیته بین‌المللی پارالمپیک با اشاره به تهدیدهای تحریم دیگر کشورها و ورزشکاران گفت، شرکت بیش از ۸۰ ورزشکار از بلاروس و روسیه، این بازی‌ها را به خطر می‌اندازد. کمیته پارالمپیک روسیه نیز در پاسخ گفت: «این تصمیم با ماهیت غیرسیاسی ورزش در تناقض است

المپیک ۲۰۲۴ پاریس و تناقض‌ها

المپیک ۲۰۲۴ پاریس به گواه بسیاری از کارشناسان و منتقدان از عجیب‌ترین دوره‌های این مسابقات و افتتاحیه آن یکی از بی‌نظم‌ترین و توهین‌آمیزترین مراسم در طول تاریخ برگزاری المپیک بود. از بارش باران در مراسم افتتاحیه و سردرگمی ورزشکاران و مردم حاضر در مراسم، گاف برگزارکنندگان هنگام بالا بردن پرچم المپیک به صورت وارونه در مراسم افتتاحیه تا توهین به مسیحیت در نمایشی که در بخشی از مراسم افتتاحیه اجرا شد، این مراسم را به پرحاشیه‌ترین افتتاحیه المپیک تبدیل کرد.

حضور افرادی با پوشش نامناسب و نیمه برهنه، دگرباشان جنسی و حتی پدوفیل‌ها در بخشی از این مراسم که به نمایش بازسازی تابلوی «شام آخر» اثر لئوناردو داوینچی تصویر حضرت عیسی(ع) در میان یارانش پرداخته بود، با واکنش‌های تندی از سوی مردم سراسر دنیا مواجه شد. برگزارکنندگان المپیک پس از انتقاد کلیسای کاتولیک و گروه‌های مسیحی از نمایش این صحنه عذرخواهی کردند.

 

المپیک در گرداب سیاست

 

بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس با همه ادعاهای مسئولان ورزشی درباره جدایی سیاست از ورزش، با محرومیت تیم‌های ملی روسیه از حضور و شرکت در این بازی‌ها از سوی کمیته بین‌المللی المپیک به دلیل جنگ روسیه و اوکراین آغاز شد. فقط ۱۵ ورزشکار از این کشور و با پرچم بی‌طرف در این رقابت‌ها شرکت کردند آن هم در حالی که تیم‌های ورزشی رژیم صهیونیستی با وجود حملات گسترده این رژیم به مردم غزه و نسل‌کشی در این منطقه در ۱۰ ماه از آغاز جنگ ۷ اکتبر(۱۵ مهر) در این بازی‌ها حضور داشتند.

اگرچه در چند هفته منتهی به برگزاری المپیک و با گستردگی حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه، جنبش‌های زیادی از سوی مردم کشورهای مختلف در دنیا و پویش منع اسرائیل از حضور در رقابت‌های المپیک با هشتگ‌های boycottgenocide ، #banisraelfromolympic# و boycottisrael# از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد اما در نهایت مسئولان برگزاری مسابقات المپیک بی‌توجه به این اعتراض‌ها، از حضور ورزشکاران این رژیم در بازی‌های المپیک جلوگیری نکرد؛ ورزشکارانی که بخش زیادی از آنها سربازان ارتش رژیم صهیونیستی بوده و در نسل‌کشی مردم غزه شرکت داشته‌ و دارند.

 

المپیک در گرداب سیاست

 

بازی‌های المپیک پاریس لحظه‌ای شاد برای طرفداران ورزش در سراسر جهان و پذیرش ارزش‌های المپیک، تعالی، احترام و دوستی بود اما چگونه می‌توان چنین ارزش‌هایی را پذیرفت در حالی که تلاش‌های مقام‌های فرانسوی برای اجرای برابری جنسیتی و فراگیری در ورزش در مورد یک گروه از زنان و دختران صدق نمی‌کند.
در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴، کشور میزبان، زنان مسلمان را از پوشیدن حجاب ورزشی یا هر نوع پوشش مذهبی دیگر هنگام رقابت برای فرانسه منع کرده بود. چنین ممنوعیتی در چندین رشته ورزشی در فرانسه از جمله فوتبال، بسکتبال و والیبال در مسابقات در همه سطوح از جمله جوانان و آماتور اعمال شد.

یکی از قربانیان این قانون «سونکامبا سیلا» دونده سرعت فرانسه بود که به‌دلیل حجاب از حضور در افتتاحیه المپیک منع شد. این ورزشکار ۲۶ ساله که در ماده ۴۰۰ متر در المپیک رقابت می‌کرد، گفت: فکر کنید شما برای المپیکی که در کشورتان برگزار می‌شود انتخاب شده‌اید اما حق حضور ندارید. پیشتر «دیوید لاپارتیان» رئیس کمیته المپیک فرانسه گفته بود، ورزشکاران زن این کشور حق داشتن حجاب در المپیک را ندارند.
سیلا در چندین رویداد قبلی از جمله مسابقات قهرمانی جهان در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ و همچنین مسابقات جهانی در ماه می ۲۰۲۴(اردیبهشت ۱۴۰۳) با روسری مشکی شرکت کرده بود. «سیفان حسن» دونده هلندی غیرمسلمان برای همبستگی با آن‌ها، در مراسم اختتامیه المپیک پاریس در حالی که قهرمان بازی‌های دو ماراتن شده بود برای حمایت از ورزشکاران زن مسلمان با حجاب اسلامی ظاهر شد و مدال طلای خود را دریافت کرد.

 

المپیک در گرداب سیاست

 

المپیک ۲۰۲۴ پاریس با همه حواشی فرهنگی و اعتقادی و مشکلات زیرساختی و محدودیت‌ها برای شرکت‌کنندگان، تناقض آشکار کمیته بین‌المللی المپیک و مسئولان برگزاری رویدادهای ورزشی را در ادعا و عمل درباره شعار «ورزش سیاسی نیست» به وضوح نشان داد. شعاری که به نظر می‌رسد برای عملی‌شدن آن حداقل در رویدادهای آتی ورزشی باید تمهیداتی اندیشیده شود.

آخرین آمار تورم دولت شهید رئیسی منتشر شد

در تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران تورم نقطه به نقطه ۳۱.۶ درصد رسیده است که این تغییرات در مقایسه با ماه قبل ۰.۶ واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد.

 آخرین آمار تورم دولت شهید رئیسی منتشر شد

به گزارش  مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود شاخص قیمت مصرف کننده را اعلام کرد، بر اساس این امار در مرداد ماه ۱۴۰۳، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد ۲۶۰.۲ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ۲.۰ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳۱.۶ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۴.۸ درصد افزایش داشته است.

شاخص قیمت

در مرداد ماه ۱۴۰۳ ، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد ۲۶۰.۲ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ۲.۰ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳۱.۶ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۴.۸ درصد افزایش داشته است.

تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور

منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. در مرداد ماه ۱۴۰۳ ، تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ۳۱.۶ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ۳۱.۶ درصد بیشتر از مرداد ماه ۱۴۰۲ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌­اند. تورم نقطه به نقطه مرداد ماه ۱۴۰۳ در مقایسه با ماه قبل، ۰.۶ واحد درصد کاهش داشته است.

تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. در مرداد ماه ۱۴۰۳ ، تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر ۲.۰ درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ۱.۱ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ۲.۴ درصد بوده است.

نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. در مرداد ماه ۱۴۰۳ ، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ۳۴.۸ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۰.۷ واحد درصد کاهش یافته است.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در مرداد ماه ۱۴۰۳
نرخ تورم سالانه کشور در مرداد ماه ۱۴۰۳ ، برابر ۳۴.۸ درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۳۱.۱ درصد برای دهک­­ اول، تا ۳۵.۶ درصد برای دهک دهم است. بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ۴.۵ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۴.۸ واحد درصد) ۰.۳ واحد درصد کاهش داشته است.

 

جولان «آرین موتور» در جیب مردم؟/بی ثباتی قیمت خودرو و نارضایتی مصرف کننده

هر از چندگاهی یک خودروساز یا مونتاژکار خودرو با بی ثباتی و بهم ریختگی در بخش قیمت یا زمان تحویل یا سایر جنبه های دیگر موجب نارضایتی مردم و آسیب به اقتصاد می شود، حال باید دید این روند تا کی قرار است ادامه داشته باشد!

به گزارش خبرنگار تابناک، روز گذشته تصاویری از اعتراضات مردم به افزایش قیمت ۲۴۲ میلیون تومانی خودروی لاماری ایما از شرکت آرین موتور منتشر شد. به گفته مردم معترض که روز گذشته مقابل وزارت صمت تجمع کرده بودند، این شرکت اعلام کرده است که در صورتی که طی دو هفته آینده ۲۴۲ میلیون را مشتریان واریز نکنند، سهیه خرید آن‌ها از بین می‌رود. البته جزئیاتی از علت این افزایش قابل توجه قیمت خودروی لاماری ایما از سوی این شرکت اعلام نشده است.

مردم باید هزینه بی ثباتی اقتصاد را بدهند؟
ماجرای این افزایش قیمت‌های ناگهانی که بی شک موجب نارضایتی عمومی و ناامیدی مردمی است موضوع جدیدی نیست؛ روز‌های ابتدایی مرداد امسال بود که خبری مشابه درباره شرکت مدیران خودرو سرخط اخبار قرار گرفت. به این ترتیب در محصولات مختلف شرکت مدیران خودرو از ۷.۶ تا ۱۹.۸ درصد افزایش قیمت را شاهد بودیم. هرچند این شرکت دلیل این افزایش قیمت را ابلاغ مبالغ مربوط به عوارض گمرکی وفق ماده ۴۹ قراردادی که با مشتریان خود به امضا رسانده بود، اعلام کرد، اما آنچه مسلم است خسارت مشتری از این بی ثباتی قیمتی است.

از آنجایی که این رخداد‌ها در ایام انتخاباتی و دوران بررسی عملکرد وزرای جدید و اعلام فهرست کابینه دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی رقم می‌خورد، وزارت صمت و به طور اخص شورای رقابت و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کنندگان واکنش درخوری نشان نداد.

از طرفی، هرگونه افزایش قیمت خودرو نیازمند کسب مجوز از شورای رقابت است.

البته به گفته کارشناسان، صنعت خودرو تنها محدود به بخش تولید آن نیست بلکه در ادامه زنجیره شاهد بخش قطعات، بازار آن و خدمات پس از فروش آن نیز هستیم. 

نهضت ادامه دارد؟

به نظر می‌رسد اگر چندی پیش مدیران خودرو و امروز آرین موتور درگیر این افزایش قیمت به هر عنوانی هستند، در آینده نه چندان دور سایر خودروسازان و واردکنندگان و مونتاژ کاران نیز می‌توانند درگیر این چالش شوند. چالشی که قطعا متضرر نهایی آن خریداران هستند.

بازاری که ثبات در آن حاکم نیست، می‌تواند تبدیل به محاقی برای آسیب به اعتماد عمومی شود. مقوله‌ای که نه تنها زخمی تازه بر پیکر اقتصاد آسیب دیده ایران می‌گذارد، بلکه نارضایتی عمومی را نیز به دنبال دارد. بیع‌هایی که شرایط آن طوری تنظیم می‌شود که این امکان افزایش قیمت را در هر مرحله‌ای به فروشنده می‌دهد، آن هم در شرایطی که شورای رقابت مکلف به نظارت است، قطعا باعث خدشه جدی به اعتماد عمومی و البته تولیدکنندگان و فروشندگان می‌شود. 

دامنه اصلاحات صنعت خودرو بسیار گسترده است، اما به نظر می‌رسد وزیری که امروز به عنوان سکاندار این وزارتخانه انتخاب می‌شود، یک بار برای همیشه باید سوداگری از این صنعت را شسته و اعتماد رفته را به صنعت خودرو را بازگرداند.

رکوردی عجیب برای چک‌های برگشتی/تهرانی ها در صدر

شرایط نامساعد چک های بانکی در تیرماه امسال حاکی از نامساعدی محیط کسب و کار است، جزئیات این چک های برگشتی نشان از بدتر شدن اوضاع دارد.

 

به گزارش خبرنگار تابناک، یکی از شاخص‌هایی از فراز و فرودش ارتباط مستقیم با نا اطمینانی در اقتصاد دارد، نسبت چک‌های برگشتی به تعداد چک‌های مبادله شده است.

بررسی جدیدترین گزارش بانک مرکزی از وضعیت چک‌های مبادله‌ای در تیرماه امسال نشان می‌دهد در بازه زمانی یک‌ماهه شروع تابستان امسال، کسب‌وکار‌ها وضعیت مطلوب و باثباتی نداشته‌اند و خروجی دخل‌وخرجشان در رکوردشکنی چک‌های برگشتی قابل‌ملاحظه است. به‌گونه‌ای که در چهارمین ماه سال، نسبت تعداد چک‌های برگشتی به مبادله‌ای، به رکورد کم‌سابقه ۱۰.۶ درصد رسیده است که نسبت به ماه‌های گذشته، درصد بالایی است.

بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان چک برگشت خورد

به‌بیان‌دیگر در این ماه، ۹۱۲ هزار چک معامله شده در فضای اقتصادی کشورمان، برگشت خورده است. این در حالی است که معادل ریالی این میزان چک برگشتی در کل کشور، ۱۰۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است که نسبت به مبلغ چک‌های مبادله شده ۱۵.۷ درصد است، عددی که بیش از زیان انباشته تلفیقی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی سایپا در سال گذشته است و با دلار به نرخ مرکز مبادله، بیش از ۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

نسبت تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله شده در مقایسه با ماه‌های گذشته روند صعودی (۱۰.۶ درصد و ۱۵.۷ درصد) داشته است. به‌نحوی‌که تیرماه سال گذشته این دو شاخص به ترتیب ۸.۸ درصد و ۱۲.۷ درصد به ثبت رسیده است. تصویر زیر این تغییرات را نشان می‌دهد.

مهم‌ترین دلیل افزایش چک برگشتی در شروع تابستان

همان‌طور که بیان شد در تیرماه امسال معادل ۱۰۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان چک برگشتی در شبکه بانکی به ثبت رسیده است که از این تعداد ۹۱ هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان (۹۷.۸ درصد) به دلیل کسری یا فقدان موجودی بوده است و باقیمانده مبلغ برگشت‌خورده (۲.۲ درصد) به دلایلی نظیر عدم تطابق امضا، نقص امضا، مغایرت تاریخ عددی و حروفی، مخدوش بودن امضا یا مندرجات چک و … بوده است.

در این میان، بیشترین تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی مربوط به استان تهران است؛ به‌عبارت‌دیگر تهرانی ها در تیرماه امسال حدود ۲۷۸ هزار فقره چک برگشتی به ارزش ۴۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان داشته‌اند که از نظر تعداد ۱۰.۴ درصد و از نظر ارزش ۱۳.۸ درصد از کل چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است.

رکوردی عجیب معادل زیان انباشته سایپا/ مبلغ چک‌های برگشتی به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسید

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، رشد نسبت چک‌های برگشتی نشان از افزایش نا اطمینانی در فضای اقتصادی و کسب‌وکار‌های خرد دارد و حالا در شروع به کار دولت چهاردهم، انتظار فعالان اقتصادی و مردم، بهبود و تسهیل فضای کسب‌وکار و پیش‌بینی پذیری در اقتصاد است.