اخبار خراسان جنوبی / تبادل علمی و همکاری بین مذاهب اسلامی ضرورت دارد

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور مذاهب اسلامی:

تبادل علمی و همکاری بین مذاهب اسلامی ضرورت دارد

تبادل علمی و همکاری بین مذاهب اسلامی ضرورت دارد

بیرجند – ایرنا – مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور مذاهب اسلامی با تاکید بر کالبد شکافی وحدت گریزی گفت: تبادل علمی، همکاری و محبت بین مذاهب ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌ الاسلام و المسلمین محمدحسن زمانی روز دوشنبه در دیدار علمای اهل تسنن و تشیع خراسان جنوبی با حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند به مناسبت هفته وحدت افزود: خراسان جنوبی از استان‌هایی است که وحدت اهل سنت و شیعه در آن پررنگ‌تر از سایر استان‌هاست.

وی عنوان کرد: اگر برخی مولوی‌های اهل تسنن یا روحانیون تشیع وحدت گریز هستند باید این افراد مدیریت شوند و در جلسات دوستانه موانع و مشکلات رفع شود.

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ترس از تغییر مذهب یکی از دلایل وحدت گریزی در جامعه است در حالی که انتخاب مذهب باید عالمانه باشد گفت: مقام معظم رهبری معتقدند باید حوزه‌های علمیه مشترک بین شیعه و سنی ایجاد شود.

وی با اشاره به کالبد شکافی ریشه‌های وحدت گریزی در بین علمای شیعه و سنی تصریح کرد: برخی علما، وحدت گریز هستند و در طول سال یک بار هم در جلسات وحدت شرکت نمی‌کنند.

حجت‌ الاسلام و المسلمین زمانی با بیان اینکه وحدت جزو اصول اعتقادی دین اسلام است افزود: در چرایی وحدت گریزی بین روحانیون اهل سنت و شیعه ۱۲ ریشه را پیدا کرده‌ایم.

وی بیان کرد: دلایل وحدت گریزی محصول چهار سال کار فرهنگی در دنیای اسلام بین مذاهب متعدد اسلامی است که در بیش از ۳۰ کشور دنیا حضور علمی داشته و با همه مذاهب، فرق اسلامی و عالمان بزرگ مذاهب گوناگون دیدار و گفت و گو داشته‌ام.

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور مذاهب اسلامی گفت: اولین دلیل وحدت گریزی، داشتن اندیشه تکفیری است و برخی مسلمانان دچار اندیشه تکفیری شده‌اند در حالی که خداوند در ورود به جامعه اسلامی را باز گذاشته است.

وی عامل دوم وحدت گریزی را اعتقاد به کثرت اختلافات دانست و گفت: بین مذهب شیعه و سنی اشتراکات زیادی از جمله قرآن، سنت نبوی، اصول فقه، تفاسیر، احادیث و مسائل فقهی وجود دارد لذا ایجاد وحدت حق است.

حجت‌ الاسلام و المسلمین زمانی، اطلاعات غلط پیروان مذاهب از یکدیگر را از دیگر دلایل وحدت گریزی علما و روحانیون شیعه و سنی برشمرد و عنوان کرد: گاهی شناخت‌های غلط از یکدیگر سبب ایجاد تفرقه و نفاق می‌شود در حالی که باید کتاب‌های یکدیگر را بیشتر بخوانیم.

وی برداشت معنای نادرست از وحدت را از دیگر دلایل وحدت گریزی ذکر کرد و گفت: تبادل علمی، همکاری و محبت بین مذاهب امری ضروری بوده و بهره‌وری از علوم یکدیگر توسط اهل تسنن و تشیع بسیار مورد نیاز است.

مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بدبینی، سوء نیت، سوء ظن و نسبت عناد به دیگران و تعمیم نظریات غلط در برخی کتاب‌ها و گروه‌ها به همه پیروان مذاهب از دیگر دلایل وحدت گریزی است و در برخی کتاب‌های شیعه و سنی حرف‌های اشتباه و تند وجود دارد.

وی افزود: نباید این ‌حرف‌های نادرست که در کتاب‌ها نوشته شده یا برخی علمای شیعه و سنی می‌گویند را به‌ همه‌ نسبت یا تعمیم داد.

حجت‌ الاسلام و المسلمین زمانی با بیان اینکه ترس از عوام نیز از دلایل وحدت گریزی است گفت: برخی علمای شیعه و سنی به دلیل اینکه پیروان تندرو دارند به سمت وحدت نمی‌آیند و تحت تاثیر قرار گرفتن آگاهانه یا ناآگاهانه از دشمنان و استکبار جهانی از دیگر دلایل است.

وی بیان کرد: علت دوازدهم حرف‌های تندی است که گاهی از برخی سخنرانان شیعه یا سنی سر می‌زند و این موضوعات سبب شده گاهی در کشور موجی راه بیفتد و سبب ایجاد اختلاف بین دو مذهب شود، اگر شیعه یا سنی حرف خلافی زد روی منبرها تکرار نکنید تا از این طریق تفرقه ایجاد نشود.

امام جماعت اهل سنت روستای درمیان هم در این نشست با بیان اینکه ظهور بعثت با سعادت نبی مکرم اسلام (ص) مایه سعادت و افتخار جهان است، گفت: با ولادت پیامبر اسلام آتش آتشکده‌ها برای همیشه خاموش شد همچنین کنگره‌های قصرهای مظالم فرو ریخت و به جای مظالم بر جهان عدالت اسلامی حکمفرما شد.

عبدالعزیز خالقی افزود: با این مولود مبارک، شخصیت‌ واحد اما ندای فلاح بر جهانیان عرضه شد و قرآن مجید تا قیام قیامت رشد فکری را برای مسلمانان به عنوان نمونه عرضه داشت.

وی بیان کرد: در همه جنگ‌هایی که پیامبر فرماندهی می‌کرد ایشان و مسلمانان از جان مایه می‌گذاشتند و شدت عمل داشتند، ما باید در جامعه اسلامی بین هم باشیم و با یکدیگر در مسائل کلی استان تلاش کنیم.

امام جماعت اهل سنت روستای درمیان گفت: مسأله فلسطین مسأله‌ای حاد است، مسأله میانمار از اینجا بیشتر، مسلمانان زیادی قتل عام می‌شوند و امیدواریم روزی با وحدت، همه جامعه اسلامی در فلسطین باشیم و در قدس شریف نمازی بخوانیم که پیامبر شب معراج آنجا خواند.

دوازدهم ربیع الاول سالروز ولادت حضرت رسول اکرم (ص) به روایت اهل تسنن تا هفدهم ربیع الاول سالروز این ولادت فرخنده به روایت شیعیان با تدبیر امام خمینی (ره) هفته وحدت نامگذاری شده است.

 

 

ادعای غربی‌ها برای حقوق بشر و جایگاه زنان فریب است

آیت‌الله عبادی گفت: غرب به همه چیز با دیدگاه مادی و اقتصادی می‌نگرند و همه ادعاهای آنان برای حقوق بشر و جایگاه زنان فریب است و در غزه با بی‌رحمی تمام زنان و کودکان را به خاک و خون کشیدند.

به‌ گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، آیت‌الله سید علیرضا عبادی امروز دوشنبه (۲۶ شهریور) در مراسم افتتاحیه فراگیران دوره تربیت مربی بسیج جامعه زنان با موضوع «دوره توانمندسازی تربیت روایان جایگاه و نقش زن در اسلام و مقایسه با غرب» در استان اظهار کرد: زن در دیدگاه اسلام و مقایسه با غرب نادرست است چون مسئله شناخت زن، مرد یا دین مسائل ویژه‌ای است که در جهت جهان‌شناسی، خداشناسی، انسان‌شناسی، مبدا و معادشناسی، پیشواشناسی و … از مسائلی نیست که هر که در هر شرایطی مدعی شناخت و راهکار باشد چون اینها جزو حقایق عالم می‌باشد و شناخت اینها مبتنی بر درک صحیح جهان‌شناسی است.

 

وی افزود: جایگاه انسان در دین خدا معلوم است چون خدایی که خلق کرده او را می‌شناسد بنابراین مسئله مقایسه در اینجا منتفی است آن هم با مکتب‌های که اساس آنها بر فریب و دروغ می‌باشد و انسان را یک حیوان اقتصادی می‌دانند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: اسلام را فقط باید با اسلام مقایسه کرد و آن هم راهش تخصص‌های دقیقی از علم، وحی، فلسفه و کشف و کرامت است و کسانی که از اینها بهره‌ای ندارند اصلاً حق اظهارنظر ندارند.

 

آیت‌الله عبادی بیان کرد: غرب به همه چیز با دیدگاه مادی و اقتصادی می‌نگرند و همه ادعاهای آنان برای حقوق بشر و جایگاه زنان فریب است و در غزه با بی‌رحمی تمام زنان و کودکان را به خاک و خون کشیدند.

 

امام جمعه بیرجند به سابقه جنایات غرب در سطح دنیا و قاره امریکا و کشتار بومیان آن اشاره کرد و گفت: بنابراین جایگاه زن در خلقت را خداوند در قرآن بیان فرموده است.

 

وی با اشاره به نقش زنان در خلقت نسل‌های آینده و تربیت انسان، تصریح کرد: زن مربی است و مردان بزرگی که در طول تاریخ بودند محصول تربیت زنان بزرگ هستند همچنان که در تعلیم هم اینگونه است چون انسان موجودی می‌باشد که همه چیز را باید یاد بگیرد.

 

آیت‌الله عبادی به نقش زن در نظام تکوین و خلقت و جایگاهش در نظام تشریح اشاره کرد و گفت: در زمینه گمراهی و راهیابی خداوند در قرآن از زن حضرت لوط و زن حضرت ابراهیم مثال آورده است.

 

امام جمعه بیرجند بیان کرد: غرب در جهت فاسد کردن زنان و خانواده بسیار سرمایه‌گذاری می‌کند تا بر جوامع مختلف مسلط شود.

 

عوامل وحدت‌گریزی برخی علمای شیعه و سنی

حجت الاسلام زمانی گفت: داشتن اندیشه تکفیری،ترس و نگرانی از تحمیل مذهب مقابل به هم مذهبان خود، اعتقاد به کثرت افتراقات و اختلافات بین دو مذهب، تأثیرپذیری از تحریک و فریب تبلیغات دشمنان جهانی و تعریف غلط از تقریب از جمله عوامل وحدت‌گریزی برخی علمای شیعه و سنی است.

به‌ گزارش خبرگزاریشبستان از خراسان جنوبی، حجت الاسلام محمدحسن زمانی امروز دوشنبه(۲۶ شهریور) در دیدار علمای اهل تسنن و تشیع خراسان جنوبی با آیت‌الله سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند به مناسبت هفته وحدت اظهار کرد: خراسان جنوبی از استان‌هایی است که وحدت اهل سنت و شیعه در آن پررنگ‌تر از سایر استان‌هاست.

 

وی ادامه داد: دلایل وحدت‌گریزی محصول چهار سال کار فرهنگی در دنیای اسلام بین مذاهب متعدد اسلامی است که در بیش از ۳۰ کشور دنیا حضور علمی داشته و با همه مذاهب، فرق اسلامی و عالمان بزرگ مذاهب گوناگون دیدار و گفتگو داشته‌ام.

 

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور مذاهب اسلامی با بیان اینکه داشتن اندیشه تکفیری اولین دلیل وحدت‌گریزی است، افزود: برخی مسلمانان دچار اندیشه تکفیری شده‌اند در حالی که خداوند در ورود به جامعه اسلامی را باز گذاشته است.

 

وی با اشاره به اینکه ترس و نگرانی از تحمیل مذهب مقابل به هم مذهبان خود یکی از دلایل وحدت‌گریزی در جامعه است، تصریح کرد: در حالی که انتخاب مذهب باید عالمانه باشد و مقام معظم رهبری معتقدند باید حوزه‌های علمیه مشترک بین شیعه و سنی ایجاد شود.

 

حجت الاسلام زمانی در ادامه عامل دوم وحدت‌گریزی را اعتقاد به کثرت افتراقات و اختلافات بین دو مذهب دانست و بیان کرد: بین مذهب شیعه و سنی اشتراکات زیادی از جمله قرآن، سنت نبوی، اصول فقه، تفاسیر، احادیث و مسائل فقهی وجود دارد لذا ایجاد وحدت حق است.

 

استاد حوزه و دانشگاه گفت: اطلاعات غلط پیروان مذاهب و اعتماد به نقل قول‌های ضد یکدیگر از دیگر دلایل وحدت‌گریزی علما و روحانیون شیعه و سنی است در حالی که باید کتاب‌های یکدیگر را بیشتر بخوانیم.

 

وی با اشاره به اینکه برداشت معنای نادرست از وحدت از دیگر دلایل وحدت‌گریزی است، ادامه داد: تبادل علمی، همکاری و محبت بین مذاهب و بهره‌وری از علوم یکدیگر توسط اهل تسنن و تشیع امری ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

حجت الاسلام زمانی تصریح کرد: همچنین ترس از عوام، بدبینی و نسبت عناد و لجاجت به پیروان دیگر مذهب دادن، جاه‌طلبی و جلب حمایت مالی متعصبان هم مذهب، تعریف غلط از تقریب، سوء نیت، سوء ظن و نسبت عناد به دیگران و تعمیم نظریات غلط در برخی کتاب‌ها و گروه‌ها به همه پیروان مذاهب از دیگر دلایل وحدت‌گریزی است و در برخی کتاب‌های شیعه و سنی حرف‌های اشتباه و تند وجود دارد.

 

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور مذاهب اسلامی با بیان اینکه تأثیرپذیری از تحریک و فریب تبلیغات دشمنان جهانی از دیگر دلایل وحدت‌گریزی است، گفت: عصبانیت از رفتارهای تند برخی تندروان مذهب مقابل علت دیگر وحدت‌گریزی است و این موضوعات سبب شده گاهی در کشور موجی راه بیفتد و سبب ایجاد اختلاف بین دو مذهب شود.

 

 

 

دشمن تلاش دارد هویت زن اسلامی را کمرنگ کند

 

 

دشمن تلاش دارد هویت زن اسلامی را کمرنگ کند

فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی گفت: ما با قهرمانان و افراد مطرحی در جامعه روبرو هستیم که همه تربیت شدگان دامن زنان پاک و مومنه هستند حال دشمن تلاش دارد هویت زن اسلامی را کمرنگ کند یا از بین ببرد چون در مقابل منافع آنها قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سردار محمدرضا مهدوی امروز در مراسم افتتاحیه دوره توانمندسازی راویان جایگاه زن در اسلام و تربیت کارشناس مطالعات زن و خانواده بسیج جامعه زنان استان خراسان جنوبی اظهار کرد: اگر در جامعه امروز شاهد انسجام امت اسلامی در جبهه مقاومت و در منطقه هستیم نتیجه کار تبیینی حضرت زینب سلام الله علیها و درسی است که از عاشورا گرفتیم.

وی بیان کرد: نقش زنان همواره در پیشرفت جامعه نقشی بی‌بدیلی بوده تا به امروز که نقش زنان در دفاع مقدس، سازندگی کشور، مسائل تربیتی و آموزشی و پیشرفت‌های عرصه‌های مختلف علمی که وجود دارد نقش بسیار ارزنده، کارساز، موثر و هدایت گرانه در جامعه است.

فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: ما با قهرمانان و افراد مطرحی در جامعه روبرو هستیم که همه تربیت‌شدگان دامن زنان پاک و مؤمنه هستند در حالی که در غرب به عنوان ابزار تبلیغاتی و در عرصه اقتصادی به شکل کالا به زنان نگاه می‌شود و دشمن تلاش دارد هویت زن اسلامی را کمرنگ کند یا از بین ببرد چون در مقابل منافع آنچه در غرب و استکبار از زن برداشت دارند قرار گرفته‌ است.

وی بیان کرد: از نگاه اسلام زن در جبهه تعالی انسان گام برمی‌دارد و  از طرفی دیدگاه غرب در مورد زنان وجود دارد که دو جبهه حق و باطل در مقابل یکدیگر قرار گرفتند شما با حرکت‌های خودتان در جهت مبارزه با ظلم منافع غرب و استکبار را به خطر انداخته‌اید و آنها با هر چیز که با منافعشان در تضاد باشد مقابله می‌کنند.

مهدوی افزود: آنچه استکبار بر علیه زنان، مردم و انقلاب ما با استفاده از فضای مجازی و توطئه‌های مختلف دنبال می‌کند به استعاله فرهنگی به انواع مختلف روی می‌آورند و در وضعیت عفاف و حجاب با حربه‌های مختلف کار را دنبال می‌کنند.

فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی ادامه داد: استکبار و غرب دلشان برای زن و حقوق زنان نسوخته است برای کشف حجاب در ایران ادعای حقوق بشر و آزادی می‌کنند و بیش از ۴۰ هزار انسان بی دفاع از زن  و کودک را به روش‌های مختلف در غزه قتل عام می‌کنند اینجا حقوق بشر نیست و آن موارد مثبتی که به عنوان انسانیت و جایگاه زن از غرب می‌شنویم نیز دروغ می‌گویند و عملکردی ندارند.

مهدوی اظهار کرد: از طرح‌هایی که دشمن دنبال می‌کند وظیفه ما را سنگین می‌کند در بحث جهاد تبیین است که کار تبیینی در برابر توطئه‌های دشمن و استکبار باید انجام دهیم به عنوان مربیانی در این عرصه تلاش می‌کنید معلمینی که در کلاس درس هستید در آستانه شروع سال تحصیلی هستیم و امروز که  دشمن با تمام قوا آمده است و جایی که کم می‌آورد با موشک و بمب عمل می‌کند.

وی عنوان کرد: دشمن تمام تلاشش این است که جوانان و نوجوانان ما را از ما بگیرد  و ما اطلاعات از تاریخ، سیاست‌ها و وضعیت کشور را در گذشته نتوانستیم برای جوانان به درستی تبیین کنیم دستاوردهایی که امروز ایران اسلامی دارد از عزت و سربلندی کشور به دست آورده است در طول تاریخ و در دنیا  از زمانی که قاره اروپا به وجود آمده سابقه نداشته است تاکنون آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بخواهند با خواهش و تمنا با کشوری صحبت بکنند حتی بین خودشان با نگاه تحکمی صحبت می‌کنند.

فرمانده سپاه انصارالرضا علیه‌السلام خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: به برکت خون شهیدان و مقاومت مردم ایران از ابتدای انقلاب تاکنون امروز آمریکایی‌ها در مقابل ایران اسلامی هر روز سفیری را می‌فرستند که خواهشاً پاسخ رژیم صهیونیستی را ندهید و ادعای ابرقدرتی دارند تاکنون کسی در مقابلشان نایستاده است و با همه دنیا از مواضع بالا و زور صحبت کردند این نتیجه ایستادگی شماست  که عقب‌نشینی نداشتید.

وی با تاکید بر اینکه عزت و عظمتی که امروز ایران اسلامی به دست آورده است را باید قدر بدانیم گفت: زمانی نفر اول کشور مجوز صحبت با سفیر آمریکا در ایران را نداشت اما امروز همه کشورهای همسو و غیر همسو دنبال گفتگو و صحبت با مسئولان کشور هستند. پاسخ به اسرائیل از روز اول داده شده و پاسخ نهایی نیز در وقت مناسب داده خواهد شد امنیت در رژیم صهیونیستی کاملاً به هم ریخته است کار فرسایشی را شروع کردیم و اعصاب و روان رژیم صهیونیستی به هم ریخته است و احساس امنیت ندارند تعدادی از فرماندهان عالی آنها استعفا دادند و وضعیتی به هم ریخته دارند.

مهدوی خاطرنشان کرد: امروز سیاستمداران اسرائیلی و رژیم صهیونیستی و سران استکبار اذعان دارند که اسرائیل رو به افول است و کارش تمام است و آمریکایی‌ها اظهار نظر کردند که با تمام کمک‌ها دیگر نمی‌توانیم اسرائیل را نجات دهیم در حالیکه ۴۰ هزار نفر را در غزه شهید کردند و غزه با خاک یکسان شده است، ولی مردم همچنان مقاومت می‌کنند با وجود مدرن‌ترین امکانات و تسلیحات نظامی پیشرفته‌ای که آمریکا در اختیار اسرائیل قرار داده است اما این رژیم فاسد در مقابل مردم جهادگر غزه ناتوان است.

حضور فعال ۲۵۰ نفر از بسیجیان در دوره تربیت راویان حوزه زن و خانواده

فاطمه بصیری‌پور نیز در این مراسم اظهار کرد: ۲۵۰ نفر از بسیجیان در دوره تربیت راویان حوزه زن و خانواده و مطالعات زن و خانواده مهارت‌های مختلف را فرا می‌گیرند و طی دو دوره تخصصی به صورت مجزا اساتید حضور خواهند داشت.

وی بیان کرد: هدف از برگزاری دوره آموزش  و توانمندسازی،  مهارت آموزی و تربیت مربیان و فعالان حوزه زن و خانواده است در راستای الگوسازی  هویت اسلامی زن مسلمان و  سبک زندگی فاطمی  که شعار تمدنی بسیج جامعه زنان استان است.

مسئول بسیج جامعه زنان استان خراسان جنوبی، با اشاره به اینکه دوره تربیت راویان جایگاه زن در اسلام و دوره تربیت مربیان مطالعات حوزه زن و خانواده برگزار می‌شود که مجموعاً ۱۰۰ نفر از فرهیختگان و نخبگان بسیج در این دوره حضور دارند افزود: فردا  نیز تعدادی از بسیجیان و کنشگران حوزه عفاف و حجاب در مجتمع غدیر با ظرفیت ۳۰۰ نفر حضور خواهند داشت.

وی گفت: طی یک سال اخیر ۶۳۰ نفر در دوره‌های مختلف تخصص‌های مختلف مرتبط با  مسائل زن و خانواده را آموزش دادیم که  کنشگران اجتماعی در مسائل عفاف و حجاب،سیر مطالعاتی، روایت گری تربیت مربی و مهارتهای  پاسخ به شبهات از عمده موضوعات بود.

بصیری‌پور افزود: فراگیران از اقشار مختلف  اعم از فرهنگیان، اساتید، دانشجویان، مساجد و محلات، پزشکی و مهندسین و طلاب حوزه های علمیه در این دوره‌ها حضور دارند و در قالب کنشگران ، فعالان و مربیان در سطح جامعه ایفای نقش می‌کنند.

 

 

تدارک ۲۴۰ عنوان برنامه هفته دفاع مقدس در خراسان جنوبی

تدارک ۲۴۰ عنوان برنامه هفته دفاع مقدس در خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: همزمان با چهل و چهارمین سالگرد هفته دفاع مقدس ۲۴۰ عنوان برنامه در قالب هزار و ۵۲۸ فعالیت در استان پیش بینی شده است که با همکاری دستگاه‌های مختلف برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ پاسدار غلامرضا فلاحی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: رژه نیروهای مسلح با مسئولیت ارشد نظامی آجا در استان، ۳۱ شهریور با حضور یگان‌های منتخب نیروهای مسلح به صورت سازمان یافته و همزمان با سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی از برپایی نمایشگاه استانی هفته دفاع مقدس با عنوان «در راه فتح قله‌ایم» خبر داد و گفت: این نمایشگاه در یکی از ۲ نقطه حسینیه جماران یا جنب اداره کل تبلیغات اسلامی استان دایر می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری همایش سراسری “جهاد مقاومت از دیروز تا امروز” تصریح کرد: چهارم مهرماه این برنامه همزمان با سراسر کشور در مرکز استان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این مراسم با حضور هزار و ۲۰۰ نفر از خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران برگزار می‌شود و با سخنرانی مقام معظم رهبری و پخش برخط در مراسم همراه خواهد بود.

فلاحی با بیان اینکه در خراسان جنوبی ۳۰ هزار نفر رزمنده داریم عنوان کرد: هر سال از ۶ هزار نفر از رزمندگان تجلیل و قدردانی می‌شود که امسال به صورت نمادین به یمن چهل و چهارمین سالروز دفاع مقدس از ۴۴ نفر از همسران پیشکسوت، رزمنده یا جانباز استان تجلیل و قدردانی می‌شود.

وی از افتتاح پنج یادمان شهدای گمنام در استان نیز خبر داد و گفت: همچنین از ۶۰ عنوان کتاب تولیدی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در حوزه دفاع مقدس رونمایی می‌شود که از هر عنوان ۲۰۰ جلد چاپ شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی ادامه داد: ۲۰ عنوان کتاب صوتی سال گذشته در استان تولید شد که در این هفته رونمایی می‌شود.

وی عنوان کرد: برگزاری یادواره‌های شهدا، دیدار و سرکشی از ایثارگران دفاع مقدس توسط دستگاه‌های اجرایی، اعزام راویان دفاع مقدس به مدارس، مساجد و روستاها، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها در حوزه دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های این هفته است.

فلاحی گفت: گردهمایی رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در برخی شهرستان‌ها و بخش‌های استان، پیاده روی عمومی در تمامی شهرستان‌ها و برنامه‌های ورزشی بازسازی عملیات‌های مهم دفاع مقدس در برخی شهرستان‌ها، نواختن زنگ ایثار و مقاومت در مدارس از دیگر برنامه‌ها در استان است.

وی افزود: دیدار فرماندهان نیروهای مسلح با نماینده ولی فقیه در استان، رونمایی از تولیدات ادبی، هنری و فضای مجازی با رویکرد دفاع نقدس، تجلیل و نویسندگان و هنرمندان دفاع مقدس، برپایی نمایشگاه‌های اسنادی، عکس و پوستر، برگزاری کارگاه‌های نقد و بررسی کتاب از دیگر برنامه‌های هفته دفاع مقدس در استان خراسان جنوبی است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با اشاره به روز فرماندهان شهید روز پایانی هفته دفاع مقدس و تجلیل از خانواده‌های آنها گفت: برای نخستین بار از خانواده فرماندهان شهید و فرماندهان در قید حیات دوران دفاع مقدس در قالب گردهمایی تجلیل و قدردانی می‌شود.

وی از برگزاری اختتامیه هشتمین دوره جشنواره فانوس و ششمین دوره فعالان فضای مجازی در محل مجتمع ایثار بیرجند خبر داد و گفت: هشتمین دوره جشنواره ملی تولیدات هنری دفاع مقدس و مقاومت «فانوس»، یکی از مهم‌ترین رویداد فرهنگی و هنری در حوزه دفاع مقدس و مقاومت است.

فلاحی با اشاره به برگزاری این جشنواره در ۲ مرحله استانی و کشوری تصریح کرد: این جشنواره با هدف ارتقای کمی و کیفی تولیدات هنری و سینمایی دفاع مقدس و مقاومت و کشف استعدادهای بومی به‌ویژه هنرمندان جوان، متعهد و انقلابی و ایجاد انگیزه در بین آنان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه مرکز اسناد استان گنجینه‌ای از خاطرات و تجربیات دوران دفاع مقدس است تصریح کرد: مقام معظم رهبری تاکید کردند که دفاع مقدس گنجینه تمام نشدنی است لذا در این زمینه باید فرهنگ دوران دفاع مقدس برای نسل جوان بازگو شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با بیان اینکه دشمن جنگ تحمیلی را برای خاموش کردن انقلاب به راه انداخت گفت: انقلاب اسلامی در دفاع مقدس تثبیت شد و این انقلاب به دفاع مقدس مدیون است، باید برای این دفاع و حفظ و ماندگاری فرهنگی ایثار، شهادت و مقاومت تلاش کنیم.

۳۱ شهریور سالروز شروع جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه ایران آغاز هفته دفاع مقدس است.

 

 

 

امام جمعه اهل سنت بیرجند: وحدت رمز پیروزی و عزت مسلمانان است

بیرجند – ایرنا – امام جمعه اهل سنت بیرجند با بیان اینکه عزت، استقلال و شرف مسلمانان در گرو وحدت است عنوان کرد: همچنین رمز پیروزی مسلمانان در صدر اسلام، بعد از آن و آینده در گرو وحدت بین شیعه و سنی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مولوی غلام حیدر فاروقی یکشنبه شب در جشن هفته وحدت که با حضور مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور مذاهب اسلامی، نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و علمای شیعه و سنی در مسجد النبی بیرجند برگزار شد افزود: وحدت در حقیقت یک امر الهی و ضرورت است.

وی بیان کرد: چراغ الهی زمانیکه ظلم، ستم و بی عدالتی به اوج خود رسیده بود، تفکر و صمیمیت از همگان سلب شده، دختران را زنده به گور می‌کردند و آشفتگی و ناآرامی گسترده شده بود روشن شد.

امام جمعه اهل سنت بیرجند ادامه داد: زمانی که هیچ قدرتی وجود نداشت که بتواند جلوی ستمگران را گرفته و به مظلومان و محرومان عالم کمک کند پیامبر اکرم (ص) چشم به جهان گشود.

وی با بیان اینکه جامعه اسلامی بر پایه های مهم رابطه اخوت و برابری و حفظ حقوق و احترام متقابل استوار است اظهار کرد: اگر یکی از این ۲ پایه و اساس متزلزل شود جامعه اسلامی با سقوط و انحطاط مواجه خواهد شد.

مولوی فاروقی بیان کرد: در آیات و روایات متعددی وظیفه همه مسلمانان اصلاح امور در مقابل تهدید و حمله دشمنان است حتی خداوند انسان‌های تفرقه افکن را به عنوان مشرک معرفی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مسایلی که برای وحدت مسلمانان بسیار مهم بوده، مساله محبت است، تصریح کرد: تنها راهی که دشمنان می‌توانند به اسلام ضربه بزنند ایجاد تفرقه است.

امام جمعه اهل سنت بیرجند: وحدت رمز پیروزی و عزت مسلمانان است

امام جمعه اهل سنت بیرجند عنوان کرد: اگر مسلمان امروز با یکدیگر وحدت می‌داشتند یک جرثومه فساد چند میلیونی نمی‌توانست جنایت‌هایی را مرتکب شود که در طول تاریخ بشریت سابقه ندارد.

وی گفت: شهادت کودکان، زنان، بمباران بیمارستان‌ها، مساجد و مدارس در هیچ برهه‌ای از زمان سابقه نداشته و علت این است که کشورهای مسلمان با یکدیگر وحدت نداشته‌اند.

مولوی فاروقی یادآور شد: ۲ میلیارد مسلمان در جهان در برابر جنایت‌های هولناک این جرثومه فساد ناتوان و همه نظاره گر این جنایت‌ها هستند لذا باید وحدت توسعه یابد.

وی گفت: وقتی حرف از وحدت می‌شود یعنی همه اقشار جامعه از هر قوم و نژادی باید از حقوق نسبتا مساوی برخوردار باشند، با یکدیگر عداوت و کینه نداشته و یار و یاور یکدیگر باشند، اجازه ندهند به اسلام ضربه وارد شود.

دوازدهم ربیع الاول سالروز ولادت حضرت رسول اکرم (ص) به روایت اهل تسنن تا هفدهم ربیع الاول سالروز این ولادت فرخنده به روایت شیعیان با تدبیر امام خمینی (ره) هفته وحدت نامگذاری شده است.

 

 

 

۴۰ رشته علمی برگرفته از قرآن کریم در دنیا تدریس می‌شود

۴۰ رشته علمی برگرفته از قرآن کریم در دنیا تدریس می‌شود

 مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور مذاهب اسلامی گفت: تاکنون ۴۰ رشته علمی دنیا از قرآن استخراج شده و در حوزه‌های علمیه، کشورهای اسلامی و دنیا در حال تدریس است.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن زمانی یکشنبه شب در جشن هفته وحدت که با حضور استاندار، نماینده ولی فقیه و علمای اهل تسنن و تشیع در مسجد النبی بیرجند برگزار شد افزود: امروز قرآن در حال احیا شدن است و مقام معظم رهبری دستور داده‌اند علوم مختلف از قرآن استخراج و گسترش یابد.

وی بیان کرد: امروز رشته‌های علمی قرآن در جهان اسلام در حال تدریس و آموزش است و به همه دنیا اعلام کرده‌ایم از این رشته‌ها استفاده کنند.

مدرس حوزه و دانشگاه تاکید کرد: در حوزه وحدت بین شیعه و سنی گام‌های بلندتری باید برداشته شود، تبادل علمی باید توسعه و افزایش یابد.

وی با اشاره به ابعاد شخصیتی پیامبر اکرم (ص) گفت: خداوند عالم بهترین الگوی انسان کامل را برای همه بشریت رسول گرامی اسلام معرفی کرده است، معتقدیم نه تنها مسلمانان که همه بشریت باید با ابعاد شخصیتی رسول اکرم بیشتر آشنا شوند.

وی ادامه داد: خداوند پیامبر اسلام را به عنوان کامل ترین دین برای بشریت معرفی می‌کند پیروان همه ادیان موظف هستند راه پیامبر را ادامه دهند.

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور مذاهب اسلامی با بیان اینکه دین اسلام در جهان در حال گسترش است تصریح کرد: بزرگترین دین از لحاظ جمعیت مسیحیت و دومین آن اسلام است، بین مسیحیت، اسلام و دیگر ادیان رقابت وجود دارد.

وی عنوان کرد: آمارها و تاریخ نشان می‌دهد در ۱۰۰ سال گذشته اولین و پرشتاب‌ترین دینی که بیشترین آحاد جامعه بشری به آن ایمان آورده است دین مبین اسلام بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین زمانی عنوان کرد: این خبر برای دنیای غرب شگفت آور بود و احساس کردند اگر جلوی رشد اسلام را نگیرند در ۱۰۰ سال آینده اسلام دین اول عالم از لحاظ جمعیت خواهد شد لذا تصمیم گرفتند برنامه‌هایی برای مقاومت و پیشگیری از رشد اسلام طراحی کنند اما همچنان از سال ۲۰۰۰ تا الان موفق‌ترین دین اسلام بوده است.

وی یادآور شد: اگر معتقدیم اسلام در ۱۰۰ سال آینده بزرگترین و اولین دین جهان خواهد شد به دلیل وجود کتاب قرآن است در حالیکه ادیان دیگر فاقد کتاب آسمانی بوده و از این ظرفیت محروم هستند.

۴۰ رشته علمی برگرفته از قرآن کریم در دنیا تدریس می‌شود

مدرس حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه باید پیغمبر خدا را الگوی انسانیت قرار دهیم گفت: سیره پیامبر باید بیش از گذشته در جامعه مطالعه و پررنگ شود.

وی به برخی صفات خاتم انبیا در قرآن و روایات اشاره کرد و افزود: نخستین ویژگی وی مسأله عبادت و نافله نماز شب بود، اگر در بین اهل بیت، علما و صالحان تاریخ اسلام افرادی به جایی رسیده‌اند رمز موفقیت آنها ارتباط قلبی با خدا بوده است که اکنون این مهم کمرنگ شده است.

حجت الاسلام و المسلمین زمانی ادامه داد: اگر امام خمینی (ره) موفق شد انقلاب را ایجاد و حکومت اسلامی را بعد از ۱۴ قرن تشکیل دهد سرّ اصلی این موفقیت، نمازها و نافله‌های شب بود که امام در تمام عمر خود قطع نکرد.

وی دومین ویژگی بارز پیامبر (ص) را مسأله تعلیم کتاب و تلاوت قرآن دانست و بیان کرد: اکنون نسبت فعالیت‌های قرآنی ما به اندازه لازم نیست و باید گسترش پیدا کند.

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور مذاهب اسلامی با تاکید بر اینکه نباید قرآن در جامعه مهجور بماند اظهار کرد: رونق تلاوت روزانه قرآن، خواندن ترجمه آن، توجه به تفسیر و استخراج علوم مختلف از قرآن از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه حدود ۲ هزار تفسیر قرآن توسط مفسران شیعه و سنی نوشته شده است اضافه کرد: باید علمای تشیع و تسنن از قران علوم مختلف را استخراج کنند، حوزه علمیه‌ای که در آن علوم و اصول فقه، اقتصاد، روانشناسی، حوزه سیاسی، اقتصادی، نظامی، جامعه شناسی را نتوان از قرآن استخراج کند در واقع مرده است.

حجت الاسلام و المسلمین زمانی حاکمیت بخشیدن به اسلام را از دیگر ویژگی‌های بارز پیامبر(ص) برشمرد و گفت: ۵۷ کشور مسلمان در دنیا داریم هر چند عده‌ای ممکن است مسلمان باشند اما از اسلام حاکمیت نمی‌کنند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تنها کشور مسلمانی است که قانون اساسی خود را از آیات قرآن گرفته است، اگر کشور دیگری در دنیا سراغ دارید قانون اساسی آن برگرفته از قرآن و احادیث باشد معرفی کنید.

مدرس حوزه و دانشگاه، چهارمین ویژگی خاتم انبیا محمد رسول الله را صلابت و قاطعیت او در مقابل دشمنان اسلام دانست و بیان کرد: این‌ ویژگی را باید گسترش داد، همانطور که امروز جمهوری اسلامی ایران در برابر تهاجم دشمنان از جمله داعش قهرمانانه ایستاده است.

وی اضافه کرد: داعش ۲ میلیون نفر را قتل عام کرد و اکثر این افراد اهل سنت بودند، اما ایران با صلابت در مقابل داعش ایستاد، اهل تسنن و تشیع باید جان خود را برای اسلام فدا کنند تا وحدت مورد نظر حاصل شود.

دوازدهم ربیع الاول سالروز ولادت حضرت رسول اکرم (ص) به روایت اهل تسنن تا هفدهم ربیع الاول سالروز این ولادت فرخنده به روایت شیعیان با تدبیر امام خمینی (ره) هفته وحدت نامگذاری شده است.

 

 

 

۲۳۰ اثر هنری از دیوان ابن حسام خوسفی در دست تهیه است

بیرجند – ایرنا – معاون امور فرهنگی و رسانه اداره ‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: ۲۰۰ اثر خوشنویسی و ۳۰ اثر تصویرنگاری از مجموعه دیوان ابن حسام خوسفی در دست تهیه است که همزمان با اختتامیه کنگره ملی این شاعر ایرانی رونمایی شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود رمضانی روز دوشنبه در نشست خبری با موضوع اختتامیه جشنواره ملی شعر آیینی ابن حسام خوسفی گفت: نخستین کنگره ملی ابن‌ حسام خوسفی آبان امسال در چهار بخش علمی، پژوهشی، فرهنگی و هنری برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه‌های کنگره در سه سطح ملی (تهران)، استانی (بیرجند) و محلی در شهرستان خوسف برنامه‌ریزی شده است.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره ‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: پوستر کنگره ملی ابن حسام خوسفی در محل انجمن آثار و مفاخر کشور و با حضور مسئولان وزارت‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت کشور رونمایی شد.

وی ادامه داد: در بخش هنری این کنگره اکنون حدود ۲۰۰ اثر خوشنویسی و ۳۰ اثر به صورت تصویرنگاری در حال تولید و تهیه است.

رمضانی گفت: در بخش فرهنگی کنگره نیز جشنواره شعر آیینی ابن حسام خوسفی توسط جهاد دانشگاهی در حال برگزاری است که ۴۸۹ اثر به دبیرخانه این جشنواره رسید و با داوری ۲۳ اثر از ۹ برگزیده تجلیل و قدردانی می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش علمی و پژوهشی کنگره به عهده دانشگاه بیرجند گذاشته شده است عنوان کرد: اکنون در حال جمع آوری مقالات هستیم و مهلت ارسال آثار این بخش تا آخر مهر امسال تمدید شده است.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: همایش علمی کنگره ملی ابن حسام خوسفی ۲۷ آبان و آیین اختتامیه نیز ۲۸ آبان در مرکز استان برگزار می‌شود.

۲۰۰ اثر خوشنویسی از دیوان ابن حسام خوسفی در دست تهیه است

فرماندار خوسف هم در این نشست گفت: توجه به داشته‌های فرهنگی، هنری و علم و ادب ارمغان اصلی ماست که باید از طریق برگزاری جشنواره‌های ملی و منطقه‌ای به آن توجه کرد.

سید علی حسینی افزود: سال گذشته نخستین هفته فرهنگی شهرستان خوسف برگزار شد و موضوع برگزاری جشنواره ابن حسام خوسفی مطرح و در اولویت قرار گرفت.

وی با بیان اینکه تحرک و پویایی در خوسف به مدد جشنواره ابن حسام خوسفی در حال شکل‌گیری است، اظهار کرد: توجه به این امور فرهنگی منجر به شکل گیری هفته فرهنگی خوسف شد.

فرماندار خوسف عنوان کرد: از طریق این جشنواره اولین توجه و سرمایه‌گذاری به مباحث فرهنگی صورت گرفت و با رونمایی از پوستر کنگره ملی ابن حسام نیز گام مهمی در تهران برداشته شد.

وی تصریح کرد: افتخار ما به اموری تعلق می‌گیرد که لزوما آورده و داشته انسان‌ها نبوده و نعمت خداوندی است، در حالی که باید به داشته‌های فرهنگی، هنری و علم و ادب توجه ویژه و بیشتری لحاظ شود.

مراسم اختتامیه جشنواره ملی شعر آیینی ابن حسام خوسفی با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی و فرمانداری خوسف شامگاه چهارشنبه ۲۸ شهریور در این شهرستان برگزار می‌شود.

 

۴۸۹ اثر به جشنواره شعر آیینی ابن حسام خوسفی ارسال شد

۴۸۹ اثر به جشنواره شعر آیینی ابن حسام خوسفی ارسال شد

بیرجند – ایرنا – رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: در مجموع ۴۸۹ اثر به دبیرخانه جشنواره ملی شعر آیینی ابن حسام خوسفی رسید که ۲۳ اثر به مرحله داوری راه یافت و ۹ اثر برگزیده شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمدحسین سیدکاشی روز دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: پنجمین دوره جشنواره در سه بخش اصلی (آیینی)، ویژه (ایثار، شهادت، مقاومت و غزه) و دانشجویی تدارک دیده شده و اختتامیه آن به مناسبت روز شعر و ادب فارسی در شهرستان خوسف برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در طول چهار دوره قبلی بیش از هزار اثر در بخش‌های مختلف به دبیرخانه جشنواره واصل شده است افزود: تعداد آثار رسیده به جشنواره امسال نسبت به سال قبل ۵۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی یادآور شد: نخستین دوره جشنواره ابن حسام خوسفی سال ۱۳۹۷ توسط جهاد دانشگاهی کلید خورد سپس در سال‌های ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ دوره‌های بعدی جشنواره را با مشارکت دیگر نهادها برگزار کردیم چراکه معتقد بودیم می‌توان از توان علمی و فرهنگی این نهاد برای معرفی ابن حسام بهره گرفت.

وی با بیان اینکه یکی از بخش‌های کنگره ملی ابن حسام خوسفی با عنوان جشنواره ملی شعر آیینی در حال برگزاری است گفت: امسال مقرر شد پنجمین دوره این جشنواره ذیل کنگره ملی ابن حسام با حضور شاعران و فرهیختگان کشوری برگزار شود.

سیدکاشی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین رسالت‌های جهاد دانشگاهی در سراسر کشور از جمله خراسان جنوبی پرداختن به برنامه‌های فرهنگی است.

وی با بیان اینکه معتقدیم برند (ویژند) های فرهنگی به مراتب آورده‌ای ارزشمندتر از انواع اقتصادی به همراه دارند، افزود: طرح برندسازی شهری شهرستان خوسف در اولویت قرار گرفته و به صورت آهسته و پیوسته در دستور کار قرار می‌گیرد.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: برندسازی شهری ملزوماتی دارد که یکی از مقدمات آن معرفی شخصیت‌های مهم و فرهنگی هر منطقه به فرهنگیان و فرهیختگان و گسترش آن به نسل آینده است.

وی عنوان کرد: سعی ما بر این است که ابن حسام خوسفی را به برند ملی تبدیل کنیم لذا نه تنها محدودیتی برای حضور اقشار مختلف در این جشنواره وجود ندارد که برای شناسایی شخصیت ابن حسام نیز بسیار مفید خواهد بود.

سیدکاشی بیان کرد: هدف از برگزاری این جشنواره شناسایی و کشف استعدادهای ادبی، هنری و فرهنگی، ایجاد فضای مناسب برای تعامل و ارتقای اشعار شاعران، ایجاد حس دوستی و الفت بین شاعران و معرفی شخصیت ابن حسام به فرهنگ‌دوستان در سراسر کشور است.

وی با بیان اینکه فراخوان ارسال آثار اواخر مرداد منتشر شد، گفت: در مراسم اختتامیه جشنواره در بخش اصلی سه برگزیده، در بخش ویژه یک برگزیده و در بخش دانشجویی یک برگزیده معرفی خواهند شد.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی افزود: مهمان ویژه این مراسم سید مهدی حسینی رکن آبادی شاعر، نویسنده و پژوهشگر معاصر و از داوران جشنواره است و امیدواریم با کیفیت بالا و با حضور و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی، اصحاب رسانه و اهالی فرهنگ و ادب برگزار شود.

محمد فرزند حسام‌الدین حسن، معروف به “ابن حسام خوسفی” نیز شاعر، عارف، فقیه و اندیشمند قرن هشتم و نهم هجری است.

خاوران‌نامه از مهم‌ترین آثار این شاعر برجسته است که به سبک شاهنامه فردوسی سروده شده و آرامگاه وی در شهرستان خوسف خراسان جنوبی است.

مراسم اختتامیه جشنواره ملی شعر آیینی ابن حسام خوسفی با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی و فرمانداری خوسف شامگاه چهارشنبه ۲۸ شهریور در این شهرستان برگزار می‌شود.

خوسف میزبان اختتامیه جشنواره ملی شعر آیینی

خوسف میزبان اختتامیه جشنواره ملی شعر آیینی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، سید علی حسینی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت : جشنواره ملی شعر آیینی ابن حسام ذیل بخش فرهنگی کنگره ملی این حسام خوسفی با محوریت جهاد دانشگاهی استان برگزار شده است.

وی افزود: اختتامیه جشنواره ملی شعر آیینی ابن حسام با حضور سیدمهدی حسینی رکن‌آبادی یکی از شاعران کشور در ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه در روز چهارشنبه ۲۸ شهریور ماه در شهرستان خوسف برگزار می شود.

فرماندار خوسف با اشاره به اینکه فرهنگ و باورها و خروجی این حوزه و تربیت مفاخر و نیروی انسانی برجسته می‌تواند افتخار یک منطقه برای معرفی در سطح ملی باشد، بیان کرد: امسال هفته فرهنگی خوسف عملاً از روز چهارشنبه همزمان با آیین اختتامیه جشنواره ملی شعر آیینی ابن حسام آغاز می‌شود و تا روز ۲۸ آبان ماه و همزمان با اختتامیه کنگره ملی ابن حسام خوسف ادامه خواهد داشت.

حسینی یادآور شد: هفته فرهنگی خوسف از ۲۳ تا ‌۲۸ آبان تعیین شده و دلیل این نامگذاری ۲۸ آبان، روز وفات «ابن حسام خوسفی» شاعر بنام است که در شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی به عنوان روز خوسف نامگذاری شده است.

رمضانی معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: کنگره ملی ابن حسام خوسفی در چهار بخش علمی و پژوهشی، فرهنگی، هنری و اختتامیه برنامه‌ریزی شده‌ است.

وی با اشاره به بخش فرهنگی و با محوریت برگزاری جشنواره ملی شعر آیینی ابن حسام، ادامه داد: بخش علمی و پژوهشی با محوریت دانشگاه بیرجند است که اختتامیه آن ۲۷ آبان ماه برگزار خواهد شد.

رمضانی با اشاره به آثار تولیدی در بخش هنری این جشنواره تصریح کرد: در این راستا ۳۰ اثر تصویرنگاری از متن خاوران‌نامه و ۲۰۰ اثر خوشنویسی از دیوان اشعار ابن حسام خوسفی در حال تولید است.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی عنوان کرد: بخش اختتامیه کنگره ملی ابن حسام خوسفی نیز همزمان با سالروز وفات این شاعر نامدار ایرانی یعنی ۲۸ آبان امسال در مرکز استان خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.