اخبار خراسان جنوبی / برگزیدگان جشنواره ملی موسیقی مقامی آوای کویر معرفی شدند

برگزیدگان جشنواره ملی موسیقی مقامی آوای کویر معرفی شدند

 

برگزیدگان جشنواره ملی موسیقی مقامی آوای کویر معرفی شدند

در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی موسیقی مقامی آوای کویر، برگزیدگان این جشنواره ملی معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، جواد قناعت در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی موسیقی مقامی آوای کویر در بیرجند اظهار کرد: استان خراسان جنوبی در حوزه تأمین زیرساخت‌های فرهنگی و اجرای برنامه‌های متنوع هنری پیشگام است.

وی بیان کرد: این دوره از جشنواره بعد از هفت سال به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد که اتفاق مهمی است. اولویت ما در استان پیشروی در سند تحول فرهنگی است و مقام معظم رهبری تأکید ویژه‌ای بر تقویت هویت ایرانی اسلامی دارند. خراسان جنوبی با پشتوانه غنی فرهنگی و وجود مفاخر و مشاهیر برجسته، نقش بسزایی در مقابله با شبیخون فرهنگی دارد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: دومین جشنواره ملی آوای کویر به مناسبت یادبود استاد ذوالفقار بیتانه برگزار شد که هم حیات‌بخش موسیقی بود و هم جان‌بخش شد.

وی از برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله تهامی و ابن‌حسام خوسفی در استان هم خبر داد و خواستار توجه ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موسیقی مقامی شرق کشور شد.

در پایان این مراسم، نتایج حاصله از بررسی و داوری اجراهای صحنه‌ای جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی آوای کویر به شرح ذیل اعلام شد.

در بخش تجلیل از هنر پیشکسوتان استادان «محمد سلم‌آبادی» و «علی جمعه نی‌نواز» در حوزه دهل نوازی و «علی درافشان» در حوزه دوتارنوازی جنوب و شرق خراسان حائز رتبه برتر شدند‌‌.

برگزیدگان بدون رتبه دهل نوازی «امید نی‌نواز» در حوزه دهل شرق خراسان، «محمدامین بهرام‌زهی» در حوزه دهل سیستان و بلوچستان و «مصطفی سلم‌آبادی» در حوزه دهل جنوب خراسان «بیرجند‌» بودند و آقایان «علی سلم‌آبادی» و مهدی سلم‌آبادی» هنرمندان شایسته تقدیر این بخش شناخته شدند.

برگزیدگان بدون رتبه دوتارنوازی بالای ۱۸ سال در حوزه دوتار شمال خراسان «محمد رحمانی»، «صادق غلامرضازاده» و «محسن عباسیان» و دوتار جنوب و شرق خراسان «غلامرضا بخشنده»، «امین عابد» و «فاروق درافشان» بوده‌اند.

برگزیدگان بدون رتبه دوتارنوازی زیر ۱۸ سال در حوزه دوتار شمال خراسان «محمدامین حدادیان» و «مهدیار گل‌محمدیاری» و در حوزه دوتار جنوب و شرق خراسان «محمد حسن‌زاده» و «حسام عطایی» بودند و  «راستین غفاری» نوازنده دوتار شمال خراسان و «امیرمهدی عیسی‌پور» نقاره‌زن کرمانی شایسته تقدیر این بخش شناخته شدند.

برگزیدگان بدون رتبه بخش آواز «رضا نارویی» در حوزه موسیقی کرمان، «امید رحمانی»، «طاهر مرادی» و «میرگل حسن‌زاده» در حوزه موسیقی جنوب و شرق خراسان، «طاهر مرادی» و «رسول دوستی» در حوزه موسیقی جنوب خراسان «بیرجند» بودند‌ و «محمد ریگی‌پناه» در حوزه موسیقی سیستان و بلوچستان و «غلام فاروق فقیری» در حوزه موسیقی جنوب و شرق خراسان، شایسته تقدیر در این بخش شناخته شدند.

در بخش گروهی بدون رتبه اسامی هنرمندان شامل گروه‌های «مستاک چهره» از حوزه موسیقی سیستان و بلوچستان، «حقیقت» از حوزه موسیقی کرمان، «نغمه‌های شاه جهان» و «دایان» از حوزه موسیقی شمال خراسان و «ژنده پیل» و «ندای جام» از حوزه موسیقی شرق خراسان بودند.

 

 

 

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: رتبه استان در پرداخت وام ازدواج ۱۲ پله پایین آمد.

ربیعی مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: رتبه استان از نظر پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در مرداد امسال از ۱۹ به ۳۱ تنزل پیدا کرد.

او افزود: در مجموع ۷ هزار و ۴۸۰ نفر متقاضی تسهیلات ازدواج هستند که ۶ هزار و ۷۵۰ نفر در صف انتظار قرار دارند.

ربیعی اظهار کرد: از ابتدای سال تا پایان مرداد ۷۳۰ فقره تسهیلات ازدواج به مبلغ ۲ هزار و ۴۸۷ میلیارد ریال از سوی بانک‌های عامل استان پرداخت شده است و از مجموع متقاضیان امسال تنها ۹.۷۶ درصد موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی عنوان کرد: برای ارتقای رتبه پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در استان نیاز به مساعدت و پیگیری مسئولان و مدیران شعب بانک‌های عامل هستیم.

او افزود: حدود ۱۸ بانک عامل در زمینه پرداخت تسهیلات ازدواج همکاری دارند، اما کم بودن منابع، پرداخت تسهیلات را با چالش جدی مواجه کرده است.

ربیعی بیان کرد: ابتدای امسال پیگیری‌های استاندار برای جذب اعتبار بیشتر از مرکز موجب افزایش عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ازدواج شد و ۱۲ پله در پرداخت این تسهیلات رشد داشتیم، اما مجدد رتبه استان به عقب برگشته است.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی عنوان کرد: منابع بانکی کم سبب شده بانک‌ها در پرداخت تسهیلات با مشکل مواجه شوند و یکی از راهکار‌های افزایش منابع، تمرکز بر جذب منابع و ورود گردش حساب معادن و کارخانه‌های شاخص به بانک‌های داخل استان است.

او ادامه داد: تعدادی از زوجین استان پایان پارسال انصراف دادند تا در سال جدید از تسهیلات بیشتری برخوردار شوند در حالی که اکنون با تأخیر در دریافت تسهیلات مواجه شده‌اند.

ربیعی عنوان کرد: زوجین زمان انتخات بانک باید صف انتظار را بررسی کنند، چون انصراف و ثبت نام مجدد نیز موجب تأخیر در پرداخت تسهیلات به آنان می‌شود.

 

 

 

اجرای شبکه ملی اطلاعات در ۱۴۴ روستای خراسان جنوبی ابلاغ شد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی از ابلاغ اجرای شبکه ملی اطلاعات در ۱۴۴ روستای باقیمانده و بالای ۲۰ خانوار استان خبر داد.

مصطفی بهی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ایجاد سایت در این روستاها توسط مجری طرح توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به اپراتورها ابلاغ شده‌ است.

وی بیان کرد: تاکنون ۸۴ درصد روستاهای خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌ و ۱۴۴ روستای بالای ۲۰ خانوار باقی مانده است که تا پایان سال جاری این روستاها هم به شبکه ملی اطلاعات می‌پیوندند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی از راه اندازی ۹ سایت توسعه شبکه ملی اطلاعات استان در یک ماه گذشته خبر داد و گفت: با اجرا و توسعه این سایت‌ها ۱۱ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

وی عنوان کرد: این پروژه‌ها با اعتبار بیش از ۳۸۵ میلیارد ریال از محل منابع طرح توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا شده‌ است.

بهی افزود: با اجرای این طرح‌ها بیش از هزار خانوار روستایی استان از خدمات مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت همراه بهره‌مند شده اند.

وی اظهار کرد: در ادامه اجرای طرح توسعه خدمات ارتباطی در روستاهای استان از نیمه مرداد تاکنون، ۶ سایت جدید توسعه شبکه تلفن و اینترنت پرسرعت همراه راه اندازی شد و سه سایت تلفن همراه موجود در روستاها به فناوری نسل ۴ همراه مجهز شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: سایت‌های جدید در روستاهای سیوجان، طوطی و گیوشاد شهرستان خوسف، چاه رزمندگان شهرستان سربیشه، یوسف آباد شهرستان عشق آباد و زیدان شهرستان درمیان راه اندازی شد که این روستاها و روستاهای شل آباد خوسف و دهنوون عشق آباد را از خدمات تلفن و اینترنت پرسرعت همراه بهره‌مند کرده‌ است.

وی افزود: همچنین با تجهیز سه سایت دیگر تلفن همراه به فناوری نسل ۴ در روستاهای بصیران شهرستان خوسف، طاهریه شهرستان فردوس و زمانی شهرستان قیئنات، این روستاها از پوشش اینترنت پرسرعت همراه بهره‌مند شدند.

بر اساس آخرین آمار رسمی در استان خراسان جنوبی هزار و ۷۵۲ روستای دارای سکنه شناسایی شده که از این تعداد ۹۲۸ روستا بالای ۲۰ خانوار است.

 

 

 

برگزیدگان دومین جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی “آوای کویر” به میزبانی خراسان جنوبی معرفی شدند.

 آیین اختتامیه این جشنواره دوشنبه شب با حضور استاندار خراسان جنوبی، رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور، داوران و هنرمندان موسیقی در اردوگاه یادگاران امام (ره) بهلگرد بیرجند برگزار شد.

بر اساس آرای هیات داوران جشنواره در بخش تجلیل از هنر پیشکسوتان، استادان «محمد سلم‌آبادی» و «علی جمعه نی‌نواز» در حوزه دهل نوازی و «علی درافشان» در حوزه دوتار نوازی جنوب و شرق خراسان حائز رتبه برتر شدند.

برگزیدگان بدون رتبه دهل نوازی «امید نی‌نواز» در حوزه دهل شرق خراسان، «محمدامین بهرام‌زهی» در حوزه دهل سیستان و بلوچستان و «مصطفی سلم‌آبادی» در حوزه دهل جنوب خراسان «بیرجند» هستند و «علی سلم‌آبادی» و «مهدی سلم‌آبادی» هنرمندان شایسته تقدیر این بخش شناخته شدند.

برگزیدگان بدون رتبه دوتار نوازی بالای ۱۸ سال در حوزه دوتار شمال خراسان «محمد رحمانی»، «صادق غلامرضازاده» و «محسن عباسیان» و دوتار جنوب و شرق خراسان «غلامرضا بخشنده»، «امین عابد» و «فاروق درافشان» هستند.

برگزیدگان بدون رتبه دوتار نوازی زیر ۱۸ سال در حوزه دوتار شمال خراسان «محمدامین حدادیان» و «مهدیار گل‌محمدیاری» و در حوزه دوتار جنوب و شرق خراسان «محمد حسن‌زاده» و «حسام عطایی» معرفی و «راستین غفاری» نوازنده دوتار شمال خراسان و «امیرمهدی عیسی‌پور» نقاره‌زن کرمانی شایسته تقدیر این بخش شناخته شدند.

همچنین برگزیدگان بدون رتبه بخش آواز «رضا نارویی» در حوزه موسیقی کرمان، «امید رحمانی»، «طاهر مرادی» و «میرگل حسن‌زاده» در حوزه موسیقی جنوب و شرق خراسان، «طاهر مرادی» و «رسول دوستی» در حوزه موسیقی جنوب خراسان «بیرجند» هستند و «محمد ریگی‌پناه» در حوزه موسیقی سیستان و بلوچستان و «غلام فاروق فقیری» در حوزه موسیقی جنوب و شرق خراسان، شایسته تقدیر در این بخش شناخته شدند.

در بخش گروهی بدون رتبه اسامی هنرمندان شامل گروه‌های «مستاک چهره» از حوزه موسیقی سیستان و بلوچستان، «حقیقت» از حوزه موسیقی کرمان، «نغمه‌های شاه جهان» و «دایان» از حوزه موسیقی شمال خراسان و «ژنده پیل» و «ندای جام» از حوزه موسیقی شرق خراسان اعلام شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این آیین گفت: ضلع اصلی و نقطه قوت دومین جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی، مشارکت چشمگیر هنرمندان برجسته پنج استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمان، سیستان و بلوچستان بود.

علی فرخنده افزود: نخستین دوره جشنواره ملی موسیقی مقامی سال ۱۳۹۶ با حضور ۸۰ هنرمند در قالب ۱۴ گروه هنری برگزار شد و در این دوره شاهد حضور ۳۲۸ هنرمند در قالب ۴۱ گروه بودیم که در نهایت ۲۰۰ نفر در مرحله پایانی به رقابت پرداختند.

وی از درخشش ستاره‌های هنری جدید در برگزاری این دوره از جشنواره ملی آوای کویر خبر داد و گفت: قبل از شروع جشنواره کارگاه‌های آموزشی دوتار، سرنا و دهل که ساز‌های اصیل خراسان جنوبی هستند برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به مشارکت بی‌بدیل مردم فرهنگ‌دوست و رسانه‌های استان در این جشنواره، تصریح کرد: سال گذشته پس از ۱۱ سال پرچم استان در حوزه نمایش جشنواره فجر برافراشته شد و جشنواره‌های ملی شعر آیینی ابن حسام خوسفی، سواد رسانه و مهر سینمای ایران نیز در استان برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی به کارگاه سازندگی در عرصه زیرساخت و عمران تبدیل شده است گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به عنوان جبهه هنری تلاش کرده از این پیشرفت عقب نماند و نتیجه آن کسب رتبه دوم کشور در ارزیابی‌ها است.

نماینده هیئت داوران و رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور هم با تاکید بر تداوم برگزاری این جشنواره گفت: تغییر در جشنواره‌ها باید بر تداوم فرهنگ استوار باشد.

احمد صدری با بیان اینکه امیداریم در سایر استان‌ها مانند خراسان جنوبی این انتقال نسل به نسل موسیقی، الگو شود افزود: موسیقی تنها یک آوا نیست و کمتر آیینی داریم که با موسیقی همراه نباشد چراکه موسیقی در کل زندگی جریان دارد.

وی با تاکید بر لزوم مطالعه و پژوهش درباره موسیقی تصریح کرد: برگزاری این جشنواره‌ها نیازمند تداوم بوده و باید در کنار موسیقی به کتاب‌های شعر پرداخته شود، زیرا نظام معرفتی در اشعار سنتی نهفته است.

نماینده هیئت داوران و رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور با بیان اینکه تداوم برگزاری اینگونه جشنواره‌ها باعث رشد و تعالی فرهنگی می‌شود گفت: جشنواره ملی آوای کویر نشان‌دهنده نگاه و توجه نوجوانان و جوانان به حوزه موسیقی سنتی است که با این حرکت، مرگ موسیقی را شاهد نخواهیم بود.

همچنین در این آیین سند هویتی استاد ذوالفقار بیتانه به پاسداشت و نکوداشت این هنرمند موسیقی سنتی و دوتار نواز خراسان جنوبی رونمایی شد.

دومین جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی “آوای کویر” با حضور هنرمندانی از استان‌های شرق کشور روز شنبه ۲۴ شهریور در بیرجند آغاز به کار کرد و به مدت سه روز ادامه داشت.

 

 

 

تیم شمشیربازی خراسان جنوبی توانست با اقتدار قهرمانی مسابقات شمشیربازی جوانان کشور را از آن خود کند.

 

مسابقات شمشیربازی قهرمانی جوانان کشور به میزبانی استان مازندران با شناخت برترین‌ها به کار خود پایان داد.

در این دوره از مسابقات ۶۰ نفر از ۱۷ استان کشور حضور داشتند که تیم خراسان جنوبی با ترکیب امیرحسین اکبری، حسین سالارپور، محمدجواد سعیدی راد، عرفان یوسفی پور به مصاف برترین‌های کشور رفت.

در بخش انفرادی حسین سالارپور مدال طلای و امیر حسین اکبری مدال برنز را کسب کردند.

در بخش تیمی نیز، تیم خراسان جنوبی با از پیش رو برداشتن تیم‌های کیش، اصفهان و یزد در مجموع با ۴ مدال طلا و ۱ برنز قهرمان این دوره از رقابت‌های قهرمانی کشور رشد.

 

 

 

 

ورودی حوزه‌های علمیه خراسان جنوبی ۳۶ درصد افزایش یافت

بیرجند – ایرنا – مدیر حوزه‌ علمیه خراسان جنوبی گفت: امسال میزان ثبت نام و ورود برادران به حوزه‌های علمیه استان نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌ الاسلام علی رستمیانی روز سه‌شنبه در نشست خبری گفت: سال تحصیلی جدید از ۲۴ شهریور در ۲۵ مدرسه حوزه علمیه برادران و خواهران استان آغاز شد.

وی افزود: در سال تحصیلی جدید هزار و ۲۵۰ طلبه برادر و ۹۵۱ طلبه خواهر در ۱۷ مدرسه حوزه علمیه برادران و هشت مدرسه خواهران تحت مدیریت حوزه علمیه استان مشغول به تحصیل شده اند.

مدیر حوزه‌ علمیه خراسان جنوبی تصریح کرد: افزایش ورود طلاب به حوزه‌های علمیه استان نشان می‌دهد تلاش دشمنان برای جنگ ترکیبی و جلوگیری از تبلیغ دین، نتیجه عکس داده و شاهد روند صعودی از حضور جوانان در حوزه‌های علمیه هستیم.

وی گفت: دشمنان تصور می‌کردند با توهین به روحانیت می‌توانند این نور را کمرنگ کنند اما نقشه‌های آنان با شکست مواجه شده است و جوانان حضور پررنگی در حوزه‌های علمیه دارند.

حجت‌ الاسلام رستمیانی با اشاره به فعالیت حدود ۶ هزار روحانی و طلبه در استان خراسان جنوبی عنوان کرد: در مدارس علمیه استان بیش از ۳۷٠ استاد پاره وقت و ۵۵ استاد تمام وقت فعالیت دارند.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه اصلی روحانیت، امر تبلیغ دین است گفت: برخی حوزه‌های علمیه در زمینه تبلیغ فعالیت کرده و در مباحث مرتبط با مناسبت‌های ملی و مذهبی شاهد حضور این طلاب هستیم.

مدیر حوزه‌ علمیه خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت ۸۰۰ مبلغ و طلاب در مناسبت‌های مختلف افزود: استان بعد از ۱۶ سال در زمینه امر تبلیغ به مدیریت واحد رسیده که امید است نتایج خوبی در پی داشته باشد.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم تعداد مدارس تبلیغی استان را افزایش دهیم عنوان کرد: دشمنان بدانند برخلاف تبلیغات آنان امروز جوانان نسبت به گذشته آگاه‌تر شده و به اهمیت جهاد تبیین پی برده‌اند.

حجت‌ الاسلام رستمیانی با بیان اینکه از لحاظ ضریب حضور طلاب، خراسان جنوبی جزء سه استان برتر کشور است گفت: اکنون در چهار رشته تخصصی طلبه داریم و امسال برای نخستین بار در رشته خطابه طلاب خواهر جذب شده‌اند.

وی یادآور شد: حدود ۵٠ درصد ظرفیت استان از لحاظ مساجد و روستاها با کمبود روحانی مواجه است اما با نگاه جامعه امام محور و مسجد محور می‌توان این مسائل را حل کرد.

ورودی حوزه‌های علمیه خراسان جنوبی ۳۶ درصد افزایش یافت

معاون فرهنگی و اخلاقی مرکز مدیریت حوزه‌ علمیه خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: این معاونت در حوزه گسترش فرهنگ اخلاقی، قرآنی، تقویت طلاب انقلابی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت فعالیت دارد.

حجت‌الاسلام سید حمید موسوی اول با اشاره به فعالیت در چهار عرصه مختلف افزود: در عرصه قرآن و عترت، برگزاری نشست‌های آموزشی و مسابقات قرآنی، عرصه فرهنگی و اخلاقی، طرح مکارم خوبان و دوره‌های آموزشی ویژه طلاب متاهل و اعزام اساتید به سطح استان فعالیت می‌شود.

وی بیان کرد: در عرصه سیاست دوره نیمروز برای نگاه و بازبینی تاریخ ۳٠٠ ساله ایران و پرداختن به بحث جهاد تبیین و در عرصه ایثار و شهادت برگزاری یادواره‌های شهدا در طول سال برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و اخلاقی مرکز مدیریت حوزه‌ علمیه خراسان جنوبی با اشاره به ۷۲ شهید طلبه و روحانی استان گفت: در آستانه برگزاری کنگره ۲ هزار شهید استان، ۱۰ یادواره شهدا در حال برگزاری است و اجلاسیه شهدای روحانی استان نیز دی ماه امسال برگزار خواهد شد.

همچنین معاون تبلیغ مرکز مدیریت حوزه‌ علمیه خراسان جنوبی گفت: حدود ۸٠٠ مبلغ در استان داریم که در مناسبت‌های مختلف به امر تبلیغ در مناطق مختلف می‌پردازند.

حجت الاسلام محمد مهدی درخشی افزود: در قالب طرح هجرت ۹٠ نفر از طلاب همراه با خانواده‌های خود در روستاهای استان فعالیت دارند.

وی با اشاره به اجرای طرح امین در مدارس خراسان جنوبی اظهار کرد: سال گذشته ۵۵۰ طلبه به مدارس استان اعزام شدند و سال جاری تاکنون حدود ۸٠ طلبه خواهر برای مدارس امین دعوت شده‌اند.

معاون تبلیغ مرکز مدیریت حوزه‌ علمیه خراسان جنوبی گفت: از همه فضلا، دانش آموختگان، طلاب و روحانیون سطح کشور به ویژه استان‌های خراسان رضوی و قم برای تبلیغ در استان دعوت می‌کنیم و آماده میزبانی از آنان هستیم.

 

 

 

ایجاد مراکز دوستدار سالمند در خراسان جنوبی اعتبار نیاز دارد

بیرجند – ایرنا – معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: راه‌اندازی مراکز دوستدار سالمند در پنج شهرستان استان بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که باید از سوی دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمدرضا طالبی روز سه شنبه در نشست شورای ساماندهی سالمندان استان گفت: مراکز بهداشتی درمانی دوستدار سالمند در استان با هدف ارائه خدمات بهتر به این قشر از ضروریات است که راه‌اندازی آن باید سرعت گیرد.

وی با اشاره به لزوم تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبار طرح تجهیز کلینیک‌های تخصصی دوستدار سالمند افزود: شهرداری بیرجند با برنامه‌های مناسب شهر دوستدار سالمند، طرح‌هایی را در هفته سالمندان اجرایی کند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم مناسب سازی ورودی ادارات گفت: رتبه برخی ادارات در ارزیابی‌ها بسیار پایین است که قابل قبول نیست و دسترسی به مسوولان برای افراد معلول و سالمند نیز باید آسان باشد.

وی اظهار کرد: برای هفته سالمندان از هفتم تا دوازدهم مهر برنامه‌هایی در صدا و سیما پیش بینی شود تا کارشناسان این حوزه مطالبی را ارائه کنند.

طالبی بر اجرای برنامه‌های غنی و اثرگذار در هفته سالمندان تاکید کرد و گفت: برنامه ریزی جشنواره ویژه سالمند در این هفته ضروری است تا بتوانیم به شکل منسجم تکریم این قشر را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: همه دستگاه‌های اجرایی در این جشنواره می‌توانند از بازنشستگان خود تجلیل کنند اگرچه این موضوع نباید محدود و منحصر به هفته سالمندان باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: خدمات رسانی به سالمندان باید فرهنگ سازی شود و هفته دوم مهر نمادی از این موضوع است.

وی کسب رتبه سوم کشوری برای خراسان جنوبی در اجرای سند استانی سالمندان را شایسته تقدیر عنوان کرد و گفت: این موفقیت نشان می‌دهد خراسان جنوبی جزو سه استان برتر در این حوزه است.

طالبی اضافه کرد: دوران سالمندی راهی است که پیش روی همه انسان‌ها قرار دارد و اگر به این دوران برسیم نیازمند تکریم و احترام هستیم.

وی تسهیل امور سالمندان را از وظایف قانونی و عرفی دستگاه‌های اجرایی برشمرد و گفت: انتظاری که اکنون سالمندان از قشر جوان دارند فردا برای نسل‌های بعدی ایجاد می‌شود در نتیجه امیدواریم هر فردی در هر جایگاهی به وظایف خود عمل کند تا خدمات شایسته به سالمندان ارائه شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: لازم است برنامه‌های نرم افزاری برای تسهیل امور سالمندان در استان آماده شود تا بتوان در قالب آموزش به جامعه هدف ارایه کرد.

در این نشست ۱۲ دستگاه اجرایی که در اجرای سند سالمندان استان بیشترین همکاری را با دبیرخانه داشتند، تجلیل شدند.

 

 

 

در آیین اختتامیه جشنواره موسیقی مقامی آوای کویر صورت گرفت؛

رونمایی از سند هویتی استاد «ذوالفقار بیتانه»

رونمایی از سند هویتی استاد «ذوالفقار بیتانه»

بیرجند- سند هویتی استاد “ذوالفقار بیتانه” در آیین اختتامیه جشنواره موسیقی مقامی آوای کویر در خراسان‌جنوبی رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پایان مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی مقامی آوای کویر و با حضور استاندار، سند هویتی استاد “ذوالفقار بیتانه” به پاسداشت یاد این هنرمند دوتار نواز بی‌نظیر خراسان جنوبی رونمایی شد.

“ذوالفقار بیتانه” استاد عرصه موسیقی مقامی و آئینی خراسان جنوبی است که عمری را صرف ساختن و نواختن سازهای سنتی کرد.

وی در جشنواره‌های مختلف موسیقی مقامی در استان خراسان جنوبی و کشور صاحب رتبه و منزلت بود و از گنجینه‌های خاص موسیقی خراسان بزرگ محسوب می‌شود که پنجه او حلقه وصل موسیقی شرق خراسان بزرگ و جنوب آن بوده است.

استاد ذوالفقار بیتانه از سوی کمیته ثبت ملی میراث فرهنگی ناملموس در فهرست هنرمندان حامل میراث فرهنگی در فهرست گنجینه‌های زنده بشری قرار گرفته بود و یکی از میراث‌داران موسیقی خراسان و از سازنده سازهای سنتی این منطقه است.

وی که در حادثه رانندگی از ناحیه سر مصدوم شده بود پس از عمل جراحی به کما رفت و در بخش آی سی یو (مراقبت‌های ویژه) بیمارستان شهید چمران فردوس بستری شد اما تلاش برای بهبودی این هنرمند نتیجه‌بخش نبود و دچار مرگ مغزی شد.

زنده یاد بیتانه یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ از بیمارستان شهید چمران فردوس به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان پیوند اعضا منتصریه مشهد منتقل شد و با اهدای عضو به پنج بیمار جان دوباره بخشید.

وی در زمره استادان به نام موسیقی سنتی ایرانی است و نام او در صفحه ۲۷۸ اطلس فرهنگی – هنری خراسان ذکر شده است.

استاندار خراسان جنوبی در اختتامیه این جشنواره گفت: خراسان جنوبی در حوزه تأمین زیرساخت‌های فرهنگی و اجرای برنامه‌های متنوع هنری پیشگام است.

جواد قناعت اظهار کرد: این دوره از جشنواره بعد از هفت سال به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد که اتفاق مهمی است.

وی با تأکید بر اینکه اولویت ما در استان پیشروی در سند تحول فرهنگی است، افزود: مقام معظم رهبری تأکید ویژه‌ای بر تقویت هویت ایرانی اسلامی دارند.

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: این استان با پشتوانه غنی فرهنگی و وجود مفاخر و مشاهیر برجسته، نقش بسزایی در مقابله با شبیخون فرهنگی دارد.

قناعت بیان کرد: دومین جشنواره ملی آوای کویر به مناسبت یادبود استاد ذوالفقار بیتانه برگزار شد که هم حیات‌بخش موسیقی بود و هم جان‌بخش شد.

قناعت در پایان خواستار توجه ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موسیقی مقامی شرق کشور شد.

 

 

 

 

 

 

مرکز روزانه نگهداری سالمندان در بیرجند راه‌اندازی می‌شود

بیرجند – ایرنا – مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: مرکز روزانه نگهداری سالمندان با هدف تکریم و مراقبت از این قشر در بیرجند راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن شرفی روز سه شنبه در جلسه شورای ساماندهی سالمندان استان که با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: هدف از راه‌اندازی این مرکز، تکریم سالمندان در کنار خانواده‌ها و فرزندان است که از صبح تا عصر خدمات ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به فعالیت هفت خانه سالمندان در خراسان جنوبی اظهار کرد: این مراکز به شکل شبانه روزی خدمات ارایه می‌دهند اما در مرکز روزانه، سالمندان برای حضور بیشتر در کنار خانواده و فرزندان فقط از صبح تا عصر نگهداری می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه هفته سالمندان از هفتم تا دوازدهم مهرماه است ادامه داد: طبق آمارهای موجود ۲ هزار سالمند در خانواده‌ها و ۱۶۰ نفر در مراکز شبانه روزی استان نگهداری می‌شوند.

وی گفت: همچنین سه هزار نفر سالمند در این هفته از دوره‌های آموزشی بهره مند می‌شوند.

شرفی اضافه کرد: استان خراسان جنوبی در ارزیابی‌های ۶ ماه نخست امسال رتبه سوم کشوری را در اجرای سند استانی سالمندان کسب کرده است.

وی گفت: سند سالمندان در خراسان جنوبی ۶ هدف، ١٣ راهبرد و ١۴۶ برنامه عملیاتی دارد که برای ارائه خدمات مطلوب به سالمندان توسط دستگاه‌های اجرایی و عمومی از تیر سال گذشته وارد مرحله اجرایی شد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه مناسب سازی کتابخانه‌های عمومی هم امسال باید انجام شود افزود: برای مطب‌های پزشکان و بخش‌های درمانی نیز جلسات متعددی برگزار شد تا با تعامل بخش خصوصی بتوانیم مناسب سازی را دنبال کنیم.

 

 

 

 

نمایشگاه فروش پاییزه در بیرجند گشایش یافت + فیلم

بیرجند – ایرنا – نمایشگاه فروش پاییزه در آستانه سال تحصیلی جدید در  محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی بیرجند گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیین گشایش نمایشگاه فروش پاییزه با شرکت ۱۸۰ غرفه از اصناف مختلف شامگاه دوشنبه با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی در این آیین گفت: ظرفیت خوبی در نمایشگاه بین المللی بیرجند فراهم شده و ایجاد چنین فضایی، سرمایه گذاری ارزشمندی از سوی شرکت نمایشگاه‌های بین المللی خراسان جنوبی است.

مهدی جعفری با بیان اینکه حضور ۱۸۰ غرفه با تخفیف ۱۵ تا ۲۰ درصدی می‌تواند باعث استقبال مردم از نمایشگاه پاییزه شود یادآور شد: برپایی این قبیل نمایشگاه‌ها می‌تواند فرصت خوبی برای بازاریابی اصناف باشد تا خریداران به مشتری دائمی تبدیل شوند.

رییس اتاق اصناف بیرجند هم در این آیین با بیان اینکه ۱۸۰ غرفه در فضای ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع برپا شده است افزود: پوشاک، کیف و کفش، لوازم التحریر، مواد غذایی و پروتئینی، مواد شوینده و بهداشتی از جمله اقلام این نمایشگاه است.

سعید قدبا گفت: ۹۰ درصد شرکت کنندگان از اصناف بومی استان هستند اگرچه غرفه‌هایی از دیگر استان ها نیز برای عرضه تولیدات در این نمایشگاه فعال شده است.

وی بیان کرد: این نمایشگاه به همت اتاق اصناف، استانداری، ادارات صمت و جهاد کشاورزی، شهرداری و نمایشگاه بین المللی بیرجند برگزار شده است.

رییس اتاق اصناف بیرجند گفت: این نمایشگاه از ۲۶ تا ۳۰ شهریور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی بیرجند واقع در جاده علی آباد لوله برای خرید عموم دایر خواهد بود و از ساعت ۱۶ تا ۲۲ دایر است.

 

 

 

 

 

چرا خراسان جنوبی عنوان نایب قهرمانی را از دست داد؟

بیرجند – ایرنا – رئیس هیات پهلوانی و زورخانه‌ای خراسان جنوبی گفت: عنوان نایب قهرمانی این استان در مسابقات ورزش‌های زورخانه‌ای قهرمانی جوانان کشور به دلیل استفاده از ورزشکار ذخیره با سن بیشتر، پس گرفته شد.

حجت‌ الاسلام حامد مقری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مسابقات ورزش‌های زورخانه‌ای قهرمانی جوانان کشور ۲۴ شهریور ماه به میزبانی ارومیه برگزار شد و خراسان جنوبی با کسب ۲۲۹ امتیاز بر سکوی نایب قهرمانی کشور ایستاد اما به خاطر تخلف این عنوان پس گرفته شد.

وی گفت: از سال ۱۴۰۱ که رئیس هیات تغییر کرد، تلاش کردیم با پرهیز از حواشی و احترام به بزرگترها امور هیات پهلوانی و زورخانه‌ای را جلو برده و به پیشرفت برسیم.

رئیس هیات پهلوانی و زورخانه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: زحمات مجموعه هیات جواب داد و از ۲ مدال در سال ۱۴۰۱ به ۲۶ مدال رنگارنگ در سال ۱۴۰۲ رسیدیم، امسال نیز در همه مسابقات کشوری سکو کسب کردیم و به میزان سال گذشته افتخار داشته ایم.

وی گفت: رویه‌ای که هیات پهلوانی پیش گرفت، جواب داد تا اینکه در آخرین مسابقات استانی ورزشکاران یک تیم نسبت به داوری اعتراض کرده و معتقد بودند حق آنان ضایع شده است لذا فیلم مسابقات به فدراسیون ارسال شد و فدراسیون نیز نمره خود را اعلام و حق را به داوران هیات پهلوانی داد.

مقری با تاکید بر اینکه همه تلاش ما بر این بوده که حقی از هیچ ورزشکاری ضایع نشود افزود: در طول سال از ورزشکاران تمامی زورخانه‌های استان برای حضور در مسابقات دعوت می‌شد اما نسبت به این موضوع سوءظن وجود داشت که سبب یکسری بی اخلاقی‌ها در حاشیه مسابقات استانی شد.

وی بیان کرد: همین موضوع سبب شده بود برخی زورخانه‌ها ورزشکاران خود را از حضور در مسابقات منع کنند لذا با اینکه از ورزشکاران برای حضور در مسابقات دعوت کرده بودیم ورزشکاران شرکت نکردند و مقداری در روند اعزام تیم خلل وارد شد.

رئیس هیات پهلوانی و زورخانه‌ای خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه در سفر بودم، وظیفه اعزام تیم را برعهده همکاران در هیات پهلوانی گذاشتم و آنطور که گفته شد یکی از ورزشکاران تیم اعزامی مصدوم و مجبور شدند ورزشکار ذخیره را که ۱۰ ماه از سن جوانان بزرگتر است را وارد تیم کنند، هرچند این موضوع عرف هم شده اما کاملا اشتباه بوده و پسندیده نیست.

وی افزود: بلافاصله بعد اطلاع از موضوع با رئیس کمیته انضباطی مکاتبه و درخواست بررسی کردیم تا با افرادی که البته از سر دلسوزی و با قصد و نیت خیر این کار را انجام داده‌اند اما توجیهی برای کار اشتباه آنها نیست، برخورد لازم انجام شود.

مقری تصریح کرد: افراد اشتباه خود را پذیرفته بودند و قبل از اینکه حکمی از طرف فدارسیون اعلام شود به فدارسیون رفته و مدال‌های کسب شده را پس داده بودند.

وی گفت: بعد از این اتفاق، جو رسانه‌ای عجیبی علیه هیات پهلوانی و زورخانه‌ای استان به راه‌ افتاد تا به نوعی از این هیات انتقام بگیرند.

رئیس هیات پهلوانی و زورخانه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه جلسه کمیته انضباطی پنجشنبه همین هفته برگزار خواهد شد عنوان کرد: با افراد متخلف برخورد و رای کمیته انضباطی برای عموم اطلاع رسانی خواهد شد.

وی گفت: برخی افراد تلاش فراوانی دارند روند پیشرفت ورزش پهلوانی را از بین ببرند یا کُند کنند اما با همت ورزشکاران و حمایت پیشکسوتان این روند را ادامه خواهیم داد و امیدواریم شاهد موفقیت‌ها و پیشرفت‌های روزافزون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای استان باشیم.

 

 

۱۸ هزار کلاس اولی در خراسان جنوبی وارد مدرسه شدند

بیرجند – ایرنا – معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: امسال بیش از ۱۰۸ هزار دانش آموز در مقطع ابتدایی ثبت نام کردند که ۱۸ هزار نفر آنها کلاس اولی هستند و امروز در مدارس استان کلاس بندی شدند.

مهدی حسنی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هزار و ۱۷۹ مدرسه استان پذیرای دانش آموزان مقطع ابتدایی است و میانگین هر کلاس ۲۶ دانش آموز خواهد بود.

وی گفت: جشن شکوفه‌ها امروز به طور همزمان در مدارس ابتدایی سراسر استان برگزار شد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی ادامه داد: طرح جذب معلم کلاس اول از سال گذشته اجرایی شد و امسال هم در مصوبات استانی قرار گرفته به این شکل که معلم کلاس اول توسط مدیر مدرسه از بین همه معلمان شهرستان انتخاب می‌شود.

وی گفت: از همین رو معلمان کلاس اول در مدارس شاهد، هیات امنایی، دولتی شهری و روستایی جذبی هستند لذا جای نگرانی در این زمینه برای والدین نیست.

حسنی افزود: همیار معلم در مدارس دولتی خراسان جنوبی نداریم اما طرح همیاران آموزشی ویژه معلمان جدید اجرایی شده که زیر نظر معلمان با تجربه آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.

وی بیان کرد: امسال هزار و ۴۰۰ نیرو وارد آموزش و پرورش خراسان جنوبی شدند و ۶۰۰ نفر در مقطع ابتدایی به کارگیری می‌شوند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: طرح توانمندسازی معلمان را امسال اجرایی کرده‌ایم و سه هزار نفر تا اواسط آذرماه در قالب طرح شهید همت آموزش می‌بینند.

جشن شکوفه‌ها به مناسبت ورود دانش آموزان کلاس اولی به مدارس امروز ۲۷ شهریور با حضور مسئولان آموزش و پرورش استان در دبستان شهید حسین زاده بیرجند برگزار شد.

۱۹۰ هزار دانش آموز مقاطع مختلف تحصیلی اول مهر امسال در هزار و ۹۰۰ مدرسه استان خراسان جنوبی سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنند.