نایب رییس کانون انجمنهای صنفی کامیونداران کشور اظهار داشت: تا کنون ۳ هفته است که این رانندگان در خاک افغانستان معطل ماندهاند و احتمالا این معطلی تا ۱۰ روز آینده هم ادامه داشته باشد و مشخص نیست آیا غرامت و خسارتی به این رانندگان برای این میزان معطلی و خواب کامیون پرداخته خواهد شد یا نه.
سید جلال موسوی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره آخرین وضعیت ۴۰۰ راننده ایرانی کامیونهای حامل سوخت عراق که در خاک افغانستان معطل ماندهاند، اظهار داشت: علت معطلی رانندگان کامیونهای حامل سوخت در مرز ماهیرود در خاک افغانستان نمونهگیری از محمولههای سوختی برای انطباق آن با استانداردها بوده و در یک گروه اول که محموله سوخت ۹۰ دستگاه کامیون مورد آزمایش قرار گرفته تنها نتیجه ۱۴ دستگاه کامیون حامل سوخت مثبت بوده یعنی استاندارد بوده و مابقی کامیونها از گروه اول یا باید به کشور بازگردند یا از مرز دیگری عبور کنند.
وی ادامه داد: جواب آزمایش و نمونه برداری از محموله ۹۰ دستگاه حامل سوخت دیگر هم یعنی گروه دوم احتمالا امروز اعلام میشود که احتمال میدهند که ۶۰ الی ۷۰ درصد محموله گروه دوم هم غیراستاندارد باشد و باید به کشور بازگردند.
نایب رییس کانون انجمنهای صنفی کامیونداران کشور تاکید کرد: ۱۰۰ دستگاه کامیون دیگر به سمت هرات اعزام شدند که شاید تعیین تکلیف آنها یک هقته دیگر به طول بیانجامد.
موسوی گفت: در مجموع احتمالا تا ۱۰ روز آینده تمام این حدود ۴۰۰ دستگاه کامیون حامل سوخت تعیین تکلیف شوند.
وی درباره وضعیت رانندگان این کامیونها در این مدت اظهار داشت: تا کنون ۳ هفته است که این رانندگان در خاک افغانستان معطل ماندهاند و احتمالا این معطلی تا ۱۰ روز آینده هم ادامه داشته باشد و مشخص نیست آیا غرامت و خسارتی به این رانندگان برای این میزان معطلی و خواب کامیون پرداخته خواهد شد یا نه.
نایب رییس کانون انجمنهای صنفی کامیونداران کشور ادامه داد: معتقدم این وضعیت نابهسامان به ضعف کشور ما بر میگردد. اگر از استاندارد بودن سوخت اطمینان دارند که نباید چنین اتفاقی رخ دهد و حالا اگه این اتفاق افتاده چرا رانندگان رها شدهاند؟ افغانستان هیچ تعهدی نسبت به ایجاد رفاه و در اختیار گذاشتن امکانات به رانندگان ایرانی ندارد. هر چند آن منطقه ناامن نیست اما وضعیت نامناسبی برای استقرار دارد و چه کسی پاسخگویی بلاتکلیفی بودن یک ماهه رانندگان ایرانی است؟ حالا هم به احتمال زیاد تعداد زیادی از این کامیونها باید به کشور بازگردند و نمیدانیم صاحبان بار خسارتی پرداخت خواهند کرد یا نه.