سرمقاله / نهادهای نظارتی و نقش آنها

امروز خراسان جنوبی / محمدراعی فرد

نهادهای نظارتی در اصل ابزارهایی هستند برای جلوگیری از فساد و سو استفاده های فراوان از موقعیت های شغلی که در نهایت باعث طراوت بازار و تولیدکننده و بالارفتن شاخصه اعتماد و ساخته شدن اصل مهم دولت_ ملت.
این که چرا برخی نهادهای نظارتی توان رسیدن به اهدافی که در بالا ذکرشد را از دست داده اند جای بررسی دارد؛ عملا نظارتی که باعث کنترل بازار و تولید سالم باشد به دلیل موازی کاری های فراوان از گردونه نظارت وعدالت خارج شده و هنوز مسئولین پاسخ در خوری نداده اند.
مگرمی شود با سیستم نظارتی قوی و دقیق به راحتی آب خوردن دست به اختلاس هایی زد که حتی عددش را هم نمی شود نوشت؟
مگرمی شود سیستم نظارت دقیق داشت اما بیشترین ارز تخصیصی را تقدیم گروهی کرد که بنام واردات چای بزرگترین اختلاس میلیارد دلاری را رقم بزند ؟ مگر می شود سیستم چابک و تخصصی نظارت داشت و در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت مجوز روزنامه و پایگاه خبری دریافت کرد و این درحالی است که برای گرفتن مجوز روزنامه باید ماه ها وسال ها در نوبت بمانی تامجوز بستانی.
مگرمی شود سیستم به روز نظارتی داشت و شاهد فساد اقتصادی و اداری بود؟ مگر می شود در یک سیستم نظارتی قوی قانون را به تمسخرگرفت و با بیت المال که پول مردمی است که سال هاست در باتلاق گرانی وتورم غرق شده اند در جایی دیگر و بنام های دیگر برای برنامه هایی که نفعی برای مردم ندارد خرج کرد ؟
مگر می شود با ابزار بُرنده نظارت حدود ۶ ماه بانک مرکزی درمورد میزان تورم و سایر امور کارتابل اش به روزرسانی نشود تا از مجاری دیگر تورم ۶۳ درصدی را ببینی و بشنوی ؟
مگر می شود سیستم نظارتی دقیق داشت و شاهد بالارفتن اجاره بهای ۵۰ درصدی بود ؟!
سیستمهای نظارتی درصورت سلامت و توانمندی و حمایت های قانونی می توانند کشور را در یک تراز و هماهنگی و تعادل بر ریل صحیحی بنشانند تا شاهد میلیونها نفر زیر خط فقر مطلق نباشیم.