سرمقاله / روز خبرنگار ، روز تجلی قلمهای سبز

امروز خراسان جنوبی / محمدراعی فرد

خلاصه کردن روز خبرنگار در مراسمی که باید حرفهای تکراری و تمجید ازقلم و دادن آمارهایی که هیچ ربطی به مناسبت این روز ندارد، ظلمی است بر قلم خبرنگاران و روزنامه نگارانی که سالی یک روز باید نام شهید صارمی را بشنوند تا این نام دستاویزی شود برای فرار از واقعیات و حقایق موجود خبرنگاران و روزنامه نگاران. اگر مراسم روز خبرنگار را در طی سالهای متمادی تبدیل به حلقه فیلمی کنیم و به تماشا نشینیم متوجه تکرار مکرراتی میشویم که تنها چیزی که درآن مطرح نیست ارزش قلم است و ارزش قدم. اختصاص سالی ۲۰۰ گیگ به روزنامه نگاران و خبرنگاران آنهم نه برای همه و واریز مبلغی پول که نمی شود رقمش را بازگو کنی و درنهایت دادن وعده شامی به این خانواده بزرگ که یکی از سخت ترین مشاغل موجود را دراختیار دارند به نظر پاک کردن صورت مسئله ای است که بسیار حیاتی است.
روز معلم هم اینگونه است، همان( ن والقلم ) را تکرار می کنیم بی آنکه بدانیم کار و هدف و راه خبر نگاری و روزنامه نگاری چیست و چرا نباید از نگاشته های قلم شان خوف داشت و برآنان به هر شیوه و روشی سخت گرفت. روز خبرنگار، روز شفاف سازی عملکرد برخی مدیران و مسئولانی است که وظیفه و نگرش و ارزش قلم را به دلیل کمبود سواد رسانه ای درک نمی کنند.
ازنظر مدیران خُرد وکلان بهترین خبرنگاران، کسانی هستند که آهسته بیایند و بروند و با تولید رپرتاژ آگهی و تدلیس….. کار خبرنگاری را ادامه دهند .
خبرنگاران صدای کسانی هستند که صدایشان در جنگ سیاست بازان شنیده نمی شود ، خبرنگاران به ابزاری مجهزند که گاه به اندازه لشکری توان مبارزه با فقر و عدم پاسخگویی و فساد و شفاف سازی را دارند ، لذا این بزرگواران دست به قلم را باید چشم وگوش و نماینده افکار عمومی دانست.
اما متاسفانه سوت خبرنگاران آن چنان از محور عمل خارج شده که گاه به سکوتی غمگینانه وارد و وادار می شود.
روز خبرنگار را به تمامی دوستان و خواهران و برادران هم قلم ام تهنیت و تبریک عرض میکنم و آنان را از خنثی نویسی برحذر میدارم؛ کار و هدف روزنامه نگاران و خبرنگاران ایجاد چالشهای بزرگ برای مدیران و مسئولان و به زیر ذره بین قرار دادن کارنامه و عملکرد آنان است و بس، نقد منصفانه و درعین حال مستدل از ارکان حیاتی رسالت یک روزنامه نگار و خبرنگار است.