افزودن مرزهای دوغارون و میرجاوه به اتصال ریلی با پکن

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: در آینده مرزهای دوغارون و میرجاوه هم به نقاط ورود قطارهای چین به ایران اضافه می‌شوند تا هم به عنوان مسیر ترانزیت به دیگر کشورها استفاده شود و هم برای انتقال بار به ایران مورداستفاده قرار بگیرد.

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره حمل ریلی بار میان ایران و چین توضیح داد: از سال ۲۰۱۵ تاکنون تردد قطارهای باری بین ایران و چین فعال است و خطوط ریلی که این قطار بر آن حرکت می‌کند می‌تواند از ایران تا غربی‌ترین بنادر اروپایی امتداد پیدا کند، این قطارها همچنین می‌توانند از چهار نقطه مرزی شرق کشور به ایران وارد شوند و از نواحی غربی از ایران خارج شوند، بنابراین اکنون امکان ورود این قطارها از مرزهای اینچه‌برون و سرخس وجود دارد و در آینده مرزهای دوغارون و میرجاوه هم به نقاط ورود این قطارها به ایران اضافه می‌شوند تا هم به عنوان مسیر ترانزیت به دیگر کشورها استفاده شود و هم برای انتقال بار به ایران مورداستفاده قرار بگیرد.

وی افزود: در حال حاضر سالانه یک تا دو قطار از مسیر اینچه‌برون به چین می‌رود اما مساله این جاست که برنامه منظم برای انتقال بار از ایران به چین و برعکس وجود ندارد، این ناهماهنگی به ویژه در مورد باری که باید از ایران به چین برود بیشتر مشهود است و از آنجا برمی‌آید که میزان باری که به واسطه این خط ریلی از چین به ایران می‌آید بیشتر از باری است که از ایران به چین می‌رود همچنین نوع و وزن محصولاتی که از ایران به چین صادر می‌شود مناسب برای انتقال با حمل دریایی است زیرا بیشتر آنها شامل مواد معدنی و یا محصولات پتروشیمی می‌شوند همچنین اگر قرار باشد برای انتقال بار از شرق کشور به چین از این مسیر ریلی استفاده بیشتری شود نیاز به زیرساخت‌هایی مانند بنادر خشک و ماشین‌های حمل کالا از واحدهای تولیدی به مسیر راه آهن وجود دارد که این امکانات فعلا در بنادر آبی ما برقرار است و بندر خشک مجهز در کشور وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین این قطارها تنها در حمل کالا از چین به ایران استفاده می‌شوند و در مسیر ایران به چین خالی هستند.