اخبار خراسان جنوبی

کسب۹رتبه کشورتوسط دانش آموزان خراسان جنوبی،درمسابقات قرآن،عترت و نماز

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی،از کسب ۹ رتبه برتر کشور توسط دانش آموزان دخترو پسر  استان در  چهل و دومین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز خبر داد.

به گزارش  اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، سید علیرضا موسوی نژاد، با بیان این خبر اظهار کرد:۵۳دانش آموزبرگزیده مسابقات قرآن،عترت ونمازاستان درقالب۲کاروان دانش آموزی پسر و دختر به مرحله کشوری مسابقات قرآن، عترت و نماز کشور،در تیرو مرداد ماه سال جاری به ترتیب به استان های خراسان رضوی و مازندران اعزام شدند.

وی، با اشاره به برگزاری این دوره از مسابقات در رشته های قرائت، حفظ و تفسیر قرآن کریم در بخش رشته های قرآنی،نهج البلاغه، صحیفه سجادیه،گفتمان مهدوی، مداحی و دعاخوانی در بخش عترت و اذان، احکام و انشای نماز در بخش نماز، افزود:این مسابقات باحضور۱۱۰۰دانش آموز از سراسر کشور برگزار شد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، از کسب رتبه اول کشور توسط علی صالحی نیا در رشته حفظ ۲۰ جزء قرآن کریم خبر داد و اذعان کرد: دانش آموزان علیرضا اقبالی، در رشته اذان و مهدی ساجدی مقدم در رشته صحیفه سجادیه موفق به کسب رتبه سوم کشور شدند.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی، با اشاره به کسب عنوان پنجم کشور در رشته حفظ ۲۰ جزء قرآن کریم توسط امیر محمد طالبی، گفت: در بخش دختران نیز رؤیا سادات خاکساری مقدم، در رشته انشای نماز به رتبه دوم کشور دست یافت.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با بیان این که دانش آموزان منصوره مستشاری و زهرا دیانتی به ترتیب در رشته های احکام و حفظ ۲۰ جزء قرآن کریم موفق به کسب رتبه سوم کشور در این دوره از مسابقات شدند، عنوان کرد: همچنین دانش آموزان فاطمه بشارتی و عطیه عزیزی نیز به ترتیب مقام چهارم کشوردررشته های حفظ کل قرآن کریم وحفظ کل قرآن کریم دوره ابتدایی را به دست آوردند.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به لزوم تحقق منویات مقام معظم رهبریدر خصوص  تربیت دینی و قرآنی آینده سازان، خاطر نشان کرد: برگزاری این مسابقات گامی مهم جهت ترویج فرهنگ قرآن، عترت و نماز در بین نسل جوان و نوجوان است.

موسوی نژاد انس و آشنایی بیشتر دانش آموزان با قرآن کریم،آموزه های اهل بیت«علیهم السلام» و غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان را از مهم ترین اهداف این مسابقات برشمرد.

توانمندسازی۲۵۰ائمه جماعت روحانی مدارس،باموضوع«نمازونسل نو»دردومین دوره

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از برگزاری دومین دوره توانمند سازی ۲۵۰ نفر از ائمه جماعات مدارس استان، با موضوع «نمازونسل نو» خبر داد.

به گزارش اداره اطلاع رسانی وروابط عمومی آموزش وپرورش خراسان جنوبی،سیدعلیرضاموسوی نژاد،درسومین نشست شورای قرآن،عترت ونمازآموزش وپرورش استان،که باحضورمدیرستاداقامه نماز،نمایندگان تبلیغات اسلامی وسایراعضای شورا برگزارشد، اظهارکرد:دومین دوره توانمندسازی ائمه جماعت روحانی مدارس استان،همزمان بافصل بازگشایی مدارس وآغازسال تحصیلی جدید ابتدای مهرماه سال جاری برگزار می‌شود.

وی، بصیرت افزایی، آشنایی ائمه جماعات روحانی با شیوه‌های نوین دعوت دانش‌آموزان به نماز،نقش آفرینی فعال آنان درتوسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز و توانمندسازی ائمه جماعات روحانی درپاسخ به پرسش هاوشبهات دانش‌آموزانِ نسل نو را از مهم ترین اهداف برگزاری این دوره برشمرد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، بر ضرورت هموار سازی هنرمندانه دعوت نسل نو به نماز توسط ائمه جماعات با هدف کیفیت بخشی اقامه نماز مدارس تأکید کرد و افزود: ترویج نماز در میان نسل جوان و نوجوان، کلید گسترش فرهنگ این نعمت الهی و قرار گیری آن در جایگاه شایسته‌ و واقعی است.

رئیس شورای قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان جنوبی، اضافه کرد:در راستای تحقق برنامه های توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز و تفاهم نامه منعقده بین  آموزش و پرورش و ستاد اقامه نماز استان،باتوجه به اهمیت موضوع«نمازونسل نو»،این دوره به مدت ۱۶ ساعت به صورت متمرکز،برگزار خواهد شد.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی، بر بهره گیری از اساتید تخصصی بر اساس سرفصل‌های آموزشی مربوطه تأکید کرد و یاد آور شد: به عنوان متصدیان تعلیم و تربیت موظفیم خود را مخاطب اقیموا الصلاه دانسته و راه های آموختن؛ اقامه نماز و کیفیت بخشی به فرهنگ  آن را برای نسل نو هموار کنیم.

به گفته موسوی نژاد؛ بحث و بررسی در خصوص ارتقای کیفیت دوره، زمان برگزاری، معرفی و نحوه‌ی اعزام اساتید، تأمین اسکان و کلاس‌های آموزشی و منابع آموزشی از دیگر موارد مطروحه در این جلسه بود.

بازگشت حیات به اردوگاه ولایت خراسان جنوبی

مدیر کل آموزش و پرورش خرسان جنوبی گفت با احیا و لوله گذاری  قنوات اردوگاهاستانی ولایت شهرستان بیرجند و افزایش آب دهی آن در ماه های گرم سال، حیات به اردوگاه بازگشت.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، سید علیرضا موسوی نژاد، در آیین پایان مرمت و لوله گذاری و بهره برداری از قنات اردوگاه ولایت، اظهار کرد: برای سیراب سازی درختان تشنه ی اردوگاه عملیات لوله گذاری قنات به طول قریب یک کیلومتر و هزینه کرد یک میلیارد تومان در مدت ۲۶ روز انجام شد.

وی با بیان این که مبلغ مورد نیاز برای اجرای این طرح از محل منابع استانداری و آموزش و پرورش تأمین و هزینه شده است، افزود: با انجام این طرح میزان آب دهی دو قنات اردوگاه ولایت، در ماه های گرم و خشک سال، به ۳ اینچ افزایش یافت.

مدیرکل آموزش وپرورش خراسان جنوبی،اضافه کرد:اردوگاه استانی ولایت بیرجندباوسعت ۱۴۱ هکتار،درمنطقه ای ییلاقی و خوش آب و هوا واقع شده که در سال ۸۴ با هزینه کرد ۲۲۰ میلیون تومان از فردی خیر خواه و عاشق تعلیم و تربیت با تخفیف ۶۵ میلیون تومانی خریداری شد و در حال حاضر بیش از ۱۰ هکار آن زیر کشت محصولات باغی قرار گرفته است.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی، با اشاره به خرید ۲ ساعت آب برای آبیاری درختان و نهال های اردوگاه در اواخر دهه ی ۹۰، تصریح کرد: با توجه به خشک سالی های چندین ساله، شاهد کم آبی شدید آب قنوات بودیم که در ماه های گرم سال میزان آب دهی ۲ قنات اردوگاه  به کمتر از یک اینچ می رسید که با همیاری استانداری، اهالی روستا و خادمین نظام تعلیم و تربیت، عملیات احیا و لوله گذاری قنوات اجرا شد.

به گفته موسوی نژاد احداث یک سالن چند منظوره، احداث ۲ سوئیت اسکان، احداث ۴ آلاچییق از مهم ترین برنامه عمرانی انجام شده در اردوگاه بوده و عملیات اجرایی آبیاری قطره ای، اسفالت معابر داخلی اردوگاه، اجرای دیوار ساحلی، جدول گذاری معابر، ساختمان سرایداری و فرایند ساماندهی ورود و خروج میهمانان در دست انجام می باشد.

شایان ذکر است مهم تریم محصولات اردوگاه ولایت، تولید میوه هایی چون انار، عناب، انواع انگور، پسته، گردو، توت، انجیر و گل محمدی است که به دلیل کم آبی، در سال های اخیر با کاهش تولید محصول مواجه بوده است.

در پی کاهش مصرف و رعایت الگو؛

هزینه برق ۱۵۰۰ مشترک برق خانگی خراسان جنوبی رایگان شد

هزینه برق ۱۵۰۰ مشترک برق خانگی خراسان جنوبی رایگان شد

بیرجند- مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: قبض برق هزار و ۵۲۳ مشترک خانگی در این استان به دلیل کاهش مصرف و رعایت الگو، صفر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی دادگر ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ابتدای خردادماه تاکنون از تعداد ۸۱ هزار و۵۹۵ قبض مشمول تخفیف ۳ هزار و۵۲۶ قبض که مربوط به یک هزار و۵۲۳ مشترک خانگی در این استان بوده به دلیل کاهش مصرف و رعایت الگو، صفر شده است.

وی بیان کرد: مابقی یعنی ۷۸ هزار و ۶۹ قبض مربوط به مشترکینی است که با کاهش مصرف نسبت به دوره مشابه سال گذشته، با مبالغ مختلفی پاداش دریافت کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی افزود: این شرکت ۴۲۱ هزار و۹۶۱ مشترک در سطح استان دارد که مربوط به بخش‌های خانگی، صنعتی، کشاورزی، اداری و تجاری هستند.

دادگر بیان کرد: ۸۲ درصد مشترکان برق در بخش خانگی، ۴ درصد عمومی و اداری، یک درصد کشاورزی، یک درصد صنعتی، ۱۱ درصد تجاری و یک درصد در بخش روشنایی معابر فعال هستند.

وی تصریح کرد: ترکیب مصرف برق این مشترکان ۳۰ درصد در بخش خانگی، ۹ درصد عمومی، ۷ درصد تجاری، ۲۸ درصد کشاورزی و ۲۲ درصد صنعت است که ۵۰ درصد برق در دو بخش مولد صنعت و کشاورزی مصرف می‌شود.

مدیر عامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی افزود: محدودیت مصرف برق در طول هفته برای شهرک‌های صنعتی و مشترکین صنعتی خارج از شهرک‌های صنعتی زمان بندی شده است‌.

دادگر ادامه داد: همچنین الگوی مصرف مشترکین صنعتی بالاتر از ۲ مگاوات برای ماه‌های هشدار و اضطرار به صنایع مربوطه ابلاغ شده است.

وی همکاری ادارات و دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی در مدیریت مصرف برق را خوب ارزیابی کرد و گفت: در شرایط سخت کنونی انتظار می‌رود ادارات، دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها بار سرمایشی خود را کاهش دهند و دمای کولرها روی ۲۴ درجه تنظیم کنند.

وی یادآور شد: ادارات همچنین باید یک ساعت قبل از ساعت اداری در مناطق غیر گرمسیر استان سیستم‌های سرمایشی را به طور کامل خاموش کنند.

دادگر خاطرنشان کرد: شهرداری‌های استان نیز روشنایی بوستان‌ها و میدان‌ها و سایر فضاهای عمومی را تا حد امکان کاهش دهند.

 

هزینه برق ۱۵۰۰ مشترک خانگی خراسان جنوبی رایگان شد

 

هزینه برق 1500 مشترک خانگی خراسان جنوبی رایگان شد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: قبض برق ۱۵۲۳ مشترک خانگی در این استان به دلیل کاهش مصرف و رعایت الگو ، صفر شده است.

مهدی دادگر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت: از ابتدای خرداد ماه تاکنون از تعداد ۸۱ هزار و ۵۹۵  قبض مشمول تخفیف،  ۳ هزار و ۵۲۶ قبض که مربوط به یک هزار و۵۲۳  مشترک خانگی در این استان بوده است، به دلیل کاهش مصرف و رعایت الگو، صفر شده است و مابقی یعنی ۷۸ هزار و ۶۹ قبض مربوط به مشترکینی است که با کاهش مصرف نسبت به دوره مشابه سال قبل، با مبالغ مختلفی پاداش دریافت کرده اند. این شرکت ۴۲۱ هزار و ۹۶۱ مشترک در سطح استان دارد که مربوط به بخشهای خانگی، صنعتی، کشاورزی، اداری و تجاری هستند.

وی بیان کرد: ۸۲ درصد مشترکان برق در بخش خانگی، ۴ درصد عمومی و اداری، یک درصد کشاورزی، یک درصد صنعتی، ۱۱ درصد تجاری و یک درصد در بخش روشنایی معابر فعال هستند. ترکیب مصرف برق این مشترکان ۳۰ درصد در بخش خانگی، ۹ درصد عمومی، ۷ درصد تجاری،  ۲۸ درصد کشاورزی و ۲۲ درصد صنعت است که ۵۰ درصد برق در دو بخش مولد صنعت و کشاورزی مصرف می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با قدردانی از همکاری مطلوب بخش صنعت در مدیریت مصرف برق امسال اضافه کرد: شرایط مصرف برق برای بخش صنعت به ۲ صورت تقسیم شده است به طوری که برنامه های مدیریت مصرف برق برای این بخش در خراسان جنوبی ماه‌های خرداد و شهریور به صورت شرایط هشدار و در ماه‌های تیر و خرداد به صورت شرایط اضطرار است. محدودیت مصرف برق در طول هفته برای شهرک‌های صنعتی و مشترکین صنعتی خارج از شهرکهای صنعتی زمان بندی شده است، همچنین الگوی مصرف مشترکین صنعتی بالاتر از ۲ مگاوات برای ماه‌های هشدار و اضطرار به صنایع مربوطه ابلاغ شده است.

دادگر همچنین همکاری ادارات و دستگاه های  اجرایی خراسان جنوبی در مدیریت مصرف برق را خوب ارزیابی کرد و گفت: در شرایط سخت کنونی انتظار می رود،  ادارات، دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها بار سرمایشی خود را کاهش دهند و دمای کولرها روی ۲۴ درجه تنظیم کنند و یک ساعت قبل از ساعت اداری در مناطق غیرگرمسیر استان سیستمهای سرمایشی را به طور کامل خاموش کنند، همچنین شهرداریهای استان نیز روشنایی بوستان‌ها و میدان‌ها و سایر فضاهای عمومی را تا حد امکان کاهش دهند.

وی با اشاره به طرحهای تشویق محور اظهار کرد: شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) هم با هدف تسهیل کار برای مشترکان و آگاهی از چگونگی شرکت در جوایز اقدام به راه‌اندازی پویشی به نام “با انرژی” کرده است که این پویش با هدف مشارکت هر چه بیشتر مردم در جریان‌سازی فرهنگی برای بهبود روش‌های مصرف برق به‌عنوان یک انرژی گران‌بها در جامعه راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی افزود: مشترکانی که در این پویش شرکت می‌کنند در صورتی که مصرف برق خود را نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۵ درصد کاهش دهند می‌توانند مشمول پاداش در قبضشان شوند، همچنین آنان می‌توانند جوایز ارزشمندی از جمله ۳۰۰ خودرو و هزاران کمک‌ هزینه خرید لوازم‌خانگی، برقی و الکترونیکی را به‌قید قرعه دریافت کنند.

 

 

 

نایب‌قهرمانی خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی کاراته بانوان

 

 

نایب‌قهرمانی خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی کاراته بانوان

تیم کویرتایر استان خراسان جنوبی مقام دوم نهمین دوره مسابقات قهرمانی کاراته بانوان کشور سبک شین رزم ذوالفقار را کسب کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، نهمین دوره مسابقات قهرمانی کشوربانوان سبک شین رزم ذوالفقار با عنوان یاد و خاطره شهدای خدمت در استان اصفهان  شهرستان خوانسار با حضور ۵۵۰ نفر شرکت کننده  از سبک فوق  برگزار شد.

در پایان این مسابقات در رده بندی کل تیمی، تیم هیئت کاراته سپاه اراک از استان مرکزی مقام اول، تیم کویرتایر استان خراسان جنوبی مقام دوم و تیم  هیئت کاراته استان اصفهان مقام سوم را به دست  آورد.

همچنین تیم  کویرتایر استان خراسان جنوبی توانست در بخش بزرگسالان قهرمان این دوره از مسابقات شود.

 

 

 

ضرورت همکاری و همفکری همگان برای داشتن محله اسلامی

 

 

ضرورت همکاری و همفکری همگان برای داشتن محله اسلامی

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی بر تجزیه و تحلیل طرح‌های‌ دشمن و تلاش برای خنثی‌سازی آن تأکید کرد و گفت: اقدام و همفکری برای داشتن محله اسلامی، حفاظت از اسلام و انقلاب و تلاش برای پیشرفت، توسعه و رشد تولید در هر عرصه‌ای بر همه لازم است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سردار محمدرضا مهدوی امروز در آغاز دوره توانمندسازی فرماندهان گردان‌های کوثر سطح استان با تسلیت ایام ماه صفر اظهار داشت: اگر واقعه عاشورا و اصل رسالت و قیام امام حسین(ع) امروز بدون تحریف به دست ما رسیده است مرهون ایثار و فداکاری حضرت زینب کبری(س) است. نقش حضرت زینب(س) در حفظ و نگهداشت اسلام و نهضت عاشورا یک نقش بی‌بدیل، اثرگذار و مهم بوده است.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی، با بیان اینکه اسلامی که امروز به دست ما رسیده مدیون زحمات و تفکر ناب حضرت زهرا(س) بوده،گفت: این رسالت توسط فرزندان حضرت زهرا(س) به درستی به دست ما رسیده است.

وی با بیان اینکه نقش زنان در دفاع از اسلام و قرآن از صدر اسلام تا الان وجود داشته است گفت: برپایی مجالس عزاداری امروز با این شکوه نشان از رسالتی است که حضرت زینب کبری(س) به درستی به انجام رساند.

مهدوی بیان کرد: قبل از انقلاب اسلامی در مبارزاتی که امام راحل(ره) داشتند زنان نقش بسیار پررنگ داشتند، به طوری که برای دفاع از دین و اسلام مورد شکنجه قرار می‌گرفتند و با پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس این نقش برجسته و ارزنده زنان ادامه‌دار بوده و هست و در جای جای مسیر پیروزی انقلاب اسلامی نقش زنان در امداد، نجات، سازندگی، حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی به خوبی دیده می‌شود.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه جمعی از شهدای دفاع مقدس زنان هستند گفت: مهمترین نقشی که زنان در دفاع مقدس داشتند در عرصه امداد و نجات و پشتیبانی از رزمندگان اسلام و خانواده رزمندگان و گاهی میدان نبرد بود که نقش بسیار بی‌بدیل و تعیین‌کننده داشتند و اگر این نقش نبود بسیاری از پیروزی‌ها در جنگ تحمیلی حاصل نمی‌شد.

مهدوی به نقش مهم بانوان در محور مقاومت در کشورهای آزادی‌خواه اشاره کرد و گفت: امروز بانوان فلسطینی در زیر بمباران و شکنجه‌های رژیم جعلی صهیونیستی در دفاع از وطن خود شجاعانه مقاومت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: امروز بانوان در ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف جامعه همچون عمرانی، پزشکی، آموزشی، فرهنگی و… حضور چشمگیری دارند و این آمار نسبت به قبل از انقلاب اسلامی چندین برابر شده و نمی‌توان امروز این نقش را نادیده گرفت و این به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و توجهی است که با جامعه زنان داشته است.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی افزود: امروز در عرصه جنگ نرم دشمن برای رسیدن به نقشه‌های شوم خود زنان و دختران را هدف گرفت و متاسفانه در فتنه‌های اخیرا خود بسیاری از افراد و جوانان را فریب دادند که رفتار این افراد با اندیشه اسلام و انقلاب مغایر بود برای مقابله با این مسئله نیازمند یک فرآیند آفندی و پدافندی بودیم. بنابراین به دنبال این عمل، شکل‌گیری گردان‌های رزمی خواهران در سازمان بسیج برای خنثی کردن توطئه دشمن در دستور کار قرار گرفت.

وی بر رصد، تجزیه و تحلیل طرح‌های‌ دشمن و تلاش برای خنثی‌سازی آن تأکید کرد و گفت: این کار سخت و ناشدنی نیست، همچنان که حضرت زینب(س) با رسالت تبیینی درست خود نگذاشت با وجود تلاش دشمنان  حقیقت واقعه عاشورا تحریف یا فراموش شود.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی خطاب به بانوان گردان‌های بسیج خواهران استان گفت: اقدام و همفکری برای داشتن یک محله اسلامی، حفاظت از اسلام و انقلاب و تلاش برای پیشرفت، توسعه و رشد تولید در هر عرصه‌ای بر همگان لازم و ضروری است.

وی افزود:  امروز پرداختن جهاد تبیین و بسترسازی در این امر در جامعه بسیار مهم و ضروری است و لازم است در این زمینه بصیرت خود و جامعه را ارتقا دهید، چراکه اگر اقدامات تبیینی، درست انجام شود ورود گردان رزمی موضوعیت نخواهد داشت.

 

 

 

 

بسیج دانش‌آموزی در مدارس مطالبه‌گر باشد

 

 

بسیج دانش‌آموزی در مدارس مطالبه‌گر باشد

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی گفت: نیاز هست بسیج دانش‌آموزی در مدارس مطالبه‌گر باشد تا مشکلات و آسیب‌های مدارس با همکاری مسئولان مدرسه شناسایی شود و با بصیرت افزایی این مشکلات رفع شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سردار محمدرضا مهدوی ظهر امروز در مراسم اختتامیه دوره آموزشی طرح یاوران ولایت بسیج دانش‌آموزی استان گفت: دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی به‌شدت به دنبال استحاله کردن نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند و نمی‌توانند آینده رو به پیشرفت انقلاب اسلامی را تحمل کنند، چون منافع آنها به خطر افتاده و نمی‌توانند افکار و اندیشه باطل خود را در جامع اشاعه دهند چون ملت‌های آزادی خواه جهان با بصیرت‌افزایی و روشنگری ایران اسلامی جلوی استکبار ایستادگی کرده است.

وی با بیان اینکه ملت ایران همواره در برابر توطئه‌های استکبار ایستاده و مقاومت کرده، بیان کرد: دشمنان برای رسیدن به اهداف خود برنامه‌ریزی دارند و در این مسیر از طرح ریزی بر قشر نوجوان و دانش آموز شروع کرده است؛ استکبار جهانی امروز از سر استیصال به نسل‌کشی و کودک کشی رو آورده و قصد دارد، ریشه این نسل مقاوم را قطع کند. امروز رسالت شما جوانان و نوجوانان مهمتر و دشوارتر است، چون امروز شما دانش‌آموزان بیشتر از بقیه اقشار جامعه مورد تهاجم دشمن قرار دارید.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع)  خراسان جنوبی بر توجه دانش‌آموزان بسیجی بر علم‌آموزی و درس خواندن تأکید کرد و گفت: شما بسیجیان باید در عرصه‌های علمی و فرهنگی نسبت به بقیه دانش آموزان پیش‌رو، پیشگام و پشیبرندگی داشته باشید و زمانی می‌توانید این نقش را ایفا کنید که پیشرونده باشید. امید آینده انقلاب اسلامی و این کشور شما جوانان و دانش‌آموزان هستید، چرخ‌های پیشرفت و آبادانی و توسعه این کشور به دست شما به راه می‌افتد، مدیران آینده کشور شما هستید.

وی با بیان اینکه حل مشکلات آینده کشور به دست شما جوانان مومن و انقلابی است، ادامه داد: برای رفع چالش‌های پیش‌رو باید سطح علمی، تحقیقاتی و پژوهش خود را بالا ببرید با درس خواندن صحیح و علم‌آموزی درست، خودباوری را به دنیا عرضه کنید و مشکلات آینده کشور را حل کنید.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: دشمن با رواج مسائل سوء فرهنگی در فضای حقیقی و مجازی به دنبال استحاله مدارس ماست که لازم هست تشکل‌های فرهنگی و آموزشی فعال در مدارس، واحدهای بسیج دانش‌آموزی و اولیاء مدارس با این توطئه‌ها مقابله کنند و با بصیرت افزایی و پاسخ به شبهات در مدارس، هجمه‌های دشمنان را خنثی کنند.

مهدوی ادامه داد: نیاز هست بسیج دانش‌آموزی در مدارس مطالبه‌گر باشد تا مشکلات و آسیب‌های مدارس با همکاری مسئولان مدرسه شناسایی شود و با بصیرت افزایی این مشکلات رفع شود و در جهت پیشرفت مدارس برای کمک به دانش آموزان و آموزش پرورش و امور تربیتی و فرهنگی و علمی گام‌های خوبی را برداریم.

سیدمصطفی موسوی‌زاهد نیز در این مراسم گفت: دوره یاوران ولایت بسیج دانش‌آموزی با هدف توانمندسازی فرماندهان واحدهای پیشگامان مقطع متوسطه دوم هر ساله در ابتدای مردادماه برگزار می‌شود. امروز مراسم اختتامیه دوره طرح ولایت بسیج دانش‌آموزی مدارس پسرانه استان با حضور فرماندهان واحدهای بسیج دانش‌آموزی خراسان جنوبی در بیرجند برگزار شد.

وی گفت: در دوره توانمندسازی فرماندهان واحدهای بسیج دانش آموزی به توانمندی مدیریتی دانش آموزان برای تعامل با مدیران و اولیا مدرسه و دانش‌آموزان، اقناع سازی در مباحث تربیتی و تبیینی پرداخته شد تا ان‌شاء‌الله در سال تحصیلی آینده شاهد رشد فعالیت‌های فرهنگی، تبیینی در سطح مدارس استان باشیم.

مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی خراسان جنوبی از حمایت‌های نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، مدیر اداره‌کل آموزش و پرورش استان، فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) استان، مدیریت پردیس امام سجاد(ع) بیرجند در برگزاری این دوره قدردانی و تشکر کرد.

 

 

 

 

طرح‌های عمرانی در ۲۳ بقعه خراسان جنوبی در دست اجرا است

طرح‌های عمرانی در ۲۳ بقعه خراسان جنوبی در دست اجرا است

بیرجند – ایرنا – مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: اکنون ۹۶ بقعه متبرکه در استان وجود دارد که در ۲۳ بقعه عملیات عمرانی به میزان پنج هزار و ۸۰۰ مترمربع از محل نذورات مردمی در دست اجرا است.

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بقاع متبرکه از محل اعتبارات ملی ردیف ندارد و بیشتر امور این مکان‌های مقدس از محل نذورات مردم اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه ۴۷ بقعه متبرکه دارای طرح جامع است بیان کرد: عملیات عمرانی تکمیل مجتمع خدماتی و اقامتی شامل ساخت زائرسرا، سرویس بهداشتی، ایجاد صحن در آستان مقدس امامزاده شاه سلیمان علی (ع) خوسف به مساحت سه هزار و ۲۰۰ مترمربع سال ۱۳۹۷ آغاز شده و هنوز ادامه دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی عنوان کرد: همچنین عملیات عمرانی تکمیل ساختمان شبستان امامزاده بی بی زینب خاتون شهرستان سربیشه نیز سال ۱۳۹۶ آغاز شده و در مساحت هزار و ۱۵۰ مترمربع هنوز به پایان نرسیده است.

وی با اشاره به ادامه اجرای عملیات عمرانی تکمیل ساختمان شبستان امامزاده زیدبن محمد شهرستان قاین اشاره کرد و افزود: این پروژه در مساحت ۸۹۰ مترمربع سال ۱۳۹۷ آغاز شده و از محل نذورات مردمی در حال تکمیل است.

حجت‌الاسلام بخشی‌پور، احداث ساختمان شبستان مسجد حضرت ابوالفضل (ع) نهبندان به مساحت ۵۰۰ مترمربع، ساختمان زائرسراهای آستان مقدس امامزاده سید حامد علوی سربیشه به مساحت ۴۰۰ مترمربع و شبستان امامزاده سید جلیل روستای امرودکان فردوس به مساحت ۳۸۰ مترمربع را از دیگر پروژه‌های در دست احداث ذکر کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی یادآور شد: بهره‌برداری از ساختمان شبستان و ادامه عملیات عمرانی ساختمان سرویس بهداشتی آستان مقدس امامزاده سعد الله بن موسی الکاظم روستای شاهرخت زیرکوه به مساحت هزار و ۱۰۰ مترمربع و ساختمان شبستان امامزاده عمر بن داوود روستای افین زیرکوه به مساحت ۱۵۰ مترمربع نیز از دیگر پروژه‌های عمرانی بقاع متبرکه استان است.

وی افزود: عملیات عمرانی تکمیل ساختمان سرویس بهداشتی امامزادگان سلطان محمد و ابراهیم شهرستان فردوس به مساحت ۲۵۰ مترمربعو ساختمان شبستان امازاده اسماعیل روستای خشکان به مساحت ۹۰۰ مترمربع نیز در حال اجرا است که هر پروژه از محل نذورات مردمی و درآمدهای همان محل، تکمیل و به بهره‌برداری می رسد.

 

 

 

 

قرارهای گاه و بیگاه فرهنگی-هنری این بار به نام شهید آوینی/ برآیند یک هزار میلیارد هزینه کرد ارشاد چه بود؟

از حدود بهمن ماه سال ۱۴۰۲ بود که خبر راه اندازی قرارگاهی به نام شهید آوینی توسط مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محافل متعدد مطرح شد.

 قرارهای گاه و بیگاه فرهنگی-هنری این بار به نام شهید آوینی/ برآیند یک هزار میلیارد هزینه کرد ارشاد چه بود؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی تابناک، عمده اطلاع رسانی های مربوط به راه اندازی  قرارگاه شهید آوینی را معاون حقوقی و قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یعنی سید محمد هاشمی و گهگاه نیز شخص وزیر بر عهده داشته است. هر چند ظاهرا استارت کار قرارگاه، اواسط تابستان ۱۴۰۲ و در زیر مجموعه معاونت استانهای ارشاد زده شده بود.

این قرارگاه که به گفته همین مسئولین، با هدف ایجاد یک هم‌افزایی بین دستگاه‌های فرهنگی و هنری با محوریت وزارت ارشاد راه اندازی شده بود، بر آن بود تا با دادن نقش جدی به حلقه‌های میانی مانند دفاتر و انجمن‌های هنری و ادبی سراسر کشور مانند جبهه فرهنگی انقلاب، فعالیت آنها را در کشور  برجسته تر کند.

در واقع همان هدفی که برخی از نهادهای انقلابی در تشکیل برخی قرارگاهها، جهت تربیت و  تامین نیروهایی حرفه ای برای جریان انقلاب و استفاده از ظرفیت انها در حوزه های متعدد نظر داشتند، در وزارت ارشاد از طریق راه اندازی قرارگاه شهید آوینی مد نظر بود. البته این که کدام منویات و ارزش های مد نظر چه جریانی در این قرارگاه مد نظر بوده است به صورت دقیق تبیین نشده است.

 

انتقادات یک عضو قرارگاه

علی جعفری، یکی از فعالین هنری استانی که ارتباطات خوبی با قرارگاه آوینی استان خود داشته، درباره این قرارگاه و کارکرد آن می گوید: این قرارگاه برای استان‌ها و با مدیریت ارشاد ایجاد شده. در واقع همان مدلی که برای انجمن های هنری در سازمان بسیج هنرمندان  در زمان آقای قدیریان استفاده شده بود، در این قرارگاه هم پیاده شد. اما شرایط کاملا متفاوت بود. در بسیج عمده فعالیت ها داوطلبانه و با حمایت های مختصر مالی بود. اما اینجا چون با افزاییش بودجه ناگهانی  مواجه بود، همگان انتظار حمایت ویژه داشتند.

وی ادامه می دهد: برای همین است که آنهایی که از حمایت های لازم برخوردار نبودند، دلخور و دلسرد شدند و از ادامه مسیر پرهیز کردند. عملکرد مدیران استانی نیز در این قرارگاه ها جالب نبود و خود وزارتخانه هم در استانها کار را به همین مدیران سپرده بود. یعنی نظارت به معنای دقیق نبود.

وی می گوید: مثلا قرار بود ارتباط نزدیک با هنرمندان و حمایت مادی و معنوی از محصولات هنری و و به ویژه حمایت از  هنرمندان گمنام از اهداف این برنامه باشد تا بتوانند در جشنواره های متعدد رتبه های لازم را به دست بیاورند و عملا دیدیدم که اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداد. البته ممکنه آقایان بتوانند عدد و رقم هایی را در باب موفقیت خود بیان کنند، اما سئوال این است که تاثیر و برآیند کارشان چه بوده است؟

 

رقابت ناکام وزارتخانه با هنرمندان

آنچه از اظهارات جعفری بر می آید این است که در واقع مدیران ارشاد با هزینه دولتی، به دنبال رقابت خود و نیروهای تحت تربیتش با بخش خصوص هنر بود و جالب است که توفیقی چندان هم در این مسیر نصیب آقای اسماعیلی وزیر نشد.

این که نهادهای پیشین چه میزان در هدف خود موفق بودند و در حین اجرای کار، چه برایندی نصیبشان شد و چه مقدار از نیروهایی که در حال تربیت بودند، همان مسیر مورد نظر را طی کردند، در جای خود قابل تامل  و بررسی است. اما همین مساله، به انگیزه ای در وزارت ارشاد تبدیل شد تا ورود مستقیم به تربیت نیروها ی حرفه ای مورد نظر، از طریق قرارگاه داشته باشد.

وزارت ارشاد این باره ظاهرا به صورت مستقیم وارد تربیت هنرمندانی در عرصه های مختلف شده بود تا منویات مورد نظر را پی گیری کند. این همان چیزی است که در لایه های مرکزی تر قرارگاه در حال پی گیری است.

اما در هر حال توجه اینگونه به ماجرا توسط مسئولین ارشاد رقم خورده بود و در همان بهمن ماه ۱۴۰۲ محمد هاشمی، قائم مقام وزیر از دستور خوب رئیس سازمان برنامه و بودجه نسبت به این طرح سخن گفت که بعدها مشخص شد یک هزار میلیارد تومان برای این قرارگاه اختصاص یافته است.

بر اساس اعلام معاون وزیر ارشاد هم،  مجموعه بودجه‌ای که برای تقویت بنیه فرهنگی استان‌ها مصوب شده حدود هزار میلیارد تومان است که نزدیک ۳۰۰ میلیارد تومان در بخش تملک دارایی و امثال آن هزینه شده و باقی در بخش‌های فرهنگی‌تر استفاده خواهد شد و تمامی حلقه‌های میانی مورد حمایت قرار خواهند گرفت، این برنامه ناظر به طرح‌ها و برنامه‌هایی است که به وزارت ارشاد اعلام شده و طرح‌ها مطابق با اولویت‌های اعلامی دسته بندی می‌شوند.

 

حرف آخر

بررسی عملکرد گروههای مربوط به شبکه های اجتماعی این قرارگاه، نشان می دهد که با تعداد اعضای محدود، فعالیت محدودی داشته است.

در گروهها و کانالهای ایتا و تلگرام این قرارگاه تعداد محدودی از اعضا حضور دارند و در مواردی تعداد آنها به زحمت به عدد انگشتان دست می رسد.

تولید محتوای هنری با اولویت موضوعاتی چون خانواده و جوانی جمعیت، فتنه ۱۴۰۱ امیدآفرینی،  در قالب مستند و فیلم کوتاه از اولویت های طرح های مورد حمایت این قرارگاه بوده است.

در هر حال به نظر می رسد اینک نوبت بررسی عملکرد این قرارگاه و نتایج حاصل از آن فرا رسیده است؛ قرارگاهی که وزیر ارشاد دولت سیزدهم راه اندازی آن را در معاونت استانی خود امر مهمی عنوان کرده و می گوید: «ما به تک تک شهرستانها تخصیص دادیم. در شهرستانی که شاید ۱۰میلیون تومان هم برای اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی در اختیار نداشت، بودجه ای بین ۷۰ تا یکصد و خرده ای، فقط برای این کار اختصاص دادیم.»