آمریکا پیام مهم آیت الله خامنه ای را دریافت کرد/ تهران هراسی از جنگ منطقه ای ندارد

اظهارات مقامات آمریکایی نشان از قاطعیت ایران در پاسخ به رژیم صهیونیستی در خصوص ترور اسماعیل هنیه دارد.


«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید کرد: وقتی رهبر معظم (انقلاب اسلامی ایران) می‌گوید که قرار است پاسخ دهد، ما باید آن را جدی بگیریم.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این خصوص ادامه داد: ما باید مطمئن شویم که آماده هستیم.

«جان کربی» در ادامه این مصاحبه گفت: ما همچنان به اعزام نیروهای اضافی به منطقه ادامه می‌دهیم. باید مطمئن شویم که برای کمک به (رژیم) اسرائیل و دفاع از منافع خود آماده هستیم و توانایی کافی داریم.

وی مدعی شد که هدف کشورش از ارسال نیرو به منطقه جلوگیری از گسترش درگیری‌ها به یک جنگ منطقه‌ای تمام عیار است!

کربی اضافه کرد: ما هنوز معتقدیم که توافق آتش بس (به منظور پایان نسل کشی اشغالگران قدس در غزه) بهترین راه برای پایان دادن به جنگ است.

اگرچه منابع منطقه‌ای و بین‌المللی درحال ارائه ارزیابی‌های مختلفی درباره کم و کیف پاسخ ایران به ترور شهید هنیه هستند، اما محور همه تحلیل‌ها، پاسخ حتمی تهران به تل‌آویو است؛ موضوعی که گفته می‌شود محور پاسخ ایران به واسطه‌ها نیز بوده‌است.

مسعود پزشکیان رئیس جمهور اسلامی ایران نیز در دیدار «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن نیز تصریح کرده بود این گستاخی صهیونیست‌ها (ترور هنیه) بی‌پاسخ نخواهد ماند.

از سوی دیگر روزنامه وال‌استریت ژورنال خبر داده است که ایران درخواست‌های آمریکا و اعراب برای تعدیل در پاسخ خود به اسرائیل یا ارائه هشدار‌های دقیق را رد کرده و گفته که برایش اهمیتی ندارد پاسخش به اسرائیل به جنگ منجر شود.

بر اساس این گزارش، ایران به کشورهای عربی اطلاع داد که حتی اگر این پاسخ به جنگی تمام عیار تبدیل شود، برای ایران هیچ اهمیتی ندارد.

وال‌استریت ژورنال از قول منابع خود اعلام کرد:  ایران درخواست‌های آمریکا و اعراب برای تعدیل در پاسخ خود به اسرائیل را رد کرد. ایران از ارائه هشدارهای دقیق که به کاهش تأثیر هرگونه حمله‌اش علیه اسرائیل کمک کند، خودداری کرد.

وب‌سایت شبکه الجزیره هم نوشت: تهران دو پیام را به وزیر خارجه اردن خواهد رساند، یکی به پادشاه اردن و دیگری به آمریکا و اسرائیل؛ اینکه پذیرش عدم پاسخ یا پاسخ نمادین برای تهران دور از ذهن است، و هرگونه پاسخ تهران تند و دردناک خواهد بود؛ چرا که فرستادن میانجی برای مهار پاسخ ایران پس از نقض حاکمیت ایران بیهوده است.

آیت الله خامنه ای بعد از ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در ایران در پیامی رژیم صهیونیستی را مسئول این ترور اعلام کرده بودند و اعلام کرده بودند که این ترور در حریم ایران اتفاق افتاده و ایران خوانخواهی کرد.

سخنان رهبر انقلاب به معنی حق دفاع مشروع است که در ماده ۵۱ منشور سازمان ملل تصریح شده است.

همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه های خود بعد از ترور هنیه بر لزوم پاسخ قاطع به رژیم صهیونیستی سخن رانده است. در بیانیه دوم سپاه اعلام شده بود: بی تردید این جنایت رژیم صهیونیستی با پاسخ سخت و دردناک جبهه مقتدر و عظیم مقاومت بویژه ایران اسلامی مواجه و برکات مجاهدت‌های “شهید القدس” دکتر اسماعیل هنیه در دفاع از آرمان و حقوق ملت فلسطین یاری‌بخش آنان خواهد بود.

در بیانیه سوم سپاه نیز تصریح شده بود: خونخواهی “شهید اسماعیل هنیه” قطعی و رژیم ماجراجو و تروریست صهیونی پاسخ این جنایت را که “مجازات سخت ” است را در زمان ، مکان و کیفیت مقتضی، قاطعانه دریافت خواهد کرد.

بر این اساس آمریکا و رژیم صهیونیستی پاسخ ایران را قطعی می دانند. آمریکا اعلام کرده از اسرائیل دفاع خواهد کرد. به رغم این اعلام، دولت بایدن خواهان افتادن در ماجراجویی های بعدی نتانیاهو نخواهد بود. در این مرحله موضوع مهم این است که بعد از پاسخ ایران، اسرائیل چه واکنشی نشان خواهد داد. ایا متعاقب واکنش احتمالی اسرائیل و واکنش مجدد ایران، آمریکا خود را وارد معرکه خواهد کرد یا خیر.

همچنین متعاقب واکنش ایران، اسرائیل در سطحی احتمالا واکنش نشان خواهد داد؟ آیا ریسک وارد شدن به جنگ منطقه ای را به جان خواهد خرید؟ قطعا کمک یا عدم کمک آمریکا در محاسبات تل آویو اثرگذار است.

فرضیه هراس از شکل گرفتن جنگ منطقه ای به عنوان یک عامل بازدارنده برای جلوگیری از واکنش ایران نیز منتفی است. ایران خود را آماده هر گونه درگیری با هر شدتی کرده است.