اخبار خراسان جنوبی /

سند آمایش خراسان جنوبی نیاز به بازنگری و بررسی مجدد دارد

سند آمایش خراسان جنوبی نیاز به بازنگری و بررسی مجدد دارد

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: سند آمایش خراسان جنوبی علی رغم اینکه در حوزه‌های مختلف پیوست و دستورالعمل‌هایی دارد، متاسفانه کامل و جامع نیست و نیاز به بازنگری و بررسی مجدد دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سینا سرحدی در جلسه کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند اظهار داشت: آنچه در سند آمایش سرزمینی دیده شده و مورد تصویب قرار گرفته در آینده مبنای عملکرد و تخصیص اعتبارات خواهد شد.

وی افزود: سند آمایش خراسان جنوبی علی رغم اینکه در حوزه‌های مختلف پیوست و دستورالعمل‌هایی دارد، متأسفانه کامل و جامع نیست و نیاز به بازنگری و بررسی مجدد دارد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه سند آمایش خراسان جنوبی در برخی مسائل کمتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: در این سند در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و نو از مشورت حوزه تخصصی و تشکیلات گسترده برق استان می‌توان استفاده دقیق و بهینه کرد.

وی با بیان اینکه مبنای رشد در برنامه هفتم توسعه ۸ درصد رشد سالیانه است، عنوان کرد: بخشی از این رشد از بهره‌وری در سیستم تأمین می‌شود. شبکه‌های فرسوده، مشکلات موجود در حوزه‌های مختلف انرژی و برق، بازنگری سیستم، نحوه تأمین برق حوزه اقتصاد و صنعت در سند آمایش استان باید با دقت بیشتری دیده شود.

سرحدی با اشاره به اینکه در حال حاضر شبکه حدود ۸ تا ۱۰ هزار مگاوات کسری انرژی دارد که می‌توان آن را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کرد، افزود: در برنامه پنجم توسعه ۵۰۰۰ مگاوات از تأمین انرژی پیش‌بینی شد که متأسفانه هنوز ۱۰۰۰ مگاوات عملیاتی شده است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه کسری انرژی در کشور زنگ خطر جدی را به صدا درآورده است، اظهار داشت: با وضعیت کمبود و تنش منابع آبی در کشور قطعی برق باعث آسیب شدید به حوزه کشاورزی نیز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تامین انرژی به عنوان زیرساخت امری بسیار جدی است افزود: امروزه حیات صنایع، معادن و کشاورزی به تامین انرژی مورد نیاز بستگی دارد. صنایع وابسته به حوزه کشاورزی و معدن در سند آمایش استان به طور کامل و دقیق مورد بررسی قرار نگرفته است.

سرحدی افزود: استان خراسان جنوبی یکی از فرصت‌های بی بدیل انرژی‌های تجدید پذیر در کشور است همچنین باید به یک پایه تولید و تعریفی اجرایی در استان برسیم تا اعتبار آن بر اساس دستورالعمل مرجع رسمی کشوری از طریق منابع مالی تخصیص پیدا کند و سرمایه گذار نیز بداند از تسهیلات حمایتی برخوردار خواهد شد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند اظهار داشت: باید کانال‌های مطالبه‌گری خود را با امکانات دولت تطبیق دهیم. بخش‌های مختلف اقتصادی که درارتباط با حوزه انرژی است باید مورد مطالعه مجدد و بازنگری قرار گیرند و درخواست بازنگری و دیده شدن حوزه‌های مختلف در سند آمایش را بدهند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه سند آمایش به عنوان سند بالادستی مبنای کار و توزیع اعتبارات و توسعه اقتصادی استان قرار خواهد گرفت ضروری است با دقت نظر به‌روزرسانی این سند انجام شود.

سند آمایش سرزمینی خراسان جنوبی، کلی تدوین شده است و باید اصلاح شود

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به اینکه متاسفانه سند آمایش سرزمینی خراسان جنوبی آن گونه که باید تدوین نشده است، اظهار داشت: سند فعلی در واقع به عنوان یک پروپوزال و پیش‌نویس و به صورت کلی تدوین شده و بسیاری از جزئیات و حوزه‌ها نادیده گرفته شده است.

احمد پروین، با بیان اینکه مشکل عمده ما در حوزه معدن این است که به اکتشافات عمیق هیچ‌ توجهی نشده است افزود: عمق اکتشافات استان به چهار متر هم نمی‌رسد اما این مهم به هیچ عنوان در سند آمایش مورد توجه قرار نگرفته است.

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه استخراج سنتی در معدن زغال سنگ طبس به صرفه نیست و نمی‌توانیم به عددی که در برنامه هفتم توسعه دیده شده برسیم، گفت: متأسفانه به دلیل اینکه واگذاری‌ها به اشتباه انجام شده استخراج مکانیزه را نمی‌توان انجام داد.

وی با بیان اینکه صنعت سنگ ساختمانی استان خراسان جنوبی از دنیا عقب مانده است، عنوان کرد: روش استخراج گرانیت‌های استان قدیمی شده است لذا استخراج‌ها باید به روز شود تا قیمت‌های تمام شده کاهش یابد.

پروین با اشاره به اینکه سنگ‌های ساختمانی یکی از توانمندی‌های جدی در خراسان جنوبی است، بیان کرد: با کیفیت‌ترین کربنات کلسیم ایران را در خراسان جنوبی داریم اما متاسفانه کارخانه تولید پودر کربنات کلسیم پیش‌بینی نشده است.

وی بیان کرد: بخشی از علاقه چینی‌ها به خرید ضایعات زغال سنگ استان استحصال عناصر کمیاب در زغال است.

نقاط ضعف و قوت سند آمایش شناسایی شود

نایب‌رئیس اول کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سند آمایش، سرفصل‌ها و سرتیترهای پتانسیل‌های استان را بیان می‌کند، اظهار داشت: پس از تدوین سند آمایش باید کمیته‌هایی تشکیل می‌شد تا نقاط ضعف و قوت مورد بررسی قرار می ‌گرفت.

حمیدرضا نجفی افزود: تمام جزئیات پهنه‌های انرژی استان جهت تدوین سند آمایش استان از سوی دانشگاه ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه باید پیوست‌های سند آمایش را مطالبه و با توجه به برنامه‌های اجرایی ابهامات آن را رفع کرد، گفت: علت نا ترازی انرژی در کشور عدم سرمایه‌گذاری طی سالیان گذشته است. تا زمانی که ناترازی انرژی برطرف نشود به توسعه نخواهیم رسید چراکه تا انرژی نباشد هیچ صنعتی وجود نخواهد داشت.

نایب‌رئیس اول کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند تاکید کرد: امروزه موضوع انرژی، چالش تمام بشریت است و باید با اهمیت ویژه در دستور کار قرار گیرد. نظرات بخش خصوصی در تدوین حوزه‌های مختلف سند آمایش به ویژه حوزه انرژی باید مورد توجه قرار می‌گرفت.

انرژی‌های تجدیدپذیر درآمد بسیار خوبی برای مردم و صنایع دارد 

مصطفی نخعی نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در این جلسه اظهار داشت: سند آمایش استان خراسان جنوبی باید مورد بازنگری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه امروز نباید بر سر موضوع تأمین انرژی سهل‌انگاری کرد چراکه کشور نیاز جدی به این حوزه دارد، افزود: سرمایه گذاری در حوزه انرژی باید بنا بر فاکتورهای موجود و نقاط بکر انجام شود. انرژی‌های تجدیدپذیر درآمد بسیار خوبی برای مردم و صنایع استان دارد.

محمدعلی رمضانی رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه بیان کرد: باید در شروع طرح و تدوین سند آمایش با بخش خصوصی در بخش‌های مختلف ارتباط برقرار می‌شد. باید جلسات تخصصی برگزار و سوالات مورد نظر مطرح و ابهامات سند آمایش برطرف شود.

برق چاه‌های کشاورزی خرده مالکی نباید قطع شود

احمدزاده عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به عدم ارتباط عوامل تصمیم‌گیر با بخش خصوصی، اظهار داشت: متاسفانه بخش خصوصی در تمامی حوزه‌ها به فراموشی سپرده شده است.

وی با بیان اینکه برق چاه‌های کشاورزی خرده مالکی نباید قطع شود، افزود: امروز در هیچ کجای دنیا قطع برق دغدغه نیست اما متاسفانه در کشور این موضوع  به یه چالش بزرگی تبدیل شده است.

حدود ۲۸ مگاوات انرژی تجدیدپذیر در استان تولید می‌شود

مدیر دفتر مهندسی طرح‌های شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه انرژی‌های تجدید پذیردر دنیا مورد تاکید است، اظهار داشت: علیرغم اینکه در حال حاضر نیاز به ذخیره سازها احساس نمی‌شود، اما قطعاً در آینده به آن نیاز خواهیم داشت لذا باید مدنظر قرار گیرد.

رستگار مقدم  با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۸ مگاوات انرژی تجدیدپذیر در استان تولید می‌شود، افزود: از این میزان تعداد چهار نیروگاه بزرگ با ظرفیت ۱۸ مگاوات، دو نیروگاه مستقل کوچک با ظرفیت ۳۰۰ کیلووات و سه نیروگاه مستقل پشت بامی و انشعاب صنایع با ظرفیت ۹ مگاوات فعالیت می‌کنند.

مدیر دفتر مهندسی طرح‌های شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی اظهار داشت: نیروگاه بادی منطقه درح شهرستان سربیشه با ۵۰ مگاوات ظرفیت آماده بهره‌برداری است. در حوزه شهرک خورشیدی با انعقاد تفاهم نامه‌ای با شرکت شهرک‌ها ۱۰ ساختگاه مشخص شد که ۱۱۸ مگاوات پتانسیل برای تولید دارند و از مجموع ۱۰ ساختگاه یک ساختگاه ۵۰ هکتاری در شهرستان خوسف در حال ساخت و زیرساخت شبکه‌ها در آن مشخص شده است.

انتهای پیام/۲۵۴

 

استاندار اسبق خراسان جنوبی:

پای کار آمدن مردم بهترین راه‌ برون رفت از مشکلات است

پای کار آمدن مردم بهترین راه‌ برون رفت از مشکلات است

بیرجند – ایرنا – استاندار اسبق خراسان جنوبی گفت: بهترین شیوه و راه‌ برون رفت از مشکلات، حکمرانی و انتخاب درست است و اینکه خودمان پای کار بیاییم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید علی اکبر پرویزی شنبه شب در همایش فرهنگیان و دانشجو معلمان خراسان جنوبی که در محل ستاد مرکزی مسعود پزشکیان در بیرجند برگزار شد، گفت: برخی رفتارهای اجتماعی جوانان و مردم در واقع واکنش به رفتارهای ماست و امیدواریم دولتی سر کار آید که بتواند برخی روش‌های غلط گذشته را اصلاح و شرایط ما بهبود پیدا کند.

وی افزود: مردم خراسان جنوبی نسبت به سایر استان‌ها در شرایط سخت تری قرار دارند که امیدواریم گام‌های خوبی توسط دولتمردان برای مناطق محروم از جمله خراسان جنوبی برداشته شود.

استاندار اسبق استان‌های خراسان شمالی و خراسان جنوبی عنوان کرد: در دهه اول انقلاب مردم بدون خواهش پای صندوق رای می‌آمدند اما رفته رفته این حضور کمرنگ شد و بخشی مهمی از این شرایط به عملکرد مسئولان از گذشته تاکنون بر می‌گردد که باعث شده اعتماد بین مردم و مسئولان کم شود از طرفی شاهد شکاف بین مردم و مسئولان هستیم.

وی گفت: چرا ما باید ستاد تشکیل دهیم و از مردم بخواهیم که برای سرنوشت خودشان قدم بردارند؟ مردم به ما مسئولان و دولت‌ها اعتماد کردند و منتظر ماندند که وعده‌ها محقق شود ولی کم کم متوجه شدند که این وعده‌ها مربوط به دوران انتخابات است.

پرویزی افزود: الان مردم دچار گرفتاری و مشکلات معیشتی هستند و مسئولان دولت شهید رئیسی هم اعلام کردند که ۳۰ درصد مردم زیر خط فقر قرار دارند لذا تا وقتی این شرایط حاکم باشد، مردم فرصت نمی‌کنند در مسایل اجتماعی تاثیرگذار باشند یا اینکه از حاکمان بخواهند نقش آنها را در اثرگذاری مسائل مختلف بپذیرند.

وی گفت: اینکه چرا وضعیت مردم دچار چالش شد و جمعیت زیادی تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار گرفته‌اند، اصل موضوع به سرمایه گذاری برمی‌گردد که البته حوزه سرمایه گذاری مستقیم با روابط خارجی ما مرتبط است.

استاندار خراسان جنوبی در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶، گفت: برای برون رفت از این مشکلات باید خودمان پای کار بیاییم و مشکلات را حل کنیم که بهترین شیوه و راه‌ برون رفت از مشکلات، حکمرانی و انتخاب صحیح و درست است، متاسفانه روند برگزاری انتخابات در گذشته به گونه‌ای پیش رفت که مردم رویگردان شدند و این وضعیت ناشی از اقدامات مسئولان است.

وی بیان کرد: برخلاف برخی دوستان علاقه‌ای ندارم که به ایرادات برخی نامزدهای دیگر بپردازیم، نباید به دنبال عقده گشایی باشیم، برخی اذعان دارند که باید به برخی توهین‌ها واکنش نشان دهیم اما بهترین واکنش ما پای صندوق رای و انتخاب درست است چرا که با انتخاب درست همه مردم بهره‌مند می‌شوند.

پرویزی گفت: نمی‌توانیم وعده دهیم که با تغییر یک دولت همه مشکلات حل شود چرا که برخی مشکلات اساسی است و دیدگاه اصلاح طلبان، نه اصلاح افراد و ساختارها بلکه اصلاح روش‌هاست؛ اگر روش‌ها اصلاح شود در آینده شاهد شکوفایی خواهیم بود.

وی اضافه کرد: بخشی از گروه‌های سیاسی به دنبال کاری که به افزایش مشارکت ختم شود، نیستند و به دنبال مشارکت حداقلی هستند در حالی که اگر مشارکت مردم در همه حوزه‌ها وجود داشته باشد و حکومت این مشارکت را توسعه دهد، در پیشرفت جامعه اثرگذاری بالایی خواهد داشت.

این فعال سیاسی گفت: راه برون رفت از مشکلات موجود ارتباط با سایر کشورهای دنیاست که هنوز نتوانستیم این مشکل و چالش را علیرغم دادن امتیازهای مختلف، حل کنیم.

وی پایگاه اصلی توسعه را آموزش و پرورش دانست و اظهار کرد: بهترین نیروها با هزینه دولت و والدین خود به خارج از کشور می‌روند لذا باید روش‌های خودمان را در زمینه آموزش عالی تغییر دهیم و ممکن است در کوتاه مدت جوابگو نباشد اما حتما در بلندمدت تاثیرگذار خواهد بود.

پرویزی افزود: آیا در ۴۵ سال گذشته دروغگویی کم شده و صداقت و راستگویی بیشتر شده است؟ در شرایطی می‌بینیم که بعضی افراد با دروغگویی و ریاکاری امتیاز می‌گیرند ولی ما با راستگویی و صداقت هزینه می‌دهیم، علیرغم هزینه‌های میلیاردی نتوانسته‌ایم مشکلات فرهنگی جامعه را حل کنیم چرا که مسیر را اشتباه رفتیم.

وی مدعی شد: مردم ناراضی هستند و باید جایی این نارضایتی‌ها قطع شود، هیچ یک از منتقدان پزشکیان نمی‌توانند بگویند او ناسالم و دروغگوست، ما اصلاح طلبان نمی‌توانیم جلوی دروغگویی و تهمت برخی افراد را بگیریم اما می‌توانیم انتخاب درست داشته باشیم.

استاندار اسبق خراسان جنوبی گفت: تهمت زدن خیلی راحت‌تر از دفاع کردن است، باید مردم را متقاعد کنیم که پای کار بیایند.

۶ نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به ترتیب حروف الفبا مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف هستند که از بیستم خرداد تا ۲۴ ساعت پیش از آغاز انتخابات، فرصت تبلیغات دارند.

انتخابات زودهنگام ریاست‌ جمهوری در پی شهادت آیت الله سید ابراهیم رییسی هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهان در سانحه هوایی ۳۰ اردیبهشت امسال، برای انتخاب نهمین رئیس‌ جمهور روز جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور برگزار می‌شود.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*