اخبار خراسان جنوبی /

استاندار خراسان جنوبی:
🔸خراسان جنوبی، آمادگی لازم برای فعال کردن رشته پزشکی دانشگاه آزاد را دارد

🔹استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: استان خراسان جنوبی، آمادگی لازم برای فعال کردن رشته پزشکی دانشگاه آزاد را دارد.
🔹به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی ؛ جواد قناعت امروز پنجشنبه با تأکید بر این مطلب در دیدار اعضای کمیته ارزیابی بیرونی آموزش پزشکی وزارت بهداشت که به منظور بررسی زیرساخت های مهیا شده در دانشگاه آزاد اسلامی برای فعال کردن رشته پزشکی به خراسان جنوبی سفر کرده اند، خاطرنشان کرد: تأمین تجهیزات ، امکانات و فضاهای مورد نیاز و تعامل بین بخشی صورت گرفته در همه حوزه ها نشان می دهد که استان برای تحقق این مهم آمادگی لازم را دارد.
🔹وی تصریح کرد: در شرایط موجود و به جهت اهمیت موضوع، خواسته دانشگاه آزاد درخصوص راه اندازی رشته پزشکی، مطالبه همه حوزه هاست و عزم و اراده استان بر راه اندازی این رشته در دانشگاه آزاد اسلامی می باشد.
🔹استاندار با اشاره به اقدامات قابل تحسین دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان استان، اظهار داشت: این اقدامات سبب شده ما به لحاظ سرانه تخت های بیمارستانی در مرکز استان ، شرایط مطلوبی داشته باشیم.
🔹قناعت از زیرساخت های درمانی مهیا شده در سطح استان گفت و متذکر شد: مهمترین دغدغه ما در حوزه درمان در استان خراسان جنوبی، کمبود پزشک متخصص و در برخی مناطق پزشک عمومی است.
🔹وی به رایزنی ها و پیگیری هایی اشاره کرد که در زمینه جبران این کاستی انجام گرفته و اظهار داشت: سال گذشته معاون درمان وزیر بهداشت به ما قول داد سهمیه استان در طرح توزیع پزشکان متخصص ویژه دیده شود اما ۶۰ پزشک متخصص به خراسان جنوبی آمدند.
🔹به گفته وی؛ بهترین راهکار برای جبران این مشکل، استفاده از ظرفیت بومی در جذب دانشجویان پزشکی است.
🔹استاندار با تأکید بر اینکه راه اندازی رشته پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی از اقدامات زیربنایی مهم در استان است، گفت: با راه اندازی این رشته، درصد جذب دانشجو به ویژه دانشجویان بومی استان بالاتر می رود.
🔹قناعت با اشاره به اینکه احتمال ماندگاری نیروهای بومی در استان، بیشتر است، ادامه داد: با فعال شدن این رشته، ما می توانیم این امید را داشته باشیم که تا چند سال آینده، مشکل کمبود پزشک استان حل می شود.
🔹وی از زیرساخت هایی گفت که در محیط دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند برای راه اندازی رشته پزشکی فراهم شده و متذکر شد: راه اندازی رشته پزشکی، انتفاع دانشگاه و استان را به همراه دارد.
🔹شایان ذکر است؛ این دیدار با حضور رئیس مجمع نمایندگان استان همراه بود.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی خبر داد:

افزایش ۲۳درصدی اهدای پلاکت خون در خراسان‌جنوبی

افزایش ۲۳درصدی اهدای پلاکت خون در خراسان‌جنوبی

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: اهدای پلاکت در استان به روش پلاکت فرزیس در دو سال اخیر ۲۳ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان»، کامبیز مهدی‌زاده روز پنجشنبه در نشست خبری گفت:  در سه شهر بیرجند، طبس، قائن و فردوس پایگاه فعال داریم که پایگاه فردوس تامین نیرو است و به سایر مناطق نیرو‌های به صورت سیار هر سه ماه یکبار اعزام می‌شوند.

وی افزود: علاوه بر تامین صد درصدی فرآورده‌های خونی مورد نیاز خراسان جنوبی، ۳۵ درصد فرآورده خون اهدایی نیز به شبکه ملی به منظور خدمت‌رسانی به گروه‌های هدف در سطح کشور ارسال شد.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی در ادامه گفت: مردم باید اهدای خون را در سال به صورت متوالی انجام دهند چراکه نیاز به فرآورده‌های خونی در همه روزها وجود دارد.

مهدی‌زاده خاطرنشان کرد: از آنجا که سلامت اهداکننده و گیرنده خون مهم است، مراجعه کنندگان معاینه و مشاوره می‌شوند و اگر اهدای خون برای سلامتی اهداکننده و گیرنده خطری نداشته باشد، پذیرش می‌شوند.

وی یادآور شد: خراسان جنوبی ۹۹ صدم درصد فرآورده های خونی کشور را تولید و نیم درصد این فرآورده ها را مصرف می‌کند.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۲۸ هزار و ۱۵۶ نفر در سال گذشته برای اهدای خون به پایگاه‌های استان مراجعه کردند، افزود: از این تعداد ۲۳ هزار و ۴۰۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

مهدی‌زاده با بیان اینکه اهدای پلاکت در استان به روش پلاکت فرزیس در دو سال اخیر ۲۳ درصد رشد داشته است، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ آمار اهدا ۴۰۶ نفر و سال گذشته این رقم به ۷۱۷ نفر رسیده است.

وی گفت: در کشورهای پیشرفته اهدای خون توسط بانوان تا ۶۰ درصد هم می‌رسد اما باورهای غلط در کشور ما باعث شده بانوان کمتر مراجعه کنند درحالی که آنان خون های سالم‌تری دارند.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی ادامه داد: شاخص اهدای خون توسط بانوان در کشور چهار درصد و این شاخص در استان ۷.۱ دهم درصد است.

وی از تجلیل حدود ۴۰ اهداکننده مستمر در استان خبر داد و افزود: مراسم گرامیداشت روز جهانی اهداکنندگان خون روز شنبه ۲۶ خرداد ماه در بیرجند برگزار می‌شود.

مهدی‌زاده با اشاره به نیاز توسعه‌ای ساختمان انتقال خون مرکز استان تصریح کرد: تکملی طرح توسعه ساختمان مرکز جامع خونگیری قائم بیرجند ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ۱۳ میلیارد تومان آن ردیف دارد و امیدواریم با تأمین اعتبار لازم تا پایان امسال تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

 

 

 

نشست تخصصی قصه‌گویی در بیرجند برگزار شد

 

نشست تخصصی قصه‌گویی در بیرجند برگزار شد

همزمان با ثبت ملی قصه گویی ایرانی در فهرست میراث ناملموس، نشست قصه گویی با موضوع‌های راه‌های توسعه و ترویج قصه گویی، رفع چالش‌های موجود در عرصه قصه‌گویی و کشف ظرفیت‌های پنهان قصه گویی استان با حضور اساتید، علاقه‌مندان ومروجان قصه گویی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تسنیم از بیرجند، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه همه ما به قصه گویی نیازداریم، گفت: یک پیامبر هم برای تربیت انسان به قصه نیاز دارد و خدا در قرآن نیز گفته اگر می‌خواهید به کسی نصیحت کنید، از طریق قصه این کار را انجام دهید.

مهدی مظهری با اشاره به تحقیقات گسترده در زمینه قصه گویی در ایران و دیگر کشورها افزود: اهمیت قصه بر افزایش اعتماد به نفس، رفتار، اخلاق و بیشتر جنبه‌های رفتاری کودک بر کسی پوشیده نیست.

در ادامه نویسنده و مدرس دانشگاه گفت: یک نقطه مفقوده در تعلیم و تربیت ما است‌ و جالب است بدانیم قصه‌هایی که در کلیله و دمنه آمده را پزشک انوشیروان نوشته است.

به گفته حسین زنگویی نباید از کودکان که سرمایه‌های اصلی ما هستند غفلت کنیم‌، پدر و مادرها باید به وظیفه خود در زمینه قصه‌گویی عمل کنند.

مدرس و داور قصه‌گویی هم به استفاده از فضای مجازی در قصه‌گویی اشاره کرد و گفت: باید مخاطب هم تربیت کنیم، باید معلمان ما مسلط به هنر قصه گویی باشد.

حسین عباس زاده از کانون به محلی پیش قدم در استعدادیابی کودکان نام برد و ادامه داد: باید جهانی فکر کنیم ولی کانونی و استانی عمل کنیم.

عبدالرضا صمدی نویسنده و داور قصه‌گویی نیز صحبت‌هایش را با سوالاتی شروع کرد و پرسید کمبود قصه گویی را کجا احساس می‌کنیم؟ آیا کانون سرشار از قصه و قصه‌گویی است؟ آیا جشنواره می‌تواند به ترویج فرهنگ قصه‌گویی کمک کند؟ وی خانواده را رکن اساسی قصه‌گویی دانست که متاسفانه امروزه بخش زیادی از خانواده‌ها این وظیفه را به بخش‌های بیرونی واگذار کرده‌اند.

در ادامه فرشته شکوهیان مدرس و قصه‌گو صحبت‌هایش را با یک قصه شروع کرد و ادامه داد قصه‌گویی که به جشنواره می‌رود باید حمایت شود، ارزش داشته باشد، لباس مخصوص داشته باشد.

وی نام دیگر قصه‌گویی را پل نامید زیرا قصه‌گو از همه ظرفیت‌هایش مانند صدا، قد، قدرت بیان و … برای بیان قصه و تاثیرگذاری آن در مخاطب استفاده می‌کند.

مرضیه فکری مدرس قصه‌گویی و قصه‌گو یکی از راه‌های ترویج قصه گویی را، قصه گفتن دانست، افزود: هر جایی قصه بگوییم، بچه‌ها وقتی قصه خوبی را بشنوند همیشه آن را بیاد خواهند داشت. همیشه به اعضای کانون به چشم سرمایه‌های کانون نگاه کنیم‌.

محدثه رضایی مدرس و قصه‌گو هم گفت: من به جای ایستادن و قصه گفتن، قصه را زندگی می‌کنم. انتخاب قصه مناسب با سن کودک از مهمترین عوامل موفقیت یک قصه گو است و پیشنهاد می‌دهم هر یک از مربیانی که قرار است با بچه‌های این جامعه کار کنند باید قصه گویی را بیاموزند.

 

 

 

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی:

تأمین‌ماشین آلات‌بخش‌عشایری از‌محل‌۵۰‌میلیارد تومان اعتبار‌مالیات بر‌ارزش‌افزوده

تأمین‌ماشین آلات‌بخش‌عشایری از‌محل‌50‌میلیارد تومان اعتبار‌مالیات بر‌ارزش‌افزوده

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: در سال جاری ۵۰ میلیارد تومان برای تأمین ماشین آلات ضروری بخش عشایری از محل مالیات بر ارزش افزوده اختصاص می یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان»، علیرضا عباس زاده امروز پنجشنبه در مراسم اهدای ماشین آلات بخش عشایری که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی انجام شد، خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی یکی از مهمترین مایه های استقلال کشور به ویژه در بحث امنیت غذایی است.
به گفته وی؛ در راستای تداوم خدمت رسانی به مردم و به ویژه عشایر سختکوش استان، مرحله اول واگذاری ماشین آلات ضروری به بخش عشایری چند ماه قبل انجام شد و امروز هم مرحله دوم واگذاری این ماشین آلات به عشایر خراسان جنوبی انجام می شود.

وی تصریح کرد: این کار بسیار مهم نتیجه تعامل بین امور مالیاتی، اقتصاد و دارایی و جهادکشاورزی استان است که در این مرحله یک بیل مکانیکی، دو تانکر آبرسانی و یک کمپرسی به ارزش ۱۸ میلیارد تومان برای استفاده در بخش عشایری خراسان جنوبی تأمین شده است.
معاون استاندار تأکید کرد: مردم خراسان جنوبی باید بدانند آن چه در قالب مالیات در بخش های مختلف پرداخت می کنند ، برای سازندگی و رشد و توسعه کشور هزینه می شود که نمونه ای از آن امروز در تأمین ماشین آلات ضروری بخش عشایری انجام شد.
عباس زاده تصریح کرد: براساس پیش بینی انجام شده امسال بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان از محل درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده برای تأمین ماشین آلات بخش عشایری استان اختصاص می یابد.

به گفته وی؛ در هفته دولت سال جاری هم در قالب مرحله سوم اجرای این طرح تعداد دیگری از ماشین آلات ضروری به ویژه گریدر برای بهسازی ایل راه های عشایری واگذار خواهد شد.
وی با اشاره به شروع فصل گرما خاطرنشان کرد: یکی از ضروری ترین اقدامات در این خصوص انجام خدمات آبرسانی به روستاها و مناطق عشایری است .
وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین نیازهای مردم تأمین آب است و با وجود همه اقدامات انجام شده ، هنوز ۴۰۰ روستای خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی می شوند.

معاون استاندار با بیان این نکته که امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۴ همه روستاهای خراسان جنوبی آبرسانی شوند، گفت: در مرحله اول آبرسانی به روستاها، برنامه ریزی برای آبرسانی به ۱۱۵ روستا انجام شد که تاکنون آبرسانی به ۶۵ روستا انجام شده است.

عباس زاده متذکر شد: در هفته دولت امسال هم عملیات آبرسانی به ۲۲ روستای دیگر انجام خواهد شد و در مرحله دوم، همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار و تعدادی از روستاهای زیر ۲۰ خانوار از آب آشامیدنی برخوردار خواهند شد.
به گفته وی؛ با آبرسانی به روستاهای استان، از تانکرهای مورد نظر برای آبرسانی به مناطق عشایری استفاده خواهد شد.
مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی هم در این مراسم از افتتاح ۱۴ پروژه در حوزه عشایری استان در هفته جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: اعتبار هزینه شده برای این پروژه ها ۷ میلیارد و ۶۷۵ میلیون تومان است.
محمد ابراهیم ابراهیمی خاطرنشان کرد: در نهبندان ۵ پروژه، زیرکوه ۴، خوسف و سربیشه ۲ و سرایان یک پروژه در هفته جهاد کشاورزی افتتاح می شود.
به گفته وی؛ این پروژه ها در زمینه مرمت و بهسازی چشمه و انتقال آب، حفر و تجهیز چاه برداشت آب، احداث آبشخور دامی، احداث منبع دفنی و همچنین نصب و راه اندازی توربین بادی است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی اظهار داشت: دو دستگاه گریدر و دو دستگاه لودر با اعتبار حدود ۲۲ میلیارد تومان برای خدمت‌رسانی بهتر به عشایر خریداری شد که تا چند ماه آینده این ماشین آلات برای تسطیح و بازگشایی ایل‌راه‌های عشایری وارد استان می‌شوند.

وی در ادامه افزود: یک دستگاه بیل مکانیکی زنجیری، دو دستگاه تانکر آبرسان و یک دستگاه کمپرسی هم به مبلغ ۱۸ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر و مالیات بر ارزش افزوده تأمین شده‌ است.

 

 

 

۳۵ درصد خون اهدایی در خراسان جنوبی به شبکه ملی ارسال می‌شود

مهدی‌زاده گفت: علاوه بر تامین صد درصدی فرآورده‌های خونی مورد نیاز خراسان جنوبی، ۳۵ درصد فرآورده خون اهدایی نیز به شبکه ملی به منظور خدمت‌رسانی به گروه‌های هدف در سطح کشور ارسال شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، کامبیز مهدی‌زاده امروز پنجشنبه (۲۴ خرداد) در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های گروهی اظهار کرد: در شهرهای بیرجند، قاین، طبس و فردوس مراکز اهدای خون فعال است و در شهرهای بیرجند و طبس پایگاه انتقال خون مستقر است.

 

وی با بیان اینکه خون‌های اهدایی از سراسر استان به پایگاه بیرجند منتقل و تبدیل به فرآورده می‌شود، افزود: علاوه بر تامین صد درصدی فرآورده‌های خونی مورد نیاز خراسان جنوبی، ۳۵ درصد فرآورده خون اهدایی نیز به شبکه ملی به منظور خدمت‌رسانی به گروه‌های هدف در سطح کشور ارسال شد.

 

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با اشاره به مراجعه بیشتر مردم در شب‌های احیا، ماه محرم و صفر گفت: مردم باید اهدای خون را در سال به صورت متوالی انجام دهند چراکه نیاز به فرآورده‌های خونی در همه روزها وجود دارد.

 

مهدی‌زاده بیان کرد: در فصل زمستان و تابستان مراجعه برای اهدای خون کمتر می‌شود لذا انتظار می‌رود مردم در تمامی فصول سال اهدای خون را مد نظر داشته باشند.

 

وی یادآور شد: خراسان جنوبی ۹۹ صدم درصد فرآورده های خونی کشور را تولید و نیم درصد این فرآورده ها را مصرف می‌کند.

 

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۲۸ هزار و ۱۵۶ نفر در سال گذشته برای اهدای خون به پایگاه‌های استان مراجعه کردند، افزود: از این تعداد ۲۳ هزار و ۴۰۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

 

مهدی‌زاده با بیان اینکه اهدای پلاکت در استان به روش پلاکت فرزیس در دو سال اخیر ۲۳ درصد رشد داشته است، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ آمار اهدا ۴۰۶ نفر و سال گذشته این رقم به ۷۱۷ نفر رسیده است.

 

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها ۶۰ درصد اهدای خون توسط بانوان انجام می‌شود اما این رقم در بانوان ایرانی کمتر است، ادامه داد: شاخص اهدای خون توسط بانوان در کشور چهار درصد و این شاخص در استان ۷.۱ دهم درصد است.

 

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی از تجلیل حدود ۴۰ اهداکننده مستمر در استان خبر داد و گفت: مراسم گرامیداشت روز جهانی اهداکنندگان خون روز شنبه ۲۶ خرداد ماه در بیرجند برگزار می‌شود.

 

مهدی‌زاده با اشاره به نیاز توسعه‌ای ساختمان انتقال خون مرکز استان گفت: طرح توسعه ساختمان مرکز جامع خونگیری قائم بیرجند در دست اجرا است که تکمیل آن ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ۱۳ میلیارد تومان آن ردیف دارد و امیدواریم با تأمین اعتبار لازم تا پایان امسال تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

 

 

 

سد تغذیه‌ای بندان خراسان جنوبی با اعتبار هزار میلیارد ریال تکمیل می‌شود

عملیات تکمیلی پروژه تغذیه مصنوعی بندان در شهرستان مرزی نهبندان با مساعدت وزارت نیرو و پیش بینی اعتبار یک هزار میلیارد ریال آغاز شد تا در سال جاری به بهره برداری برسد.

به گزارش ایرنا، مراسم آغاز عملیات اجرایی این طرح زیربنایی عصر پنجشنبه با حضور استاندار خراسان جنوبی، جمعی از مسوولان استانی و شهرستان در نهبندان برگزار شد.

عملیات تکمیلی پروژه سد تغذیه مصنوعی بندان در قالب سه هزار و ۴۰۰ متر بند خاکی، هفت عدد سرریز گابیونی، ۱۲ حلقه چاه تغذیه‌ای و ۶ باب استخر تغذیه به مساحت ۳۴ هزار متر مربع اجرا می‌شود.

هدف از اجرای این پروژه، تغذیه سفره آب زیرزمینی، جبران بخشی از افت و کسری مخزن سالانه آبخوان، کنترل سیلاب‌های فصلی و جلوگیری از خسارت‌های احتمالی در منطقه است.

حفاظت خاک، جلوگیری از فرسایش و انتقال رسوب، حفظ کشاورزی و دامداری منطقه، جلوگیری از مهاجرت ساکنان و کمک به تامین امنیت منطقه از دیگر اهداف اجرای این پروژه عنوان شده است.

استاندار خراسان جنوبی در این مراسم گفت: یک هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه سد تغذیه مصنوعی بندان شهرستان نهبندان توسط وزارت نیرو اختصاص یافت.

جواد قناعت افزود: یک ماه قبل به همراه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با وزیر نیرو دیدار داشتیم؛ در این دیدار وزیر نیرو درخواست انجام شده درخصوص پروژه‌های آب منطقه‌ای استان را پذیرفت.

وی اظهار کرد: با توجه به پای کار بودن مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان، با گذشت کمتر از یک ماه از قول وزیر نیرو شاهد عملیات اجرایی این پروژه مهم و حیاتی در شهرستان نهبندان هستیم که تا هفت ماه آتی به بهره برداری خواهد رسید.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: پروژه‌های مختلفی در حوزه آب و برق در سطح استان و شهرستان نهبندان آماده افتتاح داریم که قرار بود با حضور وزیر نیرو افتتاح شود اما با شهادت رییس جمهور محبوب کشورمان این سفر فعلا لغو شد.

قناعت در سفر به شهرستان نهبندان پروژه گازرسانی به روستاهای محور حیدرآباد را نیز افتتاح کرد.

این پروژه در قالب ۷۲ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع، زمینه نصب ۱۰۹ انشعاب را فراهم آورده است.

هزینه اجرای این پروژه ۵۵۰ میلیارد ریال عنوان شده است و با اجرای آن ۱۱۶ خانواده از نعمت گاز شهری برخوردار شده‌اند.

در ادامه برنامه‌های سفر استاندار خراسان جنوبی به شهرستان نهبندان، یک واحد مرغ تخم‌گذار نیز به بهره برداری رسید.

این واحد مرغداری با ظرفیت ۱۰ هزار قطعه و با تولید ۱۸۰ تن تخم مرغ در سال، زمینه اشتغال چهار نفر را به صورت مستقیم و ۶ نفر را به صورت غیر مستقیم فراهم کرده است.

این واحد مرغداری با سرمایه گذاری ۸۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی احداث شده است.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه سفر یک روزه به نهبندان با خانواده شهید علیجان غلامعلی نژاد هم دیدار کرد.

علیجان غلامعلی نژاد متولد سال ۱۳۴۵ روستای بندان است که اردیبهشت سال ۱۳۸۹ در درگیری با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر در محور نهبندان – زابل مصدوم شد و بعد از چند روز تحمل درد و جراحت در خرداد همان سال به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت در نهبندان با حضور استاندار از دیگر برنامه‌های این سفر بود.

 

 

 

 

اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال برای تامین ماشین آلات عشایری خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: ۵۰۰ میلیارد ریال در سال جاری برای تامین ماشین آلات ضروری بخش عشایری استان از محل درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده اختصاص می‌یابد.

به گزارش ایرنا، علیرضا عباس‌زاده روز پنجشنبه در مراسم واگذاری ماشین آلات بخش عشایری که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی انجام شد، افزود: در راستای تداوم خدمت رسانی به مردم به ویژه عشایر سختکوش استان، مرحله اول واگذاری ماشین آلات ضروری به بخش عشایری چند ماه قبل انجام شد و امروز مرحله دوم واگذاری این ماشین آلات به عشایر انجام می‌شود.

وی گفت: این اقدام مهم نتیجه تعامل بین ادارات کل امور مالیاتی، اقتصادی و دارایی و جهاد کشاورزی استان است که در این مرحله یک بیل مکانیکی، ۲ تانکر آبرسانی و یک کمپرسی به ارزش ۱۸۰ میلیارد ریال برای استفاده در بخش عشایری خراسان جنوبی تامین شده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: مردم استان باید بدانند آنچه در قالب مالیات در بخش‌های مختلف پرداخت می‌کنند، برای سازندگی و توسعه کشور هزینه می‌شود که نمونه‌ای از آن امروز در تامین ماشین آلات ضروری بخش عشایری انجام شد.

وی گفت: هفته دولت سال جاری هم در قالب مرحله سوم اجرای این طرح تعداد دیگری از ماشین آلات ضروری به ویژه گریدر برای بهسازی ایل راه‌های عشایری واگذار خواهد شد.

عباس‌زاده با اشاره به شروع فصل گرما افزود: یکی از اقدامات ضروری در این خصوص انجام خدمات آبرسانی به روستاها و مناطق عشایری است.

وی اظهار کرد: یکی از مهمترین نیازهای مردم تامین آب است و با وجود همه اقدامات انجام شده، هنوز ۴۰۰ روستای خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی می‌شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۴ همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان آبرسانی شوند و در مرحله اول آبرسانی به روستاها، برنامه‌ریزی برای آبرسانی به ۱۱۵ روستا انجام شد که تاکنون آبرسانی به ۶۵ روستا انجام شده است.

اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال برای تامین ماشین آلات عشایری خراسان جنوبی

وی افزود: هفته دولت امسال هم عملیات آبرسانی به ۲۲ روستای دیگر انجام خواهد شد و در مرحله دوم، همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار و تعدادی از روستاهای زیر ۲۰ خانوار از آب آشامیدنی برخوردار خواهند شد.

عباس‌زاده بیان کرد: با آبرسانی به روستاهای استان، از تانکرهای مورد نظر برای آبرسانی به مناطق عشایری استفاده خواهد شد.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی هم در این مراسم از افتتاح ۱۴ پروژه حوزه عشایری استان در هفته جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: اعتبار هزینه شده برای این پروژه‌ها ۷۶ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال است.

محمد ابراهیم ابراهیمی افزود: از این تعداد پنج پروژه در نهبندان، چهار پروژه زیرکوه، ۲ پروژه در خوسف و سربیشه و یک پروژه در شهرستان سرایان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: این پروژه‌ها در زمینه مرمت و بهسازی چشمه و انتقال آب، حفر و تجهیز چاه برداشت آب، احداث آبشخور دامی، احداث منبع دفنی همچنین نصب و راه اندازی توربین بادی است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: با افتتاح ۱۴ پروژه امور عشایری استان، هزار و ۶۶۱ خانوار با جمعیت هفت هزار و ۴۷۶ نفر از مزایای آنها برخوردار می‌شوند و تثبیت اشتغال برای هزار و ۶۰۰ نفر رقم می‌خورد.

وی افزود: همچنین ۲ دستگاه گریدر و ۲ دستگاه لودر با اعتبار حدود ۲۲۰ میلیارد ریال برای خدمت‌رسانی بهتر به عشایر خریداری شد که تا چند ماه آینده برای تسطیح و بازگشایی ایل‌راه‌های عشایری وارد استان می‌شوند.

ابراهیمی بیان کرد: یک دستگاه بیل مکانیکی زنجیری، ۲ دستگاه تانکر آبرسان و یک دستگاه کمپرسی در مجموع به مبلغ ۱۸۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و ارزش افزوده برای خدمت رسانی بهتر به عشایر تامین شده‌ است.

۲۱ تا ۲۷ خرداد سالروز تشکیل جهاد سازندگی به فرمان امام خمینی (ره) هفته جهاد کشاورزی نام دارد.

 

 

 

 

مدیرکل امور عشایری خراسان‌جنوبی خبرداد؛

هزینه‌کرد بیش از ۷.۵ میلیارد تومان برای پروژه‌های عشایری

هزینه‌کرد بیش از ۷.۵ میلیارد تومان برای پروژه‌های عشایری

بیرجند_ مدیرکل امور عشایری خراسان‌جنوبی از افتتاح ۱۴ پروژه حوزه عشایری استان طی هفته جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: اعتبار هزینه شده برای این پروژه ها ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است.

ابراهیم ابراهیمی، مدیرکل امور عشایری خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: در حوزه عشایری سه نوع خدمات وجود دارد.

وی ادامه داد: این خدمات شامل خدماتی که به طور مستقیم از سوی ادارات امور عشایری شهرستان‌ها و با مدیریت روستایی امور عشایری اداره کل انجام می‌شود، خدماتی که از سوی سایر دستگاه‌های اجرایی انجام و یک سری از خدمات از سوی تشکل‌های عشایری استان ارائه می‌شود.

ارائه خدمات به عشایر در راستای سه سرفصل اعتباری

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی افزود: همچنین ارائه خدمات امور عشایری در راستای سه سرفصل اعتباری استانی، ملی و ارزش افزوده انجام می‌گیرد.

ابراهیمی یادآور شد: براساس آئین نامه ساماندهی مصوبه هیأت وزیران که به استناد آن کلیه دستگاه‌های اجرایی برابر سهم جمعیت عشایری نسبت به ارائه خدمات زیرساختی آب، برق، گاز، آموزش و سایر امور موظف هستند.

وی بیان کرد: نظارت بر ارائه این خدمات در قالب یک شورا تحت عنوان شورای عشایری به ریاست استاندار در استان و در شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران رصد و دبیر این شورا ادارات امور عشایری هستند.

اعتبارات تملک و دارایی در حوزه عشایر صرفاً برای ارائه خدمات به عشایر کوچنده

مدیرکل امور عشایری خراسان‌جنوبی گفت: خوشبختانه همدلی و همراهی خوبی در ارائه خدمات به عشایر استان توسط دیگر دستگاه‌ها در استان وجود دارد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه اعتبارات تملک استانی ویژه عشایر صرفاً برای ارائه خدمات به عشایر کوچنده در قالب آبرسانی سیار، مرمت ایل راه‌ها و مرمت چشمه سارها، قنوات و چاه‌های مالداری هزینه می‌شود، تصریح کرد: در کنار این اعتبارات فعالیت بسیار خوبی با اعتبارات ارزش افزوده صورت می‌گیرد.

وی به اعتبارات ارزش افزوده اشاره داشت و یادآور شد: سهم و حجمی از این اعتبار اختصاص به جامعه ولایت مدار عشایر می‌یابد که صرفاً در مناطق عشایری هزینه شود.

واریز ۹۰ میلیارد تومان اعتبارات ارزش افزوده به حساب امور عشایری خراسان‌جنوبی

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با بیان اینکه از بهمن ماه ۱۴۰۰ این اعتبارات مستقیم به دستگاه متوسل اداره کل امور عشایری واریز می‌شود، افزود: رقمی که تاکنون واریز شده بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان ظرف ۲۷ ماه گذشته بوده که به حساب مجموعه اداره کل واریز شده است.

ابراهیمی ادامه داد: هزینه کرد این اعتبارات در راستای ساماندهی به اتراقگاه های عشایری و زیرساخت‌هایی در بحث آب، راه و بحث اجرای پروژه‌های زیرساختی و در کنار آن زیرساخت ماشین آلات است.

هزینه‌کرد اعتبارات ارزش افزوده برای ۵۶۶ پروژه حوزه عشایری در خراسان‌جنوبی

وی گفت: در مجموع ۵۶۶ پروژه از محل اعتبارات ارزش افزوده در حوزه عشایری استان تاکنون هزینه شده که کمترین مبلغ پروژه‌ها ۲۰ میلیون تومان و بیشترین آن پروژه‌های ۲۰ میلیارد تومانی بوده است.

مدیرکل امور عشایری خراسان‌جنوبی یادآور شد: با توجه به اینکه ناوگان زیرساختی حوزه عشایری استان بسیار ضعیف بود توانستیم دو گریدر به مجموع گریدرهای موجود در این مجموعه بیافزاییم.

ابراهیمی ادامه داد: همچنین دو دستگاه دیگر خریداری شده که تا شهریور ماه به همراه دو فدد لودر به مجموعه اضافه می‌شود.

افتتاح ۱۴ پروژه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در حوزه عشایر خراسان‌جنوبی

وی با اشاره به اینکه در تمام مناسبت‌های که در طول سال وجود دارد مستمر پروژه افتتاحی در حوزه عشایری استان وجود دارد، گفت: در هفته جهاد کشاورزی امسال تعداد ۱۴ پروژه با حجم اعتباری ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان افتتاح می‌شود.

مدیرکل امور عشایری خراسان‌جنوبی ادامه داد: از مجموع این پروژه‌ها در نهبندان ۵ پروژه، شهرستان زیرکوه چهار پروژه، سربیشه دو پروژه، خوسف دو پروژه و سرایان یک پروژه افتتاح خواهد شد.

عید قربان فرصتی برای عرضه دام پرواری توسط عشایر

ابراهیمی با بیان اینکه عید قربان فرصتی بوده برای عرضه دام پرواری است، گفت: جلساتی داشته ایم که اگر عشایر خواسته باشند جهت قربانی دام‌های خود را به شهرها و روستاهای همجوار عرضه کنند باید مجوزه‌های بهداشتی را دریافت کنند برای اینکه در پرسه نقل و انتقال دام با مشکل مواجه نشوند به ادارات شهرستان مراجعه و معرفی نامه را دریافت و با مراجعه به شبکه دامپزشکی مجوز را گرفته تا در حمل دام با مشکل مواجه نگردند.

 

 

 

 

برگزاری 300 کارگاه تخصصی برای کودکان و نوجوانان استان

در نشست خبری تشریح فعالیت های کانون خراسان جنوبی، مدیر کل کانون استان از برگزاری ۳۰۰ کارگاه تخصصی برای کودکان و نوجوانان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی؛  مهدی مظهری مدیر کل استان روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد،  در نشست خبری تشریح فعالیت‌های تابستانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گفت: ثبت‌نام کارگاه‌های اوقات فراغت با ۶۰ فعالیت فرهنگی، هنری، ادبی، مهارتی و علم و فناوری با شعار «تابستونتو بساز» از ۱۶ خرداد ماه آغاز شده است.

.وی از برپایی ۳۰۰ کارگاه تابستانه برای کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی خبر داد و افزود: ثبت‌نام برای شرکت در کارگاه‌های تابستانی تا پایان خرداد ماه ادامه دارد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی بیان کرد: مراکز ثابت کانون در شهرستان‌های بیرجند، قاینات، سرایان، فردوس، بشرویه، طبس، نهبندان، درمیان و سربیشه، برپایی کارگاه‌های شامل قصه‌گویی، کاردستی، نوشتن خلاق، سفال، نقاشی، قرآن، شاهنامه‌خوانی،خوشنویسی، خبرنگاری، سرود، تئاتر، شعر، آشنایی با هنر اسلامی، تندخوانی، مهندسان کوچک، رصد ستارگان، موسیقی، نمادشناسی تصاویر، روبیک و … را تدارک دیدند.

مظهری ادامه داد: در حال حاضر در استان ۱۲ مرکز ثابت ونه مرکز سیار فعالیت می‌کنند و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه حضوری به نزدیک‌ترین مرکز فرهنگی‌هنری کانون به محل سکونت‌ خود از عناوین، زمان تشکیل و هزینه کارگاه‌ها مطلع و جهت ثبت‌نام اقدام نمایند.

وی افزد: هم اکنون ۱۷ هزار و ۵۸۵ نفر از کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی عضو کانون پرورش فکری هستند که ۳ هزار و ۵۰۰ نفر آنان در کارگاه‌های تخصصی شرکت می‌کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی عنوان کرد: کاروان «پیک امید» با هدف ارائه خدمات کانون به مناطق مرزی و کم‌برخوردار استان در ایام تابستان به شهرستان سربیشه، نهبندان و زیرکوه اعزام خواهد شد.

مظهری خاطر نشان کرد: همچنین قرار است از ظرفیت نوجوانانی که توانمندهایی دارند  به عنوان مربی برای آموزش به همسالان خود در مراکز کانون پرورش فکری استفاده کنیم.

.مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت:  حدود ۲۰۰ نفر از اعضای ویژه و فعال کانون‌های پروشی فکری استان به اردوهای خارج از استان اعزام خواهند شد

وی با اشاره به کم بودن مراکز کانون پرورش فکری در شهرستان بیرجند نسبت به جمعیت بالای آن، تصریح کرد: در حال حاضر در بیرجند سه مرکز فعال است و یک مرکز هم در منطقه مهرشهر با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در حال ساخت است.

 

 

 

 

یک پیامبر هم برای تربیت انسان به قصه نیاز دارد

نشست تخصصی قصه گویی به مناسبت گرامیداشت ثبت ملی قصه گویی ایرانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی؛ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ همزمان با ثبت ملی قصه گویی ایرانی در فهرست میراث ناملموس، نشست قصه گویی با موضوعات راه های توسعه و ترویج قصه گویی، رفع چالش های موجود در عرصه قصه گویی و کشف ظرفیت های پنهان قصه گویی استان با حضور اساتید، علاقه مندان، مروجان قصه گویی برگزار گردید.

در ابتدای این نشست مهدی مظهری مدیر کل کانون با اشاره به نیاز همه ما به قصه گویی گفت: یک پیامبر هم برای تربیت انسان به قصه نیاز دارد و خدا در قرآن نیز گفته اگر می خواهید به کسی نصیحت کنید، از طریق قصه اینکار را انجام بدهید.

وی با اشاره به تحقیقات گسترده در زمینه قصه گویی در ایران و دیگر کشورها گفت: اهمیت قصه بر اعتماد به نفس، رفتار، اخلاق و اکثر جنبه های رفتاری کودک بر کسی پوشیده نیست.

در ادامه این نشست اساتید و صاحب نظران قصه و قصه گویی صحبت هایی به این شرح داشتند:

دکتر حسن زنگویی نویسنده و مدرس دانشگاه گفت: یک نقطه مفقوده در تعلیم و تربیت ما است‌. باید ببینیم از قصه گویی چه می خواهیم؟ و به جای نبوغ با پشتکار به آن برسیم. جالب است بدانیم قصه هایی که در کلیله و دمنه آمده است پزشک انوشیروان نوشته است. نباید از کودکان که سرمایه های اصلی ما هستند غفلت کنیم‌، پدر و مادرها وظیفه خود در راستای قصه گویی را رها نکنند هرچند که والدین سپردارهای حوزه قصه و قصه گویی هستند.‌

حسین عباس زاده مدرس و داور قصه گویی به استفاده از فضای مجازی در قصه گویی اشاره کرد و گفت ما باید مخاطب هم تربیت کنیم، باید معلمان ما مسلط به هنر قصه گویی باشد. وی از کانون به محلی پیش قدم در استعدادیابی کودکان نام برد و ادامه داد باید جهانی فکر کنیم ولی کانونی و استانی عمل کنیم.

عبدالرضا صمدی نویسنده و داور قصه گویی نیز صحبت هایش را با سوالاتی شروع کرد که ما کمبود قصه گویی را کجا احساس می کنیم؟ آیا کانون سرشار از قصه و قصه گویی است؟ آیا جشنواره می تواند به ترویج فرهنگ قصه گویی کمک کند؟ وی خانواده را رکن اساسی قصه گویی دانست که متاسفانه امروزه بخش زیادی از خانواده ها این وظیفه را به بخش های بیرونی واگذار کرده اند.

سرهنگ ملک آبادی از نیروی انتظامی به تاثیر فرهنگ قصه گویی در امنیت جامعه اشاره کرد و گفت قصه مهم ترین ابزار در ترویج فرهنگ قانون مداری است و کانون قلب تپنده کودکان هستند.

فرشته شکوهیان مدرس و قصه گو صحبت هایش را با یک قصه شروع کرد و ادامه داد قصه گویی که به جشنواره می رود باید حمایت شود، ارزش داشته باشد ، لباس مخصوص داشته باشد وی نام دیگر قصه گویی را پل نامید زیرا قصه گو از همه ظرفیت هایش مانند صدا، قد، قدرت بیان و … برای بیان قصه و تاثیر گذاری آن در مخاطب استفاده می کند.

مرضیه فکری مدرس قصه گویی و قصه گو از راه های ترویج قصه گویی را، قصه گفتن دانست، اینکه هر جایی قصه بگوییم، بچه ها وقتی قصه ی خوبی را بشنوند همیشه آن را بیاد خواهند داشت، وی همچنین گفت: همیشه به اعضای کانون به چشم سرمایه های کانون نگاه کنیم‌.

محدثه رضایی مدرس و قصه گو ، گفت من به جای ایستادن و قصه گفتن، قصه را زندگی می کنم، وی تاکید کرد انتخاب قصه ی مناسب با سن کودک از مهم ترین عوامل موفقیت یک قصه گو است. و پیشنهاد داد تک تک مربیانی که قرار است با بچه های این جامعه کار کنند باید قصه گویی را بیاموزند.

شایان ذکر است این نشست ساعت ۱۲ تا ۱۴ ظهر ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ در محل مرکز شماره یک و فراگیر بیرجند برگزار گردید.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*