اخبار خراسان جنوبی

پژوهشگران می‌گویند سطوح بالاتر کربن دی اکسید (CO۲) به این معنی است که ویروس‌ها طول عمر بیشتری خواهند داشت و افراد بیشتری را آلوده می‌کنند.

پژوهشگران می‌گویند سطوح بالاتر کربن دی اکسید (CO۲) به این معنی است که ویروس‌ها طول عمر بیشتری خواهند داشت و افراد بیشتری را آلوده می‌کنند، بنابراین باز کردن پنجره می‌تواند یک راه موثر برای کم کردن ویروس‌های معلق در هوا باشد.

کربن دی اکسید یک عمل کلیدی برای بیشتر زنده ماندن ویروس‌های معلق در هوا و در نتیجه احتمال انتشار بیشتر آنهاست؛ بنابراین باز کردن پنجره می‌تواند یک راه علمی برای جلوگیری از انتشار ویروس‌های تنفسی نسبت به آنچه که در ابتدا پیش‌بینی شده بود، باشد.

روش از بین بردن تیرگی زیر چشم از دید طب سنتی

یک متخصص طب سنتی گفت: مداومت در مصرف موضعی شیر باعث بهبود تیرگی زیر چشم می‌شود.

 

محبوبه ابریشم کار، متخصص طب سنتی گفت: مداومت در مصرف موضعی شیر باعث بهبود تیرگی زیر چشم می‌شود. همچنین هموطنان می‌تواند مقداری شیر و نشاسته را برای درمان تیرگی زیر چشم با یک‌دیگر مخلوط کنند.

او با بیان این که کف دریا برای تیرگی‌های زیر چشم مفید است؛ ادامه داد: کف دریا، پودر قسمت آهکی از یک موجود دریایی  است  که به آن ماهی مرکب می‌گویند.

وی با بیان این که هموطنان می‌توانند کف دریا را از عطاری‌ها تهیه کنند؛ افزود:  مقداری از پودر کف دریا را در شیر یا نشاسته اضافه کرده و برای تیرگی چشم و لکه‌بری استفاده کنند.

این متخصص طب سنتی در خصوص پر پشتی مو سر و موی ابرو تصریح کرد: روغن کندش، ترکیبات حنا و سدر برای پر پشتی مو و ابرو مفید هستند. ماساژ مواد نامبرده‌ بر روی موهای ابرو باعث خون‌رسانی بهتر در منطقه و پرپشتی می‌شود.

او با بیان این که ریزش ناگهانی ابرو احتمالا به دلیل کم کاری تیروئید است؛ ادامه داد: هموطنان بعد از مشاهده ریزش موی ناگهانی حتما آزمایش دهند.

کودکان از چه سنی می‌توانند ماست بخورند؟

ماست اولین ماده غذایی لبنی است که در غذای تکمیلی به کودک داده می‌شود.

 

نوزادان از شش ماهگی می‌توانند ماست را امتحان کنند. ماست یک راه مفید برای اطمینان از دریافت برخی از مواد مغذی مورد نیاز کودک شما است و تطبیق پذیری آن باعث می‌شود که زمینه مناسبی برای معرفی میوه‌ها و سبزیجاتی باشد که برای تمام عمر از آنها لذت خواهند برد.

ماست، پروتئین و مواد مغذی ضروری مانند کلسیم برای ساخت استخوان‌ها و ماهیچه‌های قوی، «روی» برای حمایت از رشد و عملکرد سیستم ایمنی بدن و «ب ۱۲» برای رشد مغز و تولید گلبول‌های قرمز سالم را دارد. ماست، بافت لطیفی دارد و برای کسانی که برای اولین‌بار این ماده غذایی را تجربه می‌کنند به‌راحتی پذیرفته می‌شود. ماست به دلیل فرآیند تخمیری که طی می‌کند، کیفیت خوبی دارد. بیشتر ماست‌ها با کشت‌های زنده و فعال تهیه می‌شوند، بنابراین پروبیوتیک‌ها (باکتری‌های خوب) را برای سلامت دستگاه گوارش فراهم می‌کنند.

تغذیه مناسب برای مبتلایان به واریس

واریس اختلالی در خون‌رسانی به رگ‌های پا است که باعث برجستگی و تغییر رنگ رگ‌ها می‌شود.

 در مبتلایان به واریس، رگ‌ها به دلیل تورم و رنگ آبی یا بنفش بسیار جلب توجه می‌کنند و علایمی چون سوزش و احساس تپش در پاها، احساس ناراحتی و سنگینی و درد در پاها، گرفتگی عضلات که در شب بیشتر می‌شود، تورم پاها و مچ پا و پوست خشک و خارش‌آور که به دلیل واریس نازک‌تر شده در افراد مشاهده می‌شود.

پزشکان توصیه می‌کنند فردی که به واریس وریدی مبتلاست از راهکارهای تغذیه‌ای برای کمک به درمان بیماری و بهبود علایم آن استفاده کند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، مصرف غذاهای شور و سرشار از سدیم باعث حفظ آب اضافی در بدن می‌شود که به تشدید علایم واریس کمک می کند و به همین دلیل کاهش مصرف غذاهای شور و سدیم‌دار و در مقابل افزایش استفاده از غذاهای حاوی پتاسیم می‌تواند مفید باشد.

از منابع خوراکی غنی از پتاسیم می‌توان به بادام، پسته، عدس، لوبیا سفید، سیب زمینی، سبزیجات برگ دار و نیز برخی از ماهی‌ها مانند ماهی سالمون و تن ماهی اشاره کرد.

غذاهای حاوی فیبر نیز همچون آجیل، دانه‌ها و حبوبات، جو، گندم، بذر کتان و غذاهای غلات کامل با جلوگیری از یبوست و کاهش فشار به دریچه های آسیب دیده در رگ های پاها به کاهش علایم واریس کمک می‌کنند.

افرادی که اضافه وزن دارند، بیشتر در معرض خطر واریس وریدی هستند، بنابراین کاهش وزن در درمان این بیماری بسیار موثر است.

فلاونوئیدها هم با بهبود گردش خون و حفظ جریان خون موجب کاهش واریس می شوند. این ترکیبات همچنین با کاهش فشار خون و انبساط رگ ها در درمان این بیماری موثرند. از غذاهای حاوی فلاونوئیدها می‌توان به سبزیجاتی چون پیاز، فلفل، اسفناج و کلم بروکلی و همچنین مرکبات، انگور، گیلاس، سیب، ذغال اخته، کاکائو و سیر اشاره کرد.

 

 

 

 تیم والیبال خراسان جنوبی بر سکوی قهرمانی مسابقات بانک سپه

تیم خراسان جنوبی بر سکوی قهرمانی مسابقات والیبال هشتمین المپیاد ورزشی کارکنان بانک سپه، ایستاد.

 تیم والیبال خراسان جنوبی بر روی سکوی قهرمانی  
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، سرپرست کاروان ورزشی استان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیمای استان گفت: در این دوره از مسابقات که با حضور ۲۵ تیم از استان‌های مختلف کشور در استان مازندران برگزار شد، چهار تیم خراسان جنوبی، مازندران، گلستان و آذربایجان غربی به مرحله نهایی رسیدند.

مجتبی خامه افزود: در بازی فینال، تیم خراسان جنوبی موفق شد با شکست ۲ بر ۱ تیم مازندران، به مقام نخست این دوره از مسابقات دست پیدا کند.

در بازی رده بندی نیز تیم گلستان با شکست آذربایجان غربی به رده سوم این دوره از مسابقات رسید و آذربایجان غربی در جایگاه چهارم ایستاد.

 

 

 

بازدید دانشجویان محیط زیست دانشگاه بیرجند ازمنطقه حفاظت شده درمیان _ سربیشه

برگزاری کلاس درس در منطقه حفاظت شده درمیان شربیشه

جمعی از دانشجویان محیط زیست دانشگاه بیرجند ازمنطقه حفاظت شده درمیان _ سربیشه بازدید کردند. شافعی رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیشست شهرستان سربیشه گفت: دانشجویان محیط زیست دانشگاه بیرجند با هدف آشنایی با مباحث محیط زیست و تنوع گیاهی و جانوری از  منطقه حفاظت شده درمیان سربیشه بازدید کردند .وی افزود: در این اردوی علمی آموزشی ،دانشجویان با گونه های گیاهی و جانوری موجود در منطقه و شغل محیطبانی آشنا شدندشافعی اظهار داشت: منطقه حفاظت شده درمیان سربیشه دارای قابلیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی در حوزه تنوع گیاهی و جانوری داشته  که خود جلوه هایی از آفرینش شگفت انگیز الهی است و باعث جذب گردشگر و حضور طبیعت دوستان در استان می‌شود.

اجرای خط انتقال لوله فرآورده‌های نفتی به خراسان جنوبی

 

اجرای خط انتقال لوله فرآورده‌های نفتی به خراسان جنوبی+فیلم

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: یکی از مهمترین پروژه‌هایی که در سطح استان پیگیری می‌شود بحث خط لوله تابش یا خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی است که استان را از منحصر بودن تأمین فرآورده توسط نفتکش جاده‌پیما خارج می‌کند.

محمدرضا عابدانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، اظهار داشت: یکی از مهمترین پروژه‌هایی که در حال حاضر در سطح استان پیگیری می‌شود و استاندار نیز به طور ویژه پیگیر این پروژه هستند، بحث خط لوله تابش یا خط لوله انتقال فرآورده ‌های نفتی است.

وی با بیان اینکه این خط استان را از یگانه بودن تأمین فرآورده توسط نفتکش جاده‌پیما خارج خواهد کرد، افزود: این خط به طول ۹۸۰ کیلومتر است که از رفسنجان به بیرجند، تربت حیدریه و مشهد انجام می ‌شود.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی به اعتبار پیش‌بینی شده برای این پروژه اشاره و بیان کرد: اعتبار پیش‌بینی شده برای این پروژه حدود ۴۰۰ میلیون یورو است که در سطح ملی تعریف شده است و در حال اخذ مجوزات لازم در شورای عالی اقتصاد است.

عابدانی با اشاره به اینکه اگر این پروژه به سرانجام برسد تحولی در بحث زیرساخت‌های تأمین انرژی در سطح استان شاهد خواهیم بود خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی استان پهناوری است، ممکن است به لحاظ سرانه جمعیتی تعداد جایگاه‌ها خوب باشد، اما به لحاظ وسعت استان در برخی جاها دچار کمبود جایگاه هستیم.

مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان جنوبی یادآور شد: در این راستا همکاران ما در بخش بازرگانی آمایش کامل را انجام و نقاطی که مستعد و نیازمند احداث جایگاه هستند را شناسایی کردند.

عابدانی با بیان اینکه در سطح استان حدود ۹ تا ۱۰ جایگاه کوچک و بزرگ نیاز است تا به نقطه‌ای برسیم که دسترسی به جایگاه آسان باشد، اظهار داشت: در بحث طرح توسعه مهمترین بخش توسعه ما بخش جایگاه‌ها است که در این راستا در حال حاضر حدود ۵ باب جایگاه در سطح استان در حال احداث است.
انتهای پیام/۲۵۵

 

 

 

خراسان جنوبی پیشرو در اقتصاد دانش‌بنیان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی از کسب رتبه الف ارزیابی عملکرد استان خراسان جنوبی در حوزه اقتصاد دانش بنیان خبر داد.

جهانشاهی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با بیان توضیح درباره عملکرد خراسان جنوبی در ارزیابی کشوری اقتصاد دانش‌بنیان و کسب رتبه کیفی الف اقدامات و برنامه‌ها گفت: اقتصاد دانش‌بنیان، یکی از سیاست‌های کلان کشور است که با اجرای آن امکان توسعه با بهره‌گیری از دانش، فناوری و نوآوری فراهم می‌شود.

به گفته وی این سیستم با تمرکز بر ایجاد فرصت‌های کسب‌وکار، ایجاد اشتغال، تولید محصولات و خدمات مبتنی بر دانش و ایجاد رقابت‌پذیری در بازار در نهایت به رشد و توسعه اقتصادی منجر می‌شود.

جهانشاهی اظهار کرد: اقتصاد دانش‌بنیان اقتصادی است که در آن دانش، فناوری و نوآوری به عنوان عامل اصلی رشد اقتصادی شناخته می‌شوند.

وی تصریح کرد: در این نوع از اقتصاد دولت، صنایع و دانشگاه‌ها با همکاری یکدیگر تجارب خود را به اشتراک گذاشته و بهبود روند توسعه اقتصادی را از طریق ایجاد نوآوری‌های جدید به صورت ویژه پیگیری می‌کنند.

جهانشاهی، شکل‌گیری حرکتی گسترده، نظام‌مند و در چارچوبی مشخص با قابلیت تجمیع و تحلیل در حوزه دانش‌بنیان در استان‌های کشور متناسب با اقتضائات محلی، ارتقاء سطح سیاسی و اجرایی رسیدگی و توجه به حوزه دانش‌بنیان در حد استانداران و معاونین و رؤسای دانشگاه‌ها، پارک‌های علم فناوری، بنیاد‌های نخبگان استانی و دستگاه‌های اجرایی و افزایش سهم دانش‌بنیان‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی در حل مسائل استان‌ها و استفاده از مزیت‌های استان را از مهمترین اهداف اقتصاد دانش‌بنیان دانست.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان استان خراسان جنوبی ادامه داد: خراسان جنوبی در ارزیابی سال ۱۴۰۲ وزارت کشور و شاخص‌های دهگانه شامل ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، برنامه‌ریزی اقتصاد دانش‌بنیان، مأموریت‌گرایی دانشگاه ها، تعیین مأموریت پارک‌های علم و فناوری، تعیین مأموریت کارآفرینان، تعیین مأموریت نخبگان، اقدامات تسهیلگرانه، افزایش تولید دانش بنیان، مردمی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و صادرات دانش‌بنیان با اقدامات در خور تحسین عملکرد مناسبی را ثبت و رتبه الف را در بین استان‌های کشور کسب کرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصریح کرد: استان خراسان جنوبی در شاخص‌های ماموریت گرایی دانشگاه‌ها، تعیین ماموریت پارک‌های علم و فناوری و صادرات دانش‌بنیان نیز از استان‌‍های پیشرو و گروه اول در سطح کشور معرفی شده است.

به گفته جهانشاهی کسب این توفیق که نشان از توسعه و نفوذ دانش و فناوری در فعالیت‌های اقتصادی است نویدبخش آینده‌ای درخشان برای جوانان استان خواهد بود.

وی به ارائه برنامه‌های استان پرداخت و اشاره کرد: حوزه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی استان در سال ۱۴۰۳ به صورت ویژه توسعه دانش‌بنیان را به عنوان یک رکن کلیدی در دستور کار قرار داده و با تصویب سند دانش‌بنیان در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و ابلاغ آن به دستگاه‌های اجرایی به صورت هدفمند و اثربخش اجرای اقدامات مرتبط با این حوزه را ارزیابی و رصد خواهد کرد.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*