رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور با بیان این که بدهی خودروسازان به قطعهسازان به بیش از ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: به تولیدکننده میگوییم با ضرر تولید کند و بفروشد و از آنطرف سالیانه ۳۵۰ هزار میلیارد تومان رانت در بازار توزیع میکنیم.
رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور بیان کرد: مشابه همین مشکل را در دهه هفتاد داشتیم، آن موقع شورای اقتصاد وقت کار هوشمندانهای انجام داد و قیمتگذاری خودرو را در حاشیه بازار گذاشت و تا سیزده سال قیمت خودرو تقریبا ثابت ماند. حتی آن اختلاف قیمتی که کارخانه و بازار داشت، دولت گرفت و گیر خودروسازان نیامد، اما باعث شد که قیمتها در بازار ثابت شود.
به گفته نجفیمنش، بدهی خودروسازان به قطعهسازان به بیش از ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی توضیح داد: دخالتهای بیجای دولت باعث شده که ضرر و زیان به تولید برسد و به دلیل این که مدیران خودروسازی توسط دولت تعیین میشود، آنها هم خیلی امکان اعتراض ندارند. یکی از مدیرانعامل قبلی نامه نوشت که دولت قیمتگذاری دستوری انجام داده و طبق قانون باید مابهالتفاوت پرداخت کند، نه تنها این رقم پرداخت نشد که مدیرعامل هم عزل شد.
عضو اتاق بازرگانی تهران در پایان گفت: اگر خودروسازیها دولتی نبود، بخش خصوصی میتوانست پیگیریها را انجام دهد. رهبری هم در دیدار اخیر بر واگذاری تاکید کردند، اگر دولت مدیریت را واگذار کند، مشکل صنعت خودرو ما بهزودی و به خوبی حل و فصل شود.