گزارش سفر سخنگوی وزارت خارجه/ استان های مرزی دروازه های اقتصادی کشورند

استان های مرزی دروازه های اقتصادی کشورند

سخنگوی وزارت امور خارجه: استان های مرزی، مانند خراسان جنوبی دروازه های اقتصادی کشورند که می توانند در توسعه روابط با کشورهای همسایه نقش آفرینی کنند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، آقای کنعانی در شورای اداری استان گفت: توجه و استفاده از ظرفیت‌های استانی می‌تواند در تحقق بخشی از سیاست‌های دستگاه دیپلماسی موثر باشد.

وی افزود: خراسان جنوبی ظرفیت‌ها و منابع بسیاری دارد و به دلیل مرز طولانی می‌تواند در تحقق سیاست همسایگی دولت اثرگذار باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که ایران در حوزه سیاست خارجی بر اصول عزت، منافع ملی و مصلحت کشور متکی است، افزود: دولت، نگاه ویژه به کشور‌های آسیایی و اسلامی دارد و در این خصوص، ارتباطات سازنده‌ای با این کشور‌ها برقرار کرده است.

آقای کنعانی هدف آمریکا را منزوی کردن ایران عنوان کرد و گفت: با وجود برنامه‌های ضد ایرانی آمریکایی ها، شاهد توسعه مناسبات ایران در حوزه‌های مختلف همچنین امضا تفاهمنامه‌ها و بهبود و ارتقای روابط هستیم.

استاندار خراسان جنوبی نیز به اقتدار ایران در دنیا اشاره کرد و گفت: هم اکنون ایران در سازمان‌ها و اتحادیه‌های بین المللی عضو است که این موضوع، دیپلماسی عزتمندانه ایران را نشان می‌دهد.

آقای قناعت افزود: پس از استقرار دولت سیزدهم شاهد تحول در حوزه‌های مختلف در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی هستیم که یکی از این مجموعه‌ها وزارت امور خارجه است.

وی به سفر رئیس جمهور و وزیر امور خارجه به سازمان ملل و تمایل بسیاری از کشور‌های ابرقدرت برای دیدار با آنان اشاره کرد و گفت: اکنون اقتدار جمهوری اسلامی را در عرصه‌های بین المللی شاهد هستیم.

استاندار با اشاره به عضویت جمهوری اسلامی ایران در شانگهای، گروه بریکس، اتحادیه اوراسیا و برقراری ارتباط با عربستان، افزود: دولت سیزدهم دیپلماسی عزتمندانه را جایگزین دیپلماسی التماسی کرد و در همین راستا موفقیت‌های بزرگی به دست آورده است.

ناصری معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار هم ۹ دی ماه را نماد عزت مردم ایرن دانست و گفت: مردم در ۹ دی پاسخ دندان شکنی به استکبار جهانی و مزدوران نشان دادند.

حجت الاسلام کمیلی مدیر ستاد اقامه نماز استان نیز از مدیران دستگاه های اجرایی خواست نمازخانه ها در ادارات در بهترین موقعیت ساخته شوند و مجهز به تجهیزات باشند.

 

 

 

سخنگوی وزارت خارجه در دیدار با استاندار خراسان جنوبی:
🔸فضای روابط با همسایگان در دولت سیزدهم متحول شد

🔹سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: فضای روابط با همسایگان در دولت سیزدهم متحول شده‌ و در حوزه‌ های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و تجاری در روابط کشورمان شتاب خوبی صورت گرفته است.
🔹به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ ناصر کنعانی شنبه شب در دیدار با استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: در دولت سیزدهم روابط خارجی از حوزه مرکزی به استان‌ها و حتی شهرستان‌ها تسری پیدا کرده است.
🔹وی بیان کرد: در دولت سیزدهم سیاست توسعه دامنه روابط استان‌ها با همسایگان به عنوان یک اصل مهم، تسریع شده و استان‌ها می‌توانند در حوزه سیاست خارجی نقش جدی خود را در حوزه اقتصادی و تجاری ایفا کنند.
🔹 سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: نگاه دولت به ارتقای نقش استان‌ها در روابط خارجی به واقع یک نگاه جدی و در تلاش است.
🔹کنعانی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم در زمینه روابط با همسایگان وضعیت بسیار خوبی را شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: به خاطر اینکه به شعار روابط با همسایگان جامه عمل بپوشانیم روابط خوبی را در آسیای مرکزی، قفقاز و آذربایجان برقرار کردیم.
🔹به گفته وی؛ در حوزه‌های خاص اقتصادی و تجاری با شرایط امیدآفرین فاصله‌های قابل توجهی داریم اما روند کار دلگرم کننده است.
🔹سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه به اینکه خراسان جنوبی به لحاظ تمدنی قدمت زیادی دارد و از ظرفیت‌های طبیعی و خدادادی متعددی هم برخوردار است، بیان کرد: اتاق‌های تعاون و بازرگانی می‌توانند نقش مؤثری در توسعه تجارت خارجی استان داشته باشند.
🔹کنعانی تأکید کرد: هیأت‌ها، سفرا و دیپلمات‌ های خارجی نیز می توانند پس از سفر به استان، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود را منتقل ‌کنند و از طرفی هم در جذب شرکت‌های خارجی خیلی کمک کننده هستند.

 

استاندار خراسان جنوبی:
🔸۳۵ درصد صادرات کشور به افغانستان از مرز ماهیرود انجام می شود🔹استاندار خراسان جنوبی گفت: ۳۵ درصد صادرات کشور به افغانستان از مرز ماهیرود در شهرستان سربیشه انجام می شود.
🔹به گزارش روابط‌ عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ جواد قناعت شنبه شب در جلسه دیدار سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: خراسان جنوبی از ضعف زیرساخت‌ها رنج می‌برد، اما در ۲ سال گذشته در زمینه زیرساخت‌های آب، برق، گاز، راه و راه آهن اتفاقات خوبی در استان رقم خورده ‌است.
🔹وی عنوان کرد: در حال حاضر خراسان جنوبی تنها از خراسان رضوی تأمین گاز می‌شود که در شرایط بحرانی از جمله سرمای سال گذشته این موضوع ما را دچار مشکل کرد.
🔹به گفته وی؛ با پیگیری‌های صورت گرفته خط انتقال گاز از دشتک زابل به خراسان جنوبی با اعتبار بیش از ۸۰ هزار میلیارد ریال در دست اجراست که برای همیشه دغدغه تأمین گاز استان در شرایط بحرانی حل خواهد شد.
🔹استاندار با اشاره به اینکه اجرای خط چهار انتقال آب از دریای عمان برای خراسان جنوبی در دستورکار دولت قرار گرفته، بیان کرد: این طرح در استان در حال مسیریابی است.
🔹قناعت به راه‌اندازی کارخانه قند قهستان در پی دستور رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: در سفر رئیس جمهور به درمیان در ۱۵ شهریورماه، ائمه جمعه شیعه و سنی یکی از دغدغه‌های جدی مردم شهر اسدیه را راه‌اندازی مجدد کارخانه قند قهستان عنوان کردند.
🔹به گفته وی؛ با تلاش‌های صورت گرفته این کارخانه بعد از گذشته سه ماه و ۲۳ روز مجدد راه‌اندازی و باعث خوشحالی مردم منطقه شد.
🔹وی با اشاره به وجود چهار بازارچه مرزی در خراسان جنوبی، گفت: از این تعداد تنها مرز ماهیرود فعال است و ۳۵ درصد صادرات ما به افغانستان از طریق همین مرز صورت می‌گیرد.
🔹استاندار بیان کرد: باوجود آمادگی استان و پیگیری‌های جدی برای فعال‌سازی این بازارچه‌ها، عزم جدی برای بازگشایی آن از سوی افغانستان وجود ندارد.
🔹قناعت افزود: جاده مرزی سربیشه به بازارچه مرزی در حال تکمیل و دوبانده سازی است که با پیگیری‌های صورت گرفته اخیراً اعتبار خوبی را از مرکز برای تکمیل این طرح گرفته‌ایم.
🔹وی با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم در گره‌گشایی از طرح راه آهن خراسان جنوبی گفت: این پروژه مهم از محل تهاتر نفتی تأمین اعتبار شده است.

با حضور سخنگوی وزارت امور خارجه؛
🔸یادمان ۱۴ شهید ترور کشور در نمایندگی وزارت امور خارجه خراسان جنوبی رونمایی شد🔹یادمان ۱۴ شهید ترور کشور با حضور سخنگوی وزارت امور خارجه و استاندار خراسان جنوبی در محل دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه خراسان جنوبی در بیرجند رونمایی شد.
🔹به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ افسانه ابراهیمی امروز (۱۰ دی) در آیین افتتاح یادمان شهدای ترور جمهوری اسلامی ایران در محل ساختمان نمایندگی وزارت امور خارجه در بیرجند اظهار کرد: در وزارت امور خارجه همواره ذات و ماهیت تروریستی رژیم صهیونیستی و حامیان دست پرورده آن را به شکل های مختلف در نشست‌های بین المللی و در روابط دوجانبه تشریح کرده ایم.
🔹وی ادامه داد: ما به این موضوع صحه گذاشته‌ایم که رژیم صهیونیستی در طول حیات منحوس خود با نقض مکرر و مداوم مقررات و هنجارهای بین المللی مرتکب انواع جنایت شده است.
🔹رئیس نمایندگی وزارت خارجه در خراسان جنوبی با بیان اینکه امروز نیز شاهد جنایت تجاوزکارانه و ضد حقوق بشری این رژیم پوشالی علیه مردم مظلوم اما مقتدر غزه هستیم، گفت: در سایه این تلاش های روشنگرایانه امروز شاهد شکل‌گیری گفتمان‌های مشترک ضد صهیونیستی نه تنها در میان کشورهای اسلامی بلکه حتی در میان کشورهای غیر مسلمان هستیم.
🔹ابراهیمی بیان کرد: در نمایندگی وزارت امور خارجه خراسان جنوبی علاوه بر کمک به خراسان جنوبی در راستای توسعه اقتصادی، امنیت آفرینی مرزی و تسهیل امور کنسولی مردم استان و اتباع خارجی این رسالت را نیز بر خود لازم دانسته ایم که با هدف تکریم و زنده نگهداشتن یاد این شهدای والامقام، یادمان تعدادی از شهدای ترور جمهوری اسلامی ایران را در محل نمایندگی وزارت امور خارجه که محل رجوع جمع زیادی از نخبگان داخلی و مراجعان خارجی است جانمایی کنیم تا سهم اندکی در این امر مهم داشته باشیم.
🔹وی افزود: به این اعتقاد داریم که شاهدای ترور معظم ترین و والاترین شهیدان و البته مظلوم‌ترین هستند لذا نکوداشت آنها منجر به فراهم آوردن عدالت و منزلتی خواهد شد که مستحق آن هستند.
🔹شایان ذکر است؛ در این یادمان تصاویری از شهیدان حاج قاسم سلیمانی، سید رضی موسوی، محمد ناصر ناصری، محمد علی رجایی، محمد جواد باهنر، سید محمد بهشتی، مرتضی مطهری، مجید شهریاری، علی محمدی، مصطفی احمدی روشن، داریوش رضایی نژاد، محسن فخری زاده و سپهبد علی صیاد شیرازی نصب شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بیرجند عنوان کرد:

استان‌های مرزی به منزله گذرگاه‌های رونق اقتصادی مورد توجه دستگاه دیپلماسی است

استان‌های مرزی به منزله گذرگاه‌های رونق اقتصادی مورد توجه دستگاه دیپلماسی است

 سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: استان‌های مرزی به منزله گذرگاه‌های حیاتی رونق اقتصادی مورد توجه دستگاه دیپلماسی است.

ناصر کنعانی در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: در دولت سیزدهم در حوزه روابط خارجی چند موضوع به عنوان اصل اساسی و رویکرد اعلامی و عملی دولت مورد توجه و اهتمام است.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه ادامه داد: داشتن روابط متعادل و متوازن با حوزه‌های مختلف جغرافیایی جهان و توجه جدی به حوزه آسیا و شرق و سیاست همسایگی و تقویت ارتباط خارجی با کشورهای همسایه مرزی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران مدنظر قرار دارد.
وی با بیان اینکه این سیاست در حوزه عمل هم با جدیت دنبال شده، افزود: در شرایطی که ما با یک نظم به هم‌ریخته و آشفته‌ای در سطح جهانی و با یک نظام در حال گذر و در حال حرکت در رو به رو مواجه هستیم، دولت با نگاه به وضعیت موجود و درک اهمیت موضوع آسیا و شرق و ظرفیت‌های مغفول مانده با جدیت در حوزه کشورهای همسایه این موضوع را به صورت ویژه مورد اهتمام خاص قرار داده است.
کنعانی در ادامه گفت: این رویکرد در حوزه اجرا و عملیات دستور کار وزارت امورخارجه مورد توجه جدی قرار گرفت و چند مؤلفه دلگرم‌کننده را در این رویکرد از جمله ارتقای حوزه های اقتصادی، سیاسی و تجاری با تعداد قابل توجهی از همسایگان شاهد هستیم.
به گفته وی؛ طی سال‌های گذشته در روابط با همسایگان به ظرفیت‌های موجود به اندازه کافی توجه نشده بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به بحث ارتقای محاسباتی با کشورهای همسایه عنوان کرد: در طول سال‌های گذشته به دلایل مختلف شاهد تنزل رابطه بودیم و تعدادی از کشورهایی که گذشته روابط سیاسی خود را تنزل جایگاه داده بودند با نگاه همسایگی، ارتقای سطح از نظر دیپلماتیک پیدا کرد و سفرا را مبادله کردیم.
وی با ذکر این نکته که به دلایل سیاسی و توطئه‌هایی که دیگران انجام داده بودند، روابط ما با تعدادی از کشورهای منطقه قطع شده بود و شاهد فقدان روابط دیپلماتیک با آن کشورها بودیم، خاطرنشان کرد: در سایه تدبیر و مدیریت و نگاه جدید به حوزه پیرامون و همسایگان به ویژه جهان اسلام، روابط ما با این کشورها از سر گرفته شد و ما شاهد روابط خوب، دوستانه و سازنده و نیز تداوم گفتگوها به منظور به فعلیت رساندن ظرفیت‌های موجود در جمهوری اسلامی و این دسته از کشورها هستیم.
کنعانی افزود: اتفاق دیگری که در حوزه نگاه به شرق افتاد بحث استفاده از ظرفیت اقتصادی و تجاری کشورهای دارای پتانسیل های اقتصادی بزرگ است لذا توسعه رابطه با چین با همین نگاه مورد توجه قرار گرفت و حجم محاسبات اقتصادی دو کشور ارتقای ویژه‌ای پیدا کرد.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه گفت: روابط با دیگر کشورهای منطقه از جمله روسیه، غرب آسیا، پاکستان، هند، بنگلادش و افغانستان مدنظر قرار گرفت و به طوری جدی سیاست توسعه روابط ارتقای ویژه‌ای پیدا کرده است.
به گفته وی؛ در دولت سیزدهم تکلیفی که برای وزارت امور خارجه در چهارچوب نگاه مقام معظم رهبری ایجاد شده بود، این بود که توسعه روابط اقتصادی و تجاری می‌بایست بخش بزرگی از ظرفیت های وزارت امور خارجه را به خود اختصاص دهد.
وی با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی نگاه ویژه‌ای به حوزه توسعه روابط اقتصادی و تجاری دارد، افزود: تمامی ظرفیت‌های موجود را برای توسعه اهداف کشور در حوزه روابط اقتصادی و تجاری به کار برده‌ایم تا این موضوع محقق شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در این راستا نگاه به حوزه روابط همسایگی، استان‌های همجوار با کشورهای منطقه جایگاه ویژه ای پیدا کردند و استان‌ها با ظرفیت های عظیمی که در حوزه اقتصادی و منابع طبیعی و گذرگاه‌های مرزی در اختیار دارند، به منزله گذرگاه‌های کلیدی و حیاتی و رونق اقتصادی باید مدنظر قرار گیرند و دستگاه دیپلماسی به موضوع استان ها توجه ویژه کرده است.
وی با تأکید بر اینکه سفرهای استانی امروز اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده، تصریح کرد: ما باید از ظرفیت استان ها و شهرستان ‌های مرزی در جهت تحقق اهداف اقتصادی و تجاری کشور بهره ببریم و در این راستا شاهد اتفاقات مثبتی در توسعه روابط و افزایش نقش استان‌های مرزی در تحقق اهداف و برنامه‌های اقتصادی دولت هستیم.
کنعانی با بیان اینکه شاهد یک تحول چشمگیر و مهمی در دولت از جمله عضویت ایران در ساختارها و ساز و کارهای چند جانبه منطقه‌ای بودیم، افزود: ساز و کارهای چند جانبه اساساً یک فرصت و ظرفیت در روابط خارجی محسوب می شود و دولت سیزدهم به این موضوع توجه خاصی کرده و طی دو سال گذشته با سیاست‌گذاری خوب به نتیجه رسید و در عضویت کامل سازمان در آمدیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در حوزه تقویت همکاری‌ها در چهارچوب اکو تلاش‌های جمهوری اسلامی تقویت شد، در حوزه همسایگی گروه همکاری چندجانبه اوراسیا مورد توجه ویژه قرار گرفت، عضویت جمهوری اسلامی در ساز و کار چند جانبه تجارت آزاد با اوراسیا امضا شد و این توافق اقتصادی و تجاری یک فرصت مهم در توسعه محاسبات با همسایگان شمالی محسوب می‌شود.
وی بیان داشت: در حوزه دو جانبه و چندجانبه و سازوکارهای بزرگ اقتصادی پیشرفت‌های ملموس و چشمگیری داشته‌ایم و امیدواریم با پویایی بیشتر بتوانیم منویات مقام معظم رهبری هم در حوزه سیاست خارجی و هم موضوع اقتصاد و توسعه روابط تجاری و اقتصادی و خارجی را محقق کنیم.
کنعانی در ادامه گفت: در این راستا همه ظرفیت‌های ملی باید بکارگیری شود و همه دستگاه‌ها شاخه‌ های مکمل یکدیگرند و امیدواریم با این هم‌افزایی و پشتیبانی مردمی بتوانیم اهداف مقدس نظام را در حوزه بین‌المللی بیش از گذشته محقق کنیم.
به گفته وی؛ حضور و فعالیت دفتر وزارت امور خارجه در استان خراسان جنوبی یک ظرفیت خوب و مرکز تقویت ارتباطات است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:
🔸دولت سیزدهم در حوزه سیاسی و اقتصادی تصمیم‌های کارسازی گرفته است🔹نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تأکید کرد: دولت سیزدهم در حوزه سیاسی و اقتصادی تصمیم‌های کارسازی گرفته است.
🔹به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، آیت الله سیدعلیرضا عبادی امروز (۱۰ دی) در دیدار با سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: در دولت سیزدهم با تلاش خستگی‌ناپذیری که آیت الله رئیسی دارند، وزارت امور خارجه کشور نیز همپای رئیس جمهور تصمیم‌های کارساز در جهت فعالیت های سیاسی و اقتصادی دارد.
🔹وی گفت: در کنار این تلاش‌ها، ارتباط با کشورهای همسایه و دوست خیلی حساب شده در حال انجام است و سیاست خارجی در این دولت نقش مؤثر اقتصادی دارد که بعد خود را نشان خواهد داد.
🔹آیت الله عبادی با اشاره به ناپدید شدن هزاران پناهجو در اروپا، تصریح کرد: در چنین وضعیتی هیچ کسی از آنها سؤالی نمی‌پرسد، اروپایی‌ها در کفرشان هم نفاق دارند و امروز چهره آنان برای عوام هم آشکار شده و هر روز در آنجا علیه‌شان تظاهرات است.
🔹نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان ادعای اروپا در خصوص دموکراسی و حکومت مردم بر مردم، گفت: سوابق و شناسنامه اروپایی ها نشان می‌دهد از ۵۰۰ سال قبل اروپای وحشی به جان مردم دنیا افتاده است.
🔹آیت الله عبادی با اشاره به اینکه آمریکا همین اروپای وحشی است که بر روی قبر بومیان ساخته شد، بیان کرد: آیا نباید از راه‌اندازی جنگ‌های بین المللی و جنایات اروپایی‌ها سؤال شود و اینکه این چند هزار پناهنده به اروپا چه شدند و چه بلایی به سر آنان آمده است.
🔹وی با بیان اینکه نظام و جامعه بین‌الملل اگر قانون ندارد پس چرا ادعا دارد و اگر قانون دارد چرا اجرا نمی‌شود، متذکر شد: انتظار داریم در دولت انقلابی و مردمی و ایمانی این موارد به صورت فنی هر روز از سازمان ملل و حقوق بشر و مدعیان حقوق کودک و زن سؤال شود .
🔹امام جمعه بیرجند بیان کرد: جهان را برای همه بشریت جهنم کرده اند و باید فکری برای تمدنی شود که در آن نوع بشر نجات پیدا کند و تنها اسلام است که حرف برای دنیا دارد و امروز آن هایی که شعورشان سر جاست از جنایت های آمریکا و اسرائیل بیزارند.
🔹وی در پایان گفت: در دولت سیزدهم در عین حال که همه بدنه همراه نیست اما کارهای عظیمی در حال انجام است و امیدواریم بیش از پیش موفق باشند.

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد:
🔸اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه‌های بین المللی، با سیاست های دولت سیزدهم🔹استاندار خراسان جنوبی گفت: سیاست های دولت سیزدهم، اقتدار جمهوری اسلامی را در عرصه‌های بین المللی به همراه داشته است.
🔹به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ جواد قناعت امروز(۱۰ دی) در شورای اداری استان که با حضور سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد، با تبریک میلاد حضرت زهرا(س) و گرامیداشت چهارمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، اظهار کرد: بعد از استقرار دولت سیزدهم شاهد تحول در حوزه‌های مختلف در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی هستیم که یکی از این مجموعه‌ها وزارت امور خارجه است.
🔹استاندار به سفر رئیس جمهور و وزیر امور خارجه به سازمان ملل و تمایل بسیاری از کشورهای ابرقدرت برای دیدار با آنان اشاره کرد و گفت: اکنون اقتدار جمهوری اسلامی را در عرصه‌های بین المللی شاهد هستیم.
🔹قناعت با اشاره به عضویت جمهوری اسلامی ایران در شانگهای، گروه بریکس، اتحادیه اوراسیا و برقراری ارتباط با عربستان، ادامه داد: دولت سیزدهم دیپلماسی عزتمندانه را جایگزین دیپلماسی التماسی کرد و در همین راستا موفقیت‌های بزرگی به دست آورده است.
🔹وی با بیان اینکه دولت سیزدهم نشان داد زبان دنیا را بلد است، عنوان کرد: وزارت امور خارجه به سفرهای خارجی بسنده نکرده و معاونین وزیر امور خارجه به سفرهای استانی هم توجه دارند.
🔹استاندار در پایان و با اشاره به یکی از دستور کارهای جلسه شورای اداری بر حضور منظم مدیران در نماز جماعت ادارات و محلات برای دیدار چهره به چهره با مردم تأکید کرد.
🔹قناعت متذکر شد: برنامه‌ریزی جلسات اداری به گونه‌ای باشد که با وقت نماز تداخل نداشته باشد.
🔹به گفته وی؛ نمازخانه ادارات باید در بهترین مکان جانمایی شده و با فضاسازی معنوی همراه باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در شورای اداری خراسان جنوبی:
🔸ما همه موضوعات مرتبط با سیاست خارجی را در سبد برجام قرار نخواهیم داد🔹سخنگوی وزارت خارجه در شورای اداری خراسان جنوبی گفت: ما همه موضوعات مرتبط با سیاست خارجی را در سبد برجام قرار نخواهیم داد.
🔹به گزارش روبط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ ناصر کنعانی امروز(۱۰ دی) در شورای اداری استان اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مسئولان وزارت امور خارجه و سفیران جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اهمیت سیاست خارجی و نقش مهم آن در اداره و بهبود کشور، فرمودند:« با وجود توجه به عوامل اقتصادی و فرهنگی در تحلیل وضع کنونی کشور، غالباً از عامل سیاست خارجی غفلت می‌شود در حالی که سیاست خارجی خوب و موفق حتماً موجب بهبود وضع کشور می‌شود و در مقابل، اختلال و اشکال در سیاست خارجی باعث بروز مشکل در وضع عمومی کشور می‌شود که نمونه‌های آن نیز کم نبوده است.»
🔹سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: رهبر معظم انقلاب با تبیین ضوابط و شاخص‌های سیاست خارجی موفق، «عزت» به معنای نفی و پرهیز از دیپلماسی التماسی، «حکمت» به مفهوم تعاملات و فعالیت ‌های خردمندانه و محاسبه شده و «مصلحت» به معنای انعطاف برای دور زدن موانع سخت و ادامه دادن مسیر را سه کلیدواژه اساسی در دیپلماسی کشور خواندند و مسئولان دیپلماسی کشور را به رصد دائم تحولات تدریجی و حوادث تأثیرگذار در نظم بین‌الملل برای بدست آوردن جایگاه شایسته ایران عزیز در نظم آینده جهان فراخواندند.
🔹وی با بیان اینکه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، سیاست خارجی خوب و دستگاه دیپلماسی کارآمد را رکنی اساسی برای اداره موفق کشور برشمردند و با بیان ۶ ضابطه الزامی در سیاست خارجی گفتند: توانایی تبیین اقناع‌کننده در مسائل مختلف، اولین ضابطه یک سیاست خارجی موفق بود.
🔹کنعانی عنوان کرد: «حضور اثرگذار و جهت‌بخش در پدیده‌ها، حوادث و جریان‌های مختلف سیاسی-اقتصادی جهان»، «رفع و کاهش سیاست‌ها و تصمیمات تهدیدآمیز علیه ایران»، «تضعیف کانون‌های خطرآفرین»، «تقویت دولت‌ها و مجموعه‌های متحد و همراه با ایران و توسعه عمق راهبردی کشور» و «قدرت تشخیص لایه‌های پنهان در تصمیمات و اقدامات منطقه‌ای و جهانی»، پنج ضابطه دیگری بود که رهبر معظم انقلاب در تشریح یک سیاست خارجی موفق و افتخارآمیز، بیان کردند.
🔹سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه شعار دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی چند اصل و واژگان کلیدی داشت، تصریح کرد: توسعه روابط متعادل و متوازن با همه مناطق مختلف جغرافیای دنیا، نگاه ویژه به حوزه شرق آسیا یا به عبارتی آسیامحور و همسایه محور، رویکردهای اصلی دیپلماسی دولت سیزدهم است.
🔸سیاست خارجی را در سبد برجام قرار نخواهیم داد
🔹وی به سیاست خارجی متوازن جمهوری اسلامی ایران و استفاده از ظرفیت‌های موجود در همه حوزه‌های جغرافیایی و بین‌ المللی اشاره کرد و ادامه داد: مباحثی مثل برجام که طی چند سال انرژی زیادی از دولت و دستگاه دیپلماسی را گرفت، تنها یکی از موضوعات سیاست خارجی دولت سیزدهم است و ما همه موضوعات مرتبط با سیاست خارجی را در سبد برجام قرار نخواهیم داد.
🔹کنعانی با بیان اینکه سیاست خارجی را موکول به پیشرفت و تحقق برجام و بازگشت طرف‌ها و پایبندی آنان به توافقات برجام نخواهیم کرد، گفت: در این دولت تلاش شد از دیپلماسی التماسی خارج شویم و در دنیا بر مبنای عزت ملی و منافع ملی و مصلحت کشور و ملت ایران عمل می‌کنیم و از موضع قدرت و اقتدار با دنیا صحبت می‌کنیم.
🔹سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در موضوع برجام، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد ما به عنوان عضوی از برجام تنها طرفی بودیم که به همه تعهداتمان عمل کردیم و در مقابل التزام و پایبندی به تعهد، از حقوق ملت ایران دفاع و حمایت خواهیم کرد و این رویکرد در برجام محقق شد.
🔸افزایش بی‌سابقه‌ای غنی‌سازی هسته‌ای
🔹وی با بیان اینکه ما در عین اینکه نشان دادیم به دیپلماسی و مذاکره از موضع عزت پایبندیم اما در تحقق حقوق ملت ایران در بحث حقوق هسته‌ای کوتاه نیامدیم، گفت: مصوبه قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی نیز به کمک دولت آمد و میزان غنی‌سازی هسته‌ای هم بیش از گذشته به لحاظ حجم و هم به لحاظ درصد غنی‌سازی افزایش بی‌سابقه‌ای پیدا کرده و تا سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی صورت می‌گیرد و حجم مواد غنی شده اورانیوم بیش از گذشته افزاش یافته است.
🔹کنعانی ادامه داد: چهارچوب‌های همکاری حقوقی و بین المللی جمهوری اسلامی ایران با سازمان بین المللی انرژی اتمی به قوت خود باقی است و به مقررات معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و توافقات جامع پارلمان هسته‌ای پایبند هستیم اما حقوق شناخته شده‌ای داریم که به عنوان عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از حقوق ملت ایران دفاع و پاسداری خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: دوست و دشمن معتقدند که ایران در حوزه حقوق هسته‌ای اکنون علاوه بر پایبندی به چارچوب‌های بین المللی اما از توان و قدرت ملی با عزت و اقتدار حفاظت می‌کند.
🔸حذف دوگانه کاذب دیپلماسی و میدان
🔹سخنگوی دستگاه دیپلماسی به بحث حذف دوگانه کاذب دیپلماسی و میدان اشاره کرد و گفت: یک نگاهی بود که میدان چرا در حوزه دیپلماسی مداخله می‌کند؛ در حالی عناصر قدرت داخلی تفکیک‌ناپذیر هستند و در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل همه عناصر ملی به عزت و اقتدار و پیشبرد کار کشور اضافه می‌کند و آنانیکه به دنبال این دوگانه‌سازی کذب بودند عملاً کشور را در حوزه سیاست خارجی و مناسبات بین المللی از بخشی از قدرت جمهوری اسلامی ایران را خالی می‌کردند.
🔹کنعانی افزود: در این دولت اعلام شد دوگانه دیپلماسی و میدان اساسا دوگانه‌سازی کاذب با اهداف غلط و انحرافی است.
🔹سخنگوی وزارت امور خارجه به خروج از سیاست تک ساحتی در سیاست خارجی با هدف ایجاد توزان در سیاست خرجی اشاره و تصریح کرد: ما در حوزه سیاست خارجی به دنبال توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی، نظامی و امنیتی سازنده و شراکتی هم‌افزا مبتنی بر احترام متقابل و منافع متبادل با همه کشورها غیر از رژیم نامشروع و غاصب و کاذب صهیونستی هستیم.
🔹وی ادامه داد: در راستای اولویت دادن به دیپلماسی اقتصادی، بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب توسعه اقتصادی از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم در سیاست خارجی شد.
🔹کنعانی گفت: با تشکیل شورای هماهنگی روابط اقتصادی خارجی کشور در وزارت امور خارجه، جلسات به طور منظم و مستمر برگزار می‌شود و موضوعات اقتصادی مورد به مورد و کشور به کشور بررسی می‌شود.
🔸نگاه ویژه به توسعه صادرات غیرنفتی
🔹سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به نگاه ویژه به توسعه صادرات غیرنفتی و ظرفیت منحصر به فرد ترانزیتی کشور، عنوان کرد: ایران به دلیل ژئوپلتیکی کلیدی که دارد در عمل شاهراه ارتباطی کریدورهای ترانزیتی شمال و جنوب و شرق و غرب است و در این دولت توجه جدیدی شده است.
🔹به گفته وی؛ تلاش زیادی در گذشته بود که کریدورهای تجاری و اقتصادی و خطوط انتقال انرژی حتی با هزینه‌های غیر اقتصادی از مسیرهای خارج از کریدورهای ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران شکل بگیرد و موقعیت ممتاز ایران تضعیف شود که در دولت سیزدهم تلاش بسیاری شد که جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه خود در مبحث کریدورهای ترانزیتی و صادارت انرژی را بازیابی کند و اساسا توان بازیگری ایران در مسائل اقتصادی راهبردی بین المللی ارتقا پیدا یابد.
🔹کنعانی از نگاه ویژه دولت سیزدهم به آسیا و با اولویت همسایگان و کشورهای اسلامی گفت و بیان کرد: آسیا ظرفیت‌های بسیاری دارد که بیش از هر دوره تلاش شد این ظرفیت‌ها برای ارتقای مناسبات خارجی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی به خدمت گرفته شود.
🔹سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه کنشگری فعال و مشارکت در ائتلاف‌های فراسودمند منطقه‌ای عنوان کرد: هر کشوری که کنشگر باشد یعنی جایگاه بین المللی و اثرگذاری آن ارتقا پیدا کرده است؛ نمی‌توان به دنبال کنشگری بین المللی بود اما از سازکارهای منطقه‌ای و بین المللی غفلت کرد لذا مقام معظم رهبر تأکید داشتند که در دوره در حال گذار بین المللی می‌بایست جانمایی جمهوری اسلامی ایران در نظم در حال شکل‌گیری انجام شود که از این روی در این دوره عضویت در سازمان شانگهای با توجه به ضرورت این سازکار، موانع پیش رو برای عضویت یک به یک برداشته شد.
🔸جمهوری اسلامی ایران به عضویت اصلی بریکس درآمد
🔹وی به عضویت در گروه بزرگ اقتصادی و تجاری بریکس اشاره کرد و گفت: در بازه زمانی یک ساله از زمانی که اولویت قرار گرفت تا زمانی گه عضویت شکل گرفت، جمهوری اسلامی ایران همه موانع برای این عضویت در گروه بریکس را برطرف کرد و زمینه‌ساز توسعه تعداد اعضای این گروه شد و از اول ژانویه به عضویت کامل بریکس درخواهد آمد.
🔹کنعانی ادامه داد: توسعه همکاری با کشورهای حوزه شمال چه به صورت دو یا چند جانبه دنبال می شود که در ۲روز گذشته موافقت‌نامه الحاق ایران به اتحادیه اقتصادی تجارت آزاد اوراسیا امضا و عضویت ایران محقق شد.
🔸شکست سیاست جهانی منزوی سازی جمهوری اسلامی ایران
🔹وی با بیان اینکه نظام سلطه جهانی در طول سال‌های گذشته بحث منزوی کردن ایران را مطرح کردند و می خواستند که تعامل، تجارت و صادرات نفتی ما به دیگر کشورها به حداقل ممکن یا به صفر برسد اما توسعه مناسبات همسایگی در حوزه‌ های مختلف به معنای شکست مطلق سیاست جهانی منزوی سازی جمهوری اسلامی ایران بود، افزود: امضا تفاهم‌ نامه‌های جامع و بلندمدت با کشورهای مختلف از جمله چین به وسیله سفرهای دو جانبه در گام‌های اجرایی با جدیت دنبال می‌شود که مقام معظم رهبری هم بر این مسئله تاکید دارند.
سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: بازیابی و بهبود روابط سیاسی با کشورهایی که رابطه خود را با ایران قطع کرده بودند از دیگر اقدامات دولت سیزدهم است چون در گذشته شاهد بودیم که به بهانه‌های مختلف برخی کشورها رابطه های خود را تنزل سطح داده یا قطع رابطه کرده بودند.
🔹کنعانی به برقراری مجدد رابطه جمهوری اسلامی ایران با عربستان صعودی اشاره کرد و افزود: این روابط بیش از هفت سال مخدوش بود که معلوم بود فشارهای خارجی در این زمینه دخالت داشت و از این قطع ارتباط صهیونیست و سلطه بهره می‌برد که بازسازی و از سرگیری روابط با عربستان در اوج ماه‌هایی که نظام سلطه و کشورهای اروپایی به بهانه فوت یک دختر موج آشوب را انداخته بودند تا درگیری‌های داخلی را تشدید کنندف انجام شد. لذا تیر خلاص بر طرح توطئه آمریکایی-صهیونیستی بود مبنی بر اینکه طراحی و ترسیم‌سازی از ایران تصور و خیال باطل است.
🔹به گفته وی؛ ارتقای رابطه با کویت، عمارات، از سرگیری روابط با سودان، فعال‌سازی روابط با لیبی، آغاز تحرک بخشیدن به مناسبات جمهوری اسلامی ایران با مصر به عنوان کشور مهم عربی اسلامی همه پیروزی‌هایی است که خلاف طراحی آمریکا و صهیونیست و غربی بود که سالیان طولانی انجام داده بودند تا ایران را منزوی کنند و ملت تحت تاثیر فشارهای اقتصادی و تحریم در مقابل نظام قرار گیرند.
🔹کنعانی به آزادسازی منابع به ناحق بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در دوران انقطاع تعاملات بانکی، ۴۵۰ میلیون پوند دارایی‌های بلوکه شده ایران از انگلستان بازستانی و به حساب جمهوری اسلامی واریز شد همچنین در شرایطی که دولت آمریکا مایل نبود یک یورو از حساب دارایی‌هایی بلوکه شده ایران آزاد کند ۶ میلیارد دلار در قالب مذاکرات سیاسی در بازه زمان بسیار محدود به حساب تعبیه شده ایران واریز شد که از دستاوردهای دولت سیزدهم است.
تبدیل شدن تهران با پایتخت دیپلماسی منطقه‌ای
🔹سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین از تبدیل شدن تهران با پایتخت دیپلماسی منطقه‌ای بر اساس افزایش حجم سفرهای مقامات دیگر کشورها گفت و ادامه داد: در دولت سیزدهم ۲۳ سفر خارجی رئیس جمهور به کشورهای خارجی و ۱۹ سفر سران و رؤسای دیگر دولت‌ها به ایران انجام شده که شاخص کلیدی بسیار مهم است در حالی که برخی از دوران این تعداد به حداقل ممکن می‌رسید و برخی کشورها حاضر نبودند به ایران سفر کنند یا میزبانی دولت جمهوری اسلامی ایران را انجام دهند.
🔹وی بیان داشت: همچنین ۶۲ کشور دنیا در اجلاس حمایت از فلسطین در تهران دورهم گرد بیاوریم که رخداد بسیار مهم برای سیاست خارجی ایران است.
🔹کنعانی با اشاره به اینکه ایران به دنبال برقرار روابط متعادل و متوازن با همه قطب‌های جغرافیای دنیا است، اضافه کرد: در سیاست نگاه به شرق حتی خود را محدود به همسایگان آسیای شرقی نکرده‌ایم بلکه در حوزه آفریقا، آمریکای لاتین و اروپا تلاش‌های ما هیچگاه متوقف نشده است.
🔹سخنگوی وزارت امور خارجه به حذف حاشیه‌ها یا کنترل اظهارات و رویکردهای هیجانی و تنش‌آفرین اشاره کرد و افزود: سال های طولانی ملت صبح رسانه ها را رصد می‌کردند اعصاب و روان آنها بهم می‌ریخت که در داخل چند جناح هر روز علیه هم صحبت می‌کنند اما دولت سیزدهم تلاش کرد که وارد این مجادلات و مناقشات که جز افزایش تنش روحی و روانی برای مردم ندارد، نشود.
🔹وی یادآور شد: با این وجود هرگز جمهوری اسلامی از اصول و ارزش‌های خود تخطی یا عقب‌نشینی نکرده، همچنان سیاست ضدآمریکایی را دنبال می‌کند و عنصر عزت و اقتدار ملی در پیشبرد مذاکرات دیپلماتیک نادیده گرفته نشده است.
🔸ذره‌ای از حمایت مقاومت کوتاه نیامده‌ایم
🔹کنعانی ادامه داد: در بحث عربستان صعودی نیز از حمایت حقانیت یمن کوتاه نیامده‌ایم و در جریان‌های آزادی‌بخش نیز از آرمان‌ها فاصله نگرفته‌ایم لذا جمهوری اسلامی در مسئله فلسطین بعد گذشت بیش از سه ماه شکل‌گیری تحولات و عملیات طوفان الاقصی از همه ظرفیت‌های ممکن برای حمایت از مسئله فلسطین استفاده کرده است.
🔹وی بیان داشت: در چارچوب روابط دو جانبه منطقه‌ای موضوع فلسطین همواره ثابت بوده و رکورد بی‌سابقه در روند مذاکرات دیپلماتیک به ثبت رسیده و حرکت بی‌نظیر در این موضوع آغاز شده است.
🔹سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه در سازمان ملل متحد دقیق‌ترین، قوی‌ترین و حقوقی‌ترین مواضع را مطرح کرده‌ایم گفت: در داخل آمریکا تندروها و صهیونیست‌ها از این لحاظ به شدت موضع گرفتند که چرا به وزیر امور خارجه ایران ویزا داده شده که از تریبون سازمان ملل متحد علیه رژیم صهیونیستی و در حمایت از فلسطین صحبت کند.
🔹کنعانی در ادامه اضافه کرد: در دیگر نشست‌های بین المللی هم اهمیت مسئله فلسطین دنبال می‌شود که در این مسیر با هیچ کدام طرف غربی مسامحه نشده است و اعلام شده از حمایت مقاومت ذره‌ای کوتاه نیامده‌ایم و آن را اصل می‌دانیم.
به گفته وی؛ برای موضوع راهکاری سیاسی فلسطین طرح و ایده داریم که چند سال پیش در سازمان ملل متحد رسما به ثبت رسیده و آن طرح برگزاری رفراندوم در فلسطین است که خودشان سرنوشت خود را مشخص کنند.
🔸خراسان جنوبی می‌تواند به تحقق سیاست همسایگی کمک کند
🔹سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه در سیاست همسایگی، دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به ظرفیت‌های استانی است، افزود: استان های همجوار مرزی نقش مؤثری در تحقق این سیاست دارند.
🔹کنعانی بیان کرد: در هیچ دوره‌ای معاونان وزیر خارجه به سفر استانی نمی‌رفتند اما اکنون این روند شکل گرفته و امیدواریم استان خراسان جنوبی به دلیل ظرفیت‌های عظیم طبیعی و مرزهای طولانی در تحقق سیاست همسایگی دولت کمک شایانی کند.
🔹وی در پایان خاطرنشان کرد: دفاتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان‌ها هم ظرفیت خوبی هستند که تلاش شده تعداد آن افزایش یابد و اختیارات بیشتری این دفاتر بدهیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*