پاس کاری اتهام فرصت سوزی بین شورا وشهرداری :تقصیرتو بود !

 

پاس کاری اتهام فرصت سوزی بین شورا وشهرداری
تقصیرتو بود !
امروز خراسان جنوبی
روز گذشته با حضور شهردار و معاونش در صحن شورا کلیات و جزئیات طرح احداث پارک آبی ارائه شد و برخی از اعضای شورا با نحوه تأمین مالی پروژه که عنوان شد قرار است به صورت مشارکتی باشد، مخالفت کردند. در این جلسه ۲ ساعته مجادله ای هم بین برخی از اعضای شورا و شهردار بیرجند درگرفت و طرفین همدیگر را به کم کاری و از دست رفتن فرصت ها برای شهر متهم کردند. مجادله هایی که «جمله تقصیر تو بود » در دعواهای کودکانه را تداعی می کند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، پس از مجادله ها در این زمینه نهایتا کلیات طرح احداث پارک آبی و شهربازی در مرکز استان که به گفته شهردار بیرجند استارت آن از سال گذشته خورده بود، در جلسه علنی شورای شهر بیرجند با حداکثر آرا به تصویب رسید.
پروژه بزرگی که قرار است در سطح ۲۸ هزار متر مربع (بلوار صنعت و معدن) و در دو فاز با اعتبار پیش بینی شده بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان احداث و مورد بهره برداری قرار گیرد.

اتمام فاز یک مطالعاتی پروژه
معاون سرمایه گذاری و مشارکت مردمی شهرداری بیرجند در ادامه در تشریح پروژه پارک آبی و شهر بازی با بیان اینکه مساحت پارک آبی ۶۰۰۰متر مربع و اعتبار پیش بینی شده برای تکمیل آن ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان است، گفت: احداث شهربازی که هم مختص کودکان و هم بزرگسالان است با اعتبار ۷۵ میلیارد تومان پیشبینی شده است.
علوی با بیان اینکه مشاور ما در این پروژه سرمایه گذار و مدیر مجموعه آبی شهر قم می باشد، افزود: انتخاب مشاور و انعقاد قرارداد بعد از پیگیری ۴ماهه در مرداد ماه جاری محقق شد و تهیه طرح در دستور کار قرار گرفت.
او در مورد روش تأمین مالی پروژه هم عنوان کرد: مشارکت کننده را در دل طرح دیده ایم تا از روش تهاتر زمین و پروانه برای تأمین مالی پروژه از او استفاده کنیم و بسته تشویقی هم در قبال این مشارکت باید بگذاریم.

تأمین مالی پروژه با روش مشارکتی
وی افزود: در روش مشارکتی، زمینی در سطح شهر شناسایی و با قیمت کارشناسی نرخ گذاری می شود و حداقل ۲۰ درصد زیر قیمت به مشارکت کننده واگذار می شود و در ادامه با همکاری شورا تخفیف ۴۰ درصدی پروانه هم به او داده می شود و در عوض آن مشارکت کننده به ازای رقم تخفیفی باید در پروژه پارک آبی سرمایه گذاری کند.
وی ادامه داد: ما باید از این روش که شهرهای بزرگ کشور استفاده می کنند، بهره ببریم چون با بودجه شهرداری این پروژه قابل انجام نخواهد بود.
وی با اشاره به اینکه در سال جاری ۴۰ میلیارد تومان بودجه برای این پروژه مصوب شده است، گفت: اگر شهرداری بخواهد به تنهایی پروژه را با بودجه ۶۰۰ میلیاردی خودش اجرایی کند به ۴فاز و بازه زمانی بیشتری نیاز خواهد بود و اگر با روش مشارکتی انجام گیرد طی ۲سال و نیم باید اجرایی شود.
علوی با بیان اینکه ۷۰ درصد اعتبار به پروژه پارک آبی تخصیص خواهد یافت، افزود: استعلام تجهیزات شهربازی هم آماده است که ۶۰ میلیارد تومان برای شهربازی بزرگسالان و ۱۰ الی ۱۵ میلیارد تومان برای شهربازی کودکان پیش بینی شده است، که در صورت تأیید شورای شهر خرید آنها در دستور کار قرار می گیرد.

طرح ابهاماتی دارد پاسخ دهید
سروری از اعضای شورای شهر بیرجند هم در ادامه با بیان اینکه شهربازی صیاد شیرازی چندین سال است که متروکه و رها شده، این سؤال را مطرح کرد که آیا شهربازی جدید در این طرح توجیه اقتصادی دارد؟
وی با بیان اینکه طرح ارائه شده طرح بسیار خوبی است ولی دارای ابهاماتی است و باید به مباحثی از قبیل هزینه های بالای نگهداری پارک آبی بعد از راه اندازی هم دقت نظر داشت، افزود: در بودجه سال ۱۴۰۲، ۴۰ میلیارد تومان برای پروژه پارک آبی اعتبار گذاشته ایم که بعد از گذشت ۸ ماه هیچ کاری نشده و ۳۰ میلیارد از این اعتبار به پروژه های ناتمام دیگر تزریق شده است.
سروری در مورد نحوه تأمین مالی پروژه هم سؤالاتی مطرح کرد و گفت: وقتی شهرداری خودش مجری ساخت پروژه پارک آبی است با واگذاری زمین به مشارکت کننده، چه میزان سرمایه می خواهد به آن تزریق کند و این جای سؤال است.
معاون شهردار بیرجند هم در پاسخ به این انتقاد ها گفت: از اواسط دی ماه ۱۴۰۱ پارک صیاد شیرازی به حوزه سرمایه گذاری (بعد از ۷ سال که رها شده بود) ارجاع شد که فراخوان جذب سرمایهگذار اعلام و در نهایت با یک نفر از شیراز قرارداد بستیم.

محدودیت سرمایه گذار داریم
شهردار بیرجند هم با بیان اینکه مشکل عمده ما این است که سرمایه گذار کلان به اندازه انگشت دست هم در استان نداریم، از تأخیر بررسی نامه های فوریت دار شهرداری در شورا انتقاد کرد و گفت: طرح هایی هستند که باید اورژانسی در شورا مصوب شوند ولی چندین ماه زمان می برد و این باعث از دست رفتن و سوزانده شدن فرصت ها توسط شورا می شود.
دکتر بهترین افزود: ما نتوانستیم به دلیل همین تعلل از فرصت تسهیلات ۵ میلیارد تومانی با نرخ سود ۱۳ درصد نزد بانک ملی استفاده کنیم چرا که در مردادماه این درخواست به شورا ارسال ولی در آبان ماه بررسی و مصوب شده که متأسفانه این فرصت به دلیل تغییرات دستورالعمل های بانکی سوخته و از بین رفته است.
وی هم چنین به از بین رفتن فرصت استفاده از ۲ هزارمیلیارد تومان اوراق مشارکت اشاره کرد و ادامه داد: شورا و شهرداری در سایر شهرهای کشور کشیک می دهند و منتظر چنین فرصت هایی هستند ولی ما به راحتی این فرصت ها را از دست می دهیم.

خوب حرف می زنید اما کار نمی کنید
سروری از اعضای شورای شهر بیرجند هم با انتقاد از صحبت های شهردار بیرجند گفت: شما می خواهید بگویید شورا ناکارآمد است و چرا این موضوعات را به قید فوریت همانند معوقاتتان برای تصویب به شورا نیاورده اید؟
فروزان فر دیگر عضو شورای شهر هم خطاب به شهردار گفت: شما باید این طرح ها را به قید دو فوریتی به شورا ارسال میکردید، تا مصوب می شد.
وی با طرح این سؤال که در ۲۰ ماهه گذشته چه پروژه های سرمایه گذاری در شهر اجرایی کرده اید و چه تعداد سرمایه گذار جذب شده است، افزود: علی رغم حرف های خوبی که زده می شود عملا کاری نشده است.
وی با انتقاد از روش تأمین مالی پروژه پارک آبی و با بیان اینکه کسی با چنین شرایطی ورود پیدا نخواهد کرد، اذعان داشت: شهرداری برای پروژه های سرمایه گذاری خود طرحی ندارد و به طور مثال در مورد طرح تقاطع غیر همسطح هم چون طرحی موجود نیست همان اعتبار استانداری را هم از دست خواهد داد. او هم حرف شهردار را تکرار کرد که ما خیلی از فرصت ها و پتانسیل را در شهر هدر داده ایم.

کم کاری های دو طرفه
رئیس شورای شهر بیرجند هم خواستار پافشاری شهرداری بر موضوعات اهمیت دار شهر شد تا این چنین فرصت های خوب از دست نروند.
حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد افزود: کم کاری در این موارد دو طرفه بوده است و گاها غفلت ها و گرفتاری ها، کارهای روزمره باعث غفلت می شود که باید تلاش کنیم این غفلت ها جبران شود.
حجت الاسلام درخشی دیگر عضو شورا هم خواستار بررسی نامه های شهرداری به صورت مجزا و به روز رسانی نامه ها شد تا این فرصت ها از بین نرود.

سیاست های ضد توسعه ای شورا
شهردار بیرحند سپس با انتقاد از اینکه چرا می گویید شهرداری طرح ندارد و این در حالی است که ما اطلس سرمایه گذاری شهر را به شورا ارسال کرده ایم، گفت: ۱۷ پروژه در این اطلس درج شده است و هر سرمایه گذاری بیاید ما این طرح ها را ارائه می دهیم.
بهترین سیاست شورای شهر را ضد توسعه ای خواند و افزود: ما به دنبال ایرلاین بودیم ولی شورای شهر جلوی کار را گرفت و الان روش های سرمایه گذاری سنتی و نوین با هم بسیار متفاوت است ولی شورا به دنبال روش های سنتی سرمایه گذاری است که جواب نمی دهد.
وی عنوان کرد: در بند دره پروژه و طرح داریم ولی هیچ سرمایهگذاری اعلام آمادگی نکرده است.
معاون سرمایه گذاری و مشارکت مردمی شهرداری بیرجند هم در ادامه از نبود سازمان سرمایه گذاری در شهرداری بیرجند ، نبود چارت سازمانی کافی در این حوزه و حجم کارهایی که باید انجام شود، انتقاد کرد و گفت: فقط یک مدیر حوزه سرمایه گذاری داریم و نیاز است چارت سازمانی ما تغیبر کند.
سروری عضو شورای شهر هم با بیان اینکه شهرداری بروشور و کتابچه ای را تحت عنوان اطلس سرمایه گذاری به شورا ارائه داده است، گفت: نمی توان از این کتابچه چند برگه ای به عنوان اطلس سرمایه گذاری نام برد.

قرار نیست هر طرحی مصوب شود
در ادامه یزدان شناس دیگر عضو شورای شهر با بیان اینکه ما با کلیات طرح پارک آبی موافق هستیم، گفت: با این وجود قرار نیست هر طرحی که شهرداری آورد را مصوب کنیم، بلکه باید صرفه و صلاح شهر را در نظر بگیریم.
وی افزود: من ترجیح می دهم اگر می شود با سکوت برای شهر کاری کرد، در جلسات سکوت می کنم.
وی ادامه داد: شهرداری بنگاه اقتصادی نیست و خیلی طرح ها باید برای رفاه مردم اجرا شود و ما باید نگاه ها را عوض کنیم.
در پایان این مذاکرات اعضای شورای شهر بیرجند با حداکثر آرا با کلیات طرح احداث پارک آبی و شهربازی موافقت کردند و مقرر شد به ابهامات اعضای شورای شهر در جلسات مختلف پاسخ داده شود و نگرانی اعضا بابت نحوه تأمین منابع مالی پروژه هم بررسی شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*