سایپا یک بار دیگر قانون را زیر پا گذاشت / مردم به کجا پناه ببرند؟

به گزارش رکنا، شورای رقابت پس از ۷ ماه تعلل بالاخره ۲۱ شهریور ماه به استناد ماده ۳-۱ دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری مصوب جلسه ۵۴۳ مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱، پس از بررسی پیشنهاد کارگروه خودرو موضوع مصوبه ۵۳۳ شواری رقابت مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۰، قیمت های محاسبه شده خودروهای تولیدی جدید گروه سایپا ، اعلامی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مندرج در نامه شماره ۱۳۴۲/۱/۳۷۰/م مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۰۱ را به اکثریت آرا حاضرین تصویب کرد و بر این اساس جدول مصوبه ۶۰۲ شورای رقابت در خصوص قیمت خودروهای جدید گروه سایپا به شرح ذیل اعلام شد.قیمت محصولات سایپا

پس از آن شماری از متقاضیان این خودروها نسبت به نحوه تعیین قیمت ها معترض شدند. زیرا به گفته آنها قیمت برخی از این خودروها از جمله کوییک GXR با محصولات مشابه بازار خودرو همخوانی ندارد و در مقایسه با قیمت محصولات مشابه، قیمت بالایی برای این خودرو تعیین شده است. حتی قیمت اعلام شده بدون احتساب مالیات بیش از دنا و پژو ۲۰۷ و حتی کوییک اتوماتیک است.

شرکت سایپا طبق معمول از شگرد همیشگی استفاده کرده و بدون تغییر اساسی در موتور و حتی بدنه محصولات جدید خود را به اسم افزودن آپشن‌ های جدید و فقط با حذف و افزودن یک حرف از نام محصول با همکاری شورای رقابت یک شبه چند ده میلیون تومان بالا برده است. هیچ نهاد نظارتی هم پاسخگو نیست.

مخاطبین به رکنا چه گفتند؟

یکی از مخاطبین رکنا در این خصوص نوشت: سلام وقتتون بخیر، سایپا در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۱۷ میلیون تومان از ما ثبت نام کنندگان دریافت کرد و تا امروز که حدود ۹ ماه گذشته است پول ما نزد شرکت سایپا بود.

این مخاطب در ادامه نوشت: در حال حاضر بعد از این همه وقت قیمت ناعادلانه و مبهم ارائه کردند. همچنین در طرح تبدیل که کوییک آر اس است، مصوبه ۴۷۳ اجرا نشده و از مبلغ کل فقط ۱۶ میلیون تومان کسر شده است و این ظلم به ثبت نام کنندگان این خودرو است.

این مخاطب در آخر نوشت: با توجه به موارد گفته شده خواستار اجرای کامل مصوبه ۴۷۳ هستیم. امیدوارم که شما بتوانید صدای ما باشید و به ما کمک کنید. با تشکر.

*مخاطب دیگر ضمن گلایه از اعلام قیمت جدید کوییک توسط شورای رقابت نوشت: در مورد قیمت نجومی کوییک GXR که بیشتر از پژو ۲۰۷ است، گزارش تهیه کنید.

*مخاطب دیگر در این خصوص نوشت: ما توان تکمیل وجه این خودرو را نداریم و از سازمان حمایت و شورای رقابت درخواست داریم که قیمت این خودرو را تغییر دهند و یا شرکت سایپا محصول دیگری که قیمت ارزان‌ تری دارد را جایگزین کند.

این مخاطب در ادامه نوشت: مسئولان حداقل کاری کنند تا ما بعد از ماه‌ ها انتظار بتوانیم با مبلغی که برای خرید پیش‌ بینی کرده بودیم صاحب خودرو شویم.

*مخاطب دیگر نوشت: من یکی از خریداران پیش فروش سال ۱۴۰۱ کوییک جی ایکس آر هستم. می خواستم ظلمی که در حق ما شده رو خدمت شما عرض کنم تا شاید شما بتوانید با رسانه خودتان کمکی به ما کنید.

این مخاطب در ادامه نوشت: سال گذشته مبلغ ۱۱۷ میلیون تومان از ما دریافت شد و تا امروز نزد شرکت سایپا و پارس خودرو بود. در حال حاضر مصوبه ۴۷۳ اجرا نشد و از مبلغ کل فقط ۱۶ میلیون تومان سود مشارکت کسر کردند و این اجرای ناقص قانون ظلم به ما است.

*مخاطب دیگر نوشت: طی پیگیری هایی که داشتیم مطلع شدیم سایپا مبلغ دعوتنامه تبدیل کوییک GXR را از ۲۸۶ به ۲۷۰ رسانده است. یعنی تنها ۱۶ میلیون تومان از مبلغ کم کرده و همچنان مصوبه را به طور کامل اجرا نکرده است.

این مخاطب در ادامه نوشت: برای خودرو کوییک GX که ارزان تر بود با اجرای مصوبه ۳۳ میلیون تومان از مبلغ نهایی کم شد ولی کوییک GXR که گران تر و پیش پرداخت بیشتری داشت را ۱۶ میلیون تومان!!! کسر شد.