گزارش

روزشمار برای عمل به دستور رئیس جمهور / صف وام ازدواج تا پایان هفته، صفر می‌شود؟/۶

آیا شبکه بانکی که سابقه خوبی در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن و تحقق مهم ترین شعار اقتصادی دولت ندارد، حالا در عمل به دستور رئیس جمهور مبنی بر صفر شدن صف وام ازدواج تا پایان تابستان، کارنامه قبولی دریافت خواهد کرد یا خیر؟

                              روزشمار برای عمل به دستور رئیس جمهور / صف وام ازدواج تا پایان هفته، صفر می‌شود؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ رقم وام ازدواج هر ساله در قانون بودجه تعیین و مصوب می‌شود، به گونه‌ای که برای سال جاری نیز این وام با افزایش رقم ۱۸۰ میلیون تومان رسید. همچنین برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان مصوب شد.

اما این خبر خوش برای افرادی که تازه ازدواج کرده اند با چالش‌هایی نظیر پاسخ گویی بانک‌ها و الزاماتی همچون داشتن چند ضامن و در صف بودن، مواجه است؛ روندی که باعث شد در سال جاری قانون گذار مصوب کند برای دریافت وام ازدواج، بانک عامل به هیچ وجه اجازه دریافت بیش از یک ضامن بابت پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را ندارد.

از سوی دیگر، بانک مرکزی در دستورالعمل‌های مرتبط با این تسهیلات به شبکه بانکی تاکید داشت: این وام با دوره بازپرداخت ده ساله، پس از اعتبار سنجی متقاضیان تسهیلات مزبور باید پرداخت شود و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها، به منظور تامین رکن ضامن، بانک‌ها موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آن‌ها یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

بنابراین تا به اینجای کار به نظر می‌رسد روند دریافت وام ازدواج تسهیل شده است، چون یک متقاضی در صورت تکافوی اعتبار در شبکه بانکی (از طریق اعتبارسنجی) می‌تواند بدون داشتن ضامن، وام ازدواج دریافت کند و اگر هم این شرط را نداشت، باز می‌تواند با ارائه توثیق حساب یارانه و یا حتی سهام عدالت خود یا بستگان درجه اول و یا حتی سایر دارایی‌های مالی خود، برای دریافت وام ازدواج اقدام کند. در نهایت حتی اگر هیچ یک از شرایط را هم نداشت، می‌تواند با یک فقره سفته و یک نفر ضامن، وام ازدواج را از بانک عامل دریافت کند.

اما این توضیحات و شروط اعلامی از سوی بانک مرکزی به بانک ها، به نظر می‌رسد در واقعیت یعنی در هنگام مراجعه به شعب برخی از بانک ها، چندان قابل اجرا نبوده و بسیاری از مردم را راهی صفوف طولانی وام ازدواج کند و بسیاری هم به دنبال تکمیل مدارک مدنظر شعب بانک ها هستند؛ مدارکی که به عنوان نمونه بر داشتن بیش از یک ضامن تاکید دارد!

موضوعی که باعث شد در تیرماه از سوی رئیس جمهور مورد توجه قرار بگیرد. رئیس دفتر رئیس جمهور در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی، دستور‌های دکتر رئیسی درباره پرداخت وام ازدواج به متقاضیان را صادر کرد که از آن جمله، صفر شدن صف وام ازدواج تا پایان تابستان سال جاری بود. در بند ۴ به صراحت بیان شده بود: صف متقاضیان وام قرض‌الحسنه ازدواج تا پایان تابستان سال جاری باید به صفر برسد.

روزشمار برای عمل به دستور رئیس جمهور/ صف وام ازدواج تا پایان این هفته، صفر می شود؟

این دستور رئیس جمهور، باعث شد تا بانک‌ها با همت بیشتری نسبت به درخواست وام ازدواج متقاضیان اقدام کنند. اما باز هم گزارش‌های مردمی از همراهی نکردن برخی بانک‌ها حکایت داشت، تا جایی که بانک مرکزی در میانه مردادماه، با هشدار دوباره بانک مرکزی به ۹ بانک عامل اعلام کرد: بانک‌های عامل باید مراتب تسهیل پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری را فراهم کنند و نباید از متقاضیان این تسهیلات، ضمانت‌های فراتر از حدود قانون بخواهند.

ابلاغیه‌ای خطاب به مدیران عامل ۹ بانک که تاکید داشت با وجود دستور بانک مرکزی، همچنان این بانک‌ها درخواست ضمانت‌هایی دارند که خارج از توان مردم است و در نتیجه متقاضیان همچنان چشم انتظار وام ازدواج هستند.

از سوی دیگر، با نزدیک شدن به روز‌های پایانی تابستان و پایان مهلت رئیس جمهور به بانک مرکزی برای صفر شدن صف وام ازدواج تا پایان شهریورماه، برخی مخاطبان تابناک از عدم تعیین تکلیف درخواستشان در سازوکار دریافت وام ازدواج انتقاد و گلایه دارند. برخی از مشخص نشدن شعبه مورد نظر در سامانه بانک مرکزی می‌گویند و برخی از بی توجهی شعب بانک‌ها به الزام یک ضامن گلایه دارند. البته در پاسخ به این گلایه ها، مدیر اعتبارات بانک مرکزی گفته است: طبق قانون نباید بانک‌ها بیش از یک ضامن برای وام ازدواج بخواهند، برخی از شعب دو ضامن می‌خواستند که با رؤسای شعب برخورد شد و برخی از آن‌ها را برکنار کردیم. اگر شعبه بانک بیش از یک ضامن از متقاضی درخواست کرد، متقاضی این تخلف را به سامانه ۲۷۰۶ بانک مرکزی اعلام کند.

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی همچنین اظهار داشت: در اوایل تیر ماه حدود ۴۱۴ هزار تن در صف وام ازداوج قرار داشتند و پس از دستور رییس جمهور و پیگیری‌های بانک مرکزی این صف به رغم اینکه در تیر ماه تا شهریورماه بیشترین میزان ثبت نامی را داشتیم، ۱۰۰ هزار تن کاهش پیدا کرده و انتظار می‌رود با همکاری شبکه بانکی این صف به مرور کاهش پیدا کند.  اگر بخواهیم امروز صف را به صفر برسانیم ۱۳۷ همت منابع لازم است که پیش بینی ما این است که بانک‌ها تا پایان سال ۱۴۴ همت منابع را جذب کنند و بتوانند تسهیلات را پرداخت کند؛ لذا امید است مانند سنوات قبل بانک‌ها همکاری لازم را داشته باشند و تا پایان سال این سهمیه محقق خواهد شد.

سخن پایانی

بنابراین باید منتظر ماند و دید، آیا شبکه بانکی کشور که سابقه خوبی در پرداحت تسهیلات نهضت ملی مسکن ندارد، حالا در عمل به دستور رئیس جمهور مبنی بر صفر شدن صف وام ازدواج تا پایان تابستان، کارنامه قبولی دریافت خواهد کرد یا خیر؟

آزمونی مهم پیش روی بانک‌ها که در سمت مقابل آن ها، متقاضیانی هستند که چندین ماه درگیر بروکراسی و سنگ اندازی برخی شعب بانکی بوده و هنوز چشم انتظار موافقت بانک‌ها با داشتن یک ضامن و یا ارائه سهام عدالت و یا حساب یارانه هستند. شرایطی که بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ کرده بود، اما در اجرا با کم توجهی برخی بانک‌ها مواجه شده است.

به بهانه پیروزی ژاپن مقابل آلمان؛

کاپیتان سوباسا یک رویا نیست!/۵

تیم ملی فوتبال ژاپن در سال‌های اخیر نمایش‌های درخشانی در بازی‌های بین‌المللی داشته است به طوری که شاید به گذشته و برنامه‌ریزی‌های آن‌ها برای پیشرفت مربوط باشد.

 

بیش از دو دهه از نمایش کارتونی در ارتباط با فوتبال توسط ژاپنی‌ها در سطح جهان گذشته است. کارتونی که با نام‌های متفاوت در کشور‌ها و قاره‌های مختلف در سطح جهان پخش شد.

از کاپیتان ماجد در عربستان تا فوتبالیست‌ها در ایران و کاپیتان سوباسا، اسم‌های متفاوت این کارتون بود. کارتونی که بسیاری از ستارگانی که در سطح اول فوتبال جهان بازی کرده‌اند و یا حتی دوران فوتبال خود را به اتمام رسانده‌اند، فوتبالیست شدن خود و عشق به مستطیل سبز را مدیون تماشای این کارتون می‌دانند. از زیدان و دلپیرو تا بسیاری از ستارگان ریز و درشت فوتبال در جهان و یا حتی کشور خودمان همگی به تاثیر این کارتون در فوتبالیست شدنشان اذعان کرده‌اند.

کارتونی که شاید ژاپنی‌ها نه برای تاثیرگذاری بر مردم جهان بلکه برای اثر گذاشتن بر کودکان و مردم خود ساختند.

ژاپنی‌ها که اکثرا به تلاش و کوشش و کار فراوان شهره هستند در صنعت فیلم سازی نیز اعتبار بزرگی را برای خود کسب کرده‌اند و انیمه‌های ژاپنی‌ها شرایطی را به وجود آورده‌اند که حتی استودیو‌های بزرگ هالیوودی نیز کمتر دست به تولید انیمه‌هایی به سبک ژاپنی‌ها می‌زنند و به نوعی انیمه‌های ژاپنی‌ها چه در ژانر کودک و چه در ژانر بزرگسال در جهان بدون رقیب هستند. انیمه‌هایی که به گفته خودشان بیشتر برای نشان دادن آرزو‌ها و خواسته‌های مردمشان ساخته می‌شود و ژاپنی‌ها رویا‌های خود را در آن دنبال می‌کنند و کمتر نشانی از حقیقت دارد.

کاپیتان سوباسا یک رویا نیست

کارتون فوتبالیست‌ها نیز مثال دقیقی از همین صحبت است. ژاپنی‌ها بیش از دو دهه پیش در شرایطی دست به ساخت این انیمیشن زدند که نه در فوتبال جهان بلکه در فوتبال آسیا نیز چندان حرفی برای گفتن نداشتند و از تیم‌های درجه دو آسیا محسوب می‌شدند. ژاپنی‌ها حتی به اندازه انگشتان یک دست نیز در سطح اول فوتبال جهان و لیگ‌های بزرگ اروپایی نماینده نداشتند، اما حالا نه فقط برای ساخت این انمیشن بلکه به دلیل برنامه ریزی دقیق و بلندمدت خود قدرت اول فوتبال آسیا هستند و نمایندگان زیادی در تیم‌های مطرح در لیگ‌های بزرگ دارند و حتی از تیم‌های مطرح فوتبال جهان محسوب می‌شوند.

پس از میزبانی ژاپنی‌ها در جام جهانی ۲۰۰۲ و قهرمانی آن‌ها در جام ملت‌های ۲۰۰۴ رئیس فدراسیون وقت فوتبال ژاپن موضوعی عجیب را مطرح کرد. وی در گفت و گویی اظهار کرد، کاپیتان سوباسا یک رویا نیست و روزی حتما ژاپن بر قله فوتبال جهان خواهد ایستاد و ژاپن برترین تیم جهان خواهد شد.

این صحبت زمانی مطرح شد که ژاپنی‌ها به تازگی یکی از تیم‌های قدرتمند آسیا شده بودند و همچنان افتخارات کمتری نسبت‌ به سایر تیم‌های آسیایی به خصوص فوتبال ما داشتند.

انیمیشن محبوب  فوتبالیست‌ها داستان نوجوانانی است که هر کدام با وجود مشکلاتی که دارند با علاقه شدیدشان به فوتبال با کمک این ورزش به تمامی رویا‌های خود و همچنین مردم کشورشان جامه عمل می‌پوشانند و کسب افتخار می‌کنند.

داستانی که اگر کمی در آن جست و جو کنیم و آن را با شرایط کنونی فوتبال ژاپن مقایسه کنیم اشتراکات جالبی را مشاهده می‌کنیم.

ژاپنی‌ها به دلیل عملکرد درخشانشان در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و همچنین پیروزی پر گل اخیرشان مقابل  تیم ملی آلمان قهرمان چهار دوره جام جهانی با تمجید‌های فراوانی مواجه شده‌اند، اما نباید فراموش کرد که این عملکرد درخشان و این نتایج چندان نمی‌تواند موضوعی برای تمجید بی حد و حصر از ژاپنی‌ها باشد چرا که در فوتبال  هیچ گاه نمی‌توان چیزی را پیش بینی کرد و حتی با وجود نمایش درخشان هیچ تضمینی برای موفقیت آن‌ها وجود ندارد، اما نکته مهم برای آن‌ها رویا پردازی و هدف گذاری برای آینده است. رویا و آینده‌ای که شاید سال‌ها از آن حرف می‌زنند، به آن فکر می‌کنند و برایش برنامه ریزی می‌کنند تا به آن دست یابند.

رویایی مانند صحبت‌های دو دهه پیش ژاپنی‌ها درباره کاپیتان سوباسا.

 

 

 

گنجی پنهان در قطعات کامپیوتر و موبایل که دور ریخته می‌شود!/۵

اخیرا راهکار جدیدی برای استخراج فلزات گران‌بهای نهفته در وسایل الکترونیکی از جمله لپ‌تاپ‌ها و موبایل‌ها پیدا شده است.

 

در ضرابخانه سطلنتی در نزدیکی کاردیف در ولز جنوبی (جایی که به خاطر ساخت میلیارد‌ها سکه برای بیش از ۳۰ کشور دنیا شهرتی جهانی دارد)، یک برنامه و نقشه جذاب و هیجان‌انگیز در جریان است: راهکاری برای بازیابی فلزات از زباله‌های الکترونیکی.

برای ورود به این مکان، می‌بایست یک عینک ایمنی و یک کت سفید آزمایشگاهی را به تن کرد. از یک آزمایشگاه کوچک عبور کردم و هیلی مسنجر، شیمیدان متخصص در فلزات گران‌بهای پایدار به من توضیح داد که چرا در این آزمایشگاه، چیزی برچسب و لیبلی ندارد: «همه چیز اینجا رمزآلود است.» او در حالی که محلول سبز جادویی را در یک فلاسک شیشه‌ای یک لیتری که در آن برد‌های مدار متعددی قرار دارد می‌ریزد، این جمله را برزبان آورد.

او و تیمی از شیمیدانان، همراه با استارت‌آپ کانادایی Excir، روشی را اختراع و ثبت کرده‌اند که به ادعای آن‌ها ۹۹% از طلای موجود در مدار‌ها و برد‌های چاپی موجود در لپ‌تاپ‌های از رده خارج و گوشی‌های موبایل قدیمی را استخراج می‌کند. در اواخر امسال، ضرابخانه سلطنتی مینت، یک کارخانه جدید را با صرف هزینه چندین میلیون پوندی افتتاح خواهد کرد که قادر خواهد بود تا هر هفته، ۹۰ تن از برد‌های الکترونیکی را بعد از عملیاتی شدن کامل، پردازش کرده و سالانه صد‌ها کیلوگرم طلا را از این برد‌های الکترونیکی بازیابی کند.

هنگامی که مخلوط درخشان، در داخل فلاسک شروع به جوشیدن کرد، مسنجر با پیچاندن و بستن درب فلاسک، آن را روی دستگاه غلتکی قرار داد تا محتویات فلاسک را تکان دهد. تنها در طول چهار دقیقه، تمام قطعات طلا حل شده و وارد مایع می‌شود.

مسنجر توضیح داد: «تمام این روند در دمای اتاق و خیلی سریع اتفاق می‌افتد.» او در ادامه به این نکته اشاره کرد که این امکان وجود دارد تا از این محلول شیمیایی برای ۲۰ بار مجددا استفاده کرد و هربار غلظت طلای موجود در محلول افزایش پیدا می‌کند.»

زمانی که محلول اسرارآمیز دیگری به فلاسک اضافه می‌شود، طلا مجددا به فلزی جامد تبدیل خواهد شد. در مرحله بعد، این پودر فیلتر شده و در یک کوره ذوب می‌شود و در ادامه به قطعات بسیار ریز طلا تبدیل خواهد شد. این قطعات ریز طلا را می‌توان به شکل گردنبند، گوشواره و دکمه سرآستین تبدیل کرد، ولی ارزش واقعی این فلزات بازیافتی گرانبها در این فرآیند شیمیایی بسیار ساده نهفته است.

راهکار شیمیایی ماجرا

زباله‌های الکترونیکی (که E-Waste یا WEEE نیز نامیده می‌شوند)، سریع‌ترین و درحال گسترش‌ترین جریان زباله‌ای در دنیاست. طبق برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، برآورد می‌شود که سالانه ۵۰ میلیون تن زباله الکترونیکی در سراسر جهان تولید می‌شود که وزن آن‌ها از تمام هواپیما‌های تجاری که تاکنون ساخته شده بیشتر است. ولی تنها ۲۰% از این زباله‌های الکترونیکی به شکل رسمی بازیافت می‌شوند و اکثر آن‌ها دور ریخته شده یا به مراکز دفن زباله فرستاده شده و یا سوزانده می‌شوند.

با افزایش تقاضا‌ها برای دستگاه‌های قابل حمل و سریع الکترونیکی، میزان زباله‌های الکترونیکی نیز افزایش می‌یابد. در سال ۲۰۱۹، مجمع جهانی اقتصاد برآورد کرد که در سال ۲۰۵۰، تولید سالانه زباله‌های الکترونیکی بیش از دو برابر شده و به بیش از ۱۲۰ میلیون تن در سال خواهد رسید.

طلا هم مثل تمام مواد خام حیاتی، یک منبع محدود است و حدود ۷% از طلای جهان در حال حاضر در لوازم الکترونیکی بلااستفاده قرار دارد. استخراج طلا، معمولا شامل دستگاه‌هایی می‌شود که به اتحادیه اروپا یا آسیا صادر می‌شوند؛ چرا که در این مناطق، زباله‌های الکترونیکی در دما‌های بسیار بالا و در فرآیندی خام و با کربن فشرده ذوب می‌شوند.

مسنجر در این باره گفت: «ما می‌خواهیم تا حد امکان فلزات ارزشمند را از آنچه که زباله هستند، بازیابی کنیم. تمرکز ما بر این است که این کار را به شکل پایدار در بریتانیا انجام دهیم. آن هم با استفاده از فرآیندی که در دمای اتاق انجام می‌شود و درعین حال گاز‌های گلخانه‌ای به مراتب کمتری در مقایسه با ذوب تولید خواهد کرد.»

مارک لاوریج، مدیر بازرگانی ضرابخانه سلطنتی در این باره گفته: «اگر ما زباله تولید می‌کنیم، باید مسئولیت تفکیک آن را نیز برعهده بگیریم و نباید زباله‌ها را به کشور دیگری منتقل کنیم تا آن‌ها را برای ما تفکیک کنند.» او معتقد است که توسعه زنجیره‌های تامین زباله‌های الکترونیکی در اطراف کارخانه‌های بازیافت محلی، باعث کاهش سفر‌های طولانی موردنیاز برای انتقال وسایل الکترونیکی دورریخته شده از طریق دریا، هوا و جاده خواهد شد و ضرابخانه سلطنتی با هدف جهانی‌سازی این فناوری در حال مذاکره با شرکای خود در سراسر جهان است.

من با تعویض لباسهایم، یک کلاه نارنجی بزرگ به سر گذاشتم؛ یک جلیقه مخصوص به تن کرده و چکمه‌های مشکی مقاومی را پوشیدم و به سمت کارخانه فرآوری جدید رفتم. ده‌ها کیسه زباله بزرگ در گوشه و کنار این کارخانه ۳هزار متر مربعی روی هم چیده شده بودند که هرکدام مملو از برد‌های الکترونیکی رنگارنگ بودند. این مدار‌ها و برد‌ها از لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های موبایل استخراج شده و توسط شبکه‌ای متشکل از ۵۰ تامین کننده زباله الکترونیکی در سراسر کشور، به این کارخانه تحویل داده شده بودند.

قطعات کامپیوتر

روند استخراج به چه ترتیب است؟

برد‌های الکترونیکی در بدو ورود، بررسی می‌شوند و در یک قیف بزرگ نقره‌ای قرار می‌گیرند که این ماده خام را به سمت یک دستگاه بزرگ چند رنگی هدایت می‌کند. تونی بیکر، مدیرنوآوری تولید دراین باره توضیح داده که با جدا شدن و شکستن برد‌های مدار به صورت مکانیکی، تمام قطعات و اجزای غیرطلا، در یک طرف نگه داشته می‌شوند و قطعات حاوی طلا، از جمله پورت‌های USB به صورت دیجیتالی شناسایی شده و به یک راکتور ۵۰۰ لیتری منتقل می‌شوند. در این مرحله “محلول سبز جادویی” در مقیاس به مراتب بزرگتری اضافه شده و طلا‌ها استخراج شده و قطعات طلا تولید می‌شوند.

از آنجا که در ابتدای کار، حجم زیادی از موادی غیر از طلا از گردونه کار خارج می‌شوند، پردازش شیمیایی فقط برروی قطعات حاوی طلا انجام خواهد شد. مواد خامی که توسط ضرابخانه سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به جای لپ تاپ یا تلفن‌های همراه، از برد‌های مداری تشکیل شده و زمانی که طلا استخراج شد، باقیمانده اجزا که از جنس طلا نیستند، همگی برای استفاده مجدد به بخش‌های مختلف زنجیره تامین فرستاده خواهند شد تا چیزی هدر نرود. طبق گفته لاوریج، محتوای طلای موجود، بسته به مواد اولیه، بین ۶۰ تا ۹۰۰ بخش در یک میلیون متغیر است.

درحال حاضر، کارخانه بازفرآوری ضایعات ضرابخانه سلطنتی، فقط بربازیافت طلا در مقیاس نسبتا کوچکی تمرکز دارد و هدف این است که در نهایت با گسترش این سیستم، سایر فلزات گران‌بهای موجود در تخته مدار‌ها بازیافت شوند.

بازیافت انرژی علاوه بر طلا

در هنگام پردازش پلاستیک یا فایبرگلاس باقیمانده، مقداری از انرژی تولید شده به گاز‌های مصنوعی تبدیل می‌شود که این گاز‌ها نیز برای استفاده به نیروگاه انرژی محلی ضرابخانه منتقل خواهند شد تا از آن‌ها مستقیما برای تولید برق محل استفاده گردد. این بخشی از برنامه‌های این شرکت برای تولید ۷۰% برق مورد نیاز برای راه‌اندازی و کارکرد کل سایت، از طریق انرژی‌های تجدید پذیر از جمله خورشید، باد، حرارت و برق ترکیبی به اضافه ذخیره باتری‌هاست.

در صورتی که استارت آپ Excir بتواند فلزات ارزشمند بیشتری را بازیافت کند و درصورتی که این سیستم به شکل کلی بتواند با انرژی‌های تجدیدپذیر بومی خودش کار کند، می‌توان این راهکار‌ها را در مراکز مشابه بازیافت دیگر در سراسر کشور، تکرار کرد و بدین ترتیب زباله‌های الکترونیکی را قبل از آنکه صادر شوند، مورد بازیافت قرار داد. طبق گفته لاوریج، بزرگترین چالش دراین مسیر، اطمینان از این موضوع است که شبکه تامین و پردازشگر‌های زباله‌های الکترونیکی، به نحوی رشد کنند که افراد بازیافت این زباله‌ها را در اولویت قرار داده و به این امر تشویق شوند.

بیکر دراین باره گفته: «هرچه بتوان در ابتدای پروسه، مواد را تفکیک و جداسازی کرد، به تلاش کمتری در جریان کار نیاز خواهد بود و مصحول نهایی خالص‌تر و ارزش آن بالاتر خواهد رفت. ما به فلزات گرانبها نیاز داریم، چون منبع مهمی برای ما هستند. ولی فقط بحث استخراج فلزات از این برد‌های الکترونیکی و دور ریختن باقیمانده برد‌ها نیست. ما می‌خواهیم راهی را بیابیم که تک تک اجزای این برد‌ها را بازیافت کنیم.»

بعد از استخراج طلا از این بردها، باقیمانده بردها، همراه با سایر زباله‌های الکترونیکی غیرطلا، خرد شده وبه دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. بخش‌های مسی، فولاد وقلع به مراکز بازیافت تخصصی منتقل می‌شوند و باقیمانده قطعات نیز بازیافت می‌شوند. صافی مورد استفاده برای پروسه شیمیایی هم تا ۲۰ بار قابل استفاده خواهد بود. طبق گفته لاوریج، هدف نهایی این است که با عملیاتی شدن دقیق این پروسه، ضایعات این کار به صفر برسد.

استخراج معادن شهری و بازیافت فلزات گران‌بها از مواد زاید مثل همین برد‌های الکترونیکی، روند رو به رشدی است و طبیعتا زباله‌های الکترونیکی زیادی در دسترس خواهند بود.

کیت هینتون، مسئول روابط خارجی Material Focus که از کمپین بازیافت وسایل الکترونیکی حمایت می‌کند، به این نکته اشاره کرده که خانواده‌های بریتانیایی، حدودا ۵۲۷ میلیون وسیله الکترونیکی کوچک قدیمی (ز جمله ۳۱ میلیون لپ تاپ قدیمی به وزن حدود ۱۹۰ هزار تن) را در اختیار دارند. در آمریکا، سالانه موبایل‌هایی دور انداخته می‌شوند که به طور میانگین حاوی ۶۰ میلیون دلار طلا و نقره هستند.

متخصصان براین باور هستند که فلزات به خوبی قابل بازیافت هستند؛ مخصوصا به این خاطر که هزینه زیست محیطی استخراج سنگ معدن برای دست یابی به مقدار اندکی طلا بسیار بالاست.

همکاری جواهرسازان با بازیافت کنندگان

درحال حاضر برند جواهرسازی آمریکایی Ring Bear از این طلا‌های بازیافتی استفاده می‌کند. یکی از اهداف پاندورا، استفاده از طلا و نقره‌های بازیافتی تا سال ۲۰۲۵ است و جالب اینجاست که در جریان المپیک توکیو برای ساخت ۵۰۰۰ مدال طلا، نقره و برنز، این فلزات ارزشمند از شش میلیون تلفن همراه و تقریبا ۷۲هزار تن زباله الکترونیکی استخراج شد.

طبق اعلام هینتون، سالانه ۱۵۵ هزار تن دستگاه الکترونیکی کوچک دور ریخته می‌شود. اما او امیدوار است که روزی بازیافت زباله‌های الکترونیکی، تبدیل به یک هنجار شود. البته او می‌داند که بازیافت، همه مشکلات را حل نمی‌کند، ولی معتقد است که هدر دادن مواد اولیه موردنیاز برای ساخت فناوری سبز آینده، جنون‌آمیز است.

البته او معتقد است که برای تبدیل بازیافت زباله‌های الکترونیکی، به نوآوری نیاز است و گفته: «این نیاز بیش از هرچیز برای وسایل الکتریکی کوچکی مثل شارژرها، دوشاخه‌ها و کابل‌های مسی احساس می‌شود. عملکرد ضرابخانه سلطنتی فوق‌العاده است، ولی باید این را در نظر داشت که طلا تنها بخش خیلی کوچکی در مقایسه با سایر مواد موجود در این وسایل الکترونیکی است.»

این کار مستلزم سرمایه‌گذاری هنگفت در زمینه تحقیق وتوسعه برای توسعه فرآیند‌های تولیدی و تجاری است و با افزایش آگاهی‌ها در مورد اثرات زیست محیطی واجتماعی معادن متعارف، گسترش فناوری‌های جدید سبز، باعث رشد اقتصادی در زمینه فلزات گران‌بها خواهد شد.

زمانی که بحث سرعت بخشیدن به این روند می‌رسد، پیشگامان زیادی در این مسیر دیده نمی‌شوند. شرکت آمریکایی New Gold Recovery در حال توسعه شیوه‌ای بدون سم است که ذرات طلا را از زباله‌های الکترونیکی استخراج می‌کند. کمپانی بریتانیایی N ۲ S از یک روش شستشوی سبز برای بازیافت مواد از تجهیزات فناوری اطلاعات استفاده می‌کند. در سال ۲۰۲۱، آن‌ها ۱۲۹ تن مس را بازیافت کردند.

در نیوزیلند و استرالیا نیز شرکت‌های مشابهی، گام‌های بزرگی را در این زمینه برداشته‌اند.

طبق برآورد Material Focus، درصورتی که در آینده فناوری بازیابی پیشرفت کرده و مورد استفاده قرار گیرند، می‌توان سالانه ۱۶.۶ میلیون دلار از مواد خام حیاتی را از زباله‌های الکترونیکی در بریتانیا بازیافت کرد. آن‌ها در عین حال مدار‌ها و برد‌های الکترونیکی را به عنوان یک منبع کلیدی برای کاهش هدررفت و بازیابی برخی از ارزشمندترین مواد‌ها مثل طلا، نقره و پالادیوم می‌دانند.

فرمول شیمیایی مخفی ضرابخانه سلطنتی به نحوی است که پتانسیل بازیابی فلزات گرانبهای مختلفی به جز طلا (مثل پالادیوم، نقره و مس) را نیز داراست و از این مواد می‌توان محصولات بسیاری به جز جواهرات تولید کرد. لاوریج از ایده بازیابی مواد حیاتی که می‌توان از آن‌ها مستقیما در صنعت تولید خودرو‌های الکترونیک وانرژی‌های تجدیدپذیر بهره برد نیز استقبال می‌کند.

لاوریج گفته: «ما به مس زیادی نیاز داریم و ۲۰% برد‌های الکترونیکی از جنس مس هستند. پس درکنار استخراج طلا، برروی استخراج مس از این منابع هم تمرکز داریم. چرا که مس نقش مهمی را در بخش‌های مختلفی ایفا می‌کند و ما قادر خواهیم بود تا اینجا به منبع دیگری نیز دسترسی داشته باشیم.»

بیکر در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: «ما تلاش می‌کنیم تا این ایده را گسترش دهیم که ضایعات یک نفر، می‌تواند مواد خام برای فرد دیگری باشد.»

 

 

 

ماهیت سرمایه گذاری در بورس ایران را از بین نبرید/ خطر بورسِ رانتی/۶

ماهیت سرمایه گذاری در بورس ایران را از بین نبرید/ خطر بورسِ رانتی

افزایش صندوق های سرمایه گذاری، عدم انتشار به موقع اخبار مهم در بازار سرمایه و عدم تحلیل پذیری بازار سرمایه باعث شده ماهیت سرمایه گذاری در بورس به خطر بیفتد.

به گزارش خبرنگار مهر، بازار سرمایه یکی از بازارهایی است که مختص نگاه سفته بازی یا نوسان گیری است و در تمام دنیا این بازار را به عنوان بازاری سفته بازانه و نوسان گیرانه می‌شناسند، در ایران علاوه بر بعد نوسان گیری در بازار سهام بعد سرمایه گذاری و نگاه بلند مدت هم در این بازار وجود داشته و برخی افراد از دیرباز تاکنون با این دو نگاه در بازار سهام، سرمایه گذاری کرده‌اند.

مسئولان بازار سرمایه بعد از ریزش‌های سنگین شاخص در سال ۹۹ بر این باورند که سهامدار خرد نباید قدرت تعیین کننده‌ای در بازار داشته باشد؛ به همین دلیل سیاست‌هایی را اعمال کرده‌اند تا سهامداران خرد رفته رفته از بازار خارج و جایشان را به صندوق‌های سرمایه گذاری بدهند.

این شرایط می‌تواند اثرات منفی در بازار داشته باشد، از جمله آنکه این نگاه باعث می‌شود طی چند سال آینده فعالان خرد بازار سرمایه دیگر اعتمادی به این بازار نداشته و به فکر بازار جایگزین باشند، فعالان خرد تا به امروز به این بهانه که بازار سهام بازار قابل تحلیل و بررسی بوده و می‌توان سهام را از نظر بنیادی و تکنیکال مورد بررسی قرار داد وارد این بازار شده‌اند و برخی از این فعالان نیز سودهای خوبی را به جیب زده اند و هنوز از این بازار دل نبریده‌اند و منتظر یک روند صعودی در بازار سهام هستند.

نگاهی به گذشته

پس از جهش بازار در سال‌های ۹۸ و ۹۹ و ورود عموم جامعه بدون دانش مالی به بازار سرمایه و صرفاً ورود از روی هیجان و ترس از جاماندن از سودهای نجومی که مصادف شد با ریزش‌های سنگین بازار و به تبع متضرر شدن جمع کثیری از سهامداران، مسئولان سازمان بورس به این فکر افتادند که بهترین راه برای سرمایه گذاری در بورس سرمایه گذاری غیر مستقیم است. متولیان بازار سرمایه بدون آسیب شناسی اتفاقات سال‌های ۹۸و ۹۹ صرفاً با بهانه عدم دانش مالی سرمایه‌گذاران بر روی اتفاقاتی که بیشتر شبیه کلاهبرداری مالی بود سرپوش گذاشته و از آن تاریخ اقدام به تشویق مردم به سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بورس کردند این در حالی است که درصد زیادی از مالباختگان سال ۹۹ که بدون دانش و صرفاً از روی هیجان وارد بازار شده بودند هم اکنون دیگر در بازار فعالیتی نداشته و عطای این بازار را به لقایش بخشیدند.

سازمان بورس با این دلیل که توسعه صندوق‌های سرمایه گذاری می‌تواند ریسک بازار و ضرر به فعالان خرد بازار سهام را کمتر کند، این صندوق‌ها را توسعه داده است و این اقدام به درستی انجام گرفته است اما نکته اینجاست که توسعه بیش از حد این صندوق‌ها می‌تواند خود به معضلی برای بازار سهام تبدیل شده و اصل ماهیت بورس را زیر سوال ببرد.

برخی از بورس‌های دنیا برای فعالان خرد و حقیقی گواهینامه خرید و فروش سهام صادر کرده و فعالیت خرد را به شدت رسمی کرده‌اند و این نوع افراد نیز می‌توانند در بازار سهام به سبدگردانی مشغول شوند، این نوع نگاه نیز می‌تواند برای بورس ایران و رسمیت بخشیدن به فعالیت‌های آن راهگشا باشد.

ریزش بورس با خبری که برخی از آن خبر داشتند

رانت خبری در بازار سرمایه ایران از مهمترین معضلات در بازار سهام بوده و بررسی‌ها نشان می‌دهد این معضل تاکنون ادامه دارد، رانت و عدم شفافیت در بازار سرمایه ماهیت بورس را زیر سوال برده و آن را به بازاری با زد و بندهای مختلف تبدیل می‌کند، رسمیت بخشیدن به سامانه کدال و نشر اطلاعات شرکت‌ها تنها زمانی اتفاق می‌افتد که رانت خبری کلاً از بین رفته و منشأ همه اطلاعات در سامانه کدال باشد. یکی از خبرهایی که باعث ناامیدی تحلیلگران بازار سرمایه در ۶ ماه اخیر شد، نرخ خوراک پتروشیمی بوده، بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از تغییر نرخ خوراک خبر داشته و زودتر از بقیه سهام را خالی کردند، این موضوع اگر ادامه دار باشد و در زمان‌های دیگری نیز اتفاق بیفتد باعث ناامیدی سهامداران می‌شود و سازمان بورس باید نسبت به این موضوع و درز اطلاعات بسیار سختگیر باشد.

خطر افزایش قارچ گونه صندوق‌های سرمایه گذاری

عمده کسانی که امروز در بازار فعال هستند عموماً با حداقل‌های ادبیات بازار آشنایند و از سوی دیگر درد و سختی سال ۹۹ را چشیده‌اند؛ با این وجود در سال‌های اخیر بازار سرمایه دستخوش تغییراتی شده است تغییراتی همچون سهولت اعطای مجوز کارگزاری‌ها، سبدگردان‌ها و بالاخره گسترش صندوق‌های سرمایه‌گذاری.

در این سال‌ها شاهد اعطای مدل‌های مختلف صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار بودیم از صندوق‌های درآمد ثابت گرفته تا صندوق‌های اهرمی و معامله در سهام و غیره که باید اثرات اعطای سهل الوصول این مجوزها را مورد بررسی قرار داد.

جواد فلاحیان کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بازاری که جواد فلاحیان کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بازاری که بیش از ۷۰ درصد بنگاه‌های آن را مستقیم و یا غیر مستقیم شرکت‌های دولتی به خود اختصاص داده‌اند، سهامدار خرد نقش بسیار کمرنگی را در بازار دارد، گفت: بررسی فروش‌های سال ۹۹ و مورد آخر آن ۱۷ اردیبهشت سال جاری قطعاً واقعیت‌های دیگری را نشان خواهد داد همان طوری که همین شرکت‌های خصولتی در سال‌های ۹۸،۹۹ باعث سوپر حباب بازار و فروش سهام در بازار شدند همین شرکت‌ها بازیگری اصلی بازار را در اختیار دارند ولی سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر بر بازار این روزها به‌جای آنکه وظیفه نظارتی خود را بر رفتار بزرگان بازار تقویت کند در حال اعطای مجوزهای بی حساب کتاب به صندوق‌ها است. باید اشاره کرد برای کسانی که دانش کافی در بازارهای مالی ندارند قطعاً صندوق‌ها و سبدگردان‌های مجاز بهترین گزینه هستند.

فلاحیان افزود: ناگفته نماند این صندوق‌ها روز به روز فربه‌تر شده و بنابر نزدیکی به ارگان‌های بازار سرمایه، اطلاعات خاصی را هم در اختیار دارند. بنابراین رقابت این صندوق‌ها با فعالان خرد حال حاضر در بازار عادلانه نیست، صندوق‌های سرمایه گذاری با توجه به تبلیغاتی که این روزها صورت می‌گیرد منابع بسیاری را جذب کردند و از سوی دیگر رانتی مثل عرضه‌های اولیه که سازمان در اختیار آن‌ها قرار داده در یک رقابت نابرابر با سهامدارانی که بر اساس دانش خود فعالیت می‌کنند قرار گرفته‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: روند صدور صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازار را تبدیل به جنگلی کرده است که عمده حیوانات آن شیر هستند و مابقی حیوانات توسط این شیرها در حال دریده شدن هستند و با انقراض مابقی حیوانات مرگ‌ومیر به سراغ شیرها خواهد آمد.

فعالیت با تحلیل شخصی دیگر در بورس جواب نمی‌دهد؟

افزایش صدور مجوزها برای تشکیل صندوق‌های سرمایه گذاری منجر به عدم تحلیل پذیری بازار سرمایه با دخالت‌های متعدد دولت خواهد شد که مسئله بسیار خطرناکی است زیرا هرکس از رانت اطلاعاتی بیشتر برخوردار باشد می‌تواند کسب سود بالاتری داشته باشد.

علی فراقی کارشناس بازار سرمایه در این باره به مهر گفت: موردی که شاید هر چند ماه به آن برخورد می‌کنیم به چالش کشیده شدن تحلیل پذیری یا عدم تحلیل پذیری بازار سرمایه یا حتی دیگر بازارهای اقتصاد کشور است و خصوصاً با پررنگ‌تر شدن ریسک‌های سیستماتیک در برخی مواقع باعث دامن زدن به این اتفاق می‌شود.

فراقی افزود: شاید نزدیک ترین این اتفاق برای درک بهتر این حس اتفاقات اردیبهشت ماه بازار سرمایه باشد که به راحتی بیش از سه ماه بازار سرمایه را درگیر خود کرد و شاید حتی بسیاری از تحلیلگران با دیدگاه تکنیکی به بازار این اتفاق را ناگزیر و ذات حرکتی بازار می‌دانستند ولی چرخش یکباره و عدم وجود انتشار به موقع اطلاعات تأثیرگذار نکته‌ای فراتر از تحلیل بوده و این دست از اتفاقات عدم احساس امنیت سرمایه گذاری و دیدگاه مثبت سرمایه گذاری را ناشی می‌شود که صرفاً به دنبال اصطلاحاً سفته بازی نیست و به دنبال ایجاد یک سرمایه گذاری مناسب است که صرفاً فقط این ناامنی فرار این پول با ارزش را ناشی می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: با توجه به نکته و مورد گفته شده قبلی می‌توان به این نتیجه رسید که یکی از مهم‌ترین موارد مهم در راستای تحلیل پذیری یک بازار (خصوصاً بازار سرمایه) رعایت شفافیت است و حتی اگر زمانی ما با خبری ساده و پیش پا افتاده هم طرف باشیم ولی عدم شفافیت در این مورد رعایت نشود می‌تواند به راحتی هم در راستای عدم اطمینان قدم بردارد و افراد را (چه تازه واردان و چه افراد فعال قدیمی آن بازار) با دیدگاه عدم تحلیل پذیری و در نهایت خروج از آن بازار یا عدم فعالیت چند ماهه از آن منجر شود که عملاً در نهایت یکی از اصلی ترین ابزارهای شادابی آن بازار سلب خواهد شد. در قسمت بعدی بازار به غیر از شفافیت و انتشار به موقع اخبار عدم وجود رانت است که شاید خیلی از افراد آن را در دیگر بازارها به دلیل وجود چند نرخی ها مدنظر داشته باشند ولی مهم‌ترین رانتی که می‌تواند در هر اقتصادی شکل بگیرد و شاید مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آن می‌تواند باشد رانت خبری است که در هر بازاری به راحتی این امکان را می‌دهد که سودهای کلان شکل بگیرد یا از زیان‌های بزرگ و کوچک به راحتی شانه خالی شود که بازهم اینگونه اتفاقات هم اعتماد را سلب هم عملاً دیدگاه تحلیل پذیری و سناریو سازی طبق پارامترهای اقتصادی برای افراد بی معنی خواهد شد.

فراقی ادامه داد: در این بین باید به نکات دیگری هم اشاره کرد که چند مدتی بود بسیاری از افراد منتظر انتشار داده‌های اقتصادی از مراجع اصلی بودند که برخی از آنها منتشر نشده بود که شاید در این مدت مرجع و منبع خیلی افراد به دلیل اطلاعات ناکافی و کم به منابع و داده‌های انتشاری غیرمستقیم و غیرمرجع تبدیل شده بود که همین مورد تأثیر بسیاری بر روی عدم تحلیل پذیری بازارها حتی بازار سرمایه شده بود که در چند روز گذشته شاهد منتشر شدن برخی داده‌ها شدیم که البته در اول کار شاهد پر شدن درصدی از این احساس خلأ داده‌ها از یک منبع رسمی شدیم ولی در پله‌های بعدی متوجه خواهیم شد که این داده‌ها صرفاً چند پله قابل توجه از حال اقتصاد عقب هستند و نمی‌توانند منعکس کننده اتفاقات و تصمیم گیری های حال اقتصاد و بازارها باشند و شاید حتی به گفته برخی از مطالعه کنندگان فقط یک سری اطلاعات سوخته یا بهتر بتوان گفت ناکارآمد در جهت رفع تکلیف هستیم. حال با توجه به گفتن این نکات هم از کل به جز یا برعکس آن شاهد این گونه اتفاقات هستیم که عملاً تحلیل بر اساس اطلاعات و علم را سخت یا مشکل می‌سازند یا حتی به گفته عده‌ای ناممکن ولی بازهم با توجه با نظرات مختلف بازهم عقلانی‌ترین مسیر با این همه کمبودهای ممکن به نظرمی رسد بازهم با کمترین داده بهترین تصمیم این می‌تواند باشد که از بررسی و فیلتر گذر کرده باشد.

قرار نیست بازار سرمایه مانند بانک باشد

یکی از موضوعاتی که باید به آن تاکید شود این است که قرار نیست سهامداری در بازار سرمایه مانند سپرده گذاری در بانک باشد، در بانک برای یک سال سپرده با درصدی مشخص برای فرد پرداخت می‌شود و متأسفانه صندوق‌های سرمایه گذاری این روزها رویه‌ای خطرناک را در پیش گرفته و تبدیل به صندوق‌های بانکی شده‌اند، باید به این موضوع بانک مرکزی و سازمان بورس ورود جدی کرده و نگذارند خاطره مؤسسات مالی اعتباری ورشکسته و زیان ده دوباره تکرار شود.

سهامداری در بازار سهام معنای خود را داشته و این سرمایه گذاری با ریسک‌های بیشتر از بازارهای دیگر و بازدهی بالاتر نسبت به آنان است و اگر بخواهیم با توسعه صندوق‌های سرمایه گذاری معنای سهامداری خرد را از بین ببریم، تبعات سنگینی را برای بازار سرمایه و اقتصاد کشور خواهد داشت و حتی بانک مرکزی هم می‌تواند برای پیشگیری وارد این موضوع شود.

صندوق‌های درآمد ثابت با توسعه خود تبدیل به رقیب شبکه بانکی شده و باعث افزایش پایه پولی تورم کشور خواهند شد، موضوع دیگر این است که متولی اصلی این صندوق‌ها سازمان بورس بوده و بانک مرکزی که متولی بازار پولی در کشور است در این صندوق‌ها نقش نظارتی پررنگ ندارد و باید این رویه اصلاح شود.

سفته بازی در بازار سهام موضوع بدی نیست

موضوع دیگری که برخی از کارشناسان اقتصادی نابلد آن را پررنگ کردند، کلمه سفته بازی است، این کارشناسان برای این کلمه بار منفی، معنا کرده‌اند، در صورتی که سفته بازی یا همان نوسان گیری در بازار سهام در تمام کشورهای پیشرفته اقتصاد امری رایج و صحیح است و اینکه بازار سرمایه ایران به سمتی برود که فعالان خرد از نوسان گیری روزانه ناامید شوند و بیشترین ضربه به بازار سهام است و در میان مدت می‌تواند سفته بازی در بازارهای موازی مانند مسکن، خودرو و… را تقویت کند و سیاست گذار اقتصادی نباید با قوانین سفت و سخت سهامداران را از نوسان گیری در بازار سهام ناامید کند.

اگر بازار از سهامدار خرد خالی شود به یک بازار متروکه تبدیل خواهد شد

نکته آخری که در گزارش باید به آن تاکید کرد این است که؛ بازار سرمایه در صورتی بازاری پویا است که سهامداران خرد و عمده حقیقی و حقوقی روند بازار را با توجه به تحلیل اقتصاد پیش ببرند و اگر دولت بخواهد با ترفندهای مختلف این بازار را کنترل کند و فعال حقیقی را از چرخه روندسازی بورس ناامید کند این بازار راهی جز تبدیل شدن به یک بازار متروکه و دولتی نخواهد داشت.

 

 

 

 

 

آیا جوش شیرین در پیشگیری یا درمان سرطان نقش دارد؟!/۵

آیا جوش شیرین در پیشگیری یا درمان سرطان نقش دارد؟!

طرفداران تئوری جوش شیرین معتقد هستند که کاهش اسیدیته بدن (قلیایی تر کردن آن) از رشد و گسترش تومورها جلوگیری می کند. آنها همچنین ادعا می کنند که مصرف غذاهای قلیایی مانند جوش شیرین، اسیدیته بدن را کاهش می دهد.

عصر ایران- جوش شیرین (سدیم بی کربنات) یک ماده طبیعی با کاربردهای گوناگون است. این ترکیب اثر قلیایی دارد، به این معنی که می تواند اسیدیته را کاهش دهد. ممکن است در فضای اینترنت خوانده باشید که جوش شیرین و سایر غذاهای قلیایی می توانند به پیشگیری یا حتی درمان سرطان کمک کنند. اما آیا این موضوع حقیقت دارد؟!

سلول های سرطانی به طور معمول در محیط های اسیدی رشد می کنند و توسعه می یابند. از این رو طرفداران تئوری جوش شیرین معتقد هستند که کاهش اسیدیته بدن (قلیایی تر کردن آن) از رشد و گسترش تومورها جلوگیری می کند. آنها همچنین ادعا می کنند که مصرف غذاهای قلیایی مانند جوش شیرین، اسیدیته بدن را کاهش می دهد. اما متأسفانه بدن به این شکل کار نخواهد کرد. سیستم بدن ما بدون توجه به آنچه که می خوریم، سطح pH نسبتا ثابتی را حفظ می کند.

در مجموع جوش شیرین نمی تواند از بروز سرطان جلوگیری کند. با این حال، تحقیقاتی وجود دارند که نشان می دهند این ماده ممکن است یک درمان مکمل موثر برای افراد مبتلا به سرطان باشد. بدین معنا که مبتلایان می توانند علاوه بر درمان فعلی خود از جوش شیرین نیز استفاده کنند، اما نه به جای آن. لازم به ذکر است تمامی نکاتی که در این خصوص مورد بررسی قرار می گیرند، با استناد به مقالات معتبر مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا جمع آوری شده اند.

سطوح pH چیست؟

آیا زمانی را به خاطر دارید که در کلاس شیمی از کاغذ تورنسل برای بررسی سطح اسیدیته یک ماده استفاده می کردیم؟ ما با این کار در حقیقت در حال بررسی سطح pH بودیم. مقیاس pH روشی برای اندازه گیری اسیدیته است. این مقیاس از ۰ تا ۱۴ متغیر است که ۰ اسیدی ترین و ۱۴ قلیایی ترین حالت را نشان می دهند. سطح pH معادل عدد ۷ نیز خنثی است. نه اسیدی است و نه قلیایی.

ادرار نیز به طور طبیعی اسیدی است. بنابراین، آزمایش سطح pH ادرار خوانش دقیقی از سطح pH واقعی بدن به ما نمی دهد. با این وجود رابطه ای ثابت میان سطح pH و سرطان وجود دارد.

سلول های سرطانی معمولا محیط خود را تغییر می دهند. آنها ترجیح می دهند در محیط های اسیدی تر زندگی کنند، بنابراین گلوکز یا قند را به اسید لاکتیک تبدیل می کنند. در نتیجه سطح pH ناحیه اطراف سلول های سرطانی می تواند تا محدوده اسیدی کاهش یابد. این فرآیند باعث می‌ شود که تومورها رشد کرده و به سایر قسمت‌ های بدن متاستاز یابند.

پژوهش ها چه می گویند؟

اسیدوز که به معنای اسیدی شدن است، در حال حاضر یکی از مارکرهای ابتلا به سرطان در نظر گرفته می شود. در این میان تحقیقات زیادی برای بررسی رابطه میان سطح pH و رشد سلول های سرطانی انجام شده است و می توان گفت که این یافته ها بسیار پیچیده هستند.

تا به امروز هیچ مدرک علمی و معتبری به دست نیامده که نشان دهد جوش شیرین می تواند از سرطان جلوگیری کند. علاوه بر این بسیار مهم است که به خاطر داشته باشیم: سرطان در بافت های سالم با سطوح pH طبیعی به خوبی گسترش می یابد. محیط‌ های اسیدی طبیعی مانند معده نیز به خودی خود رشد سلول های سرطانی را تشویق نمی‌ کنند.

در مقابل هنگامی که سلول های سرطانی شروع به رشد کنند، نوعی محیط اسیدی ایجاد می کنند که منجر به رشد بدخیم سلول ها می شود. هدف بسیاری از محققان کاهش اسیدیته این محیط است تا سلول های سرطانی نتوانند به رشد خود ادامه دهند.

در یک مطالعه مربوط به سال ۲۰۰۹ که توسط مجله تحقیقات سرطان منتشر شد، تزریق بی کربنات به موش باعث کاهش سطح pH تومور و سیر پیشرفت سرطان متاستاتیک سینه شد. از این رو ریزمحیط اسیدی تومورها می تواند با شکست شیمی درمانی در درمان سرطان مرتبط باشد. هدف قرار دادن سلول های سرطانی دشوار است زیرا ناحیه اطراف آنها اسیدی است، هرچند خود قلیایی هستند. بسیاری از داروهای سرطان در عبور از این لایه ها مشکل دارند.

در همین راستا مطالعات متعددی استفاده از داروهای ضد اسید را در ترکیب با گزینه های شیمی درمانی ارزیابی کرده اند. مهارکننده های پمپ پروتون (PPIs) دسته ای از داروها هستند که به طور گسترده برای درمان رفلاکس معده تجویز می شوند. میلیون ها نفر در سراسر دنیا از این ترکیبات استفاده می کنند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ که در مجله تحقیقات تجربی و بالینی سرطان به چاپ رسید، نشان داد که دوزهای بالای اس امپرازول به عنوان یک PPI به طور قابل توجهی اثر ضد توموری داروهای شیمی درمانی را در زنان مبتلا به سرطان سینه متاستاتیک افزایش می دهد.

نحوه استفاده از جوش شیرین

اگر می خواهید اسیدیته تومور را کاهش دهید، حتما با پزشک خود در مورد استفاده از PPI یا روش «خودت انجام بده» یا همان جوش شیرین صحبت کنید.

در مطالعه ‌ای که موش‌ ها تحت درمان با جوش شیرین قرار گرفتند، معادل ۱۲.۵ گرم در روز از این ترکیب استفاده شد.

برای بهره مندی از مزایای احتمالی ماده مذکور، ۱۲.۵گرم جوش شیرین را با یک لیوان بزرگ آب مخلوط کنید. اگر طعم آن قابل تحمل نیست، از نصف قاشق غذاخوری به صورت دو بار در روز استفاده کنید. برای بهبود طعم می توان مقداری لیمو یا عسل نیز اضافه کرد.

فراموش نکنید حضور سدیم در فرمول جوش شیرین می تواند زیان های جدی را متوجه بدن و به ویژه قلب کند.

پیش از هر گونه درمان خانگی یا خود درمانی حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

گزینه های غذایی دیگر

جوش شیرین تنها انتخاب پیش روی ما نیست. غذاهای زیادی وجود دارند که به طور طبیعی pH قلیایی تولید می کنند. امروزی در نقاط مختلف دنیا بسیاری از مردم هم رژیم هایی را دنبال می کنند که بیشتر بر غذاهای قلیایی تمرکز دارند و از غذاهای اسیدی اجتناب می کنند.

برخی از غذاهای قلیایی رایج شامل موارد زیر هستند:

– سبزیجات

– میوه

– آب میوه یا سبزیجات تازه

– توفو

– آجیل و دانه ها

– عدس

 

 

 

 

 

کریدور جدید هند- خاورمیانه- اروپا چه بازیگران و اهدافی دارد؟ / ایران دور زده می‌شود؟/۶

در خصوص این کریدور، بحث‌های بسیاری مطرح شده است. برخی آن را دور زدن چین، روسیه، ایران و ترکیه می‌دانند. برخی آن را جایگزین ابتکار «یک کمربند، یک جاده» می‌دانند و برخی نیز از آن با نام پروژه‌ای یاد می‌کنند که مدت‌هاست ریاض، واشنگتن و دهلی‌نو و برخی کشور‌های دیگر به دنبال توافقی زیرساختی هستند که بتوانند هند را از طریق خاک کشور‌های عربی خاورمیانه و اسرائیل به اروپا متصل کنند.

کریدور جدید هند تا اروپا چه بازیگران و اهدافی دارد؟/ ایران دور زده می شود؟

بین الملل تابناک: پایگاه خبری تحلیلی اکسیوس آمریکا، روز هفتم ماه سپتامبر طی گزارشی اعلام کرد، چهار کشور آمریکا، هند، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در حال هماهنگی برای اعلام یک طرح زیرساختی مشترک در مقیاس وسیع از جمله توسعه شبکه ریلی هستند. دولت بایدن در نظر دارد، خاورمیانه را از طریق مسیرهای ریلی و دریایی به هند متصل کند. گفته می شود دولت بایدن درصدد مقابله با طرح بزرگ منطقه اقتصادی چین به نام «‌ یک کمربند، یک جاده »‌ است.

دولت بایدن، فعالانه میانجیگری برای عادی سازی روابط دیپلماتیک میان اسراییل و عربستان سعودی را دنبال می‌کند؛ هر چند موانع زیادی در عادی سازی روابط دیپماتیک اسراییل و عربستان سعودی دیده می‌شود، با این حال این امکان وجود دارد که پس از عادی سازی روابط میان دو کشور، اسراییل نیز در طرح احداث زیرساخت‌ها شرکت کند. ایده این طرح که در سال ۲۰۲۱ مطرح شده، در چارچوب همکاری آمریکا، هند، اسراییل و امارات متحده عربی تعریف شده است. اسراییل سال گذشته، طرح استفاده از شبکه ریلی که هند را به خاورمیانه متصل می‌کند، پیشنهاد داد و در این میان دولت بایدن، عربستان سعودی را به مشارکت در این طرح ترغیب کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ماه می امسال به عربستان سعوی سفر کرده است. بر اساس گزارش‌هایی که پس از این سفر منتشر شده است، مشاوره امنیت ملی کاخ سفید در این سفر درباره احداث زیرساخت‌ها با مقامات امنیتی عربستان سعودی، هند و امارات متحده عربی گفت‌وگو کرده است. مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز هفتم ماه سپتامبر در همین زمینه به خبرنگاران گفت: «ما به همراه متحدان خود درباره پروژه احداث زیرساخت‌ها سخت کار کردیم. اتصال هند به خاورمیانه از طریق شبکه ریلی و مسیر دریایی بسیار مهم است و منافع اقتصادی راهبردی برای کشور‌های ذینفع به همراه خواهد داشت.» اما در عین حال مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی دایر بر اینکه چه زمانی اجرای این طرح بزرگ اعلام خواهد شد، هیچ پاسخی نداده است.

کریدور جدید چه اهمیتی دارد؟  

در این رابطه، دکتر ابراهیم باقری کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با تابناک درباره اهمیت و اهداف این کریدور اظهار داشت: زیرساخت‌های تجاری و کریدور‌های تجارت بین‌الملل، یکی از محور‌های مهم قدرت بوده و هست و از زمانی که چین را برای احیای راه باستانی ابریشم مطرح کرد، درصدد بود سه مسیر تجاری از چین به سمت اروپا را بازگشایی کند. در خصوص این کریدور بحث‌های زیادی مطرح شده است. برخی آن را دور زدن چین، روسیه، ایران و ترکیه می‌دانند. برخی آن را جایگزین ابتکار «یک کمربند، یک جاده» می‌دانند و برخی نیز از آن تحت عنوان پروژه‌ای یاد می‌کنند که مدت‌هاست ریاض، واشنگتن و دهلی‌نو و برخی کشور‌های دیگر به دنبال توافقی زیرساختی از طریق خطوط حمل‌ونقل دریایی، راه‌آهن و خطوط لوله انتقال انرژی هستند که در نهایت بتوانند هند را از طریق خاک کشور‌های عربی خاورمیانه و اسرائیل به اروپا متصل کنند. در هر صورت، این پروژه در صورت عملی شدن تجارت بین کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس و جنوب آسیا را متحول و کشور‌های خاورمیانه را با شبکه ریلی به هم متصل می‌کند و آن‌ها را از راه بندر به هند پیوند می‌دهد.

وی افزود: از طرف دیگر، این توافق در حالی صورت می‌گیرد که دولت بایدن به دنبال تکمیل تلاش دیپلماتیک خود برای یک «توافق بزرگ» با عربستان سعودی است که می‌تواند شامل توافق عادی‌سازی روابط میان عربستان و اسرائیل باشد؛ لذا از منظر برخی تحلیلگران این طرح به‌عنوان بخشی از عادی‌سازی بزرگ میان عربستان و اسرائیل نیز شمرده می‌شود. آمریکا در ماه‌های گذشته تلاش کرده است تا امتیازات ویژه‌ای به عربستان سعودی بدهد تا شاید رابطه سرد‌ شده دو کشور از زمان روی کار آمدن بایدن اندکی بهبود یابد. آمریکا همچنین نگران است که کشور‌های همسو با واشنگتن در خاورمیانه به چین نزدیک‌تر شوند و از این طریق آمریکا به بازیگری فرعی در منطقه مهم خاورمیانه بدل شود.

باقری درباره اهمیت این کریدور برای اروپا نیز عنوان کرد: از منظر اروپا نیز با توجه به ظرفیت‌های سرمایه گذاری و تجاری کشور‌های حاشیه خلیج فارس و هند از یک طرف و نفوذ اقتصادی و امنیتی چین در حوزه سرمایه گذاری و در نظم امنیتی خاورمیانه از طرف دیگر، این منطقه در آینده، نقطه ثقل رقابت‌های ژئوپلیتیک و ژئواکونومیکی خواهد بود. در واقع ورود چین به تعاملات اقتصادی و تجاری و جایگزینی شورای همکاری خلیج فارس به جای اتحادیه اروپا به عنوان شریک اول تجاری چین و متعاقب آن ورود چین به نظم امنیتی منطقه‌ای خاورمیانه، رهبران اروپایی را بر آن داشته که به رشد ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی پادشاهی در خلیج فارس و خاورمیانه و شمال آفریقا واکنش موثر نشان داده و از فرصت ایجاد شده برای پیشبرد منافع خود به ویژه در حوزه تجاری وسرمایه گذاری در حوزه‌های انرژی، اقتصاد نوآورانه و توافقات اقلیمی و اقتصاد سبز استفاده کنند؛ لذا کریدور هند، خاورمیانه و اروپا به بهترین شکل ممکن می‌تواند اروپا را به هدف خود نزدیک کند.

اشپیگل: پروژه عظیم کشتی و قطار برای اتصال هند به اروپا

در همین رابطه، هفته نامه آلمانی اشپیگل در مطلبی نوشت: ناظران مدت زیادی منتظر بودند تا غرب به طرح «جاده ابریشم جدید» چین پاسخ دهد. اکنون اتحادیه اروپا، آمریکا و سایر شرکا پروژه مربوطه را در قالب یک پروژه بزرگ راه آهن و کشتیرانی اعلام کرده اند. در اجلاس G۲۰ در دهلی نو اعلام شد که این پروژه با هدف ارتباط بهتر اروپا، خاورمیانه و هند انجام می‌شود.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت: «این رخدادی تاریخی است»؛ اشاره او به مستقیم‌ترین ارتباط بین هند، خلیج فارس و اروپا از طریق اتصال ریلی است که تجارت بین هند و اروپا را تا ۴۰ درصد سرعت می‌بخشد.

جو بایدن نیز از یک “کریدور اقتصادی تاریخی” صحبت کرد. آمریکا، هند، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اتحادیه اروپا در یک اعلامیه توافق خود با این موضوع را اعلام کردند. این پروژه قرار است از طریق ابتکار دروازه جهانی اتحادیه اروپا تامین مالی شود که قصد دارد در چند سال آینده تا ۳۰۰ میلیارد یورو در زیرساخت‌های کشور‌های نوظهور و در حال توسعه سرمایه گذاری کند.

بخشی از پروژه اعلام شده، شامل توسعه شبکه‌های برق و پروژه‌های انرژی است. کابل‌های داده پرسرعت نیز بخشی از این طرح هستند. بر اساس این اطلاعات، تجارت انرژی پاک بین آسیا، خاورمیانه و اروپا با کابل‌های برق و خط لوله هیدروژن پاک نیز تقویت خواهد شد. به گفته کاخ سفید، خطوط لوله‌ای که از اسرائیل به اروپا کشیده می‌شود، هیدروژن پاک را به اروپا می‌رساند.

این واقعیت که اسرائیل بخشی از ابتکار عمل بوده، قابل توجه است. به تازگی گزارش‌هایی از نزدیکی احتمالی عربستان سعودی و اسرائیل منتشر شده بود.

ایران دور زده می‌شود؟  

زورآزمایی دو ابرقدرت اقتصادی شرق و غرب در خاورمیانه درست در شرایطی رقم می‌خورد که گویا ایران نقش معناداری در این معادلات ندارد. هند از طریق انعقاد قرارداد یکی از شرکت‌های خصوصی خود و با تعهد سرمایه‌گذاری به میزان ۸۵ میلیون دلار برای خرید تجهیزات مورد نیاز بندر چابهار، از سال ۱۳۹۷ وارد طرح توسعه فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار شد که به دلیل مشکلات ثانویه ایجادشده، این قرارداد کامل اجرا نشد.

سال گذشته، سازمان بنادر و دریانوردی ایران اعلام کرد، از روند سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار رضایت ندارد و آن‌ها که بنا بود ۸۵ میلیون دلار سرمایه به ایران بیاورند، فقط ۲۵ میلیون دلار سرمایه آورده‌اند و آن‌هم تنها شامل جرثقیل‌هایی می‌شود که با کشتی به بندر چابهار آورده‌اند. مقامات سازمان بنادر ایران به معافیت تحریمی بندر چابهار اشاره کرده و گفتند، هند تلاشی برای استفاده از این فرصت نکرده است.

در همین حال، به نظر می‌رسد ایران با وجود موقعیت استراتژیک، از فرصت‌ها در حوزه ترانزیت بین المللی به خوبی استفاده نکرده و از تجارت موجود در منطقه بی‌نصیب مانده و می‌توان بجد از دور زدن ایران در این پروژه گفت.

 

 

 

این روش ابراز عشق جلوی فرزندان ممنوع است!/۵

پیامبر (ص) برای ما از بهترین کلیدواژه دوام زندگی سخن می‌گویند، همان شیوه کاربردی که این روز‌ها هنگام ورود به خانه می‌توانیم از آن بهره ببریم.

 

«مبین» و «متین» در حال بازی کردن هستند و در آن سو «مبینا» در حال کمک به مادرش است، چیزی به آمدن پدر نمانده است، «لیلا» مشغول مرتب کردن سر و ضعش است، ناگهان صدای کلیدی که در قفل می‌چرخد به گوش می‌رسد، بچه‌ها از آمدن پدرشان حسابی سر ذوق آمده‌اند و متین از سر و کول بابایش بالا می‌رود، مبینا در همین حین خرید‌ها را از دست پدرش می‌گیرد. لیلا چند قدمی به سمت همسرش می‌رود، اما این دو نفر تنها به یک دست دادن خشک اکتفا می‌کنند. مبینا که هر روز شاهد این صحنه است از خودش می‌پرسد: چرا بابا، مامان را بغل نمی‌کند و نمی‌بوسد، چرا این دو نفر اینقدر نسبت به هم سرد هستند. مگر چه می‌شود پدر جلوی ما مادرم را به آغوش بگیرد و ببوسد؟!

روش‌های ابراز محبت پدر و مادر در جلوی فرزندان

برای بررسی چالش این خانواده با «حجت‌الاسلام صادق مجیدی» کارشناس خانواده گفتگو کردیم، او درباره شیوه ابراز‌های محبت همسران در جلوی فرزندان چند راهکاری را ارائه داده است که می‌تواند برای این خانواده پنج نفره راهگشا باشد.

او می‌افزاید: زن و شوهر در خانه به روش‌های مختلفی می‌توانند به یکدیگر محبت کنند. این محبت کردن زوجین تأیر بسیار مثبتی بر روحیه فرزندان دارد، خصوصاً که در فضای خانه آرامش و امنیت ایجاد می‌کند. مرد هنگامی وارد خانه می‌شود، همسرش را صدا بزند و سلام گرم بدهد. زن نیز به استقبال شوهرش برود و او را در آغوش بگیرد یا زمانی که مرد می‌خواهد به سرکار برود، همسرش او را بدرقه کند.

حجت‌الاسلام مجیدی ابراز می‌دارد: مرد در حضور فرزندان بار‌ها به روش‌های مختلف از همسرش تقدیر و تشکر کند؛ از غذا و دست پخت او یا کار‌های دیگر. وقتی فرزندان این کار را ببینند که پدر و مادر به هم محبت می‌کنند، در واقع این نوع محبت کردن و قربان صدقه‌ها را ببیند، یاد می‌گیرند چطور در زندگی فردی و حتی در زندگی مشترکشان محبت کردن را ابراز کنند.

او می‌گوید: بچه‌هایی که در خانه محبت ندیده‌اند، متأسفانه وقتی بزرگ می‌شوند، علاوه بر اینکه خلأ‌های عاطفی که در وجودشان است، بلد نخواهند بود محبت کنند. از سویی دیگر بسیاری از افراد هستند این نوع محبت کردن زوجین به یکدیگر در مقابل فرزندان را سوسول‌بازی و بچه‌بازی می‌دانند! برای اینکه این نوع محبت کردن پدر به مادر یا مادر به پدر را ندیده‌اند.

این کارشناس خانواده بیان می‌دارد: پدر می‌تواند پیشانی و گونه‌های مادر را ببوسد، اما فراتر از آن نه! چون بدآموزی دارد و این نوع بوسه و محبتی که جنبه جلفی دارد، ماهیتش بسیار متفاوت است.

وقتی پیامبر (ص) درباره بهترین کلیدواژه دوام زندگی می‌گوید

با این وجود تأکید بر روابط عاشقانه میان زن و شوهر حتی در سیره اهل بیت (ع) هم دیده می‌شود، از لزوم احترام به بانوی خانه گرفته تا بیان بهترین کلیدواژه دوام زندگی.

پیامبر خاتم (ص) این اسوه زندگی بشر بهترین شیوه محبت شوهر به همسر را استفاده از ابزار زبانی می‌دانند و می‌فرماید: «قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَهِ إِنِّی‏ أُحِبُّکِ‏ لَا یَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً»؛ این گفتار مرد به همسرش که «من تو را دوست دارم»، هرگز از قلب زن بیرون نمی‌رود.

امام علی (ع) درباره اینکه چطور یک زندگی می‌تواند روی مدار شادی و آرامش بچرخد، می‌فرماید: «فَدارِها عَلى کُلِّ حالٍ، وأحسِنِ الصُّحبَهَ لَها لِیَصفُوَ عَیشُکَ»؛ همیشه با همسرت مدارا کن و با او به نیکی همنشینی کن تا زندگیت باصفا شود.

البته دلیل این سفارش علوی می‌تواند این جمله دیگر امام علی (ع) باشد که می‌فرماید: «إِنَّ المَرأَهَ رَیحانَهٌ و لَیسَت بِقَهرَمانَهٍ …»؛ زن، ریحانه است است و نه قهرمان، با او به هر حال مدارا کن و نیکو برخورد کن تا زندگی تو با صفا شود.

حالا آقایان خانه! اگر می‌خواهید یکی از خصلت‌های پیامبران را داشته باشید به همسرتان محبت کنید به خصوص در جلوی فرزندان، زیرا امام صادق (ع) می‌فرماید: «یکی از اخلاق پیغمبران این است که نسبت به همسرانشان محبت دارند»، البته حضرت (ع) در جایی دیگر این محبت به همسر را یکی دیگر از نشانه‌های ایمان توصیف می‌کنند و می‌فرماید: «اَلْعَبْدُ کُلَّماَ ازْدادَ لِلْنِّساءِ حُبّا إزْدادَ فِى الاِْیمانِ فَضْلاً»؛ بنده، هر قدر محبتش به زنانش زیادتر شود، ایمانش فضیلت بیشتری می‌یابد.

این نسخه را در خانه‌تان اجرایی کنید

به هر حال آقای خانه! تصور کنید یا این شیوه را اجرایی کنید وقتی وارد خانه می‌شوید، همسرتان را به گرمی در آغوش بگیرید و این محبت را در جلوی فرزندانتان به نمایش بگذارید، البته آن هم از نوع واقعی نه تصنعی! با این کار که تنها چند ثانیه به طول نمی‌کشد، شیرین‌ترین و بهترین تصویر را در ذهن میوه‌های زندگیتان ثبت خواهید کرد.

البته باید مدنظر داشته باشید در این زمینه هم خط قرمز‌هایی وجود دارد، چون برخی رفتار‌ها عاطفی و برخی دیگر رفتار جنسی است و بچه‌ها به خوبی متوجه رفتار‌ها می‌شوند. با این وجود از قربان‌صدقه‌های خانوادگی غافل نشوید، زیرا در چالش‌های زندگی حسابی به کمک‌تان خواهد آمد. در همین اثنا هم بدانیم «رابطه عاطفی» خواندنی نیست و نیاز به یاد دادن دارد، بنابراین اگر پدر و مادر در مقابل کودکانشان همدیگر را ببوسند، بهترین بسته فرهنگی که شامل یادگیری ابراز محبت و بهبود احساس امنیت و آرامش را برای آن‌ها ارمغان خواهند آورد.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*