اخبار خراسان جنوبی/

بی آبی روستائیان اسفندیار طبس را به فرمانداری کشاند

تشنگی و کم آبی اهالی روستای اسفندیار شهرستان طبس را به فرمانداری ویژه این شهرستان کشاند تا داد تشنگی خویش را به گوش بالاترین مقام طبس برسانند.

رئیس آب و فاضلاب طبس درخصوص مشکل آب در روستای اسفندیار دهستان کویر بخش دیهوک طبس با اشاره به اینکه آبدهی چاه‌های منطقه در سه سال گذشته به یک سوم کاهش یافته است گفت: برای تامین آب منطقه در یکسال گذشته خط انتقالی را از سمت دیهوک به سمت دهستان کویر اجرا کردیم که میزانی از آب مورد نیاز را منتقل کنیم، اما با توجه به کاهش آبدهی در چاه‌های منطقه به ویژه روستای اسفندیار که یکی از چاه‌ها خشک شده و یکی آب آن به حداقل رسیده ودر حد سه دهم لیتر در ثانیه است باعث شده که آب انتقال که از سمت دیهوک به دهستان کویر داریم اثرش خیلی ملموس نباشد.

محمد زاده افزود: با اقدامات صورت گرفته وضعیت نسبت به گذشته پایدار‌تر نشده است و در روستای اسفندیار سعی داریم در راستای مصوبات استاندار به بخش دیهوک با اصلاح شبکه ، توزیع آب در روستا عادلانه‌تر شود.

وی گفت : همچنین شرکت آب منطقه‌ای قرار شده در دشت‌های منطقه مطالعاتی داشته باشد که بتوانیم آب مورد نیاز منطقه را از منابع زیر زمینی تامین کنیم.

 

 

 

 

عوارض مواد مخدر بر زندگی/۴

 

وابستگی به مواد مخدر می‌تواند عوارض خطرناک و مخربی بر زندگی ایجاد کند. از جمله

 ابتلا به بیماری واگیردار: افرادی که به مواد مخدر معتاد هستند، بیشتر از طریق رابطه جنسی ناامن یا با استفاده از سوزن به بیماری عفونی مانند ایدز مبتلا می‌شوند.

مشکلات در سلامتی: اعتیاد به مواد مخدر می‌تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات کوتاه‌مدت و بلندمدت در سلامت روحی و جسمی شود. این موارد بستگی به نوع دارو دارد.

ایجاد حوادث: افرادی که معتاد به مواد مخدر هستند، بیشتر در معرض فعالیت‌های خطرناک مانند رانندگی‌های پرخطر قرار می‌گیرند.

خودکشی: این افراد به دلیل تغییر در سیستم مغزی بیشتر از افراد سالم در معرض خودکشی قرار دارند.

مشکلات خانوادگی: تغییرات رفتاری ممکن است باعث درگیری‌های زناشویی یا خانوادگی و مسائل مربوط به حضانت فرزندان شود.• مسائل کاری: مصرف مواد مخدر باعث کاهش عملکرد در محل کار، مرخصی‌های پی‌در‌پی و در نهایت ازدست‌دادن شغل می‌‌شود.

مشکلات در مدرسه: مصرف این نوع مواد می‌تواند بر عملکرد تحصیلی و انگیزه پیشرفت درسی تأثیر منفی بگذارد.

مسائل حقوقی: مشکلات حقوقی برای بسیاری از مصرف‌کنندگان مواد مخدر اتفاق می‌افتد. خرید یا حمل مواد غیرقانونی، سرقت برای به‌دست‌آوردن پول مواد مخدر، رانندگی تحت تأثیر این مواد یا اختلاف بر سر حضانت کودکان ازاین‌دست مسائل حقوقی است.

مشکلات مالی: صرف هزینه برای تهیه مواد، نیازهای دیگر را دچار مشکل می‌کند. منجر به بدهی یا ایجاد رفتارهای غیرقانونی و غیراخلاقی می‌شود.
راحله شهریاری : روانشناس

 

 

در جلسه قرارگاه شهرستانی اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی بیرجند مطرح شد:
استقبال مردم خراسان جنوبی از طرح کالا برگ الکترونیکی
خرید ۲ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومانی توسط ۴۵۰۰ خانوار استان/۲-۳

امروز خراسان جنوبی – حمیدی

تاکنون ۴۵۰۰ نفر در استان ۲ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان از طریق طرح کالا برگ الکترونیکی خرید داشته اند که روغن در صدر این کالاها قرار دارد.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در جلسه قرارگاه شهرستانی اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی بیرجند با اشاره به اجرای این طرح از دوشنبه ۲۹ خرداد همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی گفت: افزایش ۲۰ درصدی اعتبار یارانه برای خانوار‌های دهک اول، دوم و سوم در این طرح پیش بینی شده است. غلامرضااشرفی افزود: برای پوشش کامل سه دهک اول درآمدی وتحقق حمایت‌های دولت برای تامین سبد غذایی خانوارها، از ۲۹خرداد، افزایش اعتبار برای هر سه دهک اعمال شده است .وی شرط بهره مندی از اعتبار افزایشی را خرید بیش از ۸۰ درصد یارانه ۴۰۰ هزار تومانی، معادل ۳۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر اعلام کرد.مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه خانوار‌ها می‌توانند یک ماه زودتر از واریز یارانه از اعتبار خود استفاده کنند، افزود: این طرح برای همه مشمولین، اختیاری است.

بهره مندی ۴۵۰۰ خانوار از طرح کالابرگ الکترونیک

وی تعداد فروشگاه‌های متصل به این طرح را دو هزار و ۲۱ فروشگاه ذکر کرد و گفت: مرحله جدید این طرح ۱۳ خرداد برای خانوار‌های زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی از ۱۳ خرداد در استان آغاز شده که در این مدت چهار هزار و ۵۲۲ خانوار از این طرح بهره‌مند شدند.وی میزان خرید این دو قشر در این مدت را دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان با ۹ هزار و ۹۱۲ تراکنش در این مدت اعلام کرد و گفت: بیشترین کالای خریداری شده در این طرح روغن بوده است.اشرفی شیر کم‌چرب بطری، پنیر، گوشت مرغ، تخم مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، لبنیات، قند و شکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله، ر ا ۱۱ قلم کالای اساسی در طرح کالابرگ الکترونیک عنوان کرد.به گفته وی ۸ فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ در این طرح مشارکت دارند و در شهر‌ها و روستا‌های کوچک نیز برای فروشندگان، بارکدخوان نصب می‌شود تا دسترسی و امکان بهره‌مندی عموم مردم از کالابرگ الکترونیکی فراهم شود.مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان افزود: همه خانوار‌های مشمول طرح می‌توانند با نصب برنامه شبکه ملّی اعتبار «شما» یا شماره‌گیری #۱۴۶۳*۵۰۰* از باقی‌مانده اعتبار خود مطلع شوند.وی تعداد پایانه های فعال شهرستان بیرجند را ۷۰۰ فروشگاه اعلام کرد.
استقبال مردم از طرح کالا برگ الکترونیکی
فرماندار بیرجند نیز در این جلسه با بیان اینکه نگاه دولت بسمت طبقه محروم و مستضعف جامعه است و به گفته رهبری تمام تلاش خود را بکار گرفته، گفت: ما باید سیاست های دولت را با این عقیده که دولتی انقلابی است و برای مردم تلاش می‌کند بپذیریم و آنها را اجرایی کنیم. فاضلی فرد با اشاره به اجرای طرح کالابرگ الکترونیک افزود: این طرح محاسن زیادی دارد و نقدینگی آن مستقیم به سمت مصرف کالای ضروری خانوار می رود و اثر تورمی آن در جامعه کمتر می شود. وی ادامه داد:این طرح به نفع اقشار کم درآمد جامعه است و نیاز است دهیاری ها و شوراهای اسلامی مردم را برای استفاده از این طرح ترغیب کنند. وی خواستار همکاری همه از مردم گرفته تا متولیان دولتی برای تحقق اهداف این طرح شد و اذعان داشت:با استفاده از این طرح قدرت خرید مردم ۲۰درصد بیشتر می شود و یک ماه قبل شارژ یارانه هم می توانند خرید داشته باشند. وی افزود:فروشگاه ها هم باید همکاری خوبی داشته باشند و اطلاع رسانی کافی داشته باشند وی ادامه داد :مشکل استان ما پوشش شبکه اینترنت و تلفن همراه است که در شهرستان بیرجند درصد پوشش اینترنت به مرز ۸۵ درصد رسیده و در سال جاری به ۹۵ درصد خواهد رسید. وی با بیان اینکه استقبال خیلی خوبی از این طرح در استان شده، بیان کرد: در این طرح بالاترین خرید تاکنون روغن با ۲ونیم میلیاردتومان بوده است

آشنایی دانش‌آموزان با انقلاب تابستانی چله تموز در خراسان جنوبی/۲

آشنایی دانش آموزان با انقلاب تابستانی چله تموز در خراسان جنوبی

در راستای آگاه‌سازی کودکان و نوجوانان با رویدادهای علمی و نجومی ۴ مرکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری مجهز به آسمان‌نمای دیجیتال همزمان با رویداد انقلاب تابستانی یا چله تموز، این رویداد را برای مخاطبان خود تشریح کردند.

بر همین اساس در مرکز فرهنگی و هنری فردوس کارگاه نجوم آشنایی با خورشید، تاریخچه و نحوه‌ کار ساعت آفتابی و همچنین کارگاه کاردستی ساخت ساعت خورشیدی برگزار شد.

کودکان و نوجوانان عضو مرکز فرهنگی و هنری شماره ۲بیرجند نیز در یک فعالیت فرآیند محور، در مورد انقلاب تابستانی، بلندترین روز سال و ساخت ساعت‌های آفتابی به تحقیق و پژوهش پرداختند و با حضور در کارگاه ساخت ساعت آفتابی ۲۵ ساعت آفتابی ساختند.

در مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ طبس نیز همزمان با انقلاب تابستانی ویژه برنامه‌ای با عنوان چله تموز برگزار شد.

معرفی وقایع و ایام چله تموز و چله بزرگ و چله کوچک و تفسیر چله تموز برای اعضا، کارگاه ساخت ساعت آفتابی، رصد خورشید، قصه‌گویی بلندترین صدا به مناسبت بلندترین روز سال و معرفی و شعرخوانی از کتاب آقای تابستان از برنامه‌های این مرکز فرهنگی و هنری کانون بود.

کودکان ونوجوانان عضو مرکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان درمیان نیز در این روز بلند و گرم سال در کارگاه آموزشی ساخت ساعت آفتابی و رصد خورشید شرکت کردند.

 

 

 

اعزام سالانه ۳۰۰ روحانی به روستا‌های شهرستان خوسف/۲

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خوسف از اعزام سالانه ۳۰۰ روحانی به روستا‌های شهرستان در مناسبت‌های ملی و مذهبی خبر داد.

حجت الاسلام سهرابی نژاد رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خوسف با اشاره به فعالیت‌های اداره تبلیغات اسلامی در شهرستان خوسف گفت: با پیگیری‌های انجام شده، سالانه ۳۰۰ روحانی در مناسبت‌های مذهبی و ملی به روستا‌ها اعزام می‌شوند.

او افزود: همچنین در زمینه خدمت رسانی بهتر به جوامع روستایی، ۲۰ باب خانه عالم در روستا‌ها و مناطق محروم احداث و تجهیز شده و به بهره برداری رسیده است.

حجت الاسلام سهرابی نژاد افتتاح و راه اندازی ۳۰ دارالقرآن شهری و روستایی در سطح شهرستان خوسف و ساماندهی و کددار کردن ۹۰ هیئت مذهبی را اقدامات انجام شده دانست و ادامه داد: ساماندهی ۸۵ نفر از مداحان، تأسیس ۵ کانون فرهنگی و تبلیغی و شناسایی و حمایت فرهنگی از ۱۷۰ مسجد از دیگر فعالیت‌ها این اداره است.

 

اولین سایت نسل پنجم اینترنت در خراسان جنوبی راه‌اندازی شد/۳

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی از راه اندازی اولین سایت نسل پنجم اینترنت همراه در بیرجند خبر داد.

بهی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: اولین سایت نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G) در استان با همکاری یکی از اپراتور‌ها در بیرجند راه‌اندازی شد.

او افزود: برای راه‌اندازی این سایت در میدان سفیران امید شهر بیرجند، ۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات داخلی شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل هزینه شده است.

بهی عنوان کرد: نسل پنجم تلفن همراه (۵G) دارای مزایایی نظیر سرعت بیشتر، تأخیر کمتر، تعداد و تراکم بالاتر و شبکه پایدار است که این مزایا به مدیریت خدمات حیاتی، دستیابی به پهن باند سریعتر در همه جا و بهره‌گیری از اینترنت اشیای انبوه منجر می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی با اشاره به کاربرد‌های ۵G در زندگی روزمره گفت: براساس استاندارد‌های ۳ GPP در نسل پنجم، شاخص‌هایی نظیر میانگین سرعت، حداکثر سرعت، ظرفیت شبکه، بهره‌وری طیف، بهره‌وری مصرف انرژی، تحرک و کاهش ضریب تأخیر، استاندارد‌هایی دارند که نسل چهارم توانایی دست‌یابی به آن‌ها را نداشته است.

او اظهار کرد: یک سایت دیگر نسل پنجم شبکه تلفن همراه نیز تا سه ماه آینده در منطقه نیروی هوایی بیرجند با اعتبار بیش از پنج میلیارد تومان و با همکاری شرکت ایرانسل راه‌اندازی خواهد شد.

بهی گفت: هم اکنون ۸۰ درصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار و تمامی شهر‌های استان به شبکه ملی ارتباطات متصل هستند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی تصریح کرد: پهنای باند ورودی به استان که از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت تأمین می‌شود، حدود ۱۸۰ گیگابیت بر ثانیه است و اکنون بیش از ۷۰ درصد ظرفیت پهنای باند ورودی استان خالی است و استفاده نمی‌شود. یعنی به هر ظرفیتی که مردم از اینترنت استفاده کنند، پهنای باند آن در خراسان جنوبی موجود است.

 

 

 

فرار از خدمت، بیشترین جرم ارتکابی در دادگاه‌های نظامی خراسان جنوبی/۴

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی فرار از خدمت را بیشترین جرم ارتکابی در دادگاه‌های نظامی استان مطرح کرد.

 

به گزارش امروز خراسان جنوبی محمدپور رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی گفت: فرار از خدمت بیشترین فراوانی را در پرونده‌های مورد رسیدگی در این سازمان دارد که با توجه به افزایش حقوق سربازان و بهبود معیشت آنان، این جرم در دو سال گذشته در استان کاهش یافته است.

او افزود: به مناسبت هفته قوه قضائیه سربازان فراری در صورت مراجعه به محل خدمت از تخفیف در مجازات و اضافه خدمت برخوردار می‌شوند.

محمدپور همچنین با اشاره به قانون بازگشت به سنگر و مجازات‌های جایگزین در این سازمان بیان کرد: سربازانی که زیر یک سال حبس داشته باشند و محکومیتشان جنبه امنیتی نداشته باشد، به جای گذراندن دوران حبس در زندان، به یگان خدمتی خود بر می‌گردند و زمان سپری شده جزو زمان خدمتی سربازان محکوم محاسبه و حقوق و مزایای آن‌ها نیز پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی همچنین با اشاره به برگزاری دادگاه‌های برخط در این سازمان افزود: ۲۰ درصد پرونده‌های مربوط به جرائم خاص نظامی و انتظامی استان به صورت برخط برگزار شده که کاهش مراجعه به دادگاه‌ها و دادسرا‌های نظامی را به دنبال داشته است.

او گفت: مردم می‌توانند هرگونه شکایت از مأموران و کارکنان نظامی و انتظامی را به سازمان قضایی نیرو‌های مسلح گزارش دهند و مطمئن باشند این شکایات به دقت رسیدگی می‌شود.

 

 

 

 

هوای بیرجند ناسالم شد/۲

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از قرار گرفتن هوای بیرجند در وضعیت ناسالم خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی حاتمی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هوای بیرجند در وضعیت ناسالم قرار دارد، گفت: سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری‌های قلبی و عروقی در بیرجند از تردد غیرضرور در فضای باز خودداری کنند.

او افزود: براساس شاخص‌های لحظه‌ای، شب گذشته شهرستان‌های بیرجند و سرایان در برخی ساعات در وضعیت خطرناک قرار گرفتند.

حاتمی با اشاره به کیفیت هوا دراین شهرستان‌ها، تصریح کرد: توصیه می شود در هنگام آلودگی هوا همه افراد جامعه و به طور ویژه سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری‌های قلبی و عروقی و تنفسی از تردد غیرضرور در فضای باز خودداری کنند.

 

 

دستگیری متخلف شکار وصید در سربیشه/۴

 

 رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان سربیشه از دستگیری یک نفر متخلف شکار وصید در منطقه حفاظت شده درمیان سربیشه خبر داد.  شافعی گفت: بر اساس گزارشات واصله از سوی همیاران افتخاری محیط زیست مبنی بر حضور متخلف شکار وصید  در منطقه ،بلافاصله تعدادی از محیط بانان شهرستان به محل مورد نظر اعزام شدند. رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان سربیشه افزود: ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان پس از عملیات کمین و رد زنی در ارتفاعات منطقه ، موفق به شناسایی و دستگیری یک نفر متخلف شکار و صید شدند. شافعی اظهار داشت: از متخلف دستگیر شده لاشه یک راس قوچ وحشی کشف و ضبط شد و پرونده متهم جهت رسیدگی قانونی تویل مراجع قضایی شهرستان شد

 

 

قصه پرغصه کارگری در بیرجند/ سرگذر نیازمند گذر مسئولان/۵

قصه پرغصه کارگری در بیرجند/ سرگذر نیازمند گذر مسئولان

 کارگران سرگذر در کنار طرح های ناموفق مسئولان با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند که نیازمند توجهی ویژه از سوی متولیان است.

به گزارش مهر کارگران سر گذر از جمله اقشار کم درآمد جامعه بوده که حکایت تلخی ایام شأن بر کسی پوشیده نیست. وجود این افراد در برخی نقاط و میادین بیرجند اعم از میدان امام حسین (ع) نه تنها اشتغال در شرایط سخت را روایت می‌کند بلکه تجمع کارگران در چند قدمی قلعه بیرجند بر چهره تاریخ چنگ می‌اندازد

این قشر در بیرجند فارغ از گرمای تابستان و سرمای زمستان، ساعت‌های زیادی را در برخی نقاط شهر گرد هم می‌آیند تا دسترنجی حلال برای اهل منزل کسب کنند. جمعی صمیمی که با آمدن یک خودرو برای کار، از هم می پاشد و خطرات زیادی را پیش روی خود و دیگران رقم می‌زند.

چندی پیش بود که پس از مطالبه‌ها و پیگیری‌های رسانه‌ها، مسئولان بر آن شدند تا مکانی با عنوان ایستگاه کارگری در راستای رفع مشکلات این قشر راه اندازی کنند. اگرچه قرار بود ایستگاه کارگری مکانی برای رفع مشکلات پیش روی کارگران سر گذر باشد اما هدف اصلی این طرح در کش و قوس‌های موجود از مسیر اصلی خارج شده و مورد استقبال کارگران قرار نگرفت.

حالا مطالبه‌های برجای مانده کارگران از یک سو و اما و اگرهای متولیان برای پاسخ به این مطالبه‌ها از سویی دیگر بر کلاف پر پیچ مشکلات کارگران سر گذر گره می‌زند. برای شنیدن آلام و دردهای بر زمین مانده کارگران میدان امام حسین (ع) بیرجند را پیش می‌گیریم.

ساعتی در جمع کارگران

هوا بس ناجوانمردانه گرم است و خورشید در اولین ساعات طلوعش بر چهره شهر تازیانه می‌زند. جمع شأن از دور شناخته شده است. یکی دستانش را محافظی برای سرش قرار داده و زیر سایه درخت به پهلو دراز کشیده، یکی بر حاشیه جدول به انتظار نشسته و گروهی هم خنکای چمن‌ها را برای فرار از گرمای هوا برگزیده‌اند.

با توقف ماشین، پیر و جوان شأن به سمت خودرو می‌آیند. یکی نرخش را می‌گوید و یکی دوستش را برای کار معرفی می‌کند. گویی بین خودشان نوبت گذاشته‌اند تا بنا به گفته‌هایشان، افراد پیر هم از کار عقب نمانند.

با دیدن دفتر و خودکارم، نگاه شأن عوض می‌شود. سوال‌های زیادی حوالی گوش‌هایم می‌چرخند. «کارگر نمی‌خواهید؟ خبرنگار هستید یا برای کمک خیریه اسم می‌نویسید؟ اگر برای درد ما آمده‌اید که برگردید، کارگران سر گذر هیچ وقت دیده نمی‌شوند.»

جواب تمام سوال‌هایشان را تنها با لبخندهایی مصنوعی می‌دهم چرا که خوب می‌دانم رنج نامه کارگران سر گذر سال‌هاست که روایت می‌شود اما پایانی خوش به خود ندیده است.

حکایت دویدن و نرسیدن از تک تک نگاه‌های خسته شأن موج می‌زند و بر کلام شأن واژه‌هایی از جنس یأس را حلاجی می‌کند.

جوانی خوش صحبت اولین مخاطب سوال‌هایم می‌شود و می‌گوید: ما کارگران سر گذر خیابان امام حسین (ع) هستیم که سرما و گرمای هوا برایمان فرقی ندارد.

وی با بیان اینکه در سرمای زمستان خودمان را به وسیله آتش گرم می‌کنیم، می‌افزاید: دو روز از هفته را کار می‌کنیم و سه روز با همان درآمد ناچیز زندگی می‌چرخانیم چراکه کار گیرمان نمی‌آید.

بازار کساد است

با دست عرق پیشانی‌اش را می‌گیرد و می‌گوید: بسیاری از افراد مسن به دلیل کهولت سن به چشم کارفرما نمی‌آیند و باید با هزینه‌های بسیار کمتر از نرخ کارگری، به دنبال راه درآمد باشند.

یکی دیگر از کارگران هم با بیان اینکه بازار کار بسیار کساد است، می‌افزاید: هر صبح مسیری طولانی را به این میدان می‌آیم و بسیاری از روزها دست خالی به خانه بر می‌گردم.

دستانش را بالا می‌آورد و آبله‌هایی که از بیل کارگری به یادگار مانده را نشانه می‌گیرد و می‌گوید: ما برای نان حلال به این نقطه می‌آییم اما متأسفانه برخی کارگر نماها چهره ما را هم بد معرفی کرده‌اند.

یکی دیگر از کارگران هم در گفت و گو با مهر می‌گوید: در شرایط پیش رو مجبور هستیم با توقف یک خودرو، همگی به سمت خودرو برویم چراکه کار نیست که این امر خطرهایی برای خودمان هم دارد.

وی با گلایه از فعالیت کارگران افغانی می‌گوید: این افراد گاهی با نرخ بسیار کم به کارگری می‌روند و هزینه رفت و آمد ما هم نمی‌شود.

بیمه نداریم

با لباس‌هایی مندرس، کفش‌هایی که به یکدیگر لبخند می‌زنند و چهره‌ای که زیر تیغ آفتاب رنگ باخته، حرکاتم را برانداز می‌کند.

گرچه ۱۸ سال بیشتر سن ندارد اما به جای پدر نان‌آور خانواده‌ای سه‌نفره است. مرتب ابروهایش را در هم می‌کشد گویی در دنیای خودش پر از غوغا بوده اما بی صدا فریاد می‌زند.

به سراغش می‌روم. از سردی و گرمی هوا شکایت می‌کند و می‌گوید: خودمان هم از اینکه در کنار قلعه جمع شویم و گاه انگشت اشاره رهگذران باشیم، خسته شده‌ایم و خواستار جانمایی مکانی هستیم.

وی با بیان اینکه علی رغم وجود خطر بالای تصادف در این میدان و سختی کار در کارگران، بیمه نداریم، می‌گوید: اگرچه مسئولان در چهارشنبه بازار قدیم مکانی ۵۰ متری برای بیش از ۲۰۰ کارگر مهیا کردند اما مورد رضایت نبود.

وی با بیان اینکه ایستگاه کارگری در بازار بهشتی بیرجند از اینجا دور و ناشناخته بود، می‌افزاید: بسیاری از کارفرماها اینجا به دنبال کارگر می‌آیند و کسی از بازار بهشتی اطلاعی ندارد.

این جوان کارگر می‌افزاید: مسئولان در گام اولیه باید اطلاع رسانی قوی و گسترده‌ای داشته باشند و بعد نسبت به جا به جایی اقدام کنند.

شکست طرح ایستگاه کارگری در یک ماه

حسن علیزاده، رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی بیرجند در گفت و گو با مهر با اشاره به مشکلات کارگران سر گذر بیان کرد: حق کارگر ساختمانی که صبح با بیل و کلنگ سر و کله می‌زند و این همه بنای ساختمانی به دست این افراد ساخته می‌شود، این نیست که در سرمای زیر صفر درجه و در سخت‌ترین گرما زیر درخت منتظر کار بماند.

وی با اشاره به ایستگاه کارگری واقع در بازار بهشتی، بیان کرد: این مکان به دلیل کوچک بودن و عدم برخورداری از سیستم گرمایشی و سرمایشی مورد استقبال کارگران قرار نگرفت.

علیزاده با بیان اینکه کارگران به میدان امام حسین (ع) عادت کرده‌اند و انتقال آنها به ایستگاه کارگری آسان نبود، افزود: این امر همکاری ادارات و دستگاه‌های متولی را می‌طلبید.

وی ادامه داد: ایستگاه کارگری به مدت یک ماه با استقرار دو نیرو و جمعی از کارگران فعال بود اما در نهایت با شکست مواجه شد.

تکلیفی برای شهرداری

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی بیرجند بیان کرد: از مسئولان به ویژه شورای شهر خواستاریم مجدد نشستی برگزار شود تا در همان میدان امام حسین (ع) مکانی برای ساماندهی کارگران اختصاص داده شود.

وی خواستار تملک یک زمین توسط شهرداری در میدان امام حسین (ع) شد و افزود: با توجه به وجود قلعه تاریخی در جوار میدان، ساماندهی کارگران به نفع مردم و قشر کارگر خواهد بود.

علیزاده با بیان اینکه در حال حاضر نوبت دهی به خصوصی در بین کارگران وجود ندارد که این امر حقوق افراد مسن را ضایع می‌کند، افزود: با ساماندهی کارگران و راه اندازی سامانه کارگر هوشمند، تمام مشکلات فعلی رفع می‌شود.

وی با اشاره به معضل وجود کارگر نماها در میدان امام بیان کرد: همچنین با ساماندهی کارگران، این قشر دارای شناسنامه شده و کارگر نماها و متکدیان که تنها به دلیل اهداف شخصی و جمع آوری نذورات در میدان تجمع می‌کنند، به حاشیه رانده می‌شوند.

نصب کانکس در میدان امام حسین (ع) برای ساماندهی کارگران

دلپسند، رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی و شهرداری بیرجند هم در گفت و گو با مهر با بیان اینکه تاکنون جلسات متعددی برای رفع مشکلات کارگران برگزار شده است، افزود: با بضاعت موجود، در بازار بهشتی اتاقی ۵۰ متری برای استقرار کارگران مجهز کردیم.

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی‌های لازم از طریق میدانی و فضای مجازی انجام شد، افزود: متأسفانه برخی از افراد حاضر در جمع کارگران سر گذر، متهاجر و کارگر نما هستند که در برابر این طرح شهرداری مقاومت کردند.

دلپسند با بیان اینکه نیاز داریم تمام دستگاه‌های اجرایی با شهرداری همکاری کنند، اظهار کرد: مکان موجود در بازار بهشتی، به دلیل رعایت موارد ترافیکی و سهولت دسترسی مکان خوبی است اما اینکه کارگران استقبال نمی‌کنند باید مسئولان چاره اندیشی کنند.

وی ادامه داد: پیشنهاد شده در میدان امام حسین کانکسی جانمایی شود تا بتوانیم نوبت دهی کارگران فصلی ساختمانی را در همان محل انجام دهیم که این صورت مسئله را پاک می‌کند و مشکلی را از پیش رو بر نمی‌دارد.

قصه پرغصه کارگری در بیرجند/سرگذر نیازمند گذر مسئولان

ضربه کارگر نماها به کارگران

دلپسند بیان کرد: این امر مشکلات کارگر نماها که روزانه منتظر توزیع نذورات نقدی و غیر نقدی بستگان متوفیان آرامستان و نهادهای خیریه هستند، را حل نمی‌کند.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی و شهرداری بیرجند گفت: پیشنهاد می‌کنیم بعد از جانمایی محل، دستگاه‌های اجرایی به شهرداری کمک کنند تا نهادهای خیریه از پخش کمک‌های نقدی و غیر نقدی در محل خودداری کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به تاکید فرماندار و شهردار مبنی بر رفع مشکل، نسبت به جانمایی محل و نصب کانکس اقدام می‌کنیم، گفت: این کانکس ظرف کمتر از ۱۰ روز تجهیز کرده و در اختیار انجمن صنفی کارگران قرار می‌دهیم.

دلپسند بیان کرد: خریداری ملکی مشابه ایستگاه کارگری موجود در بازار بهشتی، مشروط به تصمیم شهردار و شورای شهر بوده و پروسه‌ای زمان بر است.

بدیهی است کارگران عامل اصلی توسعه و شکوفایی اقتصادی بوده و از ارکان اساسی تولید محسوب می‌شوند که نیازمند حمایت بیشتری از سوی متولیان هستند تا بتوانند پینه دست‌های خسته شأن را بهایی شیرین بخشند.

شاید وقت آن رسیده مسئولان با قرار گرفتن زیر چتر همدلی، راهکاری مؤثر برای حل موانع موجود بیاندیشند. هرچند صحبت‌های متولیان پیرامون حمایت از کارگران سر گذر خبرهای خوشی را صادر می‌کند اما می‌طلبد در روند عملیاتی شدن، بیش از وضعیت فعلی تسریع شود.

جذب ۹۰ درصدی تسهیلات اشتغال‌زایی توسط کمیته امداد خراسان جنوبی/ رپرتاژ

 

جذب 90 درصدی تسهیلات اشتغال‌زایی توسط کمیته امداد خراسان جنوبی

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کشور با بیان اینکه استان خراسان جنوبی در سال گذشته ۹۰ درصد تسهیلات اشتغال را جذب کرده است گفت: برای کارآفرینانی که جامعه هدف ما را شاغل کنند تسهیلات قرض الحسنه ۱۵۰ میلیون تومانی اعطا می‌شود.

مرتضی فیروزآبادی در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی، اظهار داشت: به طور منظم به استان‌‌های کشور سفر می‌کنیم تا وضعیت برنامه‌های اشتغال را ببننیم، از استان‌ها ارزیابی داشته باشیم و مشکلات مربوط به اشتغال را ببنیم.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور با بیان اینکه رفع کردن مشکلات اشتغال در جامعه هدف از دیگر اهداف سفرهای استانی ما در کمیته امداد است افزود: فرصت‌های جدیدی که برای اشتغال ایجاد می‌شود تا بتوانیم از آنها جامعه هدف را بهره‌مند سازیم.

وی با بیان اینکه شاغل کردن اقشار ضعیف جامعه که بخشی زیادی از آنها در جامعه کمیته امداد است از دیگر اهداف است گفت: در خراسان جنوبی برنامه سال گذشته ما در بحث اشتغال مانند نرم کشوری محقق شده بود که نزدیک به ۹۰ درصد جذب تسهیلات داشتیم و فرصتهای شغلی هم محقق شده است.

فیروزآبادی افزود: امیدواریم امسال با تزریق منابع ما و استانداری اشتغال را با کیفیت بالاتری داشته باشیم. منطقه ویژه اقتصادی نیز فرصت بسیار خوبی برای ما است و شرکت‌هایی که اینجا سرمایه‌گذاری می‌کنند رونق منطقه را ایجاد می‌کنند. امیدواریم بتوانیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم و بخشی از نیروی انسانی که در کمیته امداد منتظر شغل هستند از این طریق شاغل کنیم.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور گفت: برای تحقق این امر دو مسیر کلی داریم یکی به افراد تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات می‌دهیم تا شغل ایجاد کنند و دوم به کارآفرینانی که افراد تحت پوشش را جذب کنند ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرضه الحسنه استخدام پرداخت می‌شود.

وی افزود: مزیت‌های اقتصادی و اختصاصی هم برای افراد داریم. وام خود اشتغالی به خود افراد و وام کارفرمایی برای اشتغال افراد نیازمند اعطا می‌شود.

 

 

مکان های بلا استفاده شهرداری به کارگاه تولیدی مددجویان تبدیل شود

بیرجند- معاون کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: خواستاریم در صورت امکان مکان‌های بلا استفاده متعلق به شهرداری برای ایجاد کارگاه‌های تولیدی با تخفیف ویژه در اختیار مددجویان قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی فیروزآبادی جمعه شب در دیدار با شهردار بیرجند بر تأمین بازار فروش محصولات با همکاری شهرداری در راستای کاهش دغدغه مددجو و رسیدن به درآمد قابل قبول تاکید کرد و افزود: خواستاریم در صورت امکان مکان‌های بلا استفاده متعلق به شهرداری برای ایجاد کارگاه‌های تولیدی با تخفیف ویژه در اختیار مددجویان قرار گیرد.

وی توانمندسازی مددجویان با ایجاد اشتغال را مهم‌ترین اولویت کمیته امداد دانست و افزود: امیدواریم با تعامل بیش از پیش بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود در راستای کاهش دغدغه‌ها و توانمندسازی قشر ضعیف جامعه گام برداریم.

فیروز آبادی اظهار کرد: تأمین بازار فروش محصولات با هدف کاهش دغدغه مددجویانی که در این بخش ورود می‌کنند را به جد پیگیری می‌کنیم.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) بیان کرد: واگذاری تاکسی با ارائه تسهیلات به مددجویان تحت حمایت علاوه بر اشتغال‌زایی در توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل هم مؤثر خواهد بود.

وی بیان کرد: در حوزه بازار فروش در فضای مجازی هم اقداماتی انجام شده و با توجه به تمایل افراد به فروش فیزیکی در نمایشگاه‌ها و بازارچه‌ها باید این مسیر هموار شود.

محمد عرب مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی هم در این دیدار با بیان اینکه در راستای توانمندسازی مددجویان امداد تفاهم نامه ارتقای همکاری کمیته امداد استان و شهرداری بیرجند امضا شده است، گفت: در این تفاهم نامه مواردی ماندند تسهیل در شرایط واگذاری فضاهای در اختیار شهرداری، مشارکت با امداد در جهت برپایی نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های دائمی تعهد شده است.

مهدی بهترین، شهردار بیرجند هم در این دیدار با بیان اینکه رویکرد مدیریت شهری توانمندسازی و کارآفرینی است، گفت: شهرداری آمادگی دارد در چارچوب قوانین و مقررات و با استفاده از توان و ظرفیت‌های موجود، با کمیته امداد درجهت ارتقای خدمت‌رسانی به نیازمندان، تعامل و همکاری داشته باشد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) خبر داد:
راه‌اندازی ۸۰ هزار پنل خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد در سال جاری
فیروزآبادی با اشاره به ایجاد ۴۲۰ هزار فرصت شغلی توسط کمیته امداد در سال گذشته، گفت: امسال برنامه داریم ۸۰ هزار نیروگاه خورشیدی برای مددجویان نصب و راه‌اندازی کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی،مرتضی فیروزآبادی -معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره)- شامگاه (۱ تیر) در دیدار با استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: سال گذشته ۵۰۰ هزار فرصت شغلی باید در کشور ایجاد می‌کردیم که ۴۲۰ هزار فرصت شغلی محقق شد.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته با همکاری مجموعه دولت، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و استانداران حدود ۹۰ درصد تسهیلات اشتغال کمیته امداد جذب شد، افزود: توزیع تسهیلات اشتغال نیز به سمت مناطق محروم و کم‌برخوردار است بنابراین جمعیت مددجویی استان از کشور را ملاک قرار می‌دهیم و نقاطی که مددجوی بیشتری است منابع تسهیلاتی بیشتری اختصاص می‌دهیم.

 

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) در ادامه عملکرد جذب منابع اعتباری در مناطق محروم را خوب ارزیابی کرد و گفت: امسال سیاست خودکفایی را ملاک قرار دادیم و تأکید شده در سال جاری از طرح‌های سال‌های گذشته ۱۰۰ هزار خانوار را خودکفا و از چرخه حمایت کمیته امداد خارج کنیم.

 

فیروزآبادی با بیان اینکه سال گذشته عملکرد اشتغال و اصابت به هدف کمیته امداد خیلی خوب بود، تصریح کرد: با راستی‌آزمایی انجام شده توسط کارشناسان کمیته امداد، ۹۳ درصد تسهیلات پرداخت شده منجر به راه‌اندازی شغل شده است که راستی‌آزمایی وزارت کار نیز همین عدد را تایید می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه طرح‌های اشتغال به مدت پنج سال مشمول نظارت‌های مستمر هستند، افزود: کسانی که تسهیلات اشتغال دریافت می‌کنند اما طرح اجرا نمی‌کنند باید تسهیلات آنها دین حال شود و این در قانون و قرارداد بانک با متقاضی وجود دارد البته در بانک‌های این انگیزه نیست. سال گذشته ۲ هزار نفر که انحراف از طرح اشتغال داشتند به بانک‌ها معرفی کردیم تا تسهیلات آنان دین حال شود البته تاکنون انجام نشده است.

 

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با اشاره به تشکیل صندوق ضمانت وام اشتغال اعلام کرد: تلاش می کنیم ضمانت پرداخت تسهیلات به مددجویان از این طریق تامین شود که سال گذشته در قانون بودجه به ما مجوز داده شد و اساسنامه تهیه و هیئت مدیره منصوب شده است و اکنون منتظر هستیم که ثبت شرکت‌ها شناسه ملی را صادر کند. برآورد ما این است که بتوانیم ۵۰۰ میلیارد تومان در سال اول برای پشتوانه جذب کنیم که اگر این مهم محقق شود تا ۵ هزار میلیارد تومان طبق همین ضوابط بانکی می‌توان ضمانت‌نامه صادر کرد.

 

فیرزوآبادی با بیان حمایت کمیته امداد از طرح‌های دانش بنیان ادامه داد: هفته گذشته نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا در تهران برگزار شد و کمیته امداد امام خمینی(ره) تسهیلات ارزان قیمت برای خرید تجهیزات فناورانه از شرکت‌های دانش بنیان و خلاق در اختیار مجریان طرح های اشتغال مورد حمایت و راهبران اشتغال این نهاد قرار می‌دهد.

 

وی افزود: کمیته امداد استان خراسان جنوبی ۲۰ طرح دانش بنیان معرفی کرد و با توجه به وجود انگیزه در این استان تسهیلات مورد نیاز را در اختیارشان قرار خواهیم داد.

 

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با اشاره به تفاهم‌نامه کمیته امداد با شرکت تراکتورسازی تصریح کرد: در نیمه دوم سال گذشته ۷۰۰ تراکتور به مددجویان واگذار شد اما در این استان چون سوخت اختصاص ندادند از سهمیه ۷۰ تراکتور خراسان جنوبی توانستند ۲۵ مورد را جذب کنند.

 

فیروزآبادی با تشریح برنامه راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی برای مددجویان، افزود: سال گذشته ۴۰ هزار واحد صفحه خورشیدی برای مددجویان تعهد داشتیم که محقق نشد. امسال نیز برنامه داریم علاوه بر تکمیل تعهدات سال پیش، ۴۰ هزار صفحه خورشیدی دیگر نصب و راه‌اندازی کنیم.

 

وی بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات این است که بتوانیم شرکت‌های بزرگی را بسیج کنیم تا پشتوانه و پوشش‌دهنده مشاغل خرد در تأمین نهاده و فروش محصولات باشند البته این جزو کارهای خیلی سخت است که خیلی نمی‌توان قول داد که زودهنگام محقق شود به عنوان مثال اکنون تولید فرش را خود کمیته امداد انجام می‌دهد همین کار در خراسان جنوبی شروع شده و مقداری هم جلو رفتیم.

 

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با اشاره به اینکه در حوزه اشتغال در این مدت هر آنچه از دولت و مجلس خواستیم برای ما انجام دادند، عنوان کرد: برخی از طرح‌های اشتغال در خراسان جنوبی خیلی بزرگ شده و این اتفاق بسیار خوبی است که باید با استفاده از ظرفیت استانداری و کارگروه تولید باید مورد حمایت قرار گیرند.

 

 

 

۲۶ هزار نفر از خراسان جنوبی در جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند

بیرجند- مدیرکل نهاد کتابخانه های خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۲۶ هزار نفر از خراسان جنوبی در جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند، گفت: مهلت شرکت در این جشنواره تا ۱ مهرماه تمدید شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود حاجی صبح شنبه به خبرنگاران اظهار کرد: بنا بر اعلام دبیرخانه دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی، بنا بر درخواست‌های دبیرخانه‌های استانی، سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی شرکت‌کننده به منظور بهره‌مندی هر چه بیشتر از فراغت پیش رو در فصل تابستان و برای خوانش حداکثری کتاب‌ها و مشارکت هر چه بیشتر اعضای خانواده‌ها، مهلت شرکت در این جشنواره تا ۱ مهرماه سال جاری تمدید شد.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی بیان کرد: دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی از سری برنامه‌های بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا علیه السلام، به میزبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود.

حاجی افزود: اشاعه و ترویج فرهنگ و معارف ائمه معصومین (ع) و آموزه‌های آن به ویژه فرهنگ منوّر رضوی، گسترش فعالیت‌های کتاب‌خوانی و مطالعه کتاب‌های مرتبط با سیره پاک ائمه معصومین (ع) به‌ویژه حضرت امام رضا (ع) شناسایی و معرفی کتاب‌های فاخر مرتبط با فرهنگ و سیره اهل بیت (ع) از طریق انتشار گسترده این آثار و اعتلای فرهنگ ایرانی متکی به فرهنگ دینی از اهداف این جشنواره در دوازدهمین دوره برگزاری است.

وی افزود: این دوره از جشنواره ضمن تمرکز بر منابع مرتبط با سیره حضرت امام رضا علیه السلام، دارای بخشی ویژه با محوریت حضرت امام حسن عسکری (ع) نیز خواهد بود.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی یادآور شد: این جشنواره در قالب‌ها و رشته‌های متنوع فرهنگی و هنری از جمله قصه‌گویی، شعر، داستان، هنرهای تجسمی، هنرهای غیرتجسمی و… در بخش‌های فردی یا گروهی و خانوادگی، به دو شیوه مکتوب و الکترونیک میزبان علاقه‌مندان است.

گفتنی است، علاقه‌مندان به منظور شرکت در این جشنواره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی www.razavi.samakpl.ir مراجعه کنند.

 

 

 

 

درخشش دانش آموز بیرجندی درالمپیاد بین المللی هندسه/۲

مدیر آموزش و پرورش بیرجند گفت: دانش آموز بیرجندی مقام دوم المپیاد بین المللی هندسهIGC را کسب کرد.

مچید بهدانی با اشاره به برگزاری المپیادها و مسابقات در سطوح مختلف به منظور کشف استعدادهای برتر در زمینه های مختلف افزود: یکی از این المپیادهای بین المللی که در اردیبهشت امسال برگزار شد، المپیاد بین المللی هندسه IGC بود؛ که در ۲۹ اردیبهشت در استان های تهران، مشهد، اصفهان، یزد وکرمان  برگزار شد.
بهدانی با اشاره به اینکه یکی از حاضرین در این المپیاد بین المللی، مینا غلامی دانش آموز دبیرستان فرزانگان شهرستان بیرجند بوده است، اظهار کرد: این دانش آموز که در مشهد مقدس آزمون داد، موفق به کسب مدال نقره شد.

مدیرآموزش و پرورش شهرستان بیرجند با اشاره به اینکه مرحله دوم مسابقات به زودی برگزارخواهدشد، بیان کرد: به برگزیدگان مرحله دوم، خط کش طلا، نقره و برنز اهدا می شود.

وی گفت: المپیاد هندسه IGC با هدف کشف استعداد ها و پروش دانش آموزان ۱۲ تا ۱۷ سال برای ارائه روش های نوآورانه حل مسائل هندسی و تربیت متخصصین خلاق در حوزه های مهندسی و پزشکی از جمله گرایش هندسه محاسباتی، مهندسی کامپیوتر و دینامیک مهندسی مکانیک – هوش مصنوعی و مهندسی پزشکی برگزار می شود.

راهیابی ۱۸فرهنگی بیرجندی به مرحله کشوری جشنواره الگوهای تدریس/۷

مدیرآموزش و پرورش شهرستان بیرجند گفت: نوزدهمین دوره جشنواره الگوهای تدریس برتر با هدف تقویت شایستگی های حرفه ای معلمان، تنوع بخشی به محیط های یادگیری و بهبود کیفیت یاددهی و یادگیری با تاکید بر تربیت تمام ساحتی از ابتدای فروردین ماه آغاز شد.

بهدانی با بیان اینکه این جشنواره در چهار مرحله مدرسه ای، منطقه ای، استانی و کشوری برگزار می شود، عنوان کرد: ابتدا فرآیند ثبت نام و شرکت افراد در این جشنواره در تمامی مدارس  شهرستان  انجام گرفت و تعداد ۱۲۰ نفر ثبت نام کردند که  از این تعداد ۱۹ نفر ازفرهنگیان شهرستان بیرجند موفق به کسب رتبه استانی شدند.

وی اظهار داشت: بعد از انجام ثبت نام، شرکت کنندگان در محورهای مختلف در بخش حضوری و غیرحضوری آثار خودشان را تولید کردند و داوری آثار در مرحله منطقه ای توسط داوران تخصصی انجام گرفت و در بخش غیرحضوری در هر محور به ازای هر درس سه نفر و در بخش حضوری در هر درس یک نفر به عنوان برگزیده استانی به مرحله کشوری راه پیدا کردند.

 

 

 

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی انتقاد کرد:
عدم حمایت از چاپ کتب حوزه دفاع مقدس/۳-۷

 

سرهنگ فلاحی گفت: در زمینه نگارش و چاپ کتاب‌ها در حوزه دفاع مقدس با وجود پیگیری‌های فراوان تاکنون هیچ حمایتی دولتی صورت نگرفته است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی- درگفت‌وگو با شبستان  با بیان این‌که در بخش چاپ کتاب‌های حوزه دفاع مقدس هیچ حمایت دولتی صورت نگرفته است، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۱ قدم‌های خوبی در زمینه چاپ کتاب اسنادی، تاریخ شفاهی، خاطرات فردی و گروهی و… در حوزه دفاع مقدس برداشته شده‌است.

وی با بیان این‌که هرسال سهمیه در خصوص چاپ کتاب از سوی بنیاد به استان ابلاغ می‌شود، افزود: در حال حاضر سهمیه در نظر گرفته شده هر سال برای چاپ کتاب در استان ۶۰ عنوان کتاب است که در سال ۱۳۹۹ با وجود شیوع بیماری کرونا و عدم ارتباط‌گیری ۲۹ عنوان کتاب تولید شد.

سرهنگ فلاحی یادآور شد: سال ۱۴۰۰ هم گام های محکم تری در این‌ راستا برداشته شد و از ۶۰ عنوان کتاب، ۵۸ عنوان کتاب به چاپ رسید و تنها دو کتاب کسری داشتیم.

به گفته وی در سال گذشته هم از ۶۰ عنوان سهمیه در نظر گرفته شده، فراتر رفته و کار چاپ و تولید ۶۸ کتاب در دستور کار قرار گرفت و در نهایت ۶۳ عنوان کتاب به چاپ رسید و امسال هم بر اساس پیگیری های انجام شده بیشتر از سهمیه استانی تولید کتاب در دستور کار این نهاد قرار گرفته است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌ها دفاع مقدس استان با اشاره به گرانی کاغذ و… تأکید کرد: با وجود مشکلات پیش رو، به شدت در مضیقه بوده و نیاز به حمایت های دولتی و اختصاص اعتبار است.

سرهنگ فلاحی با بیان اینکه نگاه ما در حوزه چاپ کتاب کمی است و باید به سمت ارتقای کیفی قدم برداشت، یادآور شد: ارتقای کیفیت کتاب های حوزه دفاع مقدس با هدف ارتقای فرهنگ، منوط به تأمین اعتبار و حمایت جدی استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی است.

وی با توجه به برتر بودن لااقل یک کتاب در هر سال بین کتاب های تولید شده، گفت: سال ۱۴۰۰ کتاب «به عشق امام» در سطح کشور حائز رتبه برتر شد و سال گذشته هم از کتاب های تولید شده ۳۴ عنوان در حوزه جوان و نوجوان بوده که در این زمینه هم حائز کسب رتبه برتر شدیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌ها دفاع مقدس استان هزینه تولید و چاپ کتاب را بین ۳.۵ تا ۱۰ میلیون تومان ذکر کرد و یادآور شد: با توجه به هدف ارتقای فرهنگ ایثار و شهادت و ایجاد ارتباط نسل جوان با دفاع مقدس برای افزایش کمی و کیفی کتاب نیاز به حمایت جدی دولت است.

سرهنگ فلاحی با بیان اینکه در حال حاضر بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نسخه از هر کتاب چاپ می شود، افزود: در صورت تأمین اعتبار می توان تعداد نسخ بیشتری از کتاب را به چاپ رساند.

فعالان کانونی خراسان جنوبی به زیارت مزار شهید رجایی می روند

مدیر کانون شهید رجایی علی آباد فنود سربیشه از حضور ۵۰ نفر از اعضای این کانون بر مزار شهید رجایی در شهریور ماه امسال خبر داد.

محمدحسین علی آبادی- مدیر کانون شهید رجایی علی آباد فنود سربیشه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی با اشاره به حضور ۵۰ نفر از اعضای کانون بر مزار شهید رجایی در ۸ شهریور ماه امسال گفت: این اردوی تفریحی، زیارتی به مدت چهار روز پیش بینی شده است و شرکت کنندگان این اردو علاوه بر گرد آمدن بر مزار شهید رجایی، به مرقد مطهر امام راحل، قم، جمکران و… نیز مشرف می شوند.

وی هزینه ایاب و ذهاب، اسکان، پذیرایی و… برای برگزاری این اردو را بالغ بر یکصد میلیون تومان ذکر کرد و گفت: هزینه مورد نیاز برای برگزاری این اردوی زیارتی -تفریحی با همکاری و حمایت خیران تأمین می شود.

علی آبادی تعداد اعضای کانون شهید رجایی علی آباد فنود را ۸۵ نفر اعلام و با بیان اینکه ۵۰ درصد اعضای کانون در این اردوی زیارتی، تفریحی شرکت می کنند، ابراز امیدواری کرد: بر اساس پیگیری های به عمل آمده بتوان با افزایش تعداد روزهای اردو به پنج روز، شرکت کنندگان در این اردو را به زیارت ثامن الححج علی ابن موسی الرضا(ع) نیز ببریم.

وی از کلنگ زنی ساختمان بیت الزهرا (س) در روستای علی آباد خبر داد و افزود: این ساختمان چندی پیش با حضور مسئولان استانی و شهرستانی کلنگ زنی شد.

مدیر کانون شهید رجایی علی آباد فنود سربیشه با بیان اینکه کار نقشه برداری این پروژه تمام شده و کار خاک‌برداری نیز بعد از عید سعید قربان انجام می شود، گفت: برای تکمیل این ساختمان بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

علی آبادی یادآور شد: احداث ساختمان بیت الزهرا(س) با زیربنای سه هزار و ۵۰۰ متر در دستور کار قرار دارد و پس از تکمیل، این ساختمان مکانی برای اجرای برنامه های مذهبی، فرهنگی و… روستا خواهد بود.

به گفته وی این ساختمان در دو طبقه احداث می شود و در مواقع بحران به عنوان اسکان اضطراری مورد بهره برداری قرار می گیرد.

این مدیر کانون یادآور شد: اعتبارات مورد نیاز برای احداث این پروژه از محل خیران تأمین می شود و تاکنون یکصد میلیون تومان به صورت نقدی توسط خیران پرداخت شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: این پروژه در بازه زمانی دو ساله تکمیل و در روز علی آباد سال ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد.

بیش از ۳۰ هزار حکم رتبه بندی فرهنگیان بیرجند صادرشد/ برای رپرتاژپیگیری شود

مجید بهدانی در نشست صمیمی که باحضور سیدعلیرضا موسوی نژاد مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی و وجمعی از همکاران مدیریت آموزش و پرورش  شهرستان بیرجندبرگزارشدگفت: درسال تحصیلی گذشته اتفاقات خوبی رقم خورد که نتیجه تلاش شبانه روزی همکاران بوده است.
بهدانی بااشاره به کمبود نیروی انسانی در حوزه ابتدایی گفت: دوره ابتدایی حساس ترین و بااهمیت ترین دوره نظام آموزشی است و موفقیت یا ناکامی دانش آموزان در پایه‌های بالاتر به کیفیت این دوره بستگی دارد.
وی افزود: به لحاظ کمی، بیشترین آمار دانش آموزان و معلمان مربوط به این دوره است و از نظر کیفی نیز دوره ابتدایی نقش تاثیر گذاری در تکوین شخصیت دانش آموزان در ابعاد مختلف دارد.
بهدانی گفت: درسال گذشته ۸۰۰کلاس درس دردوره ابتدائی کمبود داشتیم که باتلاش کارشناسان حوزه مربوطه توانستیم این کمبود را در مهرماه سال گذشته به خوبی پشت سر بگذاریم.
وی به برخی از اقدامات انجام شده در حوزه آموزش متوسطه اشاره کردوگفت: درسال گذشته ما تجلیل  از رتبه های برتر کنکورو تجلیل از برگزیدگان مرحله شهرستانی جشنواره نوجوان خوارزمی و… را داشتیم که باعث تزریق انگیزه دربین دانش آموزان و همکاران شد.
بهدانی  با بیان اینکه یکی از مهم ترین رویش های معنوی در جامعه برگزاری مراسم معنوی اعتکاف است گفت:  از آنجا که اعتکاف، رویشی دوباره برای قلب های خسته و فرصتی مغتنم برای بهره بردن از ارزش های معنوی و انس بیشتر نوجوانان و جوانان با مسجد است‌، براین اساس سال گذشته شاهد حضورباشکوه دانش آموزان در این مراسم معنوی بودیم.
وی همچنین به تشییع شهدای گمنام در مدارس اشاره کردوگفت: مراسم استقبال از شهیدان گمنام  در مدارس یکی از بزرگترین و مهم ترین مراسم هایی بودکه در سال تحصیلی گذشته برگزارشد.
وی در ادامه به بحث رتبه بندی معلمان اشاره کردوگفت: بیش از ۳۰هزار حکم رتبه‌بندی و همچنین احکام ترمیم حقوق بیش از ۴ هزار نفربا تلاش شبانه روزی همکاران حوزه اداری مدیریت آموزش و پرورش بیرجند صادر شده است.
مدیرآموزش و پرورش شهرستان بیرجند در ادامه سخنانش به جمع آوری لوازم اسقاطی درمدارس روستایی شهرستان بیرجند اشاره کردوگفت: طرح جمع آوری لوازم اسقاطی از ۷خرادماه آغاز شده است و تاکنون بیش از ۴۰ مدرسه از مدارس روستایی شهرستان بیرجند تخلیه شده اند وکار جمع آوری تا تخلیه کامل همه مدارس  ادامه خواهد داشت.
وی به سفرهای تابستانی همکاران به همدان اشاره کردوافزود:ثبت نام از همکاران شاغل و بازنشسه آموزش و پرورش برای اعزام به سفر تفریحی همدان از ۲۵ خردادماه شروع شده است و تا کنون بیش از ۸۰۰ نفر ثبت نام کرده اند.

 

 

 

درخشش داوطلب هلال احمر خراسان جنوبی در مسابقات سراسری قرآن کریم/۲-۳

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از درخشش داوطلب هلال احمر استان با کسب رتبه برتر در رشته تفسیر مسابقات سراسری قرآن کریم جمعیت هلال احمر خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی محمد علی کاوسی، افزود: مسابقات قرآن کریم، نهج‌البلاغه و احکام ویژه کارکنان، امدادگران و داوطلبان هلال احمر با هدف ترویج و گسترش فرهنگ زندگی قرآنی و تبیین آموزه‌های روح بخش قرآن کریم طی دو مرحله در سال جاری برگزار شد.

وی با بیان این که با رقابت شرکت کنندگان، از هر رشته یک نفر برای مسابقات کشوری به دبیرخانه مسابقات اعلام شد افزود: در مرحله کشوری هم رتبه نخست تفسیر به «اعظم آذری»، داوطلب جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی رسید.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی تفسیر قرآن با محوریت سوره یاسین را از رشته‌های این مسابقات در بخش تفسیر دانست و گفت: امیدواریم با تلاش و همت همکاران و برنامه‌ریزی و هماهنگی بیشتر در دیگر مسابقات بتوانیم زمینه شرکت و حضور بیش از پیش همکاران را فراهم کنیم.

 

 

 

 

 

پنج خدمت فیزیوتراپی در خراسان جنوبی تحت پوشش بیمه قرار گرفت/

برای رپرتاژپیگیری شود

پنج خدمت فیزیوتراپی در خراسان جنوبی تحت پوشش بیمه قرار گرفت

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: پنج کد خدمت فیزیوتراپی مشمول پوشش جدید بیمه سلامت شده است و مددجویان بهزیستی می‌توانند در مراکز طرف قرارداد، این خدمات را دریافت کنند.

شهرام شیخانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ملاک بهره‌مندی از فرانشیز بیمه خدمات توانبخشی در استان برخورداری از بیمه پایه سلامت، وجود معلولیت، داشتن کد فعال در سامانه‌های مددجویی سازمان بهزیستی و وجود قرارداد بین کلینیک توانپزشکی ارائه دهنده خدمت و سازمان بیمه سلامت است.

وی گفت: استفاده از دستگاه Magnetic Field Therapy برای توانبخشی اندام‌ها ۱۰ جلسه در سال، استفاده از CPM یا لیزر کم‌توان برای توانبخشی اندام‌ها هر اندام ۲۰ جلسه در سال، استفاده از دستگاه ESWT با توان کم برای درمان دردهای اسکلتی – عضلانی و ترمیم بافت نرم به ازای هر ناحیه ۱۰ جلسه در سال از جمله پنج خدمت فیزیوتراپی است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: استفاده از دستگاه لیزر پرتوان برای کاربردهای عصبی – اسکلتی – عضلانی برای هر ناحیه ۱۰ جلسه در سال و شتاب ارتعاش تمام بدن ۱۰ جلسه در سال نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

وی افزود: براساس تفاهم‌نامه منعقد بین سازمان بهزیستی و سازمان بیمه سلامت ایران در شهریور سال گذشته پوشش‌های بیمه‌ای ویژه معلولان افزایش یافته و ۵۹ کد خدمت ویژه معلولان و جامعه هدف بهزیستی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته است که ۷۰ درصد هزینه‌ها در بخش خصوصی و دولتی توسط بیمه پرداخت می‌شود.

شیخانی گفت: تاکنون ۱۲ هزار نفر در قالب ۱۴ هزار و ۲۴۲ نشان در سامانه ثبت شده‌اند که دارای پوشش بیمه‌ای معتبر در هر یک از اشکال بیمه ایرانیان، همگانی، روستایی و عشایری و سایر اقشار هستند.

وی عنوان کرد: این افراد در صورت نیاز به هر یک از خدمات توانبخشی و تجویز آن از سوی پزشک معالج می‌توانند به کلینیک‌های دارای مجوز از دانشگاه علوم پزشکی یا سازمان نظام پزشکی که با بیمه سلامت قرارداد دارند، مراجعه کرده و از فرانشیز در نظر گرفته شده معادل ۷۰ درصد تعرفه مصوب بخش‌های ارائه دهنده خدمات مذکور اعم از دولتی، عمومی غیردولتی، خیریه و خصوصی استفاده کنند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: چهار هزار و ۳۲۳ معلول جسمی و حرکتی در سامانه بیمه سلامت نشان‌دار شده‌اند و می‌توانند از خدمات فیزیوتراپی تحت پوشش بیمه استفاده کنند.

وی گفت: ۳۳ مرکز فیزیوتراپی استان با بیمه سلامت قرارداد منعقد کرده‌اند که از این تعداد ۱۹ مرکز در بیرجند، چهار مرکز در قاینات، چهار مرکز در طبس، ۲ مرکز در فردوس و یک مرکز در نهبندان است.

شیخانی ادامه داد: در هر کدام از شهرستان‌های درمیان و بشرویه نیز یک مرکز فیزیوتراپی با بیمه سلامت قرارداد دارند که معلولان برای خدمات مورد نیاز می‌توانند مراجعه کنند.

 

 

 

 

مصرف برق در خراسان جنوبی افزایش یافت/۷

مصرف برق در خراسان جنوبی ۱۰ درصد افزایش یافت

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: مصرف برق هفته گذشته به دلیل گرمای شدید در استان ۱۰ درصد افزایش یافت و با توجه به تداوم هوای گرم، صرفه‌جویی در مصرف انرژی همچنان مورد تاکید است.

مهدی دادگر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیک مصرف برق استان در سال جاری با مصرف ۳۵۰ مگاوات در ۳۱ خرداد به ثبت رسید.

وی گفت: استفاده از دمای آسایش ۲۵ تا ۲۶ درجه، دور کُند کولر آبی، سایبان، درزگیری مناسب، موکول کردن استفاده از وسایل برقی پرمصرف مانند جارو برقی، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی به ساعات غیر از پیک (ساعت خنک انتهای شب و ابتدای روز) باعث کاهش حدود ۲۰ درصدی میزان برق مصرفی می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با اشاره به تغییر ساعت کاری ادارات استان اظهار داشت: انتظار ما با تغییر ساعت کاری ادارات مدیریت هشت مگاوات برق در ساعت در اوج بار روزانه بوده که این هدف در استان به خوبی محقق شده است.

وی افزود: در حال حاضر ۴۰ تیم با ۸۰ نیرو در حال پایش ادارات استان هستند اما تاکنون در مورد افزایش مصرف برق ادارات اخطاری صادر نشده است.

دادگر تصریح کرد: برای گذر از تابستان، مدیریت مصرف برق از سوی مشترکان در ساعات اوج بار به مدت ۱۱ ساعت در روز لازم است بنابراین مدیریت و همراهی در مصرف برق توسط مشترکان از ساعت ۱۱ تا ۱۷ همچنین از ساعت ۱۷ تا ۲۲ ضرورت دارد.

وی گفت: در صورتی که مشترکان، مصارف عمده برق خود را به ساعات غیر اوج بار منتقل کنند، وسایل سرمایشی به صورت مدیریت شده استفاده شود و وسایل برقی پرمصرف در ساعات اوج بار به کار نرود، علاوه بر اینکه می‌توانند مشمول طرح پاداش ۲۰ برابری صرفه‌جویی در مصرف برق شوند از صدور قبض‌های با تعرفه مضاعف ناشی از مصرف بالا جلوگیری کنند.

هفته گذشته و برای چند روز متوالی بیرجند جزو دومین و سومین مراکز استان‌های گرم کشور قرار گرفت و ایستگاه‌های دهسلم، بندان و طبس با ثبت ۴۹ درجه از جمله گرمترین ایستگاه‌های کشور بوده‌اند.

دمای هوا در خراسان جنوبی نسبت به شرایط نرمال چهار تا ۶ درجه افزایش یافت که رقم بالایی است و نسبت به بلندمدت هم بی‌سابقه عنوان شد.

بنابر اعلام اداره کل هواشناسی، توده هوای گرم تا اواسط هفته جاری در خراسان جنوبی ماندگار است و به‌تدریج از شدت گرما در استان کاسته می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

۸۰ واحد خونی توسط داوطلبان در نهبندان به نیازمندان اهدا شد/۲

 

رئیس جمعیت هلال احمر نهبندان از اهدای ۸۰ واحد خونی توسط داوطلبان هلال احمر و شهروندان به نیازمندان در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ عبدالرضا ایمانی فرد با اشاره به خدمات هلال احمر در نهبندان، بیان کرد: این جمعیت تاکنون گام های مهمی در راستای کمک به نیازمندان اعم از توزیع بسته‌های معیشتی، راه اندازی کاروان‌های نذر آب و … برداشته است.

 

وی تامین خون بخشی از نیاز بیماران را از دیگر اقدامات خداپسندانه این جمعیت دانست و افزود: داوطلبان جمعیت هلال احمر در نهبندان به طور دوره ای و به مناسبت های مختلف، با اهدای خون به کمک بیماران می‌شتابند.

 

وی با اشاره به محرومیت های بسیاری از روستاییان در نهبندان بیان کرد: خیرین و نیکوکاران می‌تواند کمک های نقدی و غیر نقدی شان را‌ در راستای دستگیری از نیازمندان به شعبه هلال احمر تحویل دهند.

 

 

تصاویر منتخب دومین جشنواره ملی عکس میراث ماندگار منتشر شد/

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: ۱۰۰ تصویر منتخب دومین جشنواره ملی عکس میراث ماندگار منتشر شد.
به‌گزارش امروز خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی بیان کرد: از بین ۱۸۰۰ تصویر پذیرفته شده در دومین جشنواره ملی عکس میراث ماندگار خراسان جنوبی ۱۰۰ تصویر منتحب شامل تصاویر مقام‌های اول، دوم و شایسته تقدیر در سه بخش میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همراه با تصاویر برتر بخش بادامشک و شهرستان بیرجند منتشر شد.

 

 

 

 

 

کمبود نان و صفوف طولانی نانوایی ها در سربیشه/۲

اغلب شهروندان سربیشه‌ای گلایه‌شان از کمبود نان و صفوف طولانی نانوایی هاست طوری که به دلیل کمبود نان مجبورند ساعت‌ها در صف‌های طویل نانوانی ایستاده یا از این نانوایی‌ به‌ نانوایی رفته تا شاید نانی گیرشان بیاید.

کمبود نان و صفوف طولانی نانوایی ها در سربیشه

به گزارش فارس اغلب شهروندان سربیشه‌ای گلایه‌شان از کمبود نان و صفوف طولانی نانوایی هاست طوری که به دلیل کمبود نان مجبورند ساعت‌ها در صف‌های طویل نانوانی ایستاده یا از این نانوایی‌به‌نانوایی رفته تا شاید نانی گیرشان بیاید.

صادق میرزاجانی، یکی از شهروندان سربیشه‌ای در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از این شهرستان اظهارداشت: کمبود و پایین بودن کیفیت نان از یک سو و شلوغی صفوف نانوایی‌ها از سوی دیگر سبب شده روزانه چندین نوبت برای تامین نان مصرفی به در نانوایی مراجعه کنیم و بعد از انتظاری طولانی فقط تعداد اندکی نان عایدمان شود.

فروش آرد به سبب ارزانی نان

به گفته وی ارزانی نان سبب شده تا اغلب نانوایان اقدام به فروش آرد خود به قیمت آزاد کنند و همین موضوع کمبود و طولانی شدن صف‌های نانوایی را در شهر سربیشه رقم‌زده است.

حسین حاجی‌زاده، یکی دیگر از شهروندان سربیشه نیز همین گلایه را دارد و بازدیدهای میدانی خبرنگار فارس نیز حکایت از این موضوع در این شهر دارد.

وی خواستار بازدید و نظارت‌های مستمر نهاد ذی ربط در این زمینه شد چرا که به این واسطه مردم شهر با مشقت رو‌به‌رو شده و در‌به‌در به‌دنبال قوت لایموت خویش هستند.

کمبود نانوایی در مسکن مهر

مسعود بارانی، یکی از شهروندان مسکن مهر سربیشه نیز با اشاره به تعطیلی یکی از نانوایی‌ها این محله به دلیل تعمیر ادامه داد: گاهی روزها پایین هفته اغلب نانوایی‌ها تعطیل هستند و باید برای گرفتن نان به چند نانوایی در سطح شهر سر زد تا بالاخره نانی پیدا کنی.

به گفته وی به طور حتم باید برای جمعیت بالای این نقطه شهری مسئولان فکری بردارند چرا که با این کیفیت پایین و پخت کم که فقط زمان پخت را رعایت می‌کنند مردم این محله به زحمت بسیاری می‌افتند.

اما گفته‌های یک نانوا هم در سربیشه جالب است، «چندین سال است که دولت نرخ جدیدی برای نان نداده و گرانی هزینه‌های کارگری، اقلام مصرفی و… پخت نان را برای نانوایی بی‌صرفه کرده و این موضوع سبب شده برخی از نانواداران به سمت فروش آزاد آرد برای جبران هزینه‌های خود بروند».

همچنین در ماه‌های اخیر تعداد زیادی کیسه آرد از سهیمه برخی از نانوایی‌های سطح شهر کم شده و این میزان به دیگر نانوایی‌ها سربیشه تزریق نشده است.

نرخ جدید نان به زودی ابلاغ می‌شود

محمد رضا زرگری، مدیر جهاد کشاورزی سربیشه در پاسخ به گلایه‌های مردم این شهر اظهارداشت: براساس پیگیری انجام شده نرخ جدید نان به زودی ابلاغ و بخشی از دغدغه‌های متصدیان نانوایی رفع خواهد شد.

وی اضافه کرد: با توجه به این که پس از اجرای مرحله سوم طرح هوشمند‌سازی یارانه آرد و نان، سهمیه نانوایی‌ها در هر ماه بر اساس کارکرد دستگاه‌های کارتخوان در ماه قبل لحاظ می‌شود و کاهش سهمیه برخی نانوایی‌ها به دلیل رعایت نکردن این موضوع بود.

به گفته وی با وجود برگزاری جلسات توجیهی و اطلاع‌رسانی‌های انجام شده به متصدیان نانوایی‌ها نسبت به رعایت تراکنش کارت‌خوان، پس از پیگیری‌های فراوان و کمک به آن دسته از نانوایی‌هایی که به دلیل آگاهی نداشتن از سهمیه ماهیانه‌شان کسر شده ۲۵۰ کیسه آرد برای تیر ماه و برای یک بار به نانوایی اختصاص یافت تا نسبت به احیاء سهمیه از دست رفته قبلی اقدام کنند.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه ادامه داد: بازرسی‌ها از عملکرد نانوایان به‌صورت مستمر در حال انجام است و برای نانوایی‌های متخلف طی چند ماه اخیر پرونده تخلف تنظیم و به تعزیرات ارسال شده است.

 

 

 

 

در راستای خدمت رسانی به زائران اربعین انجام می شود؛

راه اندازی ۲ درمانگاه در عراق توسط جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی/۵

راه اندازی ۲ درمانگاه در عراق توسط جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: در راستای خدمت رسانی به زائران اربعین برای ایجاد دو درمانگاه توسط هلال احمر استان در عراق پیگیری می کنیم که موافقت های اولیه اخذ شده است.

محمد علی کاوسی پیش از ظهر شنبه در کمیته امداد و نجات اربعین حسینی با بیان اینکه خدمت مسیر اربعین توفیقی الهی است، افزود: جمعیت هلال احمر به عنوان متولی درمان و امداد و نجات در خارج کشور است و تمام خدمات درمان و دارویی باید با مجوز هلال احمر باشد.

وی با اشاره به خدمات هلال احمر خراسان جنوبی در کاظمین طی سال‌های گذشته، بیان کرد: اگر خدمات نیروهای هلال احمر استان در عراق طی اربعین امسال همانند گذشته مطلوب باشد، کار درمان و امداد و نجات اربعین به خراسان جنوبی سپرده می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ادامه داد: در راستای خدمت رسانی به زائران اربعین برای ایجاد دو درمانگاه توسط هلال احمر استان در عراق پیگیری می‌کنیم که موافقت‌های اولیه اخذ شده است.

کاوسی با تاکید بر اهمیت حفظ مردمی بودن پایگاه‌های درمان در عراق بیان کرد: مطابق سال‌های گذشته کمک‌های مردمی در بحث تأمین داروی مورد نیاز در راستای خدمت به زائران اربعین جمع آوری می‌شود.

وی خواستار توجه ویژه به خدمات میقات الرضا همزمان با اربعین شد و گفت: خواستاریم میقات الرضا تحت ستاد اربعین مدیریت شود تا بتوانیم خدمات شایسته ای به زائران و شیعیان پاکستانی و عراقی داشته باشیم.

کاوسی از ارائه آموزش‌های مورد نیاز به زائران حسینی در فضای مجازی شد و اظهار کرد: ارائه نکاتی کلیدی و امدادهای اولیه نقش مهمی در کاهش خسارت‌های احتمالی در مسیرهای پیاده روی دارد.

 

 

 

 

تولید کنندگان نوشت افزار ایرانی اسلامی تسهیلات می گیرند/ ۲-۳

با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولین استان، نشست هماهنگی پیرو چگونگی کمی و کیفی برگزاری نمایشگاه ایرانی اسلامی نوشت افزار و محصولات فرهنگی استان برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی علی فرخنده با تاکید بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان بومی استان، اظهار کرد: مقرر شده تسهیلات مناسبی به متقاضیان برای تولید محصولات فرهنگی تخصیص یابد که این اقدام تا حد خوبی پیشرفت داشته و در مرحله پرداخت می باشد.

وی با توجه به این که بازه برگزاری این نمایشگاه ٢٩ مردادماه لغایت ٣ شهریورماه سال جاری و مصادف با ایام شهادت جانسوز حضرت رقیه «س» و در آستانه اربعین حسینی «ع» است، گفت: رویدادهای فرهنگی و هنری  در نمایشگاه و همچنین اختصاص غرفه ای به منظور ارائه محصولات مناسب برای پیاده روی اربعین پیش‌بینی گردیده است.

فرخنده در پایان با اشاره به انتشار فراخوان آثار گرافیکی و محتویات دریافت شده به دبیرخانه این رویداد، اظهار کرد: لازم است آثار متناسب با فرهنگ و هویت اسلامی ایرانی مورد تایید قرار بگیرند، سپس نسبت به تولید و انتشار اقدام شود.

گفتنی است مطابق با برنامه ریزی های صورت گرفته این نمایشگاه ۲۹ مردادماه لغایت ٣ شهریورماه سال جاری در محل فرهنگسرای  بیرجند با مشارکت شهرداری، آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اتحادیه ارتباطات و محصولات فرهنگی و موسسه افق هزاره برگزارخواهدشد.

 

 

 

 

چتر بیمه‌ای که در دولت سیزدهم برای معلولان گسترش یافت/رپرتاژ پیگیری شود

چتر بیمه‌ای که در دولت سیزدهم برای معلولان گسترش یافت

 استفاده از خدمات بیمه‌ای یک ظرفیت قانونی است که برای معلولان فراهم شده و در یک سال گذشته بیمه سلامت پوشش خود را از ۹ به ۵۹ کد خدمت در جامعه هدف بهزیستی افزایش داده که تاثیر به سزایی در کاهش هزینه‌های خانوار و درمانی داشته است.

به گزارش ایرنا، براساس ماده ۶ قانون حمایت از حقوق معلولان؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است پوشش بیمه سلامت افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی را به گونه‌ای تامین کند تا علاوه بر تامین خدمات درمانی مورد نیاز، خدمات توانبخشی جسمی و روانی افراد دارای معلولیت را نیز پوشش دهد.

این پوشش بیمه‌ای تا قبل از دولت سیزدهم ۹ کد خدمت بود اما از شهریور سال گذشته پوشش بیمه سلامت برای افراد دارای معلولیت به ۵۹ کد خدمت افزایش یافت و تفاهم‌نامه آن بین سازمان بیمه سلامت و سازمان بهزیستی کشور منعقد شد.

پیرو این اقدام اساسی برای افراد دارای معلولیت، دستگاه‌های متولی استانی در خراسان جنوبی از سال گذشته ارایه این خدمات را آغاز کردند و به گفته مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی همه افراد واجد شرایط در همه بخش‌ها می‌توانند از خدمات بیمه سلامت در ۵۹ کد خدمت مد نظر استفاده کنند.

علی اربابی به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مددجویان برای استفاده از این کد خدمت‌ها باید بیمه پایه داشته باشند و در سامانه بیمه سلامت نشان‌دار شوند.

وی با تاکید بر اینکه همه ایرانیان قابلیت بیمه شدن را دارند و مشکلی در این زمینه نیست افزود: اگر فردی به لحاظ بیمه مشکل دارد، می‌تواند با مراجعه به بیمه سلامت از خدمات بیمه پایه بهره‌مند شود زیرا ساماندهی خدمات بیمه‌ای اهمیت دارد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی بیان کرد: خدمات بیمه‌ای از ۹ مورد به ۵۹ کد خدمت افزایش یافته که ۱۵ کد خدمت اعضای مصنوعی، ۱۱ کد خدمت گفتار درمانی، ۹ کد شنوایی‌سنجی، هفت کد خدمت بینایی‌سنجی، پنج خدمت فیزیوتراپی و ۶ کد خدمت توانبخشی از جمله آنهاست.

چتر بیمه‌ای که در خراسان جنوبی برای معلولان گسترش یافت

وی گفت: برای معلولان مشمول این خدمات، هزینه‌های پرداختی کد خدمت‌ها ۷۰ درصد تعرفه آن بخشی است که فرد خدمت را دریافت می‌کند لذا شامل بخش خصوصی هم می‌شود.

اربابی افزود: این خدمات که از سال گذشته آغاز شد کمک شایانی به کاهش هزینه‌های درمان مددجویان بهزیستی است و از آنجایی که بیشتر خدمات در بخش خصوصی ارائه می‌شود این تفاهم‌نامه برای معلولان در کاهش هزینه‌ها اثرگذار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه خدمات در استان با کیفیت خوبی ارائه شود فراخوان‌هایی داده شده و با تعدادی از مراکز خصوصی هم قرارداد منعقد شده است.

کاهش هزینه‌های خانوار با پوشش جدید بیمه سلامت

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: لازم است جامعه هدف از تمامی خدمات ارائه شده آگاهی پیدا کند و خدمات منوط به نسخه‌نویسی الکترونیکی است که برای دریافت مزایا باید مطابق دستورالعمل طرح پیش برویم.

وی یادآور شد: خدمات بیمه در سلامتی و ارتقای زندگی معلولان تاثیر زیادی دارد و چون درمان این قشر مستمر است این خدمت دولت سیزدهم می‌تواند در کاهش هزینه‌ها اثرات خوبی داشته باشد.

اربابی گفت: استان خراسان جنوبی استقبال خوبی در استفاده از خدمات جدید بیمه سلامت داشته و جزو استان‌های پیشرو در ارائه خدمات به معلولان است.

وی تاکید کرد: لازم است نیاز مددجویان به طور دقیق احصا و از کد خدمت‌های تعیین شده استفاده شود همچنین در زمینه گسترش آگاهی جامعه نسبت به خدمات بیمه سلامت باید رسانه‌ها بیش از پیش تلاش کنند.

بهره‌مندی ۱۶۳ توانخواه از خدمات جدید

آنطور که معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی اعلام کرد، از مهر سال گذشته تاکنون ۱۶۳ توانخواه تحت حمایت بهزیستی استان در قالب ۴۰۳ نسخه از مزایای جدید بیمه سلامت بهره‌مند شده‌ در حالی که حدود ۱۲ هزار نفر در قالب ۱۴ هزار معلولیت در سامانه بیمه سلامت نشان‌دار شده‌اند.

چتر بیمه‌ای که در خراسان جنوبی برای معلولان گسترش یافت

از دیدگاه شهرام شیخانی تاکنون اطلاع‌رسانی مطلوبی انجام نشده و جامعه هدف از این خدمت دولت آگاهی لازم را ندارد.

وی افزود: اعتبار هزینه شده برای فرانشیز (معافیت) بیمه‌ای ۱۶۳ توانخواه از سوی سازمان بیمه سلامت ایران ۲ میلیارد و ۵۴۰ میلیون ریال بوده و در این زمینه محدودیت اعتباری وجود ندارد.

۷۶ مرکز طرف قرارداد بیمه سلامت در خراسان جنوبی

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار کرد: براساس تفاهم‌نامه منعقد بین سازمان بهزیستی و سازمان بیمه سلامت ایران در شهریور سال گذشته علاوه بر خدمت فیزیوتراپی که از سنوات قبل پوشش بیمه‌ای پیدا کرده بود، سایر خدمات توانبخشی شامل کار درمانی، گفتار درمانی، شنوایی سنجی، بینایی سنجی و ارتوپدی فنی (اعضای مصنوعی و وسایل کمکی) نیز تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت.

وی گفت: تاکنون حدود ۱۲ هزار نفر از افراد تحت پوشش بهزیستی استان در قالب ۱۴ هزار معلولیت در سامانه بیمه سلامت نشان‌دار شده‌اند که دارای پوشش بیمه‌ای معتبر در هر یک از اشکال ایرانیان، همگانی، روستایی و عشایری و سایر اقشار از بیمه سلامت هستند.

شیخانی افزود: این افراد در صورت نیاز به هر یک از خدمات توانبخشی و تجویز آن از سوی پزشک معالج، می‌توانند به کلینیک‌های دارای مجوز از دانشگاه علوم پزشکی یا سازمان نظام پزشکی که با بیمه سلامت قرارداد دارند، مراجعه کرده و از فرانشیز در نظر گرفته شده معادل ۷۰ درصد تعرفه مصوب بخش‌های ارائه دهنده خدمات اعم از دولتی، عمومی غیردولتی، خیریه و خصوصی استفاده کنند.

وی گفت: در حال حاضر ۷۶ مرکز توانبخشی در استان اعم از فیزیوتراپی، کار درمانی، گفتار درمانی، شنوایی سنجی، بینایی سنجی و ارتوپدی فنی طرف قرارداد این بیمه بوده که ۶ واحد دولتی، ۹ واحد عمومی غیردولتی و مابقی خصوصی است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی اضافه کرد: ۵۹ عنوان خدمت به تفکیک هر یک از شاخه‌های توانبخشی شمول بیمه‌ای پیدا کرده و در سامانه‌های اداره کل بیمه سلامت بارگذاری شده لذا هنگام مراجعه هر یک از معلولان تحت حمایت بهزیستی، پزشک معالج کد خدمتی مد نظر را برای فرد تجویز کرده و کد رهگیری در اختیار توانخواه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: به این ترتیب، فرد از فرانشیز خدمات به میزان حداکثر ۷۰ درصد تعرفه قانونی مورد عمل آن واحد توانپزشکی بهره‌مند می‌شود و معادل ۳۰ درصد باقیمانده هزینه کل خدمات دریافتی را پرداخت می‌کند.

شیخانی گفت: برخورداری از بیمه پایه سلامت، وجود معلولیت، دارا بودن کد فعال در سامانه‌های مددجویی سازمان بهزیستی، وجود قرارداد بین کلینیک توانپزشکی ارائه دهنده خدمت و سازمان بیمه سلامت از ملاک‌های بهره‌مندی از فرانشیز بیمه خدمات توانبخشی است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه آمار افراد بهره‌مند از این خدمات نسبت به جامعه هدف در خراسان جنوبی پایین است لذا انتظار می‌رود با اطلاع‌رسانی همه‌جانبه، این خدمات به خوبی معرفی شود.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: فرصت بسیار خوبی است که در دولت سیزدهم فراهم شده و در کاهش هزینه‌های خانوار در بخش درمان بسیار اثرگذار است.

دردهای پر هزینه و کاهش دغدغه

اما عامر خسروی یکی از معلولان جامعه هدف بهزیستی است که ۲ سال قبل در حادثه رانندگی دچار معلولیت شده و تاکنون به طور مستمر نیازمند خدمات فیزیوتراپی، کار درمانی و گفتار درمانی بوده است.

این جوان ۲۱ ساله بیرجندی بر اثر تصادف از ناحیه مغز، دچار آسیب جدی شده و نیاز دارد که این مراقبت‌ها را تا زمان بهبودی دریافت کند لذا هزینه‌های سنگینی بر دوش خانواده اوست.

برادر او با اشاره به هزینه‌های سرسام آور درمان عامر به خبرنگار ایرنا گفت: هزینه هر جلسه فیزیوتراپی ۵۰۰ هزار تومان و گفتار درمانی بیش از ۲۰۰ هزار تومان است اما با بیمه فقط ۶۷ هزار تومان پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: از حدود ۶ ماه قبل با فعال شدن پوشش‌ بیمه‌ها هزینه‌های درمان عامر کاهش زیادی داشته، پدرم در حوزه علمیه تدریس می‌کند و حقوق چندانی ندارد لذا فرصت خوبی است تا هزینه‌ها کاهش یابد.

خسروی گفت: همان زمان ارایه خدمت هزینه‌ها کم شده لذا مبلغی که پرداخت می‌کنیم ناچیز است، برای گفتار درمانی هر ماه هشت جلسه، کار درمانی ۳۰ جلسه و فیزیوتراپی چهار جلسه باید مراجعه کنیم.

 

 

 

 

ساز ناکوک اجرای سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی/۵-۷

ساز ناکوک اجرای سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی

 سند سازگاری با کم‌آبی استان خراسان جنوبی که جزو اولین سندهای مصوب کارگروه ملی محسوب می‌شود، تاکنون در بخش کشاورزی و صنعت از برنامه عقب بوده و در بخش‌های شرب، فضای سبز و آبخیزداری از برنامه جلو زده است.

به گزارش ایرنا خشکسالی دوره اخیر بیش از ۲ دهه در شرق کشور استمرار داشته و رخسار ترک خورده زمین برای مردمان این خطه، تصویر و دردی آشناست که چاره‌ای جز سازگاری با کم‌آبی ندارد.

خشکسالی‌های ادامه‌دار این پیام هشدارآمیز را تکرار می‌کند که ما در سرزمینی خشک زندگی می‌کنیم و منابع آب زیر زمینی به کمترین میزان خود رسیده که اگر مدیریت مصرف نداشته باشیم باید با تنش یا بحران آب مواجه شویم.

به اعتقاد کارشناسان آب در این شرایط و با کاهش بارندگی‌ها، نمی‌توان به جبران کسری منابع آب زیر زمینی از طریق بارش‌ها در آینده نزدیک امید داشت پس باید راهکارهای دیگر را جست و جو کرد.

به گفته مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی در سال آبی جاری وارد بیست و دومین سال خشکسالی در خراسان جنوبی شده‌ایم و از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۱) تاکنون به طور میانگین ۷۸ میلیمتر بارندگی در استان ثبت شده که این میزان بارش نسبت به بلندمدت ۳۱ درصد و نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد کاهش داشته است.

با توجه به نیاز روزافزون بخش صنعت، کشاورزی و لزوم تامین آب شرب در کنار ایجاد منابع جدید از جمله حفر چاه، مهندسی مجدد چاه‌ها، احداث مخازن ذخیره آب در شهرها و روستاها، شناسایی انشعابات غیرمجاز و انتقال آب درون و برون استانی، آنچه همیشه ضرورت دارد مصرف بهینه منابع موجود است تا از شرایط بحرانی جلوگیری شود.

از این رو در چند سال اخیر تدوین روش‌های سازگاری با کم‌آبی در قالب “سند سازگاری با کم‌آبی” برای استان‌های مختلف کشور از جمله استان‌های شرقی در دستور کار قرار گرفته و سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی هم مرداد سال ۱۳۹۸ به تصویب کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی رسید.

اما به دلیل خشکسالی حاد سال آبی ۱۳۹۹ – ۱۳۹۸ در شورای حفاظت از منابع آب استان تصویب شد که اجرای سند سازگاری با کم‌آبی یک سال با وقفه اجرا شود و با این مصوبه، اجرای سند از سالی آبی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ در خراسان جنوبی آغاز شد.

در این سند با عنوان “نقشه راه مدیریت آب استان” وظایف و تکالیف همه دستگاه‌های متولی حوزه آب جزء به جزء مشخص شده و براساس آن هوشمندسازی، اصلاح شبکه‌های انتقال آب و توزیع آب تدوین شده است.

کاهش مصرف آب در فضای سبز، تغییر الگوی کشت فضای سبز، شناسایی و مقابله با چاه‌های غیرمجاز، کاهش سرانه مصرف، کاهش و مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و جلوگیری از هدر رفت آب از جمله برنامه‌های تدوین شده در این سند است.

اکنون با گذشت چند سال از زمان اجرای این سند مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف به صورت هماهنگ پیش نرفته و در مجموع ۳۷.۴ درصد از برنامه سالانه خود عقب افتاده است.

ساز ناکوک اجرای سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی

صرفه‌جویی ۱۷۵.۹ میلیون مترمکعب تا سال ۱۴۰۵

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی درباره دلایل پیشرفت و عقب ماندن سند سازگاری با کم‌آبی در بخش‌های مختلف گفت: سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی در مرداد سال ۱۳۹۸ به تصویب کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی رسید و براساس این سند، میزان صرفه‌جویی از منابع آب زیر زمینی استان در فاز اول برنامه ۱۷۵.۹ میلیون متر مکعب تا سال ۱۴۰۵ مشخص شده است.

عباس سارانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اما به دلیل خشکسالی حاد سال آبی ۱۳۹۹ – ۱۳۹۸ در شورای حفاظت از منابع آب استان تصویب شد که اجرای سند سازگاری با کم‌آبی یک سال با وقفه اجرا شود و با این مصوبه، اجرای سند از سالی آبی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ آغاز شد.

وی بیان کرد: در فاز دوم برنامه که از سال ۱۴۰۷ آغاز می‌شود و تا ۱۴۱۲ ادامه دارد باید ۱۲۲ میلیون متر مکعب تنها در بخش کشاورزی استان مدیریت مصرف داشته باشیم البته اجرای این فاز تابع دستاوردهای ما در فاز اول است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: براساس این سند تا افق ۱۴۰۵، شرکت آب منطقه‌ای با همکاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی باید ۱۶۴ میلیون متر مکعب، انسداد چاه‌های غیرمجاز توسط شرکت آب منطقه‌ای یک میلیون متر مکعب، شرکت آب و فاضلاب در مدیریت مصرف آب شهری و روستای ۹.۵ میلیون متر مکعب، اداره کل صنعت، معدن و تجارت ۱.۵ میلیون مترمکعب و بخش بوستان‌ها و فضای سبز شهری باید ۰.۹ میلیون مترمکعب در مصارف آب خود مدیریت داشته باشند.

وی گفت: براساس این سند دستگاه‌های متولی از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۵ موظف هستند که سالانه ۲۵.۱۲ میلیون متر مکعب در مصارف خود صرفه‌جویی داشته باشند.

سارانی عنوان کرد: برنامه اجرایی هر دستگاه در قالب سند سازگاری با کم‌آبی تدوین شده به عنوان مثال در بخش کشاورزی از مجموع ۱۶۴ میلیون متر مکعب مدیریت آب، ۱۴۳ میلیون متر مکعب باید در راستای اصلاح و تعدیل پروانه‌ها و ۲۰ میلیون متر مکعب در زمینه جلوگیری از اضافه برداشت با نصب کنتور هوشمند صرفه‌جویی شود.

وی گفت: در اجرای سند سازگاری با کم‌آبی هدف اصلی این است که حجم برداشت از چاه‌های کشاورزی را به گونه‌ای کاهش دهیم تا به معیشت و اقتصاد کشاورزان ضربه‌ای وارد نشود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: صرفه‌جویی ۲۰ میلیون متر مکعبی در زمینه جلوگیری از اضافه برداشت آب با نصب کنتور هوشمند تقریبا به طور کامل انجام شده و در حال حاضر اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی نداریم و ۱۴ درصد از برنامه جلو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: پلمب چاه‌های غیرمجاز در این سند برعهده شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی است که با انسداد این چاه‌ها یک میلیون متر مکعب آب باید در افق طرح صرفه‌جویی شود و این اقدام به صورت مستمر دنبال می‌شود.

سند سازگاری با کم‌آبی ۳۷ درصد از برنامه عقب افتاد

سارانی با اشاره به اینکه تاکنون در زمینه اجرای سند سازگاری با کم‌آبی استان ۳۷.۷ درصد از برنامه مصوب سالانه عقب هستیم گفت: سهم بخش کشاورزی در زمینه کاهش برداشت از منابع آب زیر زمینی ۲۱ درصد و سهم شرکت آب منطقه‌ای در زمینه اصلاح و تعدیل پروانه‌ها ۴۶.۷ درصد از برنامه عقب است همچنین این سند در بخش صنعت و معدن ۹۳.۷ درصد از برنامه سالانه خود عقب است.

وی عنوان کرد: این سند در زمینه استحصال آب توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اجرای طرح‌های آبخیزداری و عملیات مکانیکی ۱۹.۴۸ درصد، در زمینه مدیریت آب در حوزه آب و فاضلاب یعنی سهم آب شهری و روستایی ۱۱.۱۱ درصد و در بخش الگوی مدیریت مصرف در فضای سبز ۱۷.۶۵ درصد از این برنامه جلو است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در راستای مدیریت مصرف در بخش کشاورزی باید به صورت همزمان و هماهنگ اقداماتی توسط شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی دنبال می‌شد تا سند سازگاری با کم‌آبی به خوبی جلو می‌رفت.

وی افزود: افزایش ماده آلی خاک، اصلاح الگوی کشت، اصلاح آرایش کشت، اصلاح و نوسازی باغات موجود، استفاده از ظرف‌های مالچ‌های طبیعی و مصنوعی، استفاده از سایبان، جایگزین کشت‌های گلخانه به جای زراعت سنتی، طرح انتقال آب با لوله به مزارع کشاورزی، اجرای سامانه‌های آبیاری نوین، تجهیز و نوسازی اراضی سنتی از جمله اقداماتی است که باید توسط جهاد کشاورزی دنبال شود تا در کنار اصلاح و تعدیل پروانه‌ها توسط شرکت آب منطقه‌ای به سطح کشت و اشتغال و در مجموع معیشت و اقتصاد کشاورزان ضربه‌ای وارد نشود.

سارانی اظهار داشت: موضوعی که بین ما و سازمان جهاد کشاورزی وجود دارد این است که جهاد کشاورزی اعلام می‌کند تاکنون با انجام اقدامات مختلف حجم زیادی از آب را در قالب سند سازگاری با کم‌آبی صرفه‌جویی کرده‌ بنابراین در راستای اجرای سند، این حجم از آب را باید ما از چاه‌های کشاورزی کم می‌کردیم که این اقدام صورت نگرفته است.

وی گفت: همچنین در اصلاح و تعدیل پروانه‌های چاه‌های کشاورزی همه شهرستان‌ها به جز تعدادی از شهرستان‌ها که از نظر منابع آب زیر زمینی شرایط بحرانی دارند، همراهی لازم را در تعدیل پرونه‌ها نداشتند به همین خاطر از برنامه در این بخش عقب افتادیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه حجم صرفه‌جویی آب در سند سازگاری با کم‌آبی استان در بخش‌های دیگر پایین است گفت: باید در این برنامه به دلیل استفاده ۸۸ درصد آب استان در بخش کشاورزی بیشترین مدیریت مصرف آب را در بخش کشاورزی داشته باشیم که رقم نخورده و از برنامه عقب هستیم.

وی عنوان کرد: متاسفانه علیرغم بحران در زمینه آب اما قیمت‌گذاری آن بسیار پایین است و باید در زمینه مصرف آب بیش از گذشته مدیریت داشته باشیم.

 

هماهنگی برای نحوه تعدیل پروانه چاه‌های کشاورزی

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: در آینده نزدیک جلسه هماهنگی با مسئولان شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی و دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان برگزار خواهد شد تا درخصوص نحوه تعدیل پروانه‌های چاه‌های کشاورزی در راستای اجرای موفق سند سازگاری با کم‌آبی به جمع‌بندی برسیم.

اکبر محمدی افزود: سال گذشته اقدامات خوبی برای مدیریت مصرف آب در راستای سند سازگاری با کم‌آبی استان انجام و گزارش آن به شرکت آب منطقه‌ای استان ارسال شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته سه هزار و ۵۲۶ هکتار سامانه‌های آبیاری نوین در خراسان جنوبی اجرا شد گفت: اجرای این طرح‌ها نقش موثری در مدیریت مصرف آب بخش کشاورزی داشته است و رتبه دوم کشور را از نظر سطح اجرا شده کسب کردیم.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: در راستای اجرای سند سازگاری با کم‌آبی استان پارسال ۳۲.۴ کیلومتر خط لوله انتقال آب کشاورزی اجرا شد که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۸۵۲ درصدی دارد.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته تعدیل‌هایی در چاه‌های کشاورزی استان انجام شده است بیان کرد: مقرر شده شرکت آب منطقه‌ای نسبت به برگزاری جلسه برای فرآیند تعدیل پروانه‌های چاه‌های کشاورزی با حضور دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان و کارشناسان جهاد کشاورزی اقدام کند تا ضمن حفاظت از آب‌های زیر زمینی با اعمال مدیریت مشارکتی، منافع کشاورزان نیز حفظ شود.

محمدی اظهار داشت: با اقدامات مختلف انجام شده فقط در سال گذشته در زمینه مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی در راستای اجرای سند سازگاری با کم‌آبی ۱۶.۲ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی داشتیم و کشاورزان استان نهایت همکاری را داشته‌اند، معتقدیم همه اقدامات صورت گرفته در راستای سند سازگاری با کم‌آبی باید با یک نگاه جامع، ساز و کار عملی و مشوقانه و ایجاد زیرساخت‌های مناسب اجرایی شود.

۴۶ درصد کسری مخازن آب مربوط به شرق کشور

همچنین دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی اسفند سال گذشته در نشست شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم‌آبی استان گفت: از مجموع ۱۴۵ میلیارد متر مکعب کسری مخازن انباشته در کشور، ۴۶ درصد مربوط به منابع آب زیر زمینی منطقه شرق بوده که سه میلیارد متر مکعب آن سهم خراسان جنوبی است.

بنفشه زهرایی افزود: وضعیت منابع آب زیر زمینی نوار شرقی کشور بسیار بغرنج است و ۴۵ درصد اضافه برداشت منابع تجدید ناپذیر کشور هم که هیچ جایگزینی ندارد در شرق کشور انجام می‌شود.

وی گفت: سقف مجاز برداشت آب از سفره‌های زیر زمینی در استان‌های شرقی بیش از ۱۶۰ درصد بوده و علت افت پیوسته منابع آب زیر زمینی نیز همین مساله است.

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی تصریح کرد: اگر برنامه‌های سند سازگاری با کم‌آبی به طور کامل اجرایی شود تعادل‌بخشی آبخوان‌ها تا پایان طرح محقق خواهد شد و در دراز مدت بخشی از حجم آب زیر زمینی جایگزین می‌شود.

وی افزود: هدف برنامه سازگاری با کم‌آبی کاهش برداشت از منابع آب زیر زمینی است تا بتوان در افق ۱۰ ساله به یک منبع قابل برنامه‌ریزی دست یافت.

زهرایی گفت: در فاز اول عملکرد برنامه سازگاری با کم‌آبی باید تا افق ۱۴۰۵ مصارف استان‌ها کاهش پیدا کند که در این زمینه برداشت از منابع آب زیر زمینی اهمیت بیشتری دارد.

وی افزود: بررسی اقدامات انجام شده نشان خواهد داد که چه میزان از این برنامه تاکنون محقق شده و با توجه به تاخیر در شروع طرح هنوز داده‌ها به جمع‌بندی نرسیده است لذا پیش‌بینی می‌شود حدود ۲ سال دیگر بتوان از برنامه‌های انجام گرفته ارزیابی داشته باشیم.

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی عنوان کرد: پدیده فرونشست زمین در کشور بسیار مساله مهمی بوده و ۲ دشت استان خراسان جنوبی نیز بحرانی اعلام شده است.

وی با بیان اینکه سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی ۳۰ درصد از برنامه عقب است گفت: بخشی از این عقب ماندگی به خاطر تخصیص نیافتن اعتبار به طرح‌های مورد نیاز است و بخشی هم به خاطر نگرانی بروز تعارضات اجتماعی بوده است.

 

 

 

رئیس پلیس آگاهی استان خبر داد:

دستگیری ۳۵ سارق و مالخر در خراسان جنوبی /۴

دستگیری ۳۵ سارق و مالخر در خراسان جنوبی طی سه روز

 رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی از اجرای طرح ۷۲ ساعته مقابله با سرقت خودرو و موتورسیکلت در استان خبر داد و گفت: در این رابطه ۳۵ نفر سارق و مالخر دستگیر شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ کاظم صادقی اظهار داشت: طرح ارتقای امنیت اجتماعی به منظور مقابله با سارقان خودرو و موتورسیکلت با هدف تامین آسایش و امنیت شهروندان و با بهره‌گیری از همه توان و ظرفیت‌های موجود به طور همزمان در استان خراسان جنوبی به مدت سه روز اجرا شد.

وی افزود: نسبت به پوشش مناطق جرم‌خیز همچنین بازدید از تعمیرگاه‌ها و پارکینگ‌ها با هماهنگی مقام قضائی توسط رده‌های انتظامی و پلیس آگاهی اقدام شد.

رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی گفت: با تلاش شبانه‌روزی کارآگاهان پلیس آگاهی در اجرای این طرح، ۳۵ نفر سارق و مالخر مرتبط با جرایم سرقت دستگیر شدند و در این خصوص ۲۸ فقره انواع سرقت کشف شد.

 

 

دستگیری سارق منزل در بیرجند/۴

 

فرمانده انتظامی بیرجند گفت: ماموران انتظامی این شهرستان یک نفر سارق را دستگیر و ۶ فقره سرقت منزل را کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ احمدرضا کارگر اظهار داشت: در پی وقوع چند فقره سرقت منزل در شهرستان بیرجند، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران انتظامی این فرماندهی قرار گرفت.

وی افزود: ماموران کلانتری ۱۳ شهرستان بیرجند با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی، یک نفر سارق را در این خصوص شناسایی کرده و تحت تعقیب قرار دادند که پس از هماهنگی با مقام قضایی در عملیاتی غافلگیرانه متهم را در مخفیگاهش دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند بیان کرد: متهم ابتدا در اظهارات خود منکر هر گونه جرم و اتهامی شد اما پس از روبه‌رو شدن با شواهد موجود و ارائه مستندات به ناچار لب به اعتراف گشود و به ۶ فقره سرقت اعتراف کرد.

 

 

 

هشت هزار و ۵۰۰ لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی کشف شد/۴

هشت هزار و ۵۰۰ لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی کشف شد

هشت هزار و ۵۰۰ لیتر سوخت قاچاق از پنج دستگاه خودرو در جاده‌های شهرستان‌های بیرجند و نهبندان کشف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند گفت: ماموران انتظامی این شهرستان در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به ۲ دستگاه کامیون مشکوک شدند و خودروها را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ احمدرضا کارگر افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضایی در بازرسی از خودروها، پنج هزار و ۴۰۰ لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فرآورده‌های نفتی را کشف کردند.

وی گفت: ۲ دستگاه خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

 

 

توقیف سه دستگاه خودرو شوتی در نهبندان/۴

 

جانشین فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان گفت: ماموران انتظامی این شهرستان در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای فرعی شهرستان به سه دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ مشکوک شدند و آنها را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ رمضان مرادی اظهار داشت: پس از هماهنگی با مقام قضایی در بازرسی از خودروها، سه هزار و ۱۰۰ لیتر سوخت قاچاق کشف شد.

وی افزود: ماموران در این خصوص سه دستگاه خودرو توقیف و سه نفر متهم را دستگیر کردند که به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*