اخبار خراسان جنوبی/مرکز احیا و حفظ میراث مکتوب شرق ایران در بیرجند راه‌اندازی شد

تقدیر رئیس فدراسیون اسکیت جمهوری اسلامی ایران از شهردار بیرجند

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری ؛ شهردار بیرجند در جلسه دیدار با رئیس فدراسیون اسکیت جمهوری اسلامی ایران که با حضور معاون ورزش قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان استان، رئیس هیات اسکیت استان ، معاونت توسعه مدیریت و منابع شهرداری ، سرپرست مدیریت ارتباطات و امور بین الملل، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز و تنی چند از مدیران ورزشی برگزار شد با تأکید بر لزوم توسعه نشاط اجتماعی ، تصریح کرد: شهرداری به دنبال ایجاد روحیه نشاط در جامعه و شهروندان است و قطعا ورزش بهترین مسیر برای رسیدن به این امر می باشد.

🔸دکتر مهدی بهترین تصریح نمود: شهرداری‌ به عنوان بزرگترین نهاد اجتماعی مسئول نشاط، سلامت و امنیت اجتماعی در شهر می باشد لذا در این راستا شهرداری بیرجند در این دوره با احداث زمین های ورزشی در بوستان های جدید الحداث و بهسازی و توسعه زمین های ورزشی در بوستان های سطح شهر سعی در افزایش نشاط اجتماعی شهروندان نموده است.

🔸وی با اشاره به افزایش بیش از ۵۰۰ درصدی بودجه فرهنگی ورزشی شهرداری اذعان داشت: افزایش بودجه فرهنگی ورزشی شهرداری از ۲۵۰ میلیون تومان به ۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ و به بالای ۲ میلیارد تومان در سال جاری خود گواه این موضوع می باشد.

🔸دکتر بهترین خاطر نشان نمود: شهرداری در کنار وظایف عمرانی وظایف دیگری از جمله پرداختن به امور فرهنگی و ورزشی نیز دارد که شاید در سنوات گذشته کمتر به آن پرداخته شده است که در دوره جدید ، شهرداری ظرف مدت یکسال و نیم نسبت به احداث ۶ پارک نموده است که از این تعداد ۵ پارک در منطقه شمال شهر و مجهز به زمین های ورزشی می باشد.

🔸شهردار بیرجند با اشاره مجموعه اقدامات شهرداری در امر ورزش ادامه داد: اقدامات مدیریت شهری در توسعه ورزش همگانی و حمایت‌های لازم از این حوزه سبب شد تا در ارزیابی انجام شده از سوی وزارت ورزش و جوانان ، شهرداری بیرجند به‌ عنوان شهرداری فعال و برتر در این بخش معرفی و طی مراسمی در تهران توسط کمیته ملی المپیک و رئیس فدراسیون ورزش های همگانی مورد تجلیل واقع شد.

🔸وی در ادامه شهرداری را یک نهاد عمومی غیر دولتی دانست و اضافه کرد: شهر بیرجند با ۳۷۰۰ هکتار وسعت دارای ۲۷۰ هکتار فضای سبز می باشد که در اکثر این فضاهای سبز زمین های ورزشی وجود داد.

🔸شهردار بیرجند در پایان گفت: پیشرفت مدیریت شهری جز در سایه مدیریت واحد شهری امکان پذیر نمی باشد که امیدواریم با محقق شدن این امر، تحقق توسعه حکمرانی شهری را شاهد باشیم.

🔹رئیس فدراسیون اسکیت ضمن تقدیر از اقدامات ارزشمند شهرداری بیرجند در حوزه ورزش اظهار داشت: مدیریت واحد شهری باید به مجموعه شهرداری ها واگذار شود زیرا شهرداری ها در جهت مسئولیت های اجتماعی و کاهش آسیب های اجتماعی پیشقدم می باشند.

🔹دکتر هنرجو با بیان اینکه ورود ورزش به کانون خانواده ها مهمترین راهکار در کاهش آسیب های اجتماعی است خاطر نشان کرد: شهرداری می تواند بازوی ما در بحث توسعه ورزش باشد که برگزاری جشنواره های ورزشی در استان و شهر بیرجند قطعا در این راستا ضروری می باشد.

🔹به گفته وی شادابی و نشاط اجتماعی باید از سوی شهرداری ها به جامعه تزریق شود.

🔸رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری نیز در این جلسه خاطر نشان کرد: با نگاه ویژه شهردار بیرجند به مباحث فرهنگی و ورزشی، شاهد پیشرفت های قابل ملاحظه ای در زمینه توسعه زیرساخت های ورزشی در سطح شهر هستیم.

🔸جواد بهدانی با اشاره به فعال شدن کمیته ورزش شهرداری افزود: با توجه به نگاه مثبت مدیریت شهری به ورزش، کمیته ورزش شهرداری تشکیل گردید که با توجه به تاکید شهردار محترم حمایت شهرداری از مباحث ورزشی تک بعدی نبوده و مختص به یک رشته ورزش خاص نیست. به تبع همه ورزش هایی که با جذابیت به نشاط اجتماعی شهروندان کمک می نماید مد نظر می باشد که در همین راستا بهسازی کلیه زمین های ورزشی سطح شهر و پارکها در دستور کار قرار گرفته است.

🔸وی در پایان ادامه داد: در احداث بوستان ها تامین زمین ورزشی از ملزومات می باشد که تجهیز ۲۰ زمین ورزشی در سطح شهر نیز از جمله اقدامات شهرداری در این حوزه می باشد.

🔹رئیس هیات اسکیت استان نیز ضمن تقدیر از همکاری و خدمات چشمگیر شهرداری در دوره جدید مدیریت شهری گفت: تحولات بسیار خوبی در شهر اتفاق افتاده و مشهود است که در بحث ورزش هم همکاری تنگاتنگی با هیات های ورزشی استان از سوی شهرداری بیرجند صورت گرفته است که جای تقدیر و تشکر دارد.

✅لازم به ذکر است در پایان این دیدار، با اهدا لوح سپاس از سوی رئیس فدراسیون اسکیت جمهوری اسلامی ایران از دکتر بهترین، شهردار بیرجند تقدیر به عمل آمد.

 

 

 

 

۳۲۶ کلاس درس با مشارکت خیرین در خراسان جنوبی ساخته شد

بیرجند- نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: ۳۲۶ کلاس درس با مشارکت خیرین و اعتبار ۱۷۵ میلیارد تومانی طی دو سال گذشته در خراسان جنوبی ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حامد رخسار پور، ظهر پنج شنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: نوسازی و تجهیز مدارس خراسان جنوبی حدود ۱۶۰ پروژه نیمه تمام دارد که البته این پروژه‌ها در کل استان و به ویژه در روستاها فعال است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان جنوبی بیان کرد: تلاش ما بر این است که تا ابتدای مهر ۶۰ پروژه از ۱۶۰ پروژه که شامل ۱۴۳ کلاس است، افتتاح شده و مورد استفاده دانش آموزان قرار گیرد.

رخسار پور گفت: نوسازی مدارس معمولاً به مدارس تازه ساز تجهیزات می‌دهد ولی تلاش می‌کنیم برای مدارس قبلی نیز در این زمینه کمک کرده و میز و نیمکت‌های آنان نوساز شود.

وی با بیان اینکه ردیف ویژه‌ای برای اصلاح سیستم گرمایشی مدارس داریم، اظهار کرد: تاکنون در خراسان جنوبی ۹۱۱ کلاس درس سیستم گرمایشی آنان استاندارد سازی شده است و در حال حاضر در هیچ کجای استان در کلاس درس از بخاری نفتی استفاده نمی‌شود.

۷۶ مدرسه کانکسی حذف شد

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین ۷۶ کلاس درس که به صورت کانکس بودند نیز طی دو سال گذشته حذف شدند و مدارس دو کلاسه و سه کلاسه جایگزین آن شده که بخشی از آن به بهره برداری نیز رسیده است.

رخسار پور یادآور شد: ۳۲۶ کلاس درس نیز با مشارکت خیرین و اعتبار ۱۷۵ میلیارد تومانی طی دو سال گذشته در خراسان جنوبی ساخته شده است.

وی با بیان اینکه وظیفه ما فراهم کردن یک محیط امن برای دانش آموزان است، یادآور شد: پروژه‌هایی در حوزه سالن‌های تیراندازی و استخر و … نیز داشته ایم که تعدادی از آنان تا مهر به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان جنوبی یادآور شد: با همکاری و هماهنگی آموزش و پرورش در تابستان جاری نمازخانه‌های مدارس را تجهیز و رنگ آمیزی و. خواهیم کرد.

رخسار پور افزود: اعتقاد ما بر این است که بهترین جای مدرسه، باید نمازخانه آن باشد تا فرزندان ما با علاقه در این محیط حضور داشته باشد.

هدف مکتب انبیا رشد انسان است

آیت الله سید علیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی نیز در این دیدار در سخنان کوتاهی گفت: مکتب انبیا یک مکتب فرهنگی با هدف رشد اخلاقی انسان است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه استکبار در هر کشوری که وارد شد فساد را در آن وارد کرد، یادآور شد: خود رؤسای کشورهای استکباری بر این نکته اذعان دارند.

عبادی افزود: ساخت مدرسه یک کار مقدس است که در این زمینه تجربه کافی نیز وجود دارد.

 

 

 

مرکز احیا و حفظ میراث مکتوب شرق ایران در بیرجند راه‌اندازی شد

مرکز احیا و حفظ میراث مکتوب شرق ایران در بیرجند راه‌اندازی شد

بیرجند – ایرنا – مرکز احیا و حفظ میراث مکتوب شرق ایران همزمان با برگزاری دومین رویداد بین‌المللی مهرآب در دانشگاه بیرجند راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند روز پنجشنبه در مراسم افتتاحیه دومین رویداد بین‌المللی مهرآب و راه‌اندازی مرکز احیا و حفظ میراث مکتوب شرق ایران در دانشگاه بیرجند گفت: گنجینه آثار مکتوب کشور میراث ارزشمندی از علم، هنر، فلسفه، کلام، فقه امور فرهنگی، اجتماعی و ده‌ها موضوع دیگر است که به دلیل کم‌توجهی و نبود آگاهی در معرض نابودی است.

زهرا علیزاده بیرجندی افزود: به منظور حفظ این میراث گرانقدر، دانشگاه بیرجند به همراه دیگر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط موسسه‌ای با عنوان «مرکز احیا و حفظ میراث مکتوب شرق ایران» را تاسیس کرد.

وی با بیان اینکه صیانت از این اندوخته غنی نه تنها یک تکلیف ملی بلکه پاسداری و حراست از میراث بشری است گفت: ثمره این اقدام جز وقوف بر دانش و تجربه پیشینیان، آگاهی بخشی به نسل حاضر و نسل‌های آینده از ذخایر گرانقدر، تقویت مبانی ملی، بازیابی و بازسازی حلقه‌های مفقود فرهنگ ایرانی و اسلامی خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند، شناسایی و جمع‌آوری آثار مکتوب شامل نسخ خطی، اسناد (وقف‌نامه‌ها، مهرنامه‌ها و قولنامه‌ها)، الواح، مسکوکات و دیگر آثاری که به نوعی میراث مکتوب محسوب می‌شود و نیز بازسازی و احیای آثار براساس آخرین شیوه‌های علمی را از جمله ماموریت‌های اصلی این مرکز ذکر کرد.

وی ادامه داد: ثبت و نگهداری آثار مطابق با آخرین دستورالعمل‌های مراجع ذیربط و خدمت‌رسانی به پژوهشگرانی که علاقمند به بهره‌برداری علمی از آثار هستند از دیگر ماموریت‌هاست.

رئیس دانشگاه بیرجند هم در این مراسم گفت: اگر به دنبال توسعه خراسان جنوبی هستیم راهی سخت و دشوار را در پیش داریم لذا به موضوع آینده‌پژوهی در آموزش عالی پرداختیم.

احمد لامعی گیو افزود: اگر زیرساخت‌های خراسان جنوبی و به طور مشخص آب و ارتباطات در دستور کار بزرگان، سیاستمداران و دولتمردان قرار نگیرد قطعا با چالش مواجه خواهیم شد حتی در حوزه آموزش عالی پیش‌بینی می‌شود در آینده نه چند دور خیلی از دانشگاه‌های این استان قادر به فعالیت نباشند.

وی یکی از مولفه‌های توسعه خراسان جنوبی را آب برشمرد و گفت: حتی برخی اندیشمندان مانند مرحوم پروفسور گنجی اعلام کرده بودند که در کمتر از ۲۵ سال آینده خراسان جنوبی خالی از سکنه خواهد شد مگر اینکه مشکل آب مرتفع شود.

رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به افتتاح مرکز احیا و حفظ میراث مکتوب شرق ایران گفت: به گفته بسیاری از اساتید، قدمت خراسان جنوبی به بیش از ۶ هزار سال قبل بر می‌گردد لذا همه وظیفه داریم این میراث را حفظ کنیم و پاس بداریم.

وی با اظهار امیدواری به اینکه با گشایش این مرکز میراث گرانبهای خراسان جنوبی جمع‌آوری و ثبت شود گفت: در راستای جمع‌آوری این میراث تلاش زیادی در دانشگاه بیرجند شده به طوری که اکنون بیش از ۵۰۰ نسخه خطی از منابع اصیل و خطی داریم که توسط خانواده‌های بزرگ بیرجندی به مرکز موزه و مفاخر این دانشگاه اهدا شده است.

مرکز احیا و حفظ میراث مکتوب شرق ایران در بیرجند راه‌اندازی شد

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) هم در ارتباط وبیناری با رویداد مهرآب گفت: خراسان جنوبی یکی از با سابقه‌ترین مراکز فرهنگی و تمدنی حوزه فلات ایران است که متاسفانه به لحاظ مطالعات علمی و تحقیقات باستان‌شناختی مظلوم واقع شده است.

علی‌محمد ولوی افزود: این استان در مرکز پهنه‌ای قرار دارد که اطراف آن کانون‌های تمدنی مختلف واقع شده لذا پهنه جغرافیایی که در مرکز تمدن‌های بسیار قدیمی بالاتر از پنج هزار سال فلات ایران قرار گرفته است، نمی‌تواند بدون سابقه ارزشمند و طولانی باشد.

وی اظهار داشت: متاسفانه به اندازه لازم حفاری‌های باستان‌شناسی در خراسان جنوبی انجام نشده اما شواهد تاریخی موجود نشان می‌دهد که تمدن منطقه‌ای این استان از کانون‌های بزرگ تمدنی فلات ایران است که می‌تواند با حوزه تمدنی خوزستان و فارس و سایر تمدن‌ها رقابت کند و یکی از تمدن‌های اصلی فلات ایران محسوب شود.

مدرس دانشگاه گفت: امیدواریم با همکاری گروه‌های تاریخ و باستان‌شناسی دانشگاه بیرجند بسیاری از تپه‌های این استان که هنوز شناخته نشده، شناسایی شود و بسیاری از موقعیت‌های فرهنگی و تمدنی خراسان جنوبی زیر خاک مدفون مانده است که باید به همت این دانشگاه شناخته شود تا نسل‌های آینده این پیشینه و سابقه ارزشمند را حس کنند در نتیجه دلبستگی‌های عمیق‌تری نسبت به هویت ملی و منطقه‌ای ایجاد و آن شکاف بین نسلی کمتر خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری رویداد بین‌المللی مهرآب در دانشگاه بیرجند گفت: یکی از نمودهای فرهنگ قدیمی ریشه‌دار در موضوع آب ظهور و نمود پیدا می‌کند از جمله قنات‌ها و کاریزهای متعدد در خراسان جنوبی حکایت از دلبستگی مردم این منطقه به این عنصر حیاتی و نقش آن در توسعه پایدار استان دارد.

ولوی ادامه داد: اگر مساله آب در این عصر توسعه و پیشرفت فناوری حل نشود خراسان جنوبی در آینده با بحران‌های زیست محیطی جدی دچار خواهد شد به این دلیل که پدران ما در گذشته توانستند بدون برخورد تهاجمی با طبیعت، بهره‌برداری پایدار و درستی از آن داشته باشند.

وی گفت: اما امروز با نوع نگاهی که در دهه‌های اخیر حاکم شده است و آن تاثیرپذیری که از تمدن غربی داشته‌ایم به سمت یک برخورد تهاجمی با طبیعت حرکت کردیم و امروز مساله آب به یک بحران اساسی نه تنها در منطقه کویری خراسان جنوبی بلکه در کل کشور تبدیل شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) ادامه داد: اکنون وقت آن رسیده از تجربه پیشینیان و مهر و محبت آنان بیشتر استفاده کنیم که چگونه رابطه خود را با طبیعت حفظ می‌کردند و همان سیاست را دنبال کنیم که امیدواریم از برآیند نشست این رویداد در دانشگاه بیرجند مهر به طبیعت را احیا کنیم.

رئیس هیات مدیره انجمن ایرانی همکاری با یونسکو و رئیس باشگاه گردشگری فرهنگی پایدار یونسکو هم در ارتباط وبیناری با بیان اینکه آب از حد یک مساله فراتر رفته و ایران و جهان را درگیر کرده است گفت: خراسان جنوبی با سرمایه‌های عظیم فرهنگی، اجتماعی، علمی و پیشینه درخشان تاریخی که دارد می‌تواند از بحران آب عبور کند و فلات ایران در جای جای پهنه تمدنی در تاریخ و جغرافیای آسیا خواهد درخشید.

محمدرضا مجیدی افزود: صنعت گردشگری به عنوان صنعت مردم‌پایه مربوط به حیات فردی و اجتماعی و محیط زیست بوده و آنچه به سلامت انسان مرتبط است لذا موضوع آب مقصد گردشگری است.

وی با اشاره به گنجینه‌های آب استان خراسان جنوبی گفت: با بررسی این گنجینه‌ها می‌بینیم که چگونه مردم سختکوش این خطه با آب تعامل داشته‌اند و مقصدی برای گردشگران است.

رئیس باشگاه گردشگری فرهنگی پایدار یونسکو ادامه داد: آب مسئولیتی است اجتماعی که آن را به موضوع گردشگری تبدیل کرده و در ادای این مسئولیت اجتماعی، صنعت گردشگری و گردشگر باید به موضوع فرهنگسازی در مدیریت آب و بهره‌برداری بهینه از آن اهتمام داشته باشد.

وی با اشاره به پنج اثر ثبت جهانی در خراسان جنوبی گفت: این آثار شامل باغ و عمارت اکبریه بیرجند، بیابان لوت، قنات بلده فردوس، روستای خراشاد (توبافی) در حوزه صنایع دستی و ژئوپارک طبس است که به عنوان پشتوانه به حیات مردم در این استان و شرق ایران کمک می‌کند.

دومین رویداد بین‌المللی مهرآب با محوریت “آب، فرهنگ و آگاهی‌سازی” امروز با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و صاحبنظران در دانشگاه بیرجند برگزار شد و همزمان مرکز احیا و حفظ میراث مکتوب شرق ایران آغاز به کار کرد.

 

 

 

 

بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در مسابقات قرآن کریم ثبت نام کردند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از ثبت نام ۲ هزار و ۵۲۵ نفر در چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم در استان خبر داد.

حجت الاسلام بخشی پور مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: امسال چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم به همت سازمان اوقاف و امور خیریه در سطح کشور برگزار می‌شود.

او با بیان اینکه ثبت نام این دوره از مسابقات از ۱۶ اردیبهشت آغاز شده است، افزود: از ابتدای آغاز ثبت نام چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم تا پایان مهلت آن یعنی ۳۱ خرداد، در خراسان جنوبی ۲ هزار و ۵۲۵ نفر ثبت نام کرده اند.

حجت الاسلام بخشی پور عنوان کرد: از این تعداد هزار و ۵۱۶ نفر خانم و هزار و ۹ نفر آقا هستند که از خراسان جنوبی جهت حضور و شرکت در این مسابقات ثبت نام کرده اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی ادامه داد: بیشترین شرکت کنندگان مربوط به شهرستان بیرجند با ۷۵۲ نفر است و از بشرویه ۸۹ نفر، زیرکوه ۱۳۵ نفر، خوسف ۱۲۳ نفر، سرایان ۱۴۴ نفر، سربیشه ۱۳۸ نفر، طبس ۳۴۱ نفر، فردوس ۱۸۰ نفر، قاین ۲۸۷ نفر، نهبندان ۳۱۸ نفر و خضری ۱۸ نفر در این مسابقات ثبت نام کرده اند.

اورگفت: مسابقات مرحله شهرستانی از ۱۸ تیر تا ۲۸ تیر در شهرستان‌های مختلف اجرا خواهد شد و مرحله استانی نیمه دوم مرداد برگزار شده و زمان برگزاری مرحله کشوری مشخص نیست.

 

 

 

گذری به جنایت های استکبار در طول تاریخ/ترک فعل قوه قضائیه

بیرجند- نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با گذری به جنایت های استکبار در طول تاریخ، گفت:ترک فعل قوه قضائیه این است که تاکنون پرونده ای علیه جنایت های استکبار تشکیل نداده است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید علیرضا عبادی ظهر پنج شنبه در دیدار با رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی و شورای عالی قضائی خراسان جنوبی اظهارکرد: قوه قضائیه یک ترک فعل دارد که بیش از ۴۰ سال در آن تأخیر شده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: ترک فعل قوه قضائیه این است، در حالی که بشر در آتش ظلم، کفر، نفاق و درویی استعمارگران با محوریت اروپا و آمریکا می‌سوزد پرونده‌ای تاریخی و معاصر علیه استعمارگران تشکیل نداده است.

عبادی با اشاره به اینکه استعمار از موقعی که وارد کشورهای اسلامی شدند، خون مسلمانان را مکید، ادامه داد: علاوه بر اسلام، استکبار علیه کشورهای ویتنام و بسیاری دیگر از کشورهای آسیایی جنایت‌های عدیده ای را انجام دادند.

وی با طرح این سوال که جنگ جهانی اول و دوم را چه کسانی راه انداختند، گفت: قبل از انقلاب استعمار اتفاقاتی چون کشتار مردم ایران به واسطه قحطی و فروش ارزاق عمومی و بعد از انقلاب مسائلی چون ترور شهید مطهری‌ها و بهشتی‌ها را به وجود آورد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان این سوال که القاعده و داعش، منافقین و … را چه کسانی راه انداختند، بیان کرد: ما جنایت‌های استعمار را برای فرزندان خود بیان نکردیم در حالی که رسانه‌های آنان هر روز علیه ما دروغ پراکنی دارند.

عبادی یادآور شد: جنایت گورهای دسته جمعی برخی کودکان در بسیاری کشورهای اروپایی و ناپدید شدن چندین هزار پناهنده به این کشورها را چه کسانی پدید آوردند و آیا این جرم‌ها نیاز به تشکیل پرونده ندارد؟

وی با بیان اینکه جنایت بمب اتمی در هیروشیما را نیز آمریکایی‌ها به وجود آوردند، افزود: حتی اگر پناهندگان موفق به رسیدن به کشورهای اروپایی شوند جنایت‌هایی چون جدا کردن مادر از کودک به بهانه‌های مختلف را علیه آنان به وجود می‌آورند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی یادآور شد: بشر تا چه زمانی می‌خواهد زیر این همه جرم و جنایت و ظلم قرار گیرد.

 

مدیرعامل شرکت ملی گاز: خط لوله یازدهم تا شمال شرق اجرا می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی گاز: خط لوله یازدهم تا شمال شرق اجرا می‌شود

بیرجند – ایرنا – مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: خط لوله سراسری یازدهم از عسلویه در دستور کار قرار دارد و براساس برنامه‌ریزی‌ها این طرح تا بیرجند و سرخس اجرا می‌شود که اجرای آن توان ما را برای صادرات گاز افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا مجید چگینی روز پنجشنبه در نشست با استاندار خراسان جنوبی در بیرجند با اشاره به آغاز عملیات اجرایی خط لوله گاز دوراهی دشتک – نهبندان گفت: اجرای این خط تکمیل رینگ شرقی کشور را رقم خواهد زد و شاهد تقویت شبکه گازرسانی به شمال شرق کشور و خراسان جنوبی هستیم.

وی افزود: با اجرای این خط، خراسان جنوبی به خط هفتم سراسری گاز متصل می‌شود و اگر برنامه صادرات گاز داشته باشیم، این خط لوله ظرفیت صادرات گاز را برای ما ایجاد می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: از طرفی اگر بخواهیم از همسایه شمالی گاز وارد کنیم از طریق این شبکه که به جنوب متصل است، می‌توانیم برای صادرات گاز هم استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: خط لوله انتقال ۳۰ اینچ تربت حیدریه – دیزباد به طول ۶۵ کیلومتر از طرح‌های مهم دیگر در دست اقدام است که در پایداری شبکه گاز شمال شرق کشور کمک کننده است.

چگینی افزود: خط انتقال گاز تربت جام – صالح آباد هم با سرعت و قوت در دست اجراست که در آبان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و همه این طرح‌ها به تقویت شبکه گاز شرق کشور کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه همه تلاش‌ها بر این است که شبکه گاز شمال شرق کشور تقویت شود گفت: شرکت گاز تاکنون به ۳۰ میلیون واحد تولیدی گازرسانی کرده و گاز آنها را تامین می‌کند،  ۳۰۳ میلیون متر مکعب گاز روز گذشته در اختیار نیروگاه‌ها قرار دادیم که رقم بالایی است.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه از عسلویه باید گاز به طول ۲ هزار کیلومتر به شمال و شمال شرق کشور منتقل شود که کار سنگینی است بیان کرد: ۹۸ درصد شهرها و ۸۵ درصد روستاهای کشور از نعمت گاز برخوردار هستند که تا پایان سال جاری این رقم به ۸۸ درصد هم خواهد رسید.

وی گفت: این اقدامات به برکت انقلاب و نظام رقم خورده و در هیچ کجای دنیا چنین اقدامی صورت نگرفته است از طرفی گاز با پایین‌ترین قیمت در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

چگینی با اشاره به وجود ۲۱ پالایشگاه برای تامین گاز کشور گفت: ۳۹ هزار کیلومتر خطوط انتقال فشار بالا و ۴۲۶ هزار کیلومتر شبکه گاز روستایی و شهری داریم.

وی اضافه کرد: در بحران سرمای سال گذشته روزانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب گاز به خطوط تزریق شد که ۳۰۰ میلیون متر مکعب ناترازی در تولید گاز در کشور وجود داشت.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه اولویت ما تامین گاز بخش خانگی بعد از نیروگاه و صنعت است تاکید کرد: باید استان‌ها نگاه ملی در مصرف و مدیریت گاز داشته باشند.

وی گفت: ایران یکی از کشورهای بالای تولید کننده گاز است از طرفی هم از پرمصرف‌ترین کشورهای جهان هستیم چرا که بی‌رویه استفاده می‌کنیم و در حالی که با مدیریت مصرف گاز و استفاده براساس نرم جهانی، گاز اضافی برای صادرات هم داریم.

چگینی با بیان اینکه برنامه‌های بهینه‌سازی در دستور کار شرکت ملی گاز است، بیان کرد: یکی از برنامه‌های ما در این راستا تعویض چهار میلیون بخاری کم‌بازده است که باید انجام شود.

وی افزود: راهبردی که امسال برای حل ناترازی گاز داریم، بهینه‌سازی است و در این زمینه سرعت دادن به تعویض بخاری‌های فرسوده با بخاری‌هایی با بازده بالا می‌تواند بخشی از ناترازی گاز را جبران کند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران استفاده از کنتورهای هوشمند برای مدیریت مصرف را راهکار دیگر بهینه‌سازی مصرف گاز از سوی شرکت ملی گاز اعلام کرد و افزود: اگر اجرای این پروژه کلان و ملی براساس برنامه و به‌ درستی پیش برود، ضمن ایجاد بستر توسعه بازار بهینه‌سازی، تا حد زیادی مصرف گاز نیز کنترل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد مخازن رو زمینی در دستور کار شرکت گاز قرار دارد بیان کرد: سرمایه گذاران در این طرح برای شهرک‌های صنعتی این مخازن را احداث می‌کنند و ما هم گاز آن را با قیمت مناسب تامین می‌کنیم تا در بحران انرژی از این ظرفیت‌ استفاده شود.

چگینی افزود: شیوه نامه اجرای مخازن رو زمینی به همه استان‌ها ابلاغ شده تا با احداث آن و در بحران سرما صنایع در تامین گاز خود مشکلی نداشته باشند و در این خصوص نیازمند همراهی وزارت صمت هم هستیم.

وی گفت: این اقدام در ناترازی گاز خیلی کمک می‌کند و از طرفی باعث می‌شود تا در بحران‌ها، صنایع در تامین گاز خود مشکلی نداشته باشند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه خراسان جنوبی می‌تواند در ایجاد مخازن رو زمینی گاز با جذب سرمایه گذاران پیشگام باشد افزود: طرح‌های ذخیره سازی رو زمینی گاز در دستور کار قرار گرفته که طرح‌های جدید است و می‌توانیم با استفاده از CNG و MINILNG به خصوص در شهرک‌های صنعتی و واحدهای فولادی و پتروشیمی، بخشی از ناترازی و محدودیت‌ها را رفع کنیم.

وی گفت: تمام تمرکز این شرکت در دولت سیزدهم خدمت‌رسانی به استان‌های محروم است.

چگینی بیان کرد: در این راستا برای گازرسانی به سیستان و بلوچستان پنج استان را معین قرار دادیم که یکی از این استان‌ها، شرکت‌ گاز خراسان جنوبی است.

بهره‌مندی ۹۹.۹ درصد روستاهای خراسان جنوبی از گاز

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: در مجموع در دولت سیزدهم هزار و ۳۵۷ پروژه گازرسانی در این استان با هزینه‌کرد هزار و ۷۶۴ میلیارد تومان انجام شده که رقم قابل توجهی است.

رحمان محمودی افزود: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور با ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان و دارای ۳۲ شهر است که همه این شهرها از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

وی عنوان کرد: درصد بهره‌مندی خانوارهای شهری از گاز ۱۰۰ درصد بوده و در بخش روستایی ۹۹.۹ درصد است.

مدیرعامل شرکت گاز استان به تشریح اقدامات صورت گرفته پرداخت و گفت: گازرسانی به ۲ هزار و ۱۲۰ واحد صنعتی انجام شده و ۳۳۱ هزار و ۴۵۷ مشترک خانگی از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند، در مجموع ۲۰۰ هزار انشعاب گاز برای مردم اجرا شده که پوشش نزدیک به ۱۰۰ درصدی استان را شاهدیم.

وی تصریح کرد: در دولت سیزدهم اقدامات خوبی انجام شد که گازرسانی به ۴۹۲ روستا و ۲۶۴ واحد صنعتی و مناطق محروم، گازرسانی به ۹ هزار و ۷۰۲ واحد مسکونی در طرح جهش مسکن و شهرک‌های صنعتی نهبندان، درمیان و زیرکوه و منطقه ویژه اقتصادی، پاسگاه‌های مرزی و مرز ماهیرود، بهینه‌سازی ۸۸۲ مورد موتورخانه از جمله این اقدامات است.

محمودی با اعلام این خبر که در هفته دولت روستایی نخواهیم داشت که سکنه دائم داشته باشد ولی از نعمت گاز محروم باشد، گفت: تمامی روستاهایی که سکنه دائم دارند چه روستاهای بالای ۲۰ خانوار چه زیر ۲۰ خانوار از گاز طبیعی به صورت ۱۰۰ درصدی بهره‌مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه زمستان بسیار سختی را با توجه به افت فشار گاز گذراندیم، متذکر شد: اگر قطعی گاز نداشتیم به این دلیل بود که همه مسئولان و مردم پای کار بودند.

 

 

معاون کمیته امداد: امسال سیاست خودکفایی را ملاک قرار دادیم

بیرجند – ایرنا – معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: امسال سیاست خودکفایی را ملاک قرار دادیم و تاکید شده از طرح‌های سال‌های گذشته ۱۰۰ هزار خانوار خودکفا و از چرخه حمایت کمیته امداد خارج شوند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی مرتضی فیروزآبادی شامگاه پنجشنبه در دیدار با استاندار خراسان جنوبی افزود: با راستی‌آزمایی انجام شده توسط کارشناسان کمیته امداد، ۹۳ درصد تسهیلات پرداختی در کشور منجر به راه‌اندازی شغل شده که راستی‌آزمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز همین عدد را تایید می‌کند.

وی عملکرد اشتغال و اصابت به هدف کمیته امداد را خوب ارزیابی کرد و گفت: سال گذشته با همکاری مجموعه دولت، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و استانداران حدود ۹۰ درصد تسهیلات اشتغال کمیته امداد جذب شد، توزیع تسهیلات اشتغال نیز به سمت مناطق محروم و کم‌برخوردار است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) بیان کرد: جمعیت مددجویی استان به نسبت کشور را ملاک قرار می‌دهیم و به مناطقی که مددجوی بیشتری دارند، منابع تسهیلاتی بیشتری اختصاص می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های اشتغال به مدت پنج سال مشمول نظارت‌های مستمر هستند افزود: کسانی که تسهیلات اشتغال دریافت کرده اما طرح اجرا نمی‌کنند باید تسهیلات آنها “دین حال” شود که در قانون و قرارداد بانک با متقاضی وجود دارد.

فیروزآبادی متذکر شد: سال گذشته ۲ هزار نفر که انحراف از طرح اشتغال داشتند را به بانک‌ها معرفی کردیم تا تسهیلات آنان دین حال شود.

وی با اشاره به تشکیل صندوق ضمانت وام اشتغال گفت: تلاش می کنیم ضمانت پرداخت تسهیلات به مددجویان از این طریق تامین شود که سال گذشته در قانون بودجه به ما مجوز داده شد و اساسنامه تهیه و هیات مدیره نیز منصوب شد و اکنون منتظر هستیم ثبت شرکت‌ها شناسه ملی را صادر کند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد افزود: برآورد این است که بتوانیم ۵۰۰ میلیارد تومان در سال اول برای پشتوانه جذب کنیم که اگر محقق شود تا پنج هزار میلیارد تومان طبق همین ضوابط بانکی می‌توان ضمانت‌نامه صادر کرد.

وی با اشاره به حمایت‌های این نهاد از طرح‌های دانش بنیان گفت: هفته گذشته نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا در تهران برگزار شد و کمیته امداد امام خمینی (ره) تسهیلات ارزان‌قیمت برای خرید تجهیزات فناورانه از شرکت‌های دانش بنیان و خلاق در اختیار مجریان طرح‌های اشتغال مورد حمایت و راهبران اشتغال این نهاد قرار می‌دهد.

فیروزآبادی افزود: کمیته امداد خراسان جنوبی ۲۰ طرح دانش بنیان معرفی کرد و با توجه به وجود انگیزه در این استان تسهیلات مورد نیاز را در اختیارشان قرار خواهیم داد.

وی از تفاهم‌نامه کمیته امداد با شرکت تراکتورسازی گفت و اظهار کرد: نیمه دوم سال گذشته ۷۰۰ تراکتور به مددجویان واگذار شد اما در این استان به دلیل تخصیص نیافتن سوخت از سهمیه ۷۰ تراکتور خراسان جنوبی توانستند ۲۵ مورد را جذب کنند.

معاون کمیته امداد: امسال سیاست خودکفایی را ملاک قرار دادیم

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) با تشریح برنامه راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی برای مددجویان افزود: سال گذشته ۴۰ هزار واحد صفحه خورشیدی برای مددجویان تعهد داشتیم که محقق نشد، امسال نیز برنامه داریم علاوه بر تکمیل تعهدات سال پیش، ۴۰ هزار صفحه خورشیدی دیگر را نصب و راه‌اندازی کنیم.

وی بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات این است که بتوانیم شرکت‌های بزرگی را بسیج کنیم تا پشتوانه و پوشش‌دهنده مشاغل خرد در تامین نهاده و فروش محصولات باشند البته جزو کارهای خیلی سخت است که خیلی نمی‌توان قول داد زودهنگام محقق شود به عنوان مثال اکنون تولید فرش را کمیته امداد انجام می‌دهد که همین کار در خراسان جنوبی شروع شده و مقداری جلو رفتیم.

فیروزآبادی گفت: در حوزه اشتغال در این مدت هر آنچه از دولت و مجلس خواستیم برای ما انجام دادند، برخی از طرح‌های اشتغال در خراسان جنوبی خیلی بزرگ شده و این اتفاق بسیار خوبی است که باید با استفاده از ظرفیت استانداری و کارگروه تولید مورد حمایت قرار گیرند.

وی افزود: سال گذشته ۵۰۰ هزار فرصت شغلی باید در کشور ایجاد می‌کردیم که ۴۲۰ هزار فرصت شغلی محقق شد.

استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست بر ضرورت تخصیص اعتبارات ویژه در راستای ایجاد مشاغل خرد مرتبط با تکمیل زنجیره‌های ارزش در استان تاکید کرد.

جواد قناعت با قدردانی از دیدگاه مثبت این نهاد حمایتی نسبت به استان‌های کم‌برخوردار اظهار امیدواری کرد که مددجویان خراسان جنوبی از ظرفیت‌های کمیته امداد بیشتر بهره‌مند شود.

وی از اقدامات کمیته امداد امام خمینی (ره) درخصوص پرداخت تسهیلات اشتغال‌زا مربوط به تبصره ۱۶ سال ۱۴۰۱ به بیش از سه هزار و ۸۰۰ طرح اشتغال قدردانی کرد و گفت: تسهیلاتی که در حوزه اشتغال پرداخت شد و بیش از هفت هزار و ۴۰۰ اشتغال ایجاد کرد، جای قدرانی دارد.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: منابع تسهیلاتی که به استان‌های کم‌برخوردار داده می‌شود انحراف ندارد یا انحراف آن بسیار کم و قابل اغماض است.

وی گفت: لازم است ردیف اعتباری خاص و ویژه درخصوص مشاغل خرد که جنس آن از نوع زنجیره‌های ارزش در استان است مانند صنایع دستی، سنگ‌های تزینی و فرآوری محصولات مزیت‌دار (زرشک، زعفران و عناب) در نظر گرفته شود.

قناعت به تسهیلات کمیته امداد برای کارفرمایان اشاره کرد و افزود: پرداخت این تسهیلات به کارفرمایان مشروط به بکارگیری مددجویان باشد.

وی یادآور شد: سال گذشته با فعال شدن نهضت احیای واحدهای تولیدی، ۳۸۴ واحد راکد در استان شناسایی شد و تا پایان سال توانستیم از این تعداد ۱۹۹ واحد را فعال کنیم که اتفاق خوبی است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: لازم است برای واحدهای راکد، اعتباری در نظر گرفته و دستورالعملی به استان‌ها ارسال شود تا تسهیلاتی که به این واحدها پرداخت می‌شود یک شرط آن بکارگیری مددجویان کمیته امداد باشد.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه واگذاری تراکتور به مددجویان کمیته امداد با استفاده از تسهیلات بانکی افزود: برای جذب سهمیه استان خراسان جنوبی و تامین سوخت این تراکتورها نشستی با محوریت معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری برگزار خواهد شد و برای جذب تمام سهمیه لحاظ شده برای استان برنامه‌ریزی شود.

 

 

 

خراسان جنوبی در برگزاری دادگاه‌های آنلاین پیشرو است

بیرجند – ایرنا – دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گفت: این استان برای برگزاری دادگاه‌های آنلاین و برخط در کشور پیشرو است و سال گذشته ۴۱ هزار و ۵۴ دادگاه آنلاین برگزار شد که در کاهش مراجعات به دادگستری اثرگذار بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام علی نسایی زهان امروز در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه بیرجند که به مناسبت هفته قوه قضاییه ایراد شد، گفت: تکریم شهروندان از اولویت‌های دستگاه قضاست و سال گذشته ۸۵ هزار نفر از مردم استان در ملاقات مردمی با قضات، دادستان‌ها و روسای دادگستری مشکلات خود را مطرح کردند.

وی با ارائه تحلیلی از روند تشکیل پرونده‌های قضایی در خراسان جنوبی افزود: پنج جرم اول استان احصا شده که پرونده‌های مرتبط با مواد مخدر در صدر این جرایم است.

دادستان بیرجند با اشاره به وجود بیش از ۷۷ هزار پرونده کیفری در این استان گفت: قضات وظیفه دارند در پرونده‌های مواد مخدر هیچ ارفاقی نکنند لذا افراد سابقه‌دار که به طور شبکه‌ای مواد مخدر را حمل می‌کنند قابل بخشش و اغماض نیستند.

وی تصریح کرد: با توجه به قاطعیت دستگاه قضا در اجرای قانون، آمار پرونده‌های مواد مخدر در استان خراسان جنوبی هشت درصد کاهش یافته است و همه جرایم از مواد مخدر نشات می‌گیرد لذا از شهروندان انتظار داریم در مبارزه با مواد مخدر برای کاهش تقاضا و افزایش ترک اعتیاد همکاری کنند.

نسایی زهان با بیان اینکه ۲۱ درصد پرونده‌های دادسرا مربوط به سرقت است ادامه داد: اکثر سرقت‌ها در خراسان جنوبی خرد است و مردم باید در نگهداری اموال خود مراقبت بیشتری داشته باشند.

وی گفت: توهین ۱۷ درصد جرایم استان را به خود اختصاص داده که رقم بالایی است و امیدواریم آستانه تحمل مردم افزایش یابد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی افزود: ضرب و جرح غیر عمدی ۱۲ درصد پرونده‌های کیفری را به خود اختصاص داده که این عدد هم برای خراسان جنوبی زیاد است و بیشتر آنها به تصادفات مربوط می‌شود.

وی با اشاره به دلایل افزایش تصادفات در خراسان جنوبی گفت: سرعت بالا از مهمترین دلایل بوده و دستور قضایی توقیف خودرو اقدامی برای مقابله با این آسیب است.

نسایی زهان اظهار کرد: برای پیشگیری از تردد وسایل نقلیه سوخت‌کش (شوتی) هم توقیف سه تا ۶ ماه تصویب شده تا از تاراج ثروت ملی جلوگیری کنیم زیرا سوخت سرمایه ملی است و نباید به راحتی از کشور خارج شود لذا ۲ هزار و ۸۵۲ وسیله نقلیه در همین رابطه توقیف شده است.

خراسان جنوبی در برگزاری دادگاه‌های آنلاین پیشرو است
دادستان بیرجند

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه دعاوی حقوقی بیشتر پرونده‌ها مربوط به مسائل خانوادگی است گفت: آنچه باعث نگرانی شده اینکه که ۳۷ درصد دعوای خانوادگی افزایش یافته و طلاق توافقی در استان ۱۸ درصد رشد داشته است.

دادستان بیرجند افزود: ۲ هزار و ۲۱۴ فقره طلاق در سال گذشته ثبت شده که در شأن استان نیست.

وی بیان کرد: ۲۳۷ مجرم حرفه‌ای و سابقه‌دار در استان شناسایی شده‌اند که هر زمان مرتکب جرم شوند با آنان برخورد قاطع می‌شود.

نسایی زهان گفت: سال گذشته سه هزار و ۲۶۱ بازدید از زندان‌های استان انجام شد لذا زندان‌ها از امنیت خوبی برخوردار است و به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران، انجمن حمایت خانواده‌های زندانیان تشکیل شده که حمایت‌های خوبی در این خصوص انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین در راستای دفاع از حقوق عامه، پزشکان موظف به استفاده از کارتخوان هستند و شترداران هم مکلف به نشان‌دار کردن شترها در استان شده‌اند که در جاده‌ها عامل تصادف نباشند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گفت: امسال مشکلات حقوقی و قانونی واحدهای تولیدی دنبال می‌شود تا شعار رشد تولید و مهار تورم را بتوانیم محقق کنیم.

وی تصریح کرد: شرکت‌های خدمات‌رسان هم نباید آب، برق و گاز واحد تولیدی را قطع کنند اگرچه با افراد سوءاستفاده کننده نیز برخورد می‌شود.

نسایی زهان با تاکید بر اینکه رصد کالاهای اساسی به طور دقیق انجام می‌شود تا کمبودی در استان نباشد افزود: خوشبختانه مشکلی در این خصوص نداریم و معمولا با یک تماس تلفنی، مسوولان ذیربط مشکلات رصد شده را رفع می‌کنند.

وی با اشاره به تلاش دستگاه قضایی برای حل مشکل تبدیل قیر شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به آسفالت گفت: در ۲ مرحله با هزینه‌کرد ۱۱۶ میلیارد تومان و ۹۶ میلیارد تومان و تبدیل قیر رایگان ۲۳۹ روستای استان روکش آسفالت شد.

دادستان بیرجند ادامه داد: افرادی که به اراضی ملی و حقوق بیت‌المال دست درازی کنند، دستگاه قضا با آنها برخورد می‌کند و با قوت این کار برای سال جاری ادامه دارد.

وی گفت: یکی از اقدامات دستگاه قضا در سال گذشته به‌روز رسانی انبارهای جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی بوده که از این محل کمک‌هایی به جامعه هدف کمیته امداد، بهزیستی و مردم محروم انجام شده است.

نسایی زهان با بیان اینکه سال گذشته از محل فروش خودروهای توقیفی ۱۳۷ میلیارد تومان به خزانه کشور واریز شد عنوان کرد: امسال هم مزایده بزرگی برای خودروهای توقیفی به صورت کشوری برگزار می‌شود که انتظار می‌رود مردم استان هم در این مزایده شرکت کنند.

 

 

 

سند توسعه نهبندان و سربیشه مراحل نهایی تصویب را می‌گذراند

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: تدوین سند توسعه شهرستان‌های نهبندان و سربیشه از اقدامات اساسی دولت سیزدهم است که مراحل نهایی خود را طی می‌کند و به زودی با تصویب هیات دولت در دوره چهار ساله اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت عصر پنجشنبه در نشست با معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۸ به شهرستان نهبندان افزود: با تصمیم دولت برای این سند پنج هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته که ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در این سند توسعه فقط مربوط به راه‌های ۲ شهرستان نهبندان و سربیشه است.

وی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم اقدامات خوبی در شهرستان‌های نهبندان و سربیشه رقم خورده و یکی از اقدامات احداث پست ۴۰۰ کیلو ولت نهبندان است که در جذب و ماندگاری سرمایه‌گذار تاثیر بسزایی دارد.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: تکمیل باند دوم محور سربیشه – نهبندان به بیرجند هم از دیگر خواسته‌های مردم بوده که در این سند اجرای آن دنبال شده است.

وی با اشاره به تامین اعتبار طرح راه آهن خراسان جنوبی از محل تهاتر نفتی در دولت سیزدهم گفت: اجرای راه آهن از نهبندان تا بیرجند به صورت کامل از این محل به مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومان تامین اعتبار شده که این اقدام مهم در دولت سیزدهم رقم خورده است.

قناعت با بیان اینکه خراسان جنوبی از جمله استان‌های کم برخوردار کشور است به گونه‌ای که از ابتدای دولت سیزدهم تمام وقت خودمان را برای توسعه زیرساخت‌های این استان گذاشته‌ایم افزود: دولت سیزدهم در راستای توزیع عادلانه منابع، توجه ویژه‌ای به مناطق محروم از جمله خراسان جنوبی داشته است.

وی عنوان کرد: گاز به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت‌های توسعه و آبادانی در هر منطقه‌ای است چرا که هر اقدام توسعه‌ای و سرمایه گذاری در گرو تامین زیرساخت گاز است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه پیگیری‌ها برای تغذیه گاز خراسان جنوبی از دشتک زابل به نهبندان را از ابتدای ورود به خراسان جنوبی انجام دادیم گفت: نگرانی برای تامین گاز داشتیم زیرا هر ۱۰ تا ۱۵ سال ورود یک موج جدید سرما را در سطح کشور داریم که در زمستان سال گذشته نیز ما آن را تجربه کردیم.

وی افزود: سال گذشته با همراهی وزارت نفت و تلاش جهادی و فنی کارکنان شرکت گاز خراسان جنوبی، تامین گاز استان با ورود موج سخت سرما به خوبی مدیریت شد که کار ارزشمند، تیمی و جهادی بود.

قناعت گفت: البته همراهی و همدلی دستگاه‌های متولی و مردم هم در مدیریت مصرف گاز در فصل زمستان سال گذشته نقش موثری داشت.

سند توسعه شهرستان‌های نهبندان و سربیشه مراحل نهایی را می‌گذراند

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۹ درصد جمعیت روستایی خراسان جنوبی از نعمت گاز برخوردار هستند این نشان می‌دهد دولت مردمی و انقلابی سیزدهم پای کار است و توجه ویژه به رفاه مردم دارد.

استاندار خراسان جنوبی با ذکر این نکته براساس اطلاعات موثق رسانه‌های غربی، ۶۸ هزار نفر در زمستان سال گذشته در اروپای مدرن و پیشرفته جان خود را از دست داده‌اند، بیان کرد: در حالی که اگر در کشور ما حتی یک نفر براثر سرما فوت می‌کرد چه موج منفی رسانه‌ای بر علیه ما طراحی می‌کردند.

قناعت به آغاز عملیات اجرایی خط لوله گاز دوراهی دشتک – نهبندان با اعتبار هشت هزار میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: امیدواریم این طرح مهم و زیرساختی در هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری برسد تا علاوه بر شمال از جنوب استان هم تغذیه گاز داشته باشیم و بحران سرما دچار مشکل نشویم.

اجرای یک‌هزار و ۳۳۵ طرح گازرسانی در خراسان جنوبی در دولت سیزدهم

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از هزار و ۳۳۵ پروژه گازرسانی با اعتبار بالغ بر هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان در استان اجرا شده است.

علیرضا عباس‌زاده افزود: این موضوع اقدام بی‌نظیری در راستای توسعه خراسان جنوبی است.

وی با ذکر این نکته که گاز یکی از مهمترین زیرساخت‌ها در توسعه همه مناطق کشور است، بیان کرد: تامین گاز برای خراسان جنوبی با توجه به قرار گرفتن در کریدور شرق کشور بسیار مهم و حیاتی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: در طول ۲۰ ماهه خدمت دولت سیزدهم تحویل ویژه‌ای در زمینه گازرسانی استان رخ داده است به گونه‌ای که در پایان یک سالگی فعالیت دولت براساس مصوبه سفر نخست رئیس جمهور به خراسان جنوبی جشن گازرسانی به تمام شهرها و روستاهای بالای ۲۰ خانوار این استان را گرفته‌ایم.

وی شرکت گاز خراسان جنوبی را یکی از موفق‌ترین شرکت‌های گاز کشور دانست و اضافه کرد: خراسان جنوبی در حال حاضر جزو استان‌های سبز کشور از نظر گازرسانی است.

عباس‌زاده عنوان کرد: با اجرای خط انتقال گاز از دوراهی دشتک زاهدان به نهبندان، خراسان جنوبی از حالت تک شاخه‌ای تغذیه گاز خارج می‌شود که هدیه بی‌نظر دولت مردمی به مردم این خطه است.

وی گفت: امروز شرکت گاز خراسان جنوبی با پایان ماموریت گازرسانی در استان، ماموریت گازرسانی به هفت شهرستان استان سیستان و بلوچستان را برعهده گرفته که اقدامی بسیار ارزشمند است.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*