گزارش/ رونق تولید در اسارت قاچاق

شبکه‌های اجتماعی، مُعرف‌های جدید ازدواج

ارینب سیفی
شبکه‌های اجتماعی، مُعرف‌های جدید ازدواج

تهران- ایرنا- از اواسط دهه ۹۰ میلادی که اینترنت به صورت گسترده در دسترس مردم قرار گرفت شاید هیچگاه سازندگان آن فکر نمی‌کردند این پدیده نوظهور به سرعت همه ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده و زیست‌بوم جدیدی را پدید آورد؛ زیست‌بومی که در آن افراد باهم تعامل دارند و کار، خرید و حتی ازدواج می‌کنند.

از ازدواج‌های سنتی تا آشنایی‌های مجازی

از دوران ازدواج‌های سنتی که در آن آشنایی دختر و پسر برای ازدواج با معرفی واسطه‌ها شکل می‌گرفت و یا حتی بسیاری از ازدواج‌ها بدون آشنایی مستقیم دختر و پسر و فقط با آشنایی و موافقت خانواده‌ها انجام می‌شدت، سال‌ها گذشته است. با ورود اینترنت در جهان و تاثیر آن بر زندگی روزمره مردم، تغییرات عمیقی در سبک زندگی افراد جامعه به وجود آمد.
این تغییرات حتی بر نوع آشنایی و ازدواج جوان‌ها هم تاثیر داشت تا جایی که به تدریج آشنایی‌ها و ازدواج‌های سنتی جای خود را به ازدواج‌های مدرنی داده که در آن آشنایی زوج‌ها در بستر شبکه‌های اجتماعی مجازی شکل می‌گیرد. پلتفرم‌های مختلف از «یاهو مسنجر» تا «توئیتر»، «فیس‌بوک» و «اینستاگرام» امکان آشنایی دخترها و پسرها را فراهم کرد. آشنایی‌هایی که از دنیای مجازی آغاز شده و تا دنیای واقعی نیز ادامه پیدا می‌کند و در نهایت به ازدواج ختم می‌شود.

«مایکل روزنفلد» جامعه‌شناس: «بسیاری از اطلاعاتی که به روش سنتی و در طول جلسه خواستگاری برای نخستین‌بار به دست می‌آید در ازدواج آنلاین از طریق پروفایل‌ها پیش از ملاقات واقعی با فرد به دست می‌آید.»ازدواج مجازی در دنیا

براساس تحقیقات انجام شده، افرادی که به صورت آنلاین با هم آشنا می‌شوند اغلب زودتر از کسانی که از طریق دوستان، محل کار، یا از طریق واسطه باهم آشنا می‌شوند، ازدواج می‌کنند. «مایکل روزنفلد (Michael Rosenfeld)» جامعه‌شناس در دانشگاه استنفورد، معتقد است این موضوع چند دلیل دارد. او در گفت‌وگو با نشریه «واشنگتن پست» گفت: «بسیاری از اطلاعاتی که به روش سنتی و در طول جلسه خواستگاری برای نخستین‌بار به دست می‌آید در ازدواج آنلاین از طریق پروفایل‌ها پیش از ملاقات واقعی با فرد به دست می‌آید.»

بیش از ۱۷ درصد از ازدواج‌ها از طریق قرارهای آنلاین شروع می‌شود. براساس یک پژوهش موسسه تحقیقات آماری برین(statistic brain research institute) از هر ۵ رابطه، یک مورد و از هر ۶ ازدواج، یک ازدواج به صورت آنلاین آغاز می‌شود.
طبق نمودار زیر نزدیک به ۱۷ درصد از ازدواج‌ها و ۲۰ درصد از آشنایی‌ها به صورت آنلاین آغاز می‌شود.

شبکه‌های اجتماعی، مُعرف‌های جدید ازدواج

فیس‌بوک، گوگل پلاس، توئیتر و دیگران

از زمان معرفی شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، گوگل پلاس، توئیتر و … به دنیا و فعالیت افراد مختلف در این شبکه‌ها، نوع جدیدی از روابط در بستر وب بین افراد مختلف شکل گرفت. این روابط بعد از آشنایی بیشتر به دنیای واقعی هم راه پیدا کرده و در بسیاری از موارد به ازدواج هم منجر شده است. یکی از این پلتفرم‌ها که زمینه آشنایی افراد را با یکدیگر فراهم کرده است، فیس‌بوک است.

زیبا و سعید یکی از زوج‌های هستند که از سال ۱۳۹۱ و از طریق فیس‌بوک با یکدیگر آشنا شدند. زیبا در مورد آشنایی با همسرش می‌گوید: «آشنایی ما از سال ۹۱ از فیس‌بوک و از صفحه‌ای که هر دو دنبال می‌کردیم آغاز شد. سه ماه بعد از آشنایی، مادرها در جریان این رابطه قرار گرفتند. آن وقت‌ها هنوز آشنایی و روابط مجازی مثل امروز زیاد نبود و حتی تابو بود. خانواده‌ها در ابتدا مخالف ارتباط و ازدواج ما بودند اما بعد از اینکه از علاقه ما به هم مطلع شدند، با ازدواج‌مان موافقت کردند و سرانجام سال ۱۳۹۳ با هم ازدواج کردیم.» زیبا و سعید در حال حاضر دو فرزند پسر دارند.

گوگل‌پلاس، سرویس شبکه‌های اجتماعی گوگل بود که امکانات جدیدی مانند بسیاری از حلقه‌ها(Circles)، جرقه‌ها(Sparks)، پاتوق‌ها(Hangouts) و تجمع‌ها(Huddle) را ارائه می‌کرد. بسیاری از افراد در این پاتوق‌های و دورهمی‌های مجازی با یکدیگر آشنا می‌شدند و زمینه دوستی‌ها، ارتباط و حتی آشنایی برای ازدواج از همین جمع‌ها فراهم می‌شد.

مهدی و زینب زوجی هستند که آشنایی‌شان از گوگل‌پلاس آغاز شد. نخستین دیدار این زوج در یکی از همین جلسه‌های حضوری و دورهمی‌های اهالی گوگل‌پلاس بود. مهدی درباره شکل‌گیری ارتباط و آشنایی‌اش با همسرش می‌گوید: «ما سال ۱۳۹۱ ازدواج کردیم و شاید جزء اولین نفراتی بودیم که از این طریق باهم آشنا شده و ازدواج کردند. هر دوی ما در گوگل‌پلاس فعالیت می‌کردیم. در آن زمان کاربران گوگل‌پلاس دورهمی‌های داشتیم و در جلسه‌های هیأت مکتب‌الهادی هم شرکت می‌کردیم که شناخت غیرمجازی هم ایجاد می‌کرد. آشنایی ما از فضای مجازی بود اما ارتباط ما از طریق یکی از دوستان آغاز شد. به عبارتی رابطه ما از مجازی به حقیقی تبدیل شد. اما مراحل ازدواج ما به صورت سنتی شکل گرفت.»

مساله مهم در ازدواج‌هایی که در آن آشنایی زوج‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی مجازی شکل می‌گیرد، موافقت خانواده‌ها با این نوع ازدواج و شناخت طرفین از یکدیگر استتوئیتر؛ ازدواجی‌ترین پلتفرم شبکه‌های اجتماعی

توئیتر به عنوان یکی از پرکاربرترین پلتفرم شبکه‌های اجتماعی در یک دهه اخیر است که با وجود فیلترشدن، همچنان کاربران فعال زیادی دارد. فضای شبکه‌ای توئیتر و ارتباطات گسترده مجازی در بستر این پلتفرم، این امکان را برای کاربران به وجود آورده تا فرصت بیشتری برای آشنایی با یکدیگر داشته باشند. اگرچه آمار دقیقی از تعداد ازدواج‌هایی که آشنایی آنها در بستر توئیتر فارسی شکل گرفت در دسترس نیست اما با یک نگاه کلی و با توجه به توئیت‌هایی که کابران با موضوع خبر ازدواج‌شان منتشر کرده‌اند، می‌توان دریافت که میزان ازدواج در میان کاربران این پلتفرم به‌ویژه در دوران قرنطینه کرونا افزایش داشته است.

زهرا و محمدمهدی یکی از زوج‌هایی هستند که در این پلتفرم با یکدیگر آشنا شده‌اند. محمدمهدی درباره چگونگی آشنایی و شکل‌گیری رابطه با همسرش می‌گوید: «اسفند ۱۴۰۰ به واسطه داشتن دوست مشترک در توئیتر، غیرمستقیم باهم آشنایی داشتیم. اما مشکلات و مسائل روحی که دوست مشترکمان با آن درگیر شده بود و تلاش ما برای حل این مشکل، آشنایی ما را عمیق‌تر کرد. ارتباط ما بعد از مدتی به دیدارهای حضوری هم تبدیل شد. معاشرت‌های دنیای حقیقی شناخت ما از هم را واقعی‌تر کرد.»

زهرا در ادامه از مراجعه به مشاور در طول دوران آشنایی اشاره کرد: «در دوره آشنایی پیش از ازدواج و زمانی که تصمیم‌مان برای ازدواج جدی‌تر شد به مشاور هم مراجعه کردیم. البته دو ماه بعد از آشنایی ما، خانواده‌ها هم در جریان قرار گرفتند.»

ازدواج مجازی و دست‌اندازهای پیش رو

مساله مهم در ازدواج‌هایی که در آن آشنایی زوج‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی مجازی شکل می‌گیرد، موافقت خانواده‌ها با این نوع ازدواج و شناخت طرفین از یکدیگر است. محمدمهدی در مورد مشکلات موجود بر سر راه ازدواج مجازی و سخت‌گیری خانواده‌ها گفت: «خانواده من بهانه‌ای برای ازدواج ما نیاوردند و قبل از اینکه من برای راضی‌کردن آنها تلاش خاصی کنم موافقت خود را اعلام کردند. تنها مساله بزرگ، موضوع سربازی من بود که پدرم به آن اشاره کرد که البته با راهکارهای مناسبی که پیشنهاد داد تقریباً این مساله را برای همه حل کرد.»

زینب درباره اهمیت نظارت خانواده در مسیر ازدواج‌های مجازی گفت: «سن در موضوع ازدواج به‌خصوص در ازدواج مجازی اهمیت زیادی دارد. مثلاً اگر دختری در ۱۸ سالگی بخواهد پسری را که با او آشنا شده و پیشنهاد ازدواج داده است را به خانواده معرفی کند، خانواده سخت‌گیری بیشتری دارند؛ اما من در ۲۸ سالگی همسرم را که از طریق گوگل‌پلاس آشنا شده بودیم را صرفاً به خانواده معرفی کردم تا مسیر خواستگاری براساس فرهنگ و رسوم خانواده‌ها پیش برود و هیچ اجباری در پذیرفتن یا رد کردن خواستگار نداشتم.»

در ۲۸ سالگی همسرم را که از طریق گوگل‌پلاس آشنا شده بودیم را صرفاً به خانواده معرفی کردم تا مسیر خواستگاری براساس فرهنگ و رسوم خانواده‌ها پیش برودازدواج مجازی؛ آری یا خیر

از اوایل دهه هشتاد که اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به دنیا عرضه شد و زیست مجازی افراد در این پلتفرم‌ها شکل گرفت، اما و اگرهای زیادی در مورد روابط مجازی به ویژه در میان نسلی که آشنایی با دنیای مجازی نداشتند وجود داشت. با گذشت زمان و کم‌شدن روابط حضوری به‌ویژه در دوران قرنطینه کرونا، ارتباطات مجازی گسترده‌تر شد و بخشی از جامعه که روابط مجازی را تابو می‌دانست موضع خود را تغییر داده و انعطاف بیشتری در مورد موضوع ازدواج مجازی نشان دادند.

مهدی ضمن توصیه جوانان به اعتماد به آشنایی‌های مجازی و ازدواج از این مسیر با نظارت خانواده‌ها گفت: «طبق شنیده‌هایم، ازدواج‌های زیادی به این شکل حتی در دنیا وجود دارد که در بیشتر موارد این افراد، زوج‌های شادی هم هستند.»
وی تاکید کرد: «ازدواج مجازی را در صورتی توصیه می‌کنم که پسر یا دختر، همفکر و همراهی در این فضا پیدا کنند که بخش زیادی از معیارهایشان را داشته باشد. اگرچه هنوز این نوع ازدواج در بین بخش زیادی از مردم جامعه جا نیفتاده اما برای آینده نه چندان دور، همه چیز روشن و امیدبخش به نظر می‌رسد. همراهی، حمایت و راهنمایی خانواده‌ها در این مسیر بسیار تاثیرگذار است.»

زینب در مورد چالش‌هایی که ممکن است با خانواده در مسیر ازدواج مجازی وجود داشته باشد گفت: «دغدغه من همیشه در مورد خواستگارها بر سر مسائل سیاسی و اعتقادی بود که این موضوع اصولاً در این نوع خواستگاری مطرح نیست چون بر اساس شناخت نسبی که از طرف مقابل در فضای مجازی به دست می‌آید این موضوع‌ها تا حد زیادی حل می‌شود. بنابراین بیشترین زمان در خواستگاری و دوران آشنایی بعد از خواستگاری صرف شناخت اخلاقی و خانوادگی می‌شود. البته نمونه‌هایی هم وجود داشته که شخصیت مجازی فرد با شخصیت واقعی او تفاوت‌هایی داشته که در روند خواستگاری زیر نظر خانواده این خلاء پر می‌شود.»

در دورانی که زیست جوانان در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی فراگیر شده است و آشنایی‌ها در این پلتفرم‌ها چه به صورت مستقیم و چه از طریق واسطه و بر اساس شناختی که افراد از خودشان در این شبکه‌ها به نمایش می‌گذارند اتفاق می‌افتد، جامعه مجازی ظرفیت مناسبی برای این نوع ازدواج‌ دارد که نباید از آن غافل شد.

 

اعتراض به «ممنوع النطق» شدن یک نماینده در مجلس/هیات نظارت بر رفتار نمایندگان از صلاحیت خود فراتر رفته است؟

در قانون نظارت بر رفتار نمایندگان آمده است : کلیه امور مربوط به حقوق نمایندگی ملت که در قانون اساسی به آن تصریح شده است اعم از اظهارنظر و اعلام مواضع در مسائل داخلی و خارجی کشور و آزادی در انجام وظایف قانونی و اعمال رأی خود و کسب اخبار و اطلاعات مورد نیاز وظایف نمایندگی و قانونگذاری …… از شمول مجازات موضوع این قانون مستثنی است.

اعتراض به «ممنوع النطق» شدن یک نماینده در مجلس/هیات نظارت بر رفتار نمایندگان از صلاحیت خود فراتر رفته است؟

 

روز گذشته در صحن علنی مجلس محمدرضا صباغیان بافقی خطاب به قالیباف رئیس مجلس گفت: با آقای علیرضا بیگی صحبت می‌کردم گفتند، مدتی است از نطق ۷ دقیقه‌ای محروم شده است. این شأن نمایندگی نیست، شاید فردا نوبت ما باشد. از ریاست مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود تا اجازه ندهند حقوق نمایندگان ضایع شود. و در پی آن محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر صباغیان گفت: هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نامه‌ای را به هیات رئیسه نوشته و در آنجا بحثی داشته و بر این اساس است یعنی ما در هیأت رئیسه تصمیم نگرفته‌ایم.

در این باره احمد علیرضابیگی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: ‌این‌ اقدام به سوءمدیریت مجلس و رئیس مجلس برمی‌گردد که نمایندگان را در معرض چنین موضوعی قرار داده است. رئیس مجلس اعلام کرد آنچه رخ داده خارج از چارچوب‌های مجلس بوده است، در صورتی که نایب رئیس مجلس گفته یک اعلامیه‌ای در زیرزمین مجلس در تاریکی نصب کرده بودند که هر کسی ماشین می‌خواهد زنبیل بیاورد و ماشین را ببرد. این‌ها در واقع نشانه‌ و قرینه‌هایی از فقدان و سو مدیریت نسبت به ساحت مجلس از جانب رییس مجلس است که باید مورد رسیدگی قرار بگیرد.

وی در گفتگو با جماران ادامه داد: در این مورد مردم قضاوت می‌کنند که نماینده مردم با وجود مستندات و مدارک فقط سوال کرده است که بین واگذاری خودروها که همه به آن اذعان دارند با استیضاح وزیر صمت چه رابطه‌ای وجود دارد؟! این حداقل کاری است که یک نماینده می‌تواند انجام دهد، اگر نگذارند نماینده سوال کند پس نماینده باید چه کاری انجام دهد؟!

سخنگوی هیات نظارت درباره بستن تریبون نماینده “افشاگر شاسی بلند” مجلس: این اقدام، قانونی است

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در مورد بستن تریبون علیرضا بیگی نماینده تبریز براساس تصمیم این هیات گفت: نمی دانم تریبون آقای بیگی تا چه زمانی بسته است.

موسی غضنفرابادی سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان  در گفت وگویی در مورد اینکه کدام ماده از آئین نامه داخلی مجلس اجازه و اختیار این کار را به هیات نظارت داده است اظهار کرد: دقیق ماده قانونی یادم نیست اما در قانون نظارت بر رفتار نمایندگان اجازه یکسری تصمیمات را به هیات نظارت داده است که ما طبق آن این تصمیم را گرفتیم.

وی در مورد اینکه بستن تریبون نمایندگان اولین بار است که اتفاق است و قبل از این ما شاهد چنین اتفاقی نبودیم به عصر ایران گفت: شما اولین بار ندیدید ولی بعدش می بینید.

رئیس کمیسیون قضایی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا شما معتقدید این فتح بابی است برای موارد بعدی که تریبون نمایندگان توسط هیات نظارت بسته شود گفت: می‌روم نماز بخوانم بعد مفصل توضیح می دهم.

نماینده بستان آباد در مجلس:هیات نظارت بر رفتار نمایندگان از بدعت‌گذاری خودداری کند

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی تصمیم هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مبنی بر ممنوعیت نطق علیرضا بیگی نماینده تبریز را خلاف قانون اساسی دانست.

امروز غلامرضا نوری قزلجه در جریان رسیدگی به یکی از مواد طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها در تذکری در خصوص حکم هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مبنی بر ممنوعیت نطق احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس خطاب به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس اظهار کرد: تصمیم هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نگران کننده، تأسف بار و خطرناک است.

وی ادامه داد: هیات نظارت بر رفتار نمایندگان از صلاحیت خود فراتر رفته و با قانون اساسی مغایر است.

این نماینده مجلس یادآورشد: این تصمیم هیات مذکور، اجحاف در حق ملت خصوصا مردم تبریز بوده و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان از تصمیم هایی که به بدعت های خطرناک می انجامد باید خودداری کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نوری قزلجه گفت: هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس بر اساس آیین نامه عمل می کند و اگر ایرادی وجود دارد باید آیین نامه اصلاح و تجدیدنظر شود.

محمدباقر قالیباف افزود: در سال آخر فعالیت مجلس ذوالنوری رئیس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان است و تا کنون جلساتی داشته اند اگر اشکالی داشته باشد باید تجدید نظر شود این جلسه به زودی برگزار شده و دستور اول آنها اصلاح این آیین نامه خواهد بود.

نماینده تربت جام در مجلس:حکم هیات نظارت بر رفتار نمایندگان درباره علیرضابیگی غیرقانونی است

همچنین یک نماینده دیگر مجلس شورای اسلامی هم در تذکری درخصوص حکم اخیر هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مبنی بر ممنوعیت نطق احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس انتقاد کرد.

جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تربت جام در مجلس در جریان رسیدگی به ماده ۹ طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها در تذکری در خصوص حکم اخیر هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس مبنی بر ممنوعیت نطق احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس، انتقاد خود از این حکم را اعلام کرد.

وی افزود: من به محتوای صحبت علیرضابیگی قضاوتی ندارم اما اینکه نماینده ای نتواند در مجلس نطق کند، خلاف قانون است.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به انتقاد این نماینده اظهار کرد: رحیمی جهان آبادی شما خودتان خلاف آیین نامه صحبت نکنید.وی یادآور شد: من قبلا در این باره توضیح داده ام.

قانون چه می گوید؟

برای پاسخ به این پرسش باید به ماده۶ قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مراجعه کرد.

این ماده می گوید: هیأت با توجه به اهمیت تخلفات و شرایط و موقعیت ارتکاب آنها نسبت به اعمال یک یا چند مجازات ذیل که طبق ماده (۶) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی قابل اجراء است، تصمیم می گیرد:

الف ـ تذکر شفاهی بدون درج در پرونده
ب ـ تذکر کتبی با درج در پرونده
پ ـ اخذ تعهد کتبی مبنی بر عدم تکرار تخلف

ت ـ کسر حقوق از یک ماه تا یک سال به میزان یک دوم
ث ـ محرومیت از عضویت در مجامع و شوراها یا کمیته های تحقیق و تفحص
ج ـ محرومیت از نامزدی برای عضویت در هیأت رئیسه مجلس و هیأت رئیسه کمیسیونها
چ ـ اعلام یک یا چند تخلف نماینده در جلسه غیرعلنی توسط رئیس مجلس
ح ـ اعلام یک یا چند تخلف نماینده در جلسه علنی توسط رئیس مجلس

تبصره۱ـ در صورتی که هیأت تشخیص دهد دارایی نماینده به ناحق افزایش یافته است، تا قبل از انتخابات دوره بعد موضوع را به اطلاع شورای نگهبان می رساند و جهت رسیدگی به دستگاه قضائی ارسال می نماید.

تبصره۲ـ کلیه امور مربوط به حقوق نمایندگی ملت که در قانون اساسی به آن تصریح شده است اعم از اظهارنظر و اعلام مواضع در مسائل داخلی و خارجی کشور و آزادی در انجام وظایف قانونی و اعمال رأی خود و کسب اخبار و اطلاعات مورد نیاز وظایف نمایندگی و قانونگذاری و تحقیق و تفحص در تمام امور کشور و سؤال و استیضاح وزرا و رئیس جمهور و رأی اعتماد و رأی عدم اعتماد و مأموریت های محوله که همه آنها در راستای ایفای وظایف نمایندگی به عمل می آید از شمول مجازات موضوع این ماده مستثنی است.

رونق تولید در اسارت قاچاق

رونق تولید در اسارت قاچاق

بسیاری از کارشناسان اقتصادی از عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انتقاد کرده‌اند؛ به عبارتی می‌توان چنین گفت که در حال حاضر حتی آماری قابل‌اتکا از میزان قاچاق کالا و ارز وجود ندارد.

به گزارش مهر، باگذشت بیش از دو دهه از تأسیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اما با زدن گشتی ساده در بازارها با حجم قابل‌توجهی از اجناس قاچاق روبه‌رو می‌شویم که همین مسئله با کاهش میزان تولیدات داخلی باعث گله‌مندی اصناف گوناگون از عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شده است.

با وجود هشدارها و تذکرات متخصصان و صاحب‌نظران اقتصادی در خصوص ضرورت مقابله با کالای قاچاق در تمام زنجیره تأمین و توزیع و همچنین تحقق رشد تولید به‌عنوان شعار سال اما متأسفانه هنوز شاهد برخورد مستمر و جدی از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیستیم و پدیده شوم قاچاق همچنان به قوت قبل پابرجا است.

رشد میزان قاچاق کالا هرسال بدتر از پارسال

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تیرماه سال ۱۳۸۱ با فرمان مقام معظم رهبری به‌منظور برنامه‌ریزی، هدایت، سیاست‌گذاری، هماهنگی و نظارت در حوزه امور اجرایی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تأسیس شده است؛ اما باگذشت مدت‌زمان زیادی از تأسیس آن ضمن آنکه هنوز روند روبه‌رشد قاچاق کنترل نشده؛ حتی می‌توان گفت که قاچاق کالا هر ساله شرایط بدتری را برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است.

آخرین آمار رسمی قاچاق کالا مربوط به ۵ سال قبل است!

بنا بر نظر کارشناسان، ارائه اطلاعات صحیح از حجم و ابعاد قاچاق کالا از جنبه‌های گوناگون اقتصادی نظیر اثربخشی سیاست‌های پولی و مالی، رشد اقتصادی و جلوگیری از فرار مالیاتی و غیره اهمیت فراوانی دارد. بااین‌وجود ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تنها مرجعی است که آمار رسمی قاچاق کشور را اعلام می‌کند؛ اما آخرین گزارش ستاد در خصوص میزان قاچاق کشور مربوط به سال ۱۳۹۷ یعنی ۵ سال قبل است.

در همین زمینه بسیاری از کارشناسان اقتصادی از عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انتقاد کرده‌اند؛ به عبارتی می‌توان چنین گفت که در حال حاضر حتی آماری قابل‌اتکا از میزان قاچاق کالا و ارز در کشور وجود ندارد و حجم قاچاق اعلامی نوسانی بین ۱۲-۲۵ میلیارد دلاری دارد.

به گفته حسین گودرزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از مبادلات اقتصادی کشور از طریق قاچاق انجام می‌شود و همین مسئله تأثیر بسزایی بر تولیدات ملی دارد.

از طرف دیگر، رئیس‌جمهور، قاچاق را مانند خنجری به قلب تولید و اشتغال کشور خوانده و گفته بود: اگر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بتواند نقش خود را به طور کامل و به‌درستی ایفا کند، بدون تردید شاهد رونق تولید، ایجاد اشتغال و شکوفایی اقتصادی در کشور خواهیم بود.

اما به دلیل سود بسیار زیاد واردات و فروش کالاهای قاچاق در بازارهای داخلی علاوه بر اینکه روند رشد این پدیده مخرب اقتصادی را به میزان لازم کاهش نداده حتی باعث نابودی کسب‌وکار بسیاری از تولیدکنندگان کالا در بازارهای مختلف از جمله پوشاک، نساجی و غیره نیز شده است.

عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قابل‌دفاع نیست

در همین راستا، جعفر قادری نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مهر، با اشاره به‌وفور اجناس قاچاق در بازارهای کشور بیان کرد: همین مسئله نشان‌دهنده وجود ایراد در زنجیره مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور است و به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قابل‌دفاع نیست.

این عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متأسفانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یا دستگاه‌های زیرمجموعه آن نتوانستند هماهنگی‌های لازم را برای کاهش کالاهای قاچاق انجام دهند البته این احتمال هم وجود دارد که چارچوب‌های مقرراتی در حوزه مبارزه با قاچاق کالا پاسخگو نبوده و نیاز به اصلاح داشته باشند.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انتظار فعالان اقتصادی را برآورده نکرده است

نماینده مردم شیراز در پایان گفت: طبق قانون عملکرد اجرایی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به‌گونه‌ای نیست که انتظارات فعالان اقتصادی را در خصوص کاهش میزان کالای قاچاق را برآورده کرده و بتواند جلوی قاچاق کالا به کشور را بگیرد از همین رو نیاز است تا برخوردهای بیشتری برای مقابله با کالای قاچاق صورت گیرد.

علل ریزش قیمت خودرو/ قیمت بازار کمتر از قیمت کارخانه می شود؟

علل ریزش قیمت خودرو/ قیمت بازار کمتر از قیمت کارخانه می شود؟

یک کارشناس صنعت خودرو ضمن تشریح علل ریزش قیمت خودرو در بازار، گفت: در صورتی که واردات خودروهای کارکرده با جدیت دنبال شود، حتی شاید قیمت خودرو در بازار آزاد کمتر از قیمت کارخانه شود.

به گزارش مهر، حدود یک ماهی می‌شود که قیمت خودرو در بازار آزاد روند ریزشی گرفته است؛ به شکلی که در برخی از خودروها شاهد کاهش بیش از ۲۰ درصدی قیمت نیز بوده‌ایم. نکته مهم‌تر آنکه این افت قیمت در خودروهای مونتاژی بیشتر از خودروهای داخلی بوده است.

البته قیمت خودرو همچنان نسبت به زمستان سال ۱۴۰۱ بالاست اما به هر حال افت قیمتی که در بازار شروع شده به نظر می‌رسد همچنان ادامه خواهد داشت.

رسیدن قیمت بازار آزاد به زیر قیمت کارخانه با واردات خودروهای کارکرده

در این رابطه رسول سلیمانی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد دلایل مختلفی دارد؛ مهم‌ترین دلیل مطرح شدن واردات خودروهای کارکرده است. در صورتی که واردات خودروهای دست دوم عملیاتی شود به احتمال زیاد قیمت‌های بازار حتی شاید به زیر قیمت کارخانه برسند.

وی افزود: بنابراین تداوم ریزش قیمت خودرو در بازار آزاد بستگی به این دارد که واردات خودروهای کارکرده تا چه اندازه با جدیت دنبال شود.

سلیمانی تصریح کرد: واردات خودروهای کارکرده در کنار خودروهای نو تأثیر بسیار مثبتی بر بازار آزاد دارد و به هیچ وجه نمی‌توان منکر اثرات این سیاست بر افت قیمت‌ها شد.

این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: واردات خودروهای کارکرده به نفع صنعت خودرو هم است زیرا حساسیت‌ها از صنعت خودرو کم می‌شود و می‌توان روی اصلاح قیمت اقداماتی انجام داد و در ادامه نیز در مورد حقوق حاکمیت شرکتی و سهامداری اقدامات مثبتی را شروع و بحث خصوصی سازی را با جدیت عملیاتی کرد.

وی تاکید کرد: همچنین واردات خودروهای کارکرده در تسهیل و سرعت بخشی به اسقاط خودروهای فرسوده نیز کمک می‌کند.

تأثیر اتفاقات سیاسی بر کاهش قیمت خودرو

سلیمانی در ادامه اظهار داشت: دلیل دوم افت قیمت خودرو در بازار آزاد مربوط به شکل گیری انتظارات مثبت نسبت به اتفاقات سیاسی می‌شود که روی نرخ ارز هم تأثیر خود را گذاشته است. در صورت تداوم این سیاست خودرو که تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده بود تقریباً به هویت اصلی خود یعنی کالای مصرفی بازمی گردد.

مسدودسازی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سامانه یکپارچه

این کارشناس صنعت خودرو به سامانه یکپارچه فروش خودرو نیز اشاره کرد و گفت: از سویی دیگر دولت با ثبت نام مردم اقدام به مسدودسازی ۱۰۰ میلیون تومان کرد که با توجه به حجم استقبال مردم، حداقل بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی بلوکه شده است. بنابراین می‌توان گفت که این موضوع نیز در ریزش قیمت‌ها اثر مقطعی داشته است.

وی تصریح کرد: البته با توجه به اینکه قرار است این پول‌ها آزاد شوند، بنابراین بهتر است افرادی که در سامانه ثبت نام کرده‌اند سریعاً تعیین تکلیف شوند و قرارداد نهایی برای تحویل خودرو نیز بین تولیدکننده و مصرف کننده منعقد شده تا از این طریق پیش دریافت‌ها اخذ شود.

سلیمانی گفت: در صورتی که تحویل خودروها به سرعت تعیین تکلیف شود هم یک مدیریت نقدینگی از این محل خواهیم داشت و هم خودروسازان نقدینگی لازم برای تولید را کسب خواهند کرد.

اثر مثبت افزایش عرضه بر کاهش قیمت

همچنین سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران به مهر گفت: با توجه به اینکه طی هفته‌های گذشته نوسانات ارزی نداشتیم و عرضه خودرو نیز به نسبت خوب بود و مباحث مربوط به واردات خودروی نو و کارکرده هم مطرح شد، موجب شده که بازار خودرو روند کاهشی بگیرد.

وی با بیان اینکه قیمت بازار هنوز نسبت به کارخانه بالاست، تاکید کرد: به طور کلی به دلیل محدودیت عرضه و انحصار، قیمت خودرو در ایران بالاست. اگر واردات انجام و عرضه هم بیشتر شود قطعاً فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار کمتر می‌شود.

 

 

 

اخبار مثبت سیاسی ریزش قیمت خودروها را رقم زد/ جک J۴ پایین‌تر از نرخ کارخانه/۶

اخبار مثبت سیاسی ریزش قیمت خودروها را رقم زد/ جک J۴ پایین‌تر از نرخ کارخانه

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت معتقد است: اخبار مثبت واصله سیاسی در روزهای گذشته عامل اصلی ریزش شدید قیمت‌ خودروها بوده است.

«سعید موتمنی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: این اخبار مثبت سبب شده تا شاهد افت قیمت ارز از کانال بالای ۵۰ هزار تومان به ۴۷ هزار تومان باشیم و وقتی نرخ ارز روند نزولی به خود بگیرد قیمت کالاهای نهایی از جمله خودرو نیز کاهشی خواهد شد.

وی با بیان رکود کامل حاکم بر بازار در شرایط فعلی، گفت: حتی اندک معاملاتی که هفته‌های گذشته شاهد آنها بودیم، این روزها انجام نمی‌شود و افراد به امید کاهش بیش از پیش قیمت‌ها از خرید دست کشیده‌اند.

این مقام صنفی ادامه‌داد: با این حال افرادی که نیازمند پول باشند، با قیمت‌هایی پایین‌تر از بازار حاضر به فروش خودرو می‌شوند.

وی بیان‌داشت: مقایسه قیمت‌ها در دو هفته گذشته، حاکی از افت شدید است، به طوری که پژو پارس از ۶۴۰ به ۴۸۵ میلیون تومان، دنا پلاس توربو از ۸۹۰ به ۸۴۲ میلیون تومان، تارا دنده‌ای از ۶۹۰ به ۶۵۰ میلیون تومان، تارا اتومات از ۸۷۵ به ۷۸۵ میلیون تومان، رانا پلاس از ۵۲۵ به ۴۶۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۵۲۵ به ۴۸۵ میلیون تومان، شاهین از ۵۹۵ به ۵۴۵ میلیون تومان، کوئیک معمولی از ۳۶۰ به ۳۱۹ میلیون تومان و کوئیک آر از ۳۵۵ به ۳۲۵ میلیون تومان کاهش داشته است.

موتمنی ادامه‌داد: در دسته مونتاژی‌ها این کاهش شدیدتر است، به طوری که در ۲ هفته اخیر فیدیلیتی هفت نفره از ۲ میلیارد به یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان، دیگنیتی از ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان، هایما اس۷ از ۱.۵ میلیارد به ۱.۴ میلیارد تومان و تیگو ۸ پرومکس از سه میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان به ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان افت داشته که این خودروی آخری فروردین امسال ۴.۲ میلیارد تومان قیمت‌گذاری می‌شد.

وی پایین‌تر بودم قیمت بازاری محصولات مدیران خودرو نسبت قیمت کارخانه در سال‌های گذشته را یادآور شد و تصریح کرد: تداوم اخبار مثبت، ضمن اینکه از نگرانی مردم برای از دست رفتن ارزش سرمایه‌هایشان می‌کاهد، می‌تواند سکته عجیبی به بازار وارد کند و حتی پیش‌بینی می‌شود با کاهش نرخ ارز، خودرویی مثل کوئیک به کانال ۱۸۰ میلیون تومانی و هایما به ۶۹۰ تا ۷۰۰ میلیون تومانی بازگردد.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت همچنین به اخبار منتشر شده از سوی برخی رسانه ها درخصوص انصراف ۲۰ تا ۵۰ درصدی متقاضیان خودروهای داخلی و مونتاژی از طرح فروش یکپارچه و عدم واریز مابقی پول اشاره کرد و گفت: این مساله تایید می‌کند که اکثر افراد برای کسب سود در طرح شرکت کرده اند و حال که فاصله قیمتی کارخانه‌ای و بازاری کاهش یافته، از طرح خارج شده‌اند.

تداوم افت قیمت خودروهای داخلی

به گزارش ایرنا، بررسی‌ها از بازار خودرو در روز جاری حاکی از افت ۱۲ میلیون تومانی سورن پلاس (تیپ ۱)، کاهش ۱۳ میلیون تومانی دنا پلاس (تیپ ۱)، افت ۱۲ میلیون تومانی پژو پارس با موتور TU۵، کاهش ۲۰ میلیون تومانی پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما، افت ۱۳ میلیون تومانی تارا اتوماتیک و دستی و کاهش ۳۵ میلیون تومانی هایما S۷ پلاس در گروه ایران‌خودرو است.

در گروه سایپا، شاهین دستی ۱۲ میلیون تومان نسبت به دیروز افت کرد و به ۵۳۵ میلیون تومان رسید. کوئیک S با کاهش ۱۱ میلیون تومانی، ۳۲۹ میلیون تومان ارزشگذاری شد و کوئیک معمولی چهار میلیون تومان دیگر افت کرد و ۳۱۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

اخبار مثبت سیاسی ریزش قیمت خودروها را رقم زد/ جک J۴ پایین‌تر از نرخ کارخانه

برابری قیمت بازار و کارخانه برخی مونتاژی‌ها

ریزش قیمت‌ها در محصولات مونتاژکاران خصوصی شدیدتر است. در این میان امروز دو محصول آریزو ۵ و آریزو ۵ اسپورت گروه مدیران خودرو به ترتیب افت ۳۵ و ۴۰ میلیون تومانی تجربه کردند تا شاهد برابری تقریبی قیمت بازار و کارخانه ای این دو محصول باشیم.

آریزو ۵ حدود یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان و آریزو ۵ اسپرت یک میلیارد و ۹۰ میلیون تومان در روز جاری قیمت‌گذاری شدند.

تیگو ۷ پرو نیز با ثبت ۴۰ میلیون تومان ریزش در روز جاری، یک میلیارد و ۷۹۵ میلیون تومان قیمت خورد تا تنها ۱۲۸ میلیون تومان با قیمت کارخانه‌ای تفاوت داشته باشد.

امروز فونیکس (FX ۱.۶) هم افت ۵۰ میلیون تومانی نسبت به دیروز ثبت کرد و یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان قیمت خورد.

جک J۴ در بازار، زیر قیمت کارخانه

برپایه این گزارش، امروز و در گروه کرمان موتور هر دستگاه سواری جک J۴ حدود ۷۷۰ میلیون تومان قیمت خورد که از قیمت مصوب کارخانه‌ای آن (۷۸۵ میلیون تومان) پایین تر است. البته شورای رقابت قیمت کارخانه‌ای این خودرو را ۵۵۲ میلیون تومان تعیین کرده است و کرمان موتور باید در قیمت آن تجدیدنظر کند.

سایر محصولات این خودروساز در روز جاری کاهشی بین ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان تجربه کردند.

امروز و در گروه بهمن، فیدیلیتی کاهش ۶۰ میلیون تومانی، دیگنیتی پرایم افت ۵۰ میلیون تومانی، دیگنیتی پرستیژ کاهش ۲۰ میلیون تومانی و سدان رسپکت کاهش ۲۰ میلیون تومانی تجربه کرد.

 

 

 

 

حواشی یک بانک خصوصی؛ از مدیریت ۱۸ساله تا وام‌های کلان به کارکنان/۴

حواشی یک بانک خصوصی؛ از مدیریت ۱۸ساله تا وام‌های کلان به کارکنان

 مجید قاسمی در سال ۱۳۸۴ پس از تأسیس بانک پاسارگاد مدیریت این بانک را تاکنون بر عهده داشته و به نظر می‌رسد هیچ مدیریتی در تاریخ بانکداری دنیا، به اندازه سابقه ۱۸ ساله مدیریت قاسمی بر بانک پاسارگاد یافت نشود.

ایران اقتصادی در گزارشی به عملکرد بانک پاسارگاد پرداخته و نوشته است: «بانک‌ها غلط می‌کنند با پول مردم بنگاه‌داری کنند.» اگر این جمله رهبر معظم انقلاب در دهه گذشته اقتصاد ایران به یک باور عمومی در نهادهای نظارتی و هیأت انتظامی بانک مرکزی تبدیل می‌‎شد، هم‌اکنون یکی از عمده عوامل مؤثر بر نرخ تورم- یعنی ناترازی نظام بانکی- کار مدیران اجرایی کشور را در کاهش پایدار سطوح تورمی دشوار نمی‌کرد. در سال‌های گذشته، برخی بانک‌ها با استفاده از سپرده‌های مردم به شرکت‌های مرتبط با خود تسهیلات کلان دادند و با توجه به اینکه تضمین معتبری برای بازپس گرفتن این تسهیلات نبود، ناترازی بانک‌ها شدت پیدا می‌کرد و جبران آن مجدد از طریق اضافه برداشت بانک از بانک مرکزی به دوش مردم می‌افتاد. این یعنی یک بازی دو سر باخت برای مردم و یک بازی چند سر برد برای بانک‌ها و شرکت‌هایی که یا آنها زیرمجموعه بانک هستند و یا بعضی از بانک‌ها زیر مجموعه آنها! در این گزارش به مرور چند پرسش مهم درخصوص بانک پاسارگاد و شرکتی که خالق آن بوده‌ و از منابع آن بهره برده است خواهیم پرداخت.

رکوردشکنی رئیس یک بانک در حفظ سمت!
هفته ابتدایی خردادماه خبری مبنی بر صدور کیفرخواست دادستانی تهران برای ۵ نفر از مدیران بانک پاسارگاد به اتهام «اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال نامشروع به میزان ۱۲هزار میلیارد ریال» منتشر شد. بررسی بیشتر این خبر حکایت از این دارد که فرد مورد نظر، کسی نیست جز آقای مجید قاسمی، مدیرعامل بانک و رئیس هیأت مدیره شرکت پارس آریان.
مجید قاسمی در سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۸ رئیس کل بانک مرکزی بود. وی در سال ۱۳۸۴ پس از تأسیس بانک پاسارگاد مدیریت این بانک را تاکنون بر عهده داشته و بنظر می‌رسد هیچ مدیریتی در تاریخ بانکداری دنیا، به اندازه سابقه ۱۸ ساله مدیریت قاسمی بر بانک پاسارگاد یافت نشود. مدیریتی که ریشه بقای آن را باید در ترکیب سهام‌داری بانک و چینش مدبرانه آن پیدا کرد. مجید قاسمی همزمان با حفظ سمت مدیرعاملی بانک، ریاست هیأت مدیره شرکت پارس آریان را نیز برعهده دارد. شرکتی که عمده سهام بانک پاسارگاد در ید آن است.

بانک پاسارگاد واقعیت را گفت اما حقیقت را نه
اخبار مرتبط با صدور کیفرخواست مدیران بانک پاسارگاد، واکنش مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره این بانک را به همراه داشت. مدیران این شرکت در بیانیه‌ای ضمن تکذیب هرگونه ارتباطی بین شرکت پارس آریان و بانک پاسارگاد اعلام کردند: «شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان برخلاف ادعای مطرح‌شده، هیچگاه زیرمجموعه بانک پاسارگاد نبوده! و بانک پاسارگاد با ضمانت تسهیلات دریافتی شرکت فوق، موجب استحکام بازپرداخت آن شده است!» این ادعای بانک صحت دارد. در واقع شرکت پارس آریان هیچ‌گاه زیرمجموعه بانک پاسارگاد نبوده بلکه این بانک پاسارگاد است که زیر مجموعه شرکت پارس آریان به حساب می‌آید.
پارس آریان، در واقع یک شرکت سرمایه‌گذاری است که در تیرماه سال ۱۳۸۴، همزمان با افتتاح بانک پاسارگاد تأسیس می‌شود. در بخش معرفی وب‌سایت این شرکت آمده است که «شرکت سرمایه‌گذاری پارس‌آریان طی دوره‌های فعالیت خود از بدو تشکیل تاکنون، با برنامه‌ریزی و تشکیل گروه مالی پاسارگاد، سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت‌های ارزنده متعددی را شکل داده که تأسیس بانک پاسارگاد به عنوان معتبرترین بانک خصوصی کشور بر تارک آن می‌درخشد.»
همچنین بررسی ترکیب سهام‌داری بانک پاسارگاد نشان می‌دهد که شرکت پارس آریان با تصاحب ۱۰ درصد از سهام این بانک در صدر سهام‌داران آن قرار دارد. البته گفتنی است که میزان سهام‌داری این شرکت در ادوار گذشته چند برابر رقم فعلی بوده که با مخالفت بانک مرکزی به این میزان کاهش یافته است.

با سرمایه یک میلیونی سهام‌دار کلان بانک شوید
با وجود اینکه شرکت پارس آریان صرفاً ۱۰ درصد از سهام بانک پاسارگاد را به عهده دارد، بررسی‌های خبرنگار روزنامه ایران اقتصادی نشان می‌دهد که سایر شرکت‌های موجود در لیست سهام‌داری این بانک احتمالاً به‌صورت صوری و به منظور جلب نظر بانک مرکزی ایجاد شده‌اند. سرمایه ثبتی برخی از این شرکت‌ها مانند شرکت نوآوران دانش پژوه خاورمیانه با ۵،۲۳ درصد سهام بانک، شرکت نیک اندیشان سروش فجر با ۵ درصد سهام بانک، شرکت دانش گستران آتی‌ساز پویا با ۴،۳۷ درصد سهام بانک، شرکت میلاد گستر نوآوران با ۳،۷ درصد سهام بانک و… صرفاً ۱ میلیون تومان بوده است!
حال سؤال اصلی این است که آیا این شرکت‌ها صرفاً به‌صورت کاغذی ایجاد شده تا ممنوعیت بانک مرکزی را مبنی بر کاهش سهام‌داری شرکت پارس آریان دور بزند؟ اهلیت این شرکت‌ها که سهم عمده‌ای از یک بانک را به عهده دارند چگونه بررسی می‌شود و آیا نیازمند ورود هیأت انتظامی بانک مرکزی به شیوه مدیریت بانک توسط چند شرکت خاص است؟ البته در کنار این موارد اگر سهام‌داری این شرکت‌ها در بانک پاسارگاد حقیقی است، چرا ۱۸ سال از عمر مدیرعاملی مجید قاسمی بر این بانک گذشته و تاکنون هیچ یک از سایر سهام‌داران اراده‌ای برای تغییر مدیریتی در این بانک نداشته‌اند؟

وضعیت مبهم ۲۷ هزار میلیاردی تسهیلات بانک پاسارگاد
اما خالق بانک پاسارگاد یعنی شرکت پارس آریان تاکنون چه منافعی را توانسته از این بانک خصوصی بدست آورد؟ بر اساس یادداشت تسهیلات کلان مندرج در آخرین گزارش حسابرسی شده بانک پاسارگاد که مربوط به دوره مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ می‌شود، این شرکت قریب به ۴ هزار میلیارد تومان از تسهیلات این بانک را به خود اختصاص داده است. البته این موضوع با عدد اعلامی در بخش گزارش‌های بانک مرکزی در خصوص تسهیلات اشخاص مرتبط تفاوت عمده‌ای دارد. عدد موجود در گزارش بانک مرکزی برای شرکت پارس آریان معادل ۱،۳ هزار میلیارد تومان است، اما این عدد همان‌طور که در بالا اشاره شد، در صورت مالی این بانک ۴ هزار میلیارد تومان ذکر شده است. این موضوع از این حیث که گزارش‌های بانک مرکزی بر اساس داده‌های اعلامی بانک است و ‌همچنین اخلال در داده‌های اعلامی می‌تواند گزارش‌های بانک مرکزی را فاقد اثر کند و مخل شفافیت باشد نیز قابل پیگیری است.

ویژه‌خواری کارکنان بانک پاسارگاد از تسهیلات قرض‌الحسنه
همچنین بر اساس صورت مالی یادشده در این گزارش، بانک پاسارگاد تا پایان شهریور ۱۴۰۱ در مجموع ۶۸ درصد تسهیلات قرض‌الحسنه بانک را به کارمندان خود اعطا کرده است. در واقع از مجموع ۹۴۱ میلیارد تومان مانده تسهیلات پرداختی در قالب عقد قرض‌الحسنه، ۶۴۶ میلیارد تومان آن را به مدیران و کارکنان خود پرداخت شده است.

هیأت انتظامی بانک مرکزی دستور رئیس‌جمهور را پیگیری کند
در پایان بر لزوم توجه نهادهای نظارتی و بویژه هیأت انتظامی بانک مرکزی به بنگاه‌داری بانک‌ها پافشاری می‌کنیم. موضوعی که اخیراً در سخنان ریاست محترم جمهور نیز تبلور پیدا کرد و ایشان با اشاره به گزارشاتی در خصوص پرداخت نامتعارف تسهیلات برخی بانک‌ها، دستور پیگیری دادند و گفتند: «پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی باید مبتنی بر ضوابط و عادلانه باشد و نباید این احساس در جامعه به وجود آید که کسی که به خزانه نزدیک‌تر است می‌تواند زودتر و بیشتر از منابع بهره ببرد.»
همچنین دکتر رئیسی در نشست اعضای شورای فقهی بانک مرکزی نیز بر تقویت اقتدار بانک مرکزی در نظارت و مدیریت بر بانک‌های کشور تأکید کردند. با توجه به آنچه مطرح شد، وضعیت کنونی برخی بانک‌ها مانند بانک پاسارگاد این مسأله را به ذهن متبادر می‌کند که اساساً فلسفه شکل‌گیری آنها برای تأمین مالی شرکت‌های نزدیک به مدیرانش است. این بریز و بپاش‌های بانک پاسارگاد باید توسط مدیران بانک مرکزی در یک نقطه به پایان برسد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*