اخبار خراسان جنوبی/

صف انتظار ساعتی برای ویزیت ثانیه‌ای

صف انتظار ساعتی برای ویزیت ثانیه‌ای

 بهترین بیمار یا به عبارتی مشتری برای برخی پزشکان شخصی است که در کمترین زمان ممکن بیشترین مبلغ ممکن را برای دریافت کالا و خدمات مربوط به درمانش می‌پردازد. بر اساس یافته‌های یک پژوهش، به طور متوسط بعد از ٢٣ ثانیه، پزشکان صحبت بیمـاران را قطـع می‌کننـد و تنها ٢٨ درصـد از بیماران به طور کامل نگرانی‌های خود را بیان می‌دارند.

به گزارش ایرنا «حدود ٣ هفته قبل باید برای ویزیت وقت می‌گرفتم و اکثراً هم مطب پر بود و با تأخیر وارد می‌شدیم. ولی بیشتر از ۵ یا نهایتاً ١٠ دقیقه برایم وقت نمی‌گذاشت. وقتی بیرون می‌آمدم هنوز نگرانی‌هایم پابرجا بود. سوالاتم را سربسته جواب می‌داد و برخی را هم اصلاً اجازه نمی‌داد بپرسم. وقتی هم مهرش را پای نسخه‌ام می‌زد، یعنی که دیگر وقتم تمام شده و باید از اتاقش بیرون بروم»؛ این متن تجربه‌نوشت یکی از بیماران در مواجهه با پزشک بود. می‌گفت پزشک با او رابطه چشمی هم برقرار نکرده و تنها با چند کلمه تخصصی و صدای کوبیدنِ مهر روی نسخه، کل فرایند معاینه و تجویز را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان برده بود. این نه تجربه‌ای خاص، که به نظر می‌رسد وضعیتی پرتکرار در برخورد پزشک با بیمار است.

مقاله «انسان‌زدایی در مناسبات پزشک و بیمار: بررسی تجربی و انطباق نظری» [۱] از جمله پژوهش‌ها درباره این مساله است؛ نویسندگان در این مقاله علل ساختاری برخی عادت‌های پزشکان همچون نگاه نکردن و کالایی دیدن بیمار را با استفاده از نظریه زمینه‌ای چندگانه مورد بررسی قرار داده‌اند. داده‌های پایه پژوهش از مصاحبه با پزشکان، بیماران، دانشجویان پزشکی و متخصصان حوزه سلامت، برای رسیدن به دیدگاه‌های همه‌جانبه بدست آمده است. در ادامه خلاصه‌ای از این پژوهش را می‌خوانیم؛

از دید برخی مصاحبه‌شوندگان پزشکان به دو دلیل عمده بسیار تخصصی و غیرقابل‌فهم با بیماران سخن می‌گویند؛ یکی احتمال نادرست بودن تشخیص و دیگری نداشتن زمان کافی یا به عبارتی بارِ کاری سنگین

گفت‌وگوی دشوار میان پزشک و بیمار

ارتباط میان پزشک و بیمار مخدوش است. یعنی یا ارتباط کلامی و انتقال اطلاعات در حداقل خود قرار دارد و یا به شکلی غیرقابل فهم ارائه شده است. زبان از نظر بیمار رویداد درونی بیماری را (هرچند نه به قدر کفایت) غیرمستقیم بازنمایی می‌کند؛ زبان از نظر دکتر آن مرضی را غیرمستقیم بازنمایی می‌کند که پشت تجربه ذهنی بیمار کمین کرده است؛ یعنی ابژه‌ای که فرض شده زبان برای آن مرجع بازنمایی غیرمستقیمی محسوب می‌شود، ابژه‌ای مشترک نیست.

بیمار علامت ارتباطی را در رابطه با تجربه خودش از بیماری و شرایط درمان در شرایط کلی زندگی‌اش تفسیر می‌کند و نه در آسیب‌شناسی بالینی و سایر حوزه‌های علم پزشکی.

منظور از بعد ساختاری زبان، آنجا که به انسان‌زدایی از رابطه می‌انجامد، زبانی است که به حرف درنمی‌آید و وقتی هم که به حرف می‌آید درک نمی‌شود. زبان پزشکان زبان تخصصی است. زبان تخصصی هم زبان قدرت است، زبان حرف نزدن است، زبان تخصصی دورشدن از زبان مشترک است. مفاهیم و کلمات مشترک در زبان تخصصی از بین می‌روند. ساختار دانشگاه این زبان را به دانشجویان آموزش داده و تقویت می‌کند. این در حالی است که در دروسِ اخلاق پزشکی تصریح می‌شود که «مطالب را به روشنی بیان کنید، از زبان فنی و به کار بردن واژه‌های تخصصی خودداری کنید. از زبانی مناسب با سطح درک بیمار و نیز از زبانی که بیمار به راحتی آن را می‌فهمد استفاده کنید»

به نظر مصاحبه‌شوندگان؛ پزشکان به ۲ علت توضیح نمی‌دهند. عامل اول احتمال عدم تشخیص درست است. پزشک برای اینکه علت را نمی‌داند سکوت می‌کند، این سکوت منزلت او را حفظ خواهد کرد و از طرفی دیگر ناآگاهی او را پوشش می‌دهد اما عامل دوم، نداشتن زمان کافی، یا بارِ کاری زیاد است. ساختار قدرت از نظر زمانی در رابطه پزشک و بیمار برابر نیست. بیمار باید شرایط خود را با پزشکش وفق دهد، از ماه‌ها قبل وقت بگیرد، از دورترین نقاط جابه جا شود، در مکان مشخص و زمان مشخص حاضر شود، در صف انتظار بماند، پس از مدتها انتظار، در زمان معینی ویزیت شود. به نظر می‌رسد فاصله زیادی میان پزشک و بیمار وجود دارد و بیمار باید برای دیدار پزشک زحمت زیادی بکشد. این در حالی است که بیماری که به پزشک مراجعه کرده از رنج بیماری در عذاب است و در موقعیت عادی نیز قرار ندارد.

بیمارانی که فرصت ابراز نگرانی‌هایشان را نمی‌یابند

همچنان که اشاره شد، یکی از دلایل کم‌حرفی پزشکان بارِ کاری بالای آن‌ها است. بارِ کاری به نوعی به حفظ موضع قدرت نیز دامن می‌زند، چرا که به توجیهی عملیاتی و گریزناپذیر برای رفتار پزشک بدل می‌شود. بیماران عموماً در پیدا کردنِ عامل بی‌توجهیِ پزشک، به شلوغ بودن مطب در کنار عواملی همچون عادت کردن به وضعیت بیماران و ولع پول درآوردن اشاره پو پزشکان آن را مهم‌ترین دلیل رفتار سرد خود عنوان می‌کنند. به طور متوسط بعد از ٢٣ ثانیه پزشکان صحبت بیماران را قطع می‌کنند و تنها ٢٨ درصد از بیماران به طور کامل نگرانی‌های خود را بیان می‌کنند و ویزیت‌هایی که بین ۵ تا ١٠ دقیقه طول می‌کشند معمولاٌ کاهش رضایتمندی بیماران را به همراه خواهند داشت.

نخستین راه رهایی از بارِ سنگین کاری که به ذهن پزشکان می‌رسد، افزایش تعرفه‌ها و تامین توقعاتشان است. این در حالی است در تجربه تاریخی ایران هیچ تضمینی وجود ندارد که با افزایش تعرفه کیفیت خدمات بهتر شود

بارِ کاری پزشکان، البته ارتباط مشخصی با سیاست‌گذاری‌های حوزه درمان دارد. غیر از سیاست‌هایِ تعیین تعداد دانشجویان و توزیع متناسب نیروی کار و طرح‌های پزشکی در مناطق محروم که به طور مستقیم بر این مهم اثرگذارند، سایر طرح‌ها نیز به نحوی به این بار کاری افزوده‌اند.

چالش انسان‌زدایی در سرمایه‌داری پزشکی

سرمایه‌داری پزشکی در ایران در حال انکشاف است. در سرمایه‌داری پزشکی، سرمایه‌داران در قالب پزشک، سهامدار، سرمایه‌گذار و سیاستگذار اقدام به ساخت بیمارستان خصوصی، خرید و اجاره ساختمانِ پزشکان، تعامل مالی با داروسازها، داروخانه‌ها و مراکز تجهیزات پزشکی، ساخت کلینیک و پاراکلینیک‌های سودآور (و عمومًا غیرضروری، مثل کلینیک زیبایی) در مراکز شهری و هر شکلی از فعالیت سودآور در حوزه پزشکی می‌کنند. سرمایه‌داران پزشکی در درجه اول به کسب سود و سرمایه فکر کرده و در مرحله بعد سلامت بیمار نظر دارند: «وقتی دارد عمل می‌کند دارد فکر می‌کند که این پول را کجا سرمایه‌گذاری بکند». بیمار برای سرمایه‌داران پزشکی نوعی مشتری است که باید همیشه وجود داشته باشد تا انباشت و گردش سرمایه متوقف نشود.

بهترین مشتری آن است که در کمترین زمان ممکن بیشترین مبلغ ممکن را برای دریافت کالا و خدماتش می‌پردازد. یعنی باید اول پول را بپردازد، بعد کمترین کلمات ممکن را در حدود یک دقیقه در شرح بیماری‌اش بگوید و بعد درمانش را دریافت کرده و برود. در صورتی که ماندنش، در قالب بستری درآمدزا باشد، می‌تواند تا هر وقت که خواست بماند. اگر حرف زدنش نیز مابه‌ازایی در پرداخت داشت، احتمالاً به او اجازه صحبت کردن تا ابد هم داده می‌شد.

بیماری برخلاف پزشکی که عاملی برای درآمدزایی است، برای بیمار عاملی است که مانع از کار و فعالیت اقتصادی‌اش شده و در عین حال که جسم و روانش را تحت تأثیر قرار داده، وی را متضرر هم کرده است. نخستین راه رهایی از این وضعیت که به ذهن پزشکان می‌رسد، افزایش تعرفه‌ها و تأمین توقعات ارتقا یافته آن‌هاست. به نظر پزشکان، تعرفه نامناسب پزشکی است که به شکل‌گیری زیرمیزی، چندشغله بودن و نارضایتی پزشکان و برخورد بد آنها منجر شده است. این در حالی است در تجربه تاریخی ایران هیچ تضمینی وجود ندارد، که با افزایش تعرفه کیفیت خدمات بهتر شود. غیر از این، متوسط درآمدی پزشکان و امنیت شغلی آنها نیز بالاتر از متوسط اجتماعی است.

سخن پایانی

از مهمترین پیامدهای منفی وضعیتِ کنونی رابطه پزشک و بیمار، از بین رفتن اعتبار و منزلت اجتماعی و حرفه‌ای پزشکان است. بسیاری از بیماران معتقدند، که پزشکان بیشتر برای پول کار می‌کنند و زمان کمی برای درمان می‌گذارند و از موضع قدرت با بیمار برخورد می‌کنند.

رابطه پزشک و بیمار از نزدیکترین و انسانی‌ترین روابط مدرن است، اما به ضد خودش بدل شده است. عمده سیاستگذاری‌ها در راستایِ پوشش درست و همگانیِ بیمار و کاهش آلام آنها از سویی و دانستن قدر نیروی درمان از سوی دیگر تهیه و تدوین می‌شوند، اما در مدت کوتاهی بعد از اجرا به آلام بیماران می‌افزایند و منجر به بی‌اعتباری پزشکان می‌شوند.

بیماران، پزشکان و سیاستگذاران همه در این چرخه خودتخریب‌گر اسیر شده‌اند. شکست‌خورده‌های واقعی این سیستم هم بیمارانی می‌شوند که در موضع ضعف قرار داشته و به علت وضعیت موقت و رنج بیماری، ناچار به پذیرش شرایط موجود هستند و هم نسل بعدی پزشکان که زیر سلطه سرمایه‌داران پزشکی بوده و با تشکیل ارتش ذخیره کار درمان، به نیروی کار ارزان و مزدبگیرِ این نظام بدل خواهند شد.

فراخوان بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران منتشر شد/ مهلت ارسال آثار تا ۷ تیر ۱۴۰۲

  
فراخوان بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران منتشر شد/ مهلت ارسال آثار تا 7 تیر ۱۴۰۲
معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف ارج نهادن به تلاش‌ها و فعالیت‌های اصحاب رسانه و ایجاد رقابت سالم در راستای ارتقای استانداردهای رسانه‌نگاری در کشور، جشنواره ملی رسانه‌های ایران (جشنواره مطبوعات) را برگزار می‌کند.
با بروز تحولات گسترده و شکل گیری پدیده‌ها و فناوری‌های نو در عرصه ارتباطات اجتماعی در دهه گذشته و بسط و تعمیق دامنه فعالیت‌های رسانه‌ای بویژه در بستر فضای مجازی و ظهور رسانه‌های خرد و انسان‌رسانه‌ها، اهمیت تعامل، هم‌افزایی و به‌روزرسانی تجربه‌ها و دانش رسانه‌ای دوچندان شده است. یکی از مهمترین پیامدها و تاثیرات تحول اخیر در ساحت رسانه، پیچیدگی تشخیص اخبار واقعی از اخبار جعلی برای مخاطب است. چاره این چالش بزرگ، بازگشت مرجعیت به رسانه‌های حرفه‌ای با حفظ ملزومات رسانه‌های مدرن است که این مهم جز با همدلی و هم افزایی همه رسانه‌های کشور امکان‌پذیر نخواهد بود.
در رقابت گسترده‌ای که میان انواع رسانه‌ها با کارکردهای متنوع در ایرانِ امروز وجود دارد، رسانه‌ای که عمیق ببیند، ظریف روایت کند و در مرز واقعیت حرکت کند، می‌تواند اثرگذار و جریان‌ساز باشد. این نقطه عطفی است که رسانه‌های حرفه‌ای را از انبوه رسانه‌های خرد و بی‌نام و نشان متمایز می‌کند.
دبیرخانه بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران با استعانت از درگاه خداوند و با مشارکت نهادهای تخصصی ، صنفی و دانشگاهی در حوزه رسانه، این رویداد بزرگ را با درنظر گرفتن تحولات فوق‌الذکر و پس از یک وقفه ۱۰ ساله برگزار می‌کند.از تمامی روزنامه‌نگاران فرهیخته و اصحاب رسانه، مطبوعات، خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و فعالان رسانه‌های اجتماعی دعوت می‌شود آثار خود را که از تاریخ ۱۴۰۱/۰۱/۰۱ تا پایان مهلت فراخوان ۱۴۰۲/۰۴/۰۷ تولید و منتشر کرده‌اند، براساس قالب ها، بخش‌ها و موضوعات ذیل به دبیرخانه جشنواره از طریق سامانه ارسال کنند.• اهداف جشنواره:
۱- ارج نهادن به تلاش‌ها و فعالیت های اصحاب رسانه در مواجه با جنگ ترکیبی
۲- تشویق حرفه‌ای‌گری در رسانه های سراسری، استانی و منطقه ای
۳- هم‌افرایی و همدلی در خانواده بزرگ رسانه های ایران
‌۴- ایجاد رقابت سالم به منظور ارتقای استانداردهای رسانه نگاری
۵- شناسایی و معرفی استعدادهای رسانه ای
۶- تقویت مرجعیت رسانه های داخلی
۷- تقویت جریان نقد مصلحانه در رسانه ها• رسانه‌های واجد شرایط:
چاپی: روزنامه، هفته نامه، ماهنامه، فصلنامه، سالنامه
برخط: ‌خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری
رسانه‌های اجتماعی: اطلاعات و اخبار منتشر شده در بسترهای مختلف رسانه‌های اجتماعی اعم از کانال، صفحه مجازی (بلاگ ها و میکروبلاگ و…) و رسانه‌های کاربرمحور

• سطح جشنواره:
رسانه های سراسری
رسانه های استانی

• قالب‌های جشنواره برای رسانه‌های برخط و چاپی:
سرمقاله، مقاله و یادداشت
خبر
مصاحبه
گزارش
تیتر
طنز
عکس: تک عکس، گزارش تصویری
گرافیک: صفحه آرایی، جلد، صفحه اول، تصویرسازی و نقاشی دیجیتال، طرح، اینفوگرافیک، داستان مصور، کاریکاتور
چند رسانه ای: گزارش ویدئویی، محتوای صوتی، انیمیشن(پویا نمایی)، موشن گرافیک
ترجمه آثار: از فارسی به سایر زبان ها و بالعکس

• قالب‌های جشنواره برای رسانه‌های اجتماعی:
متن بر بستر رسانه‌های اجتماعی
صوت بر بستر رسانه‌های اجتماعی
تصویر بر بستر رسانه‌های اجتماعی

• بخش ویژه:
نقد مصلحانه(جایزه مرحوم دکتر عماد افروغ)
تبیین و روشنگری ماهیت اخبار جعلی

• جایزه ویژه:
انسان رسانه
خبرنگار تحقیقی

• شرایط و مقررات شرکت در جشنواره:
تمام رسانه های فعال و محتواهای رسانه ای منتشر شده در بسترهای مختلف اعم از چاپی، بر خط و رسانه های اجتماعی در چارچوب مقررات کشور می توانند در این جشنواره شرکت کنند.
آثاری که در بازه زمانی ۱۴۰۱/۰۱/۰۱ لغایت ۱۴۰۲/۰۴/۰۷ در رسانه‌های فوق الذکر منتشر شده‌اند می‌توانند در جشنواره شرکت کنند .
هر شرکت کننده می‌تواند تنها در ۲ بخش و در هر بخش ۲ اثر را ارائه کند.
در بخش تیتر، ارائه متن کامل اثر الزامی است.
آثار می‌بایست دارای شناسنامه (لگوی نشریه، تاریخ انتشار/ و در خبرگزاری‌ها دارای آدرس اینترنتی و تاریخ باشد)
برگزیدگان جشنواره ملزم به ارائه اصل اثر منتشر شده به دبیرخانه جشنواره هستند (آثار فاقد نام نویسنده یا دارای نام نویسنده مستعار در صورت راهیابی به مرحله نهایی باید تاییدیه کتبی (مهر و امضاء) مدیر مسئول نشریه یا خبرگزاری و پایگاه خبری ارائه نمایند.
– آثار باید با فونت خوانا ارائه شود و آثار ناخوانا از رقابت حذف خواهند شد.
جشنواره حق استفاده تبلیغاتی و هنری؛ اعم از چاپ در نمایشگاه جانبی، تبلیغات شهری و رسانه ای از اثار ارسالی را دارد.

• ثبت نام
فرایند ثبت و ارسال آثار از طریق سامانه rasaneh.pressfestival.irانجام می شود.

• تقویم برگزاری
آخرین مهلت ارسال آثار: ۰۷ تیر ۱۴۰۲
تاریخ اعلام نتایج و تقدیر از برگزیدگان: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ (روز خبرنگار)

 

 

 

اعطای تسهیلات به کارفرمایان در ازای بکارگیری معتادین بهبودیافته

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: هر یک از کارفرمایانی که افراد بهبود یافته را به‌کارگیری کنند تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی با کارمزد چهار درصد به‌ازای هر یک از افراد به‌کارگیری شده به آن‌ها اعطا می‌شود.

حجت اسلام وحدانی‌نیا معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی در اولین جلسه کارگروه پیشگیری و مقابله با سرقت استان، گفت: در دو ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان سرقت‌های خرد در استان افزایش یافته و در خرداد ماه شاهد کاهش آن بوده‌ایم.

او افزود: هر یک از کارفرمایانی که افراد بهبود یافته را به‌کارگیری کنند تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی با کارمزد چهار درصد به‌ازای هر یک از افراد به‌کارگیری شده به آن‌ها اعطا می‌شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت پیشگیری از وقوع سرقت تصریح کرد: در این راستا سال گذشته طرحی به دستگاه‌های مسئول در این زمینه با هدف رعایت نکات ایمنی برای پیشگیری از سرقت ابلاغ شد که در هر یک از جلسات این کارگروه تعدادی از دستگاه‌ها گزارش اقدامات خود را در این زمینه بیان می‌کنند.

وحدانی‌نیا عنوان کرد: گزارش سرقت‌های زیر ۲۰ میلیون تومان توسط انتظامی استان باید همراه با شکایت بخش خصوصی باشد تا در مراجع قضایی به آن‌ها رسیدگی شود.

او افزود: این گزارش‌ها همچنین باید در بر دارنده گزارش مربوط به مال خر اموال سرقتی باشد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی عنوان کرد: شهرداری‌ها هم با لحاظ موارد امنیتی پلیس در هنگام صدور پروانه ساخت، باید زمینه اجرای موارد پیش‌بینی شده را برای جلوگیری از سرقت فراهم کنند.

وحدانی‌نیا تاکید کرد: نقش خود کسی که از او سرقت شده هم باید در تاثیر آن در زمان تهیه گزارش سرقت بیان شود.

او گفت: باید در زمان آزادی زندانیان مرتبط با سرقت، این موضوع به گونه‌ای مدیریت شود که امکان رصد و پایش آن‌ها بعد از آزادی توسط انتظامی وجود داشته باشد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به علل مختلفی که سبب سرقت می‌شود، افزود: از آنجای که خانواده زندانیان قربانی کاری هستند که سرپرست خانواده انجام داده حمایت‌های لازم توسط دستگاه‌های مددکاری از خانواده زندانیان و اقدام برای توانمندسازی آن‌ها با هدف اشتغالزایی برای آن‌ها انجام می‌شود.

 

افتتاح خانه محیط زیست در روستای دهک نهبندان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان از افتتاح خانه محیط زیست در دهیاری روستای دهک این شهرستان خبر داد. کوهستانی  افزود:  با همکاری یک سمن محیط زیستی، خانه محیط زیست در روستای دهک نهبندان با حضور بخشدار سرداران افتتاح و راه اندازی شد . کوهستانی اظهار داشت: مقرر شد دوره ها و کارگاه های آموزشی مرتبط با محیط زیست در این مرکز برای اهالی روستاهای منطقه عربخانه برگزار و به فعالیت های زیست محیطی پرداخته شود. لازم به ذکر است در حاشیه بازگشایی این مرکز ،کارگاه آموزشی زیست محیطی با موضوع کاهش آلودگی های پلاستیکی در این مرکز برای بانوان روستای دهک برگزار شد

 

 

 

سوق دادن مردم به سمت انتخاب اصلح، مهم ترین وظیفه رسانه ها

رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: سوق دادن مردم به سمت انتخاب اصلح، مهم ترین وظیفه رسانه ها و کمیته اطلاع رسانی است.

سوق دادن مردم به سمت انتخاب اصلح، مهم ترین وظیفه کمیته اطلاع رسانی انتخابات خراسان جنوبی

مهدی مرادی در کارگروه تولید محتوای ستاد انتخابات استان اظهارداشت: سوق دادن مردم به سمت انتخاب اصلح، مهمترین وظیفه کمیته اطلاع‌رسانی است.

وی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این هدف متعالی، کمیته اطلاع‌رسانی می‌بایست با تولید محتوای مناسب و متناسب با سن، جنس، طرز تفکر و دیدگاه مخاطب، به تبیین و روشنگری بپردازد.

وی تصریح کرد: با وجود تبلیغات سوء دشمنان علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی، آن‌چه مهم است، تولید محتواهایی می‌باشد که بتواند مخاطبین و مردم را حفظ کند.

به گفته وی کمیته اطلاع‌رسانی می‌بایست با دقت در تولید محتواهای باکیفیت و به روز، شرایط را به گونه‌ای پیش ببرد که ۱۱ اسفند نتیجه کار در کف میدان و با حضور پرشور مردم، دیده شود.

مدیرکل دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری متذکر شد: تولید محتوای خوب، نیاز به اطلاعات و داده‌های متقن و نیز شناخت دقیق نیازهای مخاطب به‌ویژه قشر جوان دارد.

به گفته مرادی خواسته مخاطبان ما امروز به نسبت گذشته تغییر کرده و باید با احصا آنها، در بحث تولید محتوا به این تفاوت‌ها توجه داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه شبهات و القائات در فضای مجازی بسیار زیاد شده، اظهار داشت: یکی از تکالیف کمیته اطلاع‌رسانی و تولید محتوا، پاسخگویی به این شبهات و القائات با استفاده از توان افراد خاص و ظرفیت‌های موجود است.

وی با ذکر این نکته که فرصت کوتاهی تا زمان برگزاری انتخابات داریم، خاطرنشان کرد: از این فرصت که به زودی هم تمام می‌شود باید به گونه‌ای بهره‌برداری کنیم که در اسفند ماه امسال، افتخار دیگری برای کشور ثبت شود.

رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه محتواهای تولیدی باید مستند، مستدل و اثرگذار باشد گفت: نسل امروز بسیار باهوش بوده، از درک بسیار بالایی هم برخوردار است و زود هم قانع نمی‌شود، لذا باید با توجه به این موضوع، تولیدات باید کاملا غنی باشند.

مرادی، خانه مطبوعات را رکن اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات خواند و اظهار داشت: نشست با مدیران رسانه‌ها و خبرنگاران نیز می‌تواند به دریافت ایده‌های جدید و تفکرات نو بینجامد.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی، با وجود وسعت و پهناوری قابل توجه، جمعیت کمی دارد، و در این شرایط تاثیرگذاری رسانه، کار سخت و صعبی نیست.

رئیس بسیج رسانه خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: رسانه‌ها در مشارکت مردم برای حضور در انتخابات نقش بسیار پر رنگی دارند که نباید از آن غافل شوند.

سجاد رضایی اظهار داشت: در راستای برگزاری انتخابات تشکیل کمیته اطلاع‌رسانی از ضروریات است که خوشبختانه این کمیته در استان تشکیل شده و هدف اصلی از تشکیل این کمیته مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است.

وی امیدآفرینی را یکی از ضروریات در جامعه دانست و افزود: باید رسانه‌ها در زمینه شاخص‌ها و دستاوردها در جامعه امیدآفرینی کنند تا به شهبات و شایعه‌هایی که دشمن استارت آن را آغاز کرده است خنثی شود.

رئیس بسیج رسانه خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در جهاد تبیین انعکاس اقدامات دولت بسیار امری ضروری است که کار رسانه‌ای حرفه‌ای را می‌طلبد گفت: حوزه اصلی کار در بحث رسانه باید بر تولید محتوا باشد.

رضایی تعیین سوژه خوب را یکی از ابزاری موفقیت‌آمیز تلقی کرد و افزود: رسانه‌ها در مشارکت مردم برای حضور در انتخابات نقش بسیار پر رنگی دارند که نباید از آن غافل شوند.

 

 

 

۳۰ کیلومتر راه تجاری برون مرزی خراسان جنوبی آماده آسفالت

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: ۳۰ کیلومتر از جاده برون مرزی فراه- ابونصر (مرز ماهیرود) آماده آسفالت شد.

30 کیلومتر راه تجاری برون مرزی خراسان جنوبی آماده آسفالت

به گزارش فارس ۴۸۰ کیلومتر مرز مشترک خراسان جنوبی با افغانستان فرصت مغتنمی برای خروج کالا، خدمات و مسافر از این استان به کشور همسایه و بالعکس به‌حساب می‌آید اما برای این که خراسان جنوبی بتواند از فرصت مرز استفاده لازم را ببرد چون کشور همسایه از توان اقتصادی بالایی برای به‌سازی، آسفالت و ارتقای مسیرهای مواصلاتی بین خراسان جنوبی و این کشور برخوردار نبود مجبور شد خود پا پیش بگذارد.

در شرایط فعلی یکی از محورهای اصلی و حیاتی بین دو کشور معبر ماهیرود است که تنها گذر رسمی و مورد پذیرش افغانستان هم محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر به‌منظور کمک بیشتر برای رونق آن، تامین زیرساخت‌های این مکان اقتصادی در دستور کار است که یکی از این موارد فراهم کردن راه دسترسی مناسب در دو کشور برای تردد آسان وسایل نقلیه است.

در این مسیر که حدود ۱۱۷ کیلومتر آن خارج از مرزهای استان است براساس توافقات انجام شده ۶۴ کیلومتر توسط اداره کل راه‌و‌شهرسازی خراسان جنوبی به‌سازی و آسفالت شده و ۳۰ کیلو متر دیگر هم عملیات ساخت آن تکمیل شده و آماده آسفالت است که امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

این موضوع را هم نباید از نظر دور داشت که تجار افغانستانی هم تمایل بیشتری برای مراودات تجاری در این پایانه یعنی ماهیرود دارند زیرا هم ترانزیت در این مرز آسان‌تر و هم مرزی امن است و دیگر این که فرهنگ آن‌ها نیز به ایران نزدیک‌تر است.

بر همین اساس برای آسفالت و به‌سازی ۵۴ کیلومتر باقی مانده آن طرف مرز هم ایران پا پیش گذاشت و از آذر ماه سال ۹۵ با پیمانکار قرارداد منعقد کرد.

۳۰ کیلومتر از محور فراه – ابونصر آماده آسفالت

اما آن طور که میر محمد مودی، سرپرست مدیرکل راه‌و‌شهرسازی خراسان جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: ۶۴ کیلومتر از ۱۱۷ کیلومتر جاده برون‌مرزی فراه- ابونصر طی سال‌های گذشته عملیات به‌سازی، احداث و آسفالت آن انجام شده است و از ۵۳ کیلومتر باقی مانده نیز ۳۰ کیلومتر آن عملیات به‌سازی و ساخت آن به‌پایان رسیده و آماده آسفالت است.

وی با بیان این که از ۲۳ کیلومتر باقی مانده نیز عملیات خاک ریزی ۶۰ درصد آن انجام شده است، افزود: سه کیلومتر از ۳۰ کیلومتر آماده آسفالت نیز یک لایه آن آسفالت شده است.

وی با اشاره به حضور و استقرار پیمانکار کارخانه آسفالت و سنگ‌شکن در محل اجرای این پروژه برون‌مرزی تصریح کرد: پیشرفت کل این پروژه زیرساختی خارج از مرزهای خراسان جنوبی ۸۴ درصد است.

سرپرست اداره کل راه‌و‌شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: امسال ۳۰ کیلومتر آماده آسفالت این جاده برون‌مرزی تجاری به بهره‌برداری می‌رسد.

مودی اعتبار مورد نیاز برای اتمام این پروژه عمرانی زیرساختی برون‌مرزی خراسان جنوبی را ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: مقرر شده به‌زودی مبلغ یک میلیون یورو معادل ۵۰ میلیارد تومان برای تسریع در عملیات آسفالت جاده فراه به‌حساب راه شهرسازی خراسان جنوبی واریز تا کار زودتر پیگیری شود.

برگزاری مراسم ثبت ملی قصه گویی ایرانی

مراسم ثبت ملی قصه گویی ایرانی همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی برگزار شد.

مراسم قصه گویی ایرانی با هدف ثبت ملی قصه گویی در پاسداری از میراث ناملموس ایران اسلامی پس از گذشت ۲۴ دوره برگزاری جشنواره بین المللی قصه گویی همزمان با سراسر کشور با حضور مسئولان و پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

نخعی، مدیرکل امور اجتماعی استانداری خراسان جنوبی در این مراسم گفت : در کشور مشاهیر، نخبگان، قهرمانان ملی و دینی داریم که لازم است کودکان و نوجوانان ما با کمک قصه گویی با آنان آشنا شوند و به جمهوری اسلامی ایران افتخار کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی نیز گفت: قصه گویی کارکرد آموزشی، روانی، تربیتی و اجتماعی دارد.

حمیدی افزود: قصه گویی علاوه بر پیوند امروز به گذشته قدرت درک کودکان را بالا می‌برد.

وی با اشاره به اینکه در قصه گویی انتخاب قصه بسیار مهم است گفت: قصه‌های بومی به موجب فراز و فرود و راه نداشتن جزئیات در آن بسیار مناسبند و اگر متناسب با شخصیت قصه گو باشد بسیار مناسب است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه باید پرورش نیروی قصه گو و افسانه گو داشته باشیم گفت: قصه گویان ناقلان هویت ملی و دینی اند و به مخاطبان خود یادآور می‌شوند تا به هویت خود افتخار کنند.

 

 

 

 

کشف خودروی سرقتی و دستگیری سارق آن در”قاین”/۴

فرمانده انتظامی شهرستان”قاین” از کشف یک دستگاه خودروی پراید سرقتی در این شهرستان خبر داد و گفت: در این راستا یک سارق نیز دستگیر شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”محمود زال بیکی” در تشریح جزئیات این خبر اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان قاین هنگام گشت زنی در محورهای مواصلاتی این شهرستان یک سواری پراید سرقتی را که با سرعت بالایی در حال حرکت بود مشاهده کردند و به راننده آن دستور ایست دادند.
وی افزود: در استعلام و بررسی های بعمل آمده از سواری پراید مشخص گردید که خودرو سرقت شده است که سریعا مأموران راننده آن را که همان سارق بود دستگیر کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان قاین با اشاره به این که متهم در اظهارات خود به سرقت سواری پراید اعتراف کرد؛ تصریح کرد؛ سارق دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد

 

 

 

اجرای طرح برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف در “سربیشه”

فرمانده انتظامی”سربیشه” از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در این شهرستان خبر داد و گفت: در این رابطه ۱۷ دستگاه موتورسیکلت و خودروی متخلف توقیف شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ”محمود رضا صالحی” اظهار داشت: در اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و به منظور برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف که باعث نارضایتی شهروندان شده بود، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در شهرستان سربیشه اجرایی شد.
وی افزود: این طرح با حضور تیم های گشت پلیس اجرایی شد که در همین رابطه تعداد ۱۷دستگاه موتورسیکلت متخلف شناسایی، توقیف و روانه پارکینگ شدند.
فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه بیان داشت: راکبان و رانندگان متخلف با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند

 

 

 

 

اجرای طرح برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف در “نهبندان”

فرمانده انتظامی”نهبندان ” از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در این شهرستان خبر داد و گفت: در این رابطه ۱۸ دستگاه موتورسیکلت متخلف توقیف شده است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”حسین عرب” اظهار داشت: در اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و به منظور برخورد با موتورسیکلت‌ سواران متخلف که باعث نارضایتی شهروندان شده بود طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در این شهرستان اجرا شد.
وی افزود: این طرح با حضور تیم های گشت پلیس اجرایی شد که در همین رابطه تعداد ۱۸ دستگاه موتورسیکلت متخلف بعلت ایجاد مزاحمت و سلب آسایش عمومی در بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها و همچنین عدم رعایت و پایبندی به قوانین راهنمایی و رانندگی شناسایی، توقیف و روانه پارکینگ شدند

 

 

 

 

 

 

کشف ۱۶ رأس احشام قاچاق در”قاین”

فرمانده انتظامی”قاین” از کشف ۱۶ رأس احشام قاچاق در بازرسی از یک کامیونت ایسوزو به ارزش ۹۰۰ میلیون ریال در این شهرستان خبر داد. به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”محمود زال بیکی” اظهار داشت: ماموران”پاسگاه ولیعصر” شهرستان قاین در اجرای طرح مبارزه با قاچاق احشام، هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه کامیونت ایسوزو مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
وی افزود: مأموران در بازرسی از خودرو، ۱۶ رأس احشام قاچاق که فاقد هر گونه مجوز دامپزشکی بوده کشف کردند که ارزش ریالی احشام قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۹۰۰ میلیون ریال برآورد شد

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

راه آهن خراسان جنوبی در قطعات مختلف به پیمانکاران واگذار شد

استاندار خراسان جنوبی گفت: طرح احداث راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی در قالب قطعات مختلف به پیمانکاران واگذار شده و راه‌آهن استان از ظرفیت‌های ریلی مهم کشور است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد قناعت در اولین جلسه کاری بعد از واگذاری تمامی قطعات ریلی استان که با حضور مجری طرح راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و سرپرست اداره کل راه و شهرسازی همراه بود افزود: راه‌آهن استان که بخشی از خط ریلی جنوب – شمال کشور است و چابهار را به سرخس وصل می‌کند، نقش بسزایی در توسعه منطقه دارد.

وی گفت: اینکه مقام معظم رهبری درخصوص تأمین مالی طرح مجوز صادر و رئیس جمهور هم دستورات لازم را ارائه کرده اند، نشان دهنده اهمیت اجرای این طرح ریلی در شرق کشور است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: این طرح با پیگیری‌های انجام شده و با دستور رئیس جمهور در ۲ سفر به خراسان جنوبی از محل تهاتر نفت تأمین اعتبار شده است.

وی با تاکید بر اهمیت طرح ریلی خراسان جنوبی به عنوان تکمیل کننده شبکه ریلی کشور، از آمادگی همه دستگاه‌ها مبنی بر تسهیل شرایط کاری پیمانکاران گفت و دستور برگزاری جلسات هماهنگی دستگاه‌های متولی از جمله برق، آب، منابع طبیعی و سوخت را در سریع‌ترین زمان ممکن صادر کرد.

بنا به این گزارش طرح احداث راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی به طول ۲۸۱ کیلومتر در قالب هشت قطعه به پیمانکاران واگذار شده است.

پیمانکاران نیز در این جلسه درخواست‌هایی را برای تسریع در روند عملیات اجرایی طرح مطرح کردند.

بررسی چگونگی تهاتر و تأمین مالی طرح ریلی از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود که در تهران برگزار شد.

 

 

 

 

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی:
اهدای پلاکت خون در خراسان جنوبی ۳۵ درصد افزایش یافت
مهدی‌زاده از استقبال خوب مردم برای اهدای پلاکت خون در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: پیگیری استقرار دستگاه های پلاکت فرزیس بیشتر در استان هستیم چراکه مشارکت مردم در این امر خیر، نشان از افزایش ۳۵ درصدی دارد.
کامبیز مهدی‌زاده- مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی– امروز (۲۲ خرداد) در نشست خبری اهدای خون اظهار کرد:  به مناسبت سالگرد تولد کارل لندشتاینر کاشف گروه‌های خونی، ۱۴ ژوئن روز اهدای خون نامگذاری شده  و در قرن ۱۷ میلادی این کار برای اولین بار انجام شده و اولین تزریق خون توسط فردی به نام ریچارد لور انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه اهدای خون باعث نجات جان میلیون ها انسان در کشور شده و با اینکه کشور توسعه یافته ای نیستیم اما در وضعیت اهدای خون خوبی قرار گرفته ایم، عنوان کرد: این مهم نشان از فرهنگ ایثار و اسلامی دارد، کشور ما جزو کشورهای پیشرو در اهدای فراورده های خونی است و از هر سه نفر یک نفر به خون نیاز پیدا می کند و از طرفی محدودیت زمان نگهداری خون داریم  و همراهی مردم در اهدای خون مهم است.

به گفته وی؛ استان خراسان جنوبی هیچ زمانی در تامین فرآورده‌های خونی مراکز درمانی در مضیقه نبوده است.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با بیان اینکه علاوه بر تامین نیاز خونی بیماران، اهدای خون مزایایی برای افراد دارد و یکی از مهمترین دستاوردها بهبود وضعیت هموگلوبین فرد است، افزود: بیماری قلبی و عروقی در گروه اهدای خون بسیار کمتر است، افزایش و یا تنظیم ذخایر آهن، آرامش روحی و روانی و سلامت عمومی بدن از دیگر مزایای اهدای خون است.

وی تصریح کرد: ۱۰۷ مراجعه  کننده در سال گذشته برای اهدای پلاکت داشته ایم که از این تعداد ۹۷ نفر موفق به اهدای خون شده اند که در سال ۱۴۰۲ رشد بسیار خوبی داشته است و ۱۷۲ نفر مراجعه و ۱۳۱ نفر موفق به اهدای پلاکت شده اند که نشان از افزایش ۳۵ درصدی دارد.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با بیان اینکه نیازمند افزایش تجهیزات در مراکز اهدای خون هستیم، افزود: در این خصوص نیازمند همراهی خیرین هستیم، همچنین عمده مشکل ما نیروی انسانی و استخدامی است.

وی گفت: بیشتر شهرستان های خراسان جنوبی با وجود استقبال از اهدای خون دسترسی برای اهدای خون ندارد با این وجود در شهرستان بیرجند از هر هزار نفر ۴۵ نفر خون اهدا می کنند و این شاخص در طبس و قاین بالاتر است ولی در سایر شهرستان ها که دسترسی ندارند مردم به راحتی به مراکز اهدای خون دسترسی ندارند لذا استراتژی ما این است که مردم به این مراکز نزدیکتر شوند تا شاخص ارتقاء یابد.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با اشاره به اهدای خون مستمر، گفت: در کشور در سال گذشته، ۵۴ درصد اهداکنندگان خون به صورت مستمر اهداء خون داشته اند اما در استان این رقم ۵۸.۸ بوده است که رقم خوبی است.

مهدی‌زاده گفت: این افراد تا ۶۰ سال می توانند خون اهدا کنند لذا چون در استان این افراد به سن بازنشستگی نزدیکتر می شوند از مردم تقاضا داریم به صورت مستمر خون اهداء داتشه باشند.

وی به اهدای خون بانوان نیز اشاره کرد و افزود: در بسیاری از کشورها اهدای خون بانوان ۵۰ درصد است اما در کشور ما اهدای خون بانوان ۴.۶ درصد است و در استان در سال گذشته این عدد  ۷.۱ درصد است که جای قدردانی دارد.

مدیر کل انتقال خون خراسان جنوبی از کسب رتبه پنج خراسان جنوبی در اهدای خون بانوان در سطح کشور خبر داد و افزود: ذخایر استان در حال حاضر ۶.۲ است و بخشی به سایر استان های همجوار ارسال می شود چراکه در استان کمبودی نداریم.

مهدی‌زاده گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۶ هزار و ۱۴۸ مراجعه، کننده برای اهدای خون داشته ایم که تعداد ۲۱ هزار و ۴۱۶ نفر موفق به اهدای خون شده اند و در سال گذشته نیز از ۲۶ هزار و ۶۰۲ نفری که مراجعه داشته اند تعداد ۲۲ هزار و ۸۵ نفر اهدای خون داشته اند.

وی با بیان اینکه تجهیزات انتقال خون کمیاب است و برخی پایگاه ها همچون پایگاه طبس پلاکت به دلیل نبود تجهیزات تولید نمی کند، افزود: امسال با پیگیری هایی که انجام شده است تجهیزات مستقر خوهیم کرد تا پلاکت در شهرستان تولید شود.

وی از استقبال خوب مردم برای اهدای پلاکت خون در استان خراسان جنوبی خبر داد و گفت: پیگیری راه اندازی دستگاه های پلاکت فرزیس بیشتر در استان هستیم چراکه مشارکت در این امر خیر، نشان از افزایش ۳۵ درصدی دارد.

وی با اشاره به مشکل دسترسی به پایگاه های اهدای خون در مرکز بیرجند، گفت: کانتینری به شمال شهر بیرجند منتقل و در بلوار مسافر راه اندازی خواهد شد تا دسترسی مردم برای اهدای خون بیشتر شود.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با اشاره به مراجعه بیشتر مردم در شب های احیا، محرم و عاشورا و… برای اهدای خون گفت: از مردم می‌خواهیم که اهدای خون را در طول سال به صورت متوالی انجام دهند چراکه نیاز به فرآورده های خونی در همه روزها وجود دارد.

مهدی‌زاده گفت: در سال گذشته ۲۲ هزار و ۸۰۵ واحد خونی اهداء شده است که از این تعداد هفت هزار و ۵۰۰ واحد خونی استان به سایر استان های دیگر ارسال شده است.

وی تصریح کرد: برای تکمیل مرکز جامع اهدای خون بیرجند نیازمند ۱۵ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

پیش بینی برداشت ۱۰۰ تن عسل بهاره در خراسان جنوبی/۲

پیش بینی می‌شود امسال ۱۰۰ تن عسل بهاره از کلنی های زنبور عسل برداشت شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما خراسان جنوبی گفت:  این میزان عسل بهاره از حدود ۵۱ هزار کلنی زنبور عسل استان برداشت می شود.

شبانی افزود:  ۹۰۹ زنبور دار  استان از فرودین تا اواسط تیر ماه مشغول برداشت عسل بهاره هستند .   

عسل خراسان جنوبی به دلیل شرایط آب و هوایی، وجود گیاهان دارویی و محصولاتی از جمله عناب و زرشک از مرغوبیت زیادی برخوردار است که نوع عسل عناب و زرشک این استان، در کشور منحصر به فرد است.

سال گذشته  ۱۰۰ تن عسل در بهار و ۷۰  تن عسل  از کلنی‌های زنبور عسل خراسان جنوبی در فصل پائیز برداشت شد.

 

 

 

 

آغاز فصل نهایی مرمت خانه تاریخی میرزا جعفر خوسف/۲

فصل نهایی طرح مرمت خانه تاریخی میرزا جعفر خوسف آغاز شد.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوسف هزینه اجرای اینآغاز فصل نهایی مرمت خانه تاریخی میرزا جعفر خوسف طرح را ۱۰۰ میلیون تومان عنوان و افزود: آواربرداری، برق‌رسانی، اجرای کف فرش آجری و احیای آسیاب قدیمی در زیرزمین، اندود کاه‌گل جداره‌ها و سقف‌ها، استحکام‌بخشی دیوار‌ها و بندکشی جداره‌های آجری ازجمله اقدامات در این فصل از مرمت است.

صالحی با اشاره به اینکه خانه میرزاجعفر در منظر فرهنگی خوسف واقع شده است گفت: از شاخصه‌های این اثر تاریخی اتاق و ایوان شاه‌نشین با تزیینات رسمی بندی سقف، مشبک‌های گچی، شومینه و بادگیر است.

وی  وجود آسیاب در زیرزمین و شبکه انتقال آب را ازجمله عناصر مهم معماری این بنای تاریخی عنوان کرد و افزود: خانه میرزا جعفر خوسف یکی از آثار مرمتی فاخر خراسان جنوبی است.

خانه میرزاجعفر مربوط به اوایل دوره قاجار که در سال ۱۳۸۲ به شماره ۱۰۴۶۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

آسمانی شدن مادر شهید محسن خالقی در بیرجند/۲

ربابه هاشمی ،مادر شهید محسن خالقی در سن ۹۲ سالگی به علت کهولت سن درگذشت .

پیکر مادر شهید محسن خالقی امروز بر روی دستان مردم شهیدآسمانی شدن مادر شهید محسن خالقی در بیرجند پرور بیرجند در بهشت متقین تشییع و در آرامستان بیرجند به خاک سپرده می شود.

شهید خالقی در ۲۸ آبان ۶۲ در عملیات والفجر ۴ مفقود و در سال ۷۲ با شناسایی پلاک هویت وی شناسایی و در همان سال در قطعه ۲ گلزار شهدا به خاک سپرده شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بیرجند میزبان جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور شد/۲

 

بیرجند میزبان جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور شد

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور در اواخر آبان ماه به میزبانی استان خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی مصطفی شفائی با اشاره به برگزاری جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور گفت: فراخوان این جشنواره در سامانه‌ای رسانه ثبت شده و در اواخر آبان ماه امسال این جشنواره در خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

وی برگزاری یادواره شهدای رسانه، جشنواره استانی شعر فجر، جشنواره استانی شعرطنز، همایش منطقه‌ای بزرگداشت استاد بدیع الزمان فروزانفر، برگزاری حدود ۶۰ شب شعر در استان، رونمایی از ۱۰ عنوان کتاب در استان و… را از برنامه‌های انجام شده در سال گذشته نام برد.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به برگزاری رویداد ملی سواد رسانه‌ای برای عامه مردم اعم از نخبگان و… اشاره کرد و گفت: اجرا و زمان آن در حال پیگیری و برنامه ریزی است.

شفائی از راه‌اندازی انجمن مفاخر استان به صورت رسمی خبر داد و افزود: با وجود داشته‌ها در حوزه پدیده‌های طبیعی، نوشتاری، انسانی و وجود مفاخر صاحب نام در استان برنامه‌های شاخصی در حوزه مفاخر در دستورکار قرار دارد.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در زمینه حمایت از کتب نویسندگان گفت: امسال حمایت‌ها در این زمینه به صورت متمرکز از مرکز کشور و وزارتخانه فرهنگ و ارشاد انجام می‌شود.

به گفته وی سال ۱۴۰۱ خرید کتاب و حمایت از نویسنده به طور متمرکز از استان صورت می‌گرفت که امسال شکل حمایت تغییر کرد و در وزارتخانه شورای خرید تشکیل می‌شود و امید است سهم استان در زمینه خرید و حمایت از نویسندگان قابل ملاحظه باشد.

شفائی یادآور شد: از سرفصل اعتبارات استانی هم برای خرید کتاب و حمایت از نویسندگان، اعتباراتی اختصاص می‌یابد و در این راستا تعدادی کتاب در سبد خرید دیده شده است.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در زمینه برنامه‌های پیش روی در زمینه رسانه‌ها گفت: هر دو سال دوره آموزش مقدماتی و تکمیلی خبرنگاری برای اهل رسانه برگزار می‌شود و امسال هم برگزاری این دوره‌های آموزشی برای اصحاب رسانه در دستور کار قرار دارد.

وی از دیگر برنامه‌های انجام شده در سال گذشته به اعطای تسهیلات مشاغل خانگی به ۳۰ نفر از فعالان رسانه با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال، تهیه سند جامع توسعه رسانه‌های استان، اهدای کتاب به ادارات، مؤسسات و مراکز فرهنگی، فعال سازی شورای مشورتی و…اشاره کرد.

 

 

 

 

 

 

برگزاری دوره‌های آموزشی داوری و مربیگری «زو» در خراسان جنوبی/۷

دبیر هیئت کبدی خراسان‌جنوبی گفت: برای نخستین بار دوره‌های آموزشی مربیگری و داوری رشته کبدی «زو» در شهرستان‌های استان برگزار می‌شود.

برگزاری دوره‌های آموزشی داوری و مربیگری «زو» در خراسان جنوبی

علیرضا چاجی، دبیر هیئت کبدی خراسان جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار داشت: بازی بومی و محلی «زو» که از پیشینه چندین ساله‌ای در مناطق روستایی و عشایری خراسان جنوبی برخوردار است در گذر زمان برای قشر نوجوان و جوانان این مرز و بوم‌ به ورطه فراموشی می‌گراید.

وی افزود: امروزه‌ از بازی بومی و محلی «زو» خراسان جنوبی به عنوان رشته کلاسیک کبدی یاد می‌شود و دارای ساختاری سازمانی فدراسیون و هیئت‌های ورزشی استانی و شهرستانی می‌باشد.

دبیر هیئت کبدی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: آنجای که مسابقات رسمی و کلاسیک رشته کبدی «زو» به صورت رقابت‌های کشوری، منطقه‌ای و خراسان‌جنوبی برگزار می‌شود، لذا در حوزه آموزش داوران و مربیان بومی استان برنامه‌ریزی‌های مدونی صورت گرفته است.

چاجی یادآور شد: در راستای شناسایی استعدادهای بالقوه، ترویج رشته ورزشی کبدی«زو» و تربیت داوران و مربیان متعهد خراسان جنوبی دوره‌های آموزشی با حضور مدرسان توانمند فدراسیون در شهرستان‌های استان برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار دوره داوری درجه ۳ کبدی «زو» و همچنین دومین دوره مربیگری درجه ۳ «زو» در نیمه‌اول تیرماه ۱۴۰۲ به میزبانی شهرستان بیرجند برگزار و علاقه‌مندان به شرکت در این دوره‌ها می‌توانند با هیئت کبدی مرکز استان و شهرستان‌ها در تماس باشند.

 

 

 

 

 

 

 

افتتاح اولین پایگاه امداد و نجات کوهستان در خراسان جنوبی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: اولین پایگاه امداد و نجات کوهستان در منطقه گردشگری بند دره بیرجند افتتاح شد.

طی مراسمی به صورت ویدئو کنفرانس با حضور معاون اول رئیس  و جمعی از مسئولان استانی و همزمان با افتتاح ۵۴۱ پروژه امدادی و عمرانی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، اولین پایگاه امداد و نجات کوهستان در منطقه گردشگری بند دره بیرجند افتتاح شد.

کاوسی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: حضور داوطلبانه نیروهای جوان هلال احمر در این پایگاه امداد و نجات کوهستان مایه افتخار هلال احمر است.

اوبا بیان اینکه جمعیت هلال احمر با اتکا به پشتوانه مردمی و روحیه ایثار و فداکاری جوانان طی یک قرن خدماتی بی منت را به جوامع مورد هدف ارائه کرده است، افزود: رمز ماندگاری این جمعیت، حمایت های مردمی بوده که بر افتخارات این سازمان می افزاید.

کاوسی بیان کرد: علی رغم اینکه جمعیت هلال احمر در برخی از صحنه ها وظیفه قانونی ندارد اما همواره در میدان های امدادی و کمک به نیازمندان در خط مقدم جبهه بوده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به پایگاه امداد و نجات کوهستان بند دره در بیرجند، عنوان کرد: این پایگاه در ۳۶۵ روز سال با تجهیزات تخصصی فعال خواهد بود که تامین دیگر تجهیزات مورد نیاز مستلزم همکاری استانداری و مدیریت بحران استانداری است.

او ادامه داد:  این پروژه با زیر بنای ۲۱۸ متر در زمینی به مساحت۷۵۰  متر احداث شده و از سال ۹۵ تاکنون بیش از ۵۰ میلیارد تومان برای راه‌اندازی این پایگاه امداد و نجات کوهستان هزینه شده است.

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:

تامین زیرساخت‌های امدادی در خراسان جنوبی ضروری است

تامین زیرساخت‌های امدادی در خراسان جنوبی ضروری است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به شرایط خاص و حادثه‌خیز بودن خراسان جنوبی، تامین و توسعه زیرساخت‌های امدادی در این استان ضروری است.

سید محمدرضا طالبی روز سه‌شنبه در آیین افتتاح اولین پایگاه امداد و نجات کوهستان خراسان جنوبی که همزمان با افتتاح پروژه‌های امدادی و عمرانی جمعیت هلال احمر در سراسر کشور با حضور وبیناری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد افزود: یکی از مشکلات اساسی در خراسان جنوبی ضعف در حوزه‌های زیرساختی است به طوری که همچنان با کمبودهایی مواجه هستیم.

وی گفت: با این وجود، نیروهای امدادی و مسوولان در حوادث و بحران‌ها اجازه نمی‌دهند مشکلات بر زمین بماند و در اسرع وقت با هر میزان تجهیزات، بحران‌ها مدیریت می‌شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: وجود زیرساخت و امکانات، امور را تسهیل و روان می‌کند و جزو ملزومات هر سازمانی است.

تامین زیرساخت‌های امدادی در خراسان جنوبی ضروری است

وی افزود: استاندار خراسان جنوبی هم حمایت‌هایی در حد وسع استان برای تامین زیرساخت‌ها انجام داده و اجرای پروژه‌های زیرساختی امداد و نجات باعث می‌شود که رفاه و آسایش بیشتری ایجاد شود.

طالبی با اشاره به وضعیت جوی خراسان جنوبی بیان کرد: ساخت پایگاه‌های ثابت امدادرسانی در تسهیل امور موثر است.

وی گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز برای رفع مشکلات هلال احمر پای کار آمده‌اند که بخش از مشکلات رفع شده و بخشی هم در دست اقدام است.

پایگاه امداد و نجات کوهستان منطقه گردشگری “بند دره” بیرجند با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان احداث و تجهیز شده است که امروز به صورت ویدئو کنفرانس با حضور معاون اول رئیس جمهور همزمان با سایر پروژه‌های هلال احمر در سطح کشور به بهره‌برداری رسید.

 

 

 

سابقه۵۰ساله فعالیت کانون ها در خراسان جنوبی

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: به منظور غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و اعضای کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۵۵۰ کلاس  در زمینه های مختلف هنری،در مراکز و واحدهای سیار برگزارشود.

طاهره حمیدی در جریان بازدید مشاور وزیر آموزش و پرورش از اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، تصریح کرد: مجموعه کانون استان بر دو بُعد اساسی تقویت ، عمق بخشی به نگاه ، فکر و اندیشه کودکان ونوجوانان و مهارت آموزی ایشان حرکت می کند.

وی، با اشاره به سابقه ۵۰ ساله فعالیت کانون ها در خراسان جنوبی و خدمات تاثیر گزار این مجموعه بر فعالیت های هنری کودکان و نوجوانان این خطه از ایران سرافراز، اذعان کرد: حضور نیروی انسانی توانمند زمینه ساز کسب افتخاراتی نظیر کسب رتبه اول در شاخص‌ های اختصاصی استان و رتبه دوم در گروه آموزشی فرهنگی، ارزیابی عملکرد دستگاهه‌ ای اجرایی و راهیابی به مرحله بین الملی بیست و چهارمین دوره جشنواره بین المللی قصه گویی شده است.

مدیر کل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی، با اشاره به فعالیت ۲۸ مرکز در شهرها و ۲۵۰واحد سیار در روستاهای خراسان جنوبی، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۲۲ هزار کودک و نوجوان ۶ تا ۱۸ سال روستایی، عضو واحدهای سیار هستند.

این مقام مسئول درکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی، از فعالیت۸انجمن تخصصی شعر،داستان، هنرهای نمایشی سرودوآهنگ های انقلاب،نجوم،قصه گویی وعکاسی باحضورنوجوانان۱۴تا۱۸و۱۸تا۲۲سال خبردادوتصریح کرد: مجموعه کانون استان،دررده‌ های سنی۶تا۱۸سال به عنوان عضو،۱۸تا۲۲سال، به عنوان عضو انجمن‌ های تخصصی و از ۱۴تا ۱۸ سال، در کارگاه‌ های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی ارایه خدمت می‌کند.

وی، از نواخته شدن زنگ قصه گویی در مرکز شماره یک بیرجند خبر داد و ابراز داشت: زنگ قصه گویی با هدف پاسداری از میراث ناملموس خطه خراسان جنوبی و ایران اسلامی با حضور هنرمندان و اساتید قصه گویی دانشگاه بیرجند نواخته می شود.

حمیدی، با اشاره به تولید یکصد عنوان کتاب گویا برای دانش آموزان بانیازهای ویژه،یاد آور شد: در جریان این بازدید، از پوستر مهرواره فرهنگی، هنری و ادبی باغ‌ های آسمانی رونمایی شد.

انسان،نمادهنرمندی پروردگار

مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش گفت: خداوند عالم هنرمندی است که بالا ترین هنرش آفرینش انسان می باشد؛ از این منظر، می توان ادعا کرد که هنر، با اراده الهی، در فطرت انسان نهادینه شده است.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، حجت الاسلام حمید نیکزاد، دوشنبه شب در بازدید از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، اظهار کرد: هنر با فطرت انسان عجین شده است و از همین حیث بهترین عرصه برای اثرگزاری به ویژه در کودکان ونوجوانان و به صورت خاص‌تر در سن حساس نوجوانان است که کمتر به آن توجه شده است.

وی،با بیان این مطلب که اصل شکل گیری کانون بر فعالیت‌ های هنری بوده و فعالیت‌ های خوبی در سطح این مجموعه انجام شده است؛ عنوان کرد: کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان  جزء لاینفک نظام تعلیم و تربیت هستند و سیاست آموزش و پرورش، استفاده از ظرفیت کلیه ارکان تعلیم و تربیت،درفرایندیاددهی و یادگیری و نهادینه شدن تربیت اسلامی در بین آینده سازان انقلاب اسلامی است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش بر تبیین هنرمندانه معارف ناب اسلامی از طریق تولید محتواهای هنری تأکید کرد و ادامه داد: حضور فعال و هنرمندانه مسئولان کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان در فضای مجازی با ایجاد اپپلیکیشن های داخلی و تولید هنرمندانه محتواهای فرهنگی، هنری و اسلامی، نوجوانان دانش آموز را بیش از پیش جذب فعالیت های کانون نموده و مدیریت این فضا را از دشمن می گیرد.

دبیر ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش، از صنایع دستی به عنوان  هویت فرهنگی و ملی مردم ایران به ویژه بهارستان نشینان علم و ادب یاد کرد و افزود: ضرورت دارد، کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با آموزش تولید صنایع دستی ، از به فراموشی رفتن این هنر جلوگیری نمایند.

به گفته نیکزاد،  باید از فرصت زبان آموزی، در حفظ و ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی استفاده کنیم.

 

 

کشف یک دستگاه فلزیاب در سربیشه؛ ۲ متهم دستگیر شدند/۴

کشف یک دستگاه فلزیاب در سربیشه؛ ۲ متهم دستگیر شدند

مسئول میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سربیشه از کشف و ضبط یک دستگاه فلزیاب در این شهرستان خبر داد و گفت: ۲ مجرم آثار تاریخی در این رابطه دستگیر شدند.

 هادی حق‌پناه افزود: برابر گزارش واصله از افراد محلی مبنی بر رؤیت افراد مشکوک به حفاری غیر مجاز در حوالی روستایی در بخش مود بلافاصله ماموران مراقب آثار این نمایندگی در محل حاضر شدند و در معیت گشت انتظامی پاسگاه کلاته سلیمان، خودروی مذکور توقیف شد.

وی اظهار داشت: پس از بازرسی این خودرو یک عدد دستگاه فلزیاب به همراه ۲ قبضه سلاح شکاری کشف شد.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سربیشه گفت: در این رابطه ۲ نفر با هویت معلوم دستگیر و به همراه پرونده تشکیل شده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند که نتیجه آن اعلام خواهد شد.

وی تاکید کرد: هر گونه استفاده از این نوع دستگاه‌ها منوط به صدور مجوز از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان است در غیر این صورت و در صورت کشف، علاوه بر ضبط و توقیف برابر قانون مشمول جریمه نقدی و زندان خواهد شد.

 

 

 

حفر ۱۲ حلقه چاه برای جلوگیری از تنش آبی در خراسان جنوبی

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت: در شهرستان‌های طبس، قاینات، بیرجند و نهبندان تنش آبی داریم که اقداماتی از جمله احداث ۸ حلقه چاه در طبس برای رفع این تنش‌ها انجام داده ایم.

دوستی در برنامه پرسمان شبکه خاوران  افزود: با بیان اینکه به خاطر کاهش بارندگی در استان ظرفیت آبی سد نهرین طبس را برای تأمین آب شرب این شهرستان از دست دادیم افزود: از ۸ حلقه چاه حفر شده در طبس ۴ حلقه وارد مدار شده و تا ۱۰ روز آینده ۲ حلقه چاه دیگر وارد مدار می‌شود تا ظرفیت آبی که از سد نهرین تامین می‌شد جبران شود.

وی گفت: در شهر بیرجند با توجه به گستردگی تنش تأمین آب برای بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، ساخت مخزن ۱۰ هزار لیتری برای افزایش ظرفیت ذخیره سازی و حفر یک حلقه چاه را در دستور کار قرار داده ایم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان افزود: استفاده از ظرفیت آب شهر برای تأمین آب روستا‌ها در آرین شهر و حفر و تجهیز یک حلقه چاه با دبی ۲۰ لیتر در ثانیه در نهبندان از دیگر اقدامات این شرکت برای کاهش تنش آبی در استان است.

دوستی گفت: در شهرستان قائنات هم که تنش آبی در ۱۷ مجتمع روستایی به دلیل مصارف غیر مجاز اتفاق افتاد ۲ حلقه چاه برای کاهش تنش آبی حفر شد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون ۸۸ فقره و پارسال نیز ۲۸۸ فقره انشعاب غیر مجاز در استان شناسایی شده است افزود: بر اساس تحلیل مصرف و تولید، ۶ هزار انشعاب غیر مجاز در استان وجود دارد که هزار و ۶۰۰ فقره از این انشعاب‌ها در شهر‌ها و ۴ هزار و ۵۰۰ فقره در روستاهاست.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت: براساس برآورد‌های به دست آمده باید در تابستان، در شهر‌ها ۱۵ درصد و در روستا‌ها ۲۵ درصد افزایش تولید آب داشته باشیم که مصارف اضافه شده و منابع از دست داده را جبران کنیم.

دوستی افزود: ۴۱ درصد آب تولیدی استان بدون درآمد است و به مقدار آبی اطلاق می‌شود که تولید می‌شود، اما به مصرف کننده نمی‌رسد و این مقدار مربوط به هدررفت ۲۷ درصدی آب در شبکه‌های آبرسانی و مصارفی است که ثبت نمی‌شود.

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه ۹۸ درصد آب شرب استان از سفره‌های زیرزمینی تامین می‌شود، به طور میانگین سالانه ۲۶ سانتی متر به کاهش منابع زیرزمینی را که با کاهش ۲۴ درصدی آبدهی چاه‌ها در سطح استان مواجه هستیم.

او افزود: میانگین بارندگی در استان ۷۸ میلی متر است که ۳۱ درصد نسبت به بلند مدت کاهش داشته و ۱۰۰ درصد مساحت استان متاثر از خشکسالی است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: هر ساله باید ۱۷ حلقه چاه حفر و تجهیز کنیم که بتوانیم وضعیت فعلی تأمین آب را حفظ کنیم.

او ادامه داد: از مجموع ۹۱۱ میلیون متر مکعب مصرف آب استان ۸۸ درصد در بخش کشاورزی، ۳ درصد در صنعت و ۹ درصد برای شرب استفاده می‌شود.

 

 

فراهم شدن امکان ام آر آی بیماران سنگین وزن در ۲ شهرستان دیگر خراسان جنوبی

امکان ام آر آی بیماران سنگین وزن با اختصاص دو دستگاه ام آر آی ویژه این بیماران، در شهرستان‌های فردوس و طبس خراسان جنوبی نیز فراهم شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه این موضوع افزایش دستگاه های ام آر آی خراسان جنوبی به 5 دستگاه حاصل پیگیری‌ها و مطالبه‌گری درست از سوی مردم و مسئولان بود گفت : دستگاه‌های موجود ام آر آی در استان شامل یک دستگاه در بیمارستان ولیعصر ، یک دستگاه در بیمارستان امام رضا و یک دستگاه در بیمارستان شهدای قاین است که تنها دستگاه بیماران سنگین وزن مربوط به قائنات بوده و اکنون نیز دو دستگاه ام آر آی بیماران سنگین وزن در بیمارستان حضرت رسول (ص) فردوس و بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس در حال نصب است.

اسماعیلی افزود: این دستگاه های جدید تمام تصویربرداری‌های  ام آر آی  را انجام می‌دهد و محدودیت نوع برش اسکن نیز  ندارد که تا دو ماه دیگر نوبت دهی بیماران آغاز می شود.

وی گفت : یکی از اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه بهداشت و درمان دسترسی آسان و عادلانه به خدمات بوده که با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی، اقلیمی و جمعیتی خراسان جنوبی علاوه بر شاخص جمعیت، بحث پراکندگی جغرافیایی هم در دسترسی به خدمات مهم است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود : علاوه بر تسهیل ارائه خدمات، زمینه حضور رشته‌های تخصصی از جمله جراحی مغز و اعصاب، متخصص مغز و اعصاب و متخصصان رادیولوژی هم فراهم می‌شود.

 

 

 

 

فراهم شدن امکان ام آر آی بیماران سنگین وزن در فردوس و طبس

امکان ام آر آی بیماران سنگین وزن با اختصاص دو دستگاه ام آر آی ویژه این بیماران، در شهرستان‌های فردوس و طبس خراسان جنوبی نیز فراهم شد.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت : افزایش دستگاه‌های ام آر آی خراسان جنوبی به ۵ دستگاه حاصل جزو پیگیری‌ها و مطالبه‌گری از سوی مردم و مسئولان بود.

وی افزود : دستگاه‌های موجود ام آر آی در استان شامل یک دستگاه در بیمارستان ولیعصر، یک دستگاه در بیمارستان امام رضا و یک دستگاه در بیمارستان شهدای قاین است که تنها دستگاه بیماران سنگین وزن مربوط به قائنات بوده و اکنون نیز دو دستگاه ام آر آی بیماران سنگین وزن در بیمارستان حضرت رسول (ص) فردوس و بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس در حال نصب است.

اسماعیلی افزود: این دستگاه‌های جدید تمام تصویربرداری‌های ام آر آی را انجام می‌دهد و محدودیت نوع برش اسکن نیز ندارد که تا دو ماه دیگر نوبت دهی بیماران آغاز می‌شود.

وی گفت: یکی از اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه بهداشت و درمان دسترسی آسان و عادلانه به خدمات بوده که با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی، اقلیمی و جمعیتی خراسان جنوبی علاوه بر شاخص جمعیت، بحث پراکندگی جغرافیایی هم در دسترسی به خدمات مهم است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: علاوه بر تسهیل ارائه خدمات، زمینه حضور رشته‌های تخصصی از جمله جراحی مغز و اعصاب، متخصص مغز و اعصاب و متخصصان رادیولوژی هم فراهم می‌شود.

 

 

 

کشف بیش از ۲۷ هزار لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

مأموران انتظامی شهرستان بیرجند در بازرسی از ۳ دستگاه خودرو، ۲۷ هزار لیتر سوخت قاچاق کشف کردند.

فرمانده انتظامی بیرجند گفت: ماموران انتظامی شهرستان بیرجند در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاقکشف بیش از ۲۷ هزار لیتر سوخت قاچاق در بیرجند سوخت، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به ۳ دستگاه خودرو مشکوک شدند و برای بررسی بیشتر خودرو‌ها را متوقف کردند.

سرهنگ کارگر افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودروها، مقدار ۲۷ هزار لیتر سوخت قاچاق کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند گفت: مأموران در این خصوص ۳ دستگاه خودرو را توقیف و ۳ متهم را دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*