گزارش/

تابوت‌های مهر و موم شده باستانی و محتویات شگفت‌انگیز آن

دانشمندان موزه بریتانیا در لندن از فناوری پیشرفته‌ای استفاده کردند تا داخل ۶ تابوت حیوانات مصر باستان که بیش از دوهزار سال است مهر وموم شده‌اند را ببینند.

 

این مطالعه که در نشریه Nature Scientific Reports منتشر شد، بینشی در مورد آیین‌های مذهبی و شیوه‌های مومیایی‌سازی استفاده شده در مصر باستان را ارائه می‌کند.

دانیل اوفلین، دانشمند تصویربرداری اشعه ایکس در موزه بریتانیا و اولین نویسنده این مقاله، در گفتگو با نیوزویک گفت: «دست نخورده ماندن این تابوت‌های فلزی، امری بسیار نادر است.»

اغلب در امکان مذهبی مصر باستان، شاهد کشف مجسمه‌های حیوانات، یا جعبه‌هایی با تصاویر حیوانات بر روی آن‌ها هستیم. اما تجزیه و تحلیل محتوای آن‌ها بدون آسیب رساندن به این آثار و دست یافتن به چیزی که داخل آن وجود دارد، دشوار است.

اوفلیم گفت: “ما بسیار علاقه‌مند بودیم تا برای افزایش دانش‌مان در مورد مومیایی‌سازی در مصر باستان، از محتویات این تابوت‌های مهر و موم شده که هزاران سال پیش مومیایی شده بودند باخبر شویم؛ و موفق شدیم تا با عکس‌برداری نوترونی، بقایای یک مارمولک و بسته‌بندی‌های پارچه‌ای را در داخل این تابوت‌ها آشکار کنیم که نشان می‌دهد آن‌ها قبل از قرار داده شدن در داخل جعبه‌ها با چیزی پیچیده شده‌اند. ”

مومیایی کردن سگ‌ها، گربه‌ها، مارمولک‌ها و سایر خزندگان در طول هزاره اول پیش از میلاد، امری عادی بود. تصور می‌شود که از نظر آنان بقایای این حیوانات تجسم فیزیکی خدایان باشند، یا ممکن است از آن‌ها برای ادای نذر، یا اجرای مراسم آیینی استفاده شده باشد.

اوفلین گفت: «مارمولک‌هایی که در این تابوت‌ها قرار می‌گرفتند، به عنوان بخشی از اعمال و باور‌های مذهبی که در هزاره اول قبل از میلاد بسیار مرسوم شد، مومیایی شدند. خزندگانی نظیر مارمولک‌ها، مار‌ها و مارماهی‌ها، به ویژه با خدایان خورشیدی و خالقان مصر باستان مانند آتوم و آمون مرتبط بودند.»

تابوت حیوانات

شش تابوت بررسی شده در این مطالعه، که قدمت آن‌ها بین سال‌های ۶۶۴ تا ۲۵۰ قبل از میلاد است، همگی مهر و موم شده‌اند و بالای هر یک از آن‌ها مجسمه‌ای به شکل یک مارمولک یا یک هیبرید (ترکیب) انسان-مارماهی- مار کبری قرار دارد. اوفلین گفت: “هدف ما در زمان انجام این تحقیقات بر روی مجموعه موجود در موزه بریتانیا این بود که کمترین حالت تهاجمی (آسیب رساندن به اشیاء) را داشته باشیم. ما نمی‌توانستیم درب تابوت‌ها را باز کنیم، طوری که به خود تابوت‌ها آسیب نرسد و با اینکار احتمال این وجود دارد که محتویات آن‌ها از بین بروند یا آسیب ببینند. ”

معمولا تصویربرداری غیرتهاجمی، با استفاده از اشعه ایکس، و تکنیک‌هایی که پزشکان برای بررسی درون بدن انسان بکار می‌برند، انجام می‌شود. اما اشعه ایکس از دیواره‌های فلزی ضخیم تابلو‌ها عبور نمی‌کرد؛ بنابراین این تیم مجبور شد تا راه‌حل دیگری پیدا کند.

اوفلین می‌گوید: «نوترون‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که راحت‌تر از اشعه ایکس می‌توانند از برخی فلزات عبور کرده و در دیدن مواد آلی مؤثر هستند».

بنابراین، محققان توانستند با تاباندن نوترون‌ها به تابوت‌های مهر و موم شده و اندازه‌گیری میزان جذب و پراکندگی آنها، داخل این تابوت‌ها را ببینند.

از داخل جعبه‌ها و مجسه‌های نذری که قبلا پیدا شده بود، استخوان‌هایی از مار، حشره‌خوار (پستانداری کوچک شبیه به موش کور) و گربه کشف شده بودند. با این حال بسیاری از این آثار بصورت تکه‌تکه پیدا شدند و بخشی‌هایی از آن‌ها از بین رفته بودند. به همین دلیل کشف این شش اثر مهر و موم شده سالم، بسیار عجیب و نادر بود.

مجسمه تابوت حیوانات

او امیدوار است که بتوانند این مطالعه را در مورد تابوت‌ها و ظروف فلزی مهر و موم شده در مجموعه موزه بریتانیا گسترش داده و با تصویربرداری نوترونی محتویات پنهان داخل آن‌ها را آشکار کند، تا شیوه‌های ساخت آثار باستانی را بهتر درک کنیم. همچنین می‌توانیم از این روش برای درک نحوه ساخت ما از سایر اشیاء فلزی مانند مجسمه‌ها و فناوری فلزکاری باستانی بهره بگیریم.

 

 

 

خانواده‌هایی که راه اعتیاد فرزندانشان را هموار می‌کنند

خانواده‌هایی که راه اعتیاد فرزندانشان را هموار می‌کنند

 مفهوم تکانشگری یعنی فرد بدون توجه به پیامدهای یک اقدام یا انتخاب و در واقع بدون تامل و تفکر، عملی را انجام می‌دهد که برایش تنها لذت‌های زودگذر و پاداش کوتاه‌مدت مهم است. تکانشگری‌ به عنوان یک ویژگی شخصیتی، ارتباط نزدیکی بـا سبک‌های فرزندپروری دارد.

اختلالات ناشی از مـصرف انواع مـواد مخدر و پیامدهای آن امروزه یکی از بالاترین رده‌های فهرست آسیب‌های اجتماعی و چالش‌های ســلامت عمومی در ســـراســر جـهان را به خود اختصاص داده و این مشـکلات، تهدیدی جدی برای‌ جامعه‌ و به ویژه نسـل جـوان اســت. گرایش به سـمت مصـرف مواد مخدر در نسـل جوان، ســلامت جسمی و روانـی ایـن‌ قشر را با خطر جدی مواجه ساخته است. تـلاش‌ بـرای درک، پیـشــگیری و درمان گرایش به مصرف مواد مخدر و آسیب‌هایی که به بار می‌آورد با این ســوال‌ شــروع‌ می‌شود که چرا افـراد مـواد مـصرف‌ می‌کنند؟

متغیرهای روان‌شناختی‌ زیادی‌ وجود دارند که رفتـار گرایش بـه‌ مواد مـخـدر را تـحـت تـاثیر قرار می‌دهنـد. همچنان که اشاره شد، اگر بخواهیم از نابودی‌ گران‌مایه‌ترین و باارزش‌ترین ســرمایه جوامع انســانی‌، یعنی جـوانان جـلوگیری کنیم‌ و آنان را از چنگال عوارض‌ گرایش‌ به مواد مخدر (از جمله آسـیب اجتماعی، تـهدید ســلامت جســـم و روان در جنبـه‌ هـای‌ اخلاقی، اجتمـاعی و اقتصـــادی و …) نـجـات دهـیم‌ باید عوامل مـوثر بـر گرایش‌ به مواد مخدر شـناخته شـوند و برنامه‌ریزی دقیقی انجام شـود. بدون شک گرایش به مواد مخدر نـتیجه یـک‌ عامل‌ نیســـت بلکـه عوامـل و متغیرهـای بـســـیـاری در آن‌ دخـالـت‌ دارنـد.

اگر خانواده‌ها فرزندانشـان را بدون تجربه دخانیات یا هر مخدری به ١٨ ســـالگی بـرسـاننـد، احتمال ایجـاد مشـکلات‌ جـدی‌ گرایش‌ به مواد مخدر در سال‌های‌ بعدی‌ زندگی کاهش می‌یابد

در یکی از آخرین اظهارنظرهای رسمی درباره مساله اعتیاد در ایران و بین جوانان، سردار «اسکندر مومنی» دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به تعداد ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده مستمر، اظهار داشت میانگین سن اعتیاد در کشور ما ۲۴ سال است که در مقایسه با میانگین دنیا، شرایط ایران بهتر است و این نتیجه اقدامات پیشگیرانه است.

به گفته سردار مومنی، براساس نتایج یک پژوهش حدود ۳۰ درصد جوانان و نوجوانان گرفتار اعتیاد فکر نمی‌کردند با یکی دو بار مصرف معتاد شوند و حدود ۳۰ درصد دیگر آنان نیز در مقابل تعارف همسالان توان نه گفتن نداشتند؛ بنابراین با کمک نهادهای فرهنگ‌ساز و خانواده‌ها؛ جوانان و نوجوانان باید به راحتی بتوانند در مقابل این پیشنهادهای مخرب نه بگویند.

در همین پیوند، «رابطه سبک‌های فرزندپروری و گرایش به مصرف مواد مخدر: نقش میانجی تکانشگری»[۱] از جمله پژوهش‌ها در این حوزه است. نویسندگان این مقاله تلاش دارند تا ســــبـک‌ فـرزنـدپروری و تکانشگری و تاثیر آن بر گرایش جوانان به مواد مخدر را مورد بررسی قرار دهند.

سبک فرزندپروری یعنی چه؟

مفهوم سـبک‌ فرزندپروری‌ بیش از ۵۰ سـال اسـت که در حوزه روان‌شـناسـی رشـد به عنوان ابـزار کـنترلی والدین بر فرزندانشـان به رسـمیت شــناخته شــده اســت. سـبک‌ فـرزندپروری‌ بـه مجموعه‌ای از نگرش‌ها، رفتارها و ابزارهـایی اشـــاره دارد کـه والـدین بـه طور مـداوم در همـه زمینـه‌هـا برای مــدیریـت رفـتـار فـرزنـدان‌ خود از آن هـا اســـتفـاده می‌کننـد.

شــــیوه‌هــای فـرزندپروری را مـی‌توان به عنوان رفتـارهـای ویژه‌ای کـه والدین برای اجتماعی کردن و نحوه معاشـرت فرزندان خود از آنها اسـتفاده می‌کنند، تعریف کرد.

ســبک‌های فرزندپروری را باید بـه عنوان مجموعه‌ای از سـاختارهای روان شـناختی درک کرد که بیانگر راهکارهای اسـتانداردی اسـت که والدین در روند تربیت کودک از آن ها اسـتفاده می‌کنند و عموماً ابعادی مانند طرد شـدن، گرمای عـاطفی‌ و محـافظـت‌ بیش از حـد را شـــامـل مـی‌شـــونـد.

کدام سبک باعث گرایش به سمت مواد مخدر می‌شود؟

از میان شـــیوه‌هـای فرزنـدپروری، ســـبـک فرزنـدپروری مقتـدرانـه (انتظـارات معقول بـا ایجـاد مـحـدودیـت‌هــای منطقی و ابراز محبـت و مشـارکت فرزند در ‌تصـمیم‌گیری‌ها) به طور معکوس قادر به پیش‌بینی تغییرات آمادگی به مصــرف مواد اســت.‌ مـحققان به این نتیجه رســـیده‌انـد که روابط والدین با جوانان‌ که مبتنی بر مهربانی، مشــاوره، حمایت و احترام متقـابل بین آنهـا همراه با اقتـدار و کنترل متعـادل اســـت‌، عـاملی‌ بســـیـار قــدرتمنـد جـهـت حفاظت فرزندان از انحرافات جـامعه از جـمله گرایش به ســمت مواد مخدر بوده اســت.

روابط مبتنی بر کنترل و محدودیت شـدید و عدم رابطه نیکو یا روابط‌ مبتنی بر سـهل‌گیری و آزادگذاری بیش از حد، زمینه گرایش بـه مـواد مخدر را افزایش می‌دهند. به عبارت دیگر، سـبک‌های فرزندپروری مسـتبدانه (انتظارات غیرواقعی و طاقت فرسا، استفاده‌ از تنبیه و زور و توجه کم به نیازهای عاطفی و سهل‌گیرانه بدون انتظار از فرزند و ضــعف در کـنترل خواسـته‌هـای وی) به طور مسـتقیم قادر به پیش‌بینی تغییرات آمادگی به‌ مصــرف‌ مواد هســتند این نـتایج نشــانگر اهمیـت الگوهـایی اســـت کـه والـدین جهـت تربیـت فرزنـدان خود اتـخـاذ مـی‌کننـد.

اگر پیشــگیری از طریق خانواده‌ باعث‌ به تعویق افتادن نخستین مصــرف ســیگار یا هر مـاده ‌دیـگری باشــد، یا به عبارت دیگر خانواده‌ها فرزندانشــان را بدون تجربه مواد به ١٨ ســــالگی بـرســـاننـد، شــــانس ایجـاد مشـــکلات‌ جـدی‌ گرایش‌ به مواد مخـدر در سال‌های‌ بعدی‌ زندگی کاهش می‌یابد.

رفـتارهای حاکی از کنترل شـدید یا آزادگذاری شـدید، زمینه گرایش به‌ سـمت‌ مواد مخدر را افزایش می‌دهند

الگوهـای رفتـاری والدین می‌تواننـد نقش‌ مهمی‌ در گرایش جوانان به مواد مخدر داشــته باشــند زیرا ســبک رفتاری مناســب والدین‌ عامل‌ محافظتی‌ قـدرتمنـدی اســـت. والدین با اســـتفـاده از این عـامـل می‌تواننـد با بـرآورده ســــاختن نیـازهـای اسـاسـی‌، برقراری‌ فضـای‌ امن در خانواده، ارائه مشـاوره، قانونمندی‌های مناسـب و نظارت بر زندگی فرزندان خود، آن‌ها را از بســـیاری از رفتارهای مشـــکل ســـاز در جامعه و از جمله گرایش به ســـمـت‌ مواد مخدر محافظت کنند.

اگر والدین در ابزارهای کنترلی خود از ابزار محبت‌ و مشـارکت‌ اسـتفاده کنند، قطعا آمادگی به مصـرف مواد در فرزندان آنها کاهش‌ می‌یابد چرا که ایـن دســته از والدین با فرزندان خـود رابـطه خوبی برقرار کرده‌ و به‌ عقاید و نظرات آن ها احترام می‌گـذارند و رفتـارهـای فرزندان را به صـــورت متعـادل و آگـاهـانه‌ پیگیری‌ می‌کنند. این دسـته از والدین می‌توانند میزان گرایش به مواد مخدر را در فرزندانشـان کاهش دهند.

آنچنان که اشاره شد، رفـتارهای حاکی از کنترل شـدید یا آزادگذاری شـدید، زمینه گرایش به‌ سـمت‌ مواد مخدر را افزایش می‌دهند. والدینی‌ هســتند که در ابراز محبت خود به‌ فرزندانشـان‌ بدون توجه به سـن و انتظارات آنهـا زیـاده‌روی می‌کنند و تـلاش چندانی برای‌ شـکل‌دهی شـیوه رفتاری آنها انجام‌ نمی‌دهند. روش‌ این‌ دسـته‌ از والدین، مســئولیت‌گریزی و اجازه بـرای‌ انجام‌ هر کاری به فرزندانشــان اســت، بنابراین این کودکان در آینده نزدیک بـه‌ فـردی‌ بـی‌هدف و بی‌مســئولیت تبدیل شــده و در مواجهه‌ با ســختی‌های پیش رو فاقد مهارت‌های لازم برای مقابله‌ با آن هسـتند. بنابراین، برای فـرار ‌از مـسـئولیت‌ها و عدم کنترل آن به ســمت‌ مواد مخدر کشــیده می‌شــوند.

کمبود محبت‌ نـیز عـامل اصـــلی‌ انحراف‌ فرد دانســته شــده اســت. فرزندان این خانواده‌هـا احسـاس تنهایی‌، ناتوانی‌ و بی‌ارزشـی می‌کنند و در نتیجه به دنبال‌ تایید محبت و حمایت‌ از افرادی‌ بـه غیر از خانواده‌ هسـتند و دســت نـیاز به ســمت دیگران دراز می‌کنند. در اینجا اســت که دیگران از جمله دوســتان‌ ناباب‌ می‌توانند عامل اصـلی روی آوردن فرد به‌ سـمت‌ انحرافات‌ اجتماعی‌ از جمله گرایش‌ به‌ سـمت مواد مخـدر باشـــنـد. بنـابراین ، دقـت در انتخـاب ســـبـک‌هــای فرزندپروری می‌تواند آینده جوانان‌ را رقم‌ بزند.

تکانشگری چیست و چه زمانی بروز می‌کند؟

شـواهد، میزان بالایی از تـکانشـگری در مـیان جوانانی را گزارش کرده‌انـد کـه اجبـار والـدین را تجربـه کرده‌انـد؛ جوانانی که تکانشگری بالا، آنان به صورت جدی در معرض اعتیاد قرار می‌دهد

در ارتباط با موضوع بحث باید به مفهوم تکانشگری اشاره کرد. تعریف تکانشــگری به طور قـابـل توجهی‌ متنوع‌ اســـت و مفـاهیم متنوعی از جملـه بی‌توجهی بــه عـواقـب عمـل، بی‌صـبری یا ناتوانی در حذف رفتارهای نامناسـب‌ و تکانشـگری‌ شـناختی‌ را شـامل می‌شـود. تکـانشـگری مجموعـه‌ای از صـــفـات ناهمگن‌ یـا الگوهـای‌ رفتاری از جمله عدم توانایی در نظر گرفتن پیامدهای آینده رفتار فعلی را تـوصیف‌ مـی‌کند. تکانشـگری صــفتی اســت که فرد دارای آن اهل ریســـک کردن و عمـل‌ کردن‌ بدون تـامـل کـافی اســـت.

وجود تکانشگری در فرد او را به‌ سمت‌ واکنش‌های بدون برنامه و فـوری بـه عوامل محرک درونی یا بیرونی، بدون حسـاسـیت به‌ نتایج‌ منفی این واکنش‌ها به خود یا دیگران می‌کشـاند. تکانشـگری مجموعه وسـیعی از رفتارهایی را شـامل مـی‌شـود کـه روی آنهـا اصـولاً‌ تفکری‌ انجام نشـده و بـرای نـیل بـه یک پاداش یا لذت زودگـذر بروز می‌کننـد و خطرات‌ و پیـامـدهـای‌ قـابـل توجهی را بـه دنبـال دارنـد. تکانشـگری زمانی ظهور پیدا می‌کند که تنظیم‌ بـهنجار رفـتار بـه طور مناسـب انجام نشـود.

اثر تکانشـگری‌ بر گرایش جوانان به سـمت مواد مخدر

در ارتـباط با تکانشــگری و گرایش به مواد مخدر می‌توان گفت که میان تکانشــگری و گرایش بـه مواد مخدر رابطه‌ مـعناداری وجود دارد، به این صــورت که‌ هر چه صــفت تکانشـگری در فرد بیشـتر باشـد، میزان گرایش به مواد مخدر بیشتر خواهد بود. به تعبیر دیگر تکانشـگری به عـنوان یـک‌ عامل‌ مهم در نتایج مختلف مصـرف مواد در نظر گرفته می‌شــود و می‌تواند عامل‌ مهمی در گرایش به مواد مـخدر بـاشـد.

فرد دارای صــفت تکانشــگری، اهل ریســک کردن بـدون توجـه بـه پیـامـدهـای آن اســـت و در واقع بــدون تــامـل و تـفکر، عملی را انجـام می‌دهد و تنها به لذات زودگـذر و دســتیابی‌ به پاداش کوتاه مدت فکر می‌کنـد بنـابراین، مشـــخص اســـت کـه چنین فردی کـه گرفتـار تکانشـگری اسـت، مسـتعد گرایش بـه ســمت مـواد مخدر اسـت زیرا به پیامدهای کوتاه مدت‌ مصـرف‌ مواد کـه‌ همان لذات زودگذر اسـت فکر می‌کند و به عواقب ناشـی از آن که بسـیار وخیم و طاقت فرســا اســت‌ فکر نمی‌کند و راحت‌تـر از بـقیه مـســتعد گرایش به ســمت مواد مخدر است.

تکانشــگری‌ به عنوان یک ویژگی شــخصــیتی، ارتباط نزدیکی بـا ســـبک‌هـای فرزندپروری دارد. از نگاه متخصـصـان و روان شـناسـان عاملی که‌ می‌تواند مـنجر بـه مـشـکلات و نابهنجاری‌های فرزندان‌ مثل‌ تکانشـی‌ بودن شـــود، همـان‌ روابط‌ خـانوادگی و روش فرزندپروری والدین‌ اســـت.

شـواهد، میزان بالایی از تـکانشـگری در مـیان جوانانی را گزارش کرده‌انـد کـه اجبـار والـدین را تجربـه کرده‌انـد، والدیـنی کــه الگوی رفتـاری کنترل شـــدیـد یـا آزادگـذاری شـــدیـد دارند، می‌تواننـد زمینـه را برای عـدم پیشـــرفـت در کنترل تـکـانشـــگری در فـرزنـدان فراهم کننـد. بنـابراین عـلاوه بـر تـوجـه بـه تـاثیر مســـتقیم ســـبـک‌هـای فرزندپروری بر گرایش به ســـمـت مواد مخـدر، بایـد عـامـل تـکـانشـــگری نـیز جهت طراحی مداخلات، مورد توجه قرار گیرد.

 

 

 

پیشنهاد افراد موفق برای فعال بودن در ساعات کاری

پیشنهاد افراد موفق برای فعال بودن در ساعات کاری

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید در محل کارتان فعال و مفید باشید بهتر است توصیه کارمندان موفق را گوش دهید و به آن عمل کنید.

بعد از اینکه یک فنجان قهوه می‌نوشید، با همکاران‌تان صحبت می‌کنید و به سراغ چک کردن ایمیل‌های کاری می‌روید؛ یعنی اولین ساعت کاریتان شروع شده است اما به نظر شما چگونه باید کاری کنیم که اول صبح و در همان ساعت اول در ساعت کاری خود مفید کار کنیم و فعال باشیم؟ در این قسمت در این باره توضیح مفصل خواهیم داد.

قبل از کار بهترین صبحانه را بخورید

نباید صبر کنید تا گرسنگی به شما غلبه کند یا این که محل کار برایتان صبحانه آماده بیاورد. باید به جای چک کردن صفحات اجتماعی و یا صحبت کردن با دیگران، اول به به فکر یک صبحانه مقوی باشید.

پیشنهاد افراد موفق برای فعال بودن در ساعات کاری

لیست انجام کارهای روزانه را تهیه کنید

اکثر افراد لیست انجام کارهای روزانه خود را به گونه‌ای می‌چینند که کارهای آسان اول باشد. در صورتی که اشتباه میکنید؛ اول باید کارهای سخت را در اولویت قرار دهید تا با انجام دادن‌شان خیالتان راحت شود.

برای خود بازده زمانی مشخص کنید

حتما خودتان را مجبور کنید که در یک بازه زمانی سریع؛ مثلاً ۵۰ دقیقه اول، مقدار زیادی از کارهای‌تان را پیش ببرید و برای هر ۵۰ دقیقه، ۱۰ دقیقه استراحت بگذارید.

کاری را اول انجام دهید که بیشتر فکرتان را درگیر کرده

به جای این که بخواهید در شبکه اجتماعی باشید یا با کسی حرف بزنید، باید به دنبال انجام دادن کاری بروید که بیش از همه ذهن شما را درگیر کرده است.

پیشنهاد افراد موفق برای فعال بودن در ساعات کاری

اعلان یا نوتیفیکیشن‌ها را خاموش کنید

وقتی که می‌خواهید صفحات اجتماعی را چک کنید، مغزتان دوپامین ترشح می‌کند و سیستم پاداش دهی فعال می‌شود؛ حتی اگر هیچ محتوای جذابی در صفحه اجتماعی ندیده باشید. همین باعث می‌شود که ذهنتان به هم بریزد؛ پس سعی کنید تا مدتی که کارهای مهم را انجام نداده‌اید، نوتیفیکیشن‌ها را خاموش کنید.

قهوه ننوشید

کافئین راهی مناسب برای بالا نگهداشتن سطح انرژی است؛ اما همان اول صبح از آن استفاده نکنید، بلکه باید در اواسط روز که انرژی تان کمتر است، قهوه را بنوشید.

به صداهای آرامش بخش گوش دهید

هدفون را داخل گوش تان بگذارید تا شما را از حواس پرتی‌ها دور کند؛ اما از آهنگ‌های تند و با ریتم قوی دوری کنید. به صداهایی گوش دهید که مثلاً در اتاق ماساژ برایتان پخش می‌شود یا از صدای طبیعت استفاده کنید.

پیشنهاد افراد موفق برای فعال بودن در ساعات کاری

تصویر کلی را برای خودتان یادآوری کنید

قبل از این که بخواهید ریتم روزانه خود را به دست بیاورید، به فکر آن تصویر و هدف کلی باشید که قرار است به آن دست پیدا کنید تا سطح انگیزه‌تان بالاتر برود و هدف‌تان را پیش روی چشم تان داشته باشید.

روی موضوعی خلاقانه کار کنید

به گزارش وب گاه نمناک، هنگام صبح باید سعی کنید تا بخشی از مغز را به کار بگیرید که مربوط به تفکر منطقی است و به افزایش سطح خلاقیت شما کمک می‌کند و باعث می‌شود که ایده‌های خلاقانه‌ای به دست بیاورید.

 

 

 

رادیو ۸۳ ساله شد/۵

رادیو ۸۳ ساله شد

 رادیو تهران؛ اولین فرستنده رادیویی ایران که چهارم اردیبهشت ۱۳۱۹ افتتاح شد، امسال ۸۳ سالگی خود را جشن می‌گیرد.

به گزارش ایرنا؛ رادیو تهران اولین فرستنده رادیویی در ایران در محل بی سیم در جاده قدیم شمیران است که در چهارم اردیبهشت ۱۳۱۹ افتتاح گردید. رادیو تهران از ابتدا در ۲۴ ساعت فقط ۸ ساعت برنامه اجرا می کرد که شامل اخبار، موسیقی ایرانی، گفتار مذهبی، جغرافیایی و تاریخی بود. در سال ۱۳۲۲ رادیو تهران بخش دیگری به تعداد بخش های قبلی خود افزود و صبح ها نیز برنامه آن سه ساعت افزایش یافت. رادیو در سال ۱۳۲۴ برای روزهای تعطیل نیز برنامه های مدون پخش می کرد.

قدیمی ترین رسانه فراگیر در ایران

حمیدرضا صحراگرد، مدیر شبکه رادیویی تهران با بیان اینکه رادیو به عنوان قدیمی‌ترین رسانه، ارتباط صمیمی و خاصی با مخاطبانش دارد، گفت: شبکه رادیویی تهران به عنوان قدیمی ترین رسانه فراگیر در ایران، جایگاه ویژه ای در حفظ هویت و قدمت رسانه ملی داشته است و با قدمتی ۸۰ ساله به عنوان یک میراث فرهنگی ارزشمند برای مردم پایتخت و یک میراث معنوی ماندگار برای مخاطبان، تلاش کرده است به عنوان یک رسانه هویت ساز، مطالبه گر و امیدآفرین نقش آفرین باشد. به طوری که این شبکه با شعار صدای پایتخت، صدای همدلی یکی از شبکه های تخصصی معاونت صدای رسانه ملی به شمار می آید.

وی اذعان داشت: با وجود ورود رسانه‌های تصویری به زندگی مردم و توسعه رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی در یک دهه اخیر، اما رادیو همچنان ارتباط گرم خودش را با مخاطبان حفظ کرده و به عنوان رسانه‌ای فراگیر و قابل اعتماد نقش‌آفرینی می‌کند، از همین رو رادیو می‌تواند با تقویت تعامل دوسویه با مخاطبان و انجام ماموریت‌هایش در حوزه اطلاع‌رسانی به لحظه و دقیق، آگاهی بخشی درست و پیگیری مطالبات مردم در ارتقاء سرمایه اجتماعی موثر باشد.

طرح تحولی شبکه در سه محور محتوایی، رویکردی و ساختاری

وی در ادامه با اشاره به رویکرد تحولی رادیو تهران که در سال جدید با تغییر گروه های برنامه ساز انجام شد، افزود: با ابلاغ سند تحول رسانه ملی در دوره جدید مدیریتی سازمان و به تبع آن تدوین سند تحول در معاونت صدا، رادیو تهران نیز در همین راستا طرح تحولی شبکه را در سه محور محتوایی، رویکردی و ساختاری در دستور کار قرار داد که پس از تطبیق اهداف و ماموریت‌های شبکه با اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی سازمانی، اجرای آن هم اکنون عملیاتی شد. بر این اساس در ساختار جدید رادیو تهران؛ چهار گروه برنامه ساز با عنوان گروه فرهنگ، جامعه و سلامت -گروه تاریخ و معارف -گروه دانش و اقتصاد و گروه ورزش و تفریحات با ماموریت های محتوایی و رویکردی مشخص شکل گرفت.

صحراگرد در پاسخ به این پرسش که نامگذاری و تغییر گروه ها بر چه اساسی شکل گرفت، افزود: نامگذاری گروه ها مبتنی بر رویکردهای سند تحول رسانه ملی، سیاست های محتوایی معاونت صدا و همچنین ماموریت ها و اهداف شبکه رادیویی تهران با توجه به اقتضائات و جغرافیای پوشش مخاطبان تعریف شد. پس از سازماندهی گروه های جدید، در جلسات متعدد شورای محتوایی شبکه رادیویی تهران؛ شرح وظایف، ماموریت ها و اهداف هر کدام از گروه های جدید تدوین شد.

 

مدیر شبکه رادیویی تهران ادامه داد: حتی با تغییر نام گروه های برنامه ساز ماموریت و اهداف هر کدام از گروه ها در حوزه تولید محتوا و رویکردهای برنامه سازی مورد بازنگری و بازطراحی قرار گرفت و در مرحله اول آرایش محتوایی برنامه‌های جدول پخش برنامه های رادیو تهران متناسب با شرح وظایف هر گروه انجام شد. در مرحله دوم مقرر شد گروه های برنامه ساز با تطبیق رویکردهای برنامه های هر گروه مبتنی بر اهداف و سیاستهای سند تحول برای بازطراحی محتوایی و ساختاری برنامه های موجود اقدام و براساس ضرورت برای حذف برخی برنامه ها و ایجاد برنامه های جدید طرح های پیشنهادی ارائه کنند.

صحراگرد تاکید کرد: در تدوین اقدامات رویکردی و محتوایی برنامه های شبکه رادیویی تهران در کنداکتور تحول محور، اقتضائات جغرافیایی استان تهران و شهر تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران و مطالبات همه مخاطبان به ویژه در مناطق روستایی استان در اولویت قرار گرفته است و صددرصد برنامه ها منطبق با سیاست‌گذاری و اهداف سند تحول رسانه ملی و معاونت صدا در سه حوزه اصلی جمهوریت نظام، جامعه نخبگانی و پیشرفت کشور تعریف شده است.

وی افزود: چهارم اردیبهشت روز رادیو را به همه فعالان این رسانه به ویژه پیشکسوتان، هنرمندان و برنامه سازان فرهیخته ومتعهد رادیو تبریک و خدا قوت عرض می کنم و آرزو می کنم سال ۱۴۰۲ سالی خوب، پر برکت و همراه با موفقیت برای همه همکاران باشد.

 

 

 

عرضه خودرو ۲ برابر شد/ دعوت از خریداران برای تحویل حضوری خودرو/۶

عرضه خودرو ۲ برابر شد/ دعوت از خریداران برای تحویل حضوری خودرو

تهران- ایرنا- ۲ برابر شدن تحویل خودرو در هفته جاری از یک سو و محدودیت ناوگان حمل‌ونقل از سوی دیگر، خودروسازان را مجبور کرده تا از مشتریان خود بخواهند با مراجعه حضوری به کارخانجات، نسبت به تحویل خودروی خود اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، طی چند سال اخیر، ‌میانگین تحویل خودرو به مشتریان در دو کارخانه ایران‌خودرو و سایپا ۲۵ هزار دستگاه در هفته بود؛ اما با افزایش چشمگیر تولید در سال جدید، میزان تحویل خودرو هم مضاعف شده است؛ به عنوان مثال، تولید ایران‌خودرو در فروردین امسال ۶۵ درصد بیشتر از سال قبل بوده است.

بر اساس این گزارش، با اعلام نتایج نوبت‌بندی سامانه فروش یکپارچه در هفته گذشته، از این هفته تحویل این خودروها آغاز شده است. با این حال، ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل خودرو همچنان در سطح همان میانگین ۲۵ هزار خودرو در هفته است. به همین دلیل دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا قصد دارند برای تسریع در تحویل خودروها به مشتریان، ‌ از حدود نیمی از آنها دعوت کنند تا با مراجعه حضوری به کارخانجات، نسبت به تحویل خودروی خود اقدام کنند.

بدین ترتیب با توجه به محدودیت‌های موجود در ناوگان حمل و نقل کشور، امکان تحویل حضوری خودروها در تمامی سایت‌های تولیدی خودروسازان در کشور فراهم شده است و مشتریان محترم می‌توانند پس از دریافت پیامک مربوطه، نسبت به انتخاب دریافت خودرو به صورت حضوری اقدام کنند.

تحویل حضوری، سبب کاهش زمان انتظار و ایجاد سرعت در فرآیند تحویل خودرو خواهد شد.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که ادامه افزایش عرضه توسط خودروسازان می‌تواند در تعدیل قیمت‌های بازار خودرو تاثیرگذار باشد.

 

 

 

 

ازدواج‌های ممنوعه!/۵

در حوزه ازدواج و تداوم زندگی‌مشترک، آمار و ارقام طلاق نگران‌کننده است.

 

 

شوک این موضوع وقتی جدی‌تر می‌شود که این ارقام را در کنار آمار مربوط به اختلافات زناشویی و طلاق‌های عاطفی قرار دهیم. با این اوصاف، عملا ازدواج موفق در ذهن یک جوان به شکل یک رؤیا و آرمان دست‌نیافتنی نقش خواهد بست. موضوعی که دقیقاً در اقبال نداشتن جوانان به ازدواج مشهود است و نگرانی دولتمردان و جامعه‌شناسان را در پی داشته است؛ توصیف مذکور مقدمه‌ای بود برای صحبت از اهمیت پیشگیری در حوزه سلامت روانی-اجتماعی جامعه. پیشگیری در سطح نخست خود به دنبال اقداماتی است که به وسیله آن، افراد جامعه را در برابر آسیب‌های اجتماعی مقاوم کند. این هدف در بحث متن حاضر، به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که نیاز است برای آموزش، آگاه‌سازی و در مواردی درمان افراد، قبل از ازدواج انجام شود.

پارانوئید، اعتیاد، اسکیزوئید و …

در حوزه ازدواج، متخصصان در مواردی از تعبیر ازدواج‌های ممنوعه استفاده می‌کنند. این تعبیر مربوط به افرادی است که اختلال‌های جدی روان‌شناختی دارند و به‌نظر نمی‌رسد که قبل از درمان بتوانند رابطه مداومی از جنس ازدواج، تشکیل دهند. حال با وجود پیچیدگی‌های انسان عصر حاضر، این سؤال پیش می‌آید که آیا تشخیص چنین مواردی توسط خود شخص ممکن است؟ اعتیاد، اختلال‌های شخصیت پارانوئید، وسواسی، اسکیزوئید و … مواردی هستند که توسط یک متخصص و به وسیله سنجش روانی قابل تشخیص است و می‌توان قبل از تصمیم مهمی مانند ازدواج، از سلامت فرد مقابل در این باره اطمینان حاصل کرد.

طرحواره‌های آرمانی

برخی از مشکلات زوج‌ها که می‌تواند منجر به طلاق شود، مربوط به طرحواره‌هایی است که فرد از کودکی درباره مفهوم عشق و رابطه عاشقانه با خود حمل می‌کند. شاید صحبت از این مفاهیم کمی فلسفی به نظر برسد، اما فردی که از نوجوانی، عشق و معشوق را به مفهومی آرمانی تبدیل کرده است، بعد از مدتی که از تجربه رابطه عاشقانه‌اش گذشت، نمی‌تواند با مفهوم زمینی و انسانی فرد مقابل خود کنار بیاید.

تصورات و انتظارات اشتباه

گاهی افراد با مجموعه‌ای از اسطوره‌های اشتباه وارد زندگی‌مشترک می‌شوند. اسطوره‌هایی از قبیل این که «دوست داشتن من به معنای فهمیدن تمام خواسته‌های من است، بدون آن که به زبان بیاورم»، یا این که «ازدواج به معنای پایان یافتن استقلال و اختصاص تمام زمان و برنامه‌های زندگی به فرد مقابل است». وقتی فردی با این انتظارات اشتباه وارد رابطه می‌شود، نتیجه‌اش سرخوردگی دایمی او به دلیل دریافت نکردن پاسخ از طرف‌مقابل می‌شود و این سرخوردگی زمینه را برای شکست این رابطه فراهم می‌کند!

راه‌حلی برای برون‌رفت از بحران

گاهی افراد ازدواج را راه‌حلی برای برون‌رفت از بحران‌هایی می‌دانند که در حال تجربه آن هستند، مثلاً تجربه شکست عشقی، از دست دادن یک عزیز یا احساس تنهایی. این افراد با چنین پیش‌زمینه‌ای و بدون در نظر گرفتن عوامل مهم وارد رابطه می‌شوند و زمان زیادی نمی‌گذرد که با مشکلی دوچندان روبه‌رو می‌شوند! تشخیص هدف افراد از ازدواج و بررسی مناسب بودن موقعیت فرد برای این موضوع، بر عهده یک متخصص است و این موضوع اهمیت مشاوره پیش از ازدواج را نمایان می‌سازد.

 ناآشنا با مهارت‌های ارتباط موثر

مجموعه مهارت‌های ارتباط مؤثر چیزی است که در هر ارتباطی و به ویژه رابطه زن و شوهری نیاز است. بیشتر وقت‌ها بررسی اختلافات زوج‌ها این واقعیت را منعکس می‌کند که دو طرف در ساده‌ترین سازوکار‌های ارتباطی ناتوان هستند و چه بسا موقعیت بحرانی پیش آمده با یک گفت‌وگوی منطقی، راه‌حل مدار و به دور از هیجانات منفی قابل حل باشد! این مهارت‌ها می‌تواند در مدارس و کارگاه‌های آموزشی قبل از ازدواج ارائه شود و تا حد قابل توجهی از مشکلات مربوط به این حوزه بکاهد.

 در باب اهمیت مشاوره پیش از ازدواج

مطالب مطرح‌شده موارد جزئی در باب بیان اهمیت مراجعه به متخصص و استفاده از خدمات روان‌شناسی قبل از ازدواج هستند. هدف این مطلب ارتقای سلامت در روابط زوج‌ها و افزایش رضایت از زندگی آن‌ها و پیشگیری از آسیب‌هایی است که یک ازدواج ناموفق می‌تواند بر زندگی دو طرف و فرزندان داشته باشد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*