گزارش/  من مجازی؛ من واقعی / شخصیت‌ها در رسانه‌های اجتماعی

برنامه‌ریزی برای جمعیت بر اساس آمار ۷ سال پیش!/۶

برنامه‌ریزی برای جمعیت بر اساس آمار ۷ سال پیش!

در حالی رونمایی از اطلس ملی جمعیت جهت برنامه ریزی در حوزه جمعیت برای حال و ۱۰ سال آینده رونمایی شد که آمار این اطلس از سرشماری سال ۹۵ بدست آمده است.

به گزارش خبرنگار مهر، اطلس ملی جمعیت امروز با حضور انسیه خزعلی، معاون زنان و خانواده رئیس جمهور، علی جاویدانه معاون سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان نقشه برداری و اهالی رسانه رونمایی شد.

به گفته کارشناسان اطلس یکی از بهترین و مؤثرترین راه‌های ارائه آمار و اطلاعات است و تحقق هر برنامه منوط به بهره گیری از آمار و اطلاعات دقیق و بهنگام است و سازمان نقشه برداری کشور به عنوان سازمان ملی و راهبرد تهیه و ارائه اطلاعات مکانی کشور و مرجع اصلی سیاستگذاری، فرهنگسازی و برنامه ریزی های کلان در این حوزه، وظیفه تدوین و بازنگری اطلس‌های ملی را برعهده دارد.

اطلس‌های ملی بر اساس آخرین آمار و اطلاعات دریافت شده از مراجع اطلاعاتی و با استفاده از روش‌های گرافیکی نوین، آمار و اطلاعات را در قالب نقشه، نمودار و جدول نمایش داده و با طراحی و صفحه آرایی مناسب در کنار تصاویر و گزارش‌های تحلیلی، امکان استفاده بهینه از داده‌ها را برای کاربران فراهم می‌کنند.

نگارش اطلس بر اساس اطلاعات آماری سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵

علی جاویدانه رئیس سازمان نقشه برداری کشور درباره این اطلس گفت: اطلس جمعیت نگارش چهارم این اطلس است که بر اساس اطلاعات آماری سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ تهیه شده و مرکز آمار به عنوان متولی سرشماری نفوس و مسکن در کشور از سال ۱۳۳۵ تاکنون ۸ نوبت سرشماری را اجرا کرده است.

جاویدانه بیان داشت: با تصویب طرح اطلس ملی در سال ۱۳۷۰، اولین جلد اطلس ملی جمعیت با اطلاعات سرشماری سال ۱۳۶۵ منتشر شد و پس از آن، ارائه اطلاعات تفصیلی هر دوره از سرشماری‌ها این اطلس بهنگام و منتشر شده است.

وی با اشاره به اینکه این نسخه با همکاری تنگاتنگ بین سازمان نقشه برداری و مرکز آمار ایران تدوین شده است، گفت: در تمام نسخه‌های اطلس جمعیت، سیاست سازمان نقشه برداری کشور بر حفظ قالب اصلی و ارتقای کیفی در ارائه اطلاعات استوار بوده است.

معاون سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: در تهیه این اطلس علاوه بر شناخت و بررسی وضع موجود، نگاه به گذشته یا نمایش روند تغییرات جمعیتی حداقل برای یک دوره ۱۰ ساله و با رویکردی به آینده مدنظر قرار گرفته است.

 

برنامه ریزی برای جمعیت بر اساس آمار ۷ سال پیش!

 

مسأله جمعیت را با اتکاء به نرخ‌های جمعیت سال ۹۵ نمی‌توان برنامه ریزی کرد

انسیه خزعلی در مراسم رونمایی از اطلس ملی جمعیت گفت: این اطلس در تحلیل وضعیت و برنامه ریزی استان‌ها در حوزه جمعیت به صورت جامع حائز اهمیت است.

وی افزود: همچنین برای اطلاع رسانی و اختصاص بودجه مناسب نیز این اطلس مورد توجه است.

خزعلی گفت: مسأله جمعیت را با اتکاء به نرخ‌های جمعیت سال ۹۵ نمی‌توان برنامه ریزی کرد طی سال‌های اخیر سیر جمعیت نزولی بوده و اکنون باید بروز و ساعت داده‌ها را بررسی و به صورت محیطی و سرزمینی علت‌ها را بررسی کرد.

لزوم تهیه اطلس بر اساس آمار جدید

بحران کاهش جمعیت یکی از موضوعات مهم در کشور است که بسیاری از کارشناسان و جامعه شناسان نسبت به ایجاد آن هشدار داده اند و خواستار برنامه ریزی مسئولان در این حوزه شده اند. اکنون اطلس جمعیت جهت برنامه ریزی در حوزه جمعیت برای حال و ۱۰ سال آینده رونمایی شد در حالی آمار این اطلس از سرشماری سال ۹۵ بدست آمده و مربوط به ۷ سال پیش است.

شرایط آماری کشور نسبت به ۷ سال پیش به دلیل موضوعات مختلف مانند کرونا، مهاجرت، میزان موالید و مرگ و میر تغییر کرده و لازم است جهت برنامه ریزی در حوزه جمعیت از سرشماری‌های بروزتری استفاده کرد که قبل از بسته شدن پنجره جمعیتی راهکارهای مؤثری را اجرایی کرد.

البته مرکز آمار به عنوان متولی سرشماری نفوس و مسکن در کشور از سال ۱۳۳۵ تاکنون ۸ نوبت سرشماری را اجرا کرده و آخرین سرشماری مربوط به سال ۹۵ است و به نظر می‌رسد انجام سرشماری جدید برای آینده نگری و برنامه ریزی‌های دقیق امری ضروری است.

 

 

 

عوارض باورنکردنی مصرف بیش از اندازه شکر/۵

عوارض باورنکردنی مصرف بیش از اندازه شکر

شکر پرمصرف ترین و در عین حال مضرترین ماده‌ای است که در رژیم غذایی وجود دارد. اگر از عوارض جبران ناپذیر شکر آگاه شوید حتما در مصرف آن صرفه نظر می‌کنید.

گروه ایرنا زندگی – شکر یکی از مواد بسیار مضر در رژیم غذایی انسانها است که تاثیر مخربی به روی سوخت و ساز و همچنین سلامت اعضای بدن دارد. مصرف این ماده غذایی باعث بروز بیماری‌های مختلف می‌شود اما امروزه شاهد استفاده زیاد آن در میان مردم هستیم چرا که ذائقه بسیاری از انسانها به مواد غذایی شیرین عادت داشته و اجتناب از آن کمی دشوار است.

در این بخش برخی از عوارض مصرف شکر که تاثیر بسیار بدی در سلامت بدن دارد را ارائه کردیم تا با آگاهی از آن در مصرف این ماده غذایی تجدید نظر کنید.

حمله قلبی

محققان دریافته‌اند افرادی که شکر زیادی مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که در مصرف آن دقت دارند بیشتر دچار مرگ ناشی از بیماری قلبی می‌شوند.

عوارض باورنکردنی مصرف بیش از اندازه شکر

زوال عقل

محققان میان رژیم‌های غذایی حاوی قند و آلزایمر اولیه یک ارتباط مولکولی پیدا کردند. گلوکز با تاثیر بر ساختار سلولها و آسیب به آنزیم‌ها تاثیر زیادی در کاهش تجمع پروتئین غیرطبیعی در مغز دارد.

آسیب کبدی

فروکتوز به طور طبیعی در میوه‌ها وجود دارد و برخلاف سایر اشکال قند در کبد تجزیه می‌شود. تمایل بیش از حد افراد به غذاهای حاوی شیرین کننده مصنوعی منجر به افزایش بیماری کبد چرب می‌شود.

کبد فروکتوز اضافه را به گلبول‌های چربی تجزیه می‌کند که از طریق جریان خون حرکت می‌کنند و در اطراف قسمت میانی و اندام‌های داخلی شما قرار می‌گیرند در نتیجه مانند آسیب کبدی ناشی از الکل، باعث التهاب و زخم می‌شود.

تکثیر سلول‌های سرطانی

تحقیقات جدید ارتباط بین مصرف قند و بیماری سرطان را نشان می‌دهد به همین دلیل باید در مصرف قند و شکر و مشتقات آن بیشتر دقت کنید.

پیری زودرس

مصرف روزانه یک نوشیدنی ۵۹۱ میلی لیتری حاوی قند، شما را ۴.۶ سال پیرتر می‌کند که تقریبا اثر آن برابر با استعمال سیگار است.

عوارض باورنکردنی مصرف بیش از اندازه شکر

شب بیداری

مطالعات نشان می‌دهد مصرف قند زیاد (همراه با فیبر کمتر و چربی اشباع‌شده بیشتر) باعث خواب سبک‌ و اختلال آن می‌شود.

افزایش کلسترول

در یک مطالعه نشان داده شده است که با افزایش مصرف قند، سطح کلسترول خوب کاهش و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی افزایش می‌یابد. همچنین زنانی که قند بیشتری مصرف می‌کنند، کلسترول خونشان بالاتر می‌رود.

اضافه وزن

افرادی که قند زیادی مصرف می‌کنند، ۵۴ درصد بیشتر در معرض اضافه وزن قرار می‌گیرند یعنی شاخص توده بدنی بالای ۲۵ دارند.

مشکلات تنفسی

دانشمندان دریافته‌اند میان مصرف نوشیدنی‌های شیرین و بیماری آسم ارتباطی وجود دارد زیرا افراد بزرگسال که روزانه حداقل دو عدد از این نوشیدنی‌ها را مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض مشکلات تنفسی قرار می‌گیرند.

عوارض باورنکردنی مصرف بیش از اندازه شکر

فشار خون بالا

رژیم غذایی حاوی فروکتوز بالا می‌تواند فشار خون شما را از آستانه ۱۲۰/۸۰ که بالاترین حد طبیعی در نظر گرفته می‌شود، بالا ببرد. متخصصان در بررسی‌های خود بیان کردند تاثیر قند بر فشار خون می‌تواند برای سلامت قلب مضرتر از مصرف سدیم باشد.

افسردگی

زنان یائسه که رژیم‌ غذایی سرشار از قندهای افزوده و غلات تصفیه‌شده دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار می‌گیرند در حالی که این خطر در افرادی که فیبر رژیمی، غلات کامل، سبزیجات بیشتری مصرف می‌کنند کمتر است.

خون ریزی لثه‌ها

رژیم غذایی حاوی قند بالا، باعث ایجاد التهاب در لثه‌های شما شده و خطر ابتلا به بیماری پریودنتال را افزایش می‌دهد. علائم بیماری پریودنتال شامل بوی بد دهان، خونریزی لثه و دندان‌های حساس است.

خرابی دندان ها

شکر باعث پوسیدگی دندان می‌شود زیرا باکتری‌های موجود در دهان از شکر برای رشد و تکثیر خود استفاده می‌کنند. زمانی که میکروارگانیسم‌ها تکثیر می‌شوند لایه‌ای از پلاک روی سطح دندان‌ها ایجاد می‌کنند و این پلاک اسیدی، مواد معدنی تشکیل دهنده سطح سخت دندان را از بین می‌برند. باقی ماندن طولانی مدت پلاک‌ها بر روی دندان، باعث ایجاد حفره به روی دندان‌ها می‌شود.

عوارض باورنکردنی مصرف بیش از اندازه شکر

اعتیاد پیدا کردن

به گزارش وب گاه نمناک، اگرچه برخی از محققان با این ایده که شکر اعتیادآور است مخالفت می‌کنند اما، مواد شیرین سطوح انتقال‌دهنده عصبی دوپامین را که بخش کلیدی از مراکز پاداش و لذت مغز را تشکیل می‌دهد، افزایش می‌دهد. این اتفاق به طرز قابل توجهی شبیه به اثرات تنباکو و مورفین است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«روستاگردی» گنج پنهان گردشگریِ خراسان جنوبی/زیرساخت‌ها را دریابیم

«روستاگردی» گنج پنهان گردشگریِ خراسان جنوبی/زیرساخت‌ها را دریابیم

بیرجند-روستاگردی در خراسان جنوبی به ویژه در فصل تابستان یک گنج پنهان در حوزه گردشگری است که مشکلات زیرساختی بر آن سایه انداخته و مانع بهره مندی استان از ظرفیت‌های این بخش برای توسعه شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: کافی است کمی به واژه‌ها و جمله‌هایی چون ثبت پنج اثر جهانی و ثبت ۷۰۰ اثر ملی، وجود کویر کوت و جاذبه‌های بی شمار آن، جلوه‌گری خانه‌های تاریخی و مدرسه باشکوه شوکتیه و روستای هدف گردشگری چون چنشت، هریوند و … بیندیشیم تا اندکی به ظرفیت‌های گردشگری موجود در خراسان جنوبی پی ببریم.

این سال‌ها خراسان جنوبی مقصد بسیاری از گردشگران شده است چرا که به واسطه بکر بودن طبیعت آن هنوز جذابیت خود را حفظ کرده است و در هوای دلپذیر روستاهایی چون خراشاد، هریوند، مصعبی و کریمو، فورگ و … می‌توان به آرامش رسید.

با پایان امتحانات مدارس و شروع فصل تابستان موسم گردشگری آغاز می‌شود و بی شک خراسان جنوبی نیز از این موهبت بی نصیب نخواهد ماند ولی به راستی چه میزان این ظرفیت‌های مهم و بی بدیل گردشگری معرفی شده تا بتواند برای مردم استان درآمدزایی داشته باشد.

از طرف دیگر آیا زیرساخت‌های فعلی متناسب با حجم گردشگر ورودی به استان است و در مجموع چه میزان برای میزبانی از گردشگران تابستان آماده هستیم. به ویژه آنکه تابستان خراسان جنوبی فصل مناسبی برای گردشگری طبیعت و گشت و گذار در روستاهای زیبای آن است.

توسعه اقتصادی روستا مبتنی بر گردشگری است

احمد کاشانی مدیر انجمن گردشگری پایدار و میراث ماندگار خراسان جنوبی و از فعالان این حوزه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پتانسیل‌های خراسان جنوبی در زمینه گردشگری طبیعت بیان‌کرد: مزارع پهناور محصولات استراتژیک کشاورزی، نخلستان دهسلم با ۶۰ هزار درخت نخل و ۱۰ نوع خرما، مزارع پنبه به خصوص پنبه مله (پنبه رنگین) و مزارع پهناور زرشک (حتی در تابستان)، ظرفیت‌های بسیار منحصر به فردی برای خراسان جنوبی در حوزه گردشگری طبیعت ایجاد کرده است.

«روستاگردی» گنج پنهان گردشگریِ خراسان جنوبی/زیرساخت‌ها را دریابیم

وی در زمینه تأثیر گردشگری طبیعت در تابستان برای اقتصاد روستا گفت: علاوه بر محصولات کشاورزی خاص، بسیاری از آثار ثبت شده ملی و جهانی و صنایع دستی نیز در روستاها قرار دارند.

مدیر انجمن گردشگری پایدار و میراث ماندگار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه توسعه اقتصادی روستا در خراسان جنوبی مبتنی بر توسعه گردشگری است، افزود: گردشگری مزرعه در دنیا و برخی استان‌های ایران به صورت علمی مورد توجه قرار گرفته که از نظر اقتصادی برای کشاورز درآمد جانبی نیز محسوب می‌شود.

کاشانی اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم وجود آثار تاریخی، مذهبی، طبیعی و صنایع دستی است که در جوار روستاها و مزارع کشاورزی قرار دارند و در واقع وجود مجموع این جاذبه‌های گردشگری در کنار هم یک بسته کامل برای گردشگران است.

برخی از مشکلات زیر ساختی

وی با اشاره به اینکه همه این موارد در کنار روستاهای زیبای خراسان جنوبی می‌تواند زمینه‌هایی برای رشد گردشگری در فصل تابستان را فراهم آورد، یادآور شد: البته ما در حوزه زیرساختی مشکلاتی داریم و به عنوان مثال جاده نهبندان به دهسلم وضعیت خوبی ندارد که همه این موارد در حوزه گردشگری تأثیرگذار است.

جواد اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ما برای رشد اقتصادی در خراسان جنوبی سه پیشران مهم کشاورزی، معدن و گردشگری داریم.

وی با اشاره به افزایش آمار بوم گردی‌ها در خراسان جنوبی بیان کرد: وقتی درخواست مجوزهای بوم گردی در استان رو به افزایش است این نکته را می‌رساند که گردشگری می‌تواند یکی از ابزارهای مهم برای اشتغال زایی در خراسان جنوبی باشد.

«روستاگردی» گنج پنهان گردشگریِ خراسان جنوبی/زیرساخت‌ها را دریابیم

اشرفی با بیان اینکه خراسان جنوبی برای گردشگری تابستان ظرفیت‌های مطلوبی چون بوم گردی‌ها در روستاهای هدف گردشگری دارد، بیان کرد: پتانسیل‌های متعددی در حوزه گردشگری برای همه فصول و از جمله تابستان در شهرهای فردوس، طبس و بیرجند داریم.

آبگرم‌های خراسان جنوبی ظرفیتی برای گردشگری تابستان اما مغفول

وی گفت: از جمله این پتانسیل‌ها می‌توان به آبگرم‌های متعدد در استان چون آبگرم هلال فردوس و آب گرم لوت در خوسف اشاره کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ما برای گردشگری کویر استان باید یک برنامه محوری طراحی کنیم، اظهار کرد: در راستای حمایت از فعالان حوزه گردشگری علاوه بر تسهیلات تبصره‌ای، کمک‌های فنی و اعتباری نیز در نظر گرفته شده است.

اشرفی تأکید کرد که صنایع دستی در کنار گردشگری می‌تواند به توسعه اقتصادی و اشتغال زایی خراسان جنوبی کمک کند.

تابستان فصل روستاگردی در خراسان جنوبی است

هادی شاه وردی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: برای گردشگری تابستان ما باید بر روی دو مؤلفه گردشگری طبیعت و گردشگری و بازدید از بناهای تاریخی تأکید داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی ۷۰۰ اثر ثبت شده ملی و پنج اثر ثبت شده جهانی وجود دارد، گفت: تنها با تکیه به همین پنج اثر ثبت شده جهانی می‌توانیم حجم زیادی از گردشگر را به خراسان جنوبی دعوت کرده و میزبان آنان باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در مورد گردشگری طبیعت گفت: بهره‌مندی از روستاهای هدف گردشگری و استفاده از آبگرم‌های طبیعی چون آبگرم شهرستان فردوس و آبگرم لوت می‌تواند در فصل تابستان مورد توجه گردشگران قرار گیرد.

شاه وردی ادامه داد: در مورد گردشگری طبیعت و استفاده از روستاهای هدف گردشگری در تابستان شهرستان‌هایی چون بیرجند، سربیشه، زیرکوه، قاین و فردوس ظرفیت‌های بسیار خوبی دارند که تأسیسات مطلوبی نیز در این شهرستان‌ها فراهم شده است.

فعالیت بوم گردی‌ها در روستاهای خراسان جنوبی

وی گفت: به صورت مصداقی می‌توان به روستای هدف گردشگری چنشت با جاذبه‌های بی بدیل طبیعی و تاریخی اشاره کرد که در این روستا یک اقامتگاه بوم گردی فعال وجود دارد و یک بوم گردی دیگر در آستانه فعالیت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: در همین شهرستان سربیشه و در نزدیکی روستای چنشت روستای مزار کاه‌ی را داریم که هم از نظر طبیعی و هم از نظر گردشگری زیارت اهمیت فوق العاده ای دارد.

شاه وردی با اشاره به اینکه دو روستای مصعبی و کریمو در سرایان نیز به واسطه طبیعت زیبای خود قابلیت جذب گردشگر در تابستان را دارند، یادآور شد: در این دو روستا نیز تأسیسات گردشگری بسیار خوبی فراهم شده است و بوم گردی‌هایی در این روستاها فعالیت دارند.

«روستاگردی» گنج پنهان گردشگریِ خراسان جنوبی/زیرساخت‌ها را دریابیم

پیشتازی خراسان جنوبی در آثار ثبت شده جهانی

وی با تأکید مجدد بر معرفی جاذبه‌های گردشگری به ویژه آثار ثبت شده جهانی یادآور شد: برخی از استان‌ها اگر یک اثر ثبت شده جهانی داشته باشند بارها و بارها آن را معرفی کرده و در محافل مختلف به آن می بالند و خراسان جنوبی با ثبت پنج اثر جهانی در این زمینه پیشتاز است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: از گذشته علاوه بر نوروز در تابستان نیز ستاد سفرهای تابستان در اداره کل فعالیت داشته است که امسال نیز بر همین محور پیش خواهیم رفت.

خراسان جنوبی از بُعد جاذبه‌های گردشگری سبد و بسته‌ای جذاب و متنوع برای گردشگران دارد که در فصل تابستان در این بسته می‌توان بازدید از روستاهای زیبای استان چون هریوند، چنشت، مزارکاهی، فورگ و … را دید. در خراسان جنوبی می‌توان در فصل گرم سال از خنکای «مصعبی» و «کریمو» لذت برد و از سایه نخل‌های روستای دهسلم در سکوت کویر آرامش گرفت.

آری مقصدهای گردشگری در خراسان جنوبی زیاد است باید آن را معرفی کرد و آماده پذیرایی از مسافران شد.

علی کوچولو بابا ندارد/ پیام های متفاوت فعالان فضای مجازی در پی شهادت «حسن بادامکی»/۴

یتیم شدن علی کوچولو پسر شهید حسن بادامکی از شهدای حادثه تروریستی سراوان واکنش فعالان فضای مجازی را در خراسان جنوبی در پی داشت.

علی کوچولو بابا ندارد/ پیام های متفاوت فعالان فضای مجازی در پی شهادت «حسن بادامکی»

گرد یتیمی بر چهره‌اش به خوبی نمایان است هر چند شاید که سن و سال کم علی کوچولو اجازه درک درد بی پدری را ندهد اما همین که ستون خانه‌ای فرو می‌ریزد، گرد یتیمی نیز بر چهره فرزندان آن خانه می‌نشیند.

به گزارش فارس عطر پدر را احساس می‌کند آن هنگام که بر تابوتش بوسه می‌زند و بی‌تابی‌های مادر، مادر بزرگ و پدر بزرگ را به خوبی حس می‌کند آن زمان که تمثال پدر را می‌بینند و با او درد دل می‌کند و از بی‌تابی‌ها و دلتنگی‌ها علی با او می‌گویند.

از این به بعد به جای این که پدر بر گونه‌های علی کوچولو بوسه زند و قد کشیدنش را ببنید باید علی کوچولو بر قاب عکس بابا و سنگ قبرش بوسه زند بدون این که پدری بالای سرش باشد.

بغض‌های فرو خورده علی کوچولو را تنهای تنها خودش درک می‌کند چرا که می‌داند این همه بی‌تابی مادر، مادر بزرگ و پدر بزرگ و… به واسطه این است که دیگر علی بابا ندارد.

یتیم شدن علی کوچولو پسر شهید «حسن بادامکی» یکی از شهدای حادثه تروریستی سراوان واکنش فعالان فضای مجازی را در خراسان جنوبی به ویژه هم ولایتی‌های این شهید را در پی داشت و سبب شد تا پیام‌هایی با تصاویر این پدر و پسر منتشر کنند و شهادت این شهید را تسلیت گوی باشند.

 

 

 

 

 

آمار نگران کننده از وضعیت دانش‌آموزان در مدارس دولتی/۴

 از مجموع ۱۰۶.۴۹۱ مدرسه دولتی در کل کشور، ۷۰۱۷ مدرسه (۱۱.۱۹ درصد) فاقد آب آشامیدنی لوله‌کشی شهری یا روستایی و ۵۲۶۸ مدرسه (۸.۴ درصد) فاقد چشمه توالت هستند.
کمبود ۲۰ هزار مراقب سلامت در مدارس کشور در کنار کمبود معلم به عنوان یکی دیگر از چالش‌های کمبود نیروی انسانی در مدارس دولتی کشور مشهود است و این موضوع به طور مستقیم بر فعالیت‌های کیفیت‌بخشی مدارس و توجه به سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان تأثیرگذار است.
طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت آموزش و پرورش در بهمن ۱۴۰۱ در مجموع ۴.۴۴۳ نفر مراقب سلامت در رشته‌های مرتبط ( پزشکی، مراقب بهداشت، سایر گروه‌های پزشکی و پیراپزشکی) و ۵۰۰۰ نفر در رشته‌های غیرمرتبط در کشور وجود دارند که با شاخص یک مراقب سلامت در ازای ۴۸۰ دانش‌آموز که به عنوان شاخص تعداد مراقب سلامت مورد نیاز در مدارس تعیین شده است، فاصله دارد و در حال حاضر به ۱۹.۹۱۳ مراقب سلامت در مدارس نیزار است.

بر اساس آمارهای موجود بیشترین تعداد نیروی مراقب سلامت مدارس مورد نیاز برای استان تهران با ۱۹۳۳ نفر و کمترین تعداد مورد نیاز به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۳۷ نفر مراقب سلامت است.

مدارس دولتی عادی در کشور با کمبودها و چالش‌های مختلفی مواجه هستند که بر فعالیت با کیفیت آنها تأثیر منفی دارد به عنوان مثال یکی از جدی‌ترین مشکلات در مدارس دولتی عادی جمعیت بالای دانش‌آموزان در کلاس‌های درس است که این موضوع باعث می‌شود، معلم نتواند وقت کافی به آموزش دانش‌آموزان اختصاص دهد از سوی دیگر خانواده‌ها بابت حضور فرزندشان در کلاس‌های درس ۴۰ نفره نگران هستند، تمام این مشکلات در شرایطی است که طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، کلاس‌های درس دوره ابتدایی در هیچ شرایطی نباید بیشتر از ۲۶ نفر باشد.

یا موضوع مهمتر دیگر از نگاه خانواده‌ها، عدم امکان مطالبه‌گری از مدارس دولتی عادی و مورد توجه نبودن حقوق دانش‌آموزان و والدین در این مدارس است.

در آمارهایی که توسط “مرکز پژوهش‌های مجلس” منتشر شده است، روی دیگری از محرومیت‌های مدارس دولتی آشکار شده است.

براساس آمار ارائه شده توسط وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۱، از مجموع ۱۰۶.۴۹۱ مدرسه دولتی در کل کشور ۹۱.۲۹۲ مدرسه فاقد پایگاه تغذیه سالم هستند.

همچنین از مجموع ۱۰۶.۴۹۱ مدرسه دولتی در کل کشور:

۷۰۱۷ مدرسه (۱۱.۱۹ درصد) فاقد آب آشامیدنی لوله‌کشی شهری یا روستایی.

۱۵۲۶۵ مدرسه (۲۴.۳۵ درصد) فاقد آبخوری مجزا از روشویی.

۵۲۶۸ مدرسه (۸.۴ درصد) فاقد چشمه توالت.

۱۱۸۵۷ مدرسه (۱۸.۹۱ درصد) فاقد سیستم دفع بهداشتی فاضلاب.

۱۰۳۶۱ مدرسه (۱۷.۹۴ درصد) فاقد دستشویی/ روشویی.

۱۸۰۹۴ مدرسه (۲۸.۸۶ درصد) فاقد لوله‌کشی صابون مایع.

۵۲۴۷۲ مدرسه (۸۳.۶۹ درصد) فاقد اتاق بهداشت مجزا شده.

همچنین بر اساس گزارش وزارت آموزش و پرورش از وضعیت اضافه وزن و چاقی دانش‌آموزان، در سال ۹۸ در بین کل دانش‌آموزان دختر در همان سال حدود ۲۶.۲ درصد اضافه وزن داشته و دچار چاقی هستند، (۶۸ درصد وزن طبیعی و ۵.۷ درصد لاغر و خیلی لاغر).

این شاخص اضافه وزن و چاقی در میان کل دانش‌آموزان پسر ۳۴ درصد بوده است (۵۹.۷ درصد وزن طبیعی و ۶.۲ درصد لاغر و خیلی لاغر) همچنین در این بررسی، استان سیستان و بلوچستان بالاترین درصد خیلی لاغری، هرمزگان بالاترین درصد لاغری، چهارمحال و بختیاری بالاترین درصد وزن طبیعی و شهر تهران بالاترین درصد اضافه وزن و گیلان بالاترین درصد چاقی را در کل کشور در اختیار دارند.

جزئیات لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب اعلام شد/۶

جزئیات لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب اعلام شد

اواخر هفته گذشته لایحه پیشنهادی قوه قضائیه درباره عفاف و حجاب به مجلس شورای اسلامی ارسال شد که در این لایحه علاوه بر توجه به اقدامات پیشگیرانه، تشدید برخورد با سلبریتی‌ها مورد توجه است

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست شورای عالی دستگاه قضا، با اشاره به اقدامات مجدانه دستگاه قضائی و معاونت حقوقی قوه قضائیه در راستای تدوین لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب اظهارداشت: با تلاش‌ها و اقدامات مجدانه صورت‌گرفته در معاونت حقوقی قوه قضائیه، لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب تدوین شد و نقطه‌نظرات سایر سران قوا نیز در این خصوص اخذ و هفته گذشته به هیأت دولت ارسال شد.

وی افزود: امیدواریم این لایحه مراحل تصویب خود را در دولت و مجلس طی کند و پس از جلب نظر شورای نگهبان، به قانون تبدیل شود.

اواخر هفته گذشته (چهارشنبه، بیست و هفتم اردیبهشت ماه سال جاری) سخنگوی دولت اعلام کرد که لایحه پیشنهادی قوه قضائیه درباره عفاف و حجاب در هیأت دولت مورد بررسی و موافقت قرار گرفت و به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

اکنون لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب به ایستگاه مجلس شورای اسلامی رسیده که جزئیات جدید این لایحه به شرح ذیل است:

از تذکر تا توقیف خودرو

در لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب که رویکردی اجتماعی و پیشگیرانه دارد و به صورت هوشمند و با استفاده از فناوری‌های نوین اعمال خواهد شد، کشف حجاب سر توسط بانوان، برهنگی بدن و پوشیدن لباس‌های نازک بدن‌نما جرم انگاری شده و مرتکبین این جرم پس از شناسایی از طریق سامانه‌های هوشمند تا ۳ بار مورد تذکر و جریمه‌های نقدی قرار گرفته و در صورت تکرار جرم برای بار چهارم به مرجع قضائی معرفی خواهند شد.

همچنین در این لایحه پیش‌بینی شده چنانچه جرم کشف حجاب در خودرو انجام شود، پس از ۲ بار تذکر و جریمه مالی در مرتبه سوم علاوه بر جریمه، وسیله نقلیه به مدت ۷ روز به صورت الکترونیک توقیف شود.

تذکر به مالکان خودروهایی که در آنها جرم کشف حجاب صورت گیرد توسط فراجا و از طریق سامانه‌های هوشمند انجام می‌شود.

در یکی از تبصره‌های مربوط به این بخش که رویکردهای پیشگیرانه لایحه را تقویت می‌کند آمده: «چنانچه مرتکب پس از ابلاغ تذکر یا جریمه در مهلت اعتراض و یا رسیدگی به آن ظرف یک هفته پس از ابلاغ نتیجه اعتراض از طریق سامانه، متعهد به عدم تکرار تخلف شود، فقط برای یک بار، تذکر و جریمه ابلاغی منتفی و از اقدامات مذکور در این مرحله رفع اثر خواهد شد».

لایحه پیشنهادی از سوی قوه قضائیه نظارت بر وضعیت حجاب در اماکن دولتی، عمومی و غیردولتی را به عنوان یکی از نقاط ثقل تقویت فرهنگ عفاف در جامعه در نظر گرفته و به همین منظور، سازوکارهای قانونی خاصی را پیش‌بینی کرده است.

جرم کشف حجاب توسط کارمندان دستگاه‌های دولتی

بر این اساس جرم کشف حجاب توسط کارمندان دستگاه‌های دولتی تا ۳ مرتبه از طریق سازوکارهای نظارتی دستگاه مربوطه مورد پیگیری و پیگرد قرار خواهد گرفت و متخلف در مرتبه چهارم به مراجع قضائی معرفی خواهد شد.

همچنین مراجعه‌کنندگان به دستگاه‌های دولتی و عمومی نیز چنانچه مرتکب جرم کشف حجاب شوند از دریافت خدمات اداری آن دستگاه محروم خواهند شد.

تبصره یک ماده ۳ این لایحه تصریح می‌کند: «رعایت حجاب برای مراجعان به دستگاه‌های مذکور الزامی است و ارائه خدمات اداری به آنان حسب مورد در دستگاه‌های مذکور منوط به رعایت مقررات این قانون خواهد بود».

در این لایجه جهت نظارت بر وضعیت فرهنگ عفاف و حجاب در اماکن غیردولتی مانند فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، سینماها و اماکن ورزشی، تفریحی و هنری نیز تمهیداتی پیش‌بینی شده است.

در صورت انجام جرم کشف حجاب در این اماکن در مرتبه اول اخطار تعطیلی به آنان داده خواهد شد و در مرتبه دوم تا یک هفته و در مرتبه سوم تا ۲ هفته اماکن یا واحدهای مربوطه توسط ضابطین فراجا و یا حسب مقررات صنفی توسط مرجع ذی‌صلاح تعطیل خواهند شد.

در بخش دیگری از این لایحه تاکیدشده، صاحبان و مدیران واحدهای مذکور مکلف هستند به منظور پیشگیری از جرم کشف حجاب توسط مراجعان و مشتریان خود، اقدامات لازم را از قبیل نصب تابلو و تذکر انجام دهند و چنانچه از این کار خودداری کرده و موجب تردد یا تجمع افرادی شوند که حجاب را رعایت نمی‌کنند مشمول جرایم و مجازات‌هایی که به آنها اشاره شد خواهند شد.

تشدید مجازات برای افراد مشهور و تأثیرگذار

وضعیت عفاف و حجاب افراد مشهور و تأثیرگذار یکی دیگر از محورهای لایحه پیشنهادی به مجلس است.

در این خصوص در لایحه مذکور آمده است: «هرگاه اشخاصی که به واسطه فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری یا ورزشی دارای شهرت و تأثیرگذاری اجتماعی هستند، مرتکب جرم کشف حجاب شوند مجازات آنان حسب مورد یک درجه تشدید شده و نیز به محرومیت از فعالیت حرفه‌ای به مدت ۳ ماه تا یک سال توسط مراجع مربوط محکوم می‌شوند».

در ماده ۴ لایحه پیشنهادی نیز تصریح‌شده اشخاصی که در فضای‌مجازی مبادرت به تبلیغ علیه حجاب کنند فراجا در مرتبه اول علاوه بر حذف صفحه یا صفحات وبگاه یا پایگاه اطلاع‌رسانی به آنان تذکر می‌دهد و چنانچه مرتکب به فعالیت خود ادامه دهد در مرتبه دوم علاوه بر حذف صفحه یا صفحات وبگاه یا پایگاه اطلاع‌رسانی و محرومیت از دریافت خدمات اینترنتی به مدت ۳ ماه تا ۶ ماه به حداکثر جریمه نقدی درجه ۸ نیز محکوم می‌شود و در مرتبه سوم مرتکب به مراجع قضائی معرفی خواهد شد.

اهانت و نقض حریم‌خصوصی بانوانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند، ممنوع

لایحه پیشنهادی از سمت قوه قضائیه که تذکر، جریمه‌های نقدی و برخی محرومیت‌ها از خدمات اجتماعی را برای مرتکبین جرم کشف حجاب در نظر گرفته از سوی دیگر در ماده ۶ خود تاکید کرده هیچکس حق اهانت به این افراد را ندارد.

در این ماده آمده: «هیچ کس حق ندارد تحت عنوان امربه‌معروف و یا نهی‌ازمنکر نسبت به بانوانی که حجاب شرعی را رعایت نکرده‌اند مرتکب اعمال مجرمانه از قبیل توهین، افترا، تهدید و یا ضرب‌وجرح و یا نقض حریم‌خصوصی آنان شوند و در صورت اقدام به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد».

در بخش‌های دیگری از این لایحه اقدامات سازمان‌یافته خلاف فرهنگ عفاف در کشور مورد توجه جدی قرار گرفته و برای آن مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است.

لایحه پیشنهادی همچنین به موضوعاتی همچون واردات، تولید و توزیع لباس‌های منافی عفت عمومی نیز توجه کرده و برای مرتکبین این گونه جرایم نیز مجازات‌هایی پیش‌بینی کرده است.

گرانی جوجه یک روزه و نبود نظارت/ بی‌ثباتی بلای جان مرغداران/۵

گرانی جوجه یک روزه و نبود نظارت/ بی‌ثباتی بلای جان مرغداران

افزایش هزینه‌های معیشت، مرغ را به عضو اساسی سبد غذایی خانواده‌ها تبدیل کرده که هر از گاهی بازار این محصول مهم با نوسان‌هایی همراه است و مصرف‌کنندگان را دچار نگرانی می‌کند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – علی اکبر ملکی: سال جدید در حالی آغاز شد که بازار مرغ با نوسانات شدیدی در قیمت و کمبود آن در بازار همراه بود که بسیاری از کارشناسان علت آن را کاهش جوجه‌ریزی مرغداران در اواخر سال گذشته به دلیل نوسانات ارزی شدید و نرسیدن به موقع نهاده‌های دامی بیان می‌کنند.

سی‌ام فروردین‌ماه سال جاری بود که معاون امور دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی از کاهش ۳۵ درصدی جوجه‌ریزی طی اسفند ماه سال گذشته خبر داد و گفت: علت کاهش عرضه مرغ گرم و افزایش قیمت آن در خراسان رضوی، کاهش جوجه‌ریزی بوده است.

مجید جعفری در رابطه با این موضوع گفته بود: میزان جوجه‌ریزی در استان خراسان رضوی به تبع سراسر کشور در ماه پایانی پارسال کاهش داشته است، البته باید توجه داشت که افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید نیز در افزایش قیمت این قلم پروتئینی تأثیر بسزایی دارد.

بررسی وضعیت تولید مرغ در سراسر خراسان رضوی، نتیجه‌ای مشابه را نمایان می‌کند؛ مدیر دفتر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در ۱۸ اردیبهشت ماه جاری، با اشاره به کاهش تولید مرغ در ماه‌های اخیر، از جبران کاهش تولید مرغ در پایان سال ۱۴۰۱ طی اردیبهشت ماه جاری ابراز امیدواری می‌کند

با این وجود، نوسانات ارزی، مشکل در تأمین نهاده‌های دامی و بی‌ثباتی در عرضه و تقاضا سبب بروز برخی تخلفات در حوزه تولید و توزیع مرغ در استان شده است؛ چندی پیش، خبر کشف ۳۶ هزار قطعه مرغ احتکار شده از یکی از مرغداری‌های شهرستان خوشاب سبزوار منتشر شد که با توجه به افزایش قیمت مصوب مرغ در بازار و همچنین کاهش عرضه این محصول اصلی سبد غذایی، مشکلات پرورش مرغ را دوباره مطرح کرد.

این اتفاق سبب شد تا برای درک بهتر وضعیت تولید طیور، به سراغ مرغداران فعال در استان برویم.

گرانی جوجه یک روزه و نبود نظارت/ بی‌ثباتی بلای جان مرغداران

گرانی جوجه یک روزه و نبود نظارت

عباسعلی یزدان‌مهر مرغدار خوشابی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات خود برای جوجه‌یزی و پرورش مرغ، اظهار کرد: چندین مرغداری در سبزوار و خوشاب دارم که به دلیل گرانی جوجه یک روزه و به موقع نرسیدن نهاده‌های دامی، با ۵۰ درصد ظرفیت، جوجه‌ریزی انجام داده‌ام

وی در خصوص قیمت مصوب جوجه یک روزه دولتی که حدود ۱۷ هزار تومان اعلام شده است، ادامه داد: قیمت جوجه یک روزه در حال حاضر با احتساب کرایه و بیمه آن برای یک مرغدار حدود ۲۷ هزار تومان تمام می‌شود ولی با این وجود، دولت هیچ نظارتی بر این بازار ندارد.

وی با بیان این‌که یک مرغداری ۵۰ هزار قطعه‌ای در حال حاضر به پنج میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد، افزود: یکی دیگر از مشکلات مرغداران، به موقع نرسیدن نهاده‌های دامی است و مرغداری که جوجه‌ریزی کرده، نمی‌تواند مرغ‌ها را گرسنه نگه دارد تا روزی نهاده‌های دولتی از راه برسد.

یزدانمهر ابراز کرد: وقتی نهاده دولتی به موقع به دست مرغدار نرسد، مجبور می‌شود نهاده مورد نیاز خود را به قیمت آزاد تهیه کند که این امر سبب می‌شود قیمت تمام شده برای مرغداران نیز گران‌تر شود.

تزلزل در تصمیم‌گیری مسئولان

وی گفت: در حالی که دولت و جهاد کشاورزی این حوزه را رها کرده‌اند و خبری از نظارت درست نیست، با تعیین قیمت ثابت و مصوب، هر روز مسئله جدیدی برای مرغدار ایجاد می‌کنند.

این مرغدار با اشاره به قیمت مصوب ۵۲ هزار تومانی دولت برای مرغ زنده جهت ارائه به بازار، خاطرنشان کرد: در حالی که در گذشته زمان عرضه مرغ به بازار از سوی مرغداران در بازه زمانی ۵۰ تا ۶۰ روزه و با رسیدن به وزن حدود ۲ کیلوگرم تعیین شده بود، دولت از ابتدای سال ۱۴۰۲ برای کنترل بازار، کنترل خروجی تولید را بر عهده دامپزشکی گذاشته است.

وی ادامه داد: ابتدا مصوب کردند هیچ مرغداری حق ندارد زیر ۵۰ روز مرغش را به بازار عرضه کند، بعد از حدود یک ماه و بر خلاف مصوبه قبلی، مصوب کردند «هیچ مرغداری حق ندارد بالای ۴۳ روز مرغش را نگه دارد» و باید مرغ را به بازار عرضه کند که در هر دو صورت، مرغدار را به تعزیرات معرفی و جریمه می‌کردند.

یزدانمهر با گلایه از مسئولان برای عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌هایشان و متضرر شدن مرغداری‌ها، گفت: این تصمیم‌گیری‌های متزلزل باعث شده با ترس و با نیمی از ظرفیت فعالیت کنم.

در ادامه به سراغ یکی دیگر از مرغداران فعال در غرب شهرستان خوشاب رفتیم، خسرو نایبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با گلایه از کنترل نکردن قیمت جوجه یک روزه که قیمت آن به حدود ۳۰ هزار تومان رسیده است، گفت: یکی دیگر از مشکلات مرغداران، بالا رفتن سرمایه اولیه برای تولید در کشور است، هرچه قیمت نهاده‌ها و جوجه یک روزه بالاتر می‌رود، مرغداران به نقدینگی و سرمایه بیشتری برای تولید نیاز دارند.

گرانی جوجه یک روزه و نبود نظارت/ بی‌ثباتی بلای جان مرغداران

به جای مجوز جدید از مرغداران فعال حمایت کنید

وی با انتقاد از ادامه صدور پروانه‌های جدید برای راه‌اندازی مرغداری در کشور، افزود: به اندازه کافی در کشور مرغداری داریم و نیاز نیست این همه سرمایه کشور را هدار بدهند و مرغداران دیگری را بدبخت کنند، دولت کمک کند مرغداری‌های موجود با ظرفیت تمام فعالیت کنند.

نایبی با بیان این‌که ۳۰ سال در کار پرورش مرغ گوشتی است، اضافه کرد: وقتی بازار نهاده‌های دامی و قیمت جوجه یک روزه ثبات نداشته باشد و از طرفی، دولت برای مرغ تولیدی قیمت ثابتی تعیین کند، مرغداران رغبتی به جوجه‌ریزی ندارند.

وی با اشاره به متضرر شدن مرغداران در اواخر سال گذشته که مجبور به فروش مرغ زنده به قیمت ۳۰ هزار تومان شدند، افزود: دولت با رساندن به موقع نهاده‌های دامی، با مرغداران قرار داد خرید تضمینی ببندد تا تولید کننده با صرف میلیاردها تومان سرمایه، متضرر نشود.

برای پیگیری مشکلات مرغداران به سراغ مسئولان شهرستان خوشاب می‌رویم. «محمود ترخاصی»، رئیس شبکه دامپزشکی خوشاب در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به این‌که شهرستان خوشاب دارای ۳۰ مرغداری است که در هر دوره ظرفیت ۷۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی دارند، گفت: در حال حاضر برای تنظیم بازار مطابق دستورالعمل‌های صادر شده از استان، مرغداران موظفند بین ۵۰ تا ۶۰ روز تولید خودشان را به بازار عرضه کنند.

وی با اشاره به تولید و بارگیری نزدیک به دو میلیون قطعه مرغ تولیدی از مرغداری‌های خوشاب در سال گذشته، اضافه کرد: یکی از مرغداری‌های این شهرستان که در فروردین ماه باید مرغ تولیدی را به بازار عرضه می‌کرد تعلل و کوتاهی کرده است که مطابق قانون برخورد شد.

کاهش تولید مرغ در سال گذشته

رئیس شبکه دامپزشکی خوشاب با بیان این‌که تولید مرغ گوشتی در سال ۱۴۰۰ در این شهرستان، دو میلیون ۵۰۰ هزار قطعه مرغ بوده است، افزود: در سال ۱۴۰۱ تولید مرغ گوشتی شهرستان با کاهش حدود ۱۴۰۰ تن، به حدود یک میلیون و ۷۸۴ هزار قطعه مرغ رسیده است.

ترخاصی اضافه کرد: بیشترین کاهش تولید مرغ در بهمن و اسفند ۱۴۰۱ به علت مشکلات رخ داده برای مرغداران در کشور به وقوع پیوست که شهرستان خوشاب را نیز تحت تأثیر قرار داد.

تصویب افزایش قیمت مرغ و حل شکلات مرغداران

برای پیگیری علل کاهش جوجه‌ریزی در سال گذشته و تأثیر آن در بازار اوایل سال جدید، به سراغ مسئولان جهاد کشاورزی می‌رویم که در همین رابطه، ابراهیم رودسرابی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب درباره علت کاهش جوجه‌ریزی مرغداران در بهمن و اسفند سال گذشته به خبرنگار مهر گفت: یکی از علل گرانی قیمت مرغ و کاهش جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها در اواخر سال گذشته، افزایش قیمت جوجه یک روزه به ۲۵ هزار تومان و همچنین حذف ارز ۴۲۰۰ بود که باعث آزاد شدن قیمت نهاده‌ها و ثابت ماندن قیمت مرغ در ۶۳ هزار تومان مصوب دولت بود.

وی با بیان این‌که در همان زمان برخی از دلسوزان نظام مشکلات سال جاری را برای بازار مرغ پیش‌بینی کرده و هشدارهای لازم را در این زمینه دادند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت جوجه یک روزه به حدود ۱۶ هزار تومان‌رسیده و قیمت مرغ نیز به ۷۳ هزار تومان رسیده است که مرغداران در حال جوجه‌ریزی هستند و بازار به حالت عادی خودش بازمی‌گردد.

بررسی خبرنگار مهر نشان می‌دهد هنوز مشکلات مرغداران توسط دستگاه‌های متولی به طور کامل حل نشده که عامل مؤثری در کاهش جوجه‌ریزی است و نتیجه آن به زودی در کاهش تولید، افزایش تقاضا و به دنبال آن افزایش قیمت مرغ خود را نشان می‌دهد.

افزایش ۹۰ درصدی مصرف سیگار زنان/ عوارض مرگبار محصولات دخانی نوپدید/۴

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه مصرف دخانیات در سال های ۹۵ تا ۱۴۰۰ در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال در مردان ۳۴ درصد و در زنان ۹۰ درصد افزایش داشته، گفت: مصرف روزانه سیگار در بین زنان حدود ۱۹۰ درصد و در بین مردان ۴۶ درصد و در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال نیز در مردان ۱۹.۶ و در زنان ۹۰.۸۸ درصد افزایش داشته است.

افزایش 90 درصدی مصرف سیگار زنان/ عوارض مرگبار محصولات دخانی نوپدید

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، جعفر جندقی در نشست خبری روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات، شعار سال ۱۴۰۲ این مناسبت را «حفظ سلامت مردم با ممنوعیت جامع تبلیغات دخانیات» عنوان کرد و افزود: ۳۱ ماه می مصادف با ۱۰ خردادماه، روز جهانی بدون دخانیات نامگذاری شده که در کشورمان به دلیل اهمیت این موضوع، یک هفته به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، اختصاص یافته است.

وی، روزشمار هفته ملی بدون دخانیات(۴ تا ۱۰ خرداد) را برشمرد و گفت: ۴ خرداد با عنوان کاهش مصرف دخانیات با قوانین حامی سلامت، ۵ خرداد با عنوان نقش آموزه های دین در کاهش مصرف دخانیات، ۶ خرداد با عنوان ترفندهای صنایع و سوداگران دخانیات برای افزایش مصرف و قاچاق دخانیات، ۷ خرداد با عنوان هنر و فیلم بدون دخانیات، حامی سلامت جوانان، ۸ خرداد با عنوان نظام سلامت، حامی ترک دخانیات، ۹ خرداد با عنوان دخانیات تهدیدکننده سلامت باروری، نوزاد و جوانی جمعیت و ۱۰ خرداد با عنوان جایگزینی کشت توتون با محصولات کشاورزی، ضامن امنیت غذایی، نامگذاری شده است.

جندقی تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت به دولت ها و‌ سیاستگذاران در مورد کنترل دخانیات پیشنهاداتی داده که از جمله آن می توان به برگزاری پویش های فرهنگی و آموزشی با موضوع کنترل دخانیات، آموزش افراد جامعه در مورد مضرات استعمال دخانیات، حمایت از برنامه ها و‌ سیاست های مشاوره و درمان، خلق محیط های سالم تر و حفظ و توسعه اماکن بدون دخانیات، وضع سیاست های پیشگیرانه از توسعه مزارع با هدف جلوگیری از جنگل زدایی و انتشار دی اکسید کربن و تغییرات آب و هوایی، حمایت از افزایش عوارض و مالیات بر صنعت دخانیات و محصولات آنها و افزایش آگاهی مردم نسبت به ترفندهای صنایع دخانی، اشاره کرد.

یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان دخانیات مصرف می کنند

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درخصوص بیماری ‌و مرگ ناشی از مصرف دخانیات در جهان، گفت: در حال حاضر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان دخانیات مصرف می کنند.

مرگ سالانه ۸ میلیون نفر در جهان

وی افزود: سالانه ۸ میلیون نفر در جهان جان خود بر اثر استعمال دخانیات از دست می دهند که ۱.۲ میلیون نفر آنها در معرض مواجهه با دود حاصل از مصرف دخانیات توسط دیگران، بوده اند.

جندقی با بیان اینکه هر ۴ ثانیه یک نفر جان خود را بر اثر مصرف دخانیات از دست می دهد، خاطرنشان کرد: سازمان جهانی بهداشت پیش بینی کرده که در صورتی که اقدامی عاجل جهت کنترل مصرف دخانیات انجام نشود تا پایان قرن ۲۱، حدودا یک میلیارد نفر از مردم جهان قربانی این اپیدمی مرگبار خواهند شد.

وی با اشاره به وضعیت مصرف دخانیات در منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، با بیان اینکه وضعیت شیوع مصرف دخانیات در منطقه مدیترانه شرقی به ویژ در بین جوانان بسیار نگران کننده است، گفت: تا سال ۲۰۲۵، برخلاف روند کاهشی مصرف دخانیات در سایر مناطق جهان، شیوع استعمال دخانیات در منطقه مدیترانه شرقی افزایشی است که به اپیدمی روزافزون بیماری ریوی منجر می شود.

وی ادامه داد: در این منطقه، حدود ۳۸ درصد مردان و ۲۹ درصد زنان دخانیات مصرف می کنند که این آمار در برخی کشورها به ۵۷ درصد در مردان و ۲۹ درصد در زنان نیز می رسد.

وی گفت: در منطقه، شیوع مصرف دخانیات در پسران ۴۲ و در دختران ۳۱ درصد (گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال) است و دلیل اصلی بالا بودن شیوع مصرف در بین جوانان و نوجوانان نیز ترویج و تمایل آنها به مصرف قلیان است.

مرگ سالانه ۶۰ هزار نفر به دلیل مصرف دخانیات در منطقه

جندقی با بیان اینکه سالانه ۶۰ هزار نفر در منطقه به دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند، گفت: سالانه به طور متوسط بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان در اثر استعمال دخانیات دود می شود و سالانه بیش از ۶۰ هزار ملیلیارد تومان صرف هزینه های بهداشتی و درمانی ناشی از مصرف دخانیات می شود.

وی افزود: سایز هزینه های ناشی از مصرف دخانیات، از جمله ناتوانی، مرگ زودهنگام و خسارات زیست محیطی در کشور بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

جندقی خاطرنشان کرد: براساس مطالعات استپس، وضعیت شیوع مصرف دخانیات در کشورمان در سال ۱۴۰۰، در مردان ۲۵.۸۸ و در زنان ۴.۴۴ و در مجموع، روند مصرف دخانیات طی سال های ۹۵ تا ۱۴۰۰ در گروه سنی بالای ۱۸ سال در کشور افزایشی بوده است.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه مصرف دخانیات در سال های ۹۵ تا ۱۴۰۰ در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال در مردان ۳۴ درصد و در زنان ۹۰ درصد افزایش داشته، تصریح کرد: مصرف روزانه سیگار در بین زنان حدود ۱۹۰ درصد و در بین مردان ۴۶ درصد و در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال نیز در مردان ۱۹.۶ و در زنان ۹۰.۸۸ درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر مصرف دخانیات در گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ در کشورمان نیز ۱۳ درصد و مصرف سیگار در دختران نوجوان، ۱۳۳ درصد افزایش یافته است.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اظهار کرد: یکی از ترفندهای دخانی، معرفی محصولات دخانی جدید مانند سیگارهای الکترونیک، سیستم های ایجاد بخار(ویپ) و سیستم های گرم کننده تنباکو به عنوان محصولات بی خطر است. جوانانی که با گمراهی و ترفندهای صنایع دخانی برای اولین بار مواد دخانی را تجربه می کنند، به راحتی در آنها وابستگی به نیکوتین ایجاد شده و به یک مصرف کننده دائمی مواد دخانی تبدیل می شوند.

وی افزود: یکی از مهمترین راهکارهای حفاظت جوانان از آسیب ها و صدمات ناشی از مصرف دخانیات، ممنوعیت کامل تبلیغات است. صنایع دخانی از طرق مختلف از جمله تولید محصولات دخانی، جوانان و نوجوانان را به دام انداخته و نیمی از مصرف کنندگان این محصولات در نهایت به کام مرگ می روند.

جندقی با بیان اینکه صنایع دخانی هر ساله ده ها میلیارد دلار در سراسر دنیا برای تبلیغ و بازار فروش محصولات مرگ بارشان هزینه می کنند و فعالیت ها و اقدامات بازاریابی آنها با هدف جذب جوانان و مصرف کنندگان جدید است، افزود: استفاده از طعم دهنده های جذاب و اسانس های خاص که برای استفاده جوانان در تنباکو و محصولات نیکوتین به کار می رود، عاملی برای ترغیب جوانان به شروع مصرف این محصولات است.

وی گفت: تبلیغ محصولات جایگزین به عنوان کم خطر و کم آسیب به جای سیگارهای معمولی، ترفندی دیگر از صنایع دخانی است. وجود گلیسیرین در محلول سیگار الکترونیک با آسیب به کیسه های هوایی ریه، خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد. درواقع، هیچ نوع تنباکوی بدون دودی، جایگزین ایمنی برای سیگار نیست.

جندقی ادامه داد: استفاده از محصولات دخانی نوپدید، نظیر سیگار و قلیان الکترونیک، ویپ و محصولات گرم کننده سیگار بدون دود موجب بیماری ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و ریوی و همچنین سرطان های دهان، زبان، لثه، مری و لوزالمعده می شود. زیرا این محصولات حاوی نیکوتین هستند که بسیار اعتیارآور است.

وی درخصوص خسارات زیست محیطی دخانیات هشدار داد و گفت: مواد شیمیایی سمی و میکروپلاستیک های موجود در ته سیگار و پسماندهای سیگار الکترونیک موجب آلودگی محیط زیست می شود.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در ادامه بیان کرد: طبق مستندات جهانی، یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری و کاهش شیوع استعمال محصولات دخانی به عنوان کالای آسیب رسان سلامت، افزایش قیمت محصولات دخانی از طریق مالیات است. هر ۱۰ درصد افزایش قیمت سیگار، می تواند مصرف دخانیات را به میزان ۵ درصد کاهش دهد.

 من مجازی؛ من واقعی / شخصیت‌ها در رسانه‌های اجتماعی/۵

زینب سادات فخرایی
من مجازی؛ من واقعی / شخصیت‌ها در رسانه‌های اجتماعی

ایجاد یک شخصیت رسانه اجتماعی در دنیای امروزی لازم است و در آینده احتمالاً بخش جداناپذیر انسان‌ها می‌شوند. ساخت یک شخصیت آنلاین به ما این فرصت را می‌دهد یک زندگی کاملاً مجازی برای خودمان  بسازیم.

شبکه‌های اجتماعی به بخش عمده‌ای از زرندگی روزمره‌ی ما تبدیل شده‌اند و ما را با دوستان،خانواده، کسانی که نمی‌شناسیم و حتی موقعیت‌های شغلی مرتبط می‌کنند. این شبکه‌ها به ما امکان می‌دهند افکار، تجربیات، احساسات و روزمرگی خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم. در حالی که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند منبع خوبی برای سرگرمی و ارتباط باشند، می‌توانند بر سلامت روان ما تأثیرات منفی هم بگذارند؛ به ویژه وقتی از رشد شخصیت‌ رسانه‌های اجتماعی صحبت می‌شود.

 

شخصیت رسانه‌های اجتماعی چیست؟

شخصیت یک فرد مجموعه‌ای از خصوصیاتی است که باعث گرایشاتی در رفتار فرد می‌شود. این گرایش در طول زمان و موقعیت تغییر نمی‌کند. شخصیت رسانه‌های اجتماعی، بر خلاف شخصیت حقیقی فرد، یک شخصیت آنلاین است که افراد از آن برای ابراز خود و تعامل با دیگران در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توئیتر و یوتیوب استفاده می‌کنند. این شخصیت ممکن است با واقعیت در تضاد باشد؛ اما برای کسانی که در این حیطه فعالیت می‌کنند مهم است که بتوانند دیده شوند.

برخی از ویژگی‌های کلیدی برای موفقیت شخصیت رسانه‌های اجتماعی شامل خلاقیت، کاریزما، شوخ طبعی و اصالت است. اگر به نمونه‌هایی که می‌شناسید فکر کنید می‌توانید این ویژگی‌ها را در اکثر بلاگران و فعالان فضای مجازی پیدا کنید. اغلب آن‌ها شخصیتی کاریزماتیک دارند که حرف و نظرشان بر مخاطبانشان بسیار کارگر است.

 

چرا شخصیت رسانه‌های اجتماعی مهم است؟  

ایجاد یک شخصیت رسانه اجتماعی در دنیای امروزی لازم است و در آینده احتمالاً بخش جداناپذیر زندگی انسان‌ها می‌شود. ساخت یک شخصیت آنلاین به ما فرصت می‌دهد بدون توجه به جغرافیا بتوانیم با دیگران ارتباط بگیریم و یک زندگی کاملاً مجازی برای خودمان  بسازیم. شبکه‌های اجتماعی ممکن است برای ما کاربردی شخصی یا حرفه‌ای داشته باشند. داشتن یک شخصیت خوب در این فضا به ما کمک می‌کند از دیگران متمایز شویم و به روش‌های مختلفی آن اثری که می‌خواهیم و احتمالاً در دنیای حقیقی نداریم، را بر دیگران بگذاریم. علاوه بر این، داشتن یک شخصیت معتبر و جذاب در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس منجر شود و حتی در خیلی از مواقع یک منبع درآمدی خوب باشد.

ویژگی‌های شخصیت رسانه‌های اجتماعی، بسته به موقعیت، هدف و ترجیحات فرد می‌تواند متفاوت باشد. مجموع این ویژگی‌ها؛ مانند شوخ طبعی، کاریزما، اعتبار و خلاقیت و… ۱۲ تایپ شخصیتی در فضای مجازی ایجاد می‌کند. به احتمال زیاد ما در فضای مجازی با بیشتر این شخصیت‌ها برخورد داشته‌ایم و یا حتی ممکن است خودمان هم در یکی از این گروه‌ها قرار بگیریم. پیش از پرداختن به تایپ‌های شخصیتی در فضای مجازی لازم است این نکته را یادآوری کنیم که همه‌ی افراد فعال در رسانه‌های اجتماعی محدود به این ۱۲ مدل نمی‌شوند؛ اما آن‌ها رایج‌ترین انواع شخصیت در فضای مجازی هستند.

 

انواع شخصیت‌های رسانه‌های اجتماعی

۱. تماشاچی‌ها  

تماشاچی‌ها دسته‌ی بزرگی از کاربران شبکه‌های اجتماعی هستند که ترجیح می‌دهند همه چیز را از دور نظاره کنند. این‌ها افراد زیادی را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند و اغلب از همه چیز اطلاع دارند؛ اما فعالیت خودشان بسیار محدود است. با اینکه تماشاچی‌ها حساب‌های کاربری شخصی دارند؛ اما چون عکس یا ویدئویی از خودشان به اشتراک نمی‌گذارند کسی جز اسمشان چیزی از آن‌ها نمی‌داند. مثلاً اگر یک تماشاچی توئیتر داشته باشد، فقط توئیت دیگران را ری‌توئیت می‌کند و هیچ محتوایی را خودش تولید نمی‌کند.

۲. انکارگران

دسته‌ی دیگری از کاربران فضای مجازی، انکارگران یا منکران هستند. آن‌ها در واقعیت به شدت مخالف فضای مجازی هستند و معمولاً به دیگران می‌گویند هیچ حساب کاربری ندارند؛ چرا که فکر می‌کنند اعتراف به حضور در فضای مجازی به معنای اعتراف به اعتبار فضای مجازی است. ولی اتفاقاً بیشتر از بقیه فعال هستند، از تک تک فعالیت اطرافیانشان مطلع‌اند ولی کسی از فعالیت آن‌ها خبر ندارد. انکارگران به شدت منکر این هستند که پست، استوری و پروفایل دیگران را چک می‌کنند؛ ولی بدانید که آن‌ها هیچ چیز را برای رصد کردن از دست نمی‌دهند.

۳. افراطی‌ها

این گروه در فضای مجازی به شدت مشهور هستند و بیشترین تعداد فالوئر را در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند توئیتر و اینستاگرام دارند. آن‌ها در همه چیز افراط می‌کنند. حساب‌های کاربری بی‌انتهایی در همه‌ی شبکه‌های اجتماعی دارند، با افراد بی‌شماری که نمی‌شناسند ارتباط می‌گیرند و بارزترین ویژگی‌ آن‌ها اظهار نظر درباره‌ی همه چیز است. افراطی‌ها از مسائل سیاسی جنوب غرب آسیا تا مسائل مربوط به آموزش و پرورش ژاپن و آتش سوزی در استرالیا را کامل پوشش می‌دهند و معتقدند نظرشان هم قطعاً درست است. اگر چنین کسی را می‌شناسید چه در فضای مجازی و چه در زندگی حقیقی با سرعت از او دور شوید.

۴. ذهن‌ بسته‌ها

از عنوان گروهشان مشخص است که درباره چه کسانی صحبت می‌کنیم. این گروه از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؛ ولی نه بلدند با آن‌ها چه کار کنند و نه فضای رسانه‌های اجتماعی را می‌شناسند. به راحتی به هرکسی اعتماد می‌کنند و هر مطللبی که بخوانند را باور می‌کنند. این گروه بسیار مناسب کلاه‌برداران فضای مجازی هستند.

۵. کاربران خاموش

این دسته از کاربران بسیار جالب هستند؛ هیچ وابستگی به شبکه‌های مجازی ندارند و اصلاً وقتی برای استفاده و یادگیری آن‌ها نمی‌گذارند. از شبکه‌های اجتماعی جدید هم مطلع نیستند. فقط به دلیل حفظ ارتباط با افرادی که در فیسبوک یا اینستاگرام با آن‌ها در ارتباط‌اند و یا به ضرورت یک حساب کاربری خاک گرفته در شبکه‌های اجتماعی دارند.

۶. طاووس‌ها

همه‌ی ما با این گروه برخورد داشته‌ایم. گروهی که فقط دوست دارند خودنمایی کنند. آن‌ها از تمام لحظات زندگی‌شان عکس و فیلم پست می‌کنند. برای گرفتن این عکس‌ها هم مدت‌ها برنامه ریزی می‌کنند که مثلاً یک عکس خاص از باشگاه یا تولدشان با دیگران به اشتراک بگذارند. هویت این گروه در شبکه‌های اجتماعی تصویر محور مانند اینستاگرام یا یوتیوب تعریف می‌شود و بدون این زیست غیرواقعی مجازی‌شان نمی‌توانند زندگی کنند. اصلاً لازم به توضیح بیشتری نیست، شما همین الان هم یک لیست بزرگ از این افراد را در ذهن دارید.

۷. یاوه‌گویان

گلام سفرهای گالیور را می‌شناسید؟ همان آدم کوچولویی که تمام مدت می‌گفت: «من می‌دونستم… کارمون تمومه…» یاوه‌گویان فضای مجازی هم به شدت شبیه گلام هستند. البته اگر گلام فقط انرژی منفی می‌داد، این گروه علاوه بر این اهل توهین هم هستند. خیلی رندم اگر یک پست در اینستاگرام را باز کنید احتمالاً با کامنت یکی از آن‌ها مواجه شوید. مهم نیست محتوای پست چه چیزی باشد، یک یاوه‌گو حتماً موردی برای اهانت یا ایراد گرفتن و یا تزریق انرژی منفی پیدا می‌کند. آن‌ها هرچیزی که برخلاف خواسته‌های خودشان باشد را بد می‌دانند و به خودشان این اجازه را می‌دهند که به همین خاطر به دیگران توهین کنند.

۸. چند شخصیتی‌ها 

این گروه هم حساب‌های کاربری زیادی با نام‌های مختلفی دارند. علت این کارشان این است که گروه‌های دوستی و علاقه‌مندی‌های مختلف و بعضاً بی‌ربط بهم دارند و نمی‌خواهند که دوستانشان از سایر ارتباطات و علاقه‌هایشان مطلع شوند. مهم‌ترین ویژگی آن‌ها ترس از رانده شدن است و به همین دلیل نمی‌توانند آنچه که واقعا هستند را بپذیرند و به دیگران نشان دهند.

۹. ارواح

ممکن است ارواح شبیه به کاربران خاموش به نظر بیایند؛ ولی تفاوت‌هایی با آن‌ها دارند. شبکه‌های اجتماعی برای ارواح یک ابزار است و سبک زندگی نیست. آن‌ها حتی برای ارتباط با دوستانشان هم از فیسبوک یا اینستاگرام استفاده نمی‌کنند. شبکه‌های اجتماعی را دارند؛ چون همه مردم آن‌ها را دارند و نه چون احساس نیاز می‌کنند. اهل خرید آنلاین یا ارتباط گرفتن با دیگران نیستند و ترجیح می‌دهند در فضای واقعی زندگی کنند. اغلب افراد این گروه افراد مسنی هستند که اگر پست‌های اینستاگرامی فامیل یا دوستان را نشانشان دهید، خوششان می‌آید؛ ولی تمایلی به فعالیت کردن ندارند.

۱۰. خبررسان‌ها

تنها دلیل حضورشان در فضای مجازی، کسب اطلاعات و رساندن آن‌ها به دیگران است. برخی از فراد این گروه مایل‌اند اطلاعاتی از دوستان و آشنایان پیدا کنند و به دیگران بگویند و برخی خبرهایی از آب شدن یخ‌های قطبی و پیروزی فلان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یکی از کشورهای آمریکای لاتین را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

۱۱. کوئیزرها

این گروه بیشتر شامل نوجوان‌ها می‌شود. آن‌ها بسیار مشتاق‌اند تا تست‌های خودشناسی بدهند یا سؤالاتی را پاسخ دهند تا بدانند شبیه به کدام شخصیت انیمه‌ی محبوبشان هستند و یا اگر در یک کتاب زندگی می‌کردند، چه ویژگی‌هایی داشتند. بعضی از افراد این گروه هم دوست دارند سؤالات دانستی یا هوش را پاسخ دهند.

۱۲. تأییدجویان

جویندگان تأیید حتی از دور هم قابل شناسایی هستند. نظر فالوئرها برای آن‌ها بسیار اهمیت دارد. اگر کسی از آن‌ها ایراد بگیرد بسیار ناراحت می‌شوند و هر لایک برایشان مهم است. آن‌ها از هشتگ‌های ترند استفاده می‌کنند تا تأیید آدم‌های بیشتری را بگیرند؛ تمام روز و شب را فقط به فضای مجازی و تأیید دیگران فکر می‌کنند.

 

ممکن است شخصیت شما ترکیبی از چند شخصیت نام برده در بالا باشد. در فضای امروز جامعه ما نمی‌توانیم زندگی بدون رسانه‌های اجتماعی را متصور شویم؛ حتی اگر در گروه ارواح باشیم. ساخت یک شخصیت مثبت و اثرگذار در فضای مجازی بسیار مثبت و اثرگذار است و به راحتی نمی‌توانیم آن را بسازیم. ولی خواه ناخواه همه ما یک شخصیت مجازی مجزا از شخصیت حقیقی‌مان داریم.

اجرای ناقص قانون جمعیت/ گله‌مندی مجلس از سازمان برنامه/۶

اجرای ناقص قانون جمعیت/ گله‌مندی مجلس از سازمان برنامه

حدود یک سال و نیم از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می‌گذرد و نمایندگان مجلس از عملکرد برخی از دستگاه‌ها به ویژه سازمان برنامه و بودجه در اجرای این قانون گله‌مند هستند.

به گزارش مهر۳۰ اردیبهشت ۹۳ بود که سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ و در آن ابلاغیه تاکید شده بود «با عنایت به اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی و با توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیت کنونی کشور به عنوان یک فرصت و امتیاز و در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری در سال‌های گذشته، سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغ می‌گردد. با در نظر داشتن نقش ایجابی عامل جمعیت در پیشرفت کشور، لازم است برنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیتی انجام گیرد. همچنین ضروری است با هماهنگی و تقسیم کار بین ارکان نظام و دستگاه‌های ذیربط در این زمینه، اقدامات لازم با دقت، سرعت و قوت صورت گیرد و نتایج رصد مستمر اجرای سیاست‌ها گزارش شود.»

ضرورت توجه به مسئله فرزندآوری

در این سال‌ها هر یک از دستگاه‌ها به نوعی اقداماتی را برای عمل به سیاست‌های کلی جمعیت انجام دادند، اما این اقدامات از نظر رهبر انقلاب کافی نبوده است، به گونه‌ای که مقام معظم رهبری ۲۲ تیر ماه ۹۹ در اولین دیدار نمایندگان مجلس یازدهم با ایشان به مقوله فرزندآوری تاکید و فرمودند: «مسئله فرزندآوری و مسئله نسل بسیار مهم است؛ این موضوعی است که بنده بارها (۳) در این چند سال اخیر تکیه کرده‌ام و تأکید کرده‌ام، [ولی] متأسفانه حالا که انسان نتایج را نگاه می‌کند، معلوم می‌شود که خیلی این تأکیدها تأثیر زیادی نداشته. اینها احتیاج دارد به قانون، احتیاج دارد به دنبال‌گیری جدی دستگاه‌های اجرایی و بایستی به جد مسئله فرزندآوری را مهم دانست و از پیری جمعیت ترسید. حالا خارجی‌ها را کار نداریم؛ دشمن، دشمن است؛ اما بعضی کج‌سلیقگی‌ها را متأسفانه آدم در داخل مشاهده می‌کند -یک جایی خواندم- که می‌گویند «آقا! پیری جمعیت اشکالی ندارد»! چطور اشکالی ندارد؟ یکی از پرفایده‌ترین ثروت‌های یک کشور، جمعیت جوان در یک کشور است که ما بحمدالله از اوایل انقلاب تا امروز برخوردار بوده‌ایم و اگر بنا باشد بعداً برخوردار نباشیم، یقیناً عقب خواهیم ماند.»

اجرای ناقص قانون جمعیت/ گله‌مندی مجلس از سازمان برنامه

لبیک مجلس به فرمان رهبری

پیرو فرمایش رهبر معظم انقلاب، در اولین روزهای کاری مجلس یازدهم طرحی که بعداً با عنوان «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» نام‌گذاری شد، با امضای ۱۰۰ نفر از نمایندگان در جلسه علنی اعلام وصول شد. این طرح با محتوای محدودتری، ۱۰ سال قبل در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب و به توصیه مقام معظم رهبری برای پیگیری و نظارت قوی‌تر به مجلس آمده، اما در دو دوره پیشین مجلس به سرانجام نرسیده بود. پس از امر و تأکید مجدد ایشان در اولین دیدار با نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در تیر ماه ۹۹، مجلس با جدیت بیشتری این طرح را دنبال کرد.

هیئت رئیسه مجلس، طرح اولیه را به کمیسیون فرهنگی ارجاع داد که در آنجا با استفاده از مطالعات آماری و پژوهش‌های سیاست‌گذاری و علمی در حوزه جمعیت و با بررسی اسناد بالادستی مانند سیاست‌های کلی جمعیت و خانواده و نقشه مهندسی فرهنگی کشور، استفاده از ظرفیت کارشناسی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرکز پژوهش‌ها و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و دعوت از دستگاه‌های اجرایی مرتبط و برگزاری جلسات کارشناسی متعدد از سوی دیگر، طرحی جامع تدوین شد. در نهایت طرحی با ۹۰ ماده آماده بررسی در صحن مجلس شد که با توجه به اینکه یکسری طرح‌های معیشتی و لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در دستورکار و اولویت بررسی در صحن مجلس بود، نمایندگان مجلس در آبان ماه ۹۹ با بررسی و تصویب نهایی این طرح در کمیسیون مشترک مجلس بر اساس ظرفیت اصل ۸۵ موافقت کردند تا طرحی پخته و جامع در کمیسیون مشترک بررسی و تصویب شود.

اجرای ناقص قانون جمعیت/ گله‌مندی مجلس از سازمان برنامه

حمایت مجلس از خانواده

کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت طی فعالیت خود تا بهمن ماه سال ۱۳۹۹ به طرحی با ۷۳ ماده دست یافت که مخاطبان مختلف و موضوعات مرتبط را به طور جامع و دقیقی در برمی‌گرفت و نهایتاً قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در تاریخ ۱۴۰۰/۷/۲۴ در کمیسیون مذکور به تصویب رسید و محمدباقر قالیباف پس از تأیید این قانون از سوی شورای نگهبان، گفت: «مفتخریم قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس یازدهم به سرانجام رسید.»

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت منافع خانواده‌ها در اولویت قرار گرفته، اظهار داشت: «در این قانون خانواده‌ها در اولویت تسهیلات مسکن، مشوق‌های اقتصادی، تسهیلات آموزشی و تسهیلات شغلی قرار می‌گیرند و در یک جمع بندی می‌توان گفت حمایت از خانواده و مادران در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی و اجتماعی کشور در اولویت خواهد بود. تلاش مجلس بر این است که در سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری طوری تدبیر شود که جامعه بیش از دهه‌های اخیر دوستدار فرزندآوری و تشکیل خانواده باشد و خانواده کماکان محوریت خود را به عنوان مهمترین جز تشکیل دهنده جامعه ایرانی و اسلامی حفظ کند.»

دستور رئیس‌جمهور برای اجرای قانون جوانی جمعیت

همچنین حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در جلسه ستاد ملی جمعیت، موضوع جمعیت را از جمله موضوعات کلیدی و محوری کشور عنوان کرد و با اشاره به فرصت بسیار کوتاه برای عبور از بروز مشکل جمعیتی، بر ضرورت توجه و اقدام جدی دستگاه‌های مسئول نسبت به وظایف خود در این باره تأکید کرد.

وی به اهمیت فرهنگ‌سازی در موضوع جمعیت اشاره کرد و دستور داد کارگروه ویژه‌ای در زیرمجموعه ستاد ملی جمعیت و متشکل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر دستگاه‌های فرهنگی برای تولید محتوای فرهنگی درباره جمعیت تشکیل شود.

اجرای ناقص قانون جمعیت/ گله‌مندی مجلس از سازمان برنامه

رئیس جمهور همچنین بر پیگیری جدی اجرای مصوبات ستاد و قانون جوانی جمعیت از سوی دبیرخانه ستاد ملی جمعیت تأکید کرد و گفت: «اگر دستگاه‌های اجرایی در حین اجرای این قانون با نواقصی مواجه شدند، پیشنهادات اصلاحی خود را به دبیرخانه ارائه کنند تا پس از بررسی و تصویب برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شود.»

سازوکار مجلس برای افزایش جمعیت

نگاهی به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نشان می‌دهد که مجلس برای جوانان در آستانه ازدواج تسهیلاتی نظیر اعطای وام با ضمانت‌های آسان، افزایش ۷.۵ برابری حق عائله‌مندی به مدت ۵ سال، اختصاص وام ودیعه مسکن، افزایش محدوده سنی در استخدام جدید یک سال به ازای تأهل، تأسیس مراکز مشاوره مبتنی بر سبک زندگی ایرانی اسلامی در مراکز آموزش عالی و فرهنگ‌سازی در خصوص ازدواج را در نظر گرفته است.

علاوه بر این، یکی از مشکلات زوجین نابارور هزینه‌های گزافی است که باید برای درمان بپردازند که مجلس در این قانون در مورد درمان زوجین نابارور و پیشگیری از ناباروری اقدامات مؤثری چون تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفتن درمان تمامی زوج‌های نابارور، تجهیز و راه‌اندازی یک مرکز تخصصی ناباروری سطح ۲ در دانشگاه علوم پزشکی و سطح ۳ در هر استان و حمایت از شرکت دانش‌بنیان تولید اقلام و تجهیزات درمان ناباروری را در راستای درمان ناباروری و کمک به زوجین علاقه‌مند به فرزندآوری مورد توجه قرار داد.

مجلس برای حمایت‌های دوران بارداری و شیردهی هم تسهیلاتی مانند پوشش بیمه‌ای آزمایش‌های مادر و جنین بر اساس ضوابط قانونی، تحت پوشش کامل قرار دادن کلیه مادران در دوران بارداری و شیردهی تا پایان ۵ سالگی کودکان بر اساس آزمون وسع، ارائه رایگان سبد تغذیه و بسته بهداشتی مادران باردار، شیرده و دارای کودک زیر ۵ سال، کاهش هزینه‌های روحی و روانی و اقتصادی دوران بارداری و جلوگیری از القای هر گونه ترس و هراس نسبت به بارداری، اصلاح روش‌های غربالگری و استانداردسازی مقادیر مثبت و منفی کاذب نتایج آزمایش‌ها در نظر گرفت.

تسهیلات مسکن هم به خوبی در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده آمده است، به گونه‌ای که تأمین زمین یا واحد مسکونی حداکثر ۲۰۰ متری به قیمت تمام شده با ۲ سال تنفس و ۸ سال قسط‌بندی پس از تولد فرزند سوم تا اختصاص ۷۰% ظرفیت منازل مسکونی سازمانی به کارکنان فاقد مسکن با حداقل ۳ فرزند در این قانون دیده شده است و اختصاص حداقل ۱۰% بودجه برنامه‌های تولیدی و فیلم برای تولید محتوا با محوریت جوانی جمعیت، اهدای جایزه سالیانه ملی جوانی جمعیت بر اساس شاخص اثرگذاری بر رشد ازدواج و فرزندآوری در جامعه مخاطب، تدوین برنامه‌های تلویزیونی مطالبه‌گری اجرای قانون جوانی جمعیت و اختصاص یک سوم ظرفیت تبلیغات محیطی به موضوع فرزندآوری و جمعیت هم از جمله اقدامات فرهنگی است که در این قانون به صورت ویژه به آن‌ها توجه شده است.

عملکرد دولت زیر ذره‌بین مجلس

مجلس در اواخر آذر سال ۱۴۰۱ در یکی از جلسات نظارتی خود گزارش مشترک کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و بهداشت و درمان در مورد نحوه عملکرد دستگاه‌های مسئول در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را در صحن مجلس شورای اسلامی بررسی کرد که بر اساس این گزارش وزارت بهداشت با تصویب ۷ فقره مقرره از ۸ مقرره‌ای که تصویب آنها را به عهده داشته و اجرای ۳۸ حکم و در حال اجرا بودن ۱۶ حکم اجرایی دیگر، دارای بهترین عملکرد بوده است. وزارت راه و شهرسازی، وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان از دیگر دستگاه‌هایی هستند که می‌توان عملکرد آنها را مثبت ارزیابی کرد و دستگاه‌هایی مانند ستاد ملی جمعیت، سازمان برنامه و بودجه، سازمان صدا و سیما و وزارت کشور عملکرد مورد انتظار را نداشتند.

در این گزارش نظارتی مجلس تاکید شد که علت اجرا نشدن برخی از احکام قانون، عدم تأمین بودجه اعلام شده است، در حالی که باید اعتبارات ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون توسط سازمان برنامه و بودجه تهیه و به تصویب ستاد ملی جمعیت می‌رسید.

استنکاف سازمان برنامه و بودجه از اجرای قانون

امیرحسین بانکی‌پور، رئیس کمیسیون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از عدم تخصیص بودجه مصوب قانون جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۱ به دستگاه‌های مربوطه، می‌گوید: «سازمان برنامه و بودجه هیچ اعتباری برای اجرای این قانون به وزارتخانه و دستگاه‌های ذیربط تخصیص نداده است.»

اجرای ناقص قانون جمعیت/ گله‌مندی مجلس از سازمان برنامه

این نماینده مجلس تاکید کرد: «مقام معظم رهبری در سیاست‌های برنامه هفتم توسعه نیز بر موضوع جوانی جمعیت تاکید فرمودند، اما متأسفانه سازمان برنامه و بودجه به این موضوع اهمیتی نمی‌دهد و طبق ادعای آنان شش هزار میلیارد تومان از بودجه بخش جمعیت صرف پرداخت حقوق و دستمزد شده و این کارها نشان‌دهنده آن است که سازمان برنامه و بودجه به صورت کلی توجهی به مقوله فرهنگ ندارد.»

بی‌توجهی به بحران پیری جمعیت

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «۱۱ هزار میلیارد تومان بودجه جمعیت برای سال جاری بوده که بین وزارتخانه‌های مختلف توزیع شده و طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ جدول تقسیم بودجه را سازمان برنامه و بودجه و ستاد ملی جمعیت مشخص می‌کند، این اعتبار در ستاد ملی جوانی جمعیت هم مصوب شد و رئیس‌جمهور هم تاکید داشت اما سازمان برنامه تاکنون از پرداخت آن استنکاف کرده است.»

بانکی‌پور با بیان اینکه مسیر سازمان برنامه و بودجه تغییری نکرده و مانند گذشته در بر همان پاشنه می‌چرخد، اظهار داشت: «هنوز بحران پیری جمعیت را جدی نگرفته‌اند و باید به ملت و آیندگان پاسخگو باشند. فرصت اندکی داریم تا بحران پیری جمعیت را جبران کنیم و سازمان برنامه که باید بیش از همه حمایت و پیگیری کند، نسبت با این موضوع بی‌تفاوت است.

وی به این نکته هم اشاره کرد که با وجود رشد ۴۲ درصدی بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۲، هر کدام از ردیف‌های بودجه ۲۰ تا ۵۰ درصد رشد داشته اما بودجه جوانی جمعیت را ۳۷ درصد کم کرده‌اند که این موضوع به خوبی بیانگر بی‌تفاوتی و رویکرد ناصواب سازمان برنامه و بودجه نسبت به بحران پیری جمعیت است.

تقریباً هیچ!

همچنین زهره سادات لاجوردی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: «تا پایان سال ۱۴۰۱، از ۱۰ هزار میلیارد تومان (همت) بودجه مربوط به قانون جوانی جمعیت، هیچ بودجه‌ای برای اجرای این قانون تخصیص نیافت.»

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: «سیاست فرزند کمتر با کار فرهنگی سنگین و مستمر شروع شد و با نرخ رو به رشد کار فرهنگی تداوم یافت و به نتیجه مطلوب آن زمان رسید، اما متأسفانه در بحث افزایش جمعیت نقش مؤلفه‌های فرهنگی آن طور که باید و شاید شناخته و ارج نهاده نشده در حالی که باید حداقل پس از یک سال از تصویب قانون، پیوست‌های فرهنگی برای خانواده‌های دارای شرایط مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تهیه می‌شد.»

همچنین اخیراً حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از عدم اجرای کامل قانون جوانی جمعیت انتقاد کرد و گفت: «ما در حال ورود به سیاهچاله جمعیتی هستیم. قانون جمعیت که ۷۳ ماده داشته و ۲۳۶ الزام و تکلیف را متوجه دستگاه‌ها می‌کند، مصوبه مجلس است اما بسیاری در اجرای این قانون کم کارند.»

مأموریت قالیباف به وزیر کشور

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه نظارتی مجلس درباره نحوه اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: «متاسفانه هنوز بخشی از آئین‌نامه‌های این قانون تکمیل نشده است.»

اجرای ناقص قانون جمعیت/ گله‌مندی مجلس از سازمان برنامه

رئیس مجلس به وزیر کشور مأموریت بررسی و پایش اجرای این قانون در سطح کشور را داد و تاکید کرد: «موضوع جوانی و حمایت از خانواده به همه جغرافیای کشور مربوط می‌شود و از کارهایی است که حتماً تقسیم کار ملی و استانی نیاز دارد. البته بعضی از نمایندگان اعلام کردند که دغدغه استانداران اجرای قانون جوانی جمعیت نیست. در حالی که در حوزه استانی این امر لازم است و باید وزیر کشور به این موضوع توجه کند.»

بانک‌ها سخت‌گیری می‌کنند

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، بر این نکته تاکید کرد که از آنجایی که برخی از مردم هنوز مطمئن نیستند دولت به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به درستی عمل می‌کند یا خیر، به نظر می‌رسد هنوز گفتمان و وفاق جمعی در کشور برای این موضوع ایجاد نشده است.

وی به تسهیلاتی که در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پیش‌بینی شده اشاره کرد و گفت: «موانعی در ارائه تسهیلات ازدواج و فرزندآوری وجود دارد که باید مرتفع شود، چرا که بانک‌ها برای اعطای وام ازدواج و فرزندآوری سخت‌گیری می‌کنند و خواستار معرفی چند ضامن کارمند رسمی از متقاضیان هستند.»

کُمیت‌مان لنگ می‌زند!

همچنین سید جلیل میرمحمدی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو مهر، درباره میزان اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، گفت: «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در صورتی می‌تواند مؤثر باشد که به خوبی اجرا شود و بر اجرای آن هم به خوبی نظارت شود.»

وی تاکید کرد: «برخی از موارد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به خوبی اجرا شده اما در یکسری از موارد کُمیت ما در اجرای این قانون لنگ می‌زند و نیاز است که نظارت جدی‌تری از طرف مجلس برای اجرای دقیق این قانون انجام شود و دستگاه‌های دولتی هم باید با اهتمام بیشتر و بهتری نسبت به اجرایی کردن این قانون اقدام کنند.»

با همه این تفاسیر و با توجه به تأکیدات مؤکد رهبر معظم انقلاب برای توجه به مقوله جمعیت، لازم است همه دستگاه‌هایی که به روشنی در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مشخص شدند، به وظایف قانونی خود عمل کنند و مجلس شورای اسلامی هم باید در جلسات نظارتی خود باز هم نحوه اجرای این قانون را مورد ارزیابی قرار دهد. همچنین ضرورت دارد راهکارهای اجرای دقیق این قانون و اعتبارات لازم برای آن در برنامه هفتم توسعه که به زودی قرار است در مجلس مورد بررسی قرار گیرد، مورد عنایت ویژه قرار گیرد.

 

 

آمار عجیب میانسالان در ایران/۵

پیش‌بینی‌های جمعیت‌شناسان از آن حکایت دارد که در سال ۱۴۲۰ و شاید زودتر نرخ رشد جمعیت ایران صفر می‌شود.

 آمار عجیب میانسالان در ایران

به گزارش تابنتاک به نقل از ایسنا، بنا بر اظهارات جمعیت شناسان در حال حاضر ایران در مرحله سوم انتقالی جمعیت قرار دارد که در این مرحله باروری و مرگ و میر رو به کاهش می رود. درواقع می توان گفت رشد طبیعی جمعیت ایران، در حال حرکت به سمت صفر است و از سوی دیگر پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارد که در سال ۱۴۲۰ و شاید زودتر نرخ رشد جمعیت صفر شود.

ورود ایران به پنجره جمعیتی از سال ۱۳۸۵
در این میان کشورهایی که بیش از دو سوم جمعیتشان بین ۱۵ تا ۶۴ سال باشند، در «پنجره جمعیتی» یا «پنجره فرصت جمعیتی» قرار دارند چراکه بالاترین سهم جمعیت شان در سن فعالیت است. در چنین شرایطی کشورهایی که جمعیت در سن فعالیت آنها در اشتغال تام هستند می توانند از این فرصت پنجره جمعیتی استفاده کرده و به بهره وری کامل برسند.

نرخ رشد جمعیت ایران در این سال صفر می‌شود | عامل تلخ توقف رشد جمعیت در کشور | تسهیلات فرزندآوری زوجین را به بچه‌دار شدن ترغیب نمی‌کند

جمعیت جدید ایران اعلام شد | نسبت جمعیت جوان ایران به میانسالان و سالمندان | آهنگ رشد جمعیت ایران به زیر یک درصد رسید
ایران نیز از سال ۱۳۸۵ وارد مرحله پنجره جمعیتی شده و به طور طبیعی باید ۳۰ تا ۴۰ سال در این مرحله پنجره جمعیتی بماند و سپس وارد مرحله سالخوردگی شود.

جمعیت میانسال کشور
از سوی دیگر به گفته کارشناسان ۲، ۳ دهه‌ای می شود که ایران از مرحله پنجره جمعیتی عبور کرده و گرچه جمعیتش از مرز ۸۵ میلیون نفر گذشته است اما در حال حاضر ۴۴ درصد از جمعیت کشور را میانسالان تشکیل می دهند.

دکتر علی‌اکبر محزون مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار و اقتصاد خانوار مرکز آمار ایران در برنامه‌ای رادیویی با بیان اینکه سایت مرکز آمار ایران در چند روز گذشته نشان داد جمعیت ایران از مرز ۸۵ میلیون نفر عبور کرده، در عین حال اعلام کرده است: حدود ۲۴ درصد از جمعیت کشور را کودکان و نوجوانان زیر ۱۵ سال تشکیل می‌دهند، ۲۵ درصد از جمعیت کشور شامل جوانان ۱۵ تا ۲۹ساله و ۴۴ درصد میانسال و مابقی هم سالمندان بالای ۶۵ سال هستند که این نشان می‌دهد ساختار غالب جمعیتی کشورمان را ساختار میانسالی تشکیل می‌دهد.

بیشتر شدن جمعیت مصرف‌کننده نسبت به جمعیت مولد
به گفته وی، آهنگ رشد جمعیت از دهه ۶۰ شروع شد و تا آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ انجام گرفت به ۱/۲۴ درصد رسید اما از آن سال تاکنون همان روند کاهشی ادامه پیدا کرده به‌طوری‌که الان به زیر یک درصد حدود ۰.۷۷ صدم درصد رسیده است.

محزون با اذعان به تأثیر مثبت رشد جمعیت بر رشد و توسعه اقتصادی اظهار کرده است: بیشتر بودن جمعیت مولد کشور نسبت به جمعیت مصرف‌کننده تحت عنوان «پنجره جمعیتی» تعریف می‌شود که ما الان از ۲، ۳ دهه آن عبور کردیم و حدود ۲ دهه دیگر باقی‌مانده و روند کنونی آهنگ جمعیت نشان می‌دهد که به صفر و حتی منفی هم خواهد رسید.

روند کاهشی ازدواج در کل کشور به جز یک استان | میانگین سن زنان و مردان ایرانی در فرزندآوری | در دو سال اول ازدواج بچه دار شوید
همچنین بنا بر اظهارات این کارشناس، سیاست‌های تشویقی تنها یک بخش از سیاست‌های جمعیتی است و توانمندسازی جمعیتِ در سن کار و مشاوره، آموزش و ترویج فرزندآوری نیز از مواردی است که باید اجرایی شود.

میانگین سن ازدواج زنان و مردان در ایران
از سوی دیگر مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار و اقتصاد خانوار مرکز آمار ایران در صحبت های خود این نکته را نیز عنوان کرده است که با تشکیل ستاد ملی جمعیت از سال گذشته تا الان، آمار موالید در برخی مناطق افزایش و در مناطقی هم کاهش پیدا کرده است و در حالی میانگین سن ازدواج ۲۴ سال برای آقایان و ۲۳ سال برای خانم‌هاست که سن ازدواج در برخی کلان‌شهرها که نسبت به دیگر مناطق کشور رفاه بیشتری دارند، متأسفانه بالاتر از میانگین کشوری است.

با توجه به شرایط جمعیتی یاد شده و مضیقه زمانی ایران برای افزایش جمعیت، نمایندگان مجلس در سال ۱۴۰۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را به تصویب رساندند.

حمایت از جوانان در آستانه ازدواج یا زوجین جوان، زوجین نابارور و پیشگیری از ناباروری، حمایت از مادران برای دوران بارداری و زایمان و شیردهی، حمایت از خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر، دریافت خودرو توسط مادر به‌ازای تولد فرزند دوم به بعد به شکل دولتی و بدون قرعه کشی، دریافت زمین به ازای تولد فرزند سوم، حمایت‌های مالی برای تولد چندقلوها و به طور کلی ارائه تسهیلات اقتصادی و اجتماعی به خانواده‌ها مهمترین مولفه‌هایی است که این قانون ۷۳ ماده‌ای دنبال می‌کند.

با این وجود همانطور که علی اکبر محزون در مصاحبه خود عنوان کرده بود، از سال گذشته تا کنون و با تشکیل ستاد ملی جمعیت آمار موالید در برخی مناطق رو به افزایش و در مناطق رو به کاهش رفته است و این امر نشان می دهد همچنان مشوق‌های قانون جوانی جمعیت به درستی اجرا نمی‌شود.

فقط ۲۰ درصد خودروی مادران برای تولد فرزند محقق شد
کما اینکه فاطمه محمدبیگی رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی نیز طی مصاحبه‌ای رادیویی به موانع اجرایی بر سر راه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز اشاره کرده و گفته است: در ماده خودروی مادران به‌صراحت ذکر شده به‌ازای تولد فرزند دوم به بعد مادر می‌تواند یک نوبت به شکل دولتی خودرو بگیرد که قرار بود بدون قرعه‌کشی و ۵۰ درصد ظرفیت خودروی تولیدی به این قانون اختصاص داده شود اما بیش از ۲۰ درصد هم محقق نشد.

محمدبیگی همچنین با اشاره به اینکه از ۴۱۱ هزار نفر واجد شرایط ثبت‌نام خودرو ۸۹ هزار و ۵۰۰ مادر خودروی خود را تحویل گرفتند، اظهار کرده است: انتظار داریم مابقی افراد در لیست انتظار نیز خودروی خود را تحویل بگیرند.

از سوی دیگر به گفته وی، نزدیک به ۸۷ هزار نفر برای مسکن ۳ فرزندی ثبت‌نام کردند اما کمتر از ۱۰۰ فقره تحویل شده و دلیلش هم این بود که آیین‌نامه این قانون خیلی دیر در وزارت راه و شهرسازی تصویب شد.

در عین حال نمی توان تاثیر عوامل فرهنگی در تغییر نگرش افراد برای فرزندآوری را نیز کتمان کرد. گواه این گزاره نیز سخن رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس است.

فرزندآوری در ایران موضوعی اقتصادی است، نه فرهنگی
به گفته محمد بیگی، طبق آمارها منطقه شمال تهران و ۷ استان برخوردار کشور کمترین میزان تولد را دارند و این یعنی عوامل نگرشی و ترویج فرهنگ غرب بیشتر از عامل اقتصاد بر این موضوع تأثیر گذاشته است.

به تصریح رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس، تمایل به فرزندآوری در دنیا یک موضوع فرهنگی و نگرشی است اما در ایران هنوز یک موضوع صرفاً اقتصادی محسوب می‌شود.

وی در این راستا تاکید کرده است: بدون توجه به آیات قرآن و روایات دینی، متأسفانه والدین از رزق‌ و روزی فرزندان می‌ترسند و بعضاً شاهد سقط‌جنین هستیم که گناهی نابخشودنی است.

وی افزود: ما باید به رزاقیت خداوند اعتماد داشته باشیم چون اقتصاد عامل اولیه برای فرزندآوری نیست و مطالعات اقتصادی و اجتماعی نیز همین مطلب را نشان می‌دهد.

محمدبیگی معتقد است که گرچه زیرساخت مسکن و اشتغال جوانان نیز می‌تواند یک مشوق باشد اما طبق آمارها در منطقه شمال تهران کمترین میزان تولد را داریم و ۷ استان برخوردار کشور نیز کمترین میزان تولد را دارند و این نشان می‌دهد که عوامل نگرشی و ترویج فرهنگ غرب بیشتر از عامل اقتصاد بر این موضوع تأثیر گذاشته است.

روند افزایشی مصرف دخانیات در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ ساله/ قلیان مهم‌ترین عامل افزایش تمایل به مصرف/۴

روند افزایشی مصرف دخانیات در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ ساله/ قلیان مهم‌ترین عامل افزایش تمایل به مصرف

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به افزایش مصرف دخانیات در نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله، گفت: دلیل اصلی افزایش شیوع مصرف دخانیات در گروه نوجوانان و جوانان ترویج و تمایل به مصرف قلیان است.

به گزارش ایسنا، دکتر جعفر جندقی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در نشست خبری به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات، گفت: حدود ۳۸ درصد مردان و ۴ درصد زنان در منطقه مدیترانه شرقی دخانیات مصرف می‌کنند و در برخی از کشورها ۵۷ درصد مردان و ۲۹ درصد زنان مصرف کننده دخانیات هستند. در منطقه مدیترانه شرقی شیوع مصرف دخانیات در پسران ۴۲ درصد و در دختران ۳۱ درصد در گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال گزارش می‌شود و این یک زنگ خطر جدی است که در آینده مصرف کنندگان مواد دخانی افزایش خواهد یافت.

وی افزود: دلیل اصلی افزایش شیوع مصرف دخانیات در گروه نوجوانان و جوانان، ترویج و تمایل به مصرف قلیان است.

 

هزینه مصرف دخانیات برای کشور بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درخصوص وضعیت شیوع مصرف دخانیات در جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: حدود ۶۰ هزارنفر به دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند. سالانه میانگین بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان در اثر استعمال دخانیات در کشور از بین می‌رود و بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های بهداشتی و درمانی ناشی از مصرف دخانیات می‌شود و این جدا از ناتوانی‌ها، از کارافتادگی‌ها و…. است که با احتساب آنها هزینه مصرف دخانیات برای کشور بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است.

 

روند رو به  افزایش مصرف دخانیات بین نوجوانان، جوانان و بانوان

او تاکید کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته در سال ۱۴۰۰ در افراد بالای ۱۸ سال در کل ۱۴.۰۱ ، میزان شیوع مصرف دخانیات در کشور است که در زنان ۴.۴۴ درصد و در مردان ۲۵.۸۸ درصد بوده است. اگر چه روند مصرف دخانیات نسبت به گذشته در کل کندتر شده است اما هنوز هم رشد دارد ولی این مهم است بدانیم این روند در نوجوانان و جوانان و بانوان افزایشی است و یا روند مصرف قلیان افزایشی است و این زنگ خطر را به صدا در می‌آورد که در گروه‌های تاثیر گذار در آینده مصرف دخانیات افزایشی می‌شود.

 

روند افزایشی مصرف دخانیات در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال؛ در زنان ۹۰ درصد و در بین مردان ۳۴ درصد

جندقی ادامه داد: روند افزایشی مصرف دخانیات در سال های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال اتفاق افتاده است که در زنان ۹۰ درصد و در بین مردان ۳۴ درصد افزایش یافته است که این خطرناک است‌. یا روند افزایش مصرف دخانیات در همین سالها در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال را هم شاهد هستیم که در بین مردان ۱۵.۰۶ درصد و در بین زنان ۹۰.۸۸ درصد افزایش یافته است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درباره وضعیت مصرف سیگار بین نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله در بین سالهای ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵، بیان کرد: در پسران ما حدود ۵.۸۸ درصد کاهش مصرف و در دختران ۱۳۳ درصد افزایش مصرف دخانیات طی این سالها را داشتیم‌، در مجموع در سال ۱۳۸۶ در بین این گروه سنی ۳ درصد مصرف دخانیات داشتیم که در سال ۱۳۹۵ به ۳.۴ درصد رسیده است. در صدد هستیم این تحقیقات را امسال هم انجام دهیم تا روند به درستی بررسی شود.

 

نگرانی از مصرف دخانیات با اشکال جدید 

به گزارش ایسنا، جندقی تاکید کرد: درحال حاضر یکی از نگرانی‌های عمده ما مصرف دخانیات با اشکال جدید مانند سیگارهای الکترونیک، ویپ و یا افزودن عطر و طعم به دخانیات و توتون و تنباکو است. به نظر ما همه اینها خطرناک هستند هرچند تلاش می‌شود خطرات آن نشان داده نشود.

وی افزود: در سال ۱۳۸۴به کنوانسیون کاهش مصرف دخانیات پیوستیم و سال ۱۳۸۵ قانون جامع مقابله با دخانیات را داشتیم و از نظر قانونی مواد قانونی قوی داریم ولی در زمینه کاهش دسترسی هم باید فعال باشیم. دسترسی به مواد دخانی بر دو نوع است؛ اول دسترسی مکانی و دوم دسترسی مالی است که در نوع دوم باید قیمت سیگار به گونه‌ای باشد که به راحتی به آن دسترسی نداشته باشند.  یکی از راهکارهای اصلی کاهش مصرف دخانیات در دنیا نیز افزایش قیمت این محصولات از طریق اعمال مالیات سنگین است. برای هر دو مورد دسترسی قوانین حامی وجود دارد.

جندقی تاکید کرد: در قوانین ذکر شده است که فروش نخی سیگار و همچنین فروش به افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است و هر جایی هم مجوز فروش دخانیات را ندارد و باید مجوز مربوطه فروش را کسب کنند که متاسفانه در سنوات گذشته برخی این موضوع را رعایت نکردند. اعمال قوانین باید توسط وزارت صمت و وزارت بهداشت اعمال شود که ما از طریق مرکز سلامت محیط و کار با حدود ۶۰۰۰ بازرس ویژه سعی می‌کنیم وظیفه خود را ایفا کنیم ولی متاسفانه قانون شکنی هم اتفاق می‌افتد.

 

مهلت دکه‌های مطبوعاتی برای رعایت قوانین فروش دخانیات تا خردادماه

تاثیر افزایش قیمت دخانیات بر کاهش مصرف آن

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: به دکه‌های مطبوعاتی هم یک فرصت یکساله از سال گذشته تا خرداد ماه ۱۴۰۲ داده‌ایم که اگر بتوانند قوانین فروش دخانیات را رعایت کنند، طبق ماده ۷ قانون جزو صنوف مجاز فروش حساب شوند.

جندقی با اشاره به تاثیر افزایش قیمت دخانیات بر کاهش مصرف آن، توضیح داد: در قانون بودجه سال جاری ۱۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که افزایش مالیات از محل فروش مواد دخانی داشته باشیم که ۲ هزار میلیارد آن باید به وزارت بهداشت برسد و بخشی از آن برای کاهش مصرف دخانیات هزینه شود و ۱۵۰۰ میلیارد تومان هم برای خرید آمبولانس‌های پیش بیمارستانی از این محل هزینه شود.

مروری بر دیسمورفیا یا اختلال خودزشت پنداری

باتلاق جوجه اردک زشت!

باتلاق جوجه اردک زشت!

آدمها هر روز بیشتر شبیه هم می‌شوند، مثل چندهزارتا کپی از یه نسخه! انگار که در باتلاق زیبایی گیر افتاده باشند و برای رهایی از آن دست به دامان جراحی‌های دیگر می‌شوند فارغ از آنکه بدانند این کارشان بیشتر دست‌وپا زدن و فرورفتن در باتلاقی به اسم زیبایی است!

گروه ایرنا زندگی – آدمها هر روز  بیشتر شبیه هم می‌شوند، مثل چندهزارتا کپی از یه نسخه! انگار که در باتلاق زیبایی گیر افتاده باشند و برای رهایی از آن دست به دامان جراحی‌های دیگر می‌شوند فارغ از آنکه بدانند این کارشان بیشتر دست‌وپا زدن و فرورفتن در باتلاقی به اسم زیبایی است!

باتلاق جوجه اردک زشت!

جراحی به قیمت از دست دادن جان

خودزشت پندارها درباره بدن و ظاهر خودشان تصویر اشتباهی می‌سازند به طوریکه با نقص ظاهری خیالی یا اغراق شده دچار اختلال ذهنی مفرط می شوند. این افراد ممکن است در مورد هر چیزی از بدن خود متنفر باشند اما معمولا در مو، پوست، شکل و اندازه بینی، سینه یا شکم خود عیب و ایراد پیدا می‌کنند. بیشتر دغدغه و نگرانی‌های آنها، تغییردادن وضع فیزیکی و هیکل‌شان است  و برای آن دست به هرکاری می‌زنند که گاهی همین رفتار کار دستشان می‌دهد.

احتمالا در دوست و آشنا و اطرافیان این موردها را دیده باشید، فردی که بیش از حد و به شکل افراطی ورزش می‌کند و از هر مکمل و تزریق پروتئینی به سادگی نمی‌گذرد! و گرفتن رژیمهای سختی که به مرور به فرد آسیبهای جدی روحی و جسمانی می‌زند. صبر کنید ماجرا فقط محدود به این موضوع نمی‌شود و افتادن در تله و دام جراحیهای متعدد زیبایی، مورد دیگر افراد مبتلا به اختلال خودزشت پنداری‌ست، جراحی‌هایی که گاه به قیمت جان آدمها تمام می‌شود.

برای مثال چندوقت پیش‌ کریستینا اَشتِن گورکانی مدل و بدل یک سلبریتی معروف، پس از عمل جراحی زیبایی اخیر خود برای تلاش و دستیابی به شباهت هرچه بیشتر به سلبریتی معروف، دچار ایست قلبی شد و در ۳۴ سالگی درگذشت.

باتلاق جوجه اردک زشت!

علائم خودزشت پنداری

احتمالا شما هم آدمهایی که از جلوی آیینه تکان نمی‌خورند را دیده‌اید، افرادی که بیش از حد با ظاهرشان درگیرند و به آن اهمیت می‌دهند، برای پوشش عیوبی که در بیشتر وقتها حتی واقعی نیست آرایش بیش از حد دارند، مدام در حال تغییر دادن صورت و رفتن زیر تیغ جراحی زیبایی هستند از جراحی بینی تا تغییر ابرو و پف چشم و زاویه فک و صورت گرفته تا کم و زیاد کردن چربی به اطراف بدن! جراحیهای زیبایی که آدمها را تبدیل به فردی خشک و بی روح می‌کند، کپی شده از یک نسخه شبیه بهم که حتی طرز و نوع پوششان هم یکسان است.

با همه این تغییرات باز فرد خوشحال نیست و احساس رضایت ندارد، از آدمها دوری می‌کند چرا که از نظر خودش، نگاه اطرافیان به او فردی با شکل و شمایل زشت است! افراد مبتلا به اختلال خودزشت پنداری، مشکل عزت نفس دارند و این کمبود اعتماد به نفس و رفتارهای دنباله‌دارش می‌تواند زمینه‌ای برای ابتلا به افسردگی و اختلال وسواسی جبری شود.

باتلاق جوجه اردک زشت!

جراحی، مسکن موقت

خیلی وقتها فردی که احساس کمبود و زشتی میکند در تلاش است تا عامل زشتی را هرطور شده برطرف کند، جراحی زیبایی ساده‌ترین راه برای حل مشکلی‌ست که در نظر فرد وجود داد و برای کسانی که دچار بیماری خودزشت پنداری هستند حکم یک مسکن فوری دارد اما دائمی نیست چراکه فرد بعداز  حل کردن نقص جسمانی‌ش، به دنبال نقص دیگر می‌گردد و این چرخه جراحی ادامه دار می‌شود. مثلا مایکل جکسون ،در طول ۳۰ سال با انجام ۱۰۰ عمل جراحی قصد داشت به مفهومی از کامل بودن برسد اما در سالهای پایانی عمرش مشغول ترمیم نقاطی از بدنش بود که بوسیله جراحیهای زیاد آسیب دیده بودند!

باتلاق جوجه اردک زشت!

خودزشت پنداری رو چطور درمان کنیم؟

به گزارش وب گاه تبیان، دارو درمانی و استفاده از روش CBT یا درمان شناختی رفتاری یکی از بهترین روشهای درمان این اختلال به حساب می‌آید روانشناس برای بازسازی شناختی فردی که دچار اختلال است تلاش میکند تا فرد عقاید منفی درباره ظاهر و اندامش را رها کند و این واقعیت را بپذیرد که زیبایی صرفا یک برداشت و نظر شخصی است و میتواند توصیفات خنثی یا بدون ایراد را جایگزین نظرات و انتقادات منفی خود بکند.

 

 

رمزارزها می‌توانند جای دلار را بگیرند؟/۶

حسین مهدی‌تبار
رمزارزها می‌توانند جای دلار را بگیرند؟

تهران- ایرنا- ارزهای دیجیتال مدتی است به عنوان گزینه‌ جایگزین دلار مطرح شده‌اند؛ به‌ویژه بعد از تحریم‌های روسیه که سبب شد برخی از مقام‌های روسی به صراحت از احتمال بهره‌برداری از ارزهای دیجیتال به جای دلار در زمینه پرداخت‌ها بگویند.

با توجه به تنگناهایی که سلسله‌مراتب مسلط غربی بر نظام بین‌الملل، پیش‌روی ارتباطات بانکی و مالی و نیز مبادلات تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و برخی کشورهای درگیر تحریم قرار داده، بخشی از نگاه‌ها متوجه فرصت و مجرایی به نام «رمزارز»‌ها و به طور کلی «ارز دیجیتال» است. در همین حال، تصمیم‌گیری در مورد «حکمرانی دیجیتال» همچون بسیاری از کشورها از چالشی‌ترین موضوع‌های سیاسی_اقتصادی کشور ما در سال‌های اخیر بوده که هنوز جمع‌بندی و چارچوبی مشخص برای آن فراهم نشده است.

در این زمینه، اداره کل پژوهش و بررسی‌های خبری ایرنا در پرونده‌ای به نام «رمزارزها؛ تهدیدات و تمهیدات» به بررسی ابعاد داخلی و خارجی این موضوع پرداخته است.

پیش از این، چند چهره فعال در حوزه بلاک‌چین و حقوق فناوری‌های نوین به تشریح ویژگی‌ و بایسته‌های «بازاری که می‌تواند سوپاپ اطمینان فشار ارزی باشد» و نیز «پول دیجیتال، فرصت‌های تجاری و امکان رقابت با ارزهای فیات» پرداخته‌اند و در گزارشی دیگر کارشناسان اقتصادی به این پرسش پاسخ گفته‌اند که «رمزارزها و دور زدن تحریم‌ها؛ شدنی است؟»

در همین پیوند، پژوهش‌هایی که تاکنون در این زمینه به انجام رسیده در گزارش‌هایی با عنوان «راه و رمز مقررات‌گذاری برای رمزارزها» و «چگونه می‌توان از ارز دیجیتال سود برد؟» مورد توجه و حلاجی قرار گرفته است.

«علی بابک‌نیا» رئیس گروه استخراج انجمن بلاک‌چین نیز در گفت‌وگویی با پژوهشگر ایرنا به تشریح وضعیت استخراج رمزارز و چالش‌های پیش روی این صنعت در کشور پرداخته بود.

از دیگر موارد مرتبط با این مساله که نیاز به بررسی دارد، تأثیر رواج رمزارزها بر دلارزدایی است و اینکه رمزارزها توان قرار گرفتن به جای دلار را دارند یا نه؟ در این گزارش تلاش می‌شود ارتباط ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از راه‌های معاملات غیردلاری و فرآیند دلارزدایی تشریح شود؛ آیا چنانچه ادعاشده، ارزهای دیجیتال به سلطه‌ی دلار در تجارت بین‌الملل پایان می‌دهند؟

دلارزدایی چیست؟
گسترش ارزهای دیجیتال در طول سه سال گذشته، به‌ویژه زمانی که ارزش بیت‌کوین به حداکثر قیمت خود رسیده بود، باعث گمانه‌زنی‌های زیادی شد. از جمله این‌که قرار است روزی بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال جایگزین دلار و سایر ارزهای سنتی شوند. اما این فرضیه تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است؟

رشد قیمت بیت‌کوین، تحلیل‌گران اقتصادی و سیاسی زیادی را به اظهارنظر در مورد سرنوشت ارزهای دیجیتال واداشت. از طرف دیگر در سال‌های اخیر به‌ویژه بعد از تحریم‌های غرب علیه روسیه، پایان سلطه دلار با عنوان دلارزدایی، به بحث داغ رسانه‌ها تبدیل شده است.

در سال‌های اخیر به‌ویژه بعد از تحریم‌های غرب علیه روسیه، پایان سلطه دلار با عنوان دلارزدایی، به بحث داغ رسانه‌ها تبدیل شده استدلارزدایی عبارتی است که به پایان هژمونی دلار به عنوان اصلی‌ترین ارز مرجع تجارت بین‌المللی نسبت داده می‌شود. البته دلارزدایی نباید به جایگزینی ارزی دیگر با دلار تعبیر شود؛ بلکه دلارزدایی حالتی است که در آن اعتبار دیگر ارزها موازی با دلار افزایش یافته و دیگر دلار در تجارت جهانی مسلط نباشد.

«یورو» و «یوآن» چین در میان ارزهای موجود و ارز آینده که شاید گروه «بریکس»(شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای‌جنوبی) به دنبال آن باشد از گزینه‌های معتبری هستند که می‌توانند موجب تنوع ارزی برای پایان سلطه دلار شوند. در چنین حالتی به جای یک ارز دلار، چند ارز متنوع در تجارت بین‌الملل حضور پررنگ خواهند داشت.

ارزهای دیجیتال هم مدتی است که به عنوان گزینه‌ جایگزین مطرح شده‌اند؛ به‌ویژه بعد از تحریم‌های روسیه که سبب شد برخی از مقام‌های روسی به صراحت از احتمال بهره‌برداری از ارزهای دیجیتال به جای دلار در زمینه پرداخت‌ها بگویند. در گذشته نیز احتمال‌هایی در مورد قدرت‌گیری ارزهای دیجیتال مطرح‌شده بود.

«فایننشال تایمز» سال ۲۰۲۲ در گزارشی به مساله اشاره کرده بود که بیت‌کوین می‌تواند جایگزین دلار به عنوان ابزار ذخیره ارزش باشد اما با گذشت زمان بیشتر روشن شد این ادعا چندان دقیق نیست. ارزهای دیجیتال بیش از ارزهای دولتی با چالش‌های جدی برای حضور فعال در تجارت بین‌الملل مواجه‌اند. اگر قرار نیست در فرایند دلارزدایی، یوآن یا هر ارز دولتی دیگری جایگزین دلار شود، ارزهای دیجیتال از اساس توانایی جایگزینی ندارند.

ارزهای دیجیتال با چه مشکلاتی مواجه‌اند؟
نخست این‌که ارزهای دیجیتال مرسوم، پشتیبانی دولتی ندارند؛ البته، ممکن است در آینده با ارزهای دیجیتال دولتی مواجه شویم که موضوع بحث این گزارش نیستند. نبود پشتیبانی دولتی مزایای مهمی دارد؛ از جمله این‌که دولت ها نمی‌توانند تجارت جهانی را مختل کنند. یکی از چالش‌های کنونی غلبه دلار، استفاده‌ دولت آمریکا از این ارز به عنوان سلاح اقتصادی است. وقتی ارز دیجیتال در کنترل هیچ دولتی نباشد، سو استفاده از آن هم ممکن نیست اما از طرف دیگر، همین نبود حمایت دولتی، ضعف ارزهای دیجیتال هم محسوب می‌شود.

دلار به عنوان ارز رایج مبادله‌ای در کنترل و مدیریت فدرال رزرو آمریکاست. این مساله به دولت‌ها این اطمینان را می‌دهد که تلاطم‌های اقتصادی به بحران مالی تبدیل نشود. دلار در کنفرانس «برتون وودز» به عنوان ابزار جلوگیری از تکرار بحران‌های مالی ۱۹۲۹ تعیین شد؛ این بحران در نهایت به جنگ جهانی دوم منجر شده بود. با مدیریت فدرال رزرو بر دلار، تلاش‌شده جهان از تکرار فجایع قبلی در امان باشد. ارزهای دیجیتال اما بدون حمایت دولتی قابل مدیریت هم نیستند.

چالش دوم ارزهای دیجیتال و در صدر آن‌ها بیت‌کوین، فقدان ثبات قیمتی است. پول ابزار ارزش‌گذاری کالا و خدمات است. برای مثال ۱۰ دلار به خودی خود ارزشمند نبوده و وقتی اهمیت دارد که می‌توان در ازای آن کالایی به آن ارزش خریداری کرد.
در نتیجه تغییر ارزش خود دلار به عنوان ابزار ارزش‌گذاری، یک نقطه ضعف محسوب می‌شود. یکی از چالش‌های دلار در حال حاضر همین تغییرپذیری نرخ آن است. این مساله در ارزهای دیجیتال رایج که نوسان شدیدتری نسبت به دلار دارند بسیار جدی‌تر است. بر این اساس چگونه می‌توان تصور کرد ارزهای دیجیتال جایگزین ارزهای دولتی با نوسان کمتر و ثبات بیشتر شوند؟

ارزهای دیجیتال با نرخ ثابت (مانند استیبل کوین) نیز چالشی مضاعف ایجاد می‌کنند. این ارزها به نرخ ارزی دیگر و یا کالاهایی مانند طلا وابسته‌اند. برای مثال «تتر» به عنوان اصلی‌ترین ارز دیجیتال با نرخ ثابت خود، به نرخ دلار وابسته است. اگر بناست ارز دیجیتال به‌واسطه یک ارز دیگر مانند دلار و یا یک کالا مانند طلا ارزش‌گذاری شده و ارزشی برابر با آن‌ها داشته باشد، دیگر چه نیازی به وجود آن‌ها به عنوان ابزار ذخیره ارزش خواهد بود؟

بنابراین اگرچه پرداخت در شبکه بلاکچین مزیت‌هایی دارد اما دچار ضعف‌های اساسی هم هست. ضمن آنکه رشد بیش از حد ارزهای دیجیتال با مقاومت دولتی، حتی از سوی دولت‌های معارض با دلار آمریکا نیز مواجه می‌شود. بنابراین تقریبا هیچ‌کس انتظار ندارد ارز دیجیتال خصوصی جایگزین دلار شود.

ارزهای دیجیتال بر سلطه دلار اثری ندارند؟
در پاسخ به این پرسش می‌توان اثر مثبت و منفی ارز دیجیتال بر دلار را مفروض دانست. از طرفی «استیبل کوین» مبتنی بر دلار (مانند تتر=USDT ) می‌تواند به تقویت دلار منجر شود. در همین رابطه نشریه آمریکایی «پولیتیکو» از تقویت دلار در ازای افزایش استفاده از استیبل‌کوین‌ها در مناطق مختلف جهان نوشته است.

این گزارش می‌گوید این‌که مردم برای فرار از کاهش ارزش پول ملی به استیبل‌کوین‌ پناه بیاورند، به افزایش قدرت دلار منجر می‌شود زیرا در واقع مردم در حال تبدیل ارزهای ملی خود به استیبل‌کوینی هستند که با دلار پشتیبانی می‌شود. حال اگر بانک مرکزی ایالات متحده به انتشار دلار دیجیتال دست بزند، به احتمال زیاد بسیاری از این افراد دلارِ دیجیتال را به تتر یا دیگر استیبل‌کوین‌ها ترجیح می‌دهند زیرا هدف آن‌ها از خریداری این ارزها فقط فرار از تورم پول ملی است نه گریز از تسلط دلار.
عدم دسترسی به دلار فیزیکی یا وجود قوانینی همچون مالیات موجب‌شده تا آن‌ها به جای دلار فیزیکی به این استیبل‌کوین‌ها روی آورند. این دسته از مردم از اساس کاری به چالش‌های دلار ندارند. براساس این دیدگاه، ارز دیجیتال، قوی‌کننده دلار نیز هست.

دولت‌هایی که در اثر تحریم آمریکا در تجارت خارجی به مشکل خورده باشند، به دنبال راه فرار از دلار هستند. پرداخت با ارزهای دیجیتال یکی از این راه‌هاست که در بلندمدت به کاهش تقاضای دلار منجر خواهد شدالبته این نظریه در اقلیت قرار دارد. استفاده گروه قابل توجهی از ارزهای دیجیتال به طور مستقیم به گریز از تسلط دلار ارتباط دارد. در واقع دولت‌هایی که ممکن است در اثر تحریم آمریکا در تجارت خارجی به مشکل خورده باشند، به دنبال راه فرار از دلار هستند. پرداخت با ارزهای دیجیتال یکی از این راه‌های فرار است که در بلندمدت به کاهش تقاضای دلار منجر خواهد شد.

فدرال رزرو در گزارشی که در سال ۲۰۲۱ منتشر شده بود اذعان کرد ظهور و گسترش ارزهای دیجیتال سلطه دلار را تهدید می‌کند. در این زمینه نیز استیبل‌کوین‌هایی مانند تتر که نرخ تقریبا ثابتی دارند در اولویت قرار می‌گیرند. به همین دلیل است که بانک‌های مرکزی تلاش می‌کنند بر استیبل‌کوین‌ها نظارت ویژه‌ای داشته باشند.

ارزهای دیجیتال چگونه دلار را تضعیف می‌کنند؟
ابتدا باید پذیرفت این ارزها نمی‌توانند به طور مستقل و به تنهایی سلطه دلار را خنثی کنند اما باید از ارزهای دیجیتال در کنار عوامل دیگری نام برد که می‌توانند به هژمونی دلار پایان دهند. معاملات سریع‌تر، هزینه‌های کمتر، حفظ حریم خصوصی و انعطاف‌پذیری ویژگی‌های مثبتی است که روند تجارت با ارزهای دیجیتال را تقویت می‌کند.

با این حال آن‌ها هنوز در مقیاس انبوه قابل استفاده نیستند. اندیشکده بروکینگز در همین رابطه در گزارشی نوشته بود: «شبکه‌های بیت‌کوین تراکنش‌های بسیار کمی را در هر ثانیه انجام می‌دهند. یک سیستم بین بانکی، ۱۰۰ برابر آن را انجام می‌دهد.»

جذابیت‌های ارز دیجیتال در سرعت پرداخت، اگر با پشتیبانی دولتی برای رفع چالش‌های آن درهم آمیخته شود و ارز دیجیتالی دولتی با پتانسیل قابل توجه ظهور کند ممکن است اثر مهم‌تری در به چالش کشیدن دلار داشته باشد. شاید به همین دلیل رسانه «وال استریت ژورنال» در گزارش خود از پول‌های دولتی دیجیتال به عنوان رقیب دلار در جنگ ارزی آینده نام برده و «فایننشال تایمز» نیز در همین رابطه گفته بود «یوآنِ دیجیتال» تهدیدی برای دلار خواهد بود.

با این‌حال، باید بین ارز دیجیتال دولتی که هنوز رایج نیست و ارزهای دیجیتال خصوصی مانند بیت‌کوین تفاوت قائل شد. آن‌چه اکنون مورد معامله بسیاری در سراسر جهان قرار می‌گیرد ارزهای دیجیتال خصوصی است که از سوی هیچ دولتی کنترل نمی‌شود.

«الیزابت روزنبرگ» دستیار وزارت خزانه‌داری آمریکا تائید کرده بود که روسیه می‌تواند از همین ارزهای دیجیتال برای کاهش تحریم‌ها استفاده کند. بنابراین نمی‌توان اثر ارزهای دیجیتال بر فرایند دلار زدایی را انکار کرد.

به گزارش فوربس، «دلارزدایی می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، از جمله استفاده از ارزهای جایگزین، ایجاد سیستم‌های پرداخت جدید، و توسعه موسسه‌های مالی جدید که خارج از سیستم مالی جهانی تحت تسلط ایالات متحده فعالیت می‌کنند.» تقریبا همه این ظرفیت‌ها در ارزهای دیجیتال وجود دارد.

با این حال نباید در اثر این نوع ارزها چندان اغراق کرد. چنانچه چندی پیش «جیمز بولار» رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس گفته بود به نظر می‌رسد، تصور عمومی از ارزهای دیجیتال در حال حاضر به چیزی شبیه طلای دیجیتال است. در نتیجه این ارزها هنوز تهدید جدی برای دلار به عنوان پول غالب محسوب نمی‌شوند.

وب‌سایت «بارونز» نیز به شیوه دیگری این مساله را تائید می‌کند: «در حالی که ارزهای رمزنگاری شده روزانه معامله می‌شوند، اما آنها به عنوان ابزار مبادله استفاده نمی‌شوند. » در واقع ارزهای دیجیتال بیشتر به عنوان یک ابزار سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری شناخته می‌شوند و به عنوان کالا خرید و فروش می‌شوند. ارزهای دیجیتال در برخی کسب‌وکارهای کوچک به عنوان مرجع مبادله محسوب شده‌اند اما هنوز در سطح عموم مردم به عنوان پول شناخته نمی‌شوند. بنابراین اگرچه دولت‌ها در حال استفاده‌ی محدود از این ارزها هستند اما نمی‌توان روی اثر گسترده آن‌ها در تجارت بین‌المللی حساب کرد.

جمع‌بندی اینکه، ارزهای دیجیتال خصوصی (مانند بیت کوین) اگرچه در کنار عوامل دیگر به تضعیف سلطه دلار کمک می‌کنند اما به اندازه آلترناتیوهای دولتی دلار مانند یوان، قدرت اثرگذاری قابل‌توجهی بر فرایند دلارزدایی ندارند.

 

 

تجویز نسخه‌های اشتباه برای ساماندهی بازار مسکن/۵

تجویز نسخه‌های اشتباه برای ساماندهی بازار مسکن

با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان راهکار ساماندهی بازار مسکن را تکمیل سامانه املاک و اسکان می‌دانند؛ اما بسیاری از دستگاه‌ها وظایف خود را در این راستا انجام نداده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، بازار اجاره مسکن در هفته‌های اخیر وارد فاز نابسامانی شده و مستأجران تحت‌فشار مضاعفی قرار گرفته‌اند. در این شرایط برخی از مسئولان و دستگاه‌های اجرایی به‌جای آنکه تکالیف قانونی خود را در زمینه ساماندهی بازار مسکن انجام دهند به مردم توصیه می‌کنند که بیش‌ازپیش هوای مستأجران را داشته باشند.

بنا بر نظر برخی از کارشناسان حوزه مسکن، موضوعی که می‌تواند به ساماندهی بازار کمک کند، تکمیل و راه‌اندازی سامانه اطلاعات املاک و اسکان است؛ اما اجرایی‌شدن این قانون در سال‌های اخیر و از زمان دولت دوازدهم تا کنون موردتوجه قرار نگرفته است و این سامانه که قرار بود از سال ۱۳۹۴ عملیاتی شود، اجرایی نشد.

برخی وزارت‌خانه‌ها بر خلاف دستور رئیس‌جمهور عمل می‌کنند

البته در جلسه اخیر شورای‌عالی مسکن به ریاست رئیس‌جمهور مسائل عمده بازار مسکن از جمله اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی پیگیری شد. بنا بر نظر ابراهیم رئیسی برای تسریع در اجرای این قانون، تبادل اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف مؤثر است؛ اما بررسی شواهد موجود نشان می‌دهد که بسیاری از دستگاه‌های اجرایی عزمی برای تکمیل بستر اجرایی این طرح نداشته و حتی بر خلاف مسیر حرکت می‎‌کنند.

از طرف دیگر برخی از دستگاه به‌جای آنکه تلاش خود را برای تکمیل سامانه املاک و اسکان به کار گیرند، اقداماتی را آغاز می‌کنند که شکست آن‌ها از نظر کارشناسان حوزه مسکن قطعی است؛ به طور مثال در هفته‌های اخیر این موضوع مطرح شد که برای شناسایی خانه‌های خالی «گشت‌های شناسایی» ایجاد شود و خانه‌های خالی به‌صورت حضوری مورد شناسایی قرار گیرد.

بنا بر اعلام مشاور وزیر راه و شهرسازی در رابطه با سرعت بخشی به کشف خانه‌های خالی بر پایه قانون مالیات بر خانه‌های خالی به‌زودی گشت‌هایی متشکل از وزارت راه و شهرسازی، شهرداری، سازمان امور مالیاتی برای شناسایی میدانی خانه‌های خالی در مناطق مختلف شهری که خانه‌های خالی در آن مناطق هستند برقرار خواهد شد.

این در حالی است که شناسایی خانه‌های خالی طبق قانون می‌بایست به‌صورت سیستمی و کاملاً هوشمند صورت پذیرد و استفاده از روش‌های سنتی و قدیمی تنها می‌تواند منابع دستگاه‌های اجرایی را حیف‌ومیل کند.

بر اساس تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، وزارت راه و شهرسازی متولی سامانه املاک و اسکان است و تمام دستگاه‌های دیگر اعم از سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور و شهرداری‌ها می‌بایست اطلاعات خود را جهت بهره‌برداری از سامانه در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.

نصرالله پژمان فر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفته است: متولی اصلی سامانه املاک و اسکان وزارت راه شهرسازی است و همه دستگاه‌ها ملزم به همکاری با این وزارت‌خانه جهت تکمیل این سامانه هستند. یک عدم همکاری در بین دستگاه‌ها در رابطه با موضوع سامانه املاک و اسکان وجود دارد که بخشی از آن به تعارض منافعی که برخی از این دستگاه‌ها دارند باز می‌گردد. مسئله بعدی این است که وزارت راه و شهرسازی باید کار را از دستگاه‌هایی که به‌نتیجه‌رسیدن آن راحت بود، آغاز می‌کرد.

برخی از وزارت‌خانه‌ها و نهادهای دولتی سامانه املاک و اسکان را به رسمیت نمی‌شناسند!

با وجود تأکید قانون بر تکمیل و راه‌اندازی این سامانه، برخی از دستگاه‌های اجرایی مانند آموزش‌وپرورش و بانک مرکزی عملاً الزامی برای همکاری با سامانه املاک و اسکان ندارند. به‌عنوان‌مثال تختایی معاون مرکز ملی فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش در خصوص نحوه احراز محل سکونت دانش‌آموزان توسط آموزش‌وپرورش گفته است: ملاک ما برای استعلام سکونت افراد سامانه ثبت‌احوال کشور است. در واقع مرجع احراز محل سکونت برای آموزش‌وپرورش سامانه ثبت‌احوال است و ما فقط از این سامانه استعلام دریافت می‌کنیم.

از طرف دیگر محمدحسین دهقان مدیرکل مبارزه با پول‌شویی بانک مرکزی در خصوص اینکه آیا بانک‌ها به سامانه املاک و اسکان پیوسته‌اند یا خیر، گفت: ما چند قانون داریم که ابهاماتی دارد. در برخی موارد ارائه بعضی خدمات به سامانه املاک و اسکان منوط شده است، اما در چند قانون ارائه خدمات منوط به اطلاعات ثبت شده در ثبت‌احوال منوط شده و این موضوع باعث سردرگمی شده است.

خود اظهاری مردم بدون ارسال اطلاعات توسط دستگاه‌های دولتی فایده‌ای ندارد

در همین راستا علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفته است: تاکنون سازوکار خوداظهاری دستگاه‌ها در راستای تکمیل سامانه املاک و اسکان نتیجه‌بخش نبوده و باید نسبت به تقاطع‌گیری اطلاعات دستگاه‌های مختلف دخیل در موضوع اقدام شود.

بنا بر نظر این نماینده مجلس چنانچه تکمیل سامانه املاک و اسکان از سال‌های قبل آغاز شده بود امروزه می‌توانستیم از آن بهره‌برداری و استفاده کنیم؛ اما عمده اتفاقی که تاکنون در جهت تکمیل سامانه صورت‌گرفته، خوداظهاری صاحب‌خانه‌ها بوده البته مشارکت بالایی در آن هم شکل نگرفته است.

خضریان با انتقاد از عدم همکاری برخی نهادها برای تکمیل سامانه املاک و اسکان افزود: متأسفانه در کشور ما دستگاه‌ها به‌سختی به یکدیگر اطلاعات می‌دهند و به‌طورکلی در تبادل داده با یکدیگر مشکل دارند؛ زیرا معمولاً با این اقدام دستگاه‌ها احساس می‌کنند عامل قدرت خود را از دست می‌دهند و این یک کار اضافی است که هیچ نفعی برایشان ندارد.

فعالیت ناهماهنگ؛ آفت عدم همکاری دستگاه‌ها در دولت سیزدهم

بنا بر نظر فرشید ایلاتی، کارشناس بازار مسکن، باوجوداینکه ۸ سال از زمان مصوبه راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان می‌گذرد، این سامانه هنوز راه‌اندازی نشده است. ترک فعل‌ها در این زمینه نباید فقط اعلام شود؛ بلکه باید برخورد صورت گیرد و مردم در جریان برخوردها قرار گیرند. سامانه املاک و اسکان در واقع سامانه زیرساختی بازار مسکن است که باید به‌سرعت راه‌اندازی شود.

ایلاتی ضمن اشاره به نقش مهم رئیس‌جمهور در ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی گفته است: از جناب آقای رئیس‌جمهور تقاضا داریم که جلسات شورای‌عالی مسکن را به‌صورت منظم و ماهانه با حضور خود تشکیل دهند تا اگر هر دستگاهی که در تکمیل اطلاعات سامانه املاک و اسکان تعلل می‌کند، برخورد شود چرا که این تعلل‌ها منجر به گرانی مسکن، افزایش اجاره‌بها و به دنبال آن بالارفتن سن ازدواج می‌شود.

به گزارش مهر، باوجوداینکه در ماه‌های اخیر اکثر کارشناسان بر تکمیل هرچه سریع‌تر سامانه املاک و اسکان تأکید کردند و حتی شخص رئیس‌جمهور دستور پیگیری مسائل بازار اجاره را داده است؛ اما هنوز هم برخی از دستگاه‌های اجرایی از انجام وظایف قانونی خود شانه خالی کرده و تبعات آن تنها متوجه مستأجران و اقشار ضعیف جامعه می‌شود.

 

ولاگری؛ پدیده‌ای نو پس از بلاگری!/۶

ولاگری؛ پدیده‌ای نو پس از بلاگری!

تا همین چند سال پیش راه‌های مختلفی برای شناخت نوجوانان از جهان بیرون وجود داشت؛ تلویزیون، روزنامه و… اما حالا خیلی وقت است که شبکه‌های اجتماعی همه چیز ماست و مهم‌ترین ابزار ارتباطی شناخته می‌شوند.

ایسنا پلاس: احتمالا در این مدت در اینستاگرام و یوتیوب کاربران زیادی را دیده‌اید که محتوای تصویری با عنوان «ولاگ» تولید می‌کنند. ولاگ‌هایی که عمدتا محتوای آنها جزئیات یک سفر، ‌ جمع کردن کیف مدرسه، ‌ جزئیات یک جشن تولد و… است و اغلب هم توسط نوجوانان تولید می شود؛ اما ولاگ و ولاگری چیست و دقیقا چه کاربردی دارد؟

«ولاگ» چیست و «ولاگر» چه کسی است؟

«ولاگ» که به عنوان وبلاگ ویدئویی نیز شناخته می‌شود، به این منظور تولید می شود که کاربران بتوانند لحظه‌های شاد و هیجان‌انگیز خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. معمولا لایو اینستاگرام و یوتیوب، مکان مناسبی برای تولید و انتشار این‌گونه ویدئوهاست. ولاگر هم در حقیقت کسی است که اقدام به ساخت و ضبط محتوایی ویدئویی و انتشار آن در پلتفرم‌های مختلف می‌کند. البته ولاگرها هم انواع متفاوتی دارند. برخی از آن‌ها اقدام به تولید محتوای فنی می‌کنند و برخی دیگر خودشان نیز در جلو دوربین حضور دارند و مطالبی که دوست دارند را بیان می‌کنند.

ولاگ‌ها در واقع نسخه به روز شده ویدئوهایی هستند که مردم با دوربین‌های خانگی که در دهه ۱۹۸۰ میلادی محبوب شده بود، تک‌تک لحظاتشان را ثبت می‌کردند با این تفاوت که مردم این روزها دوست دارند، همه لحظاتشان را به سرعت با دیگران به اشتراک بگذارند و معمولا در آرشیو شخصی نگه داشته نمی‌شوند.

چرا نوجوانان «ولاگ» را دوست دارند؟

یک محقق چینی پس از اینکه متوجه علاقه نوجوانان دنیا به ولاگ کردن شد، ‌ پژوهشی را در یک دبیرستان ترتیب داد و با چند نوجوان ۱۶ تا ۱۸ ساله مصاحبه کرد. او ۶ سوال ساده طراحی کرده بود؛ مثل اینکه آیا می‌دانید ولاگ کردن به چه معناست و یا اینکه  معمولا چگونه ولاگ‌هایی را تماشا می‌کنید؟ نتیجه این شد که ۳۵ درصد از این نوجوانان، زمان قابل توجهی از روز خود را صرفا به تماشا کردن ولاگ‌هایی با محتوای سرگرمی می‌پردازند و دلیلشان هم این بود که این کار برای گذران زمان فوق‌العاده است!

یکی دیگر از نتایج این پژوهش این بود که خیلی از نوجوانان برای این تماشای ولاگ را دوست دارند که حس کنجکاوی‌شان ارضا شود. آن‌ها دوست دارند، ‌بدانند یک آدم ثروتمند چه می‌خورد و یا چه تفریحاتی دارد؟  از طرفی محقق متوجه شد که این نوجوانان به تماشای ولاگ معتاد شدند و ولاگ برایشان یک ماده مخدر است که به آنها لذت می‌دهد. حتی نوجوانی گفته بود که تماشای زندگی افراد ثروتمند به او احساس لذت می‌دهد و فضای خیال‌پردازی را برای او فراهم می‌کند.

در این پژوهش تماشای ولاگ سفر، ولاگ مد و ولاگ سبک زندگی به ترتیب بیشترین محبوبیت را میان نوجوانان داشته است.

ولاگری؛ پدیده‌ای نو پس از بلاگری!

اعتیاد به «ولاگ» با نوجوانان چکار می‌کند؟

شاید با خودتان فکر کنید که تماشای ولاگ های کوتاه و چند دقیقه ای زمان زیادی از آدم نمی‌گیرد و فقط یک تفریح خوشایند است اما پژوهشگران معتقدند که نباید پیامدهای این سرگرمی فست‌فودی را نادیده گرفت؛ اما این پیامدها چیست؟

ولاگ‌بینی نه تنها برای تولیدکننده آن اعتیادآور است بلکه شما با تماشای ولاگ اطلاعاتی را به دست می‌آورید که به سرعت آنها را فراموش خواهید کرد. این در حالی است که می‌توانید، وقت خود را صرف کاری کنید که بازدهی بلندمدتی داشته باشد. در واقع شما با تماشای ولاگ چیزی یاد نمی‌گیرد و اگر این زمان را صرف کتاب خواندن کنید، یادگیری و بازدهی بیشتری خواهید داشت.

همچنین تولید ولاگ و وایرال شدن آن می‌تواند به شکل ویروسی در جمع‌های نوجوانانه در مدارس محبوب شود و رقابتی بر سر بازدید گرفتن بین‌شان به وجود بیاورد به گونه‌ای که فضا از رقابت و حتی مشارکت‌های درسی و دانش آموزی به سمت دیگری کشیده شود که منجر به افت تحصیلی جدی در آنها شود.

نکته دیگر اینجاست که تماشای مداوم ولاگ‌ها هیچ کمکی در راستاد خودشناسی نمی‌کند و تغییر مثبت چندانی در زندگی فرد ایجاد نمی‌کند. البته نباید این موضوع را هم نادیده گرفت که ولاگینگ باعث آشنایی بیشتر با فرهنگ‌های مختلف می‌شود. از طریق ولاگ ها، مردم می‌توانند فرهنگ کشورهای مختلف را درک کنند و این یکی از اهداف ولاگ است. به نظر می رسد شوک‌های فرهنگی یا موانع فرهنگی در مقایسه با زمانی که هیچ ولاگ وجود ندارد، کمتر است.

وقتی یک  ولاگر، روزانه کار ولاگ را انجام می دهد و سبک زندگی خود و اینکه در چه کشوری زندگی می‌کند را به نمایش می‌گذارد، مردم سایر کشورها می‌توانند به راحتی فرهنگ کشور آن ولاگر را درک کنند. این امر به درک دیگران و درک اخلاق و روحیات آنها کمک می‌کند.

حضور در فضایی بدون حد و مرز

حضور و تولید محتوا در فضای شبکه اجتماعی بدون نظارت بزرگترها آن هم برا نوجوانانی که قصد دارند از روزانه‌هایشان تولید محتوا کنند ممکن است مخاطره آمیز نیز باشد. آن‌ها در معرض هر نوع کامنت و پیامی هستند این در حالی‌ست که ممکن است آمادگی شنیدن هر پیام، نقد و حتی کامنتی را درباره خودشان نداشته باشند. مثل تایید گرفتن و یا نقد درباره ظاهرشان. شنیدن فحش‌های رکیک. تشویق به انجام یک عمل یا رفتار قبح‌آمیز توسط مخاطب و حتی شکل‌گیری ارتباطات ناامن با مخاطبان غیرمشخص.

ولاگ دغدغه این روزهای نوجوانان ایرانی

اگر کمی با دقت‌تر صفحات اینستاگرامی فارسی را دنبال کنید متوجه می‌شوید نوجوان‌های زیادی تصمیم گرفته‌اند با تولید ولاگ‌های روزانه برای خودشان مخاطب‌های زیادی دست و پا کنند و حتی ویدیوهایشان به گواه عدد اینستاگرام چندصدهزارتایی شود. نکته جالب توجه درباره این ویدیوها این است که محتوای خاصی ندارد و اغلب محتوای آن پیرامون مسائل روزمره دانش آموزان مثل مو شانه کردن، حاضر شدن برای مدرسه و یا مهمانی و حتی دعواها و اتفاقات روزانه با همکلاسی‌هایشان می‌گذرد. نکته جالب توجه این است که ولاگر نوجوان تلاش می‌کند در هر ویدیو لباس متفاوتی بپوشد و به شکل تازه‌ای برای مخاطبانش جلب توجه کند. به خصوص آنکه می داند می‌تواند در ادامه با همین جذب مخاطب در همین سن برای خودش درآمدزایی داشته باشد.

«ولاگ» و ایجاد یک جامعه هم‌فکر

از مزایای ولاگینگ این است که به محض شروع تولید محتوا، جامعه‌ای از افراد همفکر را شکل می‌دهند. آن دسته از افرادی که به موضوعات مشابه علاقه‌مند هستند و محوری خاص را دوست دارند، دور هم جمع می‌شوند و از شخص ولاگر پشتیبانی می‌کنند. در نهایت ایجاد این جامعه از افراد هم‌فکر، فضای شگفت‌انگیزی را ایجاد می‌کند. این نظرات به ارتباط افراد با یکدیگر کمک می‌کند و همچنین فرد ولاگر نظرات، لایک‌ها و پیام‌های مخاطبان را ارزیابی می‌کند. پس یکی از اهداف ولاگ، جمع کردن جامعه همفکر است.

هزار و یک شب ماجرای نرخ یک محصول استراتژیک/ قیمت گندم چند؟/۵

هزار و یک شب ماجرای نرخ یک محصول استراتژیک/ قیمت گندم چند؟

آیا دولت با تجدیدنظر در رای شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی در حوزه نرخ ۱۵ هزار تومانی گندم موافقت می کند؟

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت جدید خرید تضمینی گندم چند هفته‌ای است که مساله ساز شده به طوری که گندم کاران برای رسیدگی به موضوع طی نامه‌هایی خدمت رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری خواستار رسیدگی به موضوع شدند.

اما ماجرا چیست؟

بعد از جنگ جهانی دوم، پس از پیروزی متفقین در جنگ، ۲۲ جولای ۱۹۴۴ میلادی کنفرانسی در آمریکا با عنوان «برتون وود» با شرکت ۴۴ کشور جهان برگزار شد تا یک سیستم پولی بین المللی در تجارت خارجی تمام کشورها لحاظ شود. «جان مینارد کینز» اقتصاددان معروف انگلیسی که در کنفرانس حضور داشت، پیشنهاد کرد؛ برای توسعه تجارت و جلوگیری از نوسان و بحران‌های مالی، کشورها یک ارز واحد و یک بانک مرکزی واحد داشته باشند. پس از تبادل نظرهای افراد شرکت کننده درباره موضوع و پیشنهاد نماینده آمریکا که دلار آمریکا این وظیفه را به عهده بگیرد، در نهایت تصمیم گرفته شد دلار در مبادلات تجاری خارجی کشورها یک ارز مرجع باشد. ماجرای تعیین قیمت جدید «گندم» هم از موضوع «دلار» آغاز شد. تعیین قیمت هر محصول کشاورزی در ابتدای سال زراعی خودش تعیین می‌شود و سال زراعی گندم شهریور است. شهریور ۱۴۰۱ قیمت خرید تضمینی گندم ۱۳ هزار تومان تعیین شد (پایه ۱۱.۵۰۰ به اضافه ۱,۵۰۰ تومان یارانه دولت در حوزه تأمین کود). نرخ دلار در این زمان حدود ۲۸ هزار تومان بود. این عدد در ابتدای دی به حدود ۳۶ هزار تومان و در بهمن به بیش از ۴۰ هزار تومان رسید. ابتدای اسفند هم مرز ۵۰ هزار تومان را رد کرد.

نوسان قیمتی بازار دلار تمام بخش‌ها از تولید تا خدمات را تحت تأثیر قرار داده به طوری که یکی از مقصرهای نا به سامانی بازارهایی چون مسکن، خودرو، لوازم خانگی و… در سال‌های اخیر دلار است. از این رو بنیاد ملی گندم کاران کشور، بهمن ۱۴۰۱ با موج تغییرات قیمتی، درخواست تجدید قیمت شهریور را به شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی اعلام کرد.

علی قلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور درباره چرایی افزایش قیمت گندم پیش از سال زراعی جدید به مهر گفت: متناسب با قیمت دلار هزینه محصولات مورد نیاز کشاورزی اعم از تجهیزات و ماشین آلات تا خدمات مربوط به بخش کشاورزی، افزایش یافت. عدم ثبات اقتصادی کشور سبب شده تا برای یک هفته هم نتوان قیمتی را تعیین کرد و تعیین نرخ برای یک سال اجحاف در حق کشاورز و گندم کاران است. از این رو با افزایش قیمت محصولات و خدمات مربوط به بخش کشاورزی انتقادها از سوی کشاورزان و گندم کاران آغاز شد.

ایمانی در ادامه سخنان خود افزود: اما به بهانه‌های مختلف رسیدگی به موضوع با تأخیر همراه شد که در نهایت بنیاد ملی گندم کاران طی نامه‌ای با رونوشت به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، موضوع را به اطلاع ریاست جمهوری رساند. در ادامه کمیسیون کشاورزی تشکیل جلسه داد و اعضای بنیاد ملی گندم کاران به آنالیز قیمت‌ها پرداختند. تحلیل شرایط بازار و قیمت محصولات و خدمات، نرخ تمام شده تولید گندم را ۱۷ هزار تومان در هر کیلو اعلام کرد اما این قیمت مورد پذیرش واقع نشد و مبلغ ۱۵ هزار تومان پیشنهاد شد.

وی ادامه داد: این مبلغ در شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی به رأی گذاشته شد اما رأی نیاورد.

یک آنالیز چند وجهی

شاهپور علایی مقدم، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی درباره چرایی تأخیر در رسیدگی به موضوع قیمت گندم هم به مهر گفت: عمده مشکل، تأمین منابع اعتباری است که باید در بودجه ۱۴۰۲ دیده شود. در حال حاضر چون درخواست افزایش قیمت زودتر از زمان موعد و سال زراعی است باید یک متمم به لایحه بودجه ۱۴۰۲ افزوده و به تصویب نمایندگان مجلس برسد.

بر اساس گفت و گوهایی که خبرنگار مهر با فعالان حوزه کشاورزی در بخش‌های مختلف داشت به نظر می‌رسد بین خود نمایندگان کشاورزان بر سر قیمت این محصول استراتژیک نیز اختلاف آرا وجود دارد. به گفته برخی کارشناسان فعال در تشکل‌ها، نمایندگان دولت در شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی روی عدد ۱۵ هزار تومان پافشاری دارند، بخشی دیگر از اعضای حاضر در شورا عدد ۱۶ هزار تومان را پیشنهاد کرده‌اند. بنیاد ملی گندم کاران هم تاکید دارد اگر این عدد حداقل کمتر از ۱۷ هزار تومان باشد گندم کاران متضرر می‌شوند.

محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره تغییر قیمت جدید خرید تضمینی گندم به مهر گفت: بر اساس آنالیزی که از قیمت تمام شده کاشت، داشت و برداشت گندم در سراسر کشور انجام شد قیمت تمام شده به اضافه سود متعارف حدود ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان به دست آمد که به ۱۷ هزار تومان رند شد.

صاحبان رأی چه کسانی هستند؟

تعیین کننده قیمت محصولات کشاورزی از جمله گندم با شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی بوده که متشکل از ۹ عضو است؛ ۴ عضو از نمایندگان تشکل‌های مختلف کشاورزی (بنیاد ملی گندم کاران، نظام مهندسی کشاورزی، نظام صنفی کشاورزی و اتحادیه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران)، ۲ کشاورز خبره در محصولات مختلف کشاورزی و ۳ عضو دولتی (سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی) و همچنین ۲ نماینده از کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو ناظر که حق رأی ندارند.

این شورا با تأخیر در اردیبهشت چندین جلسه داشت. تغییر وزیر جهاد کشاورزی سبب شد تا نهایی شدن مذاکرات به طول انجامد. در نهایت ۱۷ اردیبهشت قیمت از سوی سرپرست وزارتخانه اعلام و ابلاغ شد.

میزان نیاز کشور

نیاز سالانه کشور به گندم حدود ۱۲ میلیون تن بوده که پیش بینی می‌شود امسال بین ۸ تا ۹ میلیون تن در داخل کشت و تأمین شود (۱۰.۵ میلیون تن برای خبازی‌ها و ۱.۵ میلیون تن برای صنایع تبدیلی مانند ماکارونی، انواع کیک و…) و باقی باید وارد شود.

گندم کاران اعلام کرده‌اند اگر نسبت به قیمت جدید بازنگری نشود محصولات خود را با قیمت بیشتر از ۱۵ هزار تومان به دلالان یا دامداران به فروش می‌رسانند.

یکی از گندم کاران عنوان کرده، تعیین قیمت زیر ۲۰ هزار تومان توجیه اقتصادی نداشته و دولت باید سال آینده در واردات گندم رکورد جدید به ثبت برساند. کشاورزی هم تاکید کرده رویه فعلی مسؤولان، تولید را مساوی با نابودی و فربه کردن دلال‌ها در امر واردات می‌کند. کشاورزان معترض، تاکید دارند در راستای حمایت از کشاورزان محصولات متناسب با تورم و قیمت دلار باید خریداری شود. آنها می‌پرسند «چطور دولت حاضر است به تاجر یارانه بپردازد تا گندم وارد کند اما حاضر نیست از کشاورز خودش حمایت کند؟

در این راستا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با سه دلیل عنوان کرد باید قیمت جدید خرید تضمینی گندم بازنگری شود؛ نخست اگر قیمت هر کیلو گندم ۱۷ هزار تومان تعیین نشود گندم به کشورهای همسایه قاچاق خواهد شد. در حال حاضر گندم در عراق هر تن ۶۵۳ دلار خرید و فروش می‌شود. دلیل دوم برای افزایش قیمت این است که محصولات خوراک دام نشوند. موضوع سوم هم چراگاه شدن مزارع سبز است.

دادخواهی از دولت به دولت

رئیس شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی با تمام رایزنی‌های انجام شده در نهایت قیمت مدنظر دولت را اعلام و ابلاغ کرد. ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ پس از حدود ۴ ماه چالش بر سر قیمت گندم سیدمحمد آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و رئیس این شورا نرخ ۱۵ هزار تومان برای هر کیلو گندم را به طور رسمی اعلام و ابلاغ کرد (قیمت پایه ۱۳ هزار تومان به اضافه ۱.۵۰۰ تومان یارانه کاشت و ۲ هزار تومان نیز جایزه تحویل). در ادامه این خبر، گندم کاران واکنش نشان داده و عنوان کردند اعضای شورا نباید بر سر منافع گندم کاران معامله کنند. در ادامه این انتقادها برخی متولیان بخش خصوصی اعلام کردند رئیس شورا عدد توافق شده را اعلام نکرده و باید امضا اعضای شورا که در جلسه حاضر بوده و عدد مورد نظر را پذیرفته‌اند منتشر کند.

کشمکش‌ها بر سر نرخ جدید خرید تضمینی گندم ادامه دارد و بنیاد ملی گندم کاران طی نامه‌ای سر گشاده به رهبر معظم انقلاب خواستار رسیدگی به موضوع شدند. در ادامه اتاق اصناف کشاورزی ایران نیز طی نامه‌ای موضوع را از طریق ریاست جمهوری در حال پیگیری هستند.

در نهایت عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس درباره تاریخ برگزاری جلسه شورا برای بازنگری در قیمت ابلاغ شده خرید تضمینی گندم گفت: قانونا سرپرست وزارت جهاد کشاورزی به عنوان رئیس شورا ملزم است در هفته جاری این جلسه را با حضور تمام اعضا برگزار کند. آیا دولت با تجدیدنظر در رأی شورا موافقت می‌کند؟

 

 

 

چگونه فرزندانمان را از آسیب‌ فضای مجازی دور نگه داریم؟/ مراقب باشید داستان تلخ «آروشا »تکرار نشود!/۴

در سال‌های اخیر بارها شاهد رونق بازی‌های مرگ آور مجازی، تاثیرپذیری نوجوانان از فیلم‌ها و موسیقی‌های مخرب و مجموعا پیامدها و آسیب های جدی فضای مجازی بوده ایم اما واقعا چنددرصد از والدین بعد از شنیدن این اخبار، به خودشان آمده و قدمی برداشته اند تا اطلاعات شان از فضای مجازی و حتی شیوه‌های مواجهه با نوجوانان را به روز کرده و کاری برای جلوگیری از آسیب به نوجوان خود انجام دهند؟

چگونه فرزندانمان را از آسیب‌ فضای مجازی دور نگه داریم؟/ مراقب باشید داستان تلخ «آروشا »تکرار نشود!

گروه زندگی- نفیسه خانلری- پدرش می گوید آخرین آهنگی که در گوشی آروشا پخش شده، آهنگی از گروه «بی تی اس» بوده و این دختر هنرمند خطاط علاقه خاصی به این گروه موسیقی کره‌ای داشته و احتمالا هنگام تکیه بر دیوار سفالی پشت بام و آن سقوط مرگبار، بازهم درحال تقلید یکی از آهنگ های این گروه بوده است! این شرح مختصری از حال و هوای آروشا در هنگام سقوط و تقریبا تمام چیزی است که در هنگام مرگ بر این دختر ۱۲ ساله گذشته و داغی شده بر دل خانواده هنرمندتر از خودش که همگی دستی در خوشنویسی دارند و از خانواده های فرهیخته به شمار می روند.

شاید گوش دادن به آهنگ بی تی اس خیلی در سقوط آروشا نقشی نداشته باشد و حتی ممکن بود این دختر نوجوان در هنگام گوش دادن به یک آهنگ پاپ و حتی قطعه ای از استاد شجریان دچار سانحه شود اما به هرحال این سقوط، بهانه تلخی است برای پرداختن به آسیب های ناشی از فضای مجازی که آرام آرام و به شکلی زیرپوستی به بطن خانواده‌ها از هر طیف و اعتقادی نفوذ می‌کند و می‌تواند زندگی یک نوجوان را به طور جدی تحت تاثیر آثار مخرب خود قرار دهند.

مرگ برای همسایه نیست!

وقتی حرف از فضای مجازی می‌شود، خیلی‌ها که البته بی ربط هم نمی‌گویند، ابراز می‌کنند فضای مجازی دیگر به جزیی جداناپذیر از زندگی همه از جمله نوجوانان تبدیل شده و از هیچ راهی هم نمی‌توان فرزندان را از این فضا جدا کرد. هرچند در کلیت حرف این افراد بحثی نیست و حقیقتا فضای مجازی از جذابیت خاصی برای همه گروه‌های سنی برخوردار است اما اینکه والدین برای مدیریت و نظارت بر حضور فرزندان‌شان در این فضا، کاهش آسیب‌های آن و حتی به روز کردن اطلاعات شخصی خود چه وظایفی دارند، مباحث مهمی است که از نیاز امروز خانواده‌ها به شمار می‌رود و نمی‌توان بی‌تفاوت از کنار آن گذشت، چراکه نتیجه این بی تفاوتی می‌شود هزاران آسیبی که هر روز اخبارش را در رسانه‌های مختلف می‌شنویم و با شنیدن اخبارشان برای آنی به خودمان آمده و ته دلمان می‌گوییم، خدا را شکر این اتفاق برای فرزند ما نیفتاد!

متاسفانه در سال های اخیر بارها شاهد رونق بازی‌های مرگ آور مجازی، تاثیرپذیری نوجوانان از فیلم ها و موسیقی‌های مخرب و مجموعا پیامدها و آسیب های جدی فضای مجازی بوده ایم اما واقعا چنددرصد از والدین بعد از شنیدن این اخبار، به خودشان آمده و قدمی برداشته‌اند تا اطلاعات شان از فضای مجازی و حتی شیوه‌های مواجهه با نوجوانان را به روز کرده و کاری برای جلوگیری از آسیب به نوجوان خود انجام دهند؟ قبل از هرچیز باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که «مرگ برای همسایه» نیست و حتی ممکن است خانواده ما را هم تحت تاثیر قرار دهد، پس با تاکید می‌گوییم که همه خانواده از هر قشر و فرهنگی باید گوش به زنگ باشند و بدانند که رهاسازی فرزندان در فضای مجازی به بهانه های مختلف همچون اعتماد، آزادی، سرگرمی و یا حتی باز کردن آن ها از سر خود، اصلا توجیهی ندارد و حتما نظارت و مدیریت خانواده را می‌طلبد اما نه به معنایی که آن را می‌شناسیم.

«ملیحه ترابی» کارشناس ارشد مشاوره و روانشناسی کنار ما است تا مفصلا از فضای مجازی و جذابیت هایش برایمان بگوید و کاری که والدین باید انجام دهند.

فضای مجازی جایی است که به نیاز نوجوان پاسخ داده می‌شود

این روزها فضای مجازی شبیه به یک مغناطیست قوی عمل می‌کند و از آنجایی که نوجوانان کمتر از بزرگسالان، قادر به تشخیص خوب و بدهای این فضا هستند، قاعدتا بیشتر و بیشتر جذب این فضا می‌شوند اما واقعا چرا فضای مجازی این قدر جذاب است و می‌تواند نوجوانان با هر میزان هوش و توانایی و حتی کسانی از خانواده‌های فرهیخته را به سمت خود بکشد؟ این سوالی است که ملیحه ترابی کارشناس ارشد روانشناسی در پاسخ به آن می‌گوید:« باید بگوییم که فضای مجازی به سبب تنوع بسیار بالایش در موضوعات مختلف و ارائه پیام های جدید و جذاب در هر لحظه، می تواند حس نیاز نوجوانان را تامین کند. به واقع، احترام به سلیقه نوجوان، اعتماد به هوش و درایت او، ایجاد حس مشارکت، کنترل، آزادی و قدرت به سبب احاطه بر محیط مجازی و حتی ایجاد جذابیت بصری، از مجموع عواملی هستند که می توانند حس نیاز نوجوان را تامین کرده و با جلب رضایت آن ها، گرایش بیشتری برایش ایجاد کنند، بنابراین می توان گفت فضای مجازی رقیبی بسیار جدی تر از آنچه فکرش را بکنیم برای فضای حقیقی است و اگر هشیار نباشیم، خطرات بزرگی در کمین هر خانواده ای خواهد بود که یکی از مثال های ملموسش همین گروه بی تی اس است.»

 ترابی ادامه می‌دهد:«این گروه هم به لحاظ موزیک، هم رقص، هم ظاهر جذاب اعضای گروه و هم مولفه های دیگر، به شدت با سلیقه نوجوان هماهنگی دارد و به همین دلیل نیز خیلی از نوجوانان به آن گرایش پیدا می کنند. البته این فقط یک مثال از هزاران مواردی است که نوجوانان هرروز در فضای مجازی با آن مواجه هستند و متاسفانه تمام زندگی بچه های ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.»


گروه به ظاهر جذاب بی تی اس که آسیب های بسیاری را متوجه نوجوانان می‌کند

داخل پرانتز خوب است به این نکته اشاره کنیم که بسیاری از والدین اصلا شناختی نسبت به بی تی اس و گروه های مشابه ندارند و حتی شاید ما را متهم به بزرگنمایی کنند اما حالا که بی تی اس، بهانه گزارش ماست، جا دارد به این موضوع اشاره کنیم که این گروه برخلاف ظاهر فرینده اش، پشت پرده دردناکی دارد و منشا بسیاری از آسیب هاست. تبدیل اکثر نوجوانان این گروه به برده های هنری بدون درآمد با سخت گیرانه ترین قوانین از جمله زیبایی، جراحی های پلاستیک و فشار شدید تمرینی، میزان رقابت مخرب، افسردگی و خودکشی را در میان آن ها افزایش می‌دهد و هراز چندگاهی خبرهایی از این دست از گروه درز می‌کند. حالا تصور کنید اگر چنین گروهی به الگوی نوجوانان ما تبدیل شود، چه آینده ای در انتظار فرزندانمان خواهد بود؟

 «رابطه عمیق والد و فرزندی» راهی است که می تواند نوجوان را حفظ کند

رابطه عمیق با نوجوان شاه کلید فاصله از فضای مجازی

شاید با خواندن مطالب فوق، برخی از والدین به سبب جایگاه بالای شغلی و تحصیلی خود، فرزندان شان را از آسیب های احتمالی فضای مجازی مصون بدانند اما واقعیت این است که این آسیب ها صرفا متوجه خانواده هایی با سواد پایین نیست و همه والدین از دکتر و مهندس و معلم گرفته تا کارمند و کارگر و … درگیر آن هستند و قطعا اگر بخواهند نسبت به این فضا احساس مصونیت کرده و فرزندانشان را به حال خود رها کنند، نتایج تخریبگر آن دامن‌شان را خواهد گرفت، بنابراین عمل به دستورالعمل های توصیه شده برای همه می تواند موثر باشد.

طبق گفته کارشناس ارشد مشاوره، پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی یک فرمول و شاه کلید دارد و اگر همه خانواده‌ها طبق آن پیش روند، با مدیریت و نظارت درست می‌توانند از غرق شدن فرزندانشان در فضای مجازی جلوگیری کنند. شاه کلیدی که با توجه به شرایط زندگی امروز و درگیری های متعدد والدین، دسترسی به آن کمی دشوار است و عملا تلاش بالای والدین را می‌طلبد؛ اما واقعا این شاه کلید چیست؟

ترابی کارشناس ارشد مشاوره از«رابطه عمیق والد و فرزندی»!  به عنوان شاه کلید رهایی نوجوانان از فضای مجازی اشاره کرده و می گوید:«همه چیز در همین رابطه خلاصه می شود. از مدیریت و نظارت گرفته تا فاصله هرچه بیشتر فرزندان از فضای مجازی. همانطور که گفتیم، فضای مجازی جذابیت های بسیاری برای نوجوان دارد و می تواند نیازهای او را پاسخ دهد، بنابراین اگر والدین بتوانند در تامین نیازهای نوجوان و ایجاد جذابیت‌ها، هم تراز با فضای مجازی حرکت کنند، قطعا توانایی بازگرداندن او به فضای حقیقی زندگی و جلوگیری از آسیب های مخرب را خواهند داشت.»

نوجوان ها را در فضای مجازی رها نکنید

نوجوان را رها نکنید

اگر بخواهیم منصفانه به روابط بین والدین و فرزندان نگاه کنیم، باید بپذیریم که بسیاری از ما آدم ها در گیر و دار زندگی و سرشلوغی های روزمره، ناخودآگاه از فرزندانمان فاصله گرفته ایم و حتی گاهی برای یک گپ چند دقیقه ای و یا پرس و جو از درس و مدرسه بچه‌هایمان وقت نداریم و تمام آنچه در چنته داریم را بنا به اقتضای فضای کاری خود صرف ارائه در محیط های اجتماعی می کنیم اما غافل از اینکه، فرزندان خودمان هم خوراک عاطفی و تربیتی می خواهند و هرچقدر هم که یک مهره ایده آل در محیط کار و فضای اجتماعی باشیم، اولین نقش ما والدگری است! ترابی می گوید:« متاسفانه باید بگوییم که اکثر والدین از آن جایی که گزینه ای برای فرزندانشان پیش رو ندارند، آن ها را رها می‌کنند و نتیجه اش هم می‌شود هدایت بچه‌ها به سمت فضای مجازی و عواقبی که متوجه آن هاست و این درحالی است که خانواده، پایدارترین عامل در شکل گیری شخصیت فرزندان به شمار می رود و هرچقدر بتواند روی تحکیم روابط کار کرده و محیط خانه را امن تر و صمیمانه تر کند، حتما حتما گرایش بچه ها به فضای مجازی بسیار کمتر خواهد شد، بطوری که حتی اگر والدین هم بالای سر فرزندان نباشند، همین عامل رابطه به شکل اعجازآمیزی می تواند آن ها را کنترل کند، چون بچه‌ها به لطف رابطه عمیق با والدین خود، هنجارها و باورهای خانواده را یاد گرفته و می پذیرند، درنتیجه حتی در غیاب والدین هم از آن پیروی می کنند.»

نقطه امن فرزندان خود باشیذ

والدین سمی در جنگ با فضای مجازی، مغلوبند

احتمالا اصطلاح والدین سمی را شنیده اید. والدینی که با رفتارهای غلط خود نقش تخریبگر دارند و به جای آنکه همراه و ناجی فرزندانشان در امور مختلف باشند، بیشتر به فرزندانشان آسیب می زنند که شاید والدین ناآگاه نسبت به روانشناسی نوجوان را هم به نوعی بتوان در همین لیست گنجاند. اگر می پرسید چرا، بهتر است حرف‌های ترابی را بشنوید.«فضای مجازی یک رسانه غیرتحمیلگر است و از آنجایی که اکثر والدین به جای اثرگذاری با یک رابطه سازنده، بصورت کنترلی و تحمیلگر عمل می‌کنند، نمی‌توانند جایگزین ایده آلی برای فضای مجازی باشند. والدین تا زمانی که رفتارهای اشتباهی مثل تنبیه، تحقیر، مقایسه را درپیش بگیرند و روی تحکیم رابطه کار نکنند و سرمایه گذاری روانی نداشته باشند، نمی توانند نوجوان را جذب محیط خانه کنند. به واقع عامل اصلی مدیریت فرزندان در فضای مجازی با اهرم‌هایی چون رابطه سازنده، رفتارهای تشویقی و حمایتی، ایجاد فضای گفت و گو و نقد و…امکان پذیر است و این ها هم ربطی به پول و امکانات و مسائل مالی ندارد.»

برای نوجوان جذابیت ایجاد کنید، درست مثل فضای مجازی

والدین علاوه بر اینکه باید روی رابطه سازنده خود با فرزندان تمرکز کنند، باید همچون فضای مجازی، طوری جذاب ظاهر شوند که بتوانند حضور فرزندانشان در این فضا را کاهش دهند اما چگونه؟ این، یک سوالی کلیدی است که ترابی در پاسخ به آن توضیح می دهد:« همان ابتدای صحبت هایمان به تامین حس نیاز نوجوان توسط فضای مجازی و ایجاد جذابیت ها اشاره کردیم و گفتیم والدین باید هم تراز با این جذابیت ها حرکت کنند تا حضور نوجوان در فضای حقیقی بیشتر و بیشتر شود که در اینجا به چند مورد آن اشاره می کنیم. یکی از ساده ترین جذابیت فضای مجازی، جذابیت بصری است اما پدر و مادری که خیلی به نظافت و زیبایی های ساده اهمیت نمی دهند و همیشه خسته و بی حال هستند، چطور می توانند این زیبایی بصری را در خانه ایجاد کنند؟ احترام به مخاطب و توجه به نیاز او در ابعاد مختلف از دیگر جذابیت های فضای مجازی است و اینجاست که باید از خود بپرسیم ما به عنوان والدین چقدر به فرزندان مان احترام می گذاریم، غذای مورد علاقه یک نوجوان را درست می کنیم، نظرات او در امور مختلف را می پرسیم، پای درد و دل او می نشینیم و در دسترسش هستیم؟ این ها همه مثال هایی از همان احترام و توجه است که شاید جایش در بسیاری خانواده ها خالی باشد. اما مورد مهم دیگر به خلاقیت و تولید برنامه برمی‌گردد. آیا من والد حواسم هست که نوجوان من به سبب شور و حال این دوران به تفریح و نشاط، شهربازی و حتی فریاد زدن در کوه نیاز دارد و برای بیرون آمدن از لاک خود، یک ترفند خلاقانه از والدین می‌خواهد؟ آیا اصلا برنامه ای برای نیازهای او داریم و می توانیم مثل فضای مجازی تولید برنامه کنیم؟ به واقع توجه به مجموع این موارد است که می تواند تحکیم رابطه و ایجاد جذابیت برای نوجوان را رقم بزند و درنتیجه بدون یک کنترل گری مستقیم، گرفتن گوشی و محدودکردن کردن او بتوانیم فرزندان مان را از فضای مجازی جدا کرده و به سمت خانواده سوق دهیم.»

ما در این گزارش سعی کردیم نقشی هرچند کوچک در روشن کردن ذهن والدین به منظور مدیریت فضای مجازی و فاصله گرفتن نوجوانان از این فضا داشته باشیم اما آنچه مسلم است اینکه والدین باید هم قدم با فرزندان شان حرکت کنند، فضای مجازی را بشناسند، اطلاعات شان را به روز کنند و درنهایت با تحکیم رابطه با نوجوان خود، مانع از آسیب ها شوند.

 

 

 

 

 

 

طرح شکست خورده فروش متری مسکن در بورس/۵

طرح شکست خورده فروش متری مسکن در بورس

فروش متری مسکن در بورس یکی از راهکارها برای خانه دار کردن مردم بوده است اما این پروژه در سال های گذشته با شکست رو به رو شده بود.

به گزارش خبرنگار مهر، دولت سیزدهم تلاش کرده است که تا با فروش متری مسکن در بورس حداقل مردم را خانه دار کند و سرمایه‌ها را به سمت ساخت و ساز هدایت کند.

با توجه به اینکه هر چهار تا پنج سال قیمت مسکن تحت تأثیر تورم و رشد بازارهای موازی به یکباره دچار جهش می‌شود به همین دلیل به نظر می‌رسد باید راهکار اساسی برای خانه دار کردن مردم از سوی دولت برنامه ریزی شود.

آیا بورس می‌تواند قیمت خانه را کنترل کند؟

با توجه به رشدهای ادواری بازار مسکن، معمولاً تعدادی از متقاضیان از خرید خانه جا می‌مانند. در دهه‌های اخیر معمولاً چهار تا پنج سال یک بار این اتفاق می‌افتد که قیمت مسکن تحت تأثیر تورم و رشد بازارهای موازی به یکباره دچار جهش می‌شود و ارزش روز دارایی مردم در مقایسه با رشد قیمت خانه دچار افت می‌شود.

طرح بورس املاک در سال‌های اخیر مدنظر سازمان بورس، شورای عالی بورس، وزارت راه و شهرسازی و… بوده است و حتی سازو کار اجرایی آن در مقاطعی تهیه شده است اما شکل اجرایی آن به صورت جدی گرفته نشداست. این طرخ از سال ۱۳۹۹ مطرح شده است و بورس مسکن نیز می‌تواند ارزش سرمایه مردم را برابر تورم حفظ کند.

با توجه به اینکه بازار مسکن براساس تورم رشد می‌کند از سوی دیگر برخی افراد سرمایه کافی برای خرید خانه ندارند که در بورس مسکن می‌توانند به متراژ مشخصی سهام خریداری کنند و سرمایه گذاری در بورس مسکن می‌تواند با کمترین سرمایه انجام شود.

به گزارش مهر؛ از سوی دیگر سال ۱۳۹۹ موضوع بورس مسکن تحت عنوان صندوق‌های زمین و ساختمان مطرح شد که به دلیل یک مشکل آئین‌نامه‌ای، سال‌ها متوقف بود. اصلاح آئین‌نامه در کمیسیون تخصصی دولت وقت انجام شد اما به سرانجام نرسید.

دو سال قبل اوراق سلف بازار مسکن طی همکاری وزارت راه و شهرسازی و بورس کالا طراحی و اعلام شد که به زودی در یک پروژه عملیاتی می‌شود. بر اساس این ایده ارزش تمام شده ساخت یک واحد یا یک پروژه تبدیل به ورقه‌های کوچک بهادار می‌شود و در بازار توسط انبوه‌ساز عرضه می‌شود. بورس مسکن یکی از روش‌های کاهش وابستگی بازار مسکن به سیستم بانکی عنوان می‌شود.

طرح شکست خورده فروش متری مسکن در بورس

فرهاد بیضایی، کارشناس مسکن در خصوص طرح فروش متری مسکن به مهر گفت: فروش مسکن آن هم متری در بورس امکان پذیر نیست، بورس کالاهای همگن در آن عرضه می‌شود و مسکن جزو کالاهای همگن نیست و قیمت واحدی ندارد.

وی در ادامه بیان کرد: قیمت خانه بر اساس طبقات، جنوبی و شمالی بودن، مکان جغرافیایی تعیین می‌شود و نمی‌توان با یک قیمت واحد آن را بفروش رساند مگر اینکه به صورت اوراق بهادر و سهام در بورس عرضه و به فروش برسد.

این کارشناس مسکن در پایان افزود: در گذشته نیز این اتفاق در قالب صندوق زمین و ساختمان نتوانسته افکار عمومی را جلب کند و عرضه مسکن در بورس هم نمی‌تواند افکار عمومی را جلب کند باید در انتظار بود دید چه برنامه‌ای برای عرضه در بورس دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، فروش متری مسکن از طریق بورس در چند سال اخیر مطرح شده اما مجال اجرا پیدا نکرده است. نرم‌افزار بورس مسکن آماده شده است و باید مسیر پیوستگی آن با بازار سرمایه فراهم شود تا مشکل فروش متری خانه برطرف شود.

 

 

مردم روزانه چقدر با کتاب سر و کار دارند؟ /۵

سرانه مطالعه در ایران کم است، این را بارها از مسئولان تا رسانه‌ها گفته اند؛ اما هنوز هم هستند کتابخوان‌های زیادی که ساعاتی از روز را در کنار دیگر مشغله‌هایشان به خواندن کتاب و مطالعات دیگر اختصاص می‌دهند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، این روزها مصلی امام خمینی(ره) تهران مملو از جمعیت بسیاری است که برای بازدید از سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب آمده‌اند برخی دست پر و برخی هم کمتر و شاید به خرید چند کتابی اکتفا کرده‌اند.

نتایج تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که سرانه مطالعه در کشور فقط ۱۲ دقیقه است که شامل کتاب، روزنامه، ادعیه و دیگر موارد می‌شود در حالی که این رقم در کشوری مانند ژاپن ۸ ساعت است.

به سراغ بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب رفتیم تا این سوال را بپرسیم که روزانه چقدر کتاب می‌خوانند و آخرین کتابی که خوانده‌اند چیست؟

مردم روزانه چقدر با کتاب سر و کار دارند؟ + فیلم

مرد بازنشسته‌ای که با دقت نظاره‌گر کتاب‌ها بود و به دنبال کتابی خاص می‌گشت گفت که روزانه به طور متوسط یک ساعت مطالعه دارد اگر چه در برخی روزها شاید ۶ ساعت هم مطالعه داشته است.

او می‌گوید: الان هم کتاب دوزخ دانته را در دست مطالعه دارم که تا سرود پنجم آن را خوانده‌ام.

کارمند دیگری که روز گذشته را برای بازدید بچه‌هایش اختصاص داده و امروز هم به تنهایی به نمایشگاه آمده بود، گفت: روزانه بیش از ۴۰ دقیقه دستکم مطالعه دارم.

او درباره آخرین کتابی که خوانده اظهار داشت: اکنون مشغول خواندن کتاب سهروردی، سهرودی و اشراق اثر استاد دینانی هستم که درباره فلسفه سهرودی و اشراق و شهود است.

یک دانشجوی مقطع ارشد شیمی هم گفت روزی دو تا سه ساعت مطالعه درسی و غیر درسی دارم و در کنار کتاب‌های درسی به ادبیات بسیار علاقمند است.

او کتاب دید و بازدید جلال آل احمد را در دست مطالعه دارد که به گفته او راجع به سنت‌های دیرین و کارهای گذشتگان است.

خانم خانه‌داری هم که به همراه فرزند خردسالش به نمایشگاه آمده بود گفت: سررشته‌ای در طب سنتی دارد و به دنبال کتاب‌هایی در این زمینه است.

مردم روزانه چقدر با کتاب سر و کار دارند؟ + فیلم

او که تلاش دارد درباره طب سنتی تحقیقات و مطالعات خود را افزایش دهد، اظهار داشت: روزانه یک تا یک ساعت و ۳۰ دقیقه بویژه در زمینه طب سنتی و در کنار اینها ادبی و هنری مطالعه دارم.

کتاب را به عنوان کتاب شاید کمتر بخوانم اما با عنوان این که مساله‌ای را حل کنم می‌خوانمیک نویسنده افغان هم گفت: از آنجایی که پژوهش می‌کنم روزانه مطالعات خود را دارم. کتاب را به عنوان کتاب شاید کمتر بخوانم اما با عنوان این که مساله‌ای را حل کنم کتاب‌های زیادی می‌خوانم.

دانشجوی دیگری هم به مطالعه کتاب چهار اثر درباره زندگی اثری از فلورانس اسکاول شین اشاره کرد و گفت: قشنگ یادم نمی‌آید از میان جملات کتاب اما باعث تحولات زیادی در زندگی‌ام شده است.ملت عشق از نویسنده ترک را خوانده‌ام و یکی از کتاب‌های بسیار مورد علاقه من بود

ناشر افغان مقیم استرالیا هم گفت: ملت عشق از نویسنده ترک را خوانده‌ام و یکی از کتاب‌های بسیار مورد علاقه من بود. کلام بسیار زیبایی است که هر نویسندهای را جذب می کند و مملو از معرفت‌های عرفانی کلام مولاناست.

اینها تنها بخش خیلی کوچکی از میان بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب بودند که نشان می‌داد ساعاتی از روز را در کنار دیگر مشغله‌هایشان به خواندن کتاب و مطالعات دیگر اختصاص می‌دهند اما این واقعیت را نمی شود کتمان کرد که سرانه مطالعه در ایران به مراتب کمتر از دیگر کشورهاست که شاید یکی از علت‌های اصلی آن گرانی کاغذ و کتاب باشد.

 

 

 

 

مونتاژکاران خودرو چقدر گران‌فروشی کردند؟/۶

با گذشت چند روز از تایید قیمت‌ خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت و مشخص شدن گران‌فروشی برخی خودروسازان خصوصی، همچنان این پرسش مطرح است که آیا مبالغ اضافی به جیب مشتریان بازمی‌گردد یا خیر؟

به گزارش ایرنا، شورای رقابت در تاریخ ۳۰ فروردین ماه امسال طی نامه‌ای به سازمان حمایت اعلام‌کرد:‌ «هرگونه رویه‌ای که مغایر با دستورالعمل شماره ۵۴۳ این شورا مورخ ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۱ و همچنین مصوبه‌های شورا از جمله تعیین یا افزایش قیمت خودروسازان توسط ایشان باشد، مجاز نیست و باید رویه‌های مذکور متوقف شود».

یعنی در تاریخ یاد شده شورای رقابت اعلام کرده که بازار این خودروها انحصاری است و خودروسازان خصوصی از مورخ ۱۱ بهمن ماه گذشته نباید افزایش قیمت در محصولات خود اعمال می‌کردند؛ بر این اساس، هر شرکتی که افزایش قیمت داشته تخلف کرده است.

این در حالی است که مقایسه قیمت محاسباتی سازمان حمایت خودروهای مورد بررسی با سود ۱۷ درصد در بهمن‌ماه سال گذشته با قیمت فعلی کارخانه‌ای آنها نشان‌دهنده گران‌فروشی در خودروهای مختلف است.

کرمان‌موتور، در صدر گران‌فروشان

در این میان بیشترین گران‌فروشی مربوط به خودروی K7 (JIAYUE X7) کرمان‌موتور با ۷۱۳ میلیون تومان بوده است.

قیمت پایه اعلامی این خودرو از سوی شورای رقابت بیش از یک میلیارد و ۱۳۷ میلیون تومان، اما قیمت کارخانه‌ای آن یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان است که گران‌فروشی ۷۱۳ میلیون تومانی را رقم زده است.

پس از آن، خودروی تیگو ۸ پرو مدیران‌خودرو با تفاوت قیمت ۵۶۴ میلیون تومانی، رتبه دوم گران‌فروشی را به خود اختصاص داده است. در حالی که نرخ اعلامی شورای رقابت برای این خودرو یک میلیارد و ۴۸۳ میلیون تومان مصوب شده است، اما در کارخانه با ۲ میلیارد و ۲۶۹ میلیون تومان ارزشگذاری شده است.

برپایه این گزارش، جک S5 کرمان‌موتور با ۴۰۸ میلیون تومان گران‌فروشی، دیگنیتی پرایم بهمن‌موتور با ۳۶۱ میلیون تومان، فیدیلیتی هفت نفره همین خودروساز با ۳۶۰ میلیون تومان و فیدیلیتی پنج نفره با ۳۲۷ میلیون تومان در رده‌های بعدی گران‌فروشی خودروهای بررسی شده از سوی شورای رقابت قرار دارند.

همچنین میزان گران‌فروشی FMC T5 فردا موتور ۲۷۵ میلیون تومان، چری آریزو ۶ مدیران خودرو ۲۵۲ میلیون تومان، جک S3 کرمان‌موتور ۲۲۸ میلیون تومان، چری آریزو ۵ مدیران خودرو ۲۱۰ میلیون تومان، جک J4 کرمان موتور ۱۵۰ میلیون تومان، تیگو ۷ پرو مدیران‌خودرو ۹۶ میلیون تومان، ام وی ام X55 پرو ۸۹ میلیون تومان و دایون Y5 گروه ایلیا ۴۸ میلیون تومان است.

شایان ذکر است با توجه به اینکه همه شرکت‌ها تاکنون مدارک و مستندات خود را به‌منظور بررسی به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه نکرده‌اند، همه خودروهای خودروسازان خصوصی در این فهرست قرار نگرفته‌اند. در این زمینه پس از انجام فرآیندهای لازم، قیمت دیگر خودروها نیز اعلام خواهد شد که در صورت محرز شدن موضوع گران‌فروشی به اعداد و ارقام به مراتب بالاتری خواهیم رسید.

 

 

 

مزایا و فواید بچه داشتن برای سلامت جسم و روان/۵

زمانی که بچه‌دار می‌شوید تغییرات زیادی در زندگی شما رخ می‌دهد. این تغییرات و چیز‌های مهم در زندگی والدین را بدانید.

 

افزایش سن و تخمک گذاری در زنان با هم ارتباط دارند و با بالا رفتن سن تخمک‌گذاری کاهش می‌یابد به همین دلیل بارداری بالای ۳۵ سال با برخی از خطرات و عوارضی مانند فشار خون بالا،  دیابت یا ناهنجاری‌های کروموزومی مانند سندرم داون کودک همراه است، پس همیشه بهتر است با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که برای زندگی و سلامت خود انتخاب درستی دارید.

در حالی که بیماری روانی اغلب در زنان در هر سنی حین و بعد از بارداری تشخیص داده می‌شود، بیش از نیمی (۵۲٪) از زنان بالای ۴۰ سال از افسردگی و اضطراب در دوران بارداری رنج می‌برند.

مادران بالای ۴۰ سال در مقایسه با زنان ۳۰ تا ۳۵ ساله سه برابر بیشتر دچار افسردگی می‌شوند، اما صرف نظر از همه اینها، داشتن فرزند فواید زیادی دارد که در ادامه این بخش به آن می‌پردازیم.

کاهش فشار خون

مطالعات نشان می‌دهد فرزندان می‌توانند به کاهش فشار خون شما کمک کنند. محققان در این بررسی فشار خون ۲۰۰ زن و مرد متاهل را به مدت ۲۴ ساعت کنترل کردند و دریافتند زوج‌های دارای فرزند فشار خون پایین‌تری دارند.  اگرچه مراقبت از کودکان ممکن است دردسر‌های روزمره را داشته باشد، اما داشتن فرزند سبب کاهش استرس و امید به زندگی بیشتر می‌شود و کاهش استرس با سلامت ما ارتباط دارد.

افزایش سلامت روحی

برخلاف تصور عموم، کودکان همیشه والدین خود را مورد آزار قرار نمی‌دهند. در حقیقت، حتی ممکن است والدین را از لحاظ روانی سالم‌تر نگهدارند. در طی مصاحبه اخیر با ۱۰۸۴ نفر از شهروندان سالخورده که به طور تصادفی انتخاب شده بودند، افراد مسن و بدون فرزند سلامت روان کمتری نسبت به افراد مسن دارای فرزند داشتند. همچنین افراد دارای فرزند بیشتر خوشحالند و از رضایت و عاطفه بیشتری برخوردارند.

فعال شدن کودک درون

فرزند داشتن سبب افزایش شادی در زندگی می‌شود و برای شما شادی‌های کوچک، اما عمیق و تاثیرگذار به ارمغان می‌آورد و باعث می‌شود با روحیه بهتری در محل کارتان حاضر شوید و یا بهتر به امور زندگیتان بپردازید، زیرا با بچه‌دار شدن احساس سبک بودن و یا کودک بودن به شما دست می‌دهد.

پیشرفت دانش

همه افراد دارای فرزند می‌دانند کودکان سوالات زیادی می‌پرسند و ممکن است والدین پاسخ همه این‌ها را نداشته باشند به همین دلیل به دنبال افزایش کسب دانش و مهارت می‌روند.

بهبود عزت نفس

در برخی مواقع کودکان به والدین خود می‌گویند: “بهترین پدر یا مادر در کل جهان” هستید. این نوع اظهارات مثبت می‌تواند تأثیر عمیقی در عزت نفس شما داشته باشد و به شما این امکان را می‌دهد که وظایفی را که قبلاً غیرممکن می‌دانستید، انجام دهید.

شادتر زیستن

به تصور والدین فرزندان در خوشبختی و شادی آن‌ها نقش دارند و مطالعات نشان می‌دهد که رابطه مستقیمی بین فرزندان و خوشبختی والدین بالای ۴۰ سال وجود دارد.  محققان در سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۵ بیست هزار والدین را در ۸۶ کشور مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که از ۴۰ سالگی به بعد، والدین دارای یک تا سه فرزند نسبت به زوج‌های بدون فرزند شادتر هستند، زیرا بیشتر کودکان با بزرگ شدن از آن‌ها مراقبت می‌کنند. کودکان ممکن است یک سرمایه‌گذاری بلند مدت برای شادتر زیستن باشند.

افزایش روابط و حمایت‌های اجتماعی

گاهی با وجود کودک شرکت در محافل برای شما مشکل می‌شود، اما در اغلب اوقات بچه‌دار شدن سبب می‌شود تا شما دوستان جدیدی پیدا کنید که شاید بتوانند دوستان خانوادگی خوبی برای شما شوند.  همچنین وجود کودک سبب می‌شود هم خانواده همسرتان و هم خانواده خود شما بیشتر به شما توجه کرده و سعی کنند در امور مختلف شما را یاری دهند پس حمایت اجتماعی بیشتری دریافت خواهید کرد.

افزایش مزایای مالی

زوج‌های جوان به پس انداز برای آینده خود اهمیتی نمی‌دهند، اما با بچه دار شدن، اوضاع تغییر می‌کند. یکی از بزرگترین مزایای مالی داشتن فرزندان این است که آن‌ها شما را مجبور به ساختن آینده‌ای با ثبات اقتصادی می‌کنند، در این صورت فرزندان شما درمانده نخواهند شد و تقریباً در همه سال‌های اول زندگی کاملاً به شما اعتماد می‌کنند وقتی این را درک کردید، ممکن است امور مالی را جدی بگیرید.

تشویقی برای پس انداز

بچه‌دار شدن و آرزوی آینده درخشان، لطف بزرگی به شما و فرزندانتان می‌کند اگر پس اندازی ندارید، کودکان می‌توانند انگیزه شما را برای بازگشت به مسیر درست ایجاد کنند.

افزایش احساس همدلی و درک

شما زمانی که مجرد هستید، به ندرت می‌توانید دیگران و والدین خود را درک کنید، اما با فرزند دار شدن بهتر می‌توانید دیگر مادر‌ها و پدر‌ها از جمله والدین خود را درک کنید. با بچه‌دار شدن شما احساس محبت و همدلی خواهید داشت و دیگر از گریه کردن کودک در تاکسی احساس خشم نخواهید نمود.

بهبود سلامت جسمی

چشم پوشی از بیماری‌های جزئی و افزایش وزن کار ساده‌ای است و نادیده گرفتن این عوامل می‌تواند به یک مشکل عمده سلامت تبدیل شود. والدین می‌خواهند با گذشت زمان در کنار فرزندانشان باشند و این می‌تواند به تغییرات عمده‌ای در سلامت منجر شود و بیماری‌ها را در طول زندگی کاهش دهد. متأسفانه هزینه‌های درمان هر ساله گران می‌شوند اگرچه ممکن است درمان بیماری‌های جزئی هزینه زیادی نداشته باشد، اما به مرور زمان افزایش می‌یابد.

تداوم حیات خانواده

یکی از فواید فرزند داشتن حفظ تداوم حیات خانواده است، زیرا عدم حضور فرزند در محیط خانواده به دلایل مختلف یکی از عوامل ناپایداری در زندگی مشترک است.  بی‌فرزندی در خانواده‌ها سبب به وجود آمدن یک فضای خالی و باعث تضاد و بی‌علاقگی به زندگی مشترک می‌شود. فرزند در تحکیم روابط خانوادگی و همسری، تأثیر مثبت خواهند داشت، زیرا والدین با داشتن فرزند کمتر او را با اختلاف یاطلاق، آزرده می‌سازند.

پر کردن وقت

بچه‌دار شدن و رسیدگی به کودک وقت شما را پر می‌کند. اگر در گذشته نمی‌دانستید وقت خود را چگونه پر کنید، با بچه‌دار شدن اوقات زندگی شما با شادی و احساس زیبای مادر و پدر بودن پر می‌شود.

تقویت قدرت مغز

بچه‌دار شدن در اواخر زندگی و با افزایش سن می‌تواند موجب ذهنی فعال‌تر شود، زیرا ارتباطی بین داشتن بچه در سنین بالاتر و قدرت مغزی وجود دارد. والدینی که در ۳۵سالگی آخرین فرزند خود را دارند از شناخت و حافظه کلامی تیزتری برخوردارند و زنانی که پس از ۲۴ سالگی اولین فرزند خود را دارند در حل مسئله بهتر از هم سن و سالان خود هستند.

آمادگی بیشتر از نظر احساسی

تحقیقات نشان می‌دهد که بلوغ در فرزندپروری نقش دارد. رشد روانی اجتماعی دو گروه از کودکان در سنین ۷، ۱۱ و ۱۵ سال را بررسی کردند. گروهی از مادران بالاتر از ۳۱ سال و گروه دیگر از مادران کوچکتر از ۳۱ سال متولد شده‌اند. مادران مسن کمتر بچه‌های خود را سرزنش یا تنبیه بدنی می‌کنند و به این ترتیب از نظر اجتماعی و عاطفی سالم بودند.

مزایا و فواید بچه داشتن برای سلامت جسم و روان

کاهش خطر آسیب دیدگی

والدین بدون توجه به سن، به بهترین وجه می‌توانند از کودک محافظت کنند با این حال، مطالعات به این واقعیت اشاره دارند که خطر کودک در مواجهه با آسیب غیرعمدی که نیاز به مراقبت پزشکی دارد با افزایش سن مادر کاهش می‌یابد.  اگرچه دلایل دقیق صدمات کمتر مشخص نیست، اما روشن است که یکی از فواید فرزند پروری در مادران بزرگتر کاهش احتمال تجربه آسیب‌دیدگی غیرعمدی است.

عمر طولانی

برخی افراد تصور می‌کنند که بچه‌دار شدن در اواخر زندگی و در سنین بالا موجب می‌شود که انرژی لازم برای پرورش کودک را نخواهند داشت یا بدتر از آن در رویداد‌های مهم زندگی آن‌ها مانند ازدواج یا نوه دار شدن حضور نخواهند داشت.  در حقیقت، مطالعات نشان داد زنانی که پس از ۳۳ سالگی بچه‌دار می‌شوند، دو برابر بیشتر از زنانی که آخرین فرزند خود را قبل از ۳۰ سالگی به دنیا می‌آورند زندگی می‌کنند و این نکته قابل تأمل است.

 

 

 

 

مهاجرت در جامعه پزشکی کشور به متخصصان رسید

در تازه‌ترین تحولات جامعه پزشکی، تمایل متخصصان برای مهاجرت از پزشکان عمومی پیشی گرفته است. این در حالی است که میزان خروجی پزشکان بعد از دوره کرونا و محدودیت‌های سفر، دو برابر شده است. این عدد بین ۶ تا ۱۰ هزار پزشک متغیر است. این عدم قطعیت به‌دلیل عدم انتشار آمار از سوی نهادهای رسمی است.

 مهاجرت در جامعه پزشکی کشور به متخصصان رسید به گزارش دنیای اقتصاد، مجموعه پزشکان و پرستارانی که سال گذشته از کشور خارج شده‌اند از ۱۰ هزار نفر گذشته است. تا پیش از این خروج و مهاجرت پزشکان در رده پزشکان عمومی در سطح بالاتری قرار داشت، اما حالا متخصصان گوی رفتن را ربوده‌اند و تعداد خروجی‌های‌شان بیشتر شده، همچنین میانگین سنی متقاضیان نیز افزایش داشته است. در همین حال، کرسی‌های تخصص که پیش‌تر برای آن سر و دست می‌شکستند، سال گذشته خالی ماندند. یعنی پرورش برای ۵ تا ۱۰ سال آینده به‌اجبار متوقف شده و خروجی متخصص نخواهیم داشت.

از سال گذشته رئیس سازمان نظام پزشکی کشور اعلام کرد که ظرف ۵ سال آینده متخصص قلب و اطفال در کشور نخواهیم داشت، اما تعدادی از پزشکان به «دنیای اقتصاد» گفته‌اند که در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک وضعیت از نظر تعداد و پراکندگی متخصصان از هم‌اکنون بد و نگران‌کننده است.

هفته گذشته دکتر منصور جعفری نمین، رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی کشور اعلام کرد که سال گذشته بیش از ۸۰۰ ماما به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند. جامعه پزشکی از مهم‌ترین دلایل این مهاجرت را موضوعات اقتصادی می‌داند به همین دلیل او از دولت و مجلس درخواست کرده با تامین شغل و درآمد مناسب و ایجاد امنیت شغلی مانع از خروج این سرمایه‌های ملی شوند.

البته او معتقد است که جایگاه واقعی ماماها در اجرای طرح پزشک خانواده و تیم سلامت خانواده دیده نشده است. رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی کشور مانند دیگر گروه‌های پزشکی معتقد است که مشکلات اقتصادی ریشه در مهاجرت پزشکان دارد و باید دستمزد و قیمت تمام شده از هم جدا شود، ولی در قانون ابلاغی تعرفه پزشکی، این موضوع دیده نشده و به همین دلیل سازمان نظام پزشکی کشور مخالفت صریح خود را با تعرفه ابلاغی اعلام کرده و از طریق دولت و مجلس این موضوع پیگیری می‌شود تا نسبت به اصلاح تعرفه اقدام شود.

سبقت مهاجرت متخصصان از پزشکان عمومی

همه رشته‌ها برای مهاجرت کاربرد ندارد. در واقع کشور میزبان چنان سر و دست نمی‌شکند و به استقبال نمی‌آید. در مورد پزشکی، در عین حال که میزبان آمریکایی و اروپایی، پذیرای آنها بودند، اما هیچ‌وقت جایگاهی را که در ایران داشتند، نمی‌توانستند پیدا کنند. به همین دلیل تمایل متخصصان برای مهاجرت کمتر بود. به خصوص آنکه باید یک دوره دوباره‌ای برای تخصص می‌گذراندند و این موضوع برای همه سنین مناسب نیست. یعنی در زمانی که فرد باید به دنبال کسب درآمد باشد به خصوص به عنوان یک مهاجر، تازه باید دوباره درس‌های عمومی و تخصص را بگذراند.

اما مهاجرت پرستارها، ماماها و پزشکان عمومی از قبل‌تر در بورس بود. موضوع گذراندن دوره زبان و مدرک آن بود که برای پزشکان چندان سخت و دور از دسترس نبود، اما ظرف‌ سال‌های اخیر، شرایط میزبان و ‌میهمان هر دو تغییر کرده است. پاندمی کووید-۱۹، تاراج کادر بهداشت و درمان در همه دنیا، موجب شد آغوش‌ها برای پذیرش این گروه باز شود و حتی شرایط سهل‌گیرانه‌ای برای آنها در نظر گرفته شود. در همین حال، شرایط اقتصادی و قدر ندیدن در این سوی، موجب شد که پزشکان قدر این فرصت پیش آمده را خوب بدانند و از آن استقبال کنند.

آخرین آمار رسمی منتشر شده مربوط به سال ۹۸ و هم‌زمان با شروع همه‌گیری کروناست. مهاجرت سه هزار نفر در آن سال ثبت شد. این عددی است که دو هفته پیش دکتر پاکمهر، نماینده مجلس نیز اعلام کرد و نسبت به آن ابراز نگرانی کرد.

دکتر رضا لاری‌پور سخنگوی سازمان نظام پزشکی کشور در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، در عین حال که ارائه هر گونه عدد و رقم در خصوص مهاجرت پزشکان را محرمانه و غیرقابل اعلام می‌داند، اما تعداد خروجی‌ها را دو برابر این ارقام می‌داند.

یک پزشک متخصص که ترجیح می‌دهد نامش محفوظ بماند می‌گوید: « آمار مهاجرت تا پایان سال ۹۸ معادل سه هزار پزشک بوده است. در سال ۱۴۰۰ معادل ۵ هزار پزشک مهاجرت کردند.» به این معنا که تا پایان سال ۱۴۰۰ مجموعا ۸ هزار پزشک مهاجرت کرده‌اند. به گفته او با محاسبه مهاجرت جامعه پرستاری، عدد از ۱۰ هزار نفر عبور خواهد کرد.

او با بیان اینکه روند افزایشی مهاجرت پزشکان از سال ۹۶ آغاز شده است، می‌گوید: «در حوزه پزشکی و پزشکانی که زیرنظر سازمان نظام پزشکی کشور هستند، مهاجرت کادر پزشکی نسبت به سال ۱۳۹۸ که سال ماقبل کرونا است، شاهد افزایش دریافت عدم سوءپیشینه انتظامی خارجی یا حسن سابقه good standing، حداقل به میزان دوبرابر بوده‌ایم.» با این وضعیت، می‌توان پیش‌بینی کرد که اگر مبنا سال ۹۸ باشد، حدود ۶ هزار نفر و اگر سال ۱۴۰۰ باشد، حدود ۱۰ هزار پزشک در سال گذشته یا مهاجرت کرده‌اند یا good standing گرفته‌اند.

علت رکود مهاجرت بین سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۱ به گفته او، عدم پذیرش مهاجرت از سوی بسیاری از کشورها و کاهش رفت و آمدها بوده است، اما با باز شدن فضا، مهاجرت یک بار دیگر افزایش داشته است. این افزایش مربوط به سال گذشته است.

لاری‌پور دلایل مهاجرت پزشکان را اول از همه اقتصادی می‌داند و در کنار آن، موضوعات دیگری را نام می‌برد: «عدم امکان به کارگیری بسیاری از فارغ‌التحصیلان حرف پزشکی، در مکان مناسب است. بعضی از این‌ افراد به دلیل آنکه موقعیت مناسبی در کشور وجود ندارد، تصمیم به خروج می‌گیرند. همچنین، عدم ایجاد تسهیلات و مشوق‌های لازم برای ماندگاری و نگهداشت برای شاغلان حرفه پزشکی در کشور از دیگر دلایل این مهاجرت است.»

به گفته او، ارائه تسهیلات فراوان و امکانات سهل‌الوصول در کشورهای مختلف دنیا به ویژه برای جذب نخبگان ایرانی از دیگر عوامل تسیهل‌کننده است. به گونه‌ای که پیش‌تر آزمون و نمره آزمون می‌خواستند، اما بسیاری از کشورها این نمره را در پذیرش پزشکان حذف کرده‌اند. همچنین تسهیل بوروکراسی اداری پیچیده‌ قبلی، موضوعی است که رفتن و مهاجرت را تسهیل کرده است. آموزش و تربیت یک پزشک عمومی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار دلار هزینه در بر دارد. این هزینه در ایران پیش‌تر پرداخت شده و حالا و در دوره برداشت، دیگر کشورها می‌توانند با ایجاد شرایط برای به کارگیری از نیروی متخصص ایرانی، آنها را جذب کنند.

البته لاری‌پور تاکید می‌کند که هنوز میزان خروج جامعه پزشکی، با آنکه عدد قابل توجهی است، اما نسبت به برخی از رشته‌های مهندسی دانشگاه‌های تراز اول کشور، عدد پایینی است. اکنون ۱۵ هزار رزیدنت مشغول به خدمت در کشور حضور دارند و سالانه نزدیک ۹ هزار دانشجوی پزشکی وارد دانشگاه‌های کشور ما می‌شوند. در عین حال، با شیب ملایمی از کشور خارج می‌شوند.

افزایش سن مهاجرت و متخصصان

از جمله موضوعات نگران‌کننده افزایش میانگین سنی مهاجران و تغییر نرخ از پزشکان عمومی به سمت متخصصان است.

دکتر لاری‌پور می‌گوید: «فرد به محض فارغ‌التحصیلی اقداماتش برای مهاجرت شروع می‌شود. در چند سال گذشته میانگین سنی افرادی که از کشور خارج می‌شدند، زیر ۳۵ سال بوده که این میانگین افزایش پیدا کرده است. این تغییر به معنای آن است که بسیاری از پزشکانی که در داخل کشور ثبات کاری داشتند، به دلیل اختلال در این ثبات، یا داشتن رتبه و موقعیتی که استحقاق آن را در داخل کشور داشته‌اند، به سمت کشورهای دیگر کشیده شده یا دیگر کشورها موقعیت‌هایی برای آنها ایجاد کرده‌اند که در آنجا مشغول کار شوند.»

به گفته دکتر «میم» این افراد کسانی هستند که ذخیره مالی مطمئنی برای مهاجرت در اختیار دارند و در عین حال در کشوری دیگر می‌توانند با درآمدی مناسب و قابل قبول در جایگاه حرفه‌ای خود قرار بگیرند.» موضوع مهاجرت و موج افزایشی آن ذاتا نگران‌کننده است، اما موضوع مهم‌تر خالی شدن کشور از نخبگان و گروهی است که حضور و فعالیت‌شان به سلامت مردم گره خورده است.

سخنگوی سازمان نظام پزشکی می‌گوید: «نگرانی ما نسبت به آینده آن است که سلامت مردم دستخوش تغییر قرار نگیرد و با کیفیت پایین درمانی روبه‌رو نشود یا از سوی دیگر به وضعیتی گرفتار نشویم که از خوداتکایی کنونی که تمام اعمال درمانی در داخل قابل انجام است، مجبور شویم که در آینده‌ای نه چندان دور از این پزشکان ایرانی در کشورهای دیگر استفاده کنیم.»

جزییات تغییر نرخ کارمزد بانکی پس از ۱۱ سال/۶

جزییات تغییر نرخ کارمزد بانکی پس از ۱۱ سال

بانک مرکزی پس از ۱۱ سال اصلاحاتی در خصوص کارمزد تراکنش‌های بانکی ابلاغ کرد و بر اساس آن پذیرندگان صف نانوایی و سوپرمارکت معاف از پرداخت شدند.

به گزارش ایرنا، کارمزد بانکی مقوله‌ای است که افراد هنگام استفاده از خدمات بانکی با آن مواجه می‌شوند. در تعریف کارمزد بانکی باید گفت مبلغی است که بانک‌ها و موسسات مالی، در ازای خدماتی که ارائه می‌دهند تحت عنوان کارمزد دریافت می‌کنند.

مطابق قانون پولی و بانکی کشور، بانک مرکزی تنها مرجع تعیین میزان حداقل و حداکثر کارمزد دریافتی و پرداختی بانک‌ها و نظارت بر آنها است. بیش از ۱۱ سال بود که تغییری نداشت و سرانجام در سال ۹۹ با اصرار بانک‌های مبنی بر افزایش نرخ این کارمزد بانک مرکزی اقدام به افزایش آن کرد و ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ پس از سه سال از ابلاغ آخرین بخشنامه در این باره با توجه به تغییر سطح عمومی قیمت‌ها و شرایط کلان اقتصادی انواع و حداکثر میزان کارمزد خدمات بانکی ریالی و الکترونیکی را به‌روزرسانی کرد.

بر این اساس دارندگان دستگاه‌های کارتخوان بخشی از کارمزد تراکنش‌های خود را پرداخت خواهند کرد؛ یعنی دارندگان دستگاه‌ها به ازای هر تراکنش از ۱۲۰ تومان تا حداکثر سقف تعیین شده کارمزد پرداخت کنند.

مطابق دستورالعمل جدید حداقل کارمزد در تراکنش‌های ۶۰۰ هزار تومان برابر ۱۲۰ تومان و برای تراکنش‌های بالاتر به صورت پلکانی افزایش خواهد یافت.

همچنین برابر این بخشنامه همچنین تا اطلاع ثانوی پذیرندگان صنف نانوایی و سوپرمارکت از پرداخت کارمزد مستثنا شده‌ و سهم این صنوف همچنان توسط بانک پذیرنده پرداخت خواهد شد.

کارمزد عملیات بانکی الکترونیک

مطابق شیوه‌نامه جدید نظام کارمزد که با هدف برقراری تعادل و تناسب میان خدمات دریافت شده و تقبل هزینه‌های گسترش و پایداری زیرساخت‌های شبکه پرداخت الکترونیکی تنظیم‌شده است.

کارمزد عملیات بانکی الکترونیک شامل مواردی همچون هزینه کارت به کارت اعلام مانده کارت و اعلام ۱۰ گردش آخر است.

هزینه صدور کارت الکترونیک بین هفت تا چهار هزار تومان است. برای کارت هوشمند و اعتباری ۷۲۰۰ تومان، صدور کارت مغناطیسی (بن کارت، خانواده، هدیه و نقدی) ۳۶۰۰ تومان، صدور کار مجازی اشخاص حقیقی ۳۳۰۰ تومان و صدور کارت مجازی برای اشخاص حقوقی ۳۶۰۰ تومان است.

هزینه کارت به کارت، انتقال وجه کارت به شبا حداقل ۷۲۰ تومان برای مبلغ یک میلیون تومان و به ازای هر یک میلیون ریال مازاد ۲۸۰ تومان اضافه می‌شود. ارسال پیامک اطلاع‌رسانی تراکنش حساب مشتریان ۳۰ تومان به اضافه هزینه پیامک است.

در انتقال وجه بین بانکی پایا و دستور پرداخت انفرادی کارمزد به ازای هر تراکنش انتقال وجه محاسبه و در زمان انجام تراکنش با کف ۲۴۰ تومان و سقف ۳ هزار تومان دریافت می‌شود. در انتقال پایا و دستور پرداخت گروهی برای هر فایل ۱۲۰۰ تومان به اضافه هر واریز ۱۲۰ تومان دریافت می‌شود.

افراد برای اطلاع از ۱۰ گردش آخر خود ۱۸۰ تومان و برای دریافت غیرحضوری قبوض آب، برق، گاز، تلفن، شهرداری و راهنمایی و رانندگی ۱۴۴ تومان بپردازند.

مطابق دستورالعمل جدید کارمزد واریز گروهی (پرداخت حقوق، سود سهام، شارژ بن کارت و پرداخت پاداش) ۳۶۰ تومان برای هر فایل به اضافه ۳۶ تومان برای هر واریز است. برای انسداد یا رفع انسداد حساب به درخواست مشتری و به صورت غیرحضوری فرد باید ۳۳۰۰ تومان پرداخت کند.

در خدمات مرتبط با صدور سفته و برات الکترونیک فرد باید ۲۰ هزار تومان و برای فعال‌سازی همراه بانک و اینترنت بانک در ازای هر درگاه یک هزار تومان برای ثبت یا انتقال استعلام چک در سامانه صیاد ۵ هزار تومان و در ثبت یا انتقال یا استعلام چک در سامانه یک هزار تومان پرداخت کند.

کارشناسان معتقدند به‌روزرسانی کارمزدها می‌تواند شرکت‌های پرداخت را در توسعه و نوسازی ناوگان کمک کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*