اخبار خراسان جنوبی

لزوم استفاده از فضای همدلی برای تحقق شعار سال

استاندار خراسان جنوبی نیز در این دیدار با بیان اینکه در ارائه مجوز به سرمایه گذاران باید سرعت عمل داشته باشیم، گفت: در سال ۱۴۰۲ بر مسائل استراتژیک، زیرساختی و تولید و اشتغال تمرکز ویژه خواهیم داشت.

جواد قناعت اظهار کرد: یکی از نگاه‌های غلط این است که موانع رشد تولید و حل مشکلات اقتصادی باید در مرکز و تهران حل شود.

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه هر چند برخی از مسائل اقتصادی در سطح کلان باید برطرف شود، بیان کرد: اما اگر استانی با وحدت و یکپارچگی و کار شبانه روزی از ظرفیت‌ها استفاده کند بی شک در مهار تورم و رشد تولید از دیگر استان‌ها موفق‌تر خواهد بود.

قناعت با اشاره به اینکه مهار تورم متوقف بر رشد تولید است، ادامه داد: افزایش تولید نیز در دست مردم است و برای ورود اقشار مختلف در حوزه‌های اقتصادی باید سرمایه گذاری و بهره‌وری را افزایش داد.

وی با تأکید بر اینکه در خراسان جنوبی پیرامون مجوز دادن برای سرمایه گذاری سخت گیری‌های بیهوده نداشته باشیم، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی سخن از جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی داشتند و ما نیز در این زمینه باید نهایت تلاش خود را داشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در ارائه مجوز به سرمایه گذاران باید مدیران سرعت عمل داشته باشند، گفت: در سال ۱۴۰۲ بر روی مسائل استراتژیک، کلیدی، زیرساختی و تولید و اشتغال تمرکز ویژه کنیم.

قناعت با اشاره به فضای همدلی و صمیمیت در خراسان جنوبی زیر سایه نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی یادآور شد: باید از فرصت طلایی همدلی، برای رشد و ارتقای اقتصادی در استان نهایت استفاده را ببریم.

 

 

برکناری رئیس بیمارستانی در شهریار پس از انتقال نوزاد زنده به سردخانه

تسنیم گزارش داده که در بیمارستان امام سجاد شهریار، یک نوزاد زنده به سردخانه منتقل شد. این خبرگزاری در گفت‌وگو با پدر این نوزاد اعلام کرد که پزشکان نشخیص دادند که نوزار سه روز در شکم مادر مرده بود و علایم حیاتی نداشت و برای همین پس از زایمان نوزاد را به سردخانه بیمارستان منتقل کردند. پدر نوزاد در زمان وضع حمل در شهریار نبود و پس از رسیدن به بیمارستان تقاضا می‌کند که فرزندش را ببیند و در سردخانه متوجه علایم حیاتی او می‌شود. سرانجام نوزاد با علایم حیاتی به بخش منتقل می‌شود ولی تلاش‌ها برای زنده نگه داشتنش بی‌نتیجه بود و نوزاد فوت می‌کند. پدر نوزاد در گفت‌وگو با تسنیم از رفتار مسئولان بیمارستان انتقاد کرده و آنها را به رفتار نامناسب متهم کرده است. در پی انتشار این خبر و  بنا بر اعلام وبدا، علیرضا مرعشی رئیس بیمارستان امام سجاد(ع) شهریار، صبح شنبه با دستور رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران برکنار شد. گزارش واصله پیرامون سوءعملکرد در این بیمارستان موجب این تصمیم بوده است. دکتر مرعشی رئیس بیمارستان امام سجاد(ع) شهریار به‌دلیل بی‌توجهی در احیای نوزاد از مسئولیتش برکنار شد.

 

 

 

امضای تفاهم‌نامه بین دانشگاه فرهنگیان و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی

دانشجو معلمان خراسان جنوبی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را فرا می‌گیرند

دکتر اکبری مطلق سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با مهندس کامران نژاد رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان تفاهم نامه همکاری امضا کردند. این تفاهم نامه در راستای اجرای طرح ملی توانمندسازی مهارتی دانشجویان به امضا رسید.

دکتر اکبری مطلق در این مراسم گفت:قدمت دانشگاه فرهنگیان با به عنوان مرکز تربیتِ معلم افزون بر صد سال است و وجه تمایز دانشگاه فرهنگیان با دانشگاه های دیگر این است که علاوه بر اینکه مورد توجه خاص مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است، رسالت تامین و تربیت معلم مورد نیاز کشور را بر عهده دارد. وی با تاکید براینکه هر دانشجو معلم در پایان دوران تحصیل خود در دانشگاه فرهنگیان یک مهارت نیز آموخته باشد افزود: این ضرورت احساس می شود که دانشجو معلمان علاوه بر فراگیری دروس و برنامه های حرفه ای خود، به یادگیری حداقل یک مهارت و حرفه نیاز دارند که در زندگی شخصی و انجام امور شغلی از آن بهرمند شوند. سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان اظهار امیدواری کرد: دانشگاه فرهنگیان بتواند از خدمات ارزشمند آن اداره کل به بهترین نحو بهرمند گردد

 مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان،ضمن معرفی اداره کل فنی و حرفه ای، اهداف و رسالت ها به بیان پتانسیل های موجود برای آموزش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، از سرپرست ومسئولان دانشگاه دعوت کرد جهت آشنایی با فعالیت های آموزشی اداره کل فنی و حرفه ای از این اداره کل بازدید کنند

در نشست شورای هماهنگی مدیران دستگاههای اقتصادی خراسان جنوبی عنوان شد

بازنگری در دریافت و اخذ مالیات مشاغل در خراسان جنوبی/۷

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی خواستار بازنگری در دریافت و اخذ مالیات مشاغل در خراسان جنوبی شد.

نماینده مردم شهرستانهای بیرجند،درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی،بازنگری در دریافت و اخذ مالیات مشاغل در خراسان جنوبی در نشست شورای هماهنگی مدیران دستگاههای اقتصادی استان گفت: باید اخذ مالیات مشاغل مختلف در استان که از زیرساختها به طور کامل برخوردار نیست با سایر نقاط کشور فرق کند تا سرمایه گذاران انگیزه کافی برای کارهای اقتصادی را داشته باشند.

خسروی در خصوص تحقق شعار سال نیز گفت: مدیران اقتصادی در این زمینه برنامه ریزی های دقیق تری را دنبال کنند.

وی همچنین از پیگیری ها برای راه اندازی ادارات ثبت اسناد و املاک در شهرستانهای درمیان و خوسف نیز خبر داد.

ذاکریان مدیر کل امور اقتصادی و دارایی هم گفت: سال گذشته از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه در راستای اشتغال و کارآفرینی ۹۶۰ میلیارد تومان تسهیلات به بنگاههای اقتصادی استان اعطا شده است.

وی اظهار کرد: تعهد اشتغال تسهیلات پرداختی از سوی متقاضیان چهار هزار و ۵۲۳ فرصت شغلی بوده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی در زمینه درگاه ملی مجوزها، گفت: طبق گفته وزیر اقتصاد و دارایی برای اعطای مجوزها در حوزه کسب و کار و سرمایه گذاری و … اگر هر مدرکی غیر آنچه درگاه مطالبه می‌کند، از فرد گرفته شود، در حکم جرم است.

ذاکریان با اشاره به برخی اعمال سلیقه‌ها در اعطای مجوزهای سرمایه‌گذاری و …اظهار کرد: تا حد امکان و در چارچوب قانون باید برای سرمایه گذار و متقاضیان مجوز کسب و کارها سهل گیری داشته باشیم.

وی در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی و اهمیت آن در اقتصاد کشور و خراسان جنوبی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ تعداد هفت طرح، در سال ۱۴۰۱ پنج طرح و از ابتدای تشکیل خراسان جنوبی ۳۱ طرح سرمایه گذاری خارجی مصوب در خراسان جنوبی داشته‌ایم.

زرنگ رئیس شورای هماهنگی بانکهای استان هم گفت: سال گذشته در راستتای قانون حمایت از جوانی جمعیت و فرزند آوری ۶۷ درصد متقاضیان واجد شرایط دریافت تسهیلات موفق به اخذ تسهیلات شده اند.

 

رقابت تنیسورهای خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی کشور/۷

تنیسورهای شایسته خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی جوانان کشور برای کسب مدال رنگی هنرنمایی می‌کنند.

رقابت تنیسورهای خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی کشور

 تنیسورهای شایسته خراسان‌جنوبی در مسابقات قهرمانی جوانان کشور به رقابت می‌پردازند.

 علیرضا عباسپور فرد، حسین یعقوب نژاد، معراج محمودی، امیرعلی صادق زاده و مصطفی طاهری از خراسان‌جنوبی با سرپرستی  امیرحسین عباسپور در این ماراتن ملی به مصاف برترین‌های ایران می‌روند.

 مسابقات قهرمانی تنیس روی میز جوانان کشور در اصفهان به مدت دو روز ادامه می‌یابد.

اعزام پینگ پنگ بازان دختر خراسان جنوبی به مسابقات کشوری/۷

 

امروز خراسان جنوبی_حسینی_ تیم پینگ پنگ نوجوانان دختر استان به رقابت های کشوری اعزام شد. به گزارش امروز خراسان جنوبی و به نقل از حمیدی دبیر هیات پینگ پنگ استان این تیم شامل ترنم طالبی از بیرجند، یاسمین زهرا جزایری محصل و اتنا زنجانی طبسی از طبس، با مربی گری رضوانه رضوی از بیرجند به مسابقات کشوری که طی امرو و فردا در قم برگزار می شود، اعزام شدند. به گفته وی سرپرستی گروه اعزامی را علی اصغر زنجانی طبسی بر عهده دارد

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خبر داد:

کسب بیش از ۲۰۰ نشان بین المللی و کشوری توسط اعضای کانون /۲

برگزاری مهرواره استانی فرهنگی، هنری و ادبی طوفان دلنشین در سالگرد واقعه صحرای طبس

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و کشف و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان خدمات خود را برای گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال در ۲۸ مرکز فرهنگی هنری ثابت، سیار و پستی ارایه می کند.

دکتر طاهره حمیدی در نشست تخصصی بررسی راهکارهای ارتقای حوزه اطلاع رسانی و استفاده از ظرفیت های مشورتی رسانه ها که روز گذشته با حضور فعالان فرهنگی و نمایندگان رسانه در اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزار شد، افزود: فعالیتهای متنوع کانون پرورش فکری با دو رویکرد انجام می شود و بر این اساس تلاش می کنیم فعالیتهای فرایند محور اثر گذار برای کودکان و نوجوانان با تاکید بر مشارکت خانواده ها داشته باشیم و تقویت و عمق بخشی تفکر بین کودکان و نوجوانان و ارتقای استعدادهای کودکان و نوجوانان و مهارت آموزی به آنان را نیز در دستور کار داریم.وی با بیان اینکه کانون پرورش فکری استان پیش از انقلاب، تنها دارای دو مرکز فرهنگی هنری شماره یک بیرجند و شماره یک طبس بود، اضافه کرد: امروز شاهد فعالیت ۲۸ مرکز فرهنگی هنری ثابت و سیار در سطح استان فعال هستیم.دکتر حمیدی به کسب بیش از ۲۰۰ نشان بین‌المللی و کشوری شامل مدال های طلا، نقره و برنز و دیپلم افتخار و رتبه برگزیده توسط اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، اشاره کرد و گفت: کسب رتبه اول گروه پژوهشی فرهنگی در شاخص های اختصاصی، کسب رتبه دوم گروه آموزشی پژوهشی فرهنگی در جشنواره شهید رجایی ارزیابی عملکرد سال ۱۴۰۰، کسب رتبه اول بین دستگاه‌های استان در شاخص های اختصاص طی دو سال متوالی ۹۸ و ۹۹، ارتقای کانون استان در بین ۵۱ دستگاه اجرایی شرکت کننده در ارزیابی عملکرد سال ۱۴۰۰ از رتبه ۱۹ به یک و… از جمله توفیقات کانون فکری پرورش کودکان و نوجوانان استان در سال های اخیر بوده است.وی به ساخت و افتتاح ۴ آسمان نمای دیجیتال در شهرستان های درمیان، بیرجند، فردوس و طبس با هدف تقویت فعالیتهای علمی به ویژه در حوزه علم نجوم، اشاره کرد و افزود: افتتاح دو مرکز هنری فراگیر ویژه کودکان خاص با نیازهای ویژه در شهرستان‌های بیرجند و قاینات و نیز توسعه خدمات فرهنگی کتابخانه های سیار روستایی و پستی کانون در مناطق روستایی و عشایری از ۳ به ۱۶ و افزایش اعضای کودک و نوجوان از ۴ هزار نفر به ۲۲ هزار نفر، از دیگر اقدامات مهم صورت گرفته است.دکتر حمیدی به برنامه های کانون استان برای گرامیداشت پنجم اردیبهشت سالگرد واقعه شکست آمریکا در کویر طبس نیز اشاره کرد و گفت: برگزاری کارگاه روایتگری طوفان شن در محل مسجد شکر، معرفی شخصیت شهید منتظر قائم، برگزاری کارگاههای ادبی و نقاشی با شن ویژه نوجوانان و معرفی کتاب از جمله ی این برنامه هاست.مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان از برگزاری مهرواره فرهنگی، هنری و ادبی با عنوان طوفان شن به عنوان یکی دیگر از برنامه های این کانون به مناسبت سالگرد واقعه ی طبس نام برد و اضافه کرد: این مهرواره با موضوعات امداد فرشته ها، شن ها ماموران خدا، ناکامی آمریکا، ردپای خدا، هواپیمای سوخته و رستاخیز شن ها برای کودکان و نوجوانان ۹ تا ۱۸ سال در نظر گرفته شده است.وی در پایان گفت: در هفته گرامیداشت مقام معلم نیز تیم فوتسال کانون استان را که در مسابقات منطقه ای بر تیم خراسان رضوی غلبه کرده بود به مسابقات کشوری اعزام می کنیم.در ادامه این نشست، فعالان فرهنگی، نمایندگان رسانه ها و مربیان کانون در راستای ارتقای حوزه اطلاع رسانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جوانان استان، گفتگو و تبادل نظر کردند.

 

اهداء سهام معدن سنگ گرانیت نهبندان برای آزادی زندانیان/۲

معدن دار نهبندانی ۴۰ درصد از سهم معدن خود را برای آزادی زندانیان خراسان جنوبی اهدا کرد.

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صدا وسیمای استان گفت:اهداء سهام معدن سنگ گرانیت نهبندان برای آزادی زندانیان آقای محمد اکبری در اقدامی خیرخواهانه  ۴۰ درصد از سهم معدن سنگ گرانیت گل پنبه‌ای نهبندان را به ستاد دیه خراسان جنوبی اهدا کرد.

این معدن با ظرفیت تولید سالیانه ۷ هزار تن ظرفیت در شاهکوه نهبندان قرار دارد.

هم اکنون در خراسان جنوبی ۵۱ زندانی جرائم غیرعمد با حدود ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان چشم انتظاری آزادی اند.

 

 

 

 

 

 

۳ اثر خراسان جنوبی نامزد جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک/۲

۳ اثر رادیوی صدا و سیمای خراسان جنوبی، نامزد دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک شدند.

مستند «خیلی سخت خیلی آسان» به تهیه کنندگی مهدی امیرآبادی‌زاده، مستند۳ اثرخراسان جنوبی نامزد جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک «بی‌بی برکت» به تهیه کنندگی تکتم اعتبار و الهام نیک‌بین برای گویندگی این مستند از مرکز خراسان جنوبی نامزد این جشنواره ملی شدند.

موضوع مستند «خیلی سخت خیلی آسان» فعالیت جوانان در شرکتهای دانش بنیان  و «بی‌بی برکت»  آداب و رسوم  نوروز است.

اختتامیه دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعداد‌های حوزه مستند، ۱۸ اردیبهشت در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود.

تعداد مبتلایان به کرونا در خراسان جنوبی کاهش یافت/۲

تعداد مبتلایان به کرونا در خراسان جنوبی کاهش یافت

بیرجند – ایرنا – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از هفته گذشته موارد مثبت کرونا در استان خراسان جنوبی کاهشی شده و روزانه تعداد آزمایش‌های مثبت کمتر از ۱۰ مورد بوده است.

مجید شایسته روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس آخرین نقشه‌ رنگ‌بندی کرونایی کشور هیچ شهرستانی از خراسان جنوبی در وضعیت قرمز قرار ندارد و فقط نهبندان به رنگ نارنجی است.

وی گفت: شهرستان‌های بیرجند، قاینات، فردوس، طبس، سرایان، سربیشه و زیرکوه در وضعیت زرد (متوسط خطر) و شهرستان‌های درمیان، خوسف و بشرویه در وضعیت آبی (کم خطر) قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: از هفته گذشته تاکنون میزان نمونه‌گیری تست سریع هم کاهشی شده و موارد مثبت اندک بوده است.

وی بیان کرد: شهرستان نهبندان به دلیل اینکه همه نمونه‌گیری‌ها در بیمارستان انجام شده و تمامی موارد بستری بودند در رنگ‌بندی با وضعیت نارنجی یا پرخطر قرار گرفته است.

تعداد بیماران سرپایی و بستری مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی از اواخر اسفند با افزایش نسبی همراه بود به طوری که هفته اول فروردین امسال شهرستان نهبندان به دلیل افزایش موارد بستری بیماران مثبت کرونایی در وضعیت قرمز یا خیلی پرخطر قرار گرفت و شهرستان‌های سرایان و فردوس به رنگ نارنجی (پرخطر) درآمدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۱۹ فروردین اعلام کرد: موارد مثبت کرونا در هفته جاری نسبت به هفته قبل کاهش یافته اما بیماران بستری در استان افزایش داشته است.

 

کشف البسه قاچاق در “طبس”/۴

جانشین انتظامی”طبس” گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از یک سواری ام وی ام و یک سواری ریو انواع البسه خارجی قاچاق به ارزش ۲ میلیارد ۳۰۰ میلیون ریال کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ “جواد عباسی” اظهار داشت: مأموران انتظامی یگان امداد شهرستان طبس در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودورهای عبوری به یک سواری ام وی ام و یک سواری ریو مشکوک شدند و خودروها را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند. وی بیان داشت: مأموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از خودروها، ۲ هزار و ۵۵۵ ثوب البسه خارجی قاچاق کشف کردند که ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برآورد شده است. جانشین انتظامی شهرستان طبس افزود: ماموران در این رابطه ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

توقیف کامیون احشام در”طبس”/۴

جانشین انتظامی”طبس” از کشف ۱۱۲رأس گوسفند قاچاق به ارزش ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”جواد عباسی” اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان طبس در اجرای طرح مبارزه با قاچاق احشام، هنگام کنترل خودروهای عبوری به ۲ دستگاه کامیونت ایسوزو مشکوک شدند و خودروها را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند. وی افزود: مأموران در بازرسی از خودرو، ۱۱۲رأس گوسفند قاچاق که فاقد هر گونه مجوز دامپزشکی بوده، کشف کردند که ارزش احشام کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برآورد شد.

 

 

دستگیری ۴ سارق در”بشرویه”/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان”بشرویه” از دستگیری ۴ سارق و ۲ فقره سرقت اماکن خصوصی در این شهرستان خبر داد. به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”نصر الله طاهری” در تشریح این خبراظهار داشت: با وقوع چند فقره سرقت در سطح شهرستان بشرویه و ایجاد جو نارضایتی برای شهروندان، طرح مبارزه با دستگیری سارقان در این شهرستان اجرایی شد. وی افزود: کارگاهان پلیس آگاهی شهرستان بشرویه با انجام اقدامات فنی و تخصصی پلیسی ۴ نفر سارق را شناسایی و در چند عملیات ضربتی متهمان را دستگیر کردند. فرمانده انتظامی شهرستان بشرویه بیان داشت: سارقان دستگیر شده در بازجویی های پلیسی به ۲ فقره سرقت اماکن خصوصی خود اعتراف کردند و متهمان به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

توقیف کامیون حامل ۲ هزار و ۱۰۰ قطعه مرغ قاچاق در”نهبندان”

 

فرمانده انتظامی شهرستان “نهبندان ” از کشف ۲ هزار و ۱۰۰قطعه مرغ زنده فاقد مجوز بهداشتی در این شهرستان خبر داد. به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ” حسین عرب” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان “نهبندان” هنگام گشت زنی در محورهای مواصلاتی به یک دستگاه کامیون بنز مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند. وی بیان داشت: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از کامیون، تعداد ۲ هزار و ۱۰۰ قطعه مرغ زنده فاقد مجوزهای بهداشتی کشف کردند که ارزش ریالی آن بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال برآورد شد. فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان افزود: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

توقیف ۴۳ خودروی شوتی در”سربیشه”/۴

 

فرمانده انتظامی”سربیشه” گفت: ماموران انتظامی این شهرستان طی ۷۲ ساعت در اجرای طرح برخورد با خودروهای شوتی و حامل سوخت قاچاق، ۴۳ دستگاه خودرو را توقیف کردند. به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”محمود رضا صالحی” در تشریح این خبر اظهار داشت: مأموران انتظامی سربیشه طرح مبارزه با قاچاق سوخت و همچنین برخورد با خودروهای شوتی و شناسایی محل های عبور قاچاقچیان سوخت به مدت ۷۲ ساعت در این شهرستان اجرایی شد. وی بیان داشت: مأموران انتظامی با انجام ایست و بازرسی های مقطعی و کنترل محورهای فرعی شهرستان سربیشه، ۴۳ دستگاه خودروی شوتی حامل سوخت را شناسایی و جهت بررسی بیشتر آن ها را متوقف کردند. فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه افزود: ماموران انتظامی در اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت و در بازرسی از خودروها، ۳۱ هزار لیتر سوخت خارج از شبکه توزیع فرآورده های نفتی را کشف کردند.

 

 

کشف ۱۱ هزار و ۵۲۰ لیتر سوخت قاچاق در”نهبندان”/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان”نهبندان” از کشف ۱۱ هزار و ۵۲۰ لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراورده های نفتی در این شهرستان خبر داد. به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”حسین عرب” اظهار داشت: ماموران انتظامی نهبندان در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای فرعی این شهرستان به ۶ دستگاه خودرو مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودروها را متوقف کردند. وی افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودروها، مقدار ۱۱ هزار و ۵۲۰ لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراوردهای نفتی کشف کردند. فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان بیان داشت: مأموران در این خصوص ۶ دستگاه خودرو توقیف و ۶ متهم دستگیر که به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

دستگیری ۴ سارق وکشف ۹ فقره سرقت در ” طبس”/۴

 

فرمانده انتظامی”شهرستان طبس” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان ۴ نفرسارق را دستگیر و ۹ فقره سرقت را کشف کردند. به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”فاضل مریمی” اظهار داشت: با وقوع چندین فقره سرقت در یکی از روستاهای شهرستان طبس، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت. وی بیان داشت: ماموران پاسگاه انتظامی” اصفهک” با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی، ۴ نفر سارق را در این خصوص شناسایی و تحت تعقیب قرار دادند و پس از هماهنگی با مقام قضائی در عملیاتی غافلگیرانه آنها را در مخفیگاهشان دستگیر کردند. فرمانده انتظامی شهرستان طبس افزود: متهمان ابتدا در اظهارات خود منکر هرگونه جرم و اتهامی شدند اما با روبه رو شدن با شواهد موجود و ارائه مستندات به ناچار لب به اعتراف گشودند و به ۹ فقره سرقت اماکن خصوصی ، احشام، منزل وموتورسیکلت اعتراف کردند.

 

 

 درگیری گردشگران بی حجاب به آمر‌ین به معروف در بشرویه/ خودروی گردشگران توقیف شد/۴

خودروی تعدادی از گردشگران بی حجاب که در بشرویه به یک بانوی آمر به معروف اعتراض و حمله کرده بودند، توقیف شد.

 

ظهر امروز سوم اردیبهشت تعدادی از گردشگران هنجارشکن بدون حجاب و با پوشش بسیار نامناسب در یکی از مکان‌های عمومی شهر بشرویه ظاهر می‌شوند.

یک بانوی متدین و مؤمن با مشاهده‌ی چنین وضع اسف‌باری اقدام به برداشتن پلاک خودروی گردشگران برای اعلام به نهاد‌های مربوطه می‌کند که با اعتراض و فحاشی گردشگران مواجه می‌شود.

به گردشگران بی حجاب تذکر داده می‌شود که کشف حجاب جرم و رعایت قانون الزامی است اما گردشگران هنجارشکن با فحش و توهین از تذکر محترمانه وی استقبال نکرده و پس از مدتی بحث کردن، به سمت خانواده‌ی این بانوی آمر به معروف که در خودرو نشسته بودند حمله ور شده و ضمن تهدید به ضرب و شتم و قتل شیشه‌های خودرو را می‌شکنند.

در حین شکستن شیشه‌های ماشین، یک کودک ۶ ساله نیز در خودرو حضور داشته که دچار اضطراب و ترس بسیار شدید می‌شود.

هرچند تعدادی دیگر از همشهریان در دفاع و حمایت از آمر‌ین به معروف در صحنه حاضر می‌شوند، اما این گردشگران هنجارشکن دست از توهین و فحش برنداشته و نهایتا محل را ترک می‌کنند.

بلافاصله بعد از این اتفاق دادستان عمومی و انقلاب حکم جلب گردشگران بی حجاب را صادر کرد و مأموران کلانتری و پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی شهرستان بشرویه پیگیر حادثه شده و گردشگران هنجارشکن تحت تعقیب و شناسایی قرار گرفتند.

پیرو دستور قضایی مبنی بر تعقیب و شناسایی عاملان هتک حرمت به آمرین به معروف شهر بشرویه، در کمتر از چند ساعت خودروی گردشگران بی حجاب در یکی از شهر‌های استان خراسان رضوی توقیف شد.

 

 

به همت پزشکان موسسه خیریه محکم صورت می‌گیرد؛

ویزیت ۱۰۰ کودک با ناهنجاری‌های مادرزادی/۲

۱۰۰ کودک با ناهنجاری‌های مادرزادی به همت پزشکان موسسه خیریه محکم در خراسان جنوبی ویزیت می‌شوند.

خوشایند رئیس هیأت مدیره موسسه خیریه محکم در خراسان جنوبی گفت: در مرحله ششم اجرای طرح ویزیت و عمل جراحی کودکان دچار ناهنجاری مادرزادی، تیم پزشکی این موسسه شامل ۳ پزشک متخصص جراحی کودکان تا ۹ اردیبهشت در بیمارستان رازی بیرجند مستقر هستند.

وی افزود: پیش بینی می‌شود در این مدت حدود ۱۰۰ کودک با ناهنجاری‌های مادرزادی معاینه و حدود ۲۰ عمل جراحی به صورت رایگان انجام شود و افرادی که درمانشان نیاز به امکانات بیشتری داشته باشد به بیمارستان‌های تهران و مشهد اعزام می‌شوند.

خوشایند عنوان کرد: موسسه خیریه محکم از پارسال در استان راه اندازی شده و طی پنج مرحله حضور پزشکان این موسسه در بیمارستان رازی بیرجند حدود هزار بیمار معاینه و درمان شدند.

رئیس هیأت مدیره موسسه خیریه محکم در استان گفت: هم استانی‌ها می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۳۱۶۲۶۰۵۷ تماس بگیرند.

 

 

 

اختلاف شهرداری و شرکت آبفا بعد گذشت یکسال هم چنان پابرجا/۵

امروز خراسان جنوبی _ حمیدی

از حدود یکسال گذشته تاکنون بخاطر اختلاف نظر بین شهرداری بیرجند و شرکت آب و فاضلاب مبنی بر آسفالت نوارهای حفاری سطح شهر که توسط شرکت آب و فاضلاب صورت می‌پذیرد، شاهد نارضایتی هایی از سوی شهروندان مبنی بر طولانی شدن زمان آسفالت نوار حفاری ها و رها شدن خیابان ها بخصوص در شمال شهر بیرجند هستیم که بارها و بارها از طریق پیامک و تماس تلفنی به دفتر روزنامه منعکس شده است.موضوعی که در سال گذشته چندین جلسه شورای شهر را برای بررسی با حضور مدیران شرکت آبفا و هم چنین شهردار بیرجند بخود اختصاص داد و در کمیسیون عمران هم بصورت ویژه بررسی شد ولی تاکنون خروجی خاصی نداشته است. موضوعی که در اولین جلسه علنی شورای شهر بیرجند در سال جاری هم مطرح وعنوان شد بدلیل اختلافات موجود، شهرداری و شرکت آبفا هر کدام بطور جداگانه نامه ای به دادستانی ارسال و نسبت به عملکرد یکدیگر اعتراض کرده اند. در همین راستا شهرداری بیرجند در تاریخ ۱۵ فروردین ماه نامه ای به آبفا مبنی بر عدم انعقاد تفاهم نامه صدور مجوز حفاری ارسال و متعاقبا هم نامه ای هم در تاریخ ۲۲ فروردین ماه با همین مضمون به دادستانی ارسال و عنوان کرده علارغم پیگیری های متعدد شهرداری، تاکنون این مجوز صادر نشده که باید در سال جاری در این خصوص اقدامات لازم انجام گیرد.

تناقض گویی مدیران آبفا و سردرگمی شهرداری

مرتضی یزدان شناس یکی از اعضای شورای شهر بیرجند در ادامه با بیان اینکه یا باید آسفالت نوار حفاری ها بصورت مادم العمر با نظارت شهرداری به آبفا واگذار و یا اینکه با پرداخت هزینه ها توسط شهرداری انجام گیرد، از تناقض گویی پیمانکار آبفا و مدیران این مجموعه که هر کدام حرف های متفاوتی داخل و خارج جلسات رسمی می زنند، انتقاد کرد و گفت: شهرداری بلاتکلیف است چرا که در جلسات رسمی قولی داده می شود که با آنچه در خارج از جلسات گفته می شود، متفاوت است. وی ادامه داد:اگر مسئولیت مادام العمر حفاری ها به آبفا واگذار شود، بعد از نشست احتمالی زمین هم خودشان باید پاسخگو باشند و شهرداری مجبور نیست سهل انگاری پیمانکار را بعدا جبران کند و متحمل خسارت شود. وی عنوان کرد :بهتر است به شهرداری اجازه دهیم تا با آبفا قرداد ببندد ولی آنها را مکلف کنیم که عواقب کار را هم بر عهده بگیرند و شهرداری هم نظارت خود را بیشتر کند.

عدم پاسخ شهرداری و ضرری که به مردم تحمیل می شود

عباس سروری منشی شورای شهر بیرجند هم بر خلاف این اظهار نظر گفت: در جلسات گذشته شورای شهر مقرر شد آسفالت نوار حفاری ها به شهرداری واگذار شود ولی شهرداری پاسخی نداد و این مردم هستند که در این بین متضرر می شوند.

دادستانی پادرمیانی کند

ویدا ناصری رئیس کمیسیون عمران شورای شهر بیرجند هم در این زمینه گفت: این موضوع بارها در جلسات شورای شهر مطرح و مکاتبات زیادی پیرامون آن انجام و پاسکاری های زیادی بین شهرداری و آبفا انجام گرفته که خروجی خاصی نداشته است. وی خواستار برگزاری جلسه ای با حضور دادستان مرکز استان برای تعیین تکلیف این موضوع شد و افزود: به نظر می رسد جلسات داخلی شورا در این زمینه نتیجه بخش نباشد.

شهرداری توان آسفالت نوار حفاری ها را در صورت پرداخت هزینه ها دارد

رضا حسنی صفت رئیس شورای شهر بیرجند هم با بیان اینکه وقتی دستگاه های خدمات رسان در ارائه خدمات کوتاهی می کنند مردم این را به حساب شهرداری می گذارند، گفت:ادارات مختلفی نسبت به حفاری اقدام می کنند و ما نمی توانیم با هر کدام با روش جداگانه ای رفتار کنیم بنابراین اگر تصمیمی واحدی بگیریم بهتر است. وی افزود:مدیران شرکت آبفا اعلام کرده اند که پیمانکارشان توانایی لازم را ندارد، بنابراین اگر آبفا هزینه تمام شده شهرداری را بپردازند، عملیات ترمیم و آسفالت توسط شهرداری انجام پذیر است.

اختلاف شهرداری و آبفا بر سر تعرفه آسفالت 

دکتر محمودی راد دیگر عضو شورا هم به اختلاف آبفا و شهرداری بر سر تعرفه آسفالت نوار حفاری های شهر اشاره و گفت:در سال گذشته توافقی در این زمینه حاصل نشده است.
تعیین تکلیف مشکل ظرف دو هفته آینده توسط کمیسیون خدمات شهری شورا

حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد هم در ادامه خواستار میانجیگری شورای شهر و حل این مشکل بصورت داخلی شد و افزود:بهتر است این موضوع را داخلی حل کنیم چرا که ورود دادستانی ضعف شورا را می رساند.در نهایت مقرر شد ظرف دو هفته کمیسون خدمات شهری شورای شهر بیرجند این موضوع را بررسی و تعیین تکلیف کند.

موافقت شورای شهر با تمدید قرارداد شرکت توان خواهان

هم چنین در این جلسه نامه شهرداری به شورا در مورد درخواست شرکت خدمات توان خواهان مبنی بر تمدید قرارداد توزیع و فروش شارژ کارت بلیط اتوبوس مطرحو عنوان شد: با توجه به اتمام قراداد ۳ ساله این شرکت در راستای حمایت از جامعه معلولان نسبت به تمدید قرارداد به مدت ۳ سال دیگر هم موافقت شود که اعضای شورای شهر بیرجند با این موضوع موافقت و مقرر شد شرکت مذکور به فعالیت خود ادامه دهد. هم چنین در این جلسه اعضای شورای شهر بیرجند با درخواست نامه شرکت تعاونی مصرف دادگستری مبنی بر تغییر قرارداد احداث واحدهای مسکونی خیابان ظفر ۲۴ از سازه فلز به سازه بتن مخالفت کردند و مقرر شد شرکت مذکور برابر مفاد قرارداد مزایده عمل کند. هم چنین در این جلسه نامه درخواست مساعدت یکی از مدارس شهر بیرجند از شهرداری مطرح که در پاسخ به این درخواست مقرر شد از محل ۳ درصد درآمدهای شهرداری که به حساب آموزش و پرورش سالانه واریز می شود، مدرسه مذکور پیگیری های لازم را انجام دهد.

نامگذاری دو میدان بنام پهلوانان و شهدای اصناف

بررسی مصوبات کمیسیون فرهنگی ورزشی اجتماعی شورای شهر بیرجند از دیگر موضوعات مطرح شده دراین جلسه بود.رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر بیرجند از نامگذاری میدان پشت بهشت متقین بیرجند بنام میدان پهلوانان بنا به درخواست هیات زورخانه ای و پهلوانی بیرجند بعنوان یکی از این مصوبات نام برد و افزود:هم چنین نامگذاری میدان ورودی سایت صنوف آلاینده بنام شهدای اصناف بیرجند از دیگر این مصوبات می باشد.لازم به ذکر است اعضای شورای شهر بیرجند با این دو مصوبه موافقت کردند.

فروشگاه های حجاب و عفاف در شهر بیرجند جانمایی شوند

هم چنین در ادامه این جلسه نامه یکی از شرکت های خصوصی فعال در زمینه حجاب و عفاف مبنی بر تخصیص بازارچه ای در ابتدای مدرس برای فروش محصولاتشان مطرح و عنوان شد: کمیسیون فرهنگی بدلایل ترافیکی و وجود برخی ابهامات در مورد شرکت مذکور با این درخواست مخالفت کرده و درخواست برگزاری مزایده را بصورت یکسان برای همه متقاضیان داشته است.موضوعی که مخالف و موافقانی داشت.یزدان شناس عضو شورای شهر بیرجند بعنوان مخالف این مصوبه خواستار واگذاری این محل به شرکت مذکور شد و گفت:این موضوع از ۴ ماه پیش در شورا مطرح و بدون نتیجه بوده بنابراین بهتر است در نقاط مختلف شهر جانمایی هایی برای عرضه محصولات حجاب و عفاف انجام گیرد تا زمان را از دست ندهیم.

 در زمین دشمن بازی نکنیم

وی افزود: آوردن اما و اگر ها پیرامون یک مساله همیشه آن را به تاخیر انداخته و در این زمینه حجاب و عفاف هم بهتر است وقت کشی نکنیم و از هر کسی که تمایل به فعالیت در این حوزه را داشت، حمایت کنیم.

وی عنوان کرد: چرا ما باید در زمین دشمن بازی کنیم و چرا باید چادری های ما چادر۷، ۸، ۱۰ میلیونی خریداری کنند ولی یک مانتوی جلو باز ۱۰۰ هزار تومان عرضه شود. سروری دیگر عضو شورا هم خواستار برگزاری مزایده در این زمینه شد و از اطلاعاتی پیرامون شرکت مذکور خبر داد که برگزاری مزایده به آن ابهامات پایان داده و عدالت را برقرار می کند. در نهایت مقرر شد پیرامون پیشنهاد واگذاری مکان مذکور به مدت ۶ ماه به این شرکت با تخفیف ۲۰ درصدی محصولات حجاب و عفاف آن هم بصورت فروشگاه نه بازارچه در جلسات بعدی شورای شهر تصمیم گیری شود و در صورت رضایت از این شرکت قرارداد تمدید شود. هم چنین در این زمینه مقرر شد در مورد برگزاری فراخوان برای ایجاد فروشگاه های حجاب و عفاف درنقاط مختلف شهر در جلسات آتی برنامه ریزی و رای گیری شود

 

 

 

 

 

 

 

عضو هیأت مدیره خانه معدن خراسان جنوبی:
وجود ۲۵۰ معدن غیرفعال در خراسان جنوبی/۷

امروز خراسان جنوبی – حمیدی

عضو هیأت مدیره خانه معدن خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر تعداد ۷۴۸ واحد معدنی دارای پروانه در خراسان جنوبی وجود دارد که از مجموع واحدهای معدنی دارای پروانه تعداد ۴۹۸ معدن فعال و حدود ۲۵۰ معدن غیر فعال است. داریوش افتخاری در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در طرح فعال سازی معادن کوچک مشکلات و موانع این معادن در دست بررسی است، افزود : در حوزه ثبت محدوده های معدنی مشکلاتی در استان وجود دارد، وی بیان کرد: استان خراسان جنوبی با توجه به شرایط حاکم بر زمین شناسی با عناوین مختلف از جمله بهشت معادن، عسلویه معادن و… شناخته می شود اما متأسفانه آن گونه که بایسته و شایسته است، از این پتانسیل خدادادی استفاده نشده است.
افتخاری ادامه داد : از ۶۵ نوع ماده معدنی موجود در ایران ۵۰ نوع به صورت ذخایر معدنی در خراسان جنوبی یافت می شود که خود گویای پتانسیل و ظرفیت بالای استان است.

نقشه راه توسعه معدنی استان تعریف شود

عضو هیأت مدیره خانه معدن خراسان جنوبی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در سفر به استان مبنی بر توجه به بخش معدن،  عنوان کرد: باید نقشه راهی برای توسعه معدنی استان در نظر گرفته شود تا بتوانیم اقتصاد را بر پایه آن برنامه ریزی کنیم.وی اظهار داشت: در سند آمایش استان از سوی سازمان مدیریت، تخصص معدن در چهار رشته بهره برداری از فلزات گران بها شامل طلا، مس، نقره و آهن، بهره برداری از فلزات نیمه بها شامل سرب و روی، بهره برداری زغال سنگ و بهره برداری معادن غیر فلزی شامل سنگ ساختمانی بیان شده است.وی با اشاره به ارزش افزوده بخش های مختلف در سطح استان، افزود: خراسان جنوبی در بخش خدمات ۵۵ درصد، در بخش صنعت ۱۹ درصد، در بخش کشاورزی ۱۴ درصد و در بخش معدن تنها چهار درصد از ارزش افزوده استان را به خود اختصاص داده است.
افتخاری با بیان اینکه باید بتوانیم سهم حداکثری از ارزش افزوده استان را از معادن به دست بیاوریم، گفت: پهنه ها به سازمان یا شرکت هایی واگذار شده است که حدود ۲۰ درصد مساحت استان را شامل می شود.
وی با اشاره به اینکه زیر پهنه هایی تعریف شده که مساحت را به ۲۴.۵ درصد رسانده است، عنوان کرد: پس از واگذاری پهنه ها و زیر پهنه ها طرح تحول سه جانبه ای اجرا شد که حدود ۳۱ درصد مساحت استان را پوشش می دهد.
وی با بیان اینکه محدوده های اکتشافی شده و منتظر ورود به مرحله بعدی  تنها دو دهم درصد از مساحت استان است، اظهار داشت: پروانه های اکتشاف ۳.۲ درصد و مجموع پروانه های بهره برداری تنها هشت درصد مساحت استان را پوشش می دهند.

فریز و حبس بخشی از محدوه های اکتشافی معدنی استان

عضو هیأت مدیره خانه معدن خراسان جنوبی با اشاره به اینکه محدوده های اکتشافی وجود دارد که عمدتا توسط اشخاصی ثبت شدند اما به دلایل مختلف با آن ها مخالفت شده است، افزود: این محدوده ها فریز می شوند و از طریق مزایده به افراد واجد شرایط واگذار می شود که باعث حبس محدوده ها و معادن استان شده است.
وی با بیان اینکه برای ۱۷.۲ درصد از مساحت استان درخواست اکتشاف شده است، گفت: در حال حاضر فقط در مناطق محدود باقیمانده می توانیم معدن ثبت کنیم که ظرفیت و پتانسیل کافی را ندارند و متاسفانه در واقع هیچ مکانی برای واگذاری نداریم.
وی با اشاره به اینکه ۸۳ درصد مساحت استان پهنه، زیرپهنه و  بلوکه های طرح سه جانبه را تشکیل می دهد، عنوان کرد: اگر قرار است معدن استان را توسعه دهیم باید از پایه که اکتشاف است شروع کنیم.
افتخاری با تاکید بر تعیین تکلیف پهنه های واگذار شده و آزادسازی های لکه ای برای معادن کوچک تر، بیان کرد: در قانون معادن برای هر ماده معدنی محدودیت مساحت وجود دارد لذا معادنی که نیاز به مساحت بیشتر داشته باشند، پهنه دریافت می کنند.
وی با بیان اینکه طرح سه جانبه نیز باید تعیین تکلیف و مناطق بلوکه ارگان های ذی ربط آزادسازی شود، افزود: ثبت محدوده تنها برای نفر اول امتیاز ایجاد می کند و یک سال زمان دارد که موافقت دستگاه را اخذ کند.
افتخاری ادامه داد: با توجه به اینکه پس از مخالفت ها در مرحله دوم امکان استفاده از قابلیت های قانونی وجود دارد و در صورت عدم کسب موافقت  دستگاه ها ار جانب متقاضی  محدوده ها باید مجددا آزاد و ثبت شوند.
وی با اشاره به اینکه از مجموع ۱۵۱ هزار کیلومتر مربع مساحت استان تنها ۱۷ هزار متر مربع در اختیار معادن قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر بسیاری از کارخانجات استان نیاز به مواد اولیه دارند که این اشتغال در استان را به خطر می اندازد.
وی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از مواد معدنی جلوی چشم است اما نمی توانیم کاری انجام دهیم، عنوان کرد: در حال حاضر ۱۳ هزار نفر اشتغال در بخش معدن استان وجود دارد.
عضو هیأت مدیره خانه معدن خراسان جنوبی با اشاره به اینکهاگر قرار است تحولی ایجاد شود باید راهکار درست نیز اندیشیده شود، بیان کرد: کسانی که پهنه ها را گرفته اند باید هر چه سریعتر مطابق قانون گزارش کار خود را ارائه کرده و بدنه را تعیین تکلیف کنند.
وی با بیان اینکه یک هزار و ۳۰۰ نفر در نظام مهندسی معدن استان عضو هستند، اظهار داشت: در ابتدای امر باید چاره ای برای قفل شدن محدوده ها کرد و پس از آن محدوده های مخالفت شده را مجددا استعلام بگیرند.
افتخاری با اشاره به اینکه امروز صلاح کلی کشور و استان در ایجاد اشتغال است، افزود: در هرجایی کار معدن انجام شده آن مکان از امنیت بالایی نیز برخوردار است

 

 

 

 

 

امام جمعه بیرجند: مسئولان جایگاه توحیدی خود را حفظ کنند/۳

امام جمعه بیرجند: مسئولان جایگاه توحیدی خود را حفظ کنند

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: مسئولان جایگاه توحیدی خود را که مقدس است در عمل و اخلاق و حل مشکلات جامعه و بیش از همه در مسائل فرهنگی و اصلاح‌های درونی حفظ کنند چون اینها جهاد در راه توحید است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز دوشنبه در دیدار استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان که به مناسبت عید سعید فطر انجام شد افزود: حماسه‌ای که مردم عزیز و مسئولان و کشورهای اسلامی و مردم کشورهای غیراسلامی در روز قدس آفریدند جای تبریک خاص دارد.

وی گفت: حتی صدای اعتراض غیرمسلمانان هم نسبت به این اشغال غیرقانونی و ظالمانه صهیونیست‌ها به قدس و فلسطین عزیز بلند شده و امیدواریم به زودی همانطور که امام خمینی (ره) فرمود شاهد محو اسرائیل از صحنه گیتی باشیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه واژه سیاست یعنی تدبیر و آگاهی کافی در میدان اندیشه و عمل بر آنچه که نتیجه حاصل می‌شود ادامه داد: سیاست در خانه همان تربیت صحیح فرزندان است و نتیجه آن می‌شود که فرزند مایه افتخار پرورش می‌دهند.

وی تصریح کرد: جامعه و جهان را نیز با سیاست می‌توان اداره کرد که بر همه امور لازم احاطه داشته باشد و نتیجه‌اش را هم بسنجد و بعد اقدام به موقع انجام شود تا جامعه بتواند رشد کند همان طور که وقتی آن اصول نادیده گرفته شود جامعه جهانی فاسد می‌شود و همه هنرش آدم‌کشی، زورگویی، دروغ، فساد و مظلوم‌کشی است در حالی که عصاره این جهان وجود انسان به عنوان اشرف مخلوقات به همین سادگی تباه می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: خصوصیت مکتب انبیای الهی این است که مطابق با نظام خلقت و فطرت و حکمت همچنین براساس عقل، علم، ارزش‌ها و توحید جامعه‌ای که هر انسان آن از فرشته بالاتر است را تولید کند.

وی با اشاره به اینکه انبیای الهی از طرف خداوند سیاست‌گذار اصلی هستند افزود: اما براساس اینکه افراد به سوء‌استفاده و هوای نفس برسند و حقوق دیگران را پایمال کنند همواره با مکتب انبیا مخالف می‌شده است.

امام جمعه بیرجند با اشاره به اینکه افراد باید بیشتر به جایگاه خود توجه داشته باشند چون حقیقیت توحید در میدان سیاست است گفت: مساله بت و عبادت بت‌ها مسائل حاشیه‌ای است یعنی آنها را ساختند که به عنوان ابزار از آن استفاده کنند اما اصل حقیقت شرک و توحید در میدان انتخاب خدا و هوای نفسانی است.

وی تصریح کرد: هر اندیشه و عملی که در مقابل امر و حکم خدا طغیان و سرکشی کند و زیر بار حق نرود، طاغوت است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی با بیان اینکه طاغوت با فساد و دروغ حقایق را می‌پوشاند تا بر مردم مسلط شود، گفت: مردم به وسیله آدم‌هایی بدتر از شیطان از نور وحی و حکمت و کرامت محروم می‌شوند بنابراین نجات بشتر تنها یک راه دارد و آن راه توحید است.

وی با اشاره به اینکه همه مساله شرک و توحید، حق و باطل سر دو راهی خدا، هوا و هوس نفسانی است عنوان کرد: همه مسئولان باید به لوازم کار و عواقب اقداماتی که انجام می‌دهند، بیندیشند و اگر هوای نفس وارد شود این مظهر شرک است و همه دنیا و آخرت و حقوق مردم را از بین می‌برد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه مسئولان نظام باید تقوا و مبارزه با هوای نفس را سرلوحه کار خود قرار دهند افزود: انقلاب اسلامی با این ریشه عقلی و شرعی و عشق مردم و ارادت جمعی همه انسان‌های عقلی، صحنه‌ای ابتدا در ایران و منطقه ایجاد کرد که اگر تخریب‌ها در قالب‌های مختلف و گاهی نفوذ در مقامات تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز صورت نمی‌گرفت بین ما و آرمان‌های انقلاب هیچ فاصله‌ای نبود اما بسیاری از اینها توسط خود ما خراب می‌شود.

 

 

 

پذیرش دانشجو مقطع دکتری مهندسی عمران گرایش مدیریت منابع آب در دانشگاه بیرجند/۲

 
شورای گسترش آموزش عالی با پذیرش دانشجو در مقطع دکتری مهندسی عمران گرایش مدیریت منابع آب در دانشگاه بیرجند موافقت کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ضمن اعلام این خبر افزود: ‏ایجاد رشته مذکور با توجه به سیاست‌های کلان توسعه رشته‌ها صورت گرفته است و از آنجائی که این رشته در سطح دانشگاه‌های منطقه نیست مزیتی برای دانشجویان منطقه خواهد بود.
دکتر سید جواد حسینی واشان گفت: دانشگاه بیرجند از مهرماه سال ۱۴۰۲ در در مقطع دکتری مهندسی عمران گرایش مدیریت منابع آب پذیرش دانشجو ‏خواهد داشت.‏

 

 

 

در شورای پشتیبانی سواد آموزی مطرح شد:

دوگام تابرگزاری جشن باسوادی در خراسان جنوبی/۲

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر نرخ با سوادی در استان بالای ۹۸ درصد است و تا برگزاری جشن با سوادی در استان به اندازه برداشتن تنها ۲ گام فاصله است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علیرضا موسوی نژاد در نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی استان،اظهارکرد:پس ازگذشت۸سال،۲۰درصدسرانه سوادآموزی که قراربودبه حساب سواد آموزان دوره های مختلف سواد آموزی واریز شودودردولت قبل مغفول مانده بود،دردولت انقلابی سیزدهم به حساب سوادآموزان واریز می شود.

وی، از جذب ۱۱۸ مدد جو،پس از پالایش ۲هزارمددجوی استان دردوره های سواد آموزی خبردادوتصریح کرد: در پویش ایران سبز ۱۵ هزار اصله نهال توسط سوادآموزان و آموزش دهندگان سواد آموزی،در۱۲شهرستان و منطقه استان غرس شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی،بااشاره به اجرای طرح شتاب بخشی در۲شهرستان نهبندان و سربیشه خاطر نشان کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته ۱۰۰ درصد حجم ابلاغی طرح کمیساریای عالی پناهندگان تحت پوشش دوره های سوادآموزی قرار گرفتند.

دبیرستادپشتیبانی سوادآموزی استان،بابیان این مطلب که سوادیکی از عوامل اثر گذار در کاهش جرم وبزهکاری در جامعه به شمارمی رود، افزود: با استفاده از ظرفیت عظیم فرصت دوم آموزش  وبرگزاری کلاس های سواد آموزی در قالب مر کز یاد گیری محلی  مشارکتی  آموزش ز ندانیان  در زندان های  استان آغاز شده است.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی، بر باز تعریف سواد  با توجه به مقتضیات زمان و نیازمخاطبان تأکید کرد و ادامه داد: برای نیل به اهداف مورد سواد فناورانه، نافع و کاربردی،سازمان نهضت سواد آموزی نخستین همایش بین المللی رهیافت های نوین سوادآموزی در زیست بوم جدید را برگزار می نمایدو تحقق این امر در استان مستلزم اطلاع رسانی ازطریق روابط عمومی ها صداوسیما، ارباب جرایدوخبرگزاری هابه صاحب نظران، پژوهشگران و علاقه مندان است.

۷برابرشدن سرانه دانش آموزی مدارس،درسال تحصیلی جاری/۷

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به واریز بیش از ۵۲ میلیارد تومان،سرانه غذایی مدارس شبانه روزی درسال گذشته، از واریز ۲۰میلیارد تومان سرانه غذایی  مدارس شبانه روزی در فروردین ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علیرضا موسوی نژاد، در نشست شورای آموزش و پرورش استان، اظهارکرد: از ابتدای سال تحصیلی جاری تا کنون بیش از ۱۰ میلیارد و ۳۰۹ میلیون تومان سرانه دانش آموزی به مدارس عادی استان تخصیص یافته است که این مبلغ نسبت به مدت مشابه قبل ۷ برابر رشد دارد.

وی؛ یاآور شد: علی رغم رشد چشمگیر سرانه دانش آموزی، هنوز قریب ۹۰۰ میلیون تومان مدارس استان بدهی آب، برق، و گاز دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اضافه کرد: در همکارانم میزکار رتبه بندی، مستقر در اداره کل آمنوزش و پرورش، پاسخگوی اعتراضات، سوالات و شبهات مراجعین و متقاضیان اصلاح رتبه  هستند.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، عنوان کرد: با توجه به مصوبه شوای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع سیاست ها و ضوابط سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی، پس از پایان متوسطه و اصلاح موادی از سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی، آموزش و پرورش موظف به ایجاد سوابق تحصیلی دانش آموزان شده است.

مدیرکل آموزس و پرورش خراسان جنوبی،بابیان این که با افزایش اهمیت سوابق تحصیلی و تسرّی آن به کل دوره متوسطه ایجاد عزم ملی ، استانی و شهرستانی را برای اجرای سیاست های جدید ضروری ساخته است، خاطر نشان کرد: اجرای مطلوب و دقیق این طرح، نیازمند بسیج منابع موجوددراستان و تعامل دستگاه های اجرایی،انتظامی و امنیتی با آموزش و پرورش است .

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی، با اشاره به ضرورت تهیه ۳۱۰ دستگاه رایانه، دوربین، راکت موبایل یاب، سیگنال یاب، چاپگر، دستگاه تکثیر،کولر و اسکنر برای تجهیز ۶۲ حزه آزمون امتحان نهایی و ۴ حوزه تصحیح، تأکید کرد: در خرداد ماه سال جاری ۷ هزار و ۷۱۷ دانش آموز دختر و پسر پایه دوازدهم در امتحانات نهایی شرکت می کنند.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی،بااشاره به اجرای بیش از ۲۰ برنامه محوری استانی و شهرستانی در هفته بزرگداشت مقام معلم، اذعان کرد: دیدار با نماینده معزز ولی قیه در استان، برگزاری آیین نمادین سپاس معلم، برپایی مراسم تکریم و تجلیل از معلمان، برگزاری مسابقات فرهنگی، عقیدتی، ورزشی و هنری، برگزاری نمایشگاه آثار شهید مطهری، یادواره شهدای فرهنگی و دانش آموز و برگزاری همایش خانوادگی فرهنگیان از مهم ترین این برنامه ها به شمار می رود.

به گفته موسوی نژاد،تخصیص ۶۰۰ میلون تومان  برای سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان با نیازهای ویژه،۵۰۰میلیون تومان برگزاری آیین های هفته معلم، یک میلیارد تومان تجهیز  حوزه های امتحان نهایی و تخصیص حداکثر ۴۰ درصد سهمیه به دانش آموزان شهری شهرستان طبس برای شرکت در آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی دوره اول متوسطه از مهم ترین مصوبات این نشست بود.  

تقویت ناوگان آبرسانی سیار شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی/۳

تقویت ناوگان آبرسانی سیار شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی از تقویت ناوگان آبرسانی سیار شرکت پیش از ورود به فصل تابستان خبر داد و گفت: در این راستا دو دستگاه خریداری شده و در حال تجهیز است.

مهدی دوستی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در سال گذشته به طور متوسط ۳۷۴ روستا آبرسانی شده که این آمار در مرداد ماه به ۴۷۴ روستا افزایش یافته است.

وی جمعیت تحت پوشش آبرسانی سیار در استان خراسان جنوبی در سال گذشته را به صورت متوسط بالغ بر ۴۵ هزار نفر عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان با بیان اینکه در سال گذشته تعداد ۱۶ هزار و ۳۷۴ سرویس آبرسانی سیار با حجم ۲۰۲ هزار و ۲۱۳ مترمکعب به روستاهای استان حمل شده است، گفت: این میزان در مقایسه با سال ۱۴۰۰ تفاوت چندانی نداشته است.

دوستی از تقویت ناوگان آبرسانی سیار شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی پیش از ورود به پیک مصرف تابستان خبر داد و افزود: در حال حاضر ۲۵ دستگاه تانکر ملکی در اختیار این مجموعه قرار دارد و دو دستگاه هم اخیراً خریداری شده که در حال تجهیز برای ورود به ناوگان آبرسانی سیار می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این سپاه هم با یک دستگاه تانکر در مناطق مرزی سربیشه فعالیت می‌کند و دو دستگاه تانکر اجاره‌ای هم در خدمت آبرسانی سیار استان قرار دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی خبر داد:
برگزاری یادواره شهدای کارگر در خراسان جنوبی

اشرفی گفت: به مناسبت بزرگداشت هفته کار و کارگر، یادواره شهدای کارگر خراسان جنوبی ۹ اردیبهشت ماه در شهرستان بیرجند با حضور خانواده های شهدا برگزار خواهد شد.

 غلامرضا اشرفی اظهار داشت: از پنجم لغایت ۱۱ اردیبهشت به نام هفته کار و کارگر در جمهوری اسلامی نامگذاری شده است.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی ادامه داد: ۳۰ برنامه استانی و ۷۰ برنامه شهرستانی طی هفته کار و کارگر در خراسان جنوبی اجرا می‌شود تا بتوانیم خدمات ویژه ای به این قشر ارائه کنیم.

 

وی با اشاره به تجلیل از کارگران خراسان جنوبی گفت: بحث تجلیل از کارگران برتر و فعالان و منتخبین قرآنی استان در دستور کار قرار دارد و مسابقات ورزشی ویژه کارگران خراسان جنوبی برگزار می شود.

 

اشرفی ادامه داد: یادواره شهدای کارگر خراسان جنوبی در بیرجند با مشارکت دستگاه های اجرایی در روز نهم اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با اشاره به توزیع سبدهای معیشتی اظهار کرد: در این زمینه با همکاری تعاون و حوزه بسیج کارگری استان اقداماتی جهت توزیع بسته های معیشتی صورت می گیرد.

 

وی در ادامه گفت: اجرای نشست های بصیرتی برای کارگران در سطح استان خراسان جنوبی در دستور کار قرار دارد و به بحث عیادت از بیماران حادثه دیده حین کار خواهیم پرداخت تا مشکلات جسمی و بیمه ای این افراد بپردازیم.

 

اشرفی به بحث ایمنی کارگران اشاره کرد و افزود: طی این روزها برنامه های تدارک دیده ایم تا به حوزه ایمنی کارگران پردازیم و برگزاری دوره های آموزشی در این زمینه در دستور کار قرار دارد.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با اشاره به بحث نشست های میز خدمت گفت: در این راستا طی هفته کار و کارگر میز خدمت در استان راه اندازی می شود و اجرای احکام بازنشستگی در دستور کار قرار دارد.

 

وی در ادامه تاکید کرد: منتخبین جامعه کارگری خراسان جنوبی با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار خواهند داشت و زمان آن هنوز مشخص نیست.

 

اشرفی با بیان اینکه خراسان جنوبی توانسته رتبه دوم در بحث اشتغال را کسب کند، گفت: رتبه سوم روابط و مدیریت روابط کار را خراسان جنوبی توانسته است به دست آورد و این موضوع با هماهنگی و همکاری مدیران ارشد استان محقق شده است.

 

وی در خصوص حوزه مشاغل خانگی عنوان کرد: یک هزار و ۳۴۱ مجوز مشاغل خانگی در استان صادر شده و ۷۹ درصد تسهیلات در این زمینه جذب شده است و در استان یک هزار و ۱۶ تعاونی فعال وجود دارد.

گرامیداشت سالروز شکست مفتضحانه امریکا در طبس/۲

۵ اردیبهشت، سالروز شکست مفتضحانه امریکا در طبس در سال ۵۹، امشب و فردا در خراسان جنوبی گرامی داشته می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گفت: مراسم محوری اینگرامیداشت ۵ اردیبهشت، سالروز شکست مفتضحانه امریکا در طبس مناسبت ساعت ۹صبح در محل وقوع این حادثه با حضورخانواده‌های شهدا بویژه همسر شهید محمد منتظر قائم تنها شهید این حادثه، فعالان فرهنگی، اقشار مختلف مردم و جمعی از مسئولان برگزار می‌شود.

سرهنگ فلاحی افزود: اجرای سرود حماسی استکبارستیزی، خاطره گویی شاهدان عینی این حادثه، بازدید از محل سقوط بالگرد‌ها و برپایی نمایشگاه در کنار مسجد شکر از جمله ویژه برنامه‌های درنظر گرفته شده این مراسم است.

وی گفت: همچنین به همین مناسبت رویداد فرهنگی افول ابرهه با حضور فعالان هنری و فرهنگی از سراسر کشور با هدف تبیین شکست مفتضحانه امریکا در طبس برگزار می شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گفت: امشب هم در حرم حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس مراسم گرامیداشت سالروز شکست مفتضحانه آمریکا برگزار می‌شود.

 

 

 

به مناسبت شکست نظامی آمریکا در طبس؛

شکست«پنجه عقاب»در صحرای طبس/ غرور آمریکایی زیر شن‌های کویر دفن شد

شکست«پنجه عقاب»در صحرای طبس/ غرور آمریکایی زیر شن‌های کویر دفن شد

اردیبهشت ۵۹ آمریکایی‌ها برای حمله نظامی به ایران عملیاتی به نام «پنچه عقاب» تدارک دیده بودند اما هیمنه و ابهت پوشالی آنان زیر شن های طبس دفن شد.

به گزارش مهر وقتی در ۱۳ آبان ۵۸، دانشجویان پیرو خط امام در تسخیر سفارت آمریکا ۵۳ آمریکایی را به گروگان گرفتند، آمریکایی‌ها همه تلاش خود را برای آزاد سازی این افراد انجام دادند که به نتیجه دلخواهشان نرسید.

تا اینکه آمریکایی‌ها نقشه کشیدند که برای آزادی این گروگان‌ها و ضربه به انقلاب اسلامی به طور شبانه به تهران حمله کنند. در اردیبهشت ۵۹ شش فروند هواپیمای «سی – ۱۳۰ و ۹۰» کماندوی آموزش دیده آمریکا موسوم به نیروی «دلتا»، این عملیات که نامش را «پنجه عقاب» گذاشته بودند، آغاز کردند.

اما این نقشه شوم آنها به هدف نرسید و در نهایت عملیات با کشته شدن ۸ نفر به علت وقوع طوفان شن در منطقه طبس و برخورد یک هواپیمای سی ۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ ۵۳ با یکدیگر کشته می‌شوند و ۵ بالگرد هم روی زمین باقی می‌ماند و بقیه نیروها با ۵ هواپیما خود را به ناو هواپیمابر نیمیتز می‌رسانند و عملیات به‌طور کامل شکست می‌خورد.

وقتی شن‌ها مأمور خدا بودند

در روز بعد از شکست عملیات آمریکایی‌های، امام خمینی (ره)، با محکوم کردن جیمی کارتر طی سخنانی بعد از این حادثه عنوان کرد که خدا با فرستادن شن‌ها از ایران حفاظت کرده‌است. او در پیامی در تاریخ ۵ اردیبهشت ماه ۱۳۵۹ گفت: «آیا جز این بود که یک دست غیبی در کار است؟ چه کسی هلی‌کوپترهای آقای کارتر را ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند. شن‌ها مأمور خدا بودند، باد مأمور خداست»

حجت الاسلام محمدجواد زنجانی طبسی از دیگر شاهدان حادثه طبس در بیان خاطرات خود با اشاره به اینکه وقتی به آنجا رسیدیم، هنوز آتش و دود از هواپیماها و هلی‌کویترهای سوخته شده بلند بود، بیان کرد: کرد: از آنچه مشاهد کردم از اعم از هلیکوپتر و اسلحه‌ها مشخص بود که این امکانات فقط برای نجات گروگان‌ها نیست بلکه هدف اولشان گرفتن مراکز مهم تهران برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی بود.

شکست«پنجه عقاب»در صحرای طبس/غرور آمریکایی زیر شن‌های کویر دفن شد

اشاره‌ای به برخی از زوایای حادثه

این شاهد عینی واقعه طبس گفت: کماندوهای آمریکایی پس از استقرار نهایی در صحرای طبس به گونه‌ای که نیروهای ایرانی متوجه حضور آنها نشوند در حال برنامه‌ریزی برای اجرای نقشه خود بودند که نیمه‌های شب متوجه عبور یک اتوبوس و کامیون از این مسیر شدند.

زنجانی طبسی با بیان اینکه آمریکایی‌ها و گمان کردند که نیروهای ایرانی متوجه حضور آنها در منطقه شده و قصد درگیری و مقابله دارند، گفت: کماندوهای آمریکایی جلو رفتند و اتوبوسی که از یزد به مشهد مقدس در حرکت بود را متوقف کردند و داخل اتوبوس رفتند.

وی با بیان اینکه یک افسر ایرانی به عنوان مترجم همراه نظامیان آمریکایی بوده است گفت: نیروهای آمریکایی مسافران را از اتوبوس پیاده کرده و طبق دستور مقاماتشان قصد جابه‌جایی مسافران ایرانی را با هواپیما به کشوری دیگر داشتند.

شاهد عینی حادثه طبس تصریح کرد: در همان لحظاتی که کماندوها در حال جمع‌کردن مسافران ایرانی برای سوار کردن به هواپیما بودند، توفان شن آغاز شد.

وی ادامه داد: همان موقع یک بالگرد در حال سوخت‌گیری از هواپیما به دلیل برخورد با هواپیما (به علت طوفان شن) دچار انفجار شد و در آتش سوخت و نقشه‌های آنها به هم ریخت.

احمد حبیبی از شاهدان حادثه پنجم اردیبهشت ماه که در آن زمان عضو سپاه طبس بوده است، در گفت و گو با مهر بیان‌کرد: به اعتقاد من و بر طبق شواهد آمریکایی‌ها از حمله نظامی به ایران تنها قصد آزاد کردن ۵۳ گروگان خود را نداشتند بلکه می‌خواستند به انقلاب و نظام صدمه بزنند.

وی بیان‌کرد: خاطرم هست اوایل این اتفاق، شایعات زیادی از چرایی حادثه و علت وقوع آن مطرح بود و به عنوان مثال می‌گفتند که تنها یک هواپیمای آمریکایی سقوط کرده و چیز خاصی نیست.

حبیبی افزود: ولی بعدها با شواهد دقیق مشخص شد که ۱۸ فروند هلی‌کوپتر و یک هواپیمای c۱۳۰ از آمریکا به بهانه آزاد کردن گروگان و با هدف براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران مخفیانه قصد ورود به ایران را داشته‌اند که در صحرای طبس گرفتار طوفان شن شده‌اند.

شکست«پنجه عقاب»در صحرای طبس/غرور آمریکایی زیر شن‌های کویر دفن شد

وضعیت منطقه در ساعات اولیه حادثه

این پاسدار بازنشسته گفت: من و چند تن از همکاران مدت زمان بسیار کمی بعد از حادثه وارد منطقه شدیم که دیدم پنج فروند هلیکوپتر غول پیکر استتار شده، در دو طرف جاده قرار دارند و چند جنازه آمریکایی نیز در داخل این هلیکوپترها در حال سوختن بودند.

شاهد حادثه پنجم اردیبهشت ماه طبس با اشاره به اینکه شاهد شهادت شهید محمد منتظر قائم نیز بوده است، ادامه داد: چیزی از ورود ما به منطقه نگذشته بود که چند نفر از جمله «محمد منتظر قائم» از سپاه یزد وارد منطقه شدند.

حبیبی گفت: شهید منتظر قائم برای بررسی به طرف هلیکوپتر رفت که همان موقع دو هواپیمای فانتوم از بالا با فاصله بسیار کم شروع به تیر اندازی کرده و انفجاری رخ داد که محمد همان جا به شهادت رسید.

وی بیان کرد: آن چیزی که برای ما بعدها روشن شد این بود که موضوع تیراندازی هواپیماهای فانتوم برای از بین بردن اسناد موجود در هلیکوپترهای آمریکا بوده چرا که در صورت افشای اسناد چهره منافق گونه برخی از افراد روشن می‌شد.

پاسدار بازنشسته در خراسان جنوبی گفت: اینکه امام (ره) فرمودند که شن‌ها مأمور خدا بودند یک حقیقت بود که من به چشم خودم دیدم چرا که وقتی از افراد در فاصله حدود ۵- ۱۰ کیلومتری منطقه حادثه می‌پرسیدیم که شما دیشب طوفان شن داشتید، جواب منفی می‌دادند.

حبیبی افزود: این نکته نشان می‌داد طوفان شن تنها در همه محل هلی کوپترهای آمریکایی رخ داده است.

خاطرات شاهدان حادثه طبس کتاب می‌شود

غلامرضا فلاحی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه تلاش ما بر این است که خاطرات شاهدان عینی طبس را تبدیل به کتاب کنیم، اظهار کرد: برخی از شاهدان این حادثه مهم فوت کرده و خوشبختانه برخی از آنان در قید حیات هستند که باید از گنجینه خاطرات آنان بهره گرفت.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه واقعه صحرای طبس یک شکست مفتضحانه برای استکبار بود، گفت: باید با جهاد تبیین واقعیت چهره آمریکا را برای نسل جدید روشن کنیم.

فلاحی ادامه داد: حادثه پنجم اردیبهشت ماه در صحرای طبس در واقع تقابل مهم استکبار جهانی و نظام سلطه با انقلاب اسلامی بود که به نتیجه مطلوب و مد نظر آنان نرسید.

موزه استکبار ستیزی پیشرفت ۴۰ درصدی داشته است

وی در زمینه پیشرفت موزه استکبار ستیزی در صحرای طبس که با محوریت یادآوری این حادثه مهم راه‌اندازی خواهد شد، بیان‌کرد: این موزه تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تاکنون نیز ۱۳ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس یکی از اتفاقات شگرف تاریخ انقلاب اسلامی است که باید آن را برای نسل جوان تبیین کرد تا ورق‌های پر از غرور تاریخ ایران در پیچ و خم گذر زمان گم نشود.

یک اتفاق شیرین که ماندگار نشد

ماجرای پروازهای عتبات از بیرجند/

ماجرای پروازهای عتبات از بیرجند/یک اتفاق شیرین که ماندگار نشد

هر چند پروازهای بیرجند- نجف از بهمن ۱۴۰۱ مجدد آغاز شد ولی با پایان ماه مبارک رمضان جای خالی این پرواز در برنامه فرودگاه شهید کاوه مشاهده می شود.

به گزارش مهر بهمن ماه ۱۴۰۱ یک خبر بسیار خوب کام مردم خراسان جنوبی و به ویژه زائران سیدالشهدا (ع) را شیرین کرد و آن برقراری پرواز از فرودگاه شهید کاوه بیرجند به مقصد نجف اشرف بعد از چند سال تعطیلی این پروازها بود.

پرواز بیرجند- نجف- بیرجند تا قبل از ماه مبارک رمضان ادامه داشت و بسیاری از شیفتگان زیارت ائمه (ع) به ویژه از خانواده‌های ایثارگران از طریق خطوط هوایی به این سفر معنوی رفتند.

در ماه رمضان مسئولان مربوطه اعلام کردند به علت استقبال پایین از سفر در ماه مبارک، سفر هوایی به عتبات در برنامه فرودگاه شهید کاوه بیرجند نیست و برای ادامه آن باید با شرکت‌های هواپیمایی رایزنی داشته باشیم.

سفر زائران عتبات را سهل‌تر کنیم

اما اکنون با پایان ماه مبارک رمضان خبری از برنامه پرواز فرودگاه بیرجند به مقصد نجف اشرف نیست و به نظر می‌رسد برقراری مجدد این پرواز نیازمند اعلام قیمت از سوی شرکت هواپیمایی است.

با توجه به اینکه خراسان جنوبی در شرقی ترین نقطه کشور قرار داشته و با مرزهای غربی چون مرز مهران فاصله زیادی دارد، زائران برای رسیدن به مرز مهران مسیر زمینی طولانی را طی می‌کنند که باید برای سهل‌تر شدن سفر زائران تدبیری اندیشید.

حسین دستگردی، مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: برای برقراری مجدد پروازهای فرودگاه بیرجند به عتبات در حال رایزنی با یک شرکت هواپیمایی هستیم که این شرکت باید قیمت پرواز را به ما بدهد.

قیمت پرواز باید مقرون به صرفه باشد

وی بیان کرد: قیمت مشخص شده باید به گونه‌ای باشد که برای مردم عزیز خراسان جنوبی جذابیت داشته و در واقع مقرون به صرفه باشد.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی با بیان اینکه در صورت قیمت بالای این سفر، استقبال چندانی از سوی مردم استان برای آن نخواهد شد، گفت: مقرون به صرفه نبودن قیمت پرواز بیرجند- نجف- بیرجند موجب می‌شود که مردم طبق روال به سمت سفرهای زمینی به عتبات بروند.

دستگردی با تأکید بر اینکه در هر حال رایزنی‌های ما با شرکت‌ها همچنان ادامه دارد، یادآور شد: حتی اگر برنامه پروازی برای فرودگاه نجف فراهم نشد، برنامه بعدی ما برقرار پرواز به مقصد ایلام و یا آبادان است تا مسیر سفر زائران کوتاه‌تر و سهل‌تر شود.

وی یادآور شد: خواست ما برقراری پرواز به کشور عراق از فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند است و نهایت تلاش خود را برای این موضوع خواهیم کرد.

۱۳ میلیارد تومان به موزه استکبارستیزی تخصیص یافت/۲

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۱۳ میلیارد تومان به ساخت موزه استکبارستیزی طبس تخصیص یافته است.

 

سرهنگ فلاحی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با اشاره به طراحی موزه بین‌المللی و استکبارستیزی صحرای طبس از سال ۹۹ گفت: براساس قیمت در آن بازه زمانی، برای احداث و تکمیل این موزه بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است.

او با بیان این‌که تاکنون بالغ بر ۱۳ میلیارد تومان به احداث موزه بین‌المللی و استکبارستیزی صحرای طبس تخصیص یافته، افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته برای احداث و اجرای این طرح بازه زمانی سه‌ ساله در نظر گرفته شده و امید است با تزریق و تأمین به موقع اعتبار و بر اساس تأکید مسئولان مربوطه اجرا و تکمیل این موزه بین‌المللی زودتر از بازه زمانی پیش‌بینی‌شده انجام شود.

سرهنگ فلاحی با بیان این‌که علاوه بر پیش‌بینی اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی در سفر رئیس‌جمهور، برای این طرح در لایحه بودجه دولت هم برای اعتبار دیده شده‌است، اظهار کرد: این طرح از یک‌ و نیم سال پیش آغاز شده و بر اساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته تا پایان سال ۱۴۰۳ باید تکمیل شود که با توجه به نگاه ویژه دولت سیزدهم به موضوعات مهم آرمانی و ارزشی، امید است زودتر از بازه زمانی پیش‌بینی‌شده در پنجم اردیبهشت سال آینده به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی  با اشاره به تخصیص ۱۳ میلیارد تومانی به این موزه بین‌المللی تاکنون عنوان کرد: از این میزان اعتبار بالغ بر چهار تا پنج میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ مابقی در سال ۱۴۰۱ به این طرح اختصاص یافته است.

او با بیان این‌که نگاه به این موزه، نگاه بین‌المللی و استکبارستیزی است، گفت: طراحی‌های موزه متناسب با فضا و محیط منطقه صورت‌گرفته و امید است پس‌از تکمیل هویت یافته و حق مطلب ادا شود.

سرهنگ فلاحی با اشاره به پیشرفت ۴۰ درصدی این طرح بیان کرد: با تأمین اعتبارات مورد نیاز روند اجرایی این طرح سرعت گرفته و موزه‌ای در خور شأن حادثه با نگاهی بین‌المللی به‌عنوان قطب گردشگری احداث شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی از اهداف پیش رو به ساخت یادمانی از سردار شهید منتظر قائم، خاکسپاری ۲ یا ۳ شهید گمنام و احداث یادمان این شهدا در این محل اشاره کرد و گفت: پس‌از ساخت و تکمیل موزه بین‌المللی و استکبارستیزی صحرای طبس، بهره‌برداری از این مکان در قالب راهیان نور در دستور کار قرار گیرد.

او با اشاره به قرار داشتن در آستانه سالروز حماسه تاریخی صحرای طبس گفت: با توجه به اهمیت موضوع و تأکید استاندار امسال برنامه‌ریزی خوبی صورت‌گرفته است.

 

 

 

امدادرسانی هلال احمر به بیش از ۲ هزار حادثه دیده/۳

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از امدادرسانی به ۲ هزار و ۱۶۵ نفر از ابتدای امسال خبر داد.

کاوسی مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: نیرو‌های هلال احمر استان از ابتدای سال تاکنون در ۱۶۰ حادثه امدادرسانی کرده اند که از این تعداد ۱۱۳ مورد حوادث جاده‌ای بوده است.

او افزود: ۱۱ مورد از حوادث مربوط به سیل و آبگرفتگی، ۱۸ مورد شهری، یک مورد صنعتی و کارگاهی، سه مورد کوهستان، ۲ مورد خدمات مناسبتی بوده است و ۱۲ مورد به پایگاه‌های امداد و نجات مراجعه داشته‌اند.

کاوسی تعداد حادثه‌دیدگان را ۲ هزار و ۱۶۵ نفر عنوان کرد و ادامه داد: ۵۱۱ نفر در حوادث جاده‌ای، ۴۷۱ نفر در سیل و آبگرفتگی، پنج نفر در حوادث کوهستان، ۳۲ نفر در حوادث شهری، یک نفر در حوادث کارگاهی، ۷۴ نفر با مراجعه به پایگاه‌های هلال احمر و هزار و ۷۱ نفر هم در مناسبت‌های گوناگون از خدمات امدادی هلال احمر بهره‌مند شده‌اند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه در حوادث اعلامی به هلال احمر ۷۱ نفر نجات یافتند تصریح کرد: ۵۵ مصدوم به وسیله نیرو‌های هلال احمر به مراکز درمانی منتقل شدند و ۲۱ نفر در محل به صورت سرپایی درمان شده‌اند.

او اظهار کرد: ۹۹۳ امدادگر در قالب ۳۳۹ تیم عملیاتی اعزام شدند؛ همچنین ۳۱۷ دستگاه خودروی امدادی در روند امدادرسانی‌ها به‌کارگیری شده است.

کاوسی گفت: در این مدت ۲۰۲ نفر در پایگاه‌های امدادی اسکان داده شدند و ۲۳ مورد عملیات رهاسازی به وسیله تیم‌های هلال احمر انجام شده است.

 

 

 

 

 

سفری جانانه /۵

سفری جانانه + فیلم

 همیشه می‌گفت؛ “اگر روزی قسمت شود و برای دفاع از حرم بروم سوریه، جانانه می‌روم تا شهید شوم”؛ بعد از اولین اعزام رفت و ۲۰ روز بعد شهید شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بهار برای مادر شهید “مرتضی بصیری پور” یادآور روزهای شیرینی است، تولد اولین فرزند در نخستین روزهای بهار سال ۱۳۶۵ به زندگی مشترک زهرا و قاسم رنگ و بوی دیگری بخشید. آن طور که مادر به خاطر دارد، سحرگاه چهارم شعبان بود که چشمانش به روی جهان باز شد و نامش را به عشق مولایشان حضرت علی (ع) مرتضی نهادند.

تاریخ شناسنامه‌ای تولدش ۲.۱ ۱۳۶۵ است و حدود یک ماه بعد از تولد، پدر و مادر توانستند از اسلام‌آباد نهبندان به بیرجند سفر کنند و برایش شناسنامه بگیرند. این روزها حال و هوای همان تولد شیرین در خانواده بصیری پور است که مهمان پدر و مادر شهید می‌شویم تا یاد و خاطره اولین شهید مدافع حرم خراسان جنوبی را در سی و هفت سالگی ولادتش گرامی بداریم.

یک خواب شیرین

مخاطب اولین سوال‌هایمان مادر شهید است و زیباترین خاطره‌ای که از دوران بارداری مرتضی به یاد دارد یک خواب شیرین است که سال‌ها برای کسی تعریف نکرد تا اینکه خبر شهادت پسرش را شنید و به تعبیر آن خواب پی برد.

زهرا محمودی می‌گوید: آن سال‌ها در روستا زندگی می‌کردیم و دسترسی به هیچ رسانه‌ای غیر از یک رادیوی قدیمی نبود، از امام خمینی (ره) هم یک اسم شنیده بودم با این وجود شبی از شب‌هایی که مرتضی را باردار بودم خواب دیدم که امام به همراه ۲ سید دیگر به خانه ما آمدند و من از دیدنشان خیلی خوشحال بودم.

وی ادامه می‌دهد: روز بعد که برای مادر بزرگ مرتضی خوابم را تعریف کردم، گفت این طور خواب‌ها را نباید به کسی گفت و من هم نگفتم تا زمانی که مرتضی شهید شد و فهمیدم که تعبیر خوابم همین شهادت پسرم است.

مادر بعد از به دنیا آمدن مرتضی، مجدد باردار شد به فاصله یک سال و ۲ ماه برادر کوچکتر به نام مجید به دنیا آمد و از آن پس ۲ برادر همواره یار و همراه هم بودند.

مهربانی و دل رحمی مهمترین خصوصیتی است که مادر از فرزند شهیدش به خاطر دارد و دست و دلبازی فراوانی که او را میان دوست و آشنا معروف کرده بود.

شوخ طبعی، مهربانی و اجتماعی بودنش، احترامی که نه فقط برای بزرگترها بلکه در ذهن بچه‌ها هم ماندگارش کرده، هیچ درخواستی را رد نمی‌کرد حتی اگر پولی برای قرض دادن نداشت از دیگری می‌گرفت و امانت می‌داد.

همیشه در کارهای خیر پیش قدم بود و لابه‌لای آلبوم خاطرات، پدر و مادر به عکسی اشاره می‌کنند که گروه جهادی برای ساخت مسجد عازم روستای اسلام‌آباد می‌شوند و مرتضی نیز از زاهدان خود را به آنان می رساند تا نامش برای همیشه در فهرست خیران مسجدساز روستا ثبت بماند.

سفری جانانه + فیلم

خانواده به خاطر شغل پدر از روستای اسلام‌آباد نهبندان عازم زاهدان و سال‌ها در آن شهر ساکن می‌شوند. بنا به تربیت دینی پدر و مادر این ۲ پسر همواره پای ثابت جلسات اهل بیت بودند، قرارشان همیشه در مسجد امام علی بن ابی طالب (ع) شهر زاهدان بود و گاهی به مسجد الغدیر می‌رفتند تا از مراسم معنوی جا نمانند.

خاطره بمب‌گذاری در مسجد حضرت علی بن ابی طالب (ع) زاهدان از خاطرات پدر و مادر مرتضی پاک نمی‌شود که گمان می‌کردند پسرانشان هم جزو شهدای این مسجد خواهند بود اما از قضا آن روز قبل از نماز راهی مسجد الغدیر شده بودند تا در مراسم ویژه آنجا شرکت کنند.

مرتضی و مجید فقط ۲ برادر نبودند بلکه ۲ همراه، ۲ دوست، ۲ همکلاسی و بعدها ۲ همرزم شدند.

سفری جانانه + فیلم

مادر عکسی که در مراسم استقبال از رهبر معظم انقلاب در میان مردم زاهدان به ثبت رسیده، را سندی بر همراهی این ۲ برادر در مراسم‌ ملی و مذهبی دانست که میان جمعیت در صف اول ایستاده‌اند.

خصوصیت دیگر مرتضی دلدادگی‌اش به سیدالشهدا است و مادرش می‌گوید از همان بچگی عاشق امام حسین (ع) بود، هیچ وقت به کربلای معلی نرفت اما به دنبال یک فرصت بود تا ما را با خود به زیارت حرم امام حسین ببرد که قسمتش نشد.

فیلمی که پدر از عزاداری خالصانه مرتضی برای امام حسین (ع) در آرشیو تلفن همراهش دارد ارادت او را به اربابش نشان می‌دهد که تمام عمر پیرو راه حسین و یارانش بود.

عشق سفر به سوریه و کربلا از کودکی در دل مرتضی بود و آن طور که مادر به خاطر دارد همیشه می‌گفت می‌خواهم با اسرائیل بجنگم، همین شد که بعد از ورود به سپاه همواره نامش در فهرست ثبت‌نامی‌های اعزام به سوریه قرار داشت اما همیشه قرعه به نام مجید بصیری پور می‌افتاد.

مادرش می‌گوید: با برادرش شوخی می‌کرد و می‌گفت «تو دل به اینجا داری اما من هر وقت بروم جانانه خواهم رفت و حتما شهید می‌شوم».

مادر شهید

خاطره دیگری که در ذهن مادر ماندگار شده این است که از همان نوجوانی آرزوی شهادت داشت و همیشه او را مادر شهید خطاب می‌کرد گرچه مادر ناراحت می‌شد اما مرتضی به او دلداری می‌داد و می‌گفت: باید افتخار کنی که مادر شهید باشی.

سفری جانانه + فیلم

بالاخره یک بار هم قرعه اعزام به سوریه به نام مرتضی بصیری پور افتاد و رفتنش برای ۲۱ اسفند ۹۶ قطعی شد.

وقتی قصد رفتن کرد، مادر و همسرش چمدان را بستند؛ چمدانی که گشوده نشد و نبات، آجیل محلی، عناب و انجیری که مادر در چمدان گذاشت تا سوریه رفت ولی همچنان دست نخورده باقی مانده است.

شب قبل از اعزام وصیت‌هایش را در ۲ برگه نوشت، قرض‌ها و بدهی‌هایی دوباره فهرست شد و چند روزی را در بیرجند بیشتر با فامیل و دوستانش گذراند و گفته و نگفته حلالیت طلبید.

اولین شهید مدافع حرم خراسان جنوبی یک وصیت‌نامه‌ برای پدر و مادر نوشت: «خدمت پدر و مادر عزیزم؛ بنده را امیدوارم که حلال کنید که شاید و بدون شاید پسر خوبی برایتان نبوده‌ام. اگر احتیاطا برایم اتفاقی افتاد بدانید که به هیچ عنوان نباید برایم ناراحت باشید زیرا که اگر ان شاءالله به مقام شهدا که البته بس مقامی است بزرگ برسم خداوند به من لطف کرده است و بدانید که شهدا زنده اند. دوستتان دارم.»

وصیت‌نامه دیگری برای فرزند و همسر: از طرف اینجانب مرتضی بصیری پور خدمت پسرم، عزیزم، طاها بصیری پور.

مواظب قلب من باش

الان که این نامه را برای جنابعالی می‌نویسم، شب سفرم به سوریه می‌باشد. ممکن است که بنده با این سفر دیگر برگشت نداشته باشم، از جنابعالی خواهش دارم مواظب قلب من یعنی مادرت باشی و بدانی که نباید ایشان را آزرده خاطر کنی و بدانی که بنده در همه حال پیش شما هستم؛ ان شاءالله. در ضمن بدان که خیلی دوستت دارم پسرک گلم. ان شاءالله همیشه موفق و پیروز و سرفراز و پایدار باشید.

اعزامش ۴۵ روزه بود اما بعد از ۲۰ روز، چهارشنبه شبی به پدرش زنگ زد و گفت: که فردا بر می‌گردد تعجب پدر از این بود که مگر ۱۵ روز دیگر نباید بماند.

سحرگاه پنجشنبه‌ای که قرار بود مرتضی به ایران بازگردد پایگاه هوایی تیفور سوریه بمباران شد. پرواز ابدی او و ۶ همرزم دیگرش رقم خورد و همان طور که می‌خواست اول شد؛ اولین شهید خراسان جنوبی در دفاع از حریم و حرم.

مردم هم که شهدا را از یاد نمی‌برند برای تشییع پیکر پاکش سنگ تمام گذاشتند.

سروان پاسدار “مرتضی بصیری‌ پور” اولین شهید مدافع حرم خراسان جنوبی است که بیستم فروردین سال ۱۳۹۷ در منطقه تیفور سوریه بر اثر حمله رژیم غاصب صهیونیستی به شهادت رسید.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*