گلایه مردم از ارائه میوه بی‌کیفیت تنظیم بازار؛/ تنظیم بازار میوه به قیمت ارائه میوه بی‌کیفیت

مردم درحالی از کیفیت و قیمت میوه تنظیم بازار گلایه دارند اما مدیرتعاون روستایی اذعان به ارائه با کیفیت‌ترین میوه تنظیم بازار خراسان‌جنوبی طی چند سال اخیر دارند.

طرح توزیع میوه تنظیم بازار در خراسان‌ جنوبی از ۲۶ اسفند ماه آغاز و تا ششم فروردین ماه ادامه داشت. طی این طرح، قیمت پرتقال والن سیاه ۲۱ هزار تومان، پرتقال تامسون ۱۹ هزار تومان، سیب قرمز ۲۷ و سیب زرد ۲۹ هزار تومان عرضه شد.

این طرح گرچه در ابتدا مورد استقبال مردم قرار گرفت اما بسیاری از کیفیت نامناسب میوه گلایه داشتند؛ طرح تنظیم بازار میوه شب عید امسال به استانها واگذار شد به طوری که مسئولان استان باید میوه را ذخیره‌سازی، توزیع و قیمت گذاری کند اما بسیاری از مردم از نحوه قیمت‌گذاری و کیفیت میوه‌ها گلایه داشتند.

کیفیت نامناسب میوه تنظیم بازار

سلیمی‌نیا یکی از خریداران میوه در بازار روز خیابان غفاری، گفت: کیفیت میوه تنظیم بازار به‌خصوص سیب قرمز مناسب نبود از این رو سیب قرمز تهیه کردیم اما تمام این جعبه مورد استفاده قرار نگرفت.

وی خاطرنشان‌ کرد: زمانی که ما به میوه تنظیم بازار اعتماد می‌کنیم انتظار داریم که مسئولان میوه با کیفیت به ما ارائه کنند تا بتوانیم مورد استفاده بهتری قرار بگیرد.

سلیمی‌نیا در خصوص قیمت میوه تنظیم بازار نیز گفت: ما انتظار داشتیم میوه‌ی تنظیم بازار با قیمت بهتری ارائه می‌شد؛ پرتقال قیمت قابل قبولی داشت اما سیب قیمت آن بالا بود که بازهم چون به صورت سبدی خریداری می‌کردیم خیلی تفاوت با میوه بازار نداشت.

وی بیان‌ کرد: ارائه میوه با کیفیت و قیمت مناسب خواسته همه ما از مسئولان است که به نحوی این مهم تعیین شود که مصرف کننده متضرر نشود و همه چیز به نفع مردم باشد.

حدادی از دیگر خریداران میوه در بازار روز ابتدای غفاری است که در خصوص میوه تنظیم بازار، گفت: ما یک سبد سیب خریداری کردیم و میوه‌های روی سبد کیفیت مناسبی داشت اما میوه‌های ته سبد قابل استفاده نبود لازم است شرایط نگهداری و عرضه میوه درمیان فروشندگان نیز مورد نظارت مسئولان قرار گیرد.

وی یادآورشد: پرتقال تامسون تنظیم بازار به نسبت اندازه مناسبی نداشت از این رو ترجیح دادیم میوه بازار را خریداری کنیم.

اندازه نامناسب میوه تنظیم بازار

این خریدار بیرجندی گفت: میوه تنظیم بازار به صورت سبدی ارائه می‌شود و خریدار حق دست چین کردن ندارد از این رو باید هم اندازه مناسب، هم کیفیت و قیمت قابل قبولی داشته باشد. سیب درختی زرد تنظیم بازار ریز وپرتقال درشت بود که در یک سبد میوه نمی‌توان این دو را در کنار هم جا داد.

عدم اطمینان به کیفیت میوه‌ها
سیرتی از دیگر خریداران این بازار روز است، نیز در خصوص میوه تنظیم بازار گفت: برخی از مردم به کیفیت این میوه‌ها اعتمادی ندارند چرا که کیفیت نامطلوب در سال‌های گذشته نشان داده که نگهداری طولانی مدت حتی با کیفیت‌ترین نوع پرتقال‌ها در سردخانه باعث کپک زدن و از بین رفتن کیفیت و در نتیجه نبود امکان نگهداری آن برای کوتاه ترین زمان ممکن برای مصرف است.

وی افزود: از میوه تنظیم بازار نمی‌توان انتظار ماندگاری وتازگی را داشته باشیم از این رو میوه مهمان پسند را باید از بازار آزاد خریداری کرد از این رو همیشه میوه تنظیم بازار بیشتر از حد انتظار در بازار است و در روزهای آخر عرضه شاهد کاهش بیشتر کیفیت این میوه‌ها هستیم.

سیدحسن رضوی، مدیرتعاون روستایی خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: برای میوه تنظیم بازار نوروز، سال ۱۴۰۱ سال گذشته در آذر ماه به ابلاغ شد که این کار باید توسط استانها صورت بگیرد.

وی افزود: امسال برعکس سال‌های دیگر که کار توزیع میوه تنظیم بازار با دولت بوده است امسال قرار شد دولت تصدی گری را کناربگذارد و تنها نظارت بر عهده دولتباشد.

مدیرتعاون روستایی خراسان‌جنوبی خاطرنشان‌کرد: پس از ابلاغ این دستورالعمل‌ها به ما، جلسات کمیته راهبری خراسان‌جنوبی با ریاست مدیرکل جهادکشاورزی تشکیل شد و ما به‌عنوان دبیر کمیته راهبری و بقیه دستگاه‌ها از استانداری و صنعت معدن عضو این جلسه بودند؛ جلسات تشکیل شد و تصمیم‌گیری‌ها براین شدکه ۲۸۰ تن میوه که شامل ۱۳۰ تن سیب زرد وقرمز و ۱۰۰ تن پرتقال والن سیاه و ۵۰ تن پرتقال تامسون ذخیره سازی و توزیع شود.

رضوی، تامین میوه تنظیم بازار را پروسه مهمی دانست و گفت: باید این میوه‌ها تامین و به موقع ذخیره سازی می‌شد این کارها پیگیری شد و میوه را تا ۱۵ اسفند ماه حمل می کردیم و در سردخانه استان ذخیره سازی می کردیم.

وی خراسان‌جنوبی را اولین استانی بیان کرد که زودتر از زمان پیش‌بینی شده برای ذخیره‌سازی میوه، این کار را انجام داد و یادآورشد: در ۲۹ بهمن ماه میوه تعهدشده را در سردخانه مرکز استان ذخیره سازی کردیم.

ذخیره‌سازی ۱۵ تن مازاد میوه متعهد شده تنظیم بازار

مدیرتعاون روستایی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که میوه دچار افت انباری و ضایعات دارد، افزود: از زمان خرید تا ذخیره سازی و توزیع میوه در بازار، میوه چند بار معیوب شده و باید حذف شود از این رو به جای ۲۸۰ تن میوه تعهد شده، ۲۹۵ تن میوه یعنی ۱۵ تن بیشتر ذخیره‌سازی شد.

رضوی کیفیت میوه‌های تنظیم بازار را بسیارعالی عنوان کرد و افزود: برخی‌ها ممکن است میوه دیگری را دیده‌اند و فکر می‌کنند تنظیم بازار بوده است و یا اینکه افراد عمدا منافع‌شان در تنظیم بازار به خطرمی‌افتد یک جوی درست می‌کنند.

اقرار مردم به کیفیت میوه تنظیم بازار

وی با تصریح این‌که مردم و مسئولان همه اقرار دارند که در چند سال اخیر، میوه‌ای با این کیفیت تنظیم بازار امسال نبوده است، گفت: سیب قرمز سالهای قبل از ارومیه وارد می‌شد که کیفیت نداشت اما سیب قرمز امسال از چهارمحال و بختیاری حمل شد که کیفیت بالایی دارد و پس از مدت زیادی از نگهداری سفت و آبدار است.

مدیرتعاون روستایی خراسان‌جنوبی بیان‌ کرد: پرتقال تامسون تنظیم بازار خراسان‌جنوبی قبل از یخ زدگی وارد استان شد و زودتر از بهمن ماه که یخ زدگی در شمال کشور اتفاق افتاد پرتقال ذخیره‌سازی شد و میوه‌های ما هیچ کدام مزه تلخی نمی‌داد و همه آبدار و شیرین است؛ بخش زیادی از این میوه در سوت مجدد و شل شدگی داشته است از طرح تنظیم خارج و میوه با کیفیت وارد این چرخه کردیم.

امسال با کیفیت‌ترین میوه تنظیم بازار عرضه شد

رضوی ضمن تاکید بر این‌که امسال با کیفیت‌ترین میوه را در اختیار مردم قرار دادیم، گفت: ما خوشبختانه به‌موقع اقدام کردیم یک ماه قبل از شروع طرح میوه ذخیره‌سازی شد در حالی که برخی استانها نتوانستند به موقع میوه را به استان خودشان حمل کنند.

وی یادآورشد: قیمت میوه در سال گذشته بالا بوده است؛ سیب زرد و قرمز ۲۸ هزار تومان به مردم دادیم این سیب با این کیفیت، اول نوروز ۴۲ تا ۴۵ هزار تومان بوده است که در طرح تنظیم بازار ۱۵ هزار تومان به نفع بود.

مدیرتعاون روستایی خراسان‌جنوبی گفت: در طرح تنظیم بازار، قیمت پرتقال والن سیاه ۲۱ و پرتقال تامسون با قیمت ۱۹ هزار تومان، سیب قرمز ۲۷ و سیب زرد ۲۹ هزار تومان بوده است.

میوه تنظیم بازار، میوه بازار آزاد را تنظیم کرد!!

رضوی خاطرنشان‌کرد: زمانی که میوه تنظیم بازار با قیمت ۲۹ هزار تومان وارد بازار شد؛ در بازار، میوه ۴۲ تا ۴۵ هزار تومان فروخته شد در حالی که اگر طرح تنظیم بازار نمی‌بود این قیمت‌ میوه بازار بیشتر از این میزان می‌بود از این رو میوه های سطح شهر باید در رقابت با میوه تنظیم بازار قیمت خود را به نفع مصرف کننده کاهش بدهند.

وی اجرای طرح تنظیم بازار را به نفع مصرف کننده دانست و افزود: حتی اگر افرادی که میوه تنظیم بازار نخریدند اما اجرای این طرح توانست قیمت میوه در سطح بازار را متعادل نگه دارد تا در نهایت به نفع مصرف کننده باشد به طوری که میوه در بازار پس از طرح تنظیم بازار به کیلویی ۶۰ هزار تومان رسید.

مدیرتعاون روستایی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: از ۲۶ اسفند تا سوم فروردین طرح توزیع میوه تنظیم بازار اجرا شد و در استان هنوز میوه تنظیم بازار وجود داشت و این طرح تا ششم فروردین ادامه داشت

 

رضوی با بیان این‌که طرح تنظیم به خوبی انجام شد و کمبودی از نظر توزیع میوه صورت نگرفت، گفت: برخی افراد هدف گذاری کرده بودند سیب را ۶۰ هزار تومان بفروشد از این رو از طرح تنظیم بازار متضرر شده اند و پس از اتمام این طرح برخی‌ها هنوز سراغ میوه تنظیم بازار را می‌گیرند نشان از اجرای خوب طرح دارد.

توزیع میوه تنظیم بازار در همه شهرستان‌ها

وی اظهار کرد: ۲۷۷ هزار و ۶۳۶ کیلو میوه در سطح خراسان‌جنوبی توزیع کردیم که از این میزان میوه توزیع شده، ۱۴۵ تن در شهر بیرجند، ۲۲ تن در شهرستان قاین، ۱۵ تن در شهرستان نهبندان، ۱۶و نیم تن در فردوس، ۱۲ تن در زیرکوه، هفت تن در خوسف، ۱۸ تن در طبس، بیش از نه تن در بشرویه، ۸ تن در درمیان، ۱۳ تن و ۵۰۰ گرم در سربیشه و ۱۲ تن در سرایان توزیع شده است.

مدیرتعاون روستایی خراسان‌جنوبی گفت: در شهرستان طبس در سال های گذشته خیلی استقبال از میوه  تنظیم بازار صورت نمی‌گرفته است و از استان یزد و بازار آزاد میوه خود را تامین می کردند اما امسال تقاضای میوه تنظیم بازار داشتند.

رضوی بیان‌ کرد: در فصل زمستان که تقاضای زیادی برای میوه نیست قیمت میوه ارزان تر از زمان‌های دیگر است اما در فصل بهار و نوروز که تقاضا بسیار است نرخ افزایش می‌یابد؛ اگر میوه تنظیم بازار نمی‌بود مردم مجبور بودند میوه خود را با قیمت ۶۰ هزار تومان تامین کنند و با افزایش تقاضا و قیمت بیشتر می شود و این به نفع مردم نبود.

وی با بیان این‌که طرح تنظیم بازار در کل به نفع مردم بوده و قیمت را متعادل نگه داشته است، یادآورشد: اگر قیمت میوه تنظیم بازار خراسان‌جنوبی را نسبت به جاهای دیگر مقایسه کنیم واقعا به صرفه است.

طبق این گزارش، خبرنگار خاورستان، دوباره به سراغ خریداران و فروشندگان میوه در بازار روزها رفت. اسدی یکی از فروشندگان بیرجندی در بازار روز است، گفت: ما تقاضا برای فروش میوه تنظیم بازار داشتیم اما اینکه مردم تقاضایی برای این میوه‌ها نداشته باشند باعث شد که عرضه این میوه‌ها را در غرفه خود نداشته باشیم.

کیفیت میوه های سردخانه ای همیشه قابل قبول نیست

یکی از فروشندگان بیرجندی هم بیان‌ کرد: کیفیت میوه‌های تنظیم بازار به علت ذخیره طولانی در سردخانه‌ها همیشه قابل قبول نیست اما ما از مسئولان انتظار داشتیم امسال که قیمت‌گذاری میوه دست مسئولان استانی بود قیمت‌ها متعادل‌تر و بهتر می‌بود.

گفتنی است؛ نظارت بر بازار، ارائه میوه تنظیم بازار با کیفیت و قیمت قابل قبول از جمله درخواست‌هایی است که هر ساله از مسئولان انتظار داریم تا بتوان در کنار تامین و تعدیل قیمت‌های میوه در روزهای پرتقاضای میوه در نوروز، میوه مناسب و یا کیفیت به مردم رساند.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*