گزارش/ هر شخصی صلاحیت نهی از منکر ندارد/ در خشونت هیچ خیری نیست

هر شخصی صلاحیت نهی از منکر ندارد/ در خشونت هیچ خیری نیست

لیلا اصلانی
هر شخصی صلاحیت نهی از منکر ندارد/ در خشونت هیچ خیری نیست

در روزهای گذشته بحث چگونگی اجرای تذکر لسانی در جامعه بالا گرفته است. ماجرای نهی از منکر با سطل ماست، تجمع‌های اعتراضی در مقابل فرمانداری‌ها و بیت امام جمعه در برخی شهرها و تقاضای ورود آتش به اختیاران برای کنترل وضعیت حجاب در جامعه از ویدئوهایی بودند که در فضای مجازی فراگیر و بحث برانگیز شدند. اما آیا از دیدگاه قرآن و ائمه اطهار(ع) هر شخصی با هر ویژگی می‌تواند نهی از منکر کند؟ در این زمینه با استاد اخلاق «حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن الهی فر» گفتگو کردیم.

پیش از هر چیز آب پاکی را روی دست مان می‌ریزد. مثل همیشه با آوردن مصداق‌های به روز و با بیانی ساده پیش دستی می‌کند و می‌گوید: «داشتن غیرت‌مندی از ویژگی‌های مومن است. غیرت از علاقه به احکام الهی ناشی می‌شود اما گاهی رفتاری از ما سر می‌زند که این خلق نیکو تبدیل به منکر می‌شود. چطور؟ وقتی ندانیم آن را کجا و چگونه و با چه آدابی خرج کنیم. خیلی وقت‌ها هست که ما می‌خواهیم یک منکر را از میان برداریم اما خودمان با رفتار غلطی که داریم و با روش اشتباهی که انتخاب می‌کنیم ۱۰ منکر دیگر در کنارش انجام می‌دهیم.»

استاد الهی به همین جا بسنده نمی‌کند و در ادامه می‌گوید: «از آنجایی که این فرد به عنوان نماینده دین وارد ماجرا شده اشکال او کمتر از کسی که منکری انجام می‌دهد نیست، چرا که ضربه زدن به اصل دین تبعاتی جبران ناپذیرتر از انجام یک منکر در جامعه دارد.»

حجت الاسلام الهی‌فر اکنون سال هاست که به عنوان استاد اخلاق در حوزه و رسانه‌های مختلف شناخته می‌شود. ایشان در طول دوره تحصیل از محضرعلما و اساتید بنام حوزه همچون آیات عظام تبریزی، آیت الله بهجت، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله زنجانی، آیت الله وحید خراسانی ،آیت الله بهاءالدینی و آیت الله خوشوقت تلمذ کرده و مدت ۲۱ سال در محضر آیت الله بهجت و آقا فخر تهرانی حضور داشته است.

استاد اخلاق: هر شخصی صلاحیت نهی از منکر را ندارد

استاد الهی فر می‌گوید در محضر همین اساتید و ناظر به آیات صریح قرآن کریم و احادیث و روایات ائمه اطهار (ع) آداب تذکر لسانی را فراگرفته و در این گفتگو به شرح این آموخته‌ها می پردازد.

استاد تا آنجا که می‌دانیم تذکر لسانی در مسئله امر به معروف و نهی از منکر نقش کلیدی را ایفا می‌کند. آیا در قرآن کریم به طور ویژه و صریح به این موضوع و چگونگی انجام آن اشاره شده است؟

بله، دین اسلام کامل‌ترین دین است. مگر می‌شود که درباره مسئله به این مهمی آدابی ذکر نشده باشد. همان طور که می‌دانید تمام پیامبران الهی به همین دلیل برگزیده شدند تا به سمت جامعه خودشان بروند و با همین تذکرها و یادآوری‌ها و با زبانی که آکنده از الفت و دلسوزی و مهربانی است امر به معروف و نهی از منکر کنند. پس حتما در این زمینه دستوراتی وجود دارد و جالب اینجاست که در قرآن کریم این دستورات ابتدا به پیامبر خدا آموزش داده می‌شود. یعنی این آداب به اندازه‌ای مهم هستند که خداوند آن را خطاب به پیامبر خودش هم آموزش می‌دهد.

این آیات در کدام سوره قرآن و خطاب به چه پیامبری آورده شده است؟

خداوند در سوره طه و خطاب به حضرت موسی (ع) مرحله به مرحله این آداب را بیان کرده است.در ابتدای این آیات خداوند از عصیان فرعون می‌گوید. همان طور که می‌دانید فرعون ادعای خدایی داشت و سر تا به پا شرک و غرور و گناه و ظلم بود. خودش به تنهایی نمادی از طاغوت بود اما با این حال خداوند به پیامبرش چه سفارشی می‌کند.در این آیات می‌فرماید به سوی فرعون بروید چرا که او طغیان کرده است و سپس بلافاصله در آیه بعدی می‌فرماید با او به آرامی صحبت کنید که متذکر شود یا از خدا بترسد. عبارتی که در قرآن به کار برده شده (قول لین ) است. مفسران از این عبارت با عنوان زبانی همراه با مهر و عطوفت یاد کرده‌اند. توجه داشته باشید پس دستور صریح خداوند این است که حتی اگر می‌خواهید بنده ظالم و گناهکار و طغیانگری به مانند فرعون را هم به راه راست هدایت کنید وظیفه شما این است که این کار را با زبانی نرم و مهربان انجام دهید.

استاد اخلاق: هر شخصی صلاحیت نهی از منکر را ندارد

چه ویژگی‌هایی در این عبارت (قول لین) که سفارش موکد خداوند در قرآن کریم است وجود دارد؟

ببینید درس‌های زیادی در این سفارش وجود دارد. نخست این که بدانیم که باید طبق دستور و تکلیف عمل کنیم. این به چه معناست؟ یعنی این که اگر عقبه ما دین است و به خاطر دین و احکام الهی غیرتمند شده‌ایم و می‌خواهیم نهی از منکر کنیم از طرف خودمان حق انجام کاری نداریم. طبق دستور دین باید عمل کنیم، تنها آن وقت است که می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که پشت ما به دین گرم است و به عنوان یک فرد دین‌دار شناخته می‌شویم. دین ما باید ناظر بر قرآن، احکام الهی و سیره اهل بیت (ع) باشد. در این عبارت (قول لین) جان دین نهفته شده است. این عبارت با الفت قرین شده است. الفت تعبیر بسیار مهمی است. دین به دلیل الفت و دلسوزی انسان را به راه راست هدایت می‌کند. هیچ دلیل دیگری وجود ندارد. ما در روایات داریم که اهل بیت (ع) ده ها برابر از مادر به ما دلسوزتر هستند. این نشان می‌دهد که هر چه جز این به عنوان دین شناسانده می‌شود، اشکال دارد. عده‌ای تلاش کردند از صدر اسلام تا کنون که آن را در مقابل دین امیرالمومنین (ع) قرار دهند اما دین و سیره امیرالمومنین سیره الفت و دلسوزی و رحم و شفقت است. پس بنا براین اولین سفارش این است که اگر شما احساس دلسوزی ندارید شخص کاملی برای نهی از منکر نیستید.

آیا آداب تذکر لسانی صرفا محدود به بیان همراه با مهربانی می‌شود؟

نه این طور نیست. توجه داشته باشید که در اینجا منظور از زبان محدود به این تکه گوشتی که ما در دهان‌مان داریم، نمی‌شود. این زبان روح دارد. یعنی باید با جانی آکنده از الفت از آن استفاده کنیم. حضرت فرمود با بدن خود مهربانی کنید. اکنون در روانشناسی مدرن این بسیار رایج شده است. مدام درباره زبان بدن تذکر می‌دهند. این به آن معناست که از تمام ظرفیت‌مان باید استفاده کنیم اما مهمتر از همه این‌ها ویژگی‌هایی است که اگر آنها را نداشته باشیم همین زبان مهربان هم به کار نمی‌آید.

استاد اخلاق: هر شخصی صلاحیت نهی از منکر را ندارد

یعنی در زمینه تذکر لسانی فقدان ویژگی‌هایی در فرد تذکر دهنده باعث می‌شود این نهی از منکر به بیراهه کشیده شود؟

بله؛ توجه داشته باشید که پیش از هر نهی از منکری باید در خود دقیق شویم. باید از خود بپرسیم آیا ما صلاحیت این کار را داریم؟ روایت است که پیامبر اکرم به طفلی که مادرش توصیه کرده بود از خرما خوردن نهی شود تذکری ندادند و آن را موکول به روز دیگری کردند، وقتی سوال شد حضرت فرمود خودم در همان روز خرما خورده بودم. رسول خدا (ص) که هرگز دچار منکری نمی‌شدند و از این امر بری بودند؛ اما از همین موضوع می‌خواستند درسی ابدی به ما بدهند. پس این مهم است که فرد تذکر دهنده خودش دچار منکری نباشد. شاید شما بگویید که ممکن است در مسئله رعایت حجاب فردی که تذکر می‌دهد خانمی با حجاب کامل باشد یا آقایی باشد که به این امر حساس شده باشد، اما خود این کافی نیست. این خانم و آقا باید ببیند آیا ظرفیت تذکر دادن را دارد یا نه.

 این ظرفیت داشتن در مقوله تذکر لسانی و نهی از منکر در جامعه امروزی ما شامل چه مواردی می شود؟

ویژگی‌های متعددی وجود دارد که باعث می‌شود نهی از منکر اثر گذار باشد. فقدان این موارد همان طور که اشاره شد حتی می‌تواند خود مسبب ایجاد منکرهای بیشماری شود و حتی به اصل دین در جامعه و تصور افراد از آن آسیب بزند. این ظرفیت داشتن شامل موارد متعددی می‌شود. نخستین مورد این است که فرد تذکر دهنده از منکر بری باشد. مسئله بعدی که جامعیت زیادی دارد حدیثی از جانب رسول خدا حضرت محمد مصطفی (ص) است. ایشان در حدیثی فرموده‌اند: «ما پیغمبران ماموریم که با مردم به اندازه عقل شان سخن بگوییم.» وقتی تذکر دهنده‌ای دغدغه دین داشته باشد و عقبه‌اش دین و این احادیث باشد از این گفتار درس می‌گیرد. توصیه شده با کودکان مانند کودکان صحبت کنید. اگر به دیدار عالمی می‌روید در شان او گفتار کنید، یعنی باید با هر کسی در سطح عقل و درایتی که دارد وارد گفتگو شویم. جاهل نبودن از اصلی ترین این ویژگی هاست. فردی که خودش جاهل است یا قرائت اشتباهی از آیات و روایات دارد فرد مناسبی برای نهی از منکر کردن نیست.

استاد اخلاق: هر شخصی صلاحیت نهی از منکر را ندارد

پرهیز از خشونت در هنگام تذکر لسانی چه جایگاهی دارد؟

توجه داشته باشید این از همان ویژگی‌هایی است که عرض کردم خودش به تنهایی می‌تواند ده ها منکر دیگر به بار بیاورد. کدام پیامبر یا امام معصومی را می‌شناسید که با خشونت و عصبانیت و خشم مردم را از گناه نهی کرده باشد. هر چه از آیات و روایات و محضر علما و اساتید به ما رسیده بیانگر این است که در این راه فقط الفت و شفقت و دلسوزی جواب می‌دهد. هر گاه قومی بدکار پیامبری را استهزا می‌کرد، پیامبر به گوشه‌ای می‌رفت و خلوت می‌کرد و در حق آن مردم دعا می‌کرد. افراد زیادی بودند که به امامان ما و اجداد مطهرشان دشنام می‌دادند در این لحظات امامان فقط با مهربانی و سکوت و دعا کردن در حق آن فرد با این رفتارها برخورد می‌کردند. در ماجرای مالک اشتر هم همین است. فردی در کوچه‌ای او را نشناخت و به او دشنام داد. مالک شیعه و پیرو علی بن ابی طالب (ع) است. چه می‌کند؟ همان کاری را می‌کند که امامش به او توصیه کرده است. به مسجد می‌رود و قامت می‌بندد و برای هدایت آن فرد نماز می‌خواند. همه این‌ها درس دین و زندگی است. اگر فردی ذاتا عصبی و پرخاشگر است و به اصطلاح امروزی‌ها زود جوش می‌آورد هر گز سمت امر به معروف و نهی از منکر نرود. از عصبانیت ممکن است گناهان دیگری ایجاد شود. با زور و خشونت هیچ کس را به راهی دعوت نمی‌کنند. فرموده‌اند از دل برآید و بر دل بنشیند. یعنی فردی که نهی می‌کند ابتدا باید در دلش نسبت به فرد خطاکار رحم و شفقت داشته باشد و از دل برای او بخواهد کاری انجام دهد. تنها در این صورت است که نهی از منکر به بار می‌نشیند.

استاد، بسیاری از افراد گزارش داده‌اند که بارها با صبر و حوصله و مهربانی درباره منکری مانند بی حجابی تذکر داده‌اند و اهانت دیده‌اند. در این موارد چه توصیه‌ای به آمران به معروف و نهی از منکر شده است؟

دستور به قدری روشن است که نیازی به تفسیر ندارد. در قرآن کریم بارها به پیامبران که تکلیف اصلی آن ها امر به معروف و نهی از منکر است سفارش شده که از این اهانت‌ها دلگیر نشوند چرا که خداوند دانا و علیم است. وظیفه و تکلیف ماست که در این زمینه تذکر بدهیم؛ اما اگر فردی آن را نپذیرفت باید به خود برگردیم. این به چه معناست؟ یعنی خودمان حجاب  و عفاف را رعایت کنیم. این مسئله زن و مرد هم ندارد. یعنی همه باید حیا و عفاف را سرلوحه اعمال مان قرار دهیم. در حق این افراد که سخن را نمی‌پذیرند دعا کنیم و سعی کنیم با خودسازی جامعه بهتری بسازیم. اگر خود ما درست شویم جامعه هم درست می‌شود.

استاد اخلاق: هر شخصی صلاحیت نهی از منکر را ندارد

در پایان چه توصیه ای برای افرادی که دغدغه نهی از منکر دارند و می خواهند در جامعه‌ای سالم‌تر زندگی کنند، دارید؟

بنده بسیار خوشحالم که جامعه امروزی ما نسبت به آداب تذکر لسانی حساس شده است. اما باید این را بدانیم که با توجه به مواردی که بیان شد نهی از منکر در این سطح کاری تخصصی است. تخصص این امر هم نزد علمای دین ماست. باید از آنها مدد بگیریم. رسانه‌ها باید از محضر این علما بهره ببرند و صحبت آنها را به گوش مردم برسانند. برخورد قهری در این زمینه جوابگو نیست. توصیه اکید بنده و استادانم که همه از علمای بزرگ شیعه بودند پر هیز از خشونت است. در خشونت هیچ خیری نیست. ما باید افرادی تربیت کنیم که این تذکر لسانی را با شیوه و سیره اهل بیت در جامعه رواج دهند و تنها از این راه می‌توانیم شاهد اجرای احکام الهی در جامعه‌ای سالم و با شفقت باشیم.

 

 

پژوهش‌ها درباره سرمایه‌گذاری برای مهار تورم چه می‌گویند؟

پژوهش‌ها درباره سرمایه‌گذاری برای مهار تورم چه می‌گویند؟

 ضرورت مهار تورم موضوعی بود که در دقایق و ساعات نخست سال ۱۴۰۲ به طور مکرر از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفت. واکاوی بیانات مربوط به شعار سال و اولویت‌های اقتصادی کشور، معادله‌ای مهم میان شاخص تورم و مساله سرمایه‌گذاری را آشکار می‌سازد.

«مهار تورم» ماموریتی است که باید از سوی دستگاه‌های حاکمیتی و با مشارکت مردم در سال پیش رو به انجام برسد. مسیر رفع مشکلاتی مانند گرانی و بیکاری نیز از «رشد تولید» می‌گذرد که بارها بر اولویت آن در سیاستگذاری‌های اقتصادی تاکید شده است.

با این حال در بیانات اول فروردینِ رهبر انقلاب در چارچوب پیام نوروزی و سخنرانی حرم رضوی به مساله «سرمایه‌گذاری» و «مشارکت اقتصادی» مردم به عنوان میانبرهای تورم‌زدایی از اقتصاد اشاره شد.

میانبرهای تورم‌زدایی

یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای رشد تولید، تامین مالی پروژه‌های تولیدی و فراهم‌ساختن منابع مورد نیاز آن اعم از منابع انسانی، مالی، فناوری و … است و این یعنی رشد تولید بدون سرمایه‌گذاری ممکن نیست

رهبر انقلاب اسلامی در پیام نوروزی بعد از تحویل سال تصریح داشتند: «از دیگر کارهای اساسی در کنار تولید، موضوع مهم سرمایه‌گذاری است که باید مسئولان دولتی و بخش خصوصی توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به عقب‌ماندگی کشور در زمینه سرمایه‌گذاری در دهه نود تاکید کردند: «یکی از خلاءهای جدی موضوع سرمایه‌گذاری است که باید با برنامه‌ریزی زمینه آن فراهم و انجام شود.»

در سخنرانی حرم مطهر رضوی هم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس را به ترغیب و هدایت مردم به ایفای نقش مولد در اقتصاد کشور و ایجاد اعتماد برای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی بخش خصوصی فراخواندند و گفتند: «اگر از توانایی‌های مردم در اقتصاد استفاده شود و تولید افزایش یابد، حتماً وضع معیشت عمومی و تورم بهبود خواهد یافت و شعار سال محقق می‌شود.»

ایشان غفلت از راه‌های مشارکت مردم در مسائل اقتصادی را نقطه ضعفی برشمردند و با توصیه به مسئولان و صاحبنظران و علاقه‌مندان به سرنوشت کشور برای یافتن راه‌های مشارکت مردم در اقتصاد، خاطرنشان کردند: «هر جا مردم وارد شدند پیشرفت کردیم مانند دفاع مقدس و مسائل سیاسی، بنابراین مشخص شدن چگونگی فعال شدن مردم در اقتصاد، در این عرصه نیز پیروز و موفق خواهیم شد.»

ارتباط سرمایه‌گذاری و تورم

در سال‌های اخیر که تورم یکی از بزرگترین معضلات دامنگیر اقتصاد کشور بوده، پژوهش‌های متعددی درباره آثار تورم بر سرمایه‌گذاری به انجام رسیده است.

سرمایه‌گذاری به طور کلی به دو شاخه داخلی و خارجی تقسیم می‌شود که تورم بر هر دو به شکل‌های مختلف اثرگذار بوده است. یافته‌های تحقیقی با عنوان «اثر نامتقارن تورم بر جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران» می‌گوید در کوتاه‌مدت و بلندمدت تکانه‌های افزایشی و کاهشی نرخ تورم به ترتیب اثر منفی و اثر مثبت روی جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی دارند. همچنین آثار تکانه‌های کاهشی نرخ تورم بر افزایش جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بیشتر از آثار تکانه‌های افزایشی آن بر کاهش جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است. (۱)

نتایج تحقیقی دیگر با عنوان «اثر تورم و بهبود فضای کسب و کار بر سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای منتخب و ایران» نشان می‌دهد اثر تورم بر میزان جریان ورود سرمایه‌گذاری خارجی منفی برآورد شده است زیرا تورم منجر به افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در این کشورها و کاهش متوسط سررسید وام‌های تجاری و اختلال در اطلاعات منتقل شده به وسیله قیمت‌ها می‌شود. هم‌چنین تورم نشان‌دهنده عدم کنترل سیاست‌های کلان است و بر جریان سرمایه‌گذاری خارجی اثر منفی دارد.

تورم به معنای افزایش مداوم در سطح عمومی قیمت‌ها یا کاهش مستمر در قدرت خرید پول یک کشور موجب عدم اطمینان و در نتیجه سلب انگیزه و تاخیر در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری می‌شود و تخصیص منابع را دچار اخلال می‌کند

علاوه بر این، برآوردها نشان می‌دهد اثر شاخص کلی بهبود فضای کسب و کار بر سرمایه‌گذاری خارجی بر اساس متون نظری مثبت ارزیابی می‌شود، این در حالی است که اثر هر یک از شاخص‌های آن به طور انفرادی بر سرمایه‌گذاری خارجی بسته به سطح درآمد کشورها کاملا متفاوت است. بنابراین اثر تورم بر سرمایه‌گذاری خارجی منفی و اثر بهبود فضای کسب و کار مثبت بوده است. (۲)

و اما در زمینه سرمایه‌گذاری داخلی یا همان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی که بیشتر مورد تاکید رهبری بوده است، مقاله «تاثیر تورم بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی» در بازه زمانی طولانی پیامد تورم بر این مساله را واکاوی کرده و آشکار می‌سازد تورم به معنای افزایش مداوم در سطح عمومی قیمت‌ها یا کاهش مستمر در قدرت خرید پول یک کشور موجب عدم اطمینان و در نتیجه سلب انگیزه و تاخیر در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری می شود، تخصیص منابع را دچار اخلال می‌کند و بر سوددهی سرمایه‌گذاری تاثیر منفی دارد.

بر اساس آمارهای بازه زمانی ۸۹-۱۳۵۳ که از بانک مرکزی اخذ شده، سرمایه‌گذاری بخش دولتی، تورم، مالیات بر شرکت‌ها و نرخ بهره رابطه منفی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داشته است. با توجه به رابطه معکوس میان سرمایه‌گذاری و تورم، اعمال سیاست‌های موثر بر کاهش تورم، سبب تشویق پس‌اندازها، ایجاد انگیزه‌های سرمایه‌گذاری و نیز جلوگیری از فرار سرمایه از بخش تولیدی به سمت فعالیت‌های سفته بازی و دلالی می‌شود. (۳)

پژوهشی دیگر با همین موضوع می‌گوید در زمینه عوامل موثر بر سرمایه‌‏گذاری بخش خصوصی، احتمال ورود متغیرهای نرخ ارز، تولید ناخالص داخلی، مخارج دولت و تورم در سطح بالا و احتمال ورود متغیرهای نقدینگی و تسهیلات بانکی در سطح متوسط و احتمال ورود متغیرهای نرخ بهره و فضای کسب و کار در سطح پایین قرار دارد. (۴)

نیاز به پژوهش برای طراحی بستر سرمایه‌گذاری تورم‌زدا

بر خلاف تعدد پژوهش‌های صورت گرفته در زمینه پیامدهای تورم بر سرمایه‌گذاری، فقر پژوهشی آشکاری در زمینه آزمون مساله سرمایه‌گذاری در مهار تورم به چشم می‌خورد.

بر اساس قواعد اقتصاد، یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای رشد تولید، تامین مالی پروژه‌های تولیدی و فراهم‌ساختن منابع مورد نیاز آن اعم از منابع انسانی، مالی، فناوری و … است و این یعنی رشد تولید بدون سرمایه‌گذاری ممکن نیست.

رشد تولید بدون توازن، پیوستگی و همآهنگی ممکن است باعث به هم ریختگی بازارهای مختلف و نیز رشد ناهمگون بخش‌های گوناگون شده و در این صورت سرمایه‌گذاری نامتوازن می‌تواند پیامدهایی نامطلوب روی شاخص تورم بر جای گذارد

بر اساس این قاعده است که ضرورت مشارکت اقتصادی مردم و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی جهت تحول تولیدی به صراحت و مکررا از سوی رهبر انقلاب مطرح شده است.

با این حال و آن‌ چه مشخص است سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی بسیار پیچیده و دارای ظرایف پرشماری است که غفلت از آن می‌تواند نتایجی غیرقابل‌انتظار و بعضا معکوس را به دنبال آورد. به عنوان مثال رشد تولید بدون توازن، پیوستگی و همآهنگی ممکن است باعث به هم ریختگی بازارهای مختلف اعم از مسکن، خودرو، لوازم خانگی و … و نیز رشد ناهمگون بخش‌های گوناگون (تولیدات صنعتی، کشاورزی، معدن و …) شده و در این صورت سرمایه‌گذاری نامتوازن می‌تواند پیامدهایی نامطلوب روی شاخص تورم بر جای گذارد.

از سوی دیگر، برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه و مشارکت بخش خصوصی بدون توجه به سایر عوارض مهم و بسیار حساس اقتصادی به ویژه نقدینگی با مخاطرات جدی همراه خواهد شد. به عبارتی تبدیل بخشی از نقدینگی به منابع سرمایه‌گذاری به هنر مدیریت و برنامه‌ریزی نیاز دارد تا سیاست‌گذاری‌های دستوری که سال‌ها است ناکامی آن به اثبات رسیده است.

به این ترتیب ضرورت دارد که پژوهشگران و صاحب‌نظران اقتصادی با توجه به جمیع جهات، مساله سرمایه‌گذاری چه در حوزه داخلی و چه خارجی را کانون بررسی و واکاوی‌های خود قرار داده و مولفه‌های آن را در ارتباط با هدفگذاری‌های معطوف به تورم‌زدایی و تحول وضعیت تولید مورد آزمون قرار دهند.

 

 

 

امسال قفل «تولید» در کشور باز می‌شود؟

امسال قفل «تولید» در کشور باز می‌شود؟

رهبر معظم انقلاب سال ۱۴۰۲ را سال «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری کردند. در دوره‌ای که مردم و به ویژه اقشار ضعیف از تورم افسارگسیخته و لحظه‌ای به تنگ آمده‌اند، دست گذاشتن رهبری بر این دو موضوع مهم، نشان از توجه و تاکید بر رفع دغدغه مردم است.

طبعا این امید وجود دارد که مجموعه کارگزاران نظام تا پایان سال جدید اقدامات مهمی در این دو زمینه داشته باشند اما باید گفت که توفیق دراین مسیر به چند دلیل به سادگی امکان پذیر نیست.

مرور نامگذاری سال‌های دهه ۹۰ تا امروز، نشان می‌دهد موضوع «تولید» محور نامگذاری ۹ سال از ۱۲ سال اخیر بوده است. به فهرست زیر بنگرید:

سال نام
۱۳۹۱ تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی
۱۳۹۲ حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی (رهبری در این سال توجه به تولید ملی به‌عنوان «حماسه اقتصادی» و انتخابات ریاست جمهوری به عنوان «حماسه سیاسی» را دلیل نامگذاری خود اعلام کردند.)
۱۳۹۶ اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال
۱۳۹۷ حمایت از کالای ایرانی
۱۳۹۸ رونق تولید
۱۳۹۹ جهش تولید
۱۴۰۰ تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها
۱۴۰۱ تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین
۱۴۰۲ مهار تورم، رشد تولید

همان گونه که دیده می‌شود، در اکثر این سالها، «تولید» وجه ثابت نامگذاری سال بوده است، زمانی به ملی بودن یا رونق و جهش آن توجه شده و زمانی به مانع‌زدایی از آن یا اشتغال‌زا بودن تولید. با این حال گرچه مطابق تاکید رهبری، موضوع تولید در یک یا دو سال به نتیجه نمی‌رسد، همین تکرار نامگذاری‌ نشان می‌دهد هنوز در این مساله با هدف مدنظر فاصله زیادی داریم؛ اما علت چیست؟
مرور نامگذاری سال‌های دهه ۹۰ تا امروز، نشان می‌دهد موضوع «تولید» محور نامگذاری ۹ سال از ۱۲ سال اخیر بوده استواقعیت آن است که تولید یک پدیده چندوجهی است و رشد آن وابسته به تحقق پیش‌نیازهای متعدد است. پیش‌نیازهایی که اگر محقق نشوند، طبعا تولید رشد نخواهد داد. اگر دیگر کشورها توانسته‌اند در زمینه‌های مختلف تولید ناخالص داخلی خود را رشد دهند، به دلیل آن است که گام به گام این پیش‌نیازها را شناخته و با اولویت قرار دادن آنها، بی‌ملاحظه به تحقق آنها پرداخته‌اند.
با این حال به نظر می‌رسد در کشور ما باوجود تاکید بر اهمیت علم و دانش، صرفا علوم پزشکی و فنی و مهندسی دارای کارکرد دانسته شده و هنوز علوم انسانی به عنوان ابزار لازم حکمرانی به رسمیت شناخته نمی‌شود و به جای آن که دستاوردها و راهبردهای بعضا روشن علوم انسانی مورد استفاده قرار گیرد، به دلیل اولویت دادن برخی گرایشها و سیاستها، سعی در دور زدن روش‌های معمول با شیوه‌هایی نامرسوم داریم و طبیعی است که چندان نتیجه نمی‌گیریم.

 

امسال قفل «تولید» در کشور باز می‌شود؟

 

به عنوان نمونه، همین مساله تولید به چند لازمه روشن نیاز دارد: یکی از آنها نیروی انسانی دارای دانش و مهارت و تخصص است که کشور ما در این زمینه وضعیت نسبتا خوبی دارد، اما همین مزیت نیز به دلیل ضعف اقتصاد کشور، در حال تضعیف است. در یکی دو سال اخیر، بسیاری از نیروهای متخصص کشور به مهاجرت فیزیکی یا مجازی پرداخته‌اند و دلیل آن هم این است که با کاهش ارزش پول ملی، دستمزدی که در ازای کار مشخص در داخل کشور دریافت می‌کنند، یک چندم دستمزد همان کار در کشورهای دیگر است. روشن است که جبران و جایگزین کردن نیروی انسانی کارآمد در کشور به سادگی امکان پذیر نیست و تداوم این روند، مزیت کشور در تولید را هم دچار مشکل می‌کند.

پیش‌‎نیاز دیگر تولید که برخلاف نیروی انسانی ضعف زیادی در آن داریم، سرمایه‌گذاری است؛ موضوعی که رهبر معظم انقلاب هم در پیام نوروزی امسال به آن توجه دادند: « در کنار تولید سرمایه‌گذاری مهم است. این را هم دولتیهای محترم و مکرّم توجه کنند، هم بخش خصوصی توجّه کنند، ما از لحاظ سرمایه‌گذاری در دهه‌ نود خیلی عقب ماندیم. سرمایه‌گذاری، یکی از خلأهای مهم کشور ما مسئله‌ سرمایه‌گذاری است. باید سرمایه‌گذاری انجام بگیرد که این هم کار مهمّی است.»

سیاست دولت سیزدهم در ارتقای روابط با همسایگان و کشورهای منطقه که در واپسین روزهای سال ۱۴۰۱ با چند اقدام تاثیرگذار، قرین پیشرفت شد. این رویکرد درست باید از سطح سیاسی به پیوندهای عمیق اقتصادی کشیده شود و در خصوص دیگر کشورها هم توسعه یابدرهبر معظم انقلاب به درستی به عقب ماندن کشور در سرمایه‌گذاری در دهه ۱۳۹۰ اذعان کردند و دلیل این روند که در دهه ۱۴۰۰ نیز ادامه یافته، بر کسی پوشیده نیست. در نبود سرمایه گذاری، نه تنها قدم‌های بزرگ برای رشد تولید برداشتنی نیست، بلکه با توجه به رشد فناوری‌ها و لزوم تحول، حتی حفظ سطح تولید هم دشوار است.
سرمایه‌گذاری خارجی بدون روابط طبیعی با دیگر کشورها، ثبات اقتصادی و پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد کشور امکان پذیر نیست و البته سرمایه‌گذاران داخلی نیز بدون حصول این شرایط، حاضر به ریسک قرار دادن سرمایه خود نمی‌شوند. سیاست  دولت سیزدهم در ارتقای روابط با همسایگان و کشورهای منطقه در واپسین روزهای سال ۱۴۰۱ با چند اقدام تاثیرگذار، قرین پیشرفت شد. این رویکرد درستی است که هم باید از سطح سیاسی به پیوندهای عمیق اقتصادی کشیده شود و هم در خصوص دیگر کشورها توسعه یابد.

 

 

 

امسال قفل «تولید» در کشور باز می‌شود؟

 

لازمه دیگر رشد تولید، ایجاد فضای رقابت توام با شفافیت است. گرچه دشواری‌های زیادی بر سر راه تولیدکنندگان داخلی وجود دارد، حذف رقابت آنان با شرکت‌های خارجی در بلندمدت موجب پیشرفت و ارتقای کار آنها نمی‌شود.
لازمه دیگر رشد تولید، ایجاد فضای رقابت توام با شفافیت است. گرچه دشواری‌های زیادی بر سر راه تولیدکنندگان داخلی وجود دارد، حذف رقابت آنان با شرکت‌های خارجی در بلندمدت موجب پیشرفت و ارتقای کار آنها نمی‌شوددر یکی دو سال اخیر، با نامه نگاری برخی شرکت‌های لوازم خانگی به مقامات کشور و صدور دستور و هامش، ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی رخ داد. اگرچه از همان زمان بسیاری از کارشناسان اقتصادی حذف رقابت را باعث کاهش کیفیت محصولات داخلی می‌دانستند، به این دغدغه توجه نشد و بعدا رهبر انقلاب نیز با گلایه از اقدام شرکتهای داخلی اظهار کردند: «حمایت‌های عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید منجر به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری شود، اما متأسفانه در برخی صنایع به‌ویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمی‌شود و مردم نیز بحق به آنها اعتراض دارند. اگر با وجود فضای حمایتی از تولید داخل، به جای ارتقای کیفیت، قیمت‌ها افزایش یابد، مساله بدی است. زیرا نتیجه همه حمایت‌های دولتی، بانکی و جلوگیری از رقابت‌های خارجی، عملاً منجر به بالا رفتن قیمت شده است.»

 

امسال قفل «تولید» در کشور باز می‌شود؟

 

اکنون که یک سال و نیم از دستورات مذکور درباره محصولات لوازم خانگی می‌گذرد، پیامدهای آن قابل ارزیابی است و می‌توان با بررسی نتایج این دستورات درباره آینده تصمیم گیری کرد.

در مجموع باید گفت، اقتصاد قوانین و رویه‌های مشخصی دارد و تحت تاثیر قواعد و شرایط عینی است. اگر نامگذاری سال باعث بررسی علت‌ها و تغییر رویکردها شود، قفل تولید امسال باز خواهد شد؛ در غیر این صورت تولید، شاهد رشد قابل توجه نخواهد بود.

 

 

 

 

راهکارهایی برای تعهد فرزندان به روزه داری/اگر روزه اولی در خانه ندارید بخوانید

در خانه‌تان روزه اولی دارید؟ اگر روزه اولی ندارید و کودک تان به سن تکلیف نرسیده پیش خودتان فکر نکنید حالا فرصت هست برای آنکه یک ماه رمضان به یاد ماندنی را برایش بسازید. اتفاقاً ماه رمضان‌های قبل از به تکلیف رسیدن بچه‌هایتان را دریابید که نمی‌دانید چه فرصت طلایی دارید و از قضا خیلی‌ها این فرصت طلایی را به بدترین شکل از دست می‌دهند. اگر می خواهید شما در این دسته نباشیدبا ما همراه شوید.

راهکارهایی برای تعهد فرزندان  به روزه داری/اگر روزه اولی در خانه ندارید بخوانید

 در خانه‌تان روزه اولی دارید؟ اگر روزه اولی ندارید و کودک تان به سن تکلیف نرسیده فکر نکنید کارتان راحت است و پیش خودتان بگویید، حالا فرصت هست برای آنکه یک ماه رمضان به یاد ماندنی را برایش بسازید. اتفاقاً ماه رمضان‌های قبل از به تکلیف رسیدن بچه‌هایتان را دریابید که نمی‌دانید چه فرصت طلایی دارید و از قضا خیلی‌ها این فرصت طلایی را به بدترین شکل از دست می‌دهند.

همین اول کار بگوییم اگر از آن دسته پدر و مادرهایی هستید که در ساعت‌های روزه داری ماه رمضان یا در حال استراحت هستید و ضعف روزه شما را گرفته یا دائم در حال عبادت و پای سجاده هستید و مقیدید به تلاوت روزانه یک جزء قرآن اما حوصله بچه‌هایتان را ندارید و خدای نکرده باهاشان بد تا می‌کنید و با تکرار کلمه روزه‌ام و حال ندارم و قرآن امروزم مانده آنها را از خودتان می رانید، بدانید و آگاه باشید که دارید بدترین ضربه را می‌زنید و دستی دستی تصویر تلخی از ماه رمضان در ذهن کودک تان می‌سازید.

می دانید چرا؟ به اعتقاد روانشناسان و مشاوران مذهبی یکی از راهکارهای اساسی برای اینکه بچه‌ها ترغیب به دین و دینداری شوند و تربیت دینی اتفاق بیفتد، فراهم کردن تجربه معنوی شیرین برای آنهاست؛ یعنی اتفاقی که برای بچه‌ها حس خوبی ایجاد کند. این موضوع حکم یک زیرساخت معنوی را برای گرایش فرزندان شما به دین دارد و ماه رمضان بهترین و زیباترین فرصت برای ایجاد این تجربه معنوی شیرین و دل انگیز است که در این گزارش با راهنمایی‌ها و راهکارهای حجه الاسلام «محمد الهی منش» به شما می گوییم چطور از این نیمه باقی مانده ماه رمضان نهایت استفاده را ببرید.

*مراقب تصویر ذهنی کودک تان از ماه رمضان باشید

گاهی وقت‌ها یک تصویر ذهنی و آرامش و حسی که آن تصویر در ذهن ما به یادگار گذاشته کاری با ما و روحمان می‌کند و یاد خدا را در دلمان زنده می‌کند که شاید کرور کرور استدلال دینی و وعظ و خطابه، آن تأثیر را نداشته باشد. چرا راه دور برویم. مثلاً تصویر صورت مهربان مادربزرگ با آن چادر گل گلی و لبخند روی لبش و تسبیح دستش پای سجاده و آن صبر و حسن رفتارش با نوه‌ها یکی از همان تصاویر ماندگار است که در ذهن خیلی از ما مانده و اصلاً یادآوری آن تصویر ذهنی، حتی  اگر صاحب آن تصویر هم در قید حیات نباشد برایمان یادآور یک حال خوب معنوی است.

همه اینها را گفتیم که بگوییم بگذارید در ماه رمضان یک صورت مهربان از شما در ذهن بچه‌هایتان نقش ببندد. کاری نکنید که خدای نکرده تصویری که شما از یک پدر و مادر روزه دار در ذهن کودکتان می‌سازید یک تصویر عبوس و خسته و بی حال باشد.

این توصیه اکید حجه الاسلام الهی منش است و می‌گوید: «در ماه رمضان شارژ باشید، سر حال باشید. برای بچه‌هایتان وقت بگذارید. چطور؟ مثلاً وقتی را برای وقت گذراندن با بچه‌ها در طول روز داشته باشید. با هم بازی کنید، کارتون ببینید. دل به دل بچه‌ها بدهید. با مشارکت بچه‌ها غذا درست کنید. گل و گیاه بکارید. کاردستی درست کردن هم یک تفریح جذاب است. هر روز یک کاردستی با بچه‌ها درست کنید. باور کنید وقتی از شما نمی‌گیرد و راه دوری نمی‌رود اگر هر روز یکی دو تا از این کارها را با بچه‌ها انجام دهید و شش دانگ با آنها باشید و البته این پیشنهاد را به همه روزهای سال تسری بدهید.»

*به عمل کار برآید به سخنرانی نیست

اصلاً مگر می‌شود ماه رمضان بیاید و خاطرات نوستالژیک از روزه‌های کله گنجشکی پایش را به گنجینه خاطرات ما باز نکند؟ همه ما خاطره‌های شیرین داریم از ماه رمضان‌های کودکی‌مان. این خاطره‌ها را برای بچه‌های دهه نودی تان بسازید. برای روزه داران کله گنجشکی یک سفره افطار کوچک و جمع و جور پهن کنید. الهی منش به یک راهکار مهم و جدی دیگر اشاره می‌کند و آن بردن کودکان به فضاهای مذهبی در ماه رمضان است؛ «دست بچه‌ها را بگیرید و با هم به مسجد بروید برای نماز جماعت. این شب‌ها شب‌های هیات است. بچه‌ها را به هیات ببرید. یا مثلاً به امامزاده‌ای بروید و دو سه ساعتی را در فضای امامزاده‌ بگذرانید. در مراسم جزء خوانی قرآن با بچه‌هایتان شرکت کنید. اجازه بدهید بچه‌ها با هم سن و سال‌هایشان بازی کنند و کیف کنند.»

*اینطوری ماه رمضان را احلی من العسل کنید/ برگردید به تنظیمات کارخانه 

آن قدیم ندیم‌ها که از  آپارتمان‌ها خبری نبود و خانه‌ها حیاطی داشت و حوضی و صفایی، همسایه‌ها افطار که می‌شد سفره پهن می‌کردند وسط حیاط و دور هم جمع می‌شدند. بساط میهمانی‌های ساده و باصفای فامیلی هم جور جور بود. اگر می‌خواهید این ماه رمضان برای بچه‌هایتان احلی من عسل شود، برگردید به تنظیمات کارخانه. باور کنید که نشد ندارد. اصلاً یک تیر است و چند نشان. هم تصویری که ما از ماه رمضان‌های بچگی‌مان داریم در ذهن بچه‌هایمان ساخته می‌شود هم برای خودمان کلی ثواب دارد و حال خوب. حالا خانه‌ها ویلایی نیستند و حوض ندارند، بالاخره مجتمع یا آپارتمان یا هر ساختمان کوچک و بزرگی که باشد، یک حیاط دارد. ترک عادت کنید و یک سفره در حیاط آپارتمان بیندازید و با افطاری ساده همسایه‌ها را دعوت کنید و صله رحم کنید با فامیل.

*هم سن و سال ها به صف

ماه رمضان بهترین فرصت است برای تربیت روحیه مسئولیت پذیری در فرزندان تان. کوچک و بزرگ و روزه اولی و غیراولی ندارد. بچه‌ها باید یاد بگیرند که هر انسانی مسئولیت اجتماعی دارد و چه فرصتی بهتر از این ماه آسمانی. حجه الاسلام الهی منش پیشنهاداتی در این خصوص دارد و می‌گوید: «در ماه رمضان بچه‌ها را در انجام کار خیر با خودمان همراه کنیم. مثلاً مادر با مشارکت بچه‌ها یک افطاری ساده آماده کنند و خانوادگی برای توزیع افطاری میان نیازمندان بروند. حتماً حواستان باشد که وقتی از این دست کارهای خیر انجام می‌دهید بچه‌ها را با خودتان همراه کنید. اصلاً آنها را به کار بگیرید. بچه‌های هم سن و سال فامیل تان را در خانه جمع کنید و دسته جمعی با هم لقمه‌های افطاری را آماده کنید.»

عملی کردن این راهکارها اصلاً کار سختی نیست. از همین امروز شروع کنید. برنامه بچینید. فردا شب ولادت امام حسن (ع) است. قرار هم نیست خودتان را در خرج زیادی  بیندازید. یک افطاری ساده کافی است برای به جریان انداختن یک حال خوب. بگذارید بچه‌ها بعد از پایان ماه رمضان کلی خاطره خوب در ذهنشان از این ماه داشته باشند.

*هر چه در چنته دارید در ماه رمضان رو کنید

قابل توجه مادرهای عزیز! هر چه در چنته دارید درماه رمضان رو کنید. این پیشنهاد یک روانشناس دینی است که در حوزه تربیت بنیادی کلی حرف دارد برای گفتن. حجه الاسلام الهی منش در توضیح این پیشنهاد می‌گوید: «مادرها باید تمام هنر آشپزی‌شان را در ماه رمضان رو کنند. اگر هم بلد نیستید یک سرچ ساده کافیست. به بچه‌ها بگویید به مناسبت ماه رمضان قرار است یک دسر خوشمزه، یک کیک جدید بپزید و این کار را با مشارکت بچه‌ها انجام دهید.»

خلاصه هر کاری از دستتان بر می‌آید انجام دهید برای ساختن انبوهی از خاطرات شیرین از ماه مبارک رمضان برای کودک تان. یادتان باشد به گفته روانشناسان دینی بیشتر کسانی که در سنین بالاتر وظایف عبادی خود را به خوبی انجام نمی‌دهند، بی‌اعتقاد به مبانی دینی نیستند. بلکه کوتاهی آنها به‌دلیل نبود زمینه مناسب و آمادگی دینی لازم در سنین کودکی است. پدر و مادر عزیز! شما در ایجاد این زمینه و بستر و حال خوب سنگ تمام بگذارید.

 

 

 

 

 

 

اینستاگرام تهاجمی‌ترین اپ در سرقت داده

بسیاری از شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهایی که امروزه بهانه‌ای برای پر کردن اوقات فراغت و سرگرمی و حتی برطرف کردن برخی نیازها هستند به مکانی برای جمع آوری و جاسوسی از کاربران تبدیل شده‌اند.

اینستاگرام تهاجمی‌ترین اپ در سرقت داده

داده‌های کاربران برای شرکتهای فناوری در حقیقت گنجی بی پایانی است که هرچقدر از آن برداشت کنند باز هم تجدید می‌شود و قابل دسترسی است از همین رو بسیاری از شرکتها در سراسر دنیا انبوهی از داده‌ها را جابه جا می‌کنند و با کمک آنها به درآمدهای کلان و البته رانت‌های مختلفی دست می‌یابند.

در همین راستا طی مجموعه گزارش‌هایی به فرایند استفاده شرکت‌ها از داده‌های کاربران برای دستیابی به سود و همچنین راضی نگه داشتن دولت‌های مختلف پرداختیم.

پیش از این در گزارشی تحت عنوان «سلطان اطلاعات» از چه راهی پول در می‌آورد، نحوه جمع‌آوری داده و انواع استفاده و سوءاستفاده از آن توسط شرکتهای گوگل و فیس بوک بررسی شد.

پس از آن نیز در گزارشی دیگر با عنوان کارگران در آمازون مشغول جاسوسی اند / اپل اطلاعات شما را می‌فروشد عملکرد این دو شرکت در حوزه فراوری داده‌های کاربران مورد بررسی قرار گرفت.

اکنون در گزارش پیش رو روند جمع‌آوری اطلاعات کاربران در توئیتر، اینستاگرام و مایکروسافت بررسی شده است. این در حالی است که اینستاگرام و توئیتر با وجود اینکه کاربران زیادی دارند درباره حفاظت از داده‌های آنها و همکاری با دولت‌ها چندان خوشنام نیستند. از سوی دیگر محصولات مایکروسافت به طور نامحسوسی تمام فعالیت‌های کاربران را رصد می‌کند و از این نظر همواره با انتقادهایی روبرو است. به عبارت دیگر این ۳ شرکت هر کدام به روشی داده‌های‌های کاربران را پس از جمع‌آوری به سرمایه و رانت تبدیل می‌کنند!

همکاری توئیتر با دولت‌ها برای دسترسی به اطلاعات کاربران

حساب کاربری توئیتر همان چیزی است که کاربران می‌سازند. درحالیکه از این حساب برای دنبال کردن کمدین‌ها، سلبریتی ها، خبرنگاران و کاربران مختلف استفاده می‌شود، برای ترویج کسب و کارها، پخش مسابقات ورزشی یا آزار هنرمندان نیز استفاده می‌شود.

این شبکه اجتماعی به غیر از اطلاعات پایه حساب کاربری خود، اطلاعات موقعیت مکانی و تنظیمات حریم خصوصی، پیام‌های مستقیم و ارتباطات خصوصی کاربران، کوکی ها و محتوایی که فرد از طریق اپ در وب سایت‌های طرف سوم مشاهده می‌کند را نیز جمع‌آوری می‌کند. با این وجود توئیتر مدعی است که تاریخچه مرورگر کاربر در وب را با هیچیک از اطلاعاتی که به شناسایی کاربر منجر شود، همراه نمی‌کند. همچنین داده‌ها حداکثر تا ۳۰ روز پس از جمع‌آوری حذف می‌شوند. این در حالی است که به طور دقیق‌تر نام، نام کاربری، پسورد، شماره تماس و همچنین ایمیل‌هایی که وی می‌نویسد و دریافت می‌کند را جمع‌آوری می‌کند.

علاوه بر آنچه گفته شد IP adress، نوع مرورگر، نوع دستگاه، نام شرکت مخابراتی ارائه کننده سرویس و سیستم عامل فرد را نیز قابل دسترس و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در کنار این موارد پیام‌ها، محتوا و تبلیغاتی که فرد تماشا و با آن واکنش برقرار می‌کند، اطلاعات ویدئویی و صوتی، مدت زمان، تعداد دفعات و میزان فعالیت، افرادی که فرد با آنها ارتباط برقرار می‌کند یا محتوایی که به اشتراک می‌گذارد، فعالیت در سایت‌ها و اپ های طرف ثالث، تاریخچه مرورگر نیز جمع‌آوری می‌شود.

همچنین توئیتر منطقه زمانی کشور و همچنین اطلاعات حسگر جی پی اس دستگاه‌های وی را رصد می‌کند.

این شبکه اجتماعی مدعی است داده‌های کاربران برای اسکن کردن محتوای خطرناک و ناخواسته، اسکن و احراز هویت افراد جمع‌آوری می‌شود. همچنین این داده‌ها را برای یافتن کاربران در راستای فالو کردن، حفاظت از یکپارچگی پلتفرم و اینکه فرد از چه موضوعاتی خوشش می‌آید تا تبلیغات هدفمند ارائه کند، به کار می‌گیرد.

این شبکه اجتماعی در صورت لزوم داده‌های کاربران را با آگهی دهندگان، تهیه کنندگان سرویس‌ها، نیروهای مجری قانون و دولت‌ها به اشتراک می‌گذارد. در خصوص اطلاعاتی که در اختیار تبلیغ کنندگان قرار می‌گیرد، فرد می‌تواند شناسه‌های دستگاه‌های خود را کنترل کند تا متوجه شود شرکت چه مواردی را رصد می‌کند.

توئیتر سالانه گزارشی درباره شفاف سازی فعالیت‌های خود منتشر و درخواست دولت‌ها برای دستیابی به داده‌های کاربران را نیز به تفصیل بیان می‌کند.

توئیتر درخواست این کشورها را برای لو دادن اطلاعات کاربران پذیرفت

در سال ۲۰۱۵ میلادی این گزارش نشان داد دولت عربستان بیش از هر کشور عربی دیگری در چارچوب تحقیقات جنایی، اطلاعات شخصی کاربران توئیتر را مطالبه کرده است. در گزارش نیمه نخست از سال ۲۰۱۵ عربستان، با ۹۳ درخواست در صدر فهرست کشورهای عربی قرار داشت.

مسئولان توئیتر در آن زمان ۶۹ درصد از درخواست‌های دولت عربستان را پذیرفته و اطلاعات ۷۴ کاربر خود را در اختیار این کشور قرار دادند. بر این اساس، درصد موافقت با درخواست ارائه اطلاعات کاربران عربستانی روندی افزایشی را شاهد بوده است، چرا که این درصد در مقایسه با نیمه دوم سال ۲۰۱۴، شاهد ۶ درصد افزایش بود.

در همین گزارش خاطر نشان شده بود ترکیه ۴۱۲ درخواست برای افشای اسرار کاربران توئیتر ارائه کرده است که توئیتر با هیچیک موافقت نکرده بود. در این میان، آمریکا با ۲۴۳۶ درخواست از نظر تعداد، در صدر قرار دارد و توئیتر هم ۸۰ درصد از درخواست‌های واشنگتن را اجابت کرده است.

درخواست دولت‌ها از توئیتر رکورد زد

از سوی دیگر در سال ۱۴۰۱، بیستمین گزارش شفافیت این شبکه اجتماعی منتشر شد و جزئیات آن کارشناسان را نگران کرد. چراکه طی بازه جولای-دسامبر ۲۰۲۱ میلادی تعداد درخواست‌های دسترسی به داده‌های حساب کاربری به رکورد جدیدی رسیده است.

طبق گزارشی در بازه مذکور ۴۷ هزار و ۵۷۲ درخواست قانونی برای دسترسی به ۱۹۸ هزار و ۹۳۱ حساب کاربری به توئیتر ارائه شده و این رسانه با فشار مضاعفی برای این منظور روبرو است. تعداد درخواست‌های دولت‌ها برای دسترسی به داده‌های رسانه‌های خبری تأیید شده و خبرنگاران، نسبت به گزارش شفافیت پیشین ۱۰۳ درصد رشد کرده و اکنون ۳۴۹ حساب کاربری تحت بررسی هستند.

بیشترین میزان درخواست دسترسی به داده‌های رسانه‌ها با ۱۱۴ درخواست به هند تعلق دارد. پس از آن دومین رتبه بیشترین میزان درخواست دسترسی به داده‌های این صنعت به ترکیه با (۷۸ تقاضا) و سومین رتبه به روسیه با ۵۵ درخواست تعلق داشت.

پیش از این بخش اعظم درخواست‌های دسترسی به داده‌های کاربران به آمریکا تعلق داشت. در گزارش جدید توئیتر ۲۰ درصد درخواست‌ها برای دسترسی به اطلاعات حساب‌ها در سطح جهان به آمریکا تعلق دارد.

روسیه با ۱۸ درصد، همچنان دومین متقاضی بزرگ دسترسی به داده‌های حساب‌های کاربری است. البته میزان درخواست‌های این کشور نسبت به ۲۰ درصد بازه قبلی کاهش یافته است.

درخواست برای دسترسی به داده‌های کاربران توئیتر از اوایل ۲۰۲۰ میلادی افزایش یافته و گزارش شفافیت جدید نیز نشان می‌دهد این شاخص همچنان روندی صعودی را طی می‌کند. شبکه اجتماعی مذکور تلاش برای هدف گرفتن خبرنگاران را تهدیدی برای آزادی بیان رسانه‌ها تلقی می‌کند.

این در حالی است که شبکه اجتماعی آمریکایی در وضعیت نامساعدی قرار دارد. روسیه پس از حمله به اوکراین دسترسی به توئیتر را قطع کرده و از سوی دیگر هند نیز به دلیل مقاومت در برابر دستور مسدود سازی حساب‌ها علیه آن شکایت کرده است.

اینستاگرام تهاجمی‌ترین شبکه اجتماعی

این روزها همه می‌خواهند در اینستاگرام مشهور باشند اما شاید تابه حال کمتر کسی به داده‌هایی که این پلتفرم از وی جمع‌آوری می‌کند، فکر کرده باشد. این درحالی است که بسیاری از وب سایت‌ها و اپ های رایگان از طریق تبلیغات هدفمند درآمدزایی می‌کنند و برای دستیابی به سود بیشتر اطلاعات کاربران را جمع‌آوری می‌کنند.

از آنجا که فیس بوک مالک اینستاگرام است، نگرانی دیگری در خصوص حفاظت از داده به وجود می‌آید. بسیاری از افراد سوالاتی درباره شیوه فعالیت شرکای فیس بوک و مدیریت اطلاعات زیر مجموعه‌های آن مطرح کرده‌اند.

در هر حال اینستاگرام در بخش سیاست‌های خود به موارد استفاده از داده کاربران اشاره کرده است که به شرح زیر است:

نام و پسورد حساب‌های کاربری، محتواهایی مانند تصاویر و ویدیوهایی که در این پلتفرم ثبت می‌شود، داده‌هایی که کاربران را به عکس‌های ثبت شده، تگ شده یا پسند شده مرتبط می‌کند، تاریخچه پیام‌های متنی، فهرست شماره تماس یا دیگر اطلاعات شخصی مشابه، متاداده درباره شیوه استفاده از اپ موبایل اینستاگرام، داده‌های مربوط به تراکنش از محصولات و سرویس‌های فیس بوک، داده‌های شناسایی چهره، داده‌های مربوط به دستگاه‌های مرتبط با حساب‌های کاربری مختلف و داده‌های موقعیت مکانی.

انگیزه اینستاگرام مانند بسیاری از شبکه‌های اجتماعی ایجاد ذخیره‌ای از داده‌های کاربران برای ایجاد شخصی سازی تبلیغات هدفمند است که در فید کاربر نمایش داده می‌شود.

تمام تغییرات تبلیغات هدفمند بر اساس داده‌های مختلف انبوه یعنی اطلاعات حساب‌های کاربری خصوصی، الگوی مصرف، موقعیت مکانی و غیره دسته بندی می‌شود البته اینستاگرام از فناوری شناسایی چهره نیز برای شناسایی خودکار فرد در تصاویر استفاده می‌کند.

علاوه بر داده‌هایی که اینستاگرام از شرکت جمع‌آوری می‌کند، این روند به شرکت کمک می‌کند تا یک تحقیق استراتژیک بازاری انجام دهد و با مخاطبان به طور مستقیم ارتباط برقرار کند.

در این میان نمی‌توان از جنجال‌های اینستاگرام به راحتی گذشت.

در سال ۲۰۲۱ میلادی نشریه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: اینستاگرام در صدر فهرست اپلیکیشن‌های تهاجمی قرار دارد که داده‌های کاربران را جمع‌آوری می‌کند و به اشتراک می‌گذارد. شرکت pCloud پس از تحلیل برچسب‌های حریم خصوصی اپ که شرکت‌ها باید به اپ استور اپل ارائه کنند، این نتیجه را اعلام کرد. تحقیق مذکور نشان داد اینستاگرام ۷۹ درصد داده‌های خصوصی کاربران از جمله تاریخچه جست‌وجو موقعیت مکانی، فهرست شماره تماس و اطلاعات مالی را جمع‌آوری می‌کند و با طرف‌های ثالث به اشتراک می‌گذارد.

ایوان دیمیتریوف مدیر دیجیتال pCloudدر یک پست وبلاگی نوشت: هر اطلاعاتی که کاربر با جمع‌آوری آن در اپ موافقت می‌کند بعداً قابل تحلیل است و حتی ممکن است به اشتراک گذشته شود. هرچه فرد در مرورگر جست‌وجو می‌کند، موقعیت مکانی، اطلاعات بانکی و شماره تماس‌ها و سطح آمادگی جسمانی وی نیز قابلیت ذخیره سازی، استفاده یا فروش داد.

با توجه به آنکه این شبکه اجتماعی در آن زمان ماهانه بیش از یک میلیارد کاربر فعال داشت، چنین حجم وسیعی از اطلاعات نگران کننده است.

وقتی مایکروسافت کابوس کارمندان شد

مایکروسافت یکی دیگر از غول‌های فناوری است که داده‌های کاربران را جمع‌آوری می‌کند. این شرکت مدعی است روش آن در خصوص حریم خصوصی براساس ۶ اصل قابلیت کنترل مشتری، شفافیت، امنیت، حمایت‌های قانونی قدرتمند برای حریم خصوصی، عدم هدف‌گیری محتوا و مزایای مشتریان از داده‌های جمع‌آوری شده بنا شده است.

اما طبق اطلاعات موجود، این شرکت داده‌های مربوط به مصرف اینترنت را جمع‌آوری می‌کند. همچنین این شرکت داده‌های نمایشگر آبی روی رایانه را جمع‌آوری می‌کند.

در سال ۲۰۱۲ فوربش در گزارشی نوشت مایکروسافت از جمله شرکت‌هایی است که همراه گوگل و گروه کوچکی از شرکت‌های اینترنتی است که اعلام می‌کنند در پاسخ به چه تعداد از تقاضای دولت‌ها داده‌های خصوصی کاربران را فاش می‌کنند. نتایج نشان می‌دهد هرچند مایکروسافت در مقایسه با گوگل میزان کمتری از اطلاعات کاربران را به دولت آمریکا می‌دهد اما پاسخ این شرکت به درخواست اطلاعات دولت‌های خارجی تقریباً دو برابر گوگل بوده است.

نشریه ویرد در گزارشی در ۲۰۲۰ میلادی می‌نویسد: عرضه ویژگی‌های مایکروسافت ۳۶۵ برای ردیابی میزان بهره وری، ۷۳ مورد داده را درباره کارمندان جمع‌آوری می‌کند. این ابزار که قرار بود به روشی برای شکوفایی شرکت تبدیل شود، حالا کابوس آن شده است. این ویژگی‌ها در اکتبر سال قبل از آن عرضه شدند و بسیاری از کارشناسان فناوری از جمله ولفی کریستل از ویژگی نمره بهره وری مایکروسافت انتقاد کردند.

این رویدادها برای مایکروسافت دردسرساز شد و بیش از پیش مردم را نسبت به داده‌هایی که محصولات این شرکت از کاربران جمع‌آوری می‌کند، آگاه کرد. البته فقط این ویژگی‌ها اطلاعات کاربران را جمع‌آوری نمی‌کنند. مایکروسافت تیمز و همچنین ابزارهای ارتباطی آن مانند Slack ( ابزار چت درون سازمانی) نیز اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند.

مایکروسافت تیمز مانند نسخه اسکایپ برای کسب و کارها ۳ نوع داده را جمع‌آوری می‌کند. این داده‌های آماری شامل اطلاعاتی درباره دستگاه، سیستم عامل و زبان کاربر و همچنین ID خاص کاربر است.

برخی از داده‌هایی که در این روش جمع‌آوری شده‌اند، استاندارد هستند و در برخی دیگر نیز کاربر می‌تواند به شرکت اجازه جمع‌آوری آنها را ندهد. داده‌های آماری به طور پیش فرض جمع‌آوری می‌شوند و نمی‌توان آنها را خاموش کرد.

علاوه بر آن مایکروسافت میزان مصرف کاربر از جمله پیام‌های ارسالی، تماس‌ها و ویدئو کنفرانس‌ها و همچنین نام سازمانی که فرد به وسیله آن در مایکروسافت تیمز ثبت نام کرده نیز جمع‌آوری می‌کند.

همچنین این شرکت داده‌های مربوط به پروفایل کاربر ازجمله آدرس ایمیل، تصویر پروفایل و شماره موبایل کاربر را در کنار محتوای جلسات از جمله فایل‌های به اشتراک گذاشته شده، سوابق و متونی که در فضای ابری برای استفاده شخصی کاربر جمع‌آوری می‌شود را نیز ذخیره می‌کند. این اطلاعات تا زمانیکه کاربر استفاده از مایکروسافت تیمز را متوقف کند یا زمانیکه داده‌های خصوصی اش را پاک کند، ذخیره خواهند شد. داده‌های حذف شده برای کاربران غیر شرکتی تا ۳۰ روز پس از حذف در دستگاه نگهداری می‌شوند.

علاوه بر آن مایکروسافت به مدیران شرکت اجازه می‌دهد شیوه استفاده تیمز توسط کارمندان را رصد کنند.

مرکز ادمین مایکروسافت تیمز که از مرکز ادمین مایکروسافت ۳۶۵ جداست، به کسب و کارها اجازه می‌دهد به درک بهتری از میزان مصرف دست یابند و تصمیم‌های تجاری بگیرند.

اما برخی از این ویژگی‌ها تهاجمی هستند. به عنوان مثال مدیران می‌توانند به طور تئوری گزارشی درباره شیوه استفاده تیمز توسط هر فرد تهیه کنند و به عنوان مثال ذکر کنند هر کاربر روزانه چند پیام می‌فرستد، چه مدت زمانی را صرف تماس‌های ویدئویی یاصوتی می‌کند. آیا پیام‌ها را می‌خواند و به آنها پاسخ نمی‌دهد یا خیر و چه زمان در تیمز فعال بوده است.

از سوی دیگر نشریه تک نیوز اسپیس در گزارشی در سال ۲۰۲۳ میلادی نوشت: صاحبان کانال یوتیوب PC Security معتقدند ویندوز ۱۱ نیز نه تنها انبوهی از داده‌های کاربران بلکه از طرف‌های ثالث مانند گوگل و شرکت‌های تحقیق بازار جمع‌آوری می‌کند. آنها فعالیت شبکه را در آخرین نسخه ویندوز ۱۱ با ویندوز XP مقایسه کرده‌اند.

علاوه بر آن ویندوز ۱۱ پس از اتصال کاربر به اینترنت بدون کسب اجازه از کاربر به تمام سرویس‌هایی که فرد متصل می‌شود، پیامی ارسال می‌کند. قابلیت‌های نسل جدید سیستم فراتر از ویندوز اکس پی است و احتمالاً برخی از این ویژگی‌ها بدون ارتباط اینترنتی فعال نمی‌شوند.

البته این پدیده جدید نیست و نشریه ورج نیز در گزارشی در سال ۲۰۱۸ میلادی نسبت به نگرانی‌های حریم خصوصی ویندوز ۱۰ پرداخت. این شرکت بیانیه مربوط به حریم خصوصی خود درباره اطلاعاتی که در ویندوز ۱۰ جمع‌آوری می‌کند را آپدیت کرد و بتری میرسون مدیر ویندوز در یک پست وبلاگی نوشت: برای نخستین بار ما فهرست کاملی از داده‌ها را که در سطح پایه جمع‌آوری می‌کنیم منتشر کردیم.

جمع‌آوری اطلاعات کاربران به هر بهایی…

با همه اینها می‌توان چنین نتیجه گرفت که اگر فرد از دستگاهی متصل به اینترنت استفاده کند، داده‌هایی تولید می‌شود و این داده‌ها فقط در فضای سایبری شناور نمی‌شوند بلکه شرکت‌های سازنده دستگاه و همینطور شرکت‌های دیگری که داده‌های کاربران را می خرند، از آنها به درآمدزایی دست می‌یابند.

اما اکنون نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی بین عموم مردم فراگیر شده و در همین راستا شرکت‌ها تلاش می‌کنند به فرد اختیارات بیشتری دهند تا از فرایند جمع‌آوری و اشتراک گذاری اطلاعات خودداری کند و هم اکنون مشغول نوشن سیاست‌هایشان به شیوه‌ای قابل دسترس تر هستند.

با وجود تمام آنچه گفته شد غول‌های فناوری تا جایی که بتوانند داده‌های کاربران را جمع‌آوری، ذخیره و از آنها در راستای منافع خود استفاده می‌کنند. بنابراین آنچه در شبکه‌های اجتماعی و حتی برنامه‌های ساده و کاربردی مانند ورد به اشتراک گذاشته می‌شود را باید به دقت بررسی کرد.

 

 

 

 

سخنگوی شورای رقابت به مهر اعلام کرد؛

متوسط افزایش قیمت خودرو ۳۰ درصد/ وزارت صمت مجوز تغییر نرخ را دارد

متوسط افزایش قیمت خودرو ۳۰ درصد/ وزارت صمت مجوز تغییر نرخ را دارد

سخنگوی شورای رقابت با بیان اینکه متوسط افزایش قیمت خودرو ۲۷ تا ۳۰ درصد است، گفت: وزارت صمت اجازه دارد که در قیمتهای اعلام شده از سوی شورای رقابت دست برده و قیمت را پایین تر هم اعلام کند.

اسماعیل شجاعی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در مورد گمانه زنی‌های افزایش قیمت خودرو و رشد ۷۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودرو، اظهار داشت: نکته اول اینکه شورای رقابت قیمتی اعلام نمی‌کند؛ شورای رقابت سیاست‌های کلی را تنظیم و دستورالعمل را به سازمان حمایت ارسال کرد و این سازمان نیز محاسبات را انجام داده و نتیجه را به کارگروه خودروی شورای رقابت ارسال کرد.

سخنگوی شورای رقابت افزود: کارگروه خودرو با بررسی این محاسبات و تصویب در صحن شورای، نتیجه نهایی را به وزارت صمت ابلاغ کرد.

وی با بیان اینکه وزارت صمت مسئول اعلام قیمت است، گفت: ما سقف قیمتی در نظر گرفته‌ایم و وزارت صمت می‌تواند پایین‌تر از قیمتی که ما ابلاغ کرده‌ایم قیمت را تعیین و اعلام کند؛ به عنوان مثال اگر شورای رقابت برای خودرویی مجوز افزایش ۷۰ درصدی داده باشد اما وزارت صمت تشخیص دهد که این خودرو باید ۳۰ درصد افزایش قیمت یابد می‌تواند نظر خود را اعمال کند، بنابراین ما عددی را اعلام نمی‌کنیم.

شجاعی در مورد اینکه بنابراین وزارت صمت حق دارد که در مجوز شورای رقابت دست ببرد، تصریح کرد: بله وزارت صمت این مجوز را دارد؛ منتهی نمی‌تواند از سقف مدنظر بالاتر ببرد و می‌تواند قیمت را پایین‌تر اعلام کند. وزارت صمت شاید به دلایل مختلف بخواهد در مجوز قیمتها دست ببرد.

وی افزود: متوسط افزایش قیمت حدود ۲۷ تا ۳۰ درصد خواهد بود.

سخنگوی شورای رقابت در مورد اینکه آیا افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی هم داریم، گفت: ما هیچ عددی اعلام نمی‌کنیم و وزارت صمت باید اعداد را اعلام کند.

شجاعی تاکید کرد: ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد نسبت به قیمت موجود در بازار کاهش قیمت خواهیم داشت و قیمت‌های دلالی شکسته خواهد شد.

 

 

 

زنگ خطر بحران دارو خیلی زود به صدا در آمد

زنگ خطر بحران دارو خیلی زود به صدا در آمد

هنوز خیلی از مردم در تب و تاب سال نو هستند، اما آژیر قرمز بحران کمبود دارو به صدا در آمد تا مسئولان امر به فکر باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، آنچه در بودجه ۱۴۰۲ تحت عنوان یارانه دارو و البته تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شده است، رقم ۶۹ هزار میلیارد تومان است. عددی که دولت پیشنهاد داد و نمایندگان مجلس هم آن را بدون هیچ چکش کاری قبول کردند. اما، در همان روزها که بودجه در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی بود، خیلی از دست اندرکاران صنعت داروسازی و حوزه سلامت، نسبت به پیامدهای کمبود بودجه دارو هشدار دادند و گفتند که دچار مشکل خواهیم شد.

حالا حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، خیلی زود آژیر خطر بحران کمبود دارو را به صدا در آورد تا مسئولان امر در وزارت بهداشت، از همین حالا به فکر باشند.

وی با انتقاد از کمبود منابع مالی در حوزه سلامت و بی توجهی سازمان برنامه و بودجه نسبت به این مهم، گفت: اختصاص ۶۹ هزار میلیارد تومان به یارانه دارو با توجه به طرح دارویاری و افزایش هزینه های دارو و قیمت آن و مسائل ارزی به طور قطع جوابگو نخواهد بود و شاید بتوان با این منابع برخی نیازها را برای ۴ یا ۵ ماهه نخست سال پوشش داد اما برای ۱۲ ماه به هیچ وجه جوابگو نیست ضمن اینکه هنوز مشخص نیست که بسیاری از تجهیزات پزشکی با چه ارزی قرار است وارد و منابع آن از چه مسیری تأمین شود.

وی با بیان اینکه سقف بودجه لحاظ شده برای اجرای طرح دارویاری با نیازها همخوانی ندارد، افزود: اگر به همین شکل پیش برویم با مشکلاتی در مسیر اجرای طرح دارویاری مواجه خواهیم شد و شکست می‌خورد.

شهریاری با بیان اینکه وضعیت دارو یکی از دغدغه‌های اصلی مردم است، ادامه داد: اگر تدابیر لازم اتخاذ نشود به دلیل نبود ارز ترجیحی و افزایش قیمت ارز با کمبود یا نبود دارو و تجهیزات پزشکی مواجه خواهیم بود.

وی یادآور شد: به دفعات و بارها این مسئله را گوشزد کردیم اما به نظر می‌رسد مسئولان سازمان برنامه و بودجه نسبت به این هشدارها بی توجه است و هر چقدر که تاکید کردیم ۶۹ هزار میلیارد تومان جوابگو نیست اما متأسفانه قانع نشده‌اند و این بی توجهی‌ها خلاف سیاست‌های نظام و اظهارات رئیس جمهور مبنی بر کاهش هزینه‌ها و مشکلات مردم در سال ۱۴۰۲ است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: متأسفانه در عمل نه تنها کاهش هزینه‌ای نخواهیم داشت بلکه پرداختی از جیب مردم در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش بیشتری خواهد یافت.

البته این فقط رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نبود که هشدار می‌دهد؛ بلکه خیلی از دست اندرکاران صنعت داروسازی کشور در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱، مدام بروز بحران در صنعت دارو را هشدار می‌دادند. به طوری که محمد عبده زاده رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، در نشست کمیته غذا و داروی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در اواخر سال گذشته، گفته بود که دارو از اردیبهشت ۱۴۰۲ گران خواهد شد.

به گفته عبده زاده، قیمت یک ماده جانبی پرمصرف تولید داخل از کیلویی ۷۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۳۵۰ رسیده است، چگونه تولید کننده می‌تواند نسبت به خرید این ماده اقدام کند و قیمت تمام شده دارو را ثابت نگه دارد.

در همین حال، سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو، در پیام نوروزی خود وعده داده است که شاهد افزایش چشمگیر تولید دارو در سال ۱۴۰۲ خواهیم بود؛ اما به این موضوع اشاره نکرده که وضعیت قیمت دارو با توجه به نرخ تورم و بی ثباتی بازار ارز، چگونه خواهد بود.

آیا باید منتظر گران شدن و کمبود دارو باشیم یا اینکه سازمان غذا و دارو، برنامه‌ای برای ایجاد آرامش در بازار دارویی کشور دارد.

در هر صورت، آژیر خطر بحران کمبود دارو در کشور، خیلی زود به صدا در آمد تا مسئولان امر، از همین امروز به فکر تأمین داروهای مورد نیاز مردم و بیماران باشند.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*