اخبار خراسان جنوبی

 

قهرمانی نجمه خدمتی در مسابقه برترین‌های تفنگ بانوان/۲-۳

قهرمانی نجمه خدمتی در مسابقه برترین‌های تفنگ بانوان

 نجمه خدمتی قهرمان مسابقه برترین‌های تفنگ بانوان سال ۱۴۰۱ در تهران شد.

 مسابقه برترین‌های تفنگ بانوان در سال ۱۴۰۱ در سایت تیراندازی مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار شد و در پایان این رقابت نفرات برتر معرفی شدند.

در فینال این مسابقه نجمه خدمتی از خراسان جنوبی با نتیجه ۱۶ بر ۴ برابر یلدا سلیمانی از البرز به برتری رسید و در جایگاه نخست این مسابقه کشوری ایستاد، سلیمانی نیز دوم و شرمینه چهل‌امیرانی از تهران هم در جایگاه سوم این مسابقه برترین‌های تفنگ بانوان در سال ۱۴۰۱ قرار گرفتند.

ورزشکار خراسان جنوبی قهرمان مسابقات دارت رنکینگ آزاد کشور شد/۲-۳

«زهرا رجبی»، دارتر خراسان جنوبی در دومین مرحله مسابقات دارت رنکینگ آزاد کشور و انتخابی تیم ملی در بخش بانوان قهرمان شد.

مرحله دوم مسابقات دارت رنکینگ آزاد کشور و انتخابی تیم ملی به میزبانی شیراز با حضور ۱۰۳ ورزشکار برگزار شد که در پایان این رقابت‌ها «زهرا رجبی» مقام قهرمانی این رقابت‌ها را کسب کرد و ماهور رجبی بازیکن سابق خراسان جنوبی و فعلی (تهران) دوم شد و سمیه محلوجی از استان مرکزی و فاطمه همدانی‌زاده یزد به طور مشترک مقام سوم این مسابقات را از آن خود کردند.

با کسب این قهرمانی زهرا رجبی با ۲۵۰ امتیاز از مسابقات انتخابی تیم ملی، در صدر جدول امتیازی این رقابت‌ها قرار دارد و اولویت شماره ۱ تیم ملی اعزامی به مسابقات جهانی دانمارک در سال جاری است.

روایتی از حمایت کمیته امداد از جوان دهه شصتی

نجات کارگاه تولیدی جوان بیرجندی از تعطیلی با کمک کمیته امداد /۲-۳

 

 

می‌گوید: اگر کمک مالی کمیته امداد نبود، نمی‌توانستم شرایط بحرانی اقتصادی که برایم بوجود آمده را پشت سر بگذارم و مجبور می‌شدم کارگاه تولیدی خود را با ۳ کارگر تعطیل کنم. ابوالفضل مختاری جوان کارآفرینی است که از سن ۱۲ سالگی در تهران کار کردن را برای امرار معاش شروع کرده و در سال ۸۴ در روستای محل زندگیش اولین قدم را بر می دارد و با راه اندازی یک کارگاه نجاری برای خودش استاد کاری ماهر می شود. او ۴ سال بعد برای توسعه کار و حرفه اش از روستا به شهر می آید و به همراه ۳ نفر دیگر کارگاه تولید مبل را راه‌اندازی می کند و از آن زمان هم توانسته بصورت مستقل روی پای خودش بایستد و اشتغالزایی هم داشته باشد.این کارآفرین بیرجندی که توانسته برای ۳ نفر دیگر هم اشتغال ایجاد کند، در زمینه تولید مبل،مبل تختخواب شو، تخت تاشو،جلومبلی، میز نهار خوری، سرویس چوب نوزاد و عروس، کمد و کابینت، دکور منزل و سایر مصنوعات چوبی فعالیت دارد. این جوان کارآفرین بیرجندی به شرایط دشوار دوران کرونا و تعدیل نیرویی که انجام داده اشاره کرد و گفت: قبل از شیوع کرونا ۱۵ نفر در این کارگاه مشغول بکار بوده اند که به دلیل کم شدن َسفارشات مجبور به تعدیل نیرو شدیم . مختاری می گوید: بعد از کرونا چون ملکی که در اختیار داشتیم اجاره بود، تلاش کردیم زمینی را خریداری و کارگاه را درآنجا احداث کنیم که همین ساخت و ساز و تورمی که ایجاد شد، شرایط را بر ما دشوار و سخت کرد.
تسهیلات ۱۰۰ میلیونی به دادم رسید او می گوید: در این برهه از زمان شرایط بحرانی برای ما ایجاد شده بود که کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی به کمک آمد و با پرداخت تسهیلات ۱۰۰میلیون تومانی ما را از تعطیلی کارگاه نجات داد و توانستیم با تسویه بدهی ها به فعالیت خودمان ادامه بدهیم. او در حال حاضر برای توسعه کارگاهش به نقدینگی نیاز دارد و می گوید: سال اولی که کارم را شروع کردم سرمایه ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی داشتم ولی الان برای

 

 

 

 

گرامیداشت روز جهانی حیات وحش در سربیشه/۲

 

کارگاه آموزشی با محوریت روز جهانی حیات وحش با همکاری مدیریت آموزش و پرورش شهرستان سربیشه در مدرسه  پسرانه شهید دهقان زاده برگزار شد.به گزارش مزایده امروز ، شافعی  رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان سربیشه گفت: روز جهانی حیات وحش در سراسر جهان با اجرای برنامه های آموزشی و مشارکتی و با هدف حفاظت و اهمیت دادن به همه حیوانات ، گیاهان و.. همراه بوده است.وی افزود: این مناسبت زیست محیطی به منظور  نهادینه کردن فرهنگ  رفتار اصولی با حیات وحش در دبستان شهید دهقان زاده  برگزار شد تا دانش آموزان با گونه های جانوری و… آشنا شوند. رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان سربیشه با اشاره به شعار امسال روز جهانی حیات وحش که با عنوان مشارکت برای حفاظت از حیات وحش نامگذاری شده  یادآور شد: صیانت از میراث طبیعی نیازمند مشارکت همه اقشار جامعه است .وی تصریح کرد : در ۵۰ سال اخیر شاهد کاهش و در مواردی انقراض گونه هایی از حیات وحش بوده ایم که برای پایان دادن به این رویه نیاز است تا همه شهروندان مسئولیت پذیر باشند  و احترام به طبیعت ، احترام به حیات وحش و…را بیاموزیم

 

 

 

جشنواره شاد دانش‌آموزی دفاع مقدس در خراسان جنوبی آغاز شد/۲-۳

جشنواره شاد دانش‌آموزی دفاع مقدس در خراسان جنوبی آغاز شد

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از آغاز جشنواره شاد دانش‌آموزی فیلم دفاع مقدس در این استان با مشارکت ۶۰ هزار دانش‌آموز دختر و پسر دوره‌های تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول خبر داد.

به گزارش مزایده امروز سید علیرضا موسوی‌نژاد اعلام کرد: این جشنواره از سیزدهم اسفند در بیرجند آغاز شد و تا بیست و چهارم اسفند در سراسر استان ادامه دارد.

وی افزود: علاوه بر سالن اجلاس دانشگاه پیام نور بیرجند که میزبان دانش‌آموزان است جشنواره شاد دانش‌آموزی در ۱۱ شهرستان و منطقه استان نیز برگزار می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هدف از برگزاری این جشنواره را انتقال مفاهیم دفاع مقدس در قالب موضوع‌ها و مضامین فرهنگی شاد و طنز برای مخاطب حوزه دانش‌آموزی ذکر کرد.

وی از سردار شهید سعید سیاح طاهری از شهدای مدافع حریم و حرم به عنوان پایه‌گذار جشنواره شاد دانش‌آموزی فیلم دفاع مقدس یاد کرد و گفت: معرفی کتاب و شهدای شاخص استان و ملی، با اولویت شهدای معلم و دانش‌آموز برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی و اجرای پویش کتابخوانی با کتاب‌های اهدایی از دیگر برنامه‌های این جشنواره است.

موسوی‌نژاد با اشاره به لزوم انتقال مفاهیم دفاع مقدس به صورت غیرمستقیم به نسل جدید اظهار داشت: انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به دانش‌آموزان ضرورت اساسی است که می‌تواند عامل مهمی در بازدارندگی از بروز آسیب‌های اجتماعی در بین نسل جوان و نوجوان باشد.

وی افزود: خودسازی، تربیت نسل انقلابی و تمدن‌سازی سه هدف مهم خادمان نظام تعلیم و تربیت در گام دوم انقلاب است.

 

 

 

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی:
فعالیت ۱۵۰ مرکز نیکوکاری در خراسان جنوبی با محوریت مساجد
عرب از فعالیت ۱۵۰ مرکز نیکوکاری با محوریت مساجد و با همکاری معتمدان محلات در خراسان جنوبی خبر داد.

محمد عرب  مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی  در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی  اظهار کرد: در سال جاری با همکاری بانک‌های عامل ۶ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در خراسان جنوبی برای خانواده‌های نیازمند ایجاد شده است.

 

وی در ادامه گفت: امسال پنج هزار و ۶۰۰ نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد در خراسان جنوبی از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برخوردار شدند.

 

عرب با بیان اینکه در سال جاری هزار و ۳۰۰ خانوار تحت پوشش کمیته امداد در استان با توانمندسازی از چرخه حمایتی خارج شدند، افزود: در سال جاری پنج هزار و ۵۰۰ خدمت از جمله احداث و تعمیر مسکن، تعمیر و احداث سرویس بهداشتی و گازکشی منازل در حوزه مسکن به مددجویان تحت پوشش ارائه شد.

 

مدیرکل کمیته امداد امام (ره) خراسان جنوبی ادامه داد: امروز با حضور رئیس جمهور افتتاح بیش از ۲۳ هزار مسکن مددجویان را در سطح کشور داریم که هزار و ۳۸۰ مورد مربوط به خراسان جنوبی است.

 

وی بیان کرد: در راستای فرهنگ قرض‌الحسنه و گره‌گشایی از نیازمندان از ابتدای امسال تاکنون هشت هزار و ۱۷ مورد تسهیلات قرض‌الحسنه توسط صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت در زمینه‌های اشتغال، درمان، معیشت، کارگشایی و … پرداخت شده است.

 

عرب از فعالیت ۱۵۰ مرکز نیکوکاری با محوریت مساجد و با همکاری معتمدان محلات در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: در حوزه فرهنگی امسال با همکاری نیکوکاران سه هزار نفر در سال جاری به مشهد، قم و عتبات اعزام شدند.

 

مدیرکل کمیته امداد امام (ره) خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال هزار و ۹۵۰ سری جهیزیه به خانواده‌های تحت پوشش اهدا شده است، بیان کرد: همچنین در سال جاری پنج هزار و ۵۰۰ مادر و کودک دارای سوء تغذیه در خراسان جنوبی مورد حمایت کمیته امداد خراسان جنوبی هستند.

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:
حفظ عزت نفس اولویت اصلی کمک به نیازمندان است/۲

آیت الله عبادی با بیان اینکه حفظ عزت نفس اولویت اصلی کمک به محرومان است، گفت: در سیره ائمه اطهار(ع) حفظ عزت نفس و کرامت نیازمندان در اوج آن رعایت می‌شد.

 آیت الله سید علیرضا عبادی- نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی–  در دیدار با مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی اظهار کرد: یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی بی‌نیازی مردم در بخش‌های مختلف از جمله در بخش اقتصادی است.

 

وی با اشاره به مهندسی دقیق دشمن در فتنه اخیر برای آسیب زدن به کشور، گفت: دشمن برای فاصله انداختن بین جامعه ایمانی و تحقق آرمان‌هایش در طول ۴۴ سال گذشته طراحی‌های مختلف از ترور و جنگ تحمیلی و تحریم اقتصادی، فتنه‌های اجتماعی و سیاسی داشته است.

 

آیت الله عبادی ادامه داد: امام خمینی(ره) برای بی‌نیازی اقتصادی مردم در  ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ نهاد حمایتی کمیته امداد را تأسیس کرد.

 

امام جمعه بیرجند با بیان اهمیت سرمایه‌گذاری و ایجاد فرصت‌های شغلی برای بی‌نیازی جامعه، تصریح کرد: شیوه و کیفیت کمک به خانواده‌های نیازمند باید همراه با حفظ عزت نفس و شخصیت افراد باشد.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس روایات خداوند گیرنده صدقات است و در سیره ائمه اطهار(ع) حفظ عزت نفس  و کرامت نیازمندان در اوج آن رعایت می‌شد، گفت: کار در کمیته امداد و خدمت به محرومان یک کار مقدس و توفیق است و در سیره اهل بیت(ع) نیز کمک به نیازمندان تأکید شده است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به نمونه‌های فراوانی از کمک به نیازمندان در عین حفظ عزت افراد در سیره ائمه معصومین(ع) اشاره کرد و افزود: امیدواریم در دولت مردمی سیزدهم امور اقتصادی جامعه نیز سر و سامان پیدا کند و شرایط مساعدتری داشته باشیم.

 

 

 

بزرگداشت شاعر بزرگ ایرانی در بیرجند/۴

از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه بیرجند همایش بزرگداشت حکیم نظامی از شاعران بزرگ ایرانی در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند با گرامیداشت اعیاد شعبانیه گفت: حکیم نظامی یکی از معماران نظم و استادان سخن شاعر پارسی گوی ایران زمین است و آثار مختلفی همچون مخزن الاسرار، خسرو و شیرین و مثنوی لیلی و مجنون را دارد.
فرزانه پور افزود: یکی از وظایف ما این است که شاعران و بزرگان ایران اسلامی را به نسل جوان معرفی کنیم و این وظیفه همه مسئولان فرهنگی است که باید در این راه تلاش کنند.
فرخنده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم در این همایش با اشاره به اینکه هفته بزرگداشت شاعر و حکیم بزرگ ایران، حکیم نظامی از چهاردهم تا بیست و دوم اسفند ماه نامگذاری شده است گفت: چند سالی شده توسط کشور‌های بیگانه سرقت فرهنگی می‌شود و برای حفظ میراث گرانبهای فرهنگی و در راستای حفظ و پاسداشت مفاخر ایرانی باید بیش از این باید تلاش کنیم.

 

در آستانه نیمه شعبان

” برات” آئین کهن مردمان خراسان جنوبی برای گرامیداشت درگذشتگان/۴

مردم خراسان جنوبی، دوازدهم تا چهاردهم شعبان یاد گذشتگان خود را در آئین کهن برات گرامی می دارند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان در گفتگو با خبرنگار صدا وسیمای استان گفت: مردم خراسان جنوبی هر سال در روز‌های دوازدهم تا چهاردهم شعبان با برگزاری مراسم مذهبی ویژه‌ای با عنوان برات یاد و خاطر عزیزان از دست رفته را گرامی می‌دارند و به یاد مردگان خیرات می‌کنند.

برآبادی افزود: دامنه این رسم آنچنان گسترده است که به ماه شعبان در این منطقه ماه برات نیز می‌گویند.

وی با اشاره به اینکه این مراسم به مدت سه روز و با عناوین مختلف برگزار می‌شود گفت: برات غریبان، برات اسرا، برات مسافران، برات زنده‌ها و برات مرده‌ها از عناوینی است که برای این سه روز در نقاط مختلف استان استفاده می‌شود.

کارشناس فرهنگ عامه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: برات مرده‌ها در ۱۴ شعبان با شور و حال خاصی برگزار می‌شود.

برآبادی گفت: پخت انواع نان‌های سنتی مانند روغن جوشی، چلبکی، کماچ، ساچ و حلوا و پخش آن در بین مردم به ویژه کودکان از مراسم ایام برات در شهر‌های گوناگون خراسان جنوبی است.

وی افزود: در روز ۱۴ شعبان نیز که به برات مرده‌ها شهرت دارد مردم با حضور بر سر قبور خویشاوندان، خواندن فاتحه و پخش انواع شیرینی، شکلات، میوه و نان‌های سنتی یاد و خاطر عزیزان را گرامی می‌دارند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی خراسان جنوبی گفت: قرائت قرآن و فاتحه نیز هدیه‌ای است که از سوی مردم نثار روح درگذشتگان می‌شود.

این مراسم با شماره ۸۰۹ در فهرست میراث معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است.

چراغ برات آیین دیرینه‌ای است که از سوی مردم خراسان سابق که شامل سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی فعلی میشود مرسوم بوده و اکنون در کشور تنها در خراسان جنوبی مرسوم است.

 

 

 

خراسان جنوبی رتبه دوم ارزیابی عملکرد ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور را کسب کرد/۳

 

خراسان جنوبی رتبه دوم ارزیابی عملکرد ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور را کسب کرد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: بر اساس ارزیابی عملکرد ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی حائز رتبه دوم شد.

 اسداله جلال‌زاده اظهار داشت: بر اساس نتایج ارزیابی عملکرد استان‌ها که توسط شاخص‌های تدوین شده دفاتر ستادی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای انجام می‌گیرد این اداره کل در ارزیابی عملکرد سال جاری حائز رتبه دوم شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی افزود: به پاس کسب این جایگاه مهرداد بذرپاش،  وزیر راه و شهرسازی با اهدا لوح از زحمات مدیرکل و پرسنل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قدردانی کرد.

جلال زاده یادآورشد: از همکاران این اداره کل که در راه کسب این موفقیت ارزنده تلاش‌های شبانه روزی انجام داده‌اند بسیار تشکر و قدردانی می‌کنم.

 

 

 

گشایش نمایشگاه جوان توانمند در دانشگاه بیرجند/۳

نمایشگاه جوان توانمند با معرفی تولیدات دانشجویی به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی، دانشکده هنر و با همکاری شورای هماهنگی کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی امروز یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ در سالن امید دانشگاه بیرجند افتتاح شد.
گشایش نمایشگاه جوان توانمند در دانشگاه بیرجند

به گزارش مزایده امروز، نمایشگاه جوان توانمند و بازارچه بزرگ فروش تولیدات دانشجویی با هدف کارآفرینی و به مناسبت اعیاد شعبانیه و عید نوروز در سالن امید دانشگاه بیرجند افتتاح شد. در نمایشگاه جوان توانمند ۶۵ میز فروش با محتوای مصنوعات چوبی، تابلوهای دکوراتیو، زیورآلات، صنایع سرامیک و رزین، گل و گیاه و چرم به فروش می‌رسد.
در این بازراچه تولیدات دانشجویان دانشگاه بیرجند، مرکز فنی و حرفه‌ای، مرکز توانبخشی حضرت علی اکبر(ع)، مرکز ناشنوایان، اتحادیه بانوان روستایی و میراث فرهنگی و گردشگری استان به نمایش درآمده است.

 

 

 

واگذاری ۱۳۸۰ واحد مسکونی به خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد خراسان جنوبی/۳

 

استاندار خراسان جنوبی گفت: سهم استان از ۲۳ هزار واحد مسکن محرومین تحویل شده در کشور، یک هزار و ۳۸۰ واحد است.

 جواد قناعت در حاشیه مراسم واگذاری ۲۳ هزار واحد مسکونی به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) که با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، رؤسای کمیته امداد امام خمینی(ره)، بسیج سازندگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور همراه بود، اظهار داشت: امروز به بهانه سالروز تأسیس نهاد مقدس کمیته امداد امام خمینی(ره) دل نیازمندان در سطح کشور شاد شد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: این کار به صورت مشارکتی بین نهادهای انقلابی با محوریت کمیته امداد امام خمینی(ره) انجام شد سهم خراسان جنوبی از ۲۳ هزار واحد مسکو نی که در این مراسم تحویل می‌شد، یک هزار و ۳۸۰ واحد است.

وی تأکید کرد:  خراسان جنوبی به لحاظ تعداد واحدهای اجرا و تحویل شده از این ۲۳ هزار واحد، ششمین استان کشور است.

قناعت تصریح کرد: این کار بزرگ با همراهی نهادهایی همچون کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد  مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و بسیج سازندگی انجام گرفت و توانستیم در پایان سال دل نیازمندان را شاد کنیم.

در پایان این جلسه کلید سه واحد مسکونی به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اهدا شد.

بهره‌گیری از ظرفیت شبکه خیران در تأمین مصالح ساختمانی، تأمین مسکن برای اقشاری که بیشترین نیاز را دارند، تکمیل واحدهای مسکونی مربوط به مددجویان، اولویت تکمیل مسکن مددجویان در طرح نهضت ملی مسکن، هم آهنگ شدن نهادها در گره گشایی از مردم و بهره گیری از ظرفیت مردم از جمله مواردی بود که در این جلسه به آن اشاره و تأکید شد.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*