اخبار خراسان جنوبی /

درخشش مربی خراسان جنوبی در هفتمین دو سالانه هنرهای تجسمی کشور/۲

درخشش مربی خراسان جنوبی در هفتمین دو سالانه هنرهای تجسمی کشور

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: اثر هنری علیرضا یاقوتی مربی کتابخانه سیار روستایی زیرکوه در بخش عکس هفتمین دو سالانه ملی هنر های تجسمی، رتبه شایسته تقدیر را دریافت کرد.

طاهره حمیدی اظهار کرد: علیرضا یاقوتی مربی کتابخانه سیار روستایی زیرکوه با شرکت در فراخوان هفتمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی ویژه‌ی کارکنان کانون پرورش فکری ، که مهر ۱۴۰۱ از سوی مدیریت آفرینش‌های ادبی منتشر شده بود توانست در بخش عکس، رتبه شایسته تقدیر را به خود اختصاص دهد. وی گفت: این دوسالانه با هدف فراهم آوردن زمینه‌ ارتقای مهارت و توانمندی، شکوفایی خلاقیت‌های هنری همکاران و تشویق و انگیزه‌بخشی به همکاران با موضوع «زندگی جاری‌ست…» در پنج رشته نقاشی، خوشنویسی، سفالگری و مجسمه‌سازی، عکاسی و هنرهای بومی و سنتی (عروسک‌ها و صنایع دستی) برگزار شده است.

 

 

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی

در نظام تعلیم و تربیت اسلامی جایی برای سند ۲۰۳۰نیست/۳

در نظام تعلیم و تربیت اسلامی جایی برای سند ۲۰۳۰نیست

 مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: در نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر اصول و ارزش های والای اسلامی و انسانی، جایی برای اسناد سکولار و غربگرایانه، از قبیل سند ۲۰۳۰ نیست.

به گزارش پانا سید علیرضا موسوی نژاد، در نشست شورای اداری این اداره کل، با بیان این که دولت سیزدهم، در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری«مدظله العالی»مُهر ابطال بر اجرای سند ۲۰۳۰در نظام تعلیم و تربیت زد، اظهار کرد: همه باید تقوای الهی و انصاف را سرلوحه سخن و رفتار خود قراردهیم.

وی، با اشاره به اعیاد شعبانیه و تقارن آن با هفته تربیت اسلامی، اذعان کرد:ماه شعبان،ماه میلادسرداران کربلا و ماه امام عصر است،وامروزه دشمنان ومعاندین اسلام وانقلاب اسلامی،باحمله های متنوع و متفاوت،به فرهنگ های علوی، فاطمی، حسینی و مهدوی، درلباس فرقه های ضاله، به ویژه بهائیت، به دنبال اثرگذاری بر فکر و اندیشه نسل جوان آینده ساز و تخریب زیر ساخت های اعتقادی ایشان هستند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، دلیل دشمنی استکبار به سرکردگی آمریکا، با مفاهیم والای اسلامی را نشانه ترس سپاه شیطان از گسترش تربیت اسلامی در گفتمان جهانی دانست و با بیان این که تحریم وزیر آموزش و پرورش نیز در همین راستا صورت گرفته، تأکید کرد: تحریم وزیر، توسط اتحادیه اروپا،بیانگراوج کج اندیشی نظام سلطه و نشانه استیصال ایشان در برابر قدرت، عظمت و مقاومت ملت قهرمان ایران است.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی، کنار گذاشتن سند وابستگی فرهنگی۲۰۳۰ و اجرای سند تحول بنیادین در دولت انقلابی سیزدهم را دلیلی دیگر برای تحریم وزیر آموزش و پرورش دانست و خاطر نشان کرد: بردگان قلاده به گردن سپاه شیطان که از گسترش نور هدایت اسلام به شدت در هراسند با توسل به ابزار نخ نمای تحریم نماد های تربیت، فرهنگ و هنر سعی در تحقق اهداف پلیدشان دارند.

به گفته موسوی نژاد، گفتمان تمدن‌ساز انقلاب اسلامی و اندیشه‌های نوع دوستی،ظلم ستیزانه وعدالت محورجمهوری اسلامی ایران، مانع جدی بر زیاده خواهی های مدعیان دروغین حقوق بشر است؛ از این رو در اقدامی سخیف، با نشانه گرفتن خاستگاه پیشرفت علمی و سرچشمه شکوفایی استعدادها و اندیشه‌های ناب انقلابی و دینی جوانان این کهن سرزمین، به دنبال بازسازی و بزک چهره زشت خود پس از اقداماتی شنیع همچون قرآن سوزی،دفاع ازدروغی به نام هلوکاست و برده‌داری جنسی است.

 

 

 

گام بلند استفاده از پساب در صنعت فولاد خراسان جنوبی

گام بلند استفاده از پساب در صنعت فولاد خراسان جنوبی

 اجرای پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قاین که از وعده‌های محقق شده دولت سیزدهم محسوب می‌شود علاوه بر حل مشکل چندین ساله این منطقه، آب مورد نیاز مجتمع فولاد قاینات را تامین می‌کند که از این طریق نگرانی‌ها برای برداشت آب‌های زیر زمینی نیز رفع می‌شود.

به گزارش ایرنا توسعه صنعتی به ویژه صنایع معدنی از محورهای اصلی توسعه پایدار در خراسان جنوبی به شمار می‌رود که در کنار توجه به مزیت‌های بخش کشاورزی و گردشگری می‌تواند جهش‌های توسعه‌ای را رقم بزند و عقب ماندگی‌های تاریخی این منطقه زرخیز جبران شود.

منابع آبی از اولین پیش نیازهای توسعه صنعت و کشاورزی است اما خراسان جنوبی بیش از ۲ دهه تحت تاثیر خشکسالی و تهدیدات ناشی از تنش‌های آبی قرار دارد که سبب افت شدید آبخوان‌های سطح استان شده است.

بنابراین برای هرگونه اقدام توسعه‌ای در این استان مرزی و کویری ابتدا باید منابع آب و انرژی تامین شود؛ اولویتی که در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته و به گفته معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی پنج پروژه زیرساختی مهم در حال اجراست و انتقال آب از دریای عمان یکی از این پروژه‌هاست که با اجرای فاز اول آن، آب مورد نیاز صنایع تامین خواهد شد.

علیرضا عباس‌زاده روز گذشته در نشست هماهنگی تدوین اطلس سرمایه‌گذاری استان گفت: برای ایجاد خدمات زیربنایی در استان هزینه‌های کلان از سوی دولت انجام شده یا در حال تامین است و دولت تلاش دارد برای توسعه استان‌های کمتر برخوردار زمینه را برای فعالیت‌های اقتصادی فراهم کند.

علاوه بر انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان که خط انتقال آن به خراسان جنوبی در دولت سیزدهم عملیاتی شده، استفاده از پساب در بخش صنعت راهکار دیگری است که اجرای طرح‌های مربوط به آن علاوه بر ارتقای سطح بهداشت عمومی، به عنوان منبع تامین آب پایدار برای استمرار فعالیت صنایع مختلف به ویژه صنعت فولاد محسوب می‌شود.

جمع‌آوری فاضلاب از حدود یک دهه قبل در شهر قاین به یک دغدغه و نگرانی جدی تبدیل شد به طوری که بارها نمایندگان ادوار مجلس و مسوولان اجرایی درباره زنگ خطر شیوع بیماری‌ها در این منطقه هشدار دادند.

موضوعی که نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در دیدار اخیر رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با استاندار خراسان جنوبی به آن اشاره کرد و گفت: حدود یک دهه گذشته با ساخت مجتمع هزار واحدی مسکن مهر به فاضلاب قاین بی‌توجهی شد لذا شاهد بودیم که فاضلاب در وسط شهر با چالش زیادی مواجه بوده است.

سلمان اسحاقی افزود: اگر به این رویه همچنان بی‌توجهی شود بحران بزرگی در شهر قاین ایجاد خواهد شد به طوری که این شهر قابل سکونت نخواهد بود.

از طرفی احداث و راه‌اندازی مجتمع فولاد قاینات که اکنون فاز اول آن با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی فعال است در کنار محاسنی که دارد، دغدغه‌هایی را برای تامین آب این مجتمع در پی داشت.

به گفته مسوولان چرخه صنعت فولاد تقریبا در خراسان جنوبی کامل شده و با طرح‌های اجرا شده یا در دست اجرا ظرفیت و فرصت خوبی برای توسعه استان شکل گرفته است.

گره‌گشایی از فولاد قاینات بعد از ۱۴ سال

گام بلند استفاده از پساب در صنعت فولاد خراسان جنوبی

مجتمع فولاد قاینات یکی از هشت طرح فولادی کشور و طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان خراسان جنوبی است که از زمان احداث آن تا امسال که رسما افتتاح شد، طی ۱۴ سال گذشته وعده‌هایی برای افتتاح این طرح داده شده بود.

تکمیل، رفع نواقص و تامین زیرساخت‌های این واحد بزرگ صنعتی در یک سال گذشته با پیگیری مسوولان استان و مشارکت دستگاه‌های ملی در دستور کار قرار گرفت و با افتتاح رسمی کارخانه احیای مستقیم مجتمع فولاد قاینات در سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی، این استان به جمع استان‌های دارای صنعت فولاد پیوست.

همانگونه که دولتمردان اعلام کردند دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور با هدف پیگیری میزان پیشرفت مصوبات دور اول سفرها و گره‌گشایی‌های اقتصادی در دستور کار قرار گرفته و در اولین مقصد دور دوم سفرها که ۲۴ و ۲۵ آذر امسال به خراسان جنوبی انجام شد، این رویکرد نمایان بود.

رئیس جمهور در اولین روز سفرش بخش مایع پروژه مدول دوم تصفیه‌خانه شهر بیرجند با اعتبار ارزی معادل ۲۳ میلیون یورو را افتتاح کرد و سپس با حضور آیت الله رئیسی در کارخانه کویر تایر چند طرح مهم این واحد صنعتی به بهره‌برداری رسید که نشانه توجه ویژه دولت به بخش صنعت و تولید است.

واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد قاینات به منظور تولید آهن اسفنجی نیز با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن ۲۴ آذرماه با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید تا اولین واحد صنعت سنگین در شرق کشور برای تکمیل و بهره‌برداری از فاز دوم و بخش فولادسازی آماده شود.

تاکید بر استفاده از پساب شهری برای مصارف صنعتی

آنچه رئیس جمهور در زمان افتتاح مجتمع فولاد قاینات بر آن تاکید داشت نحوه تامین آب مورد نیاز این واحد صنعتی بزرگ بود به طوری که همان روز در جمع کارگران و کارکنان فولاد قاینات با اشاره به آب‌بر بودن صنعت فولاد گفت: استفاده از پساب شهری برای مصارف صنعتی باید به‌طور جدی پیگیری شود تا بتوان نگرانی‌ها برای کمبود منابع آبی را برطرف کرد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی افزود: تکمیل زنجیره تولید، بهره‌گیری از نیروی انسانی بومی، کاهش آلایندگی، ایفای مسئولیت‌های اجتماعی و استفاده از پساب جزو مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

گام بلند استفاده از پساب در صنعت فولاد خراسان جنوبی

مسوولان استان نیز در ادامه پیگیری تامین زیرساخت‌های لازم در خراسان جنوبی ۲ طرح اساسی را در سال جاری به نتیجه رساندند؛ احداث خط انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی و احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قاین با مشارکت سازمان‌های توسعه‌ای از جمله ایمیدرو و شرکت ملی فولاد ایران که هفته جاری عملیاتی شد.

با گذشت ۲ ماه از سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی موافقت‌نامه واگذاری امتیاز استفاده از پساب مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قاین برای تامین آب پایدار مجتمع فولاد قاینات با اعتبار اولیه بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان به امضا رسید و همزمان عملیات اجرایی این طرح در شهرستان قاینات آغاز شد.

این موافقت‌نامه که به روش بیع متقابل اجرا می‌شود، سوم اسفند ماه با حضور رئیس هیات عامل ایمیدرو، استاندار خراسان جنوبی، نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان، بین شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی و شرکت سرمایه‌گذار به امضا رسید تا در راستای تکمیل پروژه اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر قاین، اتصال انشعابات و ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب این شهر عملیاتی شود.

سرمایه‌گذاری ۹۲۴ میلیارد تومانی برای انتقال پساب به مجتمع فولاد قاینات

آنطور که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی درباره این موافقت‌نامه توضیح داده است شرکت سرمایه‌گذار (پلنت کانسراکشنن کیش) پای کار آمده تا این طرح را به انجام برساند.

به گفته مهدی دوستی ارزش سرمایه‌گذاری این طرح در بخش تاسیسات فاضلاب بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان و در بخش انتقال پساب به مجتمع فولاد قاینات بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است.

بر همین اساس شرکت سرمایه‌گذار با تکمیل شبکه‌های جمع‌آوری شهر قاین، احداث مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب به ظرفیت هشت هزار و ۵۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز به روش لجن فعال، ایستگاه‌های پمپاژ و ساختمان های مورد نیاز همچنین نصب انشعابات طی دوره ۲ ساله اقدام خواهد کرد.

گام بلند استفاده از پساب در صنعت فولاد خراسان جنوبی

همچنین با بهره‌برداری از این تاسیسات به مدت ۳۰ سال، حجم ۷۰ میلیون متر مکعب فاضلاب تصفیه و برای تامین آب مورد نیاز مجتمع فولاد منتقل می‌شود.

در واقع اجرای این طرح علاوه بر ارتقای سطح بهداشت عمومی شهروندان موجب افزایش اشتغال جوانان منطقه در دوره ساخت و بهره‌برداری پروژه می‌شود و مهمتر اینکه به عنوان تنها منبع تامین آب پایدار برای استمرار فعالیت مجتمع فولاد قاینات است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران این طرح با هزینه‌ای بالغ بر ۹۰۰ میلیارد تومان برای بازچرخانی فاضلاب مدول اول تصفیه‌خانه شهر قاین اجرا می‌شود.

محمد آقاجانلو در این خصوص اظهار داشت: احداث و تکمیل تاسیسات جمع‌آوری و انتقال فاضلاب شهر قاین به طول ۷۰ کیلومتر از جمله اقداماتی است که با سرمایه‌گذاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران انجام خواهد شد.

وی گفت: احداث یک واحد بالابر به ظرفیت ۵۵ لیتر در ثانیه و ۳۵ کیلومتر خط انتقال از تصفیه‌خانه تا مجتمع فولاد قاینات از دیگر بخش‌های این طرح مهم زیست محیطی است.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران ابراز امیدواری کرد که با اجرای هرچه سریع‌تر این طرح علاوه بر کمک به بهداشت محیط شهری قاین، تامین آب صنعتی مورد نیاز فولاد قاینات نیز به طور مستمر امکانپذیر باشد.

اهمیت چند بُعدی پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب قاین

گام بلند استفاده از پساب در صنعت فولاد خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی هم در تشریح اهمیت اجرای پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قاین گفت: با اجرای این پروژه آب مورد نیاز مجتمع فولاد قاینات با استفاده از پساب تامین خواهد شد و نگرانی‌ها از برداشت آب زیر زمینی رفع می‌شود.

جواد قناعت افزود: آغاز عملیات اجرایی تصفیه‌خانه فاضلاب قاین با مشارکت ایمیدرو و انتقال پساب به مجتمع فولاد قاینات پروژه بزرگی است که از سه بعد اهمیت و ارزش دارد.

وی گفت: با اجرای این پروژه، مشکل فاضلاب قاین حل خواهد شد و از تبعات یک معضل اجتماعی جلوگیری می‌شود.

بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت جمع‌آوری فاضلاب شهری، جلوگیری از آلودگی آب‌های زیرزمینی، ممانعت از آلایندگی محیط زیست، بازگرداندن پساب تصفیه شده به چرخه تولید، کاهش نیاز به استفاده از منابع آبی در تولید فولاد و در نتیجه بهبود ذخایر آبی منطقه و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی از نتایج این اقدام زیربنایی است که قابلیت تسری به سایر صنایع را دارد.

با توجه به مشکل کم‌آبی در خراسان جنوبی از طرفی نیازهای توسعه‌ای این استان، علاوه بر ضرورت سازگاری با کم‌آبی و تغییر الگوی مصارف آب در بخش شرب، کشاورزی و صنعت، استفاده از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب یکی از راهکارهای عملی و موثر برای حفظ ذخایر آبی و تامین آب مورد نیاز فعالیت‌های تولیدی است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهر قاین مرکز شهرستان قاینات در ۱۱۰ کیلومتری شمال بیرجند است.

احداث تصفیه‌خانه و شبکه جمع‌آوری فاضلاب در سایر شهرهای استان از جمله بیرجند، فردوس و سربیشه هم در دست اجراست و به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی ظرفیت‌های بالفعل برای سرمایه‌گذاری در زمینه استفاده از پساب در بخش صنعت و کشاورزی فراهم است که می‌تواند در توسعه صنعتی نقش بسزایی داشته باشد.

 

 

 

پنج پروژه زیرساختی مهم در خراسان جنوبی در حال اجرا است

پنج پروژه زیرساختی مهم در خراسان جنوبی در حال اجرا است

 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: پنج پروژه زیرساختی مهم در استان در حال اجراست و انتقال آب از دریای عمان یکی از این پروژه‌هاست که با اجرای فاز اول آن، آب مورد نیاز صنایع تامین خواهد شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علیرضا عباس‌زاده روز پنجشنبه در نشست هماهنگی تدوین اطلس سرمایه‌گذاری استان افزود: توسعه صنعتی خراسان جنوبی به ویژه توسعه معادن و سرمایه‌گذاری در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: پروژه خط انتقال فرآورده‌های نفتی (تابش) نیز در حال اجراست که تاثیر فوق‌العاده‌ای در حوزه زیرساختی استان خواهد داشت.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: اتصال استان به خط سراسری ۱۱ گازی هم در دستور کار دولت قرار دارد که از زیرساخت‌های مورد نیاز استان است.

وی تدوین اطلس سرمایه‌گذاری استان را از اقدامات قابل تقدیر برای تسهیل سرمایه‌گذاری خواند و اظهار داشت: گام‌های رسیدن به هدف غایی برای تامین زیرساخت‌ها در جهت رشد اقتصادی استان برداشته شده است.

عباس‌زاده سرمایه‌گذاری برای توسعه خراسان جنوبی را از موضوعات بسیار مهم و اولویت‌دار عنوان کرد و گفت: دولت همه تلاش خود را برای مهیا کردن زیرساخت‌ها در خراسان جنوبی به کار گرفته و انتظار داریم از این زیرساخت‌ها برای توسعه استان بهره گرفته شود.

وی تاکید کرد: ظرفیت‌های استان در بخش‌های معدن، گردشگری و کشاورزی باید رونق پیدا کند که مستلزم داشتن اطلاعات جامع سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: برای ایجاد خدمات زیربنایی در استان هزینه‌های کلان از سوی دولت انجام شده یا در حال تامین است و دولت تلاش دارد برای توسعه استان‌های کمتر برخوردار زمینه را برای فعالیت‌های اقتصادی فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه زیرساخت‌ها باید در راستای توسعه استان بهره‌برداری شود گفت: خراسان جنوبی از نظر ظرفیت‌های معدنی استانی خاص است و برای بهره‌برداری از این ظرفیت، جای کار بسیاری وجود دارد.

عباس‌زاده تصریح کرد: هدف نهایی همه اقدامات ما رونق تولید، اشتغال و افزایش سهم ارزش افزوده استان بوده و مبنای تاثیرگذاری در حوزه اقتصادی، داشتن امکانات است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: اطلس سرمایه‌گذاری استان در پهنه ۱۵ میلیون هکتاری خراسان جنوبی تهیه شده است.

مرتضی ذاکریان افزود: در تدوین این اطلس تاکنون ۹۷ لایه اطلاعاتی از دستگاه‌های ذیربط و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اخذ، پردازش و لحاظ شده که در حال به‌روز رسانی است.

وی گفت: ما به اطلس سرمایه‌گذاری نیاز داریم تا بدانیم در چه نقطه‌ای چه نوع فعالیت و سرمایه‌گذاری را می‌توانیم انجام دهیم، این سند کار علمی ارزشمندی است که تمامی فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و مزیت‌های هر شهرستان، شهر، بخش، دهستان و روستا را به صورت نقطه‌ای در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با بیان اینکه نسخه تحت وب این اطلس آماده رونمایی است تصریح کرد: در تدوین اطلس سرمایه‌گذاری استان الگوی بومی پویا با قابلیت تولید لکه جدید به منظور به‌روز رسانی و تغییر لایه‌های اطلاعاتی طراحی و پیش‌بینی شده است.

وی افزود: همچنین امکان انتخاب اراضی مطلوب توسط سرمایه‌گذار با شرایط و مؤلفه‌های مدنظر پروژه سرمایه‌گذاری وجود دارد.

 

 

 

قهرمانی مسابقات پرورش‌اندام شرق کشور به خراسان جنوبی رسید/۳

خراسان جنوبی بر بام نخست مسابقات قهرمانی پرورش اندام شرق کشور ایستاد.

قهرمانی مسابقات پرورش‌اندام شرق کشور به خراسان جنوبی رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، در مسابقات قهرمانی بدنسازی و پرورش اندام شرق کشور تیم خراسان‌جنوبی خوش درخشید.

این ماراتن منطقه‌ای با شرکت حدود ۱۵۰ ورزشکار از استان های سه گانه خراسان(رضوی، شمالی و جنوبی)، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد به میزبانی استان سیستان و بلوچستان در شهر چابهار برگزار شد.

در مسابقات پرورش اندام قهرمانی شرق کشور تیم فیزیک باشگاه متین شهرستان بیرجند از خراسان‌جنوبی عنوان نخست رقابت‌ها را به خود اختصاص داد و تیم بادی بیلدینگ بیرجند از باشگاه احد مقام دوم را بدست آورد.

همچنین در این دوره از رقابت‌ها محمد مومنی از باشگاه متین به عنوان اورال فیزیک مسابقات قهرمانی شرق کشور انتخاب شد.

گفتنی است، تیم بدنسازی و پرورش اندام خراسان جنوبی با حضور ۳۵ ورزشکار، مربی و سرپرست در این دوره از رقابت‌ها حضور فعال را داشت.

 

 

 

تجلیل از برگزیدگان جشنواره فیلم کوتاه لیمو شیرین/۲

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: از ۳۶ اثر برگزیده جشنواره فیلم کوتاه لیمو شیرین استان تجلیل شد.

فرخنده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در مراسم اختتامیه اولین جشنواره فیلم موبایلی لیمو شیرین گفت: این جشنواره در دهه فجر امسال با موضوع نماز ویژه دانش‌آموزان با همکاری آموزش و پرورش، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی، مؤسسه فرهنگی و هنری افق هزاره و مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت معراج در همه مقاطع تحصیلی مدارس خراسان جنوبی برگزار شد.

او با اشاره به ارسال ۱۰۴ فیلم کوتاه توسط دانش‌آموزان به اولین جشنواره فیلم موبایلی لیمو شیرین استان افزود: هدف از برگزاری این جشنواره تعمیق و گسترش اهمیت نماز اول وقت در مدارس، گردشگری، طبیعت، نماز جمعه و جماعت، و ابعاد معنوی نماز در زندگی و خانواده، کسب و کار، نماز در شرایط سخت، حضور دانش‌آموزان با خانواده‌های خود در مساجد و اهمیت نماز در مدرسه است.

فرخنده با اشاره به تجلیل از ۳۶ آثار برگزیده این جشنواره تصریح کرد: در سال‌های دیگر این جشنواره در قالب‌های دیگر فیلم کوتاه نیز برگزار می شود.

 

 

 

 

اتمام آسفالت بلوار کاج بیرجند/۲

آسفالت بلوار کاج شهرستان بیرجند به متراژ ۱۰ هزار متر مربع اجرا شد.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری بیرجند گفت: بلوار کاج حدفاصلاتمام آسفالت بلوار کاج بیرجند کمربندی پیامبر اعظم (ص) تا بلوار شهید فایده (موسوم به سی متری اراضی موسوی) به متراژ ۱۰ هزار متر مربع با هدف بهسازی معابر و تسهیل در عبور و مرور شهروندان آسفالت شد.
علی نوری با بیان اینکه برای  آسفالت این مسیر در دو لاین حدفاصل کمربندی پیامبر اعظم (ص) تا بلوار شهید فایده،  بالغ بر۲۵میلیارد ریال هزینه شده ، افزود:  عملیات آسفالت بلوار کاج شامل زیرسازی، تسطیح و آسفالت بود و تلاش می‌کنیم تا با شناسایی بهتر و دقیق‌تر نیاز‌های شهروندان و برنامه ریزی به موقع و صحیح برای رفع آنها، سطح رضایتمندی و رفاه آنان را افزایش دهیم .

 

 

 

 

افزایش سه درصدی اهدای خون در خراسان جنوبی/۳

اهدای خون در استان از ابتدای سال تاکنون در مقایسه با سال گذشته ۳ و ۶ صدم درصد افزایش داشته است.

مدیرکل انتقال خون استان گفت: امسال تاکنون ۲۴ هزار و ۹۲۹ نفر به مراکزافزایش بیش از سه درصدی اهدای خون در خراسان جنوبی خونگیری مراجعه کردند که ۲۰ هزار و ۲۲۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

مهدیزاده با بیان اینکه این میزان نسبت به سال گذشته ۳ و ۶ صدم درصد رشد داشته است، افزود: پارسال در این مدت ۲۴ هزار و ۴۶۳ نفر به مراکر خونگیری مراجعه داشتند که ۱۹ هزار و ۶۱۹ نفر خون اهدا کردند.

وی با بیان اینکه امسال حدود ۵۴۰ واحد پلاکت نیز اهداشده، گفت: تعداد ۱۱ هزار و ۷۴۳ نفر اهداکنندگان مستمر بودند که ۵۸ و ۷ صدم درصد اهداکنندگان را شامل می‌شوند همچنین ۳ هزار و ۱۵۶ نفر هم برای اولین بار موفق به اهدای خون شدند.

 

 

 

 

آیت الله عارفی عالم مبارز و انقلابی بیرجند به نسل‌های بعد خدمات ارزنده ای ارائه کرد/۳

چندین سال از رحلت عالم ربانی حضرت آیت الله عارفی می‌گذرد اما خدمات ارزنده این عالم به نسل‌های بعد همچنان در جریان است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، نماینده ولی فقیهآیت الله عارفی عالم مبارز و انقلابی بیرجند به نسل‌های بعد خدمات ارزنده ای ارائه کرد دراستان در مراسم  بزرگداشت نوزدهمین سالگرد رحلت عالم ربانی حضرت آیت الله عارفی به خدمات ارزنده این عالم مبارز و انقلابی اشاره کرد و افزود: آیت الله عارفی و آیت الله تهامی خدمات مهم و موثری در راه مبارزه با طاغوت و راه اندازی حوزه علمیه در دوران ستم شاهی رضا شاه داشتند و منشا خیر و برکت بودند .

آیت الله عبادی افزود: در آن دوران خفقان که حوزه های علمیه تخریب و تعطیل شده بود را بازگشایی کردند و امروز پس از گذشت سالها منشا برکات در شهرستان هستند .

وی به دوران رضا شاه و کشتار مردم و تخریب و کشف حجاب در آن دوران و به شهادت رساندن علمای بزرگ و راه اندازی مراکز فساد اشاره کرد و گفت  : در آن دوران سخت این علمای بزرگ به میدان آمدند و حوزه های علمیه را حفظ کردند و شاگردان زیادی تربیت شد و نسل های بعد نیز از این برکات بهره مند شدند .

آیت الله عارفی از علمای بزرگ شهرستان بیرجند در سال ۱۲۰۹ هجری قمری در روستای خرمی از توابع شهرستان نهبندان به دنیا آمد و در دوران ستم شاهی و رضا خان به دلیل مبارزه به زندان رفت و سپس مدرسه معصومیه  بیرجند را که  در آن زمان تعطیل بود راه اندازی کرد.

 

 

 

 

تجلیل از ۲۱ دانش آموز مقام آور خراسان جنوبی در مسابقات کشوری/۲

۲۱ دانش آموز دختر و پسر خراسان جنوبی در رشته‌های دو و میدانی و فوتسال موفق به کسب مقام کشوری شده اند.

مدیر آموزش و پرورش خراسان جنوبی در آیین تجلیل از مقام آوران استانیتجلیل از ۲۱ دانش آموز مقام آور خراسان جنوبی در مسابقات کشوری مسابقات ورزشی دانش آموزان سراسر کشور (متوسطه) گفت: سهم خراسان جنوبی در مسابقات کشوری دو و میدانی دانش آموزان دختر ۲ طلا و یک برنز بود که نرجس عباسی در ماده پرش سه گام مدال طلا و در ماده ۲۰۰ متر مدال برنز و هدی قاسمی در ماده دوی ۳۰۰ متر با مانع مدال طلا را کسب کرد.

موسوی نژاد افزود: در رده بندی تیمی نیز تیم دو و میدانی خراسان جنوبی توانست رتبه هشتم را از آن خود کند.

سرپرست تیم فوتسال دانش آموزی خراسان جنوبی نیز گفت: در مسابقات فوتسال پسران نیز استان توانست کاپ اخلاق و در رده بندی نهایی نیز رتبه ۶ کشوری را کسب کند.

شجاعی افزود: در مسابقات توپی و تیمی این اولین باری است که در فوتسال توانسته ایم رتبه کشوری کسب کنیم.

وی گفت: صادق ثریا مقدم نیز یکی از بازیکنان تیم فوتسال استان است که توانسته به اردوی انتخابی تیم ملی جوانان زیر بیست سال راه پیدا کند.
سرپرست تیم فوتسال دانش آموزی استان همچنین گفت: مهدی نقیان، محمد مهدی نوروزی و صادق ثریا مقدم از شهرستان طبس از دیگر بازیکنانی هستند که به اردوی تیم ملی دانش آموزی کشور دعوت شده اند.

در پایان از ۲۱ نفر از بازیکنان تیم فوتسال پسران و دخترانی که در مسابقات دو و میدانی مقام آورده بودند تجلیل شد.

 

 

افزایش ۲ برابری کمک‌های مردمی در جشن گلریزان

گلریزان ۲ میلیاردی مردم بیرجند در آستانه سال جدید/۲

دبیر اجرایی جشن گلریزان در بیرجند گفت: در جشنی که دیشب برگزار شد، مردم ۲ میلیارد تومان برای کمک به کودکان نیازمند و خرید لباس برای آن‌ها کمک کردند.

 

قمری دبیر اجرایی جشن گلریزان در بیرجند گفت: همه ساله در آستانه سال جدید، جشن گلریزان با هدف جمع آوری کمک‌های مردمی برای خرید لباس نو برای کودکان نیازمند و کم بضاعت برگزار می‌شود.

او با اشاره به این که در جشن گلریزان پارسال خیرین یک میلیارد تومان کمک کردند افزود: این جشن امسال نیز در بیرجند و در سالن مخابرات این شهر برگزار شد و خیرین نیک اندیش، ۲ میلیارد تومان برای خرید البسه پیش بینی شده کمک کردند.

قمری عنوان کرد: بخشی از این مبلغ به صورت نقدی بوده و عمده آن به صورت تعهدی است و البسه خریداری شده تا ۲۰ اسفند بین افراد نیازمند توزیع می‌شود.

دبیر اجرایی جشن گلریزان در بیرجند ادامه داد: ۴۵ درصد کمک‌ها برای کودکان و دانش آموزان مقطع ابتدایی، ۳۵ درصد برای دانش آموزان بخش متوسطه اول و ۲۵ درصد برای دانش آموزان متوسطه دوم صرف خرید لباس عیدانه خواهد شد.

او تصریح کرد: پارسال ۶ هزار و ۳۰۰ دست لباس برای کودکان و دانش آموزان نیازمند استان از محل کمک‌های جشن گلریزان تهیه شد که ۵۰ درصد آن در بیرجند و حومه و ۵۰ درصد آن‌ها در سایر نقاط استان توزیع شد.

 

 

 

 

دادستان خراسان جنوبی اعلام کرد:

تاراج سنگ های معدنی خراسان جنوبی با بارنامه‌ جعلی /۴

دستگاه قضا مقابل قاچاقچیان سنگ خراسان جنوبی

دادستان مرکز خراسان جنوبی گفت دستگاه قضا به طور جدی با افرادی که سنگ‌های معدنی را به صورت قاچاق به تاراج می‌برند، برخورد می‌کند.

حجت‌الاسلام علی نسائی زهان در شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی ملی و منابع طبیعی استان افزود : خراسان جنوبی دارای معادن غنی است که باید تلاش شود تا معادنی که تعطیل یا نیمه تعطیل هستند فعال شوند و برای حفظ ثروت استان اجازه نمی دهیم عده ای سود جو، سنگ‌های معدنی را قاچاق ‌ و شبانه به صورت غیر مجاز و با بارنامه جعلی حمل ‌کنند .

وی با اشاره به اینکه باید زیرساخت‌های مورد نظر برای فعال سازی معادن در استان انجام شود، افزود: مشکلات و موانع معادن سرب و روی شهرستان طبس بخش دستگردان باید با همکاری منابع طبیعی و صنعت و معدن استان حل شود چون راه اندازی این معادن باعث رونق بیشتر است و از طرفی رفع این مشکلات می تواند جلوی افرادی که منابع کشور را به صورت غیر مجاز و قاچاق به تاراج می‌برند بگیرد.

دادستان مرکز استان گفت: بر اساس آمار حدود ۲۰۰ خانوار از مردم این منطقه یا افراد دیگر از این معادن برداشت می‌کنند و هر کیلو را بین ۷ تا ۱۰ هزار تومان خریداری می‌کنند اما باید بدانند افرادی که خودسرانه و به صورت غیر مجاز و قاچاق از این معادن بهره برداری می‌کنند کارشان غیر قانونی است و این معادن باید به صورت ضابطه مند و با دستگاه‌های استاندارد برداشت شود

لزوم فعال سازی معادن راکد

رئیس کل دادگستری استان هم گفت: با فعال سازی معادن راکد و نیمه تعطیل علاوه بر اشتغال زایی پیشرفت اقتصادی رقم می خورد بنابراین ساماندهی معادن متروکه سرب و روی بخش دستگردان طبس در دستور کار ویژه دستگاه‌های متولی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام موحدی راد با اشاره به ذخیره ۱۱ میلیون تن سرب و روی در منطقه دستگردان طبس افزود: در حال حاضر این معادن متولی ندارد و مردم ساکن در این منطقه به صورت غیرمجاز از این معادن بهره برداری می‌کنند که باید جلوی بهره برداری آن گرفته شود.

به گفته وی با ساماندهی این معادن هم برای مردم آن منطقه ایجاد اشتغال می‌شود و هم از خام فروشی جلوگیری می‌شود.

واگذاری معادن تسهیل شود

بازرس کل استان هم گفت: دستگاه‌های متولی باید برای تسریع و تسهیل واگذاری معادن تلاش کنند. رحیمی، افزود: نیروهای اداره منابع طبیعی و سازمان صمت افرادی که برداشت غیر مجاز انجام می‌دهند را شناسایی کنند و به نیروهای انتظامی انعکاس دهند .

وی ادامه داد: همچنین باید نیروهای پلیس راه کنترل دقیق بارنامه های سوری که ممکن است صادر یا جعل شده باشد را به طور دقیق مورد توجه قرار دهند و در صورت مشاهده باید به مراجع قضایی معرفی و مراجع قضایی هم باید برخورد قاطع با این افراد داشته باشند.

نصر آبادی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز در خصوص برداشت از معادن منطقه دستگردان طبس گفت: باید برداشت ها به گونه ای باشد که به عرصه های منابع طبیعی آسیب وارد نشود.

همچنین دستور کار بعدی جلسه در خصوص بررسی وضعیت و تعیین تکلیف اراضی تعاونی مسکن جهاد کشاورزی و دانشگاه واقع در بالای دانشکده کشاورزی از اراضی چهکند معروف به شهرک امیریه که به استناد ماده ۳۳ حفاظت از جنگل‌ها و مراتع رأی بر استرداد صادر شده و تعیین تکلیف اشجار در حال خشک شدن حدود بیست ساله غرس شده در آن ارائه شده است.

حجت الاسلام نسائی، دادستان مرکز استان در رابطه با این اراضی نیز گفت: این اراضی شهرک امیریه در سال ۷۹، ۲۴هکتار به دانشگاه بیرجند و ۴۵ هکتار به تعاونی جهاد دانشگاهی واگذار شده است.

وی افزود: تعدادی از افرادی که پس از واگذاری در این شهرک ها شروع به ساخت و ساز و باغ منزل و درخت کاری ن‌موده‌اند، با توجه به نبود آب در این منطقه تقاضای آب برای آبیاری این درختان ۲۰ سال دارند.

وی ادامه داد: باید طبق ضابطه و قانون این طرح توسط اداره راه و شهرسازی ارجاع داده شود و مشکلات این اراضی حل شود.

 

 

 

خراسان جنوبی مجری ترویج سبک زندگی سالم شد/۴

خراسان جنوبی مجری ترویج سبک زندگی سالم شد

 مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور از اجرای آزمایشی طرح یاریگران زندگی در استان خراسان جنوبی و چهار استان دیگرکشور خبر داد و گفت آگاه‌سازی مردم و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه اعتیاد از اهداف این طرح ملی است.

به گزارش مزایده امروز مجید قربانی در مراسم آغاز اجرای طرح “یاریگران زندگی در روستا” افزود: روستا از گذشته تاکنون همواره جایگاه ویژه‌ای در جوامع انسانی داشته و به عنوان کانون تولید و توسعه شناخته شده است، بنابراین شناخت اجتماعی در فرآیند ارتباطات روستایی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: طرح یاریگران زندگی در روستا به عنوان یک طرح ملی و مردم‌پایه با مشارکت دستگاه‌های اجرایی زمانی موفق است که همه ارکان مدیریتی و اجرایی نسبت به اهداف طرح متقاعد شده و در پیشبرد اهداف آن همکاری داشته باشند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان هم گفت: ۲۵۰ روستای استان برای اجرای طرح یاریگران زندگی با کمک فرمانداران شناسایی شده و خراسان جنوبی یکی از پنج استان مجری این طرح در کشور است.

محمدرضا حسنی مقدم افزود: هدف از اجرای این طرح ترویج سبک زندگی سالم و بانشاط، تقویت رویکرد توانمندسازی جامعه روستایی، توسعه رویکرد مردمی‌سازی و افزایش مشارکت‌های اجتماعی است که به منظور عدالت توزیعی در راستای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: در قالب اجرای این طرح به مدت سه سال قرار است ۳۰ درصد کل جامعه روستایی استان شناسایی شده و زیر پوشش مرحله اول قرار گیرند و در سال دوم اجرای طرح باید روستاهای زیر پوشش به ۶۰ درصد برسد سپس تا سال ۱۴۰۳ با بررسی نتایج ارزشیابی مراحل قبل، ۱۰۰ درصد روستاهای هدف مشمول این طرح می شود.

حسنی مقدم با تاکید بر اینکه مشارکت مردم مهمترین رکن موفقیت طرح یاریگران زندگی است، گفت: استفاده از ظرفیت مساجد، پایگاه‌های بسیج و مدارس، بهینه‌سازی اوقات فراغت و گسترش فرهنگ حفاظت از روستا از سیاست‌های اجرایی این طرح است.

رئیس شورای اسلامی استان خراسان جنوبی هم گفت: ۴۵۰خانوار در روستای حاجی‌آباد برای مشارکت در اجرای طرح یاریگران زندگی شناسایی شدند که در زمینه مباحت فرهنگی و اجتماعی آموزش‌های لازم را ببینند.

محمدرضا حاجی‌آبادی با تأکید بر لزوم توجه به خانواده‌های آسیب‌پذیر در طرح یاریگران زندگی ادامه داد: بزرگترین کارگاه صنعتی شرق در حاجی‌آباد ایجاد شده و هزار و ۲۰۰ نفر آموزش صنایع دستی دیده‌اند.

فرماندار بیرجند هم در این مراسم که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی و شماری از مسئولان استانی حضور داشتند، اعتیاد را مهمترین آسیب اجتماعی در استان برشمرد و گفت: مقابله با اعتیاد نیازمند مشارکت‌های مردمی است تا شاهد کاهش آسیب‌های ناشی از مواد مخدر باشیم.

علی فاضلی‌فرد افزود: اجرای طرح یاریگران زندگی در روستاها به عنوان یک مأموریت مهم در پنج استان کشور شروع شد و خراسان جنوبی هم به عنوان یکی از این استان‌های پایلوت مجری طرح است.

 

 

 

 

کشف ۸۳۶ کیلو موادمخدر از یک کامیون در فردوس/۲-۳

کشف 836 کیلو موادمخدر از یک کامیون در فردوس

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی گفت ماموران انتظامی شهرستان فردوس، ۸۳۶ کیلوگرم مواد مخدر تریاک و حشیش کشف و ۲ سوداگر مرگ را دستگیر کردند.

به گزارش مزایده امروز سردار ناصر فرشید بیان کرد: مأموران انتظامی شهرستان فردوس اخباری مبنی بر این که سوداگران مرگ یک محموله مواد مخدر از مرزهای شرقی کشور وارد کرده و قصد انتقال آن به شهرهای مرکزی کشور را دارند دریافت کردند که پیگیری موضوع و دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر را در دستور کار خود قرار دادند.

به گفته وی مأموران انتظامی شهرستان فردوس هنگام کنترل محورهای مواصلاتی به یک دستگاه کامیون حامل بار خاک معدنی مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی افزود: مأموران در بازرسی از کامیون، ۴۹۷ کیلوگرم تریاک و ۳۳۹ کیلوگرم حشیش که مجموعاً ۸۳۶ کیلوگرم است و به طرز ماهرانه ای داخل بار آن جاساز شده بود را کشف کردند و در این رابطه ۲ متهم دستگیر و با تشکیل پرونده به مقام قضائی معرفی شدند.

 

 

 

اختلاف فاحش آماردهی درباره معتادان متجاهر خراسان جنوبی

مرکز ماده ۱۶ خراسان جنوبی زیر سؤال آمار

مرکز ماده 16 خراسان جنوبی زیر سؤال آمار

بیرجند (پانا) – اختلاف آمار اعلام شده درباره تعداد معتادان متجاهر استان خراسان جنوبی از مراکز مختلف بقدری متفاوت است که موافقت با ایجاد مرکز ماده ۱۶ ویژه نگهداری و درمان این معتادان را معلق کرده است .

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در هشتمین نشست کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی گفت: مرکزی که برای درمان اجباری اعتیاد تحت ماده۱۶ در خراسان جنوبی راه‌اندازی شده، استانداردهای لازم را ندارد و از این حیث مورد تایید کمیته کشوری درمان اعتیاد برای صدور مجوز و موافقت اصولی نیست در این زمینه ابتدا باید آمار دقیقی از معتادان متجاهر در خراسان جنوبی اعلام شود تا بتوان تشخیص داد که آیا مرکز ماده ۱۶ در این استان ضروری است یا خیر؟

قربانی افزود: در حال حاضر آمار اعلام شده از مراجع مربوطه بین ۲۰ تا ۹۰۰ نفر متغیر است در نتیجه نیازمند ارائه آمار دقیق و مشخص هستیم.

وی تصریح کرد: در صورتی که مکان مناسب راه‌اندازی مرکز ۱۶ با استانداردهای لازم فراهم شود مشکلی برای پرداخت هزینه‌های تجهیز آن نداریم.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ مجوز راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ برای خراسان‌جنوبی صادر نشده است، گفت: از این پس مجوز تبصره ۲ ماده ۱۶ در کشور نخواهیم داشت لذا باید معتادان متجاهر فقط در مراکز ماده ۱۶ پذیرش شوند.

ضرورت تعیین تکلیف مرکز ماده ۱۶

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: علی‌رغم اینکه مرکزی برای درمان اجباری اعتیاد در استان راه‌اندازی شده اما مورد تایید کمیته کشوری درمان اعتیاد نیست لذا این موضوع باید به شکل جدی تعیین تکلیف شود.

سید محمدرضا طالبی افزود: با توجه به تعاریف موجود معتاد متجاهر کسی است که در منظر عموم اقدام به استعمال مواد مخدر کند لذا بر این اساس آمار معتادان متجاهر در استان خراسان جنوبی اندک است.

به گفته وی با این وجود دستگاه قضایی هر فرد معتادی که توسط نیروی انتظامی دستگیر می‌شود را به عنوان معتاد متجاهر برای درمان اجباری به بهزیستی معرفی می‌کند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: اداره‌کل بهزیستی نیز چون فرد حکم قضایی دارد، مجبور به پذیرش در مراکز ماده ۱۵ است لذا این قبیل افراد در کنار اشخاصی که خودمعرف هستند تحت درمان اعتیاد قرار می‌گیرند و این کار عواقبی دارد.

وی افزود: به لحاظ ضرورتی که احساس می‌شد با همکاری بهزیستی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مرکزی با ظرفیت ۲۰ تا ۳۰ نفر به عنوان مرکز ماده ۱۶ درمان اجباری اعتیاد راه‌اندازی شده اما مورد تائید کمیته درمان ستاد نیست.

وی بیان کرد: ضرورت راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ در سفر رئیس جمهور به استان خراسان‌جنوبی هم مطرح شده و ساخت مرکز استاندارد جزو مصوبات سفر دوم است.

همچنین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی در این نشست گفت: در حال حاضر ۸۹ مرکز درمانی ماده ۱۵ در خراسان جنوبی فعال است و ۱۶ هزار و ۵۷۷ نفر به عنوان معتاد از خدمات درمانی این مراکز بهره‌مند می‌شوند.

محمدرضا حسنی مقدم افزود: هفت مرکز هم مجری تبصره ۲ ماده ۱۶ در استان خراسان جنوبی است که از ابتدای امسال ۷۲۵ نفر به عنوان معتاد متجاهر ساماندهی شده از این مراکز خدمات دریافت کرده‌اند.

وی نداشتن مرکز ماده ۱۶ و نبود بخش روانپزشکی اطفال در استان برای درمان کودکان دارای اختلال مصرف مواد مخدر را از چالش‌های درمان اعتیاد در این استان برشمرد.

 

 

اعزام ورزشکار خراسان جنوبی به مسابقات جهانی پارا دوومیدانی/۲-۳

اعزام ورزشکار خراسان جنوبی به مسابقات جهانی پارا دوومیدانی

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اعلام کرد علی اشتری، ملی‌پوش خراسان جنوبی در ترکیب تیم ملی پارا دوومیدانی به مسابقات قهرمانی جهان اعزام شد.

محمدحسین خسروی بیان کرد: سه شنبه دوم اسفند ماه، تیم ملی پارا دوومیدانی با هشت ورزشکار مرد و زن جهت شرکت در مسابقات قهرمانی پارا دوومیدانی جهان که با حضور ٧٠٠ ورزشکار از ۴٩ کشور به میزبانی کشور امارات برگزار خواهد شد اعزام شدند.

وی گفت: علی اشتری در سال ۱۴۰۰ برای حضور در تیم ملی پس از تمرینات سخت و نفس گیر با پشتکاری و تلاش مستمری که داشت براساس دعوت فدراسیون جانبازان و معلولین در انتخابی تیم ملی با ۴۵۰ ورزشکار دیگر دعوت شده به اردوی انتخابی رقابت کرد و با شایستگی توانست در جمع ۸۹ نفر لیست بلند قرار گیرد و در ادامه برگزاری اردوها، به مصاف ۲۵ ورزشکار که بهترین رکوردهای اول تا سوم مسابقات آسیا از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ را کسب کرده بودند رفت و با درخشش و ارائه توانمندی های خود عضویت در تیم ملی را کسب کرد.

رقابت های جهانی ۲۰۲۳ به لحاظ کسب سهمیه پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس از اهمیت بالایی برخوردار است و نفرات اول تا چهارم می توانند سهمیه پارالمپیک را به دست آورند.

 

 

 

فرماندار شهرستان قاینات:

اجرای تصفیه خانه فاضلاب و انتقال پساب آن به مجتمع فولاد از ضروریات است

فرماندار شهرستان قاینات گفت: اجرای تصفیه خانه فاضلاب و انتقال پساب آن به مجتمع فولاد از ضروریات شهرستان است.

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ دکتر محمدی با تأکید بر این مطلب در برنامه زنده “گفتمان هفته” شبکه خاوران، ضمن تبریک ایام شعبانیه و روز مهندس، به تشریح اقلیم و شرایط توپوگرافی شهرستان پرداخت.

وی با بیان اینکه بیلان آب در استان و شهرستان قاینات منفی است، افزود: حکمرانی، قلمرو داری و مدیریت سرزمین نیازمند توجه سه گانه زیست اجتماعی پایدار، تعامل بهینه فضایی و ادراک محیطی است، لذا ما با پیوستار در هم تنیده در رابطه با مسائل آبی روبرو هستیم.

فرماندار با تأکید بر اینکه شهرستان قاینات در ۲۰ سال گذشته با کسری مخازن آبی روبرو شده، تصریح کرد: گزارشاتی مبنی بر فرو نشست زمین در برخی از نقاط داریم،میزان نزولات آسمانی کاهش چشمگیری داشته و طرح های کشاورزی و صنعتی نیز نیازمند آب می باشد.

محمدی با بیان اینکه دشت خضری و نیمبلوک، دشت ممنوعه بحرانی می باشند، افزود: دو شرکت سهامی زراعی خضری و نیمبلوک در شهرستان وجود دارد که مردم  در این شرکت ها به کار کشاورزی مشغولند، لذا ما نیازمند بازچرخانی آب برای ادامه فعالیت ها در شهرستان هستیم.

وی با اشاره به اینکه موضوع فاضلاب شهر قاین، مشکلات زیست محیطی در پی داشته، اظهار داشت: ۷۲ کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب شهر در فاصله سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۳ اجرا شده و ۷۰ کیلومتر آن باقی مانده است.

به گفته وی؛ با پیگیری استاندار، شاهد کلنگ زنی آغاز عملیات اجرایی احداث تصفیه خانه و انتقال آب به مجتمع فولاد بودیم که جا دارد از تلاش‌های وزیر صمت و نیرو،نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، مدیران شرکت ملی فولاد، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مدیران عامل شرکت های آب منطقه ای و آب و فاضلاب استان، سرپرست مجتمع فولاد قاینات و همه دست اندرکاران تشکر کنم.

فرماندار ادامه داد: با توجه به تأکیدات رئیس جمهور و در راستای رسالت اجتماعی مجتمع فولاد، کمک به اجرای پروژه‌ های عمرانی از قبیل بیمارستان های در حال احداث،  مدارس ، مساجد و .. را درخواست داریم.

محمدی با ذکر این نکته که قسمت احیای مجتمع فولاد در سفر رئیس جمهور افتتاح شده، گفت: قسمت فولاد سازی ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت بهره برداری از فولاد سازی حدود ۷۰۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد، لذا در خواست تأمین اعتبار لازم جهت تکمیل فولاد سازی و افتتاح آن را نیز داریم.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم رسالت اصلی خود را بر باز سازی انقلابی،  عقلانی، عدالت محور و دانش بنیان گذاشته، افزود: استاندار به عنوان نماینده عالی دولت از فرمانداران خواسته مشاهدات، قضاوت‌ها،  تصمیم گیری ها،  تصمیم سازی ها و همه روندهای اجرایی و عملیاتی بایستی استدلالی، مسئله محور، منطقی و ناشی از تجربه موفق باشد.

نماینده عالی دولت در شهرستان قاینات در خصوص تأمین زمین نهضت ملی مسکن نیز گفت: با توجه به اینکه در شهر قاین زمین دولتی وجود نداشت، لذا از ظرفیت توافق با مالکین خصوصی استفاده شد و توانستیم ۶۰۰ هکتار زمین به محدوده خدماتی شهر قاین اضافه نمودهدو مشکل تأمین زمین را در شهر قاین حل کنیم.

به گفته وی؛ در شهرهای دیگر شهرستان هیچگونه مشکلی در زمینه تأمین زمین وجود ندارد و به همه متقاضیان زمین ویلایی تعلق گرفته است.

فرماندار قاینات همچنین به اقدامات خوب دولت مردمی در حوزه بهداشت و درمان اشاره کرد و افتتاح ۳ مرکز خدمات جامع سلامت، ۲ مرکز سلامت،  ۲ پایگاه اورژانس، اخذ مجوز دانشگاه علوم پزشکی، افتتاح ساختمان ام آر آی، افتتاح ماموگرافی، خرید دستگاه رادیولوژی دیجیتال، خرید دستگاه بیهوشی، مصوب شدن اجرای دو واحد بیمارستان محلی خضری دشت بیاض و آرین شهر، کلنگ زنی مرکز خدمات جامع سلامت روستای پهنایی، کلنگ زنی و جذب اعتبار ۴ واحد پانسیون پزشکان نیمبلوک را از جمله خدمات دولت در شهرستان عنوان کرد.

محمدی همچنین به کلنگ زنی پروژه بزرگ آجر نسوز در سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان اشاره کرد و گفت: این پروژه با سرمایه گذاری هزار میلیارد تومانی شستا اجرا می شود و با فعال شدن آن، ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

وی همچنین از قول وزیر تعاون،  کار و رفاه اجتماعی در خصوص کلنگ زنی دی کلینیک تأمین اجتماعی در آینده نزدیک خبر داد.

فرماندار در پایان همه اتفاقات خوبی که در این دوران رقم خورده را حاصل همکاری و همراهی همه مردم دانست و از ائمه جمعه، نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاه های اجرایی تقدیر و تشکر نمود.

 

 

 

موافقت‌نامه احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قاین امضا شد

بیرجند – ایرنا – موافقت‌نامه واگذاری امتیاز استفاده از پساب مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قاین برای تامین آب پایدار مجتمع فولاد قاینات با اعتبار اولیه بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان امضا شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا مراسم انعقاد قرارداد و آغاز عملیات اجرایی احداث مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قاین و شبکه جمع‌آوری فاضلاب با هدف تامین آب پایدار مورد نیاز مجتمع فولاد قاینات روز چهارشنبه با حضور رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، استاندار خراسان جنوبی، نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، مسوولان شرکت ملی فولاد ایران، شرکت آب و فاضلاب و مسوولان محلی در فرمانداری قاینات برگزار شد.

این موافقت‌نامه که به روش بیع متقابل اجرا می‌شود، بین شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی و شرکت سرمایه‌گذار به امضا رسید تا در راستای تکمیل پروژه اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر قاین، اتصال انشعابات و ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب این شهر عملیاتی شود.

فاز اول مجتمع فولاد قاینات شامل واحد احیای مستقیم برای تولید آهن اسفنجی با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن، ۲۴ آذر امسال در سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی افتتاح شد و با اجرای پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب قاین یکی از دغدغه‌های مردم منطقه درخصوص احداث تصفیه‌خانه و تامین آب کارخانه فولاد قاینات برطرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در این مراسم گفت: استان نیمه خشک خراسان جنوبی بیش از ۲۲ سال است که تحت تاثیر خشکسالی و تهدیدات ناشی از تنش‌های آبی قرار دارد که سبب افت شدید آبخوان‌های سطح استان شده به نحوی که علاوه بر کاهش آبدهی چاه‌ها، افت کیفیت آب استحصالی را نیز به دنبال داشته است.

مهدی دوستی افزود: این وضعیت در آینده‌ نزدیک، تامین آب شهرها و روستاها را با تنش جدی مواجه خواهد کرد لذا علاوه بر ضرورت سازگاری با کم‌آبی و تغییر الگوی مصارف آب در بخش شرب، کشاورزی و صنعت، استفاده از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب یکی از راهکارهای عملی و موثر برای حفظ ذخایر آبی است.

وی گفت: بر همین اساس واگذاری امتیاز استفاده از پساب مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قاین به روش بیع متقابل با شرکت سرمایه‌گذار (پلنت کانسراکشنن کیش) به توافق نهایی رسید و ارزش سرمایه‌گذاری این طرح در بخش تاسیسات فاضلاب بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان و در بخش انتقال پساب به مجتمع فولاد قاینات بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: شرکت سرمایه‌گذار با تکمیل شبکه‌های جمع‌آوری شهر قاین، احداث مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب به ظرفیت هشت هزار و ۵۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز به روش لجن فعال، ایستگاه‌های پمپاژ و ساختمان های مورد نیاز همچنین نصب انشعابات طی دوره ۲ ساله اقدام خواهد کرد.

وی افزود: همچنین این شرکت با بهره‌برداری از این تاسیسات به مدت ۳۰ سال، حجم ۷۰ میلیون متر مکعب فاضلاب را تصفیه و برای تامین آب مورد نیاز مجتمع فولاد منتقل می‌کند.

دوستی گفت: اجرای این طرح علاوه بر ارتقای سطح بهداشت عمومی شهروندان موجب افزایش اشتغال جوانان منطقه در دوره ساخت و بهره‌برداری پروژه می‌شود و مهمتر اینکه به عنوان تنها منبع تامین آب پایدار برای استمرار فعالیت مجتمع فولاد قاینات است.

وی افزود: البته ظرفیت‌های بالفعل در شهرهای بیرجند، فردوس و سربیشه برای سرمایه‌گذاری استفاده از پساب در بخش صنعت و کشاورزی فراهم است که می‌تواند در توسعه صنعت استان نقش بسزایی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: همچنین ظرفیت بالقوه‌ای در استفاده از پساب فاضلاب شهرهای خوسف و طبس وجود دارد که با روش بیع متقابل امکان بهره‌مندی از این پساب فراهم می‌شود.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهر قاین مرکز شهرستان قاینات در ۱۱۰ کیلومتری بیرجند است.

شرکت آب و فاضلاب احداث تصفیه‌خانه و شبکه جمع‌آوری فاضلاب در سایر شهرهای استان از جمله بیرجند، فردوس و سربیشه را هم در دست اجرا دارد.

 

 

 

سپاه پاسداران در حفظ امنیت و آرامش کشور نقش بی‌بدیل دارد

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: روز پاسدار فرصتی شایسته برای تجلیل از مقام دلاورمردانی است که در برهه‌های گوناگون نقشی بی‌بدیل در ایجاد و حفظ امنیت و آرامش کشور ایفا کرده‌اند.

به گزارش روز جمعه ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی در پیام جواد قناعت به مناسبت سوم شعبان سالروز ولادت امام حسین (ع) و روز پاسدار به این کلام مقام معظم رهبری اشاره شد که “یکی از بهترین نامگذاری‌ها، همین نامگذاری «روز پاسدار» است، برای پاسدارانی که از ساعت اول پیروزی انقلاب، چه وقتی که هنوز این لباس مقدس بر تنشان نبود و چه وقتی که با انتظام گرفتن مسایل انقلاب و شکل گرفتن نهادها، همین جوانان مخلص و صادق و فداکار وارد سلک پاسداری شدند چه در سپاه، چه در کمیته و جز فداکاری و دفاع از اسلام و انقلاب و امام، هیچ چیز برایشان مطرح نبود و در قبال اهداف الهی و انقلابی، جان برای آنها متاع ناقابلی به حساب می‌آمد، هیچ چیز و هیچ‌کس شایسته‌تر از اینها نیست که این روز مبارک را به آنها اختصاص بدهند”.

وی افزود: سوم شعبان سالروز میلاد سراسر نور سرور آزادگان عالم، حضرت امام حسین (علیه السلام) است، زادروز ابرمردی که بیرق آزادگی را در جهان برافراشت و در راه دفاع از حقانیت و مظلومیت، از عزیزترین داشته‌های خود گذشت تا به نیکویی سید و سالار جوانان بهشت و آموزگار شهادت نامیده شود.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: ولادت با سعادت سرور آزادگان جهان به ابتکار معنادار حضرت امام خمینی (قدس سره الشریف) به درستی “روز پاسدار” نام گرفت تا فرصتی شایسته برای تجلیل از مقام والای دلاورمردانی باشد که در برهه‌های گوناگون حیات طیبه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، نقشی بی‌بدیل در ایجاد و حفظ امنیت و آرامش کشور ایفا کرده‌اند.

وی در این پیام نوشت: پاسداران انقلاب اسلامی چه در جایگاه رفیع سردار سلیمانی که خود را سرباز وطن نامید، چه در مقام فرماندهان نام‌آور زمان جنگ که با دست خالی زیباترین صحنه‌ها از اقتدار را به نمایش گذاشتند و چه در رده پیران و نوجوانان بسیجی که در عین گمنامی مخلصانه به دفاع از کیان میهن و حراست از حریت و شرف اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله و سلم) در اقصی نقاط دنیا پرداختند، همه و همه برای ما بیانگر شخصیت ارزشی پاسداران انقلاب اسلامی است.

قناعت ادامه داد: بدون تردید در این ۴۴ سال طلوع بالنده سپاه در ایران، جهان و جهانیان چیزی جز حضور مقتدر و پیروزمندانه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در مقابله با دسیسه‌ها، بحران‌ها و فتنه‌گری‌های ویرانگر معاندان در سراسر دنیا ندیده‌اند و ملت همیشه در صحنه ایران نیز به وجود چنین سپاهی که با تکیه بر توانمندی‌های خود، تهدیدات دشمنان را خنثی کرده، همواره بالیده است.

اینجانب ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت سید الشهدا (ع) و روز پاسدار به همه هم‌استانی‌های عزیز به ویژه پاسداران غیور خراسان جنوبی، به شهیدان تاریخ‌ساز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اقصی نقاط میهن درود می‌فرستم و تداوم موفقیت‌های این نهاد انقلابی و مردمی را در دفاع از آرمان‌های بلند اسلام ناب محمدی (ص) و دستاوردهای گرانسنگ انقلاب اسلامی از درگاه ایزد منان مسئلت دارم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: امید که سپاه قدرتمند ایران اسلامی همواره در پرتو عنایات حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه) و نیز تبعیت از فرامین و منویات فرمانده کل قوا حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (حفظه الله) همواره نگاهبان آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی باشد.

وی در پیام دیگری پنجم اسفند روز مهندس را گرامی و اظهار داشت: نقش تاریخی دانشمندان مسلمان به ویژه ایرانیان در پیشرفت علوم پایه بر هیچ کس پوشیده نیست؛ نمونه و مصداق عینی این اتفاق میمون، وجود دانشمند بزرگ ایرانی خواجه نصیرالدین طوسی از بزرگترین چهره‌های علمی ایران و جهان اسلام است که در تمام دنیا به عنوان مهندسی سیاستمدار، نویسنده‌ مبتکر، حکیم منجم، ریاضیدانی اهل معرفت و فیلسوفی بی‌نظیر بلندآوازه بوده و آثار ارزنده‌ای از علم و هنر خود بر جای گذاشته است.

قناعت افزود: زادروز این دانشمند فرهیخته که در تقویم مناسبت‌های ملی ایران اسلامی، «روز مهندس» نام گرفته، فرصتی برای پاسداشت عزیزانی است که واژه “ما می‌توانیم” را به معنای واقعی کلمه تفسیر نموده و از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون با تکیه بر توان علمی، تخصص و تبحر خود، سدهای تحریم و محدودیت را در نوردیده‌اند، با خلاقیت، نوآوری و بهره‌گیری از علم و دانش بومی ضمن حفظ و اعتلای میراث نیاکان این سرزمین، حرکتی رو به جلو را در راستای پیشرفت ایران اسلامی و ساختن آینده روشن برای فرزندان این مرز و بوم در پیش گرفته‌اند.

اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه‌ مهندسان شهید، دانشمند بزرگ خواجه نصیرالدین طوسی و نام‌آوران این عرصه؛ فرارسیدن «روز مهندس» را به همه مهندسان متخصص و متعهد ایران اسلامی به ویژه در استان خراسان جنوبی تبریک عرض نموده و توفیق خدمت را از درگاه ایزد تعالی برای همه این عزیزان مسئلت دارم. امید که با تمکین از منویات مقام معظم رهبری بتوانید در بخش‌های مختلف کشور، مساله «ما می‌توانیم» را در عمل به مردم نشان دهید و با شناخت خلأها و نیازهای کشور، به سمت انجام کارهای نکرده و بر زمین مانده بروید.

 

 

 

مهربانی به وقت گلریزان
رسم جمع شدن پهلوانان و گرفتن جشن گلریزان و پول جمع کردن برای نیازمندان شهر، ۳۱ سال است که با مهربانی و سخاوت مردم بیرجند برای زدودن غبار حسرت و نداری از نگاه معصوم نیازمندان شهر و نشاندن گل لبخند بر لبان آنان برگزار می‌شود.

خبرگزاری شبستان-استان خراسان جنوبی؛ زهرا مهرور- برخی مناسبت‌ها از راه می‌رسد تا مهربانی و باور نوعدوستی در اذهان رنگ و رویی تازه به خود گیرد، این‌بار همزمان با ماه شعبان و در شامگاه سوم اسفند ماه سال جاری، مردان و زنان نیکوکار از هر جایی در شهر بیرجند راهی سالن ورزشی مخابرات شدند تا بار دیگر انسانیت را در باور همگان رقم زنند.

 

برگزاری جشن‌های گلریزان به نفع عواید خیرخواهانه یکی از برنامه‌های تاثیرگذار در سال‌های اخیر بوده است که عواید آن توانسته در هر زمینه‌ای دست نیازمندان را بگیرد. در سی و یکمین جشن مردمی گلریزان، خیلی‌ها آمدند تا درد صدها دانش‌آموز نیازمند را با خود تقسیم کنند. این افراد معتقدند هیچ رنگی در زندگی انسان‌ها جز با رنگ شادمانی و شعف چهره‌های غمگین هم‌نوعان فرودست را روشنی نمی‌بخشد.

 

سالن مملو از جمعیت مشتاقی است که با قلب‌های با سخاوت و دستان کریم، پرمهر و عاطفه خود را برای زدودن غبار حسرت و نداری از نگاه معصوم نیازمندان شهر و نشاندن گل لبخند بر لبان آنان به پیشکشی آورده‌اند.

 

مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن مجید و همچنین قیام برای سرود ملی آغاز می‌شود. در ادامه کاروان خدام با زمزمه نوای «آمدم ای شاه پناهم بده/ خط امانی ز گناهم بده/ ای حرمت ملجأ درماندگان / دور مران از در و راهم بده» وارد سالن می‌شوند. پرچم سبز یا علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) عطر ضریح را در فضا حاکم می‌کند و نوای سلام و صلوات‌ بلند می‌شود؛ چه دل‌ها که با دیدن این پرچم نرم و چه گره‌هایی که به برکت آن گشوده شدند.

 

در همین ابتدا مجری از این همه اشتیاق مردم این دیار سخاوتمند در این محفل محبت به وجد آمده و با صدایی بلند و رسا از حضور صدها نفر  در سالن مخابرات بیرجند تشکر می کند.

 

حسن هاشمی که هر سال با فرزندانش در این جشن حضور دارد در گفتگو با خبرنگار شبستان از اثرات این حرکت خیرخواهانه در زندگی فردی خود می‌گوید: «بنده از زمانی که تصمیم به چنین عمل خداپسندانه‌ای در زندگی خود گرفتم بازتاب مادی و معنوی آن را در زندگی خود به وفور مشاهده کردم بطوریکه اگر کمکی کنم خداوند چندین برابر درهای خیر و رحمتش را بر من و خانواده‌ام می‌گشاید و این یکی از بزرگترین موهبت‌الهی است که سعادت آن نصیب هر کس شود مقرب خداست.»

 

این روزها، چه اشک‌هایی که از سر نداری و رنج، بر زمین آرزو ریخته می‌شود و چه دل‌های نازکی که از سر اضطرار و ناراحتی شکسته می‌گردد، اما هستند خیرانی که لبخند و عاطفه را میهمان دل‌های همنوع خود می‌کنند.

 

یکی از خیرانی که در جشن گلریزان حضور دارد، می‌گوید: «همنوعان خراسان جنوبی بارها ثابت کردند که در کارهای خیرخواهانه پیش‌قدم هستند و در حد توانشان با دست و دل‌های پرسخاوتشان یاری‌گر خانواده‌های نیازمند و چشم به راه هستند.»

 

کار که برای خدا باشد خیلی از خیران دوست ندارند نام و نشانی از خود به جا بگذارند، دلیل‌شان هم این است وقتی کار برای خداست چه نیازی به نام‌ونشان است. او که از نام بردن اسمش امتناع می‌ورزد از تمام کسانی که توان مالی دارند و واقعاً می‌توانند دل خانواده‌ای را شاد کنند درخواست کرد در این ماه پر برکت و در آستانه عید نوروز، به اندازه توانشان دل کودکان بی‌بضاعت را شاد کنند که موجبات رضای خداوند تبارک و تعالی را فراهم می‌کند.

 

حق با این خیر بیرجندی است عید یعنی دلشاد بودن، یعنی لباس نو بر تن و لبخندی تازه بر لب کودکان. اما برای خیلی‌ها این روزها این‌طور نیست. وقتی توانایی خرید نیست و خانه از احتیاجات اول هم خالی است، جایی برای شادی نمی‌ماند!

 

پهلوانان در گود جوانمردی

ذکر پهلوانان در آیین گلریزان گرفتن دست مستمندان و اقتدا به حضرت علی‌بن ابی طالب(ع) نخستین امام شیعیان است و صاحب زنگ در این آیین، پهلوانان و جوانمردان را به گلریزان فرا می‌خواند. هنگامی که جوانمردان وارد گود می‌شوند، مرشد و صاحب زنگ با نواختن صدای زنگ از آنان «رخصت» می‌طلبد.

 

ضرب و زنگ مرشد پخش می‌شود داخل سالن و مدح امیرالمومنین(ع) آغاز می‌شود. «اگر ناتوانی بگو یا علی (ع)، اگر خسته جانی بگو یا علی (ع)». میاندار، داخل گود، روبه‌روی مرشد قرار می‌گیرد و دیگر ورزشکاران دور او حلقه می‌زنند و ورزش، با تخته شنا و مداحی مرشد ادامه پیدا می‌کند.

 

جامعه ورزش بیرجند به نفع نیازمندان توانستند با حرکات ورزش باستانی نقش تاثیرگذاری در جشن گلریزان ایفا کنند. اینجا آدم‌ها به وعده امام صادق(ع) که فرمود: «کسی که در راه برطرف ساختن نیاز برادر خود قدم بردارد، مانند کسی است که سعی میان صفا و مروه به جای آرد» حج نرفته حاجی می‌شوند و به تضمین همین امام همام که فرمود: «کسی که در فکر برآوردن نیاز برادر مؤمن مسلمان خود باشد تا زمانی که در فکر نیاز او هست، خداوند نیز در (فکر) نیاز وی باشد.» راه به جرگه خوبان می‌برند.

 

چراغ جشن گلریزان روشن شد

چراغ اول جشن مردمی گلریزان بیرجند با کمک ۵۰۰ میلیون ریالی آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان و نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری از حساب شخصی خودشان روشن شد و به نوبت چراغ‌های جشن گلریزان روشن می‌شود تا دل خانواده نیازمند را نورانی کنند. مردمان این دیار؛ عشق و عاطفه را م‌یفهمند و سال‌هاست که پروانه دلشان رو به سوی شهر مهربانی و محبت به پرواز در آمده است.

 

به سراغ مادی می‌روم که دختر خردسالش را روی پایش نشانده، وقتی مرشد از زنان حاضر در سالن می‌خواهد چراغ چهارم را به نام حضرت زهرا(س) روشن کنند اشک از گوشه چشمانش جاری‌ می‌شود. حس و حال خود را این‌گونه بیان می‌کند: «ما برای شاد کردن دل بچه‌های یتیم و خانواده‌هایی که در دلشان غصه دارند، اینجا جمع شده‌ایم. شاید بخاطر مشکلات اقتصادی آنگونه که دلم می‌خواهد نتوانم کمک کنم، ولی می‌خواهم حداقل قطره‌ای در این دریای مهربانی باشم و دل کودکی نیازمندی را مثل فرزندم شاد کنم.»

 

جمع آوری بیش از یک میلیارد تومان کمک مردمی در سال گذشته

مسئول برگزاری جشن مردمی گلریزان بیرجند در گفتگو با شبستان می‌گوید: از سال ۱۳۶۹ جشن‌های مردمی گلریزان برای کمک به دانش آموزان نیازمند برگزار می‌شود.

 

مهدی قمری در ادامه می‌افزاید: سال گذشته مردم و مسئولان بیش از یک میلیارد تومان به این جشن کمک کردند که با آن شش هزار و ۳۰۰ دست لباس خریدار و بین دانش آموزان نیازمند بیرجند و حومه توزیع شد.

 

وی معتقد است برای اینکه بتوانی به یک کودک و نیازمند هدیه بدهی باید خداوند تو را لایق و شایسته آن کند و ادامه می‌دهد: «دست از کرم مدار به جرم تنگ مایگی/ برگی در آب کشتی صد مور می‌شود».

 

قمری با بیان اینکه شماره کارت«۶۰۳۷۶۹۱۹۸۰۰۱۷۰۴۰» نزد بانک صادرات برای دریافت کمک‌های نقدی خیران در نظر گرفته شده است، خاطرنشان‌ کرد: امسال جشن گلریزان پس از ۳ سال کرونایی به صورت حضوری برگزار شد و کمک‌های جمع آوری شده برای خرید لباس عید دانش‌آموزان بی‌بضاعت، کم‌بضاعت، بی‌سرپرست و بدسرپرست هزینه می‌شود.

 

پس از ساعاتی جشن رو به پایان می‌رود، حاضران پای میزی که برای دریافت کمک‌ها در سالن جانمایی شده می‌روند و در گلریزان مهربانی سهیم می‌شوند. با اینکه مجری آخرین رقم جمع‌آوری شده در این جشن گلریزان را ۲ میلیارد تومان اعلام می‌کند اما همچنان کمک‌های سخاوتمندانه مردم ادامه دارد.

 

جشن گلریزان بهانه‌ای است برای حضور در جمع خیرینی که می‌خواهند گره‌ی بگشایند، شاید این بهانه برای حضور از دست برود ولی همواره مجال هست تا بودن را به باز کردن گره‌ی از مشکلات مردم به ویژه خانواده‌های نیازمند معنای دیگری بخشید.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*