اخبار خراسان جنوبی/گوشت منجمد گوساله و مرغ در خراسان جنوبی موجود است

فروش ۵۷۰ میلیون تومانی صنایع دستی خراسان جنوبی در نمایشگاه بین المللی

۵۷۰ میلیون تومان صنایع دستی در پنجمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی خراسان جنوبی به فروش رسید.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسانفروش ۵۷۰ میلیون تومان در نمایشگاه بین المللی صنایع‌دستی خراسان جنوبی جنوبی گفت: نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی که ۱۷ تا ۲۱ بهمن در تهران برگزار شد ۲۴ صنعتگر استان محصولات تولیدی خود را در ۱۱ غرفه به فروش رساندند.

فولادی افزود: صنعتگران استان در رشته‌های نساجی سنتی، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، رودوزی‌های سنتی، بافته‌های داری، روستای جهانی خراشاد و شهر ملی مله خوسف غرفه فروش داشتند.

وی گفت: بیشترین فروش صنایع دستی مربوط به نساجی سنتی بوده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

برگزاری نهمین جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب خراسان جنوبی

نهمین دوره جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب با هدف امیدبخشی و محرومیت‌زدایی فرهنگی برگزار می شود.

برگزاری نهمین جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب خراسان جنوبی معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اعلام فراخوان نهمین دور از جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب، گفت: خراسان جنوبی استانی فرهنگی و صاحب نام فرهیختگانی بزرگ در سطح ملی و بین المللی است که می‌طلبد در رویداد‌ها و جشنواره‌های فرهنگی، هنری ملی هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند.

رمضانی افزود: مهلت ارسال آثار مستندات در حوزه فعالیت‌های ترویجی کتاب و شرکت در این رویداد تا ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۲ است.

وی گفت: نهمین دوره این جشنواره به‌منظور ارزیابی کارنامه و عملکرد روستاییان و عشایر در حوزه کتاب و تقدیر از آن‌ها و پشتیبانی از طرح‌های ابتکاری در میان جامعه روستایی و عشایری با هدف امیدبخشی و محرومیت‌زدایی با محوریت فرهنگ اجرا می‌شود.

معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: روستا‌هایی در این جشنواره برگزیده خواهند شد که علاوه بر ارائه ایده‌ها و ابتکارات مرتبط با ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، نتایج اقدامات و برنامه‌های انجام‌شده را ارائه کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

راهیابی مستند مرد شنی به مرحله انتخاب بهترین فیلم در بخش مقاومت، فلسطین

فیلم مستند مرد شنی به کارگردانی و نویسندگی حسین نظری، جوان طبسی در سومین حضور ملی؛ نامزد بهترین فیلم در بخش (مقاومت، فلسطین) شد.

راهیابی مستند مرد شنی به مرحله انتخاب بهترین فیلم در بخش مقاومت، فلسطینمعاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: فیلم مستند مرد شنی به کارگردانی حسین نظری از طبس و تهیه کنندگی انجمن سینمای جوانان دفتر بیرجند تولید و در بخش رقابتی جشنواره فیلم عمار، جشنواره منطقه‌ای انجمن سینمای جوان ایران و هم اکنون در سومین حضور در جشنواره‌های کشوری؛ به عنوان نامزد بهترین فیلم در بخش (مقاومت، فلسطین) حضور یافت.

زمزم افزود: داستان این فیلم که به کارگردانی و نویسندگی حسین نظری، کارگردان جوان طبسی تهیه و تولید شده است سرگذشت مرد ناشناسی است که با بهانه کمک به زلزله زدگان در بحبوحه زلزله طبس وارد شهر می‌شود، اما دنبال چیز دیگری بوده است.

جشنواره بین المللی فیلم مقاومت از ۱۳ تا ۱۸ اسفند در شهر عسلویه، خلیج فارس (روی ناو) برگزار خواهد شد.

 

ثبت نام ۴۰۰ فروشگاه در طرح کالا برگ الکترونیکی در خراسان‌جنوبی

۴۰۰ فروشگاه در طرح کالا برگ الکترونیکی(اختیاری) در خراسان‌جنوبی ثبت نام کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، غلامرضا اشرفی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در خصوص اجرایثبت نام ۴۰۰ فروشگاه در طرح کالا برگ الکترونیکی در خراسان‌جنوبی طرح کالا برگ الکترونیکی (اختیاری) گفت: اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک پیشتر دراستان‌های هرمزگان، قزوین، گیلان و مرکزی آغاز شده است.

اشرفی افزود: این طرح که با هدف تقویت سلامت غذایی و حمایت از معیشت خانوار به اجرا درآمده به تدریج در سراسر کشور عملیاتی خواهد شد.

به گفته وی امکان خرید از تمام فروشگاه‌های موجود برای مردم فراهم شده و تمام فروشگاه‌ها می‌توانند در صورت تمایل برای عضویت اپلیکیشن “شما” (شبکه ملی اعتبار) را از سایت shoma.sfara.ir دانلود و نسبت به ثبت نام از طریق پنل فروشنده اقدام کنند.

دبیر ستاد کالا برگ الکترونیکی استان گفت: اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در دو مرحله به اجرا درمی‌آید که مرحله نخست آن با اتصال برخی فروشگاه‌ها به سامانه کالا برگ الکترونیک آغاز شده و تا روز شنبه حدود ۴۰۰ فروشگاه غیر از فروشگاه‌های زنجیره‌ای به اداره کل صمت درخواست داده‌اند که پس از ثبت نام فروشگاه‌ها در سامانه شما و تایید مرحله بعد آغاز می‌شود که در مرحله بعد مشمولین یارانه‌بگیر می‌توانند به این فروشگاه‌ها مراجعه و خرید کنند.

اشرفی افزود: در این طرح بحث مالیات اصناف مطرح نبوده و این طرح به هیچ عنوان به سامانه‌های مالیاتی متصل نیست.

وی گفت: در خراسان جنوبی نیز مقدمات اولیه شروع شده و روند اطلاع رسانی‌ها به افراد و فروشگاه‌ها در حال انجام است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه طی دو روز گذشته استقبال خوبی از این طرح انجام شده است، افزود: پیوستن به این طرح اصلا اجباری نبوده و اختیاری است.

 

 

 

 

 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی:

پشت نوبتی‌های بهزیستی خراسان جنوبی به صفر رسید

پشت نوبتی‌های بهزیستی خراسان جنوبی به صفر رسید

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: با پیگیری‌های انجام شده ۸۶۰ میلیون تومان ماهانه به سرفصل اعتبارات بهزیستی استان اضافه شد که از این محل مستمری پرداخت می‌شود و آمار پشت نوبتی به صفر رسید.

حسن شرفی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: معمولا سهمیه جزئی هر سال برای پرداخت مستمری اختصاص می‌یافت و عده‌ای به چرخه حمایت می‌پیوستند لذا همواره دریافت مستمری از دغدغه‌های اصلی معلولان در استان بود.

وی گفت: از ماه گذشته تمامی پشت نوبتی‌ها به چرخه حمایت اضافه شدند و اکنون برای خانواده‌های یک نفره ۵۴۶ هزار تومان و پنج نفر به بالا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان مستمری پرداخت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی تصریح کرد: همه متقاضان واجد شرایط وارد چرخه حمایت شدند و هیچ پشت نوبتی در استان نیست.

وی افزود: تعداد کل مددجویان بهزیستی خراسان جنوبی حدود ۲۴ هزار معلول است که از این تعداد ۱۴ هزار و ۷۰۰ نفر مستمری دریافت می‌کنند.

شرفی گفت: مکلف هستیم سالانه ۱۰ درصد جامعه هدف را توانمند کنیم که در حوزه زنان سرپرست خانوار حداقل ۲ برابر این تکلیف انجام می‌شود ولی در بخش معلولان شرایط متفاوت است.

وی بیان کرد: سال آینده برای معلولان خفیف هم برنامه‌هایی در حوزه توانمندی اجرایی خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این سازمان در راستای کمک به اشتغال مددجویان تسهیلات ارایه می‌دهد گفت: تسهیلات قرض‌الحسنه تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان و پرداخت ۲۳ درصد حق بیمه از مشوق‌هایی است که برای به‌کارگیری معلولان ارایه می‌شود.

 

 

 

ایران امیدوار شعار دهه مهدویت ۱۴۰۱

جلسه برنامه ریزی هماهنگی تشکیل ستاد‌های بزرگداشت دهه مهدویت و نیمه شعبان برگزار شد.

طالبی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی در این جلسهایران امیدوار شعار دهه مهدویت ۱۴۰۱ با اشاره به شعار دهه مهدویت باعنوان ایران امیدوار گفت: استفاده از فرصت معنوی در ولادت اهل بیت در شعبان المعظم برای ارتقا نشاط اجتماعی و تقویت هویت دینی و انقلابی از ضروریات است.

وی افزود: برای بهتر برگزار شدن مراسم دهه مهدویت اجرای برنامه‌ها به دو صورت محوری و بخشی باشد تا مردم به بهترین شکل استفاده کنند.

وی گفت: برگزاری سلسه نشست‌های تبیینی و سبک زندگی مهدوی اهمیت دارد که با استفاده از ظرفیت‌های استانی می‌تواند صورت پذیرد.

وی افزود: از تأکیدات مقام معظم رهبری انجام جهاد تبیین در حوزه مهدویت است که به طور ویژه باید در نظر گرفته شود.

آذین بندی، نصب پرچم، چراغانی، رزمایش کمک‌های مومنانه، جشن گلریزان، اطعام مهدوی، شاد پیمایی، اجرای توسل و قرائت ادعیه، تقویت ارائه خدمات اجتماعی و جشن‌ها از جمله برنامه‌هایی است که در دهه مهدویت در استان برگزار می شود.

 

 

 

تشرف ۷۰۰ مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره)خراسان جنوبی به حرم مطهر رضوی

۷۰۰ نفر از مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) از ابتدای امسال به حرم مطهر رضوی مشرف شدند.

معاون امور فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت : ازتشرف ۷۰۰ مددجوی کمیته امداد خراسان جنوبی به حرم مطهر رضوی ابتدای امسال ۷۰۰ نفر از مددجویان تحت حمایت این نهاد با تمرکز بر دانش‌آموزان و دانشجویان نخبه قرآنی، علمی، ورزشی و هنری به اردوی مشهد مقدس اعزام شده‌اند.

جمشیدسورگی همچنین با اشاره به اعزام یک هزار نفر از افراد تحت حمایت به اردو‌های درون استانی افزود: یک هزار و ۶۷ نفر با حمایت‌های امداد به سفر زیارتی پیاده روی اربعین رفتند و ۴۰ نفر از زنان سرپرست خانوار را با یاری خیران و با کمک مراکز نیکوکاری به کربلای معلی اعزام کردیم.

 

 

شاهکار آبی جهان در دل کویر/قنات ها شریان حیات در خراسان جنوبی

شاهکار آبی جهان در دل کویر/قنات ها شریان حیات در خراسان جنوبی

دبیر انجمن مقنیان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در استان بیش از هشت هزار قنات وجود دارد، گفت: می توان قنات را بزرگترین سهم خراسان جنوبی در تاریخ بهره برداری آب توصیف کرد.

به گزارش مهر هزاران سال است که مردمان کویر نشین خراسان جنوبی برای تأمین آب شرب خود از یک شاهکار مهندسی به نام قنات استفاده می‌کنند که پیچیدگی آن نشان از ذوق و هوش پیشینیان ما دارد.

نکته جالب این است که در خراسان جنوبی یکی از قنات‌های آن به نام قنات بلده فردوس به واسطه شرایط خاص و ویژه خود به عنوان یک میراث جهانی در یونسکو ثبت شده است و از این جهت، نظر گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است.

قناتی که تبدیل به یک میراث جهانی شد

در وصف قنات بلده فردوس می‌توان گفت که این قنات در واقع یک رشته قنات با قدمت تاریخی مربوط به دوره ساسانی است که اکنون در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار گرفته است.

این قنات مسیری حدود ۳۵ کیلومتر را پیموده و حدود دو هزار و ۳۸۲ هکتار از زمین‌های منطقه فردوس را مشروب می‌کند. همچنین کاریز بلده، در گذشته دارای ۲۷ رشته قنات و چهار چشمه بوده که امروز فقط ۱۶ رشته آن فعال و از این ۱۶ قنات، ۱۲ رشته اصلی و ۴ قنات دیگر فرعی است.

علاوه بر این قنات باشکوه می‌توان از قنات‌های دیگری چون قنات احمد آباد، قنات ابوجعفری، قنات اسلامیه، قنات بهشت آباد، قنات ابراهیم آباد، قنات استانست، قنات اسفزار، قنات امیرآباد و … در دیگر شهرهای خراسان جنوبی نام برد.

به سراغ یکی از مقنیان باسابقه خراسان جنوبی که در دوره‌ای به عنوان بهره بردار نمونه ملی نیز معرفی شده است، رفتیم و درباره مهندسی قنات و نقش آن در تأمین آب شرب مردمان کویر نشین پرسیدیم.

غلامرضا کریمی در گفت و گو با خبرنگار مهر در زمینه مهندسی قنات برای تأمین آب شرب اظهار کرد: از هزاران سال پیش، کشاورزان ایرانی که در مناطق خشک و کویری کشور و از جمله در جنوب خراسان زندگی می‌کردند، دست به ابتکاری نوین زدند تا بتوانند در روزهای خشک و بی‌آبی، زمین‌های خود را سیراب کنند.

اشاره‌ای به اجزای یک قنات

دبیر انجمن مقنیان خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه این ابتکار کشاورزان ایرانی یک نوع شاهکار در بحث معماری و تأمین آب شرب محسوب می‌شود، بیان کرد: در این ابتکار کشاورزان به حفر قنات یا همان کاریز پرداختند تا آب را به نقاط خشک و کم آب و مناطق تحت کشت خود بکشانند.

وی که خود نیز از ۲۴ سال قبل در این حرفه مشغول فعالیت است، گفت: قنات‌های ساده، کانال‌ها یا آبراه‌هایی هستند که شامل مجراه، میله چاه، کانال قنات، چاه‌ها و …است که به یک مادر چاه متصل می‌شود.

دبیر انجمن مقنیان خراسان جنوبی ادامه داد: این آبراه‌ها یا کانال‌ها بدون کوچک‌ترین انرژی آب را به سطح زمین هدایت کرده و آب شرب مردم یک منطقه و یا روستا را تأمین می‌کند.

کریمی با اشاره به اینکه اولین قدم برای ساخت قنات، حفر یک چاه آزمایشی برای اثبات حضور و تعیین عمق سفره آب زیر زمینی است، بیان کرد: هنگامی که چاه آزمایشی حفر شده و به آب رسید، باید مشخص شود که آیا این چاه جریان مداوم آب را در یک قشر غیرقابل نفوذ قرار داده است یا خیر.

وی افزود: قنات‌ها قرن‌ها است که آب مردم مناطق کویری کشور چون خراسان جنوبی و یزد و… را تأمین می‌کند.

وجود هشت هزار قنات در خراسان جنوبی

با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی بیش از هشت هزار قنات وجود دارد، ادامه داد: قنات‌ها به‌منظور هدایت آب و مدیریّت آن برای کشاورزی و سایر مصارف به کار گرفته می‌شوند.

کریمی با تأکید بر اینکه قنات در واقع یک سیستم مهندسی به شدت زیبا و قوی برای به دست آوردن آب از دل کویر است، ادامه‌داد: با توجه به انواع قنوات شگفت‌انگیز در ایران می‌توان از آن به عنوان بزرگترین سهم ایرانیان در تاریخ بهره برداری از آب توصیف کرد.

وی با تأکید بر اینکه کانالِ قنات ممکن است تا رسیدن به سطح زمین چندین کیلومتر طول داشته باشد، افزود: در خراسان جنوبی و سایر مناطق کشور قنات‌های پنج متر، ۱۰ متر و و بیشتر از آن وجود دارد.

دبیر انجمن مقنیان خراسان جنوبی در زمینه تفاوت قنات با چشمه گفت: چشمه‌ها سفره‌های آب زیر زمینی هستند که به صورت خودجوش به سطح زمین راه پیدا می‌کنند و از این جهت تفاوت ویژه‌ای با سیستم قنات دارد.

کنترل مصرف آب در قنات‌ها

کریمی در زمینه مدیریت برداشت آب از قنوات گفت: در برخی از قنوات شهرستان فردوس به واسطه نوع خاک و … با آب بندها می‌توان آب را در زمستان ذخیره و مصرف را کنترل کرد ولی در قنوات سایر شهرستان‌های خراسان جنوبی این امکان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه قنات‌ها مدت‌ها به دست فراموشی سپرده شده بود، اظهار کرد: البته امروز شرایط اندکی متفاوت شده است و برنامه‌های متعددی از سوی جهاد کشاورزی و دولت برای احیا قنات در نظر گرفته شده است.

دبیر انجمن مقنیان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سفرهای رئیس جمهور به خراسان جنوبی نیز بر این مهم تأکید و اعتباراتی برای آن در نظر گرفته شد، بیان‌کرد: احیا قنوات می‌تواند به کاهش مهاجرت مردم روستا به شهر نقش فراوانی داشته باشد که این مهم را بسیار دیده‌ام.

مهاجرت معکوس

کریمی ادامه داد: در روستاهایی چون درویش آباد سربیشه و یا روستای محمد زاده همان شهرستان آب به اندازه یک بند انگشت بود ولی بعد از اینکه احیا قنوات در آن منطقه صورت گرفت حجم آب به شدت قابل توجهی افزایش یافت.

وی افزود: در همین روستاهایی که کار احیا قنوات صورت گرفته است، شاهد برگشت جمعیت هستیم.

دبیر انجمن مقنیان خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه قنات‌ها به صورت مداوم نیاز به مراقبت، تمیز کردن و … دارند، یادآور شد: قنات‌ها گاهی در اثر سیل در معرض آسیب و تخریب قرار می‌گیرند که در این صورت باید احیا و بهسازی آن صورت گیرد.

کریمی یادآور شد: از جهت دیگر برای جلوگیری از پر شدن چاه‌ها از شن و ماسه، آنها را با تخته سنگ و یا اشیا دیگر می‌پوشانند که دقت در این مسائل به حفاظت و نگهداری از این سیستم شگفت انگیز بهره برداری آب کمک می‌کند.

وی گفت: همانطور که گفتم قنوات آب شرب سالم را بدون هیچ گونه انرژی و هزینه در اختیار مردم قرار می‌دهد که این مهم بسیار قابل تأمل است.

گوشت منجمد گوساله و مرغ در خراسان جنوبی موجود است/۲

گوشت منجمد گوساله و مرغ در خراسان جنوبی موجود است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: گوشت منجمد گوساله و مرغ در شهرستان‌های این استان با قیمت تنظیم بازار در حال عرضه است.

جواد اشرفی افزود: توزیع ۹۸ تن گوشت منجمد گوساله در خراسان جنوبی از هفته جاری آغاز شد و از این مقدار ۳۰ تن در مرکز استان و مابقی در سایر شهرستان‌ها توزیع می‌شود.

وی بیان کرد: تاکنون ۲۰ تن گوشت قرمز تنظیم بازار در شهرستان‌های خوسف، بشرویه، درمیان و طبس توزیع شده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: مردم می‌توانند در مرکز استان نسبت به خرید از طریق سامانه هایپر آنلاین و در سایر شهرستان‌ها در مراکز تعیین شده نسبت به خرید گوشت مورد نیاز خود اقدام کنند.

وی اضافه کرد: قیمت هر کیلوگرم گوشت منجمد گوساله بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان تعیین شده است.

اشرفی گفت: همچنین عرضه گوشت مرغ منجمد از چند روز گذشته به صورت نامحدود با قیمت هر کیلوگرم ۴۴ هزار تومان در برخی مراکز عرضه گوشت مرغ در تمامی شهرستان‌ها آغاز شد و ادامه دارد.

وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری نیز ۷۸۵ تن گوشت قرمز منجمد در استان توزیع شده که از این مقدار ۵۵۴ تن گوشت گوساله و ۲۳۱ تن گوشت گوسفندی بوده است.

 

برگزاری نمایشگاه بهاره در بیرجند/۲

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی از برپایی نمایشگاه بهاره دربیرجند خبر داد.

 

حسینی رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی گفت: امسال اتاق تعاون با شرکت نمایشگاه‌ها و با همکاری دستگاه‌های سازمان صمت، جهاد کشاورزی، استانداری و شهرداری بیرجند نمایشگاه بهاره را برگزار می‌کند.

او افزود: نمایشگاه از ۱۶ اسفند برگزار می‌شود و تا ۲۱ اسفند ادامه دارد و قابلیت تمدید نیز دارد.

حسینی ادامه داد: در این نمایشگاه کالا‌های اساسی با قیمت مصوب دولتی عرضه می‌شود.

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی تصریح کرد: در این نمایشگاه ۲۰۰ تا ۲۵۰ غرفه جانمایی می‌شود که یک بخش مربوط به کالا‌های اساسی و یک بخش مربوط به سایر کالا‌های مورد نیاز مردم است.

 

 

 

استقبال از بهار با ۲۷ نماد نوروزی/۲

بهترین شهردار بیرجند با اشاره به اینکه برای عید نوروز قرار است ۲۷ نماد در سطح شهر نصب می‌شود افزود: از این تعداد ، ۱۵ نماد با هزینه شهرداری و ۱۲ نماد مربوط به بخش خصوصی است.

او با بیان اینکه برای سال نو ۴ هزار جعبه گل درسطح شهر نیز کاشته می‌شود اظهار کرد: فضا سازی‌های نوری در مناطقی از جمله میدان ابوذر و آزادی در نظر گرفته شده است.

بهترین در ادامه گفت: برای اولین بار در بیرجند قرار است برای سال نو ۳ بیلبورد ۱۴ متری نصب شود.

شهردار بیرجند عنوان کرد: برای سال جدید از خرداد ماه شروع به اقدامات مناسبی برای تغییر چهره شهر شروع کرده ایم و از نیمه اسفند ماه به استقبال سال نو می‌رویم.

 

 

 

شعبان، فرصتی برای ارتقای نشاط اجتماعی/ ۲

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی ماه شعبان را فرصتی برای ارتقای نشاط اجتماعی عنوان کرد.

طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی در جلسه برنامه ریزی هماهنگی تشکیل ستاد‌های بزرگداشت دهه مهدویت و نیمه شعبان با اشاره به شعار دهه مهدویت با عنوان ایران امیدوار گفت: استفاده از فرصت معنوی در ولادت اهل بیت در شعبان المعظم برای ارتقای نشاط اجتماعی و تقویت هویت دینی و انقلابی از ضروریات است.

او افزود: برای بهتر برگزار شدن مراسم دهه مهدویت اجرای برنامه‌ها باید به دو صورت محوری و بخشی باشد تا مردم به بهترین شکل استفاده کنند.

طالبی اظهار کرد: برگزاری سلسه نشست‌های تبیینی و سبک زندگی مهدوی اهمیت دارد که با استفاده از ظرفیت‌های استانی می‌تواند صورت پذیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: از تأکیدات مقام معظم رهبری انجام جهاد تبیین در حوزه مهدویت است که به طور ویژه باید در نظر گرفته شود.

آذین بندی، نصب پرچم، چراغانی، رزمایش کمک‌های مومنانه، جشن گلریزان، اطعام مهدوی، شاد پیمایی، اجرای توسل و قرائت ادعیه، تقویت ارائه خدمات اجتماعی و جشن‌ها از جمله برنامه‌هایی است که در دهه مهدویت در استان برگزار می‌شود.

 

 

 

بازدید از گنجینه تنوع زیستی خراسان جنوبی رایگان است/۳

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از امکان بازدید رایگان افراد از گنجینه تنوع زیستی استان تا ۱۳ اسفند امسال خبر داد.

حاتمی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به اینکه به مناسبت گرامیداشت روزجهانی حیات وحش، گنجینه تنوع زیستی استان از فردا به صورت رایگان برای بازدید عموم مردم دایر است، گفت: تعدادی از گونه‌های جانوری موجود در مناطق حفاظت شده استان به صورت تاکسیدرمی در این فضا جمع آوری و در قالب ساخت دیوراما یا بازسازی زیستگاه‌ها در قالب ماکت آماده سازی شده است.

او افزود: در این گنجینه، زیستگاه‌های مختلف استان شامل زیستگاه کوهستان مانند منطقه حفاظت شده شاسکوه، زیستگاه تپه ماهور درمیان، زیستگاه دشتی مانند منطقه پیشنهادی حفاظت شده علی حیدر در بشرویه، زیستگاه کویری منطقه حفاظت شده مظفری فردوس و زیستگاه تالابی مانند تالاب کجی نمکزار نهبندان ایجاد شده است.

به گفته حاتمی ایجاد تمام عناصر موجود در زیستگاه‌ها مانند وضعیت توپوگرافی گیاهی و چشم انداز آن، گونه‌های جانوری موجود در آن و پوشش زیستگاه نیز به صورت تاکسیدرمی در معرض دید عمومی قرار گرفته است.

 

 

 

 

انتظار چندین ماهه متقاضیان مسکن ملی برای گرفتن تسهیلات/ بانکها: بدون سند وام نمی‌دهیم/۳

برخی متقاضیان مسکن ملی در شهر‌های خوسف و آرین شهر از نداشتن سند تک برگی و پرداخت نشدن تسهیلات گلایه‌مند هستند.

یکی از متقاضیان مسکن ملی شهر خوسف به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: یک سال است که برای مسکن ملی نام نویسی کرده و آورده اولیه را داده ام، اما وقتی به بانک برای گرفتن تسهیلات مراجعه می‌کنم می‌گویند بدون سند تک برگی وام نمی‌دهیم.

یکی دیگر از متقاضیان ساخت مسکن ویلایی در آرین شهر نیز با گلایه از پاسخگو نبودن مسئولان می‌گوید: مدت ۹ ماه است که ۴۰ میلیون تومان آورده اولیه را واریز کرده ام، اما هنوز سند تک برگی برای ارائه به بانک صادر نشده است.

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در پاسخ، گره کار را در دو اداره بنیاد مسکن و ثبت اسناد می‌داند، اما با پیگیری‌هایی که صورت گرفت این دو اداره اعلام کردند تکلیف سند‌ها ابتدا باید در راه و شهرسازی مشخص شود.

سند‌ها تا یک هفته دیگر آماده می‌شود

داعی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در خصوص مراحل نام نویسی و واگذاری زمین‌های مسکن ملی می‌گوید: در نهضت ملی مسکن روال این است که افراد در ابتدا باید پالایش شوند و بعد از ارسال پیامک، آورده اولیه را واریز کنند و پس از قرعه کشی، قرارداد واگذاری زمین به آن‌ها داده می‌شود.

او افزود: در این مرحله داشتن سند تک برگی لازم است که در آرین شهر با ۳۳ متقاضی، قرارداد واگذاری زمین بسته و افتتاح حساب انجام شده است.

داعی بیان کرد: در آرین شهر سند تک برگی داشتیم، اما به علت تغییر در طرح باید دوباره تجمیع و تفکیک شوند که تا یک هفته دیگر سند‌ها آماده و به متقاضیان تحویل می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی همچنین به مشکل صدور سند تک برگی در خوسف نیز اشاره و عنوان کرد: در شهرستان خوسف نیز سند‌های تک برگی با وضع موجود مغایرت داشت و باید سند‌ها را دوباره تک برگ کنیم که تا هفته آینده کامل می‌شود.

 

 

 

کسب مدال برنز ورزشکار خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی جهان/۳

علی اشتری ورزشکار خراسان جنوبی در ماده پرش طول مسابقات قهرمانى پارا دوومیدانى جهان مدال برنز را کسب کرد.

علی اشتری ورزشکار خراسان جنوبی در تورنمنت جهانی امارات ۲۰۲۳ در رشته پارا دوومیدانی در ماده پرش طول مدال برنز را به خود اختصاص داد.

مسابقات قهرمانى پارا دوومیدانى جهان با حضور ٧٠٠ ورزشکار از ۴٩ کشور جهان به میزبانی کشور امارات برگزار شد.

تیم ملى پارا دوومیدانى با هشت ورزشکار آقا و خانم در این تورنمنت جهانی حضور داشت

 

 

امیدواری پدر علم سم شناسی به آینده؛

پزشکان وطن‌پرست به کشور بازمی‌گردند/۲

پزشکان وطن پرست به کشور بازمی گردند

پدر علم سم شناسی ایران گفت با وجود اینکه کیفیت آموزش پزشکی در ایران فدای کمیت و آن قدر دانشجو پذیرش شد ه که زیرساخت‌های موجود جوابگوی آموزش عملی نیست؛ ولی به آینده در طولانی مدت خوش‌بین هستم چون در صورت فراهم شدن شرایط مغزهای پزشکی و پزشکان وطن‌پرست به کشور باز می‌گردند.

به گزارش پانا پروفسور مهدی بلالی مود در نشستی با عنوان “گذشته، حال و آینده پزشکی در ایران” که در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد افزود: تامین سلامت جامعه به جز وزارت بهداشت به بیش از ۱۰ نهاد دیگر وابسته است.

وی ادامه داد: نارسایی در پیشگیری بار درمان را چند برابر کرده لذا نیاز است نهادهای مسوول در زمینه پیشگیری از بروز بیماری‌ها ورود جدی‌تری داشته باشند.

وی گفت: در حال حاضر درمان در کشور بر پیشگیری مقدم شده در صورتی که این موضوع در دنیا برعکس است.

پدر علم سم‌شناسی ایران افزود: همچنین اخلاق پزشکی و اخلاق پژوهش با ضعف ارتباطات بین‌المللی و کمبود امکانات سیر نزولی پیدا کرده است.

بلالی مود ادامه داد: طب ملی برای کشور مورد نیاز است تا ارتباط پزشک و بیمار از مادی به معنوی تغییر یابد.

وی افزود: گذشته دور پزشکی ایران با وجود ابوعلی سینا و رازی درخشان بوده اما گذشته نزدیک که از یکصد سال پیش شروع شده عقب‌تر از پزشکی مدرن غرب است.

پدر علم سم‌شناسی ایران همچنین گفت: آلودگی هوا که چند شهر کشور را دچار مشکل کرده از مباحث مهم انجمن سم‌شناسی است و دستگاه‌های مسوول باید به آن ورود کنند.

وی افزود: انجمن علم سم‌شناسی یک سازمان غیردولتی است که می‌تواند در زمینه آلودگی هوا و سایر موارد اظهار نظرهایی داشته باشد و باید جدی گرفته شود.

بلالی مود گفت: کنگره سم‌شناسی در ایران هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود که اکنون به چهاردهمین مرحله رسیده و بیشترین موضوع آن آلودگی هواست.

“مهدی بلالی مود” متولد ۱۵ شهریور ۱۳۲۱ خورشیدی که به پدر علم سم‌شناسی ایران مشهور است از جمله متخصصان بنام و مشاهیر خراسان جنوبی به شمار می‌رود که در جریان جنگ تحمیلی و با وجود سکونت در خارج کشور به جهت کمک به هموطنان خود در بمباران رژیم بعث عراق به ایران بازگشت و از آن زمان خدمات فراوانی در حوزه سم‌شناسی و کمک به جانبازان شیمیایی انجام داده است.

 

 

 

جاذبه‌هایی که حتی نوروز هم از دید علاقمندان استان پنهان می‌ماند

قفل ادارات دولتی بر ۱۳ بنای تاریخی خراسان جنوبی/۴

قفل ادارات دولتی بر 13 بنای تاریخی خراسان جنوبی

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت ۱۳ بنای تاریخی در شهرستان‌های بیرجند، فردوس و بشرویه در اختیار دستگاه‌های دیگر است که بازگشایی آنها برای نوروز فراهم نیست و ۹ مورد از این تعداد در بیرجند مرکز استان واقع است.

هادی شاهوردی اظهار کرد: این مشکل همواره از انتقادات وارده بوده و امسال هم به گردشگرانی که به قصد بازدید از این اماکن به استان می آیند باید جواب منفی داد.

اما به گفته وی دیگر اماکن تاریخی شاخص استان به روی علاقمندان باز است و راهنمای گردشگر با کمک نیرو‌های بسیجی مستقر می‌شود.

وی افزود: بیش از ۷۵ میلیون تومان برای به‌کارگیری راهنمای گردشگری در نوروز مورد نیاز است و هزینه برپایی بازارچه‌های صنایع دستی هم ۹۵میلیون تومان برآورد شده که باید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی در این مورد به ما کمک کند.

به گفته وی برپایی نوروزگاه در شهرستان‌ها از دیگر برنامه های نوروزی است که ۴۴ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، برنامه‌های سفر نوروز امسال نسبت به سال‌های گذشته متفاوت‌تر خواهد بود که در این راستا تشکیل ۱۲ کمیته در ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان جنوبی انجام شده است.

شاهوردی تاکید کرد: مسئولان همه کمیته‌ها موظفند اقدامات انجام شده را به شکل آمار روزانه در سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تأسیسات گردشگری (جانا) ثبت کنند.

تمهیدات نوروزی امسال

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: شهرداری‌ها دو چادر در هر کمپ برای نماز جماعت و نماز اول وقت نصب کنند.

شاهوردی گفت: بر اساس آسیب‌شناسی صورت گرفته از سال‌های گذشته بعضی از نقاط گردشگر پذیر استان در پیک سفر دچار کمبود مواد غذایی می‌شوند که با برپایی نمایشگاه‌های تخصصی ارزاق در شهر‌ها و روستا‌ها و همچنین توزیع اقلام اساسی در این ایام برای تنظیم بازار انجام شود.

او استان خواستار ارائه فهرست کشیک داروخانه‌ها و پزشکان شد و تصریح کرد: موزه دانشگاه بیرجند و گنجینه محیط زیست برای استفاده مسافران در نوروز باید باز باشد.

شاهوردی با بیان اینکه کمیته نظارت بر نمازخانه‌ها، مساجد و سرویس‌های بهداشتی امسال برای اولین بار در ستاد اجرایی خدمات سفر راه اندازی شده است، افزود: با انجام این کار از ظرفیت روحانیون داوطلب برای برپایی نماز جماعت در فضا‌های گردشگری باید استفاده شود.

به گفته او از ابتدای امسال بر اساس گزارش انتظامی استان ۳۶ هزار و ۶۳۵ نفر از مرز زمینی ماهیرود وارد استان خراسان جنوبی شده‌اند.

 

 

 

وقتی مدیرکل هم از پس هزینه‌های ساخت مسکن ملی بر نمی‌آید/ پیگیری افزایش تسهیلات/۳

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: اولین و عمده‌ترین مشکل ساخت مسکن ملی تأمین منابع مالی است که پیگیر افزایش میزان تسهیلات هستیم.

داعی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: تأمین مالی مسکن در توان اغلب متقاضیان نیست تا هزینه بالای ساخت را آن هم با این گرانی مصالح و… تأمین کنند.

او افزود: حتی من که مدیرکل راه و شهرسازی هستم با این حقوقی که می‌گیرم نمی‌توانم هزینه‌های سنگین ساخت این واحد‌ها را به ویژه در این اوضاع و احوال تأمین کنم چه برسد به افرادی که حتی درآمد بالایی ندارند و بی سرپناه هم هستند!

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تأکید کرد: بانک‌ها باید همکاری بیشتری با متقاضیان تسهیلات مسکن داشته باشند؛ اغلب متقاضیان حتی در تأمین همان آورده اولیه نیز مانده‌اند.

داعی بیان کرد: به همین دلیل افزایش میزان تسهیلات آن هم با کارمزد پایین پیشنهاد شده است؛ تسهیلاتی که اکنون متقاضیان ساخت واحد‌های نهضت ملی مسکن دریافت می‌کنند شاید ۳۰ درصد قیمت تمام شده باشد و این مبلغ به هیچ وجه جوابگوی هزینه‌های سنگین ساخت و ساز نیست.

او تصریح کرد: معتقدم مهم‌ترین و اصلی‌ترین اولویت به سرانجام رساندن نهضت ملی مسکن است، اما باید توجه داشته باشید راه و شهرسازی به تنهایی نمی‌تواند این هدف را محقق کند چراکه چندین وزراتخانه با این موضوع مرتبط هستند و اگر پای کار نباشند نمی‌توان کار را پیش برد.

داعی افزود: برای تسهیل روند ساخت واحد‌های نهضت ملی مسکن فقط تأمین زمین با راه و شهرسازی است و کار‌های مربوط هم با نظام مهندسی؛ اما بقیه نیاز‌های ساخت این واحد‌ها به بانک‌ها، شهرداری‌ها، شرکت آب و برق و… برمی‌گردد پس باید همه پای کار باشند تا روند ساخت هم تسهیل شود.

زمین ۳۰ هزار متقاضی مسکن ملی تأمین شد

تاکنون زمین مورد نیاز برای ۳۰ هزار متقاضی مسکن ملی در خراسان جنوبی تأمین شده است که ۲۱ هزار واحد در مرحله ساخت هستند.

داعی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: ۹۱ هزار و ۷۶۰ نفر در خراسان جنوبی برای بهره‌مندی از نهضت ملی مسکن ملی ثبت نام کردند که از این تعداد ۲۷ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند.

او افزود: برای اینکه اجحافی در حق هیچ متقاضی روا داشته نشود پرونده تک تک متقاضیان بررسی و برای ۳۰ هزار نفر هم زمین تأمین شده است.

داعی بیان کرد: سهم خراسان جنوبی در نهضت ملی مسکن ۴۰ هزار واحد است که ۲۲ هزار واحد سهم مسکن شهری و ۱۸ هزار واحد سهم مسکن روستایی است که از سهمیه مسکن شهری حدود ۲۱ هزار واحد وارد مرحله اجرا شده یعنی در مرحله فنداسیون، سفت‌کاری و… است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: از ۳۱ شهر استان فقط در شهر بیرجند به واسطه کمبود زمین احداث واحد‌های مسکن ملی به صورت چند طبقه است، ولی در بقیه شهر‌ها به صورت ویلایی ساخته می‌شود.

 

 

 

 

گلایه شهروندان از بلیت‌های میلیونی پرواز بیرجند – تهران/۴

گلایه شهروندان از بلیت‌های میلیونی پرواز بیرجند - تهران

در حالی این روزها شرکت‌‌های هواپیمایی فعال در خراسان جنوبی بلیت‌هایش را به صورت نجومی افزایش داده که برای پرواز رفت و برگشت بیرجند-تهران باید بیش از سه میلیون تومان پرداخت کرد.

به گزارش تسنیم ، مردم استان خراسان جنوبی با توجه به اینکه از داشتن زیرساخت‌های ریلی محروم هستند، برای انجام مسافرت های ضرور خود مجبور به استفاده از ناوگان حمل و نقل هوایی هستند.

اما این روزها وضعیت پروازهای فرودگاه بیرجند مناسب نیست و علاوه بر تاخیرهایی که همواره مسافران شاهد آن هستند افزایش بلیت پروازها نگرانی آنان را دوچندان کرده است.

هرچند قدمت فرودگاه بیرجند با فرودگاه‌هایی مانند بوشهر و تهران برابری می‌کند، اما شاید دوری از پایتخت و محرومیتی که همزاد این استان است و شخصیت فرهنگی آرام مردم این دیار سبب شده تا همواره از تنش گریزان باشند و تنها مشکلات را صبوری کنند و شاید هم شرکت‌های هواپیمایی به این استان توجه چندانی نداشته و هرطور که دلشان می‌خواهد، برخورد می‌کنند.

آن‌گونه که بارها در تاریخ پروازی استان خراسان جنوبی شاهد بودیم که هرگاه ناوگان هوایی کشور دچار کمبود بوده، پروازهای بیرجند در باند کنسلی فرود آمده است.

چند روزی است که فضای مجازی استان خراسان جنوبی پر از گلایه‌ است و شهروندان نسبت به گرانی بلیت، لغو و تاخیر پروازها به ویژه پرواز بیرجند-تهران اعتراض داشته و از مسئولان متولی و بازرسی وزارت راه و شهرسازی خواستار رسیدگی به این موضوع هستند.

طوری هزینه‌های بلیط پرواز بیرجند- تهران افزایش یافته که اهمیتی به قیمت مصوب نداشته و شواهد بیانگر این است برای پرواز رفت و برگشت بیرجند-تهران باید بیش از ۳ میلیون تومان هزینه کرد.

یکی از شهروندان می‌گوید: روز جمعه پنجم اسفندماه بود که یک شرکت هواپیمایی با تاخیر بیش از هفت ساعته علاوه بر اینکه مسافران منتظر شدند در نهایت بنا به نظر خلبان هواپیما بدون مسافر به سمت تهران پرواز کرد. هرچند مسئولان فرودگاه نقص فنی را اعلام کردند اما این تنها مشکل مسافران نیست.

وی بر این باور است: این روزها این شرکت هواپیمایی ۱۶ پرواز را در طول هفته در فرودگاه شهید کاوه بیرجند انجام می‌دهد و  به گفته شهروندان هر قیمتی را که می‌خواهد بر روی بلیت‌ها نرخ گذاری می‌کند و همچنین قیمت کنسلی پروازهای این شرکت هواپیمایی هم به نسبت کنسلی‌های سایر شرکت‌های هواپیمایی گران‌تر است. به عنوان مثال برای کنسلی بلیت پرواز بیرجند-تهران باید مسافر بیش از ۹۰۰ هزار تومان را پرداخت کند.

برخی از کاربران فضای مجازی معتقدند این شرکت هواپیمایی که در وضعیت موجودخود را یکه تاز می‌بیند با چارتری کردن پروازها به هر میزان که می‌خواهد قیمت گذاری می‌کند و کسی هم گویا بر این امر هیچ نظارتی ندارد.

یکی دیگر از مسافران مسیر تهران _ بیرجند با گلایه از گرانی قیمت بلیط هواپیما و افزایش آن از نرخ مصوب افزود: قیمت‌ها به گونه‌ای است که هر روز و هر ساعت یک رقم عنوان می‌شود. به عنوان مثال هفته اخیر با بلیط ۹۰۰ هزار تومان به تهران رفتم اما امروز قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود.

دیگر مسافر خط پروازی بیرجند – تهران هم با گلایه از تاخیر پرواز چند روز گذشته گفت: علاوه بر گرانی بلیت‌ها چندین ساعت در فرودگاه منتظر شدیم. ای کاش برای فرودگاه بین المللی بیرجند بخش خصوصی گام‌های قوی بردارد تا اندکی از مشکلات مردم کمتر شود.

اما تاخیر تنها دغدغه شهروندان و مسافران نیست چرا که کنسلی پروازها هم از دیگر مواردی است که این روزها توسط یک شرکت هواپیمایی در بیرجند به چشم می‌خورد.

یکی از شهروندان بیرجندی بیان کرد: هر از گاهی شاهد کنسلی پروازها در فرودگاه شهید کاوه بیرجند هستیم و مردم این خطه تقریبا با کنسلی‌ها خو گرفته‌اند.چه طور است به این راحتی مسئولان شرکت‌های هواپیمایی یکی‌یکی پروازها را لغو می‌کنند و در دیگر مسیرهای پروازی به‌کار می‌گیرند؟

شهروند دیگری افزود: بنا به اقتضای شغلی هر ماه باید چند روز را به تهران سفر کنم و همیشه هواپیما را انتخاب کرده‌ام اما با این اوضاع و احوال که پروازها یکی یکی خط می‌خورند مشخص نیست تکلیف من و امثال من چیست؟

درحالی یکی از شرکت‌های هواپیمایی در بیرجند قیمت بلیت‌های خود را به صورت نجومی افزایش داده که به گفته مسئولان مربوطه  هرگونه افزایش قیمت بلیت ممنوع بوده و شرکت‌هایی که افزایش بلیت داشته باشند، متخلف محسوب می‌شوند. همچنین اگر شرکت هواپیمایی تاخیر داشته باشد باید پاسخگوی تاخیرهای خود باشد.

فرودگاه‌ها هیچ مسئولیتی نسبت به قیمت گذاری بلیط‌ها ندارند

مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در پاسخ به گرانی‌های بلیط شرکت هواپیمایی فعال در مسیر تهران-بیرجند و بالعکس اظهار داشت: قیمت گذاری و نظارت بر قیمت‌ها بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است.

وی با بیان اینکه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در فرودگاه‌ها مسئول ایجاد، توسعه و نگهداری زیر ساخت‌های فرودگاهی نظیر سیستم‌های کمک ناوبری، باند پروازی و ترمینال است و شرکت‌های هواپیمایی در بخش‌های خصوصی و دولتی در این بستر ایمن اقدام به برقراری پرواز نسبت به تقاضای موجود در بازار می‌کنند.

طهماسبی افزود: در زمینه برقراری پرواز و تداوم آن نقش بخش خصوصی و نمایندگان استان می‌تواند برجسته‌تر باشد.

مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی گفت: اگر همشهریان نسبت به قیمت بلیط گلایه و شکایتی دارند، هم می‌توانند در  سایت سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کنند و یا شکایت خود را به صورت مکتوب تحویل فرودگاه کنند تا به سازمان هواپیمایی کشوری منعکس شود.

طهماسبی با تاکید براینکه ما در فرودگاه‌ها هیچ مسئولیتی نسبت به قیمت گذاری بلیط‌ها نداریم و کار نظارت بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است ادامه داد: در حال حاضر اکثر شرکت‌های هواپیمایی مشکل ناوگان دارند.

وی در زمینه افزایش نرخ پرواز گفت: اتحادیه شرکت‌های هواپیمایی در چند وقت اخیر درخواست افزایش نرخ بلیط را به سازمان هواپیمایی کشوری داده بودند که فعلا مورد موافقت قرار نگرفته و احتمال می‌رود در این یک ماه باقی‌مانده از سال مجوزی برای افزایش قیمت داده نشود.

 

 

 

 

۱۰۰ مسجد خراسان جنوبی میزبان جشن‌های شعبانیه/۲-۳

حجت الاسلام مطهری‌مقدم گفت: ۱۰۰ مسجد خراسان جنوبی میزبان جشن‌های شعبانیه و میلاد منجی عالم بشریت هستند.

حجت الاسلام امین مطهری‌مقدم – مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی- در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی اظهار کرد: همزمان با اعیاد شعبان طرح «جان جهان» با شعار محوری «تا ظهور منجی» در مساجد خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی افزود: در ماه شعبان با بزرگداشت ولادت موالید ارزشند این ماه به ویژه میلاد منجی عالم بشریت و تلاش برای فرهنگ سازی و تربیت نسل مهدوی، تصمیم گرفته شد علاوه بر تجدید عهد با ائمه اطهار(ع)؛ این روحیه را به نسل های مختلف منتقل و با تربیت مهدی یاوران، قدمی بزرگ در راستای اعتلای فرهنگ انتظار برداریم.

وی با بیان اینکه فضاسازی و آذین بندی مسجد و محله، برگزاری جشن های خیابانی، اجرای سرود توسط نوجوانان مسجدی، تقدیم پرچم به کسبه و بازاریان، برگزاری ایستگاه نقاشی و برپایی میزهای خدمت با دعوت از مسئولین از جمله برنامه های این اعیاد است، افزود: همزمان با سیزدهم اسفند، ولادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان؛ دیدار با خانواده های شهدای جوان، برگزاری تریبون آزاد، نمایشگاه دستاوردهای جوانان ایرانی و تجلیل از جوان ترین ارکان و کارگزاران مسجد و تشکل های مسجدی تدارک دیده شده است.

وی از ارائه خدمات معیشتی و بسته های تحصیلی همزمان با چهاردهم اسفند روز احسان و نیکوکاری خبر داد و گفت: همچنین همزمان با هفدهم اسفند یعنی نیمه شعبان و میلاد با سعادت امام زمان(عج)، پویش «شمیم یار» و خرید لباس نو برای یتیمان و کودکان نیازمند، جشن های ویژه تبیینی، اهدای گل و شیرینی به همسایه های مسجد، برگزاری مسابقه نقاشی و اوریگامی، طبخ آش نذری و برگزاری مسابقه داستان نویسی «پس از ظهور» تدارک دیده شده است.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی در پایان تصریح کرد: ویژه برنامه های اعیاد شعبانیه در ۳۵ مسجد بیرجند و ۶۵ مسجد در مراکز بخش ها و شهرهای استان در حال اجرا است.

گنجینه سادگی و اصالت در خراسان جنوبی/۴

 موزه لباس‌ و منسوجات سنتی خراسان جنوبی، گنجینه با ارزش از سادگی و اصالت است که در بخش‌های مختلف بیش از ۶۷ نوع لباس و پارچه را به نمایش گذاشته و از مکان‌های دیدنی شهر بیرجند است.

به گزارش ایرنا نخستین موزه تخصصی لباس محلی و منسوجات سال گذشته در خانه تاریخی پردلی بیرجند به طور رسمی گشایش یافت. این موزه که با هدف گردآوری لباس‌های محلی از طریق خریداری یا به امانت گرفتن راه‌اندازی شده، به بازآفرینی و احیای انواع لباس‌های محلی نیز می‌پردازد.

موزه لباس و منسوجات سنتی میزبان گردشگرانی است که علاقه‌مند به شناخت فرهنگ غنی منطقه جنوب خراسان هستند. تالار نمایش، کارگاه پارچه‌بافی سنتی، پوشش‌های مناطق مختلف خراسان جنوبی، عکاسخانه و خیاط‌خانه از بخش‌های این موزه است که انواع لباس‌های ابریشمی دستباف، اطلس، کرباس، برک، قارت و عروس همچنین پارچه‌های سنتی برک، کرباس و مله در آن به نمایش گذاشته شده است.

در واقع موزه لباس و منسوجات خراسان جنوبی مجموعه ارزشمند بوده که بخشی از هویت و اصالت مردمان این سرزمین را به نمایش می‌گذارد.

برای دیدن موزه لباس و منسوجات سنتی خراسان جنوبی از کوچه منتظری ۳ وارد بافت تاریخی شهر بیرجند می‌شویم و پس از طی مسیر کوتاه به خانه تاریخی پردلی می‌رسیم.

خانه زیبا با معماری اصیل در ۲ طبقه مهیای پنج بخش موزه لباس و منسوجات شده که شروع بخش‌ها از طبقه دوم است؛ بخش اول موزه لباس‌های خراسان جنوبی است که براساس جنس، نوع پارچه و مدل طراحی آن طبقه‌بندی شده است.

قدمت بیشتر این لباس‌ها به ۱۵۰ سال قبل بر می‌گردد که احتمالا از دوران قاجار تاکنون به جا مانده است.

پیراهن مردانه، لباس شیردهی و قدیفه یا چادر زنانه، لباس مهمانی، کیسه و قطعه تزئینی از نمونه‌های بخش اول موزه لباس است که بیشتر پارچه‌ها از ابریشیم و اطلس بافته شده، گرچه کرباس رنگ شده با گیاه نیلی هم به چشم می‌خورد.

قارت، لباسی بافته از پشم گوسفند

لباس زمستانه مردم خراسان جنوبی که از کرک و برک بوده نیز در این بخش وجود دارد و یک قارت قدیمی که از پشم گوسفند بافته شده است.

آنچه در میان لباس‌های سنتی خراسان جنوبی بیش از همه جلب توجه می‌کند دامن‌ها و پیراهن‌های کوتاه پر چین است که در این منطقه به آن شلیته می‌گویند.

اغلب مردم خراسان جنوبی در قدیم از شلوارهای گشاد استفاده می‌کردند که نمونه‌هایی از آن در موزه لباس موجود است.

تفاوت پیراهن‌های مردانه و زنانه در جامعه قدیم خراسان جنوبی را از نوع یقه می‌توان تشخیص داد، این توضیحی است که مدیر موزه لباس‌های سنتی و نساجی خراسان جنوبی به خبرنگار ایرنا ارایه داد و گفت: پیراهن زنانه یقه آن از جلو باز می‌شده و پیراهن مردانه از روی دوش، برای همین در قدیم پیراهن را به صورت خام روی جهیزیه عروس می‌گذاشتند و براساس نیاز هر شخص در خانواده یقه آن باز می‌شد.

غزاله دلیری افزود: جمع‌آوری این لباس‌های قدیم بیش از پنج سال زمان برده که تقریبا همه از مردم محلی در روستاهای مختلف استان خریداری و به موزه منتقل شده است.

وی در بازدید از بخش دوم موزه با عنوان گنیجنه لباس‌های عروس قدیم به توضیحات خود این موضوع را اضافه کرد که همه پارچه‌های استفاده شده در این لباس‌ها دستباف بوده و با دست هم دوخته شده است.

گنجینه سادگی و اصالت در خراسان جنوبی + فیلم

لباس‌های عتیقه از تنور تا ویترین موزه

مدیر موزه لباس‌های سنتی و نساجی خراسان جنوبی گفت: دکمه‌های لباس‌ها نیز از صدف و سنگ ساخته شده یا به جای دکمه در برخی لباس گره استفاده کردند.

وی تصریح کرد: بیشتر این لباس‌ها روفو شده‌اند و در واقع با جمع‌آوری چنین مجموعه‌ای اکثر لباس‌های سنتی خراسان جنوبی را از نابودی نجات دادیم زیرا در برخی نقاط این لباس‌ها را از تنور بالا کشیدیم!

دلیری درباره معرفی نوع لباس عروسی در زمان قدیم گفت: لباس عروس و داماد مشابه لباس معمولی شامل پیراهن، شلیته و شلوار بوده اما رودوزی بیشتر و رنگ شادتری دارد.

وی به یکی از لباس‌های عروس مرسوم در بیرجند و خوسف اشاره کرد که از دوران قاجار به جامانده و افزود: پارچه این لباس سفید کرباس بوده که رودوزی‌های سنتی زیبایی بر آن نقش بسته است.

سیاه‌دوزی و چکن‌دوزی

مدیر موزه لباس‌های سنتی و نساجی خراسان جنوبی با بیان اینکه تزئین لباس‌های قدیمی خراسان جنوبی با سیاه‌دوزی و چکن‌دوزی است ادامه داد: تمامی طرح‌هایی که روی لباس‌ها و پرده‌های آن زمان نقش می‌بسته الهام گرفته از طبیعت منطقه است.

وی یادآور شد: معمولا هر نقشی نماد یک چیز است مثلا بوته جقه و نقش سرو در فرش‌ها نماد خوشبختی و برکت بوده است.

گنجینه سادگی و اصالت در خراسان جنوبی + فیلم

دلیری در ادامه لباس عروس مربوط به ۵۰ سال پیش که از پارچه وارداتی دوخته شده را نشان داد و گفت: اغلب لباس‌ها تولیدی مردمان منطقه است و گاهی تمام سال را تلاش می کردند تا دست لباس برای اعضای خانواده تولید شود.

وی افزود: حتی بند شلوار و دامن را هم در قدیم خودشان می‌بافتند که هم وقت زیادی صرف آن می‌شد در حالی که دیده نمی‌شود.

در بخش بعدی موزه لباس‌های رنگارنگ روستای چنشت و لباس عشایر استان وجود دارد و در واقعی بخشی از هویت فرهنگی مردم به نمایش گذاشته شده است.

جاذبه دیدن تنها پنبه رنگی جهان در موزه لباس

همچنین در این موزه نوع پارچه‌های قدیم، نحوه کاشت و برداشت پنبه مله در استان خراسان جنوبی به نمایش گذاشته شده است که برای گردشگران به عنوان تنها پنبه رنگی جهان جاذبه خاص دارد چون در جای دیگر نمی‌توانند شبیه به آن را پیدا کنند.

مدیر موزه لباس و منسوجات طبیعی خراسان‌ جنوبی در این بخش توضیح داد که تمامی مراحل تولید پارچه از پنبه مله باید با دست انجام شود و به واسطه کوتاه بودن طول الیاف آن نمی‌تواند در کارخانه تبدیل به نخ شود که از این جهت سختی کار فراوانی دارد.

در بخش پنجم موزه هم دستگاه توبافی نگهداری می‌شود تا بازدیدکنندگان از شیوه و چگونگی بافت پارچه‌های قدیمی خراسان‌ جنوبی چون پارچه تولیدی از پنبه مله آگاهی پیدا کنند.

پارچه‌بافی سنتی یا توبافی به زبان محلی یکی از مهمترین صنایع دستی استان خراسان جنوبی است و روستای خراشاد بیرجند سال ۱۳۹۷ به عنوان روستای جهانی توبافی (حوله‌بافی)، ثبت و معرفی شد.

خراسان جنوبی در حال حاضر دارای ۱۸ موزه متعلق به اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بخش خصوصی است که این موزه‌ها در شهرستان‌های بیرجند، قاینات، فردوس، سرایان، طبس، بشرویه و نهبندان قرار دارند.

موزه عروسک، موزه منسوجات و لباس‌های سنتی، موزه ورزش، موزه فسیل متعلق به بخش خصوصی و موزه وقف متعلق به اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه در بیرجند، موزه خصوصی میراث زمین در طبس و موزه مردم‌شناسی بشرویه از جمله موزه‌های خصوصی در خراسان جنوبی است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*