اخبار خراسان جنوبی/

آرمان های یک انقلاب مردمی

بعد رویدادها باید ایستاد به دیدن و قلم برداشت به تحلیل. در بطن ماجرا، توان همه جانبه نگری نیست. روز بعد نیز، فصل خبر است اما برای تحلیل باید، اندکی تامل کرد و راهپیمایی باشکوه سالروز پیروزی انقلاب هم از این قبیل است. اجازه دهید بحث را چنین شروع کنیم؛ انقلابِ مردمی، مردمِ انقلابی، این دوگانه است که حیات جمهوری اسلامی را استمرار می دهد و به رغم مشکلات و فراز و نشیب های دشمن ساخته و خودساخته و غفلت ساخته، راه را به سوی افق های روشن ادامه می دهد. حضورِ فاخرِ مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، آیتِ خدا بود در تحریر یوم ا…تا بدانیم مردم هرگز، اصل را فدای فرع نمی کنند و با وجود گلایه های روشن از رفتار های تاریک برخی کارگزارانِ حکومت، نگاه شان به انقلاب، تغییر نکرده است. فکر کنم اگر رسانه ای فرصت همکلامی با همه آحاد شرکت کننده در راهپیمایی داشت، می دیدیم که اکثریتِ آنان گلایه دارند، گلایه از فاصله وضع موجود تا وضع مطلوبِ انقلاب. آنان آرمان های بلند انقلاب را به یاد دارند و قدم های کوچک را و دست های کوتاه را و راه مانده را می بینند و به حق هم گلایه مندند. برخی هم جراحت نشسته بر چهره اعتمادِ عمومی را می بینند و می گویند برای ترمیم این زخم و سلامت ماندن اعتماد باید دست های زخم زن و پنجه های آلوده را علاج کرد. این هم سخنِ حقی است که باید مدِ نظر مسئولان باشد و باید این را بدانند و در رفتار به عمل در آورند که انقلاب، از آن مردم است و حق نیز با مردم است. این حضورِ پرهیمنه، به معنای تجدید عهد با انقلاب و امام و رهبری و شهدا و ایران هست اما قطعا به معنای تایید تمام و کمال وضع موجود نیست. اتفاقا این حماسه، یک تکلیف هم برشانه مسئولان در همه نهادهای حاکمیت گذاشت که آن ها، فرع را جای اصل ننشانند و تایید رفتار خود ندانند بلکه با آسیب شناسی راه رفته و سر فرود آوردن در برابر منتقدان و آینه نقد، به اصلاح عملکرد ها بپردازند. این اصلاح باید فراگیر و در بردارنده همه شئون زندگی باشد تا روز به روز برمدار فلاح و رستگاری به پیش برویم و در حوزه اقتصادی، معیشت مردم در چنان جایگاهی باشد که تراز زندگی ایرانی باشد و در چشم جهانیان به عزت بنشیند. این اصلا درست نیست که برخی افراد، شاهد نه تنها کوچک شدن سفره خویش که ناظر برباد رفتن همان سفره خالی خود باشند. این قطعا با آرمان های انقلاب در تضاد است که کارتن خواب داشته باشیم. ما که به حق بر حلبی آبادها شوریدیم، نباید گورخوابی را شاهد باشیم. ما که فاصله طبقاتی را نفی می کردیم نباید به شکاف طبقاتی برسیم. اگر آرمان های انقلاب محقق می شد دیگر خوی طاغوتی فرصت باز تولید نمی یافت تا ارزش های آن زمان را دگر باره سنگِ ترازوی جامعه کند. باری، مردم آمدند.مردمِ انقلابی آمدند تا بگویند هنوز پای انقلابِ مردمیِ خویش هستند اما مسئولان نباید همه چیز را تمام شده بپندارند و باز به روش سابق برگردند. شکرانه این حضور، حاضر شدن تمام قد برای خدمت به مردم بزرگواری است که شایسته خدمتند و خدمتگزاری آنان نیز دیهیمِ افتخار است که فقط بر سرهایِ سرفراز می نشیند….

فرمانده سپاه انصارالرضا«ع» استان خراسان جنوبی عنوان کرد

یادمان های دفاع مقدس پیوند دهنده قلوب با ولایت و فرهنگ شهادت

فرمانده سپاه انصارالرضا«ع» استان خراسان جنوبی از اعزام چند کاروان دانش آموزی، دانشجویی و مردمی تا پایان سال جاری و ماه مبارک رمضان به اردوهای راهیان نور خبر داد و یاد آور شد: فضای بکر فرهنگی یادمان های دفاع مقدس به واسطه ی شهدای گلگون کفنی که در آغوش خود جای داده است و پیوند دهنده قلوب زائرین با ولایت و فرهنگ ایثار و شهادت شده است.

سردارمحمدرضا مهدوی،درآیین اعزام۱۸۴دانش آموز دختراستان به اردوی راهیان نور،اظهارکرد:جای جای خاک سرخ فام خوزستان مظهرمقاومت،دلاوری و حماسه سازی جوانان قهرمانی است،که مظلومانه ازتمامیت ارضی،استقلال،ایمان وارزشهای اسلام وانقلاب دفاع کرده ومظلومانه،درخون خود غلطیدند.

وی، با اشاره به محدودیت ها و مشکلات سخت و نرم افزاری استان در اعزام  دانش آموزان به اردوهای راهیان نور و فاصله طولانی استان با یادمان های دفاع مقدس در جنوب و غرب کشور ، تصریح کرد: امروز اولین دانش آموزان دختر به عنوان اولین کاروان، به یادمان های دفاع مقدس در جنوب کشور اعزام می شوند.

گلخانه هایی که زیر تازیانه سرما جان دادند

سرمای بی سابقه اخیر و قطعی گاز ۲۰ تا ۱۰۰ درصد به گلخانه‌های شهرستان بشرویه خسارت زد.

اکبری یکی از گلخانه داران بشرویه‌ای گفت: سرمای اخیر جانی برای بوته‌ها و محصولات گلخانه‌ای باقی نگذاشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او افزود: حدود ۵ ماه پیش ۷۰۰ میلیون تومان برای گلخانه‌ای با ظرفیت تولید بیش از ۵۰۰ تن محصول در سال هزینه کردم، اما وقتی به فصل برداشت رسید سرما دستمان را خالی گذاشت.

اکبری اظهار کرد: ماه‌های گذشته هفته‌ای یک و نیم تن محصول از گلخانه برداشت می‌کردیم، اما اکنون گلخانه ۱۰۰ درصد خسارت دیده است.

او ادامه داد: ۲۰ نفر هر روز اینجا مشغول به کار بودند، ولی اکنون بیکار شده اند؛ همچون آقای اکبری دیگر گلخانه داران شهر نیز در پی سرمای شدید خسارت دیدند.

اکبری تصریح کرد: مصرف گاز گلخانه زیاد است، اما اگر شرکت گاز به اندازه ۴ خانه روستایی به گلخانه گاز می‌داد، خسارات وارد شده به حداقل می‌رسید.

یکی از گلخانه داران گفت: ۴ ماه پیش محصول کاشتیم و منتظر باردهی بودیم که سرما ضربه‌ای مهلک کننده وارد کرد.

سرچاهی مدیر جهاد کشاورزی بشرویه گفت: به علت سرمای اخیر یک هکتار گلخانه در این شهرستان تخریب و کشت گوجه فرنگی کامل جمع شده و فلفل نیز ریزش گل و سرمازدگی داشته است.

علیزاده فرماندار بشرویه گفت: در این مدت گلخانه داران بالغ بر ۱۳۶ میلیارد تومان خسارت متحمل شدند؛ ارزیابی و بازدید‌های اولیه انجام و گزارشات به سطح استان ارسال شده است.

او افزود: بر اساس برآورد کارشناسان، گلخانه‌های این شهر خسارات ۲۰ تا ۱۰۰ درصدی داشته اند؛ در شهرستان بشرویه ۸ گلخانه فعال وجود دارد که سرمای اخیر به همه خسارت وارد کرده است.

تلاش برای بهبود اقتصاد گردشگری خراسان جنوبی در نمایشگاه گردشگری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی مهم‌ترین انگیزه حضور در نمایشگاه گردشگری تهران را تلاش برای بهبود وضعیت اقتصاد گردشگری استان دانست.
به‌گزارش امروز خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی در ارائه دستاوردهای شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی و سی و ششمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی تهران گفت: تمام تلاش مجموعه استان با حضور فعال و گسترده در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری بر این بود که چهره جذابی از خراسان جنوبی معرفی و به اقتصاد گردشگری و جوامع محلی استان کمک شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: یکی از مواردی که همیشه مطرح بوده عدم معرفی استان در سطح ملی و جهانی بوده است و نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران که بزرگ‌ترین رویداد گردشگری در ابعاد بین‌المللی با حضور ۲۰۰ شرکت‌کننده خارجی بین‌المللی و ۴۷ کشور دنیا بود، مکان و فرصت مناسبی برای ارائه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان فراهم کرد.
شاه‌وردی گفت: با نگاه خوب استاندار خراسان جنوبی و مشارکت و همکاری دستگاه‌های اجرایی به‌خوبی ظرفیت‌های استان معرفی شد.
او ضمن اشاره به رضایت مقامات کشوری و استانی از این نمایشگاه گفت: حضور استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی در نمایشگاه نشان از این دارد که استاندار به گردشگری به‌عنوان پیشران اقتصادی استان نگاه ویژه دارند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی بیان کرد: برای اولین بار در این نمایشگاه گردشگری معادن استان معرفی شد و فرصت‌های سرمایه‌گذاری، گردشگری کشاورزی، سدها و … از طریق فیلم، تیزر، کتابچه‌ها و … در اختیار سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان قرار گرفت.
شاه‌وردی از ادارات صنعت معدن تجارت، آب منطقه‌ای ، جهاد کشاورزی، منطقه ویژه اقتصادی، اتاق بازرگانی و پارک علم و فناوری به‌عنوان دستگاه‌های فعال در این نمایشگاه تقدیر کرد و گفت: ۶ شهرداری، ۳ شهرستان و انجمن‌های گردشگری استان به‌عنوان نمایندگان تأسیسات گردشگری استان در این نمایشگاه حضور فعال داشتند.
او گفت: ۸ تفاهم‌نامه در این نمایشگاه امضا شد که ۵ مورد مربوط به شهرداری‌ها با سرمایه‌گذاران بود و امیدواریم در سال‌های آینده با جذب شهرداری‌ها فرصت‌های سرمایه‌گذاری بیشتری برای استان فراهم شود.
شاه‌وردی بیان کرد: درزمینهٔ صنایع‌دستی نیز ۱۳ غرفه به معرفی صنایع‌دستی استان پرداختند که این غرفه‌ها به صنایع‌دستی بسیج، هنرمندان فعال، و صنایع‌دستی نوآور و … اختصاص‌یافته بود و هدف از این غرفه‌ها معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های صنایع‌دستی استان و جذب مخاطبین بود.

 

 

در مراسم اعزام ۳۶۸ دانش آموز خراسان جنوبی به اردوهای راهیان نور عنوان شد

اردوهای راهیان نور، اردویی بصیرت آفرین و هدایتگر

 اردوهای راهیان نور، اردویی بصیرت آفرین و هدایتگر

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، از اردوهای راهیان نور به عنوان اردوی بصیرت آفرین، هدایتگر، آموزشی و فرهنگی نام برد و تأکید کرد:  زیارتگاه‌های راهیان نور موزه ی بزرگ حماسه سازی شیر مردان و شیر زنان این کهن سرزمین سرافراز و نماد پایداری و استواری ملت قهرمان آن برای پاسداری و دفاع از میهن، نظام، ایمان و  آرمان‌های خود است.

به گزارش پانا سید علیرضا موسوی نژاد در مراسم اعزام ۱۸۴ دانش آموز دختر استان به اردوهای راهیان نور،از۸سال دفاع مقدس به عنوان ماندگار ترین دوران تاریخ انقلاب یاد کرد و اظهار کرد: دفاع جانانه فرزندان غیور این ملت از مرزهای جغرافیایی،فرهنگی،عقیدتی،اندیشه ای وفکری این سامان نماد مسجل رویارویی تمامی ایمان در برابر تمامی کفر بود.

وی، از اردوهای راهیان نور به عنوان مسیر زنده نگاه داشت فرهنگ ایثار، رشادت و شهادت و تداوم خون شهدای حریم و حرم یاد کرد و افزود: هنوز در میان این ملت سرافراز به ویژه در بین جامعه فرهنگیان مومن، متعهد، فرهیخته و انقلابی، قهرمانان ارزشمندی چون جانبازان و آزادگان سرافراز هستند که نظام تعلیم و تربیت به وجود ایشان به خود می بالد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با بیان این که هشت سال دفاع مقدس، جنگی تمام عیار نه تنها در عرصه نظامی، بلکه در عرصه های اقتصادی، فرهنگی و عقیدتی علیه ملت مظلوم ولی قهرمان ایران اسلامی بود که نظام سلطه به سرکردگی شیطان بزرگ و به وسیله شخص جنایتکار دیوانه ای به نام صدام به راه انداخت که زخم خاطره تلخ حضورش،هنوز دراین کشور به چشم می خورد.

نماینده وزیر آموزش و پرورش با بیان این که تصور تمام شدن جنگ استکبار علیه اسلام، انقلاب و ملت ایران، خیال باطلی است، عنوان کرد: امروز استکبار،درقامت جنگ ترکیبی اقتصادی، فرهنگی، اعتقادی، تبلیغاتی و نظامی به نبرد با ارزش ها، دستاوردها و باورهای مردم مسلمان ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی به میدان آمده است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: تا پایان سال جاری ۳۶۸دانش آموز دختر و پسر استان به اردوهای راهیان نور جنوب کشور، اعزام می شوند.

به گفته موسوی نژاد،دانش آموزان در این سفر۴روزه،از یادمان های هشت سال انقلاب در شلمچه، دهلاویه،هویزه،خرمشهر و طلائیه بازدید می کنند.

 

 

 

در همایش ملی پژوهش‌های نوین در علوم دامی عنوان شد؛

نژاد دام بومی خراسان جنوبی در معرض انقراض است

نژاد دام بومی خراسان جنوبی در معرض انقراض است

بیرجند – ایرنا – رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: نژاد دام بومی استان در معرض انقراض است لذا با شرایط فعلی و تاثیرگذاری تغییر اقلیم، در کنار اصلاح نژاد باید به مساله انقراض نژاد بومی هم توجه داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی جعفری در سومین همایش ملی پژوهش‌های نوین در علوم دامی با محوریت تنش‌های محیطی که روز چهارشنبه در دانشگاه بیرجند برگزار شد افزود: تلاطم‌های اقتصادی موجب از بین رفتن نژاد مولد در استان شده لذا شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت گوشت بوده‌ایم و ممکن است شرایط سخت‌تر شود.

وی توجه به مولفه‌های مختلف در حوزه تولیدات دامی را ضروری دانست و تاکید کرد: اندیشمندان دانشگاهی، سیاستمداران و تصمیم‌گیران باید برای این موضوع چاره‌اندیشی کنند تا استعداد خود را در حوزه دام داشتی حفظ کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به سیمای دامپروری این استان گفت: خراسان جنوبی با تولید سالانه ۱۵ هزار و ۹۰۲ تن گوشت قرمز جزو استان‌های خوب در حوزه دامپروری است.

وی با اشاره به تولید سالانه ۱۱۱ هزار تن شیر خام در خراسان جنوبی عنوان کرد: از این میزان بیش از ۱۰۰ هزار تن شیر خام از خراسان جنوبی خارج و مجدد پس از فرآوری باز می‌گردد که ضعفی برای استان محسوب می‌شود.

جعفری گفت: طرح تکمیل چرخه شیر مورد پذیرش وزارت جهاد کشاورزی هم قرار گرفته است و تلاش می‌کنیم با توجه به ظرفیت‌های موجود استان این طرح عملیاتی شود تا به توسعه پایدار از این نظر برسیم.

وی از وجود ۶۱۷ واحد مرغداری در استان خبر داد و گفت: این عدد قابل توجهی بوده و ۱۴۰ تن میانگین تولید گوشت گرم مرغ در استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: بیش از ۹۰ تن تخم مرغ در این استان تولید می‌شود که بخش اعظم آن صادراتی است و خراسان جنوبی از استان‌های تولید کننده فرآورده‌های دامی محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: از آنجایی که خراسان جنوبی بیش از نیاز داخل استان تولید دارد در زمینه گوشت قرمز هم ملاحظه می‌شود که گاهی اختلاف قیمت با استان‌های دیگر ۱۰۰ هزار تومان در هر کیلوگرم است.

جعفری گفت: خراسان جنوبی با داشتن ۳۲ هزار نفر شتر، دومین استان پرورش شتر در کشور است.

وی افزود: به دنبال این هستیم که مدت زمان پرورش دام در استان را از چهار ماه به ۹۰ روز کاهش دهیم که این موضوع با اصلاح نژاد و به‌گزینی دنبال می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به لزوم توسعه پایدار از منظر صنعت دام و طیور اظهار داشت: تعیین قیمت دستوری برای نهاده‌های دامی و تولیدات این حوزه منجر به ضربه اقتصادی در کشور می‌شود.

وی گفت: همچنین در بخش تولید استان از داده‌های رایگان کمتر استفاده می‌شود لذا هزینه‌های تولید بالااست پس باید به درک مشترک در حوزه تولید و دانش برسیم.

رئیس دانشگاه بیرجند هم در این همایش گفت: بستر تعامل دانشگاه و جامعه در استان فراهم است اما باید تعامل بین پژوهشگران و مدیران اجرایی افزایش یابد.

احمد لامعی‌گیو افزود: هر تولیدی که بنیان آن براساس دانش نباشد راه به جایی نخواهد برد و باید زمینه تعامل و تبادل فکر و اندیشه بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و تولیدی عملیاتی شود.

دبیر علمی سومین همایش ملی پژوهش‌های نوین در علوم دامی هم گفت: این همایش مبتنی بر تجربیات به دست آمده از برگزاری موفق ۲ دوره قبلی همایش در دانشگاه بیرجند طی سال‌های ۹۴ و ۹۷ است.

محمدحسن فتحی‌نسری افزود: آخرین نتایج تحقیقات کاربردی محققان برای استفاده در اختیار تولید پایدار و امنیت غذایی قرار خواهد گرفت.

وی ابراز امیدواری کرد: با برگزاری این همایش گامی هرچند کوچک در جهت حل مشکلات و ارتقای صنعت دام و طیور کشور و استان خراسان جنوبی برداشته شود.

دبیر سومین همایش ملی پژوهش‌های نوین در علوم دامی با محوریت تنش‌های محیطی گفت: ۱۴۶ مقاله علمی و تحقیقاتی به دبیرخانه همایش رسید که پس از داوری‌های دقیق ۱۳۳ مقاله پذیرفته شد.

وی از ارائه ۱۴ مقاله در این همایش به‌صورت سخنرانی خبر داد و افزود: بقیه مقالات به‌صورت پوستر در سایت همایش در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.

فتحی گفت: سخنرانان کلیدی این همایش از دانشگاه‌های زنجان، تهران، ساری، اهواز و زابل هستند و امیدواریم آخرین یافته‌های علمی و تحقیقاتی محققان سراسر کشور راهگشای چالش‌های پیش روی صنعت دام و طیور باشد.

سومین همایش ملی پژوهش‌های نوین در علوم دامی در حوزه‌های تخصصی تغذیه، ژنتیک و اصلاح نژاد، بهداشت و فیزیولوژی، پرورش، مدیریت و اقتصاد دام، طیور و آبزیان امروز در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

بحران‌ها و تنش‌های محیطی و امنیت زیستی در علوم دامی، کاربرد دانش و فناوری‌های نوین در ارتقای امنیت غذایی، دامپروری سالم و ارگانیک و منابع خوراکی نوین از محورهای این همایش است.

اولین و دومین همایش پژوهش‌های نوین در علوم دامی نیز در دانشگاه بیرجند برگزار شده بود.

 

 

با حضور کارشناس کارآفرینی از تهران صورت گرفت:

ارزیابی کسب و کارهای کوچک در کتابخانه های عمومی در راستای اشتغال آفرینی/۷-۵

 

در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری رستمی از کارشناسان ارزیاب کسب و کارهای مرتبط با کتابخانه به خراسان جنوبی سفر نمود تا از نزدیک با توانمندی های اعضای کتابخانه های عمومی استان در خصوص اشتغال آفرینی های خرد آشنا شود.

وی در این دو روز از کتابخانه های اشتغال آفرین در شهرهای بیرجند ( کتابخانه پروفسور معتمدنژاد )، شهرستان سربیشه ( کتابخانه استاد فرزین)، شهرستان نهبندان ( کتابخانه محمدرسول الله)، شهر سه قلعه سرایان ( کتابخانه قلمچی )، شهرستان قاینات ( کتابخانه موعود کرغند ) بازدید نمود و در خصوص آموزش، مهارت افزایی و زمینه های فروش محصولات تبادل نظر نمود.

محمود حاجی مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در این خصوص گفت: خراسان جنوبی جزو استان های پیشتاز در اشتغال آفرینی کتابخانه ای است و در این خصوص بر ظرفیت های بومی و منطقه ای خاص هر روستا و شهر تمرکز کرده ایم. مثلا در منطقه سه قلعه که عقیق و سنگ های قیمتی فراوان داریم مهارت های تراش سنگ های عقیق را در کتابخانه در دستور کار قرار داده ایم یا در روستای مرزی بندان از توابع شهرستان نهبندان دوخت های بلوچی را با توجه به پوشش و استقبال زنان آن جا آموزش داده می شود.

وی افزود: در کرغند قاینات تابلوفرش آموزش داده ایم و در دستگرد بیرجند علاوه بر پرورش زالو و قارچ، آموزش زبان و تهیه محصولات ارگانیک خانگی را نیز به تولید رسانده ایم و دنبال این هستیم تا بازار فروش این محصولات را نیز شناسایی نمائیم . وی از تغییر رویکرد کتابخانه ها از مرکز امانت سپاری کتاب به پایگاه های فرهنگی و اجتماعی یاد کرد که در آن نه فقط دانایی که توانایی نیز انجام می شود.

 

 

۲۲۳۱ میلیارد درآمد مالیاتی به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های خراسان جنوبی واریز شد/۵

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی از واریز ۲ هزار و ۲۳۱ میلیارد ریال از درآمدهای مالیاتی به حساب شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، مناطق فاقد دهیاری و مناطق عشایری استان در ده ماهه سال جاری خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علی کریمدادی اظهار داشت: در ۱۰ ماهه سال جاری از محل مشارکت فعالان اقتصادی خراسان جنوبی در پرداخت مالیات، مبلغ ۲ هزار و ۲۳۱ میلیارد ریال به حساب شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، مناطق فاقد دهیاری و مناطق عشایری استان جهت ارائه خدمات در بخش‌های عمومی و عمرانی هزینه شده است.

وی افزود: از این مبلغ یک هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال به حساب شهرداری‌های استان با افزایش ۲۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۶۷۷ میلیارد ریال به حساب دهیاری‌های استان با افزایش ۱۰۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۷۰ میلیارد ریال به حساب مناطق فاقد دهیاری با افزایش ۱۶۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل و ۲۲۴ میلیارد ریال به حساب مناطق عشایری با افزایش ۱۲۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل واریز شده است.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی بیان کرد: در این مدت ۲۴۷ میلیارد به عنوان سهم شاخص‌های توسعه ‌نیافتگی به فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، اداره امور عشایر شهرستان، مبلغ ۷۹ میلیارد ریال به عنوان سهم توسعه ورزش مدارس، ورزش همگانی، ورزش روستایی و عشایری، ورزش بانوان و زیرساخت‌های ورزش به ویژه در حوزه معلولان و جانبازان، مبلغ ۱۲ میلیارد ریال به عنوان سهم مسجد، کتابخانه، روشنایی محیط، پایگاه بسیج، پاسگاه و کلانتری در سکونتگاه‌های غیر رسمی استان، مبلغ یک میلیارد ریال به عنوان سهم پارک‌های علم و فناوری و مبلغ ۹۵۱ میلیارد ریال به عنوان سهم مالیات سلامت به حساب دستگاه‌های متولی جهت هزینه کرد در استان واریز شده است.

کریمدادی گفت: طرح‌ها عمرانی و خدماتی مهمی در سال جاری از محل درآمدهای مالیاتی در استان اجرا و به بهره برداری رسیده که می‌توان به بوستان الهیه بیرجند به مساحت بیش از ۲ هکتار، بوستان شهید احمدی روشن مهرشهر بیرجند به مساحت بیش از ۲ هکتار، فاز ۲ اجرای کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی محله موسی بن جعفر(ع) بیرجند و تکمیل مرکز فرهنگی تفریحی محله کارگران بیرجند توسط اداره کل راه و شهرسازی،  احداث گلخانه توسط شهرداری ماژان جهت تأمین گل و گیاه شهرداری در بخش شهری اشاره نمود و با توجه به افزایش قابل توجه مبالغ بالای سهم شهرداری های مرکز هر شهرستان از محل درآمدهای مالیاتی، امیدواریم مصارف و هزینه کرد آن در پروژه‌های شاخص و نقش مشارکت در آبادانی شهر به سمع و نظر مردم استان خصوصاً فعالان اقتصادی برسد.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی گفت: با توجه به تعاملات خوب صورت گرفته در بخش‌های روستایی و عشایری استان و اهمیت سهم مالیات در ارائه خدمات در این بخش، گزارش اقدامات به صورت مستمر به اداره کل امور مالیاتی از محل هزینه کرد مالیات اعلام می‌شود که می‌توان به تعداد ۲۴۷ طرح شامل اجرای بلوار، بازگشایی معابر، جدول گذاری، سنگفرش، زیرسازی و آسفالت معابر فرعی واصلی برای ۳۶ هزار و ۳۶۷ خانوار، تعداد ۱۶ طرح اجرای فضای سبز و پارک، المان، تجهیز پارک و فضای بازی، زمین ورزشی برای ۳ هزار و ۴۹ خانوار، ۱۴ طرح ساخت و توسعه ایستگاه‌های دیجیتال، خرید ماشین آلات خدمت‌رسان، بهبود زیرساخت‌های آب کشاورزی و تهیه آب شرب، احداث و بهبود سرویس‌های بهداشتی برای ۴۷۵ خانوار در بخش روستایی، ۱۴.۵ (چهارده و نیم) کیلومتر بازگشایی ایل راه عشایری برای ۸۵ نفر، ۸ مورد مرمت چاه مالداری و آب انبار برای ۹۱ نفر، ۶ مورد احداث آبشخور دامی برای ۱۰۶ نفر، ۵ مورد احداث آب انبار، سیستمهای ذخیره و انتقال آب برای ۶۱ نفر اشاره کرد.

کریمدادی خاطرنشان کرد: هدف دولت سیزدهم، تأمین منابع پایدار برای توسعه بخش‌های مختلف است و با توجه به نگاه ویژه به مناطق کم برخوردار، هدف ما در اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی ضمن حمایت همه جانبه از فعالیت‌های اقتصادی سالم و مولد، کمک به توسعه بخش‌های مختلف است؛ لذا تبیین موارد و مصارف هزینه کرد مالیات توسط تمامی دستگاه‌های متولی، ضمن تحقق فریضه جهاد تبیین کمک مؤثری در برنامه‌ریزی و پیش‌بینی منابع مالیاتی برای بخش‌های مختلف خواهد بود و امیدواریم استان خراسان جنوبی بتواند به عنوان یک الگوی مناسب در هزینه کرد مناسب مالیات برای رشد و حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی نقش خود را ایفا کند.

 

 

 

رشته پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند راه‌اندازی می‌شود/۵

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: برای مهرماه ۱۴۰۲ رشته پزشکی در دانشگاه آزاد بیرجند راه‌اندازی و پذیرش دانشجو خواهد داشت.

سید حسن هاشمی، در اختتامیه جشنواره فرهنگی و هنری “اختران هدایت” در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، گفت: جشنواره “اختران هدایت” مسابقه کتابخوانی در حوزه امامت و ولایت و انقلاب اسلامی ایران بود که در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به شرکت ۷۰۰ نفر از کارکنان، اساتید و دانشجویان دانشگاه در این جشنواره و تجلیل از ۳۰ نفر، افزود: با توجه به بنیه قوی علمی اساتید این دانشگاه، اولین ایستگاه هوشمند زمینی بارورسازی ابرها با محوریت دانشگاه آزاد بیرجند در کوه‌های باقران راه اندازی شد که افتخاری بزرگ برای دانشگاه آزاد است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: واحد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی استان نیز اقداماتی را در حوزه بتن و مکانیک شروع کرده و در آینده کارهای بزرگی را به سرانجام خواهد رساند.

وی تصریح کرد: تعاونی مسکن دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند دومین مجموعه در کشور خواهد بود که راه اندازی می‌شود؛ تاکنون مشکل زمین حل شده و در حال حاضر کار در مراحل قبل اجرا قرار دارد؛ همچنین کانون بازنشستگان دانشگاه در راستای تکریم بازنشستگان در دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند بزودی تأسیس می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت این دانشگاه در حوزه بین الملل، افزود: تاکنون بیش از ۵۰۹ دانشجوی تبعه افغان در این دانشگاه فارغ التحصیل شدند و هم اکنون نیز حدود ۲۰۰ دانشجوی خارجی درحال تحصیل هستند.

 

تخفیف ۲۰درصدی محصولات کانون در پایگاه دیجی‌کانون

تخفیف ۲۰درصدی محصولات کانون در پایگاه دیجی‌کانون

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مناسبت اعیاد شعبانیه، کتاب‌ها و سرگرمی‌های خود را با تخفیف ۲۰درصدی در پایگاه دیجی‌کانون عرضه می‌کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، تخفیف این محصولات از روز یک‌شنبه ۲۳ بهمن آغاز شده است و تا روز ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ ادامه‌ دارد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتاب‌های متنوعی را با موضوع‌های داستان، شعر، هنر، فلسفه، روان‌شناسی، تاریخ، جغرافیا، علوم، دین، آموزشی، طنز و سرگرمی و… منتشر می‌کند.

این کتاب‌ها براساس رده‌بندی برای گروه‌های سنی نوباوه (بالای ۴ سال)، نوخوان (بالای ۷ سال)، نونهال (بالای ۹ سال)، نونگاه (بالای ۱۲ سال) و نوجوان (بالای ۱۵ سال) مناسب است.
سرگرمی‌های کانون همچون گردونه تصویر، پلکان، سفال‌گر، تنگرام، حامی ایمنی، سیمرغ، بندک، بازی با کش و… نیز با تخفیف ۲۰‌درصدی عرضه می‌شود.

 

 

 

 

 

 

احکام تعلیقی در بیرجند برای کمک به زلزله‌زدگان صادر شد/۴

احکام تعلیقی در بیرجند برای کمک به زلزله‌زدگان صادر شد

 رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب بیرجند از صدور ۲ رای تعلیق مراقبتی این دادگاه خبر داد و گفت: محکومان مواد مخدر در خراسان جنوبی ملزم به خرید وسایل گرمایشی برای زلزله‌زدگان شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در پی محکومیت ۲ نفر که در زمینه مواد مخدر فعالیت داشتند، دادگاه برای آنان قرار تعلیق مراقبتی صادر و این افراد را ملزم به خرید وسایل گرمایشی برای زلزله‌زدگان خوی کرد.

احمد قاسمی گفت: در یک پرونده فردی به اتهام نگهداری و در معرض فروش قرار دادن مواد مخدر دستگیر شد که پس از طی روند قانونی و اثبات جرم، با توجه به ادله موجود در پرونده تمامی مجازات وی به مدت یک سال به حال تعلیق مراقبتی درآمد و محکوم ملزم به خرید وسایل گرمایشی برای ارسال به مناطق زلزله‌زده خوی به مبلغ حداقل ۱۰۰ میلیون ریال شد.

رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب بیرجند ادامه داد: در پرونده دیگر متهم به خرید، حمل و نگهداری مواد مخدر پس از دستگیری و طی روال قانونی مجرم شناخته شد که دادگاه با توجه به ادله موجود تمامی مجازات او را به مدت سه سال به حالت تعلیق مراقبتی درآورد و این فرد باید وسایل گرمایشی به مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال برای ارسال به مناطق زلزله‌زده خوی تهیه کند.

وی گفت: محکومان باید بعد از خرید وسایل گرمایشی، آنها را به هلال احمر استان برای ارسال به مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی تحویل داده و رسید آن را به اجرای احکام کیفری بیرجند ارائه دهند.

همچنین پیرو دادنامه صادره دیگری از دادگاه انقلاب بیرجند محکوم مواد مخدر پس از احراز شرایط قانونی، ملزم به تهیه وسایل گرمایشی برای کمک به زلزله‌زدگان حادثه اخیر در بشرویه شد.

بنا به این گزارش در راستای اجرای حکم، وسایل گرمایشی تهیه شده توسط محکوم علیه با حضور نماینده دادستانی، هلال احمر، بهزیستی، دهیاران و مسوولان خانه‌های هلال روستاها در روستاهای رقه، باغدهک، موردستان، یگی و خدا آفرید بین زلزله‌زدگان توزیع شد.

 

 

 

زمان توقیف خودروهای شوتی در خراسان جنوبی افزایش یافت

زمان توقیف خودروهای شوتی در خراسان جنوبی افزایش یافت

 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: با مصوبه شورای تامین استان خودروهای شوتی از سه تا ۶ ماه توقیف می‌شوند و در صورت تکرار وسیله نقلیه به طور کامل ضبط خواهد شد که این مجازات‌ها تاکنون بازدارندگی خوبی تاکنون داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام یدالله وحدانی‌نیا روز چهارشنبه در چهارمین جلسه کارگروه استانی “انجام اقدامات و تدابیر پیشگیرانه در حوزه قاچاق کالا و ارز” در سال جاری افزود: کارت‌های سوخت هم باید به خوبی مدیریت شود و نیاز است سازمان‌های متولی در این زمینه اقدامات کاربردی داشته باشند.

وی با اشاره به مشکلات قاچاق سوخت در استان گفت: تصادف خودروهای شوتی (سوخت‌بر) از مهمترین این مشکلات و معضلات است که باید تدبیر شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی تاکید کرد: نصب و جانمایی دوربین‌های کیفی در جایگاه‌های عرضه سوخت راهکاری برای مدیریت قاچاق است که باید مد نظر سازمان‌های مربوطه باشد.

وی افزود: ارتباط سامانه هوشمند شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با سامانه بارنامه‌ای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در کاهش و مدیریت قاچاق سوخت می‌تواند اثرگذار باشد.

حجت‌الاسلام وحدانی‌نیا اظهار داشت: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای باید نسبت به شناسایی خودروهای شوتی که تردد زیادی دارند اقدام و شماره پلاک این خودروها را اعلام کند.

وی با بر تاکید بر لزوم افزایش تعامل بین بخشی برای مدیریت قاچاق سوخت یادآور شد: بازدیدها و گشت‌های میدانی در کنار پایش تصویری اهمیت دارد که باید افزایش یابد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: امید است با اهتمام مسوولان روزنه‌های بهتری در فضای زندگی شهروندان شاهد باشیم.

وی با تاکید بر لزوم پیاده‌سازی مکارم اخلاق در جامعه و بین مسوولان اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) بهترین نمونه مکارم اخلاق است و باید مسوولان از این الگو تبعیت کنند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب بیرجند هم در این نشست گفت: با تلاش‌های صورت گرفته از سوی نهادهای متولی برای ۸۷ درصد خودروهای حامل مواد مخدر بعد از توقیف دستور ضبط آنها هم صادر می‌شود اما درخصوص خودروهای سوخت‌کش علیرغم وجود ظرفیت قانونی، توقیف انجام نمی‌شود لذا خلاء در این زمینه وجود دارد.

علی همدم افزود: در این زمینه از ظرفیت قانون پولشویی هم برای اعمال مجازات‌های بازدارندگی می‌توان استفاده کرد.

وی با اشاره به افزایش آمار تصادفات ناشی از تردد خودروهای شوتی در جاده‌های استان گفت: مقابله با این معضل نیازمند راهکارهایی است که بستن برخی راه‌های فرعی می‌تواند یکی از آنها باشد.

 

 

افتتاح نمایشگاه قصه های قرآنی در فردوس/۵

افتتاح نمایشگاه قصه های قرآنی در کانون پرورش فکری فردوس

به مناسبت چهل و چهارمین بهار انقلاب اسلامی نمایشگاه قصه های قرآنی در مرکز فرهنگی هنری فردوس افتتاح شد.

 در این نمایشگاه که با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با قصه های قرآنی و پرورش حس دینی برگزارشد، ماکت هایی از قصه¬های آفرینش، آدم و حوا، هابیل وقابیل، اصحاب فیل ،کشتی نوح ، سه باغ، شترصالح وداستان یونس در شکم ماهی با محوریت قصه های قرآنی و حاصل کار گروهی اعضا در کارگاه های فرهنگی هنری کانون در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت. این نمایشگاه تا پایان بهمن ماه میزبان علاقه مندان خواهد بود.

 

«بیرجند» بحرانی‌ترین شهر خراسان جنوبی از نظر سرانه فضای آموزشی/۷

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گفت: با وجود اینکه در میانگین سرانه فضای آموزشی رتبه پنجم کشور هستیم اما در شهر‌های بیرجند با ۴.۸۴ متر مربع به ازای هر نفر بحرانی‌ترین شرایط را دارد و پس از آن طبس وقاین در رتبه‌های بعدی هستند.

محمود چاووشان اظهار کرد: یک سوم فضای آموزشی مورد نیاز در ۱۲ سایت مسکن مهر استان را تحویل داده ایم و در شهرک امام علی(ع) بیرجند دو پروژه ۱۲ کلاسه را شروع کردیم که یکی از این مدارس را پایان سال تحویل می‌دهیم و تلاش می‌کنیم ۱۲ کلاسه دوم را هم تا مهرماه یا نهایت دهه فجر بعدی افتتاح کنیم.
وی در خصوص پروژه‌های آموزشی روستا‌های اقماری حاشیه شهر هم افزود: طرح شش کلاسه حاجی آباد بیرجند هم تا مهرماه ۱۴۰۲ بهره‌برداری می‌شود و برای پروژه دستگرد هم منتظر اعتبارات محرومیت‌زدایی هستیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گفت: در روستا‌های اقماری تاکنون ۴۸ کلاس درس را اجرا کردیم که ۳۶ کلاس با مشارکت خیران دکتر داریوش گنجی و علیرضا رضایی بوده است.
چاوشان افزود: در بیست و چهارمین جشنواره خیرین مدرسه ساز توانستیم ۲ باب مدرسه ۱۲ کلاسه در دهه فجر یکی در سایت اداری بیرجند و یکی هم در زیرکوه کلنگ زنی کنیم.

 

 

 

 

 

عزاداری باب الحوائج در ۱۱ بقعه متبرکه خراسان جنوبی/۷

۱۱بقعه خراسان جنوبی میزبان عزاداران در شب شهادت امام موسی کاظم علیه السلام است.

معاون فرهنگی اوقاف وعزاداری باب الحوائج در ۱۱ بقعه متبرکه خراسان جنوبی امور خیریه خراسان جنوبی گفت: ۱۱ بقعه متبرکه خراسان جنوبی در شهر‌های بیرجند، قاین، طبس، نهبندان، زیرکوه و خوسف همزمان با شب شهادت امام موسی کاظم علیه السلام میزبان زائران برای سوگواری و عزاداری این امام همام هستند.

حجت الاسلام رحیمی افزود: تلاوت قرآن کریم، سخنرانی و مرثیه سرایی از جمله برنامه‌های این مراسم است.

مراسم محوری شهادت امام موسی کاظم علیه السلام در مرکز استان در آستان مقدس امامزادگان باقریه بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود.

 

 

 

 

برگزاری همایش استانی جمعیت و فرزندآوری در بیرجند/۵-۷

همایش استانی جمعیت و فرزندآوری توسط قرارگاه خاتم الانبیا همزمان با رویداد استانی استعدادهای فراوان در سالن جلسات مجتمع غدیر بیرجند برگزار شد.

حجت الاسلام رضوی مدرس حوزه و دانشگاه تهران در این همایش گفت: دشمنبرگزاری همایش استانی جمعیت و فرزندآوری در بیرجند از مسئله فرزندآوری و افزایش جمعیت ایران وحشت دارد و تمام برنامه ها و اهداف خود را  بر کاهش جمعیت متمرکز کرده است.

وی افزود: برای مقابله با تحرکات دشمن باید زندگانی ائمه را الگو قراردهیم .

مدرس حوزه و دانشگاه تهران گفت: دشمنان به دنبال کاهش پیشرفت و موفقیت و همچنین نیروی جوان و پویا هستند که باید دشمن شناس باشیم .

چتر بیمه بر سر بیش از هزار زن سرپرست خانوار خراسان جنوبی/۷-۵

یک هزار و ۱۲۸ زن سر پرست خانوار تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند .

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت : همچتر بیمه بر سر بیش از هزار زن سرپرست خانوار خراسان جنوبی اکنون ۳ هزار و ۲۴۶ نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد در قالب طرح بیمه اجتماعی و روستاییان و عشایر قرار دارند که از این تعداد یک هزار و ۱۲۸ زن سرپرست خانوار بیمه تامین اجتماعی هستند و با رسیدن به سن بازنشستگی مستمری‌بگیر تامین اجتماعی خواهند شد.

حسینی افزود: زنان تحت پوشش کمیته امداد با رسیدن به ۵۵ سالگی و پرداخت ۱۰ سال بیمه و همچنین مردان تحت پوشش با رسیدن به ۶۰ سالگی و پرداخت ۱۰ سال بیمه بازنشسته می شوند.

وی با اشاره به اینکه  امسال به ازای هر نفر از مجریان طرح بیمه پردازی ماهیانه مبلغ ۵۶۱ هزار تومان و به ازای زنان سرپرست خانوار ۶۷۳ هزار تومان پرداخت شده است گفت :  در ۹ ماه گذشته ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بابت حق بیمه مددجویان استان پرداخت شده است.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی به بازنشستگی تامین اجتماعی ۵۳۰ مددجوی تحت حمایت استان در ۱۰ سال گذشته گفت: امسال هم ۹۴ نفر مددجو بازنشسته تامین اجتماعی شدند که از این تعداد ۵۵ نفر زن سرپرست خانوار بودند.

حسینی افزود : این مددجویان بعد از برقراری حقوق بازنشستگی به‌علت توانمند شدن از  حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) خارج می‌شوند.

وی گفت : سهمیه جدید بیمه پردازی برای ۳۶۵ نفر نیز شناسایی و جذب شده اند که این تعداد هم به آمار مددجویان بیمه شده تامین اجتماعی اضافه می شوند.

از مجموع ۴۱ هزار خانوار تحت حمایت امداد ۱۷ هزار خانوار دارای سرپرست زن هستند.

 

 

 

 

 

خراسان جنوبی میزبان بیست‌ونهمین دوره مسابقات منطقه‌ای قرآن روستائیان و عشایر منطقه ۵ کشور/۴-۵

بیست‌و نهمین دوره مسابقات منطقه‌ای قرآن روستائیان و عشایر منطقه ۵ کشور در خراسان جنوبی برگزار می شود .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،مسئول آموزش عقیدتی حوزه نمایندگی حوزه ولی فقیه سازمان جهادخراسان جنوبی میزبان بیست‌ونهمین دوره مسابقات منطقه‌ای قرآن روستائیان و عشایر منطقه ۵ کشور کشاورزی خراسان جنوبی  از برگزاری بیست‌ونهمین دوره منطقه‌ای مسابقات قرآن روستائیان و عشایر منطقه ۵ کشور خبر داد و گفت: مرحله منطقه‌ای بیست و نهمین دوره مسابقات قرآن روستائیان و عشایر منطقه ۵ کشور روز پنجشنبه ۲۷ بهمن ماه امسال برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام علی یوسفی افزود: در این مسابقات نفرات برتر استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد به میزبانی خراسان جنوبی شرکت می کنند.

 

 

 

 

 

طلوع بهار درارگ کلاه فرنگی بیرجند/پیگیری ها برای موزه تاریخ سیاسی

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی با اشاره به جدا سازی ارگ کلاه فرنگی از ساختمان فرمانداری بیرجند گفت: بازدید از مجموعه ارگ کلاه فرنگی برای ایام عید امکان پذیر است.

به گزارش مهر، آنطور که در برخی از کتاب‌های تاریخی نوشته‌اند ارگ کلاه فرنگی بیرجند با معماری خاص و ویژه خود به عنوان دارالحکومه محل حکمرانی امیر معصوم خان در اواخر دوره زندیه احداث شده است و همواره به عنوان یکی از سمبل‌های میراث فرهنگی این شهر مطرح بوده است.

یکی از مطالبات همیشگی مردم در مورد این بنای تاریخی جداسازی ارگ کلاه فرنگی از ساختمان اداری فرمانداری بیرجند بوده که اقداماتی نیز در این خصوص صورت گرفته است. همچنین مسئولین قول ایجاد موزه تاریخی سیاسی بیرجند را در این مجموعه تاریخی داده‌اند.

هادی شاه وردی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از مسائلی که شهروندان عزیز پیگیر آن هستند بحث راه‌اندازی موزه تاریخ سیاسی بیرجند در محل ارگ کلاه فرنگی است.

اشاره به ضوابط راه‌اندازی موزه

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان‌کرد: در وهله اول باید به این نکته مهم اشاره کنم که اطلاق موزه به یک مکان، ضوابط و شرایط خاصی مانند تعداد اثر و مستندات دارد که گاه در برخی از مباحث رعایت نمی‌شود.

شاه وردی ادامه‌داد: در زمینه تبدیل ارگ کلاه فرنگی به موزه تاریخ سیاسی بیرجند ما بعد از جمع‌آوری مستندات از سوی مردم و …آن را برای تأیید به اداره کل موزه‌های وزارتخانه خواهیم فرستاد که در صورت تأیید این موزه ارزشمند راه اندازی خواهد شد.

وی افزود: در صورتی که این مجوز اعطا نشود، ما مجوز مجموعه تاریخ سیاسی بیرجند را خواهیم گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: البته در ایام نوروز تعدادی از این مستندات را در مجموعه ارگ کلاه فرنگی برای بازدید گردشگران به نمایش خواهیم گذاشت ولی اطلاق موزه ملزم به رعایت کردن یک سری مراحل است.

یک درخواست از شهروندان

شاه وردی اظهار کرد: از مردم عزیز خراسان جنوبی و به ویژه شهرستان بیرجند درخواست می‌کنیم که اگر در حوزه حکمرانی و تاریخ سیاسی بیرجند مستنداتی دارند به ما ارائه دهند و ما در مجموعه و یا موزه تاریخ سیاسی به نام خودشان و به صورت امانت نگهداری خواهیم کرد.

وی بیان کرد: برخی از این مستندات را ما در اختیار داشته و در زمینه دریافت برخی دیگر اسناد با وزارت امور خارجه رایزنی کرده‌ایم که با هماهنگی دوجانبه در این زمینه مشکل خاصی وجود ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: جهت ایجاد مجموعه و یا موزه تاریخ سیاسی بیرجند برای اینکه بعد تخریبی صورت نگیرد، الحاقات بعدی به مجموعه ارگ کلاه فرنگی که به اصالت بنا آسیبی نمی‌زند را حذف کردیم.

هزینه ۸۵۰ میلیون تومانی برای ارگ کلاه فرنگی

شاه وردی بیان‌کرد: در مورد مرمت آثار تاریخی نمی‌توان اعتبار مشخص و دقیقی را بیان کرد چرا که هر سال ممکن است این مبلغ تغییر کند ولی در حوزه نور پردازی، جداسازی محوطه و… ارگ کلاه فرنگی بیرجند تاکنون حدود ۸۵۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی با تأکید بر اینکه بازدید از مجموعه ارگ کلاه فرنگی برای ایام عید امکان پذیر است، ادامه داد: البته برای راه اندازی مجموعه یا موزه تاریخ سیاسی بیرجند نمی‌توان زمان دقیقی را مشخص کرد و امیدواریم در سال ۱۴۰۲ این مهم محقق شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی یادآور شد: در مورد جدا سازی ارگ کلاه فرنگی از ساختمان اداری فرمانداری بیرجند نیز باید گفت که این مهم محقق شده است.

در کمیسیون ورزش خراسان جنوبی تاکید شد

معرفی فرهنگ خراسان جنوبی از رهگذر رقابت‌های ورزشی/۷

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی بر معرفی فرهنگ و سنت های استان از رهگذر برگزاری رقابت های ورزشی تأکید کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی طالبی با تأکید بر این مطلب در کمیسیون ورزش استان، ضمن تقدیر از حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال، اظهار کرد: زمانی که مردم احساس کنند دشمن در صدد ضربه زدن به نظام است، حضور خود را با تمام توان به اثبات رسانده و موضوع مشکلات اقتصادی را از حمایت از نظام جدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برگرفته از سنت و آیات و روایات است، افزود: با توجه به برگزاری دو رویداد ورزشی “مسابقات بین المللی شطرنج جام خاوران” و “مینی فوتبال جام محلات ایرانیان”، باید گفت برگزاری این مسابقات در فضای کنونی جزو ضروریات است چراکه در شرایط فعلی نیاز داریم بیشتر به نشاط اجتماعی در جامعه بپردازیم.

معاون سیاسی استاندار با بیان اینکه باید با برگزاری مسابقات ورزشی، فضا را برای قشر جوان فراهم کنیم تا از فضاهای تفریحی و ورزشی استفاده نمایند، تصریح کرد: موضوع حائز اهمیت بعدی، این است که به این موضوعات نباید تنها به دید ورزشی بنگریم و باید از جنبه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و امنیتی نیز به بررسی آن بپردازیم.

طالبی بیان کرد: با توجه به اینکه مسابقات شطرنج در سطح بین المللی برگزار می شود، لازم است فرهنگ ایران اسلامی را که مورد هجمه تبلیغات سوء رسانه‌ای دشمنان قرار گرفته، به دنیا نشان دهیم و سفیر خوبی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشیم.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به علم و ارتباط رسانه‌ای و نقش مهم آن‌ها در برخورد با فضایی که دشمن ایجاد کرده، تصریح کرد: میزبانی خوب ما نشان از فرهنگ غنی اسلامی ـ ایرانی خواهد داشت و باید نهایت تلاش خود را در این زمینه انجام دهیم.

معاون استاندار با بیان اینکه در این خصوص هر دستگاهی باید در حوزه انتقال فرهنگ تلاش کند، افزود: صنایع دستی و میراث فرهنگی استان نشانگر فرهنگ غنی خراسان حنوبی بوده و لازم است در خلال این مسابقات ورزشی به خوبی معرفی شوند.

به گفته وی؛ می‌توان به منظور معرفی این ظرفیت ها، کتابی از مفاخر و ظرفیت‌های فرهنگی استان تهیه کرده و در اختیار شرکت کنندگان قرار داد.

طالبی با تأکید بر پیگیری مصوبات و موضوعات مطرح شده توسط دستگاه‌ها، تصریح کرد: فرهنگ و سنت ‌های خراسان جنوبی باید از رهگذر این مسابقات به خوبی معرفی شوند.

شایان ذکر است؛ مسابقات شطرنج بین المللی جام خاوران ۲۵ تا ۲۸ اسفند ماه به میزبانی بیرجند و مسابقات مینی فوتبال محلات ایرانیان نیز طی سال آینده برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

فرماندار شهرستان خوسف:

گلایه مردم خوسف از کمیت و کیفیت نان /۵-۷

فرماندار شهرستان خوسف با بیان اینکه مردم از کیفیت نان در شهرستان خوسف گلایه دارند گفت :کمیت و کیفیت نان باید به شدت مورد توجه قرار گیرد.

محمد علی ایمانی با بیان اینکه تنظیم بازار و موضوع نان از مهمترین دغدغه های مردم و مسئولین است گفت:به هیچ عنوان نباید مردم در این دو حوزه با مشکل مواجه شوند خصوصا در زمینه تامین کالای اساسی با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال.

ایمانی با تاکید بر اینکه در بحث کمیت آرد یک گرم نباید کم فروشی یا خارج از شبکه توزیع شود گفت:در حوزه کیفیت نان نیز باید با تشدید نظارت و اطلاع رسانی دقیق و به موقع زمان پخت و سایر مباحث کیفیت نان به شدت مورد توجه و تاکید قرار گیرد.

فرماندار شهرستان خوسف با بیان اینکه تعطیلی بدون مجوز نانوایی ها به هیچ عنوان مورد پذیرش نیست تصریح کرد:با توجه به هزینه بالایی که دولت در زمینه آرد و نان به انجام می رسد نارضایتی در جامعه به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. ایمانی با تاکید بر رعایت نکات و موارد بهداشتی در نانوایی ها گفت :این مهم نیز باید در سطح نانوایی های شهرستان به طور جد مورد توجه قرار گیرد.

 

 

 

فرماندار شهرستان خوسف :

حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، مسئولیتِ مسئولان را بیشتر کرد

فرماندار شهرستان خوسف ضمن تبریک ایام و تشکر از حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲بهمن ماه گفت: حضور عمیق و معنادار مردم در سراسر کشور و بویژه شهرستان خوسف برغم مشکلات و تنگناها ، جای شکرگزاری دارد و بر مسئولیت ، مسئولان می افزاید.

محمد علی ایمانی با اشاره به دغدغه های اقتصادی ، یکی از فعالیت های مهم اقتصادی را بستر سازی برای اشتغال دانسته و اظهار داشت : یکی از مکانیزم های ایجاد اشتغال جذب اعتبارات است و باید به گونه ای تدبیر شود که سهمیه شهرستان به طور کامل جذب و علاوه بر آن سهمیه مازاد سایر شهرستان ها نیز جذب گردد.

مقام عالی دولت در شهرستان با اشاره به ظرفیت های مختلف شهرستان ، شکوفایی این ظرفیت ها را سبب رفع مشکلات شهرستان خوسف و سایر شهرستان ها دانست و با تأکید بر رصد ، پایش و نظارت بر صرف تسهیلات در محل تعیین شده ،گفت : چنانچه اعتبارات در محل تعیین شده مصرف شوند ، سبب رونق اقتصادی می شود ، این در حالیست که صرف اعتبار آن در بخشی غیر از محل مورد نظر سبب مشکلات اقتصادی خواهد شد.

فرماندار شهرستان خوسف در پایان بر استفاده حداکثری از اعتبارات و ظرفیت های شهرستان در جهت تولید ، ایجاد اشتغال پایدار ،درآمدزایی و ایجاد ارزش افزوده با استفاده از ظرفیت های موجود تاکید کرد و خواستار تأمین نیازمندی های شهرستان از واحد‌های تولیدی داخل شهرستان شد.

 

 

 

 

 

 

 

اقامتگاه بومگردی باباکریم شهر ارسک افتتاح شد

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه گفت: اقامتگاه بومگردی باباکریم شهر ارسک با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی و فرماندار شهرستان بشرویه افتتاح شد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، سیدامیر سلیمانی رباطی با اختصاص ۳ میلیارد ریال تسهیلات بانکی و سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد ریالی بخش خصوصی این بنا مرمت و تجهیز و در قالب اقامتگاه بومگردی افتتاح شد.
مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه افزود: این بنا متعلق به دوره صفویه است که بر اساس الگوهای معماری بومی رایج در معماری شرق کشور ساخته شده است.
سلیمانی در خصوص بافت تاریخی شهر ارسک گفت: بر اساس شواهد و مدارک تاریخی اشاراتی از حافظ ابرو مورخ قرن نهم هجری قمری به ارسک در کتابش دیده می‌شود که تاریخ شکل‌گیری این شهر را نشان می‌دهد.

 

اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در” فردوس”/۴

جانشین انتظامی شهرستان”فرد وس “از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در این شهرستان خبر داد و گفت: در این طرح ۸ نفر معتاد متجاهر دستگیر شدند. به گزارش امروز خراسان جنوبی ، سرهنگ”جواد بلوکیان” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان فردوس به منظور پاکسازی نقاط آلوده و مقابله با خرده فروشان و معتادان موادمخدر، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در مناطق آلوده و جرم‌ خیز را اجرایی کردند.

وی بیان داشت: مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده میدانی مناطق آلوده و جرم خیز را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی محل های شناسایی شده را بازرسی کردند.

جانشین انتظامی شهرستان فردوس افزود: مأموران در این عملیات ۷ پاتوق شناسایی شده را بازرسی کردند و تعداد ۸ معتاد متجاهر را دستگیر و یک باب منزل مسکونی که محل تجمع و استعمال معتادان بود را با دستور مقام قضائی پلمپ کردند.

سرهنگ بلوکیان با اشاره به این که اجرای این طرح، موجب رضایتمندی شهروندان و همچنین تقدیر و تشکر آنان را به همراه داشته است؛ تصریح کرد: متهمان دستگیر شده با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

ذخیره اطلاعات بانکی در گوشی شخصی کار دست شاکی داد/۴

 

رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی از کشف پرونده‌ای که فردی به اطلاعات حساب بانکی شاکی دسترسی پیدا کرده بود و به صورت ناشناس اقدام به خرید اینترنتی می‌‌کرد، خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ الوانی، رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی، اظهار داشت: مردی میانسال به پلیس فتا یکی از شهرستان‌های تابعه مراجعه و با ارائه شکوائیه اعلام کرد از مدتی قبل فردی ناشناس به صورت دوره‌ای از حساب اینجانب اقدام به برداشت پول می‌کند و با توجه به اینکه خودم از مدت‌ها قبل خرید نداشته‌ام و کارت بانکی‌ام نیز در اختیار کسی نبوده است، خواهان رسیدگی هستم.

وی افزود: با بررسی کارشناسان پلیس فتا مشخص‌ شد که فردی که به صورت غیر‌مجاز از حساب شاکی پول برداشت می‌کند، یکی از بستگان وی است که از مدتی قبل از آنجایی که شاکی اطلاعات حساب بانکی خودش را در گوشی شخصی نگهداری می‌کرده‌، به این اطلاعات دسترسی پیدا کرده و اقدام به خرید اینترنتی می‌‌کند و از این طریق حساب شاکی را خالی کرده است، در ادامه متهم با هماهنگی مقام قضایی به پلیس فتا احضار شد.

رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی ادامه داد: متهم در ابتدا منکر بزه ارتکابی شد، ولی پس از مواجهه با مدارک و مستندات احصاء شده توسط کارشناسان این پلیس به‌ ناچار لب به اعتراف گشود و بزه انتسابی را پذیرفت و پرونده برای سیر مراحل قضایی به دادسرا ارسال شد.

الوانی خاطر‌نشان کرد: کاربران اطلاعات حساب بانکی خودشان را به‌هیچ‌ عنوان در گوشی شخصی نگهداری نکنند، چرا که این اطلاعات چنانچه در اختیار سایر افراد قرار گیرد، آنان می‌توانند حساب بانکی فرد را خالی‌کرده و برای وی مشکلات عدیده‌ای به وجود آورند.

رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی گفت: سایت پلیس فتا به آدرس الکترونیکی www.cyberpolice.ir آماده دریافت گزارش‌های مردمی بوده و کاربران گرامی می‌توانند آخرین اخبار ،حوادث و رویداد‌های سایبری را از این سایت دریافت کنند و همچنین شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ مربوط به مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان در سراسر کشور است.

 

کشف بیش از ۳۰ میلیارد ریال محموله قاچاق در خراسان جنوبی /۴

 

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی از اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و سوخت خبر داد و گفت: ماموران در این طرح ۳۶ دستگاه خودرو حامل سوخت و انواع کالای قاچاق به ارزش ۳۰ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار” ناصر فرشید ” در تشریح این خبر اظهار داشت: مأموران انتظامی استان خراسان جنوبی در پی رصد اطلاعاتی و شناسایی محل های عبور قاچاقچیان و دپوی سوخت و کالا ، پیگیری موضوع را در دستور کار قرار دادند.

وی بیان داشت: مأموران انتظامی با انجام ایست و بازرسی های مقطعی و کنترل محورهای مواصلاتی استان به ۳۶ دستگاه خودرو مشکوک شدند و آنها را جهت بررسی بیشترمتوقف کردند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: ماموران انتظامی در اجرای این طرح مقدار ۶۶ هزار لیتر سوخت قاچاق خارج از شبکه توزیع فرآورده های نفتی و انواع لوازم خانگی و پوشاک خارجی قاچاق کشف کردند.

سردار فرشید با بیان اینکه ارزش ریالی محموله های قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۳۰ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال برآورد شده است؛ تصریح کرد: ماموران در اجرای این طرح ۳۶ خودرو توقیف و ۳۹ متهم نیز دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

این مقام ارشد انتظامی خاطرنشان کرد: پلیس با اقتدار کامل در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و سوخت در چهارچوب قانون با بر هم زنندگان نظم و امنیت، قاطعانه و بدون اغماض برخورد خواهد کرد.

 

 

مدیر ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی اعلام کرد:
مساجد بین راهی بدون متولی/ کمبود نمازخانه در منطقه دیگ رستم
حجت الاسلام کمیلی با بیان اینکه مساجد بین راهی استان متولی دقیقی ندارند، گفت: متأسفانه به علت نبود متولی مشخص در برخی مساجد بین راهی، خدمات مطلوب و کیفی مناسبی به مسافران ارائه نمی شود.

حجت الاسلام حسین کمیلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی تعداد مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی استان را ۲۳ باب اعلام کرد و گفت: در خراسان جنوبی علاوه بر مجتمع های رفاهی، ۲۲ نمازخانه و مسجد بین راهی و ۱۶ سکوی نماز وجود دارد.

مدیر ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی با بیان اینکه از نظر کمی، تعداد نمازخانه های بین راهی مطلوب است، افزود: در استان در مجموع ۶۱ نمازخانه بین راهی، مسجد و سکوی اقامه نماز مسافران وجود دارد؛ از نظر کمی مشکلی وجود ندارد و فقط در منطقه دیگ رستم مشکل کمبود مسجد و فضا برای اقامه نماز محسوس است.

وی کیفیت مجتمع های بین راهی را مطلوب دانست و افزود: ۹ نمازخانه آستان قدس با کیفیت و امکانات بهداشتی مطلوب در جاده های استان فعالیت دارد.

کمیلی با بیان اینکه مساجد بین راهی استان متولی دقیقی ندارند، یادآور شد: متأسفانه به علت نبود متولی مشخص در برخی مساجد بین راهی خدمات مطلوب و کیفی مناسبی به مسافران ارائه نمی شود.

وی در ادامه با اشاره به این مهم که در جمهوری اسلامی باید ادارات اسلامی باشند، گفت: در تمام دستگاه‌های اجرایی استان که قابلیت اقامه نماز را دارند، نماز اقامه می شود؛ در مرکز استان نیز در ادارات با بیش از ۱۰ نفر نیرو، نماز جماعت اقامه می شود و تنها دو اداره کل نمازخانه خوب و با کیفیتی ندارند.

وی درخصوص نامگذاری نمازخانه ادارات به نام شهدا ادامه داد: با پیگیری های صورت گرفته این مهم محقق شده است و در حال حاضر بیشتر نمازخانه ادارات با نام شهدای همان اداره نامگذاری شده اند.

مدیر ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی در خصوص مشکل تأمین امام جماعت برای اقامه نماز در ادارات افزود: در مرکز استان مشکلی در این زمینه وجود ندارد و فقط در برخی شهرستان ها این مشکل مشهود است.

حجت الاسلام کمیلی در ادامه به دستور وزیر آموزش و پرورش مبنی بر تعطیلی مدارس در زمان اذان برای اقامه نماز اشاره کرد و  اظهار داشت: متأسفانه با این وجود، به علت کمبود فضای مناسب برای اقامه نماز در مدارس، مشکلات در این زمینه محسوس است.

وی نبود فضای مناسب برای نمازخانه مدارس را ضعیف دانست و با بیان اینکه اصل تربیت اقامه نماز است، گفت: تعلیم باید به همراه تربیت باشد که متأسفانه به مقوله تربیت مانند آموزش بها داده نمی شود.

کمیلی به اجرای طرح امین در مدارس اشاره کرد و یادآور شد: با اجرای این طرح و عضویت ۷۰۰ طلبه در این طرح، می توان از این تعداد روحانی در اقامه نماز در مدارس بهره برد و در صورت درخواست مدارس، مشکل تأمین امام جماعت در مدارس قابل حل شدن است.

مدیر ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی ضمن انتقاد از عدم استقبال مدیران مدارس برای اقامه نماز، گفت: در صورت درخواست مدیران مدارس بر اساس یک طرح ارائه شده، می توان از روحانیت ادارات یک روز در هفته برای اقامه نماز در مدارس بهره برد.

به گفته حجت الاسلام کمیلی در صورت دغدغه مند بودن مدیران مدارس مشکل اقامه نماز در مدارس وجود ندارد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*