اخبار خراسان جنوبی

فرمانده مرزبانی فراجا:

در چند ماه اخیر حدود سه هزار سلاح جنگی در کشور کشف شده است

سردار احمدعلی گودرزی گفت: در چند ماه گذشته، ۴۸۰ هزار انواع فشنگ جنگی و حدود ۳ هزار سلاح جنگی کشف کرده‌ایم که بی‌سابقه بود.

 

سردار احمدعلی گودرزی، فرمانده مرزبانی فراجا امروز در فرماندهی مرزبانی استان گیلان ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت ام‌البنین (س) اظهار داشت: مرز‌های کشور امروز با جانفشانی سربازان، درجه‌داران و افسران آموزش‌دیده ایثارگر و فداکار مرزبانی از امنیت پایداری برخوردار بوده و این امنیت رو به رشد است.

او با اشاره به جنگ ترکیبی تمام عیار بیگانگان و نظام سلطه علیه امنیت کشور در طول چند ماهه گذشته بیان کرد: حجم کشفیات سلاح‌های جنگی در چند ماه اخیر در کشور بی‌سابقه بوده به‌طوری‌که در این مدت فقط ۴۸۰ هزار انواع فشنگ جنگی و حدود ۳ هزار سلاح جنگی کشف کرده‌ایم که نشان می‌دهد مرزبانی به وظایف ذاتی و انقلابی خود با تعهد کامل عمل کرده و با ایجاد ساز و کار‌های لازم در حال حفاظت و حراست از مرز‌های کشور است.

سردار گودرزی با بیان اینکه در تمامی مرز‌های کشور، دیپلماسی بسیار فعال، پویا و ارتباط موثری با همه همسایگان داریم تصریح کرد: متاسفانه در حوزه مواد مخدر صنعتی، ظرف یک یا دو ماه گذشته فقط ۱۴ تن انواع مواد مخدر صنعتی در مرز‌های جنوب شرق کشور کشف شده که نشان‌دهنده افزایش کشفیات مواد مخدر صنعتی است.

او با اشاره به هوشمندسازی سیستم‌ها و تجهیزات مرزبانی بیان کرد: در راستای حفظ منافع ملی کشور در دریای شمال و جنوب، هماهنگی‌ها با نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اوج خود قرار دارد و در حال حفاظت و حراست از منافع ملی کشورمان هستیم.

سردار گودرزی با بیان اینکه شناور‌های پیشرفته و نیمه‌سنگینی برای نگهبانی و حفاظت تا عمق دریا در اختیار دریابانی استان‌های شمالی و جنوبی قرار دارد افزود: در حوزه نظم‌بخشی در عرصه دریا نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و با مبادی ذی‌ربط کشور برای تسهیل خدمات‌دهی به مردم هماهنگی کردیم و سامانه‌های الکترونیکی و اوپتیکی در مرز‌ها ایجاد شده است.

او خاطرنشان کرد: همه کسانی که برای اقدامات صیادی، تفریحی و اقتصادی قصد ورود به دریا را دارند امروز می‌توانند مدارک خود را به صورت الکترونیکی ارسال کنند و از مراجعه به دریابانی خودداری کنند.

فرمانده مرزبانی فراجا با اشاره به استفاده مرزبانی از دوربین‌های پیشرفته‌ای که با دستان توانای جوانان کشور ساخته شده است گفت: سامانه‌های بیومتریک نیز برای شناسایی اتباع خارجی که وارد کشورمان می‌شوند فعال بوده و اقدامات کنترلی لازم صورت می‌گیرد.

آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز چند فرد حقیقی و حقوقی در ایران را به بهانه‌ای واهی تحریم کرد.

آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کردبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد اسامی هفت شخصیت حقیقی دیگر را به فهرست تحریم‌های خود علیه ایران اضافه کرده است.

ارتباط با صنایع هوایی قدس و سازمان صنایع هوا-فضا بهانه تحریمی این افراد بوده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفته ۶ فرد مرتبط با «صنایع هوایی قدس» که جزء شرکت‌های کلیدی سازنده پهپاد‌های ایرانی است را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

آمریکا مدعی شده جمهوری اسلامی ایران پهپاد‌های ساخت این شرکت را برای استفاده روسیه از آن‌ها در جنگ اوکراین به مسکو عرضه کرده است.

طبق اعلام خزانه‌داری آمریکا، این وزارتخانه علاوه بر این، تحریم‌های پیشین خود علیه «صنایع هوایی قدس» را گسترده‌تر کرده تا یکی از شرکت‌های تابعه آن به نام «شرکت صنایع طراحی و ساخت هواپیما‌های سبک» نیز مشمول نهاد‌ها و افراد مندرج در فهرست SDN شود.

نهاد آمریکایی مضاف بر این، گفته مدیر «سازمان صنایع هوا-فضای ایران» که سازمانی کلیدی با وظیفه نظارت بر برنامه‌های موشک‌های بالیستیک ایران است نیز در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است.

در این باره، ژانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته آمریکا «فوراْ علیه افراد و سازمان‌های حامی برنامه‌های پهپادی و موشکی ایران اقدام خواهد کرد.»

او همچنین گفته واشنگتن از تمامی ابزار‌هایی که در اختیار دارد برای جلوگیری از دسترسی روسیه به سلاح‌های لازم در جنگ اوکراین استفاده خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این بار‌ها ادعا‌های اوکراین و کشور‌های غربی درباره ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را تکذیب کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد اسامی هفت شخصیت حقیقی دیگر را به فهرست تحریم‌های خود علیه ایران اضافه کرده است.

ارتباط با صنایع هوایی قدس و سازمان صنایع هوا-فضا بهانه تحریمی این افراد بوده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفته ۶ فرد مرتبط با «صنایع هوایی قدس» ک جزو شرکت‌های کلیدی سازنده پهپاد‌های ایرانی است را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

آمریکا مدعی شده جمهوری اسلامی ایران پهپاد‌های ساخت این شرکت را برای استفاده روسیه از آن‌ها در جنگ اوکراین به مسکو عرضه کرده است.

طبق اعلام خزانه‌داری آمریکا، این وزارتخانه علاوه بر این، تحریم‌های پیشین خود علیه «صنایع هوایی قدس» را گسترده‌تر کرده تا یکی از شرکت‌های تابعه آن به نام «شرکت صنایع طراحی و ساخت هواپیما‌های سبک» نیز مشمول نهاد‌ها و افراد مندرج در فهرست SDN شود.

نهاد آمریکایی مضاف بر این، گفته مدیر «سازمان صنایع هوا-فضای ایران» که سازمانی کلیدی با وظیفه نظارت بر برنامه‌های موشک‌های بالیستیک ایران است نیز در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است.

در همین ارتباط، ژانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته آمریکا «فوراْ علیه افراد و سازمان‌های حامی برنامه‌های پهپادی و موشکی ایران اقدام خواهد کرد.»

او همچنین گفته واشنگتن از تمامی ابزار‌هایی که در اختیار دارد برای جلوگیری از دسترسی روسیه به سلاح‌های لازم در جنگ اوکراین استفاده خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این بار‌ها ادعا‌های اوکراین و کشور‌های غربی درباره ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را تکذیب کرده است.

 

 

 

رشد ۱۵ درصدی تراکنش‌های بانکی نسبت به پارسال

سخنگوی بانک مرکزی اعلام کرده است که طبق آمار‌ها در ۹ ماهه امسال میزان تراکنش‌ها در شبکه شاپرک به ۶۹ میلیارد تراکنش رسیده است که این رقم نسبت به پارسال ۱۵ درصد رشد را تجربه کرده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ‏ شرکت شاپرک در آمار ۹ ماهه خود آمار تراکنش‌های خود را منتشر کرده است. در این آمار‌ها آمده است که سال گذشته میزان تراکنش‌های بانکی طی ۹ ماهه  ۵۸ میلیارد تراکنش و میزان تراکنش‌ها طی ۹ ماهه اول امسال ۶۹ میلیارد تراکنش بوده است که نسبت به پارسال ۱۵ درصد رشد را تجربه کرده است. سالانه حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان، فقط در سامانه‌های بین بانکی جا به جا می‌شود.

جدول زیر آمار تراکنش‌های بانکی در آبان و آذر ۱۴۰۱ را نشان می‌دهد.

 

شبکه پرداخت الکترونیک کارتی سه خدمت “خرید کالا و خدمات”، “پرداخت قبض و خرید شارژ” و “مانده گیری ” را به جامعه ارائه می کند. در آذر ۱۴۰۱، ۴۰/۸۹ درصد خدمات ارائه شده توسط شبکه شاپرک از نوع خدمت “خرید کاال و خدمات ” بوده که با توجه به شکل ۲–۶ نسبت به ماه گذشته این سهم کاهش ۱۷/۰ -درصدی داشته است. همانگونه که مشاهده میگردد، خدمت “مانده گیری” با ۴۳/۴ درصد سهم، کمترین سهم از کل خدمات در بین خدمات ارائه شده داشته است.

اطلاعات مربوط به تعداد تراکنش‌های موفق و ناموفق کسب و کار‌ها در کل شبکه شاپرک نشان می‌دهد که این بررسی حکایت از سهم ۸۳/۹۲ درصدی تراکنش‌های موفق و ۱۷/۷ درصدی خطا‌های رخ داده در آذر ۱۴۰۱ دارد.

 

توئیتر هک شد/ فروش اطلاعات میلیون‌ها کاربر به ۲ دلار!

هکرها آدرس ایمیل بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر توئیتر را ربودند و آ‌ن‌ها را به یک انجمن هک آنلاین ارسال کردند.

 

بنیانگذاران شرکت نظارت بر امنیت سایبری هادسون راک از سرقت اطلاعات ایمیل ۲۰۰ میلیون کاربر توئیتر خبر دادند.

آلون گال محقق امنیتی در شبکه اجتماعی لینکدین نوشت: این نقض متأسفانه منجر به هک شدن، فیشینگ هدفمند و داکسینگ خواهد شد. او هک توئیتر را یکی از مهم‌ترین افشای اطلاعاتی که تا به حال دیده، نامید.

توئیتر در مورد این گزارش که گال برای اولین بار در ۲۴ دسامبر (۳ دی) در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد، اظهار نظری نکرده و از آن تاریخ تاکنون به سوالات مربوط به نقض پاسخ نداده است. مشخص نیست توئیتر چه اقدامی برای بررسی یا اصلاح این موضوع انجام داده است.

روز پنجشنبه تصاویری از انجمن هکر‌ها جایی که داده‌ها در آن منتشر شد، به صورت آنلاین منتشر شده است. خبرگزاری رویترز اعلام کرده که نمی‌تواند به طور مستقل تأیید کند که داده‌های انجمن معتبر هستند و از توئیتر آمده‌اند.

تروی هانت خالق سایت اعلان نقض (Have I Been Pwned) که داده‌های لو رفته را مشاهده کرده است در توئیتر گفت که به نظر می‌رسد حادثه اتفاق افتاده تقریباً همان چیزی است که توصیف شده است.

هیچ سرنخی از هویت یا مکان هکر یا هکر‌های پشت این نفوذ وجود ندارد. این هک ممکن است در اوایل سال ۲۰۲۱ اتفاق افتاده باشد، قبل از اینکه ایلان ماسک مالکیت شرکت را در سال گذشته به دست آورد.

ادعا‌ها در مورد اندازه و دامنه نقض ابتدا با آمار اولیه در اوایل دی متفاوت بود که گفته می‌شد ۴۰۰ میلیون آدرس ایمیل و شماره تلفن به سرقت رفته است.

این نقض جدی در توئیتر مورد توجه قانونگذاران در هر دو سوی اقیانوس اطلس واقع شده است. کمیسیون حفاظت از داده‌ها در ایرلند جایی که مقر اروپایی توئیتر واقع است و کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده، شرکت تحت مالکیت ماسک را به ترتیب برای رعایت قوانین حفاظت از داده‌های اروپا و دستور رضایت ایالات متحده تحت نظر دارند.

 

 

اجرای طرح مسجد، مدرسه، منزل در ۷ مسجد شهرستان بیرجند

اجرای طرح مسجد، مدرسه، منزل در ۷ مسجد شهرستان بیرجند
سرپرست ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی از اجرای طرح «مسجد، مدرسه، منزل» در هفت مسجد شهرستان بیرجند و با همکاری کانون‌های فرهنگی هنری این مساجد و با حمایت و تامین اعتبار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، حجت الاسلام علی محقی گفت: طرح «مسجد، مدرسه، منزل» در هفت مسجد بیرجند با همکاری اداره آموزش و پرورش شهرستان، حوزه علمیه،مرکز رسیدگی به امور مساجد، بسیج محلات و سازمان تبلیغات اجرا می شود.
سرپرست ستاد کانون‌های مساجد خراسان جنوبی با بیان اینکه سه عنصر رشد و تکامل انسان «مدرسه، مسجد و خانواده» هستند، افزود: این عناصر در رشد استعدادها و تربیت نوجوان و جوان امروزی بسیار مؤثر بوده و نقش به سزایی در کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه دارد.
وی با اشاره به اینکه همگرایی نهادهای تربیتی به شکل مناسب و شایسته می تواند در اثربخشی فعالیت‌ها بر مخاطبان مؤثر باشد، گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مسجد با محوریت امام جماعت و همراهی و همکاری مراکز آموزش و تربیتی محله به ویژه مدارس همجوار و پیرامون مساجد می توانند با شبکه سازی و جریان سازی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی و فعالان فرهنگی، اجتماعی محله گامی مؤثر برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و جذب جوانان و نوجوانان به مساجد بردارند.
محقی ادامه داد: آز آنجایی که در یک جامعه اسلامی باید نوجوانان و جوانان از نگرشی مثبت و خوشایند نسبت به اماکن مقدس همچون مساجد برخوردار باشند، مساجد باید احساسات، خاطره‌های زیبا و به یاد ماندنی را برای جوانان با اجرای برنامه‌های جذاب تداعی کنند.
وی خاطرنشان کرد: طرح مسجد، مدرسه، منزل بستری را فراهم می کند تا دانش آموزان و والدین با فضای معنوی مسجد بیشتر ارتباط داشته و از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری کانون مسجد و فضای آموزشی مسجد در جهت تحقق اهداف آموزشی بهره برداری مفید صورت پذیرد.
سرپرست ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی درخصوص اسامی مساجد و مدارس مجری طرح در گام نخست گفت: مسجد محمد رسول الله(ص) مدرسه الهام خاکشور، مسجد باقرالعلوم(ع) مدرسه مرحوم خطایی، مسجد آل رسول(ص) مدرسه شاه پری ناصح، مسجد خاتم النبین(ص) مهرشهر مدارس شهیدین قاسمی و ایران، مسجد امام رضا(ع) حاجی آباد مدرسه شهید حاجی آبادی و شقایق گل محمدی، مسجد امام هادی(ع) بلوار شعبانیه مدرسه ثامن الائمه(ع)، مسجد جامع صاحب الزمان عج مهر شهر مدارس دکتر غفرانی و دانش مجری این طرح در مرحله اول هستند.
وی در خصوص اهداف اجرای این طرح بیان کرد: ایمن سازی جوانان و نوجوانان در برابر آلودگی های اخلاقی- عقیدتی جامعه، مقابله با تبلیغات دشمن در عرصه‌های جهانی برای فاسد کردن نسل جوان، تامین نیاز نسل جوان به پناهگاهی امن و مطمئن که در تنگناها و تصادمات روانی، عاطفی و حتی اجتماعی بدان تمسک جوید، تلاش در راستای توسعه آگاهی های دینی و وظایف مکلفین، مسجد به عنوان اصلی ترین پایگاه اسلامی در تربیت، آموزش و انتقال مفاهیم بلند دینی، مهم‌ترین عوامل رشد و ترقی هر پدیده‌ای، شناسایی آسیب‌های آن و رفع آن‌ها برای تداوم حیات آن پدیده است، صیانت از خانواده و مورد هجوم قرار گرفته شدن بنیان خانواده، پیشگیری از آسیب های اجتماعی با جذب حداکثری به مسجد به عنوان یک نهاد دینی، پیوند نهاد مسجد، مدرسه و خانواده، جذب حداکثری نوجوانان و جوانان به مساجد و ایجاد نشاط و ارتقای سطح مهارت های اجتماعی از مهمترین اهدف اجرای این طرح است.
محقی با بیان اینکه بر اساس این طرح دانش آموزان مقطع دوم ابتدایی ساعات آموزشی یک روز از روزهای هفته را در مسجد نزدیک مدرسه خود حضور می یابند، خاطرنشان کرد: در ساعات حضور دانش آموزان در مساجد برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری، ورزشی، آموزشی متناسب با سن دانش آموزان برگزار می‌شود و برای دانش آموزان یک روز با خاطرات خوب برجا می‌ماند.
گفتنی است اجرای این طرح با حمایت و تامین اعتبار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی برگزار می شود.
اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در شهرستان”بشرویه”
فرمانده انتظامی”بشرویه” از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و پاکسازی نقاط آلوده در این شهرستان خبر داد و گفت: مأموران در این طرح ۱۰ خرده فروش مواد مخدر را دستگیر کردند. به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”نصر الله طاهری” اظهار داشت: مأموران انتظامی بشرویه در راستای ایجاد امنیت پایدار در سطح این شهرستان که باعث نارضایتی شهروندان شده بود، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و پاکسازی نقاط آلوده را اجرایی کردند. وی افزود: مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی، پاتوق خرده فروشان را در سطح شهرستان بشرویه شناسایی کردند و با هماهنگی مقام قضائی در یک عملیات ضربتی وارد پاتوق خرده فروشان شدند. فرمانده انتظامی شهرستان بشرویه بیان داشت: مأموران در بازرسی از پاتوق های شناسایی شده ۵۰۰ گرم انواع مواد مخدر و ۱۰ نفر خرده فروش مواد مخدر را دستگیر کردند که با تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند. سرهنگ طاهری با اشاره به این که اجرای این طرح، موجب رضایتمندی شهروندان و همچنین تقدیر و تشکر آنان را به همراه داشته است؛ تصریح کرد: طرح ارتقاء امنیت اجتماعی همچون گذشته در دستور کار پلیس قرار دارد و از شهروندان خواست در صورت مشاهده از فعالیت مشکوک به ویژه در زمینه توزیع انواع مواد مخدر، مراتب را به مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اعلام کنند.
اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و دستگیری ۴ سارق و یک مالخر در”بشرویه”
فرمانده انتظامی شهرستان”بشرویه” از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی با محوریت مبارزه با سارقان در این شهرستان خبر داد. به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ” نصر الله طاهری” در تشریح این خبراظهار داشت: با وقوع چند فقره سرقت در سطح شهرستان بشرویه و ایجاد جو نارضایتی برای شهروندان، طرح مبارزه با دستگیری سارقان در این شهرستان اجرایی شد. وی افزود: ماموران انتظامی شهرستان بشرویه با انجام اقدامات فنی و تخصصی پلیسی ۴ نفر سارق و یک نفر مالخر را شناسایی و در چند عملیات ضربتی متهمان را دستگیر کردند. فرمانده انتظامی شهرستان بشرویه بیان داشت: سارقان دستگیر شده در بازجویی های پلیسی به ۳ فقره سرقت اماکن خصوصی خوداعتراف کردند و متهمان به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند. سرهنگ طاهری در پایان تصریح کرد: با توجه به ابلاغ پیامهای حضوری و تلفنی مردم بابت تقدیر از اقدامات پلیس و در جهت رضایت مردمی؛ طرح های اقتداری همچنان در دستور کار پلیس بوده و کماکان از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به صورت شبانه روزی آماده دریافت اخبار و گزارش های مردمی در جهت برخورد با مجرمان هستیم.
قاتلی که پس از ۲ ماه دستگیر شد
رئیس پلیس آگاهی استان از کشف پرونده قتل شهروند ۲۹ ساله بیرجندی و دستگیری قاتل و همدست وی پس از ۲ ماه خبر داد. به گزارش به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”کاظم صادقی” در تشریح این خبر اظهار داشت: با اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰مبنی بر فقدانی مردی ۲۹ ساله بیرجندی، بلافاصله کارآگاهان پلیس آگاهی استان خراسان جنوبی بررسی موضوع را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند. وی افزود: کاراگاهان پلیس آگاهی استان خراسان جنوبی با انجام اقدامات تخصصی پلیسی مشخص شد فرد مفقود شده توسط شخص یا اشخاصی به قتل رسیده است. رئیس پلیس آگاهی استان خراسان جنوبی با بیان این که مأموران با انجام تحقیقات میدانی و اقدامات پیچیده اطلاعاتی و پلیسی، متهم مورد نظر را شناسایی کردند؛ تصریح کرد: کاراگاهان پلیس سرنخ هایی از محل اختفاء متهم به دست آورده که در نهایت مخفیگاه متهم را شناسایی کردند و در یک عملیاتی غافلگیرانه وی را دستگیر کردند. سرهنگ صادقی خاطرنشان کرد: متهم دستگیر شده ابتدا در بازجویی های پلیسی خود منکر هر گونه جرم و اتهامی شد اما با شواهد و قرائن و سرنخ های موجود به ناچار لب به اعتراف گشود و به قتل مرد جوان ۲۹ ساله با همدستی فردی دیگر اعتراف کرد و انگیزه کار خود را اختلافات شخصی بیان کرد. این مقام انتظامی عنوان داشت: مأموران در ادامه مأموریت همدست قاتل را در یک عملیات دستگیر کردند و متهمان دستگیر شده را به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی کردند.
دستگیری سارق و کشف اموال مسروقه در”سرایان”
فرمانده انتظامی”سرایان” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان یک نفر سارق را دستگیر و ۳ فقره سرقت را کشف کردند. به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ “مهدی شکوهی راد” اظهار داشت: با وقوع چند فقره سرقت منازل در سطح شهرستان سرایان، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت. وی افزود: ماموران”کلانتری ۱۱ قائم” و پلیس آگاهی شهرستان سرایان با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی، یک نفر سارق را در این خصوص شناسایی و تحت تعقیب قرار دادند و پس از هماهنگی با مقام قضائی در عملیاتی غافلگیرانه وی را در مخفیگاهش دستگیر کردند. فرمانده انتظامی شهرستان سرایان بیان داشت: متهم ابتدا در اظهارات خود منکر هرگونه جرم و اتهامی شد اما با روبه رو شدن شواهد موجود و اقلام سرقتی کشف شده از نامبرده، به ناچار لب به اعتراف گشوده و به ۳ فقره سرقت اعتراف کرد. سرهنگ شکوهی راد ضمن اعلام این که ارزش اموال سرقتی کشف شده ۸ میلیارد ریال بوده است، تصریح کرد: متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.
کشف ۵ فقره سرقت و ۶ نفر دستگیری سارق
فرمانده انتظامی شهرستان”زیرکوه” از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی با محوریت مبارزه با سارقان در شهرستان خبر داد. به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ “هادی سلمانی” در تشریح این خبراظهار داشت: با وقوع چند فقره سرقت در سطح شهرستان زیرکوه و ایجاد جو نارضایتی برای شهروندان، طرح مبارزه با دستگیری سارقان در این شهرستان اجرایی شد. وی افزود: ماموران انتظامی شهرستان زیرکوه با انجام اقدامات فنی و تخصصی پلیسی ۶ نفر سارق را شناسایی و در چند عملیات ضربتی سارقان را دستگیر کردند. فرمانده انتظامی شهرستان زیرکوه بیان داشت: سارقان دستگیر شده در بازجویی های پلیسی به ۵ فقره سرقت اعتراف کردند و متهمان به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند. سرهنگ سلمانی در پایان تصریح کرد: با توجه به ابلاغ پیامهای حضوری و تلفنی مردم بابت تقدیر از اقدامات پلیس و در جهت رضایت مردمی؛ طرح های اقتداری همچنان در دستور کار پلیس بوده و کماکان از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به صورت شبانه روزی آماده دریافت اخبار و گزارش های مردمی در جهت برخورد با مجرمان هستیم.
کشف ۵ فقره سرقت و ۶ نفر دستگیری سارق
فرمانده انتظامی شهرستان”زیرکوه” از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی با محوریت مبارزه با سارقان در شهرستان خبر داد. به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ “هادی سلمانی” در تشریح این خبراظهار داشت: با وقوع چند فقره سرقت در سطح شهرستان زیرکوه و ایجاد جو نارضایتی برای شهروندان، طرح مبارزه با دستگیری سارقان در این شهرستان اجرایی شد. وی افزود: ماموران انتظامی شهرستان زیرکوه با انجام اقدامات فنی و تخصصی پلیسی ۶ نفر سارق را شناسایی و در چند عملیات ضربتی سارقان را دستگیر کردند. فرمانده انتظامی شهرستان زیرکوه بیان داشت: سارقان دستگیر شده در بازجویی های پلیسی به ۵ فقره سرقت اعتراف کردند و متهمان به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند. سرهنگ سلمانی در پایان تصریح کرد: با توجه به ابلاغ پیامهای حضوری و تلفنی مردم بابت تقدیر از اقدامات پلیس و در جهت رضایت مردمی؛ طرح های اقتداری همچنان در دستور کار پلیس بوده و کماکان از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به صورت شبانه روزی آماده دریافت اخبار و گزارش های مردمی در جهت برخورد با مجرمان هستیم.
اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در شهرستان “زیرکوه”
فرمانده انتظامی شهرستان”زیرکوه ” از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و دستگیری ۵ نفرخرده فروش در این شهرستان خبر داد. به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”هادی سلمانی” در تشریح این خبر اظهار داشت: در راستای برخورد و مقابله با هنجارشکنان، به ویژه فروشندگان و مصرف کنندگان مواد مخدر، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در شهرستان زیرکوه به اجرا در آمد. وی بیان داشت: مأموران پلیس با انجام تحقیقات گسترده و بررسی های میدانی نقاط جرم خیز را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی وارد پاتوق ها و مخفیگاه های متهمان شدند و در بازرسی از محل ها مقادیری انواع مواد مخدر را کشف کردند. فرمانده انتظامی شهرستان زیرکوه افزود: ماموران انتظامی در این رابطه ۵ خرده فروش موادمخدر را دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.
دستگیری سارق و کشف اموال مسروقه به ارزش بیش از یک میلیارد ریال در”بیرجند”
فرمانده انتظامی”بیرجند” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان یک نفر سارق اماکن خصوصی را دستگیر و ۱۰ فقره سرقت را کشف کردند. به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احمد رضا کارگر” اظهار داشت: با وقوع چند فقره سرقت انبار لوازم یدکی موتور سیکلت در سطح شهرستان بیرجند، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت. وی افزود: ماموران”کلانتری ۱۳ جوادیه” شهرستان بیرجند با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی، یک نفر سارق را در این خصوص شناسایی و تحت تعقیب قرار دادند و پس از هماهنگی با مقام قضائی در عملیاتی غافلگیرانه وی را در مخفیگاهش دستگیر کردند. فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند بیان داشت: متهم ابتدا در اظهارات خود منکر هرگونه جرم و اتهامی شد اما با روبه رو شدن شواهد موجود و اقلام سرقتی کشف شده از نامبرده، به ناچار لب به اعتراف گشوده و به ۱۰ فقره سرقت اعتراف کرد. سرهنگ کارگر ضمن اعلام این که ارزش اموال سرقتی کشف شده یک میلیارد و ۵۰۰ هزار ریال بوده است، تصریح کرد: متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.
فرماندار شهرستان فردوس شب گذشته در برنامه شب‌های زعفرانی در شبکه خاوران خراسان جنوبی حضور پیدا کرد و در خصوص سفر ریاست محترم جمهور به استان و دستاوردهای آن برای شهرستان فردوس مطالبی را عنوان نمود.
فرماندار شهرستان فردوس گفت: در راستای سفر ریاست جمهور به خراسان جنوبی، حضور دو وزیر جهاد کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در شهرستان فردوس شاهد بودیم که برنامه هایی در این سفر انجام و تصمیماتی نیز در جلسه شورای اداری شهرستان گرفته شد. مهدی روشن شب گذشته در برنامه شب های زعفرانی به دستاوردهای سفر رئیس جمهور برای شهرستان فردوس اشاره کرد و افزود: از مهمترین بحث های که پیگیری می شود ، چالش ها و مطالبات به حقی بود که مردم سالها پیگیر آن بودند. وی گفت: بخشی از این مطالبات در موضوع بهداشت و درمان ، بحث ارتقاء دانشکده پیراپزشکی به دانشکده علوم پزشکی بود که با پیگیری های که توسط نماینده شهرستان، استاندار و مسئولین شهرستان و استان انجام شده بود، وزیر جهاد کشاورزی در جلسه شورای اداری فردوس طی صحبت با وزیر بهداشت ، خبر خوش و قول قطعی این ارتقاء را صادر و اعلام کردند که ابلاغ آن به زودی به شهرستان داده خواهد شد. فرماندار شهرستان فردوس بیان کرد: یکی دیگر از مطالباتی که سالهاست در شهرستان پیگیری می شود ، پروژه بزرگ فاضلاب است که نیازمند اعتبار بالایی است که در سفر وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان فردوس اعتبار پیش بینی شده برای این پروژه قطعی شد و به زودی شاهد اجرایی شدن تصفیه خانه فاضلاب در فردوس خواهیم بود. روشن افزود: مهمترین مسأله در منطقه آب است ، که کمک مهمی به صنایع معدنی و فرآوری معدنی می کند و می توان در بحث تامین آب نیز از آن استفاده کرد. وی بیان کرد: موضوعی که در حوزه کشاورزی دغدغه داشتیم ، قنات جهانی بلده بود که در سفر وزیر جهادکشاورزی به شهرستان و در جریان بازدید از مخزن یک میلیون مترمکعبی این قنات که می تواند در بحث تنظیم و تعادل بخشی آب در فصل مورد نیاز کشاورزان مخصوصا زعفران کاران موثر باشد، ۳۰ میلیارد تومان اعتبار تا پایان سال جاری برای تکمیل مخزن و برای اجرای کامل طرح آبخیز تا جالیز که در پایین دست مورد استفاده قرار می گیرد، ۷۰ میلیارد تومان اعتبار در سال ۱۴۰۲ تخصیص داده شد. فرماندار شهرستان فردوس افزود: مجتمع ورزشی کارگران شهر اسلامیه مطالبه دیگری بود که بیش از ۱۵ سال معطل مانده بود، که با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شستا جهت تکمیل پروژه واگذار شد. روشن اضافه کرد: همچنین در حاشیه سفر وزیر جهاد و وزیر تعاون دستورات خوبی را نیز اخذ کردیم که میتوان به ارتقاء درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان فردوس به کلینیک ، تخصیص اعتبار در بحث کانال های آبیاری قنوات، مبارزه با آفات خصوصا کرم گلوگاه انار اشاره کرد. وی همچنین تصریح کرد: در حوزه پژوهش و تحقیق نیز به عنوان یک اولویت که در سفر وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان بررسی شد، پژوهشکده انار این شهرستان از زیر مجموعه وزارت علوم خارج و زیر مجموعه جهاد کشاورزی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. روشن گفت: در خصوص مرکز خدمات جهاد کشاورزی در دهستان خانکوک، مشکلات صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی مثل کارخانه آرد زرین و واحد انارین، نیز دستورات خوبی گرفته شد. فرماندار شهرستان فردوس افزود: در پیگیری های دو هفته اخیر نماینده محترم مردم در مجلس و مسئولین شهرستان دستورات داده شده در حال پیگیری است که امیدواریم به زودی شاهد فعال شدن این واحد های تولیدی باشیم. روشن گفت: گفت از زمان استقرار دولت سیزدهم ، موضوعاتی که بیشتر در شهرستان پیگیری می شد حل مسأله جوانان بود، که مهمترین دغدغه جوانان و سایر اقشار مردم بحث مسکن بود . در شهرستان فردوس پروژه نهضت ملی مسکن با جدیت شروع شد که در این راستا الحاق ۸۵ هکتار زمین، برای دو هزار و ۵۰۰ متقاضی شهر فردوس در دستور کار قرار گرفت و کار ساخت ۴۳۰ واحد شروع شده است. فرماندار شهرستان فردوس تصریح کرد: زیر ساخت های اولیه و آماده سازی معابر در این زمین ها انجام شده که تحولی بزرگ در حوزه مسکن است. روشن با بیان اینکه موضوع شاخص بعدی که در دستور کار قرار دادیم بحث اشتغال است، افزود: یک نهضت سرمایه گذاری در شهرستان در حال شکل گیری است ، بالغ بر ۱۰ طرح بزرگ با اشتغال زایی بالا و عدد اعتباری زیاد در شهرستان در حال سرمایه‌گذاری است. فرماندار شهرستان فردوس گفت: حوزه صنایع نساجی، معادن، استفاده از ظرفیت زعفران منطقه و بورس زعفران ؛ ایجاد سردخانه های مورد نیاز محصولات کشاورزی در حال انجام است و به زودی این سرمایه ها برای اشتغال شهرستان به کار گرفته خواهد شد. روشن افزود: مسأله دیگری که در بحث اشتغال در شهرستان پیگیری میکنیم، طرح « فردوس شهر کار در خانه » در حوزه مشاغل خانگی است، که تا کنون توانسته رسته ها و فروشگاه های مشاغل خانگی در شهرستان را فعال کند و تولید کنندگان فعال در این عرصه را دلگرم کند که هم تولید کوچک خود را در بازار و نمایشگاه بتوانند عرضه کنند و هم زمینه خوبی برای توسعه مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۲ در شهرستان خواهد بود
وی گفت: این اقدامات در کنار برنامه هایی که در سفر ریاست جمهوری انجام شد، نوید بخش این است که یک تحول خوب و بزرگ را در شهرستان شاهد باشیم. فرماندار شهرستان فردوس بیان داشت: نکته ای که باید تاکید کنم، نگاه دولت سیزدهم در جهت تکمیل پروژه های نیمه تمام است که اقدامات خوبی نیز در شهرستان صورت گرفته است. روشن افزود: اعتباری که در این راستا به شهرستان اختصاص پیدا کرده است، بالغ بر یکصد میلیارد تومان برای پروژه های نیمه تمام بود که سالها معطل مانده بود و اکنون برخی با پیشرفت فیزیکی ۸۰ تا ۹۰ درصد در حال انجام بوده و آماده افتتاح هستند. وی بیان کرد: نکته ای که مهم است، اعتقاد دولت برای این است که در کوتاه ترین زمان، دغدغه هایی که مردم داشتند و توقعی که از دولت انقلابی داشتند را محقق کند. فرماندار فردوس در پایان اظهار کرد: امیدواریم در سایر بخش ها و مسائلی که پیگیری شده اخبار خوبی مطرح ‌و ‌نوید بخش این باشیم که از حرف به سمت عمل حرکت کنیم و مردم در میدان عمل این ارزیابی را از دولت انجام دهند.

توانمندسازی حرفه‌ای ۲ هزار معلم ابتدایی خراسان جنوبی آغاز شد

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از آغاز اجرای طرح شهید همت به منظور توانمندسازی حرفه‌ای ۲ هزار معلم دوره ابتدایی در این استان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علیرضا موسوی‌نژاد روز پنجشنبه در آیین افتتاحیه اجرای طرح توانمندسازی و ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان دوره ابتدایی (طرح شهید همت) که به‌صورت متمرکز استانی در دبیرستان نمونه تربیت برگزار شد، افزود: این طرح در بازآموزی و بازخوانی موضوعات تخصصی آموزشی و تربیتی نقش بسزایی دارد.

وی با اشاره به توانمندسازی حرفه‌ای ۲ هزار معلم دوره ابتدایی استان در طرح شهید همت عنوان کرد: این طرح در هفت درس فارسی پایه اول ابتدایی، فارسی دوم و سوم ابتدایی، قرآن دوره اول ابتدایی، ریاضی چهارم، پنجم و ششم ابتدایی، هدیه‌های آسمانی پایه سوم ابتدایی، علوم تجربی پایه چهارم همچنین ارتقای سواد دیجیتال دانش‌آموزان و معلمان، عملیاتی می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، کیفیت‌بخشی به فرایند یاددهی و یادگیری در مدارس از طریق توانمندسازی و اعتلای منابع انسانی، توانمندسازی نیروی انسانی به عنوان مهم‌ترین عنصر کیفیت بخشی و افزایش انگیزه و رضایت معلمان برای ورود و حضور موثر در آموزش و پرورش را از مهمترین اهداف این طرح برشمرد.

وی با بیان اینکه افزایش عدالت آموزشی و فراهم کردن فرصت‌های دسترسی مساوی همه کودکان به آموزش و پرورش با کیفیت و تحقق شعار “نهضت نصیب برابر آموزشی” از دیگر اهداف به شمار می‌رود گفت: در طرح شهید همت به دنبال افزایش شاخص‌های کارایی درونی و بیرونی آموزش و پرورش به‌خصوص کاهش نرخ تکرار پایه هستیم.

موسوی‌نژاد مرتبط کردن نومعلمان با یک معلم با تجربه و با صلاحیت برای طی کردن مسیر توسعه حرفه‌ای را ضروری دانست و افزود: توانمندسازی معلمان در موضوعات انقلابی، حرفه‌ای و تخصصی برای ورود به عرصه سنجش صلاحیت و طی درست مسیر رتبه‌بندی معلمان مورد تاکید است.

وی بیان کرد: طرح شهید همت در هشت مرحله شناسایی مدرسان توانمند، برگزاری دوره توانمندسازی و تربیت مدرسان منطقه‌ای، نظارت و ارزشیابی از برنامه برای اطمینان از کمیت و کیفیت دوره، استمرار و توسعه فرایند توانمندسازی در کلاس درس با استفاده از فرصت راهنمایان و ارزیابان، برگزاری آزمون و استفاده از نتایج این برنامه در اجرای جشنواره الگوهای برتر تدریس با اولویت معلمان مشمول اجرا می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: طرح توانمندسازی و ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان دوره ابتدایی به مدت ۲۴ ساعت و حضوری است.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

چشمان مردم کویر به آسمان/ خواب بارورسازی ابرها تعبیر می شود؟

خشکسالی‌های ۲۱ ساله و کاهش بارندگی‌ها در خراسان جنوبی، بار دیگر نگاه‌ها را به سمت بارورسازی ابر‌ها دوخته است.

 

با توجه به آنکه خراسان جنوبی یکی از استان‌های خشک و کم آب کشور است و نیاز به باران دارد، بارورسازی ابر‌ها بعد از ۴ سال وقفه دوباره بر سر زبان‌ها افتاده و مسئولان استانی و کشوری آن را پیگیری می‌کنند.

بارورسازی ابر‌ها در خراسان جنوبی در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷ گرفت که در سال ۱۳۹۵ این بارورسازی در نقاطی از استان از جمله بیرجند، قائن، فردوس و نهبندان انجام شد که افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی بارندگی را در این مناطق به همراه داشت؛ امسال نیز گروهی از کارشناسان کشوری راهی خراسان جنوبی شدند تا این موضوع را دوباره در پیگیری کنند.

رطوبت، عامل اصلی بارورسازی ابر‌ها

بارورسازی ابر‌ها شرایط خاص خودش را دارد و باید یکسری شرایط فراهم شود تا بتوانند ابر‌ها را باورسازی کنند، اما اینکه چطور و چگونه باید این اقدام صورت بگیرد نیاز به پاسخ یک مسئول دارد به همین دلیل به سراغ رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی رفتیم تا این موضوع را از زبان او بشنویم.

نخعی رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: اگر بخواهم باروسازی ابر‌ها را توضیح بدهم باید یکه مقاله ارائه دهم، اما این را باید گفت که عامل اصلی برای بارورسازی ابر‌ها رطوبت است و باید رطوبت مناسب باشد و دما به نقطه شبنم برسد و مکانیزه سقوط هم صورت بگیرد تا شاهد بارندگی باشیم.

در این بین در خراسان جنوبی آنقدر ر طوبت وجود ندارد که بشود بارورسازی ابر‌ها را انجام داد.

او در این خصوص افزود: اگر بخواهد بارورسازی ابر‌ها در استان صورت بگیرد نیاز است تا رطوبت از مناطقی از جمله دریای سرخ به استان منتقل شود.

رطوبت، عامل اصلی بارورسازی ابر‌ها

نخعی از دیگر شرایط امکان بارورسازی ابر‌ها را وجود میانگین ۵۰۰ میلی متر بارندگی در آن منطقه اعلام کرد و گفت: این موضوع در حالی است که در خراسان جنوبی میانگین بارندگی در بلند مدت تنها ۱۱۰ میلی متر است.

رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای اداره کل هواشناسی استان ادامه داد: برای بارورسازی ابرها، ژنراتور‌ها موادی را به ابر‌ها تزریق می‌کنند که جریان هوا موجب مخلوط شدن این مواد با ذرات ابر می‌شود و نیم ساعت بعد از اینکه تزریق انجام شد، ابر قادر خواهد بود تا حدود یک و نیم ساعت افزایش بارش داشته باشد.

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد بارورسازی ابر‌ها در خراسان جنوبی سبب افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی باران می‌شود، اما سوال اینجاست این میزان بارندگی جوابگوی رفع و یا کاهش خشکسالی در خراسان جنوبی خواهد بود یا خیر؟

به گفته مسئولین طرح بارورسازی ابر‌ها برای استان آماده شده و قرار است که این موضوع به صورت انبوه و شبکه محور در کل خراسان جنوبی برای اولین بار در کشور اجرایی شود.

سال ۹۵ هر پرواز ۱۵۰ میلیون تومان آب خورد!

سال ۱۳۹۵ برای اولین بار بارورسازی ابر‌ها در خراسان جنوبی انجام شد؛ در آن سال ۷ پرواز برای بارورسازی ابر‌ها صورت گرفت که هزینه هر پرواز در آن سال ۱۵۰ میلیون تومان آب خورد.

سروری مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی به خبرنگار ما می‌گوید: در چند ماه اخیر کارشناسان مرکز ملی تحقیقات باروری ابر‌های ایران بررسی‌هایی را در خراسان جنوبی انجام دادند و قرار شد امسال نیز طرح بارورسازی ابر‌ها در استان صورت بگیرد.

او با اشاره به اینکه اعتبارات بارورسازی ابر‌ها به صورت ملی است افزود: قرار شده است این عملیات از طریق هوا فضا به وسیله پهباد و یا هواپیما صورت بگیرد.

در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷ بارورسازی ابر‌ها در استان اتفاق افتاد که در سال ۹۵ تنها ۱۱ میلی متر افزایش بارندگی در استان صورت گرفت.

پیشاز این، بارورسازی ابر‌ها با کمک هواپیما‌های روسی انجام می‌شدکه هم اکنون، این عملیات با امکانات، فناوری داخلی و با استفاده از ژنراتور زمینی و هوایی انجام می‌شود.

تولید ۱۰۰ درصدی مواد بارورسازی ابر‌ها در خراسان جنوبی

تیم تحقیقاتی برای بارورسازی ابر‌ها در خراسان جنوبی از سال‌های قبل طرح بارورسازی ابر‌ها را به دلیل کم‌آبی شدید در این استان کلید زد و هم اکنون تولید ۱۰۰ درصدی مواد بارورسازی ابر‌ها در استان صورت می‌گیرد که می‌توانیم بگوییم که حالا شهر بیرجند، قطب بارورسازی ابر‌ها در کشور است.

علی آبادی رئیس کارگروه تحقیقاتی بارورسازی ابر‌ها در خراسان جنوبی می‌گوید: بارورسازی ابر‌ها به صورت تحقیقاتی و بومی به دو روش هوایی و زمینی در استان در حال انجام است و آزمایش‌های مربوطه هم با موفقیت انجام شده است.

از او در خصوص بارورسازی ابر‌ها در استان پرسیدیم که گفت: طرح بارورسازی ابر‌ها در خراسان جنوبی هم اکنون از طریق ژنراتور‌های زمینی و هوایی در دست اقدام است که به‌زودی به صورت تحقیقاتی نصب و راه‌اندازی می‌شود.

علی آبادی عنوان کرد: مواد بارورسازی ابر‌ها هم در استان ساخته شده، اما به دلیل نبود دستگاه تست، به کشور روسیه ارسال کردیم که این کشور با آزمایش بر روی مواد ارسالی و مقایسه آن با نمونه عالی خودش، تاییدیه استفاده از این مواد را ما به داده است.

تولید ۱۰۰ درصدی مواد بارورسازی ابر‌ها در خراسان جنوبی

رئیس کارگروه تحقیقاتی بارورسازی ابر‌ها در خراسان جنوبی ادامه داد: مواد تولیدی استان همه تأییدیه‌های علمی و بهداشتی را دارد که ما در خراسان جنوبی این مواد را به صورت ۱۰۰ درصد بومی تولید می‌کنیم و حتی برای کشور نیازی به واردات مواد از خارج نداریم.

او با اشاره به اینکه ۹۵ درصد مواد و تجهیزات باروری ابر‌ها را در خراسان جنوبی داریم، بیان کرد: ساخت مواد اولیه و اجرای طرح باروی ابر‌ها هم ۱۰۰ درصد بومی در استان انجام می‌شود و از این پس بیرجند در کشور به عنوان قطب باروری ابر‌ها شناخته خواهد شد.

علی آبادی ادامه داد: حتی امکان صادرات مواد و اجرای این طرح برای سایر کشور‌ها را هم داریم و نیروی انسانی فعال در زمینه بارورسازی ابر‌ها هم بومی استان هستند.

او عنوان کرد: از لحاظ علمی یعنی ساخت مواد و از لحاظ اجرایی در زمینه بارورسازی ابر‌ها در استان به خودکفایی رسیده‌ایم و آزمایش‌های تحقیقاتی و اجرایی هم در استان موفقیت‌آمیز بوده که این امر به همت جوانان توانمند بومی محقق شده است.

بارورسازی ابر‌ها یا مدیریت مصرف آب؟

کارشناسان هواشناسی می‌گویند بارورسازی ابر‌ها آن هم در استانی که میزان رطوبت بالایی ندارد چندان کمکی به افزایش بارندگی نمی‌کند؛ میانگین بارندگی سالانه باید به ۵۰۰ میلیمترذ برسد که این میزان در خراسان جنوبی ۱۱۰ میلیمتر بیشتر نیست.

از سوی دیگر هرچند بارورسازی ابر‌ها می‌تواند به کمک افزایش بارندگی‌ها در استان بیاید، اما بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که تنها منجر به افزایش ۱۵ درصدی بارندگی‌ها می‌شود که این اقدام هم متحمل صرف هزینه‌های گزاف است.

۴۰ درصد آب از طریق شبکه‌های فرسوده انتقال آب هدر می‌رود

آمار‌ها نشان می‌دهد سالانه حدود ۴۰ درصد آب از طریق شبکه‌های فرسوده انتقال آب هدر می‌رود و از سوی دیگر همچنان اضافه برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی ادامه دارد.

مدیریت مصرف آب و اجرای کامل سامانه‌های نوین آبیاری بهتر از طرح بارورسازی ابر‌ها می‌تواند به حفظ ذخایر آبی و بقای کشاورزی و صنعت در استان کویری خراسان جنوبی کمک کند.

گزارش از زهرا رضوانیان

 

 

تخصیص ۶.۳ میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات پزشکی به خراسان جنوبی

 

مدیر درمان تامین اجتماعی استان خراسان جنوبی گفت: اعتباری بالغ بر ۶.۳ میلیارد تومان در زمینه خرید تجهیزات پزشکی به استان اختصاص داده شده که بودجه تخصیص یافته در سالجاری نسبت به سال قبل در حدود ۴۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، در جامعه امروز موضوع بیمه تامین اجتماعی و درمان مسائل مهم و قابل توجهی برای مردم به شمار می‌رود که همین امر سبب شده تا مسئولان و برنامه ریزان با تدوین برنامه عملیاتی برای رفع دغدغه مردم حرکت کنند.

در راستای تشریح برنامه‌های تامین اجتماعی در حوزه درمان خبرنگاران خبرگزاری تسنیم استان خراسان جنوبی در مصاحبه تفصیلی با ”ابوالفضل سبحانی” مدیر درمان تامین اجتماعی استان  خراسان جنوبی ابعاد مختلف این بخش را به گفت‌و‌گو گذاشتند که در زیر می‌آید:

تسنیم: ارائه خدمات درمان تامین اجتماعی و توزیع خدمات در استان در چه وضعیتی است؟

استان خراسان جنوبی به لحاظ وسعت با بیش از ۹ درصد مساحت کشور، سومین استان پهناور ایران بوده که جمعیتی بالغ بر ۸۰۰ هزار نفر دارد. ۵۰ درصد جمعیت استان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند که جزء زحمتکش‌ترین و محروم‌ترین مردم بوده و اگر خدمات درمانی در سطوح اولیه و با هزینه کم به آنها ارائه نشود توانایی پرداخت از جیب نداشته و حتی برای درمان به مراکز خصوصی هم نمی‌توانند مراجعه کنند.

خدمات ارائه شده توسط سازمان تأمین اجتماعی در دو حوزه درمان مستقیم و غیرمستقیم به بیمه شده تأمین اجتماعی ارائه می‌گردد. در بخش درمان مستقیم، ۴۵ درصد خدمات درمانی ارائه شده در ۶ مراکز ملکی سازمان با ۵.۱ میلیون رکورد خدمتی در سال ۱۴۰۰ در بیمارستان شهید دکتر رحیمی بیرجند، بیمارستان هیئت مدیره‌ای حضرت ابوالفضل العباس (ع) بیرجند، پلی کلینیک طبس، درمانگاه تخصصی قاین و فردوس و درمانگاه عمومی نهبندان و در بخش درمان غیرمستقیم، ۵۵ درصد خدمات درمانی در ۵۰۰ مرکز طرف قرارداد (مراکز بیمارستانی، درمانگاهی، پاراکلینیک، مطب‌های پزشکان و …) با ۲ میلیون رکورد خدمتی در سال ۱۴۰۰، خدمات درمانی به بیماران تأمین اجتماعی ارائه می‌کنند که توزیع بیماران در دو حوزه فوق الذکر، نشان دهنده رضایتمندی و تمایل بیماران در مراجعه به مراکز ملکی سازمان است.

تسنیم: وضعیت تخصیص بودجه درمان در مراکز تحت نظر تامین اجتماعی به چه شکل بوده و چه میزان از آن به درمان غیرمستقیم  اختصاص یافته است؟

از کل اعتبارات تخصیصی به استان ۴۸ درصد در حوزه درمان مستقیم و ۵۲ درصد به حوزه درمان غیرمستقیم اختصاص داشته است که اعتبارات تخصیصی در حدود ۱۵ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

تسنیم: در شرایط کرونایی وضعیت خدمات این سازمان در بخش درمان به چه شکل بوده است؟

تعداد کل بیماران تنفسی مراجعه کننده به مراکز بیمارستانی تأمین اجتماعی در پاندمی کرونا ۹ هزار و ۶۰۰ بیمار بوده که یک هزار و ۳۳۸ نفر بستری، ۳۰۱ تست مثبت، ۲۳ نفر فوت و ۷۲ نفر به مراکز دانشگاهی اعزام شده‌اند.

تسنیم: یکی از مسائل مهم کشور امروز توجه به فرزندآوری است، خدمات تامین اجتماعی در حوزه زایمان و فرزندآوری به چه شکل بوده است؟

در راستای فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه فرزندآوری و افزایش جمعیت و همچنین قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» سازمان تأمین اجتماعی با ارائه بسته خدمتی درمان ناباروری، ۹۰ درصد تعرفه مصوب بخش دولتی در مراکز درمانی دولتی و ۹۰ درصد تعرفه مصوب بخش عمومی غیر دولتی در مراکز درمانی عمومی غیر دولتی را پرداخت می‌کند. در مراکز درمانی خصوصی و خیریه تعهدات سازمان تامین اجتماعی معادل ۷۰ درصد تعرفه این بخش‌ها است.

سیاست خرید خدمات ناباروری در راستای حمایت مالی و افزایش رضایتمندی بیمه شدگان و تسهیل فرایند ارائه خدمات درمان ناباروری در سطوح مختلف جامعه، تسهیل فرایند دسترسی به این خدمات برای تمام بیماران در سراسر کشور، افزایش نرخ رشد جمعیت و عملیاتی شدن سیاست‌ های جمعیتی بالادستی و دسترسی عادلانه به خدمات درمان ناباروری و کاهش پرداخت از جیب مردم برای درمان ناباروری است.

 

بنا به اهمیت مقوله خانواده در بالندگی و نشاط جامعه، به موجب مصوبه هیئت وزیران، خدمات درمان  ناباروری شامل IVF – IUI – ICSI –FET  تا سقف تعیین شده در هر دوره درمان تحت پوشش سازمان‌های بیمه پایه قرار گرفته است.

چنانچه بیمه شده در مراکز غیر طرف قرارداد، خدمات درمان ناباروری دریافت کند و هزینه‌هایی پرداخت شود پس از ارائه مدارک و مستندات طبق ضوابط و مقررات و بر طبق هزینه مصوب ابلاغی به وی پرداخت می‌شود.

در استان خراسان جنوبی کلینیک درمان ناباروری رویش وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تنها مرکز ارائه دهنده خدمات ناباروری در استان بوده که طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی است و بیمه شدگان تامین اجتماعی با مراجعه به این مرکز از پوشش بیمه برخوردار بوده و نیازی به مراجعه حضوری به دفتر معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی نیسا.

 تسنیم: در راستای توسعه و تجهیز مراکز درمانی تحت پوشش تامین اجتماعی در استان چه اقداماتی انجام شده است؟

اعتباری بالغ بر ۶.۳ میلیارد تومان در زمینه خرید تجهیزات پزشکی به استان خراسان جنوبی اختصاص داده شده که بودجه تخصیص یافته در سالجاری نسبت به سال قبل در حدود ۴۰ درصد رشد داشته است. طبق نیازسنجی انجام شده از مراکز تابعه استان، تجهیزات درمانی و تشخیصی مورد نیاز شامل دستگاه اکسیژن ساز، اتوانالایزر، الیزا، هولتر فشار خون، مانیتورینگ علایم حیاتی و … خریداری شده است.

تسنیم: در بحث توسعه تشکیلاتی سازمان در بخش درمان چه اقداماتی شده است؟ وضعیت نیروی انسانی در مدیریت درمان تامین اجتماعی استان به چه شکل است؟

تشکیلات جدید مدیریت درمان استان در سال ۱۳۹۹ به استان ابلاغ شده که تعداد ۴۱۱ نفر نیروی انسانی در حوزه‌های درمانی، اداری و پشتیبانی در ردیف‌های مصوب ابلاغی مشغول به فعالیت هستند.

شایان ذکر است به منظور جبران کمبود نیروی انسانی در مراکز تابعه این مدیریت، در سالجاری در دو آزمون متمرکز و منطقه‌ای ۳۵ نفر کادر درمانی جذب و بکارگیری خواهند شد.

تسنیم: تعهد سازمان تامین اجتماعی در حوزه درمان به چه شکل است؟

تمام خدمات درمانی و تشخیصی در مراکز درمانی تأمین اجتماعی به صورت کاملاً رایگان ارائه می‌شود. در مراکز درمانی طرف قرارداد در حوزه بستری ۹۰ درصد و در مراکز سرپایی ۷۰ درصد هزینه‌ها با تعرفه دولتی توسط سازمان پرداخت می‌شود.

در سال ۱۳۹۹، طرح حمایت مالی از بیمه شدگان و مستمری بگیران توسط سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ شد که مطابق این طرح در صورتی که تمامی بیمه شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی تحت پوشش سازمان که در شهرستان‌های فاقد بیمارستان ملکی، به بیمارستان‌های منتخب دولتی/دانشگاهی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرف قرارداد مراجعه می‌نمایند، از پرداخت فرانشیز ۱۰ درصد خدمات بستری در تعهد (سهم بیمه شده) بر اساس تعرفه دولتی معاف بوده و مبلغ آن توسط سازمان پرداخت می‌شود.

از طرفی بیمه شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی تحت پوشش سازمان که در زمان پذیرش بستری دارای ۶۵ سال و بالاتر هستند، از پرداخت فرانشیز ۱۰ درصد (سهم بیمه شده) خدمات بستری در تعهد بر اساس تعرفه دولتی در تمامی بیمارستان‌های دولتی/دانشگاهی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرف قرارداد معاف بوده و مبلغ آن توسط سازمان پرداخت می‌شود.

تسنیم: سطح ارائه خدمات در استان را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا سطح خدمات مطلوب است؟

مرکز ارتباطات و نظارت مردمی (CRM) سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۵ با هدف پاسخگویی سریع به بیمه شدگان، بازنشستگان، مستمری بگیران و کارفرمایان راه‌اندازی تا از این طریق مخاطبان بزرگترین سازمان بیمه‌گر در سریعترین زمان به پاسخ خود برسند. در مرکز ارتباطات و نظارت مردمی تامین اجتماعی با برقراری ارتباط با شماره تلفن ۱۴۲۰ مسائل و مشکلات خود را مطرح و پاسخ خود را دریافت می‌کنند و موارد نیازمند به بررسی تخصصی، پیگیری و نتیجه به مخاطبان پیامک و یا ایمیل می‌شود.

این مرکز امکان پاسخگویی به مخاطبان سازمان تامین اجتماعی در تمام ساعات شبانه روز از طریق پیام صوتی فراهم کرده تا با این روش مخاطبان این سازمان همیشه دسترسی برای دریافت پاسخ‌های خود را داشته باشند.

پاسخگویی به درخواست‌ها و نیازهای مخاطبان تامین اجتماعی به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی این سازمان جهت دسترسی بهتر مستمری بگیران، بازنشستگان و بیمه شدگان از اهداف اساسی راه‌اندازی این مرکز ارتباطات است.

سازمان تامین اجتماعی با هدف تکریم ارباب رجوع، کاهش مراجعات حضوری و ایجاد وحدت رویه بر پاسخگویی دقیق، شفاف و نظاممند به ذینفعان خود با بیش از نیمی از جمعیت کشور این مرکز را راه‌اندازی کرده است.

این مرکز به صورت مرتب و مستمر رضایت سنجی مراجعین را بررسی و تحلیل و به مدیران ارائه می‌دهد. نظرات درج شده گیرندگان خدمت نیز به صورت مداوم در سطح استان رصد و به مراکز درمانی جهت اصلاح ارجاع و پیگیری لازم به عمل می‌آید.

ارائه خدمات در استان از سطح مطلوبی برخوردار است. بیمارستان شهید دکتر رحیمی بیرجند از تیرماه ۱۴۰۰ لغایت تیرماه ۱۴۰۱ دومین رتبه رضایتمندی را در سطح کشور کسب کرده و بیمارستان میلاد نیز در ۴ ماه اول استان اولین رتبه رضایت سنجی را در بین بیمارستان‌های میلاد سازمان اخذ کرده است.

تسنیم: در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تامین اجتماعی استان با کمبود پزشک متخصص، دارو و از سوی دیگر کمبود مراکز ملکی  روبرو هستیم چه اقدماتی برای این مهم صورت گرفته است؟

هم اکنون ۵۰ پزشک متخصص در رشته‌های تخصصی زنان و زایمان، داخلی، اطفال، عفونی، قلب و عروق، ارولوژی، ارتوپدی، طب اورژانس، بیهوشی، جراحی عمومی، رادیولوژی، دندانپزشکی، علوم آزمایشگاهی و … و  ۲۰ پزشک عمومی در بخش سرپایی در دو مرکز بیمارستانی تأمین اجتماعی به بیمه شدگان خدمات تخصصی درمانی ارائه می‌کنند.

کمبود پزشک متخصص در مراکز درمانی دانشگاهی نیز وجود دارد که با توجه به ظرفیت نیروی انسانی موجود و تعامل سازنده دانشگاه علوم پزشکی با این مدیریت، پزشکان دانشگاهی در ساعات غیر اداری نیز در مراکز درمانی تأمین اجتماعی خدمات تخصصی ارائه می‌کنند.

با توجه به شروع فصل سرما و شیوع بیماری‌های تنفسی، کمبود دارو نیز در تمام مراکز درمانی مشهود بوده که با مدیریت و درایت دانشگاه علوم پزشکی، برخی از کمبودهای دارویی در دو بخش سرپایی و بستری مرتفع شده است. از طرفی برخی از داروها، علی الخصوص داروهای آنتی بیوتیک، سرم‌ها و تب‌برها سهمیه‌ای بوده که روند تأمین آن رو به بهبود است.

تسنیم: وضعیت استان مرکز در بخش فعالیت مراکز فوق‌تخصصی وابسته به تامین اجتماعی چگونه است؟

اقدامات درمانی فوق تخصصی در مراکز درمانی تأمین اجتماعی در سراسر کشور در حال انجام است لذا در صورت نیاز بیماران به خدمات فوق تخصصی، از طریق مدیریت درمان با ستاد هدایت سازمان هماهنگی لازم انجام شده و پس از پذیرش در مراکز درمانی مورد نظر، خدمات تخصصی با ارجاع بیماران انجام می‌گیرد.

تسنیم: وضعیت اجرای پروژه ملی نسخه الکترونیک در استان خراسان جنوبی چگونه است؟

اجرای پروژه نسخه الکترونیک همزمان با سراسر کشور از سال ۱۳۹۷ در استان خراسان جنوبی اجرایی شده که در حال حاضر ۹۹ درصد نسخ در مطب‌های خصوصی و ۸۷ درصد در مراکز درمانگاهی به صورت کاملاً الکترونیک ثبت می‌شوند.

شایان ذکر است فقط در مواقع اختلال اینترنت و به منظور جلوگیری از وقفه در روند درمان بیماران، نسخه کاغذی تولید می‌شود.

تسنیم: یکی دیگر از پروژه‌های ملی که در حال حاضر انجام می‌شود پروژه “طرح دارویار” است، اجرای این طرح در استان در چه مرحله‌ و وضعیتی است؟

به منظور توزیع عادلانه و هدفمند یارانه دارو، طرح ملی دارویار از ۲۳ تیرماه سال جاری و همزمان با کل کشور و بدون تحمیل هزینه جدیدی ناشی از افزایش قیمت دارو، به صورت ۱۰۰ درصد و درتمامی داروخانه‌های استان انجام می‌شود. این طرح به صورت ماهیانه و در جلسات هماهنگی با سایر دستگاه‌های اجرایی (استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، بیمه‌های پایه، سازمان‌های نظارتی و …) جزئیات طرح رصد و کنترل می‌شود. هزینه‌های اجرایی طرح توسط سازمان به صورت کاملاً متمرکز به مراکز طرف قرارداد پرداخت می‌شود.

تسنیم: در راستای خروج بیمارستان میلاد از هلدینگ وزیر مجموعه قرار گرفتن مدیریت درمان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

به منظور رعایت عدالت درمانی، مدیریت منابع و مصارف و جلوگیری از موازی کاری، یکپارچگی و هم افزایی در زیر ساخت‌های درمانی استان و پاسخگویی به نیازهای درمانی ۴۰۰ هزار نفر بیمه شده و جلوگیری از اعزام بیماران به خارج از استان، طبق جلسات م پیگیری های مستمر، روند تغییر ساختار و مدیریت بیمارستان حضرت ابوالفضل العباس (ع) در دستور کار هیأت مدیره سازمان قرار دارد.

 تسنیم: در راستای احداث درمانگاه‌ها و مراکز درمانی ملکی در مرکز استان و شهرستان‌ها چه اقدامی صورت گرفته است؟

مدیریت درمان استان در شهرستان‌های بیرجند، طبس، فردوس، قاین و نهبندان مرکز درمانی داشته و ملاک اختصاص مرکز درمانی در سطح بندی خدمات درمانی در سازمان تأمین اجتماعی، همانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر مبنای تقسیمات کشوری، جمعیت (بیمه شده تخت پوشش) هر شهرستان است و تجمیع شهرستان‌ها ملاک محاسبه نیست. ان‌شاء‌الله با افزایش جمعیت بیمه شده استان و روند رو به رشد خدمات ارائه شده و همچنین رعایت عدالت درمانی، شاهد توسعه و توزیع خدمات مناسب در سطح کلیه شهرستان‌های استان باشیم.

در دیدار مدیر کل کمیته امداد خراسان جنوبی با شهردار بیرجند انجام شد

امضای تفاهم نامه همکاری میان کمیته امداد خراسان جنوبی و شهرداری بیرجند

تفاهم نامه ارتقای همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی و شهرداری بیرجند در راستای توانمند سازی مددجویان امضا شد

به گزارش خاورستان در دیدار محمد عرب مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی با مهدی بهترین شهردار بیرجند ، با هدف بهره گیری از ظرفیت طرفین در ایجاد اشتغال و توانمند سازی شهروندان محروم و نیازمند تفاهم نامه امضا شد.

تسهیل در شرایط واگذاری فضاهای در اختیار شهرداری، مشارکت با امداد در جهت برپایی نمایشگاه هاو فروشگاه های دائمی، ترویج فرهنگ کار، همکاری با امداد جهت کاریابی برای مددجویان، تامین تجهیزات و مواد اولیه اشتغال مددجویان، مشارکت در تاسیس مرکز نیکوکاری و معرفی افراد نیازمند ، چکیده ای از تعهدات شهرداری و شناسایی و معرفی افراد مستعد ایجاد شغل، ارائه مشاوره شغلی و آموزش مورد نیاز، تامین تسهیلات قرض الحسنه، پشتیبانی و بازدید ، تامین هزینه برپایی نمایشگاه ها و پرداخت مشوق ، گوشه ای از تعهدات کمیته امداد در این تفاهم نامه بود.

عرب مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی در این دیدار با اشاره به ظرفیت های شهرداری در راستای ارائه خدمات بیشتر به نیازمندان گفت: شهرداری بیرجند می تواند مشابه بسیاری از شهرداری های دیگردر زمینه سرمایه گذاری در صندوق امداد ولایت با هدف ارائه وام ضروری به کارگران زیر مجموعه ورود کند‌.

وی با اشاره به فعالیت های کمیته امداد در زمینه اشتغال و خودکفایی افزود: سهمیه امسال ۸۱۹۲ فرصت شغلی بوده که تا کنون ۶۰ درصد محقق شده است و با توجه به معرفی بیش از ۱۲۰ درصد به بانک ها در صورت تامین منابع از سوی بانک ها بتوانیم هر چه سریع تر ۱۰۰ درصد تعهدات را اجرایی کنیم.

وی هم چنین به دیگر فعالیت های این نهاد در زمینه های مختلف آموزش و مشاوره اشتغال، نظارت ها، توزیع لوازم ضروری زندگی و توزیع جهیزیه اشاره کرد.

بهترین نیز در این دیدار با قدردانی از مجموعه امداد به واسطه پیگیری ها برای رفع مشکلات مددجویان تحت حمایت گفت: حفظ کرامت انسانی مهم ترین وظیفه در مقابل نیازمندان است که در این راستا شهرداری هم با ایجاد گرم خانه در مرکز استان ورود کرده است.

به گفته وی بیشتر آسیب های اجتماعی به بیکاری برمی گردد که اگر در این رابطه بتوانیم مشارکت بیشتری داشته باشیم و در راستای توانمندسازی نیازمندان گام برداریم ، در جهت کاهش آسیب های اجتماعی موفق خواهیم بود.

وی با اشاره به این که فقط ۱۵ درصد وظایف شهرداری ساختاری و عمرانی است افزود : ۸۵ درصد وظایف مربوط به اقدامات فرهنگی و اجتماعی است.

در این دیدار معاونین و کارشناسان دو حوزه شهرداری و امداد گزارشی از اقدامات انجام شده برای مددجویان و پیشنهاداتی برای تسریع در برخی از امور دادند.

 

 

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی اعلام کرد:
ثبت ۱۷۰ موقوفه برای کمک به حوزه های علمیه خراسان جنوبی
حجت الاسلام بخشی پور گفت: در خراسان جنوبی ۱۷۰ موقوفه برای کمک به حوزه های علمیه استان و کمک به تربیت مبلغان علوم دینی به ثبت رسیده است.

حجت الاسلام پرویز بخشی پور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی اظهار داشت: وقف یک صدقه جاریه است که اثر آن از بین نخواهد رفت و متاسفانه سنت حسنه وقف در قبل از انقلاب به طور کامل به فراموشی سپرده شده بود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه انقلاب اسلامی موجب احیا و شکوفا شدن مجدد سنت وقف در جامعه شد، افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی شمار موقوفات افزایش چشمگیری داشته که از لحاظ نوع اهداف و نیت های وقف کنندگان قابل تامل و دارای اهمیت است.

 

وی درخصوص نقش حوزه های علمیه برای ترویج فرهنگ وقف بیان کرد: حوزه های علمیه به عنوان پایگاه مهمی در فرهنگ سازی و برنامه ریزی نقش بسیار مهمی در جهت ترویج سنت حسنه وقف دارند و می توانند به شکوفاشدن این سنت حسنه کمک بسیاری کنند.

 

حجت الاسلام بخشی پور با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی تعداد ۱۷۰ موقوفه با نیت کمک به طلاب و حوزه های علمیه به ثبت رسیده است، ادامه داد: این موقوفات جهت کمک و حقوق طلاب، تحصیل طلاب، جهت سکونت طلاب، تعمیر و بازسازی حوزه های علمیه، کمک و حقوق مدرسین ثبت شده اند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در ادامه گفت: البته تعدادی از این موقوفات انتفاعی و فاقد درآمد هستند و برخی مربوط به اعیان حوزه های علمیه یا خرید کتب علمی یا طلاب فقیر به صورت عام بوده و تعداد آن محدود  است.

 

وی به قدیمی ترین موقوفه مرتبط با حوزه های علمیه اشاره کرد و افزود: موقوفه مدرسه حبیبیه فردوس در سال ۹۱۱ هجری قمری یعنی ۵۳۳ سال قبل جهت امورات مدرسه حبیبیه وقف شده است و اولین موقوفه ای است که جهت کمک به حوزه های علمیه در استان ثبت شده است.

 

حجت الاسلام بخشی پور در پایان عنوان کرد: تاثیر وقف در حوزه های علمیه بسیار است چون مدارس علمیه بودجه دولتی نداشته و برای اداره امور نیازمند حمایت خیرین و واقفین دارند و از ابتدا هم همین طور بوده و افراد نیک اندیش به واسطه وقف اموال خود بر حوزه های علمیه با هدف رشد و تعالی اسلام ناب از طریق تربیت طلاب می خواستند نام خود را در زمره واقفین ثبت و ضبط نمایند لذا تاثیر موقوفات در روند پیشبرد نظام اسلامی بسیار نقش به سزایی خواهد داشت.

 

 

 

در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت؛

مادران دارای ۳ فرزند رایگان بیمه می شوند

دولت مادران دارای ۳ فرزند یا بیشتر را حداقل به مدت ۷ سال و به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار می‌ دهد.

 

اسدی مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان جنوبی گفت: طبق ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مادران ساکن در روستا و عشایر که خانه دار و دارای ۳ فرزند یا بیشتر باشند حداقل ۷ سال تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند و دولت حق بیمه آنان را به طور کامل پرداخت می‌کند.

او افزود: این مادران نباید بیمه پرداز سایر بیمه‌ها مانند تأمین اجتماعی و صندوق بازنشسته کشوری باشند و با بالاترین سطح درآمدی بیمه می‌شوند.

اسدی بیان کرد: دولت به ازای فرزند چهارم و پنجم دو سال به این مدت اضافه می‌کند و مادران دارای ۴ فرزند به مدت ۹ سال و مادران دارای ۵ فرزند به مدت ۱۱ سال رایگان بیمه می‌شوند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان جنوبی عنوان کرد: جهت تحقق این ماده کارگروهی شکل گرفت و پس از انجام جلسات مختلف برای سال ۱۴۰۱ تأمین اعتبار به میزان ۱۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شد که آیین نامه اجرایی آن هنوز مصوب نشده است که بلافاصله پس از ابلاغ بحث اجرا را شروع می‌کنیم.

او ادامه داد: در مرحله اول استعلام از ثبت احوال ۶۷ هزار بانوی بین ۱۸ تا ۵۰ سال در استان می‌توانند مشمول این طرح شوند، اما پس از ابلاغ اعتبارات باید استعلام به روز گرفته شود.

اسدی گفت: شناسایی زنان روستایی و عشایر از سوی ثبت احوال و شرکت تعاونی‌ها و کارگزاران صندوق که در دهیاری‌ها حضور دارند و رابطه تنگاتنگی با جامعه هدف دارند، انجام می‌شود.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان جنوبی تصریح کرد: بانوانی که سرپرست خانوار بوده اند و قبلا با ازدواج آن‌ها مستمری که از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر می‌گرفتند قطع می شد، اکنون در جهت قانون حمایت از خانواده این مستمری قطع نمی‌شود.

او اظهار کرد: در بیمه‌ها مهمترین بحث، تأمین اعتبار است و برای سال آینده ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی کرده ایم که امیدواریم مصوب و اجرایی شود.

اسدی بیان کرد: تا زمان تأمین اعتبار ما زمان از دست می‌دهیم و تمامی مادرانی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند می‌توانند از همین الان تحت پوشش بیمه کشاورزی روستاییان و عشایر قرار بگیرند، ولی سهم دولت برایشان محفوظ می‌ماند و به محض شروع طرح ادامه بیمه خود را بر اساس قانون ادامه می دهند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان جنوبی افزود: با شروع اجرای طرح، حتی بدون مراجعه مادران هم ما می توانیم برایشان در این طرح ثبت نام کنیم.

 

 

 

در جریان سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی؛

طرح‌های بر زمین مانده شهرستان درمیان اعتبار گرفت

پارک بانوان اسدیه، پل شهر گزیک و سد تغذیه‌ای گزیک از جمله طرح‌هایی است که در جریان سفر دولتمردان به شهرستان درمیان اعتبار گرفت.

 

فرجامی فرد، فرماندار شهرستان درمیان گفت: ۲۴ و ۲۵ آذر امسال به دنبال سفر وزیر نیرو و معاون امور بانوان و خانواده ریاست جمهوری به شهرستان، مشکلات در حوزه‌های مختلف در قالب ۶۴ درخواست به وزیر نیرو به عنوان نماینده رئیس جمهور تحویل داده شد.

او افزود: دو بانده شدن محور بیرجند – اسدیه، تأمین روشنایی دو روستای پاتنگ و شومه، احداث ساختمان نمایندگی‌های برق در شهر‌های قهستان و گزیک، تأمین برق طرح نهضت ملی مسکن، توسعه زیرساخت‌های برقی شهرک گلخانه‌ای و پست فوق توزیع اسدیه از جمله خواسته‌هایی بود که در سفر وزیر مطرح شد.

فرجامی فرد بیان کرد: البته قرار شد دو روستای پاتنگ و شومه با نصب سیستم برق خورشیدی به شبکه سراسری برق متصل شوند.

فرماندارشهرستان درمیان ادامه داد: همچنین پیگیری‌های لازم جهت ارتقای بیمارستان ۳۲ تختخوابی به ۶۴ تختخوابی، احداث کلینیک تخصصی و توسعه پانسیون پزشکان و نیز افزایش پزشکان متخصص صورت گرفت.

او عنوان کرد: عملیات عمرانی طرح سد تغذیه‌ای گزیک چندین سال است که متوقف شده و پارسال به دلیل نبود این سد، سیل به شهر گزیک میلیارد‌ها تومان خسارت وارد کرد که در جریان سفر وزیر نیرو برای تکمیل آن ۱۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد.

فرماندار شهرستان درمیان گفت: در مورد پل شهر گزیک نیز ۳ میلیارد تومان از محل اعتبارات مدیریت بحران و ۲ میلیارد تومان از سمت وزیر نیرو به این طرح اختصاص داده شد.

او ادامه داد: همچنین قول ۲ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز پارک بانوان اسدیه داده شد.

آبرسانی به ۳۴ روستای شهرستان درمیان تا پایان سال ۱۴۰۲

فرجامی فرد فرماندار شهرستان درمیان گفت: با توجه به شناخت و توجه رئیس جمهور در سفر اول ۳۸ میلیارد تومان به بحث آبرسانی به شهرستان درمیان اختصاص یافته است.

او افزود: در بازدید وزیر نیرو از مجتمع آبرسانی خونیک چارتنگ که مربوط به ۱۴ روستا است بر اصلاح شبکه آب شرب قدیمی و آبرسانی به ۳۴ روستای باقی مانده شهرستان تا پایان سال ۱۴۰۲ تأکید شد.

فرجامی فرد بیان کرد: پیگیری‌های جهت عملیاتی سازی مصوبات این سفر از طریق فرمانداری، استانداری، دستگاه‌های مربوطه در استان و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به طور مستمر در حال انجام است.

 

 

 

 

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی:
نخستین رویداد علمی «تانا تا ثریا» در خراسان جنوبی برگزار می شود
مجیدی از برگزاری نخستین رویداد علمی و فناوری «تانا (توسعه و ارتقای زیست‌بوم نوآوری استان‌ها) تا ثریا» در یکم و دوم اسفند در خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، محمد حسین مجیدی ظهر امروز چهارشنبه (۱۴ دی) در قرارگاه حمایت و ستاد اقتصاد دانش بنیان استان اظهار کرد: حدود ۱۸۹ واحد فناور، ۴۷ شرکت دانش‌بنیان و چهار مرکز رشد در این استان از خدمات پارک علم و فناوری بهره‌مند هستند.

 

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی ادامه داد: از مجموع ۱۸۹ واحد فناور سطح استان تعداد ۸۵ واحد در بیرجند، ۳۲ واحد در قاین، ۳۱ واحد در فردوس، ۱۲ واحد در طبس مستقر هستند.

 

وی با بیان اینکه از ۱۸۹ واحدهای فناور سطح استان تنها ۲۴ مورد آنان شرکت دانش بنیان هستند، افزود: امسال هشت شرکت دانش بنیان خراسان جنوبی در بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، و فناوری و فن بازار حضور داشتند که در این نمایشگاه شرکت های دانش بنیان استان ۲۳ میلیارد تومان تفاهم نامه تجاری امضا کردند.

 

مجیدی از برگزاری نخستین رویداد علمی و فناوری از تانا(توسعه و ارتقای زیست‌بوم نوآوری استان‌ها) در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این رویداد در روزهای اول و دوم اسفند ماه با همکاری پارک علم و فناوری و سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا(ع) برگزار خواهد شد.

 

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی عنوان کرد: این رویداد برای استارت آپ های تخصصی و ایده شوها و بررسی جشنواره ها و نمایشگاه های استانی و شناسایی نظام مسائل اولویت دار خراسان جنوبی و شناسایی طرح های مرتبط به آن با حضور سرمایه گزاران و طرح های فناورانه و دانش بنیان برگزار می شود.

 

وی در ادامه به استیجاری بودن مکان پارک علم و فناوری استان اشاره کرد و افزود: ساختمان جدید پارک علم و فناوری به دلیلی دوری مسیر و خارج از محدوده شهر فاقد انشعابات مختلف است که برای این مشکل باید راهکاری اندیشیده شود.

 

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی خبر داد:

جذب هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی سفر استانی در خراسان جنوبی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: سهم خراسان جنوبی از اعتبارات عمرانی دور اول سفرهای استانی رئیس جمهور برای سال ۱۴۰۰ حدود ۹۰۰ میلیارد تومان بود که بیش از هزار میلیارد تومان جذب شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علیرضا عباس‌زاده در گفت و گویی اظهار داشت: دور اول سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی (شهریور ۱۴۰۰) حدود ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبارات حوزه عمرانی به همراه داشت و مابقی اعتبارات که بیش از ۵ هزار میلیارد تومان است، جزو اعتبارات تسهیلاتی بوده است.

وی تصریح کرد: اعتبارات حوزه عمرانی سفر اول رئیس جمهور به استان برای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بوده که در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۳۲ درصد اعتبارات محقق شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: در اعتبارات سال ۱۴۰۱ نیز چون سال مالی از شهریور آغاز می‌شود، تاکنون وضعیت خوبی در واریزی‌ها داشته‌ایم و امید است با تامین منابع دولتی بتوانیم برای دور دوم سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی مصوبات و پروژه‌های جدیدی نیز بگیریم.

تاکید دولت بر اتمام پروژه‌های قبلی است

وی کثرت پروژه‌ها و کمبود اعتبارات را یکی از مشکلات کنونی کشور عنوان کرد و گفت: دولت سیزدهم تاکید دارد که پروژه جدیدی ایجاد نکند تا همان پروژه‌های قبلی به اتمام برسد.

عباس‌زاده ادامه داد: برخی مواقع بنا به ضرورت، ممکن است پروژه جدید ایجاد شود مانند بیمارستان زیرکوه یا تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند که به دلیل نیاز مبرم به این دو، دولت برای آن اعتبار می‌گذارد تا ایجاد شود اما در مجموع دولت مصمم است که پروژه جدید در دستور کار قرار ندهد چون پروژه نیمه‌کاره در کشور زیاد داریم.

وی گفت: برای نمونه فقط در حوزه ورزشی بیش از هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در استان وجود دارد که از ۱۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت دارند و متاسفانه پروژه‌های زیاد و بدون در نظر گرفتن اعتبارات لازم، ایجاد شده که اتمام آنها اعتبارات فراوانی می‌خواهد.

آغاز عملیات اجرایی طرح انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی درخصوص طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به خراسان جنوبی گفت: آب برای خراسان جنوبی بسیار مهم است، چرا که استان بی‌سابقه‌ترین خشکسالی‌ها را تجربه می‌کند به همین دلیل باید از روش‌های مختلف مساله آب را حل کرد.

وی افزود: شرکت ملی فولاد ایران برای تامین آب مجتمع فولاد قاینات قرارداد ۷۰۰ میلیارد تومانی بسته و پساب فاضلاب شهر قاین می‌تواند در حال حاضر پاسخگوی آب مورد نیاز شرکت فولاد باشد.

عباس‌زاده طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به خراسان جنوبی را از دیگر طرح‌های در دست اقدام برای حل معضل آب استان عنوان کرد و گفت: طرح انتقال آب از دریای عمان در دستور کار جدی دولت است و جلسات متعددی در هیات دولت برای آن برگزار شده و می‌شود.

طرح برای تامین آب صنایع است

وی بیان کرد: این طرح بیش از ۴۰۰ کیلومتر خط انتقال در خراسان جنوبی دارد و عملیات اجرایی طرح نیز شروع شده، شرکت تامین آب صنایع و معادن ایران مجری طرح است و این طرح برای تامین آب صنایع اجرا می‌شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به گران بودن انتقال آب از دریای عمان گفت: برای هر متر مکعب آب حدود سه و نیم یورو هزینه اولیه پیش‌بینی شده و طبق پیش‌بینی‌ها تا پایان دولت سیزدهم کار اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه مسیریابی طرح انجام شده و اکنون کنده‌کاری در حال انجام است افزود: پیمانکار طرح در استان نیز مشخص شده و عملیات لوله‌گذاری از سمت خراسان رضوی به قاین به طول ۲۰ کیلومتر آماده اجرا است.

عباس‌زاده گفت: قرار بود در دومین سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی (۲۴ و ۲۵ آذر امسال)، آیت الله رئیسی از روند اجرایی طرح بازدید داشته باشند که به دلیل فشرده بودن برنامه‌ها به زمان دیگری موکول شد.

انشعاب به همه شهرستان‌ها داده می‌شود

به گفته وی آب پیش‌بینی شده برای خراسان جنوبی از این طرح ۶۰ میلیون متر مکعب است که به همه شهرستان‌ها انشعاب داده می‌شود و این آب برای تامین صنایع است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: وزارت نیرو ۳۰ درصد این آب را پیش خرید کرده که در مواقع ضروری از آن برای آب شرب استفاده کند.

وی در ادامه این گفت و گو با اشاره به استقبال حماسی مردم خراسان جنوبی از رئیس جمهور در اولین سفر دور دوم سفرهای استانی، این حضور را دارای پیام‌های مهم در مقیاس ملی و جهانی دانست که آبی بر فتنه‌های اخیر دشمنان بود و موجی از حمایت‌های مردمی برای کشور ایجاد کرد.

عباس‌زاده افزود: رئیس جمهور نیز در جلسات متعدد ضمن تشکر از این حضور حماسی مردم استان، تاکید کرده که این قدرشناسی مردم خراسان جنوبی مسئولیت مدیران را بیش از گذشته کرده است.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به منطقه مرزی درح در سربیشه که روز جمعه ۲۵ آذر امسال انجام شد، گفت: رئیس جمهور در این سفر ضمن دیدار چهره به چهره و از نزدیک با مردم منطقه مرزی درح، دستوراتی برای رفع موانع و مشکلات مردم این منطقه صادر کرد.

افتتاح پروژه‌های مهم در سفر دوم رئیس جمهور

معاون استاندار خراسان جنوبی، یکی از پروژه‌های افتتاحی در سفر آیت الله رئیسی به خراسان جنوبی را افتتاح مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند برشمرد و اظهار داشت: تصفیه‌خانه فاضلاب شهرهای فردوس، قاین، خوسف و سربیشه در دستور کار قرار دارد و در مصوبات سفر دوم هیات دولت به استان لحاظ می‌شوند.

وی خشکسالی و کمبود آب برای بخش کشاورزی و صنعت را یکی از چالش‌های پیش روی استان دانست و گفت: یکی از راه‌های تامین آب صنعت و کشاورزی استفاده از آب‌های موجود نامتعارف مانند پساب فاضلاب است که در فاز اول طرح تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند ۲۵۰ لیتر بر ثانیه آب برای صنعت استحصال می‌شود.

به گفته وی برای فازهای بعدی طرح تا ۴۵۰ لیتر بر ثانیه نیز پیش‌بینی شده که بخش زیادی از آب صنایع را تامین می‌کند.

قطع وابستگی به خارج با راه‌اندازی خط تولید تایرهای فوق‌ سنگین

عباس‌زاده با اشاره به افتتاح خط پیچیده ساخت دستگاه تایرسازی کویر تایر از دیگر پروژه‌های دانش‌بنیان و افتتاحی استان در سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی گفت: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این طرح، بومی بودن آن است، به طوری که تمامی مراحل ساخت این دستگاه‌ها توسط فرزندان خراسان جنوبی طراحی و عملیاتی شده و اولین بار در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

وی قطع وابستگی به خارج از کشور، ارزآوری و خودکفایی را از مهمترین مزیت‌های این طرح دانش‌بنیان ذکر کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران هفتمین کشور دنیا است که طراحی و نصب این دستگاه را به‌صورت بومی انجام می‌دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی آغاز عملیات اجرایی تولید سالانه ۵۰ هزار تن تایر سنگین و فوق‌ سنگین معدنی و راهسازی را از دیگر پروژه‌های سفر رئیس جمهور عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۱۰۰ درصد نیاز کشور به لاستیک‌های سنگین و فوق سنگین از خارج تامین می‌شود که با راه‌اندازی این خط در کشور از واردات بی‌نیاز و از خروج ارز برای خرید این گونه لاستیک‌ها جلوگیری خواهد شد.

وی بیان کرد: بهره‌برداری از این طرح بزرگ صنعتی، اشتغال بیش از هزار و ۶۲۰ نفر نیروی کار به‌صورت مستقیم را در پی دارد.

بهره‌برداری از فاز دوم طرح فولاد قاینات تا سال آینده

عباس‌زاده به بهره‌برداری از فاز اول طرح فولاد قاینات در سفر رئیس جمهور نیز اشاره کرد و گفت: فاز اول طرح با بیش از ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار افتتاح شد و فاز دوم طرح که تهیه شمش فولاد است، اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امید است تا هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: در سفر اخیر هیات دولت به خراسان جنوبی وزرا نیز به شهرستان‌ها سفر کردند و طرح‌های افتتاحی بزرگی داشتند که از جمله می‌توان به آغاز واگذاری خانه‌های طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان طبس به صورت نمادین اشاره کرد.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین با حضور وزیر راه و شهرسازی به خراسان جنوبی ۵۰ کیلومتر باند دوم جاده‌ای افتتاح شد و به ارتقای ایمنی محورهای مواصلاتی استان کمک کرد.

وی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۱۵۰ کیلومتر باند دوم در استان خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسیده و اکنون از سربیشه تا آرین‌شهر به طور کامل زیر بار ترافیک رفته است.

 

 

 

در گفتگو خراسان جنوبی با سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان مطرح شد:

زنگ خطر نبود فضا در دانشگاه فرهنگیان به صدا در آمده است/ سرعت بخشی در رفع مشکلات در کوتاه مدت نیاز پرورش دانشجو معلمان

سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با قدردانی از حمایت های مسئولان استانی اما شرایط را برای ورودی مهر این دانشگاه سخت تر از گذشته پیش بینی کرد و از مسئولان خواست در سرعت بخشی وعده ها و چاره اندیشی برای رفع مشکلات به کمک این دانشگاه بشتابند.

به گزارش خاورستان حجت الاسلام جواد اکبری مطلق سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان با اشاره به این که دانشگاه فرهنگیان استان یک متر بنا تملیکی ندارد به خبرنگار خاورستان گفت: استاندار در جریان کامل مشکلات دانشگاه هستند و حمایت های بسیار زیادی از این مجموعه داشتند و حتی در سفر اخیر رئیس جمهور برای اختصاص اعتبار به این دانشگاه تلاش بسیاری کردند و حتی قول هایی را هم برای رفع مشکلات دادند.

به گفته وی زمین ۱۰ هکتاری در بهترین موقعیت برای طرح جامع دانشگاه در نظر گرفته شده است که در آن خوابگاه خواهران، برادران ،سلف سرویس ، فضای آموزشی و… در نظر گرفته شده است و در مجموع مسئولان استان به نحوی به دنبال رفع مشکلات دانشگاه فرهنگیان هستند که جای قدردانی دارد اما این برنامه ها در بلند مدت ما را به هدفمان خواهد رساند و در صورت تخصیص اعتبار به موقع اعتبار حداقل تا رسیدن به نتیجه ۵ سال طول خواهد کشید.

وی افزود: در شرایط فعلی از یک طرف فضای خوابگاهی نداریم و از طرف دیگر هم آمورش و پرورش نیاز شدید به معلم دارد و از طرف دیگر با همه مشکلات تمایل داریم از سهمیه دانشجویی استقبال می کنیم و دوست داریم فرزندان بیشتری را از این مرز و بوم هم در این دانشگاه تحصیل کنند چرا که این به نفع استان است اما این که این تعداد دانشجو را در چه فضایی جا دهیم بزرگترین دغدغه است.

به گفته وی امسال در سه نقطه شهر بیرجند خوابگاه هایی را تامین کردیم و با نظر مساعد استاندار هم یک خوابگاه در شهر قاین راه اندازی شد و تعدادی از دانشجویان به آن مکان انتقال یافتند و امکانات خوبی برای دانشجویان فراهم شد که منجر به ایجاد آرامش شد.

وی با اشاره به این که امسال در کشور ۲۵ هزار دانشجو معلم و سال آینده قرار است این آمار به ۳۵ هزار دانشجو برسد افزود: در ورودی مهر ۱۴۰۱ درخواست استان ۴۰۰ دانشجو بود که ۸۰۰ دانشجو به استان اختصاص دادند و برای سال آینده همین تعداد دانشجو درخواست دادیم اما با توجه به افزایش ظرفیت ها به طور حتم بیش از یک هزار دانشجو جذب خواهند شد.

وی با قدردانی مجدد از مسئولان استان به خصوص استاندار از مسئولان درخواست برنامه ریزی ها برای برای رفع مشکلات در کوتاه مدت و استفاده از ظرفیت های موجود و پای کار آمدن سایر مجموعه ها را کرد.

آینده درخشان با توجه بیشتر

حجت‌الاسلام اکبری مطلق با بیان اینکه ۵۰ درصد دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نخبه هستند گفت: هرچه به این دانشگاه خدمت شود نتیجه آن در آموزش و پرورش و آینده کشور مشاهده خواهد شد.

وی کمبود نیروی انسانی در بخش اداری به خاطر کثرت دانشجو را یادآور شد و افزود: با توجه به تلاش‌هایی که از سوی کادر معاونت‌های مختلف صورت گرفته حداقل اعتراضات دانشجویی را شاهد بودیم.

وی شرایط را برای ورودی مهر این دانشگاه سخت تر از گذشته پیش بینی کرد و افزود : نگاه ویژه استاندار خراسان جنوبی به دانشگاه فرهنگیان قابل تقدیر است و منجر به در نظر گرفتن اعتبارات خوبی شده که امید است به حل مشکلات بینجامد.

کمبود هیئت علمی

سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی کمبود هیئت علمی را هم در لیست دغدغه های این مجموعه بیان کرد و افزود: با توجه به وجود ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو در مجموع ۲۱ عضو هیئت علمی داریم که نیاز است حداقل ۷۰ نفر دیگر جذب کنیم تا به حداقل استاندارد در این رابطه برسیم.

به گفته حجت الاسلام اکبری این ضعف دانشگاه فرهنگیان در رتبه علمی آن اثرگذار است و در زمینه کارکنان هم امسال ۱۸ نفر از آموزش و پرورش مامور شدند.

وی با اشاره به نگاه‌های گذشته در دانشگاه فرهنگیان افزود: از سال ۹۶ طرح جامع برنامه ریزی اما تزریق اعتبار به آن کم بوده است و به لطف دولت سیزدهم نگاه قبلی برگشته و دانشگاه به دنبال جایگاه واقعی خود است.

 

 

 

 

رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی:

۴۸ نفر از کارکنان انتظامی خراسان جنوبی حافظ کل قرآن شدند/ جذب ۶۷۰ فرهیخته

حجت الاسلام عبداللهی گفت: با اجرای طرح تربیت حافظان قرآن کریم از سال ۱۳۸۹ تاکنون ۴۸ نفر از کارکنان انتظامی استان موفق به حفظ کامل قرآن و بیش از ۵۰۰ نفر حافظ پنج جزء و بالاتر شده‌اند.

به گزارش خبرنگار خاورستان، حجت‌الاسلام محمدرضا عبداللهی روز پنجشنبه در نشست خبری اظهار داشت: در حال حاضر سه هزار و ۲۰ نفر از کارکنان و خانواده های انتظامی خراسان جنوبی از حافظان یک جزء تا کل قرآن کریم هستند.

رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی استان خراسان جنوبی بیان کرد: با اجرای طرح تربیت حافظان قرآن کریم از سال ۱۳۸۹ تاکنون ۴۸ نفر از کارکنان انتظامی استان موفق به حفظ کامل قرآن و بیش از ۵۰۰ نفر حافظ پنج جزء و بالاتر شده‌اند.

وی ادامه داد: بیش از ۶۷۰ فرهیخته در سطح انتظامی استان شناسایی و جذب شدند که در طیف‌های مختلف مداحان، موذنان، عکاسان و پژوهشگران برای برنامه‌های فرهنگی به‌کارگیری می‌شوند.

حجت الاسلام عبداللهی همچنین از برگزاری طرح جهادی “آموزش و تعالی مبانی فرهنگی” برای کارکنان انتظامی استان خبر داد و گفت: امسال در قالب این طرح ۴۹ روحانی از نقاط مختلف کشور اعزام و ۸۶ درصد نیروها از این آموزش‌ها بهره‌مند شدند.

رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی استان خراسان جنوبی ادامه داد: در این طرح جهادی مباحث دینی، سیاسی، اخلاقی و مشاوره خانوادگی به‌صورت چهره به چهره مطرح می‌شود و مشکلات کارکنان انتظامی در یگان‌های مرزبانی، انتظامی، یگان ویژه و مرکز آموزش پس از دسته‌بندی برای رفع آنها اقدام خواهد شد.

وی گفت: در راستای تربیت و آموزش نیروهای انتظامی دوره‌های تربیت تعالی با اعزام کارکنان به سفرهای زیارتی قم، مشهد و عتبات عالیات برگزار می‌شود که در این رابطه نیز از ابتدای امسال بیش از هزار و ۶۰۰ نفر به اردوهای زیارتی اعزام شده‌اند.

حجت‌الاسلام عبداللهی یادآور شد: برای اعزام به عتبات عالیات تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی به هر خانوار با سود صفر درصد پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه دوره‌های تربیت آموزشیار قرآن کریم مخصوص نیروهای کادر و وظیفه هم دنبال می‌شود گفت: آموزش همسرگزینی و دوره‌های تقویت مبانی اندیشه اسلامی از دیگر برنامه‌ها در این حوزه است.

رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی به برنامه‌های شاخص قرآنی این مجموعه اشاره کرد و افزود: فرماندهی انتظامی استان در اجرای برنامه‌های مختلف قرآنی، مقام برترین دستگاه قرآنی را در سطح استان کسب کرده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی کانال تخصصی عطر قرآن در پیام‌رسان‌های فضای مجازی گفت: در این پیام‌رسان‌ها روزانه یک صفحه از قرآن کریم همراه ترجمه بارگذاری می‌شود و کارکنان و خانواده‌های آنها با مباحث روخوانی و روانخوانی قرآن آشنا می‌شوند.

حجت‌الاسلام عبداللهی درباره برنامه‌های فرهنگی حوزه عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظانی خراسان جنوبی اظهار داشت: از ابتدای امسال برنامه‌های مختلفی در قالب تعالی سیاسی خانواده و فرزندان، همایش‌های بصیرتی، تشکیل حلقه‌های هدایتی، کارگاه‌های سبک زندگی، مشاوره و سرکشی از خانواده‌ها اجرا شده است.

وی گفت: در راستای برنامه‌های تبلیغاتی نیز موفق به برگزاری مسابقات قرآن کریم، مهارت‌آموزی، برپایی موکب و ایستگاه سلامتی در مناسبت‌های خاص شده‌ایم.

رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی ادامه داد: ایجاد امید مهمترین رویکرد رسانه‌ها باشد و باید در این جهت تلاش کرد چرا که در شرایط فعلی هجمه‌های زیادی متوجه نیروی انتظامی است.

وی با اشاره به اینکه امنیت زیربنای همه فعالیت‌ها در جامعه است گفت: یکی از اهداف دشمنان و خائنان داخلی، تخریب چهره نیروی انتطامی است.

حجت‌الاسلام عبداللهی افزود: با توجه به آسیب‌پذیری کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها برای ارتقای سلامت نفس کارکنان تلاش می‌شود که دچار لغزش نشده و به گناه و جرم آلوده نشوند.

وی یادآور شد: هدف از تشکیل سازمان عقیدتی سیاسی در نیروهای مسلح نیز انجام برخی اقدامات فرهنگی است تا علاوه بر بُعد نظارتی به تربیت معنوی و اخلاقی کارکنان نیز کمک شود که در انجام ماموریت‌های انتظامی نیز بسیار اثرگذار است.

رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی یکی از اهداف اساسی این سازمان را تربیت پلیس تراز انقلاب عنوان کرد و گفت: در راستای تربیت و آموزش کارکنان نسبت به مسائل روز و سیاسی کشور تلاش می‌شود تا بتوانیم جنبه‌های معنوی را در کارکنان تقویت کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*