گزارش/ عجیب‌ترین مومیایی‌های تاریخ که شگفت‌زده‌تان می‌کند

عجیب‌ترین مومیایی‌های تاریخ که شگفت‌زده‌تان می‌کند

بسیاری از عجیب‌ترین مومیایی‌های دنیا در آمریکای جنوبی و آسیا پیدا شده‌اند که در این مطلب به ۱۰ مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

مومیایی حیوانات و انسان‌ها در هر قاره‌ای یافت شده‌اند. شرایط طبیعی و اهداف مذهبی یا فرهنگی از جمله دلایل حفظ شدن اجساد هستند. بسیاری از عجیب‌ترین مومیایی‌های دنیا در آمریکای جنوبی و آسیا پیدا شده‌اند که به ۱۰ مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

۱- مومیایی یک پسر شش ماهه در گرینلند

صورت این پسر کوچک همیشه به سمت بالا است، انگار همیشه منتظر مادرش است. تصویر این مومیایی از اولین لحظه‌ای که کشف شد به روی جلد مجلات و اخبار وارد شد و قلب مردم را تسخیر کرد. اولین باری که این کودک کشف شد، افراد تصور کردند که او یک عروسک است؛ اما به زودی مشخص شد که او یک کودک ۶ ماهه است.

مومیایی یک پسر شش ماهه در گرینلند

این نوزاد در شهرک قیلاکیتسوق کشف شد. او به همراه مادرش که قبلاً درگذشته بود، زنده به گور شد. احتمالاً دلیل زنده به گور کردن او این بوده که دیگر کسی برای مراقبت از او باقی نمانده بوده است.

نوزاد کوچک اینویت به همراه یک پسر دوساله و شش زن دیگر پیدا شد که در دو قبر جداگانه بر فراز غاری کم عمق دفن شده بودند. این جسد به طور طبیعی در دمای زیر صفر و در منطقه‌ی اومنناق غرب گرینلند حفظ شده بود. این اجساد، قدیمی‌ترین اجسادی هستند که در این منطقه یافت شده‌اند.

۲- مومیایی مرد قربانی شده

این جسد معروف به مرد تولوند (Tollund Man) به طور طبیعی حفظ شده‌است. این مرد در قرن چهارم قبل از میلاد و در دوره‌ای که اسکاندیناوی به عنوان عصر آهن پیش از روم شناخته می‌شد، زندگی می‌کرد.

مومیایی مرد قربانی شده

ظاهراً او به عنوان قربانی برای خدایان به دار آویخته شده و سپس در باتلاق ذغال قرار گرفته است. جسد او بیش از دو هزار سال در آن محل نگه داری شده‌است.

چهره این مرد تولوند هنوز هم مانند روز مرگش به نظر می‌رسد. چهره آرامی دارد و شبیه مردی در خواب به نظر می‌رسد. جسد این مرد در سال ۱۹۵۰ میلادی کشف شد و اکنون در موزه سیلکبورگ دانمارک به نمایش گذاشته شده‌است.

۳- بانوی دای؛ مومیایی شین ژوی

وقتی صحبت از مومیایی می‌شود، اکثر افراد در سراسر جهان به مصر باستان فکر می‌کنند؛ اما افراد زیادی نمی‌دانند که برخی از بهترین و عجیب‌ترین مومیایی‌های دنیا مربوط به چین هستند.

بانوی دای؛ مومیایی شین ژوی

بانو دای (مومیایی دیوا) یک مومیایی ۲۱۰۰ ساله از سلسه هان هان غربی و محافظت شده‌ترین انسان باستانی است که تاکنون کشف شده است.

شین ژوی (بانوی دای) بین سال‌های ۱۴۵ تا ۱۷۸ قبل از میلاد زندگی می‌کرده و در حدود ۵۰ سالگی درگذشته است.

اشیاء و پارچه‌های گرانبهای داخل قبر او نشان دهنده ثروت این زن هستند. اما این مسئله زیاد مورد توجه نبود و در واقع وضعیت فوق العاده بقایای حفظ شده او بود که توجه باستان شناسان را به خود جلب کرد.

۴- مومیایی کودک ۵۰۰ ساله در قله آتشفشان

مومیایی کودک ۵۰۰ ساله در قله آتشفشان

در سال ۱۹۹۹ میلادی، بقایای سه کودک اینکا در قله آتشفشان Llullaillaco در آرژانتین کشف شدند. پارسال یک آنالیز انجام شد که نتیجه آن نشان داد که به این دختر ۱۳ ساله و یک پسر و دختر ۴ یا ۵ ساله طی فرآیند تشریفات یک ساله به طور منظم الکل و مواد مخدر خورانده شده است و در نهایت این کودکان قربانی شده‌اند.

شواهد تاریخی نشان می‌دهند که مراسم قربانی این کودکان احتمالاً به عنوان نوعی روش برای کنترل جامعه استفاده شده‌است. ظاهراً قرار بوده که انتخاب شدن به عنوان قربانی افتخاری بزرگ برای افراد باشد؛ اما در واقع فضایی از ترس ایجاد می‌کرد. همچنین بروز هر گونه ناراحتی از سمت والدینی که کودکشان به این مراسم قربانی اهدا شده بود، تخلف بزرگی محسوب می‌شده‌است.

۵- مومیایی دختر کوچک مصری

دختر کوچکی به نام Tjayasetimu در مصر باستان (تقریباً ۳ هزار سال پیش) یک خواننده معروف بود. او عضو گروه کر سلطنتی بود و در معابد روی رود نیل برای فراعنه آواز می‌خواند. این دختر ۷ ساله در هنگام مرگ با وجود سن کم، فرد مهمی محسوب می‌شد که شایستگی مومیایی دقیقی داشت.

مومیایی دختر کوچک مصری

جسد این دختر کوچک در باند‌های رنگ آمیزی شده، پوشانده شده بود. چهره او را با حجابی ظریف پوشانده بودند و با ماسک طلایی پنهان کرده بودند. او در یک تابوت طلایی قرار داشت و هنوز مو‌های او تا سر شانه‌اش می‌رسیدند.

محققان حتی دندان‌های شیری او را تشخیص دادند. او فقط ۴ فوت قد داشت و برای تابوت خود بسیار کوچک بود. البته مشخص نیست که چرا یک تابوت به اندازه دختر ساخته نشده‌است. دانشمندان معتقدند که او به علت یک بیماری کوتاه مدت مانند وبا درگذشته است.

۶- مومیایی زیبای لولان

یکی از عجیب‌ترین مومیایی‌های دنیا، مومیایی لولان است که در سال ۱۹۸۰ کشف شد. او ۳۸۰۰ سال پیش در جاده ابریشم از دنیا رفته بود. خشکی طبیعی این منطقه و خاک شور، بدن او و بیش از ۲۰۰ جسد دیگر را حفظ کرده است.

مومیایی زیبای لولان

این مومیایی، زیبایی لولان نامیده می‌شود؛ زیرا ویژگی‌های شگفت‌انگیز صورت او حتی پس از مرگ نیز بسیار زیبا باقی مانده است. دولت چین به دلیل هویت نژادی مومیایی‌های این منطقه، اجازه دسترسی کامل به آن‌ها را نمی‌دهد.

مومیایی‌های تاریم، سفیدپوست هستند و این مسئله به ادعا‌های مردم محلی (اویغورها) مبنی بر این که بیشتر اروپایی به نظر می‌رسند تا آسیایی اعتبار بخشیده است. بر اساس ادعا‌هایی در تاریخ چین، آن‌ها نوادگان ساکنان اصلی این مناطق هستند و از نوادگان مهاجران بعدی نیستند.

۷- مومیایی اوتزی؛ مرد یخی

برخی از گردشگران آلمان در سال ۱۹۹۱ میلادی، اوتزی (مرد یخی) را در کوه‌های آلپ کشف کردند. ابتدا تصور می‌شد که این جسد مربوط به یک کوهنورد یا سرباز است که در طول جنگ جهانی اول درگذشته است. اما آزمایش‌ها تایید کردند که این مرد یخی ۳۳۰۰ سال قبل از میلاد و بر اثر ضربه به پشت سر جان باخته است.

مومیایی اوتزی؛ مرد یخی

این مرد یخی، قدیمی‌ترین مومیایی طبیعی در اروپا است. بدن او به طرز عجیبی حفظ شده بود و سلول‌های خون او شبیه نمونه خون انسان مدرن بود. دانشمندان حتی توانستند آخرین وعده غذایی مرد یخی را تشخیص دهند. ظاهراً او آهوی قرمز و نان گیاهی متشکل از سبو گندم و میوه خورده بود.

۸- مومیایی بانوی کائو در پرو

در ساحل زیبای شمال پرو منطقه‌ای به نام «مکان مقدس جادوگر» وجود دارد که نشانی از فرهنگ موچه و جادوگر مدفون در آن جا دارد. دو هرم اصلی در این منطقه به نام‌های هواکا دل سل (Huaca del Sol) و هواکا دلا لونا (Huaca de la Luna) در گذشته مرکز فعالیت‌های اجتماعی و فرقه‌ای بوده‌اند.

مومیایی بانوی کائو در پرو

یک مومیایی خالکوبی شده معروف به بانوی کائو نیز در این منطقه وجود دارد. بانوی کائو احتمالاً در اواسط دهه بیست سالگی خود در حدود ۱۵۰۰ سال پیش هنگام زایمان در گذشته است.

فرقه موچه‌ها، مردگان خود را به طور هدف‌مند مومیایی نکرده‌اند. ظاهراً شرایط مومیایی شدن فقط برای بانو کائو اتفاق افتاده است.

می‌توان با اطمینان گفت که خالکوبی این زن نشان دهنده تقویت ارتباط الهی او از طریق جادو بوده است و احتمالاً نوع تدفین او نشان دهنده مقام بالای او است.

۹- مومیایی‌های مرموز ایرانی در روسیه

منطقه زلنی یار (Zeleniy Yar) یک مکان دورافتاده در نزدیکی قطب شمال است و در میان مردم بومی به عنوان «انت‌های زمین» شناخته می‌شود. دوازده مومیایی در این منطقه منحصر به فرد کشف شده‌اند.

مومیایی‌های مرموز ایرانی در روسیه

به نظر می‌رسد که این اجساد متعلق به این منطقه نیستند. در واقع ردپای تاریخی آن‌ها به ایران باستان در فاصله ۶ هزار کیلومتری از این منطقه برمی‌گردد. هم اکنون دانشمندان در حال انجام آزمایش‌های ژنتیکی برای تعیین منشاء این مومیایی‌های مرموز هستند.

ظاهراً این اجساد به طور کاملاً اتفاقی در این منطقه حفظ شده‌اند. آن‌ها در پوششی از خز گوزن شمالی، خرس یا سگ آبی قرار داشتند و ماسک‌های مسی داشتند. بسیاری از جمجمه و اسکلت‌های این اجساد شکسته یا مفقود شده‌است.

یکی از مومیایی‌ها، یک مرد مو قرمز است که از سینه تا پا‌ها توسط محافظی از جنس مس پوشانده شده‌است. باستان شناسان در قبر او یک دریچه آهنی، خز و یک سگک از جنس برنز که نشان دهنده یک خرس بود را پیدا کردند.

۱۰- مومیایی دختر دو ساله

یکی از عجیب‌ترین مومیایی‌های دنیا کودک دوساله‌ای به نام روزالیا لومباردو است که در دخمه‌های پالرمو کشف شد. دخمه‌های کاپوچینی پالرمو در منطقه سیسیل ایتالیا واقع شده‌اند.

مومیایی دختر دو ساله

در قرن شانزدهم، راهبان کاپوچین پالرمو به این پی بردند که دخمه‌هایشان حاوی مواد نگه دارنده طبیعی است که به حفظ مومیایی‌ها کمک می‌کند. روزالیا در سال ۱۹۲۰ درگذشت و در دخمه‌ها قرار گرفت. به او لقب زیبای خفته داده شده‌است؛ زیرا بدن او به خوبی حفظ شده است.

 

 

 

عدم امکان خرید مسکن حتی با وام

هر برگ از اوراق مسکن سال جاری، از یک هفته قبل ۱۰۸ هزار تومان آغاز شده و امروز این اوراق به ۱٬۲۳۲٬۰۰۱ هزار ریال رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین وضعیت قیمت ارواق مسکن (تسه) سال گذشته خروردین ماه به ۱.۲۴۰.۰۰۰ هزار ریال و در اردیبهشت ماه ۱.۲۰۰.۷۰۰ هزار ریال و در خرداد ماه ۱.۲۴۰.۱۰۰ هزار ریال بود و این اوراق در دی ماه سال گذشته نیز با قیمت ۱.۲۰۰.۰۰۰ هزار تومان معامله می‌شد و در سال جاری با قیمت ۱٬۲۳۲٬۰۰۱ معامله شده است.

تفاوت قیمت اوراق برای مجردها و متأهل ها

مجردهایی که قصد خرید خانه در پایتخت را دارند می‌توانند ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شال مل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌باشد لذا برای آن ۲۰۰ میلیون تومان وام باید ۴۰۰ برگه اوراق تسه خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با قیمت ۱٬۲۳۲٬۰۰۱ حدود ۴۹ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان می‌شود و برای ۸۰ میلیون وام جعاله میز باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۱۹ میلیون و ۲۱۶ هزار تومان خریداری کنند که جمع اوراق خریداری شده ب مبلغ ۶۷ میلیون و ۲۵۶ هزار تومان خواهد شد.

متأهل ها نیز برای خرید خانه در پایتخت ۴۸۰ میلیون تومان که هر نفر ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت خواهند کرد با یان تفاوت که زوجین برای وام مسکن باید ۸۰۰ برگه تسهیلات دریافت کنند که هزینه آن حدود ۹۶ میلیون و۵۶۰ هزار تومان اوراق تسه تهیه کنند با هزینه وام جعاله باید حدود ۱۱۵ میلیون و ۲۹۶ هزار تومان پرداخت نمایند.

به جای وام خانه متری در بورس عرضه شود

علیرضا مهدی زاده، کارشناس بازار مسکن درخصوص اینکه حدود یک چهارم وام مسکن برای خرید اوراق صرف خواهد شد و با این وام حتی نمی‌توان در تهران ۵ متر خانه خرید به خبرنگار مهر گفت: اگر دارایی شما ۳۰۰ میلیون باشد اصلاً شما جزو متقاضیان خرید مسکن محسوب نمی‌شوید با وام مسکن و یک میلیارد پول نمی‌توان خانه دلخواه پیدا کرد و در اخر اطراف تهران شاید بتوان خانه خریداری کرد.

وی در ادامه بیان کرد: دولت باید به جای اینکه وام مکسن را تغییر دهد باید ساخت وساز را تسریع بخشد یعنی برای انبوه سازان و سازندگان تسهیلات ویژه در نظر بگیرد تا ساخت و ساز در زمین‌های دولتی آغاز شود و این روند ساخت وس از تسریع شود.

این کارشناس بازار مسکن پیشنهاد خرید خانه‌های متری را داد و گفت: خرید اوراق خانه در بازار بورس می‌تواند راهکاری باشد برای خانه دار شدن مردم به طور مثال هر فرد در بازه زمانی یک سال اگر بتواند اوراق خانه ۷۰ متری را تهریه کند آن واحد را از شرکت انبوه ساز بگیرد و اگر نتوانست در ان بازده پرداخت نمایند سود آن را از طریق بازار سرمایه که بازاری شفاف است دریافت کند اینگونه نه ارزش پول خریدار کاهش پیدا می‌کند نه خریدار از خرید خانه ناامید می‌شود.

 

مادری که سه ستاره داشت و یک ماه

حضرت ام البنین (س)همسر گرامی امام علی (ع) است که بعد از شهادت حضرت زهرا (س) به زوجیت ایشان در آمدند و چهار پسر برای امام علی (ع) به دنیا آوردند که حضرت عباس (ع) یکی از آن‌ها است.

 

نامش فاطمه و کنیه‏ اش امُّ البنین (مادر پسران) است. پدرش حِزام، و مادرش ثمامه یا لیلاست. همسرش علی‏بن ابی‏طالب علیه‏السلام و فرزندانش عباس علیه‏السلام، عبداللّه‏، جعفر و عثمان هستند که هر چهار نفرْ در سرزمین کربلا و در رکاب امام حسین علیه‏السلام به شهادت رسیدند. آرام‏گاه وی در مدینه منوّره و قبرستان بقیع است.

مادر به دختر فهمیده و عاقله خود گفت: دخترم رویای تو صادقه است و به زودی تو با مردی جلیل القدر که مجد و عظمت فراوان دارد ازدواج می‌کنی، مردی که مورد اطاعت امت خود است که از او صاحب چهار فرزند می‌شوی که اولین آن‌ها مثل ماه چهره اش درخشان است و سه تای دیگر، چون ستارگانند.

صحبت‌های دوستانه مادر و دختر ادامه داشت که حزام وارد اتاق شد و از آن‌ها در مورد پذیرش علی (ع) سوال کرد و گفت: آیا دخترمان را شایسته همسری علی (ع) می‌دانی؟ اگر او را اهل و لایق این خانه می‌دانی که خادمه آن خانه باشد قبول کنیم و اگر اهلیت در او نمی‌بینی پس نه؟

همسر او که عشق مالامال از امامت داشت گفت:‌ای حزام به خدا سوگند من او را خوب تربیت کرده ام و از خدای متعال و قادر خواسته ام که او واقعا سعادتمند شود و صالح باشد برای خدمت به آقا و مولایم علی (ع)، پس او را به مولایم تزویج کن. حزام برای اینکه دخترش فاطمه را نیز در خوشحالی خود شریک نماید این خبر مهم و قابل توجه را به اطلاع ایشان رسانید.

هنگامی که فاطمه (ام البنین) به حقیقت خواستگاری با فضیلت خود پی برد در حالی که عرق شرم و حیا در جبینش نشسته بود نتوانست از ابراز شعف خودداری نماید. وی در ظاهر هر چند سکوت اختیار کرد لکن شادمانی تمام وجودش را فراگرفته بود و خشنودی او را از این ازدواج اعلام می‌کرد.

سرانجام عقیل به وکالت از طرف برادرش علی بن ابی طالب (ع) خطبه عقد را جاری نمود و بدین ترتیب فاطمه دختر حزام به زودی رهسپار خانه علی (ع) گردید.

چرا به حضرت فاطمه کلابیه (س) ام البنین می‌گویند

فاطمه کلابیه، بعد از گذشت مدتی از زندگی مشترک با علی علیه‏السلام، به امیرالمؤمنین پیشنهاد کرد که به جای «فاطمه»، که اسم قبلی و اصلی وی بوده، او را ام البنین صدا زند تا فرزندان حضرت زهرا علیهاالسلام از ذکر نام اصلی او توسط پدرشان، به یاد مادر خویش، فاطمه زهرا علیهاالسلام نیفتند و در نتیجه، خاطرات گذشته، در ذهن آن‏ها تداعی نگردد و رنج بی‏مادری آن‏ها را آزار ندهد.

محبت بی‏دریغ به فرزندان حضرت زهرا (س)

ام ‏البنین بر آن بود که، در زندگی جای خالی حضرت زهرا علیهاالسلام را برای فرزندان ایشان پر کند؛ مادری که در اوج شکوفایی پژمرده شد و آتش به جان فرزندان خردسال زد: فرزندان فاطمه زهرا علیهاالسلام در وجود این بانوی پارسا، مادر خود را می‏دیدند و رنج فقدانِ مادر را کمتر احساس می‏کردند.

مادری که از شدّت گریه بر امام حسین (ع) نابینا شد

امام صادق (ع) در روایتی درباره ایشان فرمود:

«بُکی الحُسَینُ علیه السلام خَمسَ حِجَجٍ، و کانَت امُّ جَعفَرٍ الکلابِیهُ تَندُبُ الحُسَینَ علیه السلام و تَبکیهِ و قَد کفَّ بَصَرُها؛ بر حسین علیه‌السلام پنج سال گریسته شد. اُمّ جعفر کِلابى (امّ‌البنین) براى حسین علیه‌السلام مرثیه مى‌سرایید و مى‌گریست تا اینکه چشمانش نابینا شد.»

 

 

 

 

 

آلودگی بدون شک یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در جهان است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که سرب های موجود در هوا سالانه میلیون‌ها مرگ زودرس را به دنبال دارد. متأسفانه، بسیاری از سازمان‌های بهداشتی آن را به‌عنوان علت مرگ ذکر نکرده‌اند اما این مسئله می‌تواند خطرات نگران‌کننده‌ای را برای برخی گروه‌ها به ویژه مادران باردار به gدنبال داشته باشد.

گروه ایرنا زندگی – داده‌های سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که تقریباً تمام جمعیت جهان (۹۹٪) هوایی را تنفس می‌کنند که از محدودیت‌های دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت فراتر می‌رود و حاوی سطوح بالایی از آلاینده‌ها است.

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که جوامع کم‌درآمد به‌طور نامتناسبی در معرض آلودگی هوا قرار دارند و در برابر اثرات نامطلوب سلامتی آسیب‌پذیرتر هستند. هنگامی‌که ما آلاینده‌های هوا را تنفس می‌کنیم، این ذرات ریز می‌توانند وارد جریان خون ما شوند و باعث سرفه یا سوزش چشم شوند و بیماری های زمینه ای را تشدید کنند. البته خطرات سلامتی افراد از آلودگی هوا بسته به سن، مکان، سلامت زمینه‌ای و سایر عوامل بسیار، متفاوت است. بااین‌حال، برخی از گروه‌های مردم ممکن است ازنظر قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا بیشتر از دیگران مستعد باشند و آلاینده‌های مختلف ممکن است بر این گروه‌ها تأثیر متفاوتی بگذارند.

 

آلودگی هوا باعث افزایش تولد جنین‌های مرده می‌شود

آلودگی هوا می‌تواند بر بارداری تأثیر منفی بگذارد و منجر به زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد، مرده‌زایی یا ناهنجاری‌های مادرزادی شود.

محققان دریافتند که ذرات PM2.5 می‌توانند از طریق جفت از مادر به جنین منتقل شوند که نه‌تنها ممکن است به جفت آسیب برساند بلکه به‌طور بالقوه باعث آسیب «غیرقابل‌برگشت جنین» شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸، ذرات آلاینده سمی را در ریه‌ها، کبد و مغز جنین نشان داد. علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض PM2.5 در دوران بارداری می‌تواند انتقال اکسیژن به جنین را کاهش دهد یا باعث ناهنجاری‌های جفت شود که همه این علل باعث افزایش تولد جنین‌های مرده می‌شود.

احتمال زایمان زودرس از دیگر خطرات آلودگی هوا برای زنان باردار است. زایمان زودرس خطر مشکلات دیگری مانند وزن کم هنگام تولد، رشد ناکافی ریه‌ها در نوزاد و مرگ نوزاد در حین تولد یا مدت کوتاهی پس از تولد را افزایش می‌دهد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹، اثرات آلاینده‌های رایج مانند ازن، دی‌اکسید گوگرد، اکسید نیتروژن و دی‌اکسید نیتروژن را ارزیابی کرد و به این نتیجه دست‌یافت که بین آلودگی هوا و زایمان زودرس رابطه وجود دارد و این خطر در طول بارداری بعدی بالاتر بود. همچنین یک تجزیه‌وتحلیل در سال ۲۰۱۳ نشان داد که شیوع آلاینده‌های خاص، مانند دی‌اکسید نیتروژن، با خطر بالاتر وزن کم هنگام تولد مرتبط است.

 

آلودگی هوا برای کودکان بیش از بزرگ‌سالان مضر است

کودکان در مقایسه با بزرگ‌سالان نسبت به تنفس در هوای آلوده آسیب‌پذیرتر هستند زیرا مجاری تنفسی آن‌ها کوچک‌تر است و همچنان در حال رشد است. آن‌ها همچنین سریع‌تر از بزرگ‌سالان تنفس می‌کنند لذا هوای آلوده بیشتری را جذب می‌نمایند.

هنگامی‌که ذرات استنشاقی بسیار کوچک هستند – قطر ۲.۵ میکرون یا کمتر – می‌توانند غشاهای مخاطی حفره بینی را تحریک کنند و باعث آبریزش بینی و سرفه شوند. علاوه بر این، این ذرات ریز می‌توانند راه خود را به ریه‌ها بازکرده و باعث التهاب در آنجا شوند. درنتیجه آلودگی هوا با PM2.5، کودکان را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های تنفسی قرار می‌دهد و محققان این موضوع را در جمعیت‌های سراسر جهان مشاهده کرده‌اند اما این تنها آغاز راه است، زیرا آلودگی هوا فقط وارد راه‌های هوایی و ریه‌های ما نمی‌شود. این امکان وجود دارد که برخی از ذرات – ازجمله ذرات فوق‌ریز که فقط ۰.۱ میکرون یا کمتر قطر دارند – بتوانند از بافت ریه عبور کرده و وارد جریان خون شوند. همچنین ممکن است ذرات درنتیجه بلعیده شدن به دستگاه گوارش راه پیدا کنند. به‌این‌ترتیب، ذرات معلق می‌توانند بسیار بیشتر بر سیستم تنفسی کودک تأثیر بگذارند.

 

آلودگی هوا یک عامل خطر برای همه مبتلایان به آسم است

آلودگی هوا، حدود دوسوم افراد مبتلا به آسم را در معرض خطر حمله آسم قرار می‌دهد؛ به این دلیل که برخی از ذرات آلودگی به‌اندازه‌ای کوچک هستند که مستقیماً وارد ریه‌ها می‌شوند و به‌سرعت راه‌های هوایی و علائم آسم را تحریک می‌کنند.

آلودگی هوا نه‌تنها باعث تشدید آسم در افراد مبتلا به این بیماری می‌شود بلکه تحقیقات نشان می‌دهد که سطوح بالای آلودگی هوا می‌تواند باعث ابتلا به آسم در کودکان و بزرگ‌سالان شود. کودکانی که در مناطقی با آلودگی بالا زندگی می‌کنند بیشتر در معرض خطر هستند. همچنین اگر در دوران بارداری در معرض سطوح بالایی از آلودگی باشید، چه خودتان آسم داشته باشید چه نداشته نباشید، احتمال ابتلای کودک شما به آسم بیشتر است.

 

خطر آلودگی هوا برای افراد مسن و بیماران قلبی

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا در سراسر جهان، ۲۵ درصد از کل مرگ‌ومیرهای مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی ایسکمیک را تشکیل می‌دهد.  وقتی ذرات وارد بدن می‌شوند، از سد محافظ ریه‌های ما عبور کرده و وارد جریان خون می‌شوند. بر اساس تحقیقات، ذرات می‌توانند رگ‌های خونی را منقبض کنند و باعث باریک شدن آن‌ها شوند. این نتیجه، می‌تواند به افزایش فشارخون و فشار قلب کمک کند و حتی می‌تواند درنهایت باعث سکته مغزی یا حمله قلبی شود. آلودگی هوا همچنین می‌تواند ساختار یا شکل قلب را تغییر دهد و  این ممکن است درنتیجه منجر به نارسایی قلبی یا سایر مشکلات قلبی شود.

 

قرار گرفتن کوتاه‌مدت در معرض ذرات مضر نیز خطر حمله قلبی، آریتمی (اختلال ریتم قلب)، سکته مغزی و نارسایی قلبی را در جمعیت‌های آسیب‌پذیر مانند افراد مسن و مبتلایان به بیماری‌های قلبی عروقی افزایش می‌دهد و علائمی مانند تپش قلب، درد قفسه سینه یا تنگی نفس را ایجاد می‌کند لذا افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی در صورت ادامه یافتن یا تشدید علائم، باید از پزشک متخصص کمک بگیرند. اگرچه اثرات آلودگی هوا بر روی گروه‌های حساس بسیار نگران‌کننده است اما تغذیه خوب که نشان داده‌شده است که تأثیر قابل‌توجهی بر اثرات آلودگی هوا دارد، ابزاری فوری برای کاهش اثرات منفی آلودگی هوا است.

****تقویت آنزیم‌های سم‌زدایی با خوردن سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، گل‌کلم، کلم پیچ، تربچه، شلغم و… می‌تواند به‌طور چشمگیری آنزیم‌های سم‌زدایی را در کبد ما تقویت کند و به کاهش سطح التهاب در بدن ما کمک نماید. تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن بیش از دو فنجان کلم بروکلی، کلم، گل‌کلم، کلم پیچ، یا سایر سبزیجات چلیپایی در روز با ۲۰ درصد کاهش خطر مرگ مرتبط است و خوردن این سبزیجات راهی مقرون‌به‌صرفه برای مبارزه با خطرات آلودگی هوا در درازمدت برای سلامتی باشد.

اثر محافظتی مواد مغذی در برابر ذرات معلق

چندین مطالعه نشان داده است که مواد مغذی مانند ویتامین‌های B، C، E،  D و امگا ۳ PUFA اثرات محافظتی در برابر آسیب‌های ناشی از ذرات معلق دارند. افزایش مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها و همچنین سایر مواد مغذی ضدالتهابی، ممکن است استرس اکسیداتیو ناشی از آلودگی هوا و التهاب در آسم، سلامت قلب و عروق و بیماری‌های التهابی مزمن را کاهش دهد و درنتیجه راه‌حل مفیدی برای مقابله با اثرات منفی بر سلامتی ارائه دهد.

بهترین راه برای اطمینان از دریافت میزان بهینه ویتامین‌های B، C، E، D و امگا ۳، مصرف ماهی‌های چرب، قارچ، زرده تخم‌مرغ، کیوی، سبزیجات، لیمو، کلم بروکلی، پرتقال، گوجه‌فرنگی، تخم آفتاب‌گردان، بادام، فلفل دلمه‌ای، زیتون، گردو، محصولات لبنی، حبوبات و… به میزان حداقل دو بار در هفته است. درصورتی‌که به میزان زیادی از این مواد مغذی مصرف نمی‌کنید و می‌خواهید از خواص ویتامین‌ها و امگا ۳ بهره‌مند شوید، باید مصرف مکمل را در نظر داشته باشید.

زردچوبه، پاک‌کننده ریه

زردچوبه به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان قوی و اثرات ضدالتهابی، یک غذای عالی برای سلامت ریه‌ها است. ترکیب اصلی زردچوبه کورکومین است که برای حمایت از عملکرد ریه مفید است و به تمیز کردن طبیعی بدن کمک می‌کند. این‌یکی از غذاهای پاک‌کننده ریه است که به مبارزه با عفونت‌های ویروسی در آلودگی هوا کمک می‌کند.

 

سیب، میوه ای غنی شده با مواد مغذی

سیب، یکی از میوه‌های مفید برای ریه‌ها محسوب می‌شود زیرا مصرف منظم آن باعث بهبود عملکرد ریه می‌شود. طبق مطالعات، خوردن پنج سیب در هفته برای داشتن ریه‌های عالی و کاهش خطر ابتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) عالی است. این میوه با مواد مغذی ضروری غنی‌شده است.

 

معجزه خوردن کدوتنبل در روزهای آلودگی هوا

کدوتنبل، یکی دیگر از بهترین مواد غذایی برای سلامت ریه است که ترکیبات شیمیایی را تقویت می‌کند و سرشار از کاروتنوئیدهایی مانند لوتئین، بتا کاروتن و زآگزانتین است. این یکی از بهترین غذاهای ضدالتهابی برای ریه‌ها محسوب می‌شود که مصرف آن برای سلامت ریه به‌خصوص در طی آلودگی هوا ضروری است.

 

 

 

 

 

 

۰ نشانه می‌گوید هنوز برای ازدواج تان زود است!

یکی از علامت‌هایی که نشان می‌دهد هنوز آمادگی ازدواج کردن را ندارید این است که راز‌هایی دارید که از طرف مقابل‌تان پنهان می‌کنید.

‎ ازدواج یکی از بزرگترین تعهدات در زندگی هر دختر و پسری است. در این مطلب علامت‌هایی را می‌گوییم که نشان می‌دهند شما هنوز آماده‌ی ازدواج کردن نشده‌اید.

با این ده علامت، هنوز آمادگی ازدواج را ندارید:
ازدواج یکی از بزرگ‌ترین تعهدات در زندگی است. طبیعی است که با تصور اینکه قرار است باقی عمرتان را با یک نفر دیگر سپری کنید، کمی مضطرب شوید و حتی بترسید، اما این احساسات در چه حدی نشاندهنده‌ی چیزی فراتر از این‌ها هستند؟

از ازدواج کردن وحشت دارید:
اگر فکر اینکه بقیه زندگی‌تان، یا دست کم ۱۰ تا ۲۰ سال آینده را با تنها یا یک نفر دیگر شریک شوید، شما را پر از احساس ترس و وحشت می‌کند پس هنوز آمادگی ازدواج کردن را ندارید.

از طرف مقابل خوش‌تان می‌آید، اما عاشقش نیستید:
اگر قرار است با کسی ازدواج کنید تنها به این دلیل که فکر می‌کنید همسر خوبی برای شما و مادر یا پدر خوبی برای فرزندتان خواهد بود، اما عاشقش نیستید و واقعاً او را دوست ندارید، پس باید به طور جدی تجدید نظر کنید تا ببینید آیا واقعاً آماده‌ی ازدواج، مخصوصاً با این فرد هستید.

چیز‌هایی را از همدیگر پنهان می‌کنید:
یکی از علامت‌هایی که نشان می‌دهد هنوز آمادگی ازدواج کردن را ندارید این است که راز‌هایی دارید که از طرف مقابل‌تان پنهان می‌کنید. این راز‌ها می‌تواند شامل این باشد که با چه کسی بیشتر وقت می‌گذرانید، وضعیت مالی‌تان چطور است یا گهگاه مواد مصرف می‌کنید؟

فکر می‌کنید طلاق، چیز بدی نیست:
اگر با این نگرش در حال ازدواج کردن هستید که اگر اوضاع خوب نبود، مسئله‌ای نیست، طلاق می‌گیریم؛ پس این علامت خوبی نیست، یعنی شما هنوز برای متعهد شدن و قبول مسئولیت آماده نیستید.

باور‌ها و عقاید شما هیچ تناسبی با هم ندارند:
اگر در باور‌ها و عقایدتان، تفاوت‌های اساسی با هم دارید، زندگی مشترک‌تان با دردسر‌هایی روبرو خواهد شد که احتمالاً به راحتی نخواهید توانست آن‌ها را رفع کنید. یک نمونه‌ی بارز می‌تواند تفاوت در شیوه‌ی تربیت و پرورش بچه‌ها باشد.

تنها برای مدت کوتاهی است که طرف مقابل‌تان را می‌شناسید:
اگر مدت کوتاهی که با طرف مقابل‌تان آشنا شده‌اید، پس هنوز آماده نیستید که تصمیم جدی برای ازدواج بگیرید و فرقی هم نمی‌کند چند سال دارید. برای شناختی نسبتاً دقیق از همدیگر و گرفتن تصمیم قطعی برای ازدواج، باید زمان بیشتری را صرف نمایید.

به طور مکرر در مورد موضوعاتی خاص با هم مشاجره می‌کنید:
اگر هنوز نتوانسته‌اید در مورد موضوعاتی که بین شما به بحث کشیده می‌شوند، جوری به توافق برسید که هر دوی شما راضی باشید و احساس کنید طرف مقابل درک‌تان کرده و مسئله برطرف شده باشد، پس به احتمال زیاد آماده‌ی ازدواج کردن نیستید. اتفاقاً فرصت خوبی است که بسنجید آیا می‌توانید بین خودتان یا با کمکی از بیرون، مشکلات خود را حل کنید یا نه؟ به هر حال مهارت حل مسئله، مهارتی بسیار مهم و ضروری در زندگی مشترک است.

به خاطر احساس گناه، ترس یا خشنود کردن یک نفر دیگر ازدواج می‌کنید:
ممکن است به خاطر فرار از احساس گناه یا اینکه نمی‌خواهید احساسات یک نفر دیگر را جریحه دار کنید یا زیر قول‌تان بزنید، تن به ازدواج بدهید. گاهی زن یا مرد ازدواج می‌کنند، چون به اشتباه فکر می‌کنند این، تنها فرصت دوست داشتن است یا عشق و علاقه‌ای که هم اکنون دارند، بهترین عشق‌شان است. ازدواج کردن به منظور راضی و خشنود کردن هر کس دیگری غیر از خودتان، کاری کاملاً غیرعاقلانه و نادرست است.

شما در واقع عاشق کسی هستید که فکر می‌کنید طرف مقابل‌تان خواهد شد، نه آن کسی که الان هست:
اگر امیدوارید که بعد از ازدواج چیز‌هایی در طرف مقابل‌تان تغییر کند، پس آماده ازدواج با او نیستید. مثلاً ممکن است فکر کنید بعد از ازدواج نظر نامزدتان در مورد بچه دار شدن تغییر کند و دیگر از بچه دار شدن فراری نباشد؛ یا شاید هم فکر کنید بعد از ازدواج، دیگر مواد مصرف نخواهد کرد. واقعیت این است که آدم‌ها ندرتاً تغییر می‌کنند و این خیالات که ازدواج کردن، فرد مورد علاقه‌تان را تغییر می‌دهد، معمولاً علامت این است که آمادگی ازدواج کردن را ندارید.

تعهدات ازدواج و زندگی مشترک را قبول ندارید، اما در این مورد به طرف مقابل‌تان چیزی نگفته‌اید:
اگر خواهان زندگی مشترک بدون اصول و تعهدات هستید، پس چرا می‌خواهید ازدواج کنید؟ اگر واقعاً به روابط آزاد و بدون قید و شرط عقیده دارید بهتر است زندگی مجردی را انتخاب کنید. قبل از هر گونه اقدامی حتماً در این مورد با طرف مقابل‌تان مفصلاً صحبت کرده و همه‌ی عقایدتان را رو کنید.

 

 

 

 

 

چاپیدن مردم ایران با چاپ اسکناس کاغذی!

نخستین اسکناسی که در ایران چاپ شد، بیش از ۷۰۰ سال پیش بود و بلوا درست کرد.

 

ماجرای نخستین پول کاغذی در ایران این است که «گیخاتو خان»، شاه ایلخان مغول پول کم آورده بود و می‌خواست پول کاغذی را در ایران رواج دهد و ماجرا این شد: «در پی کمبود نقدینگی در خزانه که عمدتا بر اثر ولخرجی‌های خان و درباریان بروز کرده بود گیخاتو خان دستور داد به جای درهم و دینار، براساس پول چینی که چاو نامیده می‌شد، پول کاغذی منتشر کنند.

چاوخانه‌ای [برای انتشار چاو یا همان پول کاغذی]در تبریز فراهم آمد و نخستین‌بار در این شهر، چاو در میان مردم منتشر شد، اما به سبب ناآشنایی مردم و عدم اطمینان از پشتوانه مالی چاو و نیز سودجویی بازرگانان از این پول جدید استقبال نشد. در تبریز یک هفته مردم آن را به کار بردند، اما به سرعت به معاملات پنهانی به روش سابق پرداختند… واژه چاو از واژه مغولی میانه و چینی Chao گرفته شده است».

دلیل اصلی مقاومت مردم در برابر این پول کاغذی هم به روایت تاریخ این است: «مردم احساس می‌کردند گیخاتو خان می‌خواهد طلا و نقره با ارزش آن‌ها را بگیرد و در مقابل مشتی کاغذ بی‌ارزش به آن‌ها بدهد و خزانه‌اش را پُر کند. به همین خاطر این طرح با شکست روبه‌رو شد و مردم طلا و نقره خود را با مشتی کاغذ عوض نکردند… این مخالفت‌های اجتماعی تا آنجا پیش رفت که اشعار بسیاری در هجو و استهزاء استفاده از چاو سروده شد».

می‌گویند واژه چاپ و چاپخانه امروزی از همان چاو و چاوخانه آمده است و البته فقط همین نیست و واژه‌هایی در زبان فارسی هست که به موضوع چاپ نخستین اسکناس در دوره مغول مربوط است و فریبی که در پس ماجرا بود و این‌طوری است: «این موضوع تبدیل به سابقه‌ای فریب‌کارانه برای چاو گردید و تا امروز در زبان فارسی اصطلاحات و لغاتی از قبیل چاو زدن یا چاپ زدن به معنی دروغ گفتن و چاپچی به معنی دروغگو همچنان به کار می‌رود. لغت بسیار متداول چاپیدن نیز به معنی غارت کردن و به یغما بردن و سرکیسه کردن، شده است».

اسکناس

 

 

 

 

 

فضایی‌ها در سال ۲۰۲۲ به زمین سر زدند؟

سال ۲۰۲۲ سال پرسروصدایی از هر حیث، در دنیای موجودات فضایی بوده است.

 

 سال ۲۰۲۲ داستان عجیب و غریب کم نداشت. این روایت‌ها به فضا هم کشیده شده بود و از رویت اشیا ناشناس پرنده یا یوفوها، تا تهیه پروتکلی برای تماس با موجودات فرازمینی را در بر می‌گیرد.

با ورود به سال ۲۰۲۳ بد نیست برخی از این روایت‌های داغ را مرور کنیم.

یک کره فلزی عجیب و غریب در ماه می، جلسه‌ای تشکیل شد که اولین جلسه عمومی از دهه ۱۹۶۰ به بعد، در مورد رویت یوفوها (اشیای پرنده ناشناس) بود. مقامات پنتاگون هم از فیلم‌هایی درباره پرواز یک کره فلزی در مسیر پرواز یک جت نظامی که پیش از آن دریافت کرده بودند، رونمایی کردند. این فیلم، یک ویدیوی چند ثانیه‌ای بود که از کابین خلبان یک جت جنگندهFA-۱۸ در سال ۲۰۲۱ ضبط شده بود. یک شی عجیب که علاوه بر رویت توسط خلبان، توسط حسگرهای هواپیما هم تشخیص داده شده بود. البته کارشناسان نظامی بر این باورند که هیچ سرنخی از اینکه این شی، چه بوده ندارند.

قانون‌گذاران همچنین سوالاتی را در مورد یافته‌هایی که در گزارش ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ درباره مشاهده ۱۴۴ پدیده ناشناس هوای ی(UAP) ارائه شده بود، از مسئولان مربوطه مطرح کردند و همچنین درباره شایعه تصادف در پایگاه هوایی مالمستروم در مونتانا سوالاتی پرسیدند؛ اتفاقی که در آن ۱۰ موشک هسته‌ای بالستیک قاره‌پیما در شرایطی رویت شدند که از کار افتاده بودند و در عین حال، یک گوی قرمز درخشان در بالای آنها دیده می‌شد. البته که هیچ جزئیاتی برای تائید یا تکذیب این خبر فاش نشد.

ادعاهای موثق زیادی حکایت از آن دارند که اکثر این UAP ها (پدیده‌های ناشناس هوایی)، پهپادهای جاسوسی چینی یا روسی، یا وسایل نقلیه تست مافوق صوت و یا حتی زباله‌های هوایی هستند. در عین حال مقامات پنتاگون و ناسا هم اعلام کردند که تحقیقات جدیدی انجام خواهند داد تا بتوانند این اجرام زمینی را از هر آنچه ممکن است منشا فرازمینی داشته باشد، تفکیک کنند.

موجودات فرازمینی

تحقیقات Lligo درباره یک سفینه بیگانه دانشمندان در کنار جستجوها برای یافتن اشیای عجیب در آسمان، به دنبال راهی هستند تا بتوانند این اشیا را در خارج از کره زمین نیز رصد کنند. طبق گفته دانشمندان در ماه دسامبر، آنها در این راستا قصد دارند تا از یکی از بزرگترین لیزرهای دنیا که در رصدخانه امواج گرانشی تداخل‌سنج لیزری (LlGO) مستقر در آمریکاست، بهره ببرند. آنها با استفاده از این لیزر می‌توانند آسمان را در راستای یافتن موج‌های موجود در فضا- زمان رصد کرده و بدین‌ترتیب در جستجوی سفینه‌های فضایی واقعا بزرگ باشند. البته به معنای واقعی کلمه بزرگ، تا شدت و قدرت امواج آن به اندازه‌ای باشد که برای LlGO قابل تشخیص باشد. مثلا وقتی یک سفینه یا کشتی فضایی با وزنی برابر با سیاره مشتری، با سرعت یک دهم سرعت نور در فاصله ۳۲۶ هزار سال نوری از زمین قرار بگیرد، برای این لیزر قابل رویت خواهد بود.

پروتکل رسمی برای تماس با بیگانگان با وجود تمام تلاش‌ها در جستجوی موجودات فضایی، دانشمندان هنوز به دنبال راهکارهای تازه‌ای برای یافتن این موجودات هستند. از همین رو در ماه نوامبر عده‌ای از دانشمندان و متخصصان از تاسیس مرکز تشخیص اطلاعات فرازمینی (SETI) خبر دادند؛ سازمانی که پروتکل تماس با موجودات فضایی را تعیین خواهد کرد.

پروتکل پیشین برای تماس با موجودات فضایی، در سال ۱۹۸۹ توسط SETI نوشته شده بود ولی تمرکز اصلی آن سند بر روی این موضوع بود که این اکتشافات چطور باید با مردم و دیگر دانشمندان به اشتراک گذاشته شود و در نتیجه تنها یک طرح مبهم از واکنشی بین‌المللی به ارتباطات فرازمینی ارائه می‌داد و طبق آن به دانشمندان گفته می‌شد تا توصیه‌های لازم در این رابطه را از سازمان ملل متحد دریافت کنند.

اما در پروتکل جدید، تلاش بر این خواهد بود تا مهارت‌های اجتماعی بیشتری در قالب زندگی متقابل به بشریت ارائه شود؛ تا بدین‌ترتیب دانشمندان بتوانند سیگنال‌های هوشمند در فضا را تشخیص داده و معنا و مفهوم این سیگنال‌ها را رمزگشایی کنند و در عین حال رویه‌هایی را در این قالب در نظر بگیرند که چطور باید از طریق اجرایی شدن معاهدات، نسبت به نحوه تماس موجودات فرازمینی با زمینی‌ها واکنش نشان دهند.

سینگال‌هایی از سوی موجودات فرازمینی؟!یک روز در ماه ژوئن بود که به نظر رسید که اولین تماس با بیگانگان هوشمند برقرار شده و پیغامی از سوی آنها دریافت شده است. این اتفاق با اطلاع‌رسانی دانشمندان چینی اعلام شد؛این دانشمندان چینی در تلسکوپ رادیویی کروم بزرگ با دیافراگم پانصد متری، سیگنال‌هایی از یک موجود فرازمینی دریافت کرده بودند.

این ادعا سریعا وایرال شد و در شبکه‌های مجازی مثل بمب صدا کرد و قبل از آنکه توسط رسانه‌های بین‌المللی مخابره شود، در شبکه اجتماعی چینی ویبو نیز حسابی سرو صدا راه انداخت.

ولی کمی بعد دن ورتیمر، دانشمند SETI و یکی از محققان در پروژه‌ای که این سیگنالها را رصد می‌کرد، اعلام کرد که به احتمال قریب به یقین، این سیگنال‌ها منبعی انسانی داشته‌اند و این خبر، همه را حسابی ناامید کرد. ورتیمر اعلام کرد که سیگنال‌های رادیویی با باند باریک که در ابتدا برای دانشمندان بسیار هیجان‌انگیز بودند، معمولا از منابع مصنوعی می‌آیند و از طریق تداخلات زمینی که در داخل تلسکوپ غول‌پیکر ظاهر شده، نشئت گرفته و تنها شبیه به سیگنال‌های فرازمینی بوده‌اند.

این اولین باری نیست که ناظران پیغام‌های فضایی، مرتکب چنین اشتباهاتی می‌شوند؛ دفعه قبل بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ بود که سیگنال‌های معروفی تشخیص داده شد و بعدها مشخص شد که توسط دانشمندانی که وعده ناهارشان را با استفاده از مایکروویو آماده می‌کرده‌اند ارسال شده بودند و قطعا آخرین بار هم نخواهد بود.

راهکاری برای پارادوکس فرمی شاید سخت‌ترین بخش در تماس با موجودات فرازمینی، متقاعد کردن آنها در این راستاست که ما ارزش صحبت کردن با آنها را داریم. در ماه دسامبر، مقاله‌ای منتشر شد که در آن راهکاری تحت‌عنوان “پارادوکس فرمی” یا فقدان آشکار موجودات هوشمند بر خلاف وجود جهان‌های بی‌شمار، ارائه شده بود. در این مقاله ذکر شده بود که شاید از دید یک ناظر که از راه دور نظاره‌گر است، ما واقعا خسته کننده به نظر برسیم.

در این مقاله این استدلال ارائه شده که فرازمینی‌های پیشرفته، احتمالا به جای آنکه به زندگی ما علاقه‌مند باشند، بیشتر به نشانه‌های پیچیده تکنولوژی ما علاقه نشان دهند.و احتمالا قبل از تکامل انسان‌ها، به کره زمین سفر کرده باشند.

پس از ظهور تکنولوژی رادیویی در دهه ۱۹۳۰، بشریت توانست امضای تکنولوژیکی برای بیگانگان هوشمند ایجاد کند تا وجود و حضور ما را درک کنند. البته که این پیغام‌ها بعد از یک سال سفر نوری، تبدیل به پیغام‌های مبهمی می‌شدند.

شاید به همین خاطر هم هست که هیچ تمدن هوشمندی در فاصله یک سال نوری از سیاره ما وجود ندارد. اما احتمالا در فواصل بسیار دورتری، تعداد زیادی از این تمدن‌ها وجود داشته باشند؛ شاید هم آنها سال‌ها پیش سیگنال‌های رادیویی ما را دریافت کرده‌اند و واکنش و پاسخ‌هایشان که با سرعت محدود نور حرکت می‌کند، در مسیر رسیدن به ما هستند.

فروپاشی تمدن موجودات فرازمینی در ماه می بود که دانشمندان راهکار دیگری برای “پارادوکس فرمی” ارائه کردند و این بار نظرشان بر این بود که ممکن است موجودات پیشرفته فرازمینی هرگز با ما تماس نگیرند؛ چون سیستمی بر مبنای رشد را به طور کامل رد کرده‌اند.

فرضیه جدید آنها حکایت از آن دارد که با افزایش مقیاس تمدن‌هایی که در فضا فاصله زیادی از هم دارند و پیشرفت‌های تکنولوژیک، آنها در نهایت به نقطه‌ای بحرانی می‌رسند که در آن نوآوری دیگر مطابق با نیازهای انرژی نخواهد بود و همین به فروپاشی منجر می‌شود.

تنها راه جایگزین پیش‌رو، رد مدل “رشد تسلیم ناپذیر” به نفع حفظ تعادل است.

ماهواره بزرگ در سطح زمین

میکروب‌های مریخی که محکوم به فنا هستند در نهایت این امکان وجود دارد که زندگی‌ها و تمدن‌هایی وجود داشته‌اند که قبل از آنکه بتوانند شناخته شوند، از بین رفته باشند. در ماه اکتبر بود که مطالعه‌ای مبتنی بر مدل‌سازی آب و هوایی در مریخ، به این نکته اشاره کرد که احتمالا مریخ و زمین در دوره‌ای، جوی مشابه داشته‌اند و مریخ زیستگاه میکروب‌های اولیه مشابهی بوده که در آن دوره برای تولید متان، از هیدروژن استفاده می‌کرده‌اند.

ولی از آنجا که فاصله کره مریخ تا خورشید، دورتر فاصله زمین تا خورشید است، این سیاره برای تامین دمای مناسب برای زندگی، بیشتر به مه گازهای گلخانه‌ای گرماگیر مثل دی‌اکسید کربن و هیدروژن متکی بوده. از آنجا که میکروب‌های باستانی در مریخ از هیدروژن (که نوعی گاز گلخانه‌ای قوی است) تغذیه کرده و متان تولید می‌کردند (یک گاز گلخانه‌ای مهم در کره زمین که قدرتش از هیدروژن کمتر است) ، با عواقب سخت‌تری برای خوردن این مواد (که به‌عنوان پتوی گرمی برای سیاره‌شان بودند) نسبت به میکروب‌های مشابه در کره زمین روبرو بودند؛ از همین رو نهایتا سرما برای پرورش و تکامل حیات پیچیده در کره مریخ بیش از حد سرد شد.

اگر ایده دانشمندان دقیق باشد، ممکن است حاکی از آن باشد که زندگی شاید به‌صورت ذاتی در هر محیط مساعدی که پدیدار می‌شود، خودپایدار نباشد و می‌تواند به‌راحتی با از بین بردن تصادفی پایه‌های وجودی‌اش، خود را از بین ببرد که این یک فکر نگران‌کننده در دوران از دست دادن تنوع زیستی، استخراج غیرقابل برگشت منابع و تغییرات آب و هوایی به نظر می‌رسد.

منبع: خبر آنلاین

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*