گزارش/ ثبت سفارش واردات خودرو توسط چهار شرکت

بدون پرداخت حتی یک ریال حق انتقال و فسخ قرارداد می‌روند

ضعف در عقد قرارداد‌های خارجی باعث شده که باشگاه‌های ایرانی، هیچ سودی بابت صدور رضایت‌‌نامه برای بازیکنان و مربیان خارجی خود نبرند. خارجی‌های شاغل در لیگ ایران، اما بدون هیچ زحمتی، قرارداد خود را در میانه راه و با اولین پیشنهاد بهتر فسخ می‌کنند.

باشگاه سوچی روسیه، رسما از انتصاب قربان بردیف به عنوان سرمربی جدیدش خبر داد تا دلیل جدایی عجولانه این مربی از تراکتور کاملا مشخص شود.

به گزارش تابناک، چندی قبل، یورگن لوکادیا، مهاجم هلندی پرسپولیس با وجود دریافت بیش از نصف قرارداد یک میلیون یورویی خود، اعلام فسخ یکطرفه کرد. او پیشتر از حضور در تمرین سر باز زد و بدون هماهنگی قبلی راهی فرودگاه شد تا تهران را ترک کند. او از انتقال بعدی خود حتی یک ریال هم به پرسپولیس نخواهد داد؛ درست مثل قربان بردیف که هیچ پولی به تراکتور نداد!

هنوز مشخص نیست که باشگاه تراکتور در این جابجایی، به سودی رسیده است یا خیر؟ اما اطرافیان باشگاه خبر می‌دهند که زنوزی حتی پول یازده هفته کار بردیف را هم تمام و کمال پرداخت کرده است!

ایراد کار از کجاست؟ باشگاهی که مالکش طی چهار سال بیش از ده سرمربی نامدار استخدام کرده و با انبوه ستاره‌های خارجی ناکام بوده است، حالا چگونه توان بازگردادن بخشی از مخارج نجومی خود را از محل یک جابجایی ورزشی ندارد؟ ایراد قطعا در مشاوران حقوقی و مدیریت عامل این باشگاه نهفته است.

ضعف در عقد قراردادهای خارجی باعث شده که باشگاه های ایرانی، هیچ سودی بابت نقل و انتقالات یا صدور رضایتنامه برای بازیکنان و مربیان خارجی خود نبرند.

داستان عجز حقوقی فوتبال ایران در عقد قرارداد با خارجی‌ها / مرد مستعفی تراکتور، سرمربی سوچی روسیه شد!

خارجی‌های لیگ ایران هم هر وقت عشق‌شان کشید یا پیشنهاد مالی بهتری به آنها رسید، فیلشان یاد هندوستان می‌کند و چمدان را می‌بندند و به پشت سر هم نگاه نمی‌کنند. انگار فوتبال ایران، استراحتگاهی برای ایام بیکاری آنهاست!

 

باشگاه سوچی روسیه که در لیگ برتر فوتبال این کشور حضور دارد، امروز رسما انتصاب قربان بردیف به عنوان سرمربی جدید خود را اعلام کرد. مدت زمان قرارداد این سرمربی هفتاد ساله مشخص نشده است.

قربان بردیف پیش از این هدایت تیم تراکتور را در لیگ برتر ایران بر عهده داشت که نتایج چندان جالبی هم کسب نکرد اما تیم او به آرامی در حال بهتر شدن بود و ترک تراکتور باعث ضربه در امور فنی به تیم تبریزی شد. قربان بردیف کار خود را در باشگاه سوچی رسما از سال جدید میلادی آغاز خواهد کرد.

مربیان و بازیکنان خارجی شاغل در لیگ برتر فوتبال ایران بدون هیچ زحمت و مشکلی، قرارداد خود را در میانه راه و با اولین پیشنهاد بهتر فسخ و اقدام به ترک ایران می‌کنند و هیچ غرامتی هم نمی پردازند؛ اما کافی است این کار از سوی بازیکنان ایرانی در فوتبال اروپا یا حتی کشورهای عربی رخ دهد. همچنین اگر یکی از باشگاه های ایرانی بخواهد در میانه راه مربی ناموفق یا بازیکن بی‌کیفیت خود را کنار بگذارد هم باید دستمزد کامل او را تا دلار آخر تسویه کند تا از وجود او خلاص شود!

بارها دیده شده که تیم‌های ایرانی از باشگاه ها گرفته تا تیم ملی از این جهت آسیب های مالی سنگینی متحمل شده اند اما این تجربیات موجب ترمیم و اصلاح قراردادها و یادگیری مدیران فوتبال ایران نشده است.

تراکتور البته به جای قربان بردیف مشهور، سراغ پاکو خمز اسپانیایی رفته که فعلا در اولین بازی پیروز از میدان خارج شده و قرار است امروز برای دومین بار تحت هدایت مربی جدید خود به میدان برود.

تیم تراکتور، از زمان واگذاری به زنوزی کارخانه دار متمول اهل آذربایجان، خصوصی اداره می‌شود و چنین ضعف های مدیریتی در عقد قرارداد دیگر تنها متوجه باشگاه‌های دولتی و تبانی برخی مدیران با مدیربرنامه ها برای دریافت سهم و پورسانت از قرارداد نیست. هزینه هر اشتباه در باشگاهی مثل تراکتور، مستقیم از جیب مالک بخش خصوصی آن پرداخت می‌شود و طبیعتا اوست که مخارج چنین ضعف‌های را پرداخت می‌کند.

سوچی تا پایان هفته هفدهم لیگ برتر روسیه با ۲۵ امتیاز جایگاه نهمی را در اختیار دارد و حالا با سرمربی پیشین تراکتور، به دنبال نتایج بهتر است.

 

اعتصاب یک هفته‌ای پزشکان فرانسوی

اعتصاب یک هفته‌ای پزشکان فرانسوی

به گزارش BFMTV، پزشکان عمومی و برخی متخصص‌ها در بخش خصوصی فرانسه، از ۲۶ دسامبر ۲۰۲۲ تا دوم ژانویه ۲۰۲۳ با درخواست دریافت دو برابر شدن حق ویزیت برای پذیرش بیماران دست به اعتصاب زدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پزشکان معترض فرانسوی از همکاران خود خواسته‌اند تا مطب‌هایشان را تعطیل کرده و خواستار افزایش حق پذیرش و ویزیت بیمار از ۲۵ یورو به ۵۰ یورو و همچنین بهبود شرایط کاری خویش شده‌اند.

این دومین مورد اعتراضی اینچنینی در یک ماه است پزشکان فرانسوی در سراسر این کشور اوایل دسامبر ۲۰۲۲ دست به اعتصاب زده بودند.

این اعتراض بزرگ توسط انجمن “پزشکان برای فردا” که در سپتامبر ۲۰۲۲ و با هدف جلب توجه به کمبود پزشک در فرانسه و شرایط سخت کاری ایجاد شد، ترتیب داده شده است.

پزشکان فرانسوی از افزایش بیماران و مراجعان به بیمارستان‌ها در میانه پاندمی کرونا، آنفولانزا و برونشیت در کشور شاکی هستند.

یکی از پزشکان معترض گفته است: اپیدمی وجود دارد، اما بیماران مزمن نیز وجود دارند. امروز دیگر توانایی مدیریت بیماران خود را نداریم، چه نوزادان و چه سالمندان. ما لیست انتظار کامل برای مشاوره داریم.

این اعتصاب مانند آنچه که در اول و دوم دسامبر ۲۰۲۲ بود، آنطور گسترده نیست زمانیکه ۳۰ درصد از مطب‌های پزشکان تعطیل شد اما گفته می‌شود که برای اعتصاب پنجم ژانویه ۲۰۲۳ بسیاری از متخصصان دست به اعتصاب بزنند.

در تابستان ۲۰۲۲ نیز نیروهای بخش پزشکی در سراسر فرانسه دست به اعتصاب زدند و خواستار افزایش دستمزدها و استخدام نیروی کار بخش پزشکی شدند و همچنین نارضایتی خود را بابت سیاستگذاری های مراقبت‌های درمانی دولت ابراز داشتند.

اتحادیه های تجاری فرانسه پیشتر اعلام کرده بودن که این کشور با بحران بهداشت و درمان روبروست و نیروهای کادر درمان در سه سال گذشته تلاش کرده اند تا توجه مسئولین را به وضعیت بیمارستان‌های دولتی، نهادهای اجتماعی و درمانی جلب کنند.

 

نوکیای ایرانی، پیش مقدمه تولید آیفون تقلبی در کشور!

نوکیای ایرانی، پیش مقدمه تولید آیفون تقلبی در کشور!

ماجرای تولید تلفن‌های همراه نام‌های تجاری مطرح،بدون اخذ تأییدیه از شرکت‌های مادر در حالی زیر سایه سکوت مسئولان وزارت صمت رخ می‌دهد که مسئولان دولت همواره خود را ملزم به اجرای قانون می‌دانند!

به گزارش خبرنگار مهر، انتشار خبر تولید تلفن همراه ایرانی و توزیع آن با نام و نشان شرکت‌های مطرح خارجی در ماه‌های اخیر به کرات توسط رسانه‌ها پوشش داده شد و هر روز ابعاد جدیدی از پرونده فوق روشن می‌شود.

در آخرین گزارش یعنی «مشخص شدن ابعاد جدیدی از پرونده نوکیای ایرانی» به بررسی ادعای شرکت تولیدکننده ایرانی در خصوص کمپانی تأمین لوازم تلفن همراه اشاره شد و بررسی‌ها نشان داد که شرکتی تحت عنوان BTC Land به سبب تارنمای نامشخص، ایمیل نامعتبر، IP سنگاپور، عدم وجود آدرس در امارات، خرید دامین از یک شرکت نامعتبر و … نا اطمینان بوده و به بیانی می‌توان از تناقضات موجود در تارنما و آدرس شرکت اماراتی این برداشت را داشت که کمپانی فوق یک شرکت غیرواقعی است.

اما آیا مسئولان وزارت صمت از غیرمعتبر بودن شرکت اماراتی که قطعات مورد نیاز شرکت ایرانی را تأمین می‌کند، اطلاع دارند؟

پشت‌پرده تولید تلفن همراه فیک ایرانی

بررسی‌های تارنمای شرکت (آ-ه-ا) نشان می‌دهد که شرکت فوق توسط شخص سید ابراهیم رئیسی و به‌صورت ویدئو کنفرانسی افتتاح گردیده است و در مراسم آغاز به کار این شرکت، استاندار استان مرکزی حضور داشته است.

نکته جالب‌توجه این بوده که رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح خط تولید این واحد بحث رفع موانع تولید را اشاره کرد. رئیسی در آن مقطع زمانی این‌گونه گفت: نگاه به مشکلات و موانع تولید، مسئله بسیار مهمی است، این موانع که همواره مورد تأیید رهبری و تولیدکنندگان بوده باید پیگیری جدی شود.

موضوع وقتی عجیب‌تر می‌شود که بدانیم، شرکت فوق تحت حمایت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید توانسته مجوز تولید دریافت کند، حتی در مدارکی که به دست خبرگزاری مهر رسیده، مشخص است که وزارت صمت، شرکت اماراتی BTC Land را به‌عنوان یک مجموعه واسط جهت خرید قطعات اورجینال تلفن همراه معرفی می‌کند، شرکتی که شاید فقط کاغذی بوده و در حال حاضر تنها نهادهای امنیتی می‌توانند در خصوص اعتبار این شرکت اظهارنظر کنند، اما آنچه مشخص است دولت در خصوص نحوه فعالیت این شرکت، کاملاً آگاه بوده و اقدام خلاف قانون، با کسب اجازه مستقیم از دولت صورت‌گرفته است.

حرکت دولت در مسیر خلاف قانون

دولت ابراهیم رئیسی همواره خود را مطیع قانون دانسته و در ماجرای حذف ارز ترجیحی، نیز خود را ملزم به مصوبه مجلس عنوان کرده بود، اما در ماجرای اعطای مجوز به شرکت فوق شاهد تخلفات گسترده قانونی هستیم.

مطابق با بند «الف» ماده ۳۰ قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب سال، حمایت اصلی از علامت تجاری با «ثبت» آن علامت محقق می‌گردد، در واقع ثبت‌کننده علامت تجاری، مالک آن علامت، تلقی می‌شود.

همچنین مطابق با ماده ۳۱ همین قانون، حق انحصاری از یک علامت به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات این قانون به ثبت رسانده است، در نتیجه شرکت (آ-ه-ا) حق استفاده از نام‌های تجاری تلفن همراه نظیر نوکیا را نداشته و برای الصاق نام نوکیا یا سامسونگ بر روی محصولات خود باید تأییدیه از شرکت‌های مادر داشته باشد که چنین امری مشاهده نمی‌شود.

از سوی دیگر ایران در سال ۱۳۸۲ به موافقت‌نامه مادرید در خصوص ثبت بین‌المللی علائم پیوست و مطابق با این موافقت‌نامه، حمایت از علامت در هر یک از کشورهای متعاهد ذی مدخل به همان نحوی خواهد بود که در صورت ثبت علامت مزبور به طور مستقیم در آن کشور وجود می‌داشت، در نتیجه اقدام شرکت ایرانی بدون کسب اجازه از کمپانی مادر، با موافقت‌نامه مادرید در تناقص بوده و در صورت شکایت برندهای تلفن همراه، جرایمی برای ایران در نظر گرفته خواهد شد.

تولید تلفن همراه هوشمند بدون اخذ نمایندگی

بررسی دقیق فیلم افتتاحیه شرکت (آ-ه-ا) نشان می‌دهد که برخی از افراد حاضر در خط تولید این واحد تولیدی، تلفن‌های هوشمندی را از جعبه آن خارج کرده و پس از انجام فعالیت خاص، بار دیگر در باکس قرار می‌دهند.

بررسی دقیق فیلم روز افتتاحیه توسط گروه تدوین مهر نشان می‌دهد که تلفن‌های همراه سامسونگ A13 و M13 به‌احتمال خیلی زیاد، در شرکت (آ-ه-ا) موجود بوده و مشخص نیست چه فعالیتی بر روی این تلفن‌های‌همراه انجام می‌شود.

نوکیای ایرانی، پیش مقدمه تولید آیفون تقلبی در کشور!

همان‌طور که در تصاویر مشاهده می‌شود، اقدامات خاصی بر روی بسته‌های تلفن‌همراه هوشمند توسط کارکنان این مجموعه صورت می‌گیرد، متأسفانه بررسیIMIE تلفن‌های همراه هوشمند و بررسی کد رهگیری اطلاعات خاصی در خصوص تلفن‌های همراه هوشمند ارائه نمی‌دهد، اما بررسی دقیق تلفن‌های همراه ساده در بازار نشان می‌دهد که برخی از تولیدات این شرکت در بازار عرضه شده است.

از فیلم افتتاحیه این شرکت مشخص می‌شود که این شرکت تلفن‌های همراه هوشمند نیز تولید می‌کند و بدون اطلاع مردم و اعلام تولید داخل بودن این تلفن‌ها، در حال عرضه آنها به بازار است.

آیا دولت از گواهی‌نامه‌های عجیب شرکت ایرانی مطلع بوده است؟

بر روی تارنمای (آ-ه-ا) قسمتی تحت عنوان گواهینامه‌ها مشاهده می‌شود و در این بخش شاهد چندین گواهی‌نامه از قبیل ISO 14001 ، ISO 9001، ISO 10002 و ISO 10004 برای فروش، خدمات پس از فروش و مونتاژ تلفن همراه، تبلت و رایانه هستیم.

نوکیای ایرانی، پیش مقدمه تولید آیفون تقلبی در کشور!

لازم به ذکر است که گواهی‌نامه‌های فوق توسط Basltd.co.uk صادر شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که مدیرعامل شرکت فوق یک ایرانی بوده که واسط شرکت ایرانی و شرکت‌های صادرکننده گواهی‌نامه‌های بین المللی است، در بخشی از اطلاعات مندرج در تارنمای این شرکت مشاهده می‌شود که گواهی‌نامه‌های اخذ شده توسط Basltd قابلیت جست‌وجو در تارنماهای بین المللی نظیر irqao، globalregistrars و ascb را دارا است.

بررسی دقیق مهر نشان می‌دهد که irqao و ascb برای ایران تحریم بوده و به هیچ شرکتی ایرانی، گواهی‌نامه‌ای اعطا نمی‌کند.

همچنین با جست‌وجو در تارنمای globalregistrars، تمامی اطلاعات مربوط به شرکت و گواهی‌نامه‌های آن قابل‌بررسی است.

نوکیای ایرانی، پیش مقدمه تولید آیفون تقلبی در کشور!

همان‌طور که مشاهده می‌شود در تارنمای فوق، نام شرکت، مکان ثبت، حوزه فعالیت، تاریخ ثبت و انقضا و نوع گواهینامه درج شده است، درصورتی‌که شرکتی دارای گواهی‌نامه باشد، تصویر آن یعنی نوع تأییدیه به همراه تاریخ اعتبار در تارنما ثبت شده است، اما در خصوص شرکت تولیدکننده تلفن همراه، اوضاع کمی متفاوت است.

جست‌وجوی نام شرکت تولیدکننده تلفن همراه ایرانی نشان می‌دهد که شرکت فوق هیچ‌گونه گواهی‌نامه معتبری در تارنمای فوق به ثبت نرسانده است، البته برداشت دیگر این بوده که اصلاً چنین گواهی‌نامه‌هایی وجود خارجی ندارد و مهر در این خصوص نمی‌تواند، اظهارنظر قاطع داشته باشد.

نوکیای ایرانی، پیش مقدمه تولید آیفون تقلبی در کشور!

همچنین بر اساس اساسنامه تارنمای فوق، شرکت‌ها حق استفاده از گواهی‌نامه صادره به‌منظور تبلیغات و معرفی را ندارند، البته شرکت‌ها با دریافت تأییدیه کتبی، حق استفاده از گواهی‌نامه صادره را خواهند داشت، بااین‌وجود گواهی‌نامه فوق، تأییدیه خاصی به جهت کیفیت یا سایر امور مربوط به تولید یا فروش را نشان نمی‌دهد و از نظر ارزش دارای اعتبار بالایی در سطح جهان نیست.

از سوی دیگر globalregistrars در انگلستان ثبت شده و شرکت‌های این کشور، اجباری به جهت ثبت‌نام سامانه فوق ندارند، همچنین در اساسنامه عنوان شده که صِرف ثبت یک شرکت در سایت فوق، دلیلی بر معتبر بودن آن نیست و به‌کرات در اساسنامه شاهد این نکته هستیم که مدیران در خصوص اعتبار شرکت‌ها نکاتی را گوشزد کرده‌اند.

آنچه مشخص است در خصوص گواهی‌نامه‌های شرکت (آ-ه-ا) با یک سری اطلاعات گنگ مواجه هستیم و همین امر بر تناقضات احتمالی می‌افزاید، در واقع عدم اخذ تأییدیه از شرکت‌های مادر تلفن همراه، شرکت عجیب اماراتی تأمین‌کننده قطعات تلفن همراه و گواهی‌نامه‌های عجیب همگی نکات بحث‌برانگیز شرکت تولیدکننده تلفن همراه در ایران بوده که با مجوز مسئولین در حال فعالیت است.

سکوت ادامه‌دار مسئولان وزات صمت نشانه چیست؟

در هفته‌های اخیر خبرگزاری مهر با مسئولان وزارت صمت، سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان گفت‌وگویی را پیرامون موضوع فیک فروشی انجام داده بود، هرچند برخی از مسئولان این امر را تخطی از قانون عنوان کرده بودند؛ اما در عمل شاهد اظهارنظر خاصی در خصوص شرکت تولیدکننده تلفن همراه نبوده‌ایم.

ازآنجایی‌که مسئول سنجش اصالت تلفن همراه با سازمان تنظیم مقررات و ارتباط رادیویی است، لذا خبرنگار مهر با امید رجبی، مسئول اداره استاندارد این سازمان گفت‌وگویی داشت، این مقام مسئول مجوز تولید تلفن همراه توسط شرکت ایرانی را به وزارت صمت مرتبط دانست و گفت: چند نمونه از تولیدات کلیه شرکت‌های دارای مجوز از وزارت صمت در این سازمان بررسی می‌شود و در صورت تأیید استاندارد مجوز صادر می‌شود.

اما سوال اصلی این بوده که بر روی تولیدات شرکت (آ-ه-ا) نام تجاری نوکیا یا سایر برندهای مطرح درج شده است و چگونه اداره استاندارد سازمان تنظیم مقررات و ارتباط رادیویی اصالت این تلفن‌های همراه را تأیید کرده است؟!

درواقع مطابق با بند ۸ الزام حاکم بر تعاملات مابین سازمان، متقاضیان و آزمایشگاه‌های تأیید نمونه تجهیزات حوزه فاوا، (ویرایش سوم، خرداد ۱۴۰۰)، الزام وجود علائم تجاری بر روی تجهیزات ارسالی باید رعایت شود، حال با چنین شرایطی چگونه مجوزی برای تولید یک تلفن همراه ایرانی با لوگوی شرکت‌های خارجی صادر می‌شود؟

در انتها باید گفت، در داخل کشور شرکت‌های تولیدی مختلفی در حال فعالیت هستند و محصولات تولیدی خود را با نام و نشان ایرانی در بازار عرضه می‌کنند، همچنین تجار نیز به‌صورت قانونی و با پرداخت حق گمرکی و مالیات در حالی واردات تلفن همراه به کشور هستند و اقدام خلاف قانونی دولت و اعطای مجوز تولید بدون اخذ نمایندگی از شرکت مادر، موجب بی‌اعتمادی مصرف‌کننده به بازار تلفن همراه خواهد شد و در نهایت خسارات جبران‌ناپذیری را به تولیدکنندگان و واردکنندگان ایجاد خواهد کرد.

گمشده این روز‌های بازار، ارز تک نرخی است

از دلار ۴۲۰۰ تا دلار ۴۱۰۰۰ تومانی در کف بازار / نقطه اشتراک مسئولان اقتصادی دولت ها: نرخ ارز واقعی نیست!

حسن روحانی در سال ۱۳۹۹ گفته بود: «مردم ما بدانند قیمتی که امروز در بازار هست واقعی نیست؛ هفت میلیارد دلار ما در بانک یک کشوری حبس شده و اگر این منابع در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد و فردا صبح آزاد شود، قیمت دلار از ۲۵ هزار تومان به حدود ۱۶ هزار تومان کاهش خواهد یافت.»

                                                   از دلار ۴۲۰۰ تا دلار ۴۱۰۰۰ تومانی در کف بازار / نقطه اشتراک مسئولان اقتصادی دولت ها: نرخ ارز واقعی نیست!

به گزارش تابناک ؛ این روزها، بازار ارز به گونه ای شده که هر لحظه و دقیقه نرخ ها با تغییر همراه است، تا جایی که بهای دلار در بازار توافقی به کانال ۳۷ هزار تومان نزدیک و دلار بازار آزاد نیز راهی کانال ۴۱ هزار تومان شده است؛ اما آنچه در این میان باعث شده تا فشار مضاعفی به معیشت و قدرت خرید مردم وارد شود، مبنای قیمت کالا‌های مصرفی مردم بر اساس دلار ۴۰ هزار تومانی است، در حالی که مسئولان اقتصادی دولت از جمله وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی مدام از غیرواقعی بودن و به رسمی نشناختن این نرخ صحبت می‌کنند؛ غافل از اینکه در کف بازار، اوضاع به گونه دیگری است، تا جایی که در بازاری همچون موبایل و خودرو، قیمت بر مبنای نرخ ارز در کف بازار شده و هر روز با تغییراتی روبه روست.

اشاره مقام مسئول ارزی و وزیر اقتصاد به غیرواقعی بودن نرخ ارز در بازار آزاد برای اولین بار نیست و در گذشته نیز از سوی مقامات مسئول در دولت‌های قبل به دفعات شنیده شده بود؛ برای نمونه، حسن روحانی، رئیس جمهور در سال ۱۳۹۹ در جلسه هیات دولت گفته بود: “مردم ما بدانند قیمتی که امروز در بازار هست واقعی نیست؛ هفت میلیارد دلار ما در بانک یک کشوری حبس شده و اگر این منابع در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد و فردا صبح آزاد شود، در نتیجه قیمت دلار از ۲۵ هزار تومان به حدود ۱۶ هزار تومان کاهش خواهد یافت. ”

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور نیز ۱۶ آذرماه سال گذشته در نشست با دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه عده‌ای شبانه‌روز در تلاشند، همزمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند، گفت: منابع ارزی موجود در وضعیت خوبی است و بر خلاف روز‌های اولی که دولت را تحویل گرفته‌ایم نگران وضع نیستیم.

همتی رئیس کل وقت بانک مرکزی نیز در اریبهشت ۱۴۰۰ گفته بود: نرخ ۲۲ هزار تومانی دلار، اصلا منطقی نیست؛ چه کسی می‌گوید این نرخ منطقی است؟!

سال ۱۳۹۰ نیز محمود بهمنی، رئیس‌کل وقت بانک مرکزی سیاست گفتاردرمانی را در پیش گرفت و حتی وعده داد که مردم منتظر دلار ۱۰۰۰ تومانی باشند. اما آن سال با دلار ۱۲۰۰ تومانی به پایان رسید و در نهایت نرخ دلار را ۱۲۲۶ تومان اعلام کرد.

این‌ها نمونه‌هایی از اظهارات مقامات مسئول گذشته در واکنش به افزایش قیمت دلار در بازار ارز بود؛ واکنش‌هایی که همگان بر یک محور تاکید داشت و آن واقعی نبودن نرخ دلار در بازار ارز بود! حال این نرخ در مقطعی در کانال بیش از هزار تومان بوده و در مقطعی همچون امروز به کانال ۴۱ هزار تومان رسیده است!

این در شرایطی است که اقتصاد کشورمان در سال‌های اخیر مدام با دلار چند نرخی دست و پنجه نرم کرده است؛ از دلار ۴۲۰۰ تومانی یا همان دلار جهانگیری تا دلار سنایی، توافقی و نیمایی و نهایتا دلار آزاد. همه این نرخ‌ها در کنار پاسخ به نیاز ارزی متقاضیان اسکناس و حواله، باعث شده تا بستر دلالی و سودجویی از تفاوت این نرخ‌ها برای عده ای دلال و نوسان گیر فراهم شود؛ معضلی که با وجود تاکید روسای کل بانک مرکزی در این سال ها، همچنان پابرجاست و در نهایت دود این سیاست ارزی غلط در چشم مردم رفته است، به گونه‌ای که با توجه به تورم دو رقمی و ارز چند نرخی، قدرت خرید آن‌ها نیز با کاهش قابل توجهی مواجه شده است.

روز گذشته، رئیس مجلس یازدهم نیز به این موضوع اشاره و تاکید داشت: مجلس و دولت در کلان باید یک سیاست واحد را دنبال کنند و مشخص باشد که ارز قرار است تک نرخی نگه داشته شود یا شناور یا دستوری باشد. این موضوعات باید مشخص و به آن‌ها توجه شود.

محمدباقر قالیباف افزود: موضوع مهمتر بحث مربوط به کنترل در میدان است، ما در میدان نباید تعدد قیمت ارزی داشته باشیم و قانون نیز به ما این اجازه را نمی‌دهد. ما با ابزار‌های نظارتی و کنترلی در مجلس و دولت باید این را پیگیری کنیم. بر اساس برخی گزارش ها، کالا‌هایی توسط افراد خارجی در داخل کشور با نرخ ریال خریداری شده، سپس آن را صادر می‌کنند و ارز آن از داخل کشور تامین می‌شود، در حالی که ما با صادراتی که داریم، مشکل ارزی از جهت میزان ارز در کشور نداریم، اما این دلیل نمی‌شود که مدیریت بر ارز و کنترل میدان نداشته باشیم و ظرفیت ارزی بانک مرکزی و ذخایر ارزی را به میدان بیاوریم.

زنگنه نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور در مجلس شورای اسلامی نیز روز قبل با بیان اینکه هم اکنون چهار نوع نرخ ارز از جمله قیمت حواله (نیمایی)، قیمت بازار متشکل ارزی، قیمت بازار ارز در فضای فیزیکی سبزه میدان و چهارراه استانبول و قیمت ارز فردایی داریم، خاطرنشان کرد: فاصله قیمت میان نرخ نیمایی، بازار متشکل و قیمت ارز فیزیکی بسیار زیاد شده که به ضرر صادرکننده است و عملا به جای اینکه مشوقی به صادر کننده بدهیم، او را تنبیه کرده و مجبور می‌کنیم در بازاری که اختلاف قیمت آن زیاد است، ارز خود را ارائه کند که این نکته در گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس نیز آمده بود.

از دلار ۴۲۰۰ تا دلار ۴۱۰۰۰ تومانی در کف بازار / نقطه اشتراک مسئولان اقتصادی دولت ها: نرخ ارز واقعی نیست!

ارز چند نرخی و چند نکته

همان طور که گفته شد، در اوضاع کنونی اقتصاد کشورمان، نرخ ارز با چند نرخ اعلام می‌شود؛ از یک سو شاهدیم با وجود پایان سیاست ارز ترجیحی در دولت رئیسی، همچنان سایت بانک مرکزی از دلار به نرخ ۴۲۰۰ خبر می‌دهد و در سامانه‌ای دیگر با نام سنا یا همان «ای تی اس» نیز دلار در محدوده ۳۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است. همچنین نرخ دلار نیمایی نیز که مورد انتقاد رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و بسیاری از فعالان اقتصادی است، این روز‌ها در محدوده ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان ارزش گذاری می‌شود.

اما نرخ دیگری برای ارز نیز با نام نرخ بازار متشکل ارزی داریم که این نرخ نیز هم اکنون در محدوده ۳۶ هزار تومان قرار دارد و نرخ توافقی دلار نیز امروز به رقم ۳۶۷۰۰ تومان رسیده است. در این میان، نرخ بازار آزاد یا همان بازار غیررسمی نیز با وجود حجم معاملاتی اندک نسبت به معاملات سامانه نیما، این روز‌ها برای نخستین بار به کانال ۴۱ هزار تومان رسید؛ بنابراین همانطور که دیده می شود، اقتصاد کشورمان با ارز چند نرخی دست و پنجه نرم می‌کند و همچنان بستر مناسب برای تک نرخی شدن ارز از سوی سیاست گذار ارزی فراهم نشده؛ رویه‌ای که منجر به ایجاد رانت و تشکیل صف خرید دلار توافقی و مسافرتی شده است.

 

برف بارید، ۲۰۰ روستا از نقشه ایران پاک شدند!

سنگین‌ترین بارش برف در ایران که به ‌عنوان پُرتلفات‌ترین بارندگی در کتاب رکوردهای گینس ثبت شد سال ۱۳۵۰ اتفاق افتاد؛ خیلی‌ها نمی‌دانند که آن سال ۲۰۰ روستا از نقشه ایران پاک شدند!

برف بارید، ۲۰۰ روستا از نقشه ایران پاک شدند!

گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: آن سال‌ها زیاد صدایش را درنیاوردند که چه فاجعه‌ای در ایران رخ داده، چون حکومت پهلوی امکانات و برنامه‌ای برای امدادرسانی نداشت و حداقل ۴ هزار نفر کشته شدند و شرایط این‌طوری بود: «اوایل بهمن، بارش برف شروع شد و حدود ۲ هفته در سراسر مناطق شمالی و مرکزی و غربی ایران ادامه داشت… ارتفاع برف در تمام مناطق روستایی شمال‌غرب تا مرکز ایران به ۳ متر و در برخی نقاط جنوبی‌تر تا ۸ متر رسید. دمای زنجان به ۲۴ درجه زیر صفر و دمای شهرکرد به ۲۷ درجه زیر صفر رسید. دمای فیروزکوه به منفی ۳۶ و خراسان نیز به منفی ۳۷ درجه رسید…

مسیر ارتباطی ۳۷۵۰ روستا در آذربایجان قطع شد… در مناطق مرکزی ایران حداقل ۲۰ هزار نفر از ساکنان ۱۵۰ روستا در محاصره برف قرار گرفتند… در یک روستا ۴۰ خانوار زیر بهمن مدفون شدند… ۱۸۰ نفر در ارتفاعات گیلان ناپدید شدند…

درباره برف و بوران زمستان ۱۳۵۰ آن‌موقع اطلاع‌رسانی کامل و دقیقی انجام نشد اما بعدها تحقیقات مفصل‌تری صورت گرفت و بنا به گزارش‌های نشریات تعداد کشته‌ها بیش از ۴ هزار نفر برآورد شد».

در زمستان آن سال از همه عجیب‌تر اینکه بعدها تخمین زدند ۲۰۰ روستای کوچک ایران به دلیل کشته‌شدن تمام یا بخش زیادی از ساکنانش و همچنین تلف‌شدن دام‌ها و خرابی منازل یا مدفون‌ماندن طولانی‌مدت کل روستا زیر برف، کاملاً غیرمسکونی شدند و از بین رفتند و نامشان از روی نقشه پاک شد و چنین شد: «این ۲۰۰ روستا در استان‌های مختلف قرار داشتند و بیشتر در محدوده استان مرکزی، همدان، آذربایجان ‌غربی و زنجان بودند که بارش‌های شدیدی داشتند. به نظر می‌آید که همان ‌سال ساکنان و روستا از بین رفته باشند، چون روستاها کوهستانی بودند و چندان نام و نشانی از آنها نمانده است.

برف در آن مناطق بسیار سنگین بود و دیر آب می‌شد، به‌طور مثال همان ‌سال برف در گردنه‌های صعب‌العبور تا ماه اردیبهشت و خرداد هم هنوز باقی مانده و آب نشده بود».

 

 

 

رهاوردهای سفر رئیسی به خراسان جنوبی‎/ دولت در کویر چه کرد؟

سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی علاوه بر پیگیری مصوبات سفر اول و دیدار با مردم، دستاورد‌های دیگری نیز برای استان به همراه داشت.

 

خراسان جنوبی، این خطه کویری اولین میزبان دور دوم سفر‌های استانی رئیس جمهور بود و رئیس قوه مجریه ۲۴ آذر برای پیگیری مصوبات دور اول سفر به این استان و دیدار با مردم وارد این دیار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس جمهور در این سفر، دو روز مهمان خطه خاوران بود و وحیدی وزیر کشور، میرکاظمی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اوجی وزیر نفت، مدنی معاون توسعه مناطق محروم، وزیر اقتصاد و دارایی، محرابیان وزیر نیرو، حجت‌الاسلام و المسلمین تقوی و حجت‌الاسلام دولابی اعضای شورای هماهنگی ارتباطات ریاست جمهوری با حوزه روحانیت، فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت و خزعلی معاون رئیس جمهور در امور بانوان در این سفر رئیس جمهور را همراهی کردند.

افتتاح بخش مایع مدول دوم طرح تصفیه خانه فاضلاب بیرجند، افتتاح سه طرح بزرگ صنعتی در کارخانه کویرتایر بیرجند، دیدار با مردم خراسان جنوبی در ورزشگاه آزادی بیرجند، افتتاح کارخانه احیای مستقیم فولاد قائنات، حضور در نشست طلایه داران پیشرفت ایران ویژه فرصت‌های سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی خراسان جنوبی، حضور در جمع مردم روستای مرزی لانو بخش درح در شهرستان سربیشه، دیدار با مردم شهرستان نهبندان در مصلی امام علی (ع)، حضور در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان جنوبی و پاسخگویی به سوالات خبرنگاران در نشست خبری از مهمترین برنامه‌های رئیس جمهور در این ۲ روز بود.

در جریان این سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شهرستان زیرکوه و قائنات، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به طبس، بشرویه و بیرجند، وزیر راه و شهرسازی به طبس، بیرجند و سربیشه، وزیر کشور به بیرجند، وزیر جهاد کشاورزی به بیرجند و فردوس و معاون امور زنان رئیس جمهور نیز به بیرجند و درمیان و سایر وزرا به شهرستان‌های دیگر رفتند.

از مصوبات سفر اول تا تعریف اعتبار در سفر دوم

با وجود این که هدف از سفر دوم رئیس جمهور پیگیری مصوبات سفر دور اول بود، اما مشاهده برخی از حوزه‌ها در استان سبب شد تا اعتبارات جدیدی برای استان تعریف شود.

منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور در شورای برنامه ریزی و توسعه استان در خصوص مصوبات دور اول سفر استانی رئیس جمهور به خراسان جنوبی گفت: در دور اول سفر استانی در سرفصل عملیاتی ۵ هزار و ۸۶۴ میلیارد تومان مصوبه عمرانی تا پایان سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شد که بیش از ۲ هزار و ۷۲۰ میلیارد تومان پرداخت شده و نشان از تحقق بیش از ۴۶ درصدی دارد.

معاون اجرایی رئیس جمهور در شورای برنامه ریزی و توسعه استان در خصوص مصوبات دور اول سفر استانی رئیس جمهور به خراسان جنوبی گفت

او ادامه داد: در بحث تسهیلات نیز ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در بنگاه‌های زودبازده و اشتغال و ازدواج در نظر گرفته شد که ۲ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان یعنی بیش از ۵۸ درصد آن محقق شده است و در مجموع در یک سال گذشته بیش از ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار وارد خراسان جنوبی شده است.

منصوری در این جلسه با اشاره به این که برای تعریف اعتبار جدید برای خراسان جنوبی برنامه‌ای وجود نداشته، از تعریف هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه‌های عمرانی (هزار میلیارد تومان)، فرهنگی (۲۰۰ میلیارد تومان) و بانوان (۱۰۰ میلیارد تومان) با دستور رئیس جمهور خبر داد.

به گفته معاون اجرایی رئیس جمهور همچنین در بحث سرمایه گذاری اقتصادی ۲۱ مجموعه برای ۱۰۱ طرح اقتصادی با ۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در خراسان جنوبی اعلام آمادگی کردند که مقدمات تحقق آن طی شده است.

عقب ماندگی زیرساختی را جبران کنید

راه آهن، دوبانده سازی جاده‌ها و همچنین مسئله آب از خواسته‌های جدی و دیرینه مردم خراسان جنوبی است که در این سفر هم مجدد تأکید شد.

نخعی رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در شورای برنامه ریزی و توسعه استان در حضور رئیس جمهور به بیان خواسته‌های مردم این دیار پرداخت.

 

او با اشاره به راه آهن که نیازمند توجه جدی است گفت: خراسان جنوبی تنها استانی است که مرکز آن به شبکه ریلی متصل نیست و این مورد از نیاز‌های مهم این استان است و نقش بسیار مهمی در توسعه استان ایفا می‌کند.

نخعی عنوان کرد: جاده خواسته دیگر مردم در همه نقاط استان است که در هر گوشه از استان دوبانده کردن مطالبه جدی مردم است و با این اعتبارات بعضا قطره چکانی به این زودی به نتیجه نخواهد رسید.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی ادامه داد: بسیاری از کریدور‌های اصلی کشور از این استان عبور کرده و حوادثی در جاده‌ها رخ می‌دهد که موجب جان باختن افراد می‌شود و این امر، اهمیت دوبانده سازی جاده‌ها را بیشتر می‌کند.

او آب و انرژی را از دیگر موضوعات مهم در خراسان جنوبی دانست و گفت: زیرساخت‌های انرژی در استان چه در گاز و چه فراورده‌های نفتی ضعیف است که خواهان اتصال به خط لوله هفتم فرآورده‌های نفتی هستیم.

رئیسی: پیگیر موضوع راه آهن هستیم/ اجرای طرح از محل تهاتر نفت

راه آهن و اتصالات ریلی یکی از موضوعاتی بود که رئیس جمهور در سخنرانی‌های مختلف خود در این سفر به آن پرداخت.

او در دیدار با مردم خراسان جنوبی در ورزشگاه آزادی بیرجند در خصوص این مطالبه مردم استان گفت: اتصال ریلی از خواسته‌های به حق استان است که برنامه ریزی برای آن انجام شده و اعتبارات دیده شده است و کار آغاز شده و با قوت ادامه پیدا خواهد کرد.

حجت الاسلام رئیسی در این دیدار به مردم استان قول داد که به صورت هفتگی پیگیری می‌کنم تا به زودی موضوع راه آهن حل شود.

منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور در شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان جنوبی در این خصوص گفت: بحث راه آهن یک مطالبه قدیمی و جدی مردم خراسان جنوبی است.

او بیان کرد: با موافقت رهبر معظم انقلاب از محل تهاتر نفت، طرح راه آهن خراسان جنوبی به جدیت دنبال خواهد شد و مشکل منابع آن حل شده است.

منصوری ادامه داد: قرارگاه خاتم الانبیا مقرر شده است به عنوان پیمانکار بالادستی کار را تحویل بگیرد و تمام ابعاد اجرای این طرح فراهم شده است و کار سرعت ویژه‌ای خواهد گرفت.

توجه دولت به جاده‌های استان

ناایمن بودن جاده‌های خراسان جنوبی و فوت سالانه افراد زیادی در این جاده‌ها سبب شد تا رئیس جمهور نیز در دومین سفر استانی خود به این موضوع اشاره کند و در این خصوص دستوراتی صادر کند.

رئیس جمهور در نشست طلایه داران پیشرفت ایران ویژه فرصت‌های سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: خانواده‌های زیادی در تصادفات جاده بیرجند – قاین داغدار شده اند و تنها ۱۲ کیلومتر از باند دوم این جاده باقی مانده است که باید نقاط حادثه خیز آن نیز رفع شود و خسارات به حداقل برسد.

 

او وزیر راه و شهرسازی را موظف به تعیین تکلیف این ۱۲ کیلومتر کرد.

رئیس قوه مجریه در ادامه سخنان خود گفت: باید علاوه بر رفع نقاط حادثه خیز، به سمت آموزش موارد ایمنی نیز حرکت کنیم تا مشکلات این حوزه به صفر برسد و وزیر راه و شهرسازی باید به این موضوع توجه کنند.

نگاه دولت از دریا به کویر

سه استان مرزی شرق کشور شامل خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی به طور مستقل درخواست انجام مطالعات طرح انتقال آب از دریای عمان را داشتند و در سال‌های اخیر تفاهم‌نامه انتقال آب دریای عمان به این استان‌ها به امضا رسید و سال ۱۴۰۰ عملیات اجرایی آن آغاز شد.

رئیس جمهور نیز در دور اول سفر استانی خود به خراسان جنوبی (۱۹ شهریور ۱۴۰۰) به موضوع کم‌آبی پرداخت و بر تأمین آب مورد نیاز این استان از منابع مختلف از جمله انتقال آب از دریای عمان تاکید کرد.

حجت الاسلام رئیسی در خلال سفر دوم به این استان نیز گفت: ما برای انتقال آب و تأمین آب استان برنامه داریم و اعتباراتی نیز برای آن در نظر گرفته شده و پیگیری این موضوع با جدیت دنبال می‌شود.

نگاه دولت از دریا به کویر

او بیان کرد: مسئله آب به صورت کلان در حال پیگیری است و استاندار باید به مردم در مراحل کار گزارش پیشرفت دهد؛ دولت مسئله آب را در کشور دنبال می‌کند که یک مسئله کلان است.

منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور نیز در شورای برنامه ریزی و توسعه استان به موضوع انتقال آب اشاره کرد و گفت: با هماهنگی‌های انجام شده مقدمات بحث انتقال آب، کار دنبال می‌شود.

از مصوبات مرزی تا دستور تشکیل شورای معادن

سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی نیز با مصوباتی همراه بود و در حوزه‌های مختلف نیز به مسئولین ذیربط دستوراتی داده شد.

قناعت استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه دور دوم سفر رئیس جمهور به استان ۲ نوع مصوبه داشت گفت: بخشی از قبل و در نشست‌های تخصصی و فنی معاونت عمرانی استانداری در بیرجند و تهران با محوریت معاونت اجرایی رئیس جمهور تهیه شده و بخش دوم نیز مصوباتی است که در استان حین سفر طرح و مصوب شد.

او افزود: درخواست اصلاح آیین‌نامه ساماندهی مبادلات مرزی و افزودن خراسان جنوبی به این آیین‌نامه به خاطر تثبیت جمعیت در مرز یکی از مصوبات سفر استانی بود همچنین در این سفر درخواست مجوز کولبری برای استان ارائه شد.

 

قناعت با اشاره به تصویب آیین‌نامه ۱۱ تیر سال ۱۳۹۹ هیات وزیران در مورد فروش سهمیه سوخت مرزنشینان ادامه داد: این موضوع مدتی است که متوقف شده و ما در این سفر درخواست پرداخت مجدد را داشتیم که رئیس جمهور با پرداخت یک مرحله دیگر موافقت کردند.

مقام عالی دولت در خراسان جنوبی بیان کرد: ما در این سفر خواستار اصلاح بند ۲ همین مصوبه و افزایش شعاع مشمولان سهمیه سوخت مرزنشینان از ۲۰ به ۵۰ کیلومتر شدیم که این نیاز به بررسی، تامین اعتبار و مجوز‌های لازم دارد.

او اظهار کرد: معافیت از پرداخت حقوق دولتی از سوی معادنی که واحد فرآوری سنگ‌های معدنی خود را در استان راه‌اندازی کنند از دیگر مصوبات سفر بود که می‌تواند جلوی خام‌فروشی را بگیرد و به ایجاد اشتغال پایدار کمک کند.

در جریان این سفر رئیس جمهور تأکید کرد که باید شورای معادن استان ایجاد شود تا مشکلات قانونی رفع شود.

حجت الاسلام رئیسی طی این سفر قول پیگیری رفع موانع بازگشایی بازارچه مرزی دوکوهانه را داد و پیگیری این موضوع را از اولویت‌های کاری استاندار خراسان جنوبی دانست.

او در جمع مردم شهرستان نهبندان دستور داد که باید هر چه سریعتر سهمیه‌ای برای تأمین پزشک در نهبندان اختصاص یابد تا مردم به هیچ عنوان دغدغه کمبود پزشک در منطقه را نداشته باشند و در آینده نزدیک باید کاری کنیم که پزشکان این منطقه، از خود نهبندان بوده و بومی باشند.

دستاورد‌های سفر دولتمردان به خاوران

رئیس جمهور ۲۴ آذر با هیئت همراه برای پیگیری مصوبات دور اول سفر خود به خراسان جنوبی وارد این خطه کویری شد.

در این سفر دو روزه با حضور رئیس جمهور و وزرا چندین طرح از جمله بخش مایع مدول دوم طرح تصفیه خانه فاضلاب بیرجند، سه طرح بزرگ صنعتی در کارخانه کویرتایر بیرجند و کارخانه احیای مستقیم فولاد قائنات به بهره برداری رسید.

دستاورد‌های سفر دولتمردان به خاوران

دستور رئیس جمهور در خصوص فعال شدن بازارچه‌های مرزی، تشکیل شورای معادن استان، افزایش شعاع مشمولان سهمیه سوخت مرزنشینان از ۲۰ به ۵۰ کیلومتر، تخصیص سهمیه سوخت به مرزنشینان و تخصیص سهمیه پزشک به نهبندان از جمله دستاورد‌های این سفر ۲ روزه بود.

همچنین با دستور رئیس جمهور در این سفر هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به استان تخصیص یافت.

 

 

 

 

 

به مناسبت روز جهانی بازی؛

شغلی به نام گیمر/ ما را به رسمیت بشناسید

شغلی به نام گیمر/ ما را به رسمیت بشناسید

بازی‌های رایانه‌ای نوع جدیدی از بازی‌ها در قرن جدید هستند که به شدت توجه مردم را به خود جلب کرده‌اند. اگرچه سال‌های زیادی از فراگیر شدن بازی‌های رایانه‌ای نگذشته ولی این بازی‌ها جای خود را بین جوانان هر نسل پیدا کرده‌اند. پیشرفت سریع فناوری و به روز شدن سریع بازی‌ها و دستگاه‌های بازی این صنعت را به یک حوزه فراتر از فراغت تبدیل کرده و افراد نگاه حرفه‌ای‌تری به آن دارند. گیمرها که استفاده‌کنندگان حرفه‌ای بازی‌های رایانه‌ای هستند معمولا این عرصه را به عنوان شغل و حرفه خود انتخاب می‌کنند و از آن کسب درآمد می‌کنند.

ایسناپلاس: روز بیستم دسامبر و روز جهانی بازی است. معمولا واژه «بازی» به عنوان یک فعالیت سرگرم‌کننده برای کودکان شناخته می‌شود اما واقعیت این است که بازی رده سنی نمی‌شناسد. از طرفی پیشرفت تکنولوژی که بر همه ابعاد زندگی بشر اثر گذاشته، بر بازی‌ها هم بی‌تاثیر نبوده و وجه جدیدی از بازی را در جهان عرضه کرده است. بازی‌های رایانه‌ای و گیم‌ها از جمله صورت‌های جدید بازی هستند. در چند دهه اخیر گسترش صنعت گیم بسیار چشمگیر بوده و برای سنین مختلف در ژانرهای مختلف بازی تولید شده است. با این پیشرفت روزافزون، بازی‌های رایانه‌ای شکل جدی‌تری به خود گرفته‌اند و برای برخی از بازیکنان پیگیر خود تبدیل به یک حرفه شده‌اند.

به همین مناسبت با «سید محمدمحراب جعفری»، گیمر ۲۱ ساله‌ای که چهار سال است به صورت حرفه‌ای فیفا بازی می‌کند، در رابطه با بازی‌های رایانه‌ای گپ زدیم.

چطور حرفه‌ای شدم؟

این روزها کمتر جوان یا نوجوانی پیدا می‌شود که یکی از جذاب‌ترین برنامه‌های سرگرمی‌اش گیم نباشد. بازی‌ها با کنسول، رایانه و یا حتی گوشی تلفن همراه به راحتی در دسترس قرار گرفته‌اند و گزینه مناسبی برای پر کردن اوقات فراغت افراد به شمار می‌روند. این بازی ها بین متولدین اواخر دهه هفتاد به بعد که نسل تکنولوژی هم هستند محبوبیت بیشتری دارند. اما همه برای سرگرمی سراغ گیم نمی‌روند. برخی دوست دارند این صنعت را حرفه‌ای‌تر دنبال کنند. آن‌ها به دنبال بازی‌سازی و طراحی بازی می‌روند و یا به گیمر و استریمر شدن فکر می‌کنند.

سید محمدمحراب جعفری از روزی که گیم برایش جدی شد این‌طور می‌گوید: «پنج سال پیش یک کلیپ در شبکه ورزش دیدم که در آن توضیح می‌داد چطور آدم‌ها در مسابقات بازی‌های رایانه‌ای مثل فیفا و pes شرکت می‌کنند و چگونه می‌توان در این زمینه حرفه‌ای شد. حتی در این کلیپ توضیح می‌داد از کجا باید شروع کنیم و چه مراحلی را باید طی کنیم. من از قبل به صورت تفننی بازی می‌کردم، اما بعد از دیدن این کلیپ به ذهنم رسید این کار را به صورت حرفه‌ای دنبال کنم. بین بازی‌ها هم من هم فیفا و هم pes بازی می‌کردم ولی بعد از ورود به دنیای حرفه‌ای گیم دیدم علاقه بیشتری به فیفا دارم و آن را دنبال کردم. بعد از فیفا هم به بتل فیلد علاقه زیادی دارم. یعنی اگر فیفا نبود، قطعا بتل فیلد را به صورت حرفه‌ای بازی می‌کردم.»
شغلی به نام گیمر/ ما را به رسمیت بشناسید

داریم در جامعه هم جا می‌افتیم
چند سالی است که گیمر بودن در کشورهای زیادی به صورت رسمی یک شغل به شمار می‌رود و افراد زیادی از این طریق کسب درآمد می‌کنند. اما در ایران با وجود اینکه گیمرها درآمدهای خوبی کسب می‌کنند اما هنوز آن‌طور که باید در جامعه به عنوان یک شغل پذیرفته نشده است. در سال‌های اخیر مراکز و بنیادهایی برای حمایت از گیمرها افتتاح شده اما هنوز آن‌طور که باید به این حرفه رسمیت بخشیده نشده است. اما این تنها مشکل گیمرها نیست. محمدمحراب از مشکلات گیمرها برایمان این‌طور گفت: «اولین مشکلی که با آن مواجهیم مشکل اینترنت است. جدا از شرایط فعلی اینترنت، کلا اینترنت در ایران برای گیمرها خوب نیست. گیمرها باید با پایین‌ترین سرعت پینگ بازی کنند ولی خیلی اوقات سرعت اینترنت و پینگ طوری است که مانع بازی باکیفیت آن‌ها می‌شود. ما بازیکنان پراستعدادی در کشورمان داریم که در سبک‌های مختلف بازی می‌کنند و افتخارات زیادی کسب کرده‌اند. بالا بردن سرعت اینترنت حداقل کاری است که برای کسانی که در زمینه گیم مستعد هستند می‌توان انجام داد.

مورد بعدی نگاه خانواده‌ها به بچه‌های علاقه‌مند به بازی‌های رایانه ای است. خیلی از خانواده‌ها هستند که هنوز نگاه سنتی دارند و حتی گیم‌نت را هم جای بدی می‌دانند و دوست ندارند فرزندشان به سمت بازی‌های رایانه‌ای برود. اما خیلی از خانواده‌ها هم هستند که برای بچه‌هایشان تجهیزات گیمینگ را فراهم می‌کنند یا آن‌ها را در باشگاه‌های ورزش‌های الکترونیکی ثبت نام می‌کنند و به هر نحو که بتوانند از آن‌ها حمایت می‌کنند تا فرزندانشان به صورت حرفه‌ای این رشته را دنبال کنند.»

استریم چیست؟
گیمرها نیز کلمات و اصطلاحات تخصصی خودشان را دارند. برای مثال به بازی کردن و همزمان پخش کردن آن به صورت زنده استریم و به کسی که این‌طور بازی می‌کند استریمر می‌گویند. استریمرها از پلتفرم‌های مختلفی برای این کار استفاده می‌کنند و در واقع این یکی از راه‌های کسب درآمد آن‌ها به شمار می‌رود. نظر آقای جعفری را درباره استریم پرسیدیم: «خودم فعلا استریم نمی‌کنم؛ چون در حال حاضر در یکی از بهترین گیم‌نت‌های تهران مشغول هستم. ما اینجا با فیبر نوری مسائل را پیگیری می‌کنیم، به صورت آنلاین فیفا بازی می‌کنیم و تمرینات تیمی هم داریم. اما استریم برای کسب درآمد گیمرها خیلی اتفاق خوبی است و خودم هم به آن فکر می‌کنم. الان سرباز هستم و برنامه‌ام این است بعد از سربازی به استریم هم بپردازم.»

کنسول یا پی‌سی؛ مسئله این است؟

گیمرها از دستگاه‌های متعددی برای بازی کردن استفاده می‌کنند. عده‌ای از دستگاه‌های کنسول برای بازی کردن استفاده می‌کنند و عده‌ای از رایانه شخصی. گاهی بین آن‌ها کل‌کل‌هایی هم درباره بهتر بودن هر یک شکل می‌گیرد. استریمرها پی‌سی را ترجیح می‌دهند، چون به اشتراک گذاشتن بازی به صورت زنده در آن راحت‌تر است. اما برخی بازی با دستگاه‌هایی مثل ps۴، ps۵ و… را بیشتر می‌پسندند. سید محمدمحراب جعفری از انتخاب خودش می‌گوید: «قطعا کنسول! چون اگرچه بستر برگزاری مسابقات جهانی در xbox است اما مسابقات در ایران در کنسول ps۴ و ps۵ برگزار می‌شوند. ما هم عمدتا با ps۴ و ps۵ بازی می‌کنیم.»

حرف مسابقات که پیش کشیده می‌شود از او درباره افتخاراتی که کسب کرده می‌پرسم. جواب می‌دهد:«در فیفا ۲۰۲۱ مقام دوم و در فیفا ۲۰۲۲ مقام سوم ایران را کسب کردم. در مسابقات دو به دوی بندرعباس هم تاکنون مقام اول، دوم و سوم را کسب کرده‌ام. یک مقام سوم هم در مسابقات تهران در افتخاراتم دارم.»

شغلی به نام گیمر/ ما را به رسمیت بشناسید

شغلی به نام گیمر
همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، گیمر بودن در خیلی از کشورهای دنیا به عنوان یک شغل پذیرفته شده است. در ایران نیز گیمرها درآمدهای خوبی را از طریق تبلیغات، استریم، دونیت و… کسب می‌کنند. گیمر بودن می‌تواند یک شغل پردرآمد باشد که البته کسب درآمد در آن چندان راحت هم نیست و زحمت زیادی دارد. آقای جعفری در این باره به ما می‌گوید: «گیمر بودن قطعا شغل است. آن‌ها هم از طریق مسابقات می‌توانند کسب درآمد کنند و هم از طریق بازی‌های آنلاین. این روزها اکثر بازی‌های آنلاین به گونه‌ای هستند که پلیرها در کنار لذت بردن از بازی، بتوانند درآمد هم داشته باشند. من هم از فیفای آنلاین و مسابقات پول درمی‌آورم.»

ایران و گیمرهایش

در ایران هم مانند خیلی از کشورهای دنیا افراد زیادی به بازی کردن به صورت حرفه‌ای مشغول هستند. سید محمدمحراب درباره جایگاه ایران در عرصه بازی‌های الکترونیک در دنیا این‌طور گفت: «اگر بخواهم خیلی کوتاه جایگاه ایران در دنیا را توصیف کنم کافی است به «حسن پاجانی» اشاره کنم که همین چند روز پیش در مسابقات جهانی pes مقام قهرمانی را کسب کرد. این نشان می‌دهد ایرانی‌ها می‌توانند در این عرصه رشد کنند و پیشرفت زیادی داشته باشند. گیمرهای ایرانی بسیار توانمند و مستعد هستند. قبل‌تر هم «نوید برهانی» در رشته فیفا قهرمان جهان شده بود.»

از او خواستیم بگوید چه آینده‌ای برای خودش در این حرفه متصور است؟ محمدمحراب پاسخ داد: «من دوست دارم سربازی را تمام کنم و بعد از آن با مقام‌هایی که کسب کرده‌ام، از طرف ایران به مسابقات آسیایی و جهانی بروم. یا حتی به عنوان لژیونر به کشورهای دیگر بروم و در مسابقات آن‌ها شرکت کنم.»

 

 

 

 

ایران با «دیپلماسی پهپادها» تجارت تسلیحات و توازن قدرت را برهم زد

نشریه فارن افرز در مقاله‌ای با اشاره به توان پهپادی ایران،تاکید کرد ظهور دیپلماسی پهپاد‌ها موجب برهم خوردن توازن قوا در جهان شده است.

نشریه فارن افرز در مقاله‌ای با عنوان ظهور دیپلماسی پهپادها، تجارت تسلیحات و توازن قدرت را به هم می‌زند، مدعی شد پهپاد‌های ساخت ایران در حال حاضر به طور معمول وارد آسمان کی یف می‌شوند و در سایر نقاط اوکراین، پهپاد‌های ساخت ترکیه و آمریکا به نیرو‌های اوکراینی کمک می‌کنند تا نیرو‌های روسیه را هدف قرار دهند. این امر نشان دهنده نقش رو به رشد سلاح‌های کنترل از راه دور در جنگ است. این جنگ، همچنین نشان می‌دهد که چگونه صادرات هواپیما‌های بدون سرنشین به طور فزاینده‌ای به ابزاری برای دیپلماسی تبدیل شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: با افزایش استفاده از پهپادها، کشور‌ها بر روی صادرات هواپیما‌های بدون سرنشین برای افزایش نفوذ جهانی خود سرمایه گذاری می‌کنند. مطمئناً، این روند بخشی از یک روند تثبیت شده است که در آن دولت‌ها مدت‌هاست که از صادرات تسلیحات به عنوان یک ابزار دیپلماتیک استفاده می‌کنند.عصر نوینی از تجارت تسلیحات در حال ظهور است که در آن صادرکنندگان جدیدی مانند ایران و ترکیه جایگزین تامین کنندگان سنتی تسلیحات شده و از صادرات پهپاد‌ها برای گسترش نفوذ در خارج از مرز‌های خود بهره می‌گیرند.

این نشریه آمریکایی تایید کرد این صادرات، نفوذ واشنگتن و امنیت شرکای آن کشور را تهدید می‌کند. برای حرکت رو به جلو، سیاست گذاران آمریکا باید به متحدان خود در ساخت پهپاد کمک کنند و در عین حال رویکرد‌هایی را برای مقابله با تهدید پهپاد‌های رقیب توسعه دهند.

بازی هواپیما‌های بدون سرنشین

دیپلماسی هواپیما‌های بدون سرنشین در حال پر رنگ شدن است، چرا که تقاضا و نیاز رو به رشدی را برآورده می‌کند. روسای کشور‌های مختلف به طور فزاینده‌ای متقاعد شده اند که خواسته‌های دفاعی و سیاست خارجی آن‌ها به داشتن سلاح‌های کنترل از راه دور بستگی دارد. هواپیما‌های بدون سرنشین با اجازه دادن به دولت‌ها برای اعمال قدرت و در عین حال به حداقل رساندن خطر برای پرسنل خودی، ماهیت درگیری‌های مدرن را تغییر داده‌اند.

با دور نگهداشتن خدمه از خطوط مقدم، پهپاد‌ها به دولت‌ها این امکان را می‌دهند که حملات مخاطره آمیز یا ماموریت‌های مربوط به جمع آوری اطلاعات را انجام دهند که در غیر این صورت ممکن است انجام نشود. علاوه بر این، پهپاد‌ها معمولاً ارزان‌تر و آسان‌تر از موشک‌ها و یا هواپیما‌های جنگنده با سرنشین هستند و استفاده از هواپیما‌های بدون سرنشین در عملیات نظامی را برای کشور‌ها آسانتر می‌کند.

استفاده از هواپیما‌های بدون سرنشین در درگیری‌های اخیر اثرگذاری این پهپاد‌ها را به اثبات رسانده است. فیلم‌های مربوط به اوکراین و منطقه قره‌باغ کوهستانی که ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر آن می‌جنگند هواپیما‌های بدون سرنشینی را به نشان که اهدافی را با کمترین هزینه مورد حمله قرار می‌دهند.

صادرکنندگان تسلیحات سنتی مانند آمریکا در ابتدا با ساخت سامانه‌هایی از جمله ام کیو ۹ ریپر بر تولید هواپیما‌های بدون سرنشین تسلط داشتند. اما محدودیت‌های صادراتی مانند رژیم کنترل فناوری موشکی به عنوان یک توافق چندجانبه که آمریکا به آن متعهد شده است، فروش پهپاد‌های ساخت آمریکا را حتی به نزدیک‌ترین متحدان واشنگتن به شدت محدود کرده است.

در همان زمان، کشور‌های دیگری که به طور سنتی صادرکننده هواپیما نبودند، برنامه‌های تولید پهپاد را توسعه دادند. ایران هواپیما‌های بدون سرنشین را به کشور‌های دیگر فروخت. همچون ایران، برنامه ساخت هواپیما‌های بدون سرنشین ترکیه که تا حدی برای کاهش وابستگی به تامین کنندگان تسلیحات خارجی توسعه یافته به سرعت با ساخت بایراکتار تی بی ۲ شهرت خود را به دست آورد.

بازار فروشندگان

فروش هواپیما‌های بدون سرنشین در زمانی که تقاضا برای این نوع هواپیما‌ها بالاست، قدرت دیپلماتیک کشور تامین کننده را به سه روش مهم و اغلب مکمل افزایش می‌دهد.

صادرات هواپیما‌های بدون سرنشین باعث تعمیق روابط با دولت‌های مشتری می‌شود. فروش پهپاد فراتر از انتقال یک قطعه ماشین آلات است. این صادرات معمولاً با آموزش‌های طولانی مدت، کمک‌های لجستیکی و توافق نامه‌های تعمیر و نگهداری همراه است که اثرات پایداری در پی دارد. یکی از خبرگزاری‌های ایران اعلام کرد که صادرات پهپاد‌های ایران در حال «تعمیق نفوذ راهبردی» آن کشور در سطح بین المللی است.

ایران خطوط تولید پهپاد را در تاجیکستان و ونزوئلا ایجاد کرده و ترکیه قصد دارد یک کارخانه تی بی ۲ در اوکراین بسازد. یک ژنرال عالیرتبه ایران افتتاح کارخانه تولید پهپاد در تاجیکستان را نقطه عطفی در روابط دو کشور دانست. در واقع، پهپاد‌ها ممکن است به عنوان دروازه صادراتی عمل کنند و با نشان دادن اثربخشی سخت افزاری یک تامین کننده و ایجاد فرآیند‌هایی برای انتقال تسلیحات آینده، زمینه را برای انتقال سلاح‌های گسترده‌تر فراهم می‌کنند.

صادرات هواپیما‌های بدون سرنشین به کشور‌های تامین کننده، کمک می‌کند تا با رقبای خود رقابت کنند. در برخی موارد، صادرات هواپیما‌های بدون سرنشین به کشور‌های تامین کننده اجازه می‌دهد تا دشمنان منطقه‌ای خود را به چالش بکشند.

همزمان با تنوع بخش به تولیدات از طریق احداث کارخانه‌های تولید هواپیما‌های بدون سرنشین از سوی تامین کنندگان این نوع هواپیماها، دیپلماسی هواپیما‌های بدون سرنشین این کشور‌ها انعطاف پذیرتر می‌شود و کمتر در معرض اختلال از سوی رقبا قرار می‌گیرد. در نهایت، کشور‌های تامین کننده از انتقال پهپاد‌ها برای گرفتن امتیاز از مشتریان خود استفاده می‌کنند.

به گزارش المانیتور، یک وب سایت خبری، فروش ۲۰ هواپیمای بدون سرنشین ترکیه به امارات متحده عربی به آنکارا اهرم کافی داده تا امارات را برای محدود کردن دسترسی به رسانه‌های اجتماعی از سوی رئیس یک مافیای برجسته ترکیه که در دبی به افشاگر مشغول است، تحت فشار قرار دهد.

دیپلماسی هواپیما‌های بدون سرنشین با تعمیق روابط کشور‌های تامین کننده با کشور‌های مشتری، مقابله با رقبا و گرفتن امتیازات و ثبات منطقه‌ای را تهدید می‌کند و نفوذ صادرکنندگان تسلیحات مانند آمریکا را به چالش می‌کشد.

فراتر از یک سلاح

از آنجایی که کشور‌ها ها به طور فزاینده‌ای از هواپیما‌های بدون سرنشین به عنوان ابزاری برای رقابت با سایر کشور‌ها استفاده می‌کنند، سیاست گذاران می‌تواند با در نظر گرفتن نحوه واکنش خود، با این امر مبارزه کنند. در برخی موارد، کشور‌های تامین کننده بر سر مشتریان واحد با یکدیگر رقابت می‌کنند. هر کسی که در نهایت برنده قرارداد شود، ممکن است موقعیتی را به عنوان یک شریک امنیتی ترجیحی هم کسب کند و اعمال نفوذ را برای سایر کشور‌ها دشوار کند.

در موارد دیگر، کشور‌هایی ممکن است در زمینه دفاع از خود در برابر هواپیما‌های بدون سرنشین کشور رقیب، نیاز به کمک متحدان و شرکای خود داشته باشند. در جنگ جاری در اوکراین، اعضای ناتو پس از دستیابی مسکو به پهپاد‌های ایرانی، تحویل تجهیزات دفاع هوایی به کی یف را افزایش داند. با این حال، بسیاری از این سامانه‌ها شامل پرتاب موشک‌های پرهزینه‌ای هستند که برای سرنگونی پهپاد‌های بسیار ارزان‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 

 

مهاجرت نخبگان؛ جمعیت جوانی که از کشور می‌رود/

مهاجرت نخبگان؛ جمعیت جوانی که از کشور می‌رود

پدیده مهاجرت نخبگان شاید در نگاه اول ارتباطی با جمعیت کشور نداشته باشد اما در اصل یکی از موضوعاتی است که در افزایش جمعیت بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار مهر، مدت‌هاست زنگ خطر بحران جمعیت به صدا درآمده است. علاوه بر آمار کم ازدواج و افزایش آمار طلاق در دهه گذشته میزان زادآوری هم متأسفانه به میزان قابل قبولی نرسیده است.

محاسبات نشان می‌دهد که ازدواج در ایران در فاصله ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹، بیش از ۳۶ درصد کاهش یافته است. میزان ازدواج‌های ثبت شده کشوری در سال ۱۳۹۲، ۷۷۴۵۱۳ مورد بوده که در سال ۱۳۹۹ این عدد به ۵۵۶۷۳۱ مورد رسیده است. بررسی آمار ازدواج هم نشان می‌دهد ما با یک روند شدید کاهشی در ازدواج مواجه هستیم.

از سوی دیگر آمار طلاق هم در دهه گذشته افزایشی بوده است. در حالی که در سال ۱۳۹۰، میزان طلاق در کشور ۱۴۲۸۴۱ مورد بوده است؛ این عدد در سال ۱۳۹۹ به ۱۸۳۱۹۳ رسیده است.

بیش از یک سال از ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می‌گذرد؛ قانونی که بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی یک سال اخیر تنها یک‌سوم این سند اجرا شده و بیش از دو سوم آن روی زمین مانده است.

امیر حسین بانکی‌پور نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی که یکی از آغازگران تصویب و اجرای این قانون از آذر ماه سال ۱۳۹۹ و رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی است؛ در گفت و گو با خبرنگار مهر معتقد است با شرایطی که دولت دارد؛ ما باید نمره قبولی به اجرای این حد از قانون به دولت بدهیم؛ البته نسبت به انتظاراتی که داریم و می‌خواهیم تمام قانون اجرا شود هنوز قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به صورت کامل اجرا نشده است.

مهاجرت نخبگان؛ جمعیت جوانی که از کشور می‌رود

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما کدام دستگاه اجرایی در عمل به قانون جوانی جمعیت ضعیف‌تر عمل کرده است گفت: متأسفانه عملکرد وزارت رفاه در اجرای قانون حمایت از خانواده صفر بوده است؛ با آقای مرتضوی وزیر جدید این وزارتخانه جلسه داشتیم و به ایشان گفتیم و ایشان هم قول پیگیری سریع دادند؛ خودشان هم این کم کاری را قبول داشتند و قرار شد قرارگاه این موضوع در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شکل بگیرد.‌

انتظار بیشتری از صدا و سیما داشتیم

بانکی پور با بیان اینکه از صدا و سیما انتظار بیشتری داشتیم تا در این موضوع قوی‌تر وارد شود؛ گفت: انتظار این بود که در سازمان صدا و سیما قرارگاه محکمی در این زمینه ایجاد شود. البته حجم برنامه‌های صدا و سیما زیاد است اما نظام مندی و مدیریتی که باید وجود داشته باشد تا درست سیاست‌های جمعیتی در رسانه ملی نشان داده شود؛ وجود ندارد. تاکنون چندین بار به آقای جبلی تذکرش را دادیم.

 

مهاجرت نخبگان؛ جمعیت جوانی که از کشور می‌رود

 

جمعیت بحثی کاملاً فرابخشی است و تأثیرگذاری نهادهای متعددی در بحث جمعیت مطرح است

مسعود عالمی نیسی رئیس مؤسسه تحقیقات جمعیت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به وجود قوانین متضاد با قانون جوانی جمعیت گفت: لازم است ستاد ملی جمعیت قوانین و شرایطی را که مغایر با اهداف ستاد ملی جمعیت است، شناسایی کرده و نسبت به حذف آنان اقدام کرده و طرح متناسب با آن را برای اصلاح مطرح کند.

رئیس مؤسسه تحقیقات جمعیت کشور تاکید کرد: این اتفاق اگر نیفتد ما نمی‌توانیم با یک قانون همه چیز را تغییر دهیم جمعیت بحثی کاملاً فرابخشی است و تأثیرگذاری نهادهای متعددی در بحث جمعیت مطرح است. به عنوان مثال ما در حوزه مسکن قانون حریم شهرها را داریم. این قوانینی هستند که به هیچ عنوان علی الظاهر هیچ ربطی به جمعیت ندارند و هیچ ارتباطی با قانون جوانی جمعیت ندارند؛ اما وجود این قوانین و رویه‌ها به ضرر جمعیت است.

مهاجرت نخبگان پدیده‌ای متضاد با تلاش‌ها برای رشد جمعیت

پدیده مهاجرت نخبگان و ادامه تحصیل جوانان ایرانی هم یکی از موضوعاتی است که شاید در نگاه اول ارتباطی با جمعیت کشور نداشته باشد اما در اصل یکی از موضوعاتی است که در موضوعات جمعیتی بسیار حائز اهمیت است. مهاجرت نخبگان علاوه بر از دست رفتن فرصت‌های پیشرفت علمی و فناورانه به دلیل اینکه اکثر این نخبگان در سنین جوانی هستند؛ آسیب دیگری را در موضوع جمعیت به کشور خواهد زد.

بسیاری از جوانانی که می‌توانستند در کشور اقدام به زادآوری کرده و در افزایش جمعیت کشور و جلوگیری از پیری آن مؤثر باشند؛ عزم ترک وطن کرده‌اند.

در کنار تمامی ناکارآمدهای و کمبودها و آماده نبودن شرایط برای فعالیت نخبگان و بازگشت نخبگانی که پیش از این مهاجرت کرده‌اند؛ رسانه‌های غربی و دشمنان ملت ایران سعی دارند تا با تبلیغات مسموم خود و سیاه‌نمایی مطلق از وضعیت ایران، نیروی انسانی و کارآمد کشور را به بیرون از مرزهای کشور هدایت کنند.

در همین زمینه اخبار سیاهی منتشر شد که از ابتدا پذیرش آن غیرقابل باور بود. در ماه‌های گذشته برخی از رسانه‌ها اخباری را مبنی بر افزایش چشمگیر مهاجرت با آمارهای سرسام‌آور بدون داشتن سند و یا مدرک دقیق و موثق منتشر کرده‌اند که هنوز هم برای تأیید آن مدرکی ارائه نداده‌اند.

با این حال اعداد و ارقام نخبگانی هم که به کشور بازگشته‌اند چندان قابل توجه نیست.

چندی قبل سورنا ستاری، معاون سابق علمی و فناوری رئیس‌جمهور در رابطه با بازگشت نخبگان ایرانی مقیم خارج گفته بود: در پنج سال گذشته برنامه‌ای را برای بازگرداندن نخبگان ایرانی مقیم خارج در بنیاد ملی نخبگان اجرایی کردیم که تاکنون دو هزار و ۶۰۰ نفر از این نخبگان که از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا فارغ‌التحصیل شده‌اند، در قالب این برنامه به کشور بازگشته‌اند.

در بررسی‌هایی که از نخبگان خارج از کشور داشتیم ۶۰ درصد آنان مایل بودند به کشور بازگردند

سید حسن حسینی مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با طرح این سوال که نخبه چگونه تعریف می‌شود، گفت: اینکه صرفاً به یک فرد برچسب نخبگی زده شود و در او توقعی ایجاد شود اقدام منطقی نیست. نخبه کسی است که احساس کند در اکوسیستمی که کار می‌کند می‌تواند خود را اثبات کند و اگر تلاش کند می‌تواند خود را در جایگاه برتر قرار دهد.

مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: اگر فرد نخبه در حوزه تخصصی خود موفق ظاهر شود و اگر ببیند به اقداماتش احترام گذاشته می‌شود و برای وی ارزش قائل می‌شوند طبیعی است که موضوعات مالی برای او اولویت‌های بعدی است. در بررسی‌ها و پژوهش‌هایی که پیش از این داشته ایم؛ بیش از ۷۵ درصد نخبگان کشور علاقه‌مند به مشارکت در پروژه‌های علمی تحقیقاتی کشور بودند و احیا و آبادانی کشور دغدغه آنها بود.

وی با بیان اینکه در بررسی‌هایی که از نخبگان خارج از کشور داشتیم ۶۰ درصد آنان مایل بودند به کشور بازگردند؛ گفت: با این حال چالش‌هایی وجود دارد که مانع این بازگشت می‌شود.

وی در تشریح موانع و چالش‌های پیش رو برای بازگشت نخبگان گفت: چالش اولیه آنان این است که مدت‌هاست از فضای جامعه ایرانی دور هستند. راه‌های ارتباطی در جامعه و در حوزه تخصصی خود را دیگر از دست داده‌اند و فکر می‌کنند کشورشان استقبال خوبی از آنان نخواهد داشت. نخبه در هر حوزه‌ای نمی‌داند که آخرین وضعیت کشور در آن عرضه چگونه است چه شرکت‌ها و چه محیط‌هایی می‌توانند بستری برای ادامه پیشرفت او در کشور باشند.

مهاجرت نخبگان؛ جمعیت جوانی که از کشور می‌رود

 

شرایط برای کار نخبگان مشمول خدمت نامشخص است

حسینی با اشاره به اینکه چالش‌های سربازی از دیگر موانع بازگشت نخبگان به کشور است؛ گفت: هنوز در زمینه آمادگی شرایط برای بازگشت نخبگان مشمول خدمت، سازمان نظام وظیفه عمومی تدبیر ویژه‌ای نیندیشیده و روند فراخوان‌های عمومی برای امریه‌های سربازی نامشخص است.

وی با تاکید بر اینکه برای بازگشت نخبگان تلاش‌های ویژه‌ای خواهیم کرد گفت: برای نخبگان تلاش کردیم وقتی به کشور باز می‌گردند کارسوق‌ها و دوره‌های علمی را برگزار کنیم. فرصت‌های مطالعاتی ۵۰ تا صد میلیونی داریم. بیمه و استخدام آنان را فراهم می‌کنیم. و از نخبگان دقیقاً به همان مدلی که از دانشگاه‌های خارجی در کشورهای غربی استقبال می‌شود در دانشگاه‌های کشور استقبال خواهد شد.

بروکراسی مانع از بازگشت نخبگان به کشور است

وی با اشاره به لزوم طراحی یک برنامه جامع در خصوص مهاجرت نخبگان گفت: بسترهای بازگشت نخبگان در حال ساخت است. باید این موضوع را در نظر بگیریم که برنامه به هیچ عنوان نباید کلیشه‌ای باشد. بسیاری از نخبگان می‌دانند ظرفیت پیشرفت در ایران را در جای دیگری ندارند. درست است که بروکراسی و کاغذبازی در کشور آزار دهنده است اما نخبه می‌داند در جامعه ظرفیت‌های رشد و پیشرفت و نیروی انسانی آماده به کار زیاد است.

به نظر می‌رسد علاوه بر مشکلات اقتصادی و اجتماعی ایران که پیش روی جوان نخبه ایرانی است، هنوز آینده شغلی مدون و مشخصی هم برای وی روشن نیست؛ جوانی که از کشور رفته و در کشور خارجی هم با مشکلاتی مواجه است تا زمانی که از شرایطش پس از بازگشت به کشور مطمئن نباشد و آینده شغلی و موقعیت اجتماعی خود را روشن و موفق نبیند اقدام به بازگشت به کشور نخواهد کرد.

 

 

 

چرایی کمبود نیرو در بیمارستان‌ها/ کدام دستگاه ها سد راه هستند

چرایی کمبود نیرو در بیمارستان‌ها/ کدام دستگاه ها سد راه هستند

کمبود نیروی انسانی در بخش بالین، مهم ترین چالش وزارت بهداشت برای عبور از مشکلات پیش روی حوزه سلامت است که متأسفانه تأمین آن از عهده وزارتخانه خارج است.

به گزارش خبرنگار مهر، وزارت بهداشت به عنوان یک دستگاه خدماتی، همواره با دو چالش بزرگ مواجه بوده است که باعث شده در روند خدمت به مردم، با موانع و مشکلاتی مواجه شود.

کمبود منابع مالی و انسانی، دو معضل قدیمی وزارت بهداشت است که هرگز با طور کامل، رفع و رجوع نشده است. به طوری که در مقاطعی، شاهد تزریق بودجه به اندازه نیاز وزارتخانه بوده ایم؛ اما در مقطع دیگر، این تزریق بودجه به گونه‌ای نبوده که پاسخگوی نیازهای حوزه سلامت کشور بوده باشد.

در موضوع نیروی انسانی نیز، وضعیت وخیم‌تر از کمبود منابع بوده است. به طوری که شاهد اضافه کاری‌های اجباری نیروهای بخش بالین در بیمارستان‌ها هستیم. با این حال، شرایط وزارت بهداشت در موضوع کمبود نیروی انسانی در بخش بالین، بحرانی است.

بنابر اعلام مدیران حوزه پرستاری، بیمارستان‌های کشور نیازمند حداقل ۱۰۰ هزار نیروی پرستاری هستند تا وضعیت به شرایط عادی نزدیک شود. زیرا، آنچه در حال حاضر مشاهده می‌کنیم، کمتر از یک پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی است.

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در روزهای گذشته نامه‌ای به رئیس جمهور نوشت و از مشکلات کمبود نیروی انسانی در حوزه سلامت، گلایه کرد.

در بخشی از نامه رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، آمده است: برخی دستگاه‌ها مانند سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه و بدون در نظر گرفتن مصالح کشور و نظام در شرایط موجود و بدون استفاده از نظر متخصصین امر و سازمان‌های مردم نهاد قانونی، تصمیمات ناپخته و ناراضی کننده می‌گیرند.

شهریاری عنوان داشته است که چطور ۱۷ هزار جوان پرستار و کادر بهداشت و درمان کشور و مدافعین سلامت دهه هفتادی و نزدیک به دهه هشتادی ما اعم از آقا و خانم در ایام کرونا در پاسخ به استمداد مسئولین وقت؛ مصالح کشور را در حدی تشخیص دادند که راضی شدند جانشان را کف دست بگیرند و بدون چشم‌داشت در ایام کرونا با ترک خانه؛ عزیزان و خانواده خود؛ در بیمارستان‌ها مستقر شوند و با پوشیدن لباس‌های زجرآور و ماسک‌های محدود کننده هوا و غذا و…، ظرف دو سه ماه مملکت را از بن بست کرونا در بیاورند و مسئولین وقت هم با دیدن این حرکت بی‌بدیل تاریخی به همه آنها وعده استخدام بدهند، اما اکنون که هنوز هم از اتمام کرونا اطمینان نداریم با رفتار مسئولین همین دستگاه‌ها با عدم تشخیص اقتضائات کشور و عدم قدرشناسی متقابل، نه تنها استخدام نشوند بلکه در این شرایط اقتصادی و اجتماعی توسط مسئولین فعلی از کار بیکار و خانه نشین شوند؟! در حالی که این عزیزان حتی در پیک‌های کرونایی جز همان حقوق بسیار مختصر سربازی و شرکتی و طرحی، هیچ مزایای دیگری هم نداشتند.

در همین حال، بهروز رحیمی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، ضمن تاکید بر مخالفت وزارت بهداشت با تعدیل نیرو، گفت: ملاک استخدام در وزارت بهداشت پست‌های سازمانی خالی نیست، بلکه ملاک نیاز واقعی استان‌ها و حوزه‌های مختلف است و وزارت بهداشت با تعدیل نیرو در هر شکلی مخالف است.

وی از طرح پیشنهاد برای تبدیل وضعیت نیروهای طرحی دوران کرونا بدون آزمون در قالب طرح ساماندهی کارکنان دولت با حمایت مجلس خبر داد و افزود: برای جبران کمبود نیروی ناشی از بازنشستگی همکاران و برای تأمین نیروی مورد نیاز پروژه‌های بهداشتی، درمانی و آموزشی قابل افتتاح تا پایان سال ۱۴۰۱، به بیش از ۱۰۰ هزار نیرو نیازمندیم که امیدواریم سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی نگاه ویژه‌ای به حوزه سلامت مردم داشته باشند و مجوز مورد نیاز برای آن را به وزارت بهداشت اختصاص دهند.

به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، در سال جاری تاکنون ۷۰۰ پروژه بهداشتی و درمانی و آموزشی توسط وزارت بهداشت، افتتاح شده و قرار است ۲۰۰۰ پروژه دیگر نیز تا پایان سال مورد بهره برداری قرار گیرد.

این در حالی است که برای راه اندازی این پروژه‌ها، می‌بایست نیروی انسانی مورد نیاز تأمین شود.

به نظر می‌رسد، وزارت بهداشت که به عنوان دستگاه متولی سلامت در کشور شناخته می‌شود، اختیار لازم برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز را در مراکز بهداشتی و درمانی ندارد و باید مجوزهای آن را، دو سازمان دولتی صادر کنند که متأسفانه تفاوت نگاه بر حوزه سلامت، باعث شده تا وزارت بهداشت همواره از معضل کمبود نیروی انسانی رنج ببرد.

 

 

 

چه کسی اولین بار فال حافظ گرفت؟

چه کسی اولین بار فال حافظ گرفت؟

«دیوان حافظ» از خیلی وقت‌پیش عضو جدانشدنی سفره‌های یلدا شد؛ ما از حافظ، فال می‌گیریم به امید اینکه در انتهای یک شب بلند از میان غزلیات، بیتی یا غزلی را پیدا کنیم که جایی ته قلبمان را گرم و روشن کند…

ایسنا پلاس: شاید این پرسش در ذهن خیلی‌ها باشد که نام حافظ چگونه با شب یلدا گره خورد؟ چرا فقط فال حافظ می‌گیریم و مثلا فال سعدی، فردوسی و یا مثلا مولانا نداریم؟ آیا مردم پیش از ظهور حافظ هم به فال اعتقاد داشتند؟

زدم این فال و گذشت اختر و کار آخر شد…

برخی شیوع فال‌های گوناگون مانند کف بینی، شانه بینی، ماسه بند، تعبیر خواب و… را بازمانده از آیین «شمنی» می‌دانند که در همه جا و به ویژه در مشرق زمین رواج داشته  و بیشتر کاهنان، ساحران و شمنان دست به این کار می زدند. مثلا یونانی‌ها به شاعر نامدار خود «هومر» تفال می‌زدند یا عرب‌ها برای گشودن رازها و آگاهی از آینده و مشکلات خود از دیوان شاعران عرب بهره می‌گرفتند. در ایران باستان اما مغ‌ها از سحر و جادو دوری می‌کردند اما فال گرفتن را بد می‌دانستند. یکی از انواع فال‌های رایج در میان آنها نگریستن در آتش مقدس و فال زدن با آن بود. در شاهنامه فردوسی هم بارها از فال‌زدن‌های شاهان، پهلوانان و موبدان یاد شده است.

شاه شمشادقدان، خسرو شیرین‌دهنان…

استخاره یا همان تفال به قرآن نیز یکی از مرسوم‌ترین روش‌های تفال زدن است که پس از ظهور اسلام رایج شد و پس از آن نیز به دیگر آثار ادبی که تصور می‌شد، نویسنده‌اش بهره‌ای از کلام حق دارد، گسترش یافت. پس از ظهور حافظ، تفال به دیوان دیگر شاعران، بسیار کمتر و «دیوان حافظ» جانشین آن‌ها شده است. سال‌ها پس از درگذشت حافظ، تقدس شخصیت و شعر او بیشتر جلوه‌گر می‌شود و به مرور دیوانش نزد مردم احترام پیدا می‌کند.

محمدعلی اسلامی نُدوشن در پاسخ به این پرسش که چرا فال حافظ می‌گیریم، می‌گوید: «هیچ‌کدام از شعرای ایرانی نتوانسته‌اند به اندازه حافظ و مانند حافظ این زبان کنایه و دوپهلو را داشته باشند؛ و چنان‌که می‌دانید تمام غزلیات یک نوع حالت دوپهلو دارند به این معنی که دو نوع مفهوم می‌شود از این شعرها گرفت، این چیزی است که بسیار آمادگی دارد مانند فال در بیاید، زمانی که می‌توان دو یا چند برداشت داشت، فرض کنید یک برداشت به طرف چپ یکی به طرف راست یکی به طرف زمین یکی به طرف آسمان… این ایهام و کنایه‌ای که هست و برداشت‌های مختلفی که ایجاد کرده شما را کمک می‌کند،  خودتان برداشت کنید نه این‌که شعر به شما بگوید بلکه شما آن علاقه درونی خودتان را به حساب شعر می‌گذارید و آن‌چه را از زبان او می‌خواهید، بشنوید از زبان خودتان در واقع از درون خودتان می‌شنوید.   بنابراین این یک مورد مهمی است که کمک کرده است به ابهام خاص حافظ!»

اسلامی ندوشن حافظ را شاعر عوام و خواص می‌خواند و می‌گوید: «این هم خاصیت حافظ است که هم خواص از او بهره بگیرند و هم اشخاص کم‌سواد؛ اشخاصی که به زحمت خواندن می‌دانند، دیوان او را با آواز بلند می‌خوانند و تسلی پیدا می‌کنند و این خاصیت همین کلمات و موسیقی کلام است که می‌تواند یک چنین حالت تسلی خاطر ببخشد و در عین حال مشکل‌ترین شاعر فارسی شناخته‌ شده و به صورت یک موجود معمایی او را در آغوش گرفته…»

که گرچه غرق گناه است می‌رود به بهشت…

درباره اینکه اولین بار از چه زمانی تفأل به حافظ مرسوم شد و چه کسی اولین بار فال گرفت، روایت­‌های متفاوتی وجود دارد. «ادوارد براون» در جلد سوم کتاب «تاریخ ادبیات ایران» اشاره می­‌کند که پس از درگذشت حافظ، عده­‌ای بر آن می­‌شوند تا با تکفیر او  از دفن پیکر «لسان‌ الغیب» در گورستان ممانعت کنند و سرانجام نظر جمع این‌گونه می‌شود تا با تفأل از کلام حافظ از خودش در این باره کمک بگیرند.

«براون» در کتاب خود آورده است: «این‌ گروه پس از آن تمامی غزل­‌های حافظ را نوشتند و در سبدی ریختند و از کودکی می­‌خواهند تا یکی را برگزیند و با کمال تعجب، پاسخی باورنکردنی و شگفت­ آور از حافظ می­‌شنوند که بیتی از آن غزل این است:

قدم دریغ مدار از جنازه حافظ / که گر چه غرق گناهست، می­رود به بهشت…

به نا امیدی از این در مرو بزن فالی…

حرفه‌ای‌ها برای فال حافظ آداب و رسوم خودشان را دارند. فال‌گیر حرفه‌ای که معمولا «فال‌خوان» گفته می‌شود، رو به قبله می‌نشیند و دیوان را مانند کتابی مقدس در دست چپ نگاه می‌دارد و از صاحب فال می‌خواهد که نیت کند. سپس با سرِ انگشت به‌طور تصادفی صفحه‌ای را باز می‌کند. نخستین غزلی که در صفحه سمت راست می‌آید، غزل فال است و غزل بعدی هم «شاهدِ فال» است که به آن «پس‌فال» هم گفته می‌شود.

اگر غزل از صفحه قبل شروع شده باشد، به صفحه قبل رجوع می‌کنند و از آغاز، غزل را می‌خوانند. گاهی نخستین بیتی که می‌آید، گاهی بیتِ هفتم، گاهی تمامِ شعر و گاهی بیتِ مطلع را ملاک قرار می‌دهند. گاهی هم بیت‌های اول تا سوم یا اول تا چهارم یا تمام آن را به‌عنوان مکمل فال می‌خوانند. برخی نیز اعتقاد دارند که باید پیش از گرفتن فال وضو داشت و رو به قبله نشست و چشم‌ها را بست و صلوات فرستاد. بعضی هم با خواندن فاتحه برای حافظ و گفتن عبارت «برسد به دست حافظ شیرازی» و فوت کردن به آسمان و سپس باز کردن دیوان، فال می‌گیرند.

از جمله باورهای عامیانه این است که هنگام گرفتن فال، به علایق حافظ مانند شاه‌چراغ یا آب رُکن‌آباد یا معشوقه‌اش «شاخ نبات» او را قسم می‌دهند؛ که البته شاخ نبات معشوقه حافظ نبوده و در دیوان به این معنی به‌کار نرفته‌ است.

 

 

 

رسوم طولانی ترین شب سال در خراسان جنوبی/هدیه یلدا برای نوعروسان

بیرجند- بردن هدیه برای نوعروسان و انجام بازی های بومی و سنتی از رسوم مردم خراسان جنوبی در شب چله است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: هنوز صدای پدربزرگ‌های قدیمی در بافت تاریخی شهر به گوش می‌رسد که در شب‌های یلدا برای نوه‌ها و فرزندانشان شاهنامه خوانی می‌کردند و فال حافظ می‌گرفتند.

هنوز خاطرات مادر بزرگ‌های قدمی در ذهن‌ها مانده که با چه صبوری انارها را دانه می‌کردند تا در «شب چله» با آن از نوه‌هایشان پذیرایی کنند.

عکس‌هایی که با کرسی‌های قدیمی در این شب به یادماندنی در سالیان گذشته گرفتیم در آلبوم‌ها باقی مانده است. چه شوخی‌ها و لبخندهایی که موقع مراسم کف زنی بر لبمان جاری شد.

«شُو چله» در فرهنگ خراسان جنوبی

مردم خراسان جنوبی نیز به مانند همه ایرانیان خاطرات شیرینی از شب یلدا یا در اصطلاح محلی «شُو چله» دارند.

احمد برآبادی پژوهشگر فرهنگی و معاون توسعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی درباره آداب و رسوم مردم خراسان جنوبی در شب یلدا یا همان شب چله به خبرنگار مهر، اظهار کرد: شب یلدا در خراسان به «شب چله» معروف است.

وی با اشاره به اینکه مردم این استان مانند همه ایران این شب را در کنار اقوام و فامیل می‌گذرانند، بیان کرد: مردم این منطقه برای استقبال نخستین روز از سردترین فصل بر حسب توان مالی خود میوه‌های مخصوص شب یلدا مانند هندوانه، انار و خربزه را تهیه می‌کنند.

هدیه شب یلدا برای نوعروسان

این پژوهشگر حوزه آئین‌های معنوی و سنتی اظهار کرد: از دیگر مراسم این شب در میان مردم خراسان جنوبی بردن هدیه به خانه عروس با عنوان «شب چله‌ای» است.

برآبادی ادامه‌داد: در این شب برای تازه عروسانی که به تازگی نامزد شده‌اند، از سوی خانواده داماد، هدایایی فرستاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کف زنی و انجام بازی‌های بومی و محلی از دیگر مراسم مردم خراسان جنوبی است در شب چله است، افزود: مردم نهایت تلاش خود را می‌کنند تا در این شب شاد و پرشور باشند.

برآبادی ادامه داد: شاهنامه خوانی، حافظ خوانی و برگزاری مراسم و آئین کف زنی از دیگر مراسم شب چله خراسان جنوبی است که البته این روزها در بین جوان‌ترها کمرنگ شده است.

مراسم «کف زنی» در شب یلدا

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: در کف زنی ریشه گیاهی به نام چوبک را که در استان به بیخ مشهور است، در آب خیسانده و پس از چند بار جوشاندن، در ظرف بزرگ سفالی به نام تغار می‌ریزند.
برآبادی اظهار کرد: مردان و جوانان فامیل با دسته‌ای از چوب‌های نازک درخت انار به نام دسته گز مایع مزبور را آنقدر هم می‌زنند تا به صورت کف درآید.

وی با اشاره به اینکه این کار باید در محیط سرد صورت گیرد تا مایع مزبور کف کند، بیان‌کرد: بعد از آن کف را با مغز گردو و پسته تزئین و البته شیره شکر نیز به آن افزوده می‌شود.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: استفاده از آجیل‌های خانگی همچون برگه‌های میوه که بانوان خراسان جنوبی خود در خانه تهیه می‌کنند نیز از پذیرایی‌های مرسوم در شب یلدا در استان است.

برآبادی یادآور شد: آئین و مراسم شب چله به شماره ۸۰۷ در تاریخ ۰۴/‌۱۱/‌۱۳۹۱‬ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و امسال نیز به عنوان یک میراث جهانی ثبت شده است.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*