مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت:
گرانی سیمان صحت ندارد/ هر پاکت سیمان ۳۳ هزار تومان
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تکذیب نرخهای ۷۰ تا ۸۰ هزار تومانی قیمت هر پاکت سیمان، تاکید کرد: قیمت سیمان در هفتههای گذشته نه تنها افزایش نداشته است، بلکه با کاهش نیز مواجه شده است.
«سیف الله امیری» در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: افزایش قیمت سیمان نه تنها صحت ندارد، بلکه در روز جاری طی جلسهای که با اعضای انجمن کارفرمایی سیمان و عاملان توزیع این کالا داشتیم، از ارزان شدن آن صحبت میکردند.
وی گفت: طی آخرین عرضه انجام شده در بورس که مربوط به هفته گذشته (تاریخ پنجم تا یازدهم آذرماه) است، یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن از این محصول در بورس کالا عرضه و به همین میزان هم تقاضا برای آن وجود داشت.
امیری تاکید کرد: اکنون قیمت هر کیسه ۵۰ کیلویی سیمان در بورس کالا ۳۳ هزار تومان و قیمت هر ۵۰ کیلوگرم فلهای آن ۲۹ هزار تومان است؛ بر این اساس گرانی سیمان به هیچ عنوان صحت ندارد.
سوخت زمستانه سیمانیها تامین است
وی بیانداشت: به نظر میرسد نگرانیها از کمبود گاز در فصل سرما، دلیل این شایعات باشد، اما خاطرنشان میشود که مشکل سوخت شرکتهای سیمانی را با تامین مازوت مورد نیازشان پیش از فصل سرما حل کردهایم.
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت تصریحکرد: اکنون ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کلینکر در انبارها دپو شده است که عمده مصرف سوخت در تولید سیمان نیز مربوط به آن است.
ورزش زورخانهای ۱۲ سال پیش به نام ایران ثبت جهانی شده است
مدیرکل ثبت و حریم آثار میراث معنوی و طبیعی گفت: جمهوری اسلامی ایران، آیین پهلوانی و زورخانهای را به طور رسمی در سال ۸۹ ثبت جهانی کرده است.
مصطفی پورعلی، مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی گفت: جمهوری اسلامی ایران، آیین پهلوانی و زورخانهای را بهطور رسمی در سال ۱۳۸۹(سال ٢٠١٠) در فهرست میراث فرهنگى ناملموس جهانى یونسکو ثبت کرده است. کشتی پهلوانی در ایران هم انواعی دارد، مثلا کشتی جوخه، کشتی مازندرانی،کشتیگیله مردی و… . بهدلیل محدودیتهای یونسکو در سهمیه بندی هر کشور برای ثبتهای سالانه جهانی، مناسب این است که همه این موارد در یک پرونده با عنوان جامع ثبت شوند که بحمدالله ایران این اقدام مهم را ١٢ سال پیش انجام داده است.
وی ادامه داد: اینکه جمهوری آذربایجان پروندهای قریب به عنوان و موضوع پرونده ایران را ثبت نموده است، از منظر کنوانسیون یونسکو در حوزه میراث فرهنگی ناملموس نه تنها خللی به پرونده ایران وارد نمیکند بلکه بر ترویج بیشتر این عنصر فرهنگى ناملموس تاکید دارد.
پورعلی تاکید کرد: پرونده آذربایجان ملی است. طبق ضوابط یونسکو هر کشوری می تواند عناصر فرهنگى ناملموس خود را ثبت نماید واین تعارضی با عناصر دیگر کشورها ندارد. کشتی پهلوانی و آیینهای زورخانهای که فدراسیون بینالمللی آن هم در تهران مستقر است،در گستره کشورهای کثیری ظهور و بروز دارد. این جای افتخار است که یک داشته فرهنگى ایران در چنین گسترهای زنده است. برای مثال ازبکستان هم میتواند در سال آتی چنین کاری را انجام دهد. به رحال این کشورها همه دارای کشتی و آیین های پهلوانی هستند.
وی با بیان اینکه باید تاکید شود که میراث ناملموس زنده است و متعلق به همه مردمی است که از آن استفاده میکنند. ثبت یک عنصر درفهرست میراث جهانی ناملموس برای هیچ کشوری ایجاد مالکیت نمیکند. پس آذربایجان با ثبت فرهنگ پهلوانی مالک آن عنصر نخواهدشد، اظهارداشت: از منظر یونسکو در حوزه ثبت میراث ناملموس جهانی خاستگاه اهمیتی ندارد. اثبات اینکه یک عنصر در ابتدا در کدامکشور خلق و بعدها به کشور دیگری منتقل شده، از دید یونسکو هیچ حقوق و امتیازی برای کشور مبدا ندارد. چون میراث ناملموس توسطحاملان و مجریان به هر نقطه دنیا حرکت میکند و همه کشورها میتوانند میراث ناملموسی که در کشورشان زنده است را ثبت کنند.
پورعلی در پایان گفت: کشورها میتوانند میراث ناملموسشان را هم بهصورت مستقل و هم بهصورت مشترک ثبت کنند. هرچند که یونسکو کشورها رو به تدوین پرونده مشترک تشویق میکند. ولی الزامی وجود ندارد که برای مثال آذربایجان به پرونده ایران ملحق شود.
قانون جدید برای لهستانیها: شارژ موبایل در محل کار ممنوع!
در بحبوحه کمبود انرژی در اروپا، ادارات لهستان برای صرفهجویی در مصرف برق، کارمندان را از شارژ تلفن همراه در محل کار منع کردهاند.
در پی تشدید بحران انرژی، مقامات لهستانی به صرفه جوییهای بیشتری آوردهاند. طبق قوانین جدید، کارمندان ادارات از شارژ کردن تلفنهای همراه در محل کار منع شده و استفاده از کتریهای برقی، کولر و یخچال نیز محدود شده است. افزون بر این، نظافت ادارات بعد از ساعت کاری نیز کاهش یافته است.
به گزارش روزنامه Rzeczpospolita لهستان، این قوانین که از اول دسامبر اجرایی شده، تنها بخشی از تدابیر کاهش مصرف انرژی است. بر این اساس، دولتهای محلی موظف هستند مصرف برق خود را نسبت به سال ۲۰۱۹ به میزان ۱۰ درصد کاهش دهند؛ در غیر این صورت تا ۲۰ هزار زلوتی، معادل حدودا ۴ هزار دلار جریمه خواهند شد.
جنگ اوکراین پیامدهای سنگینی برای تأمین انرژی در کشورهای اروپایی داشته است. از ماه فوریه، رقابت برای گاز طبیعی مایع شدیدتر شده و اروپا به طور خاص به مقادیر زیادی برای جایگزینی گاز خط لوله روسیه که تقریباً ۴۰ درصد از واردات این قاره را تشکیل میداد، نیاز دارد. سیستم انرژی اروپا امسال با یک بحران بی سابقه مواجه است. عرضه گاز روسیه که برای گرمایش، فرآیندهای صنعتی و برق حیاتی است، در سال جاری بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته است. قیمت عمده برق و گاز از اوایل سال ۲۰۲۱ به میزان ۱۵ برابر افزایش یافته و اثرات شدیدی بر خانوارها و مشاغل داشته است. کارشناسان میگویند ممکن است مشکلات بیش از پیش افزایش یابد. اروپا ممکن است برای اولین بار زمستانی بدون گاز روسیه را تجربه کند و حتی در معرض خطر قیمتهای بالاتر، کمبود گاز و رکود اقتصادی قرار گیرد.
انحصار در پرداختهای الکترونیکی جایگاههای سوخت
رئیس صنف جایگاه داران کشور گفت: وضع کنونی پرداخت الکترونیکی بهای سوخت و سامانه هوشمند قابل قبول نیست.
امسال چند دستگاه خودرو وارد میشود؟
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تا سقف یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودرو تخصیص داده شده است که با این رقم میتوان ۷۰ تا ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کرد.
آقای عبداله توکلی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: قانون ساماندهی خودرو در خرداد امسال ابلاغ شد و مصوبه هیئت وزیران نیز برای آیین نامه اجرایی واردات، در شهریور ماه به تصویب رسید، هم اکنون مانع خاصی برای واردات خودرو وجود ندارد و حتما امسال واردات انجام میشود.
وی با بیان اینکه میزان خودروهای وارداتی به توان مالی شرکتهای واردکننده بستگی دارد تاکید کرد: پیش بینی میکنیم تا ۱۰۰ هزار دستگاه وارد شود.
توکلی ادامه داد: اهرم افزایش کیفیت در صنعت خودروسازی، بحث رقابت پذیری است و هر چقدر ما صنعت را بسوی رقابت پیش ببریم میتوانیم به افزایش کیفیت برسیم.
توکلی گفت: زیر ساختهای لازم برای واردات خودرو فراهم و رایزنیهای لازم در حوزههای استاندارد، محیط زیست و سایر دستگاههای مرتبط نیز انجام شده است. در حال حاضر خودروسازان برای انتقال فناوری نیز با شرکای خارجی خود در تعامل هستند و در آیندهای نزدیک شاهد حضور خودروهای وارداتی خواهیم بود تا بازار خودروی کشور به سمت رقابت پیش برود.