اخبار خراسان جنوبی/

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی خبر داد؛

اجرای طرح «امداد زمستانی» در خراسان جنوبی/آمادگی تیم های امدادی

اجرای طرح «امداد زمستانی» در خراسان جنوبی/آمادگی تیم های امدادی

بیرجند- مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی از اجرای طرح امداد زمستانی از فردادر استان خبر داد و گفت: دستگاه های امداد و نجات در استان آمادگی لازم برای حوادث احتمالی را دارند.

محمد علی آخوندی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به پیش بینی‌های هواشناسی مبنی بر بارش برف و باران، هشدار سطح نارنجی برای بسیاری از شهرستان‌های خراسان جنوبی صادر کردیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی بیان‌کرد: وقتی حتی هشدار سطح زرد و نارنجی صادر می‌شود به معنای آمادگی همه دستگاه‌های امدادی است.

آخوندی با اشاره به اینکه از فردا ۲۱ آذرماه، طرح امداد زمستانی در خراسان جنوبی آغاز می‌شود، گفت: طرح امداد زمستانی به طور معمول از اوایل دی ماه آغاز می‌شود ولی به واسطه بارش برف اخیر در سال جاری این طرح را از اواخر آذرماه شروع می‌شود.

وی بیان کرد: در طرح امداد زمستانی دستگاه‌های مختلفی از پلیس راه، هلال احمر، راهداری و … حضور دارند که هر دستگاه به طور مستقل آمارهای خدمت رسانی خود را ارائه خواهند داد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر بارش برف در بسیاری از محورهای خراسان جنوبی باریدن گرفته و در محورهای شهرستان‌های نهبندان و درمیان شاهد بارش نعمت الهی هستیم.

آخوندی ادامه داد: طی ۲۴ ساعت گذشته به واسطه لغزندگی جاده و عدم مراعات قوانین تصادفاتی داشته‌ایم ولی خوشبختانه شاهد اتفاق دیگری چون در راه ماندگان، خسارت شدید به خانه‌های روستاییان و… نبوده‌ایم.

وی بیان کرد: در چنین شرایطی رانندگان باید مراقبت‌های لازم را داشته باشند و در وهله اول از سفرهای غیر ضروری پرهیز کرده و در گام دوم در صورت نیاز به سفر از ایمنی خودروی خود اطمینان حاصل کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: در هر صورت در خراسان جنوبی آمادگی لازم برای اسکان در راه ماندگان احتمالی در جاده برای روزهای آتی و سایر خدمات امداد و نجات وجود دارد.

معاون استاندار خراسان جنوبی:

امکان واردات کالا از طریق کوله‌بری در خراسان جنوبی فراهم شد

امکان واردات کالا از طریق کوله‌بری در خراسان جنوبی فراهم شد

بیرجند – ایرنا – معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی اعلام کرد: امکان واردات کالاهای مشمول طرح کوله‌بری در سایر استان‌های مرزی با پیگیری مسوولان استان در خراسان جنوبی هم فراهم شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد اشرفی روز یکشنبه در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان جنوبی افزود: خرده‌فروشی در بازارچه مرزی ماهیرود به‌زودی فعال می‌شود و در طرح خرده‌فروشی تا سقف ۴۰۰ دلار در هفته، مرزنشینان از عوارض گمرکی معاف هستند بنابراین دغدغه‌ای برای تعهدات ارزی نداشته باشند.

وی با اشاره به برگزاری کارگروه ماده ۱۲ شورای ساماندهی مبادلات مرزی کشور و حضور مدیران اقتصادی استان در این کارگروه برای رفع مشکلات مبادلات مرزی گفت: با توجه به اینکه طبق مصوبه هیات وزیران، خراسان جنوبی به عنوان استان کوله‌بری تعریف نشده، در این کارگروه مصوب شد اقلامی که برای کوله‌بری در سایر استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان و استان‌های غربی قابیلت واردات دارد، همان اقلام برای استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی در قالب واردات از بازارچه‌های مرزی تعریف شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: از این پس در خراسان جنوبی قابلیت واردات خرده‌فروشی ۹۷ ردیف از ۱۰۰ ردیف کالاهای استان‌های دارای مجوز کوله‌بری وجود دارد علاوه بر این مجوز ۶۸ قلم کالاهایی که قبلا برای تعاونی مرزنشینان تعریف شده را هم داریم.

وی گفت: همچنین یک فهرست پیشنهادی از استان‌های خراسان‌ جنوبی و خراسان رضوی برای واردات کالا داشته‌ایم که امکان واردات اقلام ارائه شده در این فهرست را داریم و در مجموع بیش از ۲ تا سه هزار کد تعرفه گمرکی کالا برای واردات کالا به کشور از بازارچه‌های مرزی استان وجود دارد که دست تعاونی‌های مرزنشین برای انتخاب واردات کالا از کشور افغانستان باز است.

اشرفی با اشاره به خرده‌فروشی محدود در بازارچه مرزی یزدان شهرستان زیرکوه که از شهریور سال گذشته آغاز شد افزود: همه تلاش ما این است که سه بازارچه‌ یزدان، دوکوهانه و میل ۷۳ را در فرایند خرده‌فروشی جدید که اعلام شده وارد فعالیت کنیم.

وی با بیان اینکه در سال جاری هدف‌گذاری ۱۱۷ میلیون دلار صادرات برای خراسان جنوبی از مرکز ابلاغ شده است گفت: تاکنون ۵۵ درصد این تعهد محقق شده و نیاز است همه دستگاه‌های متولی همراهی لازم را داشته باشند که این تعهد به‌طور کامل محقق شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی افزود: برای تامین سوخت پیمانکار پروژه ساخت راه گمرک ماهیرود – استان فراه افغانستان با حضور دستگاه‌های متولی جلسه موردی برگزار تا راهکارهای لازم برای رفع مشکل ارائه شود.

وی بیان کرد: صادرات کالا از مرزهای استان طبق قوانین ابلاغی انجام می‌شود مگر اینکه مصوبه شورای تامین را درخصوص عدم صادرات برخی کالاها داشته باشیم.

استان خراسان جنوبی در چهار شهرستان‌ سربیشه، نهبندان، زیرکوه و درمیان چهار بازارچه مرزی دارد که فعال‌ترین آنها در سال‌های اخیر مرز رسمی ماهیرود بوده و سومین معبر رسمی ایران با افغانستان در شرق کشور است.

فعال‌سازی سه بازارچه‌ مرزی دیگر خراسان جنوبی در دستور کار دولت سیزدهم و مدیریت استان است به‌طوری که بازارچه یزدان در شهرستان زیرکوه شهریور پارسال به‌صورت خرده‌فروشی فعال شد.

 

 

 

رویش امید در خراسان جنوبی

رویش امید در خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری رویش در خراسان جنوبی امید را در دل زوجین آرزومند فرزند زنده کرده و تاکنون به گواه آمار ارایه شده از سوی مسوولان، کارنامه موفقی در درمان نازایی داشته است.

به گزارش ایرنا، زنگ خطر سالخوردگی جمعیت در کشور سالهاست به صدا درآمده و آمارهای مسوولان و کارشناسان حکایت‌های ناگواری از سقوط شدید نرخ باروری دارد به گونه‌ای که آینده‌ای ترسناک از جمعیت کشور را ترسیم می‌کنند.

آینده‌ای که در آن نیمی از جمعیت کشور سالمند، مدارس خالی از دانش‌آموز، دانشگاه بدون دانشجو و خانه‌ها خالی از صفا و صمیمیت برگرفته از قهقهه کودکان است.

ترمیم نرخ تولد با سیاست‌های تشویقی فرزندآوری برای جلوگیری از تبدیل این روایت ترسناک به واقعیت در چند سال پیش مطرح شد اما اجرای این سیاست‌ها با تعلل‌های بسیاری همراه بوده به گونه‌ای که اقدامات قابل ذکری برای راهبری بحران جوانی جمعیت انجام نشد.

اما تصویب قانون جوانی جمعیت، منجر به اجرایی شدن سیاست‌های تشویقی از سوی دولت سیزدهم شد و خراسان جنوبی نیز به عنوان استانی کمتر برخوردار اکنون دارای یک مرکز تخصصی درمان نازایی سطح سه است که استاندارد درمان‌ها را انجام می‌دهد و زوجین نابارور از مراجعه به استان‌های دیگر بی‌نیاز شده‌اند.

تا همین ۱۰ سال پیش درمان ناباروری در استان خراسان جنوبی برای زوج‌هایی که سال‌ها رنج بی‌فرزندی را کشیده بودند یک رویا بود. بسیاری از افرادی که بضاعت سفرهای طاقت‌فرسا را به کلان شهرها نداشتند، داغ بی‌فرزندی به دلشان می‌ماند و چه بسیار خانواده‌هایی که بر سر همین مساله پایان تلخی را تجربه می‌کردند.

سال ۱۳۹۵ رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نوید آغاز پیگیری ها برای راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در استان داد و این وعده ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ با سفر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر وقت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیرجند رنگ واقعیت به خود گرفت. مرکزی در ۸۰۰ متر مربع زیربنا با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افتتاح و تابلوی مرکز ناباروری «رویش» بر سر در آن نصب شد.

آزمایشگاه «آی. وی. اف» و «آی. یو. آی»، اتاق عمل، بخش بستری زنان و نمونه‌گیری از جمله بخش‌های بود که در این مرکز نازایی به بهره‌برداری رسید؛ اما متاسفانه نبود فلوشیپ نازایی مهمترین مانع استفاده از تجهیزات چند میلیاردی این مرکز به شمار می‌آمد.

تکمیل شدن چرخه درمان نازایی با جذب ۲ پزشک بومی

مسئولان حوزه بهداشت و درمان خراسان جنوبی بارها هشدار دادند که با توجه به بالا بودن آمار ناباروری و نازایی در استان جذب فوق تخصص نازایی برای اینکه رنج مراجعه بیماران را به سایر استان‌ها رفع کند ضروری است. علیرغم اینکه یکی از مصوبات سفر وزیر وقت بهداشت و درمان به استان در سال ۹۷ اختصاص یک نفر فلوشیپ نازایی برای مرکز رویش بود، اما به خاطر ممهور بودن پیشانی خراسان جنوبی به مهر محرومیت، هیچ فوق تخصص نازایی در کشور حاضر به حضور در این مرکز و ارایه خدمات به بیماران استان نشد؛ تا اینکه باز هم به دستور همان وزیر بهداشت و درمان، آموزش ۲ نفر سهمیه بومی از متخصصان جوان مصوب شد تا بعد از آموزش به استان برگردند و خدمت کنند.

گرچه از سال ۹۷ تاکنون درمان نازایی در سطوحی همچون تزریق و تجویز دارو یا آی. یو. آی انجام می‌شد اما نبود فلوشیپ نازایی باعث شد تجهیزات در این مرکز خاک بخورد و بلااستفاده بماند در حالی که زوجین بسیاری مجبور بودند مسافت‌های طولانی تا شهرهایی همچون مشهد، یزد یا تهران را طی کنند و چه بسا که به خاطر ناموفق بودن عمل آی. وی. اف علیرغم هزینه‌های زیاد ناامید باز می‌گشتند.

شهریور ماه امسال نرجس به عنوان اولین نوزاد تولد یافته به روش آی. وی. اف در مرکز درمان ناباروری رویش بیرجند چشم به دنیا گشود و با آمدنش امید در دل زوجین نابارور استان خراسان جنوبی زنده شد.اما دوم شهریور سال گذشته معاون وقت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از تکمیل شدن چرخه درمان ناباروری در خراسان جنوبی با راه‌اندازی تجهیزات لازم و تامین نیروی فوق تخصص در مرکز درمان ناباروری و نازایی رویش، خبر داد و یک سال بعد از این خبر شهریور ماه امسال نرجس به عنوان اولین نوزاد تولد یافته به روش آی. وی. اف در مرکز درمان ناباوری رویش بیرجند چشم به دنیا گشود و با آمدنش امید در دل زوجین نابارور استان خراسان جنوبی زنده شد.

نرجس فرزند مادری ۴۱ ساله است که ۱۰ سال نازایی اولیه داشت، اواخر آبان ماه سال گذشته برای اولین بار تصمیم به درمان بیماری خود گرفت لذا از نهبندان راهی بیرجند شده که با کمک متخصصان مرکز عمل لقاح مصنوعی آی. وی. اف برایش انجام و خوشبختانه بارداری حاصل و بعد از ۳۸ هفته نوزاد متولد شد.

رویش امید در خراسان جنوبی

فعال شدن بخش آی. وی. اف در مرکز رویش بیرجند نخستین اقدام دولت سیزدهم برای اجرای قانون جوانی جمعیت بود که آذرماه سال گذشته رقم خورد. از طرفی سیاست‌های دولت مبنی بر پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری و اعطای تسهیلات، امیدها را همچنان برای رساندن خراسان جنوبی به مرز امنیت جمعیتی و تداوم نسل‌ها زنده نگه داشته است.

انجام پیشرفته‌ترین درمان‌های نازایی در بیرجند

بررسی آخرین وضعیت درمان ناباروری در بیرجند هدف این گزارش بوده که در ابتدا فلوشیپ فوق تخصصی نازایی مستقر در مرکز رویش بیرجند مخاطب سوال‌هایمان می‌شود.

آزاده خزاعی با تاکید بر اینکه بالاترین سطح درمان نازایی در بیرجند و خراسان جنوبی قابل انجام است گفت: ای. وی. اف و میکرواینجکشن که در مرکز درمان ناباروری رویش بیرجند مطابق استانداردهای کشوری و پروتکل‌های مراکز مجاور انجام می‌شود، یکی از پیشرفته‌ترین درمان‌های نازایی است که در حال حاضر وجود دارد و تقریباً شامل طیف وسیعی از بیماران نابارور می‌شود.

وی با اشاره به تشکیل بیش از سه هزار پرونده نازایی‌های اولیه و ثانویه در مرکز بیرجند اظهار داشت: روش پیشرفته درمان نازایی را می‌توانیم به خوبی در این مرکز انجام دهیم.

فلوشیپ فوق تخصصی نازایی افزود: در روش لقاح مصنوعی معمولاً داروهای تحریک تخمک‌گذاری به صورت تزریقی تجویز و عمل تخمک‌کشی مادر در بیهوشی کوتاهی انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: لقاح مصنوعی در محیط آزمایشگاه انجام و جنین‌هایی که تشکیل می‌شود طی مراحل مختلف به محیط رحم مادر انتقال می‌یابند.

خزاعی با اشاره به اینکه تاکنون پنج نوزاد با روش لقاح مصنوعی در مرکز رویش بیرجند به دنیا آمده‌اند یادآور شد: بیشترین مراجعه کنندگان مرکز درمان نازایی رویش از شهرستان‌های قاینات، نهبندان، درمیان، سربیشه، فردوس و سرایان هستند اما از اصفهان و سیستان و بلوچستان نیز پذیرش بیمار داشته‌ایم.

دستگاه اکسیژن‌ساز، نیازی ضروری برای مرکز نازایی بیرجند

وی با تاکید بر اینکه مرکز رویش بیرجند تمامی خدمات درمان نازایی در سطح سه کشوری را انجام می‌دهد ادامه داد: این سطح از درمان معادل مراکز فعال در کلان شهرها بوده لذا بیماران استان را از سفر به سایر نقاط کشور بی‌نیاز می‌کند.

دکتر خزاعی با اشاره به اینکه تمامی جراحی‌های نازایی نیز در مرکز رویش بیرجند انجام می‌شود ادامه داد: با پیگیرهای انجام شده دستگاه‌های مورد نیاز هیستروسکوپی و لاپاروسکوپی نیز در مرکز ناباروری بیرجند نصب شده و از الزامات و نیازهای ضروی مرکز در حال حاضر دستگاه اکسیژن ساز است که امیدواریم زودتر تامین شود.

وی با بیان اینکه پوشش بیمه‌ای خوبی از خدمات ناباروری در حال انجام است، تصریح کرد: پیگیر هستیم مباحث تخمک اهدایی و رحم اجاره‌ای مرکز راه‌اندازی شود تا برای هیچ عملی نیاز به ارجاع نباشد.

انجام بیش از ۴۰ عمل موفق آی. وی. اف در یک‌سال

اما مهمترین بخش درمان نازایی لقاح آزمایشگاهی است که وجود آزمایشگاه جنین شناسی و اندرولوژی مرکز ناباروری رویش در بیرجند زیرساختی مهم محسوب می‌شود و به نوعی وادی امید خانواده‌هایی است که سالها چشم انتظار تولد نوزادی بودند و امروز دل در گرو این مرکز بسته‌اند تا به خواست خدا و کمک علم و تخصص تیم آزمایشگاهی و پزشکی طعم شیرین داشتن فرزند را بچشند.

نتیجه‌بخش بودن بیش از ۴۰ عمل آی. وی. اف در یک سال بدون هیچ وقفه و خطایی دستاوردی خوب برای حوزه بهداشت و درمان استان است و نشان می‌دهد که در کنار استفاده از تجهیزات روز، کادری مجرب و متخصص هم نقش داشته‌اند لذا امروز بیرجند می‌تواند به عنوان مقصدی برای سفرهای درمان نازایی حتی از سایر استان‌ها یا کشورهای همسایه باشد.

آزمایشگاه جنین شناسی و آندرولوژی به عنوان قلب مرکز ناباوروی رویش با دارا بودن متخصص جنین‌شناسی و کارشناسان باتجربه آزمایشگاهی علاوه بر انجام عمل IVF قابلیت انجام عمل میکرواینجکشن را نیز دارد.

افروز کابلی متخصص جنین شناسی که مدیریت تیم آزمایشگاهی را در مرکز ناباروری رویش بیرجند عهده‌دار است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه از زمان راه اندازی مرکز تاکنون ۹۱ درصد در بخش آی. وی. اف آزمایشگاه تشکیل جنین داشته‌ایم گفت: جنین ۱۸۶ زوج در یک سال گذشته فریز شده لذا ۸۲۰ جنین در محیط این آزمایشگاه ذخیره‌سازی شده است.

وی با اشاره به فریز ۶۰ تخمک در آزمایشگاه جنین شناسی رویش عنوان کرد: در این آزمایشگاه امکان فریز و ذخیره جنین، تخمک و اسپرم وجود دارد و به زوج‌های نابارور این امکان و شانس را می‌دهد که بتوانند از جنین، تخمک و اسپرم منجمد شده خود در زمان‌های دیگر استفاده کنند.

رویش امید در خراسان جنوبی

این متخصص جنین شناسی با بیان اینکه جنین‌های تشکیل شده سه تا پنج روز بعد از لقاح به محیط رحم مادر منتقل می‌شوند ادامه داد: البته برخی از جنین‌ها نیز فریز می‌شوند تا در زمان‌هایی که تشخیص پزشک است از آزمایشگاه به مادر منتقل شوند.

وی با اشاره به عوامل موثر در موفقیت‌آمیز بودن لقاح مصنوعی گفت: سن زوجین، کیفیت تخمک و اسپرم، وضعیت کیفی تجهیزات آزمایشگاهیْ، تبحر جنین شناس و تیم آزمایشگاهی و شرایط کشت جنین در محیط استاندارد از عوامل دخیل در موفقیت آمیز بودن انتقال جنین است.

کابلی به مواردی اشاره کرد که حتی از مراجعه به مراکز درمان نازایی سایر استان پاسخ نگرفتند اما با یک بار گذراندن دوره درمان در مرکز ناباروری رویش تست بارداری آنها مثبت شده است.

پذیرش بیمار از سایر استان‌ها و اتباع خارجی

رئیس مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص خراسان جنوبی هم با تاکید مجدد بر اینکه در حال حاضر بالاترین سطح درمان ناباروری در این استان انجام می‌شود و بیماران نیاز به مراجعه به سایر استان‌ها ندارند گفت: تاکنون ۱۵۵ نوزاد با استفاده از خدمات مرکز درمان ناباروری رویش بیرجند متولد شدند که از این تعداد ۳۴ مورد تولد مربوط به سال جاری بوده است.

وجیه الله رییسی پیش از این در مصاحبه ای تفصیلی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از سال گذشته که بخش آی. وی. اف در این مرکز راه‌اندازی شده تاکنون ۴۲۱ بیمار تحت این نوع درمان قرار گرفته‌اند.

 

 

 

پنج طرح کنسانتره آهن در خراسان جنوبی در دست اجرا است

پنج طرح کنسانتره آهن در خراسان جنوبی در دست اجرا است

بیرجند – ­ایرنا – مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر پنج طرح تولید کنسانتره آهن در شهرستان‌های مختلف این استان با سرمایه‌گذاری هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان در­­­ دست اجراست.

عباس جرجانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح‌ها با هدف جلوگیری از خام‌فروشی سنگ آهن که از محصولات خراسان جنوبی است، اجرا شده و به‌تدریج به بهره‌برداری می‌رسند.

وی طرح توسعه واحد کنسانتره آهن پیراکان شهرستان نهبندان با اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان را یکی از این طرح‌ها عنوان کرد و گفت: فاز نخست این طرح به بهره‌برداری رسیده و فاز دوم آن با ظرفیت سالانه ۱۵۰ هزار تن در حال اجراست که اقدامات تامین زمین آن نیز انجام شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: همچنین واحد تولید کنسانتره آهن با ظرفیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن و مجموع اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان در شهرستان سربیشه ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان کرد: هدف‌گذاری شده که این طرح در سه ماه نخست سال آینده به بهره‌برداری برسد و مشکل تامین برق دارد که تلاش ما این است این مشکل در اسرع وقت رفع شود.

جرجانی از اجرای طرح تولید کنسانتره و گندله‌سازی شرکت امید نور با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد خبر داد و گفت: این طرح نیز با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان در دست اجراست.

وی افزود: مهمترین مشکل این طرح درخواست نقدینگی است و مشکل تسهیلات این واحدها در سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی از طریق فاینانس و تسهیلات تبصره ۱۸ به عنوان یک طرح اولویت‌دار پیگیری خواهد شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: طرح تولید کنسانتره آهن زیرکوه نیز در مرحله آزمایشی قرار دارد و در این طرح ۱۲۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده که آماده افتتاح است.

وی اظهار داشت: همچنین یک طرح تولیدی کنسانتره آهن متعلق به بخش سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک صنعتی شهید رحمانی خوسف در دست اجراست که با سرمایه‌گذاری ۱۸۰ میلیارد تومان، ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

جرجانی گفت: این طرح با اشتغال ۸۰ نفر در دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی این کارخانه در دهه فجر سال گذشته با حضور سرمایه‌گذارانی از کشور چین شروع شد و بعد از کارخانه چدن، فولاد و کک، چهارمین سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک صنعتی خوسف است.

دبیر شورای معادن خراسان جنوبی افزود: براساس مصوبه شورای معادن استان، خام‌فروشی یا خروج بدون فرآوری مواد معدنی آهن از خراسان جنوبی به مدت سه سال ممنوع است که سال اول به میزان ۵۰ درصد، سال دوم ۷۵ درصد و در سال بعد ۱۰۰ درصد استخراج اسمی پروانه معدنی در اختیار واحدهای فرآوری استان قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: با اجرای این طرح به هیچ عنوان سنگ آهن به‌صورت خام و کلوخه از منطقه خارج نخواهد شد.

جرجانی گفت: در حال حاضر ۲۷ معدن فعال آهن، مگنتیت و هماتیت با ذخیره قطعی ۱۳ میلیون تن، اشتغال ۳۰۲ نفر، استخراج سالانه ۸۷۲ هزار و ۵۰۰ تن و سرمایه‌گذاری هزار میلیارد و ۶۱۷ میلیون ریال در این استان وجود دارد.

وی افزود: بیشترین تعداد معادن سنگ آهن استان در شهرستان طبس با ۱۱ مورد وجود دارد و بیشترین معادن آهن در شهرستان‌های خوسف، زیرکوه، بشرویه، نهبندان، قاینات و سرایان است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: ۷۲۷ معدن با ۵۵ نوع ماده معدنی و ذخیره قطعی ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تن در این استان وجود دارد و خراسان جنوبی رتبه اول کشور را در ذخایر زغال‌سنگ، منیزیت و خاک‌های نسوز داراست همچنین رتبه ششم را در تعداد معادن و رتبه چهارم کشور را از حیثت تعداد اشتغال ایجاد شده در این بخش دارد.

وی افزود: رتبه دوازدهم کشور در ذخایر قطعی معادن از آن خراسان جنوبی است که با وجود این ظرفیت‌ها از این استان به عنوان بهشت معادن کشور یاد می‌شود.

 

 

 

 

سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی خبر داد:
نبود اعتبار مهمترین عامل توقف طرح جامع دانشگاه فرهنگیان/ وعده ۳۰۰ میلیارد تومانی استاندار برای دانشگاه
حجت الاسلام اکبری مطلق کمبود فضای آموزشی و خوابگاهی را از چالش های پیش روی دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: عدم تزریق اعتبار در سال های اخیر باعث توقف پروژه مجتمع دانشگاه شده است.

حجت الاسلام جواد اکبری مطلق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستاناز خراسان جنوبی از مهمترین چالش و بحران پیش روی دانشگاه فرهنگیان به نبود فضای آموزشی و خوابگاهی اشاره کرد و گفت: طرح جامع دانشگاه پیشنهاد و در حال اجرا بود که متأسفانه به علت عدم تزریق اعتبار در سال های اخیر متوقف شده است.

 

سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان با بیان اینکه در سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی مشکلات منعکس شد، افزود: با پیگیری های صورت گرفته و مساعدت استاندار برای شروع دوباره پروژه متوقف شده از محل متمم سفر اول ۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه مصوب شد.

 

حجت الاسلام اکبری مطلق با بیان اینکه با تأیید نهایی طرح، کار پروژه مجتمع دانشگاهی دوباره شروع می شود، گفت: هفت میلیارد تومان از اعتبارات داخلی دانشگاه برای احداث سلف اختصاص یافته است و در صورت تزریق دیگر اعتبارات، اولویت احداث خوابگاه خواهران می باشد.

 

وی مساحت پروژه مجتمع دانشگاهی را ۱۰ هکتار اعلام و عنوان کرد: با توجه به وعده استاندار محترم در بازدید از دانشگاه فرهنگیان، برای احداث و توسعه مجتمع دانشگاهی از سفر دوم رئیس جمهور بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان برای احداث مرکز آموزشی و خوابگاه خواهران و برادران در نظر گرفته شده است.

 

وی احداث فضای خوابگاهی برای خواهران را از اولویت ها دانست و گفت: با توجه به آماده بودن اسکلت فضای خوابگاهی، برای احداث خوابگاه خواهران نیاز به تخصیص اعتبارات لازم است و امید است با اجرایی شدن این مهم مهرماه سال آینده از شرایط بحرانی خارج شویم.

 

سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان ابراز امیدواری کرد: با اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان در سال اول بتوان ۵۰ میلیارد تومان برای احداث خوابگاه خواهران و ۵۰ میلیارد تومان برای ادامه روند پروژه مجتمع هزینه کرد.

 

حجت الاسلام اکبری اعتبار مورد نیاز برای احداث فضای خوابگاهی برادران و خواهران در این پروژه را بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و یاداور شد: تنها اسکلت فضای خوابگاهی خواهران آماده است.

 

 

 

یک تن زعفران از زعفران‌کاران ‌خراسان جنوبی خریداری شد

 

 

یک تن زعفران از زعفران‌کاران ‌خراسان جنوبی خریداری شد

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: از آغاز فصل خرید تاکنون بیش از یک تن زعفران به ارزش حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به صورت حمایتی از بهره‌برداران خریداری شده است. ‌

سیدحسن رضوی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در  بیرجند اظهار داشت: از آغاز فصل خرید زعفران به صورت توافقی تاکنون در استان خراسان جنوبی بیش از یک تن زعفران به ارزش حدودی ۴۰۰ میلیارد تومان خریداری شده است.

وی با بیان اینکه امسال به دلیل اینکه قیمت زعفران موجود در بازار با قیمتی که توسط تشکل‌ها خریداری می‌شود تفاوت زیادی ندارد برخی از کشاورزان ترجیح می‌دهند زعفران را در بازار به فروش برسانند و برخی دیگر آن را به تشکل‌ها تحویل دادند گفت: خرید زعفران از ۲۶ ابان ماه توسط چهار مرکز خرید در استان آغاز شده و تا دوم بهمن ماه ادامه دارد.

بیشتر بخوانید

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی در پاسخ به اینکه آیا مبلغ خریداری شده زعفران به حساب بهره‌بردار واریز شده است افزود: تا این لحظه بنا به دلایلی هنوز مطالبات پرداخت نشده چون سامانه ثبت دچار مشکلاتی بود و امکان ثبت وجود نداشت و دلیل دیگر اینکه تا زمانی که اعلام نتایج آزمایشات تحویلی نرسد تا نوع و درجه زعفران بررسی نشود امکان واریزی وجه وجود ندارد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه مشکلات سامانه برطرف شده این هفته مطالبات هم پرداخت شود.

رضوی با تاکید براینکه زعفران براساس دستورالعمل و سطح بندی نوع و کیفیت از کشاورزان خریداری می‌شود گفت: امسال با پیگیری‌های سازمان جهاد کشاورزی زعفران برای اولین بار به صورت سنتی دختر پیچ هم به صورت دولتی خریداری می‌شود.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه زعفران دسته دختر پیچ در درجه ۷ قرار دارد و به تناسب کیفیت از کشاورزان خریداری می‌شود گفت: قیمت زعفران درجه یک نگین ۴۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم، زعفران درجه دو بین نگین و شبه نگین با قیمت ۳۸ میلیون تومان به ازای هر کیلوگرم  وزعفران درجه سه ۳۵ میلیون تومان خریداری می‌شود.

رضوی اظهار داشت: دستورالعمل خرید زعفران دسته دختر پیچ پس از پیگیری‌های صورت گرفته کارگروه مدیریت بازار زعفران استان، امسال در ۳ آبان ماه ابلاغ شد اما متأسفانه پس از شروع خرید در ۲۶ آذر ماه به دلیل مشکل سامانه در حال حاضر خرید متوقف شده است.

وی گفت: در اجرای طرح خرید زعفران به صورت حمایتی، دولت تنها به دنبال سود برای بهره‌برداران است.

 

 

 

در اسفندماه

تدوین کتاب کرامات شهدای خراسان جنوبی

کتاب کرامات شهدای خراسان جنوبی تا ۲۲ اسفند امسال نگارش و تدوین می شود .

تدوین کتاب کرامات شهدای خراسان جنوبیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی در  همایش خانواده شهدا و ایثارگران در شهرستان سرایان از نگارش و تدوین کتاب کرامات شهدای استان خبرداد و از خانواده‌های شهدا و ایثارگران شهرستان خواست تا چنانچه ازشهدای شهرستان کراماتی دارند به بنیاد شهید شهرستان اعلام کنند تا در این کتاب استفاده شود .

نوفرستی رشد ۲۱ برابری تسهیلات اشتغالزایی قرض الحسنه ایثارگران در دولت فعلی را یادآور شد و از جامعه ایثارگران شهرستان دعوت کرد تا با ارائه طرح از این تسهیلات استفاده کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه مشکل امورات بانکی خانواده‌های شهدا و ایثارگر سرایان در بانک تا دو ماه آینده مرتفع می‌شود افزود: درحال حاضر فعالیت‌های بانکی در سه روز از هفته در محل بنیاد شهید شهرستان انجام می‌شود؛ و نیاز به مراجعه به دیگر شهرستان‌ها نیست.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به اتفاقات اخیر در کشور حضور دشمن را با تمام توان برای رسیدن به اهدافش  متذکر شد و گفت : تشکیل هیئت اندیشه ورز در جامعه ایثارگر سرایان و بهره مندی از اصحاب اندیشه نقشه‌های دشمنان را باطل خواهد کرد.

نوفرستی بابیان اینکه برای بازیابی تمثال شهدا هرساله ۴۵۰ میلیون تومان هزینه می‌شود از اقدام بنیاد شهید استان برای ساخت تابلو‌های فلزی با ۱۵ سال عملکرد خبرداد و افزود: این حرکت در برخی از شهرستان‌های استان با همکاری شهرداری‌ها آغاز شده است.

 

 

 

 

شتاب گرفتن طرح‌های آبفای خراسان‌جنوبی در پی سفر رئیس جمهور + فیلم

شتاب گرفتن طرح‌های آبفای خراسان‌جنوبی در پی سفر رئیس جمهور + فیلم

بیرجند – ایرنا – بیش از ۱۴۵ میلیارد تومان اعتبار در سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی برای تکمیل طرح‌های فاضلاب شهرهای بیرجند، فردوس و سربیشه اختصاص یافت که تاکنون ۵۵ میلیارد تومان به این طرح‌ها تزریق شده و روند اجرای آنها شتاب گرفته است.

به گزارش ایرنا شرکت آب و فاضلاب خراسان‌ جنوبی در راستای اهداف و سیاست‌های دولت و وزارت نیرو و با هدف بازچرخانی آب، سالم‌سازی محیط زیست، تامین آب جایگزین صنعت و کشاورزی و نیز اشتغالزایی، پروژه‌های شبکه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند، فردوس و سربیشه را اجرا کرده است.

سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی در نوزدهم شهریور پارسال ۱۰۰ نوع مصوبه در پی داشت که از این تعداد ۸۰ مصوبه در زمینه عمرانی و زیرساختی و ۲۰ مصوبه در حوزه اقتصادی، تولیدی و اشتغالزایی بوده است.

از جمله این مصوبات اختصاص بیش از ۱۴۵ میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های فاضلاب در سه شهر بیرجند، فردوس و سربیشه است که از این مقدار ۶۰ میلیارد تومان برای طرح فاضلاب سربیشه، ۶۰ میلیارد تومان برای طرح فاضلاب فردوس و ۲۵ میلیارد تومان برای اجرای طرح فاضلاب شهر بیرجند مصوب شد.

با تخصیص اعتبارات سفر استانی دولت روند اجرای طرح‌های فاضلاب خراسان جنوبی شتاب گرفته و امیدها برای تکمیل آنها افزایش یافته است به‌ویژه آنکه پساب تصفیه‌خانه‌ها با توجه به معضل کم‌آبی در استان برای مصارف صنعتی کاربرد دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در این باره گفت: اعتبارات پیش‌بینی شده در مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی بیش از ۱۴۵ میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های فاضلاب بیرجند، فردوس و سربیشه است که تاکنون در سال مالی ۱۴۰۰ از این محل ۵۵ میلیارد تومان به این طرح‌ها تزریق شده است.

حسین امامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با تخصیص اعتبارات سفر استانی دولت روند اجرای طرح‌های فاضلاب شتاب گرفته و امید است با ادامه تخصیص اعتبارات در سال ۱۴۰۱ این روند ادامه پیدا کند.

وی بیان کرد: تلاش داریم مبلغ اعتباری خوبی هم در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان برای طرح‌های فاضلاب اختصاص یابد و در این خصوص طرح‌های پیشنهادی ارائه شده‌ است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی درباره روند اجرای طرح فاضلاب بیرجند گفت: تاکنون ۴۷۳ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب از مجموع ۵۰۶ کیلومتر در شهر بیرجند اجرا شده است.

شتاب گرفتن طرح‌های آبفای خراسان‌جنوبی در پی سفر رئیس جمهور + فیلم

تکمیل شبکه جمع‌آوری فاضلاب بیرجند تا سال آینده

وی با بیان اینکه در طرح فاضلاب بیرجند، ۱۹ کیلومتر خط انتقال به‌طور کامل اجرایی شده است گفت: ۳۳ کیلومتر شبکه جمع‌آوری طرح فاضلاب بیرجند باقی مانده و تکمیل شبکه تا پایان سال ۱۴۰۲ هدف‌گذاری شده است.

امامی خاطرنشان کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته امسال تکمیل طرح فاضلاب را در برنامه داشتیم که با توجه به بروز مشکلاتی در صدور مجوزهای حفاری اجرای آن به تاخیر افتاد.

او گفت: اجرای شبکه فاضلاب سایت‌های نهضت ملی مسکن نیز در دستور کار است که در صورت تامین اعتبار اجرایی خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی افزود: همچنین اجرای شبکه فاضلاب در شهرک چهکند بیرجند که مطالعات طرح فاضلاب آن در سال گذشته تکمیل شد، نیازمند تخصیص اعتبار است.

وی از تصویب ۲۵ میلیارد تومان اعتبار در سفر رئیس جمهور برای اجرای طرح فاضلاب بیرجند تا پایان سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: تاکنون از این محل ۲۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تخصیص یافته است.

اجرای ۱۸ کیلومتر شبکه فاضلاب از محل اعتبارات سفر استانی

امامی بیان کرد: از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور ۱۸ کیلومتر شبکه فاضلاب در شهر بیرجند کار شده که از این مقدار ۱۱ کیلومتر در سال جاری عملیاتی شده است.

وی افزود: علاوه بر این از محل سایر منابع ملی و داخلی شرکت آبفا در سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح تزریق شده و در حال حاضر پنج پیمانکار فعال در شهر بیرجند داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با توجه به ثقلی بودن جریان فاضلاب در شبکه‌ها که عمق اجرای آنها ارتباط مستقیم با وضعیت توپوگرافی معابر دارد و لزوم احداث آدم روهای متعدد، اجرای شبکه و خطوط انتقال فاضلاب را طرح‌هایی پرهزینه و دارای محاسبات دقیق و فنی توصیف کرد.

به گفته وی همین موضوع باعث شده که اجرای طرح‌های فاضلاب نسبت به سایر زیرساخت‌های خدماتی با سرعت کمتری انجام شود و به‌صورت میانگین هزینه اجرای هر کیلومتر شبکه فاضلاب یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان با احتساب هزینه آسفالت شکافی است.

امامی یکی از علل تاخیر در روند اجرای شبکه فاضلاب بیرجند را تاخیر در صدور مجوز آسفالت شکافی توسط شهرداری ذکر کرد و گفت: تاخیر در صدور مجوز آسفالت شکافی سبب خسارت‌های مالی به پیمانکاران و شرکت آب و فاضلاب می‌شود.

تخصیص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح فاضلاب فردوس

اجرای طرح فاضلاب فردوس نیز با هدف رفع مشکلات دفع بهداشتی فاضلاب، استفاده بهینه از منابع آبی، بازچرخانی آب و استفاده از پساب تصفیه شده در طرح‌های صنعتی و کشاورزی از سال ۱۳۸۹ آغاز شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی درباره این طرح گفت: طول شبکه فاضلاب فردوس ۱۵۷ کیلومتر است که تاکنون ۴۶ کیلومتر اجرایی شده و شبکه جمع‌آوری این طرح ۲۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

او گفت: اعتبار مصوب سفر رئیس جمهور بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان برای اجرای شبکه فاضلاب فردوس تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ است و تاکنون از این محل ۲۰ میلیارد تومان در سال گذشته تزریق شده که با تخصیص این اعتبار ۱۷ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب در شهر فردوس کار شده و ۲ قرارداد با حجم عملیات ۲۲ کیلومتر منعقد شده است.

امامی اظهار داشت: با ترزیق اعتبارات سفر رئیس جمهور، طرح فاضلاب فردوس سرعت گرفت به گونه‌ای که از این محل ۱۷ کیلومتر شبکه جمع‌آوری در این شهر کار شده و به نسبت حجم کارهای انجام شده از ابتدای طرح عدد قابل توجهی است.

وی با اشاره به اینکه اجرای تصفیه‌خانه فاضلاب به عنوان نیاز اساسی در شهر فردوس در دستور کار است افزود: امیدواریم در سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی اعتبار مناسبی برای احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهر فردوس اختصاص یابد تا زمینه بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، فراهم شود و علاوه بر رفع مشکلات شهروندان امکان استفاده از پساب تصفیه‌خانه نیز فراهم شود.

شتاب گرفتن طرح‌های آبفای خراسان‌جنوبی در پی سفر رئیس جمهور + فیلم

پیشرفت طرح‌های فاضلاب سربیشه و قاین

وی درباره طرح فاضلاب سربیشه گفت: شبکه جمع‌آوری طرح فاضلاب سربیشه ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از مجموع ۵۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری تاکنون ۳۴ کیلومتر اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی از تصویب ۶۰ میلیارد تومان اعتبار سفر رئیس جمهور برای این طرح تا سال ۱۴۰۲ خبر داد و افزود: تاکنون از این مبلغ ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تخصیص یافته است.

وی عنوان کرد: با انجام مطالعات و انتخاب پیمانکار از تیر امسال عملیات اجرایی این طرح شروع شد که اکنون ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اجرای تصفیه‌خانه این شهر از پروژه‌های فعال شرکت آب و فاضلاب است.

امامی درخصوص روند اجرای طرح فاضلاب شهر قاین هم گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ای شرکت ملی فولاد ایران قرار است ضمن تکمیل شبکه جمع‌آوری فاضلاب و احداث تصفیه‌خانه، ۴۵ کیلومتر خط انتقال پساب فاضلاب از شهر قاین تا مجتمع فولاد قاینات را اجرا و از پساب تولیدی بهره‌برداری کند.

وی برآورد سرمایه‌گذاری این طرح را حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: شبکه جمع‌آوری شهر قاین در حال حاضر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که ادامه روند احداث آن تحویل شرکت سرمایه‌گذار خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی ابراز امیدواری کرد: با تخصیص به‌موقع اعتبارات و ردیف‌های ملی قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و مصوبات سفر در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ از توقف عملیات اجرایی طرح‌های فاضلاب جلوگیری شود و این طرح‌ها در موعد زمانی تعیین شده به بهره‌برداری برسند.

بهره‌برداری آزمایشی از مدول دوم تصفیه‌خانه بیرجند

مدول دوم تصفیه‌خانه بیرجند هم که از سال گذشته به مرحله بهره‌برداری آزمایشی رسیده، آماده افتتاح است.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی درخصوص روند اجرای این طرح گفت: مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند با ظرفیت ۱۰ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز که جمعیت ۶۵ هزار نفر را تحت پوشش دارد از سال ۱۳۸۴ وارد مدار بهره‌برداری شد.

سید علی هاشم‌آبادی افزود: از ابتدای سال ۱۳۹۴ عملیات اجرایی مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند آغاز شد و از بهمن سال گذشته با اعتبار ارزی معادل ۲۳ میلیون یورو از محل وام بانک توسعه و تجارت اکو به مرحله بهره‌برداری آزمایشی رسیده و اکنون آماده افتتاح است.

وی عنوان کرد: مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند با جدیدترین روش‌ها فرآیند تصفیه فاضلاب را انجام داده و انتشار بو در این مدول حداقل ممکن است.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: طرح مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بیرجند از محدود طرح‌های عمرانی برخوردار از منابع مالی بانکی بین‌المللی در سطح استان خراسان جنوبی است که دارای ظرفیت ۲۱ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز یا ۲۵۰ لیتر بر ثانیه است و جمعیت ۱۴۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی افزود: این طرح در مرحله بهره‌برداری آزمایشی قرار گرفته به گونه‌ای که در حال حاضر حدود ۸۰ درصد فاضلاب تولیدی توسط این مدول در حال تصفیه است و با استانداردهای مطلوب زیست محیطی، پساب آن از تصفیه‌خانه خارج می‌شود.

هاشم‌آبادی گفت: برخورداری کل شهر بیرجند از شبکه فاضلاب، کاهش بو و افزایش ظرفیت با ارتقای مدول اول تصفیه‌خانه و استفاده از پساب در بخش‌های صنعت و معدن از برنامه‌های پیش‌رو است.

وی بیان کرد: برنامه ارتقای مدول اول تصفیه‌خانه را هم در دستور کار داریم که مطالعات آن به مشاور واگذار شده تا به‌صورت ریشه‌ای مشکلات تصفیه‌خانه رفع شود.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان و ۳۱ شهر دارد.

 

 

 

 

مداخله طبی شنوایی برای ۶۸ نوزاد در خراسان جنوبی انجام شد

مداخله طبی شنوایی برای ۶۸ نوزاد در خراسان جنوبی انجام شد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۹ هزار و ۹۸۰ نوزاد زیر پوشش طرح غربالگری شنوایی قرار گرفتند و مداخلات طبی و توانبخشی برای ۶۸ نوزاد شامل ارایه سمعک و جراحی ویژه نوزادان دارای مشکل انجام شده است.

حسن شرفی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طبق بررسی‌های علمی و آماری از هر هزار نوزاد بین یک تا سه نوزاد با مشکل کم‌شنوایی مواجه هستند و با توجه به اینکه یادگیری کودکان از طریق شنیدن و برقراری ارتباط با محیط اطراف است، ناشنوایی و کم‌شنوایی یک اختلال پنهان است که والدین در دوران اولیه سن کودک متوجه این نقص نمی‌شوند.

وی گفت: نوزاد کم‌شنوا بسته به میزان و نوع مشکل کم‌شنوایی با دشواری‌هایی در گفتار و زبان روبه‌رو می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه افت شنوایی از موارد شایع است بیان کرد: در صورت شناسایی نشدن این مشکل تا قبل از ۶ ماهگی، اختلالات و تاخیر در یادگیری و کسب گفتار و زبان به وجود می‌آید که تبعات دیگری نیز به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه بهترین زمان طلایی برای تشخیص این مشکل تا سه ماهگی و درمان کم‌شنوایی تا ۶ ماهگی است افزود: خانواده‌ها باید بدانند معلولیت هزینه دارد و هزینه آن فقط برعهده شخص نیست بلکه خانواده و جامعه هم در پرداخت این هزینه‌ها سهیم هستند.

شرفی گفت: برنامه غربالگری شنوایی با هدف کشف نقایص شنیداری و انجام مداخله زودهنگام از بدو تولد نوزادان و شیرخواران انجام می‌گیرد که به عنوان یک طرح ملی از نیمه دوم سال ۸۷ با پوشش هشت درصدی برای خراسان جنوبی آغاز شد و اکنون به پوشش ۱۰۰ درصدی جامعه هدف رسیده است.

وی افزود: از ابتدای امسال ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تامین تجهیزات توانبخشی و پزشکی معلولان این استان اختصاص یافت که ۲۰۰ میلیون تومان آن صرف خرید تجهیزات توانبخشی شنوایی شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به خرید ۱۰۰ دستگاه سمعک از ابتدای امسال تصریح کرد: خرید سمعک و کاشت حلزون از جمله تجهیزات توانبخشی شنوایی است که بهزیستی به افراد دارای معلولیت در این زمینه کمک می‌کند.

وی گفت: اکنون برنامه غربالگری شنوایی در ۲۲ پایگاه شامل زایشگاه و بهزیستی استان خراسان جنوبی انجام می‌شود و والدین باید غربالگری در سنین زیر ۶ ماه را جدی بگیرند.

۲۳ هزار و ۹۳۸ معلول از خدمات بهزیستی بهره‌مند هستند که به ۱۴ هزار و ۹۹ نفر خدمات مستمری ارایه می‌شود و ۸۲۳ نفر هم در یک سال گذشته زیر پوشش خدمات مستمری قرار گرفته‌اند.

 

 

 

فعالیت ۳۷۰ آموزشگاه فنی و حرفه‌ای در خراسان جنوبی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی از فعالیت ۳۷۰ آموزشگاه فنی و حرفه‌ای در استان خبر داد.

کامرانی فرد مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت: هم اکنون ۱۹ مرکز دولتی و ۳۵۱ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در استان فعال هستند.

او افزود: در بخش دولتی ۱۶ مرکز برادران و دو منظوره و ۳ مرکز خواهران فعال هستند.

کامرانی فرد اظهار کرد: در بخش غیر دولتی ۲۲۵ آموزشگاه خواهران و ۱۰ آموزشگاه برادران و ۱۱۶ آموزشگاه دومنظوره فعال هستند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون ۱۳۱ مجوز آموزشگاه صادر شده است عنوان کرد: هم اکنون فنی و حرفه‌ای از نظر زیربنای آموزشی و تأمین فضای مورد نیاز مشکلی ندارد.

او گفت: در حوزه بروزرسانی تجهیزات و تأمین مواد مصرفی کارگاه‌های آموزشی نیاز به تخصیص اعتبار داریم.

کامرانی فرد تصریح کرد: در حوزه عمرانی نیز به منظور نگهداری و تعمیرات فضا‌های آموزشی نیاز به اعتبارات عمرانی است.

 

 

 

سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی خبر داد:
نبود اعتبار مهمترین عامل توقف طرح جامع دانشگاه فرهنگیان/ وعده ۳۰۰ میلیارد تومانی استاندار برای دانشگاه
حجت الاسلام اکبری مطلق کمبود فضای آموزشی و خوابگاهی را از چالش های پیش روی دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: عدم تزریق اعتبار در سال های اخیر باعث توقف پروژه مجتمع دانشگاه شده است.

حجت الاسلام جواد اکبری مطلق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی از مهمترین چالش و بحران پیش روی دانشگاه فرهنگیان به نبود فضای آموزشی و خوابگاهی اشاره کرد و گفت: طرح جامع دانشگاه پیشنهاد و در حال اجرا بود که متأسفانه به علت عدم تزریق اعتبار در سال های اخیر متوقف شده است.

 

سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان با بیان اینکه در سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی مشکلات منعکس شد، افزود: با پیگیری های صورت گرفته و مساعدت استاندار برای شروع دوباره پروژه متوقف شده از محل متمم سفر اول ۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه مصوب شد.

 

حجت الاسلام اکبری مطلق با بیان اینکه با تأیید نهایی طرح، کار پروژه مجتمع دانشگاهی دوباره شروع می شود، گفت: هفت میلیارد تومان از اعتبارات داخلی دانشگاه برای احداث سلف اختصاص یافته است و در صورت تزریق دیگر اعتبارات، اولویت احداث خوابگاه خواهران می باشد.

 

وی مساحت پروژه مجتمع دانشگاهی را ۱۰ هکتار اعلام و عنوان کرد: با توجه به وعده استاندار محترم در بازدید از دانشگاه فرهنگیان، برای احداث و توسعه مجتمع دانشگاهی از سفر دوم رئیس جمهور بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان برای احداث مرکز آموزشی و خوابگاه خواهران و برادران در نظر گرفته شده است.

 

وی احداث فضای خوابگاهی برای خواهران را از اولویت ها دانست و گفت: با توجه به آماده بودن اسکلت فضای خوابگاهی، برای احداث خوابگاه خواهران نیاز به تخصیص اعتبارات لازم است و امید است با اجرایی شدن این مهم مهرماه سال آینده از شرایط بحرانی خارج شویم.

 

سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان ابراز امیدواری کرد: با اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان در سال اول بتوان ۵۰ میلیارد تومان برای احداث خوابگاه خواهران و ۵۰ میلیارد تومان برای ادامه روند پروژه مجتمع هزینه کرد.

 

حجت الاسلام اکبری اعتبار مورد نیاز برای احداث فضای خوابگاهی برادران و خواهران در این پروژه را بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و یاداور شد: تنها اسکلت فضای خوابگاهی خواهران آماده است.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*