اخبار خراسان جنوبی/

رئیس قوه قضائیه به خراسان جنوبی سفر می‌کند

 

رئیس قوه قضائیه به خراسان جنوبی سفر می‌کند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به سفر قریب‌الوقوع رئیس قوه قضائیه و شورای عالی قضایی به استان، گفت: فرصت مناسب برای طرح مشکلات واحدهای تولیدی در سفر رئیس قوه قضائیه به استان فراهم شود.

محمدرضا طالبی در یازدهمین جلسه کمیسیون کارگری استان، به سفر قریب‌الوقوع رئیس قوه قضائیه و شورای عالی قضایی به خراسان جنوبی اشاره و اظهار داشت: با توجه به اینکه معاونین و نمایندگان قوه قضاییه در جریان این سفر با هدف پاسخگویی به مطالبات مردم در شهرستان‌ها حضور خواهند یافت، لذا ضرورت دارد دستگاه‌های مربوطه نسبت به احصاء واحدهای تولیدی که در حوزه قضایی دچار مشکل هستند، اقدام کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: لازم است فرصت طرح مشکلات برای مدیران این واحدها نیز فراهم شود.

وی گفت: حسب ضرورت، اداره کل صنعت، معدن و تجارت با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به تهیه لیست واحدهای تولیدی و کارگری مربوطه اقدام کنند تا از این فرصت مغتنم، نهایت بهره‌برداری صورت گیرد.

طالبی تصریح کرد: فرمانداران نیز در صورت لزوم، زمینه بازدید نمایندگان قوه قضائیه از واحدهای تولیدی مهم شهرستان‌ها را فراهم آورند تا ضمن بررسی میدانی، شرایط بررسی و رفع مشکلات آنان فراهم شود.

در این نشست مشکلات و معوقات کارگری واحدهای تولیدی استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم در راستای کاهش معوقات کارگری اتخاذ شد.

 

 

هشدار مطهری درباره ادامه فیلتر واتساپ و اینستاگرام

یادداشت امروز/بادکنک دیگران را نترکانیم!

امروز خراسان جنوبی – زنگویی zangoei@birjandtoday.ir
فهم و دریافت درست پرسش، خود نیمی از جواب است. این را در امتحان درس ها می گویند اما اگر دقت کنیم در امتحان های زندگی هم ماجرا همین است. اگر سئوال را نفهمیم، پاسخ ها هم درست نخواهد بود که گاه چنان غلط از کار در خواهد آمد که همه زندگی را نابود خواهد کرد و نمره ما ، حاصل جمعی جز صفر نخواهد داشت. از صفر گفتم، یاد دانش آموزی افتادم که وقتی کارنامه اش را گرفت دید فقط از ورزش نمره آورده و همه درس ها را افتاده است. قبولی او در ورزش هم نه به خاطر درس و تمرین ورزش که به خاطر جست و خیز و تحرک بالای او بوده است. گاهی حال و روزِ ما هم چنین می شود و بر اثر اتفاق، در موضوعی موفق می شویم و همین “اتفاق” را هم “قاعده” می پنداریم و سئوال را فهم نکرده، به جواب برمی خیزیم و می شود حال روز کارنامه آن دانش آموز. قاعده اما با اتفاق همیشه ساز در نمی آید. قاعده، منطق دارد، حساب و کتاب دارد و خیلی چیزهای دیگر که باید رعایت شود تا به نتیجه برسیم. قدم اول هم فهم کردنِ درست پرسش هاست و الا به رغم همه تلاش ها و تکاپوها نتیجه این می شود که می بینیم و یک استاد، در درسی غیر مستقیم، ماجرا را برای دانشجویانش چنین شرح داد که؛ یک روز استاد دانشگاه به هر کدام از دانشجویان کلاس یک بادکنک باد شده و یک سوزن داد و گفت یک دقیقه فرصت دارید بادکنک های یکدیگر را بترکانید، هرکس بعد از یک دقیقه بادکنکش را سالم تحویل داد برنده است. مسابقه شروع و بعد از یک دقیقه، من و چهار نفر دیگر با بادکنک سالم برنده شدیم. شاد و خوشحال منتظر بودیم تا استاد از تلاش ما که برنده ایم تجلیل کند اما استاد رو به دانشجویان کرد و گفت: من همین مسابقه را در کلاس دیگری برپا کردم و همه کلاس برنده شدند، زیرا هیچکس بادکنک دیگری را نترکاند چرا که قرار بود بعد از یک دقیقه هرکس بادکنکش سالم ماند، برنده باشد که این چنین هم شد؛ همه برنده شدند! فرصت برنده شدن هم برای همه بود فقط کاش شما هم اول به پرسش، دقت می کردید. او حالِ ما را که دید، ادامه داد: باید بدانید و همه مان بدانیم و به دیگران هم بگوئیم که
ما انسان ها دراین جامعه رقیب یکدیگر نیستیم و قرار نیست ما برنده باشیم و دیگران بازنده!
قرار نیست خوشبختی خود را با تخریب دیگران به دست بیاوریم و تضمین کنیم!
می توانیم با هم زندگی کنیم، با هم بخوریم، با هم رانندگی کنیم، با هم شاد باشیم و با هم حتی به زیبایی های افزون تر برسیم بی آنکه دست و پای هم را لگد کنیم. ما می توانیم در این مثال بدون ترکاندنِ بادکنکِ دیگران، برنده باشیم پس چرا باید با هزار زحمت بکوشیم تا بادکنک دیگری را بترکانیم…؟! راستی چرا؟ به این نکته اگر فکر نکرده اید، بعد از این فکر کنید و فکر کنیم. باور کنید ما با هم می توانیم همه برنده باشیم. باز هم فکر کنیم!

بیش از ۶ هزار اثر به جشنواره ملی شعر دفاع مقدس ارسال شد

بیش از ۶ هزار اثر به جشنواره ملی شعر دفاع مقدس ارسال شد

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: اختتامیه جشنواره ملی شعر دفاع مقدس بهمن ماه امسال در شیراز برگزار می‌شود و تاکنون بیش از ۶ هزار اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

به گزارش ایرنا سردار سرتیپ دوم پاسدار عباس بایرامی روز سه‌شنبه در جمع نویسندگان کتابهای دفاع مقدس در بیرجند اظهار داشت: مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره تا ۲۰ آبان ماه جاری است.

وی براساس برآوردهای علمی و میدانی بیشترین هجمه‌های دشمن به سمت دفاع مقدس است افزود: بر اساس برآورد علمی و میدانی از همه فضاهای اعم از محیط‌های آموزشی بویژه دانشگاه‌ها و مقاطع تحصیلی پایانی دانش‌آموزی و فضای مجازی و ماهواره‌ای، روزی نیست که هجمه‌ای در مورد دفاع مقدس وجود نداشته باشد.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با بیان اینکه چرا دشمن نسبت به دفاع مقدس ما حساس است گفت: اگر بررسی کنیم تا ۲۵۰ قبل از انقلاب اسلامی هر وقت جنگی رخ داده یا تهدیدی شده است بخشی از خاک کشورمان جدا شده تا جایی که نقشه جغرافیایی سرزمین ما نصف شده است.

وی یادآور شد: امروز دشمن برای اینکه تنگنای ژئوپلتیکی برای نظام جمهوری اسلامی ایجاد کند تنها گذرگاه زمینی ما به عمق اروپا را می‌خواهد ببندد و به قول خودش اتحاد ترکی یا اصطلاح ناتو ترکی بوجود آورد.

وی گفت: دشمن همواره دفاع مقدس که مشعشع‌ترین، بهترین و نورانی‌ترین نقطه در طول ۳۰۰ است را همواره تکرار می‌کند و این پیروزی مرهون عنایت خداوند و در سایه ولی عصر(عج) و راهنمایی‌های عالمانه امام راحل بوده است.

وی اظهار داشت: در دفاع مقدس همه مردم از همه صنوف و گرایش‌ها، جانانه دست در دست هم دادند و نگذاشتند بعد از ۳۰۰ سال کشور یکبار دیگر تجزیه شود اما امروز برخی ندای تجزیه سر می‌دهند.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس ادامه داد: امروز طرح، گفتن و نوشتن و تهیه فیلم درباره دفاع مقدس برای این است که این نسل و نسل‌های آینده بدانند مردم و رزمندگان و شجاعانشان در این کشور کاری بی‌نظیری را انجام دادند.

وی خطاب به نویسندگان دفاع مقدس گفت: هیچ جایی در روایات و نوشته هایتان دفاع مقدس را در حد جنگ با نظام همسایگی و رژیم بعث عراق پایین نیاورید زیرا ما با همه مستکبرین دنیا جنگیدیم.

سردار بایرامی با بیان اینکه در جنگ سرد بین دو قطب شرق و غرب هر دو ابرقدرت دنیا، پشت صدام و در برابر ایران ایستادند یادآور شد: دفاع مقدس نقطه رهایی مردم ایران از پشت مرزهای خودشان به همه دنیا بود و ما را از محدوده جغرافیایی رها کرد و به دنیا شناساند و به ما قدرت و ابهت داد تا جایی که امروز شاهد داشتن بهترین موشک‌ها، پهبادها و علم روز دنیا هستیم.

وی گفت: امروز دنیا با وجود همه تحریم‌های سنگین، توطئه‌های کف میدان و فشارهایی که بر کشور ما تحمیل شده از پیشرفت روز افرون ایران متحریر مانده است و به گفته عالمانه رهبر انقلاب همه اینها برای این است که از ایران قوی جلوگیری کنند.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس افزود: امروز جمهوری اسلامی با همه مشکلات در اوج قدرت است که همه آن مرهون حضور جوانان شما از دورترین نقطه کشور در دفاع مقدس بوده است.

وی با بیان اینکه به فرموده رهبر معظم انقلاب، ادبیات دفاع مقدس همه آن بشارت است اظهار داشت: امروزه کسانی درصدد هستند جنگ و دفاع مقدس را سیاه نمایی کنند لذا وظیفه داریم راستی‌های دفاع مقدس را بدوت تحریف و غلوگویی و دخل و تصرف بیان و تحریر کنیم.

سردار بایرامی بر تشکیل بانک سوژه دفاع مقدس تاکید کرد و گفت: با داستان‌نویسی درباره دفاع مقدس مخالف نیستیم اما سوژه‌های عینی زیادی وجود دارد که هنور کشف نکردیم باید مشخصات مردان دلاور و ایثارگر هر استان را بصورت بانک سوژه درآوریم تا بهتر از این ظرفیت استفاده شود.

وی با بیان اینکه نیاز به پرورش نیروی انسانی داریم یادآور شد: سطح کارگاه آموزشی در خراسان جنوبی مناسب است باید جوانانی که علاقه به نویسندگی درباره دفاع مقدس هستند حمایت شوند و در کنار کارگاه آموزشی نیز تلاش کنیم شبکه نوقلمان را با عرصه پیشکسوتان دفاع مقدس ارتباط دهیم.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: در حال حاضر انجمن نویسندگان دفاع مقدس در حال راه‌اندازی است و ما می‌خواهیم در این انجمن همه نویسندگان کشور را بهم ارتباط دهیم و در خراسان جنوبی هم بهتر است این کار صورت گیرد و از دورترین نقطه تا مرکز استان نیز افراد با استعداد لحاظ شود.

وی بر توجه به حوزه نشر و پخش کتاب دفاع مقدس تاکید کرد و افزود: بازار کتاب باید بازار پررونقی باشد و بازخورد و برگشت مالی داشته و بتواند تامین کننده نشر برای عرصه‌های دیگر باشد.

سردار بایرامی اظهار داشت: باید از همه از ابزارها رسانه ملی، فضای مجازی و فروشگاه‌ها و ظرفیت ادارات استفاده شود که کتاب بدست مخاطبش برسد.

وی افزود: خراسان جنوبی جزو استان‌های پیشرو در تولید کتاب صوتی است که جای قدردانی دارد لذا باید از بهترین گویندگان در این زمینه استفاده شود تا کیفیت کتاب صوتی درباره روایت رزمندگان مناسب باشد.

وی ادامه داد: آیین‌نامه نظارت بر آثار ادبی و تاریخی دفاع مقدس مصوبه رسمی کشور است و در روزنامه رسمی ثبت شده و الحاقیه آن به نام آیین‌نامه حمایت آمده و ما می‌خواهیم در اینجا کتابها مورد بررسی قرار گیرد و اگر ضعفی وجود داشته باشد کارشناسی برطرف شود تا تولید خوب ارائه دهیم.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس یادآور شد: توجه به کتاب‌های کوتاه مهم است الان  بچه‌های نسل جدید کوتاه‌خوان هستند از بین کتابهای روایی که وجود دارد می‌توان کتاب کوتاه تهیه کرد.

وی با اشاره به اینکه سرآمد همه فعالیت‌ها، انتخاب کتاب سال دفاع مقدس است افزود: در پایان بهمن امسال اختتامیه بیستمین دوره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس را دنبال می‌کنیم که پنج هزار عنوان کتاب به دبیرخانه آن می‌رسد.

در این مراسم از کتاب ” لاله‌های کویر” مربوط به زندگینامه و وصیت نامه شهدا و خاطرات جمعی از رزمندگان دفاع مقدس بخش دیهوک طبس رونمایی شد.

 

۴۵۲ هیات اندیشه‌ورز بسیج در خراسان جنوبی فعال است

۴۵۲ هیات اندیشه‌ورز بسیج در خراسان جنوبی فعال است

بیرجند – ایرنا – رئیس مجمع بسیجیان خراسان جنوبی گفت: سازماندهی و فعال‌سازی ۴۵۲ هیات اندیشه‌ورز در اقشار مختلف بسیج شهرستان و استان از اقدامات مجمع بسیجیان در یک‌سال گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ابوالفضل نوفرستی روز سه‌شنبه در اجلاس سالانه مجمع بسیجیان خراسان جنوبی که در محل حسینیه جماران بیرجند برگزار شد، اظهار داشت: در طول تاریخ انقلاب اسلامی ایران ثابت شده که بسیجیان یکی از اقشار مخلص، پرتلاش، کم‌هزینه و پرافتخار برای نظام اسلامی بودند و چه در دوران دفاع مقدس و چه پس از آن در بخش‌های مختلف نقش‌آفرینی کردند.

وی بیان کرد: می‌توان به جرات اذعان داشت هر جا باری بر روی زمین بوده بسیجیان این بار را برداشتند و به سر منزل مقصود رساندند و اکنون نیز شجره طیبه بسیج توانسته برکات خود را جاری و ساری نگه دارد تا جایی که یکی از مجموعه‌های بسیار با برکت در نظام اسلامی است.

رئیس مجمع بسیجیان خراسان جنوبی به اهم اقدامات مجمع در یکسال گذشته اشاره کرد و گفت: در این مدت ۶ کارگروه تخصصی با عنوان آموزش و تربیت، اقتصاد و زیربنایی، آموزش، تحقیقات و فناوری، بهداشت، سلامت و محیط زیست، فرهنگی و اجتماعی و کارگروه زنان و خانواده در هر یک از مجامع بسیجیان شهرستانی سازماندهی و فعال شده است.

نوفرستی بیان کرد: شناسایی و اولویت‌بندی نظام مسائل شهرستانی توسط کارگروه ۶ گانه تخصصی انجام شد و در مجموع ۶۶۰ مسئله در مجامع بسیجیان احصا شده است.

وی با اشاره به تدوین طرح پیشنهادی اجرایی با تکیه بر ظرفیت‌های شهرستانی برای کمک به حل مسئله اولویت‌دار توسط هر کارگروه در مجامع بسیجیان، عنوان کرد: هر کارگروه یک طرح اجرایی را تدوین کردند که به تناسب ظرفیت شهرستان این طرح‌های برای حل مشکلات پیگیری و اجرا می‌شود.

نوفرستی خاطرنشان کرد: هفت کارگروه تخصصی در مجمع بسیجیان استان فعال شده است، افزود: طرح تاسیس مرکز زایمانی بیوتی سنتر، بررسی عوامل موثر در کاهش زیست عفیفانه در نوجوانان دبیرستانی دوره دوم و طرح سازماندهی کسب و کارهای خانگی در قالب خوشه‌های صنعتی از موضوعات مهم در کارگروه تخصصی زنان و خانواده است.

وی ادامه داد: طرح توانمندسازی و مردمی‌سازی اقتصاد در استان و طرح زنجیره ارزش افزوده محصولات مزیت‌دار نیز توسط گروه تخصصی اقتصاد و زیربنایی مجمع بسیجیان استان تدوین شده است.

رئیس مجمع بسیجیان خراسان جنوبی با اشاره به تدوین طرح مسجد کانون تربیت انقلابی و طرح توسعه واحدهای قرآنی در محلات توسط گروه تخصصی آموزش و تربیت مجمع بسیجیان خراسان جنوبی، عنوان کرد: طرح ازدواج آگاهانه و آسان و طرح ارتقای نقش مردان در عرصه عفاف و حجاب توسط گروه فرهنگی و اجتماعی و همچنین طرح تهیه بانک نیروهای تراز انقلاب و طرح تهیه کاربست احصا مشکلات اداری استان در گروه تخصصی مدیریت و حکمرانی ارائه شده است.

نوفرستی افزود: همچنین طرح زیست بوم اشتغال دانش‌بنیان با رویکرد فرآوری مواد معدنی و طرح بارورسازی ابرها از طریق نصب ژنراتورهای زمینی توسط گروه تخصصی آموزش، تحقیقات و فناوری مجمع بسیجیان استان تدوین شده است.

وی با اشاره به همکاری با استانداری خراسان جنوبی و سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی برای کمک به شناسایی و اولویت‌بندی پنج مسئله استان مبتنی بر سند آمایش، تصریح کرد: فراخوان طرح‌های مسئله محور استان و دعوت از فرهیختگان و صاحبنظران استانی و خارج از استان برای کمک به پنج مسئله اساسی استان شامل اقتصاد مرز، صنایع تبدیلی و تکمیلی، حوزه محصولات کشاورزی با اولویت محصولات راهبردی، موانع توسعه معدن استان و حوزه گردشگری ارائه شده است.

نوفرستی افزود: تاکنون ۸۵ طرح مبتنی بر نظام مسائل شهرستانی و استانی در مجامع بسیجیان اعلام وصول شده که ساعات‌ها کار کارشناسی برروی آن انجام شده است، طرح رویداد توسعه کارآفرینی محصولات مزیت‌دار استان به عنوان طرح برگزیده انتخاب شده است.

 

 

 

طرح بارورسازی ابرها توسط محققان خراسان جنوبی انجام شد

طرح بارورسازی ابرها توسط محققان خراسان جنوبی انجام شد

بیرجند – ایرنا – رئیس کارگروه تحقیقاتی بارورسازی ابرها در خراسان جنوبی گفت: بارورسازی ابرها به صورت تحقیقاتی و بومی به دو روش هوایی و زمینی در استان در حال انجام است و تست‌های مربوطه هم با موفقیت انجام شده است.

به گزارش خبرنگار مجتبی علی‌آبادی روز سه‌شنبه در مجمع سالانه بسیجیان خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به تیم تحقیقاتی که در استان داشتیم از سالیان قبل پروژه بارورسازی ابرها را به دلیل کم‌آبی شدید در منطقه کلید زدیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر طرح بارورسازی ابرها در خراسان جنوبی از طریق ژنراتورهای زمینی و هوایی در دست اقدام است که به‌زودی به صورت تحقیقاتی نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

علی آبادی عنوان کرد: مواد بارورسازی ابرها هم در استان ساخته شده اما به دلیل نبود دستگاه تست، به کشور روسیه ارسال کردیم که این کشور با آزمایش برروی مواد ارسالی و مقایسه آن این نمونه عالی خودش، تاییدیه استفاده از این مواد را ما به داد.

وی ادامه داد: همه تاییدهای علمی و بهداشتی را مواد تولیدی استان دارد که ما در خراسان جنوبی این مواد به صورت ۱۰۰ درصد بومی تولید می‌کنیم و حتی برای کشور نیازی به واردات مواد از خارج نداریم.

رئیس کارگروه تحقیقاتی بارورسازی ابرها در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۹۵ مواد و تجهیزات باروری ابرها را در خراسان جنوبی داریم، بیان کرد: ساخت مواد اولیه و اجرای طرح‌ باروی ابرها هم ۱۰۰ درصد بومی در استان انجام می‌شود و از این پس بیرجند در سطح کشور به عنوان قطب باروری ابرها شناخته خواهد شد.

علی آبادی ادامه داد: حتی امکان صادرات مواد و اجرای این طرح برای سایر کشورها را هم داریم و نیروی انسانی فعال در زمینه بارورسازی ابرها هم بومی استان هستند.

وی عنوان کرد: از لحاظ علمی یعنی ساخت مواد و از لحاظ اجرایی در زمینه بارورسازی ابرها در استان به خودکفایی رسیده‌ایم و تست‌های تحقیقاتی و اجرایی هم در استان موفقیت‌آمیز بوده که این امر به همت جوانان توانمند بومی محقق شده است.

علی آبادی ادامه داد: طرح باروری ابرها برای استان آماده شده و قرار است که این موضوع به صورت انبوه و شبکه‌محور در کل خراسان جنوبی برای اولین بار در کشور اجرایی شود.

وی تصریح کرد: امروز این افتخار را داریم که شهر بیرجند، طرح  و قطب بارورسازی ابرها در کشور به عنوان مطالبه رهبری را با موفقیت به سرانجام رسانده است.

 

 

 

 

شهرداران موضوع جداسازی آب شرب از فضای سبز را با جدیت در دستور کار قرار دهند/۷

 

 

شهرداران موضوع جداسازی آب شرب از فضای سبز را با جدیت در دستور کار قرار دهند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی بر اهتمام شهرداری‌ها در راستای جداسازی آب شرب از فضای سبز تأکید کرد و گفت: شهرداران باید موضوع جداسازی آب شرب از فضای سبز را با جدیت در دستور کار قرار دهند.

این سومین نشست شهرداران در سال جاری است که با حضور مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای، مدیرکل راه و شهرسازی و شهرداران استان همراه بود.

بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل شهری، طرح های جامع و تفضیلی شهرها و غیره از مهمترین بخش‌های این جلسه بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی در این نشست بر اهتمام شهرداری‌ها در راستای جداسازی آب شرب از فضای سبز تأکید کرد.

علیرضا عباس‌زاده گفت: مسئله آب برای استان، حیاتی است و شهرداران باید موضوع جداسازی آب شرب از فضای سبز را با جدیت در دستور کار قرار دهند.

 

در مجمع سالانه بسیجیان استان اعلام شد

مهر تایید روس ها بر مواد باروری ابرها

 

گروه خبر – امروز خراسان جنوبی

روسیه مواد ساخت محققان بسیجی استان خراسان جنوبی برای بارور سازی ابرها را تایید کرد.

رئیس کارگروه تحقیقاتی بارورسازی ابرها در خراسان جنوبی گفت: ساخت مواد بارورسازی ابرها در استان انجام شد اما به دلیل  برخوردار نبودن ازدستگاه تست، این موارد رابه کشور روسیه فرستادیم وآن ها پس از آزمایش روی این مواد و مقایسه آن با نمونه عالی خود، تاییدیه استفاده از مواد تولیدی ارسالی را ما به دادند. به علاوه این مواد همه تاییدهای علمی و بهداشتی را دارد و در خراسان جنوبی به صورت ۱۰۰ درصد بومی تولید می شود و حتی نیاز به واردات مواد از خارج نداریم.

علی آبادی  در مجمع سالانه بسیجیان خراسان جنوبی افرود : مطالبه رهبر انقلاب  از پژوهشگران کشور در سفر به یزد در زمینه بارورسازی ابرها مطرح شد و پژوهشگران بسیجی خراسان جنوبی آن را محقق کردند.

وی ادامه داد: از چندین سال قبل پروژه بارورسازی ابرها به دلیل کم‌آبی شدید در منطقه کلید خورد و حالا اجرای طرح بارورسازی ابرها در خراسان جنوبی از طریق ژنراتورهای زمینی و هوایی در دست اقدام است که به‌زودی به صورت تحقیقاتی نصب و راه‌اندازی و از این پس بیرجند در سطح کشور به عنوان قطب باروری ابرها شناخته خواهد شد.

علی آبادی گفت: از لحاظ علمی واجرایی در ساخت مواد و بارورسازی ابرها در استان به خودکفایی رسیده‌ایم و تست‌های تحقیقاتی و اجرایی هم در استان موفقیت‌آمیز بوده حتی امکان صادرات مواد و اجرای این طرح برای سایر کشورها را هم داریم و نیروی انسانی فعال در زمینه بارورسازی ابرها هم بومی استان هستند.

علی آبادی ادامه داد: طرح باروری ابرها برای استان آماده شده و قرار است که این موضوع به صورت انبوه و شبکه‌محور در کل خراسان جنوبی برای اولین بار در کشور اجرایی شود. بنابراین بیرجند می تواند قطب بارورسازی ابرها در کشور باشد.

رئیس مجمع بسیجیان خراسان جنوبی هم گفت: ۹۵ درصد پژوهش‌های مربوط به باروری ابرها در استان و پنج درصد در دیگر نقاط کشور انجام می‌شود.

ابوالفضل افزود :۶۶۰  مسئله در شهرستان‌های استان احصا و ۹۹ طرح مبتنی بر مسائل خراسان تدوین شده است.

وی با بیان اینکه از ۹۹ طرح تدوین شده، ۸۵ طرح شهرستانی و ۱۹ طرح استانی است، افزود: رویداد کار آفرینی محصولات مزیت دار استان به عنوان طرح برتر خراسان جنوبی انتخاب شده است.

وی با اشاره به اینکه در طول یک سال گذشته اولویت بندی مسائل نظام شهرستان‌ها و استان انجام شد، افزود: برای هر یک از اولویت‌های شهرستانی و استانی، طرح اجرایی تدوین شده است.

وی طرح‌های ازدواج آگاهانه و ازدواج آسان، بانک نیروهای طراز انقلاب، طرح زیست بومی اشتغال دانش بنیان، بارور سازی ابرها از طریق ژنراتورهای زمینی و موانع توسعه صنعت استان را از جمله طرح‌های مورد نظر اعلام کرد.

۱۵۳ کیلو تریاک در “نهبندان” کشف شد/۴

فرمانده انتظامی استان گفت: ماموران انتظامی شهرستان”نهبندان” در بازرسی از یک اتوبوس و یک دستگاه کامیون ۱۵۳ کیلو و ۹۵۰ گرم تریاک کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار” ناصر فرشید” در تشریح این خبر اظهار داشت: مأموران ایست و بازرسی “سهل آباد” شهرستان نهبندان هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک اتوبوس مسافربری و یک دستگاه کامیونت باری مشکوک شدند و خودروها را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی با چندین ساعت تلاش بی وقفه در بازرسی تکمیلی از بار کامیونت و اتوبوس مسافربری ، ۱۵۳ کیلو و ۹۵۰ گرم تریاک که به طرز ماهرانه ای در داخل خودروها جاساز شده بود، کشف کردند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: ماموران در این رابطه ۲خودرو را توقیف و ۳ متهم را دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی و روانه زندان شدند.

 

 

 

 

با حضور استاندار خراسان‌جنوبی صورت گرفت؛
انعقاد تفاهم نامه ۷ هزار میلیاردی تأمین آب کارخانه فولاد/۳

 

تفاهم نامه انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر قاین به کارخانه فولاد به مبلغ ۷ هزار میلیارد ریال منعقد شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ پیگیری های دکتر قناعت برای تسهیل شرایط تولید در کارخانه فولاد، امروز به انعقاد تفاهم نامه انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر قاین به این کارخانه ختم شد.
این نشست چند جانبه استاندار و هیئت همراه به بحث و تبادل نظر در زمینه شتاب بخشیدن به روند احداث پست برق نهبندان و تأمین آب مورد نیاز کارخانه فولاد قاین گذشت.
ارائه پیشنهادات لازم درخصوص تحقق مسئولیت‌های اجتماعی ایمیدرو در شهرستان قاینات و مابه ازای خدماتی که دریافت می نماید، از دیگر مباحث این جلسه بود.
در این جلسه تفاهم نامه انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر قاین به کارخانه فولاد به امضا رسید.
مبلغ این تفاهم‌نامه که شامل احداث تصفیه خانه و خط انتقال می باشد، ۷ هزار میلیارد ریال است.

شایان ذکر است؛ این جلسه با حضور مدیرعامل ایمیدرو، مدیر عامل فولاد، عضو هیئت عامل ایمیدرو، نماینده مردم شهرستان های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همراه بود.

 

 

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور:
انجمن نویسندگان دفاع مقدس راه اندازی می شود

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور از راه اندازی انجمن نویسندگان دفاع مقدس در کشور خبر داد و خواستار راه اندازی این انجمن در خراسان جنوبی شد.

سردار بایرامی در جمع نویسندگان دفاع مقدس خراسان جنوبی افزودایجاد بانک سوژه دفاع مقدس در تمامی استانهای کشور : درخواست ما بانک سوژه دفاع مقدس است و نیازمند حضور جوانان در کنار پیشکسوتان دفاع مقدس هستیم.

وی گفت : ما به دنبال سوژه‌های متنوع حوزه دفاع مقدس هستیم تا از تک موضوعی خارج شویم و بتوانیم شرایط بهتری را در این عرصه به جامعه فرهنگی کشور تقدیم کنیم که در همین راستا مقرر شده در تمامی استان‌ها بانک سوژه ایجاد و سوژه‌ها احصا شود تا بعد در اختیار نویسندگان گذاشته و تنوع حوزه نویسندگی بالا رود .

در خراسان جنوبی بانک سوژه دفاع مقدس از ۲ ماه پیش ایجاد شده و قرار است تا پایان امسال فاز اول بانک سوژه به بهره برداری برسد .

اطلاعات بانک سوژه در حوزه ادبیات پژوهشها ،محتویات موزه دفاع مقدس و مورد استفاده نویسندگان قرار می گیرد .

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور همچنین بر استفاده از تمامی طیف‌های نویسندگی تاکید و از راه اندازی انجمن نویسندگان دفاع مقدس در سراسر کشور خبر داد.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی نیز گفت: تا کنون ۳۱۵ هزار سند در حوزه دفاع مقدس جمع آوری و ۱۶۰ عنوان کتاب نیز به چاپ رسیده است.

سرهنگ فلاحی افزود: امسال ۳۰ عنوان کتاب در حال چاپ و ۳۸ عنوان هم درحال نوشتن است.

 

انجام ۹۵ درصد پژوهش‌های باروری ابرها در خراسان جنوبی/۳

رئیس مجمع بسیجیان خراسان جنوبی گفت: ۹۵ درصد پژوهش‌های مربوط به باروری ابرها در استان و پنج درصد در دیگر نقاط کشور انجام می‌شود.

نوفرستی در مجمع بسیجیان خراسان جنوبی گفت: ۶۶۰ مسئله در شهرستان‌های استان احصا و ۹۹ طرح مبتنی بر مسائل خراسان تدوین شده است.

او با بیان اینکه از ۹۹ طرح تدوین شده، ۸۵ طرح شهرستانی و ۱۹ طرح استانی است، افزود: رویداد کار آفرینی محصولات مزیت دار استان به عنوان طرح برتر خراسان جنوبی انتخاب شده است.

رئیس مجمع بسیجیان خراسان جنوبی اظهار کرد: در طول تاریخ انقلاب بسیجیان ثابت کرده‌اند که اقشار مخلص و پر تلاش بسیج افتخاری برای نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.

او با بیان اینکه بسیجیان در دوران دفاع مقدس و بعد از آن در بخش‌های مختلف نقش آفرینی کرده‌اند، بیان کرد: هر جا باری بر روی زمین مانده است، بسیجیان آن را به سرمنزل مقصود رسانده‌اند.

نوفرستی با اشاره به اینکه در طول یک سال گذشته اولویت بندی مسائل نظام شهرستان‌ها و استان انجام شد، افزود: برای هر یک از اولویت‌های شهرستانی و استانی، طرح اجرایی تدوین شده است.

رئیس مجمع بسیجیان خراسان جنوبی طرح‌های ازدواج آگاهانه و ازدواج آسان، بانک نیرو‌های طراز انقلاب، طرح زیست بومی اشتغال دانش بنیان، بارور سازی ابر‌ها از طریق ژنراتور‌های زمینی و موانع توسعه صنعت استان را از جمله طرح‌های مورد نظر اعلام کرد.

او مسئله محور و دانش بنیان بودن را از ویژگی‌های طرح‌های مورد نظر دانست و گفت: ۹۵ درصد از پژوهش‌های مربوط به باروری ابر‌های در خراسان جنوبی و پنج درصد آن در دیگر نقاط کشور انجام می‌شود.

علی آبادی، مجری طرح پژوهشی باروری سازی ابر‌ها در خراسان جنوبی در این جلسه بیان کرد: مقام معظم رهبری در سفر به یزد مطالبه خود را از پژوهشگران کشور در زمینه باروری ابر‌ها مطرح و پژوهشگران بسیجی خراسان جنوبی آن را محقق کردند.

او با بیان اینکه بیش از ۵۰ کشور جهان از تکنولوژی بارور سازی ابر‌ها استفاده می‌کنند و کشور‌های عربی در این زمینه سرمایه گذاری زیادی کرده‌اند، بیان داشت: سال ۱۳۵۳ یک شرکت کانادایی اقداماتی را در این خصوص در ایران انجام داد.

علی آبادی با اشاره به کم آبی در استان تصریح کرد: برای جرای این طرح کار گروه‌های مختلفی در خراسان جنوبی تشکیل شد و نمونه اولیه برای تست به روسیه فرستاده شد که مورد تأیید قرار گرفت.

به گفته مجری طرح پژوهشی باروری سازی ابر‌ها در خراسان جنوبی اقدامات بسیار خوبی در استان برای بارورسازی ابر‌ها از طریق شبکه هوشمند ژنراتور‌های زمینی انجام شده و با این کار بیرجند به قطب تحقق مطالبه رهبری برای بارورسازی ابر‌ها تبدیل شده است.

 

 

اقناع سازی دانش آموزان مهمترین رسالت معلمان/۳

 

مدیر کل آموزش و پرورش آموزش خراسان جنوبی گفت: دشمنان کینه توز با همراهی مزدروان خبیث داخلی و منطقه ای شان و برای تداوم غبار فتنه، فداکاری ها، از خود گذشتگی ها و مجاهدت های خالصانه معلمان را ناجوانمردانه مورد هجمه قرا داده اند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علیرضا موسوی نژاد در گردهمایی مدیران، معاونان، مربیان پرورشی و مبلغان طرح امین استان که در مصلای المهدی(عج) بیرجند برگزار شد، عنوان کرد: امروز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و تلاش مستمر دولت خدمتگزار در راستای تشکیل ایران قوی، فرصتی فراهم آمده تا بخشی از عقب ماندگی های تربیتی جبران شود.

وی، با بیان این که در جنگ ترکیبی فرهنگی، اقتصادی، سخت و نرم، زیر ساخت های فرهنگی، اخلاقی، دینی، بنیان های اعتقادی و ملی جوانان و نوجوانان توسط دشمن و پیاده نظام مزدور داخلی و منطقه ای استکبار مورد هجمه و حمله قرار گرفته است، اذعان کرد: ایران امروز با ایران گذشته که جاسوسان انگلیسی و آمریکایی نخست وزیر عوض می کردند و در مقابل اراده مردم در ملی شدن صنعت نفت ارزاندام داشته کودتا می نمودند، تفاوت ماهوی دارد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان این که رسالت معلمان امروز سنگین تر از قبل است، تأکید کرد: استعمار با ترویج خرافه پرستی و رواج فرقه های ضاله ایمان جوانان را هدف گرفته و به دنبال مسخ هویتی جوامع است، لذا معلمان باید فرایند تعلیم و تربیت را نه تنها با آموزش علوم نظری و زبانی بلکه با اعمال و رفتار خود در دل دانش آموزان تعمیق بخشند.

موسوی نژاد خاطر نشان کرد: اقناع سازی و پاسخ گویی به نیازهای متنوع دانش آموزان در امور فرهنگی، عقیدتی و آموزشی مهم ترین رسالت معلمان و اولیا در فرایند تعلیم و تربیت مطابق با سند تحول بنیادین است.

 

 

بازرسان خانه مطبوعات خراسان جنوبی انتخاب شدند

 

معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از انتخاب بازرسان این تشکل رسانه ای استان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ محمود رمضانی گفت: در انتخابات بازرسان خانه مطبوعات و رسانه های استان، ۶۵ درصد از اعضای اصلی خانه مطبوعات شرکت کردند.

معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی تعداد مجاز برای رای گیری را ۲۰۳ نفر اعلام کرد و افزود: در این انتخابات ۱۳۰ نفر از اعضای خانه مطبوعات خراسان جنوبی در فرآیند انتخاب بازرسان شرکت کردند.

رمضانی گفت: محسن نوفرستی و جواد شریفی نیا به عنوان بازرسان اصلی و امیر خالدی عضو علی البدل برای مدت یک سال انتخاب شدند.

گفتنی است؛ این انتخابات به صورت الکترونیکی و با نظارت هیات مدیره خانه مطبوعات و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.

اجرای ۳۰ نمایش خیابانی در خراسان جنوبی/۲

 

معاون امور هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از اجرای ۳۰ نمایش خیابانی در راستای نشاط اجتماعی و کاهش آسیب اجتماعی طلاق با عنوان «خانه خراب» در استان طی آبان ماه جاری خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ سید علی زمزم با اشاره به نقش تاثیرگذار نمایش خیابانی در آگاهی سازی مردم، بیان کرد: نمایش خیابانی «خانه خراب» به نویسندگی «علی حمیدیان فر و جواد جعفری» و به کارگردانی «میثم صدرا» در راستای نشاط اجتماعی و کاهش آسیب های اجتماعی آبان ماه جاری درسطح شهرستان های استان به اجرای عمومی می رود.

وی با بیان اینکه این نمایش ۳۰ اجرا در کل استان داشته که با ۷ بازیگر اجرایی می شود؛ اظهار کرد: با توجه به اثر گذاری نمایش های خیابانی، این نمایش به موضوع آسیب اجتماعی طلاق می پردازد.

معاون امور هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: تئاتر خیابانی وجه تمایزش با تئاتر صحنه، ارتباط مستقیم با مردم و بدنه ی اجتماع است و از دغدغه ها، چالش ها و مشکلات مردم آگاهی دارد.

وی تاثیر گذاری و جلب اعتماد مردم را مهمترین شاخصه ی تئاتر خیابانی دانست و گفت: نمایش خیابانی، تئاتری کاربردی بوده که سعی دارد از طریق هنر و برجسته کردن مسائل جامعه، راه حل مناسبی برای رفع مشکلات ارائه دهد.

 

 

 

 

 

تداوم سرما و یخبندان در خراسان جنوبی/۲

هواشناسی برای مناطق سردسیر وکوهستانی سرما ویخبندان پیش بینی کرد .

کارشناس هواشناسی گفت: مطابق با الگوی نقشه‌ها گاهی وزش باد، افزایش ابر و در نیمه شرقی و نواحی شمال شرقی استان رگبار پراکنده باران قابل پیش بینی است.

نخعی افزود: امروز وفردا نیز کاهش دمای هوا بین ۴ تا ۶ درجه سلسیوس پیش بینی شده است.

وی گفت: با توجه به خطر وقوع سرمازدگی فعالان بخش کشاورزی تدابیر لازم را داشته باشند.

کارشناس هواشناسی توصیه کرد: انتقال محصولات برداشت شده مانند زرشک به مکان‌های مناسب، تنظیم دما و رطوبت، تهیه سوخت کافی و آماده بودن وسایل گرمایشی در سالن‌های پرورشی از دیگر توصیه‌های هواشناسی است.

 

 

 

صادرات یک میلیون دلاری محصولات دام و طیور خراسان جنوبی/۲

۲۷ محموله محصولات دام و طیور به ارزش یک میلیون و ۳۵ هزار و ۵۳۱ دلار از خراسان جنوبی به خارج کشور صادر شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت :این صادرات شامل تخم مرغ نطفه‌دار،صادرات بیش از یک میلیون دلاری محصولات دام و طیور خراسان جنوبی به خارج از کشور تخم مرغ خوراکی، پولت تخمگذار، مو و کرک بز، پودر گوشت، جوجه گوشتی و پشم گوسفند بوده است .

اصغرزاده افزود : بیشتر این محصولات به کشور‌های چین، افغانستان و عراق صادر شده است.

وی گفت : در نیمه نخست امسال ۳۶۰ هزار و ۱۰۰ کیلوگرم تخم مرغ خوراکی صادر شده که ۱۳۷ هزار و ۲۱۴ دلار ارزآوری داشته است.

محمد اصغرزاده افزود : این میزان تخم مرغ در قالب ۱۲ محموله از این استان صادر شده است .

وی گفت : صادرات محصولاتی مانند تخم مرغ بعد از تامین نیاز داخل استان صورت می‌گیرد و مازاد بر نیاز صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امسال ۳۵ هزار قطعه جوجه یک روزه گوشتی در قالب یک محموله به ارزش ۱۵۰ هزار و ۵۰ دلار به کشور افغانستان صادر شد گفت :  صادرات ۱۲۷ هزار و ۸۳۰ کیلوگرم مو و کرک بز در قالب هفت محموله  ۱۰۷ هزار و ۸۳۰ دلار ارزآوری داشته است.

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی افزود : ۲۶ هزار کیلوگرم پودر گوشت نیز از استان صادر شده که ارزش آن هفت هزار و ۲۰ دلار بوده است.

اصغرزاده گفت : صادرات ۲۷ هزار و ۵۳۷ کیلوگرم پشم گوسفند نیز ۷۹ هزار و ۸۵۷ دلار ارزآوری داشت و روند صادرات محصولات دامی خراسان جنوبی ادامه دارد.

وی  افزود : ۸۰۵ واحد مرغداری گوشتی و ۵۴ واحد مرغداری تخمگذار، ۲ واحد مرغ بومی، ۲۱ واحد پولت، ۹۸ واحد پرورش شترمرغ، ۱۰ واحد پرورش بلدرچین و ۱۷ واحد پرورش بوقلمون در خراسان جنوبی فعال است.

 

 

 

 

شناسایی و دستگیری ۲۳ باند سارقان در خراسان جنوبی/۴

رئیس پلیس آگاهی استان از افزایش هفت و نیم درصدی سرقت‌ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، رئیس پلیس آگاهی استان در جلسه کارگروه پیشگیری و مقابله با سرقتشناسایی و دستگیری ۲۳ باند سارقان در خراسان جنوبی با اشاره به افزایش ۷ و نیم درصدی سرقت در استان گفت: بیشتر سرقت‌ها در استان سرقت‌های خرد است.

سرهنگ صادقی با اشاره به اینکه ۶۷ درصد سرقت‌های استان کشف می‌شود و این آمار بالاتر از میانگین کشوری است گفت: از ابتدای امسال ۱۶ طرح مقابله با سرقت در استان اجرا و ۲۳ باند سارقان دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده است.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان هم با اشاره به اینکه بسیاری از سارقان اعتیاد دارند گفت: باید برای این افراد پس از تحمل مجازات و آزادی برنامه ریزی شود و با حمایت‌های اجتماعی آن‌ها را به زندگی و جامعه بازگردانیم.
حجت الاسلام وحدانی نیا گفت: پیشگیری بهترین راه مقابله با سرقتهاست و به همین دلیل مردم و بویژه اصناف در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند.

 

 

 

ایجاد بانک سوژه دفاع مقدس در تمامی استانهای کشور

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور گفت : بانک سوژه دفاع مقدس در تمامی استانهای کشور ایجاد می شود .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، سردار بایرامی صبح امروز در جمع نویسندگان دفاع مقدس خراسان جنوبی افزودایجاد بانک سوژه دفاع مقدس در تمامی استانهای کشور : درخواست ما بانک سوژه دفاع مقدس است و نیازمند حضور جوانان در کنار پیشکسوتان دفاع مقدس هستیم.

وی گفت : ما به دنبال سوژه‌های متنوع حوزه دفاع مقدس هستیم تا از تک موضوعی خارج شویم و بتوانیم شرایط بهتری را در این عرصه به جامعه فرهنگی کشور تقدیم کنیم که در همین راستا مقرر شده در تمامی استان‌ها بانک سوژه ایجاد و سوژه‌ها احصا شود تا بعد در اختیار نویسندگان گذاشته و تنوع حوزه نویسندگی بالا رود .

در خراسان جنوبی بانک سوژه دفاع مقدس از ۲ ماه پیش ایجاد شده و قرار است تا پایان امسال فاز اول بانک سوژه به بهره برداری برسد .

اطلاعات بانک سوژه در حوزه ادبیات پژوهشها ،محتویات موزه دفاع مقدس و مورد استفاده نویسندگان قرار می گیرد .

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور همچنین بر استفاده از تمامی طیف‌های نویسندگی تاکید و از راه اندازی انجمن نویسندگان دفاع مقدس در سراسر کشور خبر داد.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی نیز گفت: تا کنون ۳۱۵ هزار سند در حوزه دفاع مقدس جمع آوری و ۱۶۰ عنوان کتاب نیز به چاپ رسیده است.

سرهنگ فلاحی افزود: امسال ۳۰ عنوان کتاب در حال چاپ و ۳۸ عنوان هم درحال نوشتن است.

زارع ،قائم مقام صدا و سیمای استان نیز از آمادگی صدا و سیما برای نشر ارزش‌های دفاع مقدس و پذیرش نویسندگان خبر داد و گفت: تولید محتوا در خصوص دفاع مقدس همواره در دستور کار صدا و سیماست و درصدد هستیم در حوزه انیمیشن نیز آثار فاخری  با محتوای دفاع مقدس تولید کنیم.

در این نشست هر یک از نویسندگان حوزه دفاع مقدس به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

 

 

در راستای توسعه شهری طبس؛

۷ هزار ساختمان در شهرستان طبس احداث می شود/۲

۷ هزار ساختمان در شهرستان طبس احداث می شود

فرماندار طبس گفت: با توجه به اینکه توسعه طبس نیازمند ساخت مسکن است، با حمایت دولت بیش از هفت هزار ساختمان در شهرستان احداث می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر رحیمی دوشنبه شب در نشست خبری با اشاره به احداث چهار میلیون واحد در طرح ملی مسکن بیان کرد: در شهرستان طبس برای ساخت مسکن در فازهای ۵۰ هکتاری، ۷۹ هکتاری و ۳۰۰ هزار هکتاری اقدامات مناسبی صورت گرفته که با توسعه و ساخت این فازها بیش از هفت هزار ساختمان در شهرستان طبس ساخته می‌شود.

وی در مورد مشکلات مسکن ۵۶ واحدی منا در طبس گفت: زمین این فاز در دولت قبل واگذار شد و پیمانکار هم در همان دولت قبل برای اتمام پروژه در نظر گرفته شده و اکنون پیمانکار قول مساعد داده تا یک ماه دیگر مشکلات مربوط به این واحدها برطرف شود.

رحیمی در مورد مشکلات مسکن ۵۶ واحدی منا در طبس گفت: زمین این فاز در دولت قبل واگذار شد و پیمانکار هم در همان دولت قبل برای اتمام پروژه در نظر گرفته شده و اکنون پیمانکار قول مساعد داده تا یک ماه دیگر مشکلات مربوط به این واحدها برطرف شود.

رصد قیمت‌ها

فرماندار طبس در مورد گلایه برخی از شهروندان مبنی بر گران بودن اجناس در طبس نسبت به شهرستان‌های اطراف، بیان کرد: قیمت‌ها را شخصاً رصد می‌کنم و در صورتی که شکایتی به ۱۲۴ سازمان صمت ثبت شود پیگیری و رسیدگی‌های لازم برای برخورد با گران فروشان صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: از مدیران خواستاریم تا در صورت کمبود هرگونه امکانات موضوع را برای مردم توضیح دهند و مردم مشکلات را درک می‌کنند.

رحیمی در مورد شلوغی و مشکلات نانوایی‌های سنگک در شهر، گفت: پروسه پخت نان سنگک نسبت به نان‌های دیگر طولانی‌تر است و ذائقه مردم طبس به سمت نان سنگک است.

وی با بیان اینکه تعطیلات غیر مجاز نانوایی‌ها به دلیل مشکلات خانوادگی که نانواها دارند و خانوادگی اداره می‌شود، مزید بر علت است، گفت: با وجود مشکلات نانوا منصفانه نیست تا آن‌ها جریمه و توبیخ کنیم و باید منتظر تغییر قیمت‌ها برای رفع مشکلات باشیم.

مدیر روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی:

هیئت اندیشه ورز با حضور اصحاب رسانه در شهرستان ها تشکیل شود

هیئت اندیشه ورز با حضور اصحاب رسانه در شهرستان ها تشکیل شود

مدیر روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی گفت: نیاز است هیئت اندیشه ورز در شهرستان‌ها با حضور اصحاب رسانه تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود مقامی دوشنبه شب در دیدار با اصحاب رسانه شهرستان طبس گفت: استاندار خراسان جنوبی از جنس رسانه بوده و مشکلات و دغدغه اهالی رسانه و خبرنگاران را درک می‌کند و در همین رابطه تاکنون هفت جلسه دیدار استاندار با رسانه‌ها برگزار شده است.

وی با اشاره به عدم همکاری برخی از مدیران و روابط عمومی‌ها با خبرنگاران، افزود: مدیران روابط عمومی‌ها موظف هستند تا در پاسخ گویی به سوالات خبرنگاران همکاری داشته باشند تا این تعامل بین ادارات و رسانه‌ها برقرار شود.

مقامی در گلایه برخی از خبرنگاران مبنی بر اینکه مدیران شهرستان پاسخگوی سوالات نیستند و مدعی هستند که فقط ادارات کل اجازه پاسخگویی دارند، ادامه داد: مدیران و مسئولانی که جایگاه حقوقی دارند مانعی برای مصاحبه ندارند اما کارشناسانی که جایگاه حقوقی ندارند بدون هماهنگی دستگاه مدیران مطالبه‌ای را بیان کنند که اطلاعات جامعی نداشته باشند.

وی بیان کرد: برای ارتباط مؤثر بین مدیران و خبرنگاران به فرماندار طبس پیشنهاد می‌شود هیئت اندیشه‌ورز در شهرستان طبس با استفاده از اصحاب رسانه تشکیل شود.

مقامی بیان کرد: در صورت تشکیل این هیئت اولویت‌ها و موارد مورد تقاضای مردم در شهرستان مورد بحث قرار می‌گیرد که این امر در رفع مشکلات منطقه بسیار مؤثر است.

مدیران سفر مقامات کشوری را اطلاع دهند

مقامی در پاسخ به اینکه چرا در برخی از سفرها، مقامات کشوری به شهرستان‌ها وقتی برای خبرنگاران در نظر گرفته نمی‌شود، گفت: بر اساس دستور استاندار خراسان جنوبی در این زمینه به تمام مدیران ابلاغ شده است که سفر مقامات کشوری را به شهرستان‌ها و حوزه‌های زیر مجموعه خود به استانداری اعلام کنند تا در این زمینه اطلاع رسانی لازم برای پوشش اخبار صورت گیرد.

مدیر روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: حتی قبل از سفر استاندار خراسان جنوبی به شهرستان‌ها دو جلسه برنامه‌ریزی و هماهنگی و رسیدگی برای شناسایی مشکلات و رفع آنان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به تسهیلات ویژه خبرنگاران برای مسکن، بیان کرد: استاندار برای رفع مشکل خبرنگاران و دیگر اقشاری که توانایی پرداخت اقساط مسکن را نداشتند، پیگیری‌هایی را انجام داده که اتفاقات خوبی در این زمینه رقم خواهد خورد.

مقامی از پرداخت تسهیلات با سرفصل اشتغال برای خبرنگاران از طرف استاندار خراسان جنوبی خبر داد و افزود: تسهیلات ارزان قیمتی با سرفصل قرض‌الحسنه وجود ندارد اما برای رفع مشکلات خبرنگاران مقرر شد تا استاندار در سفر ریاست جمهوری به خراسان جنوبی از سرفصل تسهیلات اشتغال تسهیلاتی را برای خبرنگاران فراهم کند.

 

 

آغاز اکران فیلم سینمایی «لوپتو» در سینماهای خراسان جنوبی/۲

آغاز اکران فیلم سینمایی «لوپتو» در سینماهای خراسان جنوبی

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی از آغاز اکران فیلم سینمایی ارزشی و فرهنگی «لوپتو» در سینماهای شهرهای طبس، بیرجند، فردوس و قاین خبر داد.

مجید کریمیان  در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به فیلم سینمایی «لوپتو» بیان کرد: این انیمیشن به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی تولید شده و در شهرهای مختلف کشور اکران آن آغاز شده است.

وی با بیان اینکه اسم این فیلم برگرفته از عروسکی محبوب در جنوب کرمان است، اظهار کرد: این فیلم سینمایی ارزشی و فرهنگی در سینمای شهرهای طبس، بیرجند، فردوس و قاین اکران می‌شود.

کریمیان ادامه داد: بحث اکران مردمی و سینما سیار این فیلم هم در مراکز فاقد سینما در دستور کار قرار دارد و هیچ محدودیتی برای آن نداریم.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۸۰ هزار نفر دانش‌آموز در استان داریم، افزود: این دانش آموزان می‌توانند از اکران فیلم سینمایی «لوپتو» بهره مند شوند و می‌توان با همکاری دستگاه‌های اجرایی به توزیع و نشر این فیلم کمک کرد.

وی با بیان اینکه این فیلم سینمایی به تخلیه انرژی نوجوانان کمک می‌کند و از کیفیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: به دنبال این هستیم تا از ظرفیت نهادهای فرهنگی جهت دیده شدن اثر و توزیع مناسب آن استفاده کنیم.

حال ناخوش صنعت نشر در خراسان جنوبی/ چراغی که سو سو می‌زند/۷

 حال ناخوش صنعت نشر در خراسان جنوبی/ چراغی که سو سو می‌زند

صنعت نشر در خراسان جنوبی همواره با مشکلاتی روبه‌رو بوده و اکنون نیز با افزایش هزینه‌ها و کاهش قدرت خرید مردم این سوسوی کم جان نشر هم در صورت نبود حمایت خاموش می‌شود.

به گزارش مهر به دلیل مشکلاتی از جمله گرانی کاغذ، تورم و چند برابر شدن هزینه‌های صحافی که در کشور وجود دارد، هزینه‌های تولید کتاب هم افزایش یافته است. ناشر هم مجبور است برای روشن نگه داشتن چراغ دفتر، قیمت‌های کتابش را به روز تعیین کند. از طرفی مردم هم از نظر اقتصادی مشکل دارند و همه ناشران در عمل ورشکسته شده‌اند.

یکی دیگر از مشکلات این است که ناشر هر کتابی را منتشر می‌کند، پس از مدتی پی دی اف آن در اینترنت وجود دارد. وقتی یک قانون سفت و سخت در این زمینه باشد، امکان ندارد چنین اتفاقی رخ دهد. این دسته از اقدامات تیشه به ریشه نشر می‌زند. باید در زمینه مشکلات صنعت نشر آسیب شناسی انجام شود.

محققان بر این باورند که باید مشکلات حوزه نشر را به دو حوزه درونی و بیرونی دسته‌بندی کرد. که از جمله مهمترین مشکلات درونی صنعت نشر می‌توان به نابسامانی وضعیت توزیع کتاب، حرفه‌ای نبودن بخش اعظم ناشران و نداشتن تخصص کافی در حوزه نشر، عدم توجه به اطلاع‌رسانی و تبلیغ کتاب از سوی آنها و بی‌توجهی به سازوکارهای اقتصادی در «تولید، توزیع و مصرف کتاب» اشاره کرد. همچنین مهم‌ترین مشکلات بیرونی آن را نبود فرهنگ کتابخوانی در ایران و عدم ترویج کتابخوانی از سوی نهادهای آموزشی و فرهنگی (مشکل فرهنگی)؛ نبود نهادهای صنفی و اتحادیه نشر تأثیرگذار و عدم توسعه کتابخانه‌ها (به‌ویژه کتابخانه‌های عمومی و مدارس) و نبود آرامش فکری و روحی مردم (مشکلات اجتماعی)؛ نگرش صرفاً فرهنگی و بی‌توجهی به سازوکارهای اقتصادی مرتبط با عرضه و تقاضای کتاب (مشکل اقتصادی) و ممیزی کتاب و ناکارآمدی قوانین مرتبط با حق نشر (مؤلف) برشمرد.

خراسان جنوبی نیز با وجود چندین انتشاراتی که برخی قدمت بیش از ۲۰ سال دارند اکنون به مشکلات فراوانی برخورده‌اند که در صورت نبود حمایت شاهد خاموشی این صنعت در استان خواهیم بود.

علم و پژوهش پایه و اساس همه موارد

محمد حسین رزقی، فعال حوزه نشر در خراسان جنوبی در زمینه وضعیت انتشارات خراسان جنوبی به خبرنگار مهر گفت: برخی مسائل ملی و فراملی است و نیاز به درک درست مسئولان در این زمینه داریم و بخش دیگر هم ما باید به خود اعتماد داشته باشیم تا به هر چه می‌خواهیم برسیم.

وی تأکید کرد: جامعه لازم است به سمتی هدایت شود که بداند علم و پژوهش پایه و اساس همه موارد است، در این راستا شاهد افزایش تألیف نیز خواهیم بود.

به گفته وی اعتقاد اصلی و درست بر کوچکی سازمان‌ها و ورزاتخانه‌ها است ولی نکته مهم وجود کارشناسان خبره درباره مسائل مختلف در هر ارگان است.

وی بیان کرد: وضعیت انتشارات زمانی رونق می‌گیرد که سیاست‌گذاری‌های اصلی اولویت اصلی آنها اعتباربخشی به مطالعه، تحقیق و علم‌گرایی باشد؛ یعنی یک دانشمند، مؤلف و محقق برای ما به حدی ارزشمند باشند که هر کاری برای آنها انجام دهیم.

تبدیل مطالعه به یک نیاز اساسی و رونق نشر

رزقی با اشاره به نمایشگاه‌های کتاب نیز بیان کرد: در این نمایشگاه‌ها باید به دنبال ایده‌های جدید و همکاری چندین جانبه باشیم یعنی مسئولان، مؤلف، انتشارات و کتاب فروشی باهم به دنبال بهبود شرایط و کارهای مؤثر باشند.

وی عنوان کرد: به کشورهای دیگر اگر توجه شود افرادی حداکثر پیشرفت را کرده‌اند، که از کار و خرد با هم استفاده شده و با دانش کارها را پیش برده‌اند.

به گفته وی نیاز به سیاست‌گذاری‌هایی است که مردم برای پیشرفت خود و جامعه به سمت کتاب و دانش بروند و در این صورت شاهد رونق گرفتن بازار نشر هم خواهیم بود.

مدیر یک مؤسسه انتشاراتی در خراسان جنوبی با بیان اینکه هنوز چاپ کتاب خرده سوسویی دارد، گفت: یکی دیگر از مشکلات نشر در بخش توزیع و نبود مالکیت معنوی است که نیاز به رسیدگی مسئولان دارد.

رزقی پیشنهاد داد: برای بهبود وضعیت و جلوگیری از خاموش شدن این چراغ فرهنگی نیاز است که بسته‌های حمایتی و زیرساخت‌های درست دیده شود و با فرهنگ سازی و تبدیل مطالعه به یک نیاز اساسی به تمام حوزه‌ها کمک کرد.

بستری برای حمایت از مؤلف

علیرضا مرتضوی، دیگر فعال حوزه نشر خراسان جنوبی هم در زمینه مشکلات انتشارات گفت: در حوزه اداری و مجوزها هیچ مشکلی نداریم.

وی ادامه داد: اما مشکل اصلی ما این است که هیچ بستری برای کمک به مؤلف در راستای چاپ کتاب دیده نشده است.

به گفته وی مؤلف سال‌ها تلاش می‌کند ولی زمانی که به مرحله چاپ می‌رسد به دلیل هزینه‌های بالا متوقف می‌شود و زحمات او از بین می‌رود.

فعال حوزه نشر اعلام کرد: در گذشته بسته حمایتی برای مؤلف و یارانه کاغذ برای انتشاراتی وجود داشت که اکنون برای خراسان جنوبی وجود ندارد.

بسته‌های حمایتی و کاهش هزینه‌های چاپ

مرتضوی بیان کرد: البته گویا باید خراسان جنوبی همانگونه که از مرکز دور است در بخش این کمک‌ها نیز دور افتاده است چرا که دیگر استان‌ها از این حمایت‌ها بهره‌مند هستند.

وی تأکید کرد: اگر بسته‌های حمایتی برای چاپ کتاب دیده شود شاهد کاهش هزینه چاپ کتاب هم خواهیم بود و به همین دلیل با قیمت کمتری وارد بازار شده و مردم خریداری خواهند کرد.

به گفته وی تاکنون هیچ گونه حمایتی در بخش کتاب نشده است و این در صورتی است که با حمایت از این حوزه ارتقا تمام سطوح اتفاق خواهد افتاد.

مرتضوی با اشاره به استعدادهای بالای استان در بخش تحقیق و پژوهش و تراز اول شدن کتاب این افراد در کشور، توصیه کرد: مسئولان لازم است بدانند که با حمایت از این حوزه، پیشرفت جامعه را در تمام سطوح شاهد خواهند بود که اقتصاد یک بخش مهم از این سطح است.

افزایش انتشارات و نبود نیاز در خراسان جنوبی

مجتبی چاجی، مدیر یک مؤسسه انتشاراتی در خراسان جنوبی با بیان اینکه این انتشارات از سال ۷۷ شروع به کار کرده است، گفت: با توجه به تجربه و قدمت، ذکر این نکته ضروری است که نشر استان به یک یا دو نشر بیشتر نیاز نداشت.

وی تصریح کرد: اکنون برای پر کردن رزومه و مسائل دیگر ما شاهد صدور مجوز انتشاراتی‌های متعددی هستیم که فقط آماری داده شود ولی بازاری در کشور هم ندارند و توزیع کنندگان کتاب نیز با احتیاط کتاب مؤلفان و ناشران بزرگ را به تعداد کم می‌آورند.

به گفته وی افرادی که وارد این حوزه می‌شوند اگر تسهیلات هم دریافت می‌کنند باید بدانند که آن کتاب تألیف شده را در چه جایی به فروش می‌رسانند چرا که بازاری وجود ندارد.

این فعال حوزه نشر بیان کرد: حوزه نشر در خراسان جنوبی به دو دسته تقسیم می‌شود یکی افرادی که برای رزومه کتاب چاپ می‌کنند مانند دانشجویان و اساتید و مورد دیگر تعدادی که شعرهای خود را چاپ می‌کنند.

مؤلفان به سراغ دیگر استان‌ها می‌روند

چاجی اظهار کرد: کتاب در سه صورت فروش دارد، مؤلف خیلی خاص باشد یا موضوع خیلی خاص و جالب باشد یا اینکه انتشاراتی برند خاصی باشد که اکنون گزینه سوم از اهمیت بسیار کمی برخوردار است.

وی با بیان اینکه کمترین هزینه برای چاپ کتاب حدود پنج میلیون تومان است، گفت: به همین دلیل وقتی مؤلف می‌بیند هزینه چاپ آن از فروش بیشتر خواهد بود به این سمت نمی‌آید.

به گفته وی مؤلفان بزرگ هم به سراغ ناشران دیگر استان‌ها از جمله تهران یا استان‌هایی می‌روند که به محل توزیع هم نزدیک باشند و ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم با آنها رقابت کنیم.

فعال حوزه نشر خراسان جنوبی افزود: از نظر ارزان بودن هزینه چاپ نیز استانی مانند قم در این موضوع سرآمد است و افراد به سراغ آنها می‌روند.

چاجی تأکید کرد: وضعیت انتشارات در استان اصلاً خوب نیست و هیچ پتانسیلی برای رشد و توسعه دیده نمی‌شود.

افزایش انتشارات و افزایش رقابت و کیفیت

محمود رمضانی، معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای فرهنگ و ارشاد استان خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: ۳۴ مجوز نشر صادر شده که از این تعداد ۳۰ انتشارات در خراسان جنوبی فعال هستند که از این تعداد ۲۰ مورد در بیرجند قرار دارند.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی حوزه نشر در بخش گران شدن کاغذ است که باعث بالا رفتن هزینه‌های چاپ می‌شود.

به گفته وی از دیگر مشکلات این حوزه می‌توان به سفارش برخی نویسندگان به دیگر استان‌ها و سفارش اندک برخی از مؤلفین اشاره کرد، همچنین مشکل دیگر در زمینه توزیع کتاب است.

این مقام مسئول در زمینه تعداد انتشارات در خراسان جنوبی بیان کرد: این موضوع را قبول داریم که تعداد آنها به نسبت جمعیت استان بالا است و در گذشته این قانون وجود داشت که به ازای جمعیت مجوز نشر داده می‌شد، ولی اکنون این قانون برداشته شده است.

رمضانی اضافه کرد: درست که این موضوع باعث می‌شود سفارشات پخش شوند و مشکل ایجاد می‌کند، اما یک فایده دارد و آن هم در زمینه افزایش رقابت و کیفیت است که مسلماً باعث می‌شود نویسنده به سراغ کیفیت بهتر برود.

کاغذ یارانه‌ای از طریق ثبت نام در سامانه کاغذ

معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای فرهنگ و ارشاد استان خراسان جنوبی درباره یارانه کاغذ هم عنوان کرد: این حمایت وجود دارد و لازم است که ناشر یا مؤلف در سامانه کاغذ با ارائه مجوز چاپ کتاب، ثبت نام کنند تا به میزان مورد نیاز کاغذ دریافت کنند.

رمضانی با بیان اینکه این سامانه حدود ۲ سالی می‌شود که در حال اجرا است، گفت: ممکن است برخی از انتشارات از این موضوع مطلع نباشند که دریافت نمی‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا پس هزینه کتاب کاهش نیافته است، بیان کرد: قیمت کاغذ بسیار بالا است و با یارانه کاغذ هم قیمت کاهش آن‌چنانی با توجه به هزینه‌های جاری از به روز رسانی و ترمیم تجهیزات، ندارد.

به گفته وی البته در دیگر شهرهای کشور برخی از ناشران که البته در استان ما حضور ندارند از این موضوع سو استفاده می‌کنند و به دلیل عدم اطلاع نویسنده این یارانه را برای خود دریافت و قیمت را بدون احتساب یارانه کاغذ دریافت می‌کنند.

این مقام مسئول در بخش حمایت از مؤلفان هم اعلام کرد: طرح خرید کتاب از مؤلف را داریم که کتاب‌های ارائه شده به ارشاد بررسی و هر کدام که شاخص‌های دیده شده را داشته باشند به تعداد تعیین شده خریداری می‌شوند.

رمضانی ادامه داد: همچنین آثار فاخری که توسط نویسندگان استانی نگاشته شده هم در صورت ارزش، هزینه چاپ آن توسط خود ارشاد پرداخت می‌شود.

نکته مهم اینجاست که لازم است اقتصاد نشر با مسائل مختلف از جمله تأمین مواد اولیه، تسهیل در عرضه و فروش کتاب و… بهبود پیدا کند. اگر می‌خواهیم حوزه فرهنگ و هنر دوران شکوفایی خود را بازیابد و به وضعیت ایده‌آلی برسد باید در صنعت نشر رونق اقتصادی ایجاد کنیم تا پدید آورندگان انگیزه پیدا کنند و کتاب‌های خوب، جدید و علمی بنویسند، به دست ناشران برسانند و ناشران با دلگرمی آنها را منتشر کنند از طرفی جامعه مخاطب نیز می‌تواند به راحتی کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه کند.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی: تولیدات فرهنگی و هنری ارزشمند برای نوجونان در اولویت است

رئیس حوزه هنری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تولیدات خوبی در حوزه سینما و فرهنگی و هنری تاکنون در کشور تولید شده است، گفت: با هم‌افزایی به دنبال توزیع این آثار هستیم و در این بین حوزه نوجوانان و کودکان، انیمیشن حرف اول را می‌زند و می‌توان از این طریق پیام‌ها و موضوعات مختلفی را به این نسل منتقل کرد.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی: تولیدات فرهنگی و هنری ارزشمند برای نوجونان در اولویت است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مجید کریمیان، رئیس حوزه هنری خراسان‌جنوبی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در فضای فرهنگی و رسانه ای جامعه بحث هم افزایی در زمینه انتشار و حمایت از تولیدات هنری و فرهنگی کشور است.

رئیس حوزه هنری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تولیدات خوبی در حوزه سینما و فرهنگی و هنری تاکنون در کشور تولید شده است، تصریح کرد: با هم‌افزایی به دنبال توزیع این آثار هستیم و در این بین حوزه نوجوانان و کودکان، انیمیشن حرف اول را می‌زند و می‌توان از این طریق پیام‌ها و موضوعات مختلفی را به این نسل منتقل کرد.

وی به فیلم سینمایی «لوپتو» اشاره داشت و افزود: این انیمیشن به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی تولید شده و در شهرهای مختلف کشور اکران آن آغاز شده و اسم این فیلم برگرفته از عروسکی محبوب در جنوب کرمان است.

وی با اشاره به آغاز اکران فیلم سینمایی «لوپتو» در سینماهای خراسان‌جنوبی گفت: این فیلم سینمایی ارزشی و فرهنگی در سینمای شهرهای طبس، بیرجند، فردوس و قاین اکران می‌شود و بحث اکران مردمی و سینماسیار این فیلم نیز در مراکز فاقد سینما در دستور کار قرار دارد و هیچ محدودیتی برای آن نداریم.

کریمیان ادامه داد: این فیلم سینمایی به تخلیه انرژی نوجوانان کمک می‌کند و از کیفیت بالایی برخوردار بوده و به دنبال این هستیم تا از ظرفیت نهادهای فرهنگی جهت دیده شدن اثر و توزیع مناسب آن استفاده کنیم.

رئیس حوزه هنری خراسان‌جنوبی گفت: دغدغه ما این بوده تا اثر خوب هنری به خانواده‌ها ارائه کنیم و در این زمینه تجربه‌های خوبی از جمله منطقه پرواز ممنوع، آن ۲۳ نفر، موقعیت مهدی و غیره داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه ۱۸۰ هزار نفر دانش‌آموز در استان داریم، افزود: این دانش‌آموزان می‌توانند از اکران فیلم سینمایی «لوپتو» بهره‌مند شوند و می‌توان با همکاری دستگاه‌های اجرایی به توزیع و نشر این فیلم کمک کرد.

کریمیان با اشاره به اکران فیلم سینمایی «لوپتو» در سه حوزه بیان داشت: حوزه هنری خراسان‌جنوبی این آمادگی را دارد تا در سه حوزه اکران رسمی، سینماسیار و اکران مردمی جهت اکران فیلم سینمایی«لوپتو» اقداماتی انجام دهد و اکران مردمی در محله‌های مختلف با کمک جشنواره مردمی عمار انجام خواهد شد.

رئیس حوزه هنری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه عملیات فرهنگی این بوده که کاری کنیم تا دانش‌آموزان و خانواده‌ها از این اثر بهره‌مند شوند، اضافه کرد: اولویت امروز ما توسعه نشاط و شادی جهت مقابله با هیجانات و اغتشاشات اخیر است و باید به این موضوع به عنوان یک عملیات فرهنگی توجه شود.

 

فرماندار بشرویه گلایه کرد:
کم توجهی های مسئولان به حوزه ورزش بشرویه‌/۷

فرماندار بشرویه گفت: در سال های گذشته بی توجهی های بسیاری به حوزه ورزش در بشرویه صورت گرفته و آن چه که حق مردم این شهرستان بوده ادا نشده است.

علیزاده با اشاره به سخنان استاندار خراسان جنوبی گفت: همان طور که استاندار خراسان جنوبی گفتند، قرار نیست تبعات کم کاری هایی که دولت های گذشته انجام داده اند به حساب این دولت نوشته شود.

 

وی در ادامه بیان کرد: دولت سیزدهم که رویکردی مردمی دارد با هدف اجرای عدالت به دنبال رفع کاستی ها و‌ نواقص است و امیدواریم به حوزه ورزش شهرستان بشرویه بیش از گذشته توجه شود.

 

علیزاده عنوان داشت: استاندار خراسان جنوبی در دیدار با فرمانداران شهرهای استان، تاکید کرد که حضور مدیران استانی در شهرستان ها پر رنگ تر شده و مسائل و مشکلات مردمی با حضور افراد دغدغه مند بررسی شود.

 

مسئولین هیئات ورزشی شهرستان بشرویه در این جلسه مطالبات خود را در حضور مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی مطرح کرده و خواستار پیگیری‌ آن شدند.

 

کمبود‌ امکانات و‌ تجهیزات در هیئت های ورزشی، نبود سالن ورزشی استاندارد، نداشتن پارک بانوان، نبود اعتبار برای اعزام تیم‌ها به‌مسابقات استانی و‌ کشوری باتوجه به ظرفیت های خوب انسانی در حوزه ورزش در بشرویه و غیره از جمله درخواست های مطرح شده در این جلسه بود‌.

 

 

 

 

 

 

 

۹۵ درصد پژوهش‌های باروری ابرها در خراسان جنوبی انجام می‌شود/۲

 

95 درصد پژوهش‌های باروری ابرها در خراسان جنوبی انجام می‌شود

رئیس مجمع بسیجیان خراسان جنوبی، گفت: ۹۵ درصد پژوهش‌های مربوط به باروری ابرها در خراسان جنوبی و ۵ درصد دیگر آن در بقیه کشور انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، ابوالفضل نوفرستی ظهر امروز در مجمع بسیجیان استان، اظهار داشت: ۶۶۰ مسئله در شهرستان‌های استان احصا  و ۹۹ طرح مبتنی بر مسائل خراسان تدوین شده است.

رئیس مجمع بسیجیان استان خراسان جنوبی با بیان اینکه از ۹۹ طرح تدوین شده، ۸۵ طرح شهرستانی و ۱۹ طرح استانی است، افزود:  رویداد کارآفرینی محصولات مزیت‌دار استان به عنوان طرح برتر خراسان جنوبی انتخاب شده است.

به گفته وی در طول تاریخ انقلاب بسیجیان ثابت کرده‌اند که اقشاری مخلص و پرتلاش و افتخاری برای نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی با بیان اینکه بسیجیان در دوران دفاع مقدس و بعد از آن در بخش‌های مختلف نقش‌آفرینی کرده‌اند، عنوان کرد: هر جا باری بر روی زمین مانده است، بسیجیان آن را به سرمنزل مقصود رسانده‌اند.

نوفرستی با اشاره به اینکه در طول یک سال گذشته اولویت‌بندی مسائل نظام شهرستان‌ها و استان انجام شد، افزود: برای هر یک از اولویت‌های شهرستانی و استانی، طرح اجرایی تدوین شده است.

وی طرح‌های ایجاد مرکز زایمان سنتر، ازدواج آگاهانه و ازدواج آسان، بانک نیروهای طراز انقلاب، طرح زیست بومی اشتغال دانش بنیان، بارورسازی ابرها از طریق ژنراتورهای زمینی و موانع توسعه صنعت استان را از جمله طرح‌های مورد نظر اعلام کرد.

رئیس مجمع بسیجیان خراسان جنوبی مسئله محور و دانش‌بنیان بودن را از ویژگی‌های طرح‌های مورد نظر دانست و گفت: ۹۵ درصد از پژوهشی‌های مربوط به باروری ابرهای در خراسان جنوبی و پنج درصد آن در بقیه نقاط کشور انجام می‌شود.

تحقق مطالبه مقام معظم رهبری برای بارورسازی ابرها 

علی آبادی در این مجمع، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سفر به یزد مطالبه خود را از پژوهشگران کشور در زمینه باروری ابرها مطرح  و پژوهشگران بسیجی خراسان جنوبی آن را محقق کردند.

مجری طرح پژوهشی بارورسازی ابرها در خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از ۵۰ کشور جهان از تکنولوژی بارورسازی ابرها استفاده می‌کنند و کشورهای عربی در این زمینه سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند، گفت: سال ۱۳۵۳ یک شرکت کانادایی اقداماتی را در این زمینه در ایران انجام داد.

به گفته وی بعد از انقلاب نیز با وجود وابستگی ۱۰۰ درصدی در این باره، موضوع بارورسازی ابرها مغفول ماند، اما تیم تحقیقاتی بسیجیان خراسان جنوبی با تدبر در آیه ۲۲ سوره حجر که خداوند در آن می‌فرماید “بادهای باردار کننده را فرستادیم” مطالبه مقام معظم رهبری را در این زمینه محقق کردند.

علی آبادی با اشاره به کم آبی در استان خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح کار گروه‌های مختلفی در خراسان جنوبی تشکیل شد و نمونه اولیه برای تست به روسیه فرستاده شد که مورد تایید قرار گرفت.

به گفته وی اقدامات بسیار خوبی در استان برای بارورسازی ابرها از طریق شبکه هوشمند ژنراتورهای زمینی انجام شده و با این کار بیرجند به قطب تحقق مطالبه رهبری برای بارورسازی ابرها تبدیل شده است.

 

اعتبار ۲ میلیارد تومانی به ورزش خراسان جنوبی رسید/۷

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: امسال حدود ۲ میلیارد تومان اعتبار برای ورزش خراسان جنوبی درنظر گرفته شده است.

محمدحسین خسروی، دوشنبه شب ۱۶ آبان در نشست با فرماندار و هیئات ورزشی شهرستان بشرویه اظهار کرد: متاسفانه در گذشته اعتبارات به سمت و سویی سوق داده می‌شد که مدیریت نشده بود.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه در سال گذشته اعتباری بالغ بر ۴۶ میلیون تومان به ورزش شهرستان بشرویه کمک شده است، افزود: سرانه ورزشی بشرویه نسبت به استان بالا بوده و برهمین اساس اعتباری را به شهرستان اختصاص می‌دهیم.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی، آمادگی این اداره کل را برای پذیرش نیروهای جدید برای اداره ورزش شهرستان بشرویه و توسعه ورزش در این شهرستان نیز اعلام کرد.

 

گُلف خراسان جنوبی و نیاز به زیرساخت‌

گُلف خراسان جنوبی و نیاز به زیرساخت‌

 ورزش نوپای گُلف در خراسان جنوبی به‌رغم اینکه در سال‌های اخیر مورد استقبال شهروندان قرار گرفته اما با کمبود زیرساخت‌ها و امکانات مواجه است و توجه بیشتر مسوولان استانی و ملی را می‌طلبد.

به گزارش ایرنا، گلف جزو رشته‌های قدیمی و پرطرفدار در دنیاست اما در استان‌هایی مانند خراسان جنوبی کمتر شناخته شده و با کمبود امکانات نیز مواجه است.

حدود ۱۲ سال از راه‌اندازی و تشکیل هیات گلف در خراسان جنوبی می‌گذرد و به دلیل تامین نشدن زیرساخت‌های لازم طی سال‌های گذشته، از مشکلاتی رنج می‌برد.

برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌ها و مسابقات مختلف از جمله راهکارهای معرفی رشته گلف به مردم است که به گفته متولیان نیاز به اعتبار دارد.

رئیس هیات گلف خراسان جنوبی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر در بیرجند فضای حداقلی برای‌ فعالیت وجود دارد و در هیچ نقطه‌ای از استان، زمین برای تمرین نداریم.

رضا محمودی‌زاوه افزود: ۵۰ نفر به صورت تخصصی و مستمر با هیات گلف استان همکاری دارند اما مسابقات متعدد در طول سال برای جامعه هدف بیشتری برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: هیات گلف و رشته‌های تابعه در استان تنها در رشته مینی گلف دارای زیرساخت مناسبی است و در ادوار گذشته رشته‌های وودبال، بهکاپ و کروکت تشکیل انجمن و راه‌اندازی نشده لذا به تبع آن زیرساختی در آن حوزه‌ها ایجاد نشده است.

رئیس هیات گلف خراسان جنوبی گفت: در رشته گلف، زمینی که برای تمرین پیش‌بینی شده دارای حداقل امکانات و زیرساخت بوده که امید است بتوان با کمک دستگاه‌های مربوطه و پیگیری‌های مجموعه هیات استان زیرساخت لازم برای رشته اصلی این هیات تامین شود.

زیرساخت مناسب در مینی گلف

وی تصریح کرد: در حوزه مینی گلف فقط شهرستان‌های بیرجند و قاینات دارای زمین با شرایط مناسبی هستند.

محمودی‌زاوه گفت: در حال حاضر سه زمین مینی‌ گلف با ۲۳ میدان در استان فعال است که ۲ زمین با ۲۰ میدان در بیرجند و یک زمین با سه میدان در قاین وجود دارد.

وی افزود: امید است بتوان با فعال کردن هیات‌های شهرستانی تعداد زمین‌ها و میدان‌های مینی گلف را در سطح استان افزایش دهیم.

رئیس هیات گلف خراسان جنوبی گفت: یکی دیگر از خلاها و مشکلات هیات گلف استان، تربیت نکردن مربی و داور در رشته‌های مختلف بوده و از مهمترین اهداف پیش روی تیم مدیریتی جدید هیات ارتقای آموزش بازیکنان و تربیت مربی و داور در نظر گرفته شده است.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات هیات گلف معرفی نکردن مناسب و آشنا نبودن مردم و مسوولان با این رشته مفرح و جذاب بوده که از رسالت‌های مهم پیش روی ما معرفی این رشته ورزشی است.

محمودی‌زاوه گفت: لازمه این کار ارتباط مناسب با اصحاب رسانه، برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات ورزشی همچنین کارگاه‌ها و همایش‌های آموزشی است که در همین خصوص اقداماتی صورت گرفته و در مدت کمتر از سه ماه تحویل هیات، بالغ بر ۱۰ دوره مسابقه برگزار شده است.

وی بیان کرد: نخستین بار در استان همایش معرفی ورزش گلف با عنوان “گلف، ورزشی برای تمام سنین” با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در محل سالن جلسات این سازمان برگزار شد که از این قبیل کارگاه‌ها و همایش‌ها در برنامه کاری هیات قرار دارد.

رئیس هیات گلف خراسان جنوبی گفت: همانطور که پیش‌تر عنوان شد نداشتن فعالیت هیات‌های شهرستانی، کمبود و نبود زیرساخت مناسب در حوزه گلف و رشته‌های تابعه از علل توسعه نیافتن این رشته ورزشی بوده است.

وی با بیان اینکه اقداماتی در این مدت به منظور توسعه این ورزش صورت گرفته است افزود: طی تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری قاین یک زمین مینی گلف با ۱۸ میدان در یکی از پارک‌های این شهر در حال ساخت است و یکی از بهترین و استانداردترین زمین‌های مینی خواهد شد.​

گُلف خراسان جنوبی و نیاز به زیرساخت‌

محمودی‌زاوه گفت: همچنین جلساتی با مسوولان دانشگاه بزرگمهر قاینات برگزار و مقرر شده زمینی با ۱۸ میدان با طراحی منحصر به‌فرد ساخته شود تا بتوان قدمی برای توسعه و همگانی کردن این رشته ورزشی برداشت.

وی افزود: با رویکردی پا به میدان گذاشتیم که می‌دانستیم وضعیت اعتباری در هیات‌های ورزشی چندان خوب نیست و کمک دولتی قابل ملاحظه‌ای به هیات‌های ورزشی نخواهد شد.

رئیس هیات گلف خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه هیات‌های ورزشی به عنوان بازوان توانمند و اجرایی ورزش کشور کار را پیش می‌برند گفت: با هدف جذب حامی مالی و کمک از خیرین حوزه ورزش تاکنون اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است.

وی بیان کرد: به عنوان عضو کوچکی از خانواده گلف استان از مسوولان اداره کل ورزش و جوانان و همه دغدغه‌مندان حوزه ورزش استان درخواست دارم از این هیات ورزشی نوپا حمایت کنند تا به عنوان یک نیروی محرکه ما را در مسیر توسعه و پیشرفت هدایت کند.

محمودی‌زاوه با اشاره به بخشی از نواقص زمین مینی گلف کاجستان بیرجند افزود: در این خصوص چند بار مکاتبه و پیگیری شده اما به نتیجه نرسیده‌ایم و طبق اخباری که رسیده هنوز پیمانکار زمین را به شهرداری تحویل نداده که شهرداری آن را تحویل هیات گلف بدهد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۹ زمین از ۱۰ زمین مینی گلف ساخته شده و آماده بهره‌برداری است.

رئیس هیات گلف خراسان جنوبی گفت: در هیات‌های نوپایی همچون گلف با وجود نبود درآمدزایی و جذب نشدن ورزشکار به‌صورت ثابت درآمدی حاصل نمی‌شود و قطعا نیاز است اعتبار بیشتری به این هیات تخصیص داده شود.

هیات گلف بودجه ندارد

وی اضافه کرد: اداره کل ورزش و جوانان شاخص‌هایی برای تخصیص اعتبار همچون ورزشکار مدال‌آور، اعزام ورزشکار و از این قبیل موارد را مدنظر قرار دهد زیرا هیات گلف به خاطر نبود شرایط لازم از تخصیص اعتبار خوبی برخوردار نیست و سال گذشته هیات استان تنها ۱۲ میلیون تومان اعتبار از اداره کل دریافت کرده است.

محمودی‌زاوه گفت: راه‌اندازی هیات‌های شهرستانی، راه‌اندازی رشته‌های تابعه هیات گلف، برگزاری دوره‌های مربیگری و داوری، دوره‌های آموزشی و توسعه زیرساخت‌های ورزشی با همکاری شهرداری‌ها از جمله برنامه‌های پیش‌ رو است.

رئیس سابق هیات گلف خراسان جنوبی نیز خرداد سال گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درخصوص زمین مینی گلف در مجموعه پارک جنگلی بیرجند اظهار داشت: زمین این مجموعه به وسعت ۲ هزار متر مربع با همت شهرداری بیرجند در دست ساخت است و ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که این طرح هنوز به بهره‌برداری نرسیده، مورد استقبال و استفاده ورزشکاران این رشته قرار گرفته است.

ظرفیت بخش خصوصی به‌کار گرفته شود

اما سرپرست اداره‌ کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: با توجه به محدود بودن اعتبارات دولتی، این اداره‌ کل توانایی ایجاد زیرساخت‌های رشته ورزشی گلف را برای ورزشکاران ندارد و نیاز است برای ایجاد زیرساخت‌ها از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود.​

گُلف خراسان جنوبی و نیاز به زیرساخت‌

محمدحسین خسروی ادامه داد: فعال کردن بخش خصوصی در زمینه حمایت از هیات گلف موضوع مهمی برای افزایش درآمد این هیات است.

وی با بیان اینکه رئیس هیات گلف استان باید برنامه مدون، دقیق و تقویم ورزشی برای هیات داشته باشد گفت: علاوه بر برنامه‌ریزی سالانه برای هیات باید برنامه و چراغ راه چهار ساله هم مشخص باشد و در اختیار اداره‌ کل ورزش و جوانان استان قرار گیرد.

سرپرست اداره‌ کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر هیات گلف در چهار شهرستان خراسان جنوبی فعال است که باید در سایر شهرستان‌ها هم توسعه یابد و ظرفیت‌های شهرستان‌های با نگاه استانی مشخص و بر روی آن برنامه‌ریزی شود.

وی عنوان کرد: در زمینه آموزش باید بیش از گذشته کار شود و در زمینه آموزش ورزشکاران در سایر شهرستان‌ها با توجه به تعداد محدود ورزشکاران گلف در استان هماهنگی لازم صورت گیرد.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند بخش زیادی از جامعه امروز دچار مشکلات جسمی و روانی است که ورزش‌هایی مانند گلف با توجه به اینکه ورزشی همگانی و تفریحی است می‌تواند در ارتقای سلامت شهروندان و کاهش آسیب‌های اجتماعی از طریق جذب شهروندان به سمت ورزش، موثر و مفید واقع شود.

 

 

۳۶۰ تن تخم مرغ از خراسان جنوبی صادر شد/

۳۶۰ تن تخم مرغ از خراسان جنوبی صادر شد

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: نیمه نخست امسال ۳۶۰ هزار و ۱۰۰ کیلوگرم تخم مرغ خوراکی در قالب ۱۲ محموله از این استان صادر شد که ۱۳۷ هزار و ۲۱۴ دلار ارزآوری داشته است.

محمد اصغرزاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در مجموع ۲۷ محموله محصولات دام و طیور به ارزش یک میلیون و ۳۵ هزار و ۵۳۱ دلار از خراسان جنوبی به خارج کشور صادر شده است.

وی بیان کرد: این صادرات شامل تخم مرغ نطفه‌دار، تخم مرغ خوراکی، پولت تخمگذار، مو و کرک بز، پودر گوشت، جوجه گوشتی و پشم گوسفند بوده که بیشتر به کشورهای چین، افغانستان و عراق صادر شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: نیمه نخست امسال صادرات تخم مرغ نطفه‌دار ۳۸۰ هزار عدد بوده که ۱۱۴ هزار دلار برای کشور ارزآوری داشته است، در این مدت ۱۴۳ هزار و ۶۴۰ قطعه پولت تخمگذار هم صادر شد که ۵۷۴ هزار و ۵۶۰ دلار ارزآوری به همراه داشت.

وی افزود: امسال ۳۵ هزار قطعه جوجه یک روزه گوشتی در قالب یک محموله به ارزش ۱۵۰ هزار و ۵۰ دلار به کشور افغانستان صادر شد و صادرات ۱۲۷ هزار و ۸۳۰ کیلوگرم مو و کرک بز در قالب هفت محموله، ۱۰۷ هزار و ۸۳۰ دلار ارزآوری داشته است.

اصغرزاده گفت: ۲۶ هزار کیلوگرم پودر گوشت نیز از استان صادر شده که ارزش آن هفت هزار و ۲۰ دلار بوده است.

وی عنوان کرد: صادرات ۲۷ هزار و ۵۳۷ کیلوگرم پشم گوسفند نیز ۷۹ هزار و ۸۵۷ دلار ارزآوری داشت و روند صادرات محصولات دامی خراسان جنوبی ادامه دارد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: سال گذشته تنها ۲۸۷ هزار و ۴۲۴ کیلوگرم کرک بز به ارزش ۲۸۷ هزار و ۴۲۴ دلار به کشور افغانستان صادرات داشتیم.

وی گفت: صادرات محصولاتی مانند تخم مرغ بعد از تامین نیاز داخل استان صورت می‌گیرد و به عبارت دیگر مازاد بر نیاز صادر می‌شود.

اصغرزاده، تولید صادرات‌محور را زمینه‌ساز پویایی چرخه تولیدات دامی و طیور دانست و تصریح کرد: کاهش هزینه‌ها و در کنار آن کیفیت‌دهی به محصولات استاندارد از راهکارهای اصلی توسعه صادرات است.

وی افزود: رقابت در بازار نیازمند تولیدات بازارپسند است که باید با تکمیل چرخه و استحصال با کیفیت در بازار جا باز کرد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: زنجیره کامل محصولات ضمن افزایش بهره‌وری، اشتغال پایدار و ارزش افزوده را برای استان به همراه دارد که باید در تولید محصولات دامی و لبنی در استان به این سمت حرکت کنیم.

وی اظهار داشت: ۸۰۵ واحد مرغداری گوشتی و ۵۴ واحد مرغداری تخمگذار، ۲ واحد مرغ بومی، ۲۱ واحد پولت، ۹۸ واحد پرورش شترمرغ، ۱۰ واحد پرورش بلدرچین و ۱۷ واحد پرورش بوقلمون در خراسان جنوبی فعال است.

 

 

 

 

انتظار برای باز شدن گره‌های ترافیکی در بیرجند/۴

انتظار برای باز شدن گره‌های ترافیکی در بیرجند

شهروندان در بیرجند سال‌هاست ساعاتی از شبانه‌روز در برخی خیابان‌ها شاهد ترافیک شهری هستند و در برخی نقاط گره‌های ترافیکی ایجاد شده که باز شدن آنها مستلزم داشتن طرح جامع است.

به گزارش ایرنا، افزایش جمعیت مرکز استان و تعداد خودروها در سال‌های اخیر به ترافیک شهری دامن زده و به باور کارشناسان، اصلاح رفتارهای ترافیکی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب به‌ویژه بهسازی معابر از مهمترین نیازها برای حل مشکل ترافیک شهر بیرجند است.

خیابان طالقانی بیرجند یکی از نقاط دارای گره ترافیکی است که با توجه به تجمع مطب پزشکان، داروخانه‌ها، مراکز تشخیصی و درمانی در این خیابان و کم‌عرض بودن آن از عصر به بعد با ترافیک سنگین خودرو مواجه است و انتظار ۱۵ دقیقه‌ای پشت ترافیک خیابان طالقانی آن هم در شهری که نامش کلانشهر نیست، جای تامل دارد!

وضعیت خیابان‌های منتظری، معلم، ارتش، جمهوری یا سه راه اسدی به سمت بازار مرکزی نیز به همین شکل است و شهروندان هنگام عبور از این خیابان‌ها گاهی باید حداقل ۲ برابر وقت معمول برای طی کردن این مسافت را در نظر بگیرند.

زمانی اگر کسی می‌خواست بهانه‌ای برای تاخیر در شهر بیرجند بیاورد، به شوخی می‌گفت در ترافیک گیر کرده‌ام اما سال‌های اخیر این شوخی به واقعیتی تلخ تبدیل شده به‌طوری که مسوولان هم بر طراحی الگوی خاصی از برنامه‌ریزی و شهرسازی برای کنترل ترافیک تاکید دارند.

این خیابان‌ها در هسته مرکزی شهر واقع شده‌اند و به خاطر ترافیک زیاد گاهی منجر به تردد سنگین در سایر معابر هم می‌شوند چون برای تردد در هر نقطه از شهر باید از این خیابان‌ها عبور کرد، یکطرفه شدن بعضی معابر نیز مدت‌هاست مطرح بوده اما به نتیجه قطعی نرسیده است.

نبودن جای پارک

«نبود جای پارک، تردد زیاد در برخی ساعات و پارک بدون حساب و کتاب برخی خودروها مهمترین معضلات ترافیکی شهر است» اینها را یکی از کسبه خیابان منتظری بیرجند می‌گوید که هر روز نظاره‌گر ترافیک در این خیابان است.

به عقیده علی سورگی ساخت پارکینگ در خیابان منتظری و سایر خیابان‌های پرتردد شهر بر کاهش ترافیک اثرگذار است؛ چون وقتی خودرو در دو طرف خیابان پارک نشود مسیر برای تردد آزادتر خواهد بود.

وی افزود: البته پارکینگ‌هایی ایجاد شده اما فضای موجود کوچک است و اغلب آنها در اختیار کسبه بازار قرار دارد لذا شهروندان عادی مجبور به پارک در خیابان‌های منتهی به بازار هستند.

انتظار برای باز شدن گره‌های ترافیکی در بیرجند

این مغازه‌دار گفت: اغلب اوقات اواسط روز و اوایل شب شاهد شلوغی خیابان منتظری و خیابان طالقانی هستیم، نبود جای پارک هم مشکلاتی برای کسبه‌ ایجاد می‌کند چون وقتی توقفی نباشد، مشتری هم نیست.

به گفته وی، کسبه نسبت به یکطرفه شدن خیابان معترض هستند اما زمین‌های خالی یا املاک مخروبه‌ای در فرعی‌های خیابان منتظری است که شهرداری می‌تواند آن را تبدیل به پارکینگ کند.

با این حال وی که از حدود ۲۰ سال پیش در این خیابان مشغول کاسبی بوده، معتقد است اجرای طرح پارکبان در مدیریت ترافیک خیابان منتظری بی‌تاثیر نبوده است.

توازن در معابر شهری و گره‌های ترافیکی

یک فعال اجتماعی در بیرجند از ایجاد گره‌های ترافیکی در برخی ساعات روز گفت و افزود: یکی از علت‌های اصلی ایجاد گره ترافیکی، نبود توازن در عرض معابر شهری است.

محمدرضا قاسمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر همین اساس شاهد هستیم که ورودی و خروجی خودروها به برخی از خیابان‌های شهر تناسبی ندارد و چون در برخی نقاط به‌خصوص مرکز شهر خیابان‌های موازی وجود دارد لذا بار ترافیک همه محورها روی یک خیابان سنگین می‌شود.

وی عنوان کرد: طراحی راست‌گردها نیز در شهر بیرجند حساب شده نیست لذا وقتی چند خودرو همزمان به آن نقطه می‌رسد، ترافیک ایجاد و خیابان بسته می‌شود.

این فعال رسانه‌ای و اجتماعی گفت: بسیاری از میادین و چهار راه‌های شهر توازن هندسی نداشته و چون تعادل در اطراف آن وجود ندارد شاهد گره ترافیکی در ساعت‌های مشخصی از روز هستیم.

وی تعریض خیابان‌ها را یک چاره و نیاز اساسی عنوان کرد و گفت: عکس‌هایی که از ۵۰ سال قبل بیرجند وجود دارد، نشان می‌دهد آن زمان هیچ مسئول شهری گمان نمی‌کرده اکنون خیابان‌های شهر با این حجم تردد مواجه شود!

قاسمی نبود پارکینگ کافی در سایه تراکم ساختمان‌ها را مشکل دیگری در شهر بیرجند برشمرد و افزود: علاوه بر پارک نامناسب خودروها، در ساخت و سازها هم نسبت به عرض معابر تعادل رعایت نمی‌شود از همین رو شاهد هستیم که حجم زیادی از خودروهای ساکنان در حاشیه خیابان‌ها پارک شده و منجر به ایجاد ترافیک می‌شود.

فرهنگ مردم فردگرایی است

اگرچه از نگاه این شهروند ناهماهنگی مدیریت شهری عامل اصلی ایجاد ترافیک شهر بیرجند است اما وی به تبعات ترافیک برای شهروندان اشاره کرد و گفت: آسیب روحی و روانی کمترین اثر اجتماعی ترافیک است لذا اگر شخصی هر روز درگیر ترافیک باشد واقعا آزار دیده و مستاصل می‌شود.

وی تصریح کرد: آلودگی ناشی از خودروها نیز جزو تبعات اجتماعی ترافیک بوده که اثرات سوء بر جامعه و سلامت شهروندان می‌گذارد.

این فعال اجتماعی افزود: در حال حاضر متولی برای مدیریت شهری مشخص نیست لذا این شیوه فعلی پاسخگوی مسائل و مشکلات نیست.

وی به نقش شهروندان در کنترل ترافیک هم اشاره کرد و گفت: بخشی از ترافیک به‌خصوص در صبح ناشی از حضور والدین آن هم با وسیله شخصی برای انتقال دانش‌آموزان به مدارس است.

قاسمی با بیان اینکه فرهنگ مردم فردگرایی است تصریح کرد: تامین نبودن زیرساخت حمل و نقل عمومی برای تردد شهروندان، قابل اعتماد نبودن چرخه حمل و نقل عمومی برای والدینی که قصد دارند فرزندانشان را به مدرسه بفرستند از طرفی بالا بودن هزینه‌های سرویس مدارس آنها را به این نتیجه می‌رساند که از وسیله شخصی استفاده کنند.

وی افزود: از طرفی توزیع غیرعادلانه امکانات آموزشی در شهر منجر شده که در فصل بازگشایی مدارس با حجم انبوهی از قولنامه‌های صوری مواجه شویم و افراد ترجیح دهند که با وسیله شخصی مسیر طولانی را برای رسیدن به مدرسه دلخواه طی کنند.

فعال رسانه‌ای گفت: همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند و در نهایت مشکل ترافیک را در شهر به وجود می‌آورند که به نظر می‌رسد شهرداری باید با ایجاد پارکینگ‌های مناسب در برخی خیابان‌ها به حل مشکلات فعلی کمک کند.

 

افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی در گرو تقاضای شهروندان

با وجود اینکه این شهروند معتقد است زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی برای تردد شهروندان فراهم نیست اما رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند به خبرنگار ایرنا گفت که به هر میزان مردم استقبال کنند ظرفیت ناوگان را می‌توانیم افزایش دهیم.

به گفته سید محمود حسینی در همان ساعاتی که ترافیک مرکز شهر به اوج می‌رسد گاهی اتوبوس‌ها خالی یا با کمترین تعداد مسافر تردد می‌کنند.

وی با اشاره به نقش حمل و نقل عمومی در کاهش ترافیک شهر بیرجند گفت: هرچه استفاده مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش یابد، ترافیک شهر هم کاهش می‌یابد.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند ادامه داد: در حال حاضر ترافیکی صبحگاهی و عصرگاهی در شهر بیرجند سنگین می‌شود و حوزه حمل و نقل عمومی برای تردد به‌ویژه در خیابان‌های اصلی مستاصل شده‌اند.

وی به لزوم سنجش یک طرح برای مدیریت ترافیک اشاره کرد و گفت: در صورتی که مسئولان شهری به این نتیجه برسند به خاطر کمبود ناوگان در این ساعات ترافیک زیاد است حتما نسبت به افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی اقدام می‌کنیم.

حسینی در پاسخ به گلایه شهروندان درخصوص اتلاف وقت در زمان استفاده از ناوگان عمومی بیان کرد: اگر استقبال مسافران زیاد شود تعداد ناوگان را در خطوط پرتقاضا افزایش می‌دهیم و این کار در کاهش زمان انتظار هم تاثیرگذار است.

وی گفت: معمولا به‌طور میانگین رفت و برگشت اتوبوس‌ها در شهر بیرجند یک ساعت زمان می‌برد.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند در پاسخ به این سوال که برای نیاز دانش‌آموزان به حمل و نقل عمومی چه برنامه‌ای اجرایی شده است اظهار داشت: امسال و در پی حضوری شدن مدارس ۲۰ درصد ناوگان اتوبوسی شهر را افزایش داده‌ایم.

فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی نهادینه شود

وی افزود: در مسیرهایی که دانش‌آموزان بیشترین تردد را دارند اتوبوس کمکی به‌خصوص در ساعات رفت و برگشت دانش‌آموزان تزریق شده اما اگر مسیر خاصی از سوی شهروندان گزارش شود، بررسی‌های لازم را انجام خواهیم داد.

حسینی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی بین مردم نهادینه شود گفت: در حال حاضر میانگین انتظار مسافر در هر ایستگاه ۱۲ تا ۱۵ دقیقه است و البته در خطوط با سرانه جابه‌جایی کمتر چون تعداد اتوبوس کم است مدت انتظار هم بیشتر می‌شود.

با همه این توضیحات اما نایب رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند تاکید دارد که باید طرح جامع ترافیک شهر اجرایی شود تا بتوانیم از بار ترافیک فعلی کم کنیم.

فرید فروزانفر گفت: طرح جامع ترافیک شهر بیرجند ۱۵ مهر سال ۱۳۹۹ در شورای هماهنگی ترافیک استان مصوب و برای تصویب نهایی به وزارت کشور ارسال شد که با گذشت ۲ سال هنوز تعیین تکلیف نشده است.

وی بیان کرد: در این طرح جامع، همه راهکارهای حل مشکل ترافیکی، یکطرفه شدن برخی خیابان‌ها، احداث تقاطع‌های غیرهمسطح و اصلاح هندسی بسیاری از معابر پیش‌بینی شده اما چون مصوب نشده قابلیت اجرایی ندارد لذا در اغلب نقاط شهر دچار مشکل هستیم.

عضو کمیسیون عمران شورای شهر بیرجند افزود: خیابان‌های طالقانی، ارتش، چهارراه غفاری در جنوب شهر و سه راه اسدی یا برخی از مناطق مهرشهر در قسمت شمال بیرجند دچار مشکلات حاد ترافیکی هستند.

وی اظهار داشت: علاوه بر تقاطع‌های غیرهمسطح به دنبال تعریض خیابان ارتش هم هستیم که با توجه به همراهی ارتش باید راه و شهرسازی و معاونت عمرانی استانداری در این زمینه همکاری کنند.

فروزانفر با اشاره به اینکه در طرح جامع ترافیکی شهر بیرجند خط بی. آر.تی در محور شرقی – غربی دیده شده است گفت: این خط حمل و نقل سریع از دانشگاه بیرجند تا معصومیه طراحی شده که احداث آن نیازمند تعریض خیابان ارتش و یکطرفه شدن احتمالی خیابان طالقانی است.

وی در عین حال معتقد است که مشکل ترافیک مختص جنوب شهر نیست بلکه در شمال بیرجند نیز همین مشکلات وجود دارد.

نایب رئیس شورای شهر بیرجند در این خصوص توضیح داد: با توجه به طراحی غیراصولی مهرشهر این منطقه مشکلات حاد ترافیکی را به وجود آورده و نیازمند تدبیر اساسی است.

وی گفت: احداث ورودی دوم مهرشهر اهمیت زیادی دارد زیرا الان فقط یک ورودی در این منطقه داریم و اگر حادثه‌ای در آنجا رخ دهد که آن یک ورودی هم مسدود شود به بن‌بست می‌خوریم لذا ورودی دوم باید با کمک راه و شهرسازی ساخته شود.

انتظار برای باز شدن گره‌های ترافیکی در بیرجند

تعریض خیابان‌های ارتش و طالقانی نیازمند بودجه

فروزانفر با اشاره به ساختار ترافیکی شهر بیرجند گفت: در این ساختار معابر شمالی – جنوبی خوبی داریم و نمونه آن خیابان‌های غفاری، شهید ناصری، معلم، پاسداران و صیاد شیرازی است که مشکل ترافیکی و انتقال جمعیت در این محورها نداریم اما سمت غربی – شرقی تنها شبکه شریانی درجه یک شهری خیابان‌های ارتش و طالقانی است که از اهمیت زیادی هم برخوردار بوده اما نیازمند تعریض هستند.

وی تعریض این ۲ خیابان اصلی بیرجند را نیازمند تزریق بودجه و امکانات دانست و گفت: البته شهرداری در خیابان طالقانی مشغول تملک در حد توان است ولی توقع داریم که مشکل خیابان ارتش نیز به شکلی رفع شود چون اگر بدون تعریض بخواهند حاشیه این خیابان ساخت و سازی انجام دهند در آینده تعریض امکان‌پذیر نیست و مشکلات عدیده‌ای برای شهر به دنبال خواهد داشت.

نایب رئیس شورای شهر بیرجند ساخت حداقل هشت تقاطع غیرهمسطح در قالب طرح جامع ترافیک را برای شهر الزامی دانست و تصریح کرد: با توجه به بالا بودن هزینه‌ها و زمان‌بر بودن طرح انتظار می‌رود که دولت هم در ساخت برخی از این تقاطع‌ها با شهرداری همکاری کند.

وی گفت: با قیمت روز ساخت هر تقاطع بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد از طرفی ۱۵۰ میلیارد تومان برای تملک باید پرداخت شود لذا پروژه زمان‌بر و پر هزینه بوده که از توان شهرداری خارج است.

راهکارهای کوتاه‌مدت رفع ترافیک

این عضو شورای اسلامی شهر بیرجند با تاکید بر اینکه تا تصویب نهایی طرح جامع ترافیک هیچ کدام از پروژه‌ها ملاک اجرا نیست گفت: باید سریعتر این طرح تصویب شود تا براساس خط‌مشی آن بتوان مشکل ترافیک شهر را تدبیر کرد.

وی درباره راهکارهای کوتاه‌مدت مدیریت ترافیک شهر اظهار داشت: امتداد سفیر امید به بلوار خلیج فارس می‌تواند در کاهش بار ترافیکی اثرگذار باشد، امتداد خیابان قرنی به خلیج فارس هم به‌خصوص در ورودی شهر بیرجند مفید فایده خواهد بود.

فروزانفر افزود: یکطرفه کردن برخی خیابان‌ها از جمله ۱۷ شهریور، طالقانی، منتظری و حکیم نزاری به عنوان راهکارهای کوتاه‌مدت در دستور کار شورای شهر است اما قطعی نیست.

وی گفت: ساخت پارکینگ برای خیابان‌ طالقانی در اولویت شهرداری و شورای شهر است که علاوه بر ساخت پارکینگ طبقاتی هلال از نیازهای اساسی شهر به شمار می‌رود اما هنوز در مرحله تملک اراضی هستیم.

از خط‌کشی تا سرعتکاه و اصلاح هندسی

معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند هم اجرایی شدن طرح جامع ترافیک را منوط به تصویب در وزارت کشور دانست و گفت: هر قسمت از این طرح، اعتبارات جداگانه‌ای خواهد داشت که پس از تصویب اعتبار اختصاص داده می‌شود.

حسن خانزاد با اشاره به برنامه‌های کوتاه‌مدت شهرداری برای حل مشکل ترافیک اظهار داشت: خط‌کشی‌های طولی و عرضی عابر پیاده، اجرای تجهیزات ترافیکی، اصلاح هندسی‌ها، اجرای مصوبات شورای ترافیک استان و ساخت سرعتکاه‌ها از برنامه‌های کوتاه‌مدت است.

وی در عین حال که رقمی را برای اعتبارات امسال شهرداری در راستای حل مشکل ترافیکی ارایه نداد اما از ساخت پارکینگ‌های جدید خبر داد که قرار است در خیابانهای پرتردد شهر ساخته شود و هنوز شهرداری پیگیر تملک اراضی است.

طرح جامع ترافیک شهر بیرجند نیازمند بازنگری است

برای اطلاع از وضعیت طرح جامع ترافیک شهر بیرجند به سراغ مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی رفتیم که وی از آخرین پیگیری‌ها برای تعیین تکلیف این طرح در وزارت کشور گفت.

احمد بندئی گفت: هفته پیش در وزارت کشور نشست مدیران بود و طرحی که مهر ۹۹ برای ترافیک شهر بیرجند تصویب و به تهران ارسال شد را دنبال کردیم و گویا در این مدت کسی از شهرداری سراغ آن را نگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه بعد از گذشت ۲ سال اکنون این طرح نیاز به بازنگری دارد افزود: از همین رو براساس هماهنگی انجام شده  قول دادند برای استان نوبت دفاع در شورای عالی ترافیک قرار دهند و از این طرف شهردار بیرجند باید مشاور طرح را مجدد فراخوان کند تا در اسرع وقت بتوان آمارهای ۲ سال پیش را به‌روز کرد.

مدیر کل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی گفت: نظر وزارت کشور این است که شهرداری بیرجند در این ۲ سال طرح جامع ترافیک شهر را پیگیری نکرده لذا تلاش می‌کنیم به‌هنگام‌سازی طرح را انجام دهیم.

وی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود با قول شهردار طی سه ماه آینده این طرح به‌روز رسانی و مجدد برای دفاع به تهران ارسال شود.

بندئی افزود: ممکن است در بررسی نهایی برخی از موارد حذف یا اضافه شود لذا اکنون نمی‌توان گفت که طرح جامع ترافیک شهر بیرجند چه برنامه‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*