اخبار خراسان جنوبی/تعاونی کشاورزی محصولات استراتژیک استان خراسان جنوبی تشکیل می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: هدف از تشکیل تعاونی محصولات استراتژیک، ایجاد هماهنگی در حوزه استحصال، فرآوری، بازاریابی و بازارسازی محصولات کشاورزی استان است.

جواد اشرفی ظهر امروز در جلسه هیئت مؤسس تعاونی کشاورزی محصولات استراتژیک استان، اظهار داشت: به دنبال تشکیل تعاونی فعال در حوزه زرشک، عناب و زعفران به طور خاص و در کنار آن دیگر محصولات همچون انار و خرما  هستیم.

وی گفت: بر اساس ایده اولیه ۴۹ درصد سهام این تعاونی به شخصیت‌های حقوقی یا دولت و ۵۱ درصد به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، تولیدکنندگان  و بهره برداران بخش کشاورزی واگذار خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی متذکر شد: یکی از مهمترین دغدغه‌های استان، نرخ‌گذاری محصولات کشاورزی در  سایر نقاط کشور است، بنابراین از ظرفیت این تعاونی می‌توان در این زمینه نیز بهره ببریم.

اشرفی با اشاره به این که ثبت روز زعفران در تقویم مناسبت‌ها به دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور پیشنهاد شد، خاطرنشان کرد: در خصوص سایر محصولات نظیر عناب، زرشک و غیره نیز اقدامات خوبی در جریان است.

وی افزود: دورنمای خوب و ارزشمندی پیش روی صنعت کشاورزی استان قرار دارد که یکی از آن اقدامات، تشکیل تعاونی کشاورزی محصولات استراتژیک استان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با ذکر این نکته که فرصت شرکت و حضور در نمایشگاه محصولات کشاورزی در بازه زمانی برگزاری جام جهانی در قطر مهیا است، تأکید کرد: در صورت ورود اتاق بازرگانی و اتاق تعاون به این موضوع و جهت معرفی محصولات خراسان جنوبی، مدیریت استان از این حضور و مشارکت حمایت می‌کند.

خانه شریف هتل بوتیک می‌شود

رئیس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیرجند گفت: به‌ منظور بررسی مشکلات و موانع بهره‌برداری از منزل شریف به‌ عنوان اولین بوتیک هتل در شهر بیرجند، جلسه‌ای در محل اداره شهرستان بیرجند برگزار شد.

محمدعلی جنتی‌فر، افزود: در جلسه حل مشکلات خانه شریف بیرجند، سرمایه‌گذار به بیان مشکلات و موانع پیشرفت پروژه پرداخت و در ادامه و راهکارهایی برای احصاء این موانع مطرح شد.

رئیس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند اظهار کرد: در نهایت مقرر شد برنامه زمان‌بندی برای بهره‌برداری اولیه از جانب سرمایه‌گذار ارائه و گزارش کاملی در خصوص مراحل اجرایی کار در اختیار حوزه میراث‌فرهنگی قرار گیرد و هرگونه اقدام مرمتی در بناهای تاریخی در اختیار سرمایه‌گذار با هماهنگی اداره میراث فرهنگی شهرستان صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بنای تاریخی خانه شریف در مرکز بافت تاریخی بیرجند و در موقعیتی ممتاز و مشرف به کل شهر قرارگرفته و به عنوان یکی از بناهای تاریخی ارزشمند شهر محسوب می‌شود، تصریح کرد: این بنا مربوط به دوره قاجاریه است و در حال حاضر این بنا از دو ساختمان مجزا و متعلق به دو دوره تاریخی تشکیل شده است

این خانه ملک شخصی فرماندار بوده و همراه خانواده در آن می‌زیسته است؛ اکنون اما میراث فرهنگی این ملک را تملک کرده و از طریق بخش خصوصی در صدد رونق بخشیدن به آن است.

 

 

بازگشت حساب‌های مالی ۵۳ معدن کار استان به بانک‌های خراسان جنوبی

حساب‌های بانکی و پرونده‌های مالیاتی ۵۳ معدن کار استان با پیگیری دستگاه قضایی، به خراسان جنوبی بازگشته است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان دادستان عمومی و انقلاب بیرجند در کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه با اشاره به مشکلات معادن و معدن کاران استان گفت: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است که با وجود دارا بودن معادن فراوان، پرونده‌های متعددی در این خصوص دارد که تاکید و تلاش ما بر رسیدگی به حقوق مردم است و رسیدگی به پرونده‌های معادن و معدن کاران از الویت‌های ماست.

حجت الاسلام نسائی زهان، کمبود نقدینگی، نبود بازار فروش مناسب و مستهلک شدن ماشین آلات را از جمله مشکلات معدن کاران استان برشمرد و افزود: ۵۲۷ معدن فعال و ۲۱۳ معدن غیر فعال در استان داریم که مقرر شد بانک‌ها پروانه بهره برداری ۵۲۷ معدن فعال استان را برای اعطای تسهیلات بپذیرند در غیر این صورت برای مدیران بانک‌ها ترک فعل محسوب خواهد شد.

وی همچنین گفت: معادن استان باید دارای مسئول فنی باشند و در معادن ایمنی لازم و حفظ جان مردم در نظر گرفته شود و بر معادن باید نظارت دقیق صورت گیرد و تلاش کنیم مانع خام فروشی مواد معدنی استان شویم.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند با بیان اینکه معادن فعال باید تقدیر و معادن تعطیل نیز با کمک و همراهی راه اندازی شوند افزود: ضروری است خسارات وارده معادن بر ساکنان اطراف معادن و محیط زیستی و طبیعی، بررسی و رسیدگی شود.

حجت الاسلام نسائی زهان گفت: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده بیش از ۹۰ پرونده مالیاتی مربوط به معدن کاران خراسان جنوبی در سایر استان‌های کشور وجود دارد که در استانی غیر از خراسان جنوبی تشکیل حساب بانکی داده اند و این در حالی است که با توجه به از بین رفتن زیرساخت‌ها و منابع طبیعی استان ما، سود و بهره حساب‌های مالی آن‌ها نصیب سایر استان‌ها می‌شود.

وی افزود: ۵۳ معدن کار از این این افراد، حساب بانکی و پرونده مالیاتی خود را به خراسان جنوبی منتقل کرده اند و در این استان تشکیل پرونده داده اند و پیگیر هستیم مابقی معدن کاران نیز برای رعایت حقوق عامه، حساب‌های بانکی شان را به بانک‌های خراسان جنوبی منتقل کنند تا منفعت آن نصیب مردم ما شود و بانک‌ها نیز بتوانند تسهیلات بهتر در این زمینه پرداخت کنند.

در این نشست مقرر شد کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه هر ۱۰ روز برگزار و مشکلات پیگیری شود.

بازرس کل استان نیز گفت: خام فروشی در حوزه معادن از جمله گزارش‌هایی بوده که به انجام رساندیم و پیشنهادات را به اداره صمت استان ارجاع داده ایم.

رحیمی افزود: ایمنی مباحث معادن نکته قابل توجهی است که درخواست رسیدگی به آن را داریم.

وی گفت: برداشت‌های غیرقانونی از معادن و دپوی مواد معدنی مکشوفه در استان گزارش شده که انجام شده و بلاتکلیف مانده است و از اداره صمت استان تقاضا داریم مواد کشف شده‌ی بلاتکلیف تعیین تکلیف شود.

 

 

 

 

فرماندار بشرویه مطرح کرد؛
نیاز ۳ هزار میلیارد تومانی شهرستان بشرویه برای خروج از محرومیت
علیزاده گفت: ۱۱ درخواست با بیش از سه هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار از جمله اصلاح محدوده های چهارگانه محیط زیست، گردشگری، ورزشی، تفریحی، معدنی، افزایش اشتغال، توسعه راه های روستایی و شهری و … در راستای سفر دوم رئیس جمهور پیشنهاد شده است.

حسن علیزاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی با اشاره به مصوبات اختصاصی بشرویه در سفر اول رئیس جمهور به استان گفت: در این سفر مصوب شد مبلغ سه میلیارد تومان برای تکمیل زمین چمن شهید چمران شهرستان بشرویه توسط وزارت نفت تامین شود که در حال حاضر این پروژه مبلغ سه میلیارد تومان اعتبار دارد و پروژه تحویل پیمانکار گردیده و مقرر شده پیمانکار این پروژه را ۷۵ روزه تحویل دهد.

 

فرماندار بشرویه افزود: تسریع در بررسی صدور مجوز ماده ۲۳ جاده بشرویه – سه راهی بشرویه توسط سازمان برنامه و بودجه کشور دیگر مصوبه این سفر بود که هم اکنون از کمیسیون ماده ۲۳ استانی مجوز صادر شده و از محل اعتبارات استانی لازم است تامین اعتبار شود و امیدواریم در دور دوم سفر اعتبار لازم در نظر گرفته شود.

 

وی در ادامه بیان کرد: مصوبه دیگر سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی، اختصاص مبلغ ۱۵ میلیارد تومان برای تکمیل بیمارستان بشرویه توسط سازمان برنامه و بودجه کشور بود که این اعتبار به صورت فاز به فاز تزریق شد و امیدواریم تا پایان آبان ماه به طور کامل هزینه می شود. 

 

علیزاده از بیش از ۱۱ مصوبه پیشنهادی بشرویه با بیش از سه هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای سفر دوم رئیس جمهور خبرداد و افزود: اصلاح محدوده های چهارگانه محیط زیست که امکان سرمایه گذاری در حوزه های گردشگری، ورزشی، تفریحی، معدنی، افزایش اشتغال، رشد و توسعه اقتصاد منطقه، ارزآوری و… را به دنبال دارد از جمله این نیازها و پیشنهادات است.

 

وی با اشاره به تامین اعتبار کامل اتصال شهر بشرویه به راه آهن سراسری گفت: این طرح با اعتبار یک هزار و ۳۰ میلیارد تومان به منظور توسعه و آبادانی منطقه، خروج شهرستان بشرویه از بن بست جاده ای، کاهش مسیر سه شهرستان بشرویه، فردوس و سرایان با شهرستان ها و استان های مجاور، تسهیل عبور و مرور و انتقال آسان تر منابع معدنی و تولیدی شهرستان ها و غیره از جمله نیازهای مهم این شهرستان است.

 

فرماندار شهرستان بشرویه تامین زیرساختهای لازم جهت شهرک سرب و روی شهرستان با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه نواحی روستایی، پایداری اشتغال، جلوگیری از مهاجرت روستائیان، پیشرفت و توسعه آبادانی استان و غیره را از دیگر مصوبات پیشنهادی برای سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی عنوان کرد.

 

وی با بیان اینکه در سفر دوم رئیس جمهور توسعه حوزه راه شهری و بین شهری و راه روستایی شهرستان با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۱۵۰ میلیاردتومان مدنظر ما است، افزود: این مصوبه به اخذ مجوز کمیسیون محور بشرویه به سه راهی بشرویه، راه بشرویه به طبس از خدافرید، ورودی بشرویه از سمت طبس، راه بشرویه به شاهزاده علی، راه بشرویه به بجستان و در حوزه راه های روستایی به راه بشرویه چاه نو و همچنین راه غنی آباد نیگنان کمک خواهد کرد.

 

فرماندار شهرستان بشرویه در ادامه گفت: از دیگر مصوبات پیشنهادی در نظر گرفتن ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه فرهنگی اجتماعی به منظور تکمیل استخر شنا، تکمیل سالن آمفی تئاتر، توسعه و ترویج رشته های صنایع دستی مزیت دار، افزایش اعتبارات ملی مربوط به مرمت و بازسازی آثار تاریخی و بافت تاریخی سطح شهرستان است.

 

وی بیان داشت: تامین زیر ساخت های شهرستان با اعتبار ۱۵۶ میلیارد تومان، تهیه اطلاعات ژئوفیزیک هوایی معدنی شهرستان با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان، راه اندازی مرکز تحقیقات پنبه و پسته با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان، آسفالت جاده های دسترسی مزارع با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان نیز از دیگر مصوبات پیشنهادی ما در سفر دوم رئیس جمهور به استان است.

 

فرماندار شهرستان بشرویه تاکید کرد: احداث ایستگاه مسافربری راه آهن نیگنان نیز با توجه به طولانی شدن زمان اجرای پروژه در صورتی که تنها اعتبار اندکی به مبلغ ۳ میلیارد تومان جهت تکمیل شدن نیاز دارد می طلبد تا در مصوبات دیده شود چرا که عدم وجود یک مکان مناسب برای مسافران امنیت آنها را به خطر می اندازد.

 

 

 

تحقق بیمه امدادگران هلال احمر

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به افزایش پرداختی های امدادگران، گفت: خوشبختانه پرداختی امدادگران داوطلب از ۱۰۴ درصد تا ۱۹۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدعلی کاوسی  با اشاره به اینکه اقبال عمومی نسبت به جمعیت هلال احمر افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: جمعیت هلال احمر‌ بر اساس ماموریت های خاص خود همواره کمک کننده اقشار مختلف جامعه است و در امدادرسانی های خود هیچ تبعیضی قائل نمی شود.

وی با بیان اینکه امدادگران بدون این که حقوق متناسبی داشته باشند، با جان و دل در خط مقدم امدادرسانی به مردم فعالیت می‌کنند، افزود: امروز ما باید قدردان امدادگران داوطلب باشیم و از آن ها حمایت کنیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی افزود: در اجرای ماده ١١ اصلاحیه آئین نامه جذب، سازماندهی و نگهداری نیروهای امدادی داوطلب و با عنایت به سیاست های ریاست جمعیت، مبالغ کمک هزینه ایاب و ذهاب و غذایی داوطلبان امدادی به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به رشد پرداختی ها در همه سطوح، عنوان کرد: خوشبختانه پرداختی امدادگران داوطلب از ۱۰۴ درصد تا ۱۹۰ درصد رشد داشته است.

کاوسی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۸۰۵ نفر امدادگر داوطلب در ۳۶ پایگاه امدادی و مرکز کنترل هماهنگی عملیات در سطح استان فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: طی ماه گذشته برای این امدادگران ۲۵ هزار و ۴۸۴ نفر روز در سطح استان پرداختی تحت عنوان هزینه ایاب و ذهاب داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه سقف بکارگیری داوطلبان در پایگاه ها و مراکز عملیاتی ثابت (محل فعالیت های ثابت)، حداکثر ١٠ شیفت ٢۴ ساعته عملیاتی برای بالاترین درجات در نظر گرفته شده است، افزود: در شرایط اضطراری (حوادث، سوانح، عملیات و خدمات ویژه) پرداخت بالاتر از سقف تعیین شده با درخواست مدیرعامل استان و تایید رئیس سازمان امداد و نجات و کسب مجوز کتبی از دبیرکل بلامانع است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به استفاده امدادگران از خدمات بیمه تامین اجتماعی، گفت: حق بیمه کامل تمامی آقایان و بانوان  داوطلب فعال در سامانه امدادیار و دارای درجه امدادگر یکم و بالاتر مشروط به حضور مستمر در شیفت های محل فعالیت های ثابت امداد و نجات، علاوه بر کمک هزینه ایاب و ذهاب و غذایی تعیین شده به صورت کامل، بنا به درخواست داوطلب و به نیابت از وی توسط جمعیت به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز خواهد شد.

در دانشگاه شریف چه خبر بود؟

دیروز در دانشگاه شریف چه خبر بود؟

دیروز دانشگاه شریف شاهد تنش میان برخی دانشجویان بود. در این دانشگاه چه گذشت؟ این روایتی مستقیم و دست اول از حاضرین در این ماجراست.

به گزارش مهر روز گذشته اتفاقات ناگوار و عجیبی از سوی برخی از دانشجویان دانشگاه شریف رخ داد که برای کسب اطلاع دقیق از هر آنچه اتفاق افتاده است، با یکی از دانشجویان این دانشگاه گفتگو کردیم. روایت این دانشجو از وقایع روز گذشته دانشگاه شریف به شرح زیر است:

روز یکشنبه تجمعی از سوی گروه‌های مذهبی، بسیج و هیئت دانشگاه شریف برگزار شد. در واقع بچه‌های مذهبی دانشگاه مجوز گرفته بودند که روز یکشنبه جلوی دانشکده کامپیوتر تجمع کنند. ساعت ۱۱ صبح این تجمع آغاز شد و حدود ۲۰۰ نفر از افراد مذهبی دانشگاه در این تجمع حضور داشتند. این افراد شعارهای خودشان را می‌دادند و یکی از مطالبات جدی آنان هم این بود که با توجه به اینکه هیئت رئیسه دانشگاه شریف نتوانسته بود روز شنبه فضای دانشگاه را مدیریت کند، خواستار استعفای اعضای هیئت رئیسه و برخورد با آنان به ویژه رئیس دانشگاه بودند.

یک از خط‌های مهم محتوایی دانشجویان مذهبی در تجمع روز گذشته دانشگاه شریف این مسئله بود و نسبت به این مسئله معترض بودند که چرا روز شنبه سلف دانشگاه به سادگی مختلط شده بود. علاوه بر این، فراخوان دیگری از سوی طرف مقابل آمده بود مبنی بر اینکه ساعت ۱۲ و ۴۵ دقیقه تجمعی روبروی سلف با هدف مختلط کردن سلف دانشگاه برگزار شود.

از ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر از دانشجویان روبروی سلف دانشگاه تجمع و تلاش کردند که به صورت مختلط به داخل سلف بروند. حراست دانشگاه جلوی این افراد را گرفت و این اتفاق تا ساعت ۱۲ ادامه داشت تا اینکه ساعت ۱۲ بچه‌های مذهبی دانشگاه در ضلع جنوبی سلف موکت پهن کردند و نماز جماعت خواندند. این افراد بدون ایجاد هر گونه درگیری و ایجاد حساسیت به نماز خواندن خود پرداختند. این افراد پس از آنکه نماز جماعت را به جا آوردند، در محل دانشگاه به صورت گروهی حرکت کردند و شعارهای مربوط به خودشان را دادند.

از سوی دیگر، جمعیت روبروی سلف هم که به دنبال مختلط کردن سلف بودند، رو به افزایش بود و حدود ساعت ۱۳ بود که این افراد به حدود ۶۰۰ نفر رسیدند. گروه مذهبی هم در آن مقطع به حدود ۳۰۰ نفر رسیدند. دو طرف در سلف یعنی درب غربی و جنوبی باز بود که افرادی که خواستار مختلط کردن سلف بودند، درب ضلع غربی تجمع کردند و گروه مذهبی هم در ضلع جنوبی سلف دانشگاه تجمع کردند. بر این اساس، باید گفت که این دو گروه با یکدیگر رو در رو نبودند و روبروی دو درب مختلف سلف دانشگاه تجمع کرده بودند. درِ غربی سلف پرکاربردتر از سایر درب‌های سلف دانشگاه است و معمولاً درب جنوبی سلف دانشگاه نه در ایام عادی و نه روز گذشته زیاد شلوغ نبود.

یکی از امکان‌هایی هم که دانشگاه فراهم کرده بود، این بود که برادران از ضلع جنوبی سلف دانشگاه که گروه‌های مذهبی ایستاده بودند، می‌توانستند غذا بگیرند و مکانیزم غذا دادن به دانشجویان مختل نشده بود و خواهران داخل سلف خودشان و برادران هم داخل سلف خود می‌توانستند غذا دریافت کنند. غذای بیرون بر هم به افراد داده می‌شد.

حدود ساعت ۱۳ بود که دانشجویانی که به دنبال مختلط کردن سلف دانشگاه بودند، فشار بیشتری به حراست دانشگاه آوردند و شیشه‌های سلف را هم شکستند. این افراد با فشار توانستند وارد سلف شوند. تعدادی از دانشجویان از قبل داخل سلف حضور داشتند که اغلب آنان از گروه‌های مذهبی دانشگاه بودند که از طرف دانشگاه از این افراد کمک خواسته شد و این افراد سعی کردند که به حراست دانشگاه کمک کنند تا کسی وارد دانشگاه نشود.

بچه‌های مذهبی دانشگاه هم در ضلع جنوبی سلف مستقر بودند و شعار خاصی هم نمی‌دادند. تعدادی از این افراد وارد سلف شدند و سعی کردند از مختلط شدن سلف دانشگاه جلوگیری کنند. گروه مقابل هم به فشارهای خود ادامه دادند، شیشه‌های دیگری را هم شکستند تا جایی که کل شیشه‌های سلف را شکستند و سپس شیشه‌های پنجره‌ها را شکستند. در ادامه، افرادی که داخل سلف بودند، با گذاشتن چند میز پشت درِ سلف سعی کردند که از ورود بقیه افراد به آن فضا جلوگیری کنند.

در آن مقطعی که آن افراد شیشه‌ها را می‌شکستند، با گروه‌های مذهبی دانشگاه زد و خورد داشتند و باعث شدند بینی یکی از بچه‌های مذهبی شکسته شود و بخیه بخورد. آن طرف مدام حمله‌ور می‌شدند اما گروه‌های مذهبی دانشگاه فقط از خودشان دفاع کردند و حالت دفاعی داشتند. همچنین در این اتفاقات دست یکی دیگر از افراد هم شکست و فرد دیگری هم آسیب دید و یک زخم به چشم وی زده شد و اگر کمی آن طرف تر این اتفاق رخ می‌داد، ممکن بود که آن دانشجو کور شود.

حدود ساعت ۱۴ زمان ارائه غذا به دانشجویان به اتمام رسید و افرادی که به دنبال مختلط کردن سلف بودند، باز هم آرام نگرفتند و با نیروی زیادی سعی کردند که حمله کنند و وارد سلف شوند. در ادامه برخی از اساتید هم به ماجرا ورود کردند و سعی کردند که فضا را کمی آرام کنند. رئیس دانشگاه، معاون دانشجویی، معاون فرهنگی، سایر اعضای هیئت رئیسه و حراست دانشگاه سعی کردند فضا را آرام کنند.

در نهایت دو طرف به توافق رسیدند که عقب‌نشینی کنند اما فقط گروه مذهبی دانشگاه به حرف خود پایبند بودند و از قسمتی که حضور داشتند و تجمع کرده بودند، خارج شدند. در مقابل، گروهی که به دنبال مختلط کردن سلف بودند، عقب‌نشینی نکردند و باز هم به سلف وارد شدند و در آنجا یعنی دقیقاً در نقطه‌ای که خون برخی از دانشجویان مذهبی ریخته شده بود، شروع به رقاصی و شعار دادن کردن که فیلم این وقایع موجود است و حتی در برخی از رسانه‌های معاند کار شد. در ادامه بچه‌های مذهبی دانشگاه هم جلوی دانشکده کامپیوتر تجمع کرده و شعار دادند و بدون هیچ گونه درگیری به ادامه کار خود و سر دادن شعارهای انقلابی پرداختند.

۷۸ میلیون دز واکسن طیور در خراسان جنوبی تزریق شد/۳

 ۷۸ میلیون دز واکسن طیور در خراسان جنوبی تزریق شد

 مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی از تزریق ۷۸ میلیون و ۳۴۹ هزار و ۸۰۵ دُز واکسن طیور طی نیمه نخست سال جاری در استان خبر داد.

محمد اصغرزاده در گفت و گو با مهر اظهار کرد: در شش ماهه نخست سال گذشته ۶۸ میلیون و ۴۲۸ هزار و ۵۵ دُز واکسن برای مقابله با بیماری‌ها به طیور در خراسان جنوبی تزریق شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: این آمار در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ به ۷۸ میلیون و ۳۴۹ هزار و ۸۰۵ دُز واکسن طیور رسیده است.

اصغرزاده با اشاره به اینکه این واکسیناسیون برای مقابله با بیماری‌های نیوکاسل، آنفولانزا، برونشیت و گامبورو بوده است، ادامه داد: واکسیناسیون نیوکاسل آشامیدنی هم در طیور صنعتی و هم سنتی و بومی روستایی انجام شده است.

وی گفت: در مقابله با نیوکاسل آشامیدنی در نیمه نخست سال جاری هم دو میلیون و ۱۶۶ هزار و ۸۶۰ هزار پرنده واکسینه شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه بسیاری از روستاهای مرزی خراسان جنوبی به صورت رایگان طیور سنتی واکسینه شده‌اند، بیان کرد: ۲۹۶ واحد در روستاهای خراسان جنوبی تحت پوشش واکسیناسیون نیوکاسل آشامیدنی قرار گرفتند.

اصغرزاده ادامه داد: واکسیناسیون طیور سنتی در خراسان جنوبی نقش بسیار مهمی در سلامت طیور واحدهای سنتی ایفا می‌کند و از این جهت در راستای سلامت غذایی مردم بر این نکته تأکید داریم.

وی یادآور شد: سلامت غذایی مردم خطر قرمز ما محسوب می‌شود و نهایت تلاش خود را در این زمینه خواهیم کرد.

سرپرست جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی:

پودر ضد سرفه عناب در خراسان جنوبی ثبت اختراع شد/۳

 سرپرست جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: پودر فوری نوشیدنی ضد سرفه عناب فاقد شکر توسط محققان جهاد دانشگاهی این استان ثبت اختراع شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مهدی ابراهیمی اقزود: جدیدترین محصول ثبت اختراع شده در این نهاد، فرآورده «پودر فوری نوشیدنی ضد سرفه عناب فاقد شکر» است.

وی هدف از این اختراع را تولید محصول غذا – دارو مفید و موثر در درمان سرفه، گلودرد و سرماخوردگی با قابلیت حمل آسان، زمان ماندگاری بالا، فاقد شکر و مصرف راحت آن به‌صورت نوشیدنی با طعم مطلوب به‌ویژه خوراندن راحت آن به کودکان عنوان کرد.

سرپرست جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی افزود: علاوه بر خاصیت درمانی، این محصول می‌تواند به عنوان یک نوشیدنی فراسودمند و فاقد شکر به‌ویژه در افراد دیابتی مورد استفاده قرار گیرد.

وی بیان کرد: تولید پودر عناب بر پایه ترکیبات طبیعی و به عنوان نوشیدنی با خواص دارویی مزیت ویژه‌ای نسبت به سایر پودرهای فوری موجود در بازار دارد که در حال حاضر در بازار ایران نیست.

ابراهیمی گفت: تولید انبوه این محصول به دلیل ترکیبات ویژه و طبیعی آن ظرفیت خوبی برای صادرات است.

وی ادامه داد: ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تولید فرآورده‌های غذایی دارویی از محصولات راهبردی خراسان جنوبی می‌تواند از خام‌فروشی محصولات ارزشمند استان مانند زرشک، زعفران و عناب جلوگیری کند.

سرپرست جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: یکی از بهترین راهکارهای توسعه اشتغال پایدار، ایجاد ارزش‌ افزوده محصولات و توسعه اقتصادی در استان، جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی است.

وی اظهار داشت: میوه عناب با توجه به خواص تغذیه‌ای و دارویی بالا، ظرفیت بسیار خوبی برای فرآوری دارد و می‌توان از این محصول فرآورده‌های متعدد غذایی و دارویی تولید کرد.

ابراهیمی افزود: جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی از سال ۱۳۹۶ اقدام به تولید دانش فنی فرآورده‌های متعدد و متنوع بر پایه محصولات راهبردی استان کرده که از جمله آن می‌توان به بیسکویت عناب، کیک عناب، چیپس عناب، شکلات عناب، سرکه عناب، سرکه زرشک و گل محمدی، کوکی عناب، مربای پری بیوتیک عناب، سس زرشک، سس عناب و آبنبات زرشک دارای خاصیت تصفیه خون اشاره کرد.

 

 

اجرای بیش از ۸ هزار طرح اقتصادی از سوی بنیاد برکت/۳

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام خراسان جنوبی از اجرای ۸ هزار و ۸۵۲ طرح اقتصادی و اشتغالزایی از زمان اجرای طرح های اشتغالزایی بنیاد برکت در استان خبر داد.

 

موسوی مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام خراسان جنوبی با بیان اینکه اجرای طرح‌های اشتغالزایی بنیاد برکت از سال ۱۳۹۸ در استان آغاز شده است گفت: از زمان اجرای این طرح ها تاکنون ۸ هزار و ۸۵۲ طرح اقتصادی با ظرفیت اشتغال ۳۸ هزار و ۶۰۲ نفر و مجموع سرمایه گذاری ۱۶ هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال در استان در حال اجرا است.

او افزود: این طرح‌ها در زمینه‌های بنگاه محور، اجتماع محور سحاب، تسهیلات محور و مشارکت مدنی است.

موسوی ادامه داد: ۱۲ طرح بنگاه محور با ظرفیت اشتغال ۱۱ هزار و ۲۸۰ نفر و مجموع سرمایه گذاری ۲ هزار و ۵۴ میلیارد ریال در حال اجرا است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام خراسان جنوبی اظهار کرد: ۸ هزار و ۸۱۶ طرح اجتماع محور سحاب با ظرفیت اشتغال ۲۶ هزار و ۴۴۸ نفر و مجموع سرمایه گذاری ۱۰ هزار و ۶۴۶ میلیارد ریال نیز در استان اجرا می شود.

او با بیان اینکه یک طرح مشارکت مدنی با ظرفیت اشتغال ۵ نفر و مجموع سرمایه گذاری ۳ میلیارد ریال نیز در حال اجرا است گفت: ۲۳ طرح تسهیلات محور نیز با ظرفیت اشتغال ۸۶۹ نفر و مجموع سرمایه گذاری ۴ هزار و ۱۱۷ میلیارد ریال در حال اجرا است.

 

 

 

خط انتقال آب از دریای عمان در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی عملیاتی شد

خط انتقال آب از دریای عمان در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی عملیاتی شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: عملیات اجرایی خط انتقال آب از دریای عمان در محدوده شهرستان قاینات و حوزه سرزمینی خراسان جنوبی توسط پیمانکار آغاز شده است.

علیرضا عباس‌زاده  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به شرق کشور از جمله طرح‌های کلان تعریف شده برای تامین بخشی از کسری آب این منطقه است که به جد در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه انتقال آب از دریای عمان یکی از گزینه‌های تامین آب استان خراسان جنوبی است گفت: طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور با کاربری صنعتی در حال اجراست که در مرحله نخست فقط برای استان سیستان و بلوچستان، کاربری مصرف شرب نیز برای آن تعریف شده‌ است.

معاون استاندار خراسان جنوبی از آغاز عملیات اجرایی شیرین‌سازی و انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور و برای استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی خبر داد و افزود: افق اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان برای خراسان جنوبی تا سال ۱۴۰۴ تعریف شده است.

اختصاص ۶۰ میلیون مترمکعب آب برای خراسان جنوبی

وی خاطرنشان کرد: در افق این طرح ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب به سیستان و بلوچستان، ۶۰ میلیون مترمکعب برای مصارف صنعت و خدمات به خراسان جنوبی و ۱۲۰ میلیون مترمکعب نیز برای مصارف صنعت و خدمات به خراسان رضوی اختصاص می‌یابد.

عباس‌زاده با اشاره به بحران کم‌آبی در خراسان جنوبی و کاهش منابع تجدیدناپذیر آب استان گفت: تامین آب پایدار برای خراسان جنوبی با توجه به خشکسالی‌های شدید یک ضرورت است و با اجرای طرح‌های انتقال آب از دریای عمان، بازتخصیص آب و بازچرخانی آن، نیاز آبی در بخش صنعت به‌صورت پایدار تامین خواهد شد.

وی بیان کرد: اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان و خط شماره ۲ انتقال آب از خلیج فارس یعنی اجرای خط انتقال برای استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی برعهده شرکت تامین آب صنایع و معادن “ایمواسکو” است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: اجرای هر ۲ خط انتقال آب به استان برعهده شرکت تامین آب صنایع و معادن “ایمواسکو” است و پیمانکار انتقال آب پایدار به خراسان جنوبی از ۲ دریای مختلف خلیج فارس و عمان را برعهده دارد.

به هم رسیدن ۲ خط انتقال در مرز خراسان جنوبی و خراسان رضوی

وی افزود: خط انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس در مرز خراسان جنوبی و خراسان رضوی در منطقه قاینات و سنگان خواف به هم می‌رسند و احتمال دارد که از این مسیر در قالب یک خط اصلی یا ۲ خط مجزا به خراسان رضوی منتقل شود.

عباس‌زاده گفت: این ۲ خط اصلی انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس در محدوده ۲ استان و محلی که باید با یکدیگر تلاقی شوند، ۲۰ کیلومتر اشتراک دارند و تاکنون در این منطقه عملیات اجرایی لوله‌گذاری طرح انتقال آب در حد فاصل قاینات خراسان جنوبی به سنگان خواف در خراسان رضوی آغاز شده است.

وی اظهار داشت: همزمان با اجرای طرح انتقال از دریای عمان، طرح انتقال آب از خلیج فارس باز هم با اولویت مصرف در بخش صنایع برای استان دنبال می‌شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: خط اصلی انتقال آب از خلیج فارس به سمت رفسنجان در استان کرمان تعریف و اجرایی شده است و از کرمان سه خط برای استان‌های اصفهان، یزد، خراسان‌ جنوبی و خراسان رضوی در نظر گرفته شده که خط شماره ۲ برای تامین آب استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی است.

مسیر انتقال آب از دریای عمان هموارتر است

وی افزود: با توجه به اینکه خط انتقال آب از دریای عمان نسبت به طرح انتقال از خلیج فارس باید مسیر هموارتری را طی کند، احتمال دارد اجرای این طرح برای تامین آب شرق کشور و خراسان جنوبی در اولویت قرار گیرد.

عباس‌زاده گفت: از طرف دیگر براساس برآورد کارشناسان، هزینه اجرای طرح انتقال از دریای عمان برای استان‌های شرقی کشور از جمله خراسان‌ جنوبی و خراسان رضوی کمتر بوده و سرعت اجرای طرح نیز بیشتر است.

وی بیان کرد: ازآنجایی که دریای عمان به منابع آبی آزاد جهان از جمله دریای آرام متصل است، از لحاظ زیست محیطی تامین آب از این محل برای خراسان جنوبی بهتر خواهد بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: همچنان در کنار انتقال آب از دریای عمان، تامین آب برای استان از محل خلیج فارس نیز پیگیری می‌شود اما مسیر اجرای خط انتقال از خلیج فارس به دلیل هموار نبودن، شاید زمان بیشتری را ببرد.

وی گفت: اجرای طرح انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرقی کشور شامل سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی که در دستور کار دولت قرار دارد، می‌تواند در این بحران کم‌آبی نویدبخش آبادانی و رفع دغدغه چندین ساله مردم این مناطق خشک و کم‌آب باشد.

خراسان جنوبی با ۶ استان کشور شامل خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، سمنان و اصفهان هم مرز است.

 

 

 

۴ نفر دیگر به کرونا مبتلا شدند/۲

۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شدند.

شریف زاده دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در خراسان جنوبی گفت: روز گذشته ۱۲۳ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۴ بیمار جدید شناسایی شدند.

او افزود: از این تعداد یک مورد از بشرویه، یک مورد از نهبندان  و ۲ مورد از قائنات بوده است.

 

 

 

برگزاری مسابقات اسکیت سرعت خراسان جنوبی/۷

برگزاری مسابقات اسکیت سرعت خراسان جنوبی

مسابقات قهرمانی اسکیت سرعت استان به میزبانی شهرستان سرایان با حضور ۱۰۸ ورزشکار برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،  مسابقات قهرمانی اسکیت سرعت در دو ماده تایم تریل دو نفره و گروهی در دو بخش دختران و پسران استان به میزبانی شهرستان سرایان شهر آیسک برگزار شد.
در پایان این دوره از رقابت ها با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین نصیرایی نماینده محترم مردم شهرستان های طبس، بشرویه، سرایان و فردوس در مجلس شورای اسلامی، خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان، رمضانی رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان سرایان و آدینانی رییس هیات اسکیت استان از تیم ها و نفرات برتر تقدیر به عمل آمد.

 

 

 

استقبال۴۷درصدی دانش آموزان استان از رشته های هنرستانی

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از استقبال ۴۷ درصدی دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه، به رشته های فنی و حرفه ای و کار دانش خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علیرضا موسوی نژاد، در گردهمایی مدیران مدارس شهرستان طبس بابیان این که میزان استقبال دانش آموزان استان نسبت به رشته های هنرستانی  بیش از میانگین کشوری است، تصریح کرد: گرایش دانش آموزان طبسی بیشتر به ادامه تحصیل در رشته های فنی و کاردانش است.

وی،اقناع سازی وپاسخگویی به شبهات و نیازهای،علمی،عقیدتی،اقتصادی و سیاسی آینده سازان انقلاب در کنار تربیت انسان هایی اندیشمند و مسئولیت پذیر را از مهم ترین وظایف مدیران و معلمان مدارس دانست و عنوان کرد: مدیران مدارس باید همچنان که در تقویت بنیه علمی و عقیدتی دانش آموزان تلاش می کنند، باید،بارصدفضای مجازی،ازسلامت فکرواندیشه آنان نیزصیانت نمایند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی،با اشاره به موج سواری و سوء استفاده رسانه های بیگانه از احساست پاک جوانان و نوجوانان ایرانی،دراغتشاشات اخیر،اذعان کرد: همچنان که در پیروزی انقلاب و ۸ سال دفاع مقدس، زمین ایران عزیز را از زیر یوق طاغوت و طاغوتیان آزاد کرده و حتی یک وجب از خاک این کهن سرزمین اسلامی را به متجاوزین بیگانه ندادیم، باید فضای مجازی را که امروز مورد تاخت و تاز شیطان بزرگ و ایادی مزدور داخلی و منطقه ای او قرار گرفته آزاد سازی شود.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی، با بیان این مطلب که فرایند تربیتی کودکان در خانه و اجتماع شکل می گیرد،افزود: از این منظر همه افراد در فرایند تعلیم و تربیت کودکان تأثیر گذار بوده و چنانچه به خوبی ایفای نقش نکرده و یا غفلت نمایند، خسارات جبران ناپذیری به شخصیت تربیتی کودک در دوران نوجوانی و جوانی وارد می شود.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، در ادامه به تبیین سهم هر یک از سه رکن، خانه، جامعه و مدرسه در فرایند تعلیم و تربیت پرداخت و اظهار کرد: حوادث اخیر ثابت کرد که آزاد سازی فضای مجازی، از چنگ دشمنان و مزدوران آن ها و مشارکت و همراهی  دو رکن خانه و اجتماع در فرایندتعلیم و تربیت با اولیای مدارس ضروری ترین نیاز امروز جامعه و لازمه تحقق تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب است.

 موسوی نژاد ایجاد تنوع ساختاری در اجرای برنامه های تربیتی، پرورشی و فوق برنامه مطابق با نیاز های روز دانش آموزان در کنار ترویج فرهنگ اقامه نماز  را دو راهکار صیانت از فکر و اندیشه دانش آموزان در برخورد باسم پاشی اصحاب فتنه،درفضای مجازی برشمرد و تأکید کرد: تقویت روحیه مشارکت، مسئولیت پذیری و افزایش روحیه کار جمعی از ضروریات کارفرهنگی و تربیتی است.

در ادامه این مراسم، ۴ نفر از مدیران مدارس و راهبران آموزشی شهرستان طبس به بیان نقطه نظرات خود در زمینه چالش های مدیریت آموزش و پرورش طبس از منظر کمبود امکانات، نیروی انسانی، فرسودگی فضاهای آموزشی، پرورشی و تربیتی پرداختند.

 

 

 

برطرف شدن کمبود دارو‌ در خراسان جنوبی تا هفته آینده/۲

کمبود دارو‌های آنتی بیوتیک در خراسان جنوبی تا هفته آینده برطرف می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: توزیع آنتی بیوتیک ها به صورت محدود در داروخانه ها انجام می شودکه با پیگیری های صورت گرفته این مشکل تا هفته آینده رفع خواهد شد.

 

کیانی با توجه به افزایش ابتلا به بیماری‌های عفونی و مراجعه مردم به داروخانه‌ها، از افزایش ساعت کار داروخانه ها خبر داد و گفت: این داروخانه ها هم در صورت تمایل با رعایت قوانین می توانند در شب ها و روزهای تعطیل فعالیت کنند.

 

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی مطرح کرد:

بهره برداری از ۱۴ زمین چمن مصنوعی تا دهه فجر در خراسان جنوبی/۷

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: تا دهه فجر امسال، ۱۴ زمین چمن مصنوعی و فوتبال ساحلی، با اعتبار ۹ میلیاردتومان، به بهره‌برداری می‌رسد و ۱۸۸هزار دانش آموز دوره‌های مختلف تحصیلی استان از مزایای آن برخوردار می‌شوند.

سید علیرضا موسوی نژاد،  در آیین افتتاح زمین چمن مصنوعی آموزشگاه امرالله صالح زاده شهرستان طبس، عنوان کرد: این طرح ورزشی در زمینی به ابعاد ۱۷در ۳۲ متر، احداث شده و ۳۰۰ میلیون تومان برای احداث و تکمیل آن هزینه شده است.

وی با اشاره به برخورداری نزدیک ۱۲ هزار دانش آموز دختر و پسر دوره‌های مختلف تحصیلی  شهر طبس و اولیای آنان از مزایای این طرح ورزشی، تصریح کرد: علاو بر این عملیات اجرایی یک زمین چمن مصنوعی دیگر،یک زمین فوتبال ساحلی و سالن ورزشی شهدای معلم،با میانگین پیشرفت فیزیکی ۷۷ درصد،در دارالعباده طبس آغاز شده که بابهره‌برداری از آن ۱۵ هزار دانش‌آموز شهرستان از مزایای آنها برخوردار می شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح‌های ورزشی مدارس استان، در قالب طرح شهید سلیمانی و با مشارکت خیرین نیکوکار، اجرامی شوند، اظهار کرد: طرح شهید سلیمانی با هدف ایجاد فضاهای ورزشی درون مدرسه‌ای اجرا می‌شود.

موسوی نژاد، کاهش چاقی و اضافه وزن دانش‌آموزان در دوران کرونا، افزایش سرانه فضاهای ورزشی مدارس، شاداب سازی و هدفمند کردن برنامه‌های درس تربیت بدنی در راستای توسعه ورزش‌های پهلوانی و قهرمانی و استعدادیابی دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف ورزشی از دیگر اهداف اجرای طرح شهید سلیمانی در خراسان جنوبی به شمار می‌رود.

 

 

ضرورت سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان در بخش معدن و کشاورزی/۲

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی و کشاورزی به ویژه محصولات استراتژیک استان، گفت: شرکت‌های سرمایه گذاری و صنعتی تابعه بنیاد مستضعفان در زمینه فرآوری سنگ‌های معدنی و همچنین محصولات استراتژیک خراسان جنوبی ورود کنند.

جواد قناعت، در دیدار رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان کشور، اهالی خراسان جنوبی را مردمی ولایت مدار و انقلابی خواند و گفت: مردم این استان همواره در صحنه‌های دفاع از نظام و انقلاب پیشگام بوده‌اند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی و کشاورزی این استان به ویژه محصولات استراتژیک، گفت: شرکت‌های سرمایه گذاری و صنعتی تابعه بنیاد مستضعفان در زمینه فراوری سنگ‌های معدنی و همچنین محصولات استراتژیک خراسان جنوبی ورود کند.

قناعت زرشک و معادن سنگ را از ظرفیت‌های خراسان جنوبی عنوان کرد و یادآور شد: این استان بهشت معادن ایران است که لازم است برای ایجاد اشتغال بیشتر و جلوگیری از خام فروشی، شرکت‌های تابعه بنیاد مستضعفان در این بخش‌ها در خراسان جنوبی سرمایه گذاری کنند.

فعالیت کاروان پیک امید متناسب با نیاز کودکان/۲

کاروان پیک امید بیرجند متناسب با نیاز کودکان در مناطق محروم و روستایی در قالب تیم کارشناسانه اقدام به خدمت رسانی به آن ها می‌کند.

 

حمیدی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: کاروان‌های پیک امید در استان و شهرستان بیرجند با رویکرد خدمت رسانی به کودکان و نوجوانان روستا‌های محروم و مناطق دورافتاده فعالیت می‌کنند.

او افزود: شناسایی به دو صورت انجام می‌شود، یا درخواست از سمت خود مناطق است و یا از طریق نیرو‌های کانون شناسایی شده و نیاز سنجی می‌شوند.

حمیدی بیان کرد: به طور مثال اگر در روستایی کودکان و نوجوانان نیاز به مشاوره پزشکی داشته باشند با علوم پزشکی هماهنگ و کارشناس مربوطه جهت آموزش با پیک همراه می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی ادامه داد: گاهی خیرین نیز با پیک امید همراه و اقدامات خیرخواهانه به کودکان و نوجوانان ارائه می‌دهند.

او تصریح کرد: در بیرجند یک مینی بوس پیک امید داریم که البته اقداماتی مانند قصه گویی، برپایی مسابقات و اجرای تئاتر نیز در خلال برنامه‌های پیک است.

حمیدی گفت: کاروان پیک امید در مهر به دو هزار و ۲۰۰ کودک و نوجوان در سطح استان خدمت رسانی کرده است.

۵۱۲ مقاله به همایش بین المللی تلسی دانشگاه بیرجند ارسال شد

دبیر علمی نوزدهمین همایش بین المللی تلسی دانشگاه بیرجند با اشاره به ارسال ۵۱۲ مقاله به دبیرخانه همایش گفت: در کمیته علمی این رویداد علمی بین‌المللی ۱۵۷ استاد مطرح کشوری و جهانی مشارکت دارند.

۵۱۲ مقاله به همایش بین المللی تلسی دانشگاه بیرجند ارسال شد

حسین نویدی‌نیا، دبیر علمی نوزدهمین همایش بین المللی تلسی دانشگاه بیرجند امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این همایش بین المللی از ۱۸ تا ۲۰ آبان ماه سال جاری در مرکز خراسان‌جنوبی برگزار می‌شود.

وی افزود: تاکنون ۵۱۲ مقاله از شرکت کنندگان داخلی و خارجی به دبیرخانه نوزدهمین همایش بین‌المللی تلسی ارسال شده است.

دبیر علمی نوزدهمین همایش بین المللی تلسی دانشگاه بیرجند با اشاره به پذیرش ۳۶۵ مقاله ارسال شده تصریح کرد: در کمیته علمی این همایش بین المللی ۱۵۷ استاد مطرح کشوری و بین المللی به صورت حضوری  و غیرحضوری مشارکت دارند.

نوبدی‌نیا یادآور شد: مهمانان خارجی از دانشگاههای کشورهایی همچون آمریکا، کانادا، اسپانیا، رومانی ترکیه و چین حضور خواهند داشت و چهار سخنران کلیدی از کشورهای کانادا، انگلستان، استرالیا، نیوزیلند و سه سخنران ویژه از ژاپن و هنگ کنگ در این همایش را خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری پنج کارگاه آموزشی و ارائه سخنرانی‌های اساتید کشوری و بین المللی و همچنین افتتاح شعبه انجمن آموزش زبان و ادبیات انگلیسی ایران در دانشگاه بیرجند پیگیری خواهد شد.

دبیر علمی نوزدهمین همایش بین المللی تلسی دانشگاه بیرجند گفت: گروه زبان انگلیسی دانشگاه بیرجند در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی در گرایش‌های زبان شناسی، مترجمی زبان و آموزش زبان دانشجو می‌پذیرید.

نویدی نیا با اشاره به مسائل نوظهور در آموزش زبان انگلیسی با تاکید بر آموزش مجازی در حیطه اصلی این همایش متذکر شد: دکتر حسین نساجی؛ استاد مطرح جهان از دانشگاه ویکتوریا مهمان ویژه این همایش خواهد بود.

فاطمه چهکندی، دبیر اجرایی نوزدهمین همایش بین‌المللی تلسی‌ دانشگاه بیرجند نیز گفت: در راستای شناسایی و معرفی توانمندی‌های خراسان‌جنوبی در سطح بین‌المللی دستگاه‌های مختلفی همچون میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی و پارک علم و فناوری در برگزاری این همایش همکاری دارند.

وی با اشاره به برگزاری تور بیرجندگردی با همکاری میراث فرهنگی و برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی در حاشیه همایش افزود: با مساعدت جهاد کشاورزی عکس‌های جشنواره ملی زرشک نیز برای مهمانان به نمایش گذاشته می‌شود.

چهکندی با بیان اینکه معرفی جاذبه‌های گردشکری خراسان‌جنوبی به زبان انگلیسی از دیگر برنامه‌های جانبی همایش است، تصریح کرد: معرفی استارتاپ‌ها و واحدهای فناور در حوزه زبان انگلیسی، معرفی فرصت‌های شغلی در این زمینه، استفاده از معلمان و دانش آموزان برای ارتقای دانش حرفه‌ای و بهره گیری از ایده‌های برتر دانشجویان از دیگر بخش‌های همایش می‌باشد.

 

 

 

 

زهرا رجبی قهرمان مسابقات کشوری باشگاه PDCIR تهران/۷

زهرا رجبی قهرمان مسابقات کشوری باشگاه PDCIR تهران

زهرا رجبی قهرمان مسابقات کشوری باشگاه PDCIR تهران شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، اولین دوره مسابقات گرند پری۲۰۲۲ (Grand Prix) با حمایت و میزبانی، انجمن دارت همراه با ۱۵۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال جوایز نقدی در دو بخش بانوان و آقایان با حضور ۶۵ بازیکن از سراسر کشور برگزار شد. در فینال این دوره از مسابقات که تنها مسابقه دبل شروع و دبل پایان مجموعه دارت پیشرو می باشد و از حساسیت بالایی برخوردار است، زهرا رجبی از خراسان جنوبی با غلبه بر لیلا مهرجو از استان تهران با نتیجه ۵ بر ۲ به عنوان قهرمانی، جایزه ۴۰/۰۰۰/۰۰۰ ریالی و مدال طلا و کاپ این دوره از مسابقات دست یافت و مهرجو نیز با کسب نائب قهرمانی، جایزه ۲۰/۰۰۰/۰۰۰ ریالی را به خود اختصاص داد و مدال نقره را به گردن آویخت.

 

زغال سنگ طبس در برابر نخلستان‌ دشتستان به تساوی رسید/۷

در سومین هفته از سی وپنجمین دوره لیگ برتر هندبال باشگاه‌های مردان ایران ره آورد نماینده خراسان‌جنوبی از غرب کشور یک امتیاز در مقابل ستارگان نخلستان دشتستان شد.

لیگ برتر هندبال| زغال سنگ طبس در برابر نخلستان‌ دشتستان به تساوی رسید

به گزارش خبرگزاری فارس، در ادامه‌ رقابت‌های سی وپنجمین دوره لیگ برتر هندبال باشگاه‌های مردان ایران نماینده خراسان‌جنوبی برای هنرنمایی به غرب کشور سفر کرد.

در سومین هفته از این ماراتن ملی تیم هندبال زغال سنگ طبس در شهر برازجان‌ میهمان تیم ستارگان نخلستان دشتستان شد.

نماینده هندبال خراسان جنوبی در سومین رویارویی خود از سری مسابقات لیگ برتر هندبال باشگاههای مردان کشور به مصاف تیم ستارگان نخلستان رفت و در نیمه اول از میزبان خود پیشی‌ گرفت و به رختکن‌ استراحت رفت.

هندبالیست‌های زغال سنگ طبس خراسان‌جنوبی در نیمه دوم این رویداد ورزشی بدلیل اشکالات‌ تیم داوری چندان خوب ظاهر نشدند و با وجود اختلاف در نیمه اول با تیم ستارگان نخلستان دشتستان با ۲۳ بر ۲۳ به تساوی رضایت دادند و با کسب یک امتیاز بازگشتند.

تیم زغال سنگ طبس در چهارمین هفته از سری مسابقات سی و پنجمین دوره لیگ برتر هندبال باشگاه‌های مردان ایران ساعت ۱۷ روز جمعه ۶ آبان ماه در گچساران به مصاف تیم هندبال نفت و گاز این شهر می‌رود.

نماینده خراسان جنوبی در دومین هفته از رقابت‌های این ماراتن ملی در سالن ۵ آذر شهر طبس گلشن میزبان تیم رعد پدافند بود که با نتیجه ۳۰ بر ۲۳ تیم رعد پدافند را بدرقه کرد.

در نخستین هفته از این رویداد ورزش ملی نیز تیم هندبال زغال سنگ طبس میهمان اصفهانی‌ها بود که در مقابل تیم پرآوازه‌ فولاد سپاهان با نتیجه ۲۶ بر ۲۱ بازی را به حریف واگذار کرد.

رئیس اتحادیه آرد و نان بیرجند: قیمت نان افزایشی نداشته است

 

 

رئیس اتحادیه آرد و نان بیرجند: قیمت نان افزایشی نداشته است

رئیس اتحادیه آرد و نان استان گفت: قیمت نان افزایشی نداشته اما از آنجایی که وزن هرچانه در نان لواش ۲۸۵ گرم و با قیمت ۵۷۰ تومان بود برای اینکه قیمت روند شوند چانه را به وزن ۲۸۹ گرم افزایش دادیم تا به همان تناسب قیمت به ۶۰۰ تومان برسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند ، کار هر روز و چندین ساله شأن هست، قبل از طلوع آفتاب و دل شب، تنورها را روشن می‌کنند تا بساط نان داغ مردم را به راه اندازند اما خودشان و مشکلاتشان آن گونه که باید دیده نمی‌شود.

تنورهایی که از صبح تا شام روشن می‌مانند تا نان گرم بر سر سفره های مردم قرار گیرد، در این بین نانوایان به خاطر مشکلات ریز و درشت در زیر گرمای تنورها و بی توجهی مسئولان برشته می‌شوند.

شغل نانوایی از قدیمی‌ترین مشاغل ایران است. نانوایان معمولاً کارشان تعطیلی ندارد و در تمام ایام سال مشغول خدمت‌رسانی هستند.

جدال با کوره آتش نانوایی‌های سنتی البته امروز جای خود را به فر‌های مدرن داده، اما هنوز چیزی از گرما و حرارت و سختی کار نانوایان نکاسته و فقط شاید بتوان گفت: قدری زحمت آن‌ها را کمتر کرده است.

نانوایان نیز مانند دیگر اقشار جامعه امروز با مسائل و مشکلاتی روبه‌رو هستند که تمامی آن‌ها به مسئله ارتقای معیشت‌شان باز می‌گردد و به‌دنبال این هستند که با حمایت‌های دولت و اتحادیه میزانی از مشکلات خود را کمتر کنند و سطح معاش خود را مقداری افزایش دهند.

افزایش هزینه‌های آب، برق، گاز در مقابل ثبات قیمت نان از جمله مهم‌ترین مشکل نانوایان در سال‌های اخیر است.

شاطر غلامرضا با داشتن ۵۵ سال سن همچنان در حرفه نانوایی فعالیت می‌کند و نیمه شب ساعت دو بامداد خود را به مغازه می‌رساند تا تنورها را روشن کند و از چهار صبح شروع به پخت نان می‌کند و اعتقاد دارد نان خوب دادن به مردم هنر و تخصص است.

وی در گفتگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه برای پخت نان باکیفیت، باید خمیر خوب ورز داده و به اصطلاح چاق شود، ادامه داد: در گرمای تابستان و سرمای زمستان پای تنور کار می‌کنیم تا نان خوب و مرغوب دست مردم دهیم. وقتی لبخند رضایت مشتری را می‌بینیم، خستگی از تنمان در می‌رود، گفت: تلاش ما این است که نان خوب دست مردم دهیم.

وی پایین بودن نرخ نان را یکی از مهمترین دغدغه نانوایان برشمرد و درباره نرخ نان گفت: چند سال است قیمت نرخ نان تغییری نکرده است در حالی که مابقی اجناس و هزینه‌های آب، برق و گاز افزایش داشته است.

دیگر شاطر بیرجندی که ۶۰ سال است مویش را پای تنور داغ نانوایی سپید کرده درحالی که عرق پیشانی را با دستمال تمیز می‌کند سری تکان داده و به خبرنگار ما گفت: بارها و بارها مشکلات خود را اعلام کردیم اما ثمره‌ای برای ما نداشته است.

وی افزود: روز گذشته برای تهیه خمیر مایه مراجعه کردم که با افزایش قیمت ۲۰۰ درصدی مواجه شدم و این در حالی است که علاوه بر خمیر مایه اجاره بها هم افزایش ۲۰۰ درصدی دارد و دیگر پخت نان برایمان به صرفه نیست.

یکی از شهروندان بیرجندی نیز در گفتگو با خبرنگارما از افزایش قیمت نان لواش خبر داد و گفت: اعلام شده بود که با اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان، قیمت نان افزایش پیدا نمی‌کند اما امروز که برای خرید نان لواش مراجعه کردم، با افزایش جزئی مواجه شدم.

رئیس اتحادیه نانوایان بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند ضمن تایید مشکلات نانوایان گفت: متاسفانه ۴ سال است افزایشی در بحث قیمت نان در بیرجند نداشتیم و این در حالی است که همه چیز افزایش قیمت داشته است.

مختاری با بیان اینکه نانوایان هم قشری از جامعه بوده که با مشکلات تورم مواجه هستند افزود:اجاره بها و خمیر مایه ۲۰۰ درصد افزایش قیمت داشته اما نرخ نان همچنان ثابت است.

وی ادامه داد: هزینه‌های جانبی آب، برق، گاز و تلفن در حالی افزایش قیمت داشته که برخی از نانوایان معتقدند زیر بار مشکلات برشته شده‌ایم و خواهان رسیدگی به مشکلات خود هستند.

رئیس اتحادیه نانوایان بیرجند در پاسخ به افزایش قیمت نان گفت: قیمت نان افزایشی نداشته اما از آنجایی که وزن هرچانه در نان لواش ۲۸۵ گرم و با قیمت ۵۷۰ تومان بود برای اینکه قیمت روند شوند چانه به وزن ۲۸۹ گرم افزایش دادیم تا به همان تناسب قیمت به ۶۰۰ تومان برسد.

مختاری افزود: قیمت هرچانه لوش به دلیل تغییر در وزن مقداری افزایش یافته است.

 

نقشه مهندسی فرهنگی در ۱۲ استان کشور تصویب شد

 نقشه مهندسی فرهنگی در ۱۲ استان کشور تصویب شد

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: نقشه مهندسی فرهنگی در ۱۲ استان تصویب شده و از این پس برای استان‌های دارای نقشه مهندسی فرهنگی، اعتبار ویژه ای حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان پرداخت می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید مجید امامی روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران خراسان جنوبی اظهار داشت: در بودجه امسال ۶۰ درصد جدول ۱۷ باید در استان ها هزینه شود، لذا ریل گذاری به سمت توانمند شدن استان‌ها است.

وی افزود: به دنبال آن هستیم با ترغیب و جاگذاری ردیف‌هایی در بودجه سال آینده، رویکرد زیست بوم گرا تقویت شود.

مسول کارگروه مد و لباس کشور با اشاره به وضعت فرهنگی استان خراسان جنوبی هم گفت: تغییرنگاه استان و تهران به ظرفیت های اصلی و  نقش آفرینی محوری خراسان جنوبی به عنوان بخشی از سرزمین خراسان بزرگ الزامی است که در آینده فرهنگی کشور نیز اثرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به سبقه فرهنگی خراسان جنوبی گفت: این استان دروازه بسیاری از اتفاقات کشور بوده و در دانش و علوم پایه نشان داده شده و عبارت دقیق تر دروازه صدور فرهنگی ایران امروز به ایران بزرگ که بخشی از آن افغانستان است، خواهد بود لذا باید آماده اوج گیری تعاملات فرهنگی شود.

امامی با بیان اینکه دولت بر خواهر خواندگی شهرهای مرزی تاکید دارد، عنوان کرد: این پیش ایده توسط ایران در اجلاس اخیر وزرای فرهنگی یونسکو نیز پیشنهاد شده که در سراسر دنیا اجرا شود.

وی با تاکید بر اینکه شهرهای مرزی باید به اوج اشتراکات و روابط خویشاوندی برسند، اظهار داشت: باید خراسان جنوبی را مهیای آینده تفاوت بدانیم، زیرا با صرف عادلانه شدن زیرساخت ها نمی توان دل خوش کرد، لذا انتظار می‌روند فعالان فرهنگی و زنان و مردان این خطه توانمندتر و مستقل تر از امروز شوند تا جریان سازی فرهنگی را در این استان شاهد باشیم.

مسوول کارگروه مد و لباس کشور با اشاره به پیشرفت فرهنگ مادی در خراسان جنوبی گفت: همانطور که باید حوزه البسه، پوشاک، خوراکی، ادویه ها، خوردنی های گیاهی و حتی موسیقی مقامی از مصادیق فرهنگ مادی است که باید به فرهنگ معنوی وصل شود.

وی با تاکید بر اولویت نگاه عادلانه قبل از توزیع امکانات یادآور شد: حاکمیت و دولت نیز باید تعریف خود را از استان خراسان جنوبی بازسازی کند، لذا شعار عدالت فرهنگی اول در نگاه به استان ها باید پیاده شود.

امامی اظهار داشت: در استان هایی که کمتر در رسانه ملی دیده شدند، این نگاه وجود دارد و در جستجوی نظریه امکان و شکل‌گیری فرهنگی در این استان ها هستیم.

وی با اشاره به راه اندازی تولید کارخانه چادرمشکی در خراسان جنوبی نیز گفت: با توجه به ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و ظرفیت خوب بازار خراسان جنوبی و رضوی، البته با توجه به تجار و بازار جنوب افغانستان، اقتضا می کند که در حوزه پوشاک اسلامی به طور مشخص چادر به عنوان پوشاک فراگیر زنان این منطقه نگاهی ویژه شود.

دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور عنوان کرد: برای پایین تر آمدن قیمت باید به فکر تنوع در مراکز تولید باشیم از همین رو سیاست قاطع دولت حمایت از نساجی مخصوصا کارخانه چادر مشکی است تا وابسته به واردات نباشیم.

وی گفت: بیش از ۱۵ تا ۲۰ میلیون متر مربع نیاز کشور از طریق قاچاق یا بار مسافرتی تامین می‌شود، لذا این نیاز در کشور می تواند از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی برآورده شود و به اشتغال هم کمک کند.

امامی ادامه داد: دولت باید با ارایه تسهیلات به سرمایه گذار کمک کند، لذا موافقت و حمایت سازماندهی کارگروه مد و لباس برای تاسیس کارخانه چادر مشکلی اخذ شده اما باید سرمایه گذاران استان پیش قدم شوند که البته این تمایل وجود دارد.

وی اظهار داشت:این موضوع می تواند قفل بسته ده سال گذشته را باز کند، زیرا تاکنون بیش از ۲ کارخانه در کشور فعال نبوده و کارخانه سوم یا چهارم هم در خراسان جنوبی می تواند نیاز کشور را تامین کند.

مسوول کارگروه مد و لباس کشور افزود: صنایع فرهنگی، هنری و کالای پوشاک از مزیت های اقتصاد سبز استان هایی است که درگیر محدودیت های زیست محیطی هستند و اگر صادرات فرهنگی داشته باشیم از صادرات منابع طبیعی بهتر است.

وی با اشاره به احیای عروسک دو توک در خراسان جنوبی عنوان کرد: عروسک کالا هنر تجسمی انتقال فرهنگی بین نسل ها است و با عروسک ها به افسانه ها و حکایت های پیشینیان پیوند می خوریم و اگر امروز دچار گسست فرهنگی شده ایم دلیلش این است که اسباب بازی ها از زمین فرهنگی خودمان نیست.

امامی عنوان کرد: شورای فرهنگ عمومی در کنار مدیران شهری می توانند به این موضوعات بپردازند و راه اندازی کارگروه نوآوری هم به همین منظور در استان ها راه اندازی شده است

وی گفت: در حوزه آیین ها آداب و سنت های جمعی و جماعات ها برای جذب گردشگران نیز از سیاست های جدی دولت است.

مسوول کارگروه مد و لباس کشور ادامه داد: برگزاری این مناسک ها، جشن های استانی، محلی و روستایی مورد حمایت قاطع است، زیرا می تواند همبستگی اجتماعی را حول معانی و ارزش های استان توسعه دهد.

وی یادآور شد: آیین‌هایی که با اقتصاد منحصر به فرد استان عجین است همانند جشن زرشک، زعفران و عناب در استان خراسان جنوبی باید توسعه یابد و متعاقب آن گردشگری استان هم منطبق با تقویم رویدادها باشد.

امامی با تاکید بر اینکه رویدادها می تواند محرک جذب گردشگر باشد عنوان کرد: اگر در دوره فعلی رویدادسازی نکنیم، گردشگری رونق نمی یابد لذا سیاست جدی حمایت از توسعه رویدادهاست.

وی ادامه داد: در تقویم رسمی کشور هم برای رویدادها و تاریخ خراسان جنوبی جایگاهی ویژه قایل هستیم و منتظر بررسی روزی در تقویم کشور به عنوان روز زعفران هستیم تا با حمایت فعالان اقتصادی حوزه زعفران توجه ملی به این استان جلب شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور عنوان کرد: بازآفرینی لباس، نماد پوشاک اقوام در پوشش اسلامی مطلوب و برگ برنده نظام فرهنگی و هنری ما است، لذا آموزش و پرورش باید پاسخگو باشد و انتظار می رود تا در فصل فرم مدارس سال آینده بتوانیم این موضوع را به بحث بگذاریم که چقدر از ویژگی پوشاک اقوام در فرم مدارس استفاده شده است.

وی با تاکید بر اینکه محدودیتی در برای استفاده از لباس سنتی در ادارات نداریم، ادامه داد: اما تشخیص موضوع برعهده کارگروه مد و لباس هر استان است.

امامی با اشاره به لزوم بازآفرینی المان های لباس سنتی بر روی مانتو بیان کرد: میزان ترویج و تبلیغ لباس سنتی در رسانه های رسمی باید افزایش یابد که در برخی استان ها وضعیت خوب است، اما به زودی تهیه گزارشی از سازمان صدا و سیما در این خصوص را درخواست خواهیم کرد.

وی با اشاره به تعدد اقوام در کشور ایران گفت: از این حیث جزو سه کشور اول جهان هستیم، لذا متنوع ترین کشور از حیث اقوام زبان و گویش ها بوده اما هیچ سیاستی با هویت تاریخی بدون توجه به تنوع فرهنگ موفق نیست.

مسوول کارگروه مد و لباس کشور با بیان اینکه یکی از سیاست‌های ملی ترویج حجاب به عنوان آراستگی است، ادامه داد: ایران را تهران دیدن و تهران را ایران دیدن بزرگترین خطای فرهنگی در دوره های گذشته بوده است.

وی تاکید کرد: زیست بوم گرایی شرط عدالت اجتماعی است و پژوهش های فرهنگی و مردم شناسی در ایران بهترین منابع برای این ادعا است.

امامی با بیان اینکه کاربرد لفظ محرومیت برای خراسان جنوبی اشتباه است، عنوان کرد: اینکه منابع ملی در ۷۰ سال گذشته عادلانه توزیع نشده شکی در آن نیست؛ از همین رو شاهد هستیم در تخصیص منابع و زیرساخت ها مخصوص برای توسعه همچون راه و برق حق مطلب ادا نشده اما راه عبور از محرومیت انباشتی از سرمایه گذاری دولتی نیست، بلکه ظرفیت های مردم و استان باید احیا شود.

وی گفت: عدم حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز علت عقب ماندگی زیرساخت ها است، اما باید به گفتمان استان محروم در خراسان جنوبی پایان داد و نام استان فرصت ساز را به آن نهاد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه به نفع دولت است که نگاه خود را نسبت به خراسان جنوبی عوض کند و این مهم با همکاری رسانه ها محقق می شود، اظهار داشت: عدم مرکز گرایی شعار نیست بلکه در دوره جدید توجه خاصی به این موضوع شده است.

وی یادآور شد: انتخاب مدیران تحول گرا که راهبر نظام فرهنگی استان باشند، بخشی از رفع محرومیت است، زیرا با منابع انسانی می توان رفع محرومیت کرد تا با پولپاشی لذا کلمه استان محروم باید از خراسان جنوبی برداشته شود.

امامی گفت: البته برخی از نمایندگان مجلس گمان می کنند با این لفظ می توانند منابع و ردیف جذب کنند، اما در واقع بی مهری به یک تمدن است.

وی همچنین با اشاره به طبیعی بودن الیاف مورد استفاده از البسه و منسوجات خراسان جنوبی اظهار داشت: این دستبافت ها می تواند اقتصاد خانگی را سامان دهد، لذا استفاده از دستگاه‌های کوچک تولید پارچه بخش مهمی از نیاز به منسوجات سلامت محور را در کشور سامان می دهد.

مسول کارگروه مد و لباس کشور با بیان اینکه استفاده از الیاف طبیعی در عبور از بحران های فعلی به خصوص لباس خانگی و پوشاک زنانه  کمک می کند، یادآور شد: هر خانه خراسان  جنوبی با سرمایه های کوچک و نوآوری می تواند دارای یک دستگاه پارچه بافی باشد و محور لباس، شومیز و لباس اجتماعی باشد.

وی با بیان اینکه امروزه پنبه محصول دست‌نیافتنی در کشور است، گفت: اما این استان می تواند در صنعت پنبه و پشم و استفاده از  پارچه‌های سنتی کمک کند و اگر برندسازی شود تا هر ایرانی دوست داشته باشد یک لباس از الیاف طبیعی داشته باشد و به واسطه بُعد سلامت آن می تواند تبلیغات کرد.

امامی بر برگزاری نشست‌های سلامت محور در پوشاک تاکید کرد و گفت: در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی می تواند پژوهش‌های تجربی درخصوص آثار مثبت منسوجات طبیعی استان که مزیت دار است را  در قالب همایش‌هایی نشان دهد که حتما از این موضوع حمایت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه به خاطر استفاده از الیاف پلی استر بیش از ۷۰ درصد پوشاک خانگی و لباس زیر، استاندارد نیست، گفت: کارگروه پوشاک سلامت محور راه اندازی شده و تلاش می کنیم تا شاخص های فنی و علمی ضرر یا سلامت بخشی پوشاک را اعلام شود تا به سمت پوشاک استاندارد حرکت کنیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: گردشگری سلامت معنوی نیز برای کسانی که به دنبال آرامش و تجربه متفاوتی از زندگی پیچیده شهری هستند، اهمیت دارد لذا بافت تاریخی، مردم آرام و مهمان پذیر استان خراسان جنوبی و ظرفیت کویر در کنار هم می‌تواند بسته گردشگری معنوی را در استان ایجاد کند که به نظام فرهنگی استان پیشنهاد می شود تا از این ظرفیت استفاده کنند.

وی یادآور شد: موسیقی مقامی و دوتار خراسان و خوانندگان بزرگ منطقه هم در گردشگری معنوی می‌تواند اثرگذار باشد، اما زیرساخت‌ها نیز باید به این سمت حرکت کند.

معاون استاندار خراسان جنوبی:

نهضت احیای واحدهای نیمه‌فعال خراسان جنوبی شکل می‌گیرد/۳

نهضت احیای واحدهای نیمه‌فعال خراسان جنوبی شکل می‌گیرد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی اعلام کرد: نهضت احیای واحدهای نیمه‌فعال استان شکل می‌گیرد و در اعطای تسهیلات، اهلیت فنی و اقتصادی مدیران واحدهای تولیدی و متقاضیان سرمایه‌گذاری باید سنجیده شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد اشرفی در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، از آغاز این طرح با برگزاری کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در شهرستان قاینات گفت و افزود: در این راستا دفتر امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری باید واحدهای قابل احیا در این شهرستان که امکان بازگشت آنها به چرخه اقتصاد مقدور است را شناسایی کند.

وی اظهار داشت: اگر مدیران واحدهای تولیدی به کار اشراف کافی داشتند، مواد اولیه را به‌درستی تامین کرده، سرمایه و نقدینگی آنها به شکل صحیح هدایت می‌شد و مجموعه را به نحو احسن مدیریت می‌کردند، امروز با مشکلی مواجه نمی‌شدند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: در کنار حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان و کارآفرینان باید از فعالیت تولیدکننده نماها نیز جلوگیری شود.

وی افزود: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در راستای رسیدگی و تدبیر امور مجموعه‌هایی شکل می‌گیرد که دچار مشکل و استیصال شده‌اند.

اشرفی گفت: نظام بانکی باید روند هزینه‌کرد تسهیلات پرداختی را رصد کند تا به‌درستی در محل مورد نظر هزینه شود.

وی با اشاره به اینکه در کارگروه‌های تبصره ۱۶ و ۱۸ قانون بودجه طرح‌های زیادی بررسی می‌شود ادامه داد: همه این طرح‌ها ابتدا در کمیته‌های فنی ذیل کارگروه‌ها، چکش‌کاری می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: طبق قاعده تعریف شده کمیته‌های فنی مستقر در ادارات کل صنعت، معدن و تجارت و نیز جهاد کشاورزی باید مجوز لازم در زمینه‌های مختلف را برای شهروندان مراجعه‌کننده، صادر کنند.

وی بیان کرد: سپس طرح در کمیته فنی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در مرحله پایانی و هنگام اعطای تسهیلات، بانک وظیفه دارد طرح را از لحاظ توجیه فنی و اقتصادی مورد بررسی قرار داده و نتیجه را شفاف و سریع به شخص اعلام کند.

کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید خراسان جنوبی به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی برگزار شد.

در این نشست مدیران و نمایندگان پنج واحد تولیدی در حوزه جهاد کشاورزی از جمله واحد تولیدکننده تخم مرغ، کشتارگاه دام سنگین و سبک، ۲ واحد کشتارگاه طیور و یک واحد بسته‌بندی مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند.

تعیین تکلیف تسهیلات معوق، مسائل مرتبط با حوزه پشتیبانی امور دام، مطالبات بانکی و دولتی، مسائل مالیاتی و تامین اجتماعی، درخواست تسهیلات سرمایه در گردش بانکی از جمله موارد و دغدغه‌های مدیران واحدهای تولیدی حاضر در این نشست بود که مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گرفت.

 

 

۲۰ سال خشکسالی خراسان جنوبی

تبی به نام خشکسالی

ایسنا/خراسان جنوبی خشکسالی سال‌هاست که پنجه در پنجه رخ خراسان جنوبی است؛ خشکسالی که با کمبود بارش‌ها و کاهش ذخیره سدها انگار قرار است همچنان بتازاند.

خشکسالی پدیده‌ای خزنده و پیچیده است که ناشی از کمبود بارش و افزایش درجه حرارت بوده و برخلاف سایرحوادث، پیش بینی ابتدا، مدت و انتهای آن نیز دشوار است. استان خراسان جنوبی از سال ۱۳۷۷ تاکنون باخشکسالی مواجه بوده است.

به گزارش ایسنا، سال‌هاست خشکسالی در این سرزمین جزء لاینفک اقلیم شده؛ به گونه‌ای که طروات محصولات کشاورزی را گرفته و کشاورزان را که سهم زیادی از جمعیت استان را دارند، زمین گیر کرده است. انگار با هر دانه‌ای که می‌روید زمین خشک تر می‌شود و تنها کشاورز ناامیدی برداشت می‌کند.

اکنون خشکسالی اغلب شهرستان‌های استان را در پنجه خود گرفته و راهکارهایی پس از خشکسالی را به جزء پیشگیری در ذهن مسئولان جا باز کرده است؛ راهکارهایی که شاید اگر زودتر پیش بینی می‌شد استان تا این اندازه درگیر خشکسالی نبود.

بارندگی‌های زیر خط نرمال

علیرضا خندان‌رو، مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی به ایسنا گفت: خشکسالی بسیار شدیدی را شاهد هستیم، به گونه‌ای که ۹۴ درصد خراسان جنوبی متأثر از خشکسالی بوده و تا نیمه اسفند امسال میزان بارش نزدیک به شرایط نرمال فصل قابل پیش‌بینی است.

وی با بیان اینکه از نیمه آبان تا نیمه آذر، بارش‌ها در شهرستان‌های بیرجند، سربیشه و درمیان حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیمتر کمتر از نرمال است، بیان کرد: در شهرستان طبس بارندگی نرمال و در سایر شهرستان‌های استان حدود پنج تا ۱۰ میلیمتر کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: میانگین بارش سالانه خراسان جنوبی ۱۱۷.۵ میلی‌متر بوده و میانگین بلندمدت بارش استان در فصل پاییز ۱۹.۶ میلی‌متر، زمستان ۶۷.۲ میلی‌متر، بهار ۳۰.۲ میلی‌متر و تابستان ۰.۵ میلی‌متر است.

خندان‌رو با بیان اینکه شهرستان‌های زیرکوه با ۶۲ درصد کاهش و شهرستان بیرجند با ۵۶ درصد کاهش وخیم‌ترین شرایط را تجربه کرده‌اند، تصریح کرد: در سال آبی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ بارش‌ها به میزان ۳۰.۹ میلیمتر کمتر بوده که نشان دهنده کاهش ۲۷ درصدی میانگین بارش بلندمدت در استان است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی ادامه داد: کاهش بارندگی در شهرستان قاینات ۵۵ درصد، بشرویه ۵۲ درصد، سربیشه ۳۹ درصد، درمیان ۳۵ درصد و طبس ۳۳ درصد است.

خندان رو در مورد بارش‌ها نیز گفت: بارش پاییزی در اغلب مناطق خراسان جنوبی کمتر از نرمال پیش‌بینی شده و در طول زمستان میزان بارش نزدیک به شرایط نرمال این فصل پیش بینی می‌شود.

 

نصب کنتورهای هوشمند برای چاه‌ها؛ راهکار مهم کاهش آسیب

سعید سروری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی نیز چندی پیش در نشست شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم‌آبی استان گفت: از مجموع منابع آب زیرزمینی استان ۹۰ درصد در بخش کشاورزی، هشت درصد در بخش شرب و ۲ درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.

وی افزود: ۹۹ درصد چاه‌های کشاورزی استان به کنتور هوشمند مجهز شده و نصب کنتورهای هوشمند یکی از راهکارهای مدیریت منابع آبی موجود است.

سروری با بیان اینکه با نصب کنتورهای هوشمند برای چاه‌های استان، ۲۰۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در برداشت آب داشته‌ایم، تصریح کرد: برای مدیریت مصرف آب با همکاری کشاورزان نسبت به نصب کنتور هوشمند آب و برق برای چاه‌های کشاورزی اقدام می‌شود.

وی با بیان اینکه با نصب کنتور هوشمند میزان برداشت و تخلیه آب از چاه‌ها کنترل و مدیریت می‌شود که نقش موثری در مدیریت مصرف آب در این بحران خشکسالی و کم‌آبی دارد، افزود: به منظور تعادل و ثبات در دشت‌های استان و حفظ منابع آبی موجود، طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب در دستور کار قرار گرفت که تهیه و نصب کنتورهای حجمی و هوشمند آب و برق یکی از پروژه‌های این طرح کلان است.

بحران نزدیک است؟

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی همچنین در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر برداشت از منابع آب زیرزمینی استان بیش از تغذیه این منابع بوده و نتیجه آن افت سطح آب زیرزمینی است، یادآور شد: در خراسان جنوبی هشت سد ذخیره‌ای وجود دارد و ظرفیت این سدها، ۷۵ میلیون متر مکعب بوده و امسال ۱۵.۶ میلیون متر مکعب ذخیره آب پشت سدها است.

وی ادامه داد: به عبارتی تنها ۲۰ درصد سدها آبگیری و ۸۰ درصد خالی از آب است که در مقایسه با سال آبی گذشته با کاهش ۱۰ درصدی روبرو شده است که امیدواریم با مصرف بهینه و مدیریت مصرف آب، از کاهش این نعمت خدادادی جلوگیری کنیم.

سروری بیان کرد: در استان نزدیک به ۱۲۵ میلیون متر مکعب کسری مخزن وجود دارد یعنی میزان برداشت ۱۲۵ میلیون متر مکعب بیشتر از میزان ورودی به سفره‌هاست در صورتی که باید به ۷۵ درصد میزان آب تغذیه برسد به گونه‌ای که به بخش کشاورزی لطمه‌ای وارد نشود.

وی با بیان اینکه آب یک عنصر تجدیدپذیر غیر قابل برگشت است، اظهار کرد: آب تنها عنصری است که غیر قابل جایگزینی است و در سال‌های اخیر به خاطر خشکسالی و کمبود بارش حجم آب کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: در ۵۰ سال گذشته سرانه آب تجدیدپذیر در اختیار هر نفر ایرانی ۶۵۰۰ متر مکعب بوده است و با افزایش جمعیت، نیاز آبی، کاهش بارندگی، افزایش دما و تبخیر آب از حجم آن کاسته شده است به طوری که امروزه سرانه آب تجدیدپذیر در اختیار هر فرد ۱۵۰۰ متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برای جبران این نقص باید افزایش نیاز و ثابت بودن حجم آب را با افزایش بهره وری در بخش آب جبران کنیم و نیازهای خود را در بخش‌های مختلف آبی برطرف سازیم، تصریح کرد: براساس استانداردهای جهانی بیشتر اتکاهای جامعه بشری باید به منابع آب سطحی باشد و از منابع آب زیرزمینی به عنوان منابع جایگزین استفاده شود.

وی در خصوص برداشت از منابع آب زیرزمینی، اظهار کرد: استانداردهای جهانی، برداشت تا ۴۰ درصد از منابع آب زیرزمینی که در چرخه تجدیدپذیر است را نرمال دانسته، اما اگر از این عدد عبور کند وارد یک تنش آبی می‌شود و اگر بهره وری به ۶۰ درصد برسد وارد بحران می‌شود.

تعیین سهم بخش‌های مختلف در برنامه کاهش مصرف آب

علیرضا عباس زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: نصب کنتورهای هوشمند در چاه‌های برداشت آب، از برنامه‌های جدی طرح سازگاری با کم‌آبی است که در این راستا اغلب چاه‌های کشاورزی استان به کنتور هوشمند مجهز شده و بخش دیگری از جمله در حوزه آب شرب و دستگاه‌های اجرایی که خدمات عمومی ارائه می‌دهند، باقی مانده است که همه آنها در بازه زمانی مشخص به کنتور هوشمند مجهز می‌شوند.

وی با بیان اینکه با نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های برداشت آب، میزان برداشت آب از چاه‌ها به‌صورت دقیق کنترل می‌شود، تصریح کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و تغییرات آب و هوایی، در کشور به‌ ویژه خراسان جنوبی به‌ صورت جدی با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: طبق گزارش‌های رسمی، طی دو سال اخیر کم‌آبی در استان بی ‌سابقه بوده و در این شرایط اقلیمی خاص می‌طلبد که منابع آبی را مدیریت کنیم که برنامه سازگاری با کم‌آبی نیز در همین راستا و در قالب طرح ملی تدوین و ابلاغ شده است.

 

وی با بیان اینکه برش استانی این طرح برای خراسان جنوبی در حال اجراست، گفت: براساس این طرح موظفیم طبق برنامه پنج ساله ۱۷۵ میلیون متر مکعب مصرف آب را کاهش دهیم و برای اینکه به هدف حفظ منابع آبی استان برسیم راهکارهای متعددی در برنامه ملی و استانی دیده شده که در کارگروه حفاظت از منابع آب نیز پیگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: اقدامات خوبی در راستای احیا و مرمت قنوات، اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و خرید چاه‌های کم‌ بازده انجام شده و لازم است چاه‌های برداشت آب در استان به کنتور هوشمند مجهز شوند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر تعیین سهم بخش‌های مختلف در برنامه کاهش مصرف آب، افزود: باید مشخص کنیم کاهش مصرف ۱۷۵ میلیون متر مکعبی آب در پنج سال با چه روش‌هایی باید اجرا شود.

عزم دولت برای انتقال آب به خراسان جنوبی جدی است

عباس‌زاده با بیان اینکه باید در جلسات بعدی طرح‌های پیشنهادی در این زمینه ارائه شود و بتوانیم برای دستگاه‌های آب‌بر چاره‌اندیشی کنیم، تصریح کرد: عزم دولت برای انتقال آب به خراسان جنوبی جدی است؛ از همین رو جلسات انتقال آب از دریای عمان به‌طور منظم برگزار می‌شود و دولت به این نتیجه رسیده که استان‌های شرقی واقعاً با بحران خشکسالی مواجه هستند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه طبق برنامه طرح انتقال آب از دریای عمان در بازه سه ساله عملیاتی می‌شود، گفت: اجرای این طرح به معنای آن است که رودخانه ثابت به عرض ۲ متر از دریای عمان تا مشهد جاری خواهد بود و عمدتاً آب صنعتی را تأمین می‌کند.

عباس زاده با اشاره به اینکه پیگیری‌ها برای اجرای خط انتقال آب خلیج فارس به خراسان جنوبی نیز ادامه دارد، تصریح کرد: حفظ منابع آبی موجود از اهمیت بالایی برخوردار است که باید در این خصوص تصمیم‌گیری جدی شود؛ مصرف بهینه آب نیازمند مشارکت همگانی است.

 

 

 

شرایط جوی پایدار و یکنواخت در خراسان جنوبی/۲

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی شرایط جوی پایدار و یکنواخت را در استان پیش بینی کرد.

کارشناس هواشناسی گفت: بر اساس الگوی نقشه‌ها، داده‌ها و تصاویر ماهواره‌ای هواشناسی شرایط جوی پایدار و یکنواخت خواهد بود.

زارعی افزود:برای روز سه شنبه افزایش موقت ابر و افزایش سرعت وزش باد و در برخی نقاط خیزش گرد و خاک پیش بینی می‌شود و از روز چهارشنبه روند کاهشی دمای هوا آغاز می‌شود.

پرداخت بیش از ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی/۲

از ابتدای سال تاکنون ۳۸۸ طرح مشاغل خانگی به بانک‌های عامل خراسان جنوبی معرفی شدند.

اشرفی مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی بر تسهیل و تسریع

 در روند پرداخت تسهیلات تاکید کرد و افزود: اگر طرحی در پرداخت دچار مشکل است بانک موظف است هرچه سریع‌تر موضوع را به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستگاه‌های اجرایی مربوطه اعلام تا نسبت به جایگزینی طرح اقدام شود.

اشرفی با بیان اینکه از ابتدای سال ۳۸۸ طرح با اعتبار ۳۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به بانک‌های عامل معرفی شده است، گفت: تاکنون ۱۰ میلیارد و چهارصد و چهل میلیون تومان تسهیلات مشاغل خانگی در استان پرداخت شده است.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی افزود: پیش بینی می شود با دریافت این تسهیلات  برای ۴۳۶ نفر اشتغال ایجاد شود.

کشتی صحرا گرفتار در موج بی ساربانی/ جان می گیرد و جان می دهد/۷

شتر حیوانی سودمند در دل کویر است، اما سرگردانی این حیوان در بیابان، سبب کشته و زخمی شدن افراد زیادی در تصادفات می‌شود.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، شتر حیوانی است مقاوم که از آن با عنوان سرمایه کویر یاد می‌شود و تاب آوری بسیار بالایی در آب و هوای گرم دارد؛ از این‌رو کویرنشینان در نقاط مختلف کشور مشغول به پرورش این حیوان هستند.

حدود ۳۰ هزار نفر از جمعیت ۱۸۰ هزار نفری شتر ایران در خراسان جنوبی است که این امر باعث شده تا استان ما دومین قطب پرورش این حیوان سودمند باشد.

از قدیم الایام پرورش شتر به صورت سنتی در بیابان انجام می‌شده است و این حیوان از مراتع تغذیه می‌کند.

سودمند، اما خطرآفرین

مزیت‌های اقتصادی فراوان این حیوان برای مردمان کویر یک روی سکه شترداری خراسان جنوبی است؛ روی دیگر سکه خطراتی است که این سرمایه‌های سرگردان برای مردم ایجاد می‌کنند.

شتر‌هایی که بدون ساربان در بیابان رها هستند و عبور آن‌ها در جاده‌ها بسیار خطرآفرین است.

رانندگی در مسیر‌های کویری به ویژه در شب دلهره آور است؛ چرا که در این سال‌ها خبر‌های زیادی از ورود بی محابای گله‌های شتر به جاده‌ها و برخورد خودرو‌ها با آن‌ها به گوش رسیده است.

در این تصادفات دلخراش شتر‌هایی با وزن ۲ تا ۴ تُن به یکباره همچون کوه در مقابل خودرو‌ها قرار می‌گیرند و باعث کشته و زخمی شدن هموطنان می‌شوند.

هر ۱۱ روز یک حادثه در اثر برخورد با شتر

سرهنگ رضایی رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: به دلیل پا‌های بلند و جثه و وزن بالا، شتر وقتی با سواری برخورد می‌کند، روی سقف و یا داخل خودرو می‌افتد که این امر جان سرنشینان را به خطر می‌اندازد.

او ادامه داد: به طور میانگین هر ۱۱ روز یک حادثه در اثر برخورد شتر در استان رخ می‌دهد.

سرهنگ رضایی از رانندگان خواست تا هنگام رانندگی در مناطقی که شتر‌های بدون ساربان وجود دارند احتیاط بیشتری داشته باشند.

رئیس پلیس راه استان عنوان کرد: بیشتر مقاطع تجمیع شتر‌ها در استان شناسایی شده که بیشتر در شهرستان‌های نهبندان، طبس و بیرجند است.

تصادف با شتر

او افزود: محور خوسف – خور حوالی خور، محور نهبندان – زاهدان حوالی حیدرآباد، محور نهبندان – بیرجند حوالی چاه دراز، محور نهبندان – شهداد حوالی چاهداشی، محور طبس – اصفهان کیلومتر ۸۵ تا ۱۰۰، محور طبس – یزد کیلومتر ۹۰ تا ۱۳۰ و محور دیهوک – کرمان کیلومتر ۸۵ تا ۱۰۵ محور‌هایی هستند که احتمال برخورد با شتر‌ها در آن‌ها زیاد است.

سرهنگ رضایی تصریح کرد: محور‌های روستایی کریت و بصیران نیز از محور‌هایی هستند که خطر احتمال برخورد با شتر در آن‌ها وجود دارد.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: با توجه به کویری بودن منطقه احتمال برخورد وسایل نقلیه با شتر‌ها زیاد است.

او ادامه داد: در سال ۱۴۰۰، ۳۲ فقره برخورد با شتر در استان ثبت شده که بر اثر برخورد با شتر‌ها ۵ نفر فوت کردند و ۲۲ نفر مجروح شدند.

آبشخور‌های حادثه ساز کنار جاده

یکی دیگر از دلایلی که باعث شده تا تردد شتر‌ها در محور‌های مواصلاتی افزایش یابد ساخت آبشخور‌ها در اطراف جاده‌ها است.

برخی از شترداران برای راحتی کار خود و دسترسی آسان تر، آبشخور‌ها را در نزدیکی جاده‌ها می‌سازند؛ به همین دلیل شتر‌هایی که برای رفع عطش به محل آبشخور می‌آیند، مجبور به عبور از جاده می‌شوند و این یعنی هر لحظه احتمال تصادف دلخراش وجود دارد.

شترداران مقصر حادثه اند

بر اساس قانون در صورت برخورد وسیله نقلیه با شتر، صاحب شتر مقصر است و باید در مراجع قانونی پاسخگو باشد.

از دیرباز و بر اساس رسمی قدیمی برای اینکه شتر‌ها شناسایی شوند، شترداران نشانی مخصوص خود را دارند که بر روی بدن شتر حک می‌شود.

در هنگام بروز حوادث، بر اساس همین نشان صاحب شتر شناسایی می‌شود و مراجع قضایی موضوع را پیگیری می‌کنند.

اما در برخی مواقع شترداران برای فرار از قانون به محض اطلاع از برخورد شتر آن‌ها با وسیله نقلیه، نشانه حک شده بر روی بدن شتر را از بین می‌برند تا دیگر کسی نتواند صاحب شتر را شناسایی کند.

از شبرنگ تا حفاظ

چند سال پیش بود که طرحی برای کاهش تصادفات ناشی از برخورد وسایل نقلیه با شتر‌ها در استان اجرا شد؛ طرحی که در آن بر روی گردن و بدن شتر‌ها شبرنگ نصب می‌شد تا از فاصله دور قابل دیدن باشند، اما این طرح ادامه پیدا نکرد.

جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: برنامه‌هایی تحت عنوان شبرنگ و میکروچیپ در برهه‌ای به طور آزمایشی انجام شد.

او ادامه داد: نهایتا مسئولین به این نتیجه رسیدند که باید محافظی ایجاد شود که شتر‌ها به جاده‌ها نزدیک نشوند.

در این سال‌ها هر از چند گاهی خبر‌هایی از ایمن‌سازی محور‌های مواصلاتی کویر شنیده شده؛ ایمن سازی به وسیله نصب حفاظ و سیم خاردار در اطراف جاده‌ها به طوری که جولان شتر‌ها در جاده‌ها کمتر شود و نتوانند وارد محور‌های مواصلاتی شوند.

جلال زاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی در رابطه با عبور شتر‌های سرگردان از محور‌های مواصلاتی گفت: کلیه تابلو‌های محور‌های مواصلاتی که محل عبور این گونه از احشام هستند را به روز کرده ایم و به روزرسانی تابلو‌هایی که در شب روشن هستند نیز صورت گرفته است.

او ادامه داد: حدود ۲۰ تابلو در استان و مناطقی که خطر بیشتر برخورد با شتر وجود دارد نصب شده است.

حدود ۲۰ تابلو در استان و مناطقی که خطر بیشتر برخورد با شتر وجود دارد نصب شده است

جلال زاده بیان کرد: در جلسات متعدد کمیسیون ایمنی این مسئله مطرح شده است و دستگاه‌های متولی پای کار آمده اند و قرار شده است تا هر دستگاهی وظیفه خود را انجام دهد و بحث‌های آموزشی انجام شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی اظهار کرد: اداره کل امور عشایر، پلیس راه و سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه پای کار هستند.

او در خصوص پیشگیری از این حوادث گفت: حفر کانال به طول ۵ کیلومتر در محور خور به بیرجند انجام شده است و ۱۵ کیلومتر مسیر نیز پارسال سیم مفتول کشیده شده است.

جان مردم و سرمایه شترداران در خطر

سایه بی توجهی بر سر شتر‌های سرگردان خراسان جنوبی سنگینی می‌کند و معضلی برای مردم شده است.

هر ساله تعدادی از هموطنان در حوادث ناشی از برخورد با شتر‌ها جان خود را از دست می‌دهند و یا مجروح می‌شوند؛ ۵ کشته و ۲۲ مجروح در اثر برخورد با شتر در سال ۱۴۰۰ مبین این موضوع است.

هر ساله تعدادی از هموطنان در حوادث ناشی از برخورد با شتر‌ها جان خود را از دست می‌دهند

راهکار‌هایی نیز از سوی مسئولین ذیربط برای پیشگیری و کاهش حوادث ناشی از سرگردانی شتر‌ها در جاده‌ها صورت گرفته است؛ نصب شبرنگ روی بدن شتر، نصب تابلو، حفر کانال و سیم کشی اطراف جاده از جمله راهکار‌هایی است که تاکنون انجام شده است.

اما اخبار حوادث ناشی از برخورد با شتر‌ها در جاده‌های خراسان جنوبی نشان دهنده این است که اقدامات صورت گرفته کافی نبوده است.

از یک سو جان مردم با حوادث ناشی از برخورد با شتر‌ها در جاده‌ها در خطر می‌افتد و سوی دیگر شترداران با این حوادث خسارت مالی می‌بینند.

با توجه به خسارت جبران ناپذیر سرگردانی شتر‌ها باید مسئولان و شترداران فکری اساسی کنند تا هم جان مردم به خطر نیفتد و هم سرمایه‌های کویرنشینان از بین نرود.

 

 

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی:

سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی از برنامه عقب است/۵

سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی از برنامه عقب است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی به دلیل شدت خشکسالی‌ها در چند سال اخیر و وقفه یک ساله اجرای سند، در برخی بخش‌ها از برنامه عقب است.

سعید سروری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی در مرداد سال ۱۳۹۸ به تصویب کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی رسید که براساس این سند، صرفه‌جویی از منابع آب زیرزمینی استان توسط دستگاه‌های متولی تا سال ۱۴۰۵ به میزان ۱۷۵ میلیون مترمکعب مشخص شد.

وی گفت: اما در شورای حفاظت از منابع آب استان تصویب شد که اجرای سند سازگاری با کم‌آبی به دلیل شرایط خشکسالی، یک سال با وقفه اجرا شود که با این مصوبه، اجرای سند از سالی آبی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ در خراسان جنوبی آغاز شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: در فاز دوم این طرح که از سال ۱۴۰۷ آغاز می‌شود و تا ۱۴۱۲ ادامه دارد باید ۱۲۲ میلیون مترمکعب فقط در بخش کشاورزی استان مدیریت مصرف داشته باشیم.

وی گفت: برنامه اجرایی هر دستگاه در قالب سند سازگاری با کم‌آبی تدوین شده و به عنوان مثال در بخش کشاورزی از مجموع ۱۶۳ میلیون مترمکعب مدیریت آب، ۱۴۳ میلیون مترمکعب باید در راستای اصلاح و تعدیل پروانه‌ها و ۲۰ میلیون مترمکعب در زمینه جلوگیری از اضافه برداشت با نصب کنتور هوشمند صرفه‌جویی شود.

سروری افزود: پلمب چاه‌های غیرمجاز در این سند برعهده شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی است که با انسداد این چاه‌ها یک میلیون مترمکعب آب باید در افق طرح صرفه‌جویی شود.

وی بیان کرد: براساس این سند تا افق ۱۴۰۵، شرکت آب منطقه‌ای با همکاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ۱۶۳ میلیون مترمکعب، انسداد چاه‌های غیرمجاز توسط شرکت آب منطقه‌ای یک میلیون مترمکعب، شرکت آب و فاضلاب در مدیریت مصرف آب شهری و روستای ۹.۵ میلیون مترمکعب، اداره کل صنعت، معدن و تجارت ۱.۵ میلیون مترمکعب و بخش بوستان‌ها و فضای سبز شهری باید ۰.۹ میلیون مترمکعب در مصارف آب خود مدیریت داشته باشند.

صرفه‌جویی سالانه بیش از ۲۵ میلیون مترمکعب 

سروری گفت: براساس این سند دستگاه‌های متولی از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۵ موظف هستند که سالانه ۲۵.۱۲ میلیون مترمکعب در مصارف خود صرفه‌جویی داشته باشند.

وی افزود: براساس افق اجرای سند باید ۱۷۵.۹ میلیون مترمکعب آب در بخش‌های مختلف استان صرفه‌جویی می‌شد که تاکنون ۲۱.۵۵ میلیون مترمکعب در مصرف منابع آبی استان صرفه‌جویی شده و پیشرفت کلی سند ۱۲.۲۵ درصد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: از ابتدای اجرای سند تاکنون شهرداری‌های استان در آب مصرفی فضای سبز ۰.۴ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی داشته‌اند که باید تا افق طرح، ۰.۵ میلیون مترمکعب دیگر صرفه‌جویی داشته باشند.

وی گفت: : پیشرفت کلی این سند در زمینه مدیریت آب در فضای سبز و خدمات شهری، ۴۴ درصد است و ۲۳.۳۳ درصد در این بخش نسبت به برنامه جلو هستیم.

سروری عنوان کرد: در بخش صنعت و معدن ۱.۵ میلیون مترمکعب در افق طرح باید صرفه‌جویی شود که از ابتدای اجرای سند سازگاری با کم‌آبی تاکنون ۰.۰۴ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی ‌شده و مدیریت آب در این بخش ۲.۶۷ درصد پیشرفت دارد که ۱۸.۶۶ درصد در این بخش از برنامه عقب هستیم.

وی گفت: سهم بخش کشاورزی از محل اصلاح و تعدیل پروانه‌ها و جلوگیری از اضافه برداشت توسط شرکت آب منطقه‌ای در برنامه پنج ساله ۱۶۳ میلیون مترمکعب بوده که تاکنون ۱۸.۳۳ میلیون مترمکعب در این بخش صرفه‌جویی شده و پیشرفت کلی مدیریت آب بخش کشاورزی ۱۱.۲۵ درصد است که در این بخش هم ۱۰.۱۸ درصد از برنامه عقب هستیم.

سروری افزود: سهم بخش آب شرب شهری و روستایی ۹.۵ میلیون مترمکعب در افق اجرای سند پیش‌بینی شده که تاکنون ۲.۵۹ میلیون مترمکعب در این بخش مدیریت شده و پیشرفت کلی ۲۷.۲۶ درصد است که ۵.۸۹ درصد از برنامه جلوتر هستیم.

علت عقب ماندن سند سازگاری با کم‌آبی از برنامه چیست؟

وی گفت: جلوگیری از اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی از ۱۳۹۲ با نصب کنتور هوشمند اجرایی شد که تاکنون از این محل ۲۰۰ میلیون مترمکعب مدیریت مصرف آب داشته‌ایم و این کاهش برداشت پروانه‌ها، فشاری را در این سالیان به کشاورزان تحمیل کرده بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: از طرفی به دلیل خشکسالی بی‌سابقه طی ۲ سال اخیر به‌خصوص در سال ۱۳۹۹ در شورای حفاظت از منابع آب استان تصویب شد که اجرای سند سازگاری با کم‌آبی به دلیل شرایط بد خشکسالی یک سال با وقفه اجرا شود که با این مصوبه، اجرای سند از سالی آبی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ در استان آغاز شد.

وی گفت: تداوم خشکسالی‌، کاهش بارندگی‌های امسال و وضعیت ذخایر سدها از یک سو و کسری مخزن ۱۲۵ میلیون مترمکعبی دشت‌های استان از سوی دیگر نشان می‌دهد که باید بیش از پیش نسبت به مدیریت مصرف آب در همه بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب اهتمام شود و اجرای کامل سند سازگاری با کم‌آبی ما را به این هدف مهم خواهد رساند.

اجرای موفق سند نیازمند همت همگانی

سروری تاکید کرد: در اجرای سند سازگاری با کم‌آبی هدف اصلی ما این است که حجم برداشت از چاه‌های کشاورزی را کاهش دهیم تا به معیشت و اقتصاد کشاورزان هم ضربه‌ای وارد نشود.

وی گفت: در حال حاضر با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و کشاورزان به دنبال راهکارهای جدیدی هستیم تا در مسیر رسیدن به اهداف این سند کمترین ضربه به کشاورزان وارد شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: دستیابی به اهداف در سند سازگاری نیازمند همت همگانی و همه‌جانبه تمامی بخش‌های متولی است و باید در افق مشخص شده به اهداف اصلی از اجرای این سند یعنی پایداری منابع آبی و ثبات جمعیتی برسیم تا در سالیان آینده هم کمترین بحران آبی را داشته باشیم.

وی گفت: با توجه به افت شدید منابع آب زیرزمینی و جلوگیری از کمیت و کیفیت آن نیاز است که بیشتر از منابع آب سطحی استفاده کنیم و در حد معقول از منابع آب زیرزمینی برداشت شود اما متاسفانه تمامی یا بیشتر حجم آب مصرفی استان از منابع آب زیرزمینی است که این موضوع ما در آینده دچار بحران خواهد کرد.

سروری تصریح کرد: براساس استانداردهای جهانی سالانه ۴۰ درصد حجم ورودی آب به سفرهای زیرزمین را می‌توانیم برداشت کنیم که در حال حاضر ما در خراسان جنوبی به مرحله فوق بحران رسیده‌ایم و نه تنها ۱۰۰ درصد آب ورودی به سفره‌ها را برداشت می‌کنیم بلکه سالانه ۱۲۵ میلیون مترمکعب هم اضافه برداشت داریم.

اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی باید جبران شود

وی گفت: طبق سند سازگاری با کم‌آبی استان در یک برنامه مدون و بلندمدت به دنبال این هستیم که اضافه برداشت را به‌صورت کامل جبران کنیم، سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن تجمعی در استان داریم که باید نسبت به جبران آن در بلندمدت اقدام شود پس همه ما باید به این باور برسیم که در خراسان جنوبی شرایط بحرانی و شاید فوق بحرانی از نظر کم‌آبی داریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اضافه کرد: ۱۳ هزار و ۵۹۵ منبع آبی در این استان داریم که از این تعداد سه هزار و ۷۸۴ مورد چاه، ۶ هزار و ۹۴۷ مورد قنات، ۲ هزار و ۸۶۴ مورد چشمه است که سالانه از این منابع آبی ۹۰۵ میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود.

وی افزود: براساس این آمار در حال حاضر ۷۳ درصد منابع آبی استان از محل چاه، ۲۳ درصد از محل قنات و چهار درصد از محل چشمه برداشت می‌شود.

سروری با بیان اینکه ۸۸ درصد منبع آبی استان در بخش کشاورزی، ۹ درصد شرب و سه درصد در زمینه صنعت و خدمات مصرف می‌شود گفت: تاکنون ۹۹ درصد چاه‌های کشاورزی استان به کنتور هوشمند مجهز شده است.

وی افزود: تاکنون با نصب کنتورهای هوشمند برای چاه‌های آب، ۲۰۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در برداشت آب داشته‌ایم و نصب کنتور هوشمند برای همه چاه‌های استان نقش موثری در مدیریت مصرف آب دارد.

 

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اعلام کرد؛

«صفر» سهم حوزه فرهنگ و هنر از اعتبارات سفر اول رئیس جمهور/ ۴۰۰ میلیارد تومان عقب ماندگی زیرساخت فرهنگی در خراسان جنوبی
فرخنده با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز اعتبارات مصوب سفر اول رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر خراسان جنوبی تخصیص نیافته است، گفت: حدود ۴۰۰ میلیارد تومان عقب ماندگی زیرساخت فرهنگی در استان وجود دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار داشت: در سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی ۲ مصوبه در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب رسیده بود.

 وی به مصوبه کمک به ساخت مصلی های نماز جمعه استان اشاره کرد و افزود: در این راستا ۲۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود.

وی در ادامه بیان کرد: دومین مصوبه سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی بحث کمک به زیرساخت مجتمع های فرهنگی استان با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان بوده است.

فرخنده ادامه داد: با توجه به اینکه خراسان جنوبی در حوزه زیرساخت از عقب ماندگی بسیاری برخوردار است و رقم مصوبات سفر اول رئیس جمهور به استان، بسیار ضعیف بوده است و اگر مقام عالی وزارت ارشاد در این سفر همراه بودند این میزان اعتبار تعیین نمی شد.

*لزوم توجه به زیرساخت های فرهنگی خراسان جنوبی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به پروژه تالار شهر بیرجند اشاره کرد و گفت: این پروژه با ۱۰ هزار مترمربع زیربنا در بلوار شهیدناصری قرار دارد و از سال ۹۰ عملیات اجرایی آن آغاز شده و تاکنون ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای تکمیل شدن نیازمند ۲۲۰ میلیارد تومان است.

وی در ادامه عنوان داشت: در شهرستان بشرویه تنها یک پروژه فرهنگی داریم که سالن آمفی تئاتر آن است که از سال ۹۷ آغاز شده و جهت تکمیل شدن به اعتباری بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان نیازمند است.

فرخنده درخصوص سالن تئاتر مرکز خراسان جنوبی بیان کرد: سالن علامه فرزان از سال ۹۶ به خاطر سوختگی، تعطیل شده و تاکنون ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است برای افتتاح به ۲۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به خانه فرهنگ استان گفت: این پروژه از سال ۹۰ آغاز شده و تاکنون ۸۸ درصد رشد داشته است و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قول همکاری داده اند تا این پروژه به مرحله افتتاح برسد؛ با بهره برداری از آن، تمام انجمن های هنری استان دارای مکان خواهند شد.

وی با بیان اینکه مهمترین مشکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بحث عقب ماندگی در حوزه زیرساخت ها است، تاکید داشت: متاسفانه تاکنون پروژه های فرهنگی استان در شهرستان های خوسف، طبس، سرایان، قاین و سربیشه روی زمین مانده است.

فرخنده درخصوص مجتمع فرهنگی و هنری سرایان عنوان کرد: سال ۸۸ عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده و تاکنون ۶۷ درصد پیشرفت داشته است و برای تکمیل آن نیازمند ۱۱ میلیارد تومان هستیم؛ در سه قلعه نیز یک مجتمع داریم که ۵۷ درصد رشد داشته و نیازمند ۶ میلیارد تومان اعتبار است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: در شهرستان نهبندان یک پروژه فرهنگی داریم که عملیات آن از سال ۹۱ شروع شده و تاکنون ۶۵ درصد پیرفت داشته است و برای به بهره برداری رسیدن آن نیازمند اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان هستیم.

وی به مجتمع فرهنگی شهرستان سربیشه اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی این پروژه از سال ۹۰ شروع شده و ۷۰ درصد تاکنون رشد داشته است و برای تکمیل شدن نیازمند اعتباری بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان است.

فرخنده در خصوص آمفی تئاتر شهرستان خوسف عنوان داشت: احداث این پروژه از سال ۹۳ شروع شده و تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و برای تکمیل شدن به ۱۲ میلیارد تومان نیاز دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به مجتمع فرهنگی و هنری بشرویه اشاره کرد و افزود: این پروژه برای تجهیز و تکمیل شدن نیازمند ۳۵۰ میلیون تومان و تکمیل فضای فرهنگی نیازمند۴۵۰ میلیون تومان اعتبار است.

وی بیان کرد: فاز یک مجتمع فرهنگی طبس از سال ۹۶ آغاز شده و تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و برای به بهره برداری رسیدن آن نیازمند چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار هستیم.

فرخنده با اشاره به مجتمع فرهنگی شهرستان قائن گفت: عملیات اجرایی این مجتمع از سال ۹۲ شروع و ۵۹ درصد پیشرفت داشته است و برای تکمیل شدن به ۹ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به نگارخانه شهرستان درمیان اشاره کرد و افزود: این پروژه جهت تکمیل شدن و به بهره برداری رسیدن به اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیون تومان نیازمند است و نگارخانه و پلاتو شهرستان زیرکوه نیز به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیاز دارد.

وی درخصوص هنرستان هنرهای زیبا عنوان کرد: این پروژه یک مجتمع ۱۰ کلاسه است که یکی از درخواست ها و نیازهای جدید استان محسوب می شود و برای اجرایی شدن به اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد ساختار انسانی فرهنگ و ارشاد استان فاقد نیرو است، افزود: وزیر فرهنگ و ارشاد پیگیر این موضوع هستند تا جذب نیرو صورت گیرد.

*محقق نشدن اعتبارات سفر اول رئیس جمهور

فرخنده با تاکید بر اینکه حدود ۴۰۰ میلیارد تومان عقب ماندگی زیرساخت فرهنگی در استان وجود دارد، گفت: متاسفانه هنوز اعتبارات مصوب شده در سفر اول رئیس جمهور محقق نشده و تخصیص نیافته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: در بخش متمم سفر اول رئیس جمهور به استان نیز ۳۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که هنوز تخصیص داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه دور دوم سفرها بر روی سه محور اقتصادی، اشتغال و فرهنگی تمرکز دارد، تاکید کرد: انتظار داریم در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان بحث زیرساخت های فرهنگی خراسان جنوبی توجه ویژه ای شود.

فرخنده با بیان اینکه بودجه محرومیت زدایی فرهنگی یکی از ابتکارات دولت است، افزود: پیگیر هستیم تا در سال ۱۴۰۲ به حوزه محرومیت زدایی فرهنگی توجه بیشتری داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به کانون های فرهنگی هنری مساجد اشاره کرد و گفت: در زمینه تجهیز کانون ها نیازمند اعتباراتی هستیم که هنوز توجه نشده است.

وی بیان کرد: کتابخانه مرکزی و موزه دفاع مقدس استان از مهم ترین پروژه های فرهنگی استان محسوب می شوند که نیازمند نگاه دولت جهت تکمیل شدن هستند.

فرخنده با بیان اینکه ۱۷ پروژه فرهنگی و هنری در استان داریم، ادامه داد: این پروژه ها نیازمند دیده شدن در دور دوم سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی هستند.

*سرفصل های دروس نظام آموزشی تغییر یابد

فرخنده با بیان اینکه یکی از ایرادت اساسی در استان عدم وجود کار تشکیلاتی است، گفت: اگر کار تشکیلاتی نباشد نمی توانیم کاری از پیش ببریم و در حوزه های فرهنگی این موضوع یکی از خلاها است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه سرفصل های دروس نظام آموزشی نیازمند تغییر اساسی هستند، افزود: مجموعه آموزش و پرورش باید نگاه عمیقی به حوزه اعتقادات داشته باشند تا بتوانند به صورت عمیق با انقلاب و اسلام آشنا شوند و متاسفانه نظارت های جدی بر مهدکودک ها وجود ندارد.

وی در ادامه بیان کرد: در اغتشاشات اخیر مشاهده کردید اکثر افرادی که دستگیر شده بودند کسانی هستند که با مساجد ارتباطی نداشته اند و مساجد به تعبیر مقام معظم رهبری سنگرهایی هستند که باید حفظ شوند.

فرخنده با اشاره به اینکه برای احیای مساجد باید یک طرح تحولی اندیشیده شود، ادامه داد: تا زمانی که پای جوانان به مساجد باز نشود و مساجد پاسخگوی نیازهای روز جوانان نباشد دوباره شاهد اتفاقات اخیر خواهیم بود و بدانید که مسجد کارخانه آدم سازی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در ادامه گفت: خانواده مهم ترین نهاد اجتماعی کشور است اما در شکل گیری ازدواج اقدامات مهمی را جهت آموزش و … انجام نمی شود و اگر مسجد کار خود را درست انجام دهد و خانوادهها درست شکل بگیرند اتفاقات تلخ رخ نمی دهد.

وی به نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد در جامعه اشاره کرد و افزود: تعدد کانون دردی دوا نمی کند و برای داشتن خروجی اگر پنج کانون قوی و مجهز در یک شهر هم داشته باشیم کافی است تا قدرت مانور خود را بالا ببرند.

فرخنده در پایان بیان کرد: اگر در شهرستان ها طعم مجموعه های فعال در مساجد را به جوانان و مردم بچشانیم قطعا جذب خواهند شد و مشکل اصلی ما تعداد بالای کانون ها است و باید یک ردیف بودجه ای برای کانون ها دیده شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی:

تصفیه‌خانه بیرجند آماده افتتاح است

امامی‌ با بیان این‌که در مرحله اول مصوبات سفر اعتبارات بیش‌از صددرصد تخصیص‌یافته است، گفت: تصفیه‌خانه بیرجند در مدار بهره‌برداری آزمایشی آماده افتتاح است.

حسین امامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان‌جنوبی با بیان این‌که تصفیه‌خانه بیرجند تکمیل‌ شده و در مدار بهره‌برداری آزمایشی آماده افتتاح است، این مهم را یکی از مصوبات سفر اول رئیس‌جمهور به استان ذکر کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه حدود ۳۵ کیلومتر شبکه فاضلاب باقی‌مانده که به صورت پراکنده (یک بخش مهرشهر) اعتبار آن طبق مصوبات تزریق‌شده است، اعتبارات این مهم را حدود ۲۵ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از این میزان پنج میلیارد تومان از محل وزارت نفت بوده که حدود سه میلیارد تومان آن محقق شده و از مصوبات سفر هم در مجموع ۲۰ میلیارد تومان اعتبار به این مهم اختصاص‌یافته و امید است با ادامه مصوبات، شبکه شهر بیرجند تکمیل شود.

وی گفت: برای اجرای شبکه فاضلاب فردوس هم حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار از محل مصوبات سفر تزریق‌شده که علاوه‌بر اجرای ۲۱.۵ کیلومتر (از زمان شروع پروژه سال ۱۳۸۹ تا زمان مصوبات سفر) در هفت ماه گذشته تاکنون نیز حدود ۱۵ کیلومتر شبکه اجرا شده‌ است و تلاش می‌شود تا پایان امسال نیز حدود ۱۵ کیلومتر دیگر اجرا شود.

امامی با بیان این‌که بخش عمده لوله و دریچه‌ها خریداری‌ شده است، افزود: پیمانکار پروژه مشخص‌ شده و تلاش می‌شود با جذب سرمایه‌گذار، تصفیه‌خانه اجرا شود در غیر صورت باید این مهم از محل اعتبارات دولتی اجرا شود.

به گفته‌ی وی در بخش فاضلاب عمده مصوبات این است که اجرای تصفیه‌خانه و توسعه شبکه ها توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و صنعت انجام‌ شود و در قبال آن از پساب در یک برنامه ۲۵ تا ۳۰ سال بهره‌مند شوند.

وی در ادامه با بیان این‌که ۵۰ درصد شبکه فاضلاب در قاین اجرا شده و ۵۰ درصد مابقی و تصفیه‌خانه به‌عهده شرکت ملی فولاد است، گفت: با شرکت ملی فولاد به جمع‌بندی رسیدیم و قرارداد و تفاهم‌نامه اولیه منعقد شده که توسط این شرکت، شبکه‌های باقی‌مانده شهر و تصفیه‌ خانه اجرا شود و تامین آب فولاد از این محل انجام شده که با تحقق این مهم علاوه‌ بر توسعه در بخش فاضلاب، توسعه صنعتی شهرستان را نیز شاهد خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی به پیشرفت ۸۳ درصدی شبکه فاضلاب سربیشه اشاره کرد و گفت: تصفیه‌خانه این شهر نیز از محل مصوبات سفر شروع شد و عملیات اجرایی تصفیه‌خانه اغاز شده و امید است طبق برنامه این پروژه در بازه زمانی ۱۸ ماه به بهره‌برداری برسد.

امامی با بیان این‌که در مرحله اول مصوبات سفر اعتبارات بیش‌از صددرصد تخصیص‌یافته است، گفت: در مجموع برای سربیشه بالغ‌بر ۱۴.۵ میلیارد تومان، فردوس ۲۰ میلیارد تومان و برای اجرای شبکه فاضلاب بیرجند هم حدود ۲۰ میلیارد تومان (با اعتبارات نفت) تخصیص‌یافته و امید است این پروژه‌ها به سرانجام برسد.

وی در خصوص پروژه‌های پیشنهادی برای سفر دوم ریاست‌ جمهوری گفت: در شهر بیرجند طبق برنامه پروژه‌های فاضلاب، مقرر شده عمده آن‌ها از محل فروش اموال تأمین اعتبار شود که دراین‌راستا پیگیری‌ هایی صورت‌ گرفته و حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از محل فروش اراضی و زمین‌های بلااستفاده و ساختمان‌های مازاد تامین اعتبار و شبکه فاضلاب به سرانجام خواهد رسید.

وی‌گریزی به طرح جهش مسکن در بیرجند زد و افزود: در دو مقطع، در اراضی زعفرانیه و سایت ۲۷ هکتاری و روستاهای حاشیه شهر که می‌تواند سفره‌های آب زیرزمینی را در معرض خطر قرار دهد در اولویت کار و انتقال آن‌ها به تصفیه‌خانه موجود در بیرجند در دستور کار قرارگرفته است.

به گفته‌ وی برای ورود سرمایه‌گذار و بهره‌برداری از پساب بیرجند نیز برنامه‌هایی در دستور کار قرار دارد که از آن محل توسعه‌های مورد نیاز در شبکه ها را اجرا کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در ادامه یادآور شد: در مصوبات سفر علاوه‌بر اجرای شبکه فاضلاب سه شهر ذکرشده، شهر خوسف نیز در دستور کار قرار گرفت که باید ابتدا ماده ۲۳ آن اخذ می‌شد که با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این مهم تحقق یافت.

وی افزود: در حال پیگیری اخذ موافقت‌نامه‌ها و تامین اعتبار این مهم و شروع عملیات اجرایی فاضلاب خوسف هستیم.

به گفته‌ی وی از محل مصوبات سفر به‌ جز فاضلاب مصوباتی در دیگر بخش ها شامل مخازن، جلوگیری از تنش آبی در شهرهای استان نیز داشتیم و در مجموع ۷۴۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن پیش‌بینی‌شده است.

امامی گریزی به هدر رفت آب زد و گفت: در بحث هدر رفت آب هم پیگیری‌هایی صورت‌گرفته که طی دو سال در متمم سفر اول به این مهم اختصاص یابد و در این زمینه با پیگیری‌های استاندار محقق شد که بتوان در ۲ سال حدود ۶۰ میلیارد تومان برای کاهش هدر رفت آب پرداخت شود و امید است با تحقق این مهم سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ از نظر پیشرفت فیزیکی اهداف پیش رو محقق شود.

وی با بیان این‌که از محل مصوبات سفر اول اقدامات خوبی صورت‌گرفته است، تاکید کرد: ردیف بودجه در فاضلاب فردوس کمتر از ۱۰ میلیارد تومان بوده که حدود ۲۰ میلیارد تومان به‌صورت نقدی به آن تخصیص یافت و این مهم باعث شد همه برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته سال اول محقق شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی افزود: در سفر دوم ریاست‌جمهوری استان مهم‌ترین مشکل و معضل کاهش هدر رفت آب شبکه ها است که برای تحقق برنامه‌ها نیاز به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد و سهمی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان هم برای خودمان منظور کردیم که از منابع داخلی اختصاص خواهد یافت.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور:

دانشگاه فضایی برای ‌آینده اشتغال دانشجویان در کسب و کارهای فرهنگی ایجاد کند/۳

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: دانشگاه با کمک ما می تواند فضاهایی برای آینده اشتغال دانشجویان در کسب و کارهای فرهنگی ایجاد کند که می طلبد مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ سید مجید امامی در نشست تخصصی با موضوع «بررسی و تحلیل اولویت های فرهنگی استان» که در دانشگاه بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: بهره‌گیری هر چه بیشتر از اولیای دینی و رهنمودهای الهی که با وحی خاتم به کمال خودش رسیده است، افتخاری برای هر جامعه ای می باشد.
وی با اشاره به وضعیت تمدنی و فرهنگی استان، بیان کرد: اندیشمندانی که در علوم پایه، دیانت، اخلاق و عرفان در این خطه بعد از دوره اسلام ظهور کردند، همه به ما کمک می کند که یک قلب تپنده ای برای استان و منطقه و مردم و جوانان ترسیم کنیم و براساس آن حرکت توسعه ای ممکن است.
امامی با بیان اینکه توسعه بدون بنیان اندیشه ای در نهایت به ساختمان‌سازی و ویترین‌سازی منجر می شود، اظهار کرد: وقتی می‌توانیم تمدن خودمان را داشته باشیم؛ که به هویت فرهنگی خود اشراف و خودآگاهی داشته باشیم.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه جهاد امروز در کشور ما جهاد امید بوده و هدف جهاد تبیین هم ایجاد امید است، بیان کرد: وظیفه داریم در حوزه فرهنگ‌سازی، در قالب صنایع فرهنگی، رویدادها، مناسک و سایر فرایندهای فرهنگ‌پذیری این ارزش ها را در زندگی خانواده ها و دانشجویان زیست‌پذیر کنیم.
وی با بیان اینکه ادبیات فارسی قابل رقابت نیست و این غنای ما را در حیات فرهنگی نشان می دهد، گفت: آیین ها و زیست بوم ها اگر احیا شوند می توانند محمل امید به آینده باشند.
 امامی با بیان اینکه نشاط اجتماعی امروز مسئله مهم جامعه و دانشگاه است و دانشگاه هم باید به نشاط افزایی در جامعه بیاندیشد، افزود: تلاش می کنیم با زبان مردم همین هویت فرهنگی دینی و ملی تولید و بازتولید شود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: مسئله هویت ملی، آشتی بین هویت تاریخی بین ایران قبل و بعد اسلام و مسئله خانواده از اولویت های نظام فرهنگی در دوره مدیریتی جدید است.
امامی با بیان اینکه حفظ خانواده دغدغه جامعه ایران و جزو اولویت های نظام فرهنگی است؛ اظهار کرد: این استان ظرفیت بالایی برای اینکه بتواند در صنایع فرهنگی تجسمی، ویدئویی، اسباب بازی تولید و تأمین برای خراسان و کشور همسایه داشته باشد، دارد.
وی با بیان اینکه اگر اقتصاد پاک و سبز استان خراسان جنوبی را به سمت صنایع فرهنگی ببریم بدون مصرف مادی و محیط زیستی می توانیم تولید ثروت کنیم، گفت: دانشگاه با کمک ما می تواند فضاهایی برای آینده اشتغال دانشجویان در کسب و کارهای فرهنگی ایجاد کند.
امامی با بیان اینکه تأکید شورای عالی و شورای فرهنگ عمومی بر این است که زیست عفیفانه را از خودمان و بدنه کارکنان دولت شروع کنیم و در بدنه عمومی و دانشگاه به یک گفتمان جدیدی دست پیدا کنیم.
وی بیان کرد: هویت امروز جوانان، هویت مصرفی و مبتنی بر سبک زیست و انتخاب است؛ بنابراین کارزار دشمن در زمین حجاب اجباری درست شده است و البته بعضی ناآگاهانه بر آن دمیدند.

تزریق نوبت پنجم واکسن کرونا در خراسان جنوبی/۳

تزریق نوبت پنجم واکسن کرونا در خراسان جنوبی

دبیر ستاد دانشگاهی و پیشگیری از کرونا در خراسان جنوبی گفت: ۱۵ هزار و ۶۴۷ نفر از مردم خراسان جنوبی نوبت چهارم و ۴۶ نفر نیز نوبت پنجم واکسن کرونا را تزریق کردند.

غلامرضا شریف‌زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در خراسان جنوبی میانگین مبتلایان به ویروس کرونا ثابت است و افزایش و کاهش محسوسی وجود نداشته است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری از کرونا در خراسان جنوبی بیان‌کرد: البته شهرستان درمیان به واسطه چند مورد بستری از زرد به نارنجی تغییر وضعیت پیدا کرده و مورد خاصی نیست.

شریف زاده ادامه‌داد: البته در مورد چند بیمار تنفسی بستری در درمیان بعد از انجام تست کرونا، جواب منفی شد ولی به واسطه همان بستری بیماران تنفسی این شهرستان تغییر وضعیت پیدا کرد.

وی در مورد آخرین آمار از واکسیناسیون کرونا در خراسان جنوبی افزود: تاکنون ۵۹۰ هزار و ۱۳ نفر نوبت اول و ۵۳۴ هزار و ۹۳۱ نفر نوبت دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونای خراسان جنوبی گفت: همچنین ۲۲۸ هزار و ۱۹۴ هزار نفر از شهروندان خراسان جنوبی نوبت سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

شریف زاده با بیان اینکه برخی از شهروندان خراسان جنوبی نیز ترجیح داده‌اند که برای حفظ سلامت خود حتی نوبت چهار و پنجم واکسن کرونا را نیز تزریق کنند، یادآور شد: ۱۵ هزار و ۶۴۷ نفر از شهروندان خراسان جنوبی نیز نوبت چهارم و ۴۶ نفر از مردم خراسان جنوبی نیز نوبت پنجم واکسن را تزریق کرده‌اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*