اخبار خراسان جنوبی/

وقوع زلزله ۲.۷ ریشتری در بیرجند/۴

زمین لرزه ای عصر روز (جمعه) بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی را لرزاند.

«محمدعلی آخوندی»، مدیر کل مدیریت بحران خراسان جنوبی اظهار داشت: زلزله ای به بزرگی ۲.۷ ریشتر ساعت ۱۷ و ۵۱ دقیقه امروز جمعه (۲۷ آبان) حوالی شهر بیرجند را لرزاند.

وی افزود: بر پایه این گزارش زمین لرزه یاد شده در موقعیت ۳۴.۲۰ شمالی و ۵۶.۷۳ شرقی به وقوع پیوست.

معاون استاندار خراسان جنوبی خبر داد:

تحقق ۸۰ درصد مصوبات سفرهای شهرستانی در خراسان جنوبی

تحقق ۸۰ درصد مصوبات سفرهای شهرستانی در خراسان جنوبی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: مصوبات خوبی در سفرهای شهرستانی استاندار به تصویب رسیده و تاکنون بیش از ۸۰ درصد این مصوبات محقق شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علیرضا عباس‌زاده در نشست بررسی مصوبات سفر استاندار به شهرستان‌های درمیان و طبس گفت: یکی از برنامه‌های محوری دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور، سفرهای استانی رئیس جمهور و هیات دولت است که در همین راستا سومین سفر استانی دولت در شهریور ۱۴۰۰ به خراسان جنوبی صورت گرفت.

وی افزود: رئیس جمهور در یک سال اول دولت به ۳۱ استان کشور سفر کرد و بر همین مبنا سفرهای شهرستانی استاندار نیز برنامه‌ریزی و اجرایی شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: استاندار تاکنون به تمامی شهرستان‌های استان حداقل یک دوره سفر داشته و مشکلات از نزدیک رصد و پیگیری شده است.

وی با بیان اینکه مهمترین مشکلات دستگاه‌های اجرایی در حوزه خدمات‌رسانی، در این سفرها مطرح و بررسی شده است گفت: مصوبات بسیار خوبی نیز به تصویب رسیده و به دستگاه‌های مجری از طریق فرمانداران ابلاغ شده که همه آنها توسط دبیرخانه پیگیری مصوبات سفر استانداری به طور مرتب دنبال می‌شوند.

عباس‌زاده با اشاره به اینکه دبیرخانه پیگیری مصوبات سفر ذیل معاونت عمرانی استانداری فعال است گفت: اکنون بعد از گذشت هشت ماه از آغاز این سفرها در حال پیگیری میزان تحقق مصوبات سفر استاندار به شهرستان‌ها با حضور فرمانداران و مدیران استانی هستیم تا مشخص شود که چند درصد مصوبات محقق شده است.

وی افزود: معاونت عمرانی استانداری همچنین پیگیر تحقق مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: از هفته گذشته دور جدید پیگیری سفرهای شهرستانی استاندار در معاونت عمرانی استانداری آغاز و تاکنون مصوبات سفر استاندار به پنج شهرستان بررسی شده است که بقیه هم به نوبت طی جلسات منظم بررسی خواهد شد.

وی با اشاره به تحقق ۸۰ درصدی مصوبات سفرهای شهرستانی گفت: سفر استاندار به شهرستان طبس ۱۴ مصوبه در پی داشته که از این تعداد ۱۲ مصوبه به‌طور کامل محقق و اجرایی شده و ۲ مصوبه دیگر به ترتیب ۸۰ و ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

عباس‌زاده مصوبات سفرهای شهرستانی را محرک زیرساخت‌های استان و عامل مانع‌زدایی از بسیاری طرح‌های در دست اجرا دانست و تصریح کرد: یکی از مولفه‌های انجام مصوبات، تامین اعتبارات است و چون مصوبات سفر استاندار در پایان سال مالی قبل انجام شده، برای تامین اعتبار برخی از آنها باید وارد سال مالی جدید می‌شدیم.

وی افزود: از شهریور و با ورود اعتبارات سال ۱۴۰۱ این پروژه‌ها و مصوبات در دست پیگیری و اجراست.

معاون استاندار خراسان جنوبی در ادامه به مصوبات سفر شهرستان درمیان اشاره کرد و گفت: شهرستان درمیان ۲۲ مصوبه داشته که چهار مصوبه به نتیجه نرسیده و در جلسه پیگیری مصوبات، تصمیمات لازم برای تامین اعتبارات این مصوبات انجام شد که در اولویت تامین اعتبار قرار خواهند گرفت.

وی تاکید کرد: مهمترین مساله ما در محقق نشدن مصوبات، تامین منابع مالی است که با ابلاغ اعتبارات سال ۱۴۰۱ اینها هم به نتیجه خواهد رسید و ما متعهد به پیگیری و اجرای مصوبات سفرهای شهرستانی هستیم.

عباس‌زاده افزود: با اجرای این مصوبات، موانع اجرای خدمات بهتر دولت در سطح شهرستان‌ها برطرف می‌شود و خدمات بهتری را می‌توان به مردم ارائه داد.

معاون استاندار در دیدار معاون اداری و مالی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور عنوان کرد

پذیرش دانشجو بر اساس ظرفیت مناطق و زیرساخت‌های موجود باشد/۲

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: پذیرش دانشجو باید بر اساس ظرفیت مناطق و زیرساخت‌های موجود باشد.

محمدرضا  طالبی ظهر امروز در دیدار معاون اداری و مالی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌هایی که در این استان وجود دارد، توجه به خراسان جنوبی می‌تواند به توسعه منطقه و کشور منجر شود.

وی افزود: خطه زرخیز خراسان جنوبی از استعدادهای خدادادی بسیاری نظیر معادن غنی و منحصر به فردی همچون بنتونیت، زغالسنگ و غیره برخوردار است، لذا با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها می‌توان استان را به توسعه رساند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی به پاره‌ای از مشکلات دانشگاه‌های استان اشاره کرد و گفت: با هدف رفع مشکل کمبود خوابگاه دانشجویان دانشگاه‌های استان بیش از ۱۵ جلسه برگزار شده است.

طالبی با بیان اینکه برای رفع این مشکل همه ظرفیت‌های موجود بخش‌های دولتی و خصوصی مورد بررسی قرار گرفته، اظهار داشت: متأسفانه به دلیل اپیدمی بیماری کرونا و غیرحضوری شدن آموزش‌ها در چند سال گذشته، بسیاری از خوابگاه‌های خودگردان نیز تعطیل شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه پذیرش دانشجو باید بر اساس ظرفیت مناطق و زیرساخت‌های موجود باشد، خاطرنشان کرد: پذیرش دانشجو متناسب با زیرساخت‌های موجود، امکان پاسخگویی به مطالبات و در خواست‌های دانشجویان را مقدور می‌سازد و اعتبارات استان در این حوزه محدود است و پاسخگوی نیاز موجود نیست.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به مطالبات مطرح شده توسط دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان در حضور رئیس قوه قضائیه و نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، گفت: مهمترین دغدغه دانشجویان این دانشگاه این است که با وجود ۸ ترم تلاش برای کسب مدرک فنی، متأسفانه مدارک‌شان در فضای کسب و کار کارایی ندارد.

طالبی ادامه داد: باید تلاش کرد سرانه دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز مانند سایر دانشگاه ها محاسبه شود.

وی متذکر شد: برای رفع برخی از مشکلات دانشگاه، رایزنی‌هایی با برخی حوزه‌ها صورت خواهد گرفت تا در صورت امکان اموال و اقلام مرتبط با کار و فعالیت این دانشگاه نظیر پارچه، چرخ خیاطی و غیره در اختیار آنان قرار گیرد.

 

 

راه اندازی سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان در خراسان جنوبی/۲

سامانه سهیم (سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان) به منظور ارائه خدمات متمرکز ثبت احوال مبتنی بر اطلاعات خانواده افراد در خراسان جنوبی راه اندازی شد.

مدیر کل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: در راستای تحقق نظام هویت هوشمند و تمام الکترونیک و ارتقا سطح خدمات سازمان ثبت احوال کشور، سامانه سهیم (سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان) به منظور ارائه خدمات متمرکز ثبت احوال مبتنی بر اطلاعات خانواده افراد راه اندازی شد.

مهرآور افزود: در این درگاه اطلاعات خانواده افراد شامل (اطلاعات کامل فردی، اطلاعات کامل والدین، همسر و فرزندان) قابل مشاهده و بهره برداری بوده، همچنین خدمات ثبت نام کارت هوشمند ملی، درخواست تغییر نشانی، درخواست انتخاب نام، مدارک پیدا شده، درخواست صدور گواهی تجرد، ثبت شکایات، اخبار و اطلاعیه‌های ثبت احوال و قوانین و مقررات ثبت احوال قابل مشاهده و بهره برداری است.

مهراور گفت: مراجعین می‌توانند با مراجعه به آدرس https://sahim.sabteahval.ir از خدمات این سامانه بهره‌مند شوند.

 

جذب ۳۰۰ درصدی تسهیلات تبصره ۱۸ صنایع‌دستی در زیرکوه/۲

مسوول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زیرکوه از جذب ۳۰۰ درصدی تسهیلات در حوزه صنایع دستی شهرستان زیرکوه خبر داد.
به‌گزارش امروز خراسان جنوبی،عباس حبیبی برکوک گفت: «بیش از ۱۰میلیارد ریال تسهیلات اشتغال زایی از محل اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ به هنرمندان صنایع دستی شهرستان زیرکوه پرداخت شد.»
مسوول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زیرکوه افزود: «مبلغ ۱۱میلیارد ریال به طرح های پشتیبان مشاغل خانگی و طرح های مستقل نیز پرداخت می شود.»

امدادگران هلال احمر مرد میانسال مفقود شده را یافتند/۴

مرد ۴۷ ساله مفقود شده در منطقه ماهیرود پس از ۸ ساعت تلاش نیرو‌های امدادی پیدا شد.

کاوسی مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: بامداد امروز با اعلام مفقود شدن مردی ۴۷ ساله در محدوده روستای مرزی ماهیرود از توابع شهرستان سربیشه تیم جستجو از پایگاه امداد و نجات درح به محل اعزام شد.

او افزود: نیرو‌های امدادی پیش از ظهر امروز پس از حدود ۸ ساعت جستجو با همکاری نیروی انتظامی، مفقودی را در سلامت کامل در محدوده ماهیرود یافتند.

کاوسی عنوان کرد: مردم در صورت بروز حادثه ضمن حفظ خونسردی برای دسترسی به خدمات امدادی هلال احمر با شماره ۱۱۲ تماس گرفته و یا به نزدیک ترین پایگاه امدادی در محل مراجعه کنند.

تفاهم‌نامه فوریت‌های چهارگانه در خراسان جنوبی به امضا رسید/

تفاهم‌نامه فوریت‌های چهارگانه در خراسان جنوبی به امضا رسید

تفاهم‌نامه همکاری بین چهار خط فوریتی شامل فوریت‌های اجتماعی، انتظامی، پزشکی و آتش‌نشانی با هدف افزایش تعامل دستگاه‌ها برای ارائه خدمات امدادی در خراسان جنوبی به امضا رسید.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی روز پنجشنبه در نشست انعقاد این تفاهم‌نامه که با حضور مسوولان دستگاه‌های ذیربط در استانداری برگزار شد، گفت: تفاهم‌نامه همکاری بین چهار خط فوریتی به افزایش تعامل و همکاری در ارائه خدمات به گروه‌های آسیب‌دیده کمک می‌کند.

حسین‌رضا نخعی افزود: همه نیروهای امدادی و عملیاتی در این چهار خط فوریتی دارای تجربیات، دانش و تخصص خاص هستند که در گذر زمان به دست آمده و ارزشمند است لذا اشتراک‌گذاری این تجربیات بین تیم‌های عملیاتی می‌تواند در کاهش خطر و آسیب، اثرگذار باشد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی بر لزوم برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشترک بین نیروهای عملیاتی فوریت‌های مختلف تاکید کرد و گفت: با توجه به وجود مسائل متعدد در زندگی شهری و روستایی شناخت از آسیب‌ها در کنترل و کاهش آنها آثار مثبتی دارد.

وی تصریح کرد: اگر نیروهای امدادی و عملیاتی با قدرت و مطالعه وارد صحنه شوند کمترین خطا و بیشترین اثرگذاری را می‌بینیم.

نخعی با بیان اینکه تعامل بین فوریت‌های چهارگانه در کاهش آسیب‌های اجتماعی اثرگذار است گفت: امیدواریم نتایج خوبی از انعقاد این تفاهم‌نامه با همگرایی و هم‌افزایی در استان حاصل شود.

وی با تاکید بر ضرورت بازنگری و نظام‌مند شدن روش‌های خدمات‌رسانی در فوریت‌ها افزود: از این طریق می‌توان در مواجهه با آسیب‌ها بهترین تصمیم را گرفت تا کمترین خطر متوجه فرد و جامعه باشد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی افزایش تعامل را در تقویت روحیه نیروها موثر دانست و گفت: اتحاد و همدلی منجر به خلوص نیت در کارها می‌شود و نتیجه امور به نفع فرد و جامعه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دشمن به دنبال جنگ شناختی است تصریح کرد: نیروهای عملیاتی باید در زمان خدمات‌دهی به افراد آسیب‌دیده متناسب با دامنه خطر با اطلاعات به‌روز و کامل‌تر برخورد کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی هم در این نشست افزایش همکاری و تعامل بین دستگاه‌های مسوول در فوریت‌ها را از اهداف انعقاد این تفاهم‌نامه برشمرد و گفت: با توجه به تغییر نوع آسیب‌ها ایجاد آمادگی برای ورود به موقع و ارائه خدمت در صحنه الزامی است.

حسن شرفی افزود: یکی از اهداف اصلی فوریت‌های اجتماعی ارائه خدمت در صحنه آسیب قبل از ورود به چرخه قضایی است تا افراد به آرامش برسند.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان‌ جنوبی هم گفت : خدمت به مردم جزو اولویت‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی بوده و نیروی انتظامی در این عرصه جزو دستگاه‌های پیشرو است.

سرهنگ حسن شجاعی‌نسب افزود: این تفاهم‌نامه بستری مناسب برای هم‌افزایی در راستای خدمت به مردم است که به بالندگی نظام جمهوری اسلامی کمک می‌کند.

وی اظهار داشت: بخشی از خدمات چهار رده فوریت‌ها اقداماتی است که در حوزه زندگی و بستر اجتماع واقع شده لذا بین این عملیات‌ها وابستگی خاصی وجود دارد.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: با توجه به مخاطرات و بحران‌ها در سطح اجتماعات ناگزیر به تکمیل چرخه خدمت و هم‌افزایی هستیم.

وی تاکید کرد: پس از انعقاد تفاهم‌نامه لازم است جلسات کارشناسی و تخصصی هم برگزار شود تا به تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف کمک کند.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم با اشاره به پهناور بودن استان خراسان جنوبی گفت: تعامل و همراهی نیروهای امدادی در کاهش مشکلات ناشی از حوادث اثرگذار است.

سید محمدرضا حسینی اظهار داشت: نمونه این تعامل در حادثه قطار مشهد – یزد در طبس نمود پیدا کرد زیرا سر صحنه شرایط متفاوتی بوده لذا روحیه همدلی، همکاری، تعامل و دوستی فوق‌العاده اثربخش است.

وی به وجود برخی قوانین سختگیرانه برای ورود نیروهای انتظامی در مواقع خدمت به بیماران خاص اشاره کرد و گفت: گاهی نیروهای اورژانس برای خدمت به یک بیمار پرخاشگر ماموریت دارند که در تلاش است به خود یا فرد دیگری آسیب بزند و علیرغم اینکه نیازمند همکاری پلیس هستیم اما قوانین موجود مانع از ورود آنها می‌شود.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: حتی گاهی لازم است یک نیروی پلیس به همراه کادر درمان در آمبولانس برای انتقال برخی بیماران حضور داشته باشد که این هم با مانع قانونی مواجه است.

براساس این تفاهم‌نامه فوریت‌های اجتماعی ۱۲۳، انتظامی ۱۱۰، پزشکی ۱۱۵ و آتش‌نشانی ۱۲۵ در حوزه‌های مختلف با هم همکاری می‌کنند.

به همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) صورت گرفت

سرمایه گذاری هزار و ۶۰۰ میلیاردی در حوزه اشتغال/۷

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تاکنون هزار و ۶۸۲ میلیارد تومان در حوزه طرح‌های اشتغالزا در خراسان جنوبی هزینه کرده است.

موسوی مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در خراسان جنوبی گفت: برای اجرای طرح‌های اشتغال در استان هزار و ۶۸۲ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و تاکنون برای بیش از ۳۸ هزار نفر شغل ایجاد شده است.

او افزود: این طرح‌ها در سه قالب طرح‌های بنگاه محور، اجتماع محور، تسهیلات محور و مشارکت مدنی است.

موسوی بیان کرد: همچنین تاکنون ۵۷۴ طرح عمرانی و زیربنایی به ارزش ۸۰ میلیارد تومان شامل ۷۲ مدرسه، ۲۲ مسجد، ۳۱۸ باب مسکن محرومان و ۱۶۲ طرح عمرانی دیگر شامل تکمیل بیمارستان حوزه علمیه، آبرسانی حسینیه خانی آلن، راه، کتابخانه، زمین و سالن ورزشی نیز از اقدامات بنیاد برکت در استان بوده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در استان در خصوص برنامه‌های در دست اجرای این نهاد نیز بیان کرد: پایدارسازی اشتغال ایجاد شده با ایجاد و تکمیل زنجیره تولید طرح‌های اشتغالزایی، کمک به توسعه و تقویت بازاریابی و فروش محصولات طرح‌های اشتغالزایی اجرا شده، اجرای ۱۲۷ طرح عمرانی و زیربنایی از جمله این اقدامات است.

او همچنین تکمیل طرح های عمرانی در دست اقدام تا پایان سال ۱۴۰۲، اجرای ۳ هزار و ۵۰ طرح اقتصادی اجتماع محور و تدوین سند توسعه شهرستان نهبندان و اجرای طرح پیشرفت و آبادانی آن را از جمله برنامه‌های آتی بنیاد برکت در استان برشمرد.

 

راه مردم از فتنه گران جداست/۳

امام جمعه موقت بیرجند گفت: راه مردم از فتنه گران جداست.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،حجت الاسلام مختاری در نماز جمعه سیاسی این هفته بیرجند گفت: موضوعیسکوت هر مسلمان خیانت به قرآن که امروز آرامش مردم را سلب کرده فتنه‌ی کوری است که بیش از ۲ ماه به طول انجامیده است .

وی با اشاره به اینکه آنچه امروز در کشور اتفاق می‌افتدجنایت، وحشی گری، ضدیت با اسلام ،ضدیت با تمامیت ارضی ایران اسلامی ،ضدیت با امنیت و جان و مال مردم است گفت: این فتنه‌ها نمی‌تواند کار چند نفر منافق داخلی باشد بلکه امروز قطعی شده که پشت صحنه این فتنه‌ها آمریکا، اروپا، اسرائیل ،صهیونیست و آل سعود است.

امام جمعه موقت بیرجند افزود: امروز این فتنه گران توسط دشمنان ایران حمایت مالی می‌شوند ؛ به گونه‌ای که طراحی ، تامین اسلحه و حمایت سیاسی به این آدم‌های فریب خورده داده می‌شود .

حجت الاسلام مختاری خطاب به قوه قضاییه و نیروی انتظامی با اشاره به اینکه  صف مردم از اغتشاشگران جدا شده است افزود :  به سراغ این داعشی‌ها و فتنه گران بروید و نگذارید کسی با دین و خون شهدا بازی کنند و هر جه زودتر این فتنه‌ها را تمام کنید.

وی  با اشاره به اینکه اعتراض، مطالبه و انتقاد حق مردم است گفت: هدف دشمنان نابودی دین و جمهوری اسلامی است.

امام جمعه موقت بیرجند گفت: همچنین دشمن در صدد بدبین کردن مردم نسبت به کشور است و تلاش دارد تا آرمان‌های انقلاب و خون شهدا را پایمال کند و ما باید امروز با این افراد مقابله  کنیم .

حجت الاسلام مختاری افزود :برخی‌ها می خواهند که اسلام ،نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه نباشد که این مطالباتشان ناحق است.

وی با اشاره به اینکه ما برای مطالبات ناحق جواب داریم و نمی گذاریم عده‌ای به بهانه مطالبه اغتشاش کنند گفت : امروز جنس کار فرق می کند ؛ این وحشی گری و داعش گونه عمل کردن‌ها اهداف شومی دارد.

امام جمعه موقت بیرجند افزود : برای ما این فتنه‌ها عجیب نیست چرا که از ابتدای اسلام همیشه جنگ بوده و خواهد بود ،این یک امتحان است مو ا باید امروز بیدار باشیم تا از این امتحان پیروز بیرون بیاییم .

حجت الاسلام مختاری  با اشاره به اینکه دشمن ۴۰ سال  است که با تهاجم فرهنگی، تهاجم نظامی، تحریم‌های اقتصادی و فتنه‌ها وکودتا تلاش کرده که برای این مملکت مشکل درست کند و مردم را ناراضی و نا امید کندگفت : ما باید پیوسته هوشیار و بیدار باشیم.

وی گفت :  دشمن این روز‌ها در فضای مجازی با سه دروغ  ضعیف بودن ایران، ریشه مشکلات جمهوری اسلامی  و تنها راه نجات براندازی نظام جمهوری است می خواهد بین مردم این کشور تفرقه بیندازد و با این دروغ‌ها امروز جوانان مارا گول می زند.

امام جمعه موقت بیرجند افزود :  مردم در این سالها در مقابل دشمنان مقاومت کردند واکنون به پیشرفت های روز افزون دست می یابند .

حجت الاسلام مختاری گفت : ریشه این مشکلات خودشان و نفوذی هایشان هستند.

وی خطاب به مردم افزود : یادتان نرود که ما برای این نظام بیش از ۲۰۰ هزار شهید دادیم و قدر این ملت، امنیت ،استقلال و امکانات را بدانیم .

امام جمعه موقت بیرجند گفت : امروز باید عزم ملی داشته باشیم و امربه معروف و نهی از منکر را با جدیت پیگیری کنیم .

کشف محموله مواد مخدر در عمق مرزهای خراسان جنوبی/۴

کشف محموله مواد مخدر در عمق مرزهای خراسان جنوبی

جانشین مرزبانی خراسان جنوبی از کشف محموله مواد مخدر در عمق مرزهای این استان خبر داد و گفت: باند قاچاقچیان مواد مخدر در این عملیات متلاشی شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ مراد خسروی گفت: نیروهای واکنش سریع مرزبانی با همکاری کارکنان انتظامی شهرستان نهبندان در یک اقدام ضربتی قاچاقچیان را ناکام و محموله ۴۲۸ کیلوگرمی تریاک را کشف کردند.

وی با اشاره به اینکه عمق مرزهای استان نیز در اشراف کامل اطلاعاتی مرزبانی است افزود: در این عملیات که به‌طور کلی باند قاچاقچیان مواد مخدر متلاشی شد، سه متهم دستگیر شدند و چهار دستگاه خودرو هم توقیف شده است.

جانشین مرزبانی خراسان جنوبی خطاب به سوداگران مرگ اظهار داشت: مرزداران و مرزبانان به‌صورت‌ هوشمند مرز را رصد می‌کنند و با هر گونه ناامنی و قانون‌گریزی برخورد قاطع می‌شود.

استان خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر در چهار شهرستان نهبندان، سربیشه، درمیان و زیرکوه با کشور افغانستان مرز مشترک دارد.

 

۳۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در توقیف پلیس /۴

 

جانشین فرمانده انتظامی استان از کشف ۳۲ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فرآورده های نفتی در بازرسی از یکدستگاه تریلی کانتینردار خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”حسن شجاعی نسب” اظهار داشت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی در اجرای طرح مبارزه با قاچاق عمده سوخت، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی شهرستان” فردوس” به یکدستگاه تریلی کانتینردار مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

وی بیان داشت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از تریلی، ۳۲ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فرآورده های نفتی که داخل کانتینر جاساز شده بود کشف کردند.

جانشین فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: ماموران در این رابطه یک دستگاه خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

توقیف کامیون با بار تریاک در خراسان جنوبی/۴

جانشین فرمانده انتظامی استان از کشف ۱۳۳ کیلو و ۹۰۰ گرم تریاک در شهرستان”بیرجند” خبر داد و گفت: در این رابطه یک خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”حسن شجاعی نسب” اظهار داشت: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی با همکاری پلیس مبارزه با مواد مخدر استان قزوین اخباری دریافت کردند که سوداگران مرگ قصد دارند یک محموله مواد مخدر را در محورهای مواصلاتی شهرستان”بیرجند” حمل و به نقاط مرکزی کشور منتقل کنند که بلافاصله پیگیری موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی بیان داشت مأموران پلیس مبارزه با موادمخدر هنگام گشت زنی در محورهای مواصلاتی و کنترل خودروهای عبوری به یک کامیون بنز مشکوک شدند و به راننده خودرو دستور ایست دادند.

جانشین فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: مأموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی تکمیلی از کامیون، ۱۳۳ کیلو و ۹۰۰ گرم تریاک که به طرز ماهرانه ای داخل خودرو جاساز شده بود، کشف کردند.

سرهنگ شجاعی نسب تصریح کرد: مأموران در این رابطه یکدستگاه خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

با حضور دختران ورزشکار خطه خاوران

بازی‌های بومی و محلی خراسان جنوبی به اجرا در آمد/۷

۶۳ دختر ورزشکار از نقاط مختلف خراسان جنوبی گرد هم آمده و در جشنواره بازی‌های بومی و محلی استان شرکت کردند.

بازی‌های بومی و محلی جزئی جدانشدنی از فرهنگ خراسان جنوبی هستند.

برای حفظ بازی‌های بومی و محلی و معرفی آن‌ها به نسل جدید، نیاز است تا جشنواره‌هایی در این زمینه برگزار و بازی‌ها در این جشنواره‌ها اجرا شود.

دیروز جشنواره بازی‌های بومی و محلی خراسان جنوبی با حضور دختران ورزشکار استان در شهرستان بیرجند برگزار شد.

در این رویداد که با عنوان دا برگزار شد، از مادران تعدادی از شهدای استان نیز تجلیل شد.

پیشرفت بیش از ۹۳ درصدی طرح فاضلاب بیرجند

با تخصیص اعتبارات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی، طرح فاضلاب بیرجند ۹۳.۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

هاشم آبادی معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: با تخصیص اعتبارات سفر رئیس جمهور، روند اجرای طرح فاضلاب بیرجند شتاب گرفته است و اکنون این طرح ۹۳.۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

او افزود: اعتبارات پیش‌بینی شده در مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی بیش از ۱۴۵ میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های فاضلاب بیرجند، فردوس و سربیشه است که تاکنون در سال مالی ۱۴۰۰ از این محل ۵۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به این طرح ها تزریق شده است.

هاشم آبادی بیان کرد: هم اکنون با تخصیص اعتبارات سفر استانی دولت روند اجرای طرح‌های فاضلاب شتاب گرفته و امید‌ها برای تکمیل آن‌ها افزایش یافته است که امیدواریم با ادامه تخصیص اعتبارات در سال ۱۴۰۱ این روند ادامه پیدا کند.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: تلاش داریم مبلغ اعتباری خوبی هم در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان برای طرح‌های فاضلاب اختصاص یابد و در این خصوص طرح‌های پیشنهادی ارائه شده است.

او درباره روند اجرای طرح فاضلاب بیرجند اظهار کرد: تاکنون ۴۷۳ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب از مجموع ۵۰۶ کیلومتر در شهر بیرجند اجرا شده است.

تکمیل شبکه جمع‌آوری فاضلاب تا سال آینده

هاشم‌آبادی با بیان اینکه در طرح فاضلاب بیرجند، ۱۹ کیلومتر خط انتقال به‌طور کامل اجرایی شده است گفت: ۳۳ کیلومتر شبکه جمع‌آوری طرح فاضلاب بیرجند باقی مانده و تکمیل شبکه تا پایان سال ۱۴۰۲ هدف‌گذاری شده است.

او افزود: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته امسال تکمیل طرح فاضلاب را در برنامه داشتیم که با توجه به بروز مشکلاتی در صدور مجوز‌های حفاری اجرای آن به تأخیر افتاد.

هاشم آبادی گفت: اجرای شبکه فاضلاب سایت‌های نهضت ملی مسکن نیز در دستور کار است که در صورت تأمین اعتبار اجرایی خواهند شد.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی  عنوان کرد: همچنین اجرای شبکه فاضلاب در شهرک چهکند بیرجند که مطالعات طرح فاضلاب آن پارسال تکمیل شد، نیازمند تخصیص اعتبار است.

او از تصویب ۲۵ میلیارد تومان اعتبار در سفر رئیس جمهور برای اجرای طرح فاضلاب بیرجند تا پایان سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: تاکنون از این محل ۲۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تخصیص یافته است.

۷۷۳ گروه جهادی در خراسان جنوبی فعال شدند

۷۷۳ گروه جهادی در خراسان جنوبی فعال شدند

بیرجند – ایرنا – مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی از آغاز رزمایش جهادگران فاطمی در این استان خبر داد و گفت: ۷۷۳ گروه جهادی در این رزمایش فعالیت می‌کنند.

مهدی هنری روز پنجشنبه به رسانه‌ها اظهار داشت: رزمایش جهادگران فاطمی ۲ از امروز در استان و شهرستان سربیشه آغاز شد که تا ۱۵ روز در سراسر استان ادامه دارد.

وی افزود: هشت هزار و ۳۰۰ جهادگر خراسان جنوبی در ۴۶۳ نقطه هدف شناسایی و برنامه‌ریزی شده، خدمات‌رسانی می‌کنند.

مسوول سازمان بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: یکی از مسیرهای جذب جوانان و انقلاب نگاه خدمت‌رسانی است و در برنامه‌ها برای خدمت‌رسانی از ظرفیت مردم استفاده می‌شود.

وی افزود: فعالیت جهادگران در عرصه‌های عمرانی، فرهنگی آموزشی، کشاورزی، فنی و مهارتی، خدمات مومنانه و دامپزشکی تعریف شده است.

هنری با بیان اینکه ۶۵ درصد جهادگران برادر و مابقی خواهران هستند گفت: افتتاح طرح‌های عمرانی، محرومیت‌زدایی و اشتغالزایی نیز طی هفته بسیج انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: همزمان با هفته بسیج ۴۲ طرح عمرانی و محرومیت‌زدایی با ۲۲۳ میلیارد ریال اعتبار افتتاح می‌شود که شامل پروژه‌های آبرسانی روستایی، آب کشاورزی، اصلاح شبکه، مسکن محرومان، آسفالت جاده‌های بین مزارع، پاسگاه‌های انتظامی و پایگاه‌های بسیج، قنات و پروژه‌های فرهنگی آموزشی است.

مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی به افتتاح طرح‌های اشتغالزایی تسهیلات تبصره ۱۶ و صندوق‌های قرض‌الحسنه بسیج اشاره و بیان کرد: ۳۳۱ کارگاه با ۵۶۹ اشتغال و اعتبار ۱۴۵ میلیارد ریال افتتاح می‌شود.

وی از برگزاری همایش ملی طلایه‌داران اقتصاد مقاومتی در ۶ استان کشور از جمله خراسان جنوبی خبر داد و افزود: این همایش هشتم آذر با حضور ۲ هزار تولیدکننده، راهبر شغلی و تسهیلگر و با حضور مسوول سازمان بسیج سازندگی کشور در حسینیه جماران بیرجند برگزار می‌شود.

هنری گفت: نمایشگاه توانمندی اشتغال نیز در حاشیه این همایش برپا و از ۵۰ فعال عرصه اقتصاد مقاومتی تقدیر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه نمایشگاه‌های “اقتصاد به توان مردم” از ابتدای آذر ماه نمایشگاه تولیدات روستایی در میدان ابوذر بیرجند برپا می‌شود که تا پایان هفته بعد ادامه خواهد داشت و در این نمایشگاه ۹۰ تولیدکننده محصولات خود را برای فروش عرضه می‌کنند.

مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی افزود: طی یک سال گذشته ۸۸ نمایشگاه شهرستانی، استانی و ملی از تولیدات روستایی برگزار شده است.

وی با اشاره  به طرح بسیج آبرسانی گفت: در این راستا با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) ۲۵ مجتمع آبرسانی با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان طی ۳۰ ماه اجرا و ۱۱۰ روستای استان از نعمت آب شرب برخوردار خواهند شد.

هنری افزود: مجتمع‌های جهاد آبرسانی دارای پیشرفت فیزیکی ۳۸ درصدی است و برای فاز دوم با همکاری آبفای استان ۳۷۵ روستا شناسایی شده که پیش‌بینی می‌شود در سه سال آینده آبرسانی به تمامی روستاهای استان انجام شود.

وی با بیان اینکه از محل قیر رایگان نیز ۱۲۳ پروژه با ۳۴۵ میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا است گفت: در حوزه پروژه‌های عمرانی ۳۵۲ پروژه با اعتبار بیش از ۴۷۰ میلیارد ریال تکمیل شده است.

مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی در مورد جهاد روشنایی اظهار داشت: ایجاد چهار هزار طرح نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی در استان برنامه‌ریزی شده است.

وی به فعالیت گروه‌های جهادی طی یک سال گذشته اشاره کرد و افزود: در این مدت ۲ هزار و ۱۸۹ اردوی جهادی برگزار شده که ۲۶ هزار جهادگر خدماتی به ارزش ۱۴۶ میلیارد ریال ارائه کردند.

هنری با اشاره به برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران ۱۳ شهریور امسال در شهرستان فردوس گفت: این اجلاسیه با مشارکت ۲ هزار و ۵۰۰ جهادگر و رونمایی از کتاب “دوباره فردوس” همراه بود.

وی افزود: در گام دوم انقلاب همه مردم بسیجی شناخته شده‌اند و رویکرد نظام، انقلاب و بسیج بر استفاده از تمامی ظرفیت‌ها است.

 

 

 

بسته حمایتی برای واحدهای تولیدی خراسان جنوبی تدوین شد/۳

بسته حمایتی برای واحدهای تولیدی خراسان جنوبی تدوین شد

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به سیاست‌های کلان دولت سیزدهم در زمینه واحدهای تولیدی گفت: برای واحدهای تولیدی فعال سیاست حمایت تثبیتی در نظر گرفته و در مجموعه استان نیز تدوین شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد اشرفی روز پنجشنبه در بازدید از چند واحد تولیدی و صنعتی واقع در شهرک صنعتی بیرجند افزود: بر این اساس از واحدهای فعال حمایت می‌شود تا بتوانند طرح‌های توسعه خود را انجام دهند و در حوزه اشتغال نیز افزایش داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم به دنبال احیا و بازآفرینی واحدهای تولیدی و صنعتی است گفت: امروز در راستای نهضت احیای واحدهای تولیدی از سه نوع واحدهای فعال، نیمه‌فعال و تعطیل شهرستان بیرجند بازدید شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی درخصوص واحدهای تولیدی نیمه‌فعال اظهار داشت: همه دستگاه‌های تخصصی تلاش می‌کنند تا واحدهای نیمه‌فعال خراسان جنوبی به ظرفیت اسمی و ظرفیت واقعی خود برسند و تمامی مشکلات آنها در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان مطرح می‌شود.

وی به واحدهای تعطیل و راکد استان اشاره کرد و افزود: برای فعال کردن این واحدها نیازمند یک برنامه ویژه در راستای نهضت احیای واحدهای تولیدی هستیم و امروز در این بازدید در نشست با سرمایه‌گذاران دلایل تعطیلی این واحدها بررسی شد.

اشرفی گفت: امیدواریم با استفاده از ظرفیت‌های حمایتی موجود در استان اعم از تبصره ۱۶، این واحدهای تعطیل به چرخه تولید بازگردند و شاهد یک تحول در احیای این واحدها باشیم.

وی با اشاره به کمک رسانه‌ها به چرخه بازآفرینی و مهندسی مجدد واحدهای تولیدی استان گفت: این موضوع نیازمند کمک و خرد جمعی است تا با کمک همه دستگاه‌ها و حمایت‌های استان بتوانیم طی یک سال آینده بخش زیادی از واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه‌فعال را احیا کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه برخی از واحدها در حوزه سازه‌های فلزی فعالیت دارند افزود: این واحدها از نحوه رفتار برخی مسوولان در گذشته گلایه داشتند اما امروز به سراغ آنها آمدیم قبل از اینکه مراجعه‌ای به ما داشته باشند.

وی بیان کرد: برخی واحدها در حوزه مصنوعات چوبی فعالیت داشتند که برای حمایت و توسعه فعالیت آنهان برنامه‌ریزی‌هایی خواهیم داشت.

اشرفی با بیان اینکه واحدهای فعال در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی از ظرفیت‌های خاص استان است گفت: وظیفه داریم روحیه امیدآوری را ترویج دهیم و به سمت واحدهای تولیدی برویم.

وی تاکید کرد: نظام حل مساله باید به گونه‌ای باشد که قبل از به وجود آمدن چالش به سمت واحدهای تولیدی برویم و بگوییم که برای فعال شدن آنها آمادگی داریم.

 

 

بمناسبت هفته کتاب؛

پنج کتاب جدید نویسندگان فردوسی رونمایی شد/۲

پنج کتاب جدید نویسندگان فردوسی رونمایی شد

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی آئین رونمایی از پنج کتاب جدید نویسندگان شهرستان فردوس با حضور مسئولان و فعالان فرهنگی این شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، فرماندار فردوس در این مراسم گفت: کتابخوانی در سلامت جسم و روح تأثیر فراوانی دارد و ضروری است همه برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه تلاش کنیم.

مهدی روشن با تاکید بر ترویج فرهنگ مطالعه تصریح کرد: لازم است شهرداری فردوس در این خصوص برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشد تا کتاب به سهولت در دسترس مردم قرار گیرد.

یکی از نویسندگان فردوس و استاد دانشگاه نیز گفت: این گونه جلسه‌ها باید به صورت عمومی برگزار تا تأثیر بیشتری داشته باشد.

محمد حسین حاجتی خواستار برگزاری نشست‌های کتاب خوان در دانشگاه‌ها و مدارس شد تا فرهنگ مطالعه در جامعه فراگیر شود.

در این مراسم برخی شعرا و نویسندگان به بیان آخرین سروده‌ها و معرفی آثار خویش پرداختند.

همچنین با حضور مسئولان شهرستان فردوس از کتاب‌های: یک لقمه نان اثر نجمه طلایی، عمود ۹۲۹ به نویسندگی مهدی اخروی، سی غزل در سیره سردار دل‌ها تألیف هادی دانش مقدم، سی شب سی قصه اثر عادله محمود زاده و زنده باد زندگی اثر محمد حسین حاجتی رونمایی شد.

مرمت ۱۲۶ کیلومتری ایل راه‌های عشایر قاین/۲

۱۲۶ کیلومتر از ایل راه‌های عشایری شهرستان قائنات مرمت شد.

رئیس اداره امور عشایر قاین از مرمت ایل راه‌های عشایری شهرستان با توجه بهمرمت ۱۲۶ کیلومتری ایل راه‌های عشایری  خسارات ناشی از بارندگی و سیلاب اخیر خبر داد و گفت: در محور جان میرزا – رجنگ و آچونی – دهمیر به همت راهداران قاین و با هماهنگی امور عشایر مرمت ایل راه‌های عشایری آسیب دیده از سیل ترمیم شدند.

محمودرضا حیدری افزود: اعتبار هزینه شده برای مرمت ایل راه‌ها از سوی راهداری قاین تامین شده است.

وی گفت:  همچنین برای  افزایش میدان دید در قوس‌های تند ۴۷ کیلومتر از محور‌های محمدآباد علم – بزناباد و عریض نمودن محور روستای حاتم آباد و مکارم تا مهدی آباد عریض کردن جاده‌ها به همت عوامل اجرایی راهداری قاین و هماهنگی امور عشایر صورت پذیرفت.

۱۰ درصد از عشایر استان در شهرستان قائنات زندگی می کنند .

 

بهره برداری از ۳۷۳ طرح بسیج در خراسان جنوبی

۳۷۳ طرح اقتصادی، کشاورزی، تولیدی و خدماتی در خراسان جنوبی به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مسئول سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی صبح امروز در جمع خبرنگارانبهره برداری از ۳۷۳ طرح بسیج خراسان جنوبی گفت: در اجرای این طرح‌ها ۳۲ میلیارد تومان هزینه شده است.

هنری افزود: به مناسبت هفته بسیج رزمایش جهادگران فاطمیون ۲ با بهره گیری از ۷۷۳ گروه جهادی با بیش از  ۸ هزار و ۳۰۰ برنامه در استان بویژه در روستا‌های محروم مختلف و حاشیه‌ی شهر‌ها فعالیت  می کنند

وی گفت: این رزمایش در زمینه عمرانی، فرهنگی، آموزشی، کشاورزی، فنی وحمایت خدمات رسانی به مردم را خواهند داشت.

مسئول سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی همچنین از توزیع بسته‌های معیشتی در قالب طرح برنامه در هفته بسیج خبر داد و گفت: ۴۳ طرح عمرانی با اعتبار صرف هزینه ۲۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان شامل آبرسانی، آسفالت جاده، جاده بین مزارع –مسکن محرومان، اشتغال، کانال هدایت آب از جمله برنامه های هفته بسیج عنوان کرد.

بسته بندی محصولات کشاورزی و محصولات استان و همچنین برگزاری همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی با حضور ۲ هزار نفر  از تولید کنندگان ، فعالان اقتصادی و اقتصاد مقاومتی در حسینیه جماران ،را ه اندازی نمایشگاه و دستاورد‌ها و تقدیر از ۵۰ تن از فعالان اقتصادی در استان در  ۸ آذر  از جمله برنامه های عنوان شده در این نشست خبری بود .

کاهش ۵۹ درصدی تولید علوفه در مراتع خراسان جنوبی/۲

خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها تولید علوفه را در مراتع استان خراسان جنوبی ۵۹ درصد کاهش داد.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت: در سال‌های گذشته به دلیل وقوع خشکسالی و کاهش چشمگیر نزولات جوی، میزان تولید علوفه قابل بهره برداری در عرصه‌های مرتعی استان به رقمی معادل ۱۹۸.۶ هزار تن کاهش یافته است.
نصرآبادی افزود: این میزان کاهش تولید علوفه معادل ۵۹ درصد نسبت به میانگین درازمدت آن در استان است.

وی گفت: امسال با احتساب ارزش ریالی هرکیلوگرم علوفه معادل ۷۹ هزار و ۱۰۰ ریال و کاهش قابل توجه علوفه مرتعی در استان، ارزش اقتصادی توان تولیدی مراتع استان از ۳۷ هزار و ۶۹۸ میلیارد ریال به ۱۵ هزار و ۷۰۹ میلیارد ریال تنزل داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت: به ازای هر یک میلیمتر کاهش بارندگی در سال تولید علوفه به مقدار ۰.۸ کیلوگرم کاهش می‌یابد.

تدوام فعالیت سامانه بارشی در خراسان جنوبی/۲

فعالیت سامانه بارشی در نیمه شمالی خراسان جنوبی تداوم دارد.

کارشناس هواشناسی گفت: براساس الگوی نقشه‌های پیش یابی هواشناسی باتدوام فعالیت سامانه بارشی در خراسان جنوبی ادامه فعالیت توده هوای ناپایدار افزایش ابر، رگبارو رعد برق در بخشی از نقاط نیمه شمالی استان قابل پیش بینی است.

زارعی افزود: احتمال بارش تگرگ و تشکیل مه درمناطق مرتفع و کوهستانی نیز پیش بینی می‌شود.

وی گفت : در ۲۴ ساعت گذشته سرایان با  ۶ میلی متر  ، فتح آباد خضری  ۴ میلی متر، فردوس و عباس آباد میم ۳ میلی متر. قاین  و محمدآباد پسکوه یک میلی متر و خوسف ،بشرویه و طبس  با بارش های کمتر از یک میلی متر و بیرجند نیز بارش ناچیز گزارش شده است

مدرسه‌سازی؛ رسم دیرینه خراسان جنوبی‌ها

جامعه خیرین کشور شریک ۵۰ درصدی دولت در ساخت مدرسه هستند، اما به گفته مسئولان در خراسان جنوبی خیرین مشارکت ۱۰۰ درصدی دارند.

طی هفته‌ای که گذشت، سرپرست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس به خراسان جنوبی سفر کرد تا ضمن تجلیل از خیران در جشنواره خیرین مدرسه ساز و مراسم افتتاح یک مدرسه شرکت داشته باشد.

به گزارش ایسنا، خراسان جنوبی از دیرباز مهد خیرانی بوده که با درک شرایط و نیازهای زمان به سمت مدرسه سازی پیش رفته‌اند از سویی دیگر با توجه به جمعیت و پراکندگی، این استان از کمبود کلاس درس رنج می‌برد. کلاس‌هایی که می‌تواند منجی ادامه تحصیل افراد ترک تحصیل کرده بسیاری باشد.

از غلامحسین فرزین، مسن ترین خیر مدرسه ساز خراسان‌جنوبی که می‌گوید تا جایی که در توانش باشد مدرسه می‌سازد تا خیر جوانی که از کیلومترها دورتر از خراسان جنوبی برای ساخت مدرسه به این استان سفر می‌کند؛ همه و همه خیرانی هستند که گویی برای ادامه فرایند تعلیم و تربیت چون آب حیاتند.

از سویی دیگر به گفته مسئولان ۲۷ ملک مازاد بلااستفاده در استان شناسایی شده که با فروش آن‌ها می‌توان اعتبار حاصله را در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام آموزشی و پرورش استفاده کرد.

۱۰۰ درصد کلاس‌های درس با مشارکت خیرین ساخته می‌شود

محمود چاووشان، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی در شورای آموزش و پرورش گفت: تعهدات خیرین مدرسه‌ساز در استان از ۱۴ سال گذشته تاکنون به ۳۴۳ میلیارد تومان رسیده که با تعهدات جدید ، ۱۰۰ درصد کلاس‌های درس با مشارکت خیرین ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد خیرین مدرسه‌ساز در خراسان جنوبی غیربومی هستند، افزود: در حال حاضر ۸۰۵ خیر مدرسه ساز در استان فعالیت دارند که ۶۸۷ خیر حقیقی و مابقی حقوقی هستند.

چاووشان با بیان اینکه در راستای اجرایی شدن سند تحول بنیادین اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با جذب اعتبارات استانی، ملی و خیرین در زمینه توسعه و ساخت مدارس استان گام برمی‌‎داریم، تصریح کرد: سال گذشته از ردیف اعتبارات دولتی نیز ۲۵۰ میلیارد تومان به مدرسه سازی تخصیص یافت که نسبت به سال ۹۹ رشد حدود ۱۳۲ درصدی داشته است.

وی یادآور شد: با توجه ویژه استاندار در جشنواره سال گذشته ۸۶ میلیارد تومان از تعهدات خیرین مدرسه‌ساز استان تخصیص یافت که جهش ۷۰ درصدی را شاهد هستیم؛ امسال نیز ۷۸ میلیارد تومان از محل ردیف‌های دولتی تخصیص نقدی اعتبار در بحث مدرسه‌سازی برای استان داشته‌ایم.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۶۴۳ مدرسه و ۲۳۴ سالن، خوابگاه و نمازخانه با مشارکت خیرین در خراسان جنوبی احداث شده است.

احداث ۱۵۰ کلاس درس دیگر تا مهرماه سال آینده در خراسان جنوبی

حمیدرضا خان‌ محمدی، سرپرست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس نیز در سفر به خراسان جنوبی و دیدار با استاندار گفت: ۱۹ درصد مدارس کشور فرسوده و نامناسب بوده و نیازمند بهسازی است؛ در این خصوص نیاز داریم که خیرین و نهادهای مختلف پای کار بیایند تا به خصوص در کلان شهرهای کشور این بحران را پشت سربگذاریم.

وی بیان کرد: در مهرماه امسال ۹ هزار کلاس درس در سطح کشور تحویل  آموزش و پرورش شده و تا دهه فجر امسال نیز ۶ هزار کلاس درس دیگر در سطح کشور به بهره‌برداری خواهد رسید.

سرپرست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از تخصیص ۷۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای گرمایش مدارس کشور خبر داد و گفت: سهم استان‌ها تا هفته آینده از این اعتبار تخصیص می‌یابد تا مشکلات ما در مناطق سردسیر کاهش یابد.

خان محمدی بیان کرد: احداث ۱۵۰ کلاس درس دیگر تا مهرماه سال آینده در خراسان جنوبی هدف‌گذاری شده و تمام پروژه‌های احداثی در این استان با مشارکت خیرین است؛ امسال آورده سازمان نوسازی مداری در خراسان جنوبی سه برابر کمک‌های خیرین بوده و رشد بسیار خوبی داشته است؛ در سطح کشور ۱۰ هزار خیرین مدرسه ساز داریم که اقدامات آنان در زمینه مدرسه‌سازی قابل تقدیر است.

وی با اشاره به اینکه باید جهاد تبیین در مدارس دنبال شود، بیان کرد: دولت به دنبال مردمی‌سازی برنامه‌هاست لذا با این رویکرد جدید خانواده‌ها می‌توانند برای مهارت‌آموزی و برگزاری اجتماعات از مدارس هم استفاده کنند.

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی نیز در این دیدار گفت: در صورت توجه لازم به مدرسه، تضمین‌ کننده اقتدار، عزت، توسعه علمی و رفاه خواهد بود و باعث سربلندی کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه مدرسه سازی امر مهم و ضروری و نیاز جامعه است، تصریح کرد: دشمنان در این جنگ تلاش می‌کنند که نقاط ضعف خود را بپوشانند و نقاط منفی جمهوری اسلامی ایران را پررنگ و بزرگ جلوه دهند.

سرپرست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس همچنین در بیست و چهارمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز خراسان جنوبی از تخصیص ۷۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای تأمین سیستم گرمایشی مدارس کشور خبر داد و گفت: سهم استان‌ها تا هفته آینده از این اعتبار تخصیص می‌یابد.

خان محمدی با بیان اینکه بخش دولتی و خیرین در کنار هم مدرسه می‌سازند و هیچ پروژه‌ای نیست که به شکل مشارکتی نباشد اما همکاری خیرین در خراسان جنوبی یک الگو در کشور است، افزود: سال گذشته تعهد خیرین به میزان سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان محقق شد و از لحاظ سهم دولتی عقب هستیم که تلاش می‌کنیم کارهایی را انجام دهیم اما سرعت خیرین از ما بیشتر است.

سرپرست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: طبق توافق انجام شده، امید است هشت هزار میلیارد تومان برای سال آینده از مشارکت خیرین تحقق یابد و تلاش می‌کنیم با حضور وزیر آموزش و پرورش در صحن مجلس سهم اعتبارات دولت در مدرسه‌ سازی را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه جامعه خیرین شریک ۵۰ درصدی دولت در ساخت مدرسه هستند گفت: در خراسان جنوبی خیرین مشارکت ۱۰۰ درصدی دارند، این در کنار هم بودن برای علم و دانایی است و تاریخ خراسان جنوبی هم ادب، فرهنگ، پیشرفت و آبادانی بوده که شرط اول آن مدرسه محسوب می‌شود.

سرپرست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: شخص خیری در حد یک آجر کمک می‌کند یا خیری که به‌طور کامل مدرسه‌ای را می‌سازد کارشان زیباست چراکه نفس کار اهمیت دارد و آن توجه به نظام تعلیم و تربیت است.

دولت به دنبال مردمی‌سازی برنامه‌هاست

وی افزود: خیرین مدرسه را می‌سازند اما نباید آن را رها کنند بلکه کنار مدیر مدرسه از تجربه زیست خود بگویند و افراد موفق و مورد تأیید را معرفی کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه همکاری خیرین در تربیت نسل جدید کمک کننده است، گفت: نسل جدید بسیار پیشرو است اما نیازها از آنچه فکر می‌کنیم، بالاتر است.

وی با بیان اینکه دولت به دنبال مردمی‌سازی برنامه‌هاست لذا با این رویکرد جدید خانواده‌ها می‌توانند برای مهارت‌آموزی و برگزاری اجتماعات از مدارس هم استفاده کنند، افزود: طبق سند تحول بنیادین، مدرسه کانون تربیت و پیشرفت محله است لذا باید درب مدرسه همیشه باز باشد تا همه اهالی محل از آن در چارچوب قاعده استفاده کنند.

خان محمدی با بیان اینکه جامعه خیرین مدرسه‌ ساز بزرگترین مؤسسه مردم‌نهاد در دنیاست گفت: علاوه بر حوزه کالبدی باید نیازها و ظرفیت‌ها در مدارس به هم متصل شوند تا شاهد تحول جدی باشیم.

سرپرست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس عنوان کرد: اگر دو سال در بستر فضای مجازی حکمرانی آموزش و پرورش تعطیل شد اما اکنون خیرین می‌توانند در افزایش کیفیت آموزش کمک کنند.

مدرسه‌سازی؛ رسم دیرینه خراسان جنوبی‌ها

وی با اشاره به نشانه‌گیری دشمنان به سوی مدارس اظهار داشت: اقدامات خیرین در زمینه مدرسه‌سازی هیچ انعکاسی در دنیا ندارد چون می‌دانند در راستای پیشرفت کشور است.

خان محمدی به تحقق ۸۶ میلیارد تومانی سهم خیرین مدرسه‌ ساز در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: فرهنگ کار خیر از رقمی که خیرین کمک می‌کنند، بسیار ارزشمندتر است.

به گفته وی؛ مولدسازی اموال مازاد آموزش و پرورش با شرط تغییر کاربری و تبدیل به احسن برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام نیز مورد تأکید است که امیدواریم این موضوع در خراسان جنوبی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: به دنبال این هستیم که سهم خیرین برای مدرسه‌ سازی در مناطق شهری ۵۰ درصد و در مناطق روستایی ۳۰ درصد مشخص شود تا با کمک دولت بتوان پروژه‌ها را تکمیل کرد.

چالش فضای آموزشی 

وی بر انتخاب میدانی به نام خیرین مدرسه‌ساز در شهر بیرجند هم تأکید کرد و با بیان اینکه خدمات خیرین باید به اشکال مختلف بیان شود، گفت: در حاشیه شهر بیرجند چالش فضای آموزشی داریم که هر خیر می‌تواند حتی در حد یک متر مربع کمک کند.

خان محمدی ادامه داد: حساب خیرین مدرسه‌ساز جزو حساب‌ هایی است که مالیات به عنوان هزینه پرداخت می‌شود اما خیر مدرسه‌ساز مالیات را مبتنی بر علاقه خود در مدرسه‌سازی هزینه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش برای همه است و همگان باید برای آموزش و پرورش مسئولیت اجتماعی داشته باشند گفت: دشمن برای اینکه مدارس را خالی از علم و محتوا کند نقشه‌ کشیده؛ لذا باید کمک کنیم این جریان محقق نشود.

همچنین در این مراسم تفاهم‌نامه ساخت پنج مدرسه با مشارکت خیرین به امضا رسید تا مرهمی باشد برای دانش‌آموزانی که از کمبود کلاس درس رنج می‌برند.

 

 

آغاز مرحله استانی چهارمین رویداد ملی تولید محتوای بسیج

مرحله استانی چهارمین رویداد ملی تولید محتوای بسیج در خراسان جنوبی آغاز شد.

در این رویداد ۱۲ تیم از سراسر استان در قالب‌های تولید نرم افزار تلفن همراه،آغاز مرحله استانی چهارمین رویداد ملی تولید محتوای بسیج بازی‌های تلفن همراه و پویانمایی با هم رقابت می‌کنند.

 

به گفته رضایی مسئول سازمان فضای مجازی بسیج خراسان جنوبی، این تیم‌ها در مدت ۴۸ ساعت به تولید محتوا می‌پردازند و پس از آن تیم‌های برتر معرفی و به مرحله کشوری راه می‌یابند.

 

 

سردار مهدوی فرمانده سپاه انصارالرضای استان هم در این مراسم با اشاره به اینکه امروزه در دنیا، فضای مجازی در دست غرب است و به ترویج خوی استکبار می‌پردازد گفت: در چنین شرایطی نخبگان و فعالان فضای مجازی باید با تکیه بر فرهنگ غنی ایران اسلامی خلأ‌ها را شناسایی و با تولید محتوا‌های غنی به توسعه استان و کشور کمک کنند.

آغاز مرحله استانی چهارمین رویداد ملی تولید محتوای بسیجاحمدی زاده رئیس بنیاد ملی نخبگان هم با اشاره به جنگ ترکیبی دشمن علیه کشورمان گفت: همه این اقدامات بدلیل آن است که امروز ایران با تکیه بر جوانانش به موفقیت‌های بسیار دست یافته و دشمن نمی‌خواهد ایران اسلامی به یک الگو تبدیل شود.

 

 

 

 

 

 

توقیف ۳۲ هزار لیتر سوخت قاچاق از تریلی عبوری در فردوس/۴

۳۲ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فرآورده‌های نفتی در بازرسی از یک دستگاه تریلی کانتینردار در محور‌های شهرستان فردوس کشف شد.

جانشین فرمانده انتظامی استان گفت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان درتوقیف ۳۲ هزار لیتر سوخت قاچاق از تریلی عبوری در فردوس اجرای طرح مبارزه با قاچاق عمده سوخت، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی شهرستان فردوس به یکدستگاه تریلی کانتینردار مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

سرهنگ حسن شجاعی نسب افزود: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از این تریلی، ۳۲ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فرآورده‌های نفتی که داخل کانتینر جاساز شده بود کشف کردند.

وی افزود: ماموران در این رابطه خودرو را توقیف و یک متهم دستگیر کردند که به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

اشتغال۲۸۷ نفر در پایتخت بنتونیت ایران /۲

۲۸۷ نفر در معادن بنتونیت شهرستان سرایان مشغول به کار هستند .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،خراسان جنوبی به دلیل دارا بودن ۱۳۴ پروانه بهره برداری معدن بنتونیت و ازاشتغال۲۸۷ نفر در پایتخت بنتونیت ایران  این تعداد ۱۰۹ معدن فعال جزو بیشترین ذخایر این ماده معدنی در کشور  محسوب می شود .

شهرستان سرایان با داشتن ۶۲ پروانه بهره برداری معدن بنتونیت که ۵۰ معدن فعال دارد پایتخت بنتونیت ایران از لحاظ کمیت وکیفیت شناخته می‌شود.

رئیس اداره صنعت، معدن وتجارت سرایان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیمای استان گفت: سالیانه ۷۹۹ هزار تن بنتونیت از معادن بنتونیت این شهرستان استخراج می‌شود.

رجبی ذخیره قطعی معادن بنتونیت در شهرستان سرایان را ۲۰ میلیون ۱۵۳ هزار و ۲۰۰ تن  با مساحت ۵۱۳ کیلومتر مربع عنوان کرد و افزود: فراوری این محصول در ۷ واحد فراوری در این شهرستان صورت می‌گیرد.

وی گفت: بنتونیت پس از فرآوری به صورد پودر در می‌آید و  بستگی به نوع ترکیب آن بیشتر برای کارخانجات گندوله سازی فولاد، حفاری‌های چاه‌های نفت، تولید موادشوینده، داروسازی، صنایع کاشی و ریخته گری کابرد دارد.

رئیس اداره صنعت، معدن وتجارت سرایان گفت: فرآوری این محصول به استان کرمان صادر وبخشی از آن نیز به کشور‌های آلمان وامارات ارسال می‌شود.

ذخیره قطعی معادن بنتونیت در خراسان جنوبی ۵۰ میلیون تن است

 

کشف محموله مواد مخدر در عمق مرزهای خراسان جنوبی/۴

کشف محموله مواد مخدر در عمق مرزهای خراسان جنوبی

جانشین مرزبانی خراسان جنوبی از کشف محموله مواد مخدر در عمق مرزهای این استان خبر داد و گفت: باند قاچاقچیان مواد مخدر در این عملیات متلاشی شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ مراد خسروی گفت: نیروهای واکنش سریع مرزبانی با همکاری کارکنان انتظامی شهرستان نهبندان در یک اقدام ضربتی قاچاقچیان را ناکام و محموله ۴۲۸ کیلوگرمی تریاک را کشف کردند.

وی با اشاره به اینکه عمق مرزهای استان نیز در اشراف کامل اطلاعاتی مرزبانی است افزود: در این عملیات که به‌طور کلی باند قاچاقچیان مواد مخدر متلاشی شد، سه متهم دستگیر شدند و چهار دستگاه خودرو هم توقیف شده است.

 

 

 

 

 

 

اعتبارات به گَرد ریزگردها در خراسان جنوبی نرسید

اعتبارات به گَرد ریزگردها در خراسان جنوبی نرسید

گرد و غبار در خراسان جنوبی سال‌هاست به عنوان یک تهدید جدی در کانون توجه قرار گرفته و امسال روزهای با هوای ناسالم در این استان افزایش داشته در حالی که دستگاه‌های متولی برای مقابله با ریزگردها به اعتبارات بیشتری نیاز دارند.

به گزارش ایرنا، خراسان جنوبی به خاطر مجاورت ۲ کویر بزرگ لوت و مرکزی در معرض طوفان‌های گرد و غبار قرار دارد و خشکسالی متوالی نیز مزید بر علت شده است.

در دهه گذشته پدیده ریزگردها تقریبا همه استان‌های کشور را تحت تاثیر قرار داده و آسیب‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متعددی را باعث شده، استان خراسان جنوبی هم تحت تاثیر بادهای ۱۲۰ روزه سیستان قرار دارد که البته به تعبیر کارشناسان دیگر ۱۲۰ روز نیست و بیشتر است.

برخی کارشناسان مهمترین راهکارهای مقابله با گرد و غبار و ریزگردها را مالچ‌پاشی، ایجاد کمربندهای سبز، تثبیت خاک و تراکم و رسوب گرد و غبار دانسته‌اند که همه این اقدامات اعتبارات کلان را می‌طلبد و از عهده اعتبارات محدود استانی دستگاه‌های متولی خارج است.

هرچند عده‌ای از کارشناسان زیست‌محیطی ریشه گرد و غبار را در کم‌آبی و بی‌آبی می‌دانند و با وضعیت موجود بارندگی استان، کانون‌های داخلی تولید ریزگرد رو به وخامت است اما براساس گزارش‌ها، ۷۰ درصد ریزگردهای کشور دارای منشاء خارجی بوده که از کشورهای اطراف به‌ویژه عراق، سوریه و عربستان وارد می‌شود.

ریزگردها مساله‌ای نیست که امروز، دیروز، یک یا ۲ سال پیش شروع شده باشد بلکه به سبب شرایط اقلیمی کشور و قرار گرفتن در کمربند خشک زمین و بسیاری از پدیده‌های جوی و شرایط تغییرات آب‌ و هوایی، برخی بحران‌های محیط زیستی همچون خیزش گرد و غبار غیرقابل پیش‌بینی نبوده است.

به گفته‌ مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی سابقه وقوع بیش از ۲۰ نوع بلای طبیعی و غیرطبیعی در این استان وجود دارد و خشکسالی، توفان، گرد و غبار از جمله آنهاست.

محمدعلی آخوندی اظهار داشت: از این تعداد زلزله، خشکسالی، سیل، توفان و سرمازدگی از جمله بلایایی است که خراسان جنوبی بیشترین مواجهه با آنها را دارد.

بیابان‌زایی ناشی از فعالیت انسانی

با این وجود رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی فعالیت‌های انسانی را متهم ردیف اول بیابان‌زایی در استان دانست که در کنار شرایط سخت محیطی همچون خشکسالی و کاهش بارندگی ناشی از تغییر اقلیم، پدیده بیابان‌زایی را شدت داده است.

از نظر محمد یوسفی این فعالیت‌ها شامل بهره‌برداری غیراصولی از آب‌های سطحی و زیرزمینی، معادن، چرای مفرط مراتع، توسعه بی‌رویه کشاورزی و توجه نکردن به دانش نوین بوده که همگی دامن بیابانی استان را گسترده‌تر کرده است.

به عقیده او، اکنون که این وضع بر استان حادث شده باید برنامه‌های توسعه‌ای بازنگری شود تا کانون توجه به سمت منابع طبیعی به عنوان بستر حیات و تولید سوق پیدا کند.

البته این کارشناس معتقد است که توجه ویژه به مباحث بیابان‌زدایی، احیا و اصلاح مراتع و آبخیزداری برای کنترل کانون‌های بحرانی فرسایش بادی و تثبیت شن‌های روان بی‌تاثیر نیست چرا که بر اثر آن وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی با کنترل روان آب‌های سطحی بهبود خواهد یافت.

وی در عین حال بر مراقبت هرچه بیشتر منابع جنگلی اعم از طبیعی و دست کاشت تاکید کرد و گفت: راهکار آن نیز جلوگیری از تخریب و مقابله با آفات و بیماری‌های این مناطق است.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کانون‌های بحرانی فرسایش بادی را شناسایی کرده و بعد از آن اقدام به برآورد میزان خسارت به منابع زیستی و اقتصادی و اولویت‌بندی این مناطق شده است.

اعتبارات به گَرد ریزگردها در خراسان جنوبی نرسید
   سرچاه عماری، روستایی در شهرستان خوسف   

از نظر رئیس اداره امور بیایان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی، تغییر الگوی کشت، ایجاد اشتغال مولد برای بهبود ساکنان نقاط بیابانی و پرهیز از تخریب غیرمجاز عرصه‌های طبیعی برای اینکه جاده‌ای احداث یا مسیرهای انتقال گاز، آب و فیبر نوری منتقل شود در کاهش بیابان‌زایی موثر است.

وی با تاکید بر اینکه با اقدامات مرحله به مرحله می‌توان بر این پدیده نوظهور چیره شد افزود: برای رسیدن به این هدف مهم، تعاملات فرابخشی همچنین هماهنگی تمامی دستگاه‌ها و تفکیک وظایف هر بخش الزامی است.

یوسفی معتقد است اقدامات مکانیکی مانند عملیات شن‌ریزی، ریختن سنگریزه و احداث بادشکن‌های غیر زنده در مناطق بحرانی نیز ضرورت دارد و از مزایای این عملیات کنترل ذرات ریز میکرونی است که تحت تاثیر باد غالب نبوده و کمترین حرکت و جابه‌جایی را دارند.

وی انجام عملیات بیولوژیکی و کاشت درختچه‌ها را راهکار دیگری برای مقابله با ریزگردها دانست چرا که ریزگردها غالبا از رس و سیلت تشکیل شده و بستر کاشت مناسبی برای گونه‌های گیاهی است.

رئیس اداره امور بیایان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی مراقبت‌های پس از کاشت و استقرار درختچه‌ها در منطقه بحرانی را با اهمیت توصیف کرد و گفت: این اقدام سبب مهار ریزگردهای بیشتری شده و بدین طریق پوشش‌های موجود در عرصه مانند “تله” مانع از بلندشدن ذرات ریز از سطح زمین خواهد شد.

آنچه وی به عنوان آخرین حربه برای کنترل و تثبیت بیشتر مناطق برداشت یاد کرد این بود که نهال آن هم از گونه‌های درختی که دامنه بردباری بالا دارند، کاشته شود تا از این طریق با افزایش پوشش گیاهی تثبیت ریزگردها هم به انجام برسد.

یوسفی ضمن ابراز امیدواری از اینکه با مدیریت جامع و نظارت به‌موقع و مستمر، اکوسیستم پایدار جایگزین شرایط موجود در استان شود گفت: برای این منظور نیازمند جلب توجه سازمان‌های بین‌المللی و همکاری کشورهای تحت تأثیر پدیده گرد و غبار هستیم زیرا توجه به تبعات زیست‌محیطی آن می‌تواند در شمار راهکارهای اساسی و درازمدت محسوب شود.

سهم خراسان جنوبی از اعتبارات ملی چقدر است؟

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در پاسخ به این پرسش از تصویب ۳۲ میلیارد تومان اعتبار ملی برای بیابان‌زدایی در این استان گفت که ۱۹ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان آن تخصیص پیدا کرده است.

علیرضا نصرآبادی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگرچه امسال هم ۱۳۶ میلیارد تومان اعتبار مصوب از منابع ملی برای طرح‌های بیابان‌زدایی در استان داریم اما تاکنون هیچ رقمی تخصیص پیدا نکرده است.

وی افزود: سطحی برابر ۴.۸ میلیون هکتار در تمامی شهرستان‌های استان تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد که از این میزان ۲.۱ میلیون هکتار با توجه به خسارت فرسایش بادی به مناطق مسکونی، کشاورزی، صنعتی و زیرساخت‌های حیاتی به عنوان کانون‌های بحرانی فرسایش بادی شناسایی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به فعال‌ترین کانون‌های بحرانی استان گفت: این کانون‌ها شامل ریگ بشرویه، حلوان طبس، سهل‌آباد نهبندان، سه قلعه سرایان و شاهرخت زیرکوه است که در تولید گرد و غبار سهم بیشتری دارند.

وی افزود: البته سایر کانون‌های بحرانی فرسایش بادی نیز به‌صورت موقت و در فصول خاص در این خصوص نقش دارند مثل دشت مرک شهرستان بیرجند که شاید جزو کانون‌های بحرانی نباشند.

نصرآبادی عنوان کرد: با توجه به سطح بسیار زیاد کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در استان و شرایط سخت محیطی در ۲۰ سال اخیر فعالیت‌های بیابان‌زدایی انجام شده که نقش موثری در کاهش گرد و غبار و طوفان‌های شن و ماسه داشته است.

۸۰۰ هزار هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت

به گفته وی با توجه به وجود بیش از ۸۰۰ هزار هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت تاغ در مناطق بحرانی فرسایش بادی در خراسان جنوبی مشکل ریزگرد مانند سایر استان‌ها ملموس نیست که جای خرسندی دارد اما تلاش می‌شود با فعالیت‌های اصولی و کارشناسی گام‌های موثری در کاهش آثار ناشی از حرکت شن‌های روان و طوفان‌های گرد و غبار برداشته شود.

اعتبارات به گَرد ریزگردها در خراسان جنوبی نرسید

عمده فعالیت‌های بیابان‌زدایی و مقابله با کانون‌های بحرانی فرسایش بادی و ریزگرد در قالب پروژه‌های بیولوژیک و بیومکانیک در حال انجام است که در این خصوص می‌توان به اجرای بیش از هفت هزار هکتار نهالکاری با گونه‌های مقاوم به خشکی و شوری خاک اشاره کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: همچنین بیش از هشت هزار هکتار مراقبت و آبیاری عرصه‌های نهالکاری شده در کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ انجام شده است.

وی افزود: سال ۱۴۰۱ نیز پروژه‌های مورد نظر به سازمان منابع طبیعی کشور پیشنهاد شده که امید است با تصویب این پروژه‌ها اقدامات بیابان‌زدایی و کنترل کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در استان مانند سال‌های گذشته، از پیشرفت مناسبی برخوردار باشد.

برای کنترل بیابان‌زایی و کاهش گرد و غبار تخصیص اعتبارات متناسب با سطح بسیار زیاد عرصه‌های تاثیرپذیر لازم است که به گفته نصرآبادی در چند سال اخیر از محل اعتبارات استانی سهم بیابان‌زدایی، درصد ناچیزی بوده است.

وی گفت: از محل منابع ملی نیز به‌رغم اعتبار مناسبی که در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ به استان اختصاص پیدا کرد، تخصیص خوبی نداشته‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه امسال هم سهم استان از این اعتبارات محدود بوده است افزود: تامین اعتبار عملیات‌های بیابان‌زدایی متناسب با سطح عرصه‌های بیابانی در استان با چالش بزرگی مواجه شده لذا امید است با اولویت دادن به بیابان‌زایی به عنوان یک چالش بسیار مهم فراروی استان با توجه به شرایط بد آب و هوایی حاکم بر منطقه، اعتبارات مناسبی در نظر گرفته شود.

افزایش روزهای ناسالم در خراسان جنوبی

افزایش روزهای با هوای ناسالم در خراسان جنوبی رویداد دیگری است که نشان از جولان ریزگردها در آسمان این استان دارد.

بنابر اعلام اداره پایش و امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از ابتدای سال جاری تا پایان مهر، ۸۰ روز با کیفیت نامطلوب هوا در شهرهایی که ایستگاه پایش وجود دارد، ثبت شده است.

در حال حاضر پنج ایستگاه پایش هوا در استان خراسان جنوبی فعال است که ۲ ایستگاه در بیرجند و در شهرستان‌های نهبندان، سرایان و زیرکوه هر کدام یک ایستگاه پایش هوا وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: تعداد روزهای با کیفیت نامطلوب هوا در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

اعتبارات به گَرد ریزگردها در خراسان جنوبی نرسید

اسدالله حاتمی  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیش از یک سوم مساحت استان خراسان جنوبی جزو کانون‌های داخلی گرد و غبار است و اگرچه کانون‌های گرد و غبار در سطح استان پراکنده‌اند ولی شدیدترین کانون‌ها در سطح مناطقی از شهرستان‌های زیرکوه، درمیان، سربیشه، نهبندان، قاینات، طبس، بشرویه، فردوس و سرایان شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه پدیده گرد و غبار و ماسه‌های روان به عنوان یکی از چالش‌ها و بحران‌های زیست محیطی است گفت: بروز پدیده گرد و غبار باعث تاثیرات نامطلوب زیست محیطی شده که مدفون کردن روستاها و آبادی‏‌ها در زیر ماسه و خاک، از بین بردن زمین‏‌ها، مسدود شدن قنات‏‌ها، آلوده شدن آب‌های سطحی، گسترش بیابان‏‌ها و نواحی خشک، بخشی از اثرات نامطلوب آن است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: ۲۳ استانی که در کشور تحت تاثیر گرد و غبار قرار دارند در جنوب، جنوب شرق، مرکز و بخش‌هایی از غرب واقع شده‌اند که از این تعداد ۹ استان کرمان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، خوزستان، هرمزگان، یزد، سمنان، اصفهان و خراسان رضوی ۸۰ درصد این سطح را پوشش می‌دهد و شدیدترین‌ها هم از نظر کمیت و هم کیفیت هستند.

وی همچنین گفت: طرح اقدامات پیشگیرانه و مقابله با بروز پدیده گرد و غبار از سال گذشته در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اعتبار ۵۶۷ میلیون تومان اجرایی شده است.

خراسان جنوبی یک جبهه ورودی گرد و غبار در کشور

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که دوازدهم آبان امسال به خراسان جنوبی آمد، از این استان به عنوان یک جبهه ورودی گرد و غبار در کشور نام برد و گفت: اعتبار مناسبی برای استان در نظر گرفته شده که باید اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کارها را انجام دهد و حفاظت محیط زیست هم نظارت لازم و مطلوب را داشته باشد.

علی سلاجقه افزود: در خراسان جنوبی به دلیل مشکلاتی که در کشور همسایه وجود دارد، نمی‌توانیم خیلی وارد تعاملات سیاسی و اجرایی برای مدیریت گرد و غبار شویم وگرنه مانند سایر استان‌ها می‌توانیم تبادلات کارشناسی و اتخاذ روش‌های علمی را به‌صورت بین‌المللی داشته باشیم.

وی اظهار داشت: استان خراسان جنوبی از نظر اقلیمی در شرایط خشک و نیمه‌خشک قرار دارد که همین موضوع باعث شده مخاطرات طبیعی متعدد را تجربه کند؛ بارش‌های رگباری و سیل‌آسا، گرمای هوا، افزایش پدیده گرد و غبار از مهمترین مشکلات و مخاطرات طبیعی است که این منطقه با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در ستاد ملی مقابله با گرد و غبار، برنامه‌های جامع به‌صورت ملی و بین‌المللی دیده شده است گفت: در بعد ملی متولی اصلی سازمان منابع طبیعی است که علاوه بر وظایف ذاتی، سالی باید ۳۰۰ هزار هکتار کارهای بیابان‌زدایی انجام دهد.

وی بیان کرد: برای این منظور برنامه ۱۰ ساله در کشور تدوین و تصویب شده اما نیازمند اعتبار است.

 

 

 

تب کمبود دارو بر جان مردم خراسان جنوبی/

تب کمبود دارو بر جان مردم خراسان جنوبی/ نظارت ها افزایش یابد

کمبود داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها و مسکن‌ها در خراسان جنوبی وضعیت اورژانسی برای شهروندان ایجاد کرده و تب این کمبود بر جان کودکان هم اثر گذاشته است.

به گزارش مهر دارو یک کالای راهبردی است، به‌گونه‌ای که طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی تأمین دارو ازجمله وظیفه‌های دولت است و به دلیل ضروری بودن و ارزش‌افزوده بالای آن، می‌تواند از سوی کشورهای سلطه‌گر به‌عنوان یک اهرم فشار مورداستفاده قرار گیرد. همچنین دارو راهبرد سلامت ملی است، به‌گونه‌ای که در اصول امنیت غذایی نیز بر دسترسی همه مردم در همه اوقات به غذا و داروی کافی برای اداره یک زندگی سالم تأکید شده است.

دارو جزو کالاهای استراتژیک در کشور است که کمبودش اثرات زیادی بر سلامت آحاد جامعه به جا می‌گذارد و واقعیت این است که کمبود دارو و تجهیزات پزشکی روز به روز خودش را بیشتر نشان می‌دهد.

با شروع فصل پاییز و شیوع آنفولانزا در سال جاری پیک کمبود دارو در بازار دارویی کشور به اوج خود رسید و این کمبود خراسان جنوبی را نیز همسو با دیگر نقاط کشور دچار مشکل کرد.

شرایط کمبود دارو در خراسان جنوبی باعث نارضایتی شهروندان شد و گلایه‌هایی را به دلیل عدم دسترسی به انواع آنتی‌بیوتیک، مسکن و سرم به دنبال داشت که رسانه‌های استان هم‌صدا با یکدیگر گزارشاتی را در این زمینه تهیه کردند و معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند قول داد تا مشکل کمبود دارو در استان طی ۱۰ روز و با واردات دارویی که مسئولان وزارت خانه قول داده‌اند برطرف شود.

تب کمبود دارو بر جان مردم خراسان جنوبی/ نظارت ها افزایش یابد

حدود یک ماه از وعده معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می‌گذرد و تاکنون چند محموله دارو وارد کشور شده است اما آنچه هنوز به چشم می‌خورد نارضایتی مردم از نبود داروهای آنتی‌بیوتیک و مسکن در استان و بویژه کمبود دارو برای کودکان است.

جمعیت زیاد است و همگی منتظر ایستاده‌اند اما خبری از دارو نیست. مسئول فروش تاکید می‌کند: آزیترومایسین موجود نداریم.

صدای اعتراضات بالا می‌رود و هرکدام از بیماران داروی نسخه شده و یا آزاد خود را می‌خواهند.

یکی دیگر از کارکنان داروخانه می‌گوید: سهمیه داروخانه ما تمام شده و افرادی که نسخه دارند به داروخانه‌های دیگر سر بزنند شاید دارو آنتی‌بیوتیک داشته باشند.

گلایه شهروندان از کمبود دارو

یکی از شهروندان با صدای بلند می‌گوید: چهار داروخانه رفته‌ام اما هیچکدام آنتی‌بیوتیک ندارند و مدعی هستند که دارو موجود نیست و سهمیه تمام شده است.

او ادامه می‌دهد: سه روز است که به شدت دچار آنفولانزا شده‌ام و حتی یک قرص استامینوفن کدئین نتوانستم برای سردرد پیدا کنم حالا هم که دکتر آنتی‌بیوتیک تجویز کرده است داروخانه می‌گویند موجودی ندارند و سهمیه بندی شده است.

وی با گلایه از این نابسامانی ادامه می‌دهد: طی دو سال گذشته این مشکلات را در زمینه داروهای مربوط به ویروس کرونا داشتیم و هیچ گونه ویتامینی در داروخانه‌ها موجود نبود و حالا باید امسال برای آنتی‌بیوتیک و مسکن دردسرها را تحمل کنیم.

وی خطاب به فروشنده داروخانه می‌گوید: چند سال است که کشور ما مدعی خودکفایی در امر دارو است اما چرا یک مسکن ساده نمی‌توانیم در داروخانه تهیه کنیم؟

سهمیه داروخانه کم است

فروشنده یکی از داروخانه‌های بیرجند می‌گوید: سهمیه آنتی‌بیوتیک و مسکن و سرم در داروخانه‌ها به شدت پایین است و گاهی اوقات تنها چند شیشه شربت آزیترومایسین کودکان به داروخانه داده می‌شود که طی دو ساعت به اتمام می‌رسد.

وی با بیان اینکه سهمیه توزیع دارو در داروخانه‌های روزانه و شبانه روزی متفاوت است ادامه می‌دهد: وضعیت اختصاص دارو به داروخانه‌های شبانه روزی هنوز کمی بهتر است اما باز هم پاسخگوی نیاز روزانه بیماران نیست.

وی می‌گوید: به داروخانه‌ها ابلاغ شده تا بدون نسخه داروهای آنتی‌بیوتیک و مسکن را در اختیار بیماران قرار ندهیم اما گاهی روزها حتی نمی‌توان پاسخ نیاز بیماران با نسخه هم باشیم و برخی از داروهایی که پزشکان نسخه می‌کنند مانند زادیتین و ایبوپروفن موجود نمی‌باشد.

وی از کمبود شیاف استامینوفن کودکان می‌گوید و اینکه در زمینه داروی کودکان کمبود بیشتری وجود دارد بیان می‌کند: شربت دیفن هیدرامین، سرماخوردگی و آزیترومایسین و سفیکسیم با وجود اینکه از یک ماه قبل شرایط بهتری پیدا کرده است اما همچنان با کمبود مواجه هستیم و نیاز کودکان را برطرف نمی‌کند.

وی یکی از مشکلات موجود را تهیه داروی بدون نسخه توسط برخی از بیماران عنوان می‌کند و می‌گوید: متأسفانه برخی از افراد اقدام به خوددرمانی می‌کنند و یا در مواقعی اصرار به خرید دارو بدون نسخه دارند که در این شرایط از مردم خواهش می‌کنیم تا در صورت نیاز و با تجویز پزشک داروی مورد نیاز خود را تهیه کنند.

تبعیض در فروش

متأسفانه یکی از گلایه‌ها در زمینه فروش دارو در برخی از شهرستان‌ها این است که داروها در اختیار آشنایان قرار می‌گیرد و به همین دلیل کمبود دارو نسبت به مرکز استان بیشتر لمس می‌شود.

یکی از شهروندان یکی از شهرستان‌های خراسان جنوبی می‌گوید: چند شب قبل فرزندم به شدت دچار تب شد و به داروخانه برای تهیه شربت ایبوپروفن و یا مسکن دیگری مراجعه کردم اما داروخانه از فروش دارو بدون نسخه خودداری کرد و مدعی بود این کار غیر قانونی است، ضمن اینکه مدعی بود یکی از داروها در داروخانه موجود ندارد.

هادوی ادامه می‌دهد: به یکی از مغازه داران نزدیک به داروخانه مراجعه کردم و از او خواستم تا اگر با دکتر داروخانه آشنا است دارو را برایم تهیه کند او هم به داروخانه رفت و بدون هیچ گونه منع قانونی با در دست داشتن داروها از داروخانه بیرون آمد و در اختیار من قرار داد.

وی با گلایه از عدم نظارت‌ها بر داروخانه‌ها ادامه می‌دهد: نظارت‌ها نباید به صورت محسوس باشد بلکه مسئولان کاملاً نامحسوس و همانند بیشتر شهروندان به داروخانه‌ها مراجعه کنند تا از نزدیک شاهد اینگونه برخوردها و تخلفات باشند.

وی یکی دیگر از گلایه‌های خود را در زمینه برخورد نامناسب کارکنان برخی از داروخانه‌ها عنوان می‌کند و می‌گوید: خانمی برای فرزندش درخواست شیاف استامینوفن و یا مسکن دیگری را داشت که فروشنده با لفظ بدی گفت برو تا صبح بچه را پاشویه کن تا تبش قطع شود و به مرکز استان خودتان بگویید که دارو نمی‌دهد.

وی از کارکنان داروخانه می‌خواهد تا در این مواقع مردم به شما اعتماد دارند و یک راهنمایی و مشاور شما برای استفاده و یا جایگزین کردن دارویی که وجود ندارد التیامی بر ناراحتی بیماران می‌شود اما برخوردهای آزار دهنده به غیر از نارضایتی مسئله دیگری به دنبال ندارد.

بازار آزاد مردمی

یکی دیگر از مشکلاتی که با کمبود دارو و فروش تنها با نسخه ایجاد شده است فروش دارو توسط مردم به یکدیگر می‌باشد.

مردی با یک کودک ۴ ساله از داروخانه بیرون می‌آید و به فرد دیگری که درخواست شربت ایبوپروفن را برای فرزندش از داروخانه داشته دارو را می‌فروشد.

وی می‌گوید: پزشک برای پسرم شربت را نسخه کرده است اما من نیازی به این دارو ندارم و اگر شما می‌خواهید آن را می‌فروشم و فرد دیگری که نیاز به آن دارو را داشته و موفق به تهیه آن نشده است با مبلغی که هر دو با یکدیگر توافق می‌کنند خریداری کرد.

یکی دیگر از مشکلات که در زمینه دارو شهروندان را گلایه مند کرده است افزایش قیمت داروهای کمیاب است که نسبت به یک ماه قبل افزایش چشمگیری داشته است.

شرایط به ثبات رسیده

در حالی که معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یک ماه قبل در گفتگو با خبرنگاران گفت: با توجه به پیگیری‌های حضوری، تلفنی و کتبی در سطح دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به نظر می‌رسد کمتر از ۱۰ روز آینده مشکل کمبود برخی داروها در استان رفع شود.

زهرا کیانی با گذشت یک ماه از این خبر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: شرایط فروش بدون نسخه در داروخانه‌ها به هیچ عنوان وجود ندارد و هم اکنون وضعیت دارو در خراسان جنوبی به ثبات رسیده است اما بدون نسخه دارو به فروش نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه طی یک هفته گذشته توزیع مسکن ۳ برابر شده است، افزود: قبلاً هر دو هفته هزار و ۴۰۰ عدد مسکن توزیع شده است که هم اکنون این میزان در هفته به سه هزار و ۸۰۰ عدد رسیده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: توزیع ایبوپروفن ۲ برابر شده است و طی سه هفته گذشته در زمینه شربت دیفن هیدرامین توزیع بالایی صورت گرفته است.

کیانی از برگشت آنتی‌بیوتیک ها توسط داروخانه‌ها خبر داد و گفت: آنتی‌بیوتیک های خارجی کوچک شده و به همین دلیل آنتی‌بیوتیک ایرانی در داروخانه‌ها توزیع شده است که در این زمینه حدود ۷ هزار آموکسی سیلین، ۵ هزار آزیترومایسین و سه هزار و ۷۰۰ سفیکسیم ایرانی توزیع شده است که هزار تا هزار و ۵۰۰ مورد خارجی هم از انواع آنتی‌بیوتیک در داروخانه‌ها توزیع شده است.

وی کمبود ایبوپروفن در داروخانه‌ها را مطرح کرد و افزود: شرکت‌های تولیدی قول تولید ایبوپروفن را داده‌اند که اگر این اقدام در این هفته صورت گیرد از هفته‌های آینده در استان توزیع می‌شود زیرا روند قرنطینه و کنترل کیفی مسیر خود را باید طی کند تا در کشور توزیع شود.

شکایتی از داروخانه‌ها نداشتیم

کیانی در مورد کمبود دارو در شهرستان‌ها نسبت به مرکز استان افزود: توزیع دارو طبق یک برنامه روزانه و زمان بندی انجام می‌شود اما در شهرستان‌های نهبندان، طبس و زیرکوه که فاصله دورتری را نسبت به مرکز استان دارند توزیع زمان بر است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مورد بازرسی‌ها و شکایت از تخلف داروخانه‌ها در خراسان جنوبی گفت: طی این مدت و شروع کمبود دارو شکایتی از داروخانه‌های استان نداشتیم و سه هفته قبل بازدیدی که از داروخانه‌ها صورت گرفت موجودی دارو نداشتند.

وی ادامه داد: بازدیدها از داروخانه‌های و شرکت‌های مقیم در خراسان جنوبی به صورت روتین و ۲ بار در هفته به صورت حضوری و روزانه توسط سیستم موجودی داروخانه‌ها و شرکت‌ها کنترل می‌شود.

وی در مورد شکایات و هرگونه مواردی که مردم از تخلف داروخانه‌ها مشاهده می‌کنند تاکید کرد: تا موارد تخلف و شکایات را به سامانه ملی ۱۹۰ وابسته به معاونت غذا و دارو وزارت خانه اعلام کنند تا موارد به استان اعلام شود و تا موارد به صورت جدی و اقدامات قانونی بسته به شدت خطا برخورد شود.

ورود بازرسی کل کشور به پرونده دارو

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار مهر در رابطه با مشکلات کمبود دارو گفت: در زمینه کمبود برخی از دارو ها در کشور جلساتی در دولت برگزار شد که اجازه واردات این داروها صادر و شرکت‌های دارویی نیز ملزم به افزایش تولید دارو شدند.

ذبیح الله خدائیان با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور به پرونده کمبود دارو در کشور ورود پیدا کرده است افزود: اطلاعاتی در اختیار سازمان بازرسی کل کشور قرار گرفته است که برخی از شرکت‌های دارویی در کشور با وجود مواد اولیه دارو را تولید نمی‌کنند و یا میزان تولید را کاهش داده‌اند.

وی ادامه داد: در رابطه با این موضوعات سازمان بازرسی ورود پیدا کرده تا در صورت مشاهده هرگونه قصور در این زمینه برخورد کند.

به گفته خدائیان سازمان بازرسی کل کشور به هر نتیجه‌ای در رابطه با قصور و کمبودها برسد به مردم اطلاع رسانی می‌کند.

 

 

 

حضور مربی خراسان جنوبی در اردوی تیم ملی والیبال/۷

مربی تیم والیبال نونهالان استان به اردوی تیم ملی دعوت شد.

زینب کهنسال از سوی فدراسیون والیبال به اردوی آماده سازی زیر ١۶ سال دختران دعوت شد .

بر اساس این گزارش این اردو از ۱۸ تا ۲۲ آبان ماه  در کمپ تیم های ملی دختران برگزار شد.

 

 

 

تفاهم‌نامه فوریت‌های چهارگانه در خراسان جنوبی به امضا رسید

تفاهم‌نامه فوریت‌های چهارگانه در خراسان جنوبی به امضا رسید

تفاهم‌نامه همکاری بین چهار خط فوریتی شامل فوریت‌های اجتماعی، انتظامی، پزشکی و آتش‌نشانی با هدف افزایش تعامل دستگاه‌ها برای ارائه خدمات امدادی در خراسان جنوبی به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی روز پنجشنبه در نشست انعقاد این تفاهم‌نامه که با حضور مسوولان دستگاه‌های ذیربط در استانداری برگزار شد، گفت: تفاهم‌نامه همکاری بین چهار خط فوریتی به افزایش تعامل و همکاری در ارائه خدمات به گروه‌های آسیب‌دیده کمک می‌کند.

حسین‌رضا نخعی افزود: همه نیروهای امدادی و عملیاتی در این چهار خط فوریتی دارای تجربیات، دانش و تخصص خاص هستند که در گذر زمان به دست آمده و ارزشمند است لذا اشتراک‌گذاری این تجربیات بین تیم‌های عملیاتی می‌تواند در کاهش خطر و آسیب، اثرگذار باشد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی بر لزوم برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشترک بین نیروهای عملیاتی فوریت‌های مختلف تاکید کرد و گفت: با توجه به وجود مسائل متعدد در زندگی شهری و روستایی شناخت از آسیب‌ها در کنترل و کاهش آنها آثار مثبتی دارد.

وی تصریح کرد: اگر نیروهای امدادی و عملیاتی با قدرت و مطالعه وارد صحنه شوند کمترین خطا و بیشترین اثرگذاری را می‌بینیم.

نخعی با بیان اینکه تعامل بین فوریت‌های چهارگانه در کاهش آسیب‌های اجتماعی اثرگذار است گفت: امیدواریم نتایج خوبی از انعقاد این تفاهم‌نامه با همگرایی و هم‌افزایی در استان حاصل شود.

وی با تاکید بر ضرورت بازنگری و نظام‌مند شدن روش‌های خدمات‌رسانی در فوریت‌ها افزود: از این طریق می‌توان در مواجهه با آسیب‌ها بهترین تصمیم را گرفت تا کمترین خطر متوجه فرد و جامعه باشد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی افزایش تعامل را در تقویت روحیه نیروها موثر دانست و گفت: اتحاد و همدلی منجر به خلوص نیت در کارها می‌شود و نتیجه امور به نفع فرد و جامعه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دشمن به دنبال جنگ شناختی است تصریح کرد: نیروهای عملیاتی باید در زمان خدمات‌دهی به افراد آسیب‌دیده متناسب با دامنه خطر با اطلاعات به‌روز و کامل‌تر برخورد کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی هم در این نشست افزایش همکاری و تعامل بین دستگاه‌های مسوول در فوریت‌ها را از اهداف انعقاد این تفاهم‌نامه برشمرد و گفت: با توجه به تغییر نوع آسیب‌ها ایجاد آمادگی برای ورود به موقع و ارائه خدمت در صحنه الزامی است.

حسن شرفی افزود: یکی از اهداف اصلی فوریت‌های اجتماعی ارائه خدمت در صحنه آسیب قبل از ورود به چرخه قضایی است تا افراد به آرامش برسند.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان‌ جنوبی هم گفت : خدمت به مردم جزو اولویت‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی بوده و نیروی انتظامی در این عرصه جزو دستگاه‌های پیشرو است.

سرهنگ حسن شجاعی‌نسب افزود: این تفاهم‌نامه بستری مناسب برای هم‌افزایی در راستای خدمت به مردم است که به بالندگی نظام جمهوری اسلامی کمک می‌کند.

وی اظهار داشت: بخشی از خدمات چهار رده فوریت‌ها اقداماتی است که در حوزه زندگی و بستر اجتماع واقع شده لذا بین این عملیات‌ها وابستگی خاصی وجود دارد.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: با توجه به مخاطرات و بحران‌ها در سطح اجتماعات ناگزیر به تکمیل چرخه خدمت و هم‌افزایی هستیم.

وی تاکید کرد: پس از انعقاد تفاهم‌نامه لازم است جلسات کارشناسی و تخصصی هم برگزار شود تا به تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف کمک کند.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم با اشاره به پهناور بودن استان خراسان جنوبی گفت: تعامل و همراهی نیروهای امدادی در کاهش مشکلات ناشی از حوادث اثرگذار است.

سید محمدرضا حسینی اظهار داشت: نمونه این تعامل در حادثه قطار مشهد – یزد در طبس نمود پیدا کرد زیرا سر صحنه شرایط متفاوتی بوده لذا روحیه همدلی، همکاری، تعامل و دوستی فوق‌العاده اثربخش است.

وی به وجود برخی قوانین سختگیرانه برای ورود نیروهای انتظامی در مواقع خدمت به بیماران خاص اشاره کرد و گفت: گاهی نیروهای اورژانس برای خدمت به یک بیمار پرخاشگر ماموریت دارند که در تلاش است به خود یا فرد دیگری آسیب بزند و علیرغم اینکه نیازمند همکاری پلیس هستیم اما قوانین موجود مانع از ورود آنها می‌شود.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: حتی گاهی لازم است یک نیروی پلیس به همراه کادر درمان در آمبولانس برای انتقال برخی بیماران حضور داشته باشد که این هم با مانع قانونی مواجه است.

براساس این تفاهم‌نامه فوریت‌های اجتماعی ۱۲۳، انتظامی ۱۱۰، پزشکی ۱۱۵ و آتش‌نشانی ۱۲۵ در حوزه‌های مختلف با هم همکاری می‌کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

امروز فضای مجازی در دست قدرت های بزرگ حربه ای برای استعمارگری و استثمارگری است

 

امروز فضای مجازی در دست قدرت های بزرگ حربه ای برای استعمارگری و استثمارگری است

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع)خراسان جنوبی با بیان اینکه امروز فضای مجازی دردست قدرت های بزرگ حربه ای برای استعمارگری و استثمارگری است گفت: افرادی که حرف از آزادی میزنندچرا خون زنان و مردان و کودکان بی گناه که در هیچ عرصه ای نیستند را درکف خیابان میریزند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سردار محمدرضا مهدوی شامگاه پنج شنبه در آیین افتتاحیه چهارمین رویداد ملی تولید محتوای دیجیتال بسیج خراسان جنوبی، با اشاره به اهمیت فضای مجازی، اظهار داشت: امروزه نمی‌توان دنیای مجازی و تأثیرات آن بر فرد و جامعه را نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه زمانی که تأثیرگذاری بر فرد اتفاق بیفتد سپس بر جامعه هم رسوخ می‌کند، بیان داشت: فضای مجازی امروز مانند یک چاقوی دو لبه‌ای شده که هم مفید و هم زیان‌رسان است.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی بیان داشت: از یک سو می‌توان از فضای مجازی به نفع بشریت درست استفاده و تحول ایجاد و بسیاری از گره‌های اجتماعی را باز کرد و از سوی دیگر می‌تواند مانند سمی بر علیه بشریت باشد.

مهدوی با اشاره به اغتشاشات اخیر در کشور و ولنگاری فضای مجازی، مطرح کرد: بخش عمده‌ای از اغتشاشات اخیر از بستر همین فضای مجازی برخواسته است و جای بسی تأسف است که این اغتشاشات از جانب کسانی مدیریت می‌شود که دم از حقوق بشر می‌زنند.

وی به عدم استفاده درست از فضای مجازی و تشویش اذهان عمومی به ویژه نسل جوان و نوجوان اشاره و تبیین کرد: متأسفانه امروز در غرب در سازمان‌های بین‌المللی افرادی نشسته و بسیاری از مسائل کشورهای اسلامی به ویژه جمهوری اسلامی را مورد هجمه قرار می‌دهند و از همین حربه فضای مجازی بر علیه بشریت استفاده می‌کنند.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی به جنایات رخ داده در کشور و کشتار زنان و مردان و کودکان بی‌گناه اشاره و تأکید کرد: افرادی که حرف از آزادی می‌زنند چرا خون زنان و مردان و کودکان بی‌گناهی که در هیچ عرصه‌ای نیستند را در کف خیابان می‌ریزند؟ مگر اینها انسان نیستند؟

مهدوی با بیان اینکه امروز فضای مجازی در دست قدرت‌های بزرگ حربه‌ای برای استعمارگری و استثمارگری شده است، افزود: اینها به دنبال این هستند که خوی استکباری خود را از این طریق بر ملت‌های دنیا به ویژه ملت‌های مسلمان اعمال کنند.

وی گفت: متأسفانه این فضای رها شده بر روی جوانان ما هم تأثیر گذاشته و آن‌ها را از ارزش‌ها و هویت اصیل‌شان دور می‌کند و دشمن در این مسیر به شکلی کار کرده که نیاز نیست عوامل دشمن در داخل کشور به دنبال منافعش باشد بلکه از فرزندان خود ما برای رسیدن به خواسته‌های خود استفاده می‌کند.

 

 

 

با تخصیص اعتبارات سفر رئیس جمهور؛

اجرای طرح‌های فاضلاب در خراسان جنوبی شتاب گرفت

اجرای طرح‌های فاضلاب در خراسان جنوبی شتاب گرفت

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: با تخصیص اعتبارات سفر رئیس جمهور روند اجرای طرح‌های فاضلاب در این استان شتاب گرفته است و اکنون طرح فاضلاب بیرجند ۹۳.۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سید علی هاشم‌آبادی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اعتبارات پیش‌بینی شده در مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی بیش از ۱۴۵ میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های فاضلاب بیرجند، فردوس و سربیشه است که تاکنون در سال مالی ۱۴۰۰ از این محل ۵۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به این پروژه‌ها تزریق شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر با تخصیص اعتبارات سفر استانی دولت روند اجرای طرح‌های فاضلاب شتاب گرفته و امیدها برای تکمیل آنها افزایش یافته است که امیدواریم با ادامه تخصیص اعتبارات در سال ۱۴۰۱ این روند ادامه پیدا کند.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: تلاش داریم مبلغ اعتباری خوبی هم در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان برای طرح‌های فاضلاب اختصاص یابد و در این خصوص پروژه‌های پیشنهادی ارائه شده‌ است.

وی درباره روند اجرای طرح فاضلاب بیرجند اظهار داشت: تاکنون ۴۷۳ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب از مجموع ۵۰۶ کیلومتر در شهر بیرجند اجرا شده است.

تکمیل شبکه جمع‌آوری فاضلاب تا سال آینده

هاشم‌آبادی با بیان اینکه در طرح فاضلاب بیرجند، ۱۹ کیلومتر خط انتقال به‌طور کامل اجرایی شده است گفت: ۳۳ کیلومتر شبکه جمع‌آوری طرح فاضلاب بیرجند باقی مانده و تکمیل شبکه تا پایان سال ۱۴۰۲ هدف‌گذاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته امسال تکمیل طرح فاضلاب را در برنامه داشتیم که با توجه به بروز مشکلاتی در صدور مجوزهای حفاری اجرای آن به تاخیر افتاد.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: اجرای شبکه فاضلاب سایت‌های نهضت ملی مسکن نیز در دستور کار است که در صورت تامین اعتبار اجرایی خواهند شد.

وی افزود: همچنین اجرای شبکه فاضلاب در شهرک چهکند بیرجند که مطالعات طرح فاضلاب آن در سال گذشته تکمیل شد، نیازمند تخصیص اعتبار است.

هاشم‌آبادی از تصویب ۲۵ میلیارد تومان اعتبار در سفر رئیس جمهور برای اجرای طرح فاضلاب بیرجند تا پایان سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: تاکنون از این محل ۲۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تخصیص یافته است.

اجرای ۱۸ کیلومتر شبکه فاضلاب از محل اعتبارات سفر استانی

وی بیان کرد: از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور ۱۸ کیلومتر شبکه فاضلاب در شهر بیرجند کار شده که از این مقدار ۱۱ کیلومتر در سال جاری عملیاتی شده است.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی افزود: علاوه بر این از محل سایر منابع ملی و داخلی شرکت در سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح تزریق شده و در حال حاضر پنج پیمانکار فعال در شهر بیرجند داریم.

وی با توجه به ثقلی بودن جریان فاضلاب در شبکه‌ها که عمق اجرای آنها ارتباط مستقیم با وضعیت توپوگرافی معابر دارد و لزوم احداث آدم روهای متعدد، اجرای شبکه و خطوط انتقال فاضلاب را طرح‌هایی پرهزینه و دارای محاسبات دقیق و فنی توصیف کرد.

هاشم‌آبادی گفت: همین موضوع باعث شده که اجرای طرح‌های فاضلاب نسبت به سایر زیرساخت‌های خدماتی با سرعت کمتری انجام شود و به‌صورت میانگین هزینه اجرای هر کیلومتر شبکه فاضلاب یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان با احتساب هزینه آسفالت شکافی است.

او یکی از علل تاخیر در روند اجرای شبکه فاضلاب بیرجند را تاخیر در صدور مجوز آسفالت شکافی توسط شهرداری ذکر کرد و گفت: تاخیر در صدور مجوز آسفالت شکافی سبب خسارت‌های مالی به پیمانکاران و شرکت آب و فاضلاب می‌شود.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر آسفالت نوارهای حفاری هم توسط مجموعه شرکت و آب و فاضلاب انجام می‌شود که بعضا زمان‌بر شدن آسفالت این مسیرها به دلیل رعایت مسائل فنی و استانداردها و لزوم اخذ تاییدیه آزمایشگاه مکانیک خاک در همه مراحل انجام کار است.

وی عنوان کرد: همچنین از ابتدای امسال ۲ هزار و ۲۰۰ واحد با کاربری‌های مختلف به شبکه جمع‌آوری فاضلاب متصل شدند و تاکنون بیش از ۸۰ درصد مشترکان مرکز استان از خدمات دفع و جمع‌آوری فاضلاب بهره‌مند هستند.

مدول دوم تصفیه‌خانه بیرجند آماده افتتاح

هاشم‌آبادی درخصوص تصفیه فاضلاب جمع‌آوری شده در بیرجند گفت: مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند با ظرفیت ۱۰ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز که جمعیت ۶۵ هزار نفر را تحت پوشش دارد از سال ۱۳۸۴ وارد مدار بهره‌برداری شد.

وی افزود: از ابتدای سال ۱۳۹۴ عملیات اجرایی مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند آغاز شد و از بهمن سال گذشته با اعتبار ارزی معادل ۲۳ میلیون یورو از محل وام بانک توسعه و تجارت اکو به مرحله بهره‌برداری آزمایشی رسیده و اکنون آماده افتتاح است.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی عنوان کرد: مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند با جدیدترین روش‌ها فرآیند تصفیه فاضلاب را انجام داده و انتشار بو در این مدول حداقل ممکن است.

وی گفت: طرح مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بیرجند از محدود طرح‌های عمرانی برخوردار از منابع مالی بانکی بین‌المللی در سطح استان خراسان جنوبی است که دارای ظرفیت ۲۱ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز یا ۲۵۰ لیتر بر ثانیه است و جمعیت ۱۴۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

هاشم‌آبادی افزود: این طرح در مرحله بهره‌برداری آزمایشی قرار گرفته به گونه‌ای که در حال حاضر حدود ۸۰ درصد فاضلاب تولیدی توسط این مدول در حال تصفیه است و با استانداردهای مطلوب زیست محیطی، پساب آن از تصفیه‌خانه خارج می‌شود.

وی با اشاره به در جریان بودن نصب تجهیزات ابزار دقیق تصفیه‌خانه به عنوان آخرین تجهیزات مورد نیاز گفت: برخورداری کل شهر بیرجند از شبکه فاضلاب، کاهش بو و افزایش ظرفیت با ارتقای مدول اول و استفاده از پساب در بخش‌های صنعت و معدن از برنامه‌های پیش‌رو است.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی تصریح کرد: برنامه ارتقای مدول اول تصفیه‌خانه را هم در دستور کار داریم که مطالعات آن به مشاور واگذار شده تا به‌صورت ریشه‌ای مشکلات تصفیه‌خانه رفع شود.

۲۰ میلیارد تومان اعتبار سفر رئیس جمهور برای طرح فاضلاب فردوس

وی به روند اجرای طرح فاضلاب شهر فردوس اشاره کرد و گفت: اجرای طرح فاضلاب فردوس با هدف رفع مشکلات دفع بهداشتی فاضلاب، استفاده بهینه از منابع آبی، بازچرخانی آب و استفاده از پساب تصفیه شده در طرح‌های صنعتی و کشاورزی از سال ۱۳۸۹ آغاز شد.

هاشم‌آبادی افزود: طول شبکه فاضلاب فردوس ۱۵۷ کیلومتر است که تاکنون ۴۶ کیلومتر اجرایی شده و شبکه جمع‌آوری این طرح ۲۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: اعتبار مصوب سفر رئیس جمهور بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان برای اجرای شبکه فاضلاب فردوس تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ است و تاکنون از این محل ۲۰ میلیارد تومان در سال گذشته اختصاص یافته که با تخصیص این اعتبار ۱۷ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب در شهر فردوس کار شده و ۲ قرارداد با حجم عملیات ۲۲ کیلومتر منعقد شده است.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی اظهار داشت: با ترزیق اعتبارات سفر رئیس جمهور، طرح فاضلاب فردوس سرعت گرفت به گونه‌ای که از این محل ۱۷ کیلومتر شبکه جمع‌آوری در این شهر کار شده که به نسبت حجم کارهای انجام شده از ابتدای طرح عدد قابل توجهی است.

وی با اشاره به اینکه اجرای تصفیه‌خانه فاضلاب به عنوان نیاز اساسی در شهر فردوس در دستور کار است افزود: امیدواریم در سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی اعتبار مناسبی برای احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهر فردوس اختصاص یابد تا زمینه بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، فراهم شود و علاوه بر رفع مشکلات شهروندان امکان استفاده از پساب تصفیه‌خانه نیز فراهم شود.

پیشرفت طرح‌های فاضلاب سربیشه و قاین

هاشم‌آبادی درباره طرح فاضلاب سربیشه گفت: شبکه جمع‌آوری طرح فاضلاب سربیشه ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از مجموع ۵۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری تاکنون ۳۴ کیلومتر اجرا شده است.

وی از تصویب ۶۰ میلیارد تومان اعتبار سفر رئیس جمهور برای این طرح تا سال ۱۴۰۲ خبر داد و افزود: تاکنون از این مبلغ ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تخصیص یافته است.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی عنوان کرد: با انجام مطالعات و انتخاب پیمانکار از تیر امسال عملیات اجرایی این طرح شروع شد که اکنون ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اجرای تصفیه‌خانه این شهر از پروژه‌های فعال شرکت آب و فاضلاب است.

وی درخصوص روند اجرای طرح فاضلاب شهر قاین هم گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ای شرکت ملی فولاد ایران قرار است ضمن تکمیل شبکه جمع‌آوری فاضلاب و احداث تصفیه‌خانه، ۴۵ کیلومتر خط انتقال پساب فاضلاب از شهر قاین تا مجتمع فولاد قاینات را اجرا و از پساب تولیدی بهره‌برداری کند.

هاشم‌آبادی برآورد سرمایه‌گذاری این طرح را حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: شبکه جمع‌آوری شهر قاین در حال حاضر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که ادامه روند احداث آن تحویل شرکت سرمایه‌گذار خواهد شد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با تخصیص به موقع اعتبارات و ردیف‌های ملی قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و مصوبات سفر در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ از توقف عملیات اجرایی طرح‌های فاضلاب جلوگیری شود و این طرح‌ها در موعد زمانی تعیین شده به بهره‌برداری برسند.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان و ۳۱ شهر دارد.

 

 

 

مشارکت۱۲۱هزار و۷۲۳دانش آموزاستان در انتخابات شورای دانش آموزی

مدیر کل آموزش و پررش خراسان جنوبی، از مشارکت ۱۲۱ هزار و ۷۲۳ دانش آموز دختر و پسر، در انتخابات شوراهای دانش آموزی مدارس استان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علیرضا موسوی نژاد، با اعلام این خبر گفت: از این تعداد، ۴۷ هزار ۴۳۳ نفر از دوره دوم ابتدایی، ۴۱ هزار ۷۱۲ نفر ازدوره اول  متوسطه و تعداد۳۲ هزار و ۵۷۸ نفر از دوره دوم متوسطه دراین انتخابات شرکت کردند.

وی، از شورای دانش‌آموزی‌ به عنوان نماد مسئولیت‌پذیری و مشارکت‌جویی در جامعه یاد کرد و افزود: انتخابات شوراهای دانش آموزی یکی از فرصت هایی است که موجب حضور فعال و با نشاط دانش آموزان در فعالیتهای پرورشی با ابعاد وسیع شده و  زمینه های به ظهور رساندن توانمندی های بالقوه آنان را فراهم می کند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، تأکید کرد: در فرآیند تعلیم و تربیت اسلامی، انتاخبات شوراهای دانش آموزی مدارس  متناسب با فرهنگ اصیل دینی، برنامه ها و فعالیت هایی با هدف بروز و ظهور این علایق و استعدادهای بالقوه طراحی و به اجرا درآمده است.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی،  پرورش اجتماعی مبتنی بر تعالیم انسان ساز اسلام را از دیگر اهداف برگزاری این انتخابات بر شمرد و عنوان کرد: انتخابات دانش آموزی تمرینی برای حضور موثر، خودانگیخته  فعالیت های گروهی، برنامه ها و فعالیت های آموزشی و پرورشی مدارس و کسب آمادگی برای ورود دانش آموزان به عرصه های فرهنگی،اجتماعی،سیاسی و اقتصادی است.

به گفته موسوی نژاد؛ دانش آموزان بهارستان علم و ادب، در بازه زمانی ۲۲ لغایت ۲۵ آبان ماه پای صندوق های رای در مدارس خود حاضر شدند و نمایندگان خود در شورای دانش آموزی مدرسه را انتخاب کردند.

معرفی برترین‌های المپیاد ورزشی کارکنان کمیته امداد منطقه ۷ کشور/۷

المپیاد ورزشی کارکنان کمیته امداد امام خمینی (ره) منطقه ۷ کشور امروز در بیرجند به کار خود پایان داد و برترین‌های این مسابقات معرفی شدند.

عرب مدیرکل کمیته امداد امام خمینی خراسان جنوبی گفت: المپیاد ورزشی کارکنان کمیته امداد منطقه ۷ کشور به میزبانی بیرجند از سه شنبه شب ۲۴ آبان آغاز شده و تا امروز ۲۶ آبان ادامه داشت.

او افزود: در این رقابت‌ها اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی میزبان استان‌های خراسان رضوی، یزد و سیستان و بلوچستان در رشته‌های فوتسال، والیبال، داژبال (وسطی)، کبدی و بسکتبال بود که از هر استان ۵ تیم آقایان در رشته‌های مختلف حضور داشته و در مجموع ۲۰ تیم هستند.

عرب بیان کرد: در ۸ منطقه کشور این رقابت‌ها برگزار شد که از هر منطقه یک تیم به مسابقات نهایی صعود کرد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: در پایان این مسابقات در رشته فوتسال خراسان رضوی مقام اول، خراسان جنوبی مقام دوم، سیستان و بلوچستان مقام سوم و در رشته والیبال نیز خراسان رضوی مقام اول، یزد مقام دوم و خراسان جنوبی مقام سوم را کسب کرد.

او ادامه داد: همچنین در رشته بسکتبال خراسان رضوی مقام اول، خراسان جنوبی مقام دوم، سیستان و بلوچستان مقام سوم و در رشته داژبال (وسطی) یزد مقام اول، خراسان جنوبی مقام دوم، سیستان و بلوچستان مقام سوم و در رشته کبدی نیز خراسان رضوی مقام اول، خراسان جنوبی مقام دوم و سیستان و بلوچستان مقام سوم را از آن خود کرد.

 

بازگشت رنگ سبز زندگی به زمین بزرگترین مجموعه ورزشی خراسان جنوبی؛

احیاء دوباره چمن ورزشگاه «غدیر» /۷

چمن بزرگترین مجموعه ورزشی خراسان جنوبی در حالی دوباره کاشته و سبز شد که برای نگهداری و رفع نواقص ورزشگاه ۱۵ هزار نفری «غدیر» و جلوگیری از تکرار دوباره خشک شدن چمن نیاز است مسئولان استانی حمایت بیشتر و نگاه ویژه ای به این مجموعه داشته باشند.

به گزارش خاورستان بازگشت رنگ سبز به زمین بزرگترین مجموعه ورزشی استان جلوه دیگری به این مجموعه بخشیده است حال و هوای ورزشگاه هم بسیار مطبوع است انگار همه حتی همان وسایل بی جان مستقر در ورزشگاه از این احیای دوباره خوشحال هستند و همه این ها نوید روزهای روشنی را برای این مجموعه می دهد و امیدواریم با تدابیر مسئولان زمینه برای بهره گیری کامل از این مجموعه به وجود آید.

ورزشگاه ۱۵ هزار نفری بیرجند با مساحت نزدیک به ۳۰ هزار متر مربع بزرگ ترین مجموعه ورزشی استان است که فروردین ۹۶ بعد از اجرای عملیات اجرایی ۱۱ ساله با حضور وزیر ورزش و جوانان و توسط رئیس جمهور از طریق ویدئوکنفرانس در بیرجند افتتاح شد. این پروژه ورزشی ماه ها بعد و به دنبال رفع برخی نواقص تحویل اداره ورزش و جوانان شد. در این سال ها در کنار همه مسائلی که مربوط به بهره نگرفتن کامل هیئت ها و تیم های ورزشی از این مجموعه بزرگ ورزشی بود، همیشه در نگهداری این مجموعه نیز حرف و حدیث های زیادی مطرح می شد که بارها هم در گزارش های مختلف ذکر شد و بیشتر این چالش ها به در دسترس نبودن ورزشگاه به دلیل مسیر طولانی، موقعیت نامناسب جانمایی ورزشگاه در مسیر باد، نقص در تجهیزات ، جدا و تخریب شدن پیست تارتان و رنگ پریدگی صندلی ها بعد از تعویض دوباره و … بر می گشت.

 

این مشکلات هر چند کم نبود اما در دل چمن سبز این مجموعه بزرگ بلعیده می شد و کمتر به چشم می آمد که با خشک شدن چمن ورزشگاه ۱۵ هزار نفری بیرجند که اوایل سال گذشته اتفاق افتاد وضعیت این ورزشگاه اسفناک شد و چمن این مجموعه بزرگ بعد از سال ها سرسبزی به زمینی زرد و خاکی با چندین و چند بوته خار تبدیل شد این اتفاق ناخوشایند که به دنبال بی توجهی ها به موضوع نگه داری این مجموعه رخ داده بود با درایت مسئولان و برنامه ریزی ها برای کاشت دوباره چمن زندگی سبز را به این مجموعه ورزشی برگردانده است.


در شرایط فعلی چمن ورزشگاه وضعیت مطلوبی دارد و برای نگهداری از آن هم با بکارگیری نیرو اقداماتی انجام شده اما هنوز کافی نیست و برای تکمیل زنجیره نگهداری و رفع نواقص موجود در این مجموعه بزرگ ورزشی مساعدت بیشتر مسئولان مربوطه ضروری است.

نگهداری چمن اولویت اول

محمد حسین خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی در باره اقداماتی که در کاشت دوباره چمن در ورزشگاه ۱۵ هزار نفری بیرجند انجام شده گفت: خریداری بذر قبل از مدیریت فعلی بوده است و فقط کاشت چمن در این زمان انجام شده است.

به گفته وی زمان تخم پاشی فرودین ماه و در بحبوبه تغییرات در مدیریت ورزش استان شروع شد چون تخم پاشی انجام شده بود نتوانستم بگویم که فعلا فصل کاشت نیست چرا که فصل کاشت چمن مهر یا اسفند ماه است با این وجود در شرایط فعلی چمن وضعیت خوبی دارد.

وی ادامه داد: با توجه به این که هزینه های خرید و تهیه بذرپاشی در مدیریت قبلی انجام شده بود از جزییات آن اطلاعی ندارم ولی برای حفظ و نگهداری قردادی با یک فرد بسته شده و کارها را انجام می دهد.

وی تصریح کرد: چمن هنوز آماده برای پذیرایی از تیم های ورزشی نیست چون در فصل خوبی کاشته نشده نیاز به یک واکاوی داشته که انجام شده و امیدواریم در فروردین ماه سال آینده آماده بهره برداری شود.
به گفته خسروی چمن وقتی کاشته می شود باید دو دور بگذرد که خوب ریشه بگیرد و محکم شود در شرایط فعلی چمن تازه است اگر در آن کار شود مشکل ایجاد می شود اگر مهر سال پیش می کاشتیم فروردین امسال می توانستیم استفاده کنیم.

وی برای بهره برداری از چمن هم اعلام آمادگی کرد هر تیمی که در آن زمان درخواست داشته باشد می توانیم در اختیارش قرار دهیم و حتی اگر تیمی در لیگ هم داشته باشیم و اعتبار خوبی داشته باشد می توانیم به آن ها اجاره دهیم.

به گفته وی با توجه به بکارگیری نیرو برای چمن خیلی مواظب هستیم دوباره چمن از بین نرود هفته پیش یک مرتبه پمپ ها سوخت نزدیک ۶۰ میلیون تومان برای رفع مشکل پمپ ها هزینه شد بلافاصله اقدام کردیم با ارتش هماهنگ کردیم تانکر آب آوردند بلاخره نگذاشتیم چمن صدمه ببیند .

حمایت بیشتر

سرپرست ورزش و جوانان خراسان جنوبی با اشاره به این که حفظ و نگهداری مجموعه سالیانه حداقل ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد افزود: برای حمایت بیشتر از این مجموعه زمینه حضور طالبی معاون استاندار را در آن جا فراهم کردیم که مشکلات مجموعه از نزدیک بررسی شود بعد از آن جلساتی با سازمان مدیریت و برق داشتیم و پیگیری هایی از طریق نماینده مخابرات و راه و شهرسازی برای راه دسترسی که مشکل دارد داشتیم و برای رفع مشکل گاز آن اقدام کردیم که قرار مساعدت داده شده است.

خسروی در پاسخ به این سئوال که برای بهبود وضعیت پیست تارتان مجموعه چه برنامه ای دارید گفت: در شرایط فعلی نمی توان کاری برای پیست انجام داد چون از ابتدا باید با نظارت بیشتری ساخته می شد اگر بخواهیم پیست استانداری ساخته شود باید پیست فعلی جمع و حدود ۵ تا ۶ میلیارد تومان اعتبار هزینه کنیم و برای ترمیم پیست اگر بتوانیم سال آینده اعتبار بگیریم انجام خواهیم داد.

به گفته وی برای استقراربرخی هیئت های ورزشی و ایجاد یک خوابگاه ورزشی در ورزشگاه ۱۵ هزار نفری برنامه هایی داریم که اول باید مشکل گاز و مخابرات آن رفع شود
وی تاکید کرد: ظرفیت های خوبی در این مجموعه وجود دارد و حصارکشی مجموعه در حال انجام است و به مرور زمان انجام می شود وقتی حصار کشی پایان یابد قرار است دور تا دور ورزشگاه پیست سلامت ایجاد شود که ظرفیتی بزرگ است.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*