اخبار خراسان جنوبی/تولید حدود ۷ هزار تن محصول گلخانه‌ای در خراسان جنوبی

دبیر: حق خوری در لیگ برتر کشتی سهوی است/۷

رئیس فدراسیون کشتی گفت: برخی از اتفاقات و حق خوری در لیگ برتر کشتی سهوی است و عمدی در کار نیست.

دبیربه گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا وسیما،جلسه‌ی سازمان لیگ کشتی با نمایندگان تیم‌های حاضر در بیست و دومین دوره لیگ برتر کشتی فرنگی کشور جام یادگار امام (ره) با حضور علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی، حمید یاری رئیس و مسئولان سازمان لیگ، حسن رنگرز سرمربی، علی محمدی مدیر فنی تیم‌های ملی کشتی فرنگی و نمایندگان تیم‌های حاضر در لیگ، امروز (دوشنبه) در محل سالن کنفرانس خانه کشتی شهید ابراهیم هادی برگزار شد.

لیگ ادامه پیدا کند قراداد ها میلیاردی می شود

رئیس فدراسیون کشتی با قدردانی از حضور تیم‌ها در لیگ برتر کشتی گفت: تمام تلاش خود را کردم که لیگ برگزار شود، پس از برگزاری سه سال لیگ کشتی، قرارداد‌ها رشد چشمگیری داشت و اگر در قبل از آن نیز لیگ تعطیل نمی‌شد، رقم قرارداد‌ها بسیار بالاتر از این بود و به شما قول می‌دهم که اگر به همین صورت لیگ را ادامه دهیم، در سال‌های آینده رقم قرارداد‌های لیگ کشتی نیز میلیاردی شود.

تیم ها نباید برای اشتباهات سهوی کنار بکشند

دبیر ادامه داد: اگر در لیگ حق تیم یا کشتی گیری خورده شد عمدی نیست و سهوی است و تیم‌ها نباید به خاطر این موضوعات کنار بکشند و باید پای کار بایستند تا لیگ کشتی فرنگی بالا بیاید.

علیرضا دبیر در این جلسه گفت: صادقانه بگویم به مسئولان سازمان لیگ گفتم که بلافاصله پس از رقابت‌های جهانی، لیگ کشتی آزاد و فرنگی را همزمان شروع کنید، اما مسئولان سازمان لیگ با حسن رنگرز سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی به این جمع بندی رسیدند که به دلیل برخی ملاحظات فنی از جمله در پیش بودن رقابت‌های امید‌های جهان و جام جهانی این مسابقات با کمی تأخیر برگزار شد.

 

 

 

طارمی «استاد همه فن حریف» شد/۷

ستاره تیم ملی کشورمان لقب جدیدی در فوتبال اروپا کسب کرد.

طارمی «استاد همه فن حریف» شد

به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی طارمی ستاره تیم ملی کشورمان درخشش بی نظیری در این فصل به همراه پورتو داشته است.

ستاره تیم ملی کشورمان درخشش با پورتو به جایی رسید که هفته گذشته با درخشش در لیگ قهرمانان اروپا بالاتر از لیونل مسی بهترین بازیکن هفته اروپا شد.

درخشش طارمی باعث شده تا بسیاری از رسانه های خارجی به این بازیکن توجه ویژه داشته باشند و از او تمجید کنند.

نشریه «Squawka News» اسپانیا به تمجید از طارمی پرداخت و نوشت:

بیشترین گل زده در لیگ برتر پرتغال در سال ۲۰۲۲:
◉ مهدی طارمی: ۱۷

بیشترین پاس گل در لیگ برتر پرتغال در سال ۲۰۲۲:
◉ مهدی طارمی: ۱۱

بزرگترین شانس های ایجاد شده در لیگ برتر پرتغال در سال ۲۰۲۲:
◉ مهدی طارمی: ۱۳

سیطره طارمی به همه حرفه ها، او استاد اکثر آنها هست.

 

 

 

۶ عنصر پشتیبان جنایت تروریستی شیراز دستگیر شدند

وزارت اطلاعات عنصر دوم عملیاتی و ۶ عنصر پشتیبان حمله تروریستی حرم مقدس حضرت شاهچراغ را بازداشت کرد.

6 عنصر پشتیبان جنایت تروریستی شیراز دستگیر شدند

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، وزارت اطلاعات با انتشار اطلاعیه‌ای از دستگیری عنصر دوم عملیاتی و شش نفر از عوامل پشتیبانی تیم جنایتکار تروریستی حرم شاهچراغ (ع) خبر داد.

متن اطلاعیه وزارت اطلاعات بدین شرح است:

 باسمه تعالی
به استحضار ملت شریف ایران می‌رساند

با الطاف الهی و عنایات اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) و ادعیه‌ مردم مؤمن، به‌ویژه خانواده‌های دلسوخته‌ی شهدای فاجعه‌ی تروریستی حرم حضرت احمدبن موسی (علیهم‌السلام)، در عملیاتی پیچیده و با همکاری مردم هوشیار و بابصیرت ایران اسلامی، عنصر دوم عملیاتی و ۶ نفر از عوامل پشتیبانی تیم جنایتکار تروریستی آن حرم مطهر شناسایی و بازداشت شدند. اطلاعات تکمیلی متعاقباً به آگاهی ملت سرافراز ایران اسلامی خواهد رسید.

 

 

 

بازگشت کارخانه شمش چدن خاوران، به چرخه تولید

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی از بازگشت کارخانه شمش چدن خاوران، به چرخه تولید خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ اشرفی با اعلام این خبر در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید که در محل کارخانه چدن خوسف و با حضور فرماندار و مدیران دستگاه های متولی برگزار شد، خاطرنشان کرد: با پیگیری های صورت گرفته و با تغییری که در ساختار موجود رقم خورد، کارخانه چدن کویر خاوران بعد از مدتها رکود، به چرخه تولید برگشت.
وی تصریح کرد: به منظور تحقق طرح نهضت احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال و بنا به تدبیری که در استان صورت گرفت، جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در محل واحدهای تولیدی مشکل دارد برگزار می شود .
به گفته وی؛ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در کارخانه چدن خوسف هم در همین راستا برگزار شد.
معاون استاندار با اشاره به پیگیری های شخص استاندار برای رفع مشکلات این واحد تولیدی، متذکر شد: این واحد تولیدی با انتخاب مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره جدید و با مشارکت شرکت های پارت گوال و چدن کویر خاوران به چرخه تولید برگشت.
به گفته وی؛ مدیرعامل جدید وظیفه دارد، کارها را به نحو احسن پیش ببرد.
اشرفی ادامه داد: هدف از برگزاری این کارگروه ها و پیگیری مشکلات واحدهای تولیدی این است که شاهد رونق تولید در این مجموعه ها باشیم.
وی تأکید کرد: احیا و بازگشت واحدها به چرخه تولید، برگشت نیروی انسانی به محیط کار و کسب درآمد بیشتر را به همراه دارد.
معاون استاندار خاطرنشان کرد: هدف کلان دولت این است که از تمام ظرفیت های در اختیار دستگاه های اجرایی در راستای نهضت احیای واحدهای نیمه فعال و راکد استفاده شود.
اشرفی با تأکید بر این که در رفع مشکلات واحدهای تولیدی، نگاه بخشی و جزیره ای نداریم، ادامه داد: کوتاهی دستگاه ها در زمینه رفع مشکلات واحدهای تولیدی، پذیرفتنی نیست.
وی با ذکر این نکته که بین تولید کنندگان و مدیران نباید هیچ فاصله ای باشد، گفت: ارتباط تولید کننده ها با مدیران درراستای رونق تولید باید تداوم داشته باشد.
به گفته وی؛ برای احیای واحدهای تولیدی استان اگر لازم باشد، صدها بار جلسه می گذاریم تا دوباره به چرخه تولید برگردند و به توسعه خراسان جنوبی کمک کنند.

 

 

 

ایجاد اولین تشکل فعالان فرهنگی، هنری و دانشجویی در خراسان جنوبی/۳

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از فعال کردن اولین تشکل فعالان فرهنگی، هنری و دانشجویی خبر داد و گفت: خواستاریم تیم مشورتی معاونین فرهنگی و هنری فعال شود تا با نشست های مشورتی ماهانه، نقش هنرمندان و فعالان فرهنگی در تصمیم گیری ها پر رنگ تر شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ علی فرخنده در نشست صمیمی با جمعی از هنرمندان هنرهای تجسمی با اشاره به ظرفیت بالای هنرمندان در خراسان جنوبی بیان کرد: در تلاشیم با بازدید های میدانی و حضور در مجموعه های فرهنگی و هنری در استان، ظرفیت های مغفول هنری را شناسایی و معرفی کنیم.

فرخنده همچنین خواستار خلاقیت، نوآوری و ایده های جدید از سوی هنرمندان شد و گفت: راه اندازی هفته رویدادهای هنری در استان، شب های فرهنگی و خلق رویدادهای هنری به صورت ثابت، روند اجرای برنامه های هنری برای مردم و استفاده از ظرفیت هنرمندان را تسهیل می کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه تشکیل سامانه جامع اطلاعات هنرمندان در دستور کار قرار گیرد؛ گفت: با توجه به وجود هنرمندان و اساتید توانمند در استان، نیاز است از ظرفیت اساتید بومی برای آموزش های هنری استفاده شود.

مشاهده گونه شاه روباه در منطقه آرک و گرنگ خوسف/۲

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف گفت: پیرو گزارش معدن کاران معدن سنگ بسطام واقع در منطقه حفاظت شده آرک و گرنگ مبنی بر ورود گونه ای از حیات وحش، گروهی از محیطبانان شهرستان به محل اعزام شده و پس از شناسایی گونه شاه روباه در ساعات پایانی شب موفق به ثبت تصویر این گونه ارزشمند شدند. دادی افزود: جثه کوچکتر و دو نوار سیاه رنگ در دو طرف چشم این گونه را از روباه معمولی متمایز می کند. سرپرست نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف اظهار داشت: خشکسالی های اخیر و مشکلات حیات وحش در تامین غذا باعث نزدیک شدن این حیوانات به روستا هاشده است. وی از جوامع محلی خواست با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما با حیات وحش مهربان باشند

تولید حدود ۷ هزار تن محصول گلخانه‌ای در خراسان جنوبی/۲

حدود ۷ هزار تن انواع محصولات گلخانه‌ای از ابتدای سال تا کنون در خراسان جنوبی تولید شده است.مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار صدا وسیمای استان گفت: این میزان نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته است.

شایسته افزود: خیارسبز، گوجه فرنگی و انواع فلفل از جمله انواع محصولات گلخانه‌ای استان است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: بیشترین شهرستان‌هایی که محصولات گلخانه‌ای در آن کشت شده شهرستان‌های خوسف و بیرجند بوده است.

شایسته افزود: افرادی که می‌خواهند گلخانه ایجاد کنند به هشتاد درصد مبلغ طرح تسهیلات پرداخت می‌شود.

 

 

 

 

تولید ۶۷۰ تن گوشت شترمرغ در خراسان جنوبی/۲

۶۷۰ تن گوشت شترمرغ از ابتدای سال تاکنون در خراسان جنوبی تولید شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی  ارزش گوشتتولید ۶۷۰ تن گوشت بزرگترین پرنده دنیا در خراسان جنوبی شترمرغ تولید شده در استان را ۹۴ میلیارد تومان عنوان کرد.

محمد ابراهیم ابراهیمی افزود: سال گذشته ۶۵۰ تن گوشت شترمرغ در استان تولید شده است.

وی گفت: این مقدار گوشت را  ۱۴۷ بهره بردار این بخش تولید کردند.

وی افزود: در خراسان جنوبی ۴۲ واحد پرورش شتر مرغ فعال است.

 

 

جهاد تبیین، راه کار مقابله با جریان تحریف/۲

معاون سیاسی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش کشور در همایش سیاسی فرماندهان و کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران در بیرجند گفت: جهاد تبیین، راه کار مقابله با جریان تحریف است که باید ویژه به آن پرداخته شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، حجت السلام و المسلمین نصیر السلامی معاون سیاسی سازمانجهاد تبیین، راه کار مقابله با جریان تحریف عقیدتی سیاسی ارتش کشور در همایش سیاسی فرماندهان و کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران در بیرجند گفت: دشمن به وسیله جنگ نرم و شناختی وارد میدان شده که این امر نشان از توان جمهوری اسلامی ایران در برابر آن‌ها دارد، زیرا انقلاب اسلامی در امتداد عاشورای حسینی حرکت می‌کند.
فرمانده ارشد نظامی آجا در استان هم گفت: دشمن امروزاز طریق فضای مجازی به دنبال مدیریت کردن و انحراف ذهن جوانان از انقلاب اسلامی و دامن زدن به آشوب‌ها را دارد که بهترین اقدام در برابر آن‌ها جهاد تبیین است.
امیر شاطری افزود: اغشاشات اخیر در کشور، جنگ سرد و ترکیبی است که موتور محرک آن آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و باید و در برابر جنگ نرم دشمن آماده بود.

 

 

کشف احتکار ۸.۵ میلیارد تومانی در خراسان جنوبی/۴

انبار احتکار روغن خوراکی در خراسان جنوبی کشف شد .

جانشین انتظامی استان از کشف ۸ هزار و ۵۰۰ لیتر روغن خوراکی احتکار شده درکشف احتکار ۸.۵ میلیارد تومانی در خراسان جنوبی انباری در بیرجند خبر داد و گفت: ارزش ریالی کالای احتکار شده۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

سرهنگ حسن شجاعی نسب افزود : ماموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی اخباری مبنی بر احتکار روغن خوراکی در یک انبار  بیرجند دریافت کردند که سریعا موضوع پیگیری و در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی گفت : مأموران با انجام تحقیقات تخصصی پلیسی محل روغن‌های احتکار شده را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از انبار، ۸ هزار و ۵۰۰ لیتر روغن خوراکی کنجد و کلزا احتکار شده کشف کردند.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی افزود :  مأموران در این رابطه یک متهم  را دستگیر و با تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی کردند.

 

 

 

برگزاری مانور عملیاتی اپیدمی بیماری‌های منتقله از آب وغذا در  ماهیرود/۲

هم اکنون مانور عملیاتی همه گیری بیماری‌های منتقله از آب وغذا در روستای ماهیرود در حال برگزاریست.

 رئیس شبکه بهداشت و درمان سربیشه گفت : مانور با حضور ستاد بحرانبرگزاری مانور عملیاتی اپیدمی  بیماری‌های منتقله از آب وغذا در روستای ماهیرود شهرستان، شبکه بهداشت و درمان سربیشه  و با همکاری  اداره آبفا و هلال احمر صورت گرفته است.

بیازی افزود : در این مانور بررسی وضعیت موجود منطقه توسط تیم‌های خدمات جامع سلامت درح، اطلاع به معاونت بهداشتی شهرستان، اعزام تیم بحران شبکه روستای ماهیرود، خدمات بهداشت محیط از جمله آزمایشگاه، بیماری‌های اعصاب و روان و آموزش ،بررسی بیماران، تامین آب سالم توسط اداره آبفا و هلال احمر، آبرسانی از طریق تانکر و آب شرب، گندزادیی منازل افراد آلوده توسط تیم‌های بهداشتی، بررسی میدانی وضعیت سامانه‌های آبرسانی، بهسازی سامانه‌های آبرسانی ، نمونه برداری آب و نمونه برداری بیماری از جمله اقدام صورت گرفته در این مانور است .

 

 

 

یک فوتی در تصادف محور بشرویه – فردوس/۴

در تصادف رخ به رخ کیلومتر ۲ محور بشرویه -فردوس یک نفر جان خود را از دست داد.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت : این حادثه همچنین یک مصدوم بر جای گذاشت.یک فوتی در تصادف رخ به رخ کیلومتر ۲ محور سربیشه 

سرهنگ رضایی افزود : در این حادثه سه دستگاه پراید و دو پژو با هم برخورد کردند .

وی گفت : علت این حادثه انحراف به چپ یکی از خودروهای پژو بوده است .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آغاز هفته مانایی و جذب ایده در دانشگاه بیرجند/۲

هفته مانایی و جذب ایده از ۱۴ لغایت ۱۸ آبان ۱۴۰۱ در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود.
آغاز هفته مانایی و جذب ایده در دانشگاه بیرجند

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در راستای ارتقاء تفکر نوآوری، خلاقیت، افزایش پویایی و مشارکت تمامی اساتید و دانشجویان و جذب ایده‌های برتر، زیست بوم نوآوری، فناوری و کارآفرینی، دانشگاه بیرجند مجموعه فعالیت‌هایی همچون برپایی پیش رویدادهای تخصصی جذب ایده، سخنرانی مدعوین حوزه استارتاپی، برپایی کارگاه آموزش استارتاپی، منتورینگ تیم های دانشجویی و … را برگزار می‌نماید.
پژوهشیاران مرکز نوآوری و شتابدهی دانشگاه به همراه نمایندگان دانشجویی ذیل مدیریت هسته‌های کارآفرینی از روز شنبه ۷ آبان در محل هر دانشکده مستقر می‌باشند. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات و ثبت‌نام در پیش رویدادها به میز نمایندگان مستقر در هر دانشکده یا دفتر مرکزی واقع در ساختمان مانا ۲ مراجعه نمایند. هفته مانایی و پیش رویدادهای جذب ایده از روز شنبه ۱۴ آبان لغایت چهارشنبه ۱۸ آبان  ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد. تاریخ برگزاری رویداد نهایی، ۲۶ آبان ۱۴۰۱ خواهد بود و به تیم های برتر جوایزی اهدا خواهد شد. سایر واحدها و تیم‌های برگزیده امکان عقد قرارداد با مرکز نوآوری و شتابدهی دانشگاه بیرجند و بهره‌گیری از امتیازات و خدمات این مرکز را خواهند داشت.

 

 

دبیر فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو:

تیم ملی واترپلو برای کسب مدال به تایلند می‌رود/۷

تیم ملی واترپلو برای کسب مدال به تایلند می‌رود

دبیر فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو گفت: تلاش تیم ملی واترپلو بر این است که در رقابت‌های واترپلو قهرمانی آسیا ۲۰۲۲ بدرخشد و موفق به کسب مدال شود.

به گزارش ایرنا محمد هادی بیداریان روز دوشنبه در مجمع عمومی انتخاب رئیس هیات شنا، شیرجه و واترپلو استان خراسان جنوبی افزود: تیم ملی واترپلو ایران بعد از اردوی تدارکاتی در یونان، هفته گذشته وارد کشور شد و تا چند روز دیگر به تایلند اعزام می‌شود.

وی بیان کرد: مسابقات واترپلو قهرمانی آسیا ۲۰۲۲ به عنوان رقابت‌های انتخابی واترپلو قهرمانی جهان، به میزبانی تایلند با شرکت ۱۱ تیم از ۱۶ تا ۲۲ آبان امسال در شهر بانکوک برگزار می‌شود و تیم ملی کشورمان پیش از این در بازی‌های آسیایی جاکارتا موفق به کسب مقام سوم شد.

دبیر فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو گفت: چند سال درگیر شیوع ویروس کرونا شدیم و شرایط تیم در حال حاضر بسیار خوب است.

وی افزود: هفته‌های قبل در تهران اختتامیه المپیاد استعدادهای برتر برگزار شد که از فدارسیون شنا، سام‌ حجی با کسب پنج مدال طلا و رتبه نخست بین استان‌ها، در نقش‌آفرینی استان تهران بسیار موثر بود.

بیداریان گفت: این رشته با توجه به اینکه جزو رشته‌های مادر است بسیار موثر بوده و یک نفر ورزشکار به تنهایی پنج مدال طلا را برای استان تهران کسب کرد.

وی عنوان کرد: علیرغم اینکه به رشته‌هایی مانند شنا، تیراندازی، دو و میدانی و اسب سواری به شدت تاکید شده است اما در عمل با وضع قوانینی برای خود موانع ایجاد کرده‌ایم.

دبیر فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو با بیان اینکه در بُعد سخت‌افزاری دچار مشکلات عدیده‌ هستیم افزود: قوانینی تعبیه شده بر این اساس که با اجاره اماکن ورزشی، مردم را در مشارکت‌های خصوصی فعال ببینیم و بخش دولتی کمتر درگیر این مسائل شود البته در سال‌های اخیر در ورزش شنا دچار مشکل شدیم در حالی که هیات‌های دیگر از سالن‌های چند منظوره بهره‌برداری کردند.

وی با بیان اینکه رشته شنا در زمینه نگهداری استخرها هزینه‌های زیادی باید بپردازد گفت: در حال حاضر با افزایش قیمت‌ها نیز مواجه هستیم و با توجه به شرایط موجود در کشور باید شرایط به‌درستی مدیریت شود.

بیداریان اظهار داشت: در استعدادهای برتر نیز رشته‌های شنا، شیرجه و واترپلو شرکت کردند که شنا توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار و شیرجه و واترپلو توسط وزارت ورزش و جوانان پشتیبانی شد.

وی افزود: از استان خراسان جنوبی خیلی توقع قهرمانی نداریم اما در بُعد همگانی انتظار داریم هیات شنای استان نسبت به استعدادیابی و جذب افراد بیشتر اقدام کرده و در این حوزه سرمایه‌گذاری شود.

دبیر فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون در سطح کشور ۱۸۲ دوره آموزشی برگزار و براساس ارزیابی‌های انجام شده خراسان جنوبی به دلایل برخی مشکلات نتوانسته از این ظرفیت بهره‌مند شود.

وی عنوان کرد: از رئیس جدید هیات شنا، شیرجه و واترپلو خراسان جنوبی درخواست داریم با وجود استعداد و ظرفیت‌های متعدد در این استان ظرفیت هیات را افزایش دهد تا شاهد توسعه این رشته‌ها در استان باشیم.

بیداریان گفت: تعامل با اداره کل ورزش و جوانان، برقراری ارتباط قوی با هیات‌های شهرستانی و ارتقای سطح دانش استان از رئیس جدید هیات انتظار می‌رود.

در این نشست مجتبی قربان‌نژاد برای مدت چهار سال به عنوان رئیس هیات شنا، شیرجه و واترپلو خراسان جنوبی انتخاب شد.

همچنین لیلا آکار به عنوان نایب رئیس، سیده صدیقه موسوی خزانه‌دار، مهتاب امیاری کارشناس خبره، محمدعلی علیزاده عضو هیات رئیسه آقا و مهناز سادات علوی متین به عنوان عضو هیئت رییسه خانم انتخاب شدند.

 

 

 

کشف هشت هزار و ۵۰۰ لیتر روغن احتکار شده در بیرجند/۴

کشف هشت هزار و ۵۰۰ لیتر روغن احتکار شده در بیرجند

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: هشت هزار و ۵۰۰ لیتر روغن خوراکی احتکار شده در یک انبار به ارزش ۸۵ میلیارد ریال در شهرستان بیرجند کشف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ حسن شجاعی‌نسب اظهار داشت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی اخباری را مبنی بر احتکار روغن خوراکی در یک انبار در شهرستان بیرجند دریافت کردند که به سرعت موضوع پیگیری و در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: با انجام تحقیقات تخصصی پلیسی محل روغن‌های احتکار شده، شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضایی در بازرسی از انبار، هشت هزار و ۵۰۰ لیتر روغن خوراکی کنجد و کلزا کشف شد.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه کارشناسان ارزش ریالی این روغن‌ها را بالغ بر ۸۵ میلیارد ریال برآورد کردند گفت: در این رابطه یک متهم دستگیر و با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی:
کم کاری در بیان حقایق دوران دفاع مقدس/ ۳

فلاحی با بیان اینکه دستاوردهای دفاع مقدس را کمتر برای جوانان و نوجوانان بیان کرده ایم، گفت: حوادث اخیر، نظام اسلامی را تقویت و‌ در واقع نظام را غربالگرایی می کند و به فرموده مقام معظم رهبری اگر این‌حوادث نباشد در اصل نظاممان باید شک‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان ، سرهنگ غلامرضا فلاحی در جلسه حفظ آثار و‌ نشر ارزش های دفاع مقدس شهرستان بشرویه اظهار داشت: در هشت سال دفاع مقدس رزمندگان ما با دست خالی و با معنویت کامل پیش رفتند و جلوی دشمن ایستادگی کردند.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم زنده نگه‌داشتن یاد و خاطر شهدای دفاع مقدس گفت: ما هرچه به‌مقوله دفاع مقدس و بیان اتفاقات آن زمان بپردازیم هم یادآوری برای خودمان است و هم جوانان را در مقابل دشمنان واکسینه می کنیم.

وی با بیان اینکه دستاوردهای دفاع مقدس را کمتر برای جوانان و نوجوانان بیان کرده ایم، افزود: امروز در کنار بیان دستاوردها و پیام های دفاع مقدس، آن چه‌که می تواند به ما کمک کند این است که یک هم افزایی فرهنگی در جامعه به وجود بیاوریم.

سرهنگ فلاحی با اشاره به اغتشاشات اخیر گفت: این‌حوادث نظام اسلامی را تقویت می کند و‌ در واقع نظام اسلامی را غربالگرایی می نماید و به فرموده مقام معظم رهبری اگر این‌حوادث نباشد در اصل نظاممان باید شک‌کنیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی در ادامه گفت: اما نباید به فکر غربالگری باشیم و جوانانمان را رها کنیم؛ آن ها فرزندان ما و آینده سازان این کشور هستند و باید دستشان را بگیریم و از این آشوب نجات دهیم.

سرهنگ فلاحی در پایان تاکید کرد: امروز زمانش رسیده است که دستاوردهای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت برای جوانان و نوجوانان به صورت دقیق روایتگری شود.

 

 

 

 

 

تولید حدود ۷ هزار تن محصول گلخانه‌ای در خراسان جنوبی/۲

حدود ۷ هزار تن انواع محصولات گلخانه‌ای از ابتدای سال تا کنون در خراسان جنوبی تولید شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار صدا وسیمای استان گفت: این میزان نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته است.

شایسته افزود: خیارسبز، گوجه فرنگی و انواع فلفل از جمله انواع محصولات گلخانه‌ای استان است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: بیشترین شهرستان‌هایی که محصولات گلخانه‌ای در آن کشت شده شهرستان‌های خوسف و بیرجند بوده است.

 

 

۸۰ درصد دانش‌آموزان خراسان جنوبی عضو افتخاری بسیج هستند

۸۰ درصد دانش‌آموزان خراسان جنوبی عضو افتخاری بسیج هستند

مسوول بسیج دانش‌آموزی خراسان جنوبی گفت: با توجه به روحیه ولایت‌مداری مردم استان، ۸۰ درصد دانش‌آموزان خراسان جنوبی عضو افتخاری بسیج هستند و ۸۵ درصد مدارس زیر پوشش تشکیلات بسیج قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا سرهنگ محسن امانتی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته بسیج دانش‌آموزی افزود: ۱۵ عنوان برنامه محوری هفته بسیج دانش‌آموزی امسال با شعار” ایران قوی” در خراسان جنوبی اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: از این برنامه‌ها ۱۰ عنوان ملی بقیه به صورت استانی خواهد بود که در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی در برنامه‌های مختلف توسط بسیج دانش آموزی اجرایی می‌شود.

مسوول سازمان بسیج دانش‌آموزی سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی اظهار داشت: از ۲ هزار شهید خراسان جنوبی در دوران دفاع مقدس ۳۴۳ شهید دانش آموز را شاهد هستیم که بیانگر سبقه ایثارگری مردم این خطه از مرز و بوم بوده است.

وی خاطرنشان کرد: عرصه همان عرصه است اما دشمن امروز جنگ‌های سخت ترکیبی و نرم را مورد توجه قرار داده است که تبیین فلسفه حضور دانش‌آموزان در دوران دفاع مقدس می‌توانند نقش مهمی در دشمن‌شناسی داشته باشد.

امانتی گفت: امروزه سند تحول در آموزش و پرورش و اعتلای بسیج محورهای است که مورد توجه قرار گرفته تا تشکل امین و متدین شکل گیرد و همه برنامه‌های آموزشی و تربیتی بر این اساس حرکت کند.

وی افزود: پویش‌های متعددی در این هفته سازمان‌دهی شده که با نگاه تولید محتوا صورت گرفته است زیرا امروز دشمن در تولید بازی‌ها و نرم افزارها ورود جدی دارد تا بتوانند در ذهن دانش‌آموز شبهاتی ایجاد کند.

مسوول بسیج دانش‌آموزی خراسان جنوبی گفت: امروز باید به سمت پاسخ به دانش‌آموز بیاییم که اگر این امر اتفاق بیفتد نسل امروز مانند نسل دوران انقلاب رشادت خواهند کرد.

وی اظهار داشت: پویش “ایران من لبیک یا خامنه‌ای” در هفته بسیج با کمک مدیران مدارس مدیریت و دانش‌آموزان به پویش خواهند پیوست و پویش دنیای بدون تاریکی از دیگر پویش‌ها است که دانش آموزان به ۲ سوال در حوزه استکبارستیزی در کلیپ ۹۰ ثانیه‌ای پاسخ خواهند داد.

مسوول بسیج دانش آموزی خراسان جنوبی حضور پرشور در راهپیمایی ۱۳ آبان ماه، حضور در گلزار شهدا، دیدار با خانواده شهدا، یادواره شهدا با عنوان هر مدرسه یک یادواره، گروه سرود ۳۱۳ نفری، نواختن زنگ استکبار ستیزی و برپایی نمایشگاه، پرده‌خوانی سیره شهدا و فعالیت ۲۵۰ گروه جهادی در واحدهای پیشگامان و پویندگان بسیج دانش‌آموزی را از مهمترین برنامه‌ها در این هفته عنوان کرد.

وی جمع‌آوری لوازم کمک آموزشی، بهسازی مدارس، توزیع ماسک و ‌بسته بهداشتی، تشکیل کلاس‌های ارتقای بنیه علمی و نهضت روایتگری را از دیگر برنامه‌ها ذکر کرد که در در این هفته عنوان مقدس بودن دفاع برای دانش‌آموزان تبیین شود.

امانتی گفت: طرح‌های تربیتی در مدارس به مثلث تربیتی مدرسه، مسجد و منزل کمک می‌کند که دانش آموزان طبق گروه بندی در حوزه‌های مختلف تربیتی آموزشی ساماندهی خواهند شد.

وی افزود: بسیج دانش‌آموزی از برنامه‌های علمی غافل نشده و دانش‌آموزان به سمت برنامه‌های گروهی سوق داده شدند که ۲ تیم علمی استان در جشنواره‌ها حائز کسب مقام کشوری شدند.

مسوول بسیج دانش آموزی خراسان جنوبی از تشکیل شوراهای اندیشه ورز فاطمی و علوی در مدارس دختر و پسر استان خبر داد و گفت: تشکیل این شوراها نقش مهمی در استفاده از توان تفکری دانش آموزی داشته است.

 

 

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی

ظرفیت های معدنی خراسان حنوبی تنها بر روی کاغذ/۳

اشرفی با بیان اینکه تاکنون ظرفیت های معدنی خراسان جنوبی تنها بر روی کاغذ مانده و در صحنه عمل نتوانسته ایم به این شاخص پیشران اقتصادی در سطح استان عینیت ببخشیم، گفت: بانک ها برای حمایت و تسهیل گری در حوزه معادن، فراتر از ضوابط و مقررات عمل کنند.

جواد اشرفی در جلسه بررسی و ارائه راهکارهای رفع موانع فعالیت معادن خراسان جنوبی اظهار کرد: معادن یکی از پیشران های توسعه ای خراسان جنوبی است اما متاسفانه تاکنون به نحو احسن نتوانسته ایم از این ظرفیت ها در راستای توسعه استان استفاده کنیم.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در ادامه افزود: ظرفیت های معدنی استان تنها بر روی کاغذ مانده و در صحنه عمل نتوانسته ایم به این شاخص پیشران اقتصادی در سطح استان عینیت ببخشیم و هنوز حال و هوای استان نتوانسته شبیه استانی صنعتی و معدنی به خود بگیرد.

 

وی با اشاره ضرورت سرمایه گذاری در بخش صنایع جوار معدنی استان، بیان کرد: باید در گذشته هم در زمینه فرآوری و تکمیل زنجیره ارزش افزوده معدن کار می شد تا از منافع اقتصاد بخش معدن استان در حال حاضر بهره‌مند می شدیم

 

اشرفی بر استفاده بیشتر از ظرفیت های معدنی در راستای توسعه استان تأکید کرد و گفت: در حوزه طلا سه معدن و در زمینه زغالسنگ ۷۵ درصد ظرفیت معادن زغال‌سنگ کشور در خراسان جنوبی وجود دارد اما هنوز با وجود این ظرفیت ها در استان تحولی در اقتصاد معدن شاهد نیستم و این مدل برداشت از معادن غنی استان نمی تواند ما را به توسعه یافتگی معدنی برساند.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در دولت سیزدهم باید معادن به ثمره اقتصادی و ارزش افزوده تبدیل شود و این مهم نیازمند همراهی بانک با سرمایه گذاران بخش معادن برای تآمین منابع مالی است، ادامه داد: نیاز است که شهرک های تخصصی مواد معدنی شاخص استان از جمله طلا در استان ایجاد شود تا با تکمیل زنجیره تولید ارزش افزوده آن نصیب استان شود.

 

وی با اشاره به اینکه در حوزه صنعت و معدن ظرفیت های بالایی از جمله ۵۵ ماده معدنی را بر روی کاغذ داریم، عنوان کرد: متاسفانه تاکنون از اقتصاد معدن بهره نبرده ایم که باید زنجیره ارزش افزوده معدن در راستا توسعه استان با تکمیل واحد‌های جوار معدنی ایجاد شود.

 

اشرفی با تأکید بر اینکه رفع موانع فعالیت معادن استان نیازمند تزریق منابع و تسهیلات است، بیان کرد: کسی که دلش برای توسعه استان می تپد باید برای بالفعل کردن ظرفیت های غنی استان ورود پیدا می کند.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی از بانک های خراسان جنوبی درخواست کرد در راستای حمایت و تسهیل گری در حوزه معادن و صنایع جوار معدنی فراتر از ضوابط و مقررات بانکی با سرمایه گذاران این حوزه همراهی کنند.

 

وی افزود: در راستای بهره برداری استان از منافع معادن باید حساب بانکی و پرونده های مالیاتی معادن کاران به استان منتقل شود.

 

محمد علی زرنگ، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی هم در این جلسه اظهار کرد: براساس قوانین جدید ابلاغی بانک ملی می توان ۵۰ درصد ارزش ماشین آلات معدنی و پروانه بهره برداری معادن را به عنوان وثیقه بانکی قبول کرد.

 

وی با اشاره به اینکه خیلی از معادن استان اقبال و اعتمادی به شبکه بانکی استان ندارند و منابع خود را در سایر استان ها دارند و متاسفانه ما هیچ دسترسی به آن ندریم، گفت: انتظار ما از سرمایه گذاران بخش معادن این است که برای تعامل بیشتر منابع و حساب های بانکی خود را از سایر استان ها به داخل خراسان جنوبی انتقال دهند.

 

زرنگ متذکر شد: با توجه به پتانسیل های خراسان جنوبی در حوزه معادن اما متاسفانه به دلیل قوانین مزاحم و بالادستی تاکنون نتوانسته ایم بهره لازم را از اقتصاد بخش معدن استان داشته باشیم.

 

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی یکی از راهکارها برای تأمین منابع مالی معادن استان را اوراق گام اعلام کرد و افزود: در حال حاضر معادن می تواند از طریق اوراق گام برای تامین منابع مالی خود اقدام کنند و بانک های هم در خصوص انتشار این اوراق هیچ محدودیتی ندارند.

 

احمد پروین، نائب رئیس خانه معدن خراسان‌جنوبی و نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند نیز گفت: معدن از پیشران های اقتصادی استان است اما متاسفانه سهم برخورداری آنان از منابع بانکی بسیار پایین است.

 

وی درخواست کرد بانک ها پروانه های معدنی را به عنوان وثیقه قبول کنند تا اکنون که دولت مجوز واردات ماشین آلات معدنی را صادر می کند بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم چون تامین اعتبار خرید ماشین آلات از عهده بخش خصوصی بر نمی آید.

 

پروین بر حمایت و تقویت معادن کوچک استان تاکید کرد و از بانک های استان خواست که موانع جلوی فعالیت معادن را رفع کنند و بیش از گذشته با معدن کاران همراهی داشته باشند.

 

گزارشی از وضعیت جاده های مرزی شرق کشور ؛

ترانزیت در مسیر روستایی / نیاز ۹۸۰ میلیارد تومانی اعتبار برای دوبانده سازی جاده سربیشه به ماهیرود/۴

جاده سربیشه به ماهیرود به عنوان یکی از مهم ترین محورهای ترانزیتی استان به دلیل تردد خودروهای سنگین ، عرض کم و نبود زیرساخت های کافی مسیری پر خطر است و در این سال ها بارها شاهد حوادثی دلخراش در این جاده بودیم برای تکمیل دوبانده سازی نیازمند ۹۸۰ میلیون اعتبار و توجه بیشتر مسئولان است.

به گزارش خاورستان،مسیر سربیشه به ماهیرود به عنوان یکی از مهم ترین محورهای ترانزیتی استان بخش اعظم آن روستایی است با این وجود این محور پرترافیک روزانه پذیرای صدها خودروهای سبک و سنگینی است که این مسیر ترانزیتی را به واسطه حرفه،محل سکونت یا جابجایی کالا باید طی کنند عرض جاده به حدی کم است که هنگام عبور تریلر‌ها باید خیلی احتیاط کنید تا این جاده کم عرض حادثه ساز نشود. هر چند در این سال ها هم حوادث رانندگی بسیاری در این مسیر اتفاق افتاده که یکی از دلخراش ترین آن ها مربوط به اردیبهشت سال ۹۹ و برخورد یک تریلی با اتوبوس و کشته شدن ۱۳ نفر از هم استانی ها در این مسیر بود افزون بر حادثه خیز بودن این مسیر، تردد تریلی هایی که سوخت به سمت مرز حمل می کنند نیز زمینه ساز حوادث دیگری شده طوری که به دلیل بی دقتی در سوخت گیری کامیون ها و یا نشتی مخزن مقداری از گازوئیل این کامیون ها روی سطح جاده می ریزد و حوادث دیگری را به دنبال لغزندگی مسیر به وجود آورده است.

سهم ماهیرود از صادرات

این شرایط در حالی است که پایانه مرزی ماهیرود که سهم بزرگی در صادرات کالا به کشور افغانستان را به خود اختصاص داده است در فاصله ۱۷۵ کیلومتری بیرجند مرکز خراسان جنوبی و فاصله ۱۲۰ کیلومتری با شهر فراه نزدیک‌ترین شهر مرزی در غرب افغانستان قرار دارد و افغانستان چهارمین مقصد صادرات کشورمان است و اهمیت اقتصادی صادرات در شرایط فعلی اولویت رسیدگی به محور سربیشه ماهیرود را دو چندان می‌کند.

بسیاری از شهروندانی که از این مسیر تردد می کنند از وضعیت جاده سربیشه به مرز ماهیرود گلایه دارند طوری که یکی از آنان به خبرنگار خاورستان گفت: با این که سال هاست درخواست دوبانده سازی جاده پرتردد داده شده اما هنوز تکمیل نشده است و همین موضوع سبب شده که بارها شاهد حوادث جبران ناپذیری در این مسیر بودیم.

گازوئیل خطرساز

یکی از کارمندان ادارات درح که در این مسیر به دلیل لغزندگی جاده به دنبال نشت گازوئیل تریلی حامل سوخت خودروش واژگون شده است با گلایه از وضعیت این مسیر گفت: گازوئیل از برف و یخ هم لغزنده تر است اما متولیان بی توجه به این موضوع کامیون را بارگیری و راهی جاده کرده بودند .

وی که از وضعیت جاده به دلیل دوطرفه بودن با تردد بیش از حد کامیون ها گلایه دارد ادامه داد: با وجود همه منافع اقتصادی که مرز دارد اما سود مردم ساکن در این منطقه فقط این حوادث ناگوار است و هیچ فایده دیگری برای آن ها ندارد.

تنها راه ارتباطی

به گفته یکی از راننده های این مسیر تردد در این جاده زیاد است چون این محور تنها راه ارتباطی به گمرک رسمی استان در مرز است بنابراین روزانه شاهد تردد تعداد قابل توجهی از خودروهای ترانزیتی هستیم از سوی دیگر استقرار روستاهای متعدد در امتداد جاده، سبب افزایش تردد خودروهای سواری نیز شده است.

رضایی با بیان اینکه محور، مشخصات جاده اصلی و ترانزیتی را ندارد اظهار کرد: در گذشته تردد در این مسیر زیاد نبود اما اکنون رفت و آمد جاده‌ای به ویژه خودروهای ترانزیتی بیشتر شده اما ا افزایش امکانات و ارتقای زیرساخت‌ها متناسب با تقاضا نیست.

جاده روستایی

یکی از اهالی درح نیز گفت: جاده ماهیرود روستایی و کشش این حجم خودرو را ندارد.
احمدی افزود: جاده فاقد خط کشی کنار و وسط جاده است و پلیس راه هم در جاده نیست و همین موضوع سبب شده افرادی سود جو اقدام به خرید و فروش سوخت در کنار جاده داشته باشند که این موضوع نیز برای افرادی که در این مسیر تردد می کنند خطر ساز است.

حیدری مدیر عامل تعاونی مرزنشینان درح گفت:سایت ماهیرود با یک سری امتیازات ویژه ایجاد شده است تنها سایت اقتصادی در شرق کشور که پایانه، بازارچه و هم منطقه ویژه دارد.

خطر ساز بودن جاده

به گفته وی این سایت عواید بسیار خوبی هم با توجه به زیرساخت های ایجاد شده هم برای دولت و هم برای سرمایه گذار بخش خصوصی که منطقه ویژه اقتصادی است دارد اما برای عمران جاده منتهی به این سایت چه جاده سازی، چه امنیت و پلیس راه آن طور که باید به آن توجه نشده شاید هم دلیلش مربوط به در نظر گرفتن اعتبار مستقیم به این مسیر بوده است .

وی اظهار کرد:نبود پلیس راه سبب شده که خودروهای سنگین که در این مسیر تردد دارند یک سری تحرکات خطر سازی داشته باشند که در دیگر جاده ها نتوانند این اقدام را انجام دهند.

وی تاکید کرد: انتظار مردم بخش درح این است حالا که این درآمدها ایجاد شده حداقل زیرساخت ها در این منطقه فراهم شود چون که در صورت کم توجهی به این موضوع هزینه های آن را باید مردم مرز نشین بدهند همان طور که در این سال ها داده اند و جاده روستایی بوده که یک دفعه ترانزیتی شده است و خانواده های بسیاری به دنبال تصادفاتی که در این مسیر اتفاق افتاده عزیزان خود را از دست داده اند و بسیاری از حانواده ها به همین دلیل آسیب های اجتماعی بسیاری تهدیدشان می کند.

پیشرفت کند جاده سازی

مدیر عامل اتحادیه مرزنشینان درح تاکید کرد: مسئولان قول دادند که وضعیت جاده ارتقا یابد اما روند پیشرفت پروژه کند است امکان ندارد در مسیر حداقل هفته ای تصادف نداشته باشیم.

به گفته وی این جاده روستایی الان تبدیل به یک جاده ترانزیتی شده و کشش این همه خودرو را ندارد دولت اقدامات خوبی انجام داده تعیین تکلیف شده و پیمانکاران تعیین تکلیف شده اما مطالبات پیمانکاران به کندی پرداخت می شود که در روند اجرای پروژه نیز تاثیر می گذارد.

مدیر عامل اتحادیه مرزنشینان درح تاکید کرد: متاسفانه در سال ۹۰ که این سایت توسط بخش خصوصی و دولت ایجاد می کردند پیش بینی یک جاده را هم باید می داشتند که این کار نشده است و الان هم با روند لاک پشتی با اعتبار قطره چکانی انجام می شود.
بخشی از درآمدها صرف زیرساخت ها شود.

حیدری تاکید کرد: در شرایط فعلی با توجه به درآمدهای موجود باید یک برنامه ریزی صورت پذیرد یک مقداری از اعتبارت خود این سایت برای جاده سازی در نظر گرفته شود بر اساس اطلاعاتی که دارم در سایر استان های مرزی درصدی از اعتبارات مرز به حساب استانداری استان می رود و استانداری می تواند در سایت مرزی زیرساخت ایجاد کند اما در خراسان جنوبی باید ریال به ریال درآمد به خزانه واریز و منتظر باشد که دولت هم بعد از این که دهها اتفاق بیفتد بعد یک مقداری اعتبار به استان بدهد.

وی تصریح کرد: باید یک کار کارشناسی صورت پذیرد که این درآمدها در بخش درح که هزینه های این درآمدها را پرداخت می کند برای زیرساخت های آن هزینه شود.
وی ادامه داد:مشکلات زیرساختی زیاد است با توجه به محرومیت منطقه از نماینده های مجلس شورای اسلامی انتظار داریم که توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند که مانند استان های دیگر درصدی از درآمدهای این سایت را جذب کنند و در زمینه زیرساخت به خصوص جاده این مسیر هزینه کنند.

۱۲۴ کیلومتر با پیشرفت ۴۷ درصدی

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی طول کل محور سربیشه تا ماهیرود ۱۲۴ کیلومتر است که ۲۰ کیلومتر آن دوبانده و تکمیل شده وزیر بارعبور است و ۱۲ کیلومتر آسفالت شده و درحال تکمیل علائم ایمنی است و ۹۲ کیلومتر در دست اجرا با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد است ودر مجموع پیشرفت متوسط کل پروژه ۴۷ درصد است.

بر اساس این گزارش اعتبار هزینه شده ۲۵۰ میلیارد تومان بوده و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل ۹۸۰ میلیارد تومان است.

 

 

 

 

 

 

یک کشته در تصادف محور بشرویه/۴

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: در تصادف رخ به رخ کیلومتر ۲ محور بشرویه یک نفر جان خود را از دست داد.  

سرهنگ رضایی رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: در تصادف رخ به رخ کیلومتر ۲ محور بشرویه یک نفر جان خود را از دست داد و یک نفر نیز مصدوم شد.

او افزود: در این حادثه سه دستگاه پراید و دو پژو با هم برخورد کردند.

سرهنگ رضایی ادامه داد: علت این حادثه در دست بررسی است.

 

 

 

رهاورد تحول زمین‌شناسی؛ شناسایی ۱۲۳ محدوده معدنی در خراسان جنوبی

رهاورد تحول زمین‌شناسی؛ شناسایی ۱۲۳ محدوده معدنی در خراسان جنوبی

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: با اجرای طرح “تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی” در یک سال گذشته ۱۲۳ محدوده شامل طلا، مس، نیکل، منیزیت، گوهرسنگ‌ها، سرب و روی در این استان شناسایی شده است.

عباس جرجانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به رونمایی از دستاوردهای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی خراسان جنوبی که روز گذشته با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در محل این وزارتخانه انجام شد، افزود: اجرای این طرح از مهر سال ۱۴۰۰ آغاز شد و تا شهریور امسال طی یک سال به سرانجام رسید.

وی گفت: اجرای این طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی اقدام بی‌نظیری بود که در برنامه زمانی مشخص به همت دولت سیزدهم در استان خراسان جنوبی رقم خورد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: تغییر پارادایم‌ (الگو) های اکتشاف، انجام اکتشافات نظام‌مند، آموزش درون و برون سازمانی، ارتقای فعالیت‌های آزمایشگاهی، انجام برخی مراحل آزمایشگاهی در محل پروژه و بایگانی نظام‌مند نمونه برداشتی از جمله مواردی بود که اولین بار در یک طرح زمین‌شناسی مورد توجه قرار گرفت.

وی تصریح کرد: طرح زمین‌شناسی، شناسایی و پی‌جویی ذخایر معدنی استان خراسان جنوبی در برنامه ‌زمان‌بندی خود اجرا شد که یک رکودشکنی در این حوزه محسوب می‌شود.

جرجانی گفت: خروجی اجرای این طرح در خراسان جنوبی شامل ۲۰ عنوان نقشه و در مجموع ۶۰ برگ نقشه در سه لایه مطالعاتی زمین‌شناسی، ژئوشیمیایی و زمین‌شناسی اقتصادی تهیه شد.

وی افزود: طرح تحول زمین‌شناسی در ۱۵ هزار کیلومتر مربع از وسعت خراسان جنوبی با اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان در شهرستان‌های بیرجند، سربیشه، قاینات و خوسف اجرا شد و اکتشاف ۱۷ محدوده طلا، ۶۰ محدوده مس، ۲۵ محدوده نیکل نخستین بار در شرق کشور، ۹ محدوده منیزیت، ۶ محدوده سرب و روی از دستاوردهای اجرای این طرح است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، شناسایی ۶ محدوده مستعد برای اکتشاف گوهرسنگ‌ها (آگات، یاقوت، گارنت، زیرکن، آبانیت، اسفن و اسپروت) و شناسایی بیش از ۵۷۰ ناهنجاری ژئوشیمیایی رسوبات آبراهه‌ای برای عناصر طلا، نقره، مس، سرب، نیکل، آهن و روی را از دیگر دستاوردها ذکر کرد.

وی گفت: کاهش زمان تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی و معدنی از سه سال به یک سال و تهیه ۶۰ برگ نقشه‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمیایی و زمین‌شناسی اقتصادی با مقیاس یک‌ پنجاه‌ هزارم نخستین بار در کشور از دیگر دستاوردهای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در خراسان جنوبی است.

جرجانی ادامه داد: همچنین آنومالی حاصل از ژئوفیزیکی هوایی در منطقه اسفدن خراسان جنوبی به وسعت ۲۵ کیلومتر مربع شناسایی شد.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح تحول زمین‌شناسی در مرحله بعدی در شهرستان نهبندان در دستور کار قرار دارد گفت: مرحله نخست این طرح با همکاری اداره‌ کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرایی شد.

خراسان جنوبی سال گذشته به عنوان اولین استان اجرای طرح تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور انتخاب شد که بار دیگر ظرفیت معدنی این استان را نمایان کرد تا با تولید و تکمیل اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشافی معدن، نویدبخش افزایش سرمایه‌گذاری در بخش صنایع معدنی باشد.

براساس توافق‌نامه سه‌جانبه معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برای اجرای تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در کشور، خراسان جنوبی به عنوان نخستین استان کشور برای اجرای این طرح برگزیده شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت که ۲۵ مهر سال گذشته به صورت ویدئوکنفرانسی در آیین آغاز عملیات اجرایی این طرح حضور داشت، گفت: با توجه به اینکه خراسان جنوبی ذخایر بسیار مناسبی در بخش معدن دارد، این پروژه تکمیل‌کننده اطلاعات پایه زمین‌شناسی خواهد بود و به ما کمک می‌کند برنامه جدیدی را برای سرمایه‌گذاری در این استان پیش ببریم.

سید رضا فاطمی امین افزود: طرح تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در راستای برنامه آمایش وزارت صنعت، معدن و تجارت است که منشا تحولات خوبی خواهد بود.

با توجه به ظرفیت‌های موجود در بخش معدن خراسان جنوبی، اجرای طرح تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی، نقطه عطفی برای گسترش فعالیت‌های معدنی در این استان پهناور است.

در حال حاضر ۷۲۷ معدن با ۵۵ نوع ماده معدنی و ذخیره قطعی ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تن در خراسان جنوبی وجود دارد و این استان رتبه اول کشور را در ذخایر زغال‌سنگ، منیزیت و خاک‌های نسوز داراست، همچنین رتبه ششم کشور در تعداد معادن و رتبه دوازدهم در ذخایر قطعی مواد معدنی از آن خراسان جنوبی است.

 

 

 

 

وضعیت سد نهرین نگران کننده است/ ۲

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی از پایین آمدن ذخایر آبی سد نهرین و حفر ۸ چاه آب پایدار در طبس خبر داد.

 

امامی افزود: با توجه به اینکه ذخایر آبی سد نهرین رو به پایان است قرار است امسال ۸ چاه آب پایدار در این شهرستان حفر شود.

او با اشاره به اینکه امسال دمای هوا افزایش یافت و‌ در پاییز امسال بین ۱ تا ۱/۸ درجه نسبت به دوره بلند مدت افزایش دما را تجربه می کنیم افزود: هم استانی‌ها باید در مصرف آب برنامه ریزی کنند تا در زمان پیک تابستان با کمبود آب رو به رو نشویم.

امامی با بیان اینکه عمده مصرف آب شرب طبس از سد نهرین تأمین می‌شود اظهار کرد: باید قبل از تابستان و رسیدن عید نوروز که تعداد زیادی گردشگر وارد استان می‌شود این ۸ چاه در شهرستان طبس حفر شود.

او ادامه داد: برنامه ریزی کرده ایم تا امسال با اصلاح شبکه فرسوده آب، هدر رفت آب را به حداقل برسانیم.

 

 

بیش از ۶۱ میلیارد تومان مالیات سلامت در خراسان جنوبی واریز شد

بیش از ۶۱ میلیارد تومان مالیات سلامت در خراسان جنوبی واریز شد

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی گفت: نیمه اول امسال از محل مالیات و عوارض وصول شده در نظام مالیات بر ارزش افزوده استان، ۶۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به حساب بخش بهداشت و درمان استان واریز شد.

جعفر احسانی‌مهر افزود: در اجرای بند “یک” ماده ۳۸ و ماده ۴۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب تیر سال ۱۴۰۰، یک ‌نهم مالیات‌ها و عوارض وصولی به‌ عنوان “مالیات سلامت” به حساب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واریز می‌شود.

وی گفت: این مبلغ باید برای پیشگیری و پوشش کامل درمان افراد ساکن در روستاها و شهرهای دارای ۲۰ هزار نفر جمعیت و پایین‌تر و جامعه عشایری (در چارچوب نظام ارجاع) هزینه شود.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی اظهار داشت: پس از تحقق هدف مذکور نسبت به تکمیل و تامین تجهیزات بیمارستانی و مراکز بهداشتی و درمانی با اولویت بیمارستان‌های مناطق توسعه‌نیافته، مصارف هیات امنای ارزی و ارتقای سطح بیمه بیماران صعب‌العلاج و افراد زیر پوشش نهادهای حمایتی خارج از روستاها و شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت نیز هزینه می‌شود.

وی همچنین از شناسایی ۹۷۰ خانه خالی در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: پرداخت ۶۰۰ میلیون تومان مالیات برای این خانه‌ها تعیین شده است که صاحبان این خانه‌ها در صورت ارائه مدارک و مستندات مبنی بر سکونت در خانه، از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

احسانی‌مهر بیان کرد: تعداد خانه‌های خالی شناسایی شده در استان بیش از هزار مورد بود که برخی از آنها با ارائه مستندات، از فهرست خانه‌های خالی حذف شدند.‌

وی افزود: طرح مالیات بر خانه‌های خالی در سال ۱۳۹۹ برای شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت تصویب شد که در خراسان جنوبی، این طرح فقط شامل شهر بیرجند مرکز استان می‌شود.

 

 

 

افزایش سگ‌های بلاصاحب در خراسان جنوبی نگران‌کننده است/۳

افزایش سگ‌های بلاصاحب در خراسان جنوبی نگران‌کننده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: تعداد سگ‌های بلاصاحب در شهرها و روستاهای استان رو به افزایش بوده که هشدار جدی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا علیرضا عباس‌زاده روز یکشنبه در نشست کارگروه استانی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان افزود: ساماندهی سگ‌های ولگرد از وظایف دهیاری‌ها و شهرداری‌ها است و در کارگروه استانی باید مجوزهای قانونی ساماندهی را تصویب کنیم.

وی با بیان اینکه برای ساماندهی سگ‌های بلاصاحب باید همه دستگاه‌های متولی در راستای آرامش مردم مشارکت کنند گفت: شهرستان‌های یازده گانه خراسان جنوبی مقدمات ساماندهی سگ‌های بلاصاحب را با راه‌اندازی پناهگاه به مسئولیت شهرداری‌های مراکز شهرستان‌ها فراهم کنند کنند تا به بهترین نحو نسبت به کنترل جمعیت این حیوانات اقدام کنیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: طی یک ماه آینده در کمیته تخصصی موضوعات مربوط به نحوه نگهداری و مدیریت نگهداری سگ‌های بلاصاحب به بحث گذاشته و پیشنهادات به کارگروه استانی ارائه شود.

وی افزود: حفاظت محیط زیست و دستگاه‌های متولی تا جلسه بعدی در استان چند منطقه امن را برای رهاسازی سگ‌های بلاصاحب عقیم شده معرفی کنند.

عباس‌زاده با اشاره به وجود ۶ منطقه عملیاتی برای جمع‌آوری و نگهداری سگ‌های بلاصاحب در خراسان جنوبی بیان کرد: باید با همکاری شهرداری‌ها و دستگاه‌های متولی در یک هفته آینده مدت زمان نگهداری بلاصاحب در مراکز مشخص شود.

وی گفت: در زمینه تزریق واکسن رایگان هاری، ضدعفونی و سم‌پاشی مراکز نگهداری سگ‌های بلاصاحب به‌صورت رایگان اداره‌ کل دامپزشکی استان اعلام آمادگی کرده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: در زمینه حیوانات ناقل بیماری در سطح شهرها و روستاهای استان مهمترین مساله سگ‌های ولگرد است که براساس قانون موظف هستیم با ایجاد پناهگاه‌های موقت و دائمی جمعیت حیوانات ناقل بیماری‌ به انسان را کنترل کنیم.

وی اظهار داشت: اثر حیوانات ناقل بیماری بر زندگی انسان مشهود بوده و مهمترین آنها سگ‌های ولگردی است که در سطح روستاها و شهرها پراکنده هستند.

عباس‌زاده گفت: وظیفه ماست که در حفظ و حراست از جان مردم و رعایت بهداشت عمومی جمعیت این حیوانات را کنترل کنیم و در این خصوص نیازمند همکاری و مشارکت مردم هستیم.

 

 

 

حمایت استاندار خراسان جنوبی از برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها با حضور افراد کاربلد پیگیری شود و ما نیز در قالب چارچوب‌ها حمایت می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت شنبه‌ شب در نشست هم‌اندیشی مسوولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های خراسان جنوبی ضمن تسلیت شهادت مظلومانه جمعی از هموطنان در حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ شیراز افزود: یکی از موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی است و مسوولان‌ دانشگاه‌ها نباید از برگزاری این کرسی‌ها هراس داشته باشند.

وی گفت: چون در گذشته نگذاشتند کرسی‌های آزاداندیشی برگزار شود اکنون غربی‌ها برای ما آزادیخواه شده‌اند در حالی که استقلال و آزادی از مفاهیم بنیادین نظام جمهوری اسلامی است.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اهمیت توجه دادن تشکل‌های دانشجویی به موقعیت امروز کشور ادامه داد: در شرایط کنونی درک سیاسی بسیار با اهمیت است و یکی از وظایف مهم بسیج دانشجویی ایجاد زمینه قدرت تحلیل سیاسی در افراد است.

وی تصریح کرد: احتیاج اصلی کشور به نسل جوان است که آینده مطلوب را برای کشور رقم بزنند.

قناعت با بیان اینکه استقرار جریان انقلاب بر مسند امور باید مطالبه دانشجویان باشد اظهار داشت: همچنین تعامل و همراهی مسوولان با دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی بر لزوم سالم‌سازی محیط دانشگاه تاکید کرد و گفت: برخی اساتید کنونی کشور در دوران انقلاب و دفاع مقدس حاضر نشدند و در کشورهای غربی درس خواندند که اکنون علیه انقلاب و نظام تدریس می‌کنند.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: استقرار مدیران، اساتید و نیروهای انقلابی بر مستند امور به‌ویژه در دانشگاه‌ها بسیار مهم است و باید مطالبه عمده دانشجویان باشد.

وی با بیان اینکه باید فضای نشاط و امید برای جوانان فراهم شود، عنوان کرد: برخی جلسات بسیار خسته‌کننده و زجرآور است در حالی که باید فضای نشاط فراهم شود و بسیج دانشجویی می‌تواند متولی ایجاد نشاط و امید باشد.

قناعت گفت: درخصوص مسائل و مشکلات اجرایی و صنفی دانشجویان و همراهی نکردن در داخل مجموعه دانشگاهی از قبیل انفعال مسوولان دانشگاه، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، حضور مسوولان در کف دانشگاه، مشکلات مربوط به سلف سرویس‌های دانشجویی، نشاط اجتماعی و لزوم هم‌افزایی بین تشکل‌ها که توسط دانشجویان مطرح شد، ما وظیفه داریم متولیان اصلی را پای کار بیاوریم تا درد دل دانشجویان را بشنوند.

وی افزود: ما نیز حمایت و تلاش می‌کنیم مدیران دانشگاه را با این درخواست‌ها و پیشنهادات همسو کنیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در اولین فرصت معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری در نشستی با محوریت روسای دانشگاه‌ها، معاونت دانشجویی و تعدادی از دانشجویان برگزار و در خصوص مشکلات اجرایی و صنفی دانشجویان چاره‌اندیشی شود.

وی اظهار داشت: درخصوص همکاری نکردن برخی مسوولان با تشکل‌های دانشجویی به‌ویژه در حوزه بسیج، تاکید می‌کنیم موضوع در کارگروه دانشجویی با حضور مسوولان ذیربط بررسی شود تا حداقل بخشی از مطالبات بسیجیان رفع شود.

قناعت با اشاره به اغتشاشات و موضوع روز جامعه، تصریح کرد: در شرایط بسیار سختی بسر می‌بریم و برگ مهمی از صفحه تاریخ انقلاب در حال ورق خوردن است.

وی ادامه داد: درگیری‌های کف خیابان و دانشگاه‌ها را سال‌های دهه ۵۰ و  ۶۰ هم دیده‌ایم البته آن زمان دانشگاه‌ها تعطیل بود و عده‌ای بحث تجزیه‌طلبی را مطرح می‌کردند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: به فرموده مقام معظم رهبری اکنون درگیر جنگ ترکیبی هستیم و باید شرایط را جدی بگیریم اما دل نیروهای انقلابی و بسیجی نباید خالی شود.

وی یادآور شد: دشمن در جنگ ادراکی و شناختی کاری می‌کند از یک رخداد یا پدیده تصویری که می‌خواهد را برداشت کنیم در حالی که غربی‌ها خودشان به بن‌بست رسیده‌اند.

قناعت گفت: همیشه در داخل کشور اگر این اتفاق می‌افتاد غربی‌ها یعنی آمریکا و انگلیس با چند واسطه از اغتشاشگران حمایت می‌کردند و هیچ وقت مقامات رسمی و تریبون‌دارای اصلی حمایت نمی‌کنند.

وی افزود: آمریکایی‌ها از داعش که ساخته و پرداخته آنهاست حمایت کرده و حتی برای منحرف کردن افکار عمومی با هم می‌جنگند و علیه داعش موضع می‌گیرند.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: این در حالیست که در اقدام تروریستی کور حرم شاهچراغ حتی سازمان به اصطلاح ملل این حادثه تروریستی را محکوم کرد اما غربی‌ها این کار را نکرده‌اند.

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها و اتحادیه اروپا می‌دانند مردم در این اغتشاشات همراهی نمی‌کنند اما واضح و مشخص از اغتشاشات حمایت می‌کنند، آمریکا این رسوایی جهانی را رقم می‌زند چون اقتصاد آنها در حال فروپاشی بوده و مجبور به دست و پا زدن برای ماندن است.

قناعت با اشاره به افزایش فروش نفت، صادرات غیرنفتی و تحولات اقتصادی کشور در یک سال گذشته اظهار داشت: سال‌های گذشته به خاطر تحریم‌ها، بی‌کفایتی برخی مسوولان و سیاست‌های غلط، اعتماد عمومی کاهش یافت اما اکنون که رییس جمهور در قلب جامعه و مردم حضور پیدا می‌کند اعتماد کم‌ کم در حال برگشت است.

وی تصریح کرد: اگر اعتماد عمومی و اقتدار امنیتی و اقتصادی ایران پایدار شود بدون شک برای کشورهای منطقه هزینه خواهد داشت لذا همه توان خود را برای ضربه زدن به ایران گذاشته‌اند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: برخی چهره‌های سیاسی کشور اولین کسانی بودند که پیشنهاد دادند در کلاس‌های درس پرده بکشند، آن زمان مقام معظم رهبری، رئیس جمهور بودند و دستور دادند جلوی عملی شدن این ایده گرفته شود و همین افراد امروز دم از آزادی می‌زنند.

وی افزود: در هیچ جای دنیا مرسوم نیست که قانون اساسی و نوع حکومت خود را به رفراندوم بگذارند ولی نظام ما این کار را انجام داد و قانون اساسی و نوع حکومت خود را به رفراندوم گذاشت.

قناعت گفت: غرب، زن را به عنوان برده و کالا می‌بیند اما در جمهوری اسلامی ایران و به برکت خون شهدا، آزادی واقعی برای زنان ایجاد شده و دشمن می‌خواهد ایران را به ۶ قسمت تبدیل کند چون تنها کشوری است که با اتحاد شیعه و سنی جلوی زیاده‌خواهی‌های آمریکا ایستاده است.

وی با بیان اینکه اگر ایران در حال اضمحلال بود، دشمنان این همه سر و صدا نمی‌کردند، اظهار داشت: اینکه علیه ایران بسیج شده‌اند نشان از عظمت و قدرت جمهوری اسلامی ایران است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه منکر نبود مشکلات اقتصادی نیستیم و باید این مشکلات رفع شود افزود: مشکلات اقتصادی کشور ریشه در جریانات تکنوکراتی دارد که سال‌ها بر کرسی اقتصاد کشور تکیه زده بودند.

وی گفت: چنین اقداماتی که امروز در کشور شاهدیم، اوایل دهه ۶۰ نیز وجود داشت با این تفاوت که آن زمان جمعیت بیشتری نسبت به امروز از آن اقدامات حمایت می‌کردند اما امروز ملت عزیز و بصیر ایران اسلامی، صف خود را از اغتشاشگران جدا کرده‌اند.

 

 

 

 

زنده شدن بارقه‌های امید در دل زرشک کاران خراسان جنوبی

برگزاری جشنواره ملی زرشک و ادامه طرح‌های حمایتی این محصول، بارقه‌های امید را در دل زرشک کاران خراسان جنوبی زنده کرد.

 

زرشک یکی از محصولات استراتژیک خراسان جنوبی است که همه ساله درآمد زیادی از طریق فروش آن عاید کشاورزان می‌شود و ۹۸ درصد زرشک ایران در این استان کویری تولید می‌شود.

پارسال حدود ۲۲ هزار تُن زرشک خشک در خراسان جنوبی تولید شده و پیش بینی تولید زرشک تازه امسال ۸۴ هزار تُن است که برداشت آن در دیار خاوران آغاز شده است.

مهر و آبان اوج برداشت زرشک در خراسان جنوبی قطب تولید این محصول در جهان است؛ ۳۸ هزار زرشک کار خراسان جنوبی امسال امیدوارند با توجه به وعده‌های دولت برای ایجاد بارگاه‌های نگهداری و شهرک تخصصی زرشک، سود بیشتری از فروش محصولشان به دست آورند.

با توجه به اینکه خاوران قطب تولید زرشک در ایران شناخته می‌شود، امسال برای حمایت هر چه بیشتر از کشاورزان، امیدواری آن‌ها و رساندن این محصول راهبردی به جایگاه اصلی آن، جشنواره ملی زرشک در شهرستان‌های زرشک خیز استان برگزار شد.

جشنواره ملی زرشک، ویترینی برای معرفی یاقوت سرخ

۲۱ مهر امسال جشنواره ملی زرشک با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نمایندگان مجلس و معاونین استاندار خراسان جنوبی در روستای افین شهرستان زیرکوه آغاز شد.

این جشنواره تا ۲۷ مهر در ۵ شهرستان زرشکی استان شامل قاین، زیرکوه، درمیان، سربیشه و بیرجند برگزار شد و هر روز، یک شهرستان میزبان این رخداد ملی بود.

جشنواره ملی زرشک

اختتامیه این رویداد بزرگ ملی که برای اولین بار در خراسان جنوبی به اجرا در آمد، در آخرین روز از جشنواره در حالی در فرهنگسرای بیرجند برگزار شد که احداث شهرک بارگاهی ۱۲ هکتاری زرشک یکی از مهمترین دستاورد‌های آن بود.

معرفی محصول زرشک در سطح ملی و فراملی، معرفی ارزش‌های دارویی و اقتصادی زرشک، توجه شرکت‌های دانش بنیان و مراکز علمی به فرآوری، جذب سرمایه‌گذار برای توسعه صنایع تبدیلی و غذایی، تقویت معیشت کشاورزان از طریق ایجاد ارزش افزوده و کمک به بازاریابی از اهداف برگزاری جشنواره زرشک بود.

زرشک، هویت بخش خاوران

جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه زندگی و معیشت ۵۰ هزار خانوار در خراسان جنوبی با محصول زرشک گره خورده است، گفت: زرشک در خراسان جنوبی هویت بخش است.

او با اشاره به اینکه بالغ بر ۱۹ هزار هکتار سطح زیر کشت در خراسان جنوبی داریم افزود: در مجموع ۸۴ هزار تن زرشک از این ۱۹ هزار هکتار سطح زیر کشت برداشت می‌شود.

زرشک

جعفری با بیان اینکه مزارع زرشک یک فرصت برای رونق گردشگری به وجود آورده است، بیان کرد: در طول جشنواره از طریق رسانه‌ها و کمیته‌های مختلف این محصول را با زوایای مختلف معرفی کردیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه تلاش ما بر این است که قیمت زرشک را یک پله ارتقا دهیم، گفت: باور داریم با اقدامات انجام شده در جشنواره ملی زرشک آینده بهتری در حوزه قیمت و بازار سازی و فروش در انتظار زرشک خراسان جنوبی است.

بارگاهی که زرشک کاران را خاطر جمع می‌کند

روستای افین شهرستان زیرکوه، بزرگترین باغ زرشکی جهان ۲۱ مهر میزبان افتتاحیه جشنواره ملی زرشک بود.

این منطقه بزرگ با ۴۰ کیلومتر طول و ۸۰ متر عرض، دو هزار و ۳۰۰ هکتار باغ زرشک را در خود جای داده است.

عملیات ساخت شهرک بارگاهی زرشک در روز افتتاحیه جشنواره ملی زرشک در افین آغاز شد تا دغدغه کشاورزان برای نگهداری و افت کیفیت زرشک برطرف شود.

در شهرک بارگاهی زرشک قرار است ۲۲۵ انبار نگهداری ساخته شود که به گفته مسئولان جهاد کشاورزی زمین این بارگاه‌ها به صورت رایگان به کشاورزان واگذار می‌شود.

بارگاهی که زرشک کاران را خاطر جمع می‌کند

حسینی مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۱۲ هکتار زمین در قالب شهرک بارگاهی زرشک در روستای افین به کشاورزان داده می‌شود.

او افزود: تاکنون سند‌های این زمین برای ۱۴۰ نفر آماده شده است و در این جشنوار به افراد به صورت نمادین تحویل داده شد.

حسینی بیان کرد: برای ساخت این انبار‌ها نیز تسهیلاتی از سوی جهاد کشاورزی در نظر گرفته شده است که بر اساس متراژ بارگاه زرشک که ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر خواهد بود با نرخ سود ۱۲ درصد اعطا می‌شود.

همچنین ۲۷ مهر کلنگ ساخت دو کارخانه فرآوری و خرید زرشک در شهرستان سربیشه به زمین زده شد که ساخت آن را سرمایه گذاران بخش خصوصی در دست گرفته اند.

در طول برگزاری جشنواره ملی زرشک کلنگ زنی انبار بورس زرشک، شهرک تخصصی زرشک در سربیشه، بارگاه‌های زرشک و سردخانه ۱۰ هزار تنی نیز در استان انجام شد تا دغدغه زرشکاران در این حوزه رفع شود.

سند تحول زرشک تهیه شود

جشنواره ملی زرشک اولین رویدادی است که در آن به طور شایسته به این محصول پرداخته شد، اما نباید یاقوت سرخ در همین ایستگاه توقف کند و درخواست مسئولین جهاد کشاورزی نیز تهیه سند تحول زرشک است که می‌تواند پیشران این محصول راهبردی باشد.

علائی مقدم معاون وزیر جهاد کشاورزی در آیین اختتامیه جشنواره ملی زرشک در فرهنگسرای بیرجند گفت: از استاندار خراسان جنوبی می‌خواهیم تا نسبت به تهیه سند تحول زرشک از ابتدای مراحل تولید تا انتها یعنی زمانی که در سفره مردم قرار می‌گیرد، اقدام کنند.

او همچنین به برنامه‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی که در خراسان جنوبی هم باید از آن بهره برد اشاره و عنوان کرد: اجرای الگوی کشت اولین برنامه‌ای است که باید از آن بهره برد.

علائی مقدم بیان کرد: کشت قراردادی ۱۲ محصول و دیپلماسی غذایی از دیگر برنامه‌هایی است که برای تأمین امنیت غذایی و اقتدار آن باید از آن در راه تولید بهره برد.

در ادامه این مراسم تفاهمنامه ایجاد چند کارخانه فرآوری و سردخانه زرشک در استان امضا شد و از تمبر اختصاصی جشنواره ملی زرشک، کتاب زرشک و پوستر مستند به رنگ پاییز جشنواره ملی زرشک رونمایی شد.

تأسیس شرکت سرمایه گذاری راهی برای قیمت گذاری واقعی زرشک

خیریه رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: یکی از راه‌هایی که می‌توانیم برای قیمت گذاری واقعی زرشک و این که بتوانیم کاری کنیم سود زرشک به جیب خود کشاورزان برود این است یک شرکت سرمایه گذاری در استان تأسیس شود.

او افزود: بدین صورت که کشاورزان با هر میزان سرمایه در این شرکت سرمایه گذاری کنند تا یک سوم بازار زرشک در دست این شرکت و استان باشد.

تأسیس شرکت سرمایه گذاری راهی برای قیمت گذاری واقعی زرشک

خیریه ادامه داد: اگر یک سوم بازار دست شرکت و کشاورزان باشد به راحتی می‌توان مدیریت بازار را از دست دلالان خارج کرد و سود واقعی زرشک به جیب خود کشاورز می‌رود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند عنوان کرد: تأسیس این شرکت نیازمند جذب سرمایه گذار بخش خصوصی است که البته در سربیشه یک سرمایه گذار جذب شده است.

گرم شدن بازار خرید توافقی زرشک در خاوران

طرح‌های حمایتی دولت برای رونق بازار زرشک تنها به ایجاد بارگاه و واحد فرآوری محدود نمی‌شود و خرید توافقی نیز یکی از راهکار‌ها برای جلوگیری از زیان کشاورزان است که به اجرا در آمده است.

رضوی مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: امسال خرید توافقی زرشک در استان برقرار است و ۹ مرکز برای اجرای این طرح فعال شده اند.

او افزود: این مراکز در شهرستان‌های زیرکوه، قاین، سربیشه، درمیان و بیرجند واقعند.

گرم شدن بازار خرید توافقی زرشک در خاوران

رضوی با بیان این که تاکنون نزدیک به ۵۰۰ تُن زرشک تازه از کشاورزان خریداری شده است ادامه داد: در برخی از مناطق استان هنوز برداشت زرشک آغاز نشده است و آمادگی برای خرید زرشک وجود دارد.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با اشاره به این که امسال تقاضا برای زرشک بسیار افزایش یافته است عنوان کرد: بازار‌های میوه و تره بار در شهر‌های تهران، شیراز، اصفهان، همدان، مشهد و قم خواهان این محصول به صورت تازه هستند.

او بیان کرد: خراسان جنوبی نیز محصول زرشک را به صورت دان شده و شاخه‌ای درون کارتن به این مقاصد ارسال می‌کند.

پیگیری نمایندگان استان برای تصویب طرح حمایتی زرشک

نخعی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: کشاورزان امنیت غذایی را برای ما به ارمغان می‌آورند و مسئولان هم باید امنیت و آرامش را برای کشاورز به وجود بیاورند تا دغدغه‌ای برای فروش محصولات خود نداشته باشند.

پیگیری نمایندگان استان برای تصویب طرح حمایتی زرشک

او افزود: مجلس یازدهم در حوزه کشاورزی گام‌های خوبی برداشته است و طرح امنیت غذایی در خانه ملت به تصویب رسیده و می‌تواند گره گشایی بسیار از مشکلات کشاورزی در سطح کشور باشد.

نخعی به خرید تضمینی زرشک اشاره و بیان کرد:، اما تاکنون این مهم آنگونه که باید تحقق نیافته است و نمایندگان ملت در مجلس پیگیر اجرای طرح حمایتی زرشک هستند.

روز‌های خوشی در پیش است

خراسان جنوبی قطب تولید زرشک کشور است و ۳۸ هزار زرشک کار این خطه از اواسط شهریور کار برداشت این محصول را از سطح ۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار از اراضی کشاورزی آغاز کرده اند تا ۸۴ هزار تن زرشک را روانه بازار کنند.

به منظور حمایت از این محصول راهبردی امسال اولین جشنواره ملی زرشک با شعار زرشک خراسان جنوبی برای همه مردم ایران در خطه کویری خاوران برگزار شد.

کلنگ زنی و افتتاح ۶ طرح در حوزه فرآوری زرشک، احداث شهرک بارگاهی ۱۲ هکتاری زرشک و برگزاری ۶۰ عنوان برنامه از جمله رویداد استارتاپی زرشک، مهمترین برنامه‌های این جشنواره ملی بود که از ۲۱ تا ۲۷ مهر میزبان مسئولین استانی و کشوری شد.

جذب سرمایه گذار برای ایجاد واحد فرآوری زرشک، معرفی این محصول در کشور برای بهبود بازار فروش و تسهیل معیشت کشاورزان و همچنین ایجاد صنایع دانش بنیان به منظور بهره برداری هر چه بیشتر از زرشک از جمله اهداف این رویداد ملی بود.

اجرای طرح‌های حمایتی برای فروش هر چه بهتر زرشک راهکاری است که نگرانی نگهداری و انبار این محصول را از دل کشاورزان برداشته و زرشک کاران می‌توانند با فروش محصول خود در طرح خرید توافقی، سود بیشتری را کسب کنند.

اجرای برنامه هایی، چون جشنواره زرشک، سبب معرفی بیشتر این پرسود کمتر شناخته شده در کشور و خارج از ایران شده و تقاضا برای خرید این محصول را افزایش می‌دهد و می‌توان آینده روشنی را برای بازار یاقوت سرخ متصور شد.

گزارش از زهرا رضایی

 

 

محصولات کم آب بر و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای؛ در اولویت جهاد کشاورزی/۲

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به خشکسالی‌های چند ساله در خراسان جنوبی بیان کرد: باید با اجرای طرح‌های مختلف اعم از توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری، کشت محصولات کم آب بر و غیره، میزان بهره بری مطلوب از آب را بیشتر کنیم.

مهدی جعفری، افزود: از ابتدای اجرای طرح آبیاری نوین در خراسان جنوبی، ۳۷ هزار و۷۴۰ هکتار از اراضی این منطقه مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری شده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری تجهیز ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم نوین آبیاری را در دست اقدام داریم، گفت: از ابتدای اجرای طرح آبیاری نوین در خراسان جنوبی ۳۷ هزار و ۷۴۰ هکتار از اراضی این منطقه مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری شده است.

جعفری، خشکسالی را تهدید پدافند غیرعامل ذکر کرد و افزود: با توجه به هم مرزی خراسان جنوبی با کشور افغانستان و اهمیت حفظ جمعیت مرزی، باید در حفظ آب‌های موجود و تأمین آب مورد نیاز مرزنشینان تلاش کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال جاری هشت برابر نسبت به سال گذشته در حوزه قنوات تزریق بودجه داشته‌ایم، اظهار کرد: امید است متولیان با جمع آوری آب‌های روان در مواقع سیل، ضمن جلوگیری از تخریب‌ها، در راستای تأمین آب مورد نیاز کشاورزی استان تلاش کنند.

 

 

از تولید آب در مشعل‌های پالایشگاه تا سفال‌هایی که قاتل خشکسالی‌اند

یک ایده‌پرداز و کارآفرین خراسانی توانسته با اختراعاتی که نظیرش در دنیا نیست، به حفظ محیط زیست و تولید آب در بحران خشکسالی کمک کند.

مرتضی چابکی، ایده پرداز و کارآفرین خراسانی کار حرفه‌ای خود را از سال ۸۸ آغاز کرد. در این سال طرحی عجیب که در دنیا زبانزد است را به وزارت نفت ارجاع داد. این فکر به ذهنش رسیده بود که گازهایی که در میادین نفت و گاز و پتروشیمی سوزانده می‌شود به راحتی می‌تواند مشکل کم آبی مرکز و جنوب ایران را برطرف کند، اما اکنون بدون هیچ گونه مفید بودن هدر می‌رود.

مرتضی چابکی، ایده پرداز و کارآفرین گفت: از سال ۹۰ با دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه‌های دیگر برای اجرای طرح‌های پژوهشی ارتباط دارم و توانستم با ارتباطات پژوهشی ۱۲ اختراع را در کارنامه خود دارم.

وی با بیان اینکه روزانه بین ۵۰ تا ۸۰ میلیون مترمکعب گاز بدون هدف و بدون کاربرد سوخته می‌شود، اظهار کرد: پس از تلاش‌های بسیار توانستم سال ۹۴ نخستین قرارداد استفاده از حرارت تشعشعی مشعل‌های گاز همراه کشور در جزیره قشم را منعقد کنم.

چابکی با بیان اینکه می‌توان با بهره برداری از سیستم ابداعی شیرین سازی آب دریا با استفاده از رطوبت هوا و حرارت این مشعل‌ها و گسترش آن به مناطق نفت خیز کشور، مشکل کمبود آب را در چند استان کشور رفع کرد، افزود: با این کار پس از ۱۲۰ سال اولین فردی بودم که از وزارت نفت مشعل تحویل گرفتم، اما این آغاز راه بود و مشکل بزرگی وجود داشت و آن حرارت نزدیک ۳۸۰۰ درجه سانتی گرادی این مشعل‌ها بود که باید آن را مهار می‌کردیم.

وی با اشاره به روش‌های مرسوم شیرین سازی آب دریا و تولید پساب، ادامه داد: بین ۸ تا ۹ برابر حجم آب برداشتی از دریا برای شیرین سازی، پساب ناشی از املاح مضر و حاوی غلظت‌های بالای نمک به دریا بازمی‌گردد و این امر برای اکوسیستم دریا خطرناک است، اما با استفاده از دستگاه اختراعی که برای تولید آزمایشی آب شیرین از آب شور دریا ساخته شده پسابی تولید نمی‌شود.

چابکی با اشاره به کاهش هزینه‌های سنگین نمک‌زدایی و آلاینده زدایی از آب با این روش، افزود: همواره این امر بسیار هزینه بر و پرچالش بوده است و اکنون با کمترین پسابی که از این روش به دست می‌آید، کلسیم و منیزیم بتولید شده و از طرفی کشور از واردات منیزیم بی نیاز خواهد شد.

مزایای استفاده بهینه از گازها

این کارآفرین ادامه داد: با استفاده از این روش با حرارت هر متر مکعب گازی که فلر می‌شود، حدود ۲.۵ تا ۳ متر مکعب آب شرب با استانداردهای وزارت نیرو تولید می‌شود و می‌توانیم روزانه بیش از ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب کاملا شرب و کشاورزی را با حداقل هزینه‌های ممکن تولید کنیم.

چابکی اظهار کرد: فرآیند برداشت نفت خام در خشکی و دریا با تولید گاز غنی همراه بوده که قسمتی از آن برای تزریق به میادین نفتی استفاده شده و بخش عمده آن پس از فرآوری در کارخانه‌های گاز و گاز مایع برای تامین مصرف گاز تزریق می‌شود؛ مابقی نیز به عنوان تلفات در بخش تولید نفت خام محسوب شده و به صورت گازهای همراه نفت، سوزانده می‌شوند.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد گازهای خروجی از مشعل‌ها حاصل احتراق ناقص و حاوی آلاینده‌هایی مانند NOx , SOx و CO است که خطرات زیست محیطی دارد، افزود: ایران، یکی از کشورهای آلاینده جهان محسوب می‌شود که در رتبه پنجم آلوده‌ترین کشورهای جهان است و اگر با این روند پیش رویم به زودی مالیات کربن با هزینه سنگینی به کشور ایران تحمیل می‌شود.

چابکی با بیان اینکه ارزش اقتصادی این انرژی حرارتی که بی‌هدف سوزانده می‌شود، سالانه بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار است، تصریح کرد: در این روش، هر مقدار آب برداشت شود به آب شرب، صنعتی و کشاورزی تبدیل شده و مورد مصرف با بازده قرار می‌گیرد؛ پسماند آن نیز با کمک حرارت، خشک شده و به خمیری برای انجام امور آزمایشگاهی تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که آلودگی هوا سالانه ۱۶ میلیارد دلار به اقتصاد ایران ضربه می‌زند، ادامه داد: در واقع تولیدات این دستگاه ۱۰۰ درصد کاربردی بوده؛ در دنیا از سوخت‌های فسیلی و یا گاز استفاده می‌کنند، اما در سیستم اختراعی گازی که بدون هیچ استفاده‌ای سوزانده می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد و از طرفی تولید کاربردی دارد.

به صرفه برای محیط زیست

چابکی با اشاره به اینکه از آلودگی‌های این مشعل‌ها نمی‌توان گذشت، ادامه داد: درست است که حجم گازهای فلر زیاد است، اما بیشتر کشورهای پیشرفته آن را تصفیه کرده و مجددا به چاه‌های نفتی تزریق می‌کنند؛ می‌توان از گازهای فلر برای رفع نیاز منابع آبی کشور استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: این بهترین و کم هزینه‌ترین روش برای تولید آب است که می‌توانیم از طریق آن کمبود آب جنوب و مرکز کشور را رفع کنیم، افزود: برای تصفیه آب دریا، چاه‌های شور و یا رودخانه‌ها در اکثر نقاط دنیا معمولا از دو روش استفاده می‌کنند؛ نخستین روش، سیستم حرارتی نمک‌زدایی تقطیر چند مرحله‌ای (MED) است که بر اساس آن آب را حرارت داده و تبخیر می‌کنند.

چابکی ادامه داد: در روش دوم، از غشای صنعتی ۸ اینچی استفاده می‌شود که پرمصرف‌ترین و کاربردی‌ترین غشا محسوب می‌شود که روزانه بیش از دو هزار عدد از آن در کشور مصرف شده، اما متاسفانه در هر دو حوزه واردکننده هستیم و این به ضرر اقتصاد کشور بوده و وقتی میتوانیم خود تولیدکننده باشیم چرا واردات داشته باشیم؟.

وی با بیان اینکه نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری از سیستم RO  به عنوان پیشرفته ترین روش دنیا راحت است و نیاز به هزینه‌های سنگین داشته و پساب تولید می‌کند و عمده‌ترین مشکل این است که تاکنون این فیلترها را به طور عمده در کشور تولید نکرده‌ایم، بیان کرد:‌ با توجه به اینکه هوای مناطق پارس جنوبی تقریبا ۱۲۰ برابر از هوای تهران آلوده‌تر بوده و باتوجه به خشکسالی‌های چندین ساله، ضرورت اجرایی شدن و توسعه این طرح بیشتر رخ  می‌نماید.

چابکی با اشاره به افزایش دو برابری قطعات وارداتی در این بخش و حتی بخش‌های کشاورزی، صنعتی و مرغداری‌ها، افزود: یکی دیگر از اختراعات من در زمینه پت سلولزی است که در حال واردات هستیم، اما بهای هر پت سلولزی به یک میلیون تومان رسیده است.

پت‌های سلولزی و امکانی برای فرار از خشکسالی

وی خاطرنشان کرد: در کولرهای جدید به جای پوشال از صفحه‌های کاغذی فشرده استفاده می‌شود که اساس این صفحات استات سلولز بوده و با استفاده از آن کولرهای سلولزی تولید شد که به تدریج جایگزین کولرهای آبی شده است.

چابکی با بیان اینکه یک گلخانه حدود ۲۰ متری نیازمند ۲۰ پت سلولزی است که با هزینه ۱۰ میلیون تومان خریداری خواهد شد، افزود: در مناطقی که آب دارای املاح بیشتری است، عمر مفید این دستگاه به کمتر از یک سال خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: پس از چهار سال تحقیق و بررسی نسبت به تولید محصول خاصی برای جایگزین کردن آن با پت‌های سلولزی اقدام کردیم که این محصول لوله‌های سفالی است، تصریح کرد: این لوله‌ها ترکیبی از خاک، تخم شربتی و خاکشیر است و پس از مخلوط شدن آن با آب، در زیر پلاستیک به مدت ۲۰ روز تا یک ماه قرار داده می‌شود تا گل خام، برای کاربردهای بعدی آماده شود.

چابکی با بیان اینکه این محصول در دمای ۱۸۰۰ درجه سانتی‌گراد پخته می‌شود و لوله‌ای عاری از هرگونه انگل، میکروب و ویروس تولید می‌شود، ادامه داد: برای استفاده از این لوله‌ها برای ایجاد سرمایش، بر روی هم چیده می‌شوند.

وی ادامه داد: این سیستم، سرمایشی بیش از سرمایش اسپیلت‌ها ایجاد می‌کند؛ این لوله‌ها ۲۴ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد دمای محیط‌هایی مانند گلخانه‌ها و مرغداری‌ها را خنک خواهند کرد؛ این سیستم ۵ درجه سانتیگراد سرمای بیشتری نسبت به اسپیلت‌ها ایجاد می‌کند.

سفال و خداحافظی با کم آبی

این کارآفرین و ایده پرداز بیان کرد: کاغذ و چوب قادر به ایجاد سرما نیستند بلکه با مصرف آب می‌توانند سرما را برای محیط فراهم کنند؛ در حالی که لوله‌های سفالی ساخته شده، علاوه بر آنکه به دلیل ساختاری که دارند می‌توانند سرمایش دو برابری برای محیط فراهم کنند، مصرف آب را نیز کاهش داده‌اند.

چابکی با بیان اینکه این طرح به صورت پایلوت در سه استان‌ خراسان رضوی، کرمان و یزد که با بحران کم آبی مواجهند، تصریح کرد: کاهش مصرف آب  و استفاده از املاح و کاهش هزینه‌های سالیانه خرید پت سلولزی از مزایای این سیستم است.

وی ادامه داد: مطالعات در دو گلخانه‌ مشخص کرد از آنجایی با سیرکوله شدن آب بر روی سفال، املاح جذب می‌شود، برگ‌های سیفی جات کاملا روشن و براق می‌شود؛ میزان سرمایش این سفال‌ها ۱۲ درصد از پت سلولزی وارداتی بوده؛ علاوه بر آن ۲۰ سال گارانتی و خدمات پس از فروش دارد.

چابکی با بیان اینکه میزان مصرف آب در کولرهای آبی را در هر ساعت۳۰ لیتر است؛ این در حالی است که مصرف آب در این سیستم سفالی ۶۷ درصد کاهش داده است، افزود: این محصول همچنین برای تامین آب درختان  در زمان خشکسالی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد؛ بنابراین در هربار آبیاری با سفال، املاح مفید به گیاه تزریق می‌شود.

وی با بیان اینکه باکس سفالی نیز برای نگهداشت محصولی چون زرشک در خراسان جنوبی به صورت تازه می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، اظهار کرد: برای این کار بیش از ۱۰۰ هزار مورد سفال تست شد و اکنون می‌توانیم برای نکهداشت زرشک از آن بهره ببریم.

چابکی ادامه داد: پس از نزدیک هفت سال آزمون و خطا و هزینه‌های زیاد توانستیم سفالی را اختراع کنیم که ترکیبی از سرامیک و سفال بوده و می‌تواند حرارت بالا را تحمل کند، تصریح کرد: یک راه تنها می‌تواند مسیر خشسالی را باز کند آن سفال است.

وی با بیان اینکه با ساخت گرانول‌های سفالی در حوزه کشاورزی می‌توان انقلابی را ایجاد کرد، یادآور شد: دوره آبیاری نوین با گرانول سفالین که ترکیبی از ۱۲ گیاه است، به مدار ۶۷ روز یک بار آبیاری می‌رسد و جالب اینجاست که حدود ۴۰ درصد آب کمتری نیاز است که امیدواریم مسئولان با حمایت از این اختراعات، ضمن افزایش بازده اقتصادی در هر حوزه، کشور را نیز از واردات بی نیاز کنند و از طرفی ایده‌های خلاق را پاس بدارند.

 

 

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی خبر داد:
هدر رفت ۱۰ درصدی آب از شبکه‌های ‌آبرسانی و توزیع خراسان جنوبی

امامی از هدر رفت هشت تا ۱۰ درصدی آب از شبکه‌های آبرسانی و توزیع خراسان جنوبی نسبت‌ به میانگین کشوری خبر داد.

حسین امامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان‌ جنوبی از هدر رفت هشت تا ۱۰ درصد آب از شبکه‌های آبرسانی استان نسبت‌ به میانگین کشوری خبر داد و گفت: برنامه مدونی برای اصلاح و بازسازی شبکه‌های توزیع و خطوط انتقال تدوین شده‌ و در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی ابرازامیدواری کرد: بتوان در چارچوب صنعت سازگاری حدود ۹.۵ میلیون مترمکعب آب را ذخیره کرد و طی سه سال هدر رفت آب را در حد متوسط کشور قرار داد.

وی پیش بینی کرد با اجرای برنامه‌های پیش رو بتوان بخشی از نیازهای لازم برای توسعه جمعیتی استان را از محل کاهش هدر رفت آب تامین کرد.

امامی با اشاره به هدررفت ۳۱.۸ تا ۳۲ درصدی آب در شبکه‌های شهری یادآور شد: این میزان هدر رفت آب نسبت‌ به متوسط کشوری بالاتر است.

وی طرح تجهیز منابع و مخازن مربوط به کنتورها و هوشمندسازی شبکه‌ها را در کاهش هدر رفت آب مهم دانست و تاکید کرد: در بحث هوشمندسازی از استان‌های پیشتاز کشور هستیم و امید است در محدوده برنامه‌ریزی‌شده و تحقق اهداف بتوان شبکه با هدررفت نرمال داشته ‌باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گریزی به شبکه آب‌رسانی بیرجند به عنوان قدیمی‌ترین شبکه‌های آبرسانی زد وگفت: بیرجند به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آب شهری در استان است.

امامی با بیان این‌که اصلاح و بازسازی و نوسازی انشعابات در برنامه کاری قرار دارد، ابراز امیدواری کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته در کمتر از ۳ سال بتوان با اجرای برنامه‌ها هدر رفت آب را مدیریت کرد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*