اخبار خراسان جنوبی/فعالیت‌های بشر دوستانه هلال احمر بستری برای جذب جوانان

کشاورزان نگران تامین کود شیمیایی نباشند

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی گفت: انواع کود شیمیایی به میزان لازم و کافی در استان تدارک دیده شده است و هیچ کمبودی نیست.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی گفت: مهر ماه هزار و ۴۳۴ تن انواع کود شیمیایی از طریق کارگزاران میان کشاورزان متقاضی در استان توزیع شد.

نوفرستی افزود: از این میزان ۹۶۵ تن کود اوره، ۲۰۶ تن کود فسفاته گرانوله ۱۳ درصد، ۱۶۴ تن کود سوپر فسفات تریپل و ۹۹ تن کود سولفات پتاسیم بوده است.

او ادامه داد: انواع کود شیمیایی به میزان لازم و کافی در استان تدارک دیده شده است و هیچ مشکلی بابت این موضوع وجود ندارد.

ریشه‌یابی آماری اعتراضات اخیر

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: اعتراضات ۱۴۰۱ منسوب به نسل z و زومر‌ها بوده و در واقع نسلی که پس از متولد تمام اطوار و ابزار‌های اینترنتی متولد شده‌اند و مطالبات فرهنگی و آزادی‌های مدنی دارند و این اعترضات فاقد رهبر و نهاد است، عمده شعار‌ها معطوف به زن، آزادی و هراس از آینده بوده و نکته حائز اهمیت اینکه فواصل اعتراضات کم و کمتر شده است.

 ریشه‌یابی آماری اعتراضات اخیر به گزارش ایلنا، ابوالقاسم مهدوی در نشست «ارزیابی تحولات اخیر کشور و ریشه‌های اقتصادی آن» با بیان اینکه در ارزیابی تحولات اخیر به دنبال این نیستیم که موضوع اعتراضات را به صرف اقتصاد تقلیل دهیم و بلکه یکی از ابعاد آن که موضوع اقتصادی است را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم، اظهار داشت: اعتراضات اخیر را با موضوعاتی از جمله تحولات جمعیتی و جوانی جمعیت زنان و مردان مورد بررسی قرار می‌دهم و در این باره از تحلیل «فرد پولاک» نویسنده کتاب تصویر از آینده بهره می‌برم و طبق این تحلیل، انسان ماندن و زندگی اسنان در هر جامعه را باید با تصویری که جوان آن جامعه از آینده کشور دارند مورد ارزیابی قرار داد و در بررسی سیر تمدن غرب، تصویر آحاد جامعه از آینده محل توجه است و اساسا زندگی با تعالی و ارتقا معنا دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تصویری که جوانان از آینده کشور دارند، تصویر خوبی نیست و با یک ریسک سرخوردگی همراه است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به سیر تاریخی اعتراضات از اواخر سال دهه ۷۰ گفت: در سال ۱۳۷۸ با جنبش دانشجویی مواجه بودیم و در سال ۸۸ با جنبش سبز که این اعتراضات منتسب به طبقه متوسط و با مطالبات سیاسی و آزادی بوده است. در سال‌های ۹۶ و ۹۸ اعتراضات منتسب به فرودستان در مقابل فرادستان بوده و مطالبات معترضات درباره مسائل معیشتی و اقتصادی بوده که در هر کدام از این دوره‌ها با آسیب‌های مالی و جانی مواجه بودیم.

مهدوی درباره اعتراضات مهر ۱۴۰۱ اظهار داشت: اعتراضات ۱۴۰۱ منسوب به نسل z و زومر‌ها بوده و در واقع نسلی که پس از متولد تمام اطوار و ابزار‌های اینترنتی متولد شده‌اند و مطالبات فرهنگی و آزادی‌های مدنی دارند و این اعترضات فاقد رهبر و نهاد است، عمده شعار‌ها معطوف به زن، آزادی و هراس از آینده بوده و نکته حائز اهمیت اینکه فواصل اعتراضات کم و کمتر شده است.

وی با اشاره به ویژگی اعتراضات اخیر ادامه داد: این اعتراضات حول مطالبات فرهنگی، اجتماعی و سبک زندگی بوده و شاهد پر رنگ بودن نقش زنان در تجمعات و نارضایتی و هراس عمومی از آینده بودیم و متولدان در عصر دیجیتال نقش پررنگی دراین اعتراضات دارند که تمایل به زیر سوال بردن شرایط موجود و مطالبه حقوق و آزادی‌های فردی و عدم پایبندی به خطوط قرمز جامعه دارند.

این کارشناس اقتصادی درباره اثرگذاری تحولات جمعیتی و جنسیتی جمعیت در این اعترضات افزود: پیش بینی می‌شود که جمعیت کشور در سال ۱۴۰۰ به ۸۴ میلیون نفر رسیده که ۶۳ میلیون جمعیت شهری یعنی ۷۶ درصد و مابقی جمعیت روستایی است. یعنی جامعه ایران مدرن‌تر شده و روابط شهری در آن بیشتر شده‌است. همچنین جمعیت مردان به ۴۲ میلیون نفر و جمعیت زنان به ۴۱ میلیون نفر رسیده که آمار نشان می‌دهد وقتی از زنان صحبت می‌کنیم یعنی درباره جمعیت نصف جامعه صحبت می‌شود.

مهدوی با بیان اینکه اساسا اینکه امروز از هر ۲۰ نفر یک نفر دانشجو است یعنی جامعه ایران جهانی شده، افزود: در حالی که در سال ۵۵ تنها ۵ میلیون زن باسواد داشتیم این جمعیت در سال ۹۵ به ۳۳ میلیون نفر رسیده‌است. حال باید بررسی شود که به تناسب این جمعیت باسواد شغل برای زنان ایجاد شده و به آن‌ها اهمیت داده شده است؟ همچنین در طول ۴ دهه گذشته با رشد زنان دانشگاهی مواجه بودیم به طوریکه در سال ۹۹ تعداد جمعیت دانشجویان دختر به ۵۱ درصد و تعداد دانشجویان پسر به ۴۹ درصد رسیده و سهم زنان در جمعیت دانشجو افزایش یافته‌است.

وی با اشاره نرخ بیکاری در بین جوانان و در جمعیت دختر و پسر گفت: در بهار سال گذشته ۷.۸ درصد نرخ بیکاری مرتبط به مردان بالای ۱۵ سال بوده که در مقابل آن زنان سهم ۱۶.۱ درصدی را در نرخ بیکاری داشتند و این عدد در سال ۹۵ برای مردان ۱۰.۵ درصد و برای زنان ۲۰.۷ درصد بود و این نابرابری درنرخ بیکاری زنان و مردان را نشان می‌دهد.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: در تحولات جمعیتی با موضوع نرخ مشارکت اقتصادی آمار‌ها می‌گویند که در سال ۹۵ زنان سهم ۱۶.۳ درصدی را در مشارکت اقتصادی و مردان سهم ۷۰.۴ درصدی داشتند و به این معنا که شاهد افزایش نابرابری در نرخ مشارکت زنان و مردان از ۴ برابری در سال ۹۵ به ۵ برابری در بهار ۱۴۰۱ رسیده‌است.

مهدوی افزود: حق اظهار نظر، کنترل فساد، اثربخشی دولت، ثبات سیاسی و عدم خشونت، کیفیت مقررات و حاکمیت قانون از جمله شاخص‌های حکمرانی بودند که آمار‌های جهانی نشان می‌دهد عملکرد ایران در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ در تمام این شاخص‌ها منفی بوده که بیشترین درصد منفی را در بخش ثبات سیاسی و عدم خشونت را داشتیم.

وی با اشاره به بحث فساد در بین سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۴۰۰ طبق آمار‌های یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور گفت: یک مورد اختلاس بانکی در سال ۱۳۷۱، ۱۲۳ میلیارد تومان بوده، یک مورد جعل، رشوه و فساد مالی در سال ۱۳۸۱، ۴ میلیارد تومان، یک مورد فساد مالی در در سال ۱۳۹۰، ۳ هزار میلیارد تومان، در سال ۱۳۹۱ یک مورد فساد مالی بیش از ۳ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان، در سال ۱۳۹۲ یک مورد فساد بزرگ نفتی بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان، در همان سال مورد سوء مدیریت در بنیاد شهید بیش از ۸ هزار میلیارد تومان، در سال ۱۳۹۲ مورد گم شدن دکل نفتی ۱۲۴ میلیون دلار، یک سال بعد از آن اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه ۸ هزار میلیارد تومان، در سال ۱۳۹۶ مورد حقوق‌های نجومی ۲۳ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ فساد مالی در فولاد مبارکه ۹۱ هزار میلیارد تومان اعلام شده‌است.

‌این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: تمام این موضوعات در حالی رخ داده که تمام شهروند بی‌حجاب و باحجاب، بی‌سواد و باسواد با ماجرای خلخال پای زن یهودی، رفتار حضرت علی با برادرش عقیل و گفته حضرت علی (ع) مبنی بر اینکه حکومت نزد من از عطسه بز بی‌ارزش‌تر است، آشنا هستند و این‌ها را می‌دانند و به همین دلیل یک ایرانی دچار تناقضات شده و می‌شود.

وی با بیان اینکه در بازه زمانی سا‌ل‌های ۸۰ تا ۹۲ شاهد افزایش چهار برابری بیکاری فارغ‌التحصیلان آموزش عالی بوده‌ایم، گفت: این موضوع در حداقل‌ترین اثر باعث افسردگی جوانان و در حالت حداکثر منجر خودکشی بین جوانان می‌شود.

مهدوی درباره گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار داشت: طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در صورت تحقق رشد اقتصادی ۸ رصد از سال ۹۹ و ادامه آن به مدت حداقل ۶ سال، کشور در سال ۱۴۰۵ به سطح درآمد سرانه ۱۳۹۰ خواهد رسید این در حالی است که شاخص درآمد کشور‌های رقیب در منطقه یعنی عربستان و ترکیه در حال حاضر به ترتیب ۳.۵ برابر و ۲ برابر درآمد سرانه ایران است و این کشور‌ها گوی سبقت را از ما ربوده‌اند.

وی با بیان اینکه شاهد سیر نزولی سرمایه گذاری مستقیم در سال‌های ۹۰ تا ۹۹ بوده‌ایم، گفت: به جز سال ۹۵ که موضوع برجام مطرح بود در طول این سال‌ها با کاهش ۷۱ درصدی سرمایه گذاری مستقیم خارجی مواجه بودیم. همچنین در بخش سرمایه گذاری داخلی کاهش ۴۱ درصدی را در انتهای دهه ۹۰ تجربه کردیم و در حالی که تجارت خارجی را موتور رشد می‌دانیم سهم ایران در تجارت جهانی به کمتر از ۰۳۴/. رسیده‌است و این وضعیت با تمدن و جمعیت ایرانی همخوانی ندارد و باید بتوانیم کشور‌هایی را به خودمان وابسته کنیم و وابسته به کشور‌هایی باشیم.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه گزارش‌ها نشان می‌دهد تجارت خارجی ایران بسیار افسرده شده است، اظهار داشت: در حالی در سال ۸۰ شرکای تجاری ایران ۸ کشور عراق، چین، هند، ایتالیا، ژاپن، آلمان، آذربایجان و امارات بوده در سال ۹۹ شرکای تجاری کشورمان به امارات، عراق و چین رسیده اند.

وی با اشاره بیشتر بودن ضریب جینی در سال ۱۴۰۰ نسبت به ابتدای دهه ۹۰ ادامه داد: گزارش‌ها حاکی از افزایش نابرابری بوده به طوریکه که با افزایش میزان برخورداری ثروتمندترین دهک نسبت به فقیرترین دهک از ۱۱ برابر به ۱۴ برابر مواجه بودیم.

مهدوی درباره عدم دسترسی مردم به تهیه مسکن مناسب تاکید کرد: امروز حدود ۵۰ درصد هزینه خانوار به مسکن اختصاص پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه قیمت گوشت گوساله از سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۵۳ درصد افزایش یافته و این عدد برای برنج ایرانی ۱۸۸ درصد و برای روغن مایع ۳۲۷ درصد بوده است، اظهار داشت: کاهش مصرف تمام کالا‌های اساسی در سبد خانوار در سال ۹۸ نسبت به ۹۵ را تجربه کردیم به طوریکه میزان مصرف گوشت گوسفند به منفی ۲۹ درصد رسید.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در این شرایط مسئولان نمی‌توانند بر طبل خودکفایی بکوبند و در دنیا کرکره خودکفایی سال‌هاست که پایین کشیده شده و توانایی در وابسته کردن کشور‌ها و وابسته شدن به کشور‌ها است.

مهدوی با اشاره به شاخص‌های فرهنگی گفت: طبق گزارش‌های رسمی ۸۸ درصد عضویت در واتساپ متوجه افراد ۱۵ ساله و بیشتر است و این جمعیت عضویت ۶۸ درصدی در اینستاگرام، و عضویت ۶۶ درصدی در تلگرام دارند و سهم این افراد در سروش ۴ درصد و در ایتا ۳ درصد است. طبق آماری که جزو آمار‌های حکومتی نبوده ۹۵ درصد معترضان کف خیابان نسل زومری‌ها هستند که این نسل بعد از ورود اینترنت متولد شدند، اما آن‌ها را از این فضا به بیرون پرت کردند و این راه رفتار با این جمعیت نیست و جز اندیشه نمی‌توان با شیوه دیگری رفتار کرد. این رفتار‌ها در شرایطی رخ داده می‌شنویم اعلام شده در یک ماه گذشته قطعی اینترنت و فیلتر شدن پلتفرم‌ها آسیب ۸۰ هزار میلیارد تومانی را به اقتصاد کشور وارد کرده است.

وی تاکید کرد: حال به این بحران باید بحران‌های آب، خاک، اقلیم، ساختار بودجه، نظام بانکی و مهاجرت سرمایه انسانی را اضافه کرده‌است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه انصاف بالاتر از ایمان است و باید بگوییم و جوان باید این را بداند که تغییر جامعه در بلندمدت رخ می‌دهد و خیلی مانده است، اظهار داشت: تحلیل ما باید تاریخی باشد و باید نگاه تاریخی داشته باشیم و این وضعیت حاصل از تحریم‌ها است و تحریم‌ها جامعه را فشرده است.

وی درباره راهکار‌ها گفت: لزوم افزایش سرمایه گذاری داخلی و جذب سرمایه گذاری خارجی، افزایش حجم تجارت و تصحیح کردن ترکیب صادرات و واردات و شرکای تجاری، کاهش شدت وابستگی اقتصاد به سیاست، خلق تصویری نو از آینده، اعلام رسمی قانونی بودن اعترضات جمعی، اعلام رسمی تعهد به اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی و اعتماد سازی از طریق برداشتن گام‌های علمی از جمله راهکار‌های برون رفت از این شرایط است.

 

بجای یادداشت/ اتاق ۳۳۵ را نبندید!!

اتاق ۳۳۵ را نبندید!!

رحیم قمیشی

بعضی وقت‌ها دیر می‌شود!
خیلی دیر…
آنقدری که تا آخر عمر حسرت می‌خوری؛ یعنی می‌شود چهار روز تقویم برگردد!
آرزو می‌کنی بشود بخوابی و بیدار شوی
بگویند هنوز ۲۲ مهر نشده، هنوز دیر نشده…
می‌رسی، برو! فقط زودتر.

سه هفته پیش دکتر مرادی دوست عزیز جانبازم آمده بود تهران، سری به دوست جانباز و قطع نخاعش علی‌رضا حسومی فرزند روستای رحمت آباد خوانسار، فرزند ایران، بزند که در اتاق ۳۳۵ بیمارستان … بستری بود.
همان روزها برایم نوشته بود حال علی‌رضا خوب نیست. دیالیز می‌شود.
نوشته بود علی ۳۸ سال نشستن بر ویلچر و زخم‌های بسترش نگذاشته حالش خوب باشد، اما حالا بدتر شده.
پشت سر هم عملش می‌کنند، اما او بهتر نمی‌شود.

چیزی که دکتر مرادی عزیزم را بیشتر آزرده کرده بود اینکه دیده بود، ساعت‌های متمادی همسر مظلوم علی‌رضا در تهران آواره ناصر خسرو و این داروخانه و آن داروخانه است تا ملزومات ساده همسرش را بگیرد، مثل کیسه کلستومی‌ای که بیمارستان نداشت.
می‌گفت از مظلومیت آن زن تنها و از دربه‌دری‌اش در تهرانی که هیچ‌کجایش را نمی‌شناخته، گریه‌اش گرفته بود.
و همان روز از من خواسته بود چیزی بنویسم، شاید رئیس جمهور بخواندش و خجالت بکشد، شاید رئیس بنیاد جانبازان بخواندش و خجالت بکشد، شاید کسی دستوری بدهد که حق جانباز قطع نخاع این نیست که به آن روا می‌دارید!

شاید رئیس جمهور از همانجا دستور بدهد ای مقامات نالایق اگر نمی‌توانید احتیاجات درمانی یک‌جانباز را در بیمارستانش تهیه کنید بروید گم شوید.
شما اخراجید…
نوشته بود شاید رئیس جمهور و مقامات بروند به اتاق ۳۳۵ بیمارستان، به او تعظیم کنند، از همسرش عذر بخواهند، از علیرضا عذر بخواهند… که ما بودجه شما را هدر دادیم. شاید ببخشدشان.

لعنت بر تلگرام که فیلتر می‌شود
لعنت بر اینترنت که بسته می‌شود
لعنت بر پیام‌ها که ارسال می‌شوند و نمی‌رسند
لعنت به آنکه مرز را اختراع کرد و دیوار را
که ما بشویم ایران و آن طرف بشود دنیا

نوشته مرادی را با تاخیر زیاد خواندم…
تماس گرفتم که؛ اسد جان ول کن رئیس جمهور و رئیس بنیادش را، آنها سرشان شلوغ است، آنها اصلا مگر می‌دانند جانباز قطع نخاع چه شکلی زندگی می‌کند؟ مگر می‌دانند داروهایش چطور می‌رسد، همسرش چه می‌کشد؟!
آنها در فکر مدیریت جهانند یک جانباز چیست!؟
زنگ زدم که بگویم دکتر جان، من کانالی دارم با اعضایی اندک که هیچکدام هم وضع مالی‌اش خوب نیست، ولی بلدیم دست به دست هم بدهیم.
یکی‌مان می‌رود ناصر خسرو، یک‌مان ۱۳ آبان، یک‌مان داروخانه هلال احمر. یکی پول جمع می‌کند… اندک اندک، که خیلی می‌شود!
زنگ زدم بگویم به خانمش بگو‌ نمی‌خواهد با نگرانی و غریبی ویلان خیابان‌های دود گرفته تهران شود، بنشیند کنار عشقش. ما می‌آییم نوکری‌اش را می‌کنیم. جارو‌که بلدیم…

اصلا
یکی از اعضای کانالم گفته صدای خوبی دارد
یکی گفته ساز قشنگی می‌زند
می‌رویم اتاق ۳۳۵، خودم هم برایش می‌رقصم… تنبک بلدم، برایش می‌زنم.
کنسرتی می‌گذاریم تا علی‌رضا کمی بخندد، و دیگر نگران داروهایش نباشد…
اصلا زنگ می‌زنیم از ترکیه به خرج خودمان کارتن کارتن کیسه کلستومی بیاورند…

که دکتر مرادی گفت
دیر زنگ زده‌ام
گفت
“علی‌رضا حسومی” رفت
سه روز است رفته است
حالا دیگر به او می‌گویند شهید
دیگر همسرش همسر شهید است…
و خودش نشسته پیش دوستانش
گرم داستان‌هایی که با خود برده
از پیش ما…
از رفیقان نیمه راهش
که یادمان رفت چه کردند آن بچه‌ها
و تنها یاد گرفته‌ایم سرزنش‌شان کنیم
۳۸ سال پیش که ۱۸ سال بیشتر نداشتند!

عکسی که دکتر مرادی همان سه هفته پیش با علی‌رضا در بیمارستان گرفته بود را برایم فرستاد، چقدر خجالت کشیدم.
از چشم‌های علی‌رضا…
چقدر انتظار چقدر سؤال در چشمهایش موج می‌زد.
یعنی همه مریض‌های دنیا معطل وسایل ساده درمان‌شان هستند
یعنی همه جانبازان دنیا همسران‌شان آواره کوچه و خیابان‌هایند برای خرید لوازم پزشکی‌شان
یعنی ممکن است در همین چند روز اتفاقی بیفتد
و کسی بپرسد راستی از جانبازها چه خبر
یعنی همه چیز خوب می‌شود؟!

نمی‌توانم بیشتر بنویسم
علی‌رضا ما را ببخش
لعنت بر خودمان
لعنت بر من

عملیات تروریستی در شاهچراغ شیراز با ۱۵ شهید/ دو تروریست دستگیر شدند

غروب چهارشنبه ۳ فرد مسلح از بیرون حرم مطهر شاهچراغ به سمت زائران رگبار گلوله بستند.

عملیات تروریستی در شاهچراغ شیراز با 13 شهید/ دو تروریست دستگیر شدند

غروب  چهارشنبه ۳ فرد مسلح از بیرون حرم مطهر شاهچراغ به سمت زائران رگبار گلوله بستند.

برخی منابع غیر رسمی اسلحه مهاجمان را کلاشینکف اعلام کرده اند.

تا این لحظه پانزده شهید و ده زخمی از این اقدام تروریستی گزارش شده است.

همچنین دو نفر از تروریست‌ها دستگیر شدند و یک نفر نیز تحت تعقیب نیروهای امنیتی است.

بازگشت ۷۷۰ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید

­مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۷۷۰ واحد صنعتی راکد در کشور به چرخه تولید بازگشته است.

بازگشت ۷۷۰ واحد صنعتی راکد به چرخه تولیدبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما: آقای علی رسولیان امروز در نشست بررسی مشکلات صنایع و معادن شهرستان سرایان افزود: در دولت کنونی بیش از ۲ هزار کارخانه و واحد تولیدی و صنعتی تعطیل یا نیمه‌تعطیل در یک سال گذشته احیا شده است.
وی با بیان اینکه سیاست جدی در دولت سیزدهم، احیای واحد‌های صنعتی و تولیدی راکد است گفت: در این خصوص وزیر صنعت، معدن و تجارت تفاهم‌نامه‌ای را با رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی امضا کردند که براساس آن ۵۰ هزار میلیارد تومان برای احیای واحد‌های راکد همچنین بازسازی و نوسازی آن‌ها تامین شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، توسعه زیرساخت‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را اقدام دیگر این وزارتخانه در دوره اخیر عنوان کرد و افزود: زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی اعم از آب، برق و گاز و زمین در یک سال گذشته در مقایسه با قبل ۲ برابر شده است.
وی اضافه کرد: براساس برآورد سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات کسری برق جدی داشتیم و در احداث ۹۳ پست برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مشارکت کردیم که کم‌نظیر است.
رسولیان گفت: در سفر‌های استانی رئیس جمهور ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای زیرساخت‌های واحد‌های صنعتی و تولیدی مصوب شده است.
وی افزود: برای کسب و کار‌های کوچک و ضعیف نیز کارگاه‌هایی را در سطح کشور شروع به ساخت کرده‌ایم ضمن اینکه امسال هزار کارگاه احداث می‌شود.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: درخصوص زمین‌های راکد که در چند سال گذشته با هدف ایجاد واحد‌های تولیدی و اشتغالزایی واگذار شده، اما منجر به تولید نشده، واپس‌گیری این اراضی از سال گذشته به‌صورت جدی پیگیری شده است.
وی گفت: سال گذشته با تلاش‌های صورت گرفته ۹۹۰ هکتار یعنی ۵۵ درصد بازپس‌گیری اراضی راکد را داشتیم و در ۶ ماه نخست امسال، هم ۴۴۰ هکتار بازپس‌گیری شد.
رسولیان افزود: هدف ما این نیست که تولیدکنندگان را تحت فشار قرار دهیم و زمین را پس بگیریم، اما هر زمینی را که شما به این نتیجه رسیدید طرف مقابل کننده کار نیست و علاقه‌ای به فعالیت ندارد، نسبت به بازپس‌گیری اقدام کنید.
وی همچنین گفت: کمک مالی لازم برای ایجاد زیرساخت‌ها در استان خراسان جنوبی ارائه می‌شود و برای تامین برق ناحیه صنعتی سرایان هم کمک‌های لازم را خواهیم داشت.

 

 

در مراسم تکریم و معارفه فرمانده انتظامی “بیرجند” عنوان شد

۶۰ درصد جرائم استان در شهرستان بیرجند به وقوع پیوسته

 

مراسم تکریم و معارفه فرمانده انتظامی شهرستان”بیرجند” با حضور سرهنگ”حسن شجاعی نسب” جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی ، جمعی از معاونان و مسئولان استانی برگزار گردید.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ سرهنگ”حسن شجاعی نسب” در این مراسم از اقدامات و خدمات شایسته فرمانده قبلی انتظامی شهرستان بیرجند تقدیر و تشکر و انتصاب سرهنگ”احمدرضا کارگر”را تبریک عرض نمود.

وی با بیان این که در شهرستان بیرجند با توجه به جمعیت ،جغرافیا و همچنین فراوانی جرائم ، نیازمند تمرکز، فعالیت مضاعف و تلاش شبانه روزی می باشد؛ تصریح کرد: بیش از ۶۰ درصد جرائم استان در شهرستان بیرجند به وقوع پیوسته است.

جانشین انتظامی استان خراسان جنوبی در ادامه سخنرانی خود افزود: آنچه که می تواند جامعه ما را به سمت تعالی و پیشرفت سوق دهد خدمت به مردم است لذا برای برقراری امنیت باید با تلاش مضاعف و جهادی از هیچ کوششی دریغ نکنیم.

دراین مراسم سرهنگ”علیرضا فولادی” ضمن ارائه عملکرد و اقدامات فرماندهی انتظامی شهرستان بیرجند در طول مدت انتصاب خود خاطرنشان کرد: الحمد الله توانسته ایم با لطف الهی با کمک کارکنان،حمایت مسئولان و همکاری و تعامل مردم فهیم شهرستان، نظم و امنیت را در شهرستان بیرجند تامین نماییم.

ضمنا در این مراسم به پاس قدردانی از زحمات فرمانده انتظامی سابق شهرستان بیرجند، لوح تقدیر به سرهنگ “علیرضا فولادی” اهداء و سرهنگ”احمد رضا کارگر” به عنوان فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند منصوب گردید.

 

 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

۷۷۰ واحد صنعتی راکد در کشور به چرخه تولید بازگشت

۷۷۰ واحد صنعتی راکد در کشور به چرخه تولید بازگشت

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۷۷۰ واحد صنعتی راکد در کشور به چرخه تولید بازگشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا علی رسولیان روز چهارشنبه در نشست بررسی مشکلات صنایع و معادن شهرستان سرایان افزود: به همت دولت سیزدهم بیش از ۲ هزار کارخانه و واحد تولیدی و صنعتی تعطیل یا نیمه‌تعطیل در یک‌ سال گذشته احیا شده است.

وی با بیان اینکه سیاست جدی در دولت سیزدهم، احیای واحدهای صنعتی و تولیدی راکد است اظهار داشت: در این خصوص وزیر صنعت، معدن و تجارت تفاهم‌نامه‌ای را با رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی امضا کردند که براساس آن ۵۰ هزار میلیارد تومان برای احیای واحدهای راکد همچنین بازسازی و نوسازی آنها تامین شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، توسعه زیرساخت‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را اقدام دیگر این وزارتخانه در دوره اخیر عنوان کرد و گفت: زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی اعم از آب، برق و گاز و زمین طی یک سال گذشته نسبت به قبل ۲ برابر شده است.

وی افزود: براساس برآورد سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات کسری برق جدی داشتیم و در احداث ۹۳ پست برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مشارکت کردیم که کم‌نظیر است.

رسولیان خاطرنشان کرد: در سفرهای استانی رئیس جمهور ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای زیرساخت‌های واحدهای صنعتی و تولیدی مصوب شده است.

وی گفت: برای کسب و کارهای کوچک و ضعیف نیز کارگاه‌هایی را در سطح کشور شروع به ساخت کرده‌ایم و در سال جاری هزار کارگاه احداث می‌شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: درخصوص زمین‌های راکد که در چند سال گذشته با هدف ایجاد واحدهای تولیدی و اشتغالزایی واگذار شده ولی منجر به تولید نشده، واپس‌گیری این اراضی از سال گذشته به‌صورت جدی پیگیری شده است.

وی گفت: سال گذشته با تلاش‌های صورت گرفته ۹۹۰ هکتار یعنی ۵۵ درصد بازپس‌گیری اراضی راکد را داشتیم و در ۶ ماه نخست سال جاری هم ۴۴۰ هکتار بازپس‌گیری شد.

رسولیان اضافه کرد: هدف ما این نیست که تولیدکنندگان را تحت فشار قرار دهیم و زمین را پس بگیریم اما هر زمینی را که شما به این نتیجه رسیدید طرف مقابل کننده کار نیست و علاقه‌ای به فعالیت ندارد، نسبت به بازپس‌گیری اقدام کنید.

وی همچنین گفت: کمک مالی لازم برای ایجاد زیرساخت‌ها در استان خراسان جنوبی ارائه می‌شود و برای تامین برق ناحیه صنعتی سرایان هم کمک‌های لازم را خواهیم داشت.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: اصلاح قانون معادن در کمیسون مربوطه تصویب شده است و به‌زودی وارد صحن علنی مجلس می‌شود.

مصطفی طاهری افزود: از یک سال قبل اصلاح خوبی را درخصوص قانون معادن انجام می‌دهیم تا حقوق استان‌ها و شهرستان‌های دارای معادن دیده شود.

وی با اشاره به اینکه درخواست و مشکلات مطرح شده در این سفر در جلسه تخصصی در مرکز بررسی می‌شود گفت: تلاش ما ورود نهادهای انقلابی و برخی صندوق‌های کشوری در استان خراسان جنوبی است تا کمک‌های خوبی گرفته شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ۲ سال است که رویکردی جدیدی را در مجلس برای تخصیص بودجه دنبال می‌کنیم و خراسان جنوبی از محل تسهیلات تبصره‌های ۱۴، ۱۶ و ۱۸ منابع خوبی در اختیار دارد که این اعتبارات در سال جاری برای استان افزایش سه برابری داشته است.

وی افزود: همچنین خراسان جنوبی از محل تسهیلات شناور که سایر استان‌های برخوردار جذب نمی‌کنند، می‌تواند سهمیه خوبی را دریافت کند.

طاهری گفت: افرادی که می‌خواهند در زمینه تولید اقدام کنند باید مراحل مختلفی را بگذرانند و ۲ بار قانون تسهیل صدور مجوزها در مجلس مورد بازنگری قرار گرفت.

وی افزود: مانع جدی که هنوز نتوانستیم برداریم، بحث‌های مربوط به منابع طبیعی و محیط زیست است که باید ورود جدی داشته باشیم.

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: هدف از حضور مسئولان در منطقه آشنایی با ظرفیت‌های صنعتی و معدنی است و در سال‌های اخیر به جد پیگیر احیای واحدهای صنعتی و معدنی بوده‌ایم.

حجت‌الاسلام مجید نصیرایی افزود: بنا داریم با حضور مسئولان در منطقه مشکلات و موانع سر راه صنعت، معدن و تولید را مرتفع کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز به همراه رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از برخی واحدهای صنعتی و تولیدی در غرب خراسان جنوبی بازدید کردند.

 

۳۲۵ میلیارد تومان برای دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی لحاظ شد/۸

۳۲۵ میلیارد تومان برای دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی لحاظ شد

استاندار خراسان جنوبی گفت: در مجموع ۳۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های دانشگاه فرهنگیان استان پیش‌بینی شده است که از منابع مختلف مانند سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی تامین می‌شود.

جواد قناعت روز چهارشنبه بعد از بررسی میدانی پروژه‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی در جمع مدیران این دانشگاه اظهار داشت: ۱۴۰ میلیارد تومان برای پروژه خوابگاه خواهران در سفر دوم رئیس جمهور به استان پیش‌بینی شده که امید است تصویب شود.

وی افزود: در دور دوم سفر استانی دولت ۵۰ میلیارد تومان برای مرکز آموزشی دانشگاه فرهنگیان و مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان هم برای خوابگاه برادران در نظر گرفته شده است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: ۲۵ میلیارد تومان نیز در متمم اعتبارات سفر اول برای دانشگاه فرهنگیان دیده شده که توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تخصیص کامل داده می‌شود.

وی گفت: تامین اعتبار دانشگاه از محل اعتبارات توازن ملی در دستور کار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است و برای خوابگاه دانشگاه فرهنگیان در شهرستان قاینات نیز با توجه به اینکه هفته‌های آینده سفری به این شهرستان داریم باید در سطح کارشناسان بازدید و برآورد هزینه شود تا بتوانیم کمک کنیم.

قناعت افزود: مشکل اصلی دانشگاه موضوعات زیرساختی و ناشی از کم‌توجهی چند سال گذشته بوده که علت نیست بلکه معلول است و این کم‌توجهی نیز ریشه در نگاه نادرست مجموعه دولت گذشته به دانشگاه فرهنگیان دارد.

وی گفت: این در حالی است که در دانشگاه دفاع ملی بیشتر نخبگان حوزه نظامی، انتظامی و امنیتی درس می‌خوانند، کلاس‌ها حضوری است و افسران جنگ سخت و نظامی تربیت می‌شوند.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی  اظهار داشت: اگر پیشرفت‌هایی در حوزه نظامی داریم به خاطر عملکرد دانشگاه دفاع ملی است و چون زیر نظر قوه مجریه نبود، توفیقات بیشتر است زیرا هرچه مربوط به نهاد رهبری می‌شود  علیرغم همه کمبودها در کشور اما بیشترین توفیقات را دارد.

وی با بیان اینکه در دولت‌های قبل به دانشگاه‌ها توجه نشد گفت: با این وجود دانشگاه‌هایی همچون دفاع ملی نیروهای نظامی آگاه، مسلط و کارآمد با تکنیک‌های روز در حوزه سخت‌افزاری تربیت کرده و از این لحاظ خیال جمهوری اسلامی راحت است.

قناعت افزود: بیشترین کم‌توجهی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم صورت گرفت و از این لحاظ حوزه فرهنگی مظلوم واقع شد اما با استقرار دولت سیزدهم و استقرار نیروهای انقلابی بهترین فرصت پیش آمده تا کاستی‌های گذشته جبران شود.

وی با تاکید بر اینکه حوزه فرهنگ باید برای دولتمردان تبدیل به یک دغدغه شود گفت: باید این باور ایجاد شود که موضوع دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه‌ها تفاوت دارد و در دانشگاه فرهنگیان سبقه فرهنگی و تربیتی بسیار مهم و حیاتی بوده که غالب بر سایر سبقه‌هاست.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه نگاه به دانشگاه فرهنگیان باید راهبردی باشد اظهار داشت: کمبود معلم از مشکلات آموزش و پرورش در کشور است که در گذشته به آن توجه نشد اما اکنون باید در کانون توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر لزوم تغییر نگاه به دانشگاه فرهنگیان افزود: دانشگاه فرهنگیان باید از مظلومیت خارج تا عقب‌ماندگی‌های قبلی جبران شود.

قناعت گفت: شکل‌گیری شخصیت افراد در مقاطع ابتدایی تحصیل به تربیت نیروی معلم در این دانشگاه وابسته است و تلاش شده بیشترین کمک به این دانشگاه را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان متدین در خط انقلاب هستند ادامه داد: برخی افراد که شعار آزادی سر می‌دهند نیز باید بدانند که آزادی واقعی در جمهوری اسلامی است و این موضوع را از نوع برخورد دولتمردان با مردم می‌توان مشاهده کرد.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: زن در اسلام و نظام جمهوری اسلامی جایگاه بسیار والایی دارد و این مسایل باید برای دانشجویان تبیین شود.

وی افزود: اکنون شاهد هستیم که مشکلات فرهنگیان به‌راحتی گفته می‌‎شود لذا فرد فرهنگی دولت را از جنس خودش می‌داند و آزادی از شعارهای اصلی و بنیادی نظام است.

قناعت با بیان اینکه کارهای بزرگ و جهشی در دولت سیزدهم انجام شده است اظهار داشت: اکثر پروژه‌های نیمه‌تمام از دولت‌های نهم و دهم فعال شده و کشور تبدیل به کارگاه سازندگی شده است.

وی با اشاره به شرایط حساس فعلی بر لزوم هوشیاری در شرایط بمباران تبلیغاتی دشمن تاکید کرد و گفت: دانشجویان ممکن است تحت تاثیر شبیخون فرهنگی دشمنان قرار بگیرند که باید اساتید در تبیین مسایل روز توجه لازم را داشته باشند.

نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی کم است

نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی کم است

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی نیز در این بازدید گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو در دانشگاه فرهنگیان استان با ۲۰ عضو هیات علمی پذیرش شده‌اند و نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه فرهنگیان کم است.

 حجت‌الاسلام جواد اکبری مطلق گفت: طبق استاندارد به ازای هر ۲۵ دانشجو باید یک عضو هیات علمی در دانشگاه وجود داشته باشد که این نسبت در دانشگاه فرهنگیان به ازای هر ۱۱۰ نفر  است.

وی اظهار داشت: این ضعف دانشگاه فرهنگیان در رتبه علمی آن اثرگذار است و در زمینه کارکنان هم امسال ۱۸ نفر از آموزش و پرورش مامور شدند.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با اشاره به نگاه‌های گذشته در دانشگاه فرهنگیان گفت: به لطف دولت سیزدهم نگاه قبلی برگشته و دانشگاه به دنبال جایگاه واقعی خود است.

وی کمبود نیروی انسانی در بخش اداری به خاطر کثرت دانشجو را یادآور شد و افزود: درخصوص خوابگاه‌های دانشجویی نیز مشکلاتی وجود دارد و علیرغم اینکه در سه نقطه شهر خوابگاه‌هایی را تامین کردیم اما هنوز برای ۲۵۰ نفر کمبود مکان داریم.

حجت‌الاسلام اکبری مطلق با اشاره به راه‌اندازی خوابگاه دانشجویی در شهر قاین عنوان کرد: این اقدام با نظر مساعد استاندار خراسان جنوبی انجام و امکانات خوبی برای دانشجویان فراهم شد که منجر به ایجاد آرامش شده است.

وی گفت: اگر این مدیریت خوابگاه را نداشتیم مجبور بودیم ۲۰۰ دانشجو را به خراسان رضوی اعزام کنیم یا کلاس‌ها مجازی برگزار شود که در شأن استان ما نبود.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی افزود: با توجه به تلاش‌هایی که از سوی کادر معاونت‌های مختلف صورت گرفته حداقل اعتراضات دانشجویی را شاهد بودیم.

وی اظهار داشت: نگاه ویژه استاندار خراسان جنوبی به دانشگاه فرهنگیان قابل تقدیر است و منجر به در نظر گرفتن اعتبارات خوبی شده که امید است به حل مشکلات بینجامد.

حجت‌الاسلام اکبری مطلق از شناسایی ۱۸ مساله حاد در دانشگاه فرهنگیان خبر داد و گفت: دغدغه‌های رئیس جمهور در حوزه دانشگاه فرهنگیان اثرات خوبی در اختصاص سهمیه جذب هیات علمی داشته است.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نخبه هستند گفت: هرچه به این دانشگاه خدمت شود نتیجه آن در آموزش و پرورش و آینده کشور مشاهده خواهد شد.

تعدادی از معاونین و مدیران دانشگاه فرهنگیان هم در نشست با استاندار به بیان مسائل و مشکلات حوزه‌های خود پرداختند.

لزوم توجه به مسائل زیرساختی دانشگاه فرهنگان، کمبود فضای خوابگاهی و آموزشی از مهمترین مواردی بود که در این نشست مطرح شد و استاندار خراسان جنوبی برای پیگیری آنها قول مساعد داد.

استاندار خراسان جنوبی امروز با همراهی شماری از مدیران استان از پروژه‌های دانشگاه فرهنگیان بازدید کرد.

دانشگاه فرهنگیان به منظور ارتقای شرایط موجود، احداث پروژه‌های خوابگاه و پردیس خواهران و برادران را در دست اجرا دارد و استاندار روند اجرای این پروژه‌ها را از نزدیک بررسی کرد.

قناعت در ادامه برنامه‌های حضور در دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی، وضعیت پردیس امام سجاد (ع) مرکز خواهران دانشگاه و و پردیس شهید باهنر بیرجند را نیز مورد ارزیابی قرار داد.

اطلاع از وضعیت کلاس‌های درس، خوابگاه‌ها، امکانات و فضاهای ورزشی، سلف سرویس، حوزه اداری و آموزشی از اهداف این بازدید بود که با همراهی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مدیرکل آموزش و پرورش و مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی انجام شد.

پروژه‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی؛ نیازمند ۴۴۸ میلیارد تومان

 

پروژه‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی؛ نیازمند ۴۴۸ میلیارد تومان

 

امام جمعه بیرجند: پدافند غیرعامل نقشه‌های دشمن را خنثی می‌کند/۳

امام جمعه بیرجند: پدافند غیرعامل نقشه‌های دشمن را خنثی می‌کند

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: پدافند غیرعامل می‌تواند نقشه‌های دشمن را خنثی کند و مقابل همه تهاجم‌های احتمالی بایستد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در دیدار رابطین پدافند غیرعامل دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی که با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار انجام شد، گفت: عالمی که در آن زندگی می‌کنیم یک دوره است و بعد به یک عالم دیگر می‌رویم.

وی اظهار داشت: بقا و دوام موجودات نباتی به کار و تلاش بستگی دارد و خداوند متعال آنان را مجهز کرده و بسیاری از کارها هم به دست بشر ویران شده و توازن موجود در عالم نباتی به هم ریخته است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه سلامت یک موضوع مجانی نیست و نیاز به هزینه دارد افزود: میلیون‌ها گلبول قرمز پشت قلعه پوست بدن مقابل آفت‌های بیرونی ایستاده‌اند و اگر آفتی وارد شود فوری از بین می‌برند و اگر سالم هستیم نشان‌دهنده فعالیت آنها است.

وی گفت: در زندگی‌های اجتماعی و جنگ‌های فکری و فرهنگی نیز این موضوعات وجود دارد و بین ایمان و نفاق، حق و باطل همواره تضاد است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی تجدید کربلای قرن بیستم است ادامه داد: دشمنان انقلاب اسلامی مشخص هستند و جنگ نان و حلوا نیست و در این بحث‌ها حکمتی وجود دارد.

وی بیان کرد: برخی افراد از خود می‌گذرند تا حق باقی بماند و اگر این دفاع نباشد، مساجد و همه اموال و انسان‌ها به دست افرادی مثل داعش نابود می‌شوند و اگر ایستادگی افراد خالص در مقابل ابطال باطل نباشد، انسان گول می‌خورد.

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه در طول تاریخ شهدا معنای ایستادگی پای حق را مشخص کردند گفت: جنگ تنها در جنگ‌های نظامی خلاصه نمی‌شود و کارایی جنگ‌هایی نظامی هم تابع شرایط آن است.

وی اضافه کرد: جامعه‌ای هوشیار است که همه قضایا را در کنار هم ببیند و سنگر نظامی، دفاعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و سایر سنگرهای خود را قوی کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: هوشیاری در پدافند غیرعامل کم‌هزینه‌ترین راه است چرا که با کمترین هزینه می‌توانیم در مقابل هزینه‌های بزرگ موفق عمل کنیم.

وی افزود: رزمایش‌ها زهر چشم دشمنان را می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند که دشمن به میدان بیاید، گاهی در یک رزمایش و مانور نظامی ممکن است کسانی جان خود را از دست بدهند که مقامشان از شهدای جنگ بالاتر است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: مشارکت در پدافند غیرعامل یک وظیفه انسانی و اسلامی است و در بالاترین عبادات قرار دارد که با هوشیاری و تسلط کامل به دنبال حفظ استقلال و کشورتان هستید.

 

بهره برداری از سایت تامین پوشش تلفن و اینترنت پرسرعت همراه روستای منظریه

همزمان با اولین روز هفته پدافند غیرعامل، سایت تامین پوشش تلفن و اینترنت پرسرعت همراه روستای منظریه بیرجند به بهره برداری رسید.

این سایت که از مصوبات سفر شش ماه پیش استاندار به روستا‌های حسین آباد،بهره برداری از سایت تامین پوشش تلفن و اینترنت پرسرعت همراه روستای منظریه رقویی و منظریه بود، از محل منابع اعتباری طرح توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اجرا شده است.

سایت منظریه مجهز به تکنولوژی نسل دو، سه و چهار همراه است که اهالی این روستا و روستا‌های رقویی و حسین آباد را از پوشش تلفن و اینترنت پرسرعت همراه بهره‌مند کرده است.

برای بهره برداری از این سایت ۳ میلیارد تومان هزینه شده که ۱۷۰ خانوار را از اینترنت پرسرعت بهره‌مند کرده است.

 

 

بالگرد امدادی جدید برای خراسان جنوبی تامین شد/۴

بالگرد امدادی جدید برای خراسان جنوبی تامین شد

استاندار خراسان جنوبی گفت: بالگرد جدید هلال احمر استان با استفاده از اعتبارات استانی به امکانات پرواز در شب مجهز می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت  در بازدید از جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی و نشست با مدیران این مجموعه افزود: بالگرد هلال احمر استان قدیمی و فرسوده است و قرار شد بالگرد جدید هفته آینده وارد خراسان جنوبی شود.

وی اظهار داشت: ما هم قول دادیم این بالگرد جدید را به تجهیزات و امکانات پرواز در شب مجهز کنیم تا در زمان حوادث و بحران‌ها به‌کار گرفته شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از مشکلات ما این است که بالگردهای فعلی قادر به پرواز در شب نیستند و امکانات و تجهیزات خاصی می‌خواهد که می‌توان آنها را با استفاده از اعتبارات استانی تامین کرد.

وی افزود: یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم رصد میدانی دستگاه‌های اجرایی است تا علاوه بر بحث‌های فنی و کارشناسی که در جلسات داریم، برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی و نحوه اجرای مصوبات در این بازدیدها بررسی شود و ضمن دیدار با کارکنان، موانع و چالش‌های احتمالی مورد بررسی قرار گیرد.

قناعت با خداقوت به کارکنان و داوطلبان جمعیت هلال احمر در سطح استان گفت: در بازدید امروز درخواست‌هایی مطرح شد و بخشی را که اعتبار کمتری نیاز دارد از محل اعتبارات استانی تامین می‌کنیم و مواردی که نیازمند اعتبارات بیشتر است در سطوح دیگر از جمله پیشنهادات سفر دوم رئیس جمهور پیگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی دارای شرایط خاصی است و به لحاظ وسعت سومین استان پهناور کشور محسوب می‌شود همچنین خشکسالی چندین سال استان را درگیر کرده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: خشکسالی صدمات زیادی را در بخش‌های مختلف به دامداران، کشاورزان و صنعتگران زده است که باید در این بخش دقت و راهبری خاصی صورت بگیرد.

وی اظهار داشت: آموزش ویژه مردم و مدیران در آموزش‌های اولیه پیشگیری از حوادث مورد توجه است زیرا در کاهش خسارات ناشی از حوادث تاثیر چشمگیری دارد.

قناعت گفت: در رابطه با فعالیت داروخانه تک نسخه‌ای در خراسان جنوبی برای داروهای خاص نیز معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری پیگیری‌های لازم را برای اخذ مجوز انجام خواهد داد تا داروهای خاص را در این داروخانه به جامعه هدف ارایه کنیم.

وی افزود: درخصوص تامین تجهیزات پایگاه‌های امدادی پیگیری‌های لازم با اولویت انجام خواهد شد تا زیرساخت امداد و نجات در استان تقویت شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در زمینه پیشنهادات سفر دوم رئیس جمهور ۶ میلیارد تومان برای سوله‌های امدادی، ۳۵ میلیارد تومان برای تکمیل ساختمان اداری، پنج میلیارد تومان برای تکمیل مرکز آموزش‌های تخصصی و ۱۰ میلیارد تومان برای تامین تجهیزات خودروهای امداد و نجات در نظر گرفته شده است.

وی افزود: امیدواریم با تصویب این اعتبارات و تحقق آن بخش زیادی از کمبودها در حوزه امداد و نجات استان مرتفع شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی هم گفت: امدادگری بالاترین افتخار جمعیت هلال احمر است و با توجه به آغاز هفته پدافند غیرعامل از چهارم آبان تمهیدات و اقداماتی که از خسارت جانی و مالی جلوگیری کند در راستای پدافند غیرعامل باید مورد توجه قرار گیرد.

محمدعلی کاوسی افزود: در این زمینه پایداری و تاب‌آوری اجتماعی و در قبال آن هشدار را مورد توجه قرار دادیم زیرا خراسان جنوبی یکی از حادثه‌خیزترین استان‌های کشور با حوادث پر رخداد مانند سیل، زلزله و خشکسالی است.

وی گفت: روز گذشته طرح ملی نذر آب پنج در سه محور معیشتی، بهداشتی و درمانی و کاهش تنش‌های آبی در شهرستان طبس اجرایی شد و توزیع لوازم تحریر را در ۲ شهرستان زیرکوه و قاینات خواهیم داشت که ۶۰ دانش‌آموز در این مجتمع‌ها تحت پوشش جمعیت قرار گرفتند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی اظهار داشت: دوره آموزشی مدیریت بحران نیاز اساسی است که با توجه به تغییر برخی قوانین در این زمینه باید این دوره‌ها بازیابی شود.

وی تاکید کرد: برخی زیرساخت‌های امداد و نجات در استان ضعف دارند و پایگاه امداد و نجات شرق کشور نیازمند توسعه زیرساخت است.

کاوسی گفت: درخصوص داروخانه هلال احمر به دنبال راه‌اندازی داروخانه تک نسخه‌ای در استان هستیم که در این زمینه سازمان غذا و دارو باید نسبت به اخذ مجوز در این زمینه اقدام کند.

وی تصریح کرد: بالگرد امدادی استان قابلیت پرواز در شب را ندارد که با توجه به وسعت و مشکلاتی که در خراسان جنوبی وجود دارد، می‌طلبد بالگرد به تجهیزات مورد نیاز در این زمینه مجهز شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه برخی پایگاه‌های هلال احمر در سطح استان امکانات لازم از جمله آب، برق و گاز ندارند گفت: امید است با تکمیل تجهیزات و زیرساخت‌ها بتوانیم شاهد خدمات هرچه بهتر به جامعه هدف باشیم.

استاندار خراسان جنوبی در این بازدید ضمن پوشیدن لباس هلال احمر، داوطلب افتخاری این جمعیت شد.

وی از پروژه‌های احداث پایگاه امدادی و کلینیک درمانی مرکز خراسان جنوبی بازدید کرد و به امدادگران جمعیت هلال احمر استان خداقوت گفت.

 

 

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی:
محکومیت متخلفان قاچاق کالا در استان ۲۸۳ درصد رشد کرد/۴

حسن‌پور گفت: محکومیت متخلفان پرونده‌های قاچاق کالا و ارز در هفت ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸۳ درصد رشد داشته است.

حسین حسن‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص عملکرد هفت ماهه تعزیرات حکومتی استان، اظهار کرد: در بخش کالا و خدمات در سال گذشته یک هزار و ۶۳۷ پرونده وارد شعب تعزیرات استان شده است اما در هفت ماهه نخست امسال با ورود ۲ هزار و ۶۹۱ هزار پرونده به شعب تعزیراتی، این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۴ درصد رشد داشته اشت.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی از رشد ۷۷ درصدی محکومیت متخلفان در بخش کالا و خدمات خبر داد و گفت: در هفت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته پرونده های مختومه در بخش کالا و خدمات هم ۶۳ درصد رشد داشته است.

حسن‌پور با بیان اینکه محکومیت پرونده های قاچاق کالا و ارز در هفت ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸۳ درصد رشد داشته است، گفت: در این بخش در هفت ماهه نخست پارسال یک هزار و ۹۲۶ پرونده و در هفت ماهه نخست امسال سه هزار و ۵۶ پرونده وارد شعب تعزیرات حکومتی استان شده است که نشان از رشد ۵۹ درصدی دارد.

وی تصریح کرد: در بخش قاچاق کالا و ارز در هفت ماهه سال گذشته یک هزار و ۹۳۵ پرونده و در هفت ماهه نخست امسال سه هزار و هفت مورد پرونده مختومه شده است که نشان از رشد ۵۵ درصدی دارد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به پرونده‌های ویژه بهداشت، دارو و درمان گفت: در هفت ماهه نخست سال گذشته ۶۴۳ پرونده واد شعب تعزیرات حکومتی شده است و در هفت ماهه نخست امسال ۳۷۵ پرونده وارد شعب شده که میزان پرونده های وارده این بخش ۴۲ درصد کاهش داشته است.

حسن‌پور افزود: در مجموع در هفت ماهه نخست امسال ۶ هزار و ۱۲۲ پرونده مختلف وارد شعب تعزیرات حکومتی شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که چهار هزار و ۲۰۴ پرونده بوده است، ۴۶ درصد کاهش داشته است.

وی از مختومه شدن پنج هزار و ۹۸۸ پرونده مختلف در هفت ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: این رقم در هفت ماهه نخست سال گذشته چهار هزار و ۱۷۸ مورد بوده است که نشان از رشد ۴۳ درصدی دارد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی در پایان گفت: درصد محکومیت متخلفان پرونده های مختلف در هفت ماهه نخست امسال در مجموع ۲۴۷ درصد رشد داشته است.

 

 

 

 

 

ابتلای روزانه ۱۵ تا ۲۵ بیمار به آنفلوآنزا در خراسان جنوبی/۲

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ابتلا به آنفلوآنزا در خراسان جنوبی روندی افزایشی دارد و از اواسط مهر ماه وارد پیک بیماری شده‌ایم.

شایسته گفت: روزانه ۱۵ تا ۲۵ مورد ابتلا به آنفلوآنزا در استان شناسایی می شوند و تحت مراقبت قرار می‌گیرند.

وی افزود: از ابتدای شیوع آنفلوآنزا در خراسان جنوبی تاکنون مورد فوتی از این بیماری گزارش نشده است.

شایسته افزود: رعایت فاصله فیزیکی (بیشتر از یک متر)، استفاده از ماسک در اماکن عمومی، شلوغ و فضا‌های بسته، رعایت بهداشت فردی و شستشوی مرتب دست‌ها، تهیه و تلقیح واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های در معرض خطر و حساس جامعه از مهمترین توصیه‌هایی است که انتظار می‌رود شهروندان جدی بگیرند.

اولین خورشید گرفتگی قرن در کانون پرورش فکری خراسان جنوبی رصد شد/۲

همزمان با روز سوم آبان ماه، آسمان ایران شاهد خورشیدگرفتگی بود که این رویداد به صورت آنلاین توسط مربیان نجوم مرکز فرهنگی هنری شماره دو بیرجند مورد رصد قرار گرفت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این برنامه با حضور ۳۰ نفر از اعضای نوجوان علاقه مند به علم نجوم و مربیان مرکز فرهنگی هنری  انجام شد.

قبل از رصد این رخداد، کارگاهی تحت عنوان «پدیده خورشید گرفتگی» در محل آسمان نمای دیجیتال مرکز و با حضور اعضای نوجوان و خانواده های آن ها برگزار و به صورت آنلاین این پدیده مورد رصد قرار گرفت.

گفتنی است کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی دارای چهار آسمان نمای دیجیتال در شهرستان های بیرجند، درمیان، فردوس و طبس می باشد که همیشه میزبان علاقه مندان به نجوم و رصد ستارگان و سیارات منظومه شمسی هستند.

برگزاری مسابقات نجات غریق قهرمانی خراسان جنوبی/۷

برگزاری مسابقات نجات غریق قهرمانی خراسان جنوبی

مسابقات نجات غریق قهرمانی خراسان جنوبی برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، مسابقات نجات غریق قهرمانی استان به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش در محل استخر آزادی (خرمشهر) با حضور۳۰شرکت کننده از سراسر استان برگزار شد که در پایان نتایج ذیل به دست آمد؛ رده سنی زیر ۳۰سال ماده ۲۰۰ متر با مانع امین سنگی بیرجند پویا خسروانی بیرجند امیررضاوحیدنیا بیرجند ماده۱۰۰ متر حمل آدمک با فین غواصی امین نظری بیرجند سیدامیرعقیلی طبس امین سنگی بیرجند ماده ۵۰ متر حمل آدمک با فین و رسکیوتیوپ امین نظری بیرجند پویاخسروانی بیرجند حسین غلامی بیرجند ماده پرتاب طناب پوریاصوفی قائن مبین ایزدی بیرجند مرتضی شریفی بیرجند رده سنی بالای ۳۰سال ماده ۱۰۰ متر با مانع رامین رحمانپور بیرجند عادل آریا بیرجند سیدسعیدزجاجی بیرجند ماده۷۵ متر حمل آدمک با فین غواصی رامین رحمانپور بیرجند امین رضایی بیرجند حسین سبزه کار بیرجند ماده ۵۰ متر حمل آدمک با فین و رسکیوتیوپ عادل آریا بیرجند سجادسرزهی بیرجند محمدرضاصفریان طبس ماده پرتاب طناب سجادسرزهی بیرجند حمیدرضاصفریان طبس سیدسعیدزجاجی بیرجند

برگزاری مرحله اول مسابقات دارت لیگ برتر خراسان جنوبی/۷

برگزاری مرحله اول مسابقات دارت لیگ برتر آقایان خراسان جنوبی

مرحله اول مسابقات دارت لیگ برتر آقایان و بانوان خراسان جنوبی برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، به مناسبت گرامیداشت هفته تربیت بدنی و ورزش مرحله اول لیگ ستارگان کویر در بخش آقایان با حضور ۱۸ بازیکن برتر استان به میزبانی سالن دارت دکتر گنجی بیرجند برگزار گردید. در پایان این مرحله از مسابقات، ابوالفضل علیزاده با ۱۶ امتیاز در جایگاه نخست، علیرضا محمدزاده با ۱۴ امتیاز در جایگاه دوم و مجتبی فروتن‌مقدم با ۱۴ امتیاز (تفاضل کمتر) در جایگاه سوم ایستاد. بالاترین اسکور در یک بازی: ۷۴.۲۲ ابوالفضل علیزاده بالاترین اسکور کل مسابقات: ۶۹.۷۶ ابوالفضل علیزاده بالاترین فینیش: ۱۲۰ مهدی وکیل‌زاده بیشترین ۱۸۰: مهدی وکیل‌زاده (دو بار) مرحله دوم این مسابقات در روز پنجشنبه ۱۲ آبان ماه به میزبانی خانه دارت باشگاه پایار شهرستان طبس برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است این مسابقات با حمایت مالی دارت مارکت برگزار، و چهار نفر برتر لیگ، تحت عنوان تیم استان خراسان جنوبی به مسابقات قهرمانی کشور اعزام خواهند شد.
همچنین مرحله اول لیگ ستارگان کویر در بخش بانوان با حضور ۱۶ بازیکن برتر استان در روز پنجشنبه ۲۸ مهرماه به میزبانی سالن دارت دکتر گنجی بیرجند برگزار شد. در پایان این مرحله از مسابقات، زهرا رجبی با ۱۳ امتیاز در جایگاه نخست، فروزان زارعی با ۱۱ امتیاز در جایگاه دوم و مائده عطایی با ۱۱ امتیاز (تفاضل کمتر) در جایگاه سوم ایستاد. بالاترین اسکور در یک بازی: ۷۷.۰۸ زهرا رجبی بالاترین اسکور کل مسابقات: ۶۲.۹۲ زهرا رجبی بالاترین فینیش: ۱۱۰ زهرا رجبی بیشترین ۱۸۰: زهرا رجبی و مائده عطایی مرحله دوم این مسابقات در روز جمعه ۱۳ آبان ماه به میزبانی خانه دارت باشگاه پایار شهرستان طبس برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است این مسابقات با حمایت مالی دارت مارکت برگزار، و چهار نفر برتر لیگ، تحت عنوان تیم استان خراسان جنوبی به مسابقات قهرمانی کشور اعزام خواهند شد .

 

برگزاری مسابقات مینی گلف گرامیداشت هفته تربیت بدنی ورزش /۷

برگزاری مسابقات مینی گلف گرامیداشت هفته تربیت بدنی ورزش در خراسان جنوبی

مسابقات مینی گلف گرامیداشت هفته تربیت بدنی ورزش در خراسان جنوبی برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، دو دوره مسابقات مینی گلف به مناسبت گرامیداشت هفته تربیت بدنی و ورزش با حضور ۳۰ ورزشکار در مجموعه مینی گلف پارک کاجستان بیرجند برگزار شد. این دوره مسابقات در رده آزاد برگزار و ورزشکاران در ۱۰ زمین مینی گلف با یکدیگر به رقابت پرداختند. بر اساس امتیازات ثبت شده در پایان دور اول رقابت ها جواد خیرآبادی مقام اول ، ساره کوشافر مقام دوم و مهدی مدرسی مقام سوم را کسب کردند. در دومین شب رقابت ها نیز طلیعه طاهری، ایمان مشمولی مقدم و پرهام ابوالحسنی به ترتیب مقام های اول تا سوم را کسب کردند. این رقابت ها به منظور انتخابی اعضای تیم استان برای حضور در رقابت های منطقه ای برگزار شده است.

خنثی شدن توطئه های دشمن با پدافند غیرعامل/

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: پدافند غیرعامل مانع توطئه‌های دشمن است.

آیت الله عبادی در دیدار جمعی از مسئولان پدافند غیرعامل گفت: پدافند غیرعامل علاوه بر جلوگیری از هزینه‌های سنگین در حوادث طبیعی به عنوان یک روش دفاعی عمل می‌کند.

او افزود: پدافند غیرعامل در جامعه ضروری است چرا که می‌تواند معادله دشمنان را به هم بریزد و توطئه‌های آنان را خنثی کند.

همچنین به همین مناسبت، زنگ پدافند غیرعامل در دبیرستان شهید بهشتی بیرجند نواخته شد.

مدیرکل پدافند غیرعامل خراسان جنوبی گفت: امروز دشمن از طریق شبکه‌های مجازی و سایبری و متفاوت از گذشته، تهدید‌های خود را اجرا می‌کند که باید از طریق پدافند غیرعامل با آن مقابله کرد.

خزاعی همچنین از اجرای ۲۸ برنامه محوری در استان به مناسبت هفته پدافند غیر عامل خبر داد.

مدیرکل آموزش و پرورش نیز گفت: باید به پدافند غیرعامل درجامعه توجه شود، چرا که می‌تواند مانع آسیب به جامعه شود.

موسوی نژاد، رزمایش دانش آموزان، برگزاری نمایشگاه درون مدرسه ای و برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی ویژه معاونین آموزش و پرورش را از برنامه‌های هفته پدافند غیرعامل عنوان کرد.

 

 

 

۴ طرح ورزشی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، آماده بهره برداری/۷

۴ طرح ورزشی آموزش و پرورش خراسان جنوبی تکمیل و آماده بهره برداری است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: اینطرح‌ها شامل استخر سرپوشیده زیرکوه، سالن ۶۰ * ۳۰ شهدای معلم طبس، سالن ورزشی ریحانه النبی قاین و سالن تیراندازی مجموعه ورزشی شهید شهپر بیرجند است که آماده بهره برداری است و افتتاح رسمی آن‌ها تا دهه فجر انجام می‌شود.

 

گلدانی مقدم افزود: برای استخر سرپوشیده زیرکوه ۳۰ میلیارد تومان، برای سالن شهدای معلم طبس ۲۰ میلیارد تومان و برای سالن ورزشی ریحانه النبی قاین ۷ میلیارد تومان هزینه شده است.

 

وی با بیان اینکه علاوه بر این طرحها، ۶ سالن ورزشی دیگر در مدارس دخترانه، ۱۰ کلاس درس تربیت بدنی و ۲۵ فضای ورزشی چمن مصنوعی و فوتبال ساحلی نیز در طرح شهید سلیمانی، برای دانش آموزان در استان در دست ساخت است گفت: با بهره برداری از مجموع این طرح‌ها ۳۶ هزار مترمربع به فضای ورزشی آموزش و پرورش استان افزوده می‌شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان، فضای ورزشی در حال استفاده برای هر دانش آموز در خراسان جنوبی را بالاتر از میانگین کشوری که ۳۰ سانتی مترمربع است، اعلام کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی:
۱۲ یادمان شهید نهبندان تا دهه فجر به بهره برداری می رسد

فلاحی با اشاره به اینکه در سفر دور اول ریاست جمهوری به خراسان جنوبی اعتبار خوبی برای یادمان های دفاع مقدس تخصیص یافت، گفت: تا آغاز دهه فجر ۱۲ یادمان شهید در نهبندان به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش شبستان  غلامرضا فلاحی در جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در شهرستان نهبندان اظهار کرد: دفتر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به عنوان یک دستگاه فرهنگی در سطح کشور مطرح است و حرف برای گفتن دارد چراکه شامل فرهنگ قوی و غنی به نام دفاع مقدس بوده و هر چه داریم از فرهنگ ایثار، شهادت، صبر و مقاومت است.

مدیرکل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی با بیان اینکه در مقوله فرهنگ کم‌کاری کرده‌ایم و هرچه مشکلات داریم از شبیخون فرهنگی است، گفت: باید در خصوص مسائل فرهنگی قوی پای کار باشیم چراکه دشمن از کم کاری در مسائل فرهنگی استفاده کرده است.

وی با تاکید بر هم‌افزایی ۱۰۰ درصدی و پرهیز از موازی کاری در مقوله فرهنگ، ادامه داد: رهبری در فرمایشات اخیر در جمع پیشکوستان دفاع مقدس به سه عنصر بسیار تاثیرگذار که در دفاع مقدس اثر داشت اشاره کردند که یکی از آنها قدرت جوشان انقلاب اسلامی است.

فلاحی گفت: رهبری بسیار موثر حضرت امام خمینی (ره) در دفاع مقدس و عقلایی بودن تصمیمات از جمله مواردی بود که رهبری به آن اشاره کردند، همچنین آنچه در تمام دوران ها باید به آن توجه کرد خصوصیات انقلاب است که تهدیدها به فرصت ها تبدیل شدند و علی رغم خسارت‌های وارده به ایران؛ ما در جنگ؛ انقلاب را به جهان صادر و روی پای خودمان ایستادیم.

وی تصریح کرد: مباحث فرهنگی از دهه ۷۰ مورد تمرکز دشمن است و رهبری در سال ۹۹ فرمودند که هر چه از دفاع مقدس دور می شویم باید معرفت ما نسبت به دفاع مقدس بیشتر شود که باید برای این مهم از ایده ها، تخصص و تفکرات سازنده استفاده کرد، همچنین باید اتاق فکر و گروه‌های هم‌اندیشی شکل بگیرد.

این مقام مسئول با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ما زمانی به عظمت کار رزمندگان پی خواهیم برد که عظمت دفاع مقدس را درک کنیم، خاطرنشان کرد: عظمت نظام  مقدس جمهوری اسلامی هم همینگونه است و ما باید این عظمت را برای نسل جوان تبیین شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی در ادامه خاطرنشان کرد: برای یادمان‌های دفاع مقدس نهبندان اعتبار خوبی در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: از سفر دور اول ریاست جمهوری به استان خراسان جنوبی اعتبار خوبی در این خصوص گرفتیم و در صورتی که موافقت نامه ها امضا شود اعتبار کامل یادمان ها را می گیریم؛ امیدواریم تا آغاز دهه فجر ۱۲ یادمان نهبندان به بهره برداری برسد.

پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی

توسعه گردشگری روستایی؛ اولویت ردیف اول خراسان جنوبی

توسعه گردشگری روستایی؛ اولویت ردیف اول خراسان جنوبی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار کرد: در خراسان جنوبی به دلیل وجود روستاهایی با قابلیت‌های کم‌نظیر تاریخی، فرهنگی و طبیعی، تقویت گردشگری روستایی در اولویت‌های توسعه گردشگری است.

هادی شاهوردی در گفت‌وگو با ایسنا از افتتاح ۹ پروژه در هفته گردشگری با اشتغالزایی برای ۶۴ نفر خبر داد و گفت: اکنون ۳۸ رستوران بین راهی، ۲ مجتمع آبدرمانی، ۱۰ هتل، ۸۰ اقامتگاه بوم‌گردی، ، ۱۵ مهمان‌پذیر، ۱۳ مجتمع خدمات رفاهی بین‌راهی، ۳ مجتمع گردشگری،‌ ۱۶ سفره‌خانه سنتی در استان فعال است.

وی ادامه داد: اعتبارات استانی حوزه گردشگری امسال ۸۰ درصد افزایش یافت که این اعتبار در سال جاری تاکنون ۱۰ میلیارد تومان بوده است.

شاهوردی با بیان اینکه تقویم رویدادهای گردشگری استان تدوین شده است، گفت: ۱۰۳ مورد در این تقویم طراحی شده و در تمام ماه‌های سال می‌توان برنامه تعریف کرد که در جهت توسعه گردشگری می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

وی با اشاره به راه‌اندازی دفتر بررسی در اداره‌ کل میراث فرهنگی استان، بیان کرد: تمام دفاتر گردشگری و سایرین برای ورود گردشگر باید تاییده دفتر بررسی داشته باشند در حالی که این کار در گذشته در استان خراسان رضوی انجام می‌شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از صدور ۶۲ فقره موافقت اصولی در حوزه گردشگری خبر داد و اظهار کرد: در یک‌ سال گذشته، ۶۲ فقره موافقت اصولی از طریق سامانه موافقت اصولی برای ایجاد تأسیسات گردشگری صادر شده است.

وی، بیابان لوت را یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد بین سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان برشمرد و افزود: امسال نخستین بار ثبت زمینی دمای هوا در گرمترین نقطه زمین یعنی بیابان لوت را داشتیم؛ در حال حاضر با توجه به ثبت زمینی دما در ریگ یلان دهسلم نهبندان بیابان لوت که نخستین بار در کشور انجام شد، برای فاصله ۳۰ کیلومتری دسترسی به این نقطه نیاز به اعتبار داریم تا فضا برای گردشگران فراهم شود؛ این موضوع در کمیته امنیت کویر از حالت قرمز به نارنجی تغییر پیدا کرده و گردشگران با اخذ مجوز می‌توانند در منطقه حاضر شوند.

اجرای ۲۹ پروژه گردشگری و سرمایه‌گذاری طی سال گذشته 

شاهوردی افزود: سال گذشته در استان خراسان جنوبی ۲۹ پروژه گردشگری و سرمایه‌گذاری اجرا شده که از این تعداد ۱۸ پروژه استانی با اعتبار ۲۲ هزار و ۹۰ میلیون ریال و ۱۱ پروژه ملی با اعتبار ۶۸ هزار و ۹۰ میلیون ریال بوده است.

وی ادامه داد: بیشترین نوع پروژه‌های سرمایه‌گذاری استان اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سپس سفره‌خانه سنتی و دفاتر خدمات مسافرتی بوده است؛ در این مدت یارانه سود و کارمزد تسهیلات بانکی به طرح‌های گردشگری بخش خصوصی به مبلغ ۱۳۸۰ میلیون ریال و از محل تبصره ۱۸ و برای طرح‌های نیمه تمام گردشگری بخش خصوصی مبلغ ۱۲۵۰۰۰ میلیون ریال پرداخت شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از صدور و تمدید پروانه بهره‌برداری ۲۰ واحد تأسیسات گردشگری، بیان کرد: در سال گذشته صدور و تمدید پروانه بهره‌برداری ۲۰ واحد تأسیسات گردشگری در خراسان جنوبی انجام شده که شامل ۱۰ واحد اقامتگاه بوم‌گردی، ۲ واحد سفره خانه سنتی، شش مورد دفاتر خدمات مسافرتی و یک مورد هتل و یک مورد رستوران بوده است و برای پنج نفر اشتغال ایجاد شده است.

شاهوردی تصریح کرد: به منظور توسعه و تامین زیرساخت‌های گردشگری مورد نیاز در استان، مبلغ ۲۳۰ میلیارد تومان پروژه برای دور دوم سفر رئیس جمهور در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ اقامتگاه بوم‌گردی در استان فعال است که ۱۰ اقامتگاه بوم‌گردی در یک‌ سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است، تصریح کرد: توسعه گردشگری یکی از بهترین راه‌حل‌های رفع و کاهش معضل بیکاری و اشتغال در استان است.

شاهوردی با بیان اینکه بیشترین نوع پروژه‌های سرمایه‌گذاری استان اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سپس سفره‌خانه سنتی و دفاتر خدمات مسافرتی بوده است، اظهار کرد: در این مدت یارانه سود و کارمزد تسهیلات بانکی به طرح‌های گردشگری بخش خصوصی به مبلغ ۱۳۸۰ میلیون ریال و از محل تبصره ۱۸ و برای طرح‌های نیمه تمام گردشگری بخش خصوصی مبلغ ۱۲۵ هزار میلیون ریال پرداخت شده است.

 

 

 

آغاز برداشت طلای سفید کویر

پیش بینی تولید حدود ۱۸ هزار تن پنبه در خراسان جنوبی/۲

برداشت پنبه امسال در خراسان جنوبی با افزایش ۱۲ درصدی به حدود ۱۸ هزار تن می رسد .

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار صداپیش بینی تولید حدود ۱۸ هزار تن پنبه در خراسان جنوبی وسیما‌ی مرکز استان گفت: سطح زیر کشت پنبه نیز امسال ۷ هزار و ۱۱۵ هکتار است که در مقایسه با پارسال  ۱۱ درصد افزایش دارد.

شهرستان  بشرویه با ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار، سرایان هزار و ۴۰۰ هکتار و قاینات با  ۸۰۰ هکتار بیشترین سطح زیر کشت پنبه را در خراسان جنوبی به خود اختصاص داده  است.

 

رزقی با اشاره به اینکه برداشت پنبه به صورت دستی از ۲۰ مهر در استان آغاز و تا بهمن ادامه دارد افزود: در شهرستان‌های بشرویه و نهبندان برداشت پنبه بصورت مکانیزه توسط ۱۰ دستگاه کمباین  انجام می شود. .

وی  با اشاره به اینکه خراسان جنوبی رتبه ششم سطح زیرکشت پنبه را در کشور دارد افزود: پارسال ۱۵ هزار و ۷۷۹ تن پنبه در استان تولید شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به وجود هفت کارخانه‌ پنبه پاک کنی در استان گفت:  هم اکنون ۳ کارخانه در بشرویه و سرایان فعال است.

رزقی افزود: .بیش از ۱۰ هزار تن از محصول خروجی کارخانه های پنبه پاک کنی خراسان جنوبی به استان‌ها قم وخراسان رضوی صادر می‌شود.

در خراسان جنوبی ۴ هزار و ۹۲۵ نفر بهره بردار پنبه مشغول فعالیت هستند.

 

 

 

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی؛

مهلت ثبت نام در طرح آموزش ((هنر برای همه)) تمدید شد

معاون امور هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: طرح آموزش «هنر برای همه» با هدف شناسایی استعدادها و صیانت از هنرهای ملی تا ۱۰ آبان ماه جاری تمدید شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی؛ سید علی زمزم معاون امور هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: با توجه به درخواست های مکرر و همچنین مشکلات به وجود آمده در ارتباطات اینترنتی و اختلال و کندی در روند ثبت نام متقاضیان طرح آموزش ((هنر برای همه))، مهلت ثبت نام در این طرح تا ۱۰ آبان ماه جاری تمدید شد.

وی با بیان اینکه این طرح در دو شاخه مهارت های عمومی و اختصاصی شامل (مهارت های بومی، محلی و سنتی) اجرا می شود؛ افزود:  در دوره جدید این طرح مراکز استان ها حذف و برخی مناطق حاشیه این مراکز برای ایجاد فرصت برابر برای متقاضیان علاقه مند به شرکت در این دوره ها جهت ثبت نام در سامانه افزوده شده است.

زمزم ادامه داد: دوره های آموزشی در زمان ثبت نام به دو صورت حضوری و برخط برگزار می شود و متقاضی براساس شرایط و علاقمندی خود یکی از مراحل را انتخاب می کند.

گفتنی است؛ این طرح با عنایت به شکل گیری قرارگاه محرومیت زدایی فرهنگی و هنری ویژه مناطق محروم، کم برخوردار و مرزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مناطق کمتر توسعه یافته و با هدف دستیابی به توسعه اقتصاد هنر، کسب و کارهای فرهنگی و هنری و صیانت از هنرهای ملی، بومی و محلی به صورت آموزش رایگان در رشته‌های مختلف هنری اجرا و علاقه مندان می توانند با مراجعه به سامانه به نشانیhttps://amoozeshehonar.farhang.gov.ir  ثبت نام و پس از شرکت و موفقیت در دوره های سطح مقدماتی و پیشرفته گواهی معتبر ایسکو دریافت کنند.

 

 

 

 

 

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی اعلام کرد:
۲۰ کتابخانه نیمه تمام خراسان جنوبی نیازمند تامین اعتبار

حاجی با بیان اینکه ۲۰ کتابخانه نیمه تمام در خراسان جنوبی وجود دارد که نیازمند ۵۰ میلیارد تومان اعتبار هستند، گفت: احداث کتابخانه مرکزی بیرجند نیز آرزوی ۱۲ ساله مردم این شهرستان است که برای تکمیل شدن به اعتباری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

محمود حاجی  اظهار داشت: در سفر قبلی رئیس جمهور به خراسان جنوبی جز استان های اولیه بودیم و در این سفر مصوبه ای به کتابخانه های خراسان جنوبی تعلق نگرفت.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی ا بیان اینکه در راستای سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی ۲۰ پروژه نیمه تمام معرفی و شناسایی کرده ایم، افزود: از مهم ترین پروژه ها بحث کتابخانه مرکزی بیرجند و آرزوی دیرینه این مردم است که ۱۲ سال راکد مانده است و امیدواریم در دولت سیزدهم شاهد افتتاح این پروژه باشیم.

 

وی عنوان کرد: برخی افراد خراسان جنوبی را با استان های مرکزی مقایسه می کنند و می گویند که طبیعی است که ما کتابخانه مرکزی نداشته باشیم چرا که استان ما کم برخوردار است و باید در پاسخ به این افراد باید گفت چرا خراسان جنوبی را با خراسان شمالی مقایسه نمی کنید که کتابخانه مرکزی آن پنج سال پیش افتتاح شده است.

 

حاجی ادامه داد: کتابخانه مرکزی یک کتابخانه در تراز استانداردترین کتابخانه های کشورهای توسعه یافته است و در کتابخانه مرکزی تمام امکانات لازم برای تغذیه و روح انسان وجود دارد و یک ابرپروژه فرهنگی محسوب می شود؛ سال گذشته توانستیم زمین آن را تملک کنیم و امیدواریم با تخصیص اعتبارات یک هدیه به مردم استان توسط دولت سیزدهم داده شود.

 

وی با بیان اینکه کتابخانه مرکزی بیرجند ۱۱ هزار مترمربع زیربنا دارد، افزود: این کتابخانه در سه طبقه احداث خواهد شد و تمام زیرساخت های فرهنگی را خواهد داشت و برای تکمیل شدن اعتباری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان نیازمند است.

 

حاجی عنوان داشت: برای تکمیل ۲۰ کتابخانه نیمه تمام موجود در خراسان جنوبی نیازمند اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان هستیم تا به مرحله افتتاح برسند و امیدواریم در سفر رئیس جمهور به این موضوع توجه شود.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ماژان تنها شهر خراسان جنوبی است که از نعمت کتابخانه محروم مانده است، گفت: در مجموع ۸۳ باب کتابخانه در حال حاضر در خراسان جنوبی فعال است و از این تعداد ۱۱ کتابخانه مشارکتی است.

 

 

 

امام جمعه قاینات مطرح کرد:
تشریح مطالبات مردم قاین از رئیس جمهور در دور دوم سفر به خراسان جنوبی/۲

حجت الاسلام رحمانی گفت: مطالبات مردم شهرستان قاین در دور دوم سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی احصا و نیازمند توجه دولت است.

حجت الاسلام علی رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با توجه به دور دوم سفر رئیس جمهوری درخصوص طرح‌های پیشنهادی حوزه اقتصادی شهرستان قاین اظهار کرد: در حوزه صنعت، معدن و تجارت نیازمند اختصاص مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای اجرای طرح آهک صنعتی در اراضی نوغاب حاجی آباد شهرستان قاین توسط شرکت سپید دانه قهستان داریم.

امام جمعه قاین در ادامه خواستار احداث کارخانه فروسیلیس در جوار کارخانه فولاد قاین با اعتبار هزار میلیارد تومان شد، گفت: لازم است از محل مالیات کارخانه فولاد قاین، به ازای یک درصد از فروش آن به شهرستان قاین به خاطر آلایندگی اختصاص یابد تا مردم از آن منتفع شوند.

وی در ادامه احداث سه سد در دهانه مردان شاه خضری و دشت بیاض و احداث سد در جلگه نیمبلوک و تامین آب شرب شهرستان را از دیگر مطالبات مردم شهرستان قاین عنوان کرد.

امام جمعه قاین تکمیل شبکه فاضلاب، آبرسانی به شهرستان، تامین زیرساخت های صنوف آلاینده، صدور مجوز برای فاز دو نیروگاه سیکل ترکیبی شهید کاوه، احداث ۱۲۰ کلاس درس، احداث مرکز پلی کلینیک بیمارستان تامین اجتماعی و ساختدادگاه عمومی انقلاب در شهرستان را از مهمترین مطالبات مردم عنوان کرد و گفت: احداث کتابخانه مرکزی و مرکز فرهنگی و هنری شهرستان، تکمیل دانشکده پرستاری و مرکز بهورزی و بیمارستان های محلی، تکمیل اورژانس هوایی و صدور مجوز دانشکده علوم پزشکی از دیگر مطالبات مردم در دور دوم سفر ریاست جمهوری است.

وی در پایان خواستار تعیین تکلیف اراضی شهر قدیم قاین، احداث بازارچه صنایع دستی، تکمیل مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان و احداث خوابگاه دانشجویی دخترانه و متاهلین دانشگاه بزرگمهر قاین و تکمیل پروژه نیمه تمام سالن ورزشی کارگران شهرستان شد.

امام جمعه قاین همچنین گفت: حوزه های علمیه شهرستان قاین برای تجهیز و امکانات نیازمند ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار هستند.

 

 

تولید ۸۵ تن قارچ خوراکی در خراسان جنوبی/۲

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال ۸۵ تن قارچ خوراکی در استان تولید شده است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی یک واحد صنعتی تولید قارچ با ظرفیت تولید ۱۸۰ تن در سال و ۴ واحد تولید سنتی تولید قارچ با ظرفیت ۴۰ تن فعالیت می‌کنند.

او افزود:سالانه ۲۲۰ تن قارچ خوراکی در استان تولید می‌شود که پیش بینی شده امسال نیز همین میزان قارچ در استان تولید و برداشت شود.

اکبری بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۸۵ تن قارچ خوراکی در استان تولید شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: به علت کم بودن سطح زیر کشت قارچ، تمامی محصول تولیدی در استان مصرف می‌شود.

 

 

 

خشکسالی زعفران خراسان جنوبی را پرپر کرد/۳

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: به دلیل خشکسالی پیش‌بینی می‌شود که برداشت زعفران نسبت به سال قبل ۱۵ درصد کاهش داشته باشد.

 

جعفری گفت: در چند سال اخیر تغییرات اقلیمی در استان باعث کاهش عملکرد برخی محصولات کشاورزی به‌ویژه زعفران شده است.

وی افزود: گرمای شدید هوا ناشی از تغییرات اقلیمی در فصل تابستان امسال باعث شد که پیاز زعفران دچار آسیب شود و گل‌زدایی اولیه اندام در زیر خاک به‌خوبی تشکیل نشود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: همچنین در سال آبی قبل کاهش بارندگی‌ها را در استان داشتیم که این خشکسالی‌های مستمر نیز بر کاهش برداشت زعفران تاثیرگذار است.

وی سطح زیر کشت زعفران در خراسان جنوبی را ۱۸ هزار و ۱۵۲ هکتار اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود از این سطح ۳۰ تن زعفران برداشت شود که نسبت به سال قبل ۱۵ درصد کاهش دارد.

جعفری خاطرنشان کرد: شهرستان قاینات با سطح زیر کشت پنج هزار و ۲۶۰ هکتار، رتبه نخست برداشت زعفران را در این استان داراست.

وی گفت: خراسان جنوبی رتبه نخست کیفیت زعفران در کشور و رتبه دوم تولید زعفران را بعد از خراسان رضوی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: اغلب زعفران‌کاران این استان خرده‌مالک هستند یا مزارعی در سطح کوچک دارند به همین دلیل محصول خود را صبح زود برداشت می‌کنند که بر کیفیت محصول اثرگذار است.

وی تصریح کرد: از جمله دلایلی که سبب می‌شود زعفران خراسان جنوبی عطر و طعم بسیار خوبی داشته باشد، چیدن گل‌های آن هنگام صبح است و باعث شده عطر و طعم زعفران منطقه شهرت جهانی داشته باشد.

زعفران، زرشک و عناب از محصولات راهبردی و مزیت‌دار خراسان جنوبی محسوب می‌شوند که معیشت بسیاری از خانوار‌های این استان به آن‌ها وابسته است.

 

 

طرح ملی نذر آب پنج در شهرستان طبس اجرا شد/۲

طرح ملی نذر آب پنج در شهرستان طبس اجرا شد

 طرح ملی “نذر آب پنج” با هدف تامین آب پایدار مناطق محروم و ارائه کمک‌های معیشتی در شهرستان طبس اجرا شد.

معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: طرح ملی نذر آب پنج با سه هدف تامین آب پایدار، معیشت و ارتقای سطح سلامت جامعه اجرایی شده است که به مدت ۲ روز در شهرستان طبس خدمات‌رسانی می‌شود.

احمد بخشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تامین آب پایدار در مناطق محروم نه به عنوان وظیفه بلکه به عنوان مطالبه‌گری در زمینه مسوولیت‌های اجتماعی در دستور کار جمعیت هلال احمر قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: امسال اولین سالی است که استان‌ها نیز در کنار استان‌های معین و پشتیبان در طرح ملی نذر آب فعالیت می‌کنند.

معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: در کنار فعالیت داوطلبان جمعیت هلال احمر در تامین آب پایدار یکی از روستاهای بخش دیهوک شهرستان طبس، استان‌های خراسان رضوی و گلستان هم به ترتیب در شهرستان‌های سربیشه و نهبندان نسبت به تامین آب پایدار فعالیت خواهند کرد.

وی افزود: در کاروان نذر آب پنج شاهد حضور متخصصان داخلی، زنان و زایمان، دندانپزشک، اعصاب و روان و پزشک عمومی در مناطق هدف هستیم و تمامی خدمات درمانی به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

بخشی از توزیع ۲۰۰ بسته معیشتی به ارزش ۱۵۰ میلیون تومان و ۱۷۹ بسته نوشت‌افزار به ارزش ۷۶ میلیون تومان خبر داد و گفت: در این مدت توسط جمعیت هلال احمر ۲ کیلومتر لوله‌گذاری در منطقه صورت گرفته که ضمن تامین آب پایدار در یکی از روستاها شاهد تامین آب در سایر روستاها توسط شرکت آب و فاضلاب خواهیم بود.

وی بیان کرد: طرح ملی نذر آب تاکنون در شهرستان‌های درمیان، سربیشه، خوسف، نهبندان و طبس با مشارکت استان‌های اصفهان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، گلستان، خراسان رضوی، یزد، همدان و سمنان اجرایی شده است.

 

 

 

 

پدافند غیرعامل از کم‌هزینه‌ترین روش‌های دفاعی است

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: پدافند غیرعامل یکی از موثرترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌های دفاعی در مقابل تهدیدات و اقدامات دشمن است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، جواد قناعت در پیامی به مناسبت هفته پدافند غیرعامل به این فراز از بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد که “پدافند غیرعامل مثل مصونیت‌سازی بدن انسان است. از درون ما را مصون می‌کند. معنایش این است که ولو دشمن تهاجمی هم بکند و زحمتی هم بکشد و ضرب و زوری هم بزند، اثری نخواهد کرد”.

وی ادامه داد: زندگی بشر همواره با مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی فراوانی مواجه است و انسان به عنوان موجودی هوشمند و برخوردار از قدرت تعقل و تدبر، با تفکر و برنامه‌ریزی هوشمندانه، به دنبال یافتن راهکارهایی در راستای ایمن‌سازی محیط زندگی خود و کمتر کردن تبعات و عوارض این مصایب و حوادث است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: امروزه با توسعه تکنولوژی و اقدامات فناورانه، انواع سلاح‌های سرد و گرم، جای خود را به تدابیری داده‌اند که می‌توانند به صورت نرم و آهسته، ضربات و لطماتی بنیادین و حتی جبران‌ناپذیر به ساختارها وارد نمایند، از این رو پدافند غیرعامل و فراهم آوردن تمهیدات پیشگیرانه جهت مصون ماندن از خطرات، به عنوان یکی از مؤثرترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌های دفاعی در مقابل تهدیدات و اقدامات دشمن شناخته شده است.

وی گفت: نگاه عمیق رهبر فرزانه انقلاب اسلامی (حفظه الله) و فرمایشات معظمٌ ‌له مبنی بر اینکه “پدافند غیرعامل یک اصل برای همیشه است و نباید با هیچ بهانه و توجیهی متوقف شود”، بیانگر اهمیت این موضوع و نقش آن در فراهم کردن بسترهای امن است و حکایت از این دارد که توجه به مقوله دفاع غیرعامل در برابر هر آسیب کالبدی، سایبری، زیستی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، همواره باید در صدر توجهات و برنامه‌ریزی‌های دستگاه‌ها حتی آحاد افراد جامعه قرار گیرد.

قناعت افزود: ضمن گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل که در سال ۱۴۰۱ با شعار “برای مردم؛ پدافند دانش‌بنیان، حفاظت از زیرساخت‌ها، تداوم کارکردها” اهمیت این مهم را در زندگی تبیین خواهد نمود، این ایام را به تلاشگران این عرصه تهنیت گفته و امید آن دارم که بتوانیم همه با هم و با رعایت سیاست‌ها و الزامات پدافندی، گام‌های بلندی در راستای ایمنی پایدار خراسان جنوبی برداریم.

برنامه‌های هفته نکوداشت پدافند غیرعامل از چهارم تا یازدهم آبان‌ با شعار «برای مردم؛ پدافند دانش‌بنیان، حفاظت از زیرساخت‌ها، تداوم کارکردها» در چهار سطح ملی، دستگاهی، استانی و شهری برگزار می‌شود.

 

 

کمبود ۲۷۰ نیروی اورژانس در خراسان جنوبی/۲

رئیس مرکز فوریت‌های پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث علوم پزشکی خراسان جنوبی از کمبود ۲۷۰ نیرو برای پوشش کامل خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در استان خبر داد.

 

حسینی گفت: هم اکنون ۸۳ پایگاه اورژانس شهری و جاده‌ای و به دنبال آن ۸۳ دستگاه اورژانس، ۲ پایگاه امداد هوایی و ۳ اتوبوس آمبولانس جاده‌ها و محور‌های استان را از نظر خدمات اورژانسی تحت پوشش قرار می‌دهد.

او افزود:تعداد کل آمبولانس‌های استان ۱۲۵ دستگاه است که ۴۲ دستگاه آن پشتیبان اند تا در صورت خرابی آن ۸۳ آمبولانس فعال، جایگزین شوند.

حسینی بیان کرد: به طور کل، ۵۵۰ نیرو در این پایگاه‌ها فعالیت می‌کنند که پاسخگوی نیاز فعلی پایگاه‌ها هستند، اما در صورتی که بخواهیم توسعه داشته باشیم و پایگاه جدیدی احداث کنیم باید از طریق آزمون استخدامی جذب نیرو صورت بگیرد.

رئیس مرکز فوریت‌های پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث علوم پزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: استان در زمینه تأمین و تربیت نیروی انسانی خودکفا است و تا پایان سال آزمون استخدامی جذب نیرو اورژانس پیش بیمارستانی نیز برگزار می‌شود.

او عنوان کرد: در مجموع ۲۷۰ نیرو درخواست کرده ایم و به تأیید سازمان اورژانس کشور رسیده است که البته بسته به میزان پذیرش در آزمون استخدامی، جذب نیرو صورت می‌گیرد.

 

 

 

 

درآمد ۶۰۰ میلیارد تومانی عشایر از تولیدات دامی/۲

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: عشایر استان در نیمه نخست امسال ۵۹۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فرآورده های دامی تولید کردند.
ابراهیمی
 افزود: این تولیدات شامل ۷۸ میلیارد تومان شیر، ۵۱۴ میلیارد تومان گوشت قرمز و ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان کرک و پشم است.

 

معاون استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد؛

فعالیت‌های بشر دوستانه هلال احمر بستری برای جذب جوانان/۳

فعالیت‌های بشر دوستانه هلال احمر بستری برای جذب جوانان

 معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هلال احمر بستر ساز جذب جوانان به فعالیت‌های بشر دوستانه است، گفت: این نهاد مردمی همواره اولین حضور در صحنه‌های غم‌انگیز را

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر ناصری در آئین اجرای طرح ملی نذر آب ۵ در بخش دیهوک شهرستان طبس، اظهار داشت: جمعیت هلال احمر شایسته‌ترین و بزرگ‌ترین پست شغلی در راستای کمک و خدمت به مردم را دارد.

وی با بیان اینکه در تمامی دنیا بهترین مردم در کشور ایران و به ویژه در استان خراسان جنوبی وجود دارند، افزود: اگر امروز کشور ایران حرفی برای گفتن دارد و بدون حضور ما اتفاقی در منطقه رخ نمی‌دهد، به دلیل حضور پر رنگ مردم است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه هلال احمر بستر ساز جذب جوانان به فعالیت‌های بشر دوستانه است، عنوان کرد: این نهاد مردمی همواره اولین حضور در صحنه‌های غم‌انگیز را برای خدمت رسانی انجام می‌دهد.

ناصری با اشاره به اجرای طرح نذر آب در مناطق کم برخوردار استان، افزود: هلال احمر در کنار رسالت اصلی خود شناسایی خانواده‌های نیازمند و کمک‌های معیشتی را مد نظر دارد که این مهم از اهمیت بالایی برخوردار است.

قهرمانی تیم مدیران خودروی طبس در مسابقات بدمینتون/۷

قهرمانی تیم مدیران خودرو شهرستان طبس در مسابقات بدمینتون

تیم مدیران خودرو شهرستان طبس در مسابقات بدمینتون قهرمان شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، به مناسبت گرامیداشت هفته تربیت بدنی و ورزش ، مسابقات بدمینتون در رده سنی بزرگسلان ویژه آقایان به صورت دوبل با شرکت ۱۰ تیم برگزار و در پایان پس از انجام ۲۴ مسابقه تیم های مدیران خودرو ، خدمات بیمه پارسه و تیم اداره ورزش و جوانان شهرستان طبس به ترتیب مقام های اول تا سوم را کسب کردند .

تجهیز و راه‌اندازی ۳ باب خانه ورزش روستایی در خراسان جنوبی/۷

تجهیز و راه‌اندازی ۳ باب خانه ورزش روستایی در خراسان جنوبی

۳ باب خانه ورزش روستایی در خراسان جنوبی تجهیز و راه اندازی شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، به مناسبت گرامیداشت هفته تربیت بدنی و ورزش تعداد ۳باب خانه ورزش روستایی در روستاهای فلک شهرستان قاینات ، باغ سنگی شهرستان سربیشه و کلاته مزار شهرستان زیرکوه تجهیز و راه اندازی شد.
در این تجهیز به هر خانه ورزش یک عدد میز پینگ پنگ، فوتبال دستی، دارت و میز شطرنج اختصاص یافت.
پیش از این تعداد ۳۹۶ خانه ورزش روستایی در سطح استان تجهیز و راه‌اندازی شده بود و با احتساب این سه خانه، تعداد خانه های ورزش روستایی خراسان جنوبی به عدد ۳۹۹ رسید.

 

 

 

ورزشکار خراسان جنوبی پدیده المپیاد استعدادهای برتر ورزشی کشور/۷

فرهنگ خداپرست ورزشکار خراسان جنوبی پدیده المپیاد استعدادهای برتر ورزشی کشور

فرهنگ خداپرست ورزشکار خراسان جنوبی در رشته تیر و کمان ، پدیده المپیاد استعدادهای برتر ورزشی کشور شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، اختتامیه سومین دوره المپیاد استعدادهای برتر ورزشی کشور با حضور دکتر سجادی وزیر ورزش و جوانان ، دکتر نوری وزیر آموزش و پرورش ، دکتر اسلام پناه رییس سازمان ملی استاندارد ایران ،دکتر کاظمی پور و دکتر پولادگر معاونین وزیر ورزش و جوانان ، روسای فدراسیون های ورزشی، مدیران کل استان های کشور ، معاونین توسعه امور ورزش و ورزش بانوان در هتل المپیک تهران برگزار شد.
در این آیین فرهنگ خداپرست در رشته تیرو کمان به عنوان پدیده مسابقات المپیاد استعدادهای برتر ورزشی کشور معرفی و توسط وزیر آموزش و پرورش لوح سپاس و مدال این ورزشکار به محمد حسین خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی تقدیم شد.

 

 

درخشش بانوی کاراته کای طبسی در مسابقات قهرمانی کشور/۷

بانوی کاراته کای طبسی در مسابقات قهرمانی کشور خوش درخشید .
به گزارش امروز خراسان جنوبی ، در چهاردهمین دوره مسابقات قهرمانی کشور سبک شیتوریو اینویی ها که  در سالن افراسیابی تهران با حضور ۳۰۰۰ شرکت کننده برگزار شد در بخش کمیته مریم رحیمی دختر شایسته طبسی تنها نماینده استان خراسان جنوبی با مربیگری مربی ارزنده شهرستان شیهان زهرا تقیان به مقام سوم این رقابت ها دست پیدا کرد.
لازم به ذکر است در جدول این قهرمان طبسی کاراته کای هایی از تیم ملی هم حضور داشتند.

 

مدیر روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی:
خراسان جنوبی در حوزه تولیدات رسانه ای فاخر ظرفیت بالایی دارد/۲

 

مدیر روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ظرفیت های خراسان جنوبی در حوزه فعالان فضای مجازی و رسانه ای برای تولید محتوای فاخر بالا است، گفت: باید از این ظرفیت در راستای تبیین دستاوردهای انقلاب و همچنین مقابله با جنگ رسانه ای دشمن استفاده کرد.

به گزارش شبستان مقامی همچنین با اشاره به در پیش بودن ۱۳ آبان ماه، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، اظهار داشت: دستگاههای دولتی استان از اعتبارات بند «چ» ماده (۳۷) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مبنی بر تکلیف دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری به هزینه‌کرد یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای خود برای تولید برنامه جهت فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی، برای تولید محتوا در حوزه استکبارستیزی و تبیین دستاوردهای انقلاب استفاده کنند.

مدیر روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ظرفیت های استان در حوزه فعالان فضای مجازی و رسانه ای برای تولید محتوای فاخر بالا است، گفت: باید از این ظرفیت در راستای تبیین دستاوردهای انقلاب و همچنین مقابله به جنگ رسان های دشمن استفاده کرد.

وی با اشاره به جنگ فرهنگی و رسانه ای دشمنان علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، افزود: باید یک روایتگری و مستندسازی در فضای رسانه ای استان از حقایق و واقعیت های استکبار جهانی صورت گیرد.

مقامی تاکید کرد: همچنین در راستای تبیین اهداف شوم دشمنان علیه نظام در اغتشاشات اخیر، حوزه هنری تیم جشنواره عمار را فعال کند و نهضت مردمی اکران این مستندها در در سطح مساجد و مدارس و محل های اجتماع مردمی راه اندازی شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*