اخبار خراسان جنوبی/

 

 

راهکارهای غیرقیمتی دولت برای کنترل قاچاق سوخت به جای گران کردن بنزین

دولت و وزارت نفت به جای افزایش قیمت بنزین و فشار به زندگی مردم، با کاهش سهمیه آزاد کارت‌های سوخت از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر و همچنین ایجاد محدودیت در عرضه آزاد بنزین توسط کارت سوخت آزاد جایگاه‌داران به خصوص در استان‌های مرزی، اقدام به کنترل مصرف کارت‌های سوخت کرده است که در کنترل قاچاق سوخت نقش مهمی ایفا می‌کند.

 

به گزارش تابناک اقتصادی؛ مسئله ناترازی بنزین، یکی از مسائل مهمی است که برای حل آن راهکار‌های متفاوتی وجود دارد، ناترازی بنزین به خصوص پس از افزایش چشم‌گیر قیمت نفت و به تبع آن افزایش منطقه‌ای و جهانی قیمت فرآورده‌های نفتی، بیشتر نیز شده است. این مسئله بیشتر در زمینه جذابیت قاچاق سوخت خود را نشان می‌دهد.


 


بین راهکار‌های قیمتی و غیرقیمتی برای حل مشکل قاچاق بنزین، قطعا گران کردن بنزین در حال حاضر در دستور کار وزارت نفت نیست و این وزارتخانه سعی دارد تا با استفاده از راهکار‌های غیرقیمتی به کنترل قاچاق در مرز‌های کشور بپردازد.

نکته بسیار مهم در این زمینه این است که بالعکس کالا‌های اساسی یا هر کالای بازاری دیگر، تولید و توزیع بنزین انحصارا در دست دولت است و مشکلی در زمینه تولید و توزیع وجود ندارد. با این وجود، شواهد حاکی از این است که کارت‌های آزاد جایگاه‌داران در استان‌های مرزی و همچنین مصارف غیرعادی برخی کارت‌های سوخت، نشان از انحراف جدی در این بخش دارد.

دولت با تمرکز بر کارت سوخت آزاد جایگاه‌داران و همچنین ایجاد سقف برای قیمت دوم کارت سوخت عادی مردم، بالعکس به جای گران کردن بنزین و ایجاد مشکلات مختلف، سعی در به کار بردن راهکار‌های غیرقیمتی در کنترل مصرف و همچنین کنترل قاچاق بنزین دارد.

در همین رابطه با حمید بهزادی بخش کارشناس اقتصادی پیرامون پیگیری راهکار‌های غیرقیمتی بنزین به جای گران کردن بنزین، به گفتگو پرداختیم.

حمید بهزادی بخش با اشاره به این موضوع که پس از شروع جنگ اوکراین و روسیه و همزمانی آن با افزایش مصرف بنزین در کشور، مصرف بنزین در کشور رکورد زده است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر مسئله مصرف بنزین و ایجاد تراز بنزینی کشور یکی از اصول بسیار مهم بوده است، به نحوی که در حال حاضر پس از شروع جنگ اوکراین و روسیه و همزمانی آن با افزایش مصرف بنزین در کشور پس از فروکش کردن کرونا، مصرف بنزین در کشور از دو محل افزایش مصرف داخلی و همچنین افزایش قاچاق بنزین در مرز‌ها به دلیل جذابیت بالای قیمتی ایجاد شده، رکورد زد و مصرف بنزین در کشور رکورد سال ۹۸ را نیز شکست و در یک روز به ۱۲۰ میلیون لیتر در روز نیز رسید که عددی بسیار بالا است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بخش عمده این مصرف بالا به دلیل قاچاق بنزین است که از طریق انحراف در مصرف کارت سوخت جایگاه‌داران و همچنین بخش کوچکی از مصارف غیرعادی کارت‌های سوخت وسایل نقلیه است که موجب شد دولت که انحصارا تولید بنزین را برعهده دارد، به سراغ راهکار‌های غیرقیمتی برود.

وی با اشاره به وجود راهکار‌های قیمتی و غیرقیمتی برای کنترل قاچاق بنزین اظهار کرد: درباره کنترل مصرف سوخت همواره دو راهکار قیمتی و غیر قیمتی مطرح می‌شود. اما تمرکز دولت و وزارت نفت در بررسی‌های کارشناسی، استفاده از ابزار‌ها و راهکار‌های غیر قیمتی بوده است تا بدون افزایش هزینه برای مردم، جهش مصرف و قاچاق سوخت کنترل شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: یکی از راهکار‌های غیر قیمتی، مدیریت و ایجاد محدودیت بر کارت سوخت آزاد جایگاه‌داران به خصوص در استان‌های مرزی بوده است. همچنین در بخش کارت سوخت وسایل نقلیه نیز شاهد انحراف‌هایی بودیم که در کشور ۱۹ میلیون خودرو و کارت سوخت وجود دارد که بخش اعظم سهمیه آزاد کارت سوخت خودرو هرگز استفاده نمی‌شد، ولی متاسفانه شاهد آن هستیم که کارت‌های سوخت به تعداد بالا به سمت استان‌های مرزی مهاجرت می‌کنند و ظرف چند روز اول ماه سهمیه آن‌ها خالی می‌شود که مشخصا صرف قاچاق می‌شود.

بهزادی بخش با اشاره به دو محل اصلی انحراف ایجاد شده در قاچاق سوخت کشور، اظهار کرد: دو محل اصلی انحراف مصرف و شکل‌گیری قاچاق با وجود سازوکار کارت سوخت، بحث سهمیه آزاد و کارت سوخت جایگاه‌داران بوده است که در هر دو بخش، وزارت نفت با سیاست صحیح ابتدا با بررسی دقیق کارت سوخت جایگاه داران و سپس کاهش سهمیه آزاد کارت سوخت ماشین‌های شخصی از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر در ماه، اقدام به کنترل مصرف قاچاق در کشور کرده است.

مدیر اندیشکده سیاست‌گذاری ماهد در پایان با اشاره به اقدام دولت در کنترل مصرف از طریق راهکار‌های غیرقیمتی به جای گران کردن بنزین، اظهار کرد: دولت به جای افزایش قیمت بنزین و فشار به زندگی مردم، ابتدا با کاهش سهمیه آزاد کارت‌های سوخت از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر اقدام به کنترل مصرف کارت‌های سوخت عادی کرده که به خصوص در کنترل قاچاق سوخت نقش مهمی ایفا می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در مجموع با سهمیه ۶۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی و ۱۵۰ لیتر بنزین آزاد، امکان پیمایش ۲۱۰۰ کیلومتر برای هموطنان وجود دارد و عملا اغلب قریب به اتفاق شهروندان نیازی به اعدادی بیش از این میزان پیدا نمی‌کنند. همچنین کما فی سابق، بنزین ناوگان حمل‌ونقل شهری و بین شهری نیز برقرار است و بر اساس پیمایش پرداخت خواهد شد. از طرف دیگر روی مصرف کارت سوخت آزاد جایگاه‌داران به خصوص در استان‌های مرزی نیز محدودیت ایجاد شده است تا مصرف خارج از عرف نداشته باشند و بدین نحو بدون گران کردن بنزین با ایجاد نظام داده محور و همچنین محدودیت‌های متعارف به جلوگیری از قاچاق سوخت اقدام کرده است.

اجرای خط انتقال فرآورده‌های نفتی به خراسان جنوبی با جدیت دنبال می‌شود

 

اجرای خط انتقال فرآورده‌های نفتی به خراسان جنوبی با جدیت دنبال می‌شود

استاندار خراسان جنوبی گفت: به جهت اهمیت موضوع، پروژه اجرای خط انتقال فرآورده‌های نفتی به استان با جدیت دنبال می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند،جواد قناعت عصر امروز در جلسه‌ای با حضور مدیران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی، اظهار داشت: با عنایت به اخذ موافقت‌های اولیه در زمینه اجرای خط انتقال فرآورده‌های نفتی به استان، این موضوع تا تحقق کامل با جدیت دنبال می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: اجرای این خط، هزینه‌های انتقال فرآورده‌های نفتی به استان را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به اجرای طرح مدیریت مصرف بنزین در استان، از تأثیرات مثبت این طرح در ذخیره سازی فرآورده‌ها و جلوگیری از بروز مشکل کمبود سوخت در شرایط پیک مصرف همچون تعطیلات نوروزی گفت.

استاندار خراسان جنوبی در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط روز کشور و دنیا اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط پیش آمده باید به همان اندازه که در حراست از امکانات و تجهیزات در اختیار دقت داریم، به مراقبت از فرزندان و خانواده خود هم توجه داشته باشیم.

قناعت با ذکر این نکته که در این فتنه، دشمن خانواده‌ها را هدف قرار داده، متذکر شد: باید مرزهای فکری، سیاسی و عقیدتی خود را تقویت کنیم تا در تشخیص خوب و بد دچار شبهه و تردید نشویم و بتوانیم در برابر این فتنه‌ها، به موقع و درست موضع بگیریم.

وی به مقایسه شرایط موجود با اوایل انقلاب پرداخت و گفت: در سال‌های اول انقلاب، بیش از ۳۰۰ گروهک در کشور فعالیت می‌کردند و شرایط به گونه‌ای بود که تعداد این جنبش‌ها از نیروهای انقلابی بیشتر تصور می‌شد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در کنار فعالیت گروهک‌ها، کشور درگیر جنگ تحمیلی بود در حالی که بسیج و سپاه شکل نگرفته بودند و ارتش هم از انسجام لازم برخوردار نبود.

وی با اشاره به اقدام منافقین در ترور شخصیت‌ها در سال‌های اول انقلاب، متذکر شد: به لحاظ عقلی و علمی، اگر قرار بود این نظام بپاشد، باید همان سال‌های اول این اتفاق می‌‌افتاد، نه الان که نظام از قوام لازم برخوردار است.

قناعت به توفیقات نظام اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر به نقطه‌ای از موفقیت رسیده‌ایم که موشک بالستیک و نقطه زن تولید می‌کنیم، ماهواره به فضا می‌فرستیم، زیردریایی تولید داخل داریم، پیوند قلب و کلیه انجام می‌دهیم و در تولید تجهیزات پزشکی جایگاه خوبی داریم.

وی تأکید کرد: دشمن توان دیدن توفیقات نظام جمهوری اسلامی را ندارد، به همین دلیل دست به فتنه و آشوب می‌زند تا به پایه‌های این نظام آسیب بزند.

قناعت اظهار کرد: باید در این فضای غبارآلود ناشی از فعالیت رسانه‌های بیگانه و سلبریتی‌های فریب خورده، از خود، خانواده و فرزندان‌مان به خوبی مراقبت کنیم تا دچار انحراف نشویم.

استاندار با حضور در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی از روند فعالیت این حوزه بازدید کرد.

قناعت در این برنامه از روند خدمات‌رسانی به مردم و بحث ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی اطلاعات لازم را دریافت کرد، بازدید از انبار ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از دیگر برنامه‌های استاندار بود.

به گزارش تسنیم، این انبار با ظرفیت ۱۰۰ میلیون لیتر و مجهز به تکنولوژی‌های روز دنیا در زمینی به مساحت ۲۵ هکتار در سال ۹۶ به بهره‌برداری رسیده است.

انبار قبلی نفت استان ۱۹ میلیون لیتر ظرفیت داشت که با راه‌اندازی این انبار، ظرفیت ذخیره‌سازی سوخت به پنج برابر افزایش یافته است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، فرماندار بیرجند و جمعی از مدیران، برنامه بازدید استاندار از انبارهای ذخیره‌سازی و حضور در جمع مدیران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی را همراهی کردند.

 

 

 

 

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی:
لزوم توجه به جهاد تبیین/دشمن به دنبال نفوذ در افکار جوانان است

سردار مهدوی با بیان اینکه امروز وظیفه همه ما پرداختن به موضوع جهاد تبیین است، گفت: باید جوانان ما بیش از گذشته با دستاوردهای انقلاب اسلامی آشنا شوند و باید خودباوری را در بین جوانان متبلور کنیم اما متاسفانه این اتفاق نیافتاده است.

 سردار محمدرضا مهدوی در مجمع بسیجیان شهرستان طبس اظهار داشت: اگر گذشته را بررسی کنیم علت وضعیت های موجود و نحوه عمل کردن استکبار را مشاهده خواهیم کرد.

 

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه ایران در گذشته به غرب و استکبار جهانی در همه امور وابسته بود، افزود: هم بلوک شرق و هم بلوک غرب در برخی اوقات جهت تضعیف ایران با یکدیگر اتحاد برقرار کردند و به تفاهم رسیدند از جمله می توان به جنگ ۸ سال دفاع مقدس اشاره کرد.

 

وی در ادامه بیان کرد: بلوک شرق و بلوک غرب در دوران جنگ تحمیلی با یکدیگر متحد شدند انقلاب اسلامی را از بین ببرند.

 

سردار مهدوی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب اسلامی جوانان ما حق تولید نداشتند، ادامه داد: حق تولید هیچ امکانات دفاعی را نداشتیم و از مغز و فکر جوانان ما در غرب استفاده می کردند و در حوزه اقتصادی به یک کشور مونتاژ تبدیل شده بودیم و در عرصه سیاسی برای ما تصمیم می گرفتند.

 

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی در ادامه گفت: قبل از انقلاب تا پایین ترین عرصه برای ما استکبار جهانی تصمیم می گرفت و باید در همه عرصه ها دیکته استکبار را می نوشتیم و ارزش ها و ضدارزش ها را برای ما تعیین می کرد.

 

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی، ساختار و امکانات استکبار جهانی را به هم ریخت، افزود: انقلاب اسلامی داد استکبار جهانی را در آورد و اسلام و کفر دو خط موازی هستند که هیچ وقت با یکدیگر نخواهند بود.

 

سردار مهدوی عنوان داشت: با پیروزی انقلاب اسلامی همه منافع استکبار جهانی به خطر افتاد و هر امکاناتی را به پای عراق ریختند و باعث شروع جنگی نابرابر شدند و ملت ایران موفق شد با کمک خداوند و اهل بیت(ع) سربلند بیرون بیاید و همه نقشه های استکبار شکست خورد.

 

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی ادامه داد: به همت جوانان توانستیم امروز سنگرهای علمی را فتح کنیم و شاهد خلق و تولید علم باشیم و امروز جوانان ما با تفکر بسیجی و ابتکارات خود توانسته اند بزرگترین سلاح های مدرن دنیا را بسازند که باعث ترس استکبار جهانی شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه امروز استکبار جهانی جرات تعرض به منطقه علی الخصوص ایران اسلامی را ندارد، افزود: امروز آن کشورهایی که سردم دار بلوک شرق و غرب بوده اند به سمت جمهوری اسلامی روی آورده اند و خواهان انعقاد قرارداد با ایران در زمینه دفاعی هستند.

 

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی بیان کرد: در زمینه های مختلف علمی هر روز شاهد پیشرفت ها و ابتکارات و تولیدات جدیدی هستیم و درصد زیادی از وابستگی به استکبار و بیرون قطع شده است.

 

سردار مهدوی با بیان اینکه وضعیت ایران اسلامی برای استکبارجهانی سنگین است، ادامه داد: استکبار نمی تواند ببیند که ایران به الگویی برای کشورهای آزادیخواه تبدیل شده است، کشورهایی که نمی خواهند زیر بار استکبار زندگی کنند.

 

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی تاکید داشت: استکبار می داند که جمهوری اسلامی به قدرت بین المللی تبدیل خواهد شد و او دیگر جایی در عرصه بین المللی نخواهد داشت و اتاق فکر دشمن هم در تمامی عرصه ها کوتاهی نکرده است.

 

وی با بیان اینکه تحریم های دشمن سبب پیشرفت و قوی شدن جمهوری اسلامی شد، ادامه داد: خیال می کردند که تحریم، جمهوری اسلامی را از پا می اندازد اما سبب شد تا جوانان ما ابتکار به خرج دهند و دانش بنیان ها فعال شوند.

 

سردار مهدوی در ادامه گفت: اکنون دیدند که تحریم توان ضربه زدن به ایران ندارد روی به رخنه ها و ذهن جوانان ما آوردند تا دهه سوم انقلاب را مقابل نظام قرار دهند.

 

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی بیان کرد: مقام معظم رهبری بارها در خصوص نفوذی به بدنه دولت هشدار دادند اما کم توجهی کردیم و نتیجه آن اتفاقات اخیر بود.

 

وی با تاکید بر لزوم توجه به جهاد تبیین گفت: امروز وظیفه همه ما جهاد تبیین است خطی که امام جامعه به ما نشان داده اند و متاسفانه کسانی که در اتفاقات اخیر بودند با مسائل جزئی آشنا نبودند.

 

سردار مهدوی در ادامه عنوان داشت: تلاش کنید تا جوانان ما بیش از گذشته با دستاوردهای انقلاب اسلامی آشنا شوند و باید خودباوری را در بین جوانان متبلور کنیم اما متاسفانه این اتفاق نیافتاده است.

 

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی در پایان گفت: در بحث جهاد تبیین از همه ظرفیت ها و دستگاه های اجرایی استفاده کنید و با راه اندازی مجمع جهاد تبیین برای همه اقشار جامعه با کمک هادیان سیاسی دست به جهاد تبیین بزنید.

 

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور:
دانشگاه فضایی برای ‌آینده اشتغال دانشجویان در کسب و کارهای فرهنگی ایجاد کند
امامی با تأکید بر اینکه دانشگاه با کمک ما می تواند فضاهایی برای آینده اشتغال دانشجویان در کسب و کارهای فرهنگی ایجاد کند، گفت: اصالت های استان خراسان جنوبی ثروت بالقوه است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، سید مجید امامی ظهر امروز یکشنبه (۱ آبان) در نشست تخصصی با موضوع «بررسی و تحلیل اولویت های فرهنگی استان» که در دانشگاه بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: بهره‌گیری هر چه بیشتر از اولیای دینی و رهنمودهای الهی که با وحی خاتم به کمال خودش رسیده است یک افتخار برای هر جامعه ای از جمله جامعه شرقی است و خدماتی که این زیست بوم به اندیشه های الهی از جمله اسلام داده، قابل کتمان نیست و این می شود نظریه خدمات متقابلی که هویت ایران و اسلام را در گرو هم و متکامل هم می بینید.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور به وضعیت تمدنی و فرهنگی استان اشاره و بیان کرد: اندیشمندانی که در علوم پایه، دیانت، فقاهت، اخلاق و عرفان در این خطه بعد از دوره اسلام ظهور کردند همه به ما کمک می کند که یک قلب تپنده ای برای  استان و منطقه برای مردم و جوانان ترسیم کنیم و براساس آن حرکت توسعه ای ممکن است.

 

وی ادامه داد: توسعه بدون بنیان اندیشه ای در نهایت به ساختمان‌سازی و ویترین‌سازی منجر می شود. اما وقتی می‌توانیم تمدن خودمان را داشته باشیم که به هویت فرهنگی خود اشراف و خودآگاهی داشته باشیم.

 

امامی با بیان اینکه در تحول فرهنگی باید احیای این هویت فرهنگی مدنظر باشد، تصریح کرد: البته این وظیفه ما در حوزه فرهنگ‌سازی است که در قالب صنایع فرهنگی، رویدادها، مناسک و سایر فرایندهای فرهنگ‌پذیری این ارزش ها را در زندگی خانواده ها و دانشجویان زیست‌پذیر کنیم.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور عنوان کرد: ما معتقدیم واقع بینی امروز بزرگترین موتور امید در کشور است و اگر ما روزی براساس خیالات واهی بتوانیم به عنوان مثال بخشی از مردم را امیدوار نگه داریم اما دانشجو را نمی‌توان با این خیالات واهی امیدوار نگه داشت.

 

وی افزود: درصد فزاینده میل به مهاجرت در بین جامعه دانشگاهی ایران الزاما به دلیل نیاز به ارتقای علمی، تحصیل در رشته خاصی یا اشتغال نیست بلکه بخاطر بسته ماندن افق آینده در ذهن دانشجویان است و این افق را می توان با واقع بینی و کنشگری باز کرد.

 

امامی با بیان اینکه اگر جامعه دانشگاهی احساس کند که اراده در واقعیت تاثیر دارد این خودش امیدساز است و اینکه مقام معظم رهبری بر حوزه علوم پایه و فنی مهندسی تأکید دارد بخشی به خاطر این است که اینجا دانشجو می تواند اراده علمی خود را در فناوری و ساخت و ساز محقق کند، مطرح کرد: جهاد امروز در کشور ما جهاد امید است و هدف جهاد تبیین هم ایجاد امید است.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: در ماجرای میل به مهاجرت با مالیخولیای ناامیدی مواجه ایم البته باید در سپر واقعیت یک اتفاق مثبتی بیفتد و روایت اول از این واقعیت هم باید امیدپروانه و امیدسازانه باشد.

 

وی با اشاره به اینکه به صورت متراکم در حوزه آموزش و پرورش، فرهنگ سازی و مدیریت تغییرات نسلی در سه دهه گذشته بیشتر احساس بی کفایتی فرهنگی می کنیم، ادامه داد: راه حل آن احیای میراث و ظرفیت های برای ساخت آینده فرهنگی ایران است لذا ادبیات فارسی یکی از کانون های بازتولید امید است.

 

امامی عنوان کرد: ادبیات فارسی قابل رقابت نیست و این غنای ما را در حیات فرهنگی نشان می دهد. همچنین آیین ها و زیست بوم ها اگر احیا شوند می توانند مهمل امید به آینده باشند.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه همبستگی از کانون های ساخت امید است، تصریح کرد: نشاط اجتماعی امروز مسئله مهم جامعه و دانشگاه است و دانشگاه هم باید به نشاط افزایی در جامعه بیاندیشد.

 

وی با اشاره به اینکه همه تلاش ما این است با زبان مردم همین هویت فرهنگی دینی و ملی تولید و بازتولید شود، گفت: مسئله هویت ملی، آشتی بین هویت تاریخی بین ایران قبل و بعد اسلام و مسئله خانواده از اولویت های نظام فرهنگی در دوره مدیریتی جدید است.

 

امامی بیان کرد: جامعه ایران دغدغه آن حفظ خانواده است و این مهم جزو اولویت های نظام فرهنگی است.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه با اشاره به اینکه در مسئله محصول زعفران خراسان جنوبی می خواهیم برای اینکه مبنای آیین‌سازی و مناسک‌سازی در راستای عزمی که برای تولید ملی و استقلال اقتصادی وجود دارد کمک کنیم، افزود: این استان ظرفیت بالایی دارد برای اینکه بتواند در صنایع فرهنگی تجسمی، ویدئویی، اسباب بازی تولید و تأمین برای خراسان و کشور همسایه داشته باشد.

 

به گفته وی اگر اقتصاد پاک و سبز استان خراسان جنوبی را به سمت صنایع فرهنگی ببریم بدون مصرف مادی و محیط زیستی می توانیم تولید ثروت کنیم.

 

امامی با تأکید بر اینکه دانشگاه با کمک ما می تواند فضاهایی برای آینده اشتغال دانشجویان در کسب و کارهای فرهنگی ایجاد کند، افزود: اصالت های استان خراسان جنوبی ثروت بالقوه است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 

وی در بخش دیگری از پاسخ به سوالات دانشجویان، عنوان کرد: در مورد حوزه عفاف و ححاب رویکرد اصلی این است چون حجاب را انتخاب و میراث چندهزارساله جامعه ایرانی و این ارزش را ضامن حفظ خانواده می دانیم زیست عفیفانه را به عنوان یکی از اولویت های فرهنگی کشور مطرح کردیم اما این به معنا نیست که در روش های ایجابی و سلبی تجدیدنظر نکنیم.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بیان کرد: تأکید شورای عالی و شورای فرهنگ عمومی بر این است که از خودمان و بدنه کارکنان دولت شروع کنیم و در بدنه عمومی و دانشگاه به یک گفتمان جدیدی دست پیدا کنیم به جای صحبت کردن از یک رفتار فردی که نوجوان و جوانان را برآشفته می کند چون هویت امروز جوانان، هویت مصرفی و مبتنی بر سبک زیست و انتخاب است و لذا کارزار دشمن در زمین حجاب اجباری درست شده است و البته بعضی ناآگاهانه بر آن دمیدند.

 

امامی بر حفظ و صیانت از خانواده ایرانی تأکید کرد و گفت: به لحاظ سلبی در دولت جدید تعصب جدی بر این است که سینما و هنرهای نمایشی و تولیدات نمایش خانگی مروج بی حیایی و بیهودگی نباشد چون خانواده ها در این زمینه شکایت دارند.

 

وی عنوان کرد: دسترس‌پذیر کردن لباس زیبا و ساده و عفیفانه و ارزان برای عموم مردم در دستور کار است.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اینکه در تغییرات سیاستی و حوزه فرهنگ رسمی کُند عمل می کنیم، تصریح کرد: این بخشی به خاطر جبهه معارض و مظلومیت نظام سیاسی و اجتماعی ما در مقابل نظام فرهنگی و رسانه ای دشمن است که در فضای مجازی ما را با قتلگاهی مواجه کرده است.

 

امامی عنوان کرد: با عدم پاسخگویی دو شبکه اجتماعی خارجی به نظر می رسد تصمیم بر ادامه انسداد این دو شبکه اجتماعی است.

 

وی افزود: در همین راستا مشوق هایی برای ادامه فعالیت و کسب و کار مردم در شبکه های اجتماعی داخلی در دستور کار است.

 

 

 

 

یادداشت امروز/آزادی به معنای ولنگاری نیست!

امروز خراسان جنوبی – حیدری
برخی کلمات هستند که تا به لحاظ مفهومی، شناخته نشوند، به ضد خود تبدیل می شوند و فهم غلط از آنان، نه تنها خود فرد که همه آحاد جامعه را با مشکل مواجه می کند. از جمله این کلمات می توان به “آزادی” اشاره کرد. کلمه زیبایی که همه انسان ها را در حسرت خویش دارد و برای رسیدن به آن، چه انقلاب ها که به پا نشده است و چه قهرمانانی که از پا نیفتاده اند. این درست که آزادی، در ساخت کلان خویش ناظر به همه شئون حکومتی کشور هاست اما آنجا که بخواهیم نسبت آحاد را با آن بسنجیم، ناگزیر باید تعریفی متناسب هم داشته باشیم. در حوزه فردی، برخی ها آزادی را بی حد و مرز می پندارند و خیال می کنند آزادی یعنی اینکه هر کس، هر چه خواست، به اجرایش برخیزد! اینکه معنایش نه آزادی بلکه هرج و مرج و آنارشیسم است اما برخی ها انگار نمی دانند و نشانه این ندانستن در رفتار اجتماعی شان- که در حقیقت، اجتماع ستیز است- ظهور می یابد. وقتی هم که زبانی به انتقاد باز شود ، فورا یاد آزادی می افتند که دارد محدود می شود! نمی دانند انگار که قبل از هرچیز باید فرهنگ استفاده از آن ظرفیت را به وجود آورد تا به ضد خود تبدیل نشود. فرهنگ در این وادی یعنی: آزادی ما نباید مانع آزادی دیگران شود. این یک مرز مشخص است که با خط پر رنگ نوشته می شود. آزادی یعنی برنامه هایت را جوری تعریف کنی که پا در حریم دیگران نگذاری چه رفتاری چنین باعث تضییع حق الناس خواهد شد که در نگاه دینی، گناهی بزرگ و جرمی کلان است که گاه با اجرای حدود یا تعزیز با آن مقابله می شود. این مقابله هم خاص نگاه دین و جامعه دینی نیست بلکه در جوامعی که ذیل نظمی لیبرال هم زندگی می کنند، حد و مرزها مشخص است و اگر کسی بخواهد با عنوان آزادی، پای در حریم خصوصی دیگری بگذارد، استخوان پایش را خرد می کنند. اگر کسی باعث برهم خوردن آرامش شهروندی شود او را به حبس و بند می کشند. اگر مزاحمتی برای دیگری ایجاد کند، پلیس، قاطعانه، زحمت او را رفع می کند و هیچ کس هم نمی تواند “بانگ و آواز برآرد که آزادی نیست!” آزادی، هرگز و هیچ جا به معنای ولنگاری و یله ای نیست. همه جا آن را در چارچوب قانونی حافظ منافع همگان، تعریف کرده اند. درست هم همین است که افراد تا جایی آزاد هستند که رفتارشان مخل آزادی دیگران نباشد. این قاعده در همه حوزه ها و شئون زندگی قابل باز تعریف است. پس توجه داشته باشیم که آزادی اگر به اندازه دریا هم وسیع باشد باز به ساحل، محدود می شود. به اندازه زمین هم باشد باز به دریا محدود می شود. به اندازه کوه و جنگل هم که باشد باز به دشت و دریا محدود می شود. در شهر هم “قانون”، مرزهای آزادی را روشن می کند. قانونی که برای زندگی بهتر و توسعه فرصت های تعالی تعریف و تقنین و اجرا می شود….

 

 

لزوم افزایش سهم خراسان‌جنوبی از اعتبارات ملی/۳

استاندار خراسان جنوبی: سهم استان از اعتبارات ملی افزایش یابد

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: باید با پیگیری و رایزنی، سهم استان را از محل اعتبارات ملی افزایش دهیم و تنها به جذب اعتبارات استانی اکتفا نکنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جواد قناعت روز شنبه در شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان جنوبی اظهار داشت: ۸۰ درصد اعتبارات کشور به صورت ملی و تنها ۲۰ درصد به صورت استانی توزیع می‌شود.

وی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان خواست که علاوه بر اینکه برای جذب اعتبارات بیشتر استانی چانه‌زنی می‌کنند، با توجه به حجم بالای اعتبارات ملی تلاش خود را برای جذب حداکثری آن نیز بکار گیرند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پایین بودن رتبه‌های رشد اقتصاد خراسان جنوبی در زمینه‌های مختلف کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات گفت: خراسان جنوبی خیلی از حیث شاخص‌های توسعه‌ای عقب است.

قناعت بیان کرد: معادن و ظرفیت‌های فراوانی در بخش‌های مختلف داریم اما به دلیل خام فروشی نمی‌توانیم از محل‌ ارزش افزوده چند برابری را کسب کنیم.

وی جلوگیری از خام فروشی ماده‌های معدنی به مدت سه سال در راستای جلوگیری از خام فروشی را تصمیم درستی و منطقی دانست و گفت: می‌توان با فرآوری و افزایش ارزش افزوده مواد معدنی زمینه رشد و شکوفایی اقتصادی استان را فراهم کنیم.

در این شورا توزیع اعتبارات تملک استانی (۲) در سال ۱۴۰۱ موضوع جدول ۱۰ قانون بودجه ۱۴۰۱ کشور به مبلغ ۶۰ میلیارد تومان و توزیع اعتبارات طرح‌های دانش بنیان در سال جاری به استناد بند (۲) ماده (۳۴) ظوابط اجرایی قانون بودجه کشور به مبلغ بیش از مبلغ ۴۰ میلیارد تومان به رای گذاشته و مصوب شد.

همچنین هفت مصوبه کارگروه زیربنایی، توسعه روستای، عشایری و شهری و آمایش سرزمینی از جمله احداث واحد بهره‌برداری لوله گاز در بیرجند، الحاق زمین به محدوده شهر قاین، نهبندان و فردوس، احداث انبار غذایی و کشاورزی در بشرویه و احداث ۲ شرکت حمل و نقل کالا در شهرستان طبس هم در این شورا به رای گذاشته شد که همه این مواد به تصویب اعضا رسید.

 

 

ساخت صحن امام باقر (ع) با مشارکت خراسان جنوبی

صحن امام محمد باقر (ع) در کاظمین با مشارکت ۶ استان از جمله خراسان جنوبی در حال ساخت است.

 

جوینده رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی به ساخت صحن حضرت امام محمد باقر (ع) در کاظمین اشاره کرد و گفت: ۶ استان معین شامل خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، قم، فارس و اصفهان برای اجرای این طرح  انتخاب شده اند که دبیرخانه آن در این استان مستقر است.

او افزود: مردم خراسان جنوبی در ۶ ماهه نخست امسال ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بازسازی عتبات عالیات کمک کرده اند.

جوینده با همت مردم خیر استان در نیمه نخست امسال هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از تعهد خراسان جنوبی برای ساخت صحن امام باقر (ع) در کاظمین محقق شده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی از برگزاری مراسم نشان محبت با حضور هنرمندان و ورزشکاران برای جمع آوری نذورات مردمی برای بازسازی عتبات عالیات در هشتم آذرماه امسال در استان خبر داد.

 

 

 

 

 

فروش بیش از یک میلیارد تومان صنایع دستی در بازارچه‌های تابستانی

استقبال مردم از بازارچه های تابستانه، امسال حدود یک میلیارد و ۲۹۵ میلیون تومان برای هنرمندان صنایع دستی خراسان جنوبی، درآمدزایی داشت.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استانفروش بیش از یک میلیارد تومان صنایع دستی در بازارچه‌های تابستانی گفت: تابستان امسال ۱۸ بازارچه موقت صنایع‌دستی با ۷۵ غرفه در ۱۰ شهر خراسان جنوبی برپا شد که بیش از ۳۰ هزار نفر از این بازارچه‌ها بازدید کردند.

 

فولادی افزود: بیشترین سهم فروش صنایع دستی در این بازارچه‌ها مربوط به بازارچه صنایع‌دستی شهرستان طبس و بیشترین مقدار فروش در گروه نساجی سنتی و بافته‌های داری، صنایع‌دستی مسی و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی بوده است.

 

وی گفت: بازارچه‌های موقت عرضه و فروش محصولات صنایع‌دستی از سال ۱۳۸۷ تاکنون به‌عنوان گسترده‌ترین رویداد خرده فروشی این حوزه در کشور شناخته می‌شوند که علاوه بر توسعه فروش، اهداف کلانی ازجمله اشاعه فرهنگ مصرف کالا‌های هنری در جامعه، معرفی و نمایش توانمندی‌های صنایع‌دستی مناطق مختلف کشور و فراهم شدن بستر‌های فعالیت‌های بازرگانی تولیدکنندگان صنایع‌دستی با امکانات پایین مالی را به دنبال داشته است.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:
اجرای خط انتقال فرآورده‌های نفتی به استان، با جدیت دنبال می شود

استاندار خراسان جنوبی گفت: به جهت اهمیت موضوع، پروژه اجرای خط انتقال فرآورده‌های نفتی به استان، با جدیت دنبال می شود.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت با بیان این مطلب در جلسه ای با حضور مدیران شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان جنوبی، خاطر نشان کرد: با عنایت به اخذ موافقت های اولیه در زمینه اجرای خط انتقال فرآورده‌های نفتی به استان، این موضوع تا تحقق کامل با جدیت دنبال می شود.
به گفته وی؛ اجرای این خط، هزینه های انتقال فرآورده‌های نفتی به استان را کاهش می دهد.
وی با اشاره به اجرای طرح مدیریت مصرف بنزین در استان، از تأثیرات مثبت این طرح در ذخیره سازی فرآورده ها و جلوگیری از بروز مشکل کمبود سوخت در شرایط پیک مصرف همچون تعطیلات نوروزی گفت.
استاندار در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط روز کشور و دنیا اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط پیش آمده باید به همان اندازه که در حراست از امکانات و تجهیزات در اختیار دقت داریم، به مراقبت از فرزندان و خانواده خود هم توجه داشته باشیم.
قناعت با ذکر این نکته که در این فتنه، دشمن خانواده ها را هدف قرار داده، متذکر شد: باید مرزهای فکری، سیاسی و عقیدتی خود را تقویت کنیم تا در تشخیص خوب و بد دچار شبهه و تردید نشویم و بتوانیم در برابر این فتنه ها، بموقع و درست موضع بگیریم.
وی به مقایسه شرایط موجود با اوایل انقلاب پرداخت و گفت: در سال های اول انقلاب، بیش از ۳۰۰ گروهک در کشور فعالیت می کردند و شرایط به گونه ای بود که تعداد جنبشی ها از نیرو های انقلابی بیشتر تصور می شد.
به گفته وی؛ در کنار فعالیت گروهک ها، کشور درگیر جنگ تحمیلی بود در حالی که بسیج و سپاه شکل نگرفته بودند و ارتش هم از انسجام لازم برخوردار نبود.
استاندار با اشاره به اقدام منافقین در ترور شخصیت ها در سال های اول انقلاب، متذکر شد: به لحاظ عقلی و علمی، اگر قرار بود این نظام بپاشد، باید همان سال های اول این اتفاق می افتاد نه الان که نظام از قوام لازم برخوردار است.
قناعت به توفیقات نظام اشاره کرد و ادامه داد: الان به نقطه ای از موفقیت رسیده ایم که موشک بالستیک و نقطه زن تولید می کنیم، ماهواره به فضا می فرستیم، زیردریایی تولید داخل داریم، پیوند قلب وکلیه انجام می دهیم و در تولید تجهیزات پزشکی جایگاه خوبی داریم.
وی تأکید کرد: دشمن، توان دیدن توفیقات نظام جمهوری اسلامی را ندارد، به همین دلیل دست به فتنه و آشوب می زند تا به پایه های این نظام آسیب بزند.

به گفته وی؛ باید در این فضای غبار آلود ناشی از فعالیت رسانه های بیگانه و سلبریتی های فریب خورده، از خود، خانواده و فرزندان مان به خوبی مراقبت کنیم تا دچار انحراف نشویم.

 

 

تعیین مهلت یک ماهه برای راه اندازی مرکز ماده ۱۶

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان برای راه اندازی مرکز ماده ۱۶ مهلت یک ماهه تعیین کرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ طالبی با تعیین این مهلت در جلسه فوق العاده بررسی و راه اندازی مرکز ماده ۱۶ که با حضور مدیران و نمایندگان دستگاه های ذیربط برگزار شد، خاطرنشان کرد: بعد از این یک ماه مهلت تعیین شده، کوتاهی هیچ حوزه ای پذیرفتنی نیست.
وی، راه اندازی مرکز ماده ۱۶ را اولویت یک استان عنوان کرد و گفت: کوتاهی مدیران در تحقق مصوبات این جلسه ترک فعل لحاظ خواهد شد.
معاون استاندار به موضوع تأمین و تجهیز مرکزی برای نگهداری کودکان کار اشاره کرد و ضمن گلایه از عملکرد حوزه های متولی در این زمینه، گفت: این که با کلی هزینه و هماهنگی فضا و شرایط لازم فراهم می شود اما همچنان شاهد حضور کودکان کار در سر چهارراه ها هستیم، نشان دهنده کم کاری حوزه های متولی است.
طالبی، عدم نظارت ها و کم کاری ها را دلیلی بر این اتفاق خواند و تأکید کرد: ما اگر دل به کار بدهیم و برای ایفای وظیفه خود، دغدغه داشته باشیم، همه کارها درست و بموقع انجام می شوند.
این جلسه به چند مصوبه مهم و در حقیقت یک ضرب الاجل ختم شد؛
طبق این مصوبات، اداره کل بهزیستی مکلف است ظرف دو هفته آینده نسبت به تهیه و تأمین مکانی مناسب برای راه اندازی مرکز نگهداری و ساماندهی معتادان متجاهر اقدام نماید.
تعیین مهلت دو هفته ای برای دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر به جهت تأمین تجهیزات و هزینه های نگهداری معتادان نیز از دیگر مصوبات این جلسه بود.
دانشگاه علوم پزشکی هم طبق مصوبات این جلسه مکلف شد نسبت به تأمین تیم درمانی مورد نیاز این مرکز اقدام نماید.
بر اساس این مصوبات، دفتر امور اجتماعی می بایست طی جلسه ای با حضور اداره کل بهزیستی، دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، دادگستری و… مصادیق تجاهر را طبق قانون تبیین نماید تا این تفاوت موضع ها رفع گردد و در همه حوزه ها مدنظر قرار گیرد.

 

 

 

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی مطرح کرد؛

ضرورت تشکیل شهرک فرآوری طلا در خراسان جنوبی

ضرورت تشکیل شهرک فرآوری طلا در خراسان جنوبی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: با هدف جلوگیری از خام فروشی و افزایش ارزش افزوده طلا، باید شهرک فرآوری طلا در استان ایجاد شود.

 عباس جرجانی شامگاه شنبه در شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان جنوبی بیان داشت: هر چند ظرفیت فراوانی در بخش معادن خراسان جنوبی داریم اما به دلیل خام فروشی، ارزش افزوده آن نصیب استان‌های دیگر می‌شود.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده است تا سه سال آینده در زمینه آهن و بنتونیت شاهد افزایش ۵۰ درصد ارزش افزوده در این بخش با راه اندازی کارخانه فولاد قاین خواهیم بود.

وی گفت: با تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان جنوبی باید با توجه به ظرفیت معادن طلای استان و با هدف جلوگیری از خام فروشی و افزایش ارزش افزوده، شهرک فرآوری طلا ایجاد شود.

جرجانی بیان داشت: با انجام این کار به جای این که استان‌های دیگر از ارزش افزوده طلای استان بهره مند شوند، خراسان جنوبی از ارزش افزوده تولیدات معادن طلای خود برخوردار خواهد شد.

خوسف مهمان گردشگران سوئیسی

به‌گزارش امروز خراسان جنوبی؛ علی صالحی بابیان اینکه این دومین میزبانی شهرستان خوسف از سوئیسی‌هاست، افزود: «بخش‌های میراث‌فرهنگی ازجمله آرامگاه ابن حسام خوسفی، بافت تاریخی، خانه‌های تاریخی میرزا جعفر، تاجور، سالاری، آب‌انبار و ظرفیت‌های کشاورزی ازجمله باغ‌های انار، عناب و پنبه مله مورد بازدید قرار گرفت.»
مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوسف با اشاره به توانمندی این شهرستان در بخش صنایع‌دستی گفت: «مراحل تهیه پارچه دست‌بافت مله، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و قالی‌بافی به‌صورت زنده توسط هنرمندان برای گردشگران اجرا که مورد استقبال واقع شد و در سبد خرید گردشگران قرار گرفت.»

 

 

 

 

تحقق بیمه امدادگران هلال احمر

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به افزایش پرداختی های امدادگران، گفت: خوشبختانه پرداختی امدادگران داوطلب از ۱۰۴ درصد تا ۱۹۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدعلی کاوسی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه اقبال عمومی نسبت به جمعیت هلال احمر افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: جمعیت هلال احمر‌ بر اساس ماموریت های خاص خود همواره کمک کننده اقشار مختلف جامعه است و در امدادرسانی های خود هیچ تبعیضی قائل نمی شود.

وی با بیان اینکه امدادگران بدون این که حقوق متناسبی داشته باشند، با جان و دل در خط مقدم امدادرسانی به مردم فعالیت می‌کنند، افزود: امروز ما باید قدردان امدادگران داوطلب باشیم و از آن ها حمایت کنیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی افزود: در اجرای ماده ١١ اصلاحیه آئین نامه جذب، سازماندهی و نگهداری نیروهای امدادی داوطلب و با عنایت به سیاست های ریاست جمعیت، مبالغ کمک هزینه ایاب و ذهاب و غذایی داوطلبان امدادی به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به رشد پرداختی ها در همه سطوح، عنوان کرد: خوشبختانه پرداختی امدادگران داوطلب از ۱۰۴ درصد تا ۱۹۰ درصد رشد داشته است.

کاوسی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۸۰۵ نفر امدادگر داوطلب در ۳۶ پایگاه امدادی و مرکز کنترل هماهنگی عملیات در سطح استان فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: طی ماه گذشته برای این امدادگران ۲۵ هزار و ۴۸۴ نفر روز در سطح استان پرداختی تحت عنوان هزینه ایاب و ذهاب داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه سقف بکارگیری داوطلبان در پایگاه ها و مراکز عملیاتی ثابت (محل فعالیت های ثابت)، حداکثر ١٠ شیفت ٢۴ ساعته عملیاتی برای بالاترین درجات در نظر گرفته شده است، افزود: در شرایط اضطراری (حوادث، سوانح، عملیات و خدمات ویژه) پرداخت بالاتر از سقف تعیین شده با درخواست مدیرعامل استان و تایید رئیس سازمان امداد و نجات و کسب مجوز کتبی از دبیرکل بلامانع است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به استفاده امدادگران از خدمات بیمه تامین اجتماعی، گفت: حق بیمه کامل تمامی آقایان و بانوان  داوطلب فعال در سامانه امدادیار و دارای درجه امدادگر یکم و بالاتر مشروط به حضور مستمر در شیفت های محل فعالیت های ثابت امداد و نجات، علاوه بر کمک هزینه ایاب و ذهاب و غذایی تعیین شده به صورت کامل، بنا به درخواست داوطلب و به نیابت از وی توسط جمعیت به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز خواهد شد.

 

لیگ برتر هندبال| زغال سنگ طبس به مصاف نخلستان دشتستان می‌رود

در سی‌وپنجمین دوره لیگ برتر هندبال باشگاه‌های مردان ایران تیم زغال‌سنگ طبس در مقابل نخلستان‌ دشتستان صف‌آرایی می‌کند.

لیگ برتر هندبال| زغال سنگ طبس به مصاف نخلستان دشتستان می‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، تنها نماینده خراسان‌جنوبی در مسابقات سی و پنجمین دوره لیگ برتر هندبال باشگاههای مردان ایران هنرنمایی می‌کند.

در سومین هفته از لیگ برتر هندبال مردان ایران تیم زغال سنگ طبس خراسان‌جنوبی روز یکشنبه اول آبانماه ساعت ۱۷ به مصاف تیم نخلستان دشتستان‌ می‌رود.

نماینده خراسان جنوبی در دومین هفته از رقابت‌های این ماراتن ملی در سالن ۵ آذر شهر طبس گلشن میزبان تیم رعد پدافند بود که با نتیجه ۳۰ بر ۲۳ تیم رعد پدافند را بدرقه کرد.

در نخستین هفته از این رویداد ورزش ملی تیم هندبال زغال سنگ طبس میهمان اصفهانی‌ها بود که در مقابل تیم پرآوازه‌ فولاد سپاهان با نتیجه ۲۶ بر ۲۱ بازی را به حریف واگذار کرد.

در سی‌و پنجمین دوره لیگ برتر هندبال باشگاه‌های مردان ایران تیم های هندبال باشگاه‌های زغال سنگ طبس خراسان‌جنوبی، فولاد نوین سپاهان اصفهان، پیکان خراسان، زاگرس اسلام آباد غرب، صنعت مس کرمان، نخلستان دشتستان، رعد پدافند، پرواز هوانیروز اصفهان، نفت و گاز گچساران، نیروی زمینی شهید شاملی کازرون و گیتی پسند اصفهان به رقابت می‌پردازند.

 

کمبود آنتی‌بیوتیک در خراسان جنوبی

 

کمبود آنتی‌بیوتیک در خراسان جنوبی؛ افزایش مصرف خودسرانه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اعلام اینکه کمبود آنتی بیوتیک کودکان در خراسان جنوبی رفع می‌شود، نسبت به افزایش مصرف بی‌رویه و خودسرانه آنتی بیوتیک هشدار داد.

 سیدمحمد موسوی میرزایی افزود: کمبود آنتی‌بیوتیک کودکان در داروخانه‌ها که در چند روز اخیر در استان خراسان جنوبی شاهد بودیم، مشکل کشوری است که به‌زودی برطرف خواهد شد.

وی افزود: در فصلی قرار داریم که عفونت‌های باکتریایی شایع نیست و عمده عفونتی که وجود دارد ویروسی و شایع‌ترین آن ویروس آنفلوآنزا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: عمدتا درمان عفونت‌های ویروسی، آنتی‌بیوتیک نیست و در این عفونت‌ها، استراحت مناسب، مصرف کافی مایعات، استفاده از تب‌بر در افرادی که تب دارند، همچنین استفاده از داروهای ضدسرفه و نگهدارنده توصیه می‌شود.

وی اظهار داشت: به‌طور معمول بعد از چند روز چون این عفونت‌ها خود محدود هستند، سیر بیماری فروکش می‌کند و مشکلی ایجاد نمی‌شود.

موسوی میرزایی با اشاره به افزایش مصرف بی‌رویه و خودسرانه آنتی بیوتیک به ویژه در اطفال گفت: متاسفانه تقاضای آنتی بیوتیک هم از سوی داروخانه‌ها افزایش یافته و هم تقاضا بیش از اندازه، از طرف مردم القا می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: به‌طوری که گاهی همکاران پزشک نیز این داروها را تجویز می‌کنند همچنین خیلی اوقات مردم آنتی بیوتیک‌ها را به‌صورت خودسرانه خریداری و مصرف می‌کنند.

میرزایی تصریح کرد: مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک باعث می‌شود که مقاومت میکروبی ایجاد کند بنابراین اگر در آینده عفونت میکروبی اتفاق بیافتد، این آنتی بیوتیک‌ها جوابگو نخواهد بود چون میکروب‌ها مقاوم می‌شوند.

وی گفت: در هیچ جای دنیا پذیرفته نیست که مصرف آنتی بیوتیک خارج از رویه باشد، به‌ویژه برای بیماری‌های ویروسی که سند علمی ندارد و بهتر است این کار انجام نشود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه همه مشکل موجود مربوط به افزایش مصرف بی‌رویه دارو نیست گفت: این اتفاق در کل کشور افتاده است که یکی دیگر از دلایل آن تحریم‌های ظالمانه‌ای است که همه از آن مطلع هستیم و قسمتی نیز مشمول این موضوع شده است.

وی تغییر سیاست اختصاص ارزی در سطح کلان کشور و مسائل مربوط به تعرفه‌گذاری‌ها را از دیگر دلایل این مشکل عنوان کرد و افزود: پیگیری‌های مکرری انجام شده و معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز هفته گذشته در اجلاس معاونین غذا و دارو کشور شرکت کرده و قول‌های مساعدی هم در سطح کلان کشور داده شده است.

میرزایی گفت: قرار است در ۱۰ تا ۱۴ روز آینده حجم قابل توجهی آنتی بیوتیک در سطح کشور توزیع شود.

وی به اثرات واکسیناسیون در کاهش شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: برای کاهش عفونت‌های ویروسی از واکسن استفاده می‌شود که در حال حاضر واکسن‌های تولید ایران در زمینه آنفلوآنزا به‌وفور در داروخانه‌ها موجود است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: برای گروه‌های پرخطر از جمله کسانی که نقص عملکرد سیستم ایمنی دارند، بیماری‌های مزمن ریوی قلبی، دیابت، سرطان، افراد مسن، کادر بیمارستانی، مصرف‌کنندگان داروهای خاص سرکوب‌کننده سیستم ایمنی و سایر افرادی که در پروتکل‌های اولویت دریافت واکسن تعریف شده‌اند، توصیه به انجام واکسیناسیون می‌شود.

میرزایی بیان کرد: با این کار از اپیدمی (همه‌گیری) عفونت‌های ویروسی جلوگیری می‌شود و کمک زیادی برای داشتن جمعیت سالم‌تر با کاهش هزینه‌های درمانی و نیاز کمتر به تامین دارو است.

دستگاه «MRI» تا اسفند امسال در طبس مستقر می شود

موسوی میرزایی گفت: طبق پیگیری های صورت گرفته، مقرر شده است که دستگاه MRI تا اسفند ماه ۱۴۰۱ در شهرستان طبس جهت کمک به رفع اندکی از مشکلات بهداشت و درمان این شهرستان مستقر شود.

محمد موسوی میرزایی در دیدار با معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس گفت:‌ برابر پیگیری های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، استانداری خراسان جنوبی و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در حوزه بهداشت و درمان اقدامات خوبی صورت گرفته که مردم از برکات آن بهره مند شده یا خواهند شد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به حل مشکلات بهداشتی و درمانی شهرستان طبس اظهار کرد: با توجه به پیگیری های صورت گرفته دستگاه MRI  تا اسفند ماه ۱۴۰۱ در شهرستان طبس مستقر خواهد شد.

 

دکتر موسوی در ادامه بیان داشت: امیدواریم این حمایت و همدلی ها موجود بین مسئولان خراسان جنوبی ادامه یابد تا نگرانی های مردم در زمینه بهداشت و درمان به حداقل برسد.

 

 

 

 

 

کیوکوشین خراسان‌جنوبی بر سکوی سوم جام مهاجران ۸ سال دفاع مقدس/۷

رئیس هیئت کاراته خراسان جنوبی گفت: در مسابقات قهرمانی کاراته آزاد کشور جام مهاجران ۸ سال دفاع مقدس تیم کیوکوشین‌ استان بر سکوی سوم رقابت‌ها ایستاد.

کیوکوشین خراسان‌جنوبی بر سکوی سوم جام مهاجران ۸ سال دفاع مقدس

محمدعلی بخشی، رئیس هیئت کاراته خراسان جنوبی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در مسابقات کاراته آزاد قهرمان کشوری جام شهدای مهاجرین هشت سال دفاع مقدس تیم منتخب کیوکوشین آریانا خراسان جنوبی به خوش مربیگری رحمان عبداللهی خوش درخشید.

وی افزود: در این ماراتن ملی قریب بر ۲۲۰ کاراته‌کای برتر ۲۴ استان کشور به رقابت پرداختند.

رئیس هیئت کاراته خراسان جنوبی تصریح کرد: تیم کیوکوشین آریانا استان با کسب ۴ مدال طلا، ۲ نشان نقره و ۹ گردن آویز برنز بر سکوی سوم مسابقات قهرمانی کاراته آزاد کشور ایستاد.

بخشی یادآور شد: مرتضی احمدی، محمدعادل شیردلی، احمد احمدی و صادق احمدی با کسب نشان طلای این رویداد ورزش ملی در جایگاه نخست زقابت‌ها قرار گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: محمد محمودی و ناصر جمالی با گردن آویز نقره نایب قهرمانی اوزان مختلف مسابقات کاراته آزاد جام شهدای مهاجران هشت سال دفاع مقدس را بدست آوردند.

رئیس هیئت کاراته خراسان جنوبی گفت: امیر ارسلان سلطانی، مهدی و امین زوری، محمد رحیمی، امیرحسین رسولی، پیمان زرگ‌زایی، عرشیا رزم‌خواه، سهیل قریشی و محمد سعید عبدالهی نیز مقام‌ سوم رقابت اوزان مختلف را از آن خود کردند‌.

۹ پیست موتور کراس در خراسان جنوبی فعال است/۷

۹ پیست موتور کراس در خراسان جنوبی فعال است

رئیس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان جنوبی گفت: ۹ پیست موتور کراس، سه پیست کارتینگ و ۲ پیست اتومبیلرانی و موتور ریس در این استان فعال است که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.

سامان اکبرپور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۱۵۰ ورزشکار بیمه‌شده در رشته موتورسواری و اتومبیلرانی استان داریم.

وی افزود: مسابقات موتور کراس قهرمانی استان گرامیداشت هفته ورزش و تربیت بدنی در شهرستان سرایان برگزار شد و نفرات اول تا سوم هر کلاس معرفی شدند.

رئیس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان جنوبی گفت: این مسابقات در کلاس‌های ۶۵ سی سی، ۸۵ سی سی، ۲۵۰ سی سی و ۴۵۰ سی سی جوانان همچنین ۲۵۰ سی سی و ۴۵۰ سی سی پیشکسوتان برگزار شد.

وی بیان کرد: ۴۵ موتورسوار از شهرستان‌های مختلف استان خراسان جنوبی در این مسابقات حضور داشتند.

 

 

 

 

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی:

تکمیل پردیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی نیازمند ۶۳ میلیارد تومان است/۷

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: برای تکمیل پردیس اصلی پارک علم و فناوری استان به ۶۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمدرضا ناصری روز شنبه در شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان جنوبی اظهار داشت: فاز نخست پردیس اصلی پارک علم و فناوری استان به وسعت ۱۰ هکتار در جوار دانشگاه بیرجند در دست اجراست که ساختمان اصلی این مجموعه از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه تامین زیرساخت‌های این مجموعه برعهده استان است، درخواست داریم که از محل اعتبارات استانی به مجموعه ما کمک شود تا روند اجرای زیرساخت‌های پردیس پارک شتاب بگیرد.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در سه مرحله مقدماتی، رشد و رشد یافتگی در خدمت واحدهای فناور در پارک علم و فناوری هستیم.

ناصری با اشاره به خدمات ارائه شده به واحدهای فناور استان، گفت: بهره‌برداری از فضای استقرار، بهره‌مندی از تسهیلات مالی، خدمات مشاوره‌ای، بهره‌مندی از خدمات آزمایشگاهی، حمایت مادی و معنوی در اخذ مجوزها و تاییدیه‌های محصول و معافیت‌های مالیاتی از جمله خدمات ارائه شده به واحدهای فناور است.

وی از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست که حمایت لازم را از واحدهای فناور داشته باشند و در حال حاضر ۱۸۴ شرکت فناور و ۴۵ شرکت دانش بنیان در استان فعالیت دارند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی افزود: با توجه به وجود زیرساخت‌ها و امکانات، قابلیت افزایش چندبرابری شرکت‌ها دانش بنیان و فناور را در استان داریم.

ناصری با بیان اینکه ما توان افزایش شرکت‌های فناور را داریم و از طرفی هم توان حمایت‌های لازم را خواهیم داشت، بیان کرد: اما در زمینه زیرساخت‌ها در پردیس جدید مشکلاتی داریم و نیازمند حمایت استان هستیم.

وی از برگزاری ۶۲ کارگاه آموزشی از ابتدای امسال برای شرکت‌ها در پردیس پارک علم و فناوری استان خبرداد و گفت: پارک علم و فناوری خراسان جنوبی از نظر استعداد و حمایت جزو ۱۰ استان برتر کشور است اما در زمینه اجرای زیرساخت‌ها در پارک خیلی عقب هستیم که نیاز است در دوره دوم سفر رئیس جمهور مورد توجه قرار گیرد.

 

 

تحویل سالانه هزار واحد مسکونی به مددجویان خراسان جنوبی

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: مناطق واگذاری مسکن محرومان هر ساله متناسب با نیاز و اولویت در روستاها و شهرهای استان انجام می‌پذیرد.

محمد عرب در گفت‌وگو با ایسنا در مورد تسهیلات ساخت مسکن محرومان، اظهار کرد: تسهیلات مسکن در تمامی سرفصل‌های مسکن مددجویی ( احداث و خرید مسکن شهری و روستایی، تعمیرات مسکن و فضاهای جانبی ) مساعدت بلاعوض امداد تا سقف سرانه تعیین شده موافقتنامه بودجه، کمک خیرین و همچنین وام صندوق امداد ولایت پرداخت می‌شود.

وی افزود: تسهیلات صندوق امداد ولایت در مسکن شهری ۵۰ میلیون تومان و در مسکن روستایی ۳۰ میلیون تومان و سایر سرفصل‌ها ۱۵ میلیون تومان به تمامی مددجویان بهر ه مند از خدمات عمرانی پرداخت می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی با بیان اینکه سقف فردی تسهیلات برای هر مددجو ۵۰ میلیون تومان و کارمزد وام تا ۱۰ میلیون تومان صفر و بیش از ۱۰ میلیون تومان سه درصد  و به صورت قرض الحسنه است، تصریح کرد: در حوزه ساخت و ساز نیز کمک‌های بلاعوض، تسهیلات صندوق امداد ولایت و کمک خیرین به مددجویان ارائه می‌شود.

عرب بیان کرد: مناطق واگذاری مسکن تمامی شهرها و روستاهای سطح استان با اولویت مناطق محروم و افراد بی سرپرست عائله مند بوده و کمک‌های بلاعوض و تسهیلات امداد به تناسب پیشرفت کار تا مرحله تکمیل و بهره برداری واحد انجام می‌شود.

تحویل سالانه هزار واحد مسکونی به مددجویان 

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر به طور متوسط سالانه حدود هزار واحد مسکونی در سطح استان احداث و تحویل مددجویان شده و در سال ۱۴۰۰ در مجموع تمامی سرفصل‌ها بالغ بر  ۶۹۰۰ خدمت عمرانی به مددجویان ارائه و تحویل شده است.

عرب در پاسخ به این سؤال که آیا در حوزه تسهیلات مسکن بانک‌ها همکاری لازم را دارند، افزود: با توجه به سهمیه و منابع موجود و پیگیری‌های مستمر امداد به طور متوسط تعداد عمده بانک‌ها این تعامل را تاکنون داشته‌اند.

وی بیان کرد: در احداث مسکن روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر مطابق با تسهیلات بهسازی مسکن روستایی تعدادی از مددجویانی که توانایی دریافت و بازپرداخت اقساط را دارند از این مهم بهره‌مند خواهند شد که تسهیلات بانکی حدود ۵۰ درصد هزینه‌ها را شامل می‌شوند.

 

 

 

 

 

پیشرفت ۷۰ درصدی کارخانه تولید چادر مشکی در بیرجند/۷

عملیات ساخت کارخانه تولید چادر مشکی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 اشرفی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار از آمادگی استانداری برای راه اندازی این واحد تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند خبر داد و گفت: این طرح از سوی دانشگاه صنعتی بیرجند ارائه شده و تاکنون عملیات ساخت آن ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ماشین آلات مورد نیاز به استان حمل شده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور هم گفت: علی رغم وجود ۴ کارخانه تولید چادر مشکی در کشور هنوز نیاز به راه اندازی کارخانه‌های دیگر در این زمینه احساس می‌شود تا از خارج کشور واردات نداشته باشیم.

امامی افزود: در صورت تولیدات بیشتر، کشور همسایه افغانستان می‌تواند در صورت کیفیت بالای چادر و قیمت مناسب مقصد صادرات باشد.

دراین جلسه همچنین در خصوص راه اندازی ۵ خانه خلاق در شهرستان‌ها و بازارچه زندگی بهشتی در شهرستان‌ها با همکاری میراث فرهنگی و فروش محصولات صنایع دستی محصولات محلی بحث و تصمیم گیری شد.

 

کوتاه از حوادث/۴

کشف ۵۸ کیلوگرم تریاک از ۴ کوله پشتی در”سربیشه”

جانشین انتظامی”سربیشه” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان،۵۸ کیلوگرم تریاک از ۴ کوله پشتی کشف و۴ متهم دستگیر کردند.

کامیون حامل بار اثاثیه منزل با ۷۳ کیلو گرم تریاک توقیف شد

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر استان از کشف ۷۳ کیلو و ۶۰۰ گرم تریاک در بازرسی از یک کامون در ایست و بازرسی”علی آباد” شهرستان”بیرجند” خبر داد.

کشف هزار و ۳۶۴ قطعه مرغ زنده غیر مجاز در”بیرجند”

فرمانده انتظامی شهرستان”بیرجند‌” گفت: ماموارن انتظامی در بازرسی از یک کامیون باری هزار و ۳۶۴ قطعه مرغ زنده فاقد مجوز بهداشتی به ارزش ۵۰۰ میلیون ریال در این شهرستان کشف کردند.

نجات جان بیمار توسط مأموران فداکار پلیس راه طبس/۴

 

با اقدام سریع و به موقع ماموران فداکار پلیس راه شهرستان “طبس” فرد بیمار، از مرگ نجات یافت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی “علیرضا رضایی” رئیس پلیس راه استان خراسان جنوبی در تشریح این خبر، اظهار داشت: تیم گشت پلیس راه طبس  در پارکینگ روستای “ازمیغان” ۳۰ کیلومتری شهرستان طبس”مستقر بودند که مشاهده کردند یک دستگاه خودرو کنار جاده توقف نموده و راننده آن خیلی سراسیمه و نگران و مضطرب می باشد.

رئیس پلیس راه استان خراسان جنوبی بیان داشت: ماموران با مراجعه به خودرو مشاهده کردند فرزند راننده به علت ناراحتی قلبی در صندلی عقب خودرو دراز کشیده و به سختی نفس می کشد و راننده با توجه به اینکه غیر بومی بود از شدت نگرانی نمی دانست چه کاری انجام دهد.

سرهنگ رضایی افزود: بلافاصله ماموران پلیس راه به جهت احساس مسئولیت اجتماعی سریعا فرد بیمار را به بیمارستان داخل شهر طبس رسانده و تحویل عوامل اورژانس دادند که این اقدام به موقع اکیپ گشت پلیس راه طبس باعث نجات جان فرزند این شهروند شد.

وی تصریح کرد: پدر فرد بیمار عنوان داشت اگر همراهی و کمک ماموران نبود معلوم نیست چه بلایی به سر فرزندم می آمد لذا بر خود لازم می دانم تا از زحمات و احساس مسئولیت ماموران تقدیر و تشکر نمایم.

 

 

 

 

 

 

حمله وحوش به ۱۵ راس بز در سه قلعه/۴

در اثر حمله وحوش در سه قلعه سرایان ۱۵ راس بز تلف شدند.

معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صدا وسیمای استان گفت : حمله وحوش در سه قلعه سرایان باعث شد تا  ۱۵ راس بز تلف شوند.

بخشی افزود :  تمامی ۱۵ راس بز بیمه بودند .

وی گفت : برای  این دامها حدود ۶ میلیون تومان غرامت در نظر گرفته شده است .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۴۹ زندانی جرائم غیرعمد چشم انتظار کمک خیران/۲

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی گفت: هم اکنون ۴۹ نفر در زندان‌های استان به دلیل بدهی مالی زندانی هستند.

 

حسین پور مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۴۹ زندانی جرائم غیرعمد استان چشم انتظار کمک‌ مالی خیران هستند، گفت: بدهی این افراد ۹ میلیارد تومان برآورد شده است.

او با اشاره به اینکه از ۴۹ زندانی تنها ۱۳ نفر آن‌ها به دلیل بدهی مالی زندانی هستند، افزود: مابقی زندانیان به دلیل بدهی نفقه و مهریه در زندان هستند.

حسین پور با بیان اینکه هم اکنون پیگیر آزادی ۱۰ زندانی جرائم غیرعمد استان هستیم، اظهار کرد: امیدواریم با پیگیری‌های صورت گرفته هفته‌ی آینده شاهد آزادی این تعداد از زندانیان باشیم.

او گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۶۷ زندانی جرائم مالی با بدهی ۲۸ میلیارد تومان آزاد شده اند.

 

 

 

 

 

مجموعه سپاه همواره در مسیر منویات مقام معظم رهبری حرکت می‌کند/۴

 

مجموعه سپاه همواره در مسیر منویات مقام معظم رهبری حرکت می‌کند

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی، گفت: مجموعه سپاه همواره در مسیر منویات مقام معظم رهبری حرکت می‌کند و همواره رهرو راه عظمای ولایت است.

سردار محمدرضا مهدوی، فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی در دیدار با امام جمعه طبس ایشان را  یکی از ستون‌های معنوی شهرستان نامید و گفت: به عنوان محور همیشه راهنمای فرزندان خودتان در مجموعه سپاه شهرستان  بودید که به پاس برکت وجود این گونه افراد شکرگذار خدا هستیم و وظیفه داریم به هشدارهای معنوی که از طرف جنابعالی داده می‌شود عنایت ویژه داشته باشیم.

وی ادامه داد: مجموعه سپاه نه حزب است نه گروه و همواره سعی کردیم در مسیری حرکت کنیم که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، حالا شاید در این بین خطاهایی هم از سوی افرادی صورت پذیرفته، اما تلاش بر این بوده که این مجموعه ولایی همواره رهرو راه عظمای ولایت باشیم.

حجت‌الاسلام محمدی، امام جمعه طبس نیز در این دیدار با قدردانی از حضور سردار و خدماتی که مجموعه سپاه در شهرستان داشته‌اند، گفت: امیداوریم از رسالتی که بر عهده شما عزیزان برای حفظ ارزش‌‌های انقلاب و نظام وجود دارد استفاده کافی را ببرید.

وی افزود: همکاری و تعامل بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و غیره با سپاه داشتیم که ستاد امر به معروف شهرستان پیشتاز بوده است و اقدامات خوبی و موثری برداشته شده است.

امام جمعه طبس گفت: به رغم همه بی‌مهری‌هایی که در دولت قبل نسبت با این مسائل شد، اما در مجموع  مجموعه سپاه با یک اقتدار و صلابتی در مقابل ایستادند و مجموعه کارها را به یک جایی رساندند.

وی با اشاره به اینکه با روحیه تعاملی موجود روز به روز شاهد انسجام و اتحاد بیشتر باشیم تاکید کرد: همان طور که امام(ره) فرمودند اگر سپاه نبود کشور نبود، هر چه زمان می‌گذرد به بیان نورانی امام و مقام معظم رهبری که از مجموعه این عزیزان بارها به عنوان مجموعه تاثیر گذار یاد کردند.

وی اظهار امیداوری کرد با توجه به تاثیرگذاری سپاه در انقلاب و ترویج آن خدا به همه توفیق دهد در راستای  فرمایشات مقام معظم رهبری گام برداریم و از منویات ایشان بیشتر بهره ببریم.

 

 

 

 

 

 

 

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی:

۹ مرکز خرید توافقی زرشک در خراسان جنوبی فعال است/۲

۹ مرکز خرید توافقی زرشک در خراسان جنوبی فعال است

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: ۹ مرکز خرید توافقی زرشک در پنج شهرستان استان فعال است.

سید حسن رضوی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تاکنون ۵۰۰ تن زرشک تازه از کشاورزان خراسان جنوبی خریداری شده است.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این میزان زرشک به صورت توافقی خریداری شده است، بیان کرد: امسال استقبال کشاورزان از خرید توافقی زرشک مطلوب بوده است.

رضوی گفت: درحال حاضر در خراسان جنوبی ۹ مرکز خرید توافقی زرشک در شهرهای بیرجند، قاین، درمیان، سربیشه و زیرکوه فعالیت دارند که زرشکاران عزیز برای فروش محصول خود می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.

وی با تأکید بر اینکه هنوز آمادگی خرید زرشک در خراسان جنوبی وجود دارد، ادامه داد: با توجه به برگزاری جشنواره ملی زرشک و … امسال تقاضا بسیار خوبی برای خرید زرشک خراسان جنوبی وجود دارد.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: به عنوان مثال بازارهای میوه و تره بار در شهرهای، شیراز، تهران، اصفهان، همدان، مشهد و قم و بسیاری دیگر از شهرهای کشور به دنبال زرشک تازه خراسان جنوبی هستند.

ورود هزار گردشگر خارجی به خراسان جنوبی/۲

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون هزار گردشگر خارجی وارد استان شده اند.

 

شاهوردی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: در ۶ ماهه نخست امسال هزار گردشگر خارجی وارد استان شده که مقصد گردشگری بیشتر آن‌ها شهرستان طبس بوده است.

او با اشاره به اینکه از ابتدای امسال یک میلیون و ۴۴۲ هزار و ۳۴۸ گردشگر داخلی در اقامتگاه‌های استان اقامت کرده اند، افزود: بیشترین اقامت این افراد در شهرستان‌های فردوس و طبس گزارش شده است.

شاهوردی با بیان اینکه امسال ۳ میلیون و ۴۴۳ هزار و ۵۶۱ نفر از امکان گردشگری استان بازدید کرده اند، اظهار کرد: عمده گردشگران خارجی که وارد استان شده از کشور‌های آلمان، فرانسه و سوئیس بوده اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کم‌آبی و امید مردم خراسان جنوبی به انتقال آب دریا

کم‌آبی و امید مردم خراسان جنوبی به انتقال آب دریا

بیرجند – ایرنا – گسترش خشکسالی و کم‌بارشی، تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت خراسان جنوبی را با چالش‌هایی مواجه کرده، از همین رو تصویب طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان و پیگیری برای شتاب گرفتن روند اجرای آن نقطه امیدی برای مردم این استان شده است.

به گزارش ایرنا، با توجه به خشکسالی‌هایی که اکنون عمر آن به بیش از ۲ دهه رسیده، چالش کم‌آبی در خراسان جنوبی به مساله جدی تبدیل شده به‌طوری که در سال‌های گذشته پدیده مهاجرت از روستا به شهر و پیامدهای دیگر را به دنبال داشته است.

آن طور که آمارها نشان می‌دهد دوره اخیر خشکسالی در خراسان جنوبی از سال آبی ۷۹- ۷۸ آغاز و این استان امسال وارد بیست و دومین سال خشکسالی شده است.

براساس بررسی‌های صورت گرفته اکنون ۱۰۰ درصد مساحت استان خراسان جنوبی درگیر خشکسالی از خفیف تا بسیار شدید است و این بررسی‌ها نشان می‌دهد پنج درصد مساحت استان درگیر خشکسالی خفیف، ۲۵ درصد متوسط، ۱۸ درصد شدید و ۵۲ درصد درگیر خشکسالی بسیار شدید است.

این در حالی است که اقتصاد خراسان جنوبی بر پایه کشاورزی و دامداری استوار بوده و بنا بر آخرین آمار رسمی از مجموع منابع آب زیرزمینی استان ۹۰ درصد در بخش کشاورزی، هشت درصد در بخش شرب و ۲ درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.

کاهش بارندگی‌ سال آبی گذشته و جاری در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه گزارش شد و کاهش حدود ۶۰ درصدی بارندگی‌ها نسبت به بلندمدت را در این استان داشتیم.

به اذعان مسوولان، سال آبی گذشته ۹۵۱ میلیون مترمکعب میزان مصرف آب در خراسان جنوبی بوده که بیش از ۹۹.۵ درصد آن از منابع آب زیرزمینی تامین شده و گواه بر کم‌بارشی در این خطه کویری است.

تاکنون راهکارهای مختلفی برای رفع معضل کم‌آبی و تبعات خشکسالی ارایه شده که ویژگی مشترک بیشتر این راهکارها، تمرکز بر استفاده از منابع آبی محدود کنونی است که باعث فشار بیشتر بر ذخایر و تشدید روند خشکی می‌شود.

با توجه به کمبود منابع آبی استان‌ها، در سال‌های اخیر پیشنهادهایی برای انتقال آب دریا به داخل کشور مطرح شد. ساحل طولانی ایران در خلیج فارس و دریای عمان فرصتی را فراهم آورده تا برای استفاده از منابع آبی گسترده در جنوب و شرق کشور برنامه‌ریزی شود.

بر این اساس طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به داخل کشور با سرمایه‌گذاری واحدهای صنعتی در دستور کار قرار گرفت تا بخشی مهمی از آب مورد نیاز استان‌های کم‌آب شرقی و حتی مرکزی کشور از این طریق تامین شود.

نگاه ویژه دولت سیزدهم به تامین آب

خراسان جنوبی از استان‌های کم‌آب و کمتر توسعه‌یافته کشور به شمار می‌رود که برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای و تامین آب آشامیدنی نیاز به منابع آبی جدید دارد.

موضوعی که رئیس جمهور نیز در سفر استانی به خراسان جنوبی به آن پرداخت و بر تامین آب مورد نیاز این استان از منابع مختلف از جمله انتقال آب از دریای عمان تاکید کرد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی که نوزدهم شهریور پارسال به خراسان جنوبی سفر کرد، درخصوص مشکل کم‌آبی این استان گفت: مساله آب مشکل بسیاری از استان‌های کشور است و این موضوع را در دولت به‌صورت ویژه دنبال می‌کنیم.

وی در این ارتباط از راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت گفت و افزود: «اقدامات کوتاه‌مدت را می‌توان در استان دنبال کرد، اما راهکارهای بلندمدت از جمله انتقال آب از دریای عمان را می‌توان به صورت بلندمدت پیگیری کرد، البته نه اینکه خیلی طولانی شود که مردم ناامید شوند.»

همچنین با توجه به اجرای خط انتقال آب خلیج فارس به برخی استان‌های کشور ادامه این خط به سمت خراسان جنوبی نیز در برنامه بوده است.

کم‌آبی و امید مردم خراسان جنوبی به انتقال آب دریا

آب مهمترین دغدغه کشاورزان خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی هم در دیدارهایی متعدد با مقامات کشوری بر تسریع اجرای طرح انتقال آب به استان تاکید کرده است.

“جواد قناعت” تیر امسال در دیدار با “علیرضا رزم‌حسینی” مشاور معاون اول رئیس جمهور در امور پروژه‌های انتقال آب از دریا که در تهران انجام شد، با تشریح شرایط و ارائه گزارشی از پیامدهای خشکسالی در خراسان جنوبی، انتقال آب را از طرح‌های اولویت‌دار منطقه عنوان کرد.

وی انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان را یک ضرورت خواند و گفت: تامین آب به عنوان یک زیرساخت اصلی به رغبت سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی خواهد انجامید.

بحث و تبادل نظر استاندار و مشاور معاون اول رئیس جمهور درخصوص ضرورت انتقال آب به خراسان جنوبی به این مصوبه ختم شد که هرچه سریعتر عملیات اجرایی خط انتقال آب خلیج فارس از محل ورود به استان و محل خروجی به سمت خراسان رضوی آغاز شود.

استاندار خراسان جنوبی ۲۷ مهر ماه در آیین اختتامیه جشنواره زرشک نیز بار دیگر آب را از دغدغه‌های اصلی کشاورزان منطقه برشمرد و گفت: ۲ خط انتقال آب به خراسان جنوبی از خلیج فارس و دریای عمان را در دست پیگیری داریم تا با تحقق این طرح‌ها دغدغه بخش کشاورزی و صنعت استان رفع شود.

وی افزود: از کارهای جدی در دستور کار دولت سیزدهم، انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به خراسان جنوبی است.

قناعت گفت: انتقال آب از خلیج فارس به سه راهی سرچشمه رسیده و از آنجا خط سوم به سمت اصفهان، خط اول به سمت یزد و خط دوم به سمت کرمان و خراسان جنوبی اجرا می‌شود.

وی افزود: به جهت اینکه بخش خصوصی این طرح را انجام می‌دهد لذا استان‌های با توان مالی بیشتر بخش خصوصی فعال‌تری هم دارند و لوله‌گذاری و احداث شبکه انتقال آب با سرعت انجام می‌شود.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی اظهار داشت: برای اینکه خط انتقال آب خلیج فارس به کرمان و سپس به خراسان جنوبی برسد، ممکن است زمان‌بر شود لذا یکی از پیگیری‌های جدی دولت و مجلس، ایجاد خط چهارم بود که انتقال آب از دریای عمان است.

او گفت: چون این خط انتقال مصوبه دولت است لذا با بودجه دولتی انجام می‌شود و از چابهار به زاهدان مصوبه دارد که ما نیز پیگیر اخذ مصوبه هستیم تا ادامه آن به خراسان جنوبی برسد و پیگیری‌هایی با نهاد ریاست جمهوری، هیات دولت و معاونت اجرایی رئیس جمهور داشته‌ایم.

قناعت بیان کرد: خط چهارم یعنی انتقال آب از دریای عمان را پیگیر هستیم تا دغدغه کشاورزان و زرشک‌کاران رفع شود لذا هم خط چهارم و هم خط دوم انتقال آب از خلیج فارس را پیگیری می‌کنیم تا هر کدام که میسر باشد، سریعتر انجام شود.

نیاز آبی خراسان جنوبی چقدر است؟

اما نیاز آبی خراسان جنوبی در این شرایط خشکسالی چقدر است و با چه روش‌هایی این نیاز رفع خواهد شد؟ سوالی که معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در پاسخ به آن گفت: نیاز آبی استان در بخش صنعت و شرب  از زمانی که موضوع طرح انتقال آب از سد دوستی مطرح بود تا افق ۱۴۲۰ و ۱۴۲۵ احصا و در طرح انتقال آب از دریای عمان بازنگری شد.

۷۰ میلیون مترمکعب نیاز آب شرب استان، ۱۸۸ میلیون مترمکعب در مطالعات فاز یک و ۱۵۰ میلیون مترمکعب در مطالعات فاز دوم نیاز آب صنعت برآورد شده است.سید سعید پورجعفر اظهار داشت: از همین رو ۷۰ میلیون مترمکعب نیاز آب شرب استان، ۱۸۸ میلیون مترمکعب در مطالعات فاز یک و ۱۵۰ میلیون مترمکعب در مطالعات فاز دوم نیاز آب صنعت برآورد شده است.

وی افزود: در بخش کشاورزی هم با توجه به ممنوعه بودن دشت‌های استان به‌رغم افزایش سهم آب‌بری مطرح نیست و مدیریت بهره‌وری از منابع آبی موجود مد نظر است.

تامین آب شرب از داخل و آب صنعت از خارج استان

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: تمامی ظرفیت‌های استان در بخش شرب و صنعت شناسایی و سپس این نیاز آبی احصا شده است که باید در خارج استان تامین شود.

وی طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان را جزو برنامه‌های بلندمدت تامین آب در این استان عنوان کرد و گفت: از محل اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان ۶۰ میلیون مترمکعب آب شیرین سهم خراسان جنوبی پیش‌بینی شده که صنایع استان در فاز یک می‌توانند از آن استفاده کنند.

پورجعفر با بیان اینکه آب شرب باید از پروژه‌های آهنگران و خوشاب برای استفاده مردم تامین شود ادامه داد: در حال حاضر تقریبا براساس سرانه جمعیت تا افق طرح، منابع آب تامین است اما به خاطر پرت شبکه‌ها و برخی صنایع غیرخانگی که از آب شرب مصرف می‌کند؛ مصرف آب شرب بالا است.

وی گفت: با توجه به کمبودهای آبی استان باید جانمایی مسکن ملی به نحوی مدیریت شود که در چند سال آینده مشکلی ایجاد نشود.

اتکای خراسان جنوبی به آب‌های زیرزمینی

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه بیشترین اتکای استان به آب‌های زیرزمینی است افزود: فقط بخشی از نیاز آبی شهرستان طبس است که توسط سد نهرین تامین می‌شود و در سایر نقاط استان متکی به آب زیرزمینی هستیم.

وی گفت: در بخش کشاورزی هم با توجه به خشکسالی‌های طولانی مدت اقدامات خوبی انجام شده لذا از زمان نصب کنتورهای هوشمند حدود ۳۵۰ میلیون مترمکعب اضافه برداشت جلوگیری شد.

پورجعفر با اشاره به وجود ۶۳۰ میلیون پروانه کشاورزی در استان خراسان جنوبی تصریح کرد: با همکاری کشاورزان و اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و کشت‌های باغی حدود ۱۳۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی شده است.

وی این برنامه‌ها را از اقدامات بسیار خوب در مقابله با خشکسالی دانست و افزود: خراسان جنوبی به‌رغم اینکه بیش از ۲۵ سال درگیر خشکسالی است اما از استان‌های پیشگام در مدیریت خشکسالی بوده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اعلام اینکه تقریبا صد درصد چاه‌های کشاورزی استان کنتور هوشمند دارند گفت: بر همین اساس اضافه برداشتی عملا نداریم اما برای بخشی از طبس و شهرستان‌های مرزی تا پایان سال گذشته کنتورهای هوشمند نصب شده و راهکاری مهم در راستای پایداری چاه‌های آب در شرایط خشکسالی بوده است.

کم‌آبی و امید مردم خراسان جنوبی به انتقال آب دریا

وی ادامه داد: در بیشتر شهرستان‌ها همچون بشرویه و سرایان خود کشاورزان اذعان دارند که افت آب دشت‌ها کمتر شده است.

پورجعفر میانگین افت آب دشت‌های این استان را سالانه کمتر از ۲۰ سانتیمتر عنوان کرد و گفت: اگر به همین شکل خشکسالی مدیریت شود و بارندگی‌هایی را هم شاهد باشیم امید است بتوانیم کسری مخزن استان را به صفر برسانیم لذا گام بلندی در مدیریت خشکسالی خواهد بود.

به گفته وی اگر کشاورزان در نصب کنتورهای هوشمند همکاری نداشتند در برخی دشت‌ها همچون آرین‌شهر شاید ۸۰ درصد چاه‌ها از مدار بهره‌برداری خارج می‌شد.

انتقال آب از خارج استان با کمک صنایع بزرگ

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: طرح انتقال آب از دریای عمان به‌صورت رسمی از سال ۱۳۹۵ با حضور استانداران وقت خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان کلید خورد و در این طرح نیازهای آبی و سهم هر استان مشخص شد اما در مقطعی طرح متوقف و دوباره در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد مصارف آب استان در بخش کشاورزی است افزود: در حالی که ۶۰۰ میلیون مترمکعب مصرف آب بخش کشاورزی است اما کل پروانه‌های صنعتی کمتر از ۳۰ میلیون مترمکعب آب مصرفی دارند لذا در طرح انتقال آب بخش صنایع استان منتفع می‌شود.

پورجعفر با اشاره به سهم خراسان جنوبی از طرح انتقال آب دریای عمان اظهار داشت: وزارت نیرو در تخصیص اولیه، انتقال ۶۰ میلیون مترمکعب آب شیرین شده به خراسان جنوبی را برآورد کرده است.

این مقام مسئول گفت: طرح دیگری با عنوان انتقال آب از خلیج فارس مطرح است که از سمت طبس به خراسان جنوبی خواهد رسید و دولت نیز از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دعوت کرده تا در اجرای آن سرمایه‌گذاری کنند.

وی گفت: وزارت نیرو فقط تخصیص آب را دارد و در واقع اجرای این طرح به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است که سرمایه‌گذارانی جذب و با تشکیل کنسرسیوم‌هایی اقدام به اجرای طرح انتقال آب کنند.

پورجعفر تصریح کرد: دولت برای انتقال آب صنایع سرمایه‌گذاری نمی‌کند و بخش عمده آن را مجتمع سنگان خواف و ایمیدرو برعهده دارند.

وی با بیان اینکه تامین مالی از طریق شرکت‌های صنعتی انجام می‌شود افزود: زمان دقیقی برای بهره‌برداری از طرح انتقال آب مشخص نشده چون به سرمایه بخش خصوصی و وضعیت صنایع بستگی دارد اما در افق ۱۴۰۵ بخشی از خط اجرایی خواهد شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: طرح انتقال آب به خراسان جنوبی از سفر اول رئیس جمهور مصوبه‌ای نداشته و برای دور دوم سفرهای استانی نیز طرح‌های داخلی استان همچون طرح انتقال از خوشاب، درمیان و اسدیه پیش‌بینی شده است.

پیشرفت ۱۲ درصدی عملیات احداث فاز اول سازه آبگیر

مدیرعامل شرکت تامین آب صنایع و معادن به عنوان مجری طرح ملی نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی درباره آخرین روند اجرای این طرح گفت: تامین آب استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی در برنامه زودهنگام از مسیر دریای عمان انجام می‌شود.

محمدحسن اسدی افزود: ظرفیت خط انتقال آب از خلیج فارس نیز برای استان‌های فلات مرکزی است اما مسیر خط دوم از سمت کرمان به خراسان جنوبی برای برنامه توسعه آتی مطالعه شده و در صورت تامین اعتبار انجام خواهد شد.

وی گفت: مطالعات اجرای خط چهارم انتقال آب از دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی شامل تاسیسات آبگیری و شیرین‌سازی به حجم ۸۰۰ میلیون مترمکعب در سال برای فاز نهایی و سامانه انتقال آب برای مصارف شرب و صنعت سه استان شرقی کشور به ظرفیت ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال برای فاز اول در دست انجام است.

عملیات احداث فاز اول سازه آبگیر طرح به ظرفیت برداشت یک میلیارد و ۲۰۰ هزار مترمکعب در سال آب خام دریا تاکنون ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات ساخت چهار ماژول نمک‌زدایی هریک به ظرفیت ۲۰۰ هزار مترمکعب در روز به پیمانکار شیرین‌سازی واگذار شده است.مدیرعامل شرکت تامین آب صنایع و معادن افزود: عملیات احداث فاز اول سازه آبگیر طرح به ظرفیت برداشت یک میلیارد و ۲۰۰ هزار مترمکعب در سال آب خام دریا تاکنون بیش از ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات ساخت چهار ماژول نمک‌زدایی هریک به ظرفیت ۲۰۰ هزار مترمکعب در روز به پیمانکار شیرین‌سازی واگذار شده است.

وی اظهار داشت: مسیر اصلی سامانه انتقال آب معادل هزار و ۳۱۰ کیلومتر بوده و عملیات مسیرسازی در سه قطعه به طول  ۶۰۰ کیلومتر معادل ۴۶ درصد کل مسیر در دست انجام است.

اسدی با بیان اینکه ۲۱۲ کیلومتر از مسیر مذکور معادل ۱۶ درصد آماده لوله‌گذاری است گفت: این مسیرها شامل قطعه ایرانشهر – زاهدان به طول ۳۳۰ کیلومتر بوده که ۱۰۰ کیلومتر آماده لوله‌گذاری شده است.

وی افزود: همچنین در قطعه قاین – سنگان به طول ۱۴۰ کیلومتر، ۶۰ کیلومتر آماده لوله‌گذاری شده و قطعه تربت حیدریه تا مشهد ۱۲۳ کیلومتر که ۵۲ کیلومتر آماده لوله‌گذاری است.

مدیرعامل شرکت تامین آب صنایع و معادن تصریح کرد: این خط انتقال طبق برنامه زمان‌بندی تا افق ۱۴۰۴، معادل ۲۳۰ میلیون مترمکعب از مصارف صنایع و شرب استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی را تامین خواهد کرد و ۵۰ میلیون مترمکعب در سال نیز برای تامین مصارف ساحلی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: با اجرای طرح انتقال آب دریای عمان به خراسان جنوبی، آب مورد نیاز استان در بخش صنایع، معادن و کشاورزی صنعتی تامین خواهد شد.

مسیرسازی انتقال آب در خراسان جنوبی تا پایان سال

اسدی با بیان اینکه عملیات لوله‌گذاری در استان خراسان جنوبی به‌زودی آغاز می‌شود افزود: این خط از قاینات به سمت مشهد – سنگان خواف و از قاینات به سمت جنوب خراسان جنوبی اجرایی خواهد شد و عملیات مسیرسازی محدوده بزمان تا قاین در نیمه دوم سال جاری آغاز خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تا پایان سال جاری همه جبهه‌های کاری در حوزه مسیرسازی خراسان جنوبی آغاز می‌شود گفت: این مسیرها خوشبختانه معارض خاصی ندارد از همین رو سرعت کار زیاد است.

مدیرعامل شرکت تامین آب صنایع و معادن اظهار داشت: برای مناطق غرب استان خراسان جنوبی، انشعابی از خط اصلی برای تامین آب شرب و صنعت شهرستان‌های سرایان، فردوس، طبس و بشرویه در نظر گرفته شده که طبق برنامه‌ریزی انجام خواهد شد.

وی گفت: بعد از اتمام مسیرسازی عملیات لوله‌گذاری از شهرستان نهبندان به سمت شمال استان شروع خواهد شد.

اسدی اضافه کرد: با توجه به قطعه‌بندی انجام شده مشکلی در تامین منابع برای اقدامات در دست اجرا نداریم و برای ۲۰۰ هزار تن ورق و ساخت ۱۰۰ هزار تن لوله تامین مالی پیگیری می‌شود.

وی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم طرح انتقال آب به خراسان جنوبی از دریای عمان تا سال ۱۴۰۴ به اتمام برسد.

 

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:

برگشت اعتبارات خراسان جنوبی پذیرفتنی نیست/۳

برگشت اعتبارات خراسان جنوبی پذیرفتنی نیست

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: نقد همیشگی ما از مدیران قبل این بود که چرا اعتبارات استان برگشت می‌کند لذا تکرار این موضوع پذیرفتنی نیست.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد اشرفی روز شنبه در نشست کمیته استانی بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه افزود: برگشت پول و اعتبار نوعی خیانت محسوب می‌شود.

وی گفت: براساس گزارش وزارت کشور، خراسان جنوبی در حالی تا پایان شهریور امسال رتبه بیستم جذب اعتبارات تسهیلات تبصره ۱۸ را کسب کرد که استان‌های قزوین، فارس، خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان بهترین عملکرد را در این حوزه داشته‌اند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه براساس اظهارات وزیر امور اقتصادی و دارایی، برخی بانک‌ها مانع توسعه هستند و باید رویه‌های خود را عوض کنند افزود: دلایل نبود جذب حداکثری اعتبارات توسط دبیرخانه شناسایی و در جلسات آتی ارائه شود تا در صورت کوتاهی احتمالی گزارش آن به رئیس جمهور ارسال شود.

وی تصریح کرد: خط قرمز دولت جذب تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه است لذا در این رابطه هم عملکرد مدیران دستگاه‌های اجرایی و هم نظام بانکی استان رصد می‌شود.

اشرفی گفت: در جلسه‌ای که با حضور استاندار و رؤسای بانک‌های عضو کمسیون کشور در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، مقام عالی دولت در استان از تلاش‌های شبکه بانکی استان تقدیر کرد و برخی گلایه‌ها نیز توسط اینجانب مطرح شد.

وی با بیان اینکه مصوبات کمیته استانی تبصره ۱۸ برای بانک‌ها لازم الاجراست اظهار داشت: نگاه ما در جذب اعتبارات باید فراتر از وظیفه اداری و در راستای رشد اقتصادی استان و منطقه خراسان جنوبی باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی ۲۸ شهریور ماه از جذب ۸۲ درصد تسهیلات بند “الف” تبصره ۱۸ قانون بودجه در استان خبر داد و گفت: تلاش ما این است که تا پایان شهریور ماه جذب حداکثری را داشته باشیم.

وی افزود: ۲ هزار و ۸۸۶ طرح به مبلغ ۲ هزار و ۲۲۷ میلیارد تومان و با اشتغالزایی ۹ هزار و ۸۰۰ نفر به دبیرخانه و کمیته استانی ارسال شده و مورد بررسی قرار گرفته است.

اشرفی گفت: تاکنون از این مقدار، تسهیلات مربوط به هزار و ۱۰۴ طرح به مبلغ ۶۰۲ میلیارد تومان پرداخت شده و کل تسهیلات اختصاص یافته به استان مبلغ ۷۴۴ میلیارد تومان بوده است.

تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور که از سال ۱۴۰۰ برقرار شده، جزو اقداماتی محسوب می‌شود که با هدف ایجاد رونق تولید برای طرح‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری اشغال‌آفرین در نظر گرفته شده و از جمله مهمترین ابزار ایجاد و حفظ اشتغال در استان‌ها است.

 

 

 

 

افزایش ۲۳ درصدی سرمایه گذاری خارجی در خراسان جنوبی/۳

سرمایه گذاری خارجی در خراسان جنوبی ۲۳ درصد افزایش یافته است.

افزایش ۲۳ درصدی سرمایه گذاری خارجی در خراسان جنوبی مدیرکل اقتصاد و دارایی استان در بازدید استاندار از این اداره کل و پنجمین جلسه شورای هماهنگی مدیران واحد‌های تابعه،   گفت: از شهریور ۱۴۰۰ تا شهریور امسال، خارجی‌ها ۲۳۳ میلیون دلار در خراسان جنوبی سرمایه گذاری کردند که به لحاظ ارزش ۲۳ درصد و به لحاظ تعداد طرح ۴۴ درصد افزایش یافته است.

ذاکریان افزود: سرمایه گذاران از کشور‌های چین، قطر، عراق، افغانستان و آلمان بوده اند.

 

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان همچنین گفت: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۶ درصد مشاغل استان از مالیات معاف شدند.

ذاکریان گفت: در استان بیش از ۲ هزار طرح مصوب در زمینه‌های مختلف به ارزش ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان داشتیم.
وی افزود: از محل تبصره ۱۸ نیز ۷۷۴ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده سال گذشته استان بوده که موجب ایجاد بیش از ۹ هزار شغل جدید شده و تاکنون ۷۱۴ میلیارد تومان پرداخت شده است.
ذاکریان گفت: از محل اعتبارات شناور هم، ۹۹ میلیارد تومان به استان اضافه شده که تاکنون ۵۷ میلیارد تومان و ۴۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

استاندار هم با اشاره به اهمیت جذب منابع ملی گفت: درصورت جذب منابع ملی و جذب سرمایه گذار می‌توان در راستای پیشرفت استان گام برداشت.
قناعت افزود: درصورتی که گمرک استان فعال باشد و مجوز‌های مختلف سرمایه گذاری اخذ شود، می‌توان به آینده استان امیدوار بود.
وی با اشاره به املاک تملیکی نیز گفت: باید میزان هزینه‌ها برآورد شود تا بتوانیم با پی گیری مشکلات املاک تملیکی را حل کنیم و در این راه می‌توان از ظرفیت سوله‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی استفاده کرد.

استاندار با بیان اینکه سرمایه گذاری اهمیت بسزایی در اقتصاد دارد گفت: توسعه در گرو تغییر نگاه هاست و باید در استان باید مدیران با پیگیری‌های مداوم به دنبال جذب سرمایه گذار و اخذ مجوز باشند.
قناعت افزود: بانک‌ها نیز در مقوله سرمایه گذاری نقش تعیین کننده‌ای دارند و بعضی از بانک‌ها همکاری‌های خوبی در این راستا داشته اند‌.

وی در خصوص بورس نیز گفت: اهداف اصلی همه کشور‌ها رسیدن به توسعه اقتصادی بزرگ و رشد صنایع بزرگ درآمدهاست لذا باید افراد فعال در بورس آگاه و با اطلاعات باشند و یا زیرمجموعه افراد آگاه قرار بگیرند.

قناعت با اشاره به درآمد‌های مالیاتی گفت: پرداخت به موقع مالیات از موضوعات اصلی است و باید برای مردم اهمیت پرداخت مالیات تشریح و فرهنگ سازی شود و در مقابل نیز در تعیین مالیات و تخفیف‌ها نیز باید دقت و توجه شود تا موجب رضایتمندی مردم شود.

وی در خصوص تحقق رشد اقتصادی ۸ درصد نیز گفت: در سال ۱۴۰۱ باید به رشد اقتصادی ۸ درصد برسیم که نقش اداره کل اقتصاد و دارایی و دستگاه‌های تابعه آن بسیار مهم است.

استاندار همچنین خواستار تلاش مسوولان برای جذب سرمایه گذار و حفظ منابع مالی آن‌ها در استان خراسان جنوبی شد.

 

 

 

احداث دبیرخانه” جایزه ملی پدرعلم ارتباطات ” در خراسان جنوبی /۳

دبیرخانه" جایزه ملی پدرعلم ارتباطات " در خراسان جنوبی ایجاد شود

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور  گفت: با توجه به اینکه خراسان جنوبی، زادگاه پدر علم ارتباطات و روابط عمومی است، می طلبد برای ایجاد دبیرخانه” جایزه ملی معتمدنژاد” در این استان اقدام شود.

سیدمجید امامی در دیدار با استاندار خراسان جنوبی  از خراسان جنوبی به عنوان استانی فرهنگی یاد کرد و اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت هنرمندان می توان از این فرصت ها، بهره برداری اقتصادی نمود.

وی  با اشاره به فرصت های گردشگری بی نظیر خراسان جنوبی، تصریح کرد: با ارائه کارت سفر به گردشگران می توان ظرفیت های گردشگری این استان را رونق بخشید .

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور   با تأکید بر ضرورت گنجاندن نام محصولاتی همچون زعفران، زرشک و عناب خراسان جنوبی در تقویم مناسبت ها، اظهار داشت: گنجاندن این ظرفیت ها در تقویم، افتخارآفرینی به همراه دارد.

امامی اظهارکرد: با توجه به اینکه خراسان جنوبی، زادگاه پدر علم ارتباطات و روابط عمومی است، می طلبد برای ایجاد دبیرخانه” جایزه ملی معتمدنژاد” در این استان ویژه ارتقا سطح سواد رسانه ای جامعه پیگیری شود.

ایجاد تحول در برنامه‌های فرهنگی استان خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی در این دیدار تأکید کرد: با اقداماتی که طی یک سال اخیر در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان رقم خورده، تغییرات مثبتی را در حوزه های فرهنگی انتظار داریم.

جواد قناعت اظهار داشت: در دوره مدیریت جدید، شاهد تحول و جنب و جوش در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان شاهد هستیم که امیدواریم به تعالی فرهنگی بینجامد.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی، استانی فرهنگی با ظرفیت هایی بی نظیر است که چنانچه مورد توجه قرار گیرد، می تواند در توسعه کشور مؤثر باشد افزود: خراسان جنوبی، فرصت های طلایی گردشگری و میراثی فراوانی هم دارد که می تواند در حوزه اقتصادی و معنوی بهره برداری شود.

استاندار خراسان جنوبی در این دیدار به تشریح داشته های استان پرداخت و متذکر شد: استفاده درست از این ظرفیت ها، همواره مورد تأکید است.

قناعت، پیشنهاد دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، مبنی بر پیگیری برای گنجاندن ظرفیت های استان در تقویم مناسبت ها را معقول و منطقی خواند و بر ضرورت تحقق این موارد تأکید کرد.

 

 

 

کمک ۲۹۰ میلیارد ریالی مردم خراسان جنوبی در طرح اکرام ایتام و محسنین/۲

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی گفت: خیران و حامیان طرح اکرام امسال بیش از۲۹۰ میلیارد ریال کمک به صورت مستقیم به حساب ایتام و محسنین تحت حمایت واریز کردند.

 عبدالرحیم لطفی افزود: در نیمه نخست امسال ۴ هزار و ۶۱۰ حامی جدید به نیکوکاران طرح اکرام ایتام و محسنین افزوده شده اند و در حال حاضر بیش از ۳۶ هزار نفر در قالب حامی در طرح اکرام ایتام و محسنین با این اداره کل همکاری می کنند.

 

به گفته معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی، در این مدت بیش  از ۲۹۰ میلیارد ریال به صورت مستقیم به حساب کودکان یتیم و نیازمند واریز کرده اند.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲ هزار و ۲۸۰ فرزند یتیم تحت حمایت کمیته امداد هستند، ادامه داد: همچنین ۶ هزار و ۷۷۵ فرزند محسنین مورد حمایت کمیته امداد هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: در مجموع حدود ۹ هزار و ۵۵ کودک یتیم و محسنین در طرح اکرام ایتام و محسنین خدمات حمایتی دریافت کنند.

 

لطفی با دعوت از مردم نیکوکار استان  برای حمایت از کودکان نیازمند، تاکید کرد: حامیان و خیرین گرامی میتوانند علاوه بر حضور در ادارات ۲۱ گانه سطح استان از طریق سایت اکرام به نشانی ekram.emdad.ir و همچنین ارسال عدد ۱ به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۳۳۳۳ نسبت به ثبت نام و مشارکت در طرح اکرام ایتام و محسنین اقدام کنند.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*