اخبار خراسان جنوبی / خانه هلال روستای اِشک افتتاح شد/ توزیع دو هزار بسته نوشت افزار

سارق خرما قاتل شد

سارق مسلح که هنگام سرقت خرما در بم مرد کشاورزی را کشته و فرارکرده بود، توسط پلیس آگاهی شهرستان بم دستگیر شد.

به گزارش ایران، سرهنگ «یوسف سلیمانی» در تشریح این خبر اظهار داشت: به‌دنبال وقوع یک فقره سرقت مسلحانه خرما از باغ‌های این شهرستان در شهریور سال‌جاری که منجر به قتل مالک یک باغ خرما شده بود، موضوع در دستور کار مأموران انتظامی این شهرستان قرار گرفت.

وی افزود: در این رابطه با‌ وجود اینکه شناسایی و دستگیری قاتل فراری به سبب گستردگی باغ‌های خرما و گذرگاه‌های تاریک و فاقد تجهیزات کمکی بسیار سخت و حتی بعید به نظر می‌رسید مأموران پلیس آگاهی با انجام اقدامات اطلاعاتی و پی‌جویی‌های پلیسی موفق شدند قاتل را شناسایی و او را در مخفیگاهش به همراه یک اسلحه شکاری دست ساز که در قتل استفاده شده بود، دستگیر کنند.

فرمانده انتظامی شهرستان بم تصریح کرد: این متهم که به مصرف شیشه اعتیاد دارد و در پرونده خود جرایمی از جمله قتل، نزاع، درگیری و سرقت هم داشت، به انجام این قتل با سلاح شکاری به انگیزه سرقت خرما اعتراف کرد و پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شد.

دستگیری دارندگان یک میلیون دلار اسکناس جعلی

رسانه‌های اردنی از کشف و ضبط یک میلیون دلار پول تقلبی در این کشور خبر دادند.

 دستگیری دارندگان یک میلیون دلار اسکناس جعلی
به گزارش شفقنا؛ اداره امنیت عمومی اردن اعلام کرد که پس از آنکه اطلاعاتی مبنی بر وجود مقدار زیادی اسکناس جعلی در دست چند فرد، تیم تحقیقات ویژه‌ای با پیگیری موضوع، از قصد آنان برای پخش این پول‌ها در بازار و میان شهروندان و محل اختفای پول‌ها اطمینان یافتند.وی افزود؛ پس از آن بود که نیروهای امنیتی به محل مذکور رفته و ضمن کشف بیش از یک میلیون دلار تقلبی، سه نفر که در این پرونده دخیل بودند را دستگیر کردند.

اهدای ۳ هزار لوازم خانگی به مددجویان کمیته امداد/۲

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی از توزیع ۳هزار لوازم ضروری زندگی بین مددجویان تحت حمایت این نهاد خبر داد.

 

حسینی معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: خرید و اهدای لوازم ضروری زندگی به مددجویان با هدف تامین بخشی از وسایل مورد نیاز و آسایش آن‌ها انجام می‌شود.

او افزود: رفع فقر و محرومیت زدایی، تقویت بنیه فرهنگی و توانمند سازی خانوار‌های تحت حمایت یکی از مهم‌ترین رسالت‌های این نهاد است.

به گفته حسینی این وسایل از تولیدات داخلی، که شامل کولر آبی، بخاری گازی، یخچال و. بوده است.

مدرسه ۶ کلاسه شهدای گمنام در شهر نیمبلوک افتتاح شد/۲

با حضور معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری، چاوشان مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، مهندس اسماعیل زاده مدیر آموزش و پرورش شهرستان، جمعی از خیرین، امام جمعه و مسئولین شهر نیمبلوک، مدرسه ۶ کلاسه شهدای گمنام به همت خیرین و سازمان نوسازی مدارس در شهر نیمبلوک به بهره‌برداری رسید.

 

ناکامی در انتقال بیش از ۳۳۰ کیلو حشیش در”سربیشه”/۴

 

جانشین فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران انتظامی شهرستان”سربیشه” در بازرسی از یک سواری پیکان ۳۳۰ کیلو و ۷۰۰ گرم حشیش کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ “حسن شجاعی نسب” اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان”سربیشه” اخباری مبنی بر حمل محموله مواد مخدر توسط سوداگران مرگ در محورهای فرعی این شهرستان دریافت کردند که تیم های عملیاتی مبارزه با مواد مخدر جهت بررسی موضوع اعزام شدند.

وی بیان داشت: ماموران هنگام کنترل محورهای فرعی در شهرستان “سربیشه” به یک خودروی سواری پیکان که با سرعت در حال حرکت بود، مشکوک شدند و با علائم هشدار دهنده به راننده خودرو دستور ایست دادند.

جانشین فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: مأموران با اقدامات پلیسی سواری پیکان را متوقف و پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودرو، ۳۳۰ کیلو و ۷۰۰ گرم حشیش که به طرز ماهرانه ای جاساز شده بود کشف کردند.

سرهنگ شجاعی نسب خاطرنشان کرد: مأموران در این رابطه خودرو را توقیف و یک متهم دستگیر کردند که به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی و روانه زندان شد.

 

 

دستگیری سارقان محتویات داخل خودرو با ۷ فقره سرقت در”بیرجند”/۴

فرمانده انتظامی”بیرجند” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان ۲ نفر سارق محتویات داخل قطعات خودرو را دستگیر و ۷ فقره سرقت را کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احمد رضا کارگر” اظهار داشت: با وقوع چند فقره سرقت داخل خودرو در سطح شهرستان بیرجند، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: ماموران”کلانتری ۱۱″ شهرستان بیرجند با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی، ۲ نفر سارق را در این خصوص شناسایی و تحت تعقیب قرار دادند و پس از هماهنگی با مقام قضائی در یک عملیات غافلگیرانه متهمان را در مخفیگاهشان دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند بیان داشت: متهمان ابتدا در اظهارات خود منکر هرگونه جرم و اتهامی شد اما با روبه رو شدن با شواهد موجود و ارائه مستندات به ناچار لب به اعتراف گشوده و به ۷ فقره سرقت اعتراف کرد.

توقیف ۱۲۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی/۴

توقیف ۱۲۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان، پنج دستگاه تریلی حامل ۱۲۲ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فرآورده‌های نفتی را توقیف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ حسن شجاعی‌نسب افزود: ماموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی جنوبی در اجرای طرح مبارزه با قاچاقچیان عمده سوخت، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی استان به پنج دستگاه تریلی کشنده حامل کود حیوانی و پلاک جعلی مشکوک شدند و خودروها را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی اظهار داشت: پس از هماهنگی با مقام قضایی در بازرسی از پنج دستگاه تریلی، ۱۲۲ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فرآورده‌های نفتی کشف شد که با شگرد خاصی زیر کودها جاساز شده بود.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: ماموران انتظامی در این رابطه پنج دستگاه تریلی را توقیف و هفت متهم را دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی ضمن قدردانی از همکاری خوب مردم با پلیس، از عموم شهروندان خواست در صورت مشاهده و برخورد با هرگونه قاچاق کالا و سوخت و افراد متخلف، مراتب را از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند تا در کمترین زمان نسبت به شناسایی و دستگیری مجرمان و متخلفان اقدام شود.

 

رقابت جهانبخش با ۵ کاپیتان آسیایی /۷

کنفدراسیون فوتبال آسیا در آستانه جام جهانی به برگزاری یک رقابت میان جهانبخش و ۵ کاپیتان آسیایی دیگر پرداخت.

 

تیم ملی کشورمان در جام جهانی در گروه دوم با تیم‌های ملی آمریکا، انگلیس و ولز رقابت می‌کند.

در همین رابطه صفحه توئیتر رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا مهاجمان سرشناس تیم‌های آسیایی حاضر در این تورنمنت را سوژه خود قرار داد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا با انتشار پوستری از ۶ کاپیتان تیم‌های آسیایی (ایران، قطر، عربستان، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی) نوشت: کدام مهاجم را در مسابقات جام جهانی بیشتر خواهید دید؟

رقابت جهانبخش با ۵ کاپیتان آسیایی زیر نظر AFC

جهانبخش هفته گذشته در بازی با فاینورد مصدومیتی از ناحیه دست پیدا کرد، ولی خوشبختانه مشکلی برای حضور در مسابقات جام جهانی ندارد.

اولین بازی شاگردان کارلوس کی روش در مسابقات جام جهانی در تاریخ ۳۰ آبان مقابل سه شیر‌ها در ورزشگاه بین المللی خلیفه برگزار می‌شود.

 

 

تجلیل از ورزشکاران مروج اقامه نماز در میادین ورزشی خراسان جنوبی

تجلیل از ورزشکاران مروج فرهنگ اقامه نماز در میادین ورزشی خراسان جنوبی

با حضور محمد حسین خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان ، از ورزشکاران مروج فرهنگ اقامه نماز در میادین ورزشی تجلیل شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، در راستای تشویق ورزشکاران و تقدیر از مروجین فرهنگ اقامه نماز در میادین ورزشی با حضور محمد حسین خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان ، حجت الاسلام صادقی ، قناد معاون امور جوانان، نظامی رییس اداره امور فرهنگی و مکرمی سرپرست حراست به همت اداره کل ورزش و جوانان استان و گروه جهادی به وقت مهربانی، تعدادی از ورزشکارانی که زمین های چمن استادیوم آزادی مشغول تمرین بودند و در بلافاصله پس از اذان در اقامه نماز جماعت کارکنان اداره کل شرکت می کردند مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند.

 

 

مدرسه ابتدایی ۶ کلاسه شهدای گمنام در نیمبلوک افتتاح شد/۲

با حضور معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری، چاوشان مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، مهندس اسماعیل زاده مدیر آموزش و پرورش شهرستان، جمعی از خیرین، امام جمعه و مسئولین شهر نیمبلوک، مدرسه ۶ کلاسه شهدای گمنام به همت خیرین و سازمان نوسازی مدارس در شهر نیمبلوک به بهره‌برداری رسید.

 

 

 

امام جمعه طبس:
اتحاد وظیفه اصلی ملت ایران برای مقابله با دشمنان است
حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه وظیفه کنونی ایرانیان برای مقابله با دشمنان متحد بودن است، گفت: دشمن می داند که قدرت مقابله نظامی با ایران را ندارد لذا به فکر برهم زدن امنیت داخلی و اغتشاش افتاده است که در این مسیر هم شکست خوردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، حجت الاسلام محمدرضا محمدی شامگاه (۹ آبان) در مراسم گرامیداشت شهدای حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در طبس اظهار داشت: پیروی از ولایت فقیه شرط ورود به درگاه خداوند متعال است.

 

امام جمعه طبس در ادامه بیان کرد: مسلک و شیوه همه تروریست ها و تکفیری ها دشمنی با مردم مسلمان و شیعه ایران اسلامی است.

 

وی در ادامه عنوان داشت: شیعیان هر وقت به مشکلات دنیوی برخورد می‌کنند به حرم های ائمه اطهار (ع) و امامزادگان(ع) لازم التعظیم روی می آورند.

 

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه حمله تروریستی به حرم مطهر احمد بن موسی(ع) از ۲ جهت دل شیعیان را سوزاند، افزود: یک وجه آن شهادت زائران بی‌گناه و وجه دیگر آن توهین به ساحت مقدس این امامزاده قدسی بود.

 

امام جمعه طبس با تاکید بر اینکه وظیفه کنونی ایرانیان برای مقابله با دشمنان متحد بودن است، گفت: دشمن می داند که قدرت مقابله نظامی با ایران را ندارد لذا به فکر برهم زدن امنیت داخلی و اغتشاش افتاده است که در این مسیر هم شکست خوردند.

 

وی در پایان بیان کرد: خون این عزیزان باعث آبیاری درخت تنومند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شد و اقتدار کشور را از گذشته بیشتر کرد.

 

پایان پیام/۵۷۳

 

 

 

جان دوباره بافت فرسوده خراسان جنوبی با نگاه ویژه دولت

جان دوباره بافت فرسوده خراسان جنوبی با نگاه ویژه دولت

بازآفرینی شهری یکی از طرح‌های کلیدی است که نگاه ویژه دولت سیزدهم را به همراه داشته و اعتباراتی از محل سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی برای ۶ پروژه بازآفرینی پایدار شهری در این استان اختصاص یافت که در پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها تاثیرگذار بوده است.

به گزارش ایرنا، براساس ماده ۱۶ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و با هدف جلب همکاری و مشارکت تمامی دستگاه‌های ذیربط در فرآیند بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف، برنامه‌های احیا، بهسازی و نوسازی شهری تحت عنوان سند ملی راهبردی احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در کشور تصویب شد.

تحقق حقوق شهروندی، ارتقای کیفیت زندگی، بازیابی هویت شهری و اعمال حکمروایی محلی و ایجاد وحدت رویه بین عوامل مرتبط در سطح ملی و محلی با رویکرد ضوابط شهرسازی معماری ایرانی – اسلامی از مهمترین اهداف سند ملی راهبردی احیا، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری است.

محلات هدف طرح بازآفرینی شهری، غیرمقاوم و آسیب‌پذیر هستند و برای توسعه کالبدی در محلات هدف، اجرای پروژه‌های مشترک با برخی دستگاه‌های اجرایی به‌خصوص شهرداری در دستور کار است که بخشی از اعتبار مورد نیاز برای اجرا توسط راه و شهرسازی و برخی توسط دستگاه متولی تامین می‌شود.

با توجه به اینکه برقراری عدالت اجتماعی، توسعه متوازن و مبارزه با فقر و محرومیت از اولویت‌های دولت مردمی است، بر همین اساس در سومین سفر استانی رئیس جمهور در دور اول سفرهای استانی که شهریور سال گذشته به خراسان جنوبی انجام شد، به عنوان اولین استان اعتباراتی برای طرح بازآفرینی پایدار شهری اختصاص یافت.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی نوزدهم شهریور ۱۴۰۰ در محله کاظمیه که از جمله محلات کم‌برخوردار شهر بیرجند است، حضور یافت و نگاه‌های مسوولان را متوجه این گونه مناطق کرد.

رئیس جمهور در جمع اهالی محله کاظمیه بیرجند گفت: ما از مشکلات شما بی‌اطلاع نیستیم و به جمع شما آمدیم تا هم حال شما را جویا شویم و هم کاری برای این مناطق صورت گیرد.

سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی ۱۰۰ نوع مصوبه در پی داشت که از این تعداد ۸۰ مصوبه در زمینه عمرانی و زیرساختی و ۲۰ مصوبه در حوزه اقتصادی، تولیدی و اشتغالزایی بوده است.

یکی از حوزه‌هایی که از سفر استانی اعتبار گرفت، بازآفرینی شهری است و به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ۳۰ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر رئیس جمهور برای بازآفرینی شهری در استان ابلاغ شد که باید به این فرصت برای اجرا و اتمام پروژه‌های ستاد بازآفرینی شهری توجه ویژه‌ای شود.

علیرضا عباس‌زاده گفت: دستگاه‌های اجرایی استان باید پیگیر جذب اعتبارات سفر رئیس جمهور در حوزه‌های مختلف و اجرای مصوبات سفر باشند زیرا اعتبار سفر مانند برخی اعتبارات سنواتی نیست و مقطعی است لذا مصوبات باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.

جان دوباره بافت فرسوده خراسان جنوبی با نگاه ویژه دولت

طرح بازآفرینی پایدار شهری جزو وظایف حاکمیتی است

وی با بیان اینکه طرح بازآفرینی پایدار شهری جزو وظایف حاکمیتی است افزود: این طرح از جنس صرف پروژه، عیب‌یابی و از این قبیل طرح‌ها نیست بلکه باید با اجرای پروژه‌های اولویت‌دار در محلات هدف، از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کرد.

یکی از مباحث مهمی که همیشه در بازدیدها و دهگردشی‌ها توسط مردم و شهروندان مطرح می‌شود، نیازهای عمومی آنان و عمدتا مربوط به مناطق ناکارآمد و فرسوده شهری است.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از مباحث مهمی که همیشه در بازدیدها و دهگردشی‌ها توسط مردم و شهروندان مطرح می‌شود، نیازهای عمومی آنان و عمدتا مربوط به مناطق ناکارآمد و فرسوده شهری است.

وی تصریح کرد: بدون شک وقتی شهرها توسعه می‌یابند تضاد طبقاتی خود را بیشتر نشان می‌دهد اما باید اقداماتی در خور مردم منطقه و با هدف رفع نیازهای این محلات در دستور کار قرار گیرد.

عباس‌زاده افزود: هرچند خیرین و مردم نیز برای اجرای برخی پروژه‌ها در محلات ناکارآمد ورود می‌کنند اما دستگاه‌های اجرایی و ما وظیفه داریم با استفاده از منابع ملی و استانی به مردم ارائه خدمت کنیم.

وی با اشاره به وجود مناطق فرسوده و ناکارآمد در هفت شهر خراسان جنوبی گفت: در این نقاط تفاوت اساسی با سایر مناطق شهر دیده می‌شود و کمتر مورد توجه قرار گرفته لذا تبعیض بین مناطق مشهود است اما از نظر اداری و کاری وظیفه جدی ما رسیدگی به این مناطق است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: محلات هدف بازآفرینی شهری دارای مشکلات و معضلات عمده هستند در حالی که منابع ملی به‌شدت محدود است.

رشد ۷۷ درصد اعتبارات بازآفرینی شهری بعد از سفر رییس جمهور

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم گفت: به عنوان اولین استان کشور توانستیم در سفر رئیس جمهور به استان و بازدید از محلات جامعه هدف، برای طرح بازآفرینی پایدار شهری اعتبار جذب کنیم.

وحید داعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اعتبارات تخصیص یافته سال ۹۸ حدود ۸.۵ میلیارد تومان، سال ۹۹ حدود ۱۲.۸ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ بعد از سفر رئیس جمهور به ۲۲.۷ میلیارد تومان افزایش یافت که دارای نرخ رشد ۷۷ درصدی نسبت به سال قبل از آن است.

وی بیان کرد: بیش از هزار و هفت هکتار مجموع مساحت محلات هدف بازآفرینی در شهرهای بیرجند، قاین، نهبندان، بشرویه، فردوس، خوسف و سرایان است که کل جمعیت آنها ۳۲۸ هزار و ۸۹۵ نفر برآورده شده و ۱۱۰ هزار نفر در محلات هدف ساکن هستند.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان خراسان جنوبی گفت: اکنون ۳۳.۶ درصد جمعیت شهری خراسان جنوبی در هزار و هفت هکتار بافت ناکارآمد و فرسوده هفت شهر استان سکونت دارند.

وی افزود: ۲۳۰ هکتار از محلات هدف در مرکز استان بافت فرسوده، ۴۴ هکتار بافت تاریخی، ۱۵۵ هکتار روستاهای ادغام شده و ۲۲۵ هکتار سکونتگاه غیررسمی شناسایی شده است.

داعی مجموع مساحت هدف طرح بازآفرینی پایدار شهری در بیرجند را ۶۵۴ هکتار اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۳۷ درصد مردم این شهر در محلات هدف بازآفرینی شهری سکونت دارند.

وی بیان کرد: پروژه‌های بازآفرینی شهری برای هفت شهر استان در حال اجرا بوده و برای ۲ شهر دیگر نیز در آستانه تصویب است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۶ پروژه بازآفرینی شهری از سفر اول رئیس جمهور به استان اعتبار گرفته است گفت: در بیرجند قبرستان ناصح و کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی، در سرایان احداث خانه محله و بازارچه صنایع دستی، فردوس سالن ورزشی و خوسف در یکی از محله‌های تاریخی پروژه در دست اجرا داریم.

وی افزود: احداث فضای سبز در محل قبرستان ناصح شهر بیرجند یکی از این پروژه‌ها بوده که ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار به آن تخصیص یافته و این رقم جذب شده است.

داعی از پیشرفت ۵۰ درصدی این پروژه خبر داد و افزود: پیش‌بینی می‌شود عملیات اجرایی پروژه تا سال آینده به اتمام برسد.

وی فاز ۲ اجرای کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی در شهر بیرجند را از دیگر پروژه‌های بازآفرینی شهری برشمرد که از محل سفر رئیس جمهور به آن اعتبار داده شده است.

وی گفت: رقم اعتبار تخصیص یافته به این پروژه تاکنون یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده و ۶۰ درصد نیز پیشرفت فیزیکی دارد.

جان دوباره بافت فرسوده خراسان جنوبی با نگاه ویژه دولت

پیشرفت ۸۵ درصدی بازارچه صنایع دستی سرایان

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به احداث خانه محله در سرایان از محل اعتبارات سفر استانی گفت: این پروژه ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار داشته و پیشرفت فیزیکی آن ۶۰ درصد است که پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی اظهار داشت: کمک به احداث بازارچه صنایع دستی سرایان از دیگر پروژه‌های مصوب سفر بوده که تاکنون ۸۰۰ میلیون تومان برای آن تخصیص یافته و پیشرفت فیزیکی پروژه نیز ۸۵ درصد است.

داعی افزود: در شهرستان فردوس نیز از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به پروژه‌های بازآفرینی شهری سالن ورزشی احداث می‌شود که چهار میلیارد تومان اعتبار برای آن تخصیص یافته و ۶۵ درصد نیز پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان کرد: کمک به بهسازی معابر خوسف از دیگر پروژه‌های بازآفرینی شهری است که ۱۰ میلیارد تومان اعتبار تاکنون به آن تخصیص یافته و ۴۲ درصد هم پیشرفت فیزیکی دارد.

در مجموع ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای کمک به بازآفرینی شهری از محل سفر رئیس جمهور به  راه و شهرسازی خراسان جنوبی اختصاص یافت

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در مجموع ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای کمک به بازآفرینی شهری از محل سفر اول رئیس جمهور به راه و شهرسازی استان اختصاص یافت.

وی افزود: به ترتیب ۱۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، ۱۰ میلیارد تومان از محل منابع استانی و ۱۰ میلیارد تومان توسط وزارت راه و شهرسازی از محل فروش اموال و املاک در سطح استان برای سال ۱۴۰۱ ابلاغ شده است.

داعی گفت: سهم سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۴۰۰ برای ۶ پروژه با پیشرفت ۴۰ درصدی تخصیص یافته و جذب شده، سهم ۱۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی نیز تصویب و در دست ابلاغ است.

وی عنوان کرد: ۱۰ میلیارد تومان سهم شرکت بازآفرینی شهری بوده که باید از محل فروش اموال و املاک در سطح استان تامین شود لذا فهرست پروژه‌ها به این شرکت ارسال شده و در حال فروش هستیم که بعد از تامین اعتبار اختصاص داده خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از اختصاص ۵۰ میلیارد تومان برای بازآفرینی شهری در سال جاری خبر داد و گفت: این مبلغ هم به ترتیب ۲۵ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه و ۲۵ میلیارد تومان توسط وزارت راه و شهرسازی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تخصیص می‌یابد.

به گفته وی چون مصوبه در ۹ مهر امسال ابلاغ شده هنوز اقدامی برای آن انجام نشده است.

داعی با تاکید بر اینکه در پروژه‌های بازآفرینی شهری اصل بر مشارکت است افزود: از دستگاه‌های خدمات‌رسان و شهرداری‌ها درخواست داریم در اجرای پروژه‌های بازآفرینی نهایت همکاری را داشته باشند تا بتوان در سفرهای بعدی رئیس جمهور نیز برای دریافت اعتبار بازآفرینی شهرها چانه‌زنی کرد.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و دارای ۳۱ شهر است.

 

 

امام جمعه نهبندان:
شهرک سنگ در نهبندان راه اندازی شودحجت الاسلام خزاعی با اشاره به سفر در پیش روی ریاست جمهوری و دولتمردان به خراسان جنوبی در آینده ای نزدیک گفت: برای ایجاد اشتغال در نهبندان نیازمند احداث شهرک سنگ هستیم.

حجت الاسلام عباسعلی خزاعی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص مطالبات مردم شهرستان نهبندان از سفر دور دوم ریاست جمهوری به استان خراسان جنوبی اظهار کرد: سفر ریاست جمهوری به خراسان جنوبی به ویژه برای مناطق دور افتاده و محروم خیرات و برکاتی داشته و خواهد داشت.

امام جمعه نهبندان با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به شهرستان نهنبدان در سال ۱۳۷۸، گفت: ایشان در این سفر فرمودند: «با آمدن به نهبندان می خواهم توجه مسئولان ره بالای کشوری و استانی را به این منطقه و مناطقی از این قبیل جلب نماییم». رهبری خواستار توجه دولتمردان به مناطق محروم هستند و ما نخستین خواسته ما این است که این فرمایش نصب العین باشد و طرح توسعه نهبندان کامل اجرا شود.

وی گفت: تاکنون اقدامات خوبی در شهرستان انجام شده است و موضوع گازرسانی کار عظیمی بود و دورترین روستاهای شهرستان از این نعمت برخوردار شدند.

حجت الاسلام خزاعی با اشاره به حوزه اشتغال شهرستان، افزود: در این حوزه نیازمند توجه ویژه داریم، در بخش معادن مواد معدنی به صورت فله ای استخراج و به استان های دیگر صادر می شود در صورتی که تخریب جاده ها را شاهدیم لذا خواستار ایجاد شهرک سنگ در نهنبدان هستیم.

امام جمعه نهبندان موضوع گذر راه آهن از نهبندان و آبرسانی از دریای عمان به استان و شهرستان را از دیگر مطالبات مردمی عنوان کرد و گفت: کم آبی در روستاهای نهنبدان ملموس ست که توجه به این موارد امید به زندگی را افزایش می دهد.

وی تصریح کرد: در مناطق دور افتاده و مرزی دولت باید برای ماندگاری مردم سرمایه گذاری کند.

 

 

تحصیل هزار و ۴۱۷ دانش آموز در مدارس استثنایی خراسان جنوبی/۲

تحصیل هزار و ۴۱۷ دانش آموز در مدارس استثنایی خراسان جنوبی

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان جنوبی از تحصیل هزار و ۴۱۷ دانش آموز با نیازهای ویژه در مدارس استان خبر داد.

محسن ماندگار در گفت و گو با مهر با بیان اینکه دانش آموزان کم توان در ۱۰۰ کد مدرسه در خراسان جنوبی مشغول به تحصیل هستند، افزود: تمام این دانش آموزان در مدارس استثنایی تحصیل می‌کنند و موردی برای حضور در مدارس عادی نداریم.

وی با بیان اینکه این دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل هستند، ادامه داد: هزار و ۴۱۷ دانش‌آموز با این شرایط در چهار هزار و ۸۴۳ مدرسه استان تحصیل می‌کنند.

ماندگار بیان کرد: یکی از نیازهای اساسی برای دانش آموزان استثنایی خراسان جنوبی، زمین ورزشی مناسب در سطح مدارس برای فعالیت‌های ورزشی این قشر است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان جنوبی افزود: این دانش آموزان نیاز به سالن ورزشی با تجهیزات کامل دارند که می‌طلبد تا ارگان‌های مربوطه و خیرین در این زمینه برای رفع نیاز این دانش آموزان ورود پیدا کنند.

۱۱۹ متکدی در شهر بیرجند جمع‌آوری و ساماندهی شدند/۲

مدیر مجتمع فوریت‌های اجتماعی شهرداری بیرجند گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۱۱۹ نفر متکدی در مرکز استان خراسان جنوبی جمع آوری و ساماندهی شده اند.

منصوره امیرآبادی در جلسه ساماندهی متکدیان استان اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۹ متکدی در شهر بیرجند با همکاری نیروی انتظامی جمع‌آوری و برای ساماندهی به مجتمع فوریت‌های اجتماعی این شهرداری منتقل شدند.

 

مدیر مجتمع فوریت‌های اجتماعی شهرداری بیرجند با اشاره به اینکه بعد از جمع‌آوری متکدیان کار ساماندهی آنها انجام می‌شود، افزود: از این تعداد ۶۸ نفر مرد و ۵۱ نفر زن بودند که در بین آنها هشت نفر سالمند با اخذ دستور قضایی به بهزیستی تحویل شده است.

 

وی با بیان اینکه یک نفر متکدی حرفه‌ای نیز به دستگاه قضایی معرفی شده است، ادامه داد: همچنین ۹ نفر از این متکدیان به موادمخدر صنعتی اعتیاد داشتند که به کمپ های درمان معرفی شدند.

 

امیرآبادی از ابتدای امسال ۶۷ متکدی به با قید تعهد کتبی خانواده‌هایشان تحویل شده‌اند، متذکر شد: پنج نفر از متکدیان از استان‌ها و یا شهرستان‌های دیگر بودند که به محل سکونت اعزام شدند.

 

مدیر مجتمع فوریت‌های اجتماعی شهرداری بیرجند ادامه داد: ۱۴ نفر از متکدیان جمع‌آوری شده اتباع بیگانه بودند که به اداره کل اتباع و اداره مهاجرت استانداری خراسان جنوبی ارجاع شده‌اند.

 

وی با بیان اینکه بیشترین متکدیان جمع آوری شده در سنین زیر ۱۸ سال و سالمندان بالای ۵۰ سال بودند، درخواست کرد: دستگاه های زیادی برای ساماندهی افرادی متکدی وظیفه دارند که باید به آن عمل کنند. ضمن اینکه کاهش مساله تکدی گری و آسیب‌های ناشی از آن نیازمند مشارکت مردم، خیران و مراکز خیریه است.

 

 

گامی برای رفع دغدغه‌های دانشجویی/ برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی

گامی برای رفع دغدغه‌های دانشجویی/ برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی از برگزاری کرسی های آزاد اندیشی توسط اساتید رشته معارف دانشگاه برای پاسخ به دغدغه‌ها و مشکلات دانشجویان خبر داد.

جواد اکبری مطلق در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در سال جاری برای اسکان دانشجویان مشکلاتی داشتیم که خوشبختانه با تلاش و همکاری استانداری، مجموعه آموزشی و پرورش و دانشگاه آزاد این مسئله مرتفع شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی بیان کرد: برخی از دانشجویان در خوابگاه شمال شهر بیرجند مربوط به آموزش و پرورش، تعدادی در خوابگاه‌های دانشگاه آزاد و تعدادی از دانشجویان در خوابگاه‌های داخل دانشگاه اسکان پیدا کردند.

دیدار چهره به چهره با دانشجویان

اکبری مطلق ادامه داد: یک نکته مهم برای خود من این بود که در این رفت و آمدهای برای اسکان دانشجویان زمینه‌ای برای دیدار چهره به چهره با آنان فراهم شد.

وی افزود: این دیدارهای چهره به چهره را غنیمت شمرده و در جریان مسائل و مشکلات آنان قرار گرفتم و تلاش ما بر این بود که دغدغه‌های آنان را در دانشگاه رفع کنیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی گفت: علی رغم مشکلاتی که برای اسکان ۸۰۰ دانشجو در ابتدای ترم داشتیم، سعی شد که نگرانی دانشجویان را در دو ماه گذشته با آرامش رفع کنیم تا در شرایط فعلی کشور اعتراض به خارج از دانشگاه کشیده نشود.

اکبری مطلق با تأکید بر اینکه باید در قالب کرسی‌های آزاد اندیشی حرف و سخن و دیدگاه دانشجویان را بشنویم، اظهار کرد: برنامه‌های خاص و ویژه‌ای برای این موضوع تدارک دیده‌ایم.

جلسات دروس معارف فرصتی برای برگزاری کرسی آزاد اندیشی

وی گفت: یکی از برنامه‌های ما این است که اساتید رشته معارف در طول ترم باید حداقل یک جلسه آموزشی را در قالب کرسی‌های آزاد اندیشی برگزار کنند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی ادامه داد: برگزاری یک جلسه کرسی آزاد اندیشی حداقل است و در صورت امکان اساتید می‌توانند زمانی بیش از این را اختصاص دهند.

اکبری مطلق گفت: موضوعات مرتبط با کرسی آزاد اندیشی یا مباحثی بوده که دشمن بر روی آن هجمه رسانه‌ای دارد و یا موضوعات مرتبط با نیاز دانشجو را در بر می‌گیرد.

وی بیان کرد: حتی به اساتید اجاره داده شده است که برای دانشجویانی که در مباحث کرسی‌های آزاد اندیشی شرکت می‌کنند، امتیازی برای نمره پایان ترم در نظر گرفته شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی گفت: از این جهت پاسخ به سوالات دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مهم است که خود این دانشجویان چند سال دیگر در مقام معلم باید پاسخ دهنده سوالات دانش آموزان خود باشند.

اکبری مطلق یادآور شد: در حوزه مباحث تربیتی نیز برای دانشجویان در خوابگاه‌ها یک مبلغ و مشاور در نظر گرفته‌ایم که مشکلات احتمالی خود را با این بزرگواران مطرح کنند.

 

 

۲۱ سری جهیزیه بین نوعروسان مود توزیع شد/۲

رئیس کمیته امداد بخش مود از توزیع ۲۱ جهیزیه به نوعروسان تحت پوشش این نهاد حمایتی خبر داد.

محمدپور  در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۲۱ نوعروس تحت پوشش این نهاد در بخش مود جهیزیه دریافت کردند.

 

رئیس کمیته امداد بخش مود با بیان اینکه کمیته امداد امام خمینی (ره) از سال های قبل کمک برای ازدواج و تهیه جهیزیه نوعروسان تحت پوشش را جزو برنامه‌های حمایتی خود قرار داده است، تصریح کرد: ارزش جهیزیه اهدا شده در این طرح ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال بوده است.

 

وی در ادامه گفت: در این طرح هر سری جهیزیه شامل پنج قلم اساسی شامل یخچال، تلویزیون، لباسشویی، اجاق گاز و جارو برقی به نوعروسان تحت پوشش اهدا شد.

 

رئیس کمیته امداد بخش مود افزود: در دین مبین اسلام محبوب‌ترین کارها نزد خداوند ازدواج است و کمیته امداد نیز در راستای وظیفه ذاتی خود هر ساله تمامی تلاش خود را برای تامین جهیزیه این نوعروسان تحت پوشش بکار خواهد گرفت.

 

به گفته وی؛ سال گذشته نیز ۳۸ سری جهیزیه به ارزش ۶ میلیارد و ۸۵۸ میلیون ریال بین نوعروسان توزیع شده است.

 

محمدپور در پایان افزود: از یک هزار و ۴۱۰ خانوار تحت حمایت امداد در بخش مود یک هزار و ۶۶ مددجو به صورت دائم  مستمری دریافت می کنند و بقیه از خدمات تک خدمتی و چند خدمتی ، کمک هزینه فرهنگی و خدمات اشتغال استفاده می کنند.

 

 

 

هوشمند سازی شبکه آب شرب خراسان جنوبی/۳

هوشمند سازی شبکه آب شرب خراسان جنوبی/حفر ۱۳ حلقه چاه آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی از هوشمند سازی شبکه آب شرب استان خبر داد و گفت: این طرح به لحاظ نرم افزاری ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و آماده بهره برداری است.

حسین امامی با اشاره به شرایط آبی خراسان جنوبی بیان کرد: محدودیت ذاتی آب در استان جدی بوده و یکی از کم آب ترین استان‌های کشور هستیم.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از منابع آبی کیفیت لازم را ندارد، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم علی رغم محدودیت‌های آبی ضمن ارتقا سطح کیفی منابع موجود، دغدغه‌های کمی را رفع کنیم.

امامی بیان کرد: در دو سال گذشته هفت تانکر سیار و اخیراً هم دو تانکر جدید خریداری شده و آبرسانی سیار با ناوگانی متشکل از ۲۹ تانکر آبرسانی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه در تمام شهرهای استان چاه‌هایی برای خدمت رسانی در مواقع بحران تجهیز شده است، گفت: همچنین در راستای تأمین آب مورد نیاز مناطق روستایی و شهری حفر ۱۳ حلقه چاه در دست اقدام است.

وی بیان کرد: با اقدامات انجام شده از دو سال گذشته، در مجموع ۶۰ هزار متر مکعب ظرفیت مخازن شهری معادل یک و نیم برابر افزایش می‌یابد.

امامی با بیان اینکه سند جامعی برای تأمین آب در شرایط بحران تدوین شده است، افزود: همچنین طرح هوشمند سازی شبکه آب شرب استان آغاز شده که به لحاظ نرم افزاری ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و آماده افتتاح است.

جذب سه سرمایه‌گذار برای احداث ساختگاه خورشیدی در خراسان جنوبی/۵

سه سرمایه‌گذار برای احداث ۷۰ مگاوات ساختگاه انرژی تجدیدپذیر در استان ورود پیدا کردند و در حال انجام اقدامات اولیه هستند.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات در دستور کار دولت برای استفاده حداکثری از ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر با توجه به تابش ۳۰۰ روزه خورشید و وزش باد‌های ۱۲۰ روزه در خراسان جنوبی افزود: در دولت سیزدهم، ساز و کار وزارت نیرو و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) در زمینه احداث پنل‌های خورشیدی بزرگ مقیاس، متفاوت است.

شریعتی‌فر  گفت: نقاط دارای ظرفیت ایجاد پنل خورشیدی در استان‌ها شناسایی می‌شود و مکان‌های شناسایی شده برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی بزرگ مقیاس به ساتبا ارسال و ظرفیت‌های شناساسی شده توسط این سازمان به مناقصه گذاشته می‌شود که سرمایه‌گذاران متقاضی با شرکت در مناقصه، اقدام به سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها می‌کنند.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۱۶ نقطه برای احداث ساختگاه خورشیدی بزرگ مقیاس (۱۰ تا ۵۰ مگاوات) به ظرفیت ۶۳۰ مگاوات در این استان شناسایی شده است.

وی افزود: طرح‌های ساختگاه خورشیدی بزرگ مقیاس به ظرفیت ۹۰ مگاوات در سایت ساتبا به مناقصه گذاشته شده که تاکنون سه سرمایه‌گذار برای احداث ۷۰ مگاوات اعلام آمادگی کرده و در حال انجام اقدامات اولیه هستند.

شریعتی‌فر گفت: ۷۵ مگاوات برای نیروگا‌های خورشیدی کوچک مقایس (زیر ۱۰ مگاوات) نیز شناسایی و برای برگزاری مناقصه به ساتبا ارسال شده که در مرحله مناقصه است.

وی افزود: در حال حاضر خراسان جنوبی یکی از استان‌های مستعد نیروگاه‌های خورشیدی و جزو پنج استان اولویت‌دار وزارت نیرو است و براساس دستور استاندار، مکان‌های نیروگاه‌های خورشیدی را در استان شناسایی کردیم که به دلیل سرعت کار و حجم بالای مگاوات شناسایی شده، ساتبا از اقدامات استانداری خراسان جنوبی تقدیر کرده است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی گفت: این پنل‌های خورشیدی در بازه زمانی سه تا پنج سال باید در استان اجرایی شود که اجرای کامل این طرح‌ها در آینده نزدیک زیرساخت برق پایدار را برای منطقه تامین خواهد کرد.

وی گفت: در صورت اجرای کامل این طرح‌ها خراسان جنوبی صادرکننده برق به کشور افغانستان نیز خواهد بود.

شریعتی فر گفت: همچنین اجرای چهار هزار پنل خورشیدی کوچک مقیاس تا پایان سال مالی جاری در استان خراسان جنوبی هدف‌گذاری شده است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی افزود: تفاهم‌نامه مشترک بین معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، وزارت نیرو، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و بسیج سازندگی در فاز نخست برای احداث ۱۱۰ هزار نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس با اولویت مناطق محروم و دورافتاده به امضا رسید.

وی گفت: سهمیه  خراسان جنوبی در فاز نخست این تفاهم‌نامه، ایجاد چهار هزار پنل خوشیدی کوچک مقیاس هر کدام به ظرفیت پنج کیلو وات و در مجموع به ظرفیت ۲۳ هزار کیلو وات است که باید تا پایان سال مالی جاری اجرایی شود.

شریعتی‌فر  افزود: این طرح ملی با هدف ایجاد اشتغال، رفع فقر و توانمندی اقتصادی گروه‌ها و اقشار کم‌برخوردار ساکن در مناطق روستایی و حاشیه شهر‌ها با اولویت مددجویان تحت پوشش نهاد‌های حمایتی در دستور کار قرار گرفته و تامین مالی اجرای این پنل‌ها از محل تسهیلات بند “ب” تبصره ۱۶ است.

وی گفت: در خراسان جنوبی نهاد‌های حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی همچنین بسیج سازندگی تسهیلات خوبی از محل بند “ب” تبصره ۱۶ دارند و سقف پرداخت تسهیلات از این محل ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ چهار درصد است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه هدف در خراسان جنوبی تسریع در اجرای این پنل‌ها است گفت: در این زمینه از ظرفیت بخش خصوصی و پیمانکارانی که سال‌های گذشته در زمینه نصب و راه‌اندازی پنل‌ها کار کرده‌اند، حداکثر استفاده را خواهیم داشت.

وی گفت: تاکنون نهاد‌های حمایتی و بسیج سازندگی استان متقاضیان را برای نصب پنل‌های خورشیدی شناسایی کرده‌اند، اما از لحاظ فنی مکان‌هایی که متقاضیان برای نصب پنل خورشیدی در نظر گرفته‌اند باید مورد تایید کارشناسان فنی شرکت توزیع نیروی برق استان قرار گیرد.

شریعتی‌فر گفت: در راستای تسریع در روند اجرای این پنل‌های خورشیدی کمیته‌های مربوطه در تمامی شهرستان‌های خراسان جنوبی با محوریت فرمانداری‌ها تشکیل می‌شود تا با بررسی موانع و ارائه راهکار‌ها روند اجرای طرح‌ها شتاب گیرد.

وی افزود: همچنین پیمانکاران بومی استان با بسیج سازندگی به عنوان مجری طرح، جلسات تخصصی و کارشناسی خواهند داشت تا پنل‌ها با قیمت مناسب و بالاترین کیفیت اجرایی شود.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: متقاضیان تحت پوشش نهاد‌های حمایتی برای قرارداد خرید تضمینی برق باید در سامانه مهرسا ثبت‌نام کنند و در حال حاضر قیمت تضمینی هر کیلو وات برق از مشترکان پنل خورشیدی هزار و ۴۵۰ تومان است.

وی گفت: مقرر شده که قیمت هر کیلو وات برق طبق قرارداد جدیدی که به‌زودی ابلاغ خواهد شد، ۲ هزار و ۲۰۰ تومان باشد.

شریعتی‌فر خاطرنشان کرد: هزینه تمام‌شده هر پنل خورشیدی پنج کیلو واتی براساس نرخ تورم و کیفیت تجهیزات استفاده شده بین ۹۵ تا ۱۳۰ میلیون تومان متغییر خواهد بود که ۱۰۰ میلیون تومان هزینه آن از محل بند “ب” تبصره ۱۶ تامین می‌شود و بقیه آورده متقاضیان است.

وی گفت: اگر دولت قیمت خرید تضمینی برق را از هزار و ۴۵۰ تومان به ۲ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش دهد، علاوه بر پرداخت اقساط این پنل‌ها، ماهانه بیش از ۵۰۰ هزار تومان برای متقاضیان درآمد ایجاد خواهد شد و بعد از اتمام اقساط تمامی سود فروش برق به جیب خانوار‌ها خواهد رفت.

روزهای ناسالم در خراسان جنوبی ۶۱ درصد افزایش یافت/۳

روزهای ناسالم در خراسان جنوبی ۶۱ درصد افزایش یافت

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۷۹ روز در این استان هوا با کیفیت نامطلوب داشتیم و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۴۹ روز بود، ۶۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

اسدالله حاتمی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیش از یک سوم مساحت استان خراسان جنوبی جزو کانون‌های داخلی گرد و غبار است.

وی گفت: اگرچه کانون‌های گرد و غبار در سطح استان پراکنده‌ است ولی شدیدترین کانون‌ها در سطح مناطقی از شهرستان‌های زیرکوه، درمیان، سربیشه، نهبندان، قاینات، طبس، بشرویه، فردوس و سرایان شناسایی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به اینکه پدیده گرد و غبار و ماسه‌های روان یکی از چالش‌ها و بحران‌های زیست‌محیطی است گفت: گرد و غبار باعث تاثیرات نامطلوب زیست‌محیطی از جمله مدفون شدن روستاها و آبادی‏‌ها در زیر ماسه و خاک، از بین بردن زمین‏‌ها و مزارع کشاورزی، مسدود شدن قنات‏‌ها و کانال‌های آبیاری می‌شود.

وی افزود: آلوده شدن آب‌های سطحی، گسترش بیابان‏‌ها و نواحی خشک، ایجاد مشکلات رفت و آمد به خاطر کاهش دید افقی، بروز تصادفات و برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر، ایجاد مانع در مسیر ریل‏‌ها و جاده‏‌های ارتباطی، اختلال در ناوگان حمل و نقل هوایی، بروز و تشدید بیماری‌ها از دیگر اثرات نامطلوب ریزگردهاست.

حاتمی اظهار داشت: ۲۳ استانی که در کشور تحت تاثیر گرد و غبار قرار دارند در جنوب، جنوب شرق، مرکز و بخش‌هایی از غرب واقع شده‌ و از این تعداد ۹ استان کرمان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، خوزستان، هرمزگان، یزد، سمنان، اصفهان و خراسان رضوی ۸۰ درصد این سطح را پوشش داده که شدیدترین‌ از نظر کمیت و کیفیت است.

وی همچنین گفت: طرح اقدامات پیشگیرانه و مقابله با گرد و غبار از سال گذشته در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اجرایی شد و اعتبار این طرح ۵۶۷ میلیون تومان بوده که در مناطق حفاظت شده شهرستان‌های زیرکوه، قاینات، درمیان، سربیشه، نهبندان، بیرجند، طبس، فردوس و بشرویه انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی هدف اصلی از اجرای این طرح را کاهش تاثیر عوامل انسانی موثر در پدیده گرد و غبار عنوان کرد.

وی افزود: ترکیب نامناسب دام و چرای بی‌رویه در مراتع، بهره‌برداری بی‌رویه از منابع خاک ریزدانه، فعالیت‌های معدنی و عمرانی، بهره‌برداری غیراصولی از اراضی کشاورزی و تغییر کاربری اراضی در سطح کانون‌های گرد و غبار واقع در مناطق حفاظت شده استان از جمله این عوامل انسانی است.

حاتمی بیان کرد: برای تحقق این اهداف، ۲۰ نیروی قرقبان از مردم محلی و مسلط به مناطق، جذب شدند و به مدت ۴۵ روز در سطح ۲۰ هزار هکتار از اراضی حفاظت شده استان مشغول گشت و کنترل روزانه از مراتع منطقه بودند تا منطقه به لحاظ چرای غیرمجاز، بوته‌کنی، حریق، شکار غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی کنترل و پایش شود.

 

پویش نقاشی “همکلاسی شهیدم” در بیرجند آغاز شد/۵

پویش نقاشی "همکلاسی شهیدم" در بیرجند آغاز شد

پویش نقاشی همگانی با عنوان “همکلاسی شهیدم” به مناسبت بزرگداشت شهادت سه دانش‌آموز در واقعه تروریستی حرم شاهچراغ شیراز، با حضور گسترده دانش‌آموزان در بیرجند آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا مراسم آغاز این پویش به همت حوزه هنری خراسان جنوبی و با همکاری اداره آموزش و پرورش شهرستان بیرجند روز سه‌شنبه در هنرستان سهام خیام بیرجند برگزار شد.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: آنچه ما را بیش از پیش به هم پیوند می‌دهد، مظلومیت افراد در اتفاقات اخیر و شهادت تعدادی از دانش‌آموزان با اقدام تروریستی کور در شیراز است.

مجید کریمیان با اشاره به اینکه اقدامات دشمن سبب همبستگی بیشتر ملت ایران شده است افزود: تولید آثار هنری در حمایت از شهدای مظلوم و محکوم کردن اقدام کوردلانه دشمن می‌تواند نقش مهمی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در این مقطع زمانی داشته باشد.

وی گفت: جامعه دانش‌آموزی به‌طور خودجوش پای کار هستند تا در حوزه‌های مختلف گرافیک، نقاشی و محتواهای هنری در محکوم کردن این گونه اقدامات سهیم باشند.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی اضافه کرد: برترین آثار پویش نقاشی “همکلاسی شهیدم” در قالب نمایشگاه میدانی همزمان با ۱۳ آبان در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

وی گفت: همچنین برترین‌های این پویش همگانی با رای هیات داوران تجلیل خواهند شد.

 

 

 

طرح مبارزه با سرقت وسایل نقلیه در بیرجند اجرا شد/۴

طرح مبارزه با سرقت وسایل نقلیه در بیرجند اجرا شد

رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی گفت: با توجه به افزایش سرقت خودرو و موتورسیکلت در بیرجند، طرح مبارزه با سرقت وسایل نقلیه، لوازم و تجهیزات داخل خودرو در این شهرستان اجرا شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ کاظم صادقی افزود: کارآگاهان پلیس آگاهی استان در این طرح سه سارق را دستگیر و ۲۹ فقره سرقت وسایل نقلیه و قطعات داخل خودرو را کشف کردند.

وی اظهار داشت: ماموران، متهمان دستگیر شده را به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی کردند.

رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی گفت: پیشگیری از سرقت و برخورد با سارقان یکی از ماموریت‌های اصلی پلیس است و کارآگاهان پلیس مانند قبل با تمامی توان با سارقان اموال مردم برخورد خواهند کرد.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند هم گفت: ماموران انتظامی این شهرستان ۲ سارق محتویات داخل قطعات خودرو را دستگیر و هفت فقره سرقت را کشف کردند.

سرهنگ احمدرضا کارگر افزود: با وقوع چند فقره سرقت داخل خودرو در شهرستان بیرجند، بررسی موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی بیان کرد: ماموران کلانتری ۱۱ شهرستان بیرجند با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی ضمن شناسایی ۲ سارق و تحت تعقیب قرار دادن آنان، پس از هماهنگی با مقام قضایی در یک عملیات غافلگیرانه متهمان را در مخفیگاهشان دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند گفت: متهمان ابتدا در اظهارات خود منکر هرگونه جرم و اتهامی شدند اما پس از روبه‌رو شدن با شواهد موجود و ارائه مستندات به ناچار لب به اعتراف گشودند و به هفت فقره سرقت اعتراف کردند.

وی با بیان اینکه متهمان با پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند افزود: شهروندان وسایل نقلیه خود را به تجهیزات ایمنی و پیشگیری از سرقت مجهز کنند همچنین از پارک کردن وسایل نقلیه در نقاط تاریک و خلوت خودداری شود و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک موضوع را از طریق ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد؛

ضرورت هم افزایی دستگاه ها در اجرای برنامه های فرهنگی

ضرورت هم افزایی دستگاه ها در اجرای برنامه های فرهنگی

بیرجند- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی خواستار هم افزایی دستگاه‌های فرهنگی در اجرای برنامه‌ها شد و گفت: جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌ها در حوزه فرهنگ، خروجی مطلوبی به دنبال ندارد.

علی فرخنده در گفت و گو با مهر با اشاره به رسالت‌های شورای فرهنگ عمومی استان، بیان کرد: با فعال شدن این شورا از مرداد ماه سال جاری، تاکنون اتفاقات مطلوبی در زمینه‌های ساختاری شورا و فرهنگی در استان رخ داده است.

وی با بیان اینکه تبیین نقشه فرهنگی کشور که برگرفته از مبانی اسلام و انقلاب است، از اولین اقدامات شورای فرهنگ عمومی در استان است، افزود: توجه به هویت اسلامی، ایرانی و انقلابی که مهم‌ترین مؤلفه نقشه فرهنگی کشور است، مورد توجه ویژه شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی است.

وی خواستار هم افزایی و همکاری دستگاه‌های فرهنگی در اجرای برنامه‌های فرهنگی شد و افزود: جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌ها در حوزه فرهنگ، خروجی مطلوبی به دنبال ندارد.

فرخنده با بیان اینکه بنا به فرموده مقام معظم رهبری، کار فرهنگی باید تشکیلاتی شود، افزود: نیاز است نگاه متولیان فرهنگی به مجموعه شهرستان‌ها و استان، نگاهی قرارگاهی و اقدامات تشکیلاتی باشد و از تمام ظرفیت مردمی استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه باید برنامه‌های تعریف شده متناسب با فضای جامعه و نسل کنونی باشد، گفت: اصول و مبانی اسلام اعم از اصل صداقت، خدامحوری، ایثار و از خودگذشتگی ثابت بوده و در هر برهه‌ای از زمان قابل پذیرش است.

فرخنده با تاکید بر اینکه باید در برنامه‌ریزی ها خلاقیت و نوآوری در شیوه‌های ارتباط‌گیری با نسل جوان جدید تعریف شود، گفت: بدون مدیریت خطرپذیری نمی‌توان برنامه‌ای از پیش برد و نیازمند تغییر برخی تاکتیک‌ها است.

در پی برگزاری جشنواره ملی زرشک؛

قیمت محصول زرشک در خراسان جنوبی ۲ برابر شد/۵

قیمت محصول زرشک در خراسان جنوبی ۲ برابر شد

بیرجند – ایرنا – مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: امسال قیمت محصول زرشک در بازار آزاد استان ۲ برابر شده و برگزاری جشنواره ملی زرشک در این افزایش قیمت اثرگذار بوده است.

سید حسن رضوی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته قیمت هر کیلوگرم زرشک تازه با شاخه بین ۹ تا ۱۰ هزار تومان بود و امسال قیمت این نوع محصول به بیش از ۲۰ هزار تومان در بازار آزاد افزایش یافته است.

وی بیان کرد: خرید توافقی زرشک نیز براساس کیفیت محصول با همین نرخ انجام می‌شود.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی از خرید توافقی ۶۰۰ تن زرشک تازه در این استان خبر داد و گفت: ۹ مرکز در پنج شهرستان زرشک‌خیز خراسان جنوبی در زمینه خرید توافقی زرشک تا پایان فصل برداشت محصول فعال هستند.

وی افزود: به دلیل اینکه زرشک‌کاران در سال‌های قبل نسبت به احداث بارگاه بهداشتی زرشک اقدام کرده‌اند از طرفی فروش زرشک به‌صورت خشک، ارزش افزوده بیشتری دارد امسال کمتر تمایل داشتند که زرشک خود را تازه به فروش برسانند.

رضوی گفت: امسال مراکز خرید توافقی زرشک در استان زرشک را با نرخ بالایی از کشاورزان خریداری کردند به همین دلیل بخش خصوصی هم با قیمت خوبی از کشاورزان زرشک را خریداری کرد که این موضوع به نفع کشاورز شد.

وی با اشاره به سیر صعودی قیمت زرشک در سال جاری افزود: برگزاری جشنواره ملی زرشک در فصل برداشت، نقش موثری در معرفی این محصول و افزایش قیمت زرشک داشته است.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی اظهار داشت: به برکت جشنواره زرشک، این محصول به استان‌های دیگر به‌خوبی معرفی شد و در سال‌های قبل زرشک تازه به چند استان از جمله تهران و خراسان رضوی عرضه می‌شد اما در سال جاری بازارهای جدیدی را برای عرضه پیدا کردیم.

وی گفت: استان‌های همدان، فارس، اصفهان، قم، البرز و گلستان از جمله بازارهای جدید شناسایی شده برای عرضه زرشک خراسان جنوبی است و مدیران تعاون روستایی برخی از این استان‌ها به همراه تشکل‌های خود در خراسان جنوبی حضور پیدا کردند.

رضوی افزود: تشکل‌های این استان‌ها تعاملات خوبی با تشکل‌های تعاون روستایی خراسان جنوبی برقرار کردند و سفارش‌های خوبی هم داشتند.

وی گفت:  انتظار ما این است که برگزاری این جشنواره‌ها ادامه داشته و شروعی خوبی برای معرفی زرشک و رسیدن به اهداف مدنظر باشد.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: تعاون روستایی استان همچنان برای معرفی زرشک و شناسایی بازارهای جدید برای فروش محصول به‌طور مستمر در تلاش است تا کشاورزان ما نه تنها مانند سال‌های قبل متضرر نشوند بلکه محصول خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند.

جشنواره ملی زرشک با شعار “زرشک خراسان جنوبی، برای همه مردم ایران” ۲۱ تا ۲۷ مهر امسال در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی شامل زیرکوه، قاینات، سربیشه، درمیان و بیرجند برگزار شد.

۳۸ هزار زرشک‌کار خراسان جنوبی از اواسط شهریور کار برداشت این محصول را از سطح ۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار اراضی کشاورزی آغاز کردند و حدود ۸۵ هزار تن زرشک تر و ۲۲ هزار تن زرشک خشک را روانه بازار می‌کنند.

۹۸ درصد زرشک ایران در خراسان جنوبی تولید می‌شود و ۵۰ هزار خانوار مستقیم و غیرمستقیم از این محل امرار معاش می‌کنند.

 

برداشت طلای سرخ در خراسان جنوبی/۳

این روز‌ها در جای جای خراسان جنوبی کشاورزان در حالی پاییز را پشت سر می‌گذارند که محصول گران بهای زعفران را از مزارع خود برداشت می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از برداشت زعفرانبرداشت طلای سرخ از خاستگاه این محصول درشهرستان قائنات خبر داد و گفت: در  خراسان جنوبی بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار به کشت زعفران اختصاص داده شده است که در این سطح  ۷۰ تن زعفران خشک برداشت می‌شود.

جعفری  با بیان اینکه قائنات پایتخت کیفی زعفران ایران و جهان نام دارد گفت: از سطح زیر کشت ۵ هزار و ۲۰۰ هکتاری زعفران در قاینات امسال بیش از  ۲۰ تن زعفران خشک برداشت می‌شود.

وی افزود: در خراسان جنوبی ۴۲ واحد بسته بندی و ۶ واحد فرآوری فعال هستند که می‌توانند ۹۳ تن زعفران را فرآوری کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه  ۳۲ هزار خانوار در اراضی خرده مالکی زعفران در استان برخوردار هستند گفت: اراضی که در استان خراسان جنوبی به کشت زعفران اختصاص پیدا کرده عملکرد آن در واحد سطح از عملکرد بسیار خوبی برخوردار است.

جعفری گفت: اخیرا در سند اصلاح الگوی کشت که در وزارت جهاد کشاورزی رو نمایی شد زعفران در  خراسان جنوبی یکی از محصولات مورد توجه در سبد الگوی کشت بدلیل کم آب بر بودن و اقتصاد خوب قرار گرفته است که ما هم توجه ویژه‌ای به این محصول خواهیم داشت و امیدواریم در سال‌های آینده  افزایش سطح زیر کشت را داشته باشیم.

وی افزود : از ابتدای آذر ماه آغاز عملیات خرید حمایتی زعفران را در خراسان جنوبی خواهیم داشت که امسال برای اولین بار خرید دسته زعفران را در استان داریم .

 

 

 

برگزاری مرحله استانی مسابقات ملی مهارت در بیرجند/۳

مرحله استانی مسابقات ملی مهارت در بیرجند برگزار شد .

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت :  این مسابقات همه ساله در سه سطح شهرستانی، استانی وبرگزاری مرحله استانی مسابقات ملی مهارت در بیرجند ملی برگزار می‌شود.

کامرانی نژاد  افزود :  در مرحله استانی ۴۰ نفر خانم و آقا در قالب ۱۴ حرفه آموزشی با هم رقابت کردند.

وی  هدف از این مسابقات  را شناسایی استعداد‌ها و ظرفیت‌های مهارتی و ارتباط افراد با بازار کار و اشتغال، بروز رسانی تجهیزات آموزشی عنوان کرد .

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی  گفت : : منتخبین مرحله استانی به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند.

کامرانی نژاد  با اشاره به اینکه برای داوری مسابقات ملی مهارت از ظرفیت‌های بخش دولتی، خصوصی و دانشگاه‌ها استفاده کردیم  افزود :  داوران منتخب ما تخصص و تجربه کافی را دارند و این مسابقات را   ۲۷ کارشناس و داور داوری می‌کنند.

 

 

دو مبتلای کرونایی در دو شهرستان خراسان جنوبی/۲

دو مبتلای کرونایی جدید در شبانه روز گذشته در درمیان و سرایان شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۱۳۹ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۲ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود:از این تعداد ۱ مورد از درمیان و ۱ مورد از سرایان شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۲۳ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۴ نفر کرونا مثبتند.

 

وصول جریمه حدود ۲ میلیارد تومانی قاچاق سوخت در طبس

کشف ۲۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در بار تریلر/۴

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی از کشف ۲۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق از یک خودرو تریلر در شهرستان طبس خبر داد.

 

 حسن پور مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت : مأموران پلیس امنیت اقتصادی ایست و بازرسی دیهوک شهرستان طبس در حین کنترل خودرو‌های عبوری از یک دستگاه خودرو تریلر ۱۰۰ عدد بشکه ۲۲۰ لیتری حاوی ۲۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق که زیر لایه‌ای از کود حیوانی پنهان شده بود  کشف و گزارش آن را به اداره تعزیرات حکومتی شهرستان طبس برای  رسیدگی ارسال کردند.

او با اشاره به اینکه طبق مقررات حاکم، خرید، فروش، حمل و نگهداری کالای یارانه‌ای تخلف است  افزود:  شعبه پس از احضار متهم و رسیدگی‌های قانونی و احراز وقوع تخلف بر اساس مدارک و مستندات موجود در پرونده، وی را به استناد بند پ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز علاوه بر ضبط سوخت‌های مکشوفه به پرداخت  ۱۸ میلیارد ریال جزای نقدی در حق دولت  محکوم کرد.

حسن پور بیان کرد: پس از ابلاغ رأی و پیگیری‌های اجرای احکام،  دادنامه صادره با رعایت تشریفات قانونی اجرا و تمام جریمه وصول شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی تصریح کرد: به موجب مقررات قانونی هر شخص که مرتکب تخلف حمل یا نگهداری کالا‌های قاچاق یارانه‌ای شود علاوه بر ضبط کالا معادل دو تا چهار برابر ارزش کالا جریمه نقدی می شود.

 

 

 

نوآوری در بالابردن سرانه مطالعه ماموریت اصلی کتابخانه ها/۳

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در جلسه شورای اداری ادارات کتابخانه های عمومی شهرستان های استان گفت: با توجه به اهمیت ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه، خلاقیت و نوآوری در بالابردن سرانه مطالعه در استان ماموریت اصلی کتابخانه ها است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ علی فرخنده  در جلسه شورای اداری ادارات کتابخانه های عمومی شهرستان های استان که در راستای برنامه های نکوداشت هفته کتاب تشکیل شد؛ با اشاره به اهمیت انتقال مفاهیم در حوزه فرهنگ، ضرورت مهندسی مطالعاتی در راستای بالا بردن سرانه مطالعه در استان را خواستار شد.

وی با بیان اینکه نوع و جنس نگاه به کتاب و کتابخوانی باید فرهنگی باشد، گفت: نیاز است خانواده‌ها کتاب را در سبد خرید فرهنگی خود قرار دهند که این امر نیازمند توجه ویژه متولیان فرهنگی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب همواره بر گسترش فرهنگ کتابخوانی و اینکه کتاب باید جزء سبد کالای خانوار باشد، تاکید دارند، گفت: در منظومه فکری رهبری کتاب تمدن ساز است و به نوعی کتاب، کتابخوانی و نویسنده ها در شکل گیری تمدن ها و در تبادلات فرهنگی موثر بوده اند.

فرخنده همچنین خواستارهم افزایی و هماهنگی دستگاه های فرهنگی در اجرای برنامه های فرهنگی و هنری شد و گفت: جزیره ای عمل کردن دستگاه ها در حوزه فرهنگ، خروجی مطلوبی به دنبال ندارد.

 

 

 

تولید ۱۸ تن گوشت بلدرچین در خراسان جنوبی/۲

۱۸ تن گوشت بلدرچین از ابتدای امسال در استان تولید شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار صدا وسیمای استان  گفت : این میزان تولید یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان درآمدزایی داشته است.

محمد ابراهیم ابراهیمی افزود : سال گذشته در این مدت ۱۹ تن گوشت بلدرچین تولید شده است .

وی افزود: دو واحد پرورش بلدرچین در سربیشه و بیرجند وجود دارد که برای ۷ نفر اشتغال زایی مستقیم دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت : ۵۰ درصد گوشت تولیدی در داخل استان مصرف می شود و ۵۰ درصد دیگر به استانهای  تهران و سیستان وبلوچستان ارسال می شود .

 

 

 

 

 مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد

الزام در بازنگری قوانین متکدیان خراسان جنوبی/۳

 مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه بازنگری و اصلاح قوانین در خصوص متکدیان در مواقع ایجاد مانع، الزامی است، گفت: تا زمان حل مشکل باید دستگاه‌های اجرایی پای کار باشند تا آسیب‌های اجتماعی منجر به مشکلات فراتر نشوند.

حسین‌رضا نخعی، در نشست ستاد ساماندهی متکدیان استان اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی امروزه پیچیده‌تر شده‌اند و باید متناسب با شرایط روز برای آن چاره‌اندیشی کرد.

وی با بیان اینکه مدیران موظف به علمیاتی کردن تکالیفی هستند که برعهده دستگاه‌های اجرایی است، افزود: مشکلات متکدیان اعصاب و روان مربوط به دستگاه‌های اجرایی مختلف است و باید با شدت و فوریت به دنبال راهکار بود تا از اتفاقات احتمالی پیشگیری کرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه تلاش شود با ورود به موقع، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را برای آینده دفع خطر کنیم، تصریح کرد: با گذشت زمان ممکن است عمق مشکلات بیشتر شود لذا در شرایط فعلی باید به دنبال راهکارهایی فارغ از تکالیف قانونی باشیم.

وی با بیان اینکه ضعف در اجرا پذیرفته نیست و پابرجایی مشکلات در شأن استان فرهنگی خراسان جنوبی نیست، اظهار کرد: باید براساس قوانین و مقررات عمل کنیم و اگر مسئله‌ای در چارچوب مقررات نیست باید به دنبال راهکارهایی دیگر باشیم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی، آموزش و توانمندسازی در برخورد با متکدیان را ارزشمند برشمرد و ادامه داد: تبیین درست و اطلاع‌رسانی از دستاوردهای حوزه مقابله‌ای و برخورد با متکدیان می‌تواند اثرات خوبی در جامعه داشته باشد.

نخعی، خدمات شهرداری بیرجند در ایجاد و راه‌اندازی گرمخانه را قابل تقدیر دانست و افزود: برنامه‌ریزی لازم برای پذیرش متکدیانی که بیمار اعصاب و روان هستند از سوی بهزیستی باید انجام گیرد.

 

 

 

فریاد های محکومیت حمله تروریستی شاهچراغ از زبان شهروندان بیرجندی؛

سکوت جامعه جهانی نسبت به این جنایت شاهچراغ شرم آور است / درخواست اشد مجازات با عوامل این حادثه/۷

حادثه تروریستی به شاهچراغ آن چنان دردناک بود که دل هر مسلمانی را به درد آورد و شهروندان بیرجندی هم بسیار متاثر شدند آن ها در کنار این که از سکوت جامعه جهانی نسبت به این جنایت هولناک خشمگین هستند از مسئولان مربوط می خواهند که در برابر عوامل این جنایت و آشوب گرانی که مسبب این وقایع شدند جدی تر و بدون مصالحه برخورد کنند.

به گزارش خاورستان اتفاقات اخیر به خصوص حمله تروریستی شامگاه چهارشنبه ۴ آبان ماه به حرم شاهچراغ در شیراز که منجر به شهادت و زخمی شدن شماری از مردم بی گناه شد دل هر مسلمان ایرانی را به درد آورد بسیاری از ایرانیان با حضور در راهپیمایی ها و تشییع پیکر پاک شهیدان در سرتاسر ایران ضمن محکوم کردن این جنایت ها با خانواده‌های داغدار این حمله تروریستی اعلام همدردی کردند.

برخی ها برای شهادت مظلومانه هم‌وطنان ما در حرم حضرت شاهچراغ که طی حمله تروریستی عنصر تکفیری داعشی به وقوع پیوست اشک ریختند و در مجموع موجی از غم و ناراحتی را در بین همه مردم ایران ایجاد شد .

یکی از شهروندان بیرجندی با اظهار ناراحتی از این ضایعه دردناک گفت: در بین شهدای شاهچراغ ، یک کودک بیش از بقیه به چشم آمد و آنهم آرتین ۵ ساله بود که طی این حادثه پدر، مادر و برادر خود را از دست داد و این روزها خیلی تنها شده است.

او فقط این سئوال را با بغضی که گلویش را می گیرد از عوامل جنایت می پرسد به چه گناهی باید این کودک از نعمت پدر، مادر و برادر محروم شود.

محکومیت حمله تروریستی

یکی دیگر از شهروندان با محکومیت این حادثه تروریستی گفت: بسیار متاثر شدم به خصوص زمانیکه متوجه شدم قرار بود آرتین این هفته برای عروسی خواهرش به تهران برود و آن شب هم‌برای خرید لباس به بازار رفته بود که زمان نماز به همراه پدر،مادر و برادرش به حرم دفن و حالا لباس عزای خانواده اش را بر تن کرده که بسیار دردناک است.

به گفته وی ما از دشمنانمان بیزار هستیم و امید است که دولت و نظام عوامل این حادثه را به اشد مجازات برساند.

یک بازنشسته هم با اشاره به شهید شدن سه دانش آموز در این حادثه تلخ گفت: مردم ایران اسلامی خواستار برخورد قاطع با عوامل آشوب، ناامنی و تروریستی در کشور هستند.

غلامی اظهار کرد: تروریست‌ها انسانیت ندارند چرا که اگر وجدان داشته باشند کودک، زن و مرد بیگناه را نمی‌کشند.

غم انگیز  و دردآور

یکی از بانوان هم استانی شهادت جمعی از زائران حرم مطهر شاهچراغ را غم‌انگیز و دردآور عنوان کرد و گفت: اتفاقات اخیر نشان داد که دشمن امنیت مردم را نشانه گرفته است و ما باید با اتحاد و همدلی و گوش به فرمان رهبری با چنگ و دندان از ارزش هایمان دفاع کنیم.

زحمت کش تصریح کرد: دشمن باید بداند که ملت ایران، مردمان روز‌های سخت هستند و هیچگاه از آرمان‌های اسلامی دست نخواهند کشید.

به گفته وی شهادت بی گناه این کودکان حاصل فراخوانهای هدفمند دشمن با رمز مهسا امینی و سوء استفاده از شعار زن زندگی آزادی بود که باعث مرگ زنان و کودکان مظلوم شد و همه این افراد در این جنایت شریک هستند.

یک کاسب بازار هم با اشاره به حوادث اخیر به خصوص حادثه تروریستی شاهچراغ افزود: با تحریک دشمنان و سلبریتی ها و رسانه های آن ها که باعث نا امنی در جامعه شدند و زمینه ورود این گونه افراد به کشور هموار شد و این فاجعه بزرگ رخ داد که بسیار سخت و غیر قابل تحمل بود.

به گفته یکی دیگر از بانوان بیرجندی ما برای این انقلاب خون های بسیاری دادیم ۸ سال دفاع مقدس، ترورها ، بمب گذاری ها و… و امسال حادثه تلخ و دردناک شاهچراغ به آن اضافه شد دشمنان بدانند که این اتفاق ها فقط درخت انقلاب را تنومند تر خواهد کرد و ما به این بادها نمی لرزیم همان طور که امام فرمودند بکشید ما را ملت ما بیدار تر می شود .

وی تاکید کرد: این حادثه به همگان اثبات کرد که مهسا امینی فقط یک بهانه بود آن ها به دنبال منافع خود با بر هم زدن نظام و حذف امنیت هستند تا بتوانند اموال ایران را به غارت ببرند که امیدواریم به برکت خون همین شهدا هیچ زمانی به آن خواسته های پلید خود دست پیدا نکنند.

یک فرهنگی هم با محکومیت حادثه شاهچراغ و ابراز همدردی با خانواده شهدا گفت: باید با مسببین این اقدامات برخورد جدی صورت پذیرد .

به گفته نصری آرتین ۵ ساله و دیگر کودکان شهید و مجروح حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع) سند مظلومیت ملت ایران است و ما را به یاد مظلومیت حضرت سکینه و حضرت رقیه انداخت.

سکوت جامعه جهانی

مسئول بسیج زنان خراسان جنوبی نیز در رابطه با حوادث اخیر به خصوص حمله تروریستی شاهچراغ گفت: حرم امن الهی ویژگی های خاص خودش را دارد و در کل دنیا متعارف است که در ایام خاصی مثل ماه های حرام یا در مکان های خاصی همه نوع افراد امنیت های خاصی دارند.

به گفته روستا توقع بیشتری می رفت که نسبت به وقوع این حادثه خیلی دردناک و تاسف بار فعالان حقوق بشر، فعالان عرصه حقوق زنان و از همه بالاتر فعالان حقوق کودک که همیشه بیشتر مواقع اطهار نظر داشته اند این جا یک فعالیتی داشته باشند.

وی ادامه داد: اما متاسفانه همه شاهد بودیم در کمال تعجب و ناباوری که باز هم مواضعشان در جهت سو گیری سیاسی حتی در دفاع از آرتین بی گناه که خانواده ۵ نفره او در چند ثانیه به دو نفر تبدیل شدند هیچ حمایتی اتفاق نیفتاد در حالی که مواردی شبه سیاسی توسط آن ها باز می شود و ضربه ای که نباید را آگاهانه به حقوق کودک در اسلام، زن در اسلام وارد می کنند که آگاهانه این کار را می کنند .

وی این درخواست را مطرح کرد که در تبیین چهره واقعی عوامل این قضیه و امثال این قضایا که در این چند روز اتفاق افتاد تبیین گران عرصه هنر، رسانه و صدا و سیما بیشتر از پیش پا به عرصه بگذارند.

او در صحبت هایش این سئوالات را مطرح کرد که چرا کودکان ما در نشستی که مقام معظم رهبری فرمودند مطلوم هستند را نباید بشناسند؟ چرا چهره واقعی منافقین و جنایت های آن ها و ادعاهای سخیف آن ها در مورد گذشته ایران یا هویت ایران یا این که ذلت بارترین دوران ایران دوران پهلوی ها بود چرا جوان های ما و مردم ایران این ها را نباید بدانند و ببینند؟ فقط آن چه در فضای مجازی با آن مواجه می شوند فقط وقایع نادرست دوران پهلوی همه این ها جوان را به یک درک غلط شناختی رسانده که هدف دشمن است.

وی تاکید کرد: موضوع فساد و اقدامات خاندان پهلوی، جنایات منافقین و جنگ تحمیلی ۳ عرصه مهم تاریخی کشور است که در این عرصه ها  نیازمند جهاد تبیین و ارائه روایت‌های اول به نسل جوان هستیم.

این فعال حوزه بانوان با تاکید بر این که دشمن امروز تلاش دارد که صدایش را از حلقوم نخبه های سیاسی و هنری و ورزشی بیرون بیاورد تصریح کرد: در شرایط فعلی جنگ شناختی جنگ اصلی و واقعی در جامعه است همه تدوین گران و عوامل اجرایی مثل استانداران ، فرمانداران و مدیران کل و مدیران احرایی در کنار آن ها همه تبیین گران و افراد نخبه آن ها رسالت بالایی دارند.

به گفته وی آن ها باید اعلام مواضع کنند و جوان دانشگاهی ما این موضوع را باید درک کند که واقعیت چیست که این یک مطالبه است که هم چهره واقعی دشمن آشکار شود و حقایق تاریخی تبیین شود و جوان ما با نقشه دشمن آشنا شود و در کنار آن یک مطالبه دیگر هم داریم که در مورد عوامل قضیه و عوامل پشت صحنه هیچ مصالحه ای صورت نپدیرد و به مجازات قانونی برسند.

 

 

 

 

خانه هلال روستای اِشک افتتاح شد/ توزیع دو هزار بسته نوشت افزار/۲

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از افتتاح خانه هلال روستای اِشک در شهرستان درمیان خبر داد و گفت: ۲ هزار بسته لوازم تحریر بین دانش آموزان استان توزیع می شود.

محمدعلی کاوسی در حاشیه افتتاح خانه هلال روستای اشک در بخش درمیان و توزیع نمادین نوشت افزار بین دانش آموزان این روستا، اظهار داشت: جمعیت هلال احمر در راستای تقویت توان مردمی و تاب آوری اجتماعی در زمینه حوادث و سوانح نسبت به راه‌اندازی خانه‌های هلال در سطح روستاها و محلات اقدام کرده است.

وی با اشاره به افتتاح خانه هلال در روستای مرزی اشک شهرستان درمیان، افزود: در حال حاضر ۲۱۳ خانه هلال در سطح استان با هدف افزایش تاب آوری اجتماعی در زمینه حوادث و سوانح فعالیت دارند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه خیرین جمعیت هلال احمر همچنین در راستای تسکین آلام بشری و کمک به توسعه و امنیت پایدار بسته های لوازم التحریر جهت توزیع میان دانش آموزان منطقه تهیه کرده است، گفت: همواره تلاش می کنیم نذر علم را بین مردم زنده نگه داشته و به دانش آموزان نیازمند در راستای کسب علم کمک‌هایی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از دو هزار بسته لوازم التحریر به ارزش ۱۰ میلیارد ریال توسط خیرین تهیه شده است، عنوان کرد: از این تعداد بیش از ۳۰۰ بسته میان دانش آموزان نیازمند شهرستان درمیان توزیع شده است.

 

 

 

تأمین قیر رایگان برای اجرای ۸۰ طرح عمرانی بسیج سازندگی/۳

مسئول سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: به دنبال افزایش سهمیه قیر رایگان هستیم تا ۸۰ طرح عمرانی را به سرانجام برسانیم.

 

هنری مسئول سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی در مراسم بهره برداری آسفالت دهو شهرستان نهبندان گفت: در اجرای برنامه‌های خدمت رسانی و محرومیت زدایی بسیج سازندگی، یکی از طرح‌هایی که از پارسال در قانون بودجه آمده بود تأمین قیر رایگان برای طرح‌های جاده‌های بین مزارع، راه‌های روستایی، حوزه، پایگاه‌های بسیج و پاسگاه‌های انتظامی بود.

او افزود: با هماهنگی که با دستگاه‌های اجرایی استان بابت اجرای طرح‌ها انجام شد در مرحله اول تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود هزار و۵۰۰ تن قیر را تحویل گرفتیم و برای اجرای طرح‌ها به کار گرفته شد.

هنری بیان کرد: در مرحله دوم نیز با پیگیری‌های انجام شده طی دو ماه گذشته هماهنگی انتقال ۳ هزار تن قیر به استان انجام شد و تاکنون بیش از ۴ هزار تن قیر وارد استان شده است و پیگیر هستیم که بتوانیم این میزان را تا پایان آبان به حدود ۵ هزار تن برسانیم و بیش از ۸۰ طرح زیر مجموعه را با این میزان قیر به اتمام برسانیم.

مسئول سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه هم اکنون ۲۹ طرح با اعتبار بیش از ۲۵۰ میلیارد ریال هزینه قیر مصرفی به اتمام رسیده است، گفت: حدود ۳۵۰ هزار مترمربع کار اجرایی در حوزه آسفالت انجام شده است.

هنری عنوان کرد: برای سال ۱۴۰۱ هم پیشنهادات اولیه به سازمان بسیج سازندگی کشور ارسال شده و منتظر تعیین سهمیه خراسان جنوبی در راستای بودجه ۱۴۰۱ هستیم تا بتوانیم اولویت‌های اجرایی برای سال ۱۴۰۱ را داشته باشیم.

او افزود: در شهرستان نهبندان هم در مرحله جدید ۲۳۰ تن قیر وارد شهرستان شده که طرح‌هایی در راستای آسفالت راه روستایی اجرا خواهد شد و تا یک ماه آینده به بهره برداری می‌رسد که با این میزان، مجموع قیری که وارد شهرستان نهبندان شده به بیش از ۴۴۰ تن خواهد رسید.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*