هفته دولت ۱۴۰۱

 

اتمام گازرسانی به خراسان جنوبی در دولت سیزدهم

اتمام گازرسانی به خراسان جنوبی در دولت سیزدهم

بهره‌برداری از ۹۷۰ پروژه گازرسانی با اعتبار ۸۸۶ میلیارد تومان در یک سال گذشته و برخورداری ۱۰۰ درصد جمعیت استان خراسان جنوبی از گاز طبیعی در هفته دولت ۱۴۰۱ حاکی از نگاه ویژه دولت مردمی به مناطق کم‌برخوردار و رفع محرومیت است.

خراسان جنوبی که از تاسیس آن حدود ۱۷ سال می‌گذرد همچنان در مرحله تکمیل زیرساخت‌ها قرار دارد و با رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر محرومیت‌زدایی و جهش خدمت‌رسانی، وارد دوران جدیدی از اقدامات عمرانی و زیربنایی شده است.

گازرسانی یکی از این اقدامات است که به‌ویژه با توجه به اهمیت ماندگاری جمعیت در روستاها و حتی مهاجرت معکوس در استانی که کشاورزی و دامداری بخش مهمی از اقتصاد و معیشت مردمان آن را تشکیل می‌دهد، در اولویت قرار گرفته است.

بنابر اعلام شرکت گاز خراسان جنوبی در یک سال گذشته ۳۰۲ روستای این استان با هزینه‌کرد ۶۲۵ میلیارد تومان و ۱۶۲ واحد صنعتی با هزینه‌کرد ۵۸ میلیارد تومان از گاز طبیعی برخوردار شدند.

آیت الله سید “ابراهیم رئیسی” نوزدهم شهریور سال گذشته در سومین سفر استانی خود به خراسان جنوبی آمد و این سفر بیش از ۱۰۰ نوع مصوبه برای استان به همراه داشت که برخی از آنها اجرایی شده و بخشی دیگر در حال اجرا و پیگیری است.

یکی از این مصوبات گازرسانی به ۱۶۹ روستای فاقد گاز خراسان جنوبی بود که ابتدای تشکیل دولت سیزدهم عملیاتی شد و با کار جهادی کارکنان شرکت گاز خراسان جنوبی این تعداد روستا در مدت کمتر از ۶ ماه به شبکه سراسری گاز متصل شدند.

موضوعی که معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی از آن به عنوان اقدام انقلابی و جهادی یاد کرد و گفت: شهریور سال گذشته در سفر استانی دولت به خراسان جنوبی موضوع گازرسانی به ۱۶۹ روستای فاقد گاز تا پایان سال ۱۴۰۱ مصوب شد و پس از گذشت یک سال از آن سفر و ۶ ماه پس از ابلاغ مصوبه دولت، به جای ۱۸ ماه در مدت ۶ ماه این تعداد روستا گازرسانی شد.

علیرضا عباس‌زاده، اعلام جشن پایان گازرسانی به جمعیت شهری و روستایی استان در هفته دولت امسال را یکی از افتخارات دولت سیزدهم برشمرد و افزود: براساس قانون، تکلیف گازرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار است اما در خراسان جنوبی روستاهای زیر ۲۰ خانوار نیز گازدار شده‌اند.

با ادامه اقدام جهادی که از شهریور پارسال شروع شد، هفته دولت امسال با افتتاح گازرسانی به ۱۳۳ روستای دیگر که ۳۸۲ میلیارد تومان هزینه داشت، ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و روستایی استان از گاز طبیعی برخوردار شدند و در پایان یکسالگی دولت، روستای بدون گاز در خراسان جنوبی وجود ندارد.

همچنین اتمام طرح گازرسانی به همه واحدهای تولیدی و صنعتی استان طی سه ماه آینده خبر خوشی برای مردم خراسان جنوبی در هفته دولت امسال بود.

اتمام گازرسانی به خراسان جنوبی در دولت سیزدهم

کارهایی از نوع جهشی

استاندار خراسان جنوبی که اواخر هفته گذشته به همراه سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای افتتاح همزمان طرح گازرسانی به منطقه ویژه اقتصادی و ۵۰ روستای شهرستان بیرجند در این منطقه حضور یافته بود، تکمیل گازرسانی در استان را کار جهشی و انقلابی توصیف کرد.

جواد قناعت گفت: در مدت یک سال خدمت دولت سیزدهم شاهد کارهایی از نوع جهشی در خراسان جنوبی هستیم که جای تقدیر دارد و در راستای رویکرد دولت مبنی بر توجه به مناطق محروم و کم‌برخوردار، امروز جشن پایان گازرسانی در خراسان جنوبی برگزار شد.

وی بیان کرد: طی سه ماه آینده نیز شاهد اتمام طرح گازرسانی به همه واحدهای تولیدی و صنعتی استان خواهیم بود که از خبرهای خوب مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: هفته دولت امسال هزار و ۱۰۵ پروژه با اعتبار ۹ هزار و ۷۰۵ میلیارد تومان در این استان افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود که در یکسالگی دولت سیزدهم این پروژه‌ها نویدبخش توسعه استان است.

نگاه ویژه به خراسان جنوبی

قناعت اظهار داشت: سال‌ها به دلیل بی‌توجهی به خراسان جنوبی، محرومیت‌هایی تحمیل شده است لذا دولت سیزدهم به این استان توجه ویژه‌تری دارد.

وی افزود: نوع پیگیری‌های ما و نمایندگان مجلس برای موضوعات مختلف استان از نوع زیرساختی است و پروژه‌ها و طرح‌هایی را در مرکز پیگیری می‌کنیم که نشان‌دهنده محرومیت و کم‌توجهی به این استان مرزی است.

استاندار خراسان جنوبی معتقد است با توجه به محرومیت‌ها و عقب‌ماندگی‌های این استان و با نگاه انقلابی و محرومیت‌زدایی که در دولت سیزدهم وجود دارد، به حرکت‌های جهشی و انقلابی نیاز داریم.

اتمام گازرسانی به خراسان جنوبی در دولت سیزدهم

افتتاح ۹۷۰ پروژه گازرسانی در سال اول دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی هم با اشاره به دستاوردهای یکساله دولت سیزدهم در حوزه گازرسانی گفت: در مجموع ۹۷۰ پروژه گازرسانی با هزینه اجرایی ۸۸۶ میلیارد تومان در دوره یکساله فعالیت دولت سیزدهم در استان خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسیده است.

سید محمود هاشمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هفته دولت امسال تعداد ۳۲۶ پروژه گازرسانی با هزینه اجرایی یا اعتبار مورد نیاز ۵۷۳ میلیارد تومان در این استان افتتاح یا کلنگ‌زنی می‌شود و از این تعداد ۲۷۶ پروژه قابل افتتاح است.

وی اظهار داشت: با اتمام عملیات گازرسانی به همه روستاهای فاقد گاز استان، افتخار داریم در هفته دولت ۱۴۰۱ و همزمان با اولین سالروز فعالیت دولت سیزدهم، تمامی جمعیت شهری و روستایی خراسان جنوبی از گاز طبیعی بهره‌مند شدند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: در یک سال گذشته ۳۰۲ روستای استان با هزینه‌کرد ۶۲۵ میلیارد تومان و ۱۶۲ واحد صنعتی با هزینه‌کرد ۵۸ میلیارد تومان از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند.

ادامه گازرسانی به واحدهای مسکونی جدید

به گفته وی در این مدت گازرسانی به ۲ هزار ور ۸۲۱ واحد مسکن محرومان در ۴۸۲ روستا انجام شد که برای آن ۴۱ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

هاشمی از گازرسانی به ۲ هزار و ۲۷ واحد طرح نهضت ملی مسکن با هزینه ۲۰ میلیارد تومان خبر داد و افزود: بهره‌برداری از پروژه خط انتقال دیهوک با هزینه ۷۲ میلیارد تومان و بهره‌برداری از ۶ پروژه ساختمانی در سطح استان با اعتبار ۱۶ میلیارد تومان از دیگر اقدامات انجام شده در یک سال گذشته است.

وی به انجام طرح‌های گازرسانی به شهرک‌های صنعتی زیرکوه، درمیان و نهبندان با هزینه اجرایی ۱۲ میلیارد تومان و گازرسانی به شهرک گلخانه‌ای شقایق نهبندان با هزینه ۱۰ میلیارد تومان در بازه زمانی یک سال اخیر اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: همچنین گازرسانی به منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با اعتبار ۱۷ میلیارد تومان و اجرای قطعه اول خط تقویتی شوسف نهبندان با هزینه ۱۵ میلیارد تومان در این مدت انجام شده است.

وی از افتتاح گازرسانی به ۱۳۳ روستای استان با هزینه‌کرد ۳۸۲ میلیارد تومان در هفته دولت امسال خبر داد و افزود: همچنین طرح گازرسانی به ۲۳ واحد تولیدی و صنعتی با هزینه اجرایی ۲۰ میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

 

 

 

 

کارنامه سال اول دولت مردمی

دستاورد یکساله دولت؛ احیای ۳۳ واحد تولیدی خراسان جنوبی

دستاورد یکساله دولت؛ احیای ۳۳ واحد تولیدی خراسان جنوبی

احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل یکی از برنامه‌های اولویت‌دار دولت سیزدهم برای بازگرداندن سرمایه‌های راکد به چرخه اقتصادی کشور است و در یک سال گذشته ۳۳ واحد تولیدی و صنعتی استان خراسان جنوبی احیا شدند.

به گزارش ایرنا، برخی واحدهای تولیدی و کارگاهی در سال‌های گذشته به دلایل متعدد از جمله شرایط اقتصادی کشور، مدیریت نادرست واحد، کمبود نقدینگی یا سرمایه در گردش، تغییر ذائقه بازار فروش و در مجموع نبود ثبات شاخص‌های کلان اقتصادی دچار چالش یا تعطیلی شدند.

با توجه به اینکه ایجاد اشتغال از اولویت‌های اساسی کشور بوده، یکی از سریع‌ترین مسیرها برای اشتغالزایی در مناطق مختلف کمک به بنگاه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل برای راه‌اندازی مجدد از طریق تامین سرمایه در گردش، رفع موانع همچنین اعطای تسهیلات بانکی است.

دولت سیزدهم که دغدغه رفع مشکلات اقتصادی را داشته از زمان شروع به کار، پایش و فعال‌سازی واحدهای تعطیل یا نیمه‌تعطیل را در اولویت قرار داده، به طوری که بازدید از این گونه واحدها یکی از برنامه‌های ثابت رئیس جمهور در اغلب سفرهای استانی بوده است.

خراسان جنوبی نیز با دارا بودن ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی، هرچند از یک نگاه منطقه کشاورزی شناخته می‌شود اما بیش از ۵۲۷ پروانه بهره‌برداری صنعتی در این استان صادر شده که زمینه اشتغال حدود ۱۳ هزار نفر را فراهم کرده است.

عمده فعالیت‌های صنعتی در این استان شامل تولید انواع تایر، لوله‌های پلی اتیلن و پی وی سی، سیمان، کاشی، سرامیک، صنایع شوینده و پاک‌کننده، چینی بهداشتی، اکسید منیزیم، شمس منیزیم، صنایع سنگ، صنایع نساجی، عایق‌های رطوبتی، خوراک دام و طیور، کنسانتره زغال‌سنگ و تولید کک از زغال، صنعت چاپ و بسته‌بندی است.

در زمینه شناسایی ظرفیت‌های تولید در کشور، استان خراسان جنوبی با تولید سالانه بیش از ۲.۵ میلیون تن کنسانتره زغال‌سنگ رتبه اول، تولید سالانه ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع کاشی و سرامیک رتبه دوم و با تولید بالغ بر ۳۱ هزار تن انواع لاستیک خودرو رتبه چهارم کشور را دارد.

بنا بر اعلام اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در حال حاضر از ۵۲۷ پروانه بهره‌برداری، ۲۵ درصد واحدها تعطیل و راکد است، ۴۰ درصد زیر ظرفیت و نیمه‌فعال بوده و ۳۵ درصد فعال و یا بالای ۶۰ درصد ظرفیت مشغول به تولید هستند.

بازدیدهای میدانی از واحدهای تولیدی و صنعتی خراسان جنوبی به منظور پایش وضعیت آنها از برنامه‌های مدیریت عالی استان بوده که نتایج خوبی نیز در تحقق اهداف مدنظر دولت برای رونق تولید داشته است.

از جمله استاندار خراسان جنوبی تیر امسال در بازدید از چند واحد تولیدی شهرک صنعتی بیرجند گفت: برنامه در دستور کار مجموعه مدیران استان است که از واحدهای راکد یا واحدهایی که با نیمی از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند، سرکشی کنیم و جلساتی برگزار می‌شود تا حداکثر ظرفیت آنها به کار گرفته شود و بتوانیم واحدهای راکد را نیز فعال کنیم.

دستاورد یکساله دولت؛ احیای ۳۳ واحد تولیدی خراسان جنوبی

جواد قناعت که شماری از مدیران استان وی را همراهی می‌کردند افزود: عمده مشکلات شرکت‌ها و فعالان اقتصادی استان، موضوعات بانکی است اگرچه مشکلات دیگری هم وجود دارد و بانک‌ها نیز یکسری دستورالعمل‌ها و محدودیت‌هایی دارند.

وی با بیان اینکه قوانین حاکم بر نظام بانکی محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند گفت: در عین حال باید در این شرایط خاص دست فعالان اقتصادی را گرفت لذا هدف از این بازدیدها حل مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی است که بخشی از مشکلات آنها را حل کنیم.

استاندار خراسان جنوبی عمده مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی را “سرمایه در گردش” عنوان کرد و گفت که باید بتوانیم با ارایه راهکارهایی نقدینگی مورد نیاز این واحدها را تامین کنیم تا از مرحله خاص فعلی عبور کنند.

وی اظهار داشت: جلساتی قبل و بعد از این بازدیدها برگزار می‌شود که امید است منجر به رفع موانع شده و واحدهای تولیدی موفق به اخذ تسهیلات مورد نیاز شوند.

احیا با حل مشکلات بانکی و تغییر کاربری

شرکت تولیدی صنعتی سپهر خاوران (روغن‌کشی) یکی از این واحدهاست که اخیرا به چرخه تولید بازگشته و در حال حاضر فعال است.

مدیرعامل این شرکت گفت: سال ۱۳۸۸ یک واحد صنعتی با محوریت صنایع فلزی افتتاح کردیم که به‌واسطه تحریم‌ها و مشکلاتی که بعد از آن رخ داد، تعطیل شد.

آرش وحیدنیا افزود: بعد از پیگیری‌های متعدد تصمیم به تغییر کاربری گرفتیم و با تلاش مجدد و حل مشکلات بانکی مجموعه را احیا کرده و در حال حاضر روغن‌گیری از کنجد و کلزا و دانه‌های روغنی را انجام می‌دهیم.

وی بیان کرد: در این واحد تولیدی که دستگاه‌ها به‌صورت اتوماتیک و سه شیفت فعالیت می‌کنند، اقدامات لازم برای صادرات محصولات را نیز انجام داده‌ایم ولی به دلیل مشکلات جذب سرمایه در گردش هنوز این اقدام عملی نشده است.

این تولیدکننده با بیان اینکه دستگاه‌ها اجاره به شرط تملیک خریداری شده است اظهار داشت: با راه‌اندازی دستگاه‌های جدید به‌زودی ظرفیت پنج تن ورودی دانه‌های روغنی به بیش از ۱۰ تن خواهد رسید.

وی گفت: میزان سرمایه‌گذاری ما به قیمت روز ۱۴ میلیارد تومان بوده است همچنین مجوز بسته‌بندی انواع روغن‌های گیاهی تحت برند را نیز گرفته‌ایم.

وحیدنیا با اشاره به اینکه تامین نقدینگی یکی از مهمترین مشکلات و چالش‌های این مجموعه است افزود: مجموعه ما یک بار زمین خورده است ولی فعل «توانستن» را صرف کردیم و دوباره شروع به فعالیت کردیم.

نماینده هیات مدیره کارخانه برش انواع سنگ گرانیتی در نهبندان نیز یکی از سرمایه‌گذاران جدید در واحدهای تعطیل استان است که سال قبل این واحد را خریداری کرد.

علیرضا اکبریان گفت: این واحد در گذشته توسط سرمایه‌گذار دیگری اداره می‌شد که از سال ۱۳۹۷ به دلیل مشکلات مالی تعطیل شد و الان با حداکثر ظرفیت مشغول به فعالیت هستیم.

وی افزود: برای خریداری و تعمیر این واحد ۱۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و زمینه اشتغال ۱۱ نفر به‌صورت مستقیم فراهم شده است.

این سرمایه‌گذار با اشاره به کمبود نیروی کار ماهر در شهرستان نهبندان بیان کرد: مسوولان برخی مقررات را باید در منطقه تسهیل کنند زیرا برای اینکه شهر نهبندان صنعتی شود نیاز به تلاش مضاعف دارد.

بازگشت به تولید ۳۳ واحد تولیدی در یک سال

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به خبرنگار ایرنا گفت: در کمتر از یک سال‌ اخیر اقدامات خوبی برای فعال‌سازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل استان انجام شد که منجر به بازگشت ۳۳ واحد تعطیل به چرخه تولید شده است.

حامد حسن‌نژاد افزود: ۲۴ واحد سال قبل و ۹ واحد در چهار ماه نخست امسال احیا شده است و این واحدها با تغییر نوع تولید، تغییر مالکیت یا افزایش ظرفیت همان واحد فعال شده و به چرخه تولید بازگشتند.

وی بیان کرد: با راه‌اندازی این واحدها حدود ۷۰ میلیارد تومان به چرخه تولید برگشت و ۴۶۰ نفر جدید نیز مشغول به کار شدند.

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: برای راه‌اندازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل از سال گذشته تاکنون ۶۶ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با ۳۳۹ مصوبه برگزار شده است.

وی گفت: با برگزاری این جلسات سعی کردیم واحدهای تعطیل را به چرخه تولید بازگردانیم و طرح‌های نیمه تعطیل را نیز به ظرفیت کامل تولید برسانیم.

واحدهای تولیدی چرا تعطیل شدند؟

حسن‌نژاد افزود: عمده دلایل تعطیلی واحدهای تولیدی استان شامل مشکل مدیریتی، تامین مالی سرمایه در گردش و بازار فروش بوده است البته برخی واحدها توسط بانک‌ها تملک شده بودند که با همکاری و مشارکت بانک‌های استان به چرخه تولید بازگشتند.

وی عنوان کرد: دور بودن از مراکز عمده مصرف کشور سبب افزایش هزینه‌های حمل و نقل می‌شود که این مساله به برخی فعالیت‌های صنعتی استان ضربه زده و منجر به تعطیلی واحد یا فعالیت زیر ظرفیت شده است.

حسن‌‎نژاد گفت: از سال گذشته سعی کرده‌ایم واحدهایی که قابلیت مصرف در داخل استان را دارند، شناسایی کنیم و محصولات این واحدها توسط دستگاه‌های دولتی یا از طریق بازاریابی خریداری شود ضمن اینکه از ورود محصولات با کیفیت مشابه یا رقابتی به استان نیز جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته تسهیلاتی از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه و رونق تولید به واحدهای تولیدی اختصاص یافت افزود: در مجموع ۸۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از این محل تخصیص پیدا کرد که عمده آن سرمایه در گردش بوده است.

دستاورد یکساله دولت؛ احیای ۳۳ واحد تولیدی خراسان جنوبی

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر نیز برای واحدهای متقاضی راه‌اندازی مجدد و استفاده از ظرفیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اعلام آمادگی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: برای بازگشت واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل استان به چرخه تولید، دستگاه‌های اداری مربوطه از جمله امور مالیاتی، کمیسیون هماهنگی بانک‌ها، تامین اجتماعی و سایر ادارات به معنای واقعی پای کار هستند و با همکاری این دستگاه‌ها می‌توانیم مشکل واحدهای تولیدی را حل کنیم و آنها را به چرخه تولید بازگردانیم.

آمادگی برای تامین سرمایه در گردش

حسن‌نژاد اظهار داشت: برای تامین سرمایه واحدهای تولیدی می‌توانیم از تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه یا رونق تولید استفاده کنیم و سرمایه در گردش مورد نیاز واحد متقاضی تامین شود.

وی افزود: از طرفی برای تغییر خط تولید یا بازسازی و نوسازی تجهیزات کارگاه، سرمایه ثابت در اختیار واحد قرار می‌دهیم تا به چرخه تولید بازگردند.

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: سال گذشته (مهر۱۴۰۰) سهم استان از محل بند الف تبصره ۱۸ به میزان ۳۵۰ میلیارد تومان، سرمایه در گردش ۲۵۰ میلیارد تومان و سرمایه ثابت ۱۰۰ میلیارد تومان بود که امیدواریم امسال بیشتر از این میزان را جذب کنیم.

وی عنوان کرد: تاکنون جزو استان‌های برتر در زمینه جذب تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ معرفی شده‌ایم و سال گذشته دو برابر سهمیه استان را جذب کردیم، امسال نیز با چهار بانک عامل آینده، ملت، توسعه تعاون و صنعت و معدن ۱.۵ تا ۲ برابر تسهیلات را جذب خواهیم کرد.

حسن‌نژاد گفت: از سال گذشته تاکنون استاندار خراسان جنوبی و تیم اقتصادی این مجموعه بازدیدهای دوره‌‍‌ای از واحدهای تولیدی را در دستور کار داشته‌اند همچنین جلساتی در مرکز با حضور استاندار برگزار شده تا مشکل واحدهای تولیدی عمده از مرکز پیگیری شود.

وی افزود: بدون شک این بازدیدها و جلسات کمک بزرگی به واحدهای تولیدی و صنعتی استان کرده است زیرا دستگاه‌های مربوطه مشکلات واحد را به‌صورت میدانی بررسی کردند و برای رفع مشکلات تصمیم‌گیری می‌شود.

اختصاص هزار و ۹۷۶ میلیارد تومان برای احیای واحدهای نیمه‌تمام

همچنین مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی اوایل مرداد امسال از اختصاص هزار و ۹۷۶ میلیارد تومان اعتبار برای احیای واحدهای نیمه‌تمام این استان از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور خبر داد.

مجتبی شریعتی‌فر گفت: در سفر رئیس جمهور به استان (۱۹ شهریور سال گذشته) ۲ مصوبه در حوزه اقتصادی داشتیم که براساس یکی از آنها هزار و ۹۷۶ میلیارد تومان برای احیای واحدهای نیمه‌تمام اختصاص یافته است.

به گفته وی در مجموع سه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای ۶۸۳ واحد تولیدی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی اضافه کرد: با این تسهیلات برای پنج هزار و ۴۰۰ نفر تثبیت اشتغال و برای هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال جدید ایجاد می‌شود، سال گذشته هم حدود ۳۸۰ میلیارد تومان در این زمینه پرداختی داشتیم.

وی گفت: بخش عمده این تسهیلات سال ۱۴۰۱ در چند طرح بزرگ توسعه کویر تایر، پنج طرح فرآوری معدنی و طرح‌های صنایع تبدیلی کشاورزی همچنین در زمینه اجرای طرح‌های تکمیلی سه مجتمع گردشگری سرمایه‌گذاری می‌شود.

شریعتی‌فر ادامه داد: در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، سال گذشته ۶۴ پرونده و امسال نیز تاکنون ۵۰ پرونده بررسی شده است.

وی گفت: بر مبنای ارزیابی وزارت کشور و نهاد ریاست جمهوری، خراسان جنوبی به لحاظ واحدهای غیرفعال که با حمایت این کارگروه فعال شده‌اند با ۱۰۸ واحد بعد از اصفهان در رتبه دوم کشور است که ۸۰ درصد این کار هم از بهمن سال گذشته انجام شده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی گفت: از ظرفیت تسهیلات تکلیفی بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه هم تاکنون ۴۹۹ طرح به میزان ۳۲۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده و ۲۷۰ میلیارد تومان در بانک‌های عامل برای پرداخت به ۲ هزار و ۳۱۴ واحد مصوب شده است.

رئیس جمهور ۱۹ شهریور سال گذشته در سومین سفر استانی به خراسان جنوبی سفر کرد که رهاورد این سفر برای استان بیش از ۱۰۰ نوع مصوبه بوده و مبلغ ۱۱ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان در قالب مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی برای سه سال (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) اختصاص یافته است.

 

 

 

 

 

بهسازی راه‌ها؛ رهاورد سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی

بهسازی راه‌ها؛ رهاورد سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی

یکی از نتایج سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی تصویب ۶۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل راه‌های روستایی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز استان بوده که با تخصیص بخشی از این اعتبارات تاکنون بهسازی ۲۲ کیلومتر راه روستایی و رفع ۲ نقطه حادثه‌خیز انجام شده است.

به گزارش ایرنا ساخت و ترمیم راه روستایی یکی از مهمترین خدمات زیربنایی است که نقش و جایگاه ویژه‌ای در توسعه روستایی دارد به‌طوری که می‌توان از آن به عنوان شریان حیاتی هر منطقه یاد کرد.

جاده‌ها علاوه بر حمل تولیدات زراعی و دامی کشاورزان، عامل اصلی جابه‌جایی مسافران و پیوند دهنده مناطق روستایی و شهری است و کیفیت آنها باعث کاهش زمان حرکت و کاهش قیمت تمام‌شده کالاهای تولیدی می‌شود.

یکی از مهمترین شاخصه‌های توسعه‌یافتگی در منطقه وجود شبکه حمل و نقل و جاده‌های ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با سایر مراکز مهم کشور است که به گفته بسیاری از کارشناسان تاثیر این عامل بر رشد و گسترش سایر عوامل توسعه، انکارناپذیر است و زمینه توسعه را از جهات مختلف فراهم می‌آورد.

با توجه به اینکه روستاها در بخش‌های مختلف مولد هستند دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای در جهت ساماندهی راه روستایی در سراسر کشور دارد و از طرفی با توجه به اینکه سالانه مسافران زیادی از خراسان جنوبی عبور می‌کنند از این رو اصلاح و رفع نقاط پرتصادف و حادثه‌خیز در جاده‌های این استان هم نیازمند توجه ویژه است.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی، طول راه‌های این استان ۱۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر است که از این میزان ۷۶۸ کیلومتر بزرگراه، هزار و ۲۱۰ کیلومتر راه اصلی، سه هزار و ۳۴۷ کیلومتر راه فرعی و ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی است.

همانطور که آمار نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از مجموع راه‌های استان را راه روستایی به خود اختصاص داده و تاکنون پنج هزار و ۹۳۱ کیلومتر آن آسفالت شده است.

اما سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در اوایل تشکیل دولت سیزدهم، رهاورد خوبی از جمله تصویب ۶۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل راه‌های روستایی و ۵۰ میلیارد تومان برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز در حوزه راهداری استان داشته است.

از مجموع ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب برای راه‌های روستایی تاکنون ۸۹ میلیارد تومان تزریق شده که با اختصاص این اعتبار تکمیل راه پنج روستای استان به طول ۲۲ کیلومتر انجام و احداث ۴۴ کیلومتر دیگر تا پایان سال جاری هدف‌گذاری شده است.

همچنین از مجموع ۵۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب سومین سفر استانی آیت الله رئیسی برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز خراسان جنوبی تاکنون ۱۰ میلیارد تومان آن تزریق شده که از محل این اعتبارات اصلاح ۲ نقطه حادثه‌خیز و تعریض ۱۲ دستگاه پل انجام شده است.

بهسازی راه‌ها؛ رهاورد سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی که پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور را از اولویت‌های مدیریت استان قرار داده است، بتازگی در بازدید از ورودی شهر حاجی‌آباد مرکز شهرستان مرزی زیرکوه برای اصلاح هندسی این محور با هدف رفع یک نقطه حادثه‌خیز دستور ویژه صادر کرد.

پیچ ورودی شهر حاجی‌آباد از سمت روستای نوده در محور حاجی‌آباد – کالشور از نقاط حادثه‌خیز محسوب می‌شود و این محور به جهت اتصال خراسان جنوبی و شهرستان زیرکوه به خراسان رضوی در نقطه کالشور از مسیرهای پرتردد است.

نقص فنی جاده زمینه‌ساز واژگونی خودروها و بروز حوادث متعدد شده و اصلاح هندسی و حذف نقاط پرحادثه این محور از مطالبات مردم و رانندگان است.

براساس تصمیمات شهرستانی، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای باید مطالعات مربوط به اصلاح مسیر را انجام دهد و با تامین اعتبار لازم، این پیچ خطرناک حذف شود.

جواد قناعت همچنین در سفر به شهرستان بشرویه از محور حادثه‌خیز ارسک – حجت‌آباد بازدید کرد. محدوده راه بشرویه به سمت شهر ارسک در فاصله ۲ کیلومتری شهر ارسک دارای ۲ نقطه حادثه‌خیز است.

رفع نقطه حادثه‌خیز دوراهی ارسک – کمربندی شهر دارای مصوبه شورای ترافیک در سال ۱۳۹۴ است اما به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار کافی تاکنون معطل مانده است. تامین روشنایی، جدول‌گذاری، زیرسازی و آسفالت محورها از جمله اقداماتی است که باید برای رفع این نقاط حادثه‌خیز انجام شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی تصویب ۵۰ میلیارد تومان برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز راه‌های استان در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی را اقدامی مهم و گام رو به جلو در این حوزه توصیف کرد.

اسدالله جلال‌زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این مبلغ ۲۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، ۲۰ میلیارد تومان توسط وزارت راه و شهرسازی و ۱۰ میلیارد تومان از محل منابع مالی استانی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مصوب شده است.

وی گفت: تاکنون از این مبلغ ۱۰ میلیارد تومان از محل منابع ملی به این اداره‌ کل ابلاغ شده یعنی ۲۰ درصد اعتبارات سفر رئیس جمهور در زمینه اصلاح نقاط حادثه‌خیز استان به استان تزریق شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: از محل این اعتبارات ابلاغی رفع ۲ نقطه حادثه‌خیز، تبدیل یک آبنما به پل در محور سرایان  – بیرجند و تعریض ۱۲ دستگاه پل در سطح محورهای مواصلاتی استان انجام شده است.

وی با اعلام اینکه در خراسان جنوبی ۳۱ نقطه حادثه‌خیز مصوب داریم گفت: تاکنون ۱۳ مورد رفع شده و ۶ مورد در دست اجراست، هشت نقطه باقی مانده و ۴۹ نقطه پرتصادف نیز در استان احصا و برای تصویب به تهران ارسال شده است.

بهسازی راه‌ها؛ رهاورد سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی

تصویب ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث راه‌های روستایی از دیگر مصوبات سفر استانی دولت سیزدهم به خراسان جنوبی است که به گفته جلال‌زاده از این مقدار ۴۰۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و ۲۰۰ میلیارد تومان قیر توسط وزارت راه و شهرسازی تا سال ۱۴۰۳ مصوب شده است.

وی افزود: تاکنون از این اعتبار، ۸۹ میلیارد تومان به این اداره‌ کل ابلاغ شده یعنی ۱۵ درصد اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور به حوزه راه‌های استان تزریق شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور، راه پنج روستای استان به طول ۲۲ کیلومتر و با اعتبار ۲۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیارد تومان تکمیل شده و این حجم از راه‌ها مورد استفاده مردم و کاربران جاده‌ای قرار گرفته است.

وی گفت: همچنین از محل اعتبارات سفر استانی، ۴۴ کیلومتر راه روستایی تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد و هدف‌گذاری ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۵ تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از راه آسفالت برخوردار شوند.

جلال‌زاده اظهار داشت: طول راه‌های روستایی آسفالت استان پنج هزار و ۸۹۸ کیلومتر با شاخص طولی ۵۱ درصد است که در صورت آسفالت کل ۴۶۰ کیلومتر راه روستایی خاکی استان، شاخص طولی به ۵۵ درصد یعنی به شاخص میانگین کشوری می‌رسیم.

وی با اشاره به اینکه ایجاد راه دسترسی مناسب به روستاها موجب توسعه بیش از پیش می‌شود گفت: راه‌های روستایی به عنوان قسمتی از توسعه روستایی، یکی از فعالیت‌ها اداره‌ کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای را تشکیل می‌دهد که شامل حفظ و نگهداری راه‌های روستایی اعم از ترمیم و لکه‌گیری آسفالت، خط‌کشی راه‌های آسفالت، نصب علائم، شانه‌سازی و پاک‌سازی حریم راه‌های روستایی است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی افزود: تمامی راه‌های روستایی ساخته شده در خراسان جنوبی دارای استاندارد خاص خود بوده که با استاندارد راه‌های فرعی و اصلی یا بزرگراه متفاوت است.

رئیس جمهور ۱۹ شهریور سال گذشته در سومین سفر استانی به خراسان جنوبی سفر کرد که رهاورد این سفر برای استان بیش از ۱۰۰ نوع مصوبه بوده و مبلغ ۱۱ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان در قالب مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی برای سه سال (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) اختصاص یافته است.

راه‌ها یکی از مهمترین زیرساخت‌های توسعه خراسان جنوبی به شمار می‌رود و با توجه به نبود راه‌آهن و وضعیت پروازی در مرکز استان، ۹۰ درصد استفاده مردم استان از حمل و نقل جاده‌ای است.

معاون اجرایی رئیس جمهور هم که خرداد امسال برای نظارت میدانی و بررسی آخرین وضعیت پیشرفت و تحقق مصوبات سفر استانی آیت‌ الله رئیسی به خراسان جنوبی سفر کرد، اطمینان داد که با تخصیص اعتبارات بعدی به خراسان جنوبی، این استان به کارگاه سازندگی تبدیل می‌شود.

سید صولت مرتضوی گفت: منابع خوبی در سفر اول به این استان تخصیص داده شد و در سفر دوم به این استان به گونه‌ای اقدام می‌کنیم که براساس سند آمایش، استان را از محرومیت خارج کنیم تا تعادل و توازن برقرار شود.

 

 

 

 

احیای ۱۵۱ قنات خراسان جنوبی با اعتبار سفر رئیس جمهور

احیای ۱۵۱ قنات خراسان جنوبی با اعتبار سفر رئیس جمهور + فیلم

یکی از دستاوردهای سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در بخش کشاورزی، تشکیل ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات استان بوده که در ادامه با اختصاص ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار تاکنون منجر به حیات دوباره ۱۵۱ رشته قنات شده است.

به گزارش ایرنا، خشکسالی و کم‌آبی طی سال‌های اخیر از چالش‌های بزرگی است که منابع آبی را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده و با خشک و کم‌آب شدن منابعی مانند قنوات، برخی آبادی‌ها و روستاها را خالی از سکنه کرده و به حاشیه شهرها کشانده است.

آب شرب و کشاورزی بیشتر روستاهای استان خراسان جنوبی از کاریز یا همان قنات تامین می‌شود اما در چند دهه گذشته کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی متوالی، ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم قنات، استفاده بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و کم‌توجهی به لایروبی سالانه توسط مالکان قنوات باعث شده تا این ذخایر و منابع آبی یکی پس از دیگری خشکیده یا با کاهش شدید آب مواجه شوند.

کارشناسان آب و خاک بر این باورند مهندسی مدیریت آب در کالبد قنات موجب شده تا ایران کهن‌ترین مدل مهندسی مدیریت آب را در جهان دارا باشد زیرا قنات‌ها بدون آنکه سفره‌های آب زیرزمینی را تخریب کنند، بخش زیادی از نیازهای آبی کشاورزان را تامین می‌کنند، پس باید برای عبور از خشکسالی و بحران آب بار دیگر به تجربه نیاکان بازگردیم.

خراسان جنوبی در سال آبی گذشته نیز خشکسالی متوالی را تجربه کرد و میزان بارندگی در سال آبی جاری نیز خبر از ادامه خشکسالی می‌دهد، از این رو احیای قنوات به عنوان کهن‌ترین روش مهندسی مقابله با کم‌آبی ضروری است.

موضوعی که رئیس جمهور در سومین سفر استانی خود که نوزدهم شهریور پارسال به خراسان جنوبی انجام شد، با توجه به شناخت از این منطقه بر آن تاکید کرد و خواستار تشکیل ستاد احیای قنوات به عنوان اولین استان در کشور شد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار نمایندگان اقشار مردم، ایثارگران، نخبگان و علمای استان خراسان جنوبی گفت: یکی از مسائل مهم در خراسان جنوبی درخصوص تامین آب، ستاد احیای قنوات در این استان است که باید این ستاد فعال شود و مسوولان دولتی هم از آن حمایت کنند.

وی افزود: زمانی که تولیت آستان قدس رضوی را برعهده داشتم، اقدامی در مورد احیای قنوات خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی انجام دادیم که نتیجه‌بخش اما کار ما کار محدودی بود.

رییس دولت سیزدهم تاکید کرد: این کار باید به‌صورت کشوری انجام شود و خراسان جنوبی می‌تواند یک مرکزیتی پیدا کند، فعال شدن ستاد احیای قنات برای این استان بسیار برکت دارد و خود مردم هم در این زمینه پای کار هستند.

۹ روز پس از سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی، اولین جلسه ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات خراسان جنوبی با محوریت برنامه‌ریزی به منظور تحقق مصوبه سفر، تعیین راهبردهای ستاد و نیز تکالیف دستگاه‌های متولی ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ برگزار شد.

سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در اوایل تشکیل دولت سیزدهم رهاورد خوبی در حوزه تامین آب داشته که یکی از آنها شتاب‌بخشی به مرمت قنوات است و با تشکیل این ستاد و اختصاص اعتبارات ویژه سفر، مرمت و بازسازی قنوات استان سرعت گرفته است.

رهاورد این سفر برای استان بیش از ۱۰۰ نوع مصوبه بوده و مبلغ ۱۱ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان در قالب مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی برای سه سال (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) اختصاص یافته است.

اختصاص ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای احیای قنوات

یکی از مهمترین این مصوبات در بخش کشاورزی مربوط به مرمت و احیای قنوات است که برای این منظور ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت.

از این مبلغ ۸۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، ۴۰ میلیارد تومان از محل منابع داخلی وزارت جهاد کشاورزی، ۲۰ میلیارد تومان توسط وزارت نفت و ۲۰ میلیارد تومان توسط استان (پنج میلیارد تومان از محل منابع نفت در اختیار استاندار) در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تخصیص می‌یابد.

سال ۱۴۰۰ مبلغ ۴۰ میلیارد تومان برای احیا و مرمت قنوات مصوب شد که از این محل ۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تخصیص پیدا کرد و تاکنون منجر به مرمت و بازسازی بیش از ۱۵۱ رشته از قنوات استان به طول بالغ بر ۴۰ کیلومتر شده است.

این طرح‌ها اکنون دارای پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد بوده و در حال انجام است.

با توجه به اینکه قبل از این سفر اعتبارات مرمت قنوات در قالب اوراق سه ساله بود، با پیگیری مسوولان استانی و دستور رئیس جمهور اعتبارات نقدی نیز به این طرح تخصیص یافت.

با گشایش اعتباری برای مرمت و بازسازی قنوات از محل سفر رئیس جمهور در زمینه مرمت قنوات انجام تعهدات عملیاتی شده و در سال مالی ۱۴۰۰ گشایش خوبی برای مرمت و بازسازی قنوات استان رخ داده است.

احیا و بازسازی قنوات در استان خراسان جنوبی به اذعان اهالی روستاها سبب ایجاد اشتغال پایدار، مهاجرت معکوس از شهر به روستا، رونق کشاورزی، تولید محصولات باکیفیت و سالم و تامین امنیت مرزها شده است.

کارشناس قنوات جهاد کشاورزی شهرستان مرزی سربیشه در این باره گفت: از محل اعتبارات سفر رئیس‌ جمهور به خراسان جنوبی ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای احیا و مرمت قنوات این شهرستان اختصاص یافت.

علی محمدی افزود: سهم اعتبارات استانی شهرستان سربیشه امسال ۱۷۲ میلیون تومان بوده که با تخصیص اعتبارات سفر اقدامات خوبی در شهرستان انجام می‌شود.

وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۳ رشته قنات با اعتبار هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در شهرستان سربیشه احیا، مرمت و بازسازی شده است.

کارشناس قنوات جهاد کشاورزی سربیشه با بیان اینکه تاکنون ۳۰ درصد قنوات شهرستان احیا شده است گفت: تاکنون هزار و ۱۰۰ رشته قنات در سربیشه شناسایی شده که برای هزار و ۸۰ رشته به طول ۳۸۵ کیلومتر شناسنامه تهیه شده است.

مهاجرت معکوس به روستاهای مرزی

محمدی تثبیت سازه‌های قنات، تثبیت اشتغال، پایداری مرزها و مهاجرت معکوس را از جمله مزیت‌های احیا و مرمت قنوات در این منطقه عنوان کرد و گفت: در برخی روستاهای نوار مرزی از جمله کلاته مصیب که در سال‌های اخیر با مهاجرت اهالی مواجه شده بود اکنون با احیای قنوات شاهد بازگشت مجدد اهالی هستیم.

وی افزود: برای احیا و مرمت قنوات که اکنون ۸۵ درصد با مشارکت دولت و ۱۵ درصد مشارکت اهالی انجام می‌شود نیاز به حمایت‌های بیشتری داریم چون مردم به تنهایی توان بازسازی و نوسازی قنات روستاها را ندارند.

کارشناس قنات گفت: برای احیای هر ۱۰۰ متر قنات ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است از طرفی در منطقه با کمبود مقنی مواجه هستیم چون حمایتی از این افراد نمی‌شود.

وی یادآور شد: علاوه بر مجموعه جهاد کشاورزی، نهادهای حمایتی از قبیل بنیاد برکت، بسیج سازندگی و هلال احمر نیز در احیا و مرمت قنوات همکاری و مشارکت دارند.

نماینده قنات روستای فریز شهرستان خوسف هم درباره قنات این روستا گفت: طول قنات هزار متر است که ۵۸۰ متر آن در ۲ فاز از اعتبارات سال‌های ۹۸ و ۹۹ بازسازی و مرمت شده و مابقی در حال اجرا است.

سید مهدی قریشی با بیان اینکه ۸۵ درصد هزینه قنات توسط جهاد کشاورزی و ۱۵ درصد از محل مشارکت مردمی تامین شده است افزود: برای مرمت قنات روستای فریز ۴۲۶ میلیون تومان اعتبار دولتی هزینه شده و ۷۴ میلیون تومان مشارکت مردمی بوده است.

وی با اشاره به باستانی بودن قنات روستای فریز اظهار داشت: بنا بر اعلام بزرگان و ریش‌سفیدان روستا قدمت این قنات به هزار سال قبل بر می‌گردد که همیشه مردم برای شرب و کشاورزی از آن استفاده می‌کردند.

نماینده قنات روستای فریز گفت: این قنات در سال‌های اخیر تحت تاثیر خشکسال‌های پیاپی قرار گرفت و از طرفی سیل سبب ریزش بخشی از آن شد به نحوی که مردم برای آبیاری اراضی کشاورزی و باغات خود از تانکر سیار استفاده می‌کردند.

وی جمعیت برخوردار از قنات این روستا را ۱۰۰ خانوار اعلام کرد و افزود: با احیا و مرمت قنات روستا، شاهد رونق بخش کشاورزی با استفاده از آب قنات و از طرفی مهاجرت معکوس به روستا هستیم.

قریشی تصریح کرد: اهالی روستا که اثربخشی احیا و بازسازی قنات را لمس کرده‌اند، فاز چهارم را به‌صورت دیون شروع کردند و در حال اجرای پروژه هستند.

وی گفت: با احیا و بازسازی قنات روستای فریز تعدادی از اهالی روستا که سال‌های قبل برای زندگی به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده بودند از جمله افراد بازنشسته، اکنون به روستا بازگشته و مشغول کشاورزی با استفاده از آب قنات هستند.

بیش از ۸ هزار رشته قنات در استان خراسان جنوبی

خراسان جنوبی به عنوان استانی که بیشترین تعداد قنات را در کشور دارد، نام برده شده و این در حالی است که بنابر اعلام مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیش از ۸ هزار رشته قنات در این استان وجود دارد.

اکبر محمدی با اشاره به وضعیت منابع آبی و قنوات استان گفت: براساس آمار شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ۱۱ هزار و ۹۰۵ منبع آبی کشاورزی در استان وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۵۸ حلقه چاه، ۶ هزار و ۹۸۳ رشته قنات و ۲ هزار و ۸۶۴ رشته چشمه هستند و تاکنون اطلاعات مکانی ۷ هفت هزار و ۵۰۰ رشته قنات ثبت و شناسنامه‌دار شده است.

وی با بیان اینکه شهرستان بیرجند با هزار و ۸۷۵ رشته قنات، بیشترین تعداد قنوات استان را به خود اختصاص داده است اظهار داشت: معتقدیم بیش از ۸ هزار رشته قنات در خراسان جنوبی وجود دارد که در حال شناسایی و شناسنامه‌دار کردن آنها هستیم.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال در برخی قنوات کوهپایه‌ای استان ۳۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش آبدهی را شاهد بودیم و این افت آبدهی به دلیل خشکسالی‌های متعدد و طولانی‌مدت و هوابین بودن قنوات است ولی به معنای فوت شدن قنوات مد نظر نیست زیرا پس از بارندگی مجددا دبی آنها افزایش می‌یابد.

وی افزود: در یک دهه گذشته اجرای طرح‌های آبخیزداری در بالادست قنوات توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در دستور کار قرار گرفته که اجرای این طرح‌ها نقش موثری در آبدهی قنوات استان داشته است.

محمدی گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ای که با منابع طبیعی و آبخیزداری استان منعقد شده است هماهنگی ‌لازم در زمینه مرمت و اجرای طرح‌های آبخیزداری انجام می‌شود تا بیشترین اثربخشی را داشته باشد.

وی بیان کرد: طول قنوات استان در مجموع چهار هزار کیلومتر است که نزدیک به ۳۰ درصد آن احیا و مرمت شده و مابقی نیازمند مرمت است، تاکنون حدود سه هزار و ۶۰۰ رشته قنات در خراسان جنوبی حداقل یک مرتبه مرمت شده و حدود هزار و ۴۳۹ میلیارد تومان برای احیا و مرمت قنوات تا سال ۱۴۰۵ نیاز است.

این مسوول در سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به دستور رئیس جمهور برای تشکیل ستاد احیای قنوات در سفر به خراسان جنوبی گفت: ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات استان در ۲۸ شهریور سال گذشته و بلافاصله بعد از سفر رئیس جمهور به ریاست استاندار و دبیری سازمان جهاد کشاورزی تشکیل شد.

احیای ۱۵۱ قنات خراسان جنوبی با اعتبار سفر رئیس جمهور + فیلم

وی افزود: سه کارگروه از جمله “آموزش، فرهنگ‌سازی و مشارکت” با مدیریت مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی، کارگروه “بررسی حوادث و بررسی بلاهای طبیعی” با مدیریت مدیرکل مدیریت بحران استانداری و کارگروه “مدیریت قنوات” با مدیریت مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در این ستاد تصویب شد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: دبیران این کارگروه‌ها شیوه‌نامه اجرای برنامه خود در حوزه قنوات را تنظیم و به دبیرخانه ارائه کردند و تاکنون در استان سه جلسه ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات استان برگزار شده است.

وی تصریح کرد: از محل اعتبارات احیا و مرمت قنوات سال مالی جاری، مرمت و بازسازی ۲۹۰ رشته قنات به حجم ۶۸ کیلومتر در دستور کار قرار گرفته است.

مرمت و افزایش ۳۰ درصدی آبدهی قنوات

محمدی درباره اثرگذاری مرمت و بازسازی قنوات در افزایش آب آنها گفت: به‌طور میانگین مرمت قنوات حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد در افزایش دبی تاثیر دارد و در برخی قنوات استان مرمت و باسازی باعث افزایش چند برابری آب قنات شده است.

وی گفت: در صورت مشارکت بهره‌برداران اجرای عملیات اساسی و زیربنایی شامل کول‌گذاری، طوقه‌چینی، بغل‌بری و از این قبیل از جمله تعهدات دولت و لایروبی قنوات برعهده مالکین قنات است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه سالانه ۱۹۵ میلیون مترمکعب آب از قنوات استان استحصال می‌شود گفت: با توجه به جایگاه و اهمیت قنوات در این منطقه موضوع احیا و مرمت آنها هر سال در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد.

وی افزود: امسال علاوه بر اعتبارات آبخیز تا جالیز با اولویت قنوات، به دستور رئیس جمهور از محل اعتبارات وزارت نفت نیز ۲۰ میلیارد تومان به استان اختصاص پیدا کرده که مراحل انعقاد قرارداد و مقدمات اجرا را سپری می‌کند.

محمدی اظهار داشت: در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان و حفظ امنیت مرزها نیازمند حمایت برای ادامه روند احیا و مرمت قنوات با شتاب بیشتر به منظور افزایش و تثبیت آبدهی قنوات هستیم.

وی گفت: احداث استخرهای ذخیره آب کشاورزی به منظور استفاده بهینه از آب موجود، مدیریت بهینه منابع آبی، انتقال آب با لوله برای افزایش راندمان آبیاری و جلوگیری از هدر رفت آب با توجه به شرایط خشکسالی حاکم بر استان از دیگر انتظارات است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: در مجموع تامین اعتبار برای طرح مدیریت جامع قنوات از آبخیز تا جالیز باید در دستور کار قرار گیرد.

اما ناظر عالی قنوات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به طرح مشترک آبخیز تا جالیز توسط این سازمان و اداره کل منابع طبیعی خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: این طرح با اولویت مرمت قنوات و با هدف پایداری و افزایش آبدهی قنوات از سال ۱۳۹۵ در استان آغاز شد.

محمد امیرآبادی افزود: براساس این طرح، قسمتی از حوزه بالادست قنوات به وسیله منابع طبیعی مطالعه و اقدامات آبخیزداری از جمله احداث بند خاکی، سد بتونی، سازه گابیونی، سنگ و ملاتی که به مهار و کنترل سیلاب کمک کند، انجام می‌شود.

وی یکی از مزیت‌های قنوات نسبت به چاه‌ها را دائمی بودن آب آنها دانست و گفت: از آنجایی که قنوات به سفره‌های آب زیرزمینی متصل هستند طی سالیان متمادی با همه عوامل قهری از جمله سیل، توفان و خشکسالی‌های بسیار شدید همچنان جاری بوده‌اند.

ناظر عالی قنوات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: خوشبختانه با ارائه طرح‌های توجیهی، سندهای معیشتی و سایر اقدامات انجام شده، دولت و همه دست‌اندرکاران به این نتیجه رسیده‌اند که احیا و مرمت قنوات از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی حفظ کانون جمعیت در روستاها را از جمله دلایل توجه به قنوات برشمرد و گفت: در نوار مرزی خراسان جنوبی احیای قنوات حتی در روستاهای با جمعیت اندک، در حفظ جمعیت و تامین امنیت مرزها موثر است.

امیرآبادی تاکید کرد: بدون شک اگر همه امکانات و زیرساخت‌ها به روستاها برده شود اما آب شرب و کشاورزی اهالی تامین نشود عملا هیچ اقدامی صورت نگرفته و منجر به تخلیه روستا می‌شود لذا باید تامین آب اولویت نخست قرار گیرد.

قنوات تنها راه نجات در زمان قطع انرژی‌

وی افزود: کیفیت آب قنوات بسیار خوب و مناسب شرب، کشاورزی و دام است لذا هر زمان اتفاقی منجر به قطع انرژی‌ها بیفتد تنها سازه‌هایی که به ما کمک خواهد کرد، قنوات هستند.

ناظر عالی قنوات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: جهشی در اعتبارات قنوات استان رخ داده که چند برابر سال‌ گذشته افزایش یافته تا قنوات زودتر احیا و مرمت شود.

وی گفت: با مرمت و بازسازی قنوات شاهد مهاجرت‌های معکوس در روستاها هستیم زیرا برای مردم زمینه اشتغال در کارهای کشاورزی و دامپروری فراهم می‌شود و مانند گذشته به این فعالیت مهم روی می‌آورند.

احیای ۱۵۱ قنات خراسان جنوبی با اعتبار سفر رئیس جمهور + فیلم

وی گفت: چه بسا روستاهایی در استان داشته‌ایم که علاوه بر ترمیم قنات با افزایش آبدهی، مردم تشویق شده‌اند آبیاری‌های نوین را به‌کار ببرند و بهترین استفاده را از آب داشته باشند.

امیرآبادی افزود: با اجرای آبیاری‌های نوین در روستاها حداقل در هر لیتر از قنات به میزان سه تا چهار هکتار قابلیت بهره‌برداری دارد و زمینه را برای اشتغالزایی در روستا فراهم و از حاشیه‌نشینی در شهرها جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه مرمت و بازسازی قنوات حین اجرا برای مردم روستا اشتغالزایی می‌کند تصریح کرد: عمران و آبادی روستا به قنات بستگی دارد و همه مزایا و امکانات روستا به آبدهی و زنده بودن آنها بر می‌گردد.

ناظر عالی قنوات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۱۴ استان قنات‌خیز در کشور گفت: خراسان جنوبی از لحاظ تعداد قنوات جزو استان‌های اول یا دوم کشور است.

لزوم ساماندهی مقنی‌ها

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۴۰۰ مقنی در استان خراسان جنوبی شناسایی شدند گفت: اکنون برای ساماندهی مقنی‌ها نیاز به حمایت ویژه داریم در غیر این صورت در اجرای طرح احیا و مرمت قنوات دچار مشکل خواهیم شد.

امیرآبادی افزود: برای این مقنی‌ها دوره‌های آموزشی برگزار شد و توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان شناسنامه‌دار شده‌اند اما سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و استانداری باید در این زمینه ما را بیش از پیش حمایت کنند.

وی بیان کرد: با ساماندهی مقنی‌ها، زمینه ایجاد اشتغال برای افراد بومی روستاها فراهم می‌شود و مقنی‌ها نسبت به نگهداری قنوات اقدام خواهند کرد لذا همیشه نیاز به مرمت و احیا نخواهیم داشت و در هزینه‌کرد اعتبارات صرفه‌جویی می‌شود.

استان مرزی و کویری خراسان جنوبی با داشتن ۶ هزار و ۹۸۳ رشته قنات اولین استان کشور از لحاظ تعداد قنوات است.

 

 

فعال‌سازی طرح انتقال آب به بیرجند با اعتبار سفر رییس جمهور

فعال‌سازی طرح انتقال آب به بیرجند با اعتبار سفر رییس جمهور

طرح آبرسانی به شهر بیرجند به عنوان یک طرح راکد و نیمه‌تمام در سومین سفر استانی رییس جمهور مورد توجه ویژه قرار گرفت و با اختصاص اعتبار لازم، عملیات اجرایی این طرح دوباره آغاز شد.

به گزارش  ایرنا، با اختصاص کامل اعتبارات سفر رییس جمهور به طرح انتقال آب به بیرجند، پیش‌بینی می‌شود این طرح طی ۲ سال آینده به اتمام برسد.

طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات برای تامین آب بیرجند به دلیل کمبود اعتبار مدت یک سال راکد بوده و قرارداد قبلی به دلیل کمبود اعتبار فسخ شده ولی با تزریق اعتبار سفر رییس جمهور عملیات اجرایی این طرح از سرگیری شد و ۱۵۰ لیتر بر ثانیه آب در ۲ سال آینده برای مرکز استان تامین خواهد شد.

شهر بیرجند به دلیل جمعیت بالای آن از جمله مناطقی است که چند سال گذشته در فهرست شهرهای تنش آبی استان قرار گرفته و در این سال‌ها پروژه‌های جابه‌جایی، احیا و بازسازی برای تعدادی از چاه‌ها انجام شد تا در کوتاه‌مدت مشکل تامین آب شهر رفع شود.

در حال حاضر آب شرب بیرجند از ۳۴ حلقه چاه فعال و از چهار دشت تامین می‌شود و به‌طور میانگین در این شهر روزانه ۶۰ تا ۷۰ هزار متر مکعب آب مصرف می‌شود که تامین آب شهر در نقطه سر به سر قرار دارد.

با توجه به حجم مخازن ذخیره آب و افزایش مصرف آب در فصل تابستان، از طرفی احتمال قطعی برق و خاموشی برخی چاه‌ها، شرکت آب و فاضلاب در زمینه تامین آب شهر بیرجند دچار چالش خواهد شد.

این در حالی است که در سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی توجه ویژه‌ای به تکمیل طرح انتقال آب به شهر بیرجند به عنوان یکی از پروژه‌های راکد و نیمه‌تمام استان شد تا عملیات اجرایی این طرح جان دوباره بگیرد.

آیت الله سید ابراهیم رییسی که نوزدهم شهریور پارسال بعد از استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان سومین سفر استانی خود را به خراسان جنوبی اختصاص داد، بدو ورود در جمع خبرنگاران گفت: مساله آب مشکل بسیاری از استان‌های کشور است و این موضوع را در دولت به‌صورت ویژه دنبال می‌کنیم.

رییس دولت سیزدهم در این ارتباط از راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت گفت و افزود: اقدامات کوتاه‌مدت را می‌توان در استان دنبال کرد و اگر اعتباری لازم است تصمیم بگیریم اما راهکارهای بلندمدت از جمله انتقال آب از دریای عمان را می‌توان به‌صورت بلندمدت پیگیری کرد نه اینکه خیلی طولانی شود که مردم ناامید شوند و باید مشکل دسترسی مردم به منابع آبی با آنچه دولت دنبال می‌کند، برطرف شود.

کمبود آب از جمله موضوعاتی بود که در دیدار نمایندگان اقشار مردم، ایثارگران، نخبگان و علمای استان خراسان جنوبی با رییس جمهور نیز مطرح شد و آیت الله رییسی در این دیدار آب را مشکل اساسی خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: در خراسان جنوبی علیرغم کمبود نزولات آسمانی و خشکسالی‌ها، ظرفیت‌های زیادی دارد که اگر از این ظرفیت‌ها استفاده شود، این استان آباد می‌شود.

بیش از ۳۵۳ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رییس جمهور برای طرح انتقال آب به بیرجند تصویب شد که با اختصاص کامل این اعتبار، طرح آبرسانی به بیرجند با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی طی ۲ سال آینده به اتمام خواهد رسید.

فعال‌سازی طرح انتقال آب به بیرجند با اعتبار سفر رییس جمهور

ورود قرارگاه خاتم‌الانبیا برای اجرای طرح

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان از محل تهاتر نفت برای تکمیل این طرح مصوب شده به این گونه که اجرای طرح را قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار برعهده می‌گیرد و این مقدار اعتبار را در زمینه اجرای طرح هزینه خواهد کرد.

سعید سروری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اخیرا بازدیدهای لازم توسط کارشناسان وزارت نیرو از روند اجرای طرح انجام شده تا قرارداد لازم با قرارگاه خاتم‌الانبیا برای اجرا منعقد شود.

وی بیان کرد: همچنین ۵۳ میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان اعتبار از طریق سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل طرح آبرسانی به بیرجند تصویب شده که تاکنون ۴۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آن تخصیص یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: با تزریق این اعتبار دیون پیمانکار پرداخت شد و تکمیل تجهیز چاه‌های آب شرب محمدشهر هم انجام شده و مناقصه تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ محمدشهر برگزار شده است.

وی افزود: با اختصاص کامل اعتبارات سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی، طرح آبرسانی به شهر بیرجند در ۲ سال آینده تکمیل خواهد شد و در مجموع طرح‌ آبرسانی به بیرجند از دشت‌ها و محل‌های مختلف بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سروری خاطرنشان کرد: تاکنون خط انتقال آب به بیرجند از محل دشت سربیشه، دشت مرک و دشت رکات انجام شده است.

تامین ۱۵۰ لیتر بر ثانیه برای شهر بیرجند در ۲ سال آینده

او گفت: در حال حاضر طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات برای تامین کسری آب شرب شهر بیرجند به میزان ۱۵۰ لیتر بر ثانیه مهمترین و فعال‌ترین طرحی است که برای تامین آب شرب بیرجند در دست اجراست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل این طرح به ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تامین این مقدار اعتبار در سفر استانی رییس جمهور مصوب شده است.

وی افزود: حفر ۶ حلقه چاه، هشت کیلومتر خطوط جمع‌آوری و احداث مخزن هزار مترمکعبی از اقدامات انجام شده در این طرح است.

فعال‌سازی طرح انتقال آب به بیرجند با اعتبار سفر رییس جمهور

سروری گفت: خط جمع‌آوری از نوع فایبرگلاس با اقطار ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیمتر و به طول ۱۰ کیلومتر، خط انتقال به طول تقریبی ۶۰ کیلومتر شامل لوله چدن داکتیل و فولادی به قطر ۵۰۰ میلیمتر و یک عدد مخزن جمع‌آوری به حجم هزار مترمربع در مجموع مشخصات فنی طرح است.

وی اضافه کرد: طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات برای تامین آب شهر بیرجند به دلیل کمبود اعتبار مدت یک سال راکد بوده و قرارداد قبلی به دلیل کمبود اعتبار فسخ شده که با تخصیص اعتبار سفر رییس جمهور عملیات اجرایی این طرح مجدد آغاز شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: اکنون در مرحله به‌روزرسانی نقشه‌ها و برآورد نهایی اعتبار مورد نیاز هستیم تا طی انعقاد قرارداد، ادامه اجرای طرح را به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار کنیم.

تامین آب بیرجند در نقطه سر به سر

مدیر آب و فاضلاب بیرجند درباره وضعیت منابع آبی مرکز استان گفت: در حال حاضر درخصوص تامین آب بیرجند در نقطه سر به سر قرار داریم و با توجه به افزایش مصرف آب در فصل تابستان برای تامین آب شهر جای نگرانی وجود دارد.

موسی حسنی افزود: نیاز است طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات بیرجند هرچه سریعتر اجرایی شود تا دغدغه‌ای در مورد تامین آب بیرجند به‌خصوص در فصول گرم نداشته باشیم.

وی بیان کرد: در صورت قطعی برق در فصل تابستان احتمال اینکه در تامین آب شهر دچار مشکل شویم، وجود دارد اما با تکمیل طرح آبرسانی به بیرجند دغدغه‌ای در زمینه تامین آب شهروندان در سال‌های آینده نخواهیم داشت.

مدیر آب و فاضلاب بیرجند گفت: در حال حاضر آب شرب شهر بیرجند از ۳۴ حلقه چاه فعال و از چهار دشت تامین می‌شود و به‌طور میانگین روزانه ۶۰ تا ۷۰ هزار متر مکعب آب در این شهر مصرف می‌شود.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به این استان نیز در دست بررسی و مطالعه است.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*