مجوزهای طلایی؛ خرید و فروش میلیاردی مجتمعهای بین راهی
رئیس سازمان راهداری به اظهارات وزیر اقتصاد در خصوص کمکاریهای این سازمان نسبت به صدور مجوز مجتمعهای رفاهی بین راهی پاسخ داد.
به گزارش خبرنگار مهر، سید احسان خاندوزی ۳۱ مردادماه در پایان نشست هیئت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، یکی از دستگاههایی که در اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و واگذاری فرآیندهای صدور مجوزها به درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، کم کاری کردهاند را سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در خصوص صدور مجوز مجتمعهای بین راهی عنوان کرد.
بررسیها نشان میدهد که مجوز مجتمعهای رفاهی بین راهی با قیمتهای چند میلیاردی در حال خرید و فروش در بازار است که اگر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نسبت به تسهیل صدور این مجوزها اقدام کند، بازار سیاهی که در حال حاضر شکل گرفته، از بین خواهد رفت.
برخی وبسایتهای تبلیغاتی، قیمت مجوز مجتمعهای خدماتی بین راهی را در صورت داشتن مجوز جایگاه سوخت ۱۲ تا ۱۵ میلیارد تومان و در صورت نبود جایگاه سوخت، ۵ تا ۷ میلیارد تومان به فروش میرسانند.
رئیس سازمان راهداری: وزیر اقتصاد قانون را ملغی کرده و باید پاسخگو باشد
در همین ارتباط داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره پاسخ سازمان راهداری به اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر عدم صدور مجوز مجتمعهای بین راهی از سوی این سازمان تصریح کرد: این موضوع را از آقای خاندوزی باید بپرسید.
وی ادامه داد: آقای خاندوزی باید پاسخ بدهد که چرا قانون را به هیئت مقررات زدایی برده و آن را ملغی کرده است؛ حتی مجلس بابت این اقدام، به وزیر اقتصاد تذکر داده است؛ سازمان بازرسی هم در این زمینه نامه به وزیر اقتصاد ارسال کرده است.
معاون وزیر راه گفت: قانون، مسئول صدور مجوز مجتمعهای رفاهی بین راهی را سازمان راهداری میداند نه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری.
وی افزود: ما موضوع درخواست و صدور مجوز راه اندازی مجتمعهای بین راهی را به درگاه ملی مجوزهای کسب و کار منتقل کردهایم و مشکلی در این خصوص نیست.
مجوزهای میلیاردی شرکتهای حمل و نقل
همچنین برخی کارشناسان در خصوص خرید و فروش میلیاردی مجوز شرکتهای حمل و نقل داخلی و بین المللی که سازمان راهداری مسئول صدور آنهاست، هشدار دادهاند.
در همین ارتباط رئیس سازمان راهداری درباره خرید و فروش میلیاردی مجوز شرکتهای حمل و نقل داخلی و بین المللی به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر صدور مجوز شرکتهای حمل و نقل را تسهیل کردهایم و برای درخواست راه اندازی شکرت حمل و نقل داخلی، هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
امانی اظهار کرد: همین الان هر فردی میتواند با مراجعه به وبسایت سازمان راهداری، بر اساس ضابطههای موجود، مجوز راه اندازی شرکت حمل و نقل داخلی را اخذ کند.
وی ادامه داد: برای اخذ مجوز فعالیت شرکتهای حمل و نقل بینالملل بر اساس مصوبات شورای عالی ترابری، باید آزمون گرفته میشد که چند سالی این آزمونها برگزار نمیشد و برخی اشکالات هم پیش آمد.
رئیس سازمان راهداری تأکید کرد: با سازمان سنجش تفاهمهایی امضا کردیم و قرار شد تا پایان امسال دو بار آزمون مجوز شرکتهای حمل و نقل بینالملل برگزار شود؛ هر فردی هم که شرایط آن را داشته باشد، میتواند مجوز فعالیت مربوطه را اخذ کند.
در نشست اسفند ۱۴۰۰ هیئت مقررات زدایی چه گذشت؟
گفتنی است هیئت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در جلسه ۱۵ اسفند سال گذشته به ریاست سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد دستگاه متولی صدور مجوز مجتمعهای بین راهی را از وزارت راه (سازمان راهداری) به وزارت گردشگری منتقل کرده بود.
سازگاری شغلی یعنی اگر متوجه شدید راهتان به هر دلیلی مسدود است، سریع مسیری جایگزین برای رسیدن به هدفتان پیدا کنید. سازمانها همیشه راهبردها و برنامههایی دارند که مسیر آیندهشان را مشخص میکند، اما شرایط همیشه مطابق با انتظار و برنامه آنها پیش نمیرود. پیشبینیناپذیری شرایط و عدم قطعیت باعث میشود سازمانها به افرادی با توانایی سازگاری با شرایط مختلف نیاز داشته باشند.
گروه ایرنا زندگی- تصور کنید همکاری که با شما در تعامل است خیلی ناگهانی سازمان را ترک کند. بدیهی است که در این حالت دچار استرس شدیدی میشوید. اما اگر فرد سازگاری باشید، بهجای ایجاد تنش برای خودتان و مدیران سازمان، سعی میکنید اوضاع را سروسامان بدهید و موقعیت پیشآمده را چالشی گذرا در نظر میگیرید. شما تلاش میکنید تا زمانی که همکار جدیدی جایگزین شود، بخشی از امور مربوط به جایگاه خالی را خودتان انجام بدهید و بخشی را هم به سایر همکارانتان محول کنید. بنابراین فرایندهای سازمانی تا زمانی که همکار تازه جایگزین نشده است، طبق روال معمول پیش میروند و دچار مشکل یا تأخیر نخواهند شد. سازگاری شغلی یعنی پذیرش تغییرات با خوشبینی و استفاده از مهارت حل مسئله برای گرفتن بهترین نتیجه.
چرا باید مهارت سازگاری را بیاموزیم؟
این مهارت نرم چنان اهمیت دارد که لازم است حتما در رزومه شما باشد. دلایل اهمیت این مهارت عبارتاند از:
افزایش احتمال بهدستآوردن منصبهای مدیریتی و رهبری بهدلیل توانمندیهایی که فرد در این زمینه دارد.
بهبود کیفیت کار.
توانایی حفظ بهرهوری در بالاترین سطح ممکن حتی در مواقع بحران.
بهروزرسانی مداوم مهارتها.
افزایش مسئولیتپذیری.
شیوع ناگهانی ویروس کرونا موقعیتی بود که بهخوبی تفاوت بین افراد سازگار با دیگران را مشخص کرد. کسبوکارهایی که توسط افراد منعطف مدیریت میشدند، توانستند با تغییرات سازگار شوند و جایگاه خود در بازار را حفظ کنند. کسبوکارهایی که تغییرات را نپذیرفتند هم متحمل ضررهای هنگفتی شدند و حتی بسیاری از آنها از بازار حذف شدند.
۸ مهارت لازم برای سازگاری شغلی
۱. مهارتهای ارتباطی
مهارتهای ارتباطی نهتنها برای سازگاری با شغل اهمیت دارند، بلکه برای موفقیت سازمانی و رسیدن به اهداف هم کاربردی هستند. شما بهتنهایی نمیتوانید با تغییراتی که ایجاد میشوند هماهنگ شوید و تمام مسئولیت را بر عهده بگیرید. بنابراین باید روش درست برقراری ارتباط با کارمندان و سایر اعضای تیم را بدانید و از آن برای تعامل بهتر استفاده کنید. توانایی ارتباطسازی برای مدیران و سرپرستان سازمانها اهمیت بیشتری دارد، زیرا این افراد باید بتوانند تیم را در مسیر درست هدایت کنند. چند نمونه از توانمندیهای لازم برای ارتباطسازی عبارتاند از:
گوش دادن فعال؛
سؤالپرسیدن و قضاوتنکردن تا زمان مشخصشدن تمام جزئیات؛
هوش هیجانی؛
شناخت زبان بدن و نشانههای غیرکلامی؛
خودآگاهی؛
احترام؛
همدلی.
۲. مهارت یادگیری
مهارت یادگیری از ضروریترین مواردی است که برای سازگاری شغلی به آن نیاز دارید. شاید در حال حاضر عملکردتان فوقالعاده باشد، اما احتمال دارد در طول چند ماه روشهای تازهای برای انجام کار شما استفاده شوند. اگر نتوانید با بهروزرسانی مهارتها و یادگیری کار را به روشهای جدید انجام بدهید، احتمالا برکنار خواهید شد تا افراد بهروز جایگزین شما شوند. برای تضمین آینده خود علاوه بر انجام وظایف روزانه در محیط کار، زمانی را هم به یادگیری و مطالعه مهارتهای جدید یا بهبود توانمندیهای کنونی اختصاص دهید.
۳. مهارت حل مسئله
هر تغییری یا فرصت است یا مسئله. معمولا چالش ما زمانی است که حالت دوم رخ میدهد. ذهن شما ترجیح میدهد در شرایطی با ثبات کامل کار کند، اما جهان پر از تغییرات است و هر چند وقت یک بار، چالش یا تحولی ما را شگفتزده میکند. نحوه برخورد شما با مشکلات و شرایط تازه کیفیت کارتان را مشخص میکند. اگر مهارت حل مسئله خلاقانه داشته باشید و بهترین واکنش را نشان بدهید، یکی از مهرههای کلیدی سازمان خواهید شد. افرادی که با ذهنیت مثبت چالشها را میپذیرند و با آنها سازگار میشوند، میتوانند بدون توجه به شرایط بهرهوری سازمان را حفظ کنند. بنابراین اعضای ارزشمند سازمان میشوند.
با این اقدامات میتوانید مهارت حل مسئله خود را تقویت کنید:
تحلیل داده؛
طوفان فکری؛
کار گروهی؛
آزمون و خطا؛
تفکر خلاق؛
استنتاج منطقی؛
ارزیابی.
۴. نظم و سازماندهی
مدیریت شرایط با نظم سادهتر خواهد بود. تصور کنید بهخاطر بینظمی همه کارهای کنونیتان درهم و نامنظم شده باشند. در این حالت، تغییرات تازه احتمال شکست را افزایش خواهند داد. اگر فرد منظمی باشید، همه امور روی روال پیش میروند. همچنین میتوانید کارهای تازهای را که باید انجام بدهید هم سازماندهی کنید و بازدهی را افزایش دهید. در این صورت، مدیریت تغییرات سادهتر میشود و اقدامات شما نیز مؤثرتر خواهد بود.
مهارتهایی که شما را منظمتر میکنند عبارتاند از:
بهرهوری و مدیریت زمان؛
برنامهریزی؛
بایگانی سوابق؛
مدیریت دانش؛
تفکر استراتژیک؛
شناخت منابع و استفاده از آنها.
۵. مهارت تصمیمگیری
تصمیمگیری مهارتی است که برای همه اعضای سازمان اهمیت دارد، اما برای مدیران بیشتر! مدیران سازمانها معمولا برای مدیریت تغییرات از طوفان فکری و ایدههای همکارانشان استفاده میکنند، اما خودشان باید تصمیم نهایی را بگیرند. اگر برای مدیریت تغییرات اقدامی انجام نشود و همهچیز در حد حرف باقی بماند، سازگاری شغلی اتفاق نیفتاده است و نتیجهای حاصل نمیشود.
مهارت تصمیمگیری به سایر توانمندیهایی وابسته است که در قسمتهای قبل نام بردیم. شما با ارتباطسازی، مهارت حل مسئله، تفکر انتقادی و نظم میتوانید ایدههای مختلف را بررسی کنید و تصمیم نهایی را بگیرید.
۶. تدبیر
افراد مدبر هنگام ایجاد تغییرات تازه همه جوانب کار را میسنجند، در نتیجه میتوانند بهترین اقدامات را کنند. افراد مدبر همچنین از تمام ابزارها و منابعی که در اختیار دارند برای سازگاری با شرایط موجود و انجام کارهای ضروری بهره میبرند. خلاقیت هم از دیگر ویژگیهای افراد مدبر است.
برای تمرین تدبیر، این توانمندیهای خود را تقویت کنید:
بازکردن ذهن؛
ارتباطات قدرتمند؛
خلاقیت؛
اعتماد به نفس؛
مهارت اولویتبندی؛
تحقیق و پژوهش.
۷. مدیریت استرس
تغییرات و عدم قطعیت استرسزا هستند و این مسئله را نمیتوان تغییر داد. حتی افرادی که انعطاف بالایی دارند و سازگاری شغلی خود را تقویت کردهاند هم هنگام تغییرات دچار استرس میشوند. البته تفاوت آنها با افراد معمولی این است که با یادگیری مدیریت استرس، اجازه نمیدهند روی عملکردشان تأثیر منفی بگذارد.
هنگام ایجاد تغییرات غیرمنتظره، غرقشدن در استرس و ازدستدادن اختیار امور ساده است، اما افراد حرفهای نگرش مثبتشان را حفظ میکنند و با برخورد حرفهای بر خود و شرایط مسلط میشوند.
تواناییهای تأثیرگذار بر مدیریت استرس عبارتاند از:
خوشبینی؛
اعتمادبهنفس؛
هدفگذاری و تمرکز بر اهداف؛
مدیریت زمان؛
کنترل احساسات؛
پذیرفتن آنچه که نمیتوانید تغییر دهید.
۸. تعهد
استعفا آخرین گزینهای است که افراد انعطافپذیر به آن فکر میکنند. این افراد حتی زمانی که خیلی تحتفشار قرار میگیرند هم متعهد باقی میمانند. تعهد کاری کارکنان هم برای سازمان مزیتهای بسیاری دارد و هم برای سایر افرادی که با فرد متعهد کار میکنند، زیرا از او انگیزه میگیرند و آنها هم متمرکز و متعهد باقی میمانند.
روشهای تقویت مهارت سازگاری چیست؟
سازگاری شغلی جزء مهارتهای نرم و اکتسابی است. اگر فرد انعطافپذیری نیستید، بدین معنا نیست که هیچوقت نمیتوانید با تغییرات سازگار شوید. با تمرین و تکرار میتوانید این مهارت را در خود تقویت کنید. اقداماتی که میتوانید برای تقویت مهارت سازگاری بکنید عبارتاند از:
سؤال بپرسید تا به درک درستی از شرایط برسید و بتوانید واکنش مناسب نشان بدهید.
شکستها را بپذیرید، آنها را تحلیل کنید و ازشان درس بگیرید.
کارها را به گونهای متفاوت انجام دهید و ورای چارچوبهای همیشگی فکر کنید.
ریسک پذیری خود را تقویت کنید.
تغییرات را بپذیرید. به خودتان یاد بدهید بهجای مضطربشدن در برابر تغییر، آن را بهعنوان چالش در نظر بگیرید و به راهحل آن فکر کنید.
همیشه در حال یادگیری باشید و منتظر شرایط اضطراری کنید.
نگرش مثبت را در خود تقویت کنید.
سعی کنید ارتباطات قدرتمندی در محیط کارتان بسازید.
نکتهسنج باشید و همهچیز را ببینید و بشنوید تا درک درستی از شرایط کارتان داشته باشید.
در محل کار نشان بدهید فردی سازگار هستید
نوشتن انعطافپذیری بهعنوان یک ویژگی و سازگاری شغلی بهعنوان یک مهارت نرم در رزومه لازم است اما کافی نیست! باید نشان بدهید که واقعا این توانمندی را دارید. این نکات کمکتان میکنند:
در مصاحبه کاری از تجربیاتی بگویید که در شغل قبلی داشتید و با سازگاری توانستید مشکل را حل کنید.
اگر در طول مصاحبه مشکلی پیش آمد یا تغییری غیرمنتظره اتفاق افتاد، هوشیار باشید و بهترین واکنش را نشان بدهید.
اگر مهارتهای لازم برای سازگاری شغلی را دارید، هم در رزومه و هم در مصاحبه ذکرشان کنید.
در صورت استخدام و ورود به محیط کار، هوشیار باشید تا در فرصتهای مناسب این توانمندی خود را نشان بدهید و با استفاده از آن، ارزشی برای سازمان ایجاد کنید.
کلام آخر؛ با شغلتان سازگار باشید اما اجازه سوءاستفاده ندهید
بسیاری از افراد تصور میکنند کسانی که سازگاری شغلی دارند هیچوقت نه نمیگویند و همیشه هرکاری را که به آنها محول میشود انجام میدهند. این تصور اشتباه است، زیرا به دیگران اجازه سوءاستفاده میدهد. تشخیص مرز بین سازگاری و قربانی سوءاستفاده شدن سخت نیست. شما زمانی سازگار هستید که افراد دیگری هم کنارتان حضور دارند و همین کار را انجام میدهند، اما اگر شما تنها کسی هستید که سازگاری میکنید، باید به فکر تغییر رفتارتان در محیط کار باشید.
توصیههایی برای سلامت زائران در پیادهروی اربعین
هدیسادات پاکنهاد
با توجه به طولانی بودن مسیر پیادهروی اربعین احتمال بروز انواع مخاطرات وجود دارد؛ به همین منظور برای حفظ سلامت زائران، از طرف رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی توصیههایی ارائه شده است.
گروه ایرنا زندگی – تدارک و امکانات برگزاری هر چه باشکوهتر مراسم اربعین مدتهاست که در کشور آغازشده است. سازمان اورژانس کشور با توجه به وظایفی که در حوزه خدمات درمانی به زائران بر عهده دارد، تمهیدات لازم را اندیشیده و بهمنظور حفظ سلامت زائران به ارائه توصیههایی در این خصوص میپردازد.
این افراد نباید در پیادروی اربعین شرکت کنند
اگرچه دریافت واکسن کرونا و نداشتن علائم بیماری به عنوان اولویت اول برای شرکت در پیادهروی اربعین در نظر گرفته شده است اما سایر مخاطرات سلامت نیز باید در نظر گرفته شود. دکتر پیمان صابریان، رئیس سازمان اورژانس کشور و کمیته بهداشت و درمان ستاد مرکزی اربعین حسینی در گفتوگو با ایرنا میگوید: «توصیه میشود افراد سالمند، افراد دارای بیماریهای زمینهای مثل فشارخون، دیابت، بیماری قلبی و تنفسی، کودکان و خانمهای باردار در این سفر حضور نداشته باشند.»
به گفته صابریان، اکثر بیماران با کنترل شرایط و مصرف داروی بهموقع میتوانند پیادهروی را انجام دهند اما این دسته افراد در انتخاب ساعت پیادهروی باید دقت لازم را داشته باشند و از پیادهروی زیر نور آفتاب اجتناب کنند. همچنین این افراد باید از استراحت کافی در حین پیادهروی برخوردار شوند اما چنانچه فردی شرایط بیماری حادی دارد توصیه میکنم حتماً با نظر و مشورت پزشک اقدام به شرکت در پیادهروی اربعین نماید.
توصیههای مهم به افراد مبتلا به کمردرد و زانودرد
صابریان به زائرانی که سابقه کمردرد و زانودرد دارند، توصیه میکند: «بهمنظور پیشگیری از عود کردن کمردرد یا زانودرد، در طی پیادهروی اربعین مایعات کافی بنوشید تا آب بدنتان از دست نرود چون مهرهها روی غضروفهایی قرار دارد که این غضروفها حاوی یک ماده ژله مانند و عمدتاً حاوی آب است. کمآبی باعث از دست دادن آب دیسکهای ستون فقرات و درنتیجه کمردرد میشود. همچنین افراد مبتلا به زانودرد نیز باید بهآرامی پیادهروی را انجام دهند و در فواصل مختلف استراحت کنند که صدمهای به مفصلهای پا ایجاد نشود.»
در صورت ابتلا به کرونا به مراکز درمانی مراجعه کنید
رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین توصیه میکند: «زائران بهمحض پیدا کردن علائم، خودشان را از بقیه زوار جدا کرده و به مراکز درمانی ما مراجعه کنند تا با مصرف دارو بهبود یابند. خوشبختانه با توجه به تغییر سویه کرونا و کاهش قدرت کشندگی آن، زائران میتوانند در صورت ابتلا به کرونا با استراحت و مراجعه به مراکز درمانی بهبودی کامل پیدا کنند.»
صابریان تأکید میکند: «اگر فردی به کرونا مبتلا شده یا علائمی را در خود احساس میکند و هنوز به پیادهروی مراجعه نکرده، ترجیحاً اقدام به پیادهروی نکند چون در طول مسیر امکان اینکه افراد مختلفی را درگیر کند زیاد است و از طرف دیگر، پیادهروی میتواند باعث عود کردن بیماری شود.»
سلامتتان را در اولویت قرار دهید
صابریان بهمنظور حفظ سلامت عمومی، به زائران توصیه میکند: «حتماً از آب بهداشتی و پلمپ شده استفاده کنید. سلامتتان را در اولویت قرار دهید و ساعات پیادهروی را در زمانهایی انتخاب کنید که تابش آفتاب کمتر باشد. بهمنظور پیشگیری از ابتلا به بیماریها، بهداشت فردی و شستن دستها با آب و صابون را جدی بگیرید. حتماً به توصیه همکاران من که در طول مسیر همراهتان هستند، گوش کنید و اگر نیاز به بستری داشتید، حتماً بستری شوید. ما همواره تلاش میکنیم بهداشت و سلامت هموطنان را تأمین کنیم و امیدواریم با رعایت توصیهها از سوی زائران کمترین آسیب را داشته باشیم و با مشکلی مواجه نشویم.»