اخبار خراسان جنوبی

سرپرست اداره کل پست خراسان جنوبی معرفی شد

 

مراسم تودیع مدیرکل و معارفه سرپرست اداره کل پست استان با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست ایران در این مراسم، خلق نو آوری ها و سرویس های نوین پستی مبتنی بر فناوری اطلاعات در خراسان جنوبی را تحسین و استفاده از شرکت های دانش بنیان و استارتاپی را با محور قرار دادن تکریم شهروندان بسیار مهم دانست.
شریف زاده با اشاره به اینکه مردم حق دارند از تمام ظرفیت ها و پتانسیل های شرکت ملی پست استفاده کنند، از برنامه های متفاوتی که برای شرکت پست تعریف شده از جمله خدمات دهی به زائرین امام حسین (ع) در این ایام نام برد .
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار نیز با اشاره به نقش و جایگاه شرکت ملی پست از خدمات ماندگار این مجموعه در دوران دفاع مقدس گفت.
طالبی، اقدامات پست در راستای خدمات رسانی به زائرین اربعین حسینی را ارزنده خواند.
شایان ذکر است؛ طی این مراسم که با حضور جمعی از مدیران استان برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاش های الهامی مدیرکل پست، حکم انتصاب ظهوری به سرپرستی اداره کل پست خراسان جنوبی با امضای لیایی رئیس هیئت مدیره ، معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ملی پست ایران اهدا شد.

 

 

 

 

 

مدیرکل دفتر نظارت نهاد ریاست جمهوری:
کویرتایر نماد و تجلی خودباوری و خداباوری است

 

مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی نهاد ریاست جمهوری گفت: نحوه شکل گیری و پیشرفت کویرتایر، نماد تجلی خودباوری و خداباوری است و این برای نسل جوان ما آموزنده و درس آموز است.
به گزارش امروزخراسان جنوبی؛ مهدیان فر در جریان بازدید از خط تولید کارخانه که با حضور معاون سیاسی امنیتی واجتماعی استاندار خراسان جنوبی همراه بود اظهار داشت: نحوه شکل گیری کویرتایر از همان ابتدا با نگاهی معنوی و خیرخواهانه بوده و این کارخانه بیش از آنکه صنعتی باشد یک مؤسسه فرهنگی است.
وی در خصوص گره گشا بودن روحیه انقلابی و داشتن پشتکار در پیشرفت کشور افزود: تولید مطابق نظر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) اولویت اول کشور است و در کویر تایر مؤلفه‌ هایی چون مردمی بودن، پشتوانه علمای دینی، اشتغال آفرینی و دانش بنیان بودن نشان از اجرای فرامین معظم له در راستای اقتصاد مقاومتی دارد که قابل تقدیر است.
مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه غربی ها با ثبت تجربیات شرکتهای صنعتی خود، گام به گام به پیشرفت‌های امروزی رسیده اند اذعان کرد : نحوه شکل گیری و پیشرفت کویرتایر به خصوص سبک مدیریتی شخص مهندس زینلی باید مکتوب و مستند گردد تا برای کسانی که به دنبال معرفی الگوی موفق ایرانی هستند الگوسازی نماییم.

جهاد تبیین تنها راه جلوگیری از فرار مغزها و مهاجرت نخبگان

مدیرکل دفتر هماهنگی و بازرسی نهاد ریاست جمهوری نیز در سخنانی با تمجید از سبک مدیریتی مهندس زینلی گفت: در راستای مبحث آینده پژوهی ،باید میراث مدیریت ۳۰ ساله ایشان در کویر تایر به ثبت برسد چرا که کشور ما در زمینه تربیت حکمران که از بحث های روز حوزه مدیریتی دنیاست، الگویی برای معرفی این نوع سبک مدیریتی و تبدیل آن به سند آموزشی-پژوهشی ندارد.
فولادگر، آفت دانشگاه ها و جوامع علمی کشور را تکیه بر ترجمه نویسی علوم بیگانه دانست و افزود: شیوه مدیریتی مدیران ما ناخواسته سبک غربی است و باید تجارب مدیران موفقی چون ایشان به عنوان دانش ضمنی علم مدیریت در کنار دانش عینی آن، احصا گردد، تا راه برای تربیت مدیران آینده کشور باز شود.
وی تنها راه جلوگیری از فرار مغزها و مهاجرت نخبگان را در جهاد تبیین دانست و اذعان کرد: هنگامی که نسل جوان ما با مدل موفقیت شرکت‌هایی چون کویرتایر که هم سودآور هستند و هم در سطح ملی و بین المللی فعالیت دارند آشنا شوند،هرگز کشورشان را از ظرفیت های فکری خود بی نصیب نخواهند کرد.

اهتمام دستگاه ها در تحقق طرح توسعه کویرتایر

معاون سیاسی ،امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی نیز بر حمایت از طرح ۵۰ هزارتنی در دست اقدام کویرتایر تأکید کرد.
طالبی خاطرنشان کرد: همه دستگاه های دولتی با انگیزه مضاعف و حمایت بیشتر در راستای اجرای این طرح توسعه اهتمام ورزند.

اتخاذ تصمیم بموقع، مهمترین عامل پیشرفت کویرتایر

در ابتدای این مراسم مدیرعامل شرکت کویرتایر ضمن ارائه خیر مقدم، گزارشی از فعالیت ها و وضعیت موجود این شرکت ارائه کرد و گفت:با افتخار اعلام می کنم همه دانش فنی و تکنولوژی اعم از تدوین،طراحی و تولید تایرهای سواری متعلق به کویرتایر است و ماشین های شاسی بلند، انتخابی جز کویر تایر ندارند.
زینلی اتخاذ تصمیم بموقع را مهمترین عامل پیشرفت کویرتایر عنوان نمود و افزود: زمانی که شرکت‌های صنعتی در شرایط تعطیل و نیمه تعطیل بودند شرکت کویرتایر توانست با اتکا به توانمندی نیروهای خود، نهضت قطعه سازی و داخلی سازی دستگاه های تولید تایر را راه اندازی نماید و از این مسیر سرمایه شرکت را افزایش داده و سودآوری کند.
وی با اشاره به ساخت پرس های پخت تایر بدست توانمند مدیران و کارکنان این کارخانه گفت:در یکی از سالن های تولید کارخانه ، پرس های پخت ساخت کشور ژاپن ودر سالن دیگر نیز پرس های پخت ساخت کویرتایر نصب ومورد بهره برداری قرار می گیرد که تولید تایر با پرس های داخلی بر غرور ملی ما می افزاید و موجب افتخار وسربلندی است.
در پایان این مراسم، از نمایشگاه داخلی سازی،طرح های توسعه در دست اقدام و خط تولید بازدید شد.

 

 

۲۱ تعاونی برتر خراسان جنوبی تجلیل شدند

 

در هفدهمین آیین تجلیل از تعاونی های برتر خراسان جنوبی، از ۲۱ تعاونی در استان تقدیر شد.

در مراسمی با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و مدیرکل تعاون ، کار ورفاه اجتماعی خراسان جنوبی از ۲۱ تعاونی برتراستان تجلیل شد.
اشرفی معاون امور اقتصادی استاندار در جلسه تجلیل از تعاونی های برتر خراسان جنوبی با بیان اینکه تعاونی ها سهم ۲۵ درصدی در برنامه ششم توسعه کشور برای تعاملات جهانی و توزیع عادلانه ثروت دارند گفت: باید در استان چشم اندازی کوتاه مدت در حوزه های مختلف تعاون تعریف شود تا به  جایگاه مناسب تعاونی ها برسیم.
اشرفی مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی  هم گفت: هزار و ۱۶ تعاونی فعال تولیدی در بخش صنعت، کشاورزی، خدماتی و غیره در استان داریم.
وی افزود : در یکسال گذشته ۴۲ تعاونی در استان با ایجاد ۸۱۶ فرصت شغلی متناسب با نیاز استان و شعار سال ایجاد شده است.
اشرفی گفت : با استفاده ازفرصت مرز در یکسال گذشته ۱۵ میلیون دلار صادرات کالاهای مختلف کشاورزی، فرش، سنگ گرانیت، سنگ بازالت داشته ایم.

جریمه ۱۱۴ میلیون تومانی قاچاقچی سوخت در نهبندان/۴

 

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: مامورین ایست و بازرسی سهل آباد شهرستان نهبندان  حین کنترل خودرو‌های عبوری به یک دستگاه خودروی سواری مشکوک شده که پس از توقف بازرسی‌های لازم انجام گرفت.

حسن پور افزود: قبل از بازرسی راننده اقدام به پاره کردن مشک حاوی هزار و  ۳۰۰ لیتر گازوییل قاچاق داخل خودرو کرد که ماموران گزارش این پرونده را برای رسیدگی به اداره تعزیرات حکومتی شهرستان نهبندان ارسال کردند.

وی گفت: شعبه پس از احضار متهم و رسیدگی‌های قانونی و احراز وقوع تخلف بر اساس مدارک و مستندات موجود در پرونده، وی را به استناد بند پ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا وارز به پرداخت۷۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان جزای نقدی و از حیث سوخت هدر رفته  ۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان  به جریمه وی اضافه شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی  افزود : بموجب مقررات قانونی هر شخص که مرتکب تخلف حمل یا نگهداری کالا‌های قاچاق یارانه‌ای شود علاوه بر ضبط کالا معادل دو تا چهار برابر ارزش کالا جریمه نقدی می‌شود.

ملاقات مردمی استاندار خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی در یک برنامه سه ساعته، با اقشار مختلف مردم دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ این ارتباط چهره به چهره در راستای رسیدگی به مشکلات مردم صورت گرفت.
دکتر قناعت در ادامه برنامه های دیدار با مردم، میزبان تعدادی از شهروندان خراسان جنوبی در محل نمازخانه استانداری بود.
حضور مدیران برخی دستگاه ها و پاسخگویی در لحظه به موارد مطرح شده از سوی مدیران، از بخش های مهم این دیدار بود.
شایان ذکر است؛ علاوه بر ملاقات های برنامه ریزی شده در محل نماز خانه استانداری، حضور در نماز جمعه، مرکز سامد، محلات مختلف، سفرهای شهرستانی و… فرصت هایی است که استاندار به دیدار های مردمی اختصاص داده است.

 

 

 

 

مامور وظیفه شناس چک ۴۰ میلیارد ریالی را  به صاحبش بازگرداند/۴

 

معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی استان از صحت عمل ماموران وظیفه شناس پلیس امنیت اخلاقی خراسان جنوبی در بازگرداندن کیف پول یافته شده حاوی چک بانکی به مبلغ ۴۰ میلیارد ریال و مدارک شناسایی به شهروند، خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”سید حسین حسینی” در تشریح این خبر اظهار داشت: ماموران پلیس امنیت اخلاقی استان خراسان جنوبی در حال گشت زنی در سطح شهرستان”بیرجند” و در حال انجام وظیفه بودند که یک عدد کیف چرمی حاوی مدارک شناسایی و کارت های بانکی، یک فقره دسته چک و یک برگه چک به مبلغ ۴۰ میلیارد ریال، متعلق به یک شهروند را پیدا کردند.

وی افزود: این ماموران وظیفه شناس پس از یافتن کیف، به دلیل نداشتن هیچ گونه شماره تماس و آدرسی در داخل آن به ناچار کیف روئیت شده به مقر پلیس امنیت اخلاقی دلالت داده شد.

معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی استان خراسان جنوبی بیان داشت: با عنایت به این که در بررسی های به عمل آمده از مدارک هویتی، آدرس و تلفن صاحب مدارک استخراج و به صورت تلفنی به مالک مدارک مفقود شده تماس و پیدایش مدارک را به وی اطلاع دادند.

 

 

کشف ۳ تن پیاز زعفران قاچاق در”فردوس”/۴

 

فرمانده انتظامی”فردوس” از کشف ۳ تن پیاز زعفران قاچاق در بازرسی از یک کامیونت در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا فولادی ” اظهار داشت: مأموران فرماندهی انتظامی شهرستان فردوس هنگام گشت زنی در محورهای عبوری به یک کامیونت مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از کامیونت، ۳ تن پیاز زعفران که به صورت غیر مجاز و قاچاق حمل می شد کشف کردند و ارزش ریالی محموله قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۲۱۰ میلیون ریال براورد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس تصریح کرد: در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر شد که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده به مراجع قانونی معرفی شد.

 

 

 

 

ایجادباشگاه سوادیاردر آموزش و پرورش خراسان جنوبی/۲-۳

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، از ایجاد باشگاه سواد یار در آموزش و پرورش استان، با هدف مردمی سازی فعالیت های سوادآموزی خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،سیدعلیرضاموسوی نژاد،درنشست شورای معاونین بامدیران آموزش وپرورش شهرستان ها و مناطق که به صورت ویدیوکنفرانس برگزارشد،عنوان کرد: تمامی گروه های مردمی وجهادی،ازقبیل بسیجیان،معتمدین،آموزش یاران و آموزش دهندگان،فرهنگیان،نخبگان، کارکنان دستگاه های اجرایی،خیرین،ائمه جمعه وجماعات،وبازنشستگان سوادآموزی،می تواننددراین باشگاه عضو شوند.

وی،براهتمام به امر سوادآموزی بصورت داوطلبانه و جهادی،تأکیدکردوبا اشاره به نرخ باسوادی استان نسبت به میانگین کشور،ابراز داشت:شایسته است، بمنظوراستفاده از تمامی ظرفیت ها و منابع ،در این باشگاه، اعضای شورای پشتیبانی ، مدیران آموزش و پرورش و سایر دستگاه های مشارکت کننده به صورت ویژه طرح پالایش اسمی و مدرسه محور را تا حصول به نتیجه جهت شناسایی و آموزش افراد باقیمانده پیگیری نمایند.

 مدیر کل آموزش و پرورش استان ضمن ارائه گزارشی از اقدامات سوادآموزی استان تصریح کرد: امیدواریم با بسیج همه متولیان تعلیم و تربیت بتوانیم به مردمی سازی فعالیت های سوادآموزی کمک شایانی نماییم.

اعلام برترین های مسابقه تیراندازی بانوان/۷

اعلام برترین های مسابقه تیراندازی ویژه بانوان شاغل در دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی به مناسبت هفته دولت

برترین های مسابقه تیراندازی ویژه بانوان شاغل در دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی به مناسبت هفته دولت معرفی شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، حوزه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان با همکاری هیات تیراندازی استان ، یک دوره مسابقه تیراندازی ویژه بانوان شاغل در دستگاه های اجرایی استان، به مناسبت هفته دولت در مجموعه ورزشی ولایت برگزار کرد .
در این دوره از مسابقات که ۱۰۰ شرکت کننده با یکدیگر به رقابت پرداختند در پایان نجمه مالک پور از دانشکده علوم پزشکی مقام اول ، پریسا جمشیدی از اداره کل میراث فرهنگی استان مقام دوم ،فاطمه ملکی از اداره کل حفاظت محیط زیست استان و یلدا هنری از بانک ملی مشترکا مقام سوم شدند .

زهرا رجبی قهرمان مسابقات دارت کارگران کارخانجات کشور/۷

زهرا رجبی قهرمان مسابقات آزاد دارت کارگران کارخانجات کشور

 

مسابقات آزاد دارت کارگران کشور در بخش بانوان که با حضور ۲۷ بازیکن از ۱۱ استان در اردبیل برگزار شد و با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، در بخش انفرادی زهرا رجبی از خراسان جنوبی قهرمان، مژگان پالیزوان از استان تهران نایب قهرمان، آرنوش رجبی از استان مرکزی و هانیه صفری سوم مشترک را از آن خود کردند.
همچنین در بخش دوبل انتخابی؛ لیلا مهرجو و مژگان پالیزوان از تهران مقام نخست، زهرا_رجبی از طبس و مژگان پالیزوان از تهران مقام دوم، آرزو پهناور و سمیرا امامی از اردبیل و معصومه حاجی زادگان و الهام صادقی از قزوین مقام سوم مشترک را کسب کردند.

اعزام کاروان دانشگاه بیرجند به مراسم پیاده‌روی اربعین /۲-۳

​​​​​​​جمعی از دانشجویان و کارکنان دانشگاه بیرجند به پیاده‌روی اربعین حسینی و زیارت کربلای معلی اعزام شدند.
اعزام کاروان دانشجویان و کارکنان دانشگاه بیرجند به مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی

به گزارش امروز خراسان جنوبی، کاروان زیارتی دانشجویان دانشگاه بیرجند با حضور ۶۳ دانشجوی دختر و پسر و ۱۱ نفر از کارکنان دانشگاه به مراسم باشکوه اربعین حسینی اعزام شدند.
کاروان زیارتی دانشجویان دانشگاه بیرجند پس از تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی(ره) و نایب برحقش حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، به مقام شامخ شهیدان در محل مزار شهید گمنام دانشگاه ادای احترام کردند.
پس از این مراسم دانشجویان و کارکنان دانشگاه با بدرقه دکتر لامعی سرپرست دانشگاه بیرجند و حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی جعفری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، به اجتماع عظیم اربعین حسینی اعزام شدند.

 

 

در جلسه شورای فرهنگی کانون پرورش فکری خراسان جنوبی مطرح شد؛

برنامه‌ریزی جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان/۲-۳

 برنامه‌ریزی جهت پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی

با توجه به نقش و جایگاه کانون در پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی و با هدف برنامه‌ریزی فعالیت‌های مراکز، شورای فرهنگی کانون خراسان جنوبی تشکیل جلسه داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان با بیان اینکه برنامه‌های خوبی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی شامل کارگاه‌های حال خوش زندگی، کارگاه‌های آموزشی و یژه مربیان و اعضا در کانون استان برگزار شده است گفت: آماده‌سازی کودکان و نوجوانان و کسب مهارت‌های زندگی از طریق آموزش‌های غیرمستقیم از برنامه های تاثیر گذار مراکز در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی بوده است.

وی افزود: اجرای پیک امید و امداد فرهنگی کانون در مناطق حاشیه شهرها و سکونت گاه‌های غیر رسمی نیز مورد استقبال مخاطبان و توجه مسولان استانی قرار گرفته است که نقس به سزایی در ایجاد روحیه شادابی و نشاط، امید به زندگی شناسایی و شکوفایی استعداد های کودکان دارد که لازم است با برنامه ریزی لازم و استفاده از ظرفیت‌های موجود و شناسایی آسیب‌ها، ضمن استمرار اجرای این برنامه ها، از لحاظ کمی و دفعات اجرا بیش از گذشته تلاش کنیم.

مدیر کل کانون استان در ادامه با اشاره به علل مختلف بروز آسیب‌های اجتماعی، آگاهی بخشی به مربیان و مخاطبان را نیز مهم برشمرد.

بر اساس این خبر در ادامه این نشست اعضای شورای فرهنگی به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند که برگزاری کارگاه‌های آموزشی با مشارکت شبکه بهداشت و درمان و اداره کل بهزیستی، بازدید از مراکز نگهداری از کودکان در معرض آسیب، استمرار اجرای برنامه پیک امید، آموزش مهارت نه گفتن در قالب برنامه‌های فرهنگی و هنری در مراکز، انعقاد تفاهم نامه با اداره کل بهزیستی در راستای همکاری های دو جانبه از مصوبات این نشست بود.

 

 

 

 

کسب رتبه اول کشوردرثبت نام الکترونیکی دانش آموزان/بارگذاری۶۰درصدی مدارک فرهنگیان استان،درسامانه رتبه بندی/۲-۳

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از کسب رتبه نخست کشور در بحث ثبت نام اکترونیکی دانش آموزان استان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سیدعلیرضا موسوی نژاد، در نشست مشترک شورای معاونین با مدیران آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، تصریح کرد: خراسان جنوبی یکی از استان های پیشگام و پیشرو در ثبت نام الکترونیکی سطح کشور به شمار می رود.

وی، بر آمادگی مدارس برای استقبال گرم از دانش آموزان و برگزاری موفق مانور بازگشایی مدارس تأکید کرد و افزود: با توجه به تقارن فصل بازگشایی مدارس با ایام اربعین حسینی و آغاز هفته دفاع مقدس شایسته است برنامه هایی پییش بینی و اجرا شود که متناسب این ایام بوده و ضمن حفظ حرمت این ایام با شعور حسینی همراه بوده و زمینه ساز معرفت افزایی، ارتقاء بصیرت ولایی و انقلابی دانش آموزان و افزایش آگاهی آنان با توطئه های دشمن و تداوم پیروزی های دفاع مقدس در عرصه جنگ نرم و نبرد فرهنگی شود.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد شورای پروژه مهر استان، عنوان کرد: در بحث رتبه بندی ، بیش از ۶۰ درصد فرهنگیان استان در سامانه رتبه بندی ثبت نام نموده و مدارک خود را بارگذاری کرده اند.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی، از مدیران آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق و مدیران مدارس استان خواست، تا در زمینه ثبت نام فرهنگیان استان در سامانه رتبه بندی و بارگذاری مدارک به یاری همکاران شتافته و پاسخگویی شفاف، صریح و سریع نسبت به ابهامات، پرسش ها و مشکلات ایشان داشته باشند.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به استقرار میز کار رتبه بندی در ادارات و مدیریت های آموزش و پرورش مناطق  و شهرستان های استان، اظهار کرد: هدف از استقرار این میز کار پاسخگویی تخصصی به پرسش های معلمان استان در زمینه رتبه بتدی است.

به گفته موسوی نژاد، پیش بینی می شود، تا پایان مهلت مقرر تمامی فرهنگیان استان در سامانه رتبه بندی ثبت نام نموده و مدارک خود را بارگذاری نمایند.

۲۱ تعاونی برتر خراسان جنوبی تجلیل شدند

طی مراسمی با حضور مسئولان از ۲۱ تعاونی برتر خراسان جنوبی تجلیل شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، غلامرضا اشرفی امروز (۱۶ شهریور) در هفدهمین آیین تجلیل از تعاونی های برتر خراسان جنوبی اظهار داشت: طی هفته تعاون ۹۵ برنامه برنامه محور خراسان جنوبی اجرا شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه یک هزار و ۱۶ تعاونی فعال در استان وجود دارد، گفت: در استان ۴۲ تعاونی جهت ایجاد ۸۱۹ فرصت شغلی در استان طی یکسال گذشته راه اندازی شده است.

وی به بحث صادرات اشاره کرد و افزود: طی یکسال گذشته ۱۵ میلیون دلار از محصولات تولیدی تعاونی ها در بخش های فرش، سنگ های قیمتی و کشاورزی از خراسان جنوبی به کشورهای مختلف صادر شده است.

اشرفی با بیان اینکه ۳۶ برند مربوط به تعاونی ها در استان ثبت شده است، ادامه داد: اگر تعاونی بخواهد محصولی تولید و صادرات کند باید در زمینه برندسازی اقداماتی انجام دهد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۴۶۰ نظارت قانونی طی یکسال گذشته بر تعاونی های استان انجام شده است، گفت: تعاونی های برتر طی یکسال گذشته مورد بازدید قرار گرفتند و اقدام به معرفی این تعاونی ها به عنوان الگو کرده ایم.

وی در پایان بیان کرد: امروز ۲۱ تعاونی به عنوان تعاونی برتر در استان خراسان جنوبی تقدیر به عمل خواهد آمد و ۲۵۵ تعاونی در این فرایند و رقابت شرکت کرده بودند.

معاون استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد:
تجربیات تعاونی های برتر خراسان جنوبی مستند شود

اشرفی با تاکید بر اینکه تجربیات تعاونی های برتر مستند شود، گفت: اقدامات تعاونی های برتر در استان را حتما به صورت حتی یک تک برگ منتشر کنید تا الگوی سایر تعاونی ها باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، جواد اشرفی امروز(۱۶ شهریور) در هفدهمین آیین تجلیل از تعاونی های برتر خراسان جنوبی اظهار داشت: اقتصاد جمهوری اسلامی بر سه پایه دولتی، خصوصی و تعاونی بنا نهاده شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: قطعا بخش تعاون نیاز به تحرک و پویایی دارد تا به جایگاه واقعی خود برسد و به سهم ۲۵ درصدی خود در اقتصاد دست یابد‌.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد تعاون می تواند نقش مهمی در توزیع عادلانه ثروت داشته باشد، افزود: این موضوع را بومی سازی در استان کنید و یک چشم انداز کوتاه مدت برای تعاونی های استان تعریف شود.

اشرفی با تاکید بر اینکه تجربیات تعاونی های برتر مستند شود، افزود: اقدامات تعاونی های برتر در استان را حتما به صورت حتی یک تک برگ منتشر کنید تا الگوی سایر تعاونی ها باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: جهت حمایت از تعاونی های استان از محصولات تولیدی آنان در جلسات مختلف استفاده کنید نه اینکه محصولات سایر استان ها را در این نوع جلسات ارائه دهید.

وی در پایان با بیان اینکه اولویت دستگاه های اجرایی استفاده از محصولات تولیدی داخل استان است، گفت: این موضوع به تمامی دستگاه ها ابلاغ شده است و تلاش می کنیم تا شاهد وجود هیچ دغدغه ای در این زمینه ها باشیم.

در آستانه سال تحصیلی جدید؛
پویش «کیف مهربانی» در زیرکوه اجرا می شود

مسئول قرارگاه جهادی سردار شهید ناصری زیرکوه گفت: پویش «کیف مهربانی» در آستانه سال تحصیلی جدید به همت قرارگاه شهید ناصری در زیرکوه جهت کمک به دانش آموزان نیازمند و تامین بسته های تحصیلی اجرا می شود.

جعفر علی آبادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان خراسان جنوبی اظهار داشت: قرارگاه شهید ناصری در کنار فعالیت های عمرانی به بحث کمک به نیازمندان به خصوص دانش آموزا نیازمند را در دستور اجرا دارد.

مسئول قرارگاه جهادی سردار شهید ناصری زیرکوه با اشاره به برگزاری پویش «کیف مهربانی» گفت: این پویش در آستانه سال تحصیلی جدید به همت قرارگاه شهید ناصری در زیرکوه جهت کمک به دانش آموزان نیازمند اجرا می شود.

وی در ادامه بیان کرد: در سال گذشته نیز ۲ هزار بسته تحصیلی به همت خیرین و نیک اندیشان تهیه شد و اقدام به توزیع این بسته ها در روستاها و مناطق مرزی شهرستان زیرکوه کردیم.

علی آبادی در خصوص نحوه مشارکت در پویش «کیف مهربانی» گفت: خیرین و نیک اندیشان عزیز می توانند برای مشارکت در پویش «کیف مهربانی» می توانند کمک های نقدی خود را به شماره کارت ۶۰۳۷۷۰۷۰۰۰۳۷۸۰۸۷ واریز کنند.

مسئول قرارگاه جهادی سردار شهید ناصری زیرکوه در پایان عنوان کرد: این پویش هرساله با هدف محرومیت‌زدایی از دانش‌آموزان بی‌بضاعت اجرا می‌شود و براساس اهداف آن تلاش می‌شود حتی یک دانش‌آموز از تحصیل محروم نماند و یا در روند تحصیل خود دچار مشکل نشود.

مختومه شدن پرونده چهار میلیارد تومانی به عشق حسین(ع)

۶۰۰ پرونده با پویش حسینی در بیرجند بسته شد/۴

۶۰۰ پرونده با پویش حسینی در بیرجند بسته شد

سرپرست شورای حل اختلاف بیرجند گفت: ۶۰۰ پرونده در اجرای پویش«به عشق حسین (ع) می‌بخشم» در این شهرستان با صلح و سازش مختومه شد که یکی از آنها با خواسته‌ای با بیش از چهار میلیارد تومان بود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی رضوی افزود: از ابتدای ماه محرم تا امروز ۶۰۰ پرونده که بیشتر آنها پرونده‌های مالی و خانوادگی است در اجرای پویش «به عشق حسین (ع) می بخشم» منجر به سازش شده است.

وی ادامه داد: در اجرای پویش «به عشق حسین (ع) می‌بخشم» تنها در یک روز ۶۰ پرونده در شورای حل اختلاف بیرجند با سازش و مصالحه بین طرفین، مختومه شد.

سرپرست شورای حل اختلاف بیرجند با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های و جلوه‌های عاشورای حسینی بخشش و عفو است گفت: شورای حل اختلاف به عنوان یک نهاد و یک سازمان قضایی وابسته به دادگستری تلاش کرد در اجرای پویش« به عشق حسین می بخشم» پرونده‌هایی که به این نهاد وارد می شود را به کمک ریش سفیدان و بزرگان شهر با صلح و سازش مختومه کند.

رضوی افزود: معمولا قالب اختلافات، اختلافات خانوادگی و مالی است که با دعوت از اصحاب دعوا پیشنهادات اصلاحی و سازشی به آنها ارائه و زمینه برای صلح و سازش فراهم می‌شود.

وی اظهار داشت: اعتقادات مذهبی افراد و عشق به امام حسین(ع)، در کنار تجربه اعضای شورا که از افراد باتجربه و ریش سفیدان شهر هستند تاثیر بسزایی در روند صلح و سازش در شهرستان بیرجند داشته است.

سرپرست شورای حل اختلاف بیرجند افزود: بخش عمده‌ای از پرونده‌های خانوادگی  منجر به سازش شده که اگر وساطت ریش سفیدان و بزرگان شورای شورا نبود منجر به طلاق می‌شد.

وی با بیان اینکه این پویش تا پایان ماه صفر پیش بینی شده است گفت: با توجه به تاکیدات رئیس قوه قضائیه و رئیس کل دادگستری استان و همچنین اعتقادات مذهبی و فرهنگ جامعه، شاید نه با این نام ولی قالب و ساختار این پویش جهت صلح و سازش بین افراد حفظ خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

مشوق‌هایی جوانی جمعیت در خراسان‌جنوبی لنگ می‌زند/۴

طرح حمایت از جوانی جمعیت از طرح‌های ملی و استراتژیک در کشور بوده که باید در استان‌های محروم مانند خراسان‌جنوبی به طور ویژه دیده و مشوق‌های اعلام شده با تخصیص اعتبارات مناسب به موقع به خانواده‌های مشمول پرداخت شود.

به گزارش فارس رشد و جوانی جمعیت به یکی از مقوله‌های مهم در کشور تبدیل شده و به گفته کارشناسان اگر به این موضوع توجه نشود در آینده با مشکل پیری جمعیت و کاهش شدید در جمعیت جوان روبه‌رو خواهیم بود.

 

کاهش جمعیت جوان و مولد یعنی کاهش نیروی کار و وابستگی کشور در آینده، به همین سبب افزایش جمعیت خود مزیتی بزرگ محسوب می‌شود که دولتمردان باید به آن توجه داشته باشند.

در چند سال اخیر یکی از سیاست‌های مهم اجرایی دولت‌ها در ایران توجه به افزایش نرخ رشد جمعیت بوده که پس از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس، برنامه‌های تشویقی مختلفی برای فرزندآوری در نظر گرفته شده است.

 

خراسان‌جنوبی به عنوان سومین استان پهناور کشور دارای تراکم جمعیتی کم بوده بنابراین موضوع جمعیت و فرزندآوری در این استان با توجه به مرزی بودن آن بسیار دارای اهمیت است.

علیرضا محمودی یکی از شهروندان خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار کرد: فانون جوانی جمعیت برنامه بسیار خوبی بوده اما به شرط اینکه به خوبی اجرایی شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه مشکلات اقتصادی در جامعه یکی از موانع بزرگ برای خانواده‌ها در موضوع فرزندآوری است و باید دولت با ایجاد اشتغال و کاهش هزینه‌های فرزندآوری و حمایت‌های مختلف از خانواده‌ها در راستای حل این مشکلات کمک کند، بیان کرد: بدون شک نداشتن اولاد برای خانواده‌ها نیز جزو دغدغه‌های بزرگ محسوب می‌شود و به نظرم مشوق‌ها و حمایت‌های دولت اگر به درستی با توجه ویژه به مناطق محروم اجرایی شود بسیار خوب خواهد بود.

 

محمودی ادامه داد: در پرداخت تسهیلات، استان‌های محرومی مانند خراسان‌جنوبی که مردم توان بازپرداخت آن را ندارند باید به طور ویژه مورد توجه دولتمردان قرار گیرد.

رشد ۳.۳ درصدی فرزندآوری در استان

به گفته علیرضا مهرآور مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی در ۵ ماهه نخست امسال ۶ هزار و ۱۹۳ واقعه تولد در استان اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: میزان وقایع تولد ثبت شده در استان طی پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۳ درصد افزایش داشته است.

 

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی بیان کرد: در این مدت ۴ هزار و ۱۴۸ واقعه تولد در شهر‌ها و ۲ هزار و ۴۵ واقعه تولد در روستا‌ها رخ داده است.

با وجود این رشد بازهم دغدغه کمی جمعیت در استان وجود دارد و باید به گونه‌ای به این موضوع نگریسته شود که در آینده شرق ایران خالی از سکنه نشود و با پیری جمعیت روبه‌رو شویم.

سیاست‌های تشویقی دولت در استان کم برخوردار خراسان‌جنوبی باید به طور ویژه دیده شود تا تمایل جوانان برای فرزندآوری در این استان بیشتر شود.

پیگیری اقتضائات استان برای لحاظ شدن در قانون حمایت از جوانی جمعیت

فرشته اسدزاده معاون امور بانوان و خانواده استانداری خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند در رابطه با طرح حمایت از جوانی جمعیت اظهار کرد: جمعیت از مهم‌ترین مسائلی بوده که دامن‌گیر کشور شده و در استان خراسان‌جنوبی نیز همچنین است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در طول مدت اجرای این طرح برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی به خوبی رصد و مورد پایش قرار گرفته و تقریباً تمام دستگاه‌های اجرایی در استان پای کار هستند و فقط نقاط ابهامی در بین این موارد وجود داشته است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان‌جنوبی گفت: بحث قانون جوانی جمعیت به‌طور خیلی جدید و نو پیاده‌سازی شده و قاعدتاً قانون در یک قالب کاملاً کلی تعریف شده لذا اقتضائات آن در استان در برخی از موارد به نوعی با قانون مغایرت داشته و دچار تنش‌هایی در بین مردم شده که از جمله آن موضوع تسهیلات بانکی بوده است.

اسدزاده با اشاره به اینکه روز گذشته به‌طور مستقیم با دکتر بانکی‌پور رئیس کمیسیون جمعیت مجلس جلسه داشتیم که در این جلسه مطرح شده که خراسان جنوبی شاید بیشترین میزان محرومیت از تسهیلات را دارد، افزود: چون شهرهای بزرگ استان مانند بیرجند که دارای جمعیت بوده و قالب والدین جوان در آن زندگی می‌کنند الان از تسهیلات محروم هستند بنابراین در این جلسه قرار شد تا آخر شهریورماه ویژه به خدمت ایشان برسیم و دو بسته پیشنهادی ارائه خواهیم داد که بعد از به نتیجه رسیدن به مردم اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: قرار شد مسیری غیر از سامانه بانک مرکزی برای متقاضیان استان دنبال شود.

مسئله خراسان‌جنوبی در طرح جوانی جمعیت تا اواخر آبان‌ماه حل می‌شود

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان‌جنوبی بیان کرد: این مسئله را به طور جدی پیگیری کردیم که بسته‌های پیشنهادی اعلام شده و توسط رئیس کمیسیون جمعیت مجلس نیز پذیرفته شده اما در تهران برای بررسی راهکارها حضور می‌یابیم تا پیگیری‌های لازم از طریق کمیسیون جمعیت مجلس انجام شود.

اسدزاده اضافه کرد: ستاد ملی جوانی جمعیت با ریاست رئیس جمهور پیگیر موضوعات استان در این حوزه هستند و امیدواریم مسئله خراسان‌جنوبی تا اواخر آبان ماه حل شود.

 

وی در رابطه با اعطای تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن برای موضوع فرزندآوری و جوانی جمعیت در استان گفت: در این رابطه با آقای زرنگ، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان صحبت شده و به قول ایشان از ۱۵ شهرویورماه سامانه باز و افراد مشمول این طرح می‌توانند ثبت‌نام کنند.

تأمین اعتبار بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات فرزندآوری در روند اصلاح قرار دارد

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان‌جنوبی با اشاره به تسهیلاتی که بانک‌ها به عنوان تسهیلات فرزندآوری که از بخشی از درآمد بانک‌ها تأمین اعتبار می‌شود، افزود: متأسفانه به گفته دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان اعتبار ویژه‌ای در این خصوص به استان اختصاص داده نشده است.

اسدزاده ادامه داد: این موضوع یکی از مواردی بوده روز گذشته با رئیس کمیسیون جمعیت مجلس مطرح و ایشان اعلام کردند که این امر در روند اصلاح قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه هر طرحی وقتی به مجلس می‌رود باید همراه خود بسته اعتباری نیز داشته باشد و اگر این اعتبار تأمین نشده باشد مانند لایحه نبوده که بتوانند براساس قوانین قبلی آن را تطبیق کنند، یادآور شد: طرح حمایت از جوانی جمعیت، طرح خامی بوده و قاعدتاً در ابتدای کار باید با میزان معقولی از اعتبار به صحن علنی برود و اعتباری دریافت و مصوب شود تا در مراحل بعدی بتوان به عنوان یک قانون موارد اصلاحی را برای آن مطرح کرد.

نگاه به رشد جمعیت یک نگاه استراتژی است

مدیرکل امور بانوان و خانواده استاندار خراسان‌جنوبی تصریح کرد: تاکنون این طرح نتوانسته اعتبار اولیه را از حد متعادل و متعارف بالاتر داشته باشد و امیدواریم در بودجه‌ریزی ۱۴۰۲ و  مواردی که در پیش رو بوده این امر ترمیم شود.

اسدزاده بیان کرد: چون نگاه رهبری و هیأت دولت دقیقاً بر روی بحث جوانی جمعیت بوده و این موضوع دغدغه ملی مردم محسوب می‌شود و به همان اندازه که بحث موشکی برایمان مهم بوده و به همان اندازه که بحث زیرساختی مهم بوده بحث جمعیت نیز مهم است.

وی با بیان اینکه نگاه به رشد جمعیت یک نگاه استراتژی است، گفت: افرادی که فقط در حوزه جوانی جمعیت به تسهیلات توجه دارند در واقع فقط شرایط حال را می‌نگردند اما آنها که در کلان تصمیم می‌گیرند نباید نگاهشان محدود باشد و با تمام آنچه را که وظیفه داریم باید برای کف ۵ سال و ۲۰ سال آینده در دستور کار قرار دهیم.

خراسان‌جنوبی پیشگام در شکل‌گیری قرارگاه جمعیت

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان‌جنوبی یادآور شد: تمام تلاش مجموعه استان از جمله شواری هماهنگی بانک‌ها، شخص استاندار و دفتر امور بانوان و خانواده استانداری استان این بوده تا تسهیلات و مشوق‌ها برای مردم استان و به ویژه برای قشر محروم تسهیل شود.

اسدزاده با اشاره به اینکه خراسان‌جنوبی نخستین استانی بود که قرارگاه جمعیت در آن شکل گرفت، تصریح کرد: همراهی بسیار خوب دستگاه‌های عضو در قرارگاه، نوید دهنده باورمندی مدیران ما در این عرصه است.

وی خاطرنشان کرد: در استان یک سری ابهاماتی در بحث قانون جوانی جمعیت مطرح شده بود که ما تمام تلاش خود را کردیم تا همه اقتضائات زیست‌بوم استان و آنچه برای ما با غرب کشور و استان‌های برخوردار کشور متفاوت بود و در قانون لحاظ نشده بود را مدنظر قرارگیرد.

و اما…

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به نظر اکثر مردم برنامه خوبی است که آینده سرمایه انسانی کشور را با درست اجرا شدن تأمین خواهد کرد اما باید دولت به تعهدات خود در راستای مشوق‌های حمایتی که در این طرح داشته عمل کند تا اجرای آن روند صحیح خود را طی کند تا در آینده با پیری جمعیت مصرف کننده مواجه نشویم همچنین استان‌های کمتر برخوردار نیز در این طرح باید به طور خاص با توجه به شرایط خاص آنها دیده شوند.

 

 

 

 

راه‌یابی ۵ باستانی‌کار خراسان‌جنوبی به اردوی تیم ملی/۷

رئیس هیئت ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان گفت: در مسابقات قهرمانی ورزش زورخانه ای جوانان کشور ۵ نفر از باستانی‌کاران مستعد استان به اردوی تیم ملی دعوت شدند.

راه‌یابی ۵ باستانی‌کار خراسان‌جنوبی به اردوی تیم ملی

هومر شکری امروز در گفت وگو با فارس اظهار داشت: در مسابقات قهرمانی ورزش زورخانه‌ای جوانان کشور گرامیداشت شهدای هفته دولت باستانی‌کاران خراسان‌جنوبی خوش درخشیدند.

وی افزود: در این ماراتن ملی تیم ورزش زوخانه‌ای خراسان‌جنوبی بر سکوی چهارم رقابت‌ها ایستاد، تیم‌های اصفهان، کرمان، البرز و یزد مقام‌های اول تا سوم مشترک را کسب کردند.

رئیس هیئت ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان جنوبی تصریح کرد: مسابقات قهرمانی ورزش زورخانه‌ای جوانان کشور باحضور ۳۲۰ ورزشکار از ۲۶ استان صاحب‌نام خراسان شمالی، رضوی،ایلام، فارس، کرمان، آذربایجان شرقی، قم، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، یزد، اصفهان، البرز، لرستان، هرمزگان، قزوین، خوزستان ، کرمانشاه، همدان، مرکزی، زنجان، سمنان، گلستان، مازندران، تهران و گیلان برگزار شد.

شکری یادآور شد: در پی درخشش باستانی‌کاران خراسان‌جنوبی به مربیگری مرتضی حاجی‌آبادی و سرپرستی همام‌ شکری در این رویداد ورزشی کشوری، پنج نفر از ورزشکاران زورخانه‌ای خراسان‌جنوبی به عنوان مستعد برای اردوی تیم ملی  منتخب و نام نویسی شدند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش انفرادی مسابقات  قهرمانی ورزش زورخانه‌ای  جوانان کشور محمد حاجی‌آبادی در رشته کباده با گردن‌اویز برنز مقام سوم رقابت‌ها را کسب کرد.

رئیس هیئت ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی خراسان‌جنوبی گفت: محمد حاجی آبادی، محمدصادق حاجی آبادی، محمد صالح فلاح، جواد آخوندی، امیر حسین شبان، مهدی دهنوی ، ابوالفضل فلاح، عارف عرب با مرشدی محمد امین سعیدی به نمایندگی از استان در این دوره از مسابقات هماورد برترین‌های ایران شدند.

 

 

میزان ذخیره قطعی معدن طلای شادان ۵۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن تعیین شد/۲-۳

میزان ذخیره قطعی معدن طلای شادان 54 میلیون و 800 هزار تن تعیین شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: با توجه به اکتشافات جدید معدنی و شناسایی ذخایر طلای جدید در معدن شادان، خراسان جنوبی جزو ۵ استان برتر طلایی کشور است.

به گزارش  تسنیم، عباس جرجانی صبح امروز در بازدید از معدن طلای شادان خوسف اظهار داشت: هم اکنون در خراسان جنوبی ۶ معدن طلا با بیش از ۶۱ میلیون تن ذخیره قطعی وجود دارد که برای حدود ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده است.

وی  با اشاره به اینکه مجتمع طلای شادان به عنوان بزرگترین معدن و واحد فرآوری طلا در شرق کشور محسوب می‌شود ادامه داد: سالیانه ۶۰۰ کیلوگرم طلا از معادن استان استحصال می‌شود که ۳۰۰ کیلوگرم آن از معدن طلای شادان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: ذخیره معدن طلای شادان در ابتدا بیش از ۲۷ میلیون تن کانسنگ بود که با اتمام عملیات اکتشاف حین استخراج، میزان ذخیره قطعی این معدن  با صددرصد افزایش به ۵۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسیده و افزایش دو برابری داشته است.

جرجانی با بیان اینکه  استخراج سالانه این معدن ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار تن کانسنگ طلاست افزود: شهرک خصوصی- تخصصی طلا در کشور وجود ندارد و امیدواریم هر چه زودتر  این شهرک در استان ما ایجاد شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان جنوبی  گفت : در حال حاضر ۳ واحد فرآوری طلای گودکان، شادان و هیرد در خراسان جنوبی فعال است.

 

 

 

 

دو شیفته بودن ۴۹ مدرسه در خراسان جنوبی/۳

۴۹ مدرسه در خراسان جنوبی به دلیل کمبود فضای آموزشی، دو شیفته است که بیشترین آن مربوط به مرکز استان است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گفت: مدارس دو شیفته استاندو شیفته بودن ۴۹ مدرسه در خراسان جنوبی، به دلیل کمبود فضای آموزشی تنها مربوط به دو شهرستان بیرجند و قائنات است که بیشترین آن با ۴۵ مورد در شهرستان بیرجند است.

 

چاووشان افزود: بیشترین مشکل فضای آموزشی در استان و دو شهرستان ذکر شده نیز مربوط به سایت‌های مسکن مهر و شهرک‌ها و روستا‌های اقماری است به طوریکه در برخی از این مناطق فضای آموزشی برای هر دانش آموز تنها ۲ مترمربع است.

 

وی گفت: در شهرستان بیرجند که مرکز استان است سرانه فضای آموزشی برای هر دانش آموز ۴.۳۵ مترمربع است که در بین شهرستان‌های خراسان جنوبی از کمترین سرانه آموزشی برخوردار است.

سرانه فضای آموزشی برای هر دانش آموز در خراسان جنوبی هم اکنون ۶.۵۵ مترمربع است که با استاندارد تعریف شده کشوری نیز حدود ۲ مترمربع فاصله دارد.

خراسان جنوبی حدود ۱۸۰ هزار دانش آموز دارد که در ۱۰ هزار کلاس درس در ۳ هزار آموزشگاه درس می‌خوانند.

 

 

 

 

اعزام گروه پزشکان و پیراپزشکان خراسان جنوبی به کاظمین/۲

گروهی از پزشکان و پیراپزشکان خراسان جنوبی برای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی عازم عراق شدند.

حسینی فخر، مسئول موکب بهداشتی درمانی جواد الائمه بیرجند گفت: برایاعزام گروه پزشکان و پیراپزشکان خراسان جنوبی به کاظمین چهارمین سال، ۵۲ پزشک متخصص، فوق تخصص و پرستار برای اربعین حسینی به کاظمین اعزام شدند.
وی افزود: این گروه تا ۲۹ شهریور ماه در کاظمین به زائران خدمت رسانی خواهند کرد.
همچنین ۱۳۰ دانشجوی دختر و ۸۰ دانشجوی پسر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز امروز عازم کربلای معلی شدند.

 

 

 

 

 

 

تشییع پدر شهید واقعی در روستای برکوک شهرستان قائنات/۲

پیکرمرحوم کربلایی عباس واقعی پدر روحانی شهید غلامرضا واقعی در روستای برکوک قائنات خاکسپاری شد.

مرحوم کربلایی عباس واقعی در ۸۹ سالگی به علت کهولت سن، دار فانی را وداعتشییع پدر شهید واقعی در روستای برکوک شهرستان قائنات گفت.
پیکر پدر شهید واقعی، امروز تشییع و در گلزاری شهدای روستای برکوک به خاک سپرده شد.
روحانی شهید غلامرضا واقعی، ۱۳ مهر سال ۶۷ در منطقه ماووت به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

 

 

 

 

 

 

 

 

طلای سفید کویر ، رها در بیابان

نبود صنایع فرآوری شیر شتر در دومین قطب پرورش شتر کشور/

شیر شتر در خراسان جنوبی به عنوان دومین قطب پرورش شتر کشور به دلیل نبود صنایع فرآوری به هدر می رود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، طلای سفید بیابان همان شیر شتر است که حاوی مواد مغذی بسیار زیادیطلای سفید کویر ، رها در بیابان است.

شیر شتر جایگاه ویژه‌ای در بین گذشتگان این سرزمین دارد. نیاکان ما از دیر باز، از گو شت، پشم و شیر شتر استفاده می‌کردند و حتی ساربانان در صحرا بوسیله تغذیه با شیر شتر و گوشت شتر، تا هفته‌ها در صحرا گذران زندگی می‌کردند.

در حال حاضر پرورش شتر  بیشتر به صورت سنتی در بیابان‌های استان رواج داشته و فرآورده‌های شتر مانند شیر و دوغ این حیوان کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تولید ۳ هزار و ۱۲ تن  شیر شتر در خراسان جنوبی 

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صدا وسیما خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۳ هزار و ۱۲ تن شیر شتر در خراسان جنوبی تولیدشده است.

محمد ابراهیم ابراهیمی افزود: این میزان شیر شتر نسبت به  مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو شیر شتر هم اکنون در بازار ۴۵ هزار تومان است گفت : ارزش تولیدات شیر شتر از ابتدای سال  تاکنون ۱۳۵ میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی خراسان جنوبی افزود : هم اکنون ۲۵ واحد پرورش صنعتی شتر شیری  و حدود ۲ هزار واحد سنتی فرآوری شیر شتر  در خراسان جنوبی وجود دارد.
طلای سفید کویر ، رها در بیابان

سرنوشت تلخ گنج پنهان کویر 

مدیر امور دام جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در سال ۹۹ تفاهم نامه‌ای بین استانداری و  رئیس وقت بنیاد برکت کشور منعقد شد که کارخانه‌ای در شهرک صنعتی برای فراوری شتر ایجاد شود.

شبانی گفت: متاسفانه این کارخانه احداث نشد وتنها با کارخانه قهستان قرار داد بسته شد تا کار فرآوری شیر شتر را انجام دهد .

وی گفت: این کارخانه چند ماهی شیر شتر خراسان جنوبی را فرآوری می‌کرد، اما اکنون ۶ ماه است که بسته شده است .

طلای سفید کویر ، رها در بیابان
شیر شتر، ظرفیتی که مغفول مانده 

یکی از شترداران روستای گارجگان خراسان جنوبی می‌گوید: درگذشته شیر‌های شتر که جمع آوری می‌کردیم به شهرک صنعتی بیرجند می‌بردیم تا این شیر‌ها را به فروش برسانیم، اما متاسفانه از زمانی که کارخانه تعطیل شده شیر‌های شتر روی دست ما مانده است.

حیدری افزود: به خاطر تعطیلی کارخانه شتر‌هایی شیری  که ۱۶ سال زحمتشان را کشیدیم آن‌ها را فروختیم واکنون به شتر‌های گله‌ای تبدیل کردیم و تنها ۲۰ درصد آن‌ها شتر شیری است.

وی گفت: اکنون مازاد شیر شتر  سهم  شتر‌های حاشی می‌شود.

همسر آقای حیدری نیز در این حرفه مشغول است و می‌گوید: قیمت نهاده گران و  اما قیمت گوشت ارزان است که این موضوع ما را بامشکلاتی مواجه کرده است.

محمدی گفت: با توجه به هزینه های زیادی که برای شترها صرف می شود  اما در پایان یک شتر یک ساله ونیمه با ۷۰ کیلو گوشت با قیمت ۱۴ میلیون تومان  به فروش می رسد .

وی گفت: هر شتر ۳ تا ۱۰ کیلو شیر می‌دهدو خاصیت فراانی دارد، اما متاسفانه این ظرفیت مغفول مانده است و  سود‌های میلیاردی شیر شتر در نبود فرآوری به بیابان ریخته می‌شود.

یکی از پرورش دهندگان شتر در نهبندان نیز می‌گوید: از هر شترِ  بیش از  ۱۰ کیلو شیر می‌دوشیم، اما کسی از ما نمی‌خرد و گاهی باید  بیش از ۱۰۰ کیلومتر مسافت را طی کنیم تا شیر‌ها را به شهر ببریم، اما آنجا هم کسی خریدار نیست.

پرورش سنتی، در آمد ناچیز شترداران، عدم وجود فرهنگ مصرف شیر شتر، عدم وجود بانک ژن از اکوتیت‌های مختلف، عدم کار اصلاح نژادی از جمله مشکلات شترداران خراسان جنوبی است.

طلای سفید کویر ، رها در بیابان
نقش تبلیغات در فرهنگ مصرف شیر شتر

مسئول پروژه شتر در کشور به نقش تبلیغات از رسانه ملی و اینترنت برای فرهنگ مصرف شیر شتر در بین مردم اشاره کرد وافزود : خوشبختانه در ایران نیروهای ماهر و تجهیزات کامل برای کار فراوری شیر شتر وجود دارد اما متاسفانه باید بیش از گذشته به این موضوع توجه شود .

داوود کیان زاد با اشاره به اینکه متاسفانه برخی تصمیم گیری‌ها به ضرر تولیدکنندگان داخلی است افزود: می‌توان برای این موضوع تعلل وزارت صنعت، معدن وتجارت در عدم صادرات به موقع تولیدات یکی از تولیدکنندگان صنعت شتر به چین اشاره کرد که در زمان مقرر متاسفانه صادر نشد.

وی با توجه به اینکه ظرفیت‌های زیادی در خصوص صنعت پرورش شتر دارد گفت: باید دولت ومسئولان از تولید کنندگان حمایت کنند  تا شاهد شکوفایی این صنعت در کشور باشیم.

خواص درمانی شیر شتر

شیر شتر حاوی مواد مغذی بسیار زیادی است که می‌تواند به بهبود سلامت کلی بدن کمک کند.
شیر شتر منبع بسیار خوبی برای چربی‌های سالم است.

همچنین با توجه به گفته کارشناسان  با کمک شیر شتر قند خون افرادتنظیم  می‌شود.

شیر شتر شامل مواد غذایی مختلفی است که هر کدام از آن‌ها در ارتقای سیستم ایمنی بدن در
برابر بیماری‌های خاص و مختلف، عملکرد مفیدی از خود نشان می‌دهند.

خراسان جنوبی دومین قطب تولید پرورش شتر کشور

خراسان جنوبی با دارا بودن  ۳۲ هزار و ۷۰۰ نفر شتر دومین جمعیت شتر کشور است، که بلوچی، سندی و دورگ  از جمله نژاد‌های شتر استان است.

هم اکنون  خراسان جنوبی هزار  و ۲۵۸ بهره بردار شتردارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: نهبندان با ۹ هزار و ۸۰۰ نفر شتر بیشترین و شهرستان‌های طبس با ۸ هزار نفر شتر و خوسف با ۴ هزار و ۷۵۰ نفر شتر رتبه دوم و  سوم پرورش شتر را در استان دارا هستند.

از خصوصیات شتر، اینکه شتر از حیواناتی بوده که با محیط‌های خشک، بی آب و علف و صحرا سازگار بوده و این سازگاری باعث شده که به خوبی قادر باشد آب و هوای گرم و خشک، بی آبی و کم غذائی را تحمل کند.

‌ می‌توان از چربی کوهان به جای کره استفاده کرد و پشم شتر را در ساختن خیمه‌ها، پتو، فرش، لباس‌های پشمی، طناب و ریسمان به کار برد. متاسفانه در صنایع دستی شتر نیز به صورت اندک در استان به آن توجه شده است.

طلای سفید کویر ، رها در بیابان
تولید ۴۵۰ تُن گوشت شتر در خراسان جنوبی

از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه ۴۵۰ تن گوشت شتر در خراسان جنوبی تولید شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی خراسان جنوبی همچنین گفت: ۴۵۰ تن گوشت شتر در ۸۵ واحد صنعتی و هزار و ۱۷۳ واحد سنتی تولید شده است.

ابراهیمی افزود: این میزان تولیدات نسبت به مدت مشابه سال گذشته به دلیل فقر مراتع و خشکسالی، کاهش جزئی کمتر از ۵ درصد داشته است.

وی گفت: گوشت‌های تولید شده علاوه بر نیاز داخل به خارج از استان از جمله  استان‌های اصفهان، یزد، شیراز و خراسان رضوی بیشتر به صورت دام زنده فروخته می‌شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه در همه‌ی شهرستان‌ها کشتارگاه سنتی وجود دارد گفت: تنها شهرستان خوسف واحد صنعتی شتر دارد.

طلای سفید کویر ، رها در بیابان

اگرچه خراسان جنوبی دومین قطب پرورش شتر کشور را داراست  وظرفیت ویژه‌ای در این موضوع دارد، اما متاسفانه چرخه فرآوری کامل شتر در استان صورت نمی‌گیرد.

با توجه به اقلیم استان بازدهی اقتصادی مطلوب در تولیدات، قدرت ریسک بالا در شرایط خشک کویری، مقاومت بیشتر نسبت به سایر دام‌ها، نیاز به حداقل تاسیسات ، تجهیزات پرورش و امکانات پرورش و نگهداری، هرس طبیعی درختان مرتعی و جنگلی، خواص درمانی موجود در شیر، کیفیت بالای گوشت نسبت به سایر  گوشت‌های قرمز از جمله مزیت‌های شتر در این استان کویری است.

امیدواریم طرح هاب شتر در استان به طور کامل اجرا شود تا شاهد تکمیل حلقه زنجیره شتر در خراسان جنوبی و مرتفع شدن مشکلات شتر دارارن باشیم.

 

 

 

۵ موکب خراسان جنوبی آماده پذیرایی از زائران خارجی/۲-۳

۵ موکب خراسان جنوبی آماده میزبانی از زائران از کشورهای افغانستان و پاکستان است.

مدیر کل اوقاف وامور خیریه خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صدا وسیما استان گفت: موکب‌های مسجد حضرت ابوالفضل و امامزاده سیدعلی نهبندان، امامزادگان باقریه بیرجند، امامزاده زید قاین وهمچنین موکب امام رضا در  شهر خضری دشت بیاض آماده  زائران خارجی هستند.

حجت الاسلام بخشی پور افزود: حدود ۱۰۰ خادم در این موکب‌ها خدماتی همچون اطعام، نانوایی، پزشکی  ارائه خدمت می‌دهند.

در دو سال پیش قبل از بیماری کرونا حدود ۸۰ هزار زائر پاکستانی برای مشرف شدن به مراسم اربعین حسینی و حرم مطهر رضوی از خراسان جنوبی عبور کرده اند.

 

 

 

 

 

 

شناسایی ۲۴ مبتلا به بیماری کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته ۱۱۸ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۲۴ بیمار جدید شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: در شبانه روز گذشته ۱۱۸ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۲۴ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۱۶ مورد از بیرجند، ۱ مورد بشرویه، ۱ مورد سربیشه، ۱ مورد از فردوس، ۳ مورد از قاینات و ۲ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۳۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۷ نفر کرونا مثبتند.
شریف زاده گفت: ۲ مورد بیمار کرونا مثبت در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال عمومی ۱ نفر نامساعد است.

 

 

 

 

 

 

ایجاد ۱۵۳۲ فرصت شغلی در خراسان جنوبی با حمایت کمیته امداد امام خمینی/۲-۳

از ابتدای سال، ۱۵۳۲ فرصت شغلی با حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) در خراسان جنوبی ایجاد شده است.

مدیر کل کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال تاکنون مبلغ ۱۱۳۵ میلیارد ریال تسهیلات در استان به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) پرداخت شده است که از این مبلغ، ۹۳۱ میلیارد ریال به منظور اشتغالزایی و ایجاد فرصت های شغلی در اختیار مددجویان و سایر اقشار نیازمند قرار گرفته است.
محمد عرب با اشاره به این که بیش از ۸۲ درصد اعتبارات تسهیلات در خراسان جنوبی به اشتغالزایی و ایجاد فرصتهای شغلی اختصاص یافته است، افزود: با پرداخت این تسهیلات ۱۵۳۲ فرصت شغلی ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه این فرصتهای شغلی بیشتر در مشاغل خرد و خانگی ایجاد شده است، گفت: بیشترین آمار پرداخت تسهیلات مربوط به شهرستانهای بیرجند و درمیان بوده است.

 

 

 

پای آب و برق به سایت زعفرانیه بیرجند باز شد/

در سایت زعفرانیه بیرجند زیرساخت‌های مهمی همچون آب و برق برای تکمیل ۴ هزار و ۱۵۸ واحد طرح نهضت ملی مسکن فراهم شده است.

طرح نهضت ملی مسکن، یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت با هدف خانه دار شدن مردم است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران طرحی که در خراسان جنوبی ۷۴ هزار متقاضی برای آن ثبت نام کرده و از این تعداد حدود ۳۲ هزار متقاضی واجد شرایط شناخته شده اند.

در سایت زعفرانیه بیرجند قرار است ۴ هزار و ۱۵۸ واحد نهضت ملی مسکن احداث شود؛ یکی از اجراکنندگان این طرح گفت: هم اکنون طرح در مرحله خاک برداری است و منتظر هستیم سطح کار برای انجام مراحل بعدی آماده شود.

در سایت زعفرانیه بیرجند برای ساخت و ساز واحد‌های مسکونی آب تأمین شده است؛ لوله‌های آب احداث و همچنان کار ادامه دارد.

امامی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۶ امتیاز به انبوه سازان برای تأمین آب دوران ساخت و ساز واگذار شده است.

او افزود: آب در این سایت تا پایان شهریور برای ساخت و ساز تأمین می‌شود.

امامی اظهار کرد: سایت‌های طبس، قاین و نهبندان نیز برای تأمین آب مشکلی ندارند؛ به محض تکمیل طرح تفکیکی به وسیله راه و شهرسازی، طراحی خطوط انتقال آب و توزیع شبکه انجام می‌شود.

تأمین برق از دیگر اقداماتی است که در سایت‌های اقدام ملی مسکن پیگیری شده است.

در ۴ قسمت خیابان‌های اصلی سایت زعفرانیه بیرجند برق کشی انجام شده است و تا زمانی که نیاز به آب و برق وجود داشته باشد خدمات زیرساختی نیز تکمیل می‌شود.

دادگر مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: تاکنون در سایت زعفرانیه بیرجند بالغ بر ۲۰ کیلومتر شبکه فشار متوسط، ۳۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و ۴۰ دستگاه پست با اعتباری بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان اجرا شده است.

تأمین زیرساخت‌هایی همچون آب و برق در سایت‌های مسکن ملی یکی از دلایلی است که هم اکنون حدود ۱۴ هزار متقاضی اقداماتی همچون فونداسیون، اسکلت، سقف و نازک کاری را انجام می‌دهند.

 

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:

توسعه زیرساخت‌های مرز در خراسان جنوبی نیازمند اعتبار ملی است/۳-۷

توسعه زیرساخت‌های مرز در خراسان جنوبی نیازمند اعتبار ملی است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: درخواست و انتظار ما از مسئولان ملی، توجه و کمک به توسعه و تکمیل زیرساخت‌های مرز در بخش‌های مختلف امنیتی و اقتصادی است.‌

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید محمدرضا طالبی در نشستی با حضور نمایندگان نهاد ریاست جمهوری در مرز ماهیرود سربیشه، افزود: با توجه به موقعیت و ظرفیت‌های استان در حوزه تجارت خارجی و بازارچه‌های مرزی، این حوزه نیاز به توجه ویژه دارد.

وی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص وضعیت مرزهای استان و همچنین شرایط کشور افغانستان، اظهار داشت: پیش نیاز و الزام هرگونه فعالیت اقتصادی، تأمین امنیت مناسب و پایدار است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: به لطف خدا و تلاش شبانه‌روزی نیروهای مرزبانی و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، شاهد امنیت خوبی در مرزهای مشترک استان با کشور افغانستان هستیم.

وی گفت: امیدواریم با تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز و همچنین صدور برخی مجوزها و اختیارات به استان، شاهد توسعه روابط اقتصادی و تجاری با افغانستان و در نتیجه رونق اقتصادی خراسان جنوبی و ارتقای معیشت مرزنشینان باشیم.‌

نمایندگان نهاد ریاست جمهوری با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری از مرز ماهیرود بازدید کردند.

در این برنامه، بخش‌های مختلف مرز ماهیرود شامل پایانه مرزی، گمرک، بازارچه مرزی میل ۷۸ و سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی بازدید شد و آخرین وضعیت، ظرفیت‌ها و مشکلات هر کدام از این بخش‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

در پایان این بازدید، نشستی با حضور مدیران سازمان‌های مستقر در مرز به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری برگزار شد.

در این نشست نمایندگان نهاد ریاست جمهوری نیز ضمن اشاره به اهمیت توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و به ویژه افغانستان، اظهار داشتند؛ برای استفاده بهتر و بیشتر از فرصت‌ها و مزیت‌های فراوان مرز ماهیرود و بازارچه‌های مرزی استان در راستای توسعه تجارت خارجی و رونق اقتصادی منطقه، پیگیری و اقدام لازم درخصوص موضوعات و درخواست‌های مطرح شده انجام خواهد شد.

 

 

 

بازار نوشت افزار بر پاشنه گرانی می چرخد/۵-۷

بازار نوشت افزار بر پاشنه گرانی می چرخد/آغاز طرح نظارتی ویژه مهر

بررسی میدانی در بازار لوازم التحریر نشان می دهد که قیمت کالاهای مورد نیاز مدارس و انواع نوشت افزار حدود دو برابر افزایش یافته است.

شهریور ماه که فرا می‌رسد بازار لوازم‌التحریر رونق دوباره‌ای به خود می‌گیرد و دانش آموزان به ویژه دانش آموزان ابتدایی با شور و شوق مضاعفی همراه والدین خود برای خرید دفتر و کیف و خودکار و جامدادی و… راهی مغازه‌ها می‌شوند.

پیش بینی‌ها بر این بود که بعد از گذشت دو سال از شیوع کرونا و تعطیلی گاه و بیگاه مدارس امسال بازار لوازم‌التحریر پر مشتری تر از همیشه خواهد بود.

اما مشق گرانی بر قیمت لوازم‌التحریر سایه افکنده و بسیاری از والدین بعد از دو سال که برای خرید لوازم ویژه مدارس فرزندانشان به بازار و مغازه‌ها مراجعه می‌کنند با یک شُک قیمتی رو به رو می‌شوند.

بازار لوازم‌التحریر از نظر قیمتی به هم ریخته است

شادی حسینی که مادر یک دانش‌آموز ۱۳ ساله است در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: برای لوازم‌التحریر نرخ واحدی وجود ندارد و بازار به شدت از نظر قیمتی به هم ریخته است.

وی بیان کرد: جعبه مداد رنگی با یک مارک و یک جنس از ۴۸ هزار تومان شروع و تا ۸۰ هزار تومان در بازار قیمت دارد و بهانه فروشنده هم برای این تفاوت قیمت فاحش، خرید جدید و قدیم است.

حسینی ادامه داد: برخی از فروشندگان هم می‌گویند تهران و مشهد در حال حاضر به ما جنس نمی‌دهند که این مشکل مضاعفی است.

تفاوت قیمت پارچه فاستونی از ۳۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان

این شهروند خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه به نظر من مشکل عمده نبود بازرسی قوی و با قدرت در بازار است، اظهار کرد: برای تهیه لباس فرم مدرسه نیز پارچه فاستونی از ۳۰۰ هزار تومان تا ۹۰۰ هزار تومان در بازار وجود دارد.

حسینی افزود: مطلب دیگر هم اینکه پیش دبستانی‌ها هزینه‌ای جدا برای خرید لوازم تحریر از خانواده‌ها دریافت می‌کنند و بهانه این است که باید همه لوازم‌التحریر مثل هم داشته باشند.

وی گفت: این در حالی است که شاید خانواده با مبلغ پایین‌تر بتواند لیست لوازم‌التحریر را تهیه کند.

لیلا بهمنی از دانشجویان بیرجندی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این روزها تبلیغ لوازم‌التحریر ایرانی بسیار است ولی آنقدر قیمت نوشت افزار با طرح‌های ایرانی گران شده که از خرید پشیمان می‌شویم.

بازار نوشت افزار بر پاشنه گرانی می چرخد/آغاز طرح نظارتی ویژه مهر

لوازم‌التحریر با طرح ایرانی گران‌تر از طرح‌های خارجی

وی با بیان اینکه قیمت یک کلاسور کوچک با طرح ایرانی و انقلابی حدود ۱۷۵ هزار تومان است، بیان کرد: اگر می‌خواهیم که مردم به خرید نوشت افزار ایرانی تمایل نشان دهند باید قیمت تمام شده آن از نمونه خارجی کمتر باشد.

این شهروند خراسان جنوبی گفت: گرانی نوشت افزار نیز چون گرانی بسیاری از کالاها بر دوش مردم سنگینی می‌کند که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

بهمنی بیان کرد: این گرانی لوازم‌التحریر برای والدینی که چند فرزند در سنین مدرسه دارند، بسیار سخت و سنگین است و از طرفی دوست ندارند که شرمنده فرزند دانش‌آموزشان شوند.

رضا محمدی یکی از فروشندگان لوازم‌التحریر در بیرجند در گفت و گو با مهر بیان کرد: مردم حدود دو سال به واسطه کرونا و تعطیلی مدارس خرید لوازم‌التحریر نداشتند و حال بعد از دو سال که برای تهیه لوازم‌التحریر مراجعه می‌کنند، تصور می‌کنند قیمت‌ها بسیار بالا است.

وی گفت: این در حالی است که قیمت سایر کالاهای مورد نیاز مانند مواد خوراکی نسبت به دو سال قبل بسیار بسیار بیشتر از لوازم‌التحریر گران شده است.

قیمت یک دفتر به حدود ۸۰ هزار تومان رسیده است

این فروشنده لوازم‌التحریر اظهار کرد: با این وجود دفتری که در دو سال گذشته ۴۵ هزار تومان بوده است به واسطه گران شدن کاغذ الان ۸۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

محمدی افزود: به نظر من بیشتر شهروندان لوازم‌التحریر با طرح‌های حاوی شخصیت‌های انیمیشن‌های خارجی و … را می‌پسندند چرا که طرح‌های ایرانی بسیار گران است.

وی گفت: البته هر دو کالا (چه لوازم‌التحریر با طرح ایرانی و چه با طرح شخصیت‌های کارتونی خارجی) تولید داخل کشور است ولی از نظر قیمتی متفاوت عرضه می‌شود.

بازار نوشت افزار بر پاشنه گرانی می چرخد/آغاز طرح نظارتی ویژه مهر

افزایش دو برابری قیمت لوازم‌التحریر

راستگو مقدم که حدود ۴۳ سال در حوزه فروش لوازم‌التحریر فعالیت داشته است در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: انواع لوازم‌التحریر با طرح‌های مختلف در بازار موجود است ولی قیمت‌ها حدود دو برابر افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه نظارت بر اصناف مرتبط با لوازم‌التحریر به طور معمول از نیمه‌های شهریور آغاز می‌شود، بیان کرد: مردم نیز خرید لوازم‌التحریر را به روزهای پایانی شهریور موکول می‌کنند.

پیشکسوت صنف فروشندگان لوازم‌التحریر در خراسان جنوبی گفت: کیفیت لوازم‌التحریر ایرانی نسبت به گذشته بهتر شده است و البته مواد اولیه این اجناس خارجی و تنها در داخل مونتاژ می‌شود.

راستگو مقدم با گلایه از برگزاری نمایشگاه‌های فروش لوازم‌التحریر بیان کرد: صنف فروشندگان لوازم‌التحریر در دو سال کرونا و تعطیلی مدارس به شدت آسیب دیدند و حال که می‌خواهند مجدد کارشان رونق بگیرد به واسطه برپایی این نمایشگاه‌ها از کسب و کار می‌افتند.

پیشکسوت صنف فروشندگان لوازم‌التحریر در خراسان جنوبی ادامه داد: یک بسته مداد رنگی ایرانی حدود ۴۸ هزار تومان و یک بسته مداد رنگی پلیمری نیز حدود ۱۶ هزار تومان است.

وی درباره ادغام اتحادیه فروشندگان لوازم‌التحریر با اتحادیه بازی‌های رایانه‌ای نیز گفت: حال بعد از گذشت مدتی از این ادغام باید پرسید که این اتفاق چه ثمری داشت و آیا یک قدم به جلو حرکت کردیم.

طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس اجرایی می‌شود

علی تهوری معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی درباره نظارت بر بازار لوازم‌التحریر گفت: با توجه به فرارسیدن ایام بازگشایی مدارس و مراکز آموزش عالی طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی در خراسان جنوبی اجرا می‌شود.

علی تهوری افزود: اداره کل صنعت، معدن و تجارت «طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی» را جهت جلوگیری از افزایش غیر منطقی قیمت‌ها و بروز تخلفات احتمالی اجرایی می‌کند.

بازار نوشت افزار بر پاشنه گرانی می چرخد/آغاز طرح نظارتی ویژه مهر

اجرای طرح تا ۱۰ مهرماه ادامه دارد

وی با اشاره به اینکه این طرح در دو مرحله اطلاع رسانی تا ۱۵ شهریور ماه و اجرایی تا ۱۰ مهر ماه برگزار می‌شود گفت: این طرح با محوریت تشدید نظارت و بازرسی و لحاظ نمودن اهدافی از جمله نظارت بر واحدهای صنفی عرضه کننده پوشاک، کیف و کفش، لوازم‌التحریر اجرا می‌شود.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی یادآور شد: مرکز پاسخگویی ۱۲۴ در طول اجرای طرح به منظور تسریع در رسیدگی به امور، آماده دریافت گزارش‌های مردمی است.

حال باید ببینیم این گشت‌ها و بازرسی‌ها و حمایت‌ها ثمری در ساماندهی بازار آشفته و رنگارنگ از منظر قیمتی لوازم‌التحریر خواهد داشت و یا در همچنان بر پاشنه گرانی خواهد چرخید.

 

 

رشد ۱۴۴ درصدی سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در خراسان جنوبی/۲-۳

سرمایه گذاری‌های یک سال اخیر در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، برای ۸ هزار نفر شغل ایجاد کرده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان از رشد ۱۴۴ درصدی سرمایه‌گذاریایجاد ۸ هزار شغل در بخش صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی صنعتی و معدنی در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: در یک سال اخیر بیش از ۷۳ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در حوزه صنعتی و معدنی استان انجام شده که این مقدار سرمایه‌گذاری برای بیش از ۸ هزار نفر شغل ایجاد کرده است.

 

  • جرجانی با اشاره به اینکه در یک سال اخیر ۳ میلیارد تن ذخایر معدنی جدید در استان شناسایی شده است افزود: امسال خراسان جنوبی با صدور ۱۴۴ فقره پروانه اکتشاف و پیش‌بینی سرمایه‌گذاری هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی، رتبه نخست میل به سرمایه‌گذاری در بخش معدن کشور را از آن خود کرده است.

 

وی گفت: اجرای طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات معدنی با حضور بیش از ۱۸۰ کارشناس خبره معدنی برای نخستین بار در خراسان جنوبی از دیگر دستاورد‌ها و نقاط قوت حوزه معدن استان در سال ۱۴۰۰ در کشور است.

مدیرکل صمت استان گفت: در بازه زمانی یک سال اخیر ۷۰ واحد صنعتی و ۵۷ معدن نیز به بهره‌برداری رسیده و ۳۴۹ فقره جواز تأسیس و توسعه واحد‌های صنعتی با پیش‌بینی اشتغال حدود ۱۲ هزار نفر با هدف تکمیل زنجیره تولید و فرآوری مواد معدنی در استان صادر شده است.

جرجانی افزود: همچنین در یک سال گذشته بیش از ۳ هزار واحد صنفی در استان ایجاد شده است.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*