اخبار خراسان جنوبی/

 

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی؛
وجود اشتغال کم هزینه در بخش تعاون خراسان جنوبی

حسینی با بیان اینکه اشتغال کم سرمایه از مهم ترین محاسن بخش تعاون است، گفت: اقتصاد تعاون بر اساس اقتصاد منتفع مردم است و نقطه مقابل اقتصاد سرمایه داری قرار دارد و در تعاونی ها مردم سود می برند وامیدواریم شاهد رشد بخش تعاون در استان باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، «غلامحسین حسینی» امروز (۱۲ شهریور) در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: اگر از بدو انقلاب اسلامی به بخش تعاون گذری کنیم خواهیم دید که تعاونی های مسکن تاکنون بسیار موفق عمل کرده اند.

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی بیان کرد: در دوران مسکن مهر ۸۰۰ هزار واحد مسکونی توسط تعاونی ها در کشور ساخته شد و از این تعداد ۳۱ هزار واحد مسکونی مربوط به خراسان جنوبی است و این استان اولین استانی بود که مسکن مهر را به پایان برساند و جز استان های پیشتاز بود.

وی با اشاره به میزان نارضایتی ها گفت: اگر مجموع نارضایتی های اعضای تعاونی ها در استان را نگاه کنید شاید یک یا دو درصد بیشتر نباشد و اگر عملکرد تعاونی ها را بررسی کنید خطای آن ممکن است به عدد انگشت های یک دست هم نرسد.

حسینی در خصوص اجرای طرح جهش مسکن در دولت سیزدهم عنوان داشت: بخش عظیمی از این واحدهای مسکونی را بخش تعاون بر عهده خواهد گرفت و اساسنامه جهش تولید تعاونی ها مسکن ابلاغ شده است.

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی با بیان اینکه ۶ هزار نفر در خراسان جنوبی برای مسکن کارگری ساماندهی می شوند، افزود: بخش عظیمی از انبوه سازان در این زمینه کار خود را آغاز کرده اند و پیش بینی می شود خراسان جنوبی اولین استان در زمینه بحث کلنگ زنی جهت تولید مسکن در دولت سیزدهم باشد.

وی با اشاره به اینکه تعاون در همه بخش های اقتصادی وجود دارد، گفت: تعاونی ها به سمت اقتصادی می روند که بر پایه مردمی عدالت می شوند و بر اساس آخرین مصوبات بخش سهام عدالت در قالب اقتصاد تعاونی اداره خواهد شد.

حسینی در ادامه بیان کرد: بر اساس مصوبه ای که مجلس خواهد داشت جاماندگان سهام عدالت که تحت پوشش نهادهای حمایتی کشور هستند ساماندهی خواهند شد.

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی در خصوص تعاونی های مصرف عنوان داشت: هر زمان که در بازار دچار مشکل بودیم به سمت تعاونی های مصرف رفتیم و امروز هم این تعاونی ها در زمینه توزیع کالا و حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بسیار کمک کردند و همراه با سیاست های نظام حرکت می کنند.

وی با بیان اینکه اشتغال کم سرمایه از مهم ترین محاسن بخش تعاون است، افزود: بخش مسکن به عنوان پیشران اقتصادی با کمترین هزینه می تواند برای یک مدت مدیدی اشتغال ایجاد کند و اشتغال کم هزینه در بخش تعاون وجود دارد.

حسینی ادامه داد: در خراسان جنوبی با وجود معادن بسیار غنی که داریم و در آینده سرمایه گذاری های آن افزایش پیدا خواهد کرد نباید دغدغه ای به عنوان اشتغال در این استان وجود داشته باشد.

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی گفت: در نهبندان و خوسف معادن بسیار بزرگی وجود دارد که در حال تکمیل فاز تولید هستند و می توانند مشکل اشتغال استان را بسیار بهبود دهند و در بخش معادن نباید تنها به موضوع اشتغال اکتفا کنیم و در قالب برنامه ششم توسعه باید گردش مالی معادن در همان استان حاکم باشد.

وی با بیان اینکه برخی از مسئولان و افراد جامعه به بخش تعاون آن اعتقاد لازم را ندارند، افزود: به این دلیل که اقتصاد تعاون بر اساس اقتصاد منتفع مردم است و نقطه مقابل اقتصاد سرمایه داری قرار دارد و در تعاونی ها مردم سود می برند.

حسینی در پایان بیان کرد: تعاون می تواند در سایر حوزه های جامعه حضور موثر داشته باشد و امیدواریم شاهد رشد بخش تعاون در استان باشیم و با توجه به سیاست های دولت و مسئولان خراسان جنوبی طی چند وقت آینده یک جهش خوب در این حوزه در استان مشاهده کنیم.

بهره برداری از ۶ طرح بهداشتی – درمانی در شهرستان فردوس

فردا همزمان با برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران، ۶ طرح بهداشتی – درمانی در شهرستان فردوس به بهره برداری می‌رسد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: کلینیک دندان پزشکی کودکانبهره برداری از ۶ طرح بهداشتی – درمانی در شهرستان فردوس امام علی (ع)، دو مرکز جامع سلامت روستای خانکوک و شهر باغستان، ساختمان اورژانس روستای طاهر آباد، هنرستان بهیاری پسرانه باغشهر اسلامیه و آزمایشگاه ویروس شناسی بیمارستان حضرت رسول فردوس طرح‌هایی است که فردا همرمان با اجلاسیه ملی جهادگران در شهرستان فردوس به بهره برداری می‌رسد.

موسوی افزود: کلینیک دندانپزشکی کودکان امام با زیربنای ۷۰۰متر مربع و در دو طبقه ساخته شده که زمین آن را خانواده شهیدان آرامی اهدا کرده اند و همچنین زمینی به متراژ ۷۵۰ متر از سوی خیرنیکوکار دکتر حسن غلامی از دندانپزشکان بازنشسته شبکه بهداشت و درمان فردوس به این طرح اهدا، که پول فروش آن صرف هزینه‌های ساخت این مرکز شد.

وی با بیان اینکه این کلینیک قابلیت نصب ۱۷ یونیت را دارد و بایک اتاق عمل پیشرفته، مرکزی منحصر به فرد به شمار میرود گفت: سالن اجتماعاتی در طبقه بالای این مرکز با رویکرد آموزش به بیماران و مراجعان ساخته شده و برای تخصیص مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان از اعتبارات اجلاسیه ملی جهادگران به این مرکز قول مساعد داده شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دو مرکز خدمات جامع سلامت روستایی خانکوک و شهری باغستان را از طرح‌های تفاهم نامه سه جانبه وزارت بهداشت، دانشگاه و استانداری عنوان کرد که با مشارکت بنیاد برکت ساخته شده است.

مرکز بهداشت خانکوک با زیر بنای ۵۰۰ مترمربع به ۳ هزار نفر از جمعیت این روستا و سایر روستا‌های اطراف و خانه بهداشت باغستان به ۴ هزار و ۵۰۰ نفر خدمات ارائه می‌دهد.

موسوی افزود: اورژانس ۱۱۵ جاده‌ای طاهریه نیز با زیر بنای ۱۴۵ مترمربع ساخته شده که به مردم روستا‌های چاه نو، طاهریه، ابراهیم آباد، خانکوک، حسین آباد و حسن آباد و… خدمات ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه ساخت آزمایشگاه ویروس شناسی از تعهدات دانشگاه به مردم فردوس بود که به بهره برداری می‌رسد گفت: هنرستان بهیاری پسرانه باغشهر اسلامیه نیز به عنوان تنها مرکز بهیاری پسرانه استان با کمک شورای شهر فردوس، و خیر فردوسی در ساختمانی که ۵ ساله و رایگان در اختیار دانشگاه قرار گرفته است مورد بهره برداری قرار می‌گیرد که فراخوان پذیرش دانش آموز بهورزی با ظرفیت ۱۵ نفر برای سال اول اطلاع رسانی شده و نام نویسی در حال انجام است.

 

علاوه بر این طرحها، عملیات ساختمانی دانشکده پیراپزشکی فردوس هم همزمان با اجلاسیه ملی جهادگران آغاز می‌شود.
دانشکده پیراپزشکی فردوس درسال ۱۳۸۶ با یک رشته‌ی اتاق عمل راه اندازی شد که هم اکنون حدود ۵۰۰ دانشجو در ۷ رشته زیر نظر ۲۱ عضو هیئت علمی مشغول به تحصیلند.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه به همت دانشگاه و کمک خیرین یک خوابگاه به متراژ هزار و ۸۰۰ متر در شهر فردوس برای اسکان دانشجویان دختر این دانشگاه خریداری شده است گفت: با پیگیری‌های انجام شده از سوی مسئولان دانشگاه و حمایت‌های استاندار و نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس، مجوز ماده ۲۳کشوری ساخت دانشکده پیراپزشکی فردوس صادر شد تا همزمان با اجلاسیه ملی جهادگران شاهد آغاز عملیات اجرایی ساختمان این دانشکده باشیم.

موسوی از اهدای زمینی حدود ۱۰ هکتار از سوی شهرداری فردوس و خیرین برای ساخت دانشکده پیراپزشکی خبر داد و افزود: خوشبختانه ۱۰ میلیارد تومان نیز برای ساخت و تجهیز دانشکده در لایحه بودجه سال جاری در نظرگرفته شده است.

 

 

 

 

در راستای اجلاسیه ملی جهادگران برگزار شد:
افتتاح کلینیک دندانپزشکی کودکان امام علی(ع) شهر فردوس

با حضور استاندار خراسان جنوبی، کلینیک دندانپزشکی کودکان امام علی(ع) در فردوس به بهره برداری رسید.

با حضور استاندار خراسان جنوبی، کلینیک دندانپزشکی کودکان امام علی(ع) عصر امروز شنبه (۱۲ شهریور) در فردوس به بهره برداری رسید.

 

افتتاح این پروژه از جمله برنامه های اجلاسیه ملی جهادگران است که با حضور نماینده مردم شهرستان های فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی انجام شد.

 

این پروژه که در سال ۹۰ وارد فاز اجرا شده، امروز و در راستای برنامه های اجلاسیه ملی جهادگران به بهره بردرای رسید.

 

این کلینیک با زیربنای ۷۰۰ مترمربع در دو طبقه و با تجهیزات دندانپزشکی، اتاق عمل دندانپزشکی، ۱۲ یونیت دندانپزشکی و … به مراجعین اقصی نقاط استان خدمات دندانپزشکی تحت بیهوشی ارائه می کند.

 

اعتبارات مورد نیاز این مجموعه منحصر بفرد در سطح استان، از محل کمک های خیرین و منابع ملی تأمین شده است.

برگزاری کلاس مربیگری درجه سه دارت در قاین/۷

 

به همت هیات انجمن های ورزشی شهرستان قاین و با همکاری آموزش هیات انجمن های ورزشی استان و انجمن دارت کشور ، اولین کلاس مربیگری دارت درجه سه آقایان با حضور ۲۹ هنرجو از شهرستان های بیرجند ، قاین و استان خراسان شمالی در خانه دارت شهرستان قاین در دو بخش تئوری و عملی برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ حمید رضا مومنی دبیر انجمن دارت کشور و سرمربی تیم ملی جوانان ایران مدرسی این دوره را بر عهده داشت .

 

 

برگزاری اولین دوره داوری درجه سه فوتسال در سربیشه/۷

 

همزمان با هفته دولت، اولین دوره داوری درجه ۳ فوتسال به همت هیأت فوتبال در شهرستان سربیشه برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ این دوره با استقبال ۲۳ نفر از علاقمندان و نمایندگان سه بخش شهرستان در دو بخش آقایان و بانوان از روز سه شنبه مورخ ۸ لغایت پنجشنبه مورخ ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ در محل سالن آمفی تئاتر استاد غلامحسین فرزین سربیشه با مدرسی ابوالفضل علیزاده بیرجندی مدرس فدراسیون برگزار شد.

 

 

قهرمانان ووشو خراسان جنوبی در اردوی تیم ملی/۷

 

امیر علی سلیمانی و امیرحسین عباسی قهرمانان ووشوی استان و کشور، برای حضور در اردوی تیم ملی ووشو ، توسط رئیس هیات ووشو بدرقه شدند. به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ اردو تیم ملی از ۱۲ شهریور ماه، جهت اعزام به مسابقات قهرمانی جهان به میزبانی کشور اندونزی در مجموعه ورزشی آزادی تهران آکادمی ووشو برگزار می شود.

برگزاری مسابقات بدمینتون در قاین

 

مسابقات بدمینتون ویژه پسران شهرستان قاین به مناسبت گرامیداشت هفته دولت در شهر قائن برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در رده سنی نوجوانان بالای ۱۲ سال:
مقام اول: مهدیار جهاندیده
مقام دوم:امیرعلی رزوینی
مقام سوم:شاهرخ عابدین زاده

رده نونهالان بالای ۹سال:
مقام اول : احمدرضا رزوینی
مقام دوم: ابوالفضل دشتبانی
مقام سوم:داوود مددی

رده سنی خردسالان ۶ تا ۸ سال:
مقام اول :آرتان زرگر
مقام دوم:آرمین حیدری نسب
مقام سوم مشترک :مهزیار عرب پور و محمد هادی رضایی مقدم

 

 

 

 

 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

«ما جز با کار جهادی و کار انقلابی نخواهیم توانست این کشور را به سامان برسانیم.» مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی)

تکانه های بیش از اندازه گهواره زمین در شهریور سال ۱۳۴۷ سبب شد تا تن زمین فردوس خراسان جنوبی نیز به شدت بلزرد زمین و هر آن چه بر روی آن است بر سر ساکنان این سرزمین آوار شود و علاوه بر ویرانی های بسیاری جان هزاران نفر را نیز بگیرد.

خشم بیش از اندازه طبیعت در این برهه از تاریخ معاصر سبب شد تا آن ها که جان سالم از این رخ داد طبیعی به در برده بودنده و آن هایی که تن بی جانشان زیر آوار مانده بود به مدد شان آمده و التیام بخش دل های چاک چاک ها و خانه های آوارشان باشد به همین واسطه عده ای از طلاب حوزه علمیه مشهد به رهبری یک طلبه جوان با نام سید علی خامنه ای پا به این میدان جنگ زده طبیعت گذاشتند تا مرهمی بر زخم های زلزله زدگان باشند و جای خالی کمک های دولتی را پر کنند.
آن ها در این منطقه پایگاه امدادی روحانیت را بنا نهاده و با استقرار این پایگاه علاوه بر این که روحی تازه در کالبد بی جان زلزله زدگان فردوس دمیده شد شاهد فوج فوج کمک های مردمی نیز به این منطقه بودیم.
این اقدام خیرخواهانه جهادگران روحانی زمینه را برای استفاده از گروه های مردمی در مدیریت و برنامه ریزی گروه های امدادی آن هم به هنگام نیاز و وقوع حوادث فراهم آورد و زمینه ساز شکل گیری گروه های جهادی بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نیز برای کمک و مدد رسانی در برهه مختلف شد.
بنیان گذاری این اقدام بی نظیر جهانی رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران در شهریور سال ۱۳۴۷ سبب شد تا در این برهه از تاریخ معاصر ایران زمین نیز شاهد جوشش و امداد رسانی گروه های جهادی متعدد از جوانان مستعد و کار بلد آن هم با تاسی از راه رهبر خویش آن هم با روحیه ای انقلابی و جهادی در دورترین و محروم ترین نقاط جمهوری اسلامی ایران باشیم و این مجاهدت ها بی دریغانه جهادگران در برهه ها و عرصه های مختلف زمینه ساز صدور گفتمان خدمت رسانی، زدودن چهره محرومیت از روستاها، غنی سازی اوقات فراغت و… شده و شده است.
هیچ شکی نیست که اجلاسیه ملی جهادگران، فرصتی ست قیمتی برای مرور خدمات ارزنده جهادگران و البته یادآوری نقش حضور پایگاه امدادی روحانیت در شروع حرکت های جهادی.

اینجانب ضمن قدردانی از همه بزرگوارانی که در فرمانداری، نهاد امامت جمعه و ناحیه مقاومت بسیج شهرستان فردوس، دستگاه های اجرایی، نهادهای نظامی، انتظامی و امنیتی، حوزه های علمیه، صدا و سیما، اصحاب رسانه و … با تعامل و همبستگی در برپایی این گردهمایی ملی نقش داشته اند، امید آن دارم که این اجلاسیه بتواند نام فردوس و خراسان جنوبی را در تاریخ این مرز و بوم ماندگار نماید.

سرتیپ دوم پاسدار محمدرضا مهدوی فرمانده سپاه انصار الرضا علیه السلام خراسان جنوبی

 

 

 

 

قدم به قدم تا اجلاسیه ملی جهادگران؛

حس همدلی دوران دفاع مقدس در رزمایش جهاد مقدس تکرار شد

 

در راستای رزمایش جهاد مقدس گروه جهادی شهدای اصناف کاشمر به شهرستان فردوس اعزام و سه روز خدمات رسانی داشتند.

 

به گزارش امروز خراسان جنوبی کمتر از چند ساعت به اجلاسیه ملی جهادگران در فردوس مانده و رزمایش جهاد مقدس به خط پایان نزدیک می‌شود اما لحظه به لحظه به خیل گروه‌های جهادی به شهرستان فردوس برای خدمت رسانی و ادامه خط ولایت که آغاز کننده حرکت‌های جهادی بود افزوده می‌شود.

فردوس این روزها میزبان گروه‌های جهادی بسیار زیادی از سراسر کشور است که همه این جهادگران در راستای لبیک به حرکت جهادی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۴۷ و آغاز حرکت‌های جهادی به این شهرستان آمدند.

گروه‌های جهادی فنی تخصصی مهارت محور یکی از گروه‌های جهادی است که عمر زیادی از تشکیل آن نمی‌گذرد اما چون ساده‌ترین نیاز مردم در بحث تعمیر لوزام خانگی و سایر موارد را برطرف می‌کند بسیار زیاد مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

لوازم خانگی که شاید برای ساده‌ترین تعمیر نیاز به بردن به شهر داشته باشد و علاوه بر هزینه تعمیر هزینه حمل و نقل را روی دست مردم بگذارد با حضور گروه‌های جهادی فنی تخصصی در همان روستا تعمیر شده و هیچ هزینه‌ای برای افراد ندارد لذا این گونه خدمات بسیار زیاد مورد توجه قرار می‌گیرد.

یکی از گروه‌های جهادی فنی تخصصی که برای حضور در رزمایش جهاد مقدس به شهرستان فردوس اعزام شده گروه جهادی شهدای اصناف شهرستان کاشمر است.

مرادزاده مسئول گروه جهادی شهدای اصناف شهرستان کاشمر در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: این گروه جهادی شامل ۱۰ جهادگر متخصص است که برای شرکت در رزمایش جهاد مقدس به شهرستان فردوس آمدیم.

وی افزود: این گروه جهادی در زمینه تاسیسات، آبرسانی، گازرسانی، لوله کشی آب و فاضلاب، برق ساختمان و تعمیر لوازم خانگی فعالیت دارد.

مسئول گروه جهادی شهدای اصناف شهرستان کاشمر بیان کرد: گروه جهادی تعمیر لوازم خانگی شامل چهار مهندس می‌شود که از شهرستان کاشمر برای خدمت رسانی در فردوس حاضر شدند.

مرادزاده عنوان کرد: گروه جهادی ما از ۱۰ شهریور به فردوس اعزام و ماموریت ما سه روز تعریف شده است.

وی از الحاق گروه جهادی کارگری به گروه جهادی شهدای اصناف کاشمر خبر داد و گفت: این گروه جهادی شامل ۶ نفر از مشهد به گروه جهادی ما ملحق شدند و در کنار متخصصین گروه جهادی به ارائه خدمات به مردم پرداختند.

مسئول گروه جهادی شهدای اصناف شهرستان کاشمر بیان کرد: طی این سه روز حدود ۴۰۰ ساعت نفر ساعت کار جهادی انجام شده است.

مرادزاده به تعمیر ۲۲۰ قطعه لوازم خانگی در این سه روز اشاره و عنوان کرد: جهادگران از حضور در شهرستان فردوس و خدمت به مردم روحیه و حس و حال خوبی گرفته بودند که اصرار داشتند مدت زمان ماندن در فردوس و ارائه خدمات به مردم روستایی بیشتر باشد.

وی خاطرنشان کرد: احساس بین جهادگران با هم و جهادگران با مردم مانند دوران دفاع مقدس و بسیار خوب بود ان‌شاءالله که این خدمات ما مورد عنایت و لطف خدا قرار بگیرد.

 

 

 

 

 

 

کالای پزشکی قاچاق توسط پلیس توقیف شد/۴

 

فرمانده انتظامی”فردوس” از کشف تجهیزات دندانپزشکی قاچاق به ارزش ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال در این شهرستان خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا فولادی” اظهار داشت: مأموران انتظامی پاسگاه”شهید زارع” شهرستان فردوس در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک سواری سمند مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

وی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از سواری سمند انواع تجهیزات دندانپزشکی قاچاق کشف کردند و ارزش محموله قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال برآورد شد.
فرمانده انتظامی شهرستان فردوس تصریح کرد: مأموران در این رابطه یک متهم را دستگیر و به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی کردند.

 

 

 

دستگیری ۳ شکارچی غیرمجاز در”بشرویه”/۴

 

جانشین انتظامی”بشرویه” گفت: مأموران انتظامی ۳ شکارچی غیر مجاز دستگیر و یک رأس لاشه آهو در این شهرستان کشف کردند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”جوادمیربلوکی” اظهار داشت: مأموران انتظامی بشرویه با دریافت اخباری مبنی بر حضور شکارچیان غیرمجاز در منطقه حفاظت شده این شهرستان، بررسی موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی بیان داشت: مأموران انتظامی پاسگاه”رقه” شهرستان بشرویه هنگام گشت زنی در منطقه حفاظت شده به یک سواری پژو ۴۰۵ مشکوک شدند و برای بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

جانشین انتظامی شهرستان بشرویه افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از سواری پژو ۴۰۵، یک رأس لاشه آهو و یک قبضه سلاح شکاری کشف کردند.

 

 

 

 

 

اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در شهرستان”زیرکوه”/۴

 

جانشین انتظامی شهرستان”زیرکوه” از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و پاکسازی نقاط آلوده در این شهرستان خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”حسن شعیبی” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان زیرکوه در راستای تأمین امنیت اجتماعی، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی با محوریت مبارزه و دستگیری با خرده فروشان مواد مخدر، اجرایی شد.

وی افزود: مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی و پلیسی نقاط آلوده را در شهرستان زیرکوه به منظور برخورد با خرده فروشان مواد مخدر شناسایی کردند.

جانشین انتظامی شهرستان زیرکوه بیان داشت: مأموران با هماهنگی مقام قضائی وارد مخفیگاه خرده فروشان مواد مخدر شدند و در بازرسی و پاکسازی از نقاط آلوده، ۲ کیلو و ۵۸۲ گرم انواع مواد مخدر کشف و ۵ نفر خرده فروش مواد مخدر را دستگیر کردند.

 

 

 

کشف محموله حشیش و تریاک در”سربیشه”/۴

فرمانده انتظامی”سربیشه” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان ۲۰ کیلوگرم حشیش و ۸ کیلوگرم تریاک به صورت کوله ای کشف و یک قاچاقچی مواد مخدر را دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احمد رضا کارگر” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان سربیشه هنگام کنترل محورهای فرعی به یک نفر عابر پیاده که در تاریکی شب در حال تردد بود مشکوک شدند و به وی دستور ایست دادند.

وی بیان داشت: عابر پیاده با مشاهده مأموران با رها کردن کوله پشتی و با استفاده از تاریکی شب متواری شد که با تلاش مأموران متهم دستگیر و در بازرسی تکمیلی از متهم، ۲۰ کیلوگرم حشیش و ۸ کیلوگرم تریاک کشف شد.

 

 

تعاونی‌ها در خراسان جنوبی ۸۱۶ فرصت جدید شغلی ایجاد کردند

 

تعاونی‌ها در خراسان جنوبی 816 فرصت جدید شغلی ایجاد کردند

مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی خراسان جنوبی  گفت:در یکسال گذشته در بخش تولید،صنعت،مسکن وکشاورزی در استان با رویکرد دانش بنیان تشکیل ۸۱۶ فرصت شغلی جدید در بخش تعاونی تشکیل شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، غلامرضا اشرفی صبح امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی   با بیان اینکه یک هزار و ۱۶ تعاونی فعال در استان داریم، اظهار داشت: این تعاونی ها در حوزه های صنعت، خدمات، کشاورزی و … در تمامی نقاط استان مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به تعاونی های جدید در خراسان جنوبی گفت: طی یکسال گذشته ۴۲ تعاونی جدید در بخش تولید و صنعت و مسکن و کشاورزی در خراسان جنوبی با رویکرد دانش بنیان تشکیل شده و در این زمینه ۸۱۶ فرصت شغلی جدید در بخش تعاونی استان ایجاد شده است.

مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی خراسان جنوبی به موضوع صادرات اشاره کرد و افزود: توجه به صادرات و صادرات محوری تولیدات تعاونی ها یکی از مهم ترین موضوعات است و قریب به ۱۵ میلیون دلار تعاونی های خراسان جنوبی طی یکسال گذشته صادرات داشته اند

اشرفی با بیان اینکه تاکنون ۳۶ تعاونی در استان اقدام به ثبت برند کرده اند، ادامه داد: این موضوع می تواند افق و آینده روشنی برای تعاونی های الگو و موفق ایجاد کند.

با استفاده از قانون وامکانات این کشور به حل مشکلات مردم بپردازید

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی  در این دیدار  با اشاره به اینکه امروز دولت انقلابی و مردمی روی کار آمده است، اظهار داشت: تجمع قوای سه گانه کارآمد امروز نعمتی خدادادی است که با استفاده از این فرصت امروز به اجرای قانون اساسی بپردازیم.

 سید علیرضا عبادی  با بیان اینکه عبادت وجهادی بالاتر از این وجود ندارد که دشمن را ناکام بگذارید ومایه افتخار نسل آینده شوید افزود:با استفاده از قانون وامکانات این کشور به حل مشکلات مردم بپردازید.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه برخی از عوام و خواص اطلاع کافی نسبت به قانون اساسی ندارند، گفت: دشمنان بهتر از دیگران نسبت به زوایای قانون اساسی جمهوری اسلامی آگاه هستند و تلاش می کنند که این قانون پیاده نشود.

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه بخش خصوصی بر اساس آزادی که دارد می تواند انواع مشاغل مشروع را ایجاد کند و آن مسئله انگیزه همیشه جوان بماند گفت: در برخی از بخش های خصوصی انگیزه جود دارد اما سرمایه نیست،در این مواقع تعاونی برای ایجاد کار با مشارکت دولت به میدان می آید و در قسمت های مختلف افراد به کار مشغول می شوند

عبادی تاکید کرد: با وجود این همه ثروت مشاهده می کنیم که جوانان ما بیکار هستند به این دلیل که قانون پیاده نشده است و طرح دشمن یک طرح کارشناسی شده که به آن عمل کرده است ولی در همه نقشه های خود با شکست رو به رو شد.

فعالیت ۲۷ نفر در کارگاه نساجی سنتی خاتون سرایان/۲

رییس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان گفت: «کارگاه نساجی سنتی خاتون در زمینه حوله بافی، چادر شب بافی و پارچه‌بافی با مدیریت یکی از بانوان کارآفرین دهستان مصعبی فعالیت می‌کند که مجموعا ۲۷ نفر شاغل دارد.»
عرب افزود: «این کارگاه با سرمایه گذاری ۲۰۰۰ میلیون ریالی بخش خصوصی راه‌اندازی شده و کمک‌های تجهیزاتی و تسهیلات به فعالین از طرف میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان انجام شده است.»
عرب گفت: «مهمترین نیاز کارگاه، تامین تسهیلات برای تامین تجهیزات بیشتر و مواد اولیه با هدف توسعه و ایجاد اشتغال بیشتر بانوان است.»

 

 

به منظور خدمات رسانی به زائرین اربعین حسینی؛

امدادگران هلال احمر خراسان جنوبی راهی کربلا شدند

کاروان‌های امدادی و درمانی هلال احمر خراسان جنوبی جهت خدمت‌رسانی به زائران حسینی از جوار مزار امامزادگان شهدای باقریه به سوی عتبات عالیات بدرقه شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدعلی کاوسی در آیین بدرقه کاروان بهداشت، درمان و امداد و نجات هلال احمر به راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی (ع)، اظهار داشت: بدرقه کاروان امدادی و درمانی هلال احمر استان عملیات اربعین حسینی را از امامزادگان شهدای باقریه آغاز کردیم تا توفیق بهترین خدمتگزاری به زائران امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه تعداد ۳۳ نفر از جوانان، امدادگران و نجاتگران به عراق اعزام می‌شوند، افزود: همچنین تعداد سه دستگاه آمبولانس و یک دستگاه تریلی از استان برای این عملیات بکارگیری می‌شوند.
سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر از نقطه صفر مرزی کشور عراق تا شهر نجف پایگاه های درمانی و امدادی دارد، گفت: در مسیر شهر مقدس نجف تا کربلا تقریبا هر صد ستون یک پایگاه درمانی وجود دارد.
وی بیان کرد: جوانانی که در قالب این کاروان به کربلا و مناطق مرزی اعزام می‌شوند یادگاران نسلی دلیر بودند که روزی با ایستادگی در برابر دشمنان از خاک‌ و بوم این کشور دفاع کرده اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی منصوب شد /۲

دکتر محمدعلی کاوسی با حکم رییس جمعیت هلال احمر کشور به عنوان مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی منصوب شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در حکم مدیر عامل خراسان جنوبی آمده است: در اجرای بند (د) ماده ۱۰ اساسنامه جمعیت و نظر به شایستگی، تعهد و سوابق مفید و ارزشمند جنابعالی، به موجب این ابلاغ به عنوان مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان خراسان جنوبی منصوب می شوید .
گفتنی است ؛ دکتر محمد علی کاوسی در مورخ پنجم مردادماه سال جاری به عنوان سرپرست جمعیت هلال احمر استان منصوب شده بود.

 

 

 

بازپیرایی و احیای تزیینات گچی شبستان مسجد جامع قاین

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاین از بازپیرایی و احیای تزیینات گچی شبستان مسجد جامع قاین خبر داد.
به‌گزارش امروز خراسان جنوبی، حمید عباس‌زاده گفت: «در فصل جدید مرمت مسجد جامع قاین برای مرمت گچ شبستان شمالی مسجد اقدام شده که پس از گمانه‌زنی در گچ زیر سقف و بررسی آن، مقرر شد کار جمع‌آوری گچ سقف و پاک‌سازی رنگ، جمع‌آوری خاک‌گچ فرسوده و هم‌چنین بندکشی و تعویض آجر فرسوده و دوخت و دوز ترک‌های سقف انجام شود و سقف مسجد به شکل اصیل خود احیا شود.»
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاین افزود: «اعتبارات تجهیز و راه‌اندازی کارگاه مرمتی مسجد جامع از مصوبات سفر استاندار به شهرستان است که با پیگیری و همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، به مرحله اجرا رسیده است.»

 

۱۵ تعاونی فعال و برتر شهرستان بیرجند تجلیل شدند
۱۵ تعاونی فعال و برتر شهرستان بیرجند با حضور فرماندار بیرجند، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان تجلیل شدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، «علی فاضلی فرد» ظهر امروز شنبه (۱۲ شهریور) در جلسه تجلیل از تعاونی های فعال و برتر شهرستان بیرجند با بیان اینکه برای اقتصاد در دنیا سه الگو تعریف شده که شامل بخش خصوصی، تعاون و بخش دولتی است، اظهار داشت: در کشور ما هر سه الگو از ابتدا فعالیت داشته و در دهه گذشته تعاونی ها از رونق و جایگاه خاصی برخوردار بودند که امروز باید توجه ویژه شود.

وی به تقویت تعاونی ها اشاره کرد و گفت: تأکیدات دین مبین اسلام، اسناد بالادستی و توصیه‌هایی که مقام معظم رهبری در حوزه تعاون داشتند در آن تقویت تعاون دیده شده است.

فرماندار بیرجند تصریح کرد: اما آن چیزی که در عمل در بخش تعاون تا به امروز اجرایی‌شده با ظرفیت‌ها متفاوت است.

فاضلی فرد، گفت: در بسیاری از موارد، دولت برای حمایت از بخش غیر دولتی امتیازات و حمایت هایی را در نظر می گرد و ارائه می‌کند که این حمایت برای تعاونی‌ها بیشتر از بخش غیر تعاونی است.

وی به رسیدگی مشکلات حوزه تعاون شهرستان بیرجند اشاره کرد و افزود: از مسئولان و مدیران تعاونی‌ها درخواست می شود در نشست ویژه و تخصصی هر یک از تعاونی ها، مشکلات بخش تعاون و سرمایه گذاری در این بخش را بررسی و زمینه توسعه تعاونی‌ها را در شهرستان فراهم کنند.

فرماندار بیرجند پرداخت تسهیلات قرض الحسنه و ارزان قیمت برای تامین تمام یا بخشی از آورده شرکت‌های تعاونی که اعضای آن جز سه دهک اول درآمدی جامعه باشند را ضروری دانست.

فاضلی فرد تصریح کرد: بانک ها هنوز روال گرفتن تسهیلات را برای تعاونی ها تسهیل نکرده اند که باید روند کار به نفع تعاونی ها تغییر کند.

غلامرضا اشرفی، مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی خراسان جنوبی هم در این جلسه با بیان اینکه یک هزار و ۱۶ تعاونی فعال در استان داریم، اظهار داشت: این تعاونی ها در حوزه های صنعت، خدمات، کشاورزی در تمامی نقاط استان مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به تعاونی های جدید در خراسان جنوبی گفت: طی یکسال گذشته ۴۲ تعاونی جدید در بخش تولید و صنعت و مسکن و کشاورزی در خراسان جنوبی با رویکرد دانش بنیان تشکیل شده و در این زمینه ۸۱۶ فرصت شغلی جدید در بخش تعاونی استان ایجاد شده است.

 

مدیرکل تعاون کار ورفاه اجتماعی خراسان جنوبی به موضوع صادرات اشاره کرد و افزود: توجه به صادرات و صادرات محوری تولیدات تعاونی ها یکی از مهم ترین موضوعات است و قریب به ۱۵ میلیون دلار تعاونی های خراسان جنوبی طی یکسال گذشته صادرات داشته اند.

 

اشرفی با بیان اینکه تاکنون ۳۶ تعاونی در استان اقدام به ثبت برند کرده اند، ادامه داد: این موضوع می تواند افق و آینده روشنی برای تعاونی های الگو و موفق ایجاد کند.

در پایان از ۱۵ تعاونی فعال و برتر شهرستان بیرجند تجلیل شد.

۲ هزار و ۱۹۰ مسکن روستایی در خراسان جنوبی مقاوم‌سازی شد/۲-۳

۲ هزار و ۱۹۰ مسکن روستایی در خراسان جنوبی مقاوم‌سازی شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: ۲ هزار و ۱۹۰ واحد مسکونی در روستاهای استان طی یک سال گذشته با استفاده از تسهیلات مسکن روستایی، مقاوم‌سازی شده است.

قاسم تنها روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متوسط مقاوم‌سازی مسکن روستایی در این استان شهریور پارسال ۵۲.۶ درصد بود که اکنون به ۵۳.۸ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه میانگین مقاوم‌سازی کشوری در حال حاضر حدود ۵۲ درصد است تصریح کرد: براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ تعداد ۸۸ هزار و ۸۳۵ واحد مسکونی در هزار و ۷۵۲ روستای دارای سکنه استان شناسایی شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی اظهار داشت: از محل سهمیه سال قبل چهار هزار و ۳۵۰ فقره تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی طرح ویژه با بازپرداخت ۲۰ ساله و نرخ کارمزد پنج درصد به استان اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه از این میزان سه هزار و ۸۶۲ فقره ابلاغ شده است گفت: سه هزار و ۵۲۰ فقره معادل ۹۱ درصد به بانک معرفی شده، ۲ هزار و ۶۰۴ فقره انعقاد قرارداد (۶۷ درصد) ۲ هزار و ۲۶۳ واحد فونداسیون، هزار و ۶۷۳ واحد اسکلت و سقف و ۹۵۲ واحد پایان‌کار و سفت‌کاری شده است.

تنها با اشاره به بازسازی واحدهای آسیب‌دیده از حوادث گفت: ۳۶ واحد مسکونی در حادثه سیل دی سال گذشته آسیب دیدند که تاکنون ابلاغ اعتبار مربوطه انجام نشده است.

وی از تامین و واگذاری زمین در روستاها خبر داد و افزود: در یک سال گذشته ۲۷۷ هکتار زمین تملک و ۶۲۳ قطعه زمین نیز در روستاهای استان خراسان جنوبی واگذار شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی گفت: در ارتباط با برنامه‌های سوم و ‌چهارم توسعه و ماده الحاقی به قانون ساماندهی با همکاری ثبت اسناد و املاک در روستاهای بالای ۲۰ خانوار و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر از شهریور سال گذشته تاکنون چهار هزار و ۸۳ جلد سند صادر شده است.

وی ادامه داد: از این تعداد ۲ هزار و ۹۲۴ جلد سند روستایی و هزار و ۱۵۹ جلد سند شهری بوده است

 

زمین لرزه در عشق آباد طبس/۴

 زمین لرزه به بزرگی ۳.۹ ریشتر حوالی شمال شرق عشق آباد را لرزاند.

زلزله در ساعت ۴:۱۷ صبح شنبه در عمق ۹ کیلومتری و در فاصله ۳۸ کیلومتری شهر عشق آباد رخ داد.

طبق بررسی‌های اولیه مدیریت بحران خوشبختانه زلزله خسارتی نداشته است.

همچنین  دومین  زمین لرزه به بزرگی ۲.۸ ساعت ۷ و ۳۷ دقیقه امروز در عمق ۱۲ کیلومتر رخ داد.

در یادواره شهدای رسانه خراسان جنوبی عنوان شد

رسانه‌ها در قالب هنر زندگی اسلامی را به نسل جوان معرفی کنند/۲-۳

 

رسانه‌ها باید در قالب هنر تمامی شئون زندگی اسلامی را به نسل جوان معرفی کنند

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی از شهدا به عنوان سنگرنشینان عرصه دینداری و بندگی خداوند یاد کرد و گفت: رسانه‌ها باید در قالب هنر تمامی شئون زندگی اسلامی را به نسل جوان معرفی کنند.

به گزارش تسنیم حجت‌الاسلام امین‌رضا کمالی شامگاه شنبه در یادواره شهدای رسانه خراسان جنوبی و اختتامیه موکب ماه که در بوستان شهدای گمنام بیرجند برگزار شد اظهار داشت: عزت، آرامش و امنیت امروز کشور را مدیون قطره قطره خون شهدا هستیم.

وی گفت: برگزاری گردهمایی و یادواره‌های شهدا پیام می‌دهد که شهدا رفتند اما راهشان پر رهرو است و این در حقیقت تعظیم شعائر اسلامی است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی با اشاره به برپایی موکب و انجام کارهای فرهنگی اظهار داشت: زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا کار بزرگی است زیرا برای کسانی یادواره برگزار می‌کنیم که معشوق خداوند هستند.

وی از شهدا به عنوان سنگرنشینان عرصه دینداری و بندگی خداوند یاد کرد و گفت: شهدا در کلاس دینداری برگزیده شدند و خداوند برایشان پرونده معرفتی باز کرده است.

کمالی تصریح کرد: درک مقام شهدا کار هر کسی نیست زیرا اینها سروهای سرافراز ملت ایران اسلامی هستند که با خدا به زیبایی معامله کردند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی خطاب به فعالان رسانه افزود: راه شهدای رسانه این است که ما مسیر شهدا را برویم و در بررسی پنج هزار وصیت‌نامه شهدا همگی نوشته بودند، پشتیبان ولایت فقیه باشید.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی بیان کرد: امروز دشمنان بعد از اینکه ما را در جنگ‌های سخت امتحان کردند امیدشان به جنگ نرم است و باید در برابر القائاتی که از طریق هنر و رسانه تحویل جامعه و جوانان می‌شود، بیدار و هوشیار باشیم.

وی اظهارکرد: امروز رسانه باید در قالب هنر تمامی شئون زندگی اسلامی را به نسل جوان معرفی کند زیرا در دنیای پسامدرن مرز بین واقعیت و بازنمایی واقعیت گم شده است و رسانه می‌تواند با تحریفی که امروز دشمن طراحی کرده، مبارزه کند.

کمالی ادامه داد: به تعبیر مقام معظم رهبری دشمن تلاش می‌کند در جنگ ادراکی، ضد ارزش‌ها را به جای ارزش‌ها بنشاند و اینجا هنر شماست که به سردار حاج قاسم سلیمانی، سردار ناصری و سایر شهدا بگویید شما نگران نباشید ما با قلم خودمان در جهادی که شما گفتید، عمل می‌کنیم.

وی گفت: با شهدا عهد می‌بندیم در جهاد تبیین با استفاده از قلم و هنر خودمان نمی‌گذاریم به کانون زندگی ایرانی خدشه‌ای وارد شود زیرا دشمن امروز در برابر زندگی ما آرایش جنگی گرفته است لذا اصحاب رسانه و هنر نگذارند در این عرصه دشمن موفق شود.

علی فرخنده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز در این یادواره‌ اظهار داشت: موکب ماه، امسال اولین بار به همت هنرمندان و اهالی رسانه خراسان جنوبی برپا شد و ما با دوستان هنرمند عهد کردیم این علم برافراشته در راستای ترویج فرهنگ حسینی هر سال برپا بماند.

وی گفت: ما با این اقدام خواستیم به تعداد کمی که داخل نظام هستند و به طراحان اصلی و پشت صحنه این سیاست غلط اعلام کنیم هنری که شما از آن به عنوان ترویج ابتذال، فساد و فحشا یاد می‌کنید، هنرمند ما در مجموعه مقدس جمهوری اسلامی ایران این جنس هنر که ابزاری برای تامین امیال، هوا و هوس های نظام سلطه است را نمی‌پذیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی  بیان کرد: جنس هنر از نگاه امام خمینی (ره)، اسلام و انقلاب، هنری است که مبین و مبلغ ارزش‌های اسلام و انقلاب باشد.

فرخنده  به فعالیت پنج شب موکب ماه در بوستان شهدای گمنام بیرجند اشاره کرد و افزود: اهالی رسانه و هنرمندان خراسان جنوبی ثابت کردند که ظرفیت استان خراسان جنوبی ظرفیت بسیار غنی است.

در این مراسم جمعی از خانواده ایثارگران و شهدای رسانه خراسان جنوبی مورد تجلیل قرار گرفتند.

رئیس بسیج سازندگی کشور تاکید کرد؛
لزوم توجه گروه های جهادی به «تفکر علوی و نهضت عاشورایی»/۲-۳

سردار زهرایی با بیان اینکه «تفکر علوی و نهضت عاشورایی» باید سرمشق گروه های جهادی قرار گیرد، گفت: دشمن امروز به تولید فقر پرداخته و سفره مردم را نشانه گرفته است و اولویت ها را برعکس جلوه می دهد و به دنبال این است تا بین مردم و ولایت فاصله بیاندازد.

نقش اقتصادی گروه‌های جهادی در کشور پررنگ تر شود

سردار محمد زهرایی صبح شنبه در مجمع عالی گروه‌های جهادی با اشاره به اینکه تفکر عاشورایی سرمشق و الگوی انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: آنچه در عاشورا در راستای حاکمیت رهبری دینی محقق نشد در انقلاب اسلامی عینیت پیدا کرد.

رئیس بسیج سازندگی کشور جریان فعالیت جهادی را مولود انقلاب دانست و گفت: این تفکر و جریان ناب در شوراها و کارگروه‌های جهادی به صورت تخصصی خود نشان داده است.

زهرایی با بیان اینکه گروه‌های جهادی حلقه وصل مردم و رهبری هستند، افزود: ما از گروه‌های جهادی فکر، ایده نو، خلاقیت و مطالبه گری می‌خواهیم.

وی نقش قرارگاه عملیات جهادی را در رهبری، مدیریت و سازماندهی گروه‌های جهادی مهم دانست و تاکید کرد: امروز دشمن معیشت و سفره مردم را هدف قرار داده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور اظهار کرد: جهادگر واقعی کسی است که از پول، وقت، انرژی و آبروی خویش برای مردم هزینه کند.

زهرایی ادامه داد: در ۱۰ شهریور سال ۴۷ زلزله هولناکی در فردوس رخ می‌دهد و سه روز بعد مقام معظم رهبری در قامت روحانی جوان با عده‌ای از دوستان خود به یاری مردم زلزله زده می‌شتابد.

وی افزود: این روز به عنوان آغاز حرکت‌های جهادی در کشور نام گرفته و در تقویم رسمی کشور نیز ثبت خواهد شد.

رئیس بسیج سازندگی با بیان اینکه خطه فردوس و خراسان جنوبی به لحاظ پشتوانه فرهنگی و پیوندهای اجتماعی بسیار غنی است، یادآور شد: علی رغم درآمد پایین، نام مردم خراسان جنوبی در کمک به فلسطین، یمن، عتبات عالیات و عزاداری‌های محرم در لیست سه استان اول کشور است.

زهرایی گفت: با توجه به نیاز مردم باید نقش اقتصادی گروه‌های جهادی در کشور پررنگ‌تر شود تا در متن زندگی مردم اثر بیشتری بگذارد.

وی از جهادگران خواست در مدت حضور در فردوس و خراسان جنوبی تلاش کنند بهترین خدمات را به مردم ارائه و در مسیر خودسازی نیز کوشش کنند.

لازم به ذکر است در مجمع عالی گروه‌های جهادی کشور اساتید در رشته‌های مختلف به تبیین و آموزش مدیریت جهادی پرداختند.

توسعه گردشگری و صنایع‌دستی فردوس با محوریت قنوات جهانی بلده/۲

به‌گزارش امروز خراسان جنوبی، کاظم شبنم‌زاده با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهر باغستان عنوان کرد: «منطقه نمونه گردشگری باغستان با دارا بودن آثار و جاذبه‌های گردشگری نظیر مجموعه میراث جهانی قنوات بلده، اقامتگاه‌های بوم گردی، محصولات استراتژیک، درختان سر به فلک کشیده چنار و مناظر زیبا، آسیاب‌های آبی، کارگاه‌های فعال صنایع‌دستی و …، یکی از ظرفیت‌های شاخص گردشگری شهرستان و استان است که باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد.»
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فردوس افزود: «با توجه به ثبت جهانی قنات بلده در فهرست میراث جهانی و وجود اقامتگاه‌های بوم گردی به‌ویژه در خیابان زینبیه (س) و همچنین خیابان منتهی به ولیعصر ۴ و ۶، حفظ و نگهداری از این اثر ارزشمند و رعایت ضوابط ساخت‌وساز را در محدوده عرصه و حریم قنات بلده و آزادسازی و بهسازی مسیر گردشگری مذکور از ضروریات و اولویت‌ها است و شهرداری و شورای شهر باغستان و مردم بومی در این زمینه باید همکاری داشته باشند.»
شبنم‌زاده با اشاره به تعریف مسیر گردشگری ادامه داد: «سرپرست و اعضای شورای شهر باغستان ضمن بیان پیشنهاد‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری، سرمایه‌گذاری و صنایع‌دستی، برافزایش اعتبارات برای توسعه و تکمیل زیرساخت‌های گردشگری منطقه نمونه گردشگری باغستان تأکید کردند و خواستار همکاری همه دستگاه‌های اجرایی به‌منظور معرفی و استفاده از پتانسیل‌های موجود برای رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی منطقه شدند.»
او گفت: «افزایش سطح اشغال برایایجاد و راه‌اندازی واحدهای گردشگری، تعریف مسیر گردشگری، تکمیل و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر باغستان با محوریت توسعه قنوات جهانی بلده، بازسازی آسیاب‌های آبی مسیر قنات بلده، رعایت ساخت‌وساز در محدوده قنات بلده، ایجاد بازارچه صنایع‌دستی شهر باغستان و …از مهم‌ترین موضوعاتی بود که به‌عنوان راهکارهای توسعه گردشگری و صنایع‌دستی بحث و تبادل‌نظر شد.»

 

 

 

 

زمین موزه بزرگ خراسان جنوبی واگذار شد/۳

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: «با مساعدت راه و شهرسازی زمینی را در بلوار صیاد شیرازی به متراژ ۳ هزار مترمربع برای راه‌اندازی موزه بزرگ خراسان جنوبی مورد تفاهم قرار گرفت.»
به‌گزارش امروز خراسان جنوبی، هادی شاه وردی، اظهار داشت: «مجموعه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سه پروژه اصلی را در برمی‌گیرد و نیازمند تلاش‌های فراوان است.»
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: «از بدو ورود به این اداره‌کل، نخستین چالش ما نگاه به اداره کل و ساختمان اداری بوده است و درزمینهٔ ساختمان این اداره گام‌های بلندی برداشته شده است و با نظر مساعد استاندار قرار شد، ساختمان فعلی فرمانداری در مطهری به اداره‌کل واگذار شود.»
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی بابیان اینکه ما برنامه زمان‌بندی سه‌ساله را برای این موزه گذاشتیم، اضافه کرد: «اگر برای این قضیه از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهور اعتباری تخصیص داده شود، می‌تواند به ما کمک کند.»

 

 

 

 

 

فعالیت یک هزارروحانی درآموزش وپرورش خراسان جنوبی/۲-۳

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سیدعلیرضا موسوی نژاد درنشست کمیته همکاری های حوزه های علمیه وآموزش و پرورش استان،که دردفتر نماینده ولی فقیه برگزار شد، اظهار کرد: کمیته همکاری هایکی ازحساس ترین کمیته ها در نظام تعلیم و تربیت به شمار می رود.

وی، با بیان این مطلب که حضو روحانیون در محافل دانش آموزی، فرهنگی و کف مدارس می تواند خنثی کننده توطئه ها و تهدیدات سخت و نرم دشمن بوده و زمینه ساز کاهش آسیب های اجتماعی دانش آموزان شود، عنوان کرد: امروز مدارس نیازمند نخبگانی است که توانایی پاسخگویی به نیازهای علمی، عقیدتی، مادی و معنوی دانش آموزان در عرصه های مختلف را داشته باشند.

مدیر کل آموزش و پرورش بر اقامه نماز اول وقت در مدارس تأکید کرد و افزود: از ابتدای سال تحصیلی جدید تمامی مدارس شهری استان با روحانی پوشش داده می شود.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی، با اشاره به پیش بینی احداث یکصد نمازخانه در سفر دوم ریاست جمهوری به استان، تصریح کرد: نمازخانه های مدارس باید در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی و  به سبک مساجد ایرانی و اسلامی ساخته شوند.

موسوی نژاد، با بیان این که فعالیت مدارس در سال تحصیلی آینده به صورت حضوری خواهد بود، اضافه کرد:  شناخت مبانی معرفت، تدوین شاخص های کیفی برای ارزیابی فعالیت های فرهنگی و تربیتی، لازمه تعالی تربیتی مدارس استان به شمار می رود.

اعزام تیم هندبال خراسان جنوبی به مسابقات کشوری/ ۷

اعزام تیم هندبال خراسان جنوبی به مسابقات هندبال نونهالان پسر منطقه یک کشور به میزبانی مشهد مقدس

تیم هندبال خراسان جنوبی به مسابقات هندبال نونهالان پسر منطقه یک کشور به میزبانی مشهد مقدس اعزام شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، دیدار افتتاحیه مسابقات با پیروزی نوین پسته آیسک سرایان در مقابل فجر بیدخت گناباد با نتیجه ۳۳ بر ۹ به نفع تیم آیسک نماینده خراسان جنوبی به پایان رسید. قضاوت این دیدار بر عهده داوران جوان مشهد آقایان ثقفی و کریمی بود.

در راستای کنگره سرداران شهید و ۱۵۴ شهید بشرویه برگزار شد؛

دورهمی قصه شهدا برای کودکان/۲دورهمی قصه شهدا در کانون پرورش فکری برگزار شد

مرکز فرهنگی وهنری کانون در شهرستان بشرویه در راستای کنگره سرداران شهید و ۱۵۴ شهید شهرستان دورهمی قصه شهدا را به مرحله‌ی اجرا درآورد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این مراسم که با حضور مسئول بسیج دانش آموزی این شهرستان برگزار شد تعدادی از اعضا با بیان گوشه‌ای از خاطرات و زندگی شهدای شهرستان در قالب قصه‌گویی به معرفی این شهیدان پرداختند.

در ادامه سروان نوروزی مسئول بسیج دانش آموزی ضمن تشکر از برپایی این مراسم که در راستای زنده نگه‌داشتن یاد و خاطر شهدای هشت سال دفاع مقدس بود از رشادت‌ها، ایثارگری و از خود گذشتگی رزمندگان گفت و آرامش و امنیت امروز را مدیون همین ازخودگذشتگی‌ها دانست.

 

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سرایان:
۱۰ موقوفه‌ در سرایان با نیات قرآنی به ثبت رسید/۲

رئیس اوقاف و امور خیریه سرایان با بیان اینکه ۱۰ موقوفه‌ در سرایان با نیات قرآنی به ثبت رسیده است، گفت: وقف های قرآنی با توجه به نوع نیت آنها زمینه را برای هزینه کرد در امور قرآنی فراهم می کند.

«سعید وکیل زاده»  با تاکید بر لزوم ترویج و گسترش فرهنگ قرآن اظهار داشت: وقف یکی از  ظرفیت های فرهنگی است که می توان با استفاده از آن در راستای گسترش و ترویج فرهنگ قرآنی استفاده کرد.

 

رئیس اوقاف و امور خیریه سرایان ادامه داد: با توجه به اهمیت آموزه های قرآنی در سبک زندگی اسلامی لازم است زمینه های آموزش قرآن فراهم شود.

 

وی با بیان اینکه ۱۰ موقوفه‌ در سرایان با نیات قرآنی به ثبت رسیده است، عنوان کرد: وقف های قرآنی با توجه به نوع نیت آنها زمینه را برای هزینه کرد در امور قرآنی فراهم می کند.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سرایان گفت: متولی وقف بر حسب نوع نیت واقف اجازه دارد از محل درآمد موقوفات قرآنی در امر ترویج و آموزش قرآن گام بردارد و این موضوع در جامعه اسلامی می تواند برکات فراوانی به همراه داشته باشد.

 

وی ادامه داد: برگزاری مسابقات قرآن نیز یکی از فرصت‌ها در راستای تروج فرهنگ قرآنی است که همه ساله توسط سازمان اوقاف دنبال می شود.

 

وکیل زاده گفت: امسال همزمان با برگزاری چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم ۱۲۰ نفر در تمامی رشته ها از شهرستان سرایان شرکت کرده اند.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سرایان در پایان بیان کرد: از میان شرکت کنندگان شهرستانی هشت نفر به مرحله استانی راه یافته اند که در روزهای ۱۶ تا ۱۸ شهریور با سایر برگزیدگان مرحله استانی در طبس به رقابت می پردازند.

 

 

 

 

 

 

خداحافظی رنگ قرمز با نقشه کرونایی خراسان جنوبی/۲

با تغییر رنگ دو شهرستان قرمز رنگ خراسان جنوبی، این استان هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز ندارد.

بر اساس آخرین بروزرسانی نقشه کرونایی کشور، شهرستان‌های سرایان و فردوس که پیش از این در وضعیت قرمز یا خیلی پرخطر قرار داشتند به رنگ نارنجی تغییر رنگ دادند.

 

بر این اساس ۴شهرستان بیرجند، سرایان، فردوس و نهبندان در وضعیت نارنجی  (پرخطر) هستند.

همچنین با تغییر خوسف از نارنجی به زرد ۷شهرستان طبس، درمیان، خوسف، سربیشه، بشرویه، قائنات و زیرکوه در وضعیت زرد یا نسبتا پرخطر قرار دارند.

هیچ شهرستانی در خراسان جنوبی در وضعیت آبی قرار ندارد.

 

حدود ۱۰ هزار دانش آموز هنوز کتاب سفارش نداده اند/۲-۳

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: هنوز ۹ هزار و ۸۰۶ دانش آموز خراسان جنوبی ثبت نام کتاب درسی خود را انجام نداده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، موسوی نژاد با اشاره به اینکه ۱۶۵ هزار و ۱۳۹ دانش آموز خراسان جنوبی در سامانه سفارش کتب درسی ثبت نام کرده اند گفت: ۹ هزار و ۸۰۶ دانش آموز برای دریافت کتاب اقدامی نکرده اند.

او با بیان اینکه دانش آموزان پایه اول ابتدایی، هفتم و دهم باید قبل از ثبت نام در سامانه ثبت کتاب در مدرسه ثبت نام کنند افزود: دانش آموزان برای سفارش کتاب درسی هر چه زودتر در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی به نشانی irtextbook.ir مراجعه کنند.

موسوی نژاد عنوان کرد: هم اکنون سایت ثبت نام کتاب باز است و دانش آموزان می توانند ثبت نام کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: از والدین و دانش آموزان می خواهیم تا هرچه زودتر نسبت به ثبت نام کتاب اقدام کنند تا بعد از بسته شدن سایت با مشکلی برخورد نکنند.

 

 

 

 

فردا، همزمان با برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران

بهره برداری از ۶ طرح بهداشتی – درمانی در شهرستان فردوس

فردا همزمان با برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران، ۶ طرح بهداشتی – درمانی در شهرستان فردوس به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: کلینیک دندان پزشکی کودکانبهره برداری از ۶ طرح بهداشتی – درمانی در شهرستان فردوس امام علی (ع)، دو مرکز جامع سلامت روستای خانکوک و شهر باغستان، ساختمان اورژانس روستای طاهر آباد، هنرستان بهیاری پسرانه باغشهر اسلامیه و آزمایشگاه ویروس شناسی بیمارستان حضرت رسول فردوس طرح‌هایی است که فردا همرمان با اجلاسیه ملی جهادگران در شهرستان فردوس به بهره برداری می‌رسد.

موسوی افزود: کلینیک دندانپزشکی کودکان امام با زیربنای ۷۰۰متر مربع و در دو طبقه ساخته شده که زمین آن را خانواده شهیدان آرامی اهدا کرده اند و همچنین زمینی به متراژ ۷۵۰ متر از سوی خیرنیکوکار دکتر حسن غلامی از دندانپزشکان بازنشسته شبکه بهداشت و درمان فردوس به این طرح اهدا، که پول فروش آن صرف هزینه‌های ساخت این مرکز شد.

وی با بیان اینکه این کلینیک قابلیت نصب ۱۷ یونیت را دارد و بایک اتاق عمل پیشرفته، مرکزی منحصر به فرد به شمار میرود گفت: سالن اجتماعاتی در طبقه بالای این مرکز با رویکرد آموزش به بیماران و مراجعان ساخته شده و برای تخصیص مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان از اعتبارات اجلاسیه ملی جهادگران به این مرکز قول مساعد داده شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دو مرکز خدمات جامع سلامت روستایی خانکوک و شهری باغستان را از طرح‌های تفاهم نامه سه جانبه وزارت بهداشت، دانشگاه و استانداری عنوان کرد که با مشارکت بنیاد برکت ساخته شده است.

مرکز بهداشت خانکوک با زیر بنای ۵۰۰ مترمربع به ۳ هزار نفر از جمعیت این روستا و سایر روستا‌های اطراف و خانه بهداشت باغستان به ۴ هزار و ۵۰۰ نفر خدمات ارائه می‌دهد.

موسوی افزود: اورژانس ۱۱۵ جاده‌ای طاهریه نیز با زیر بنای ۱۴۵ مترمربع ساخته شده که به مردم روستا‌های چاه نو، طاهریه، ابراهیم آباد، خانکوک، حسین آباد و حسن آباد و… خدمات ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه ساخت آزمایشگاه ویروس شناسی از تعهدات دانشگاه به مردم فردوس بود که به بهره برداری می‌رسد گفت: هنرستان بهیاری پسرانه باغشهر اسلامیه نیز به عنوان تنها مرکز بهیاری پسرانه استان با کمک شورای شهر فردوس، و خیر فردوسی در ساختمانی که ۵ ساله و رایگان در اختیار دانشگاه قرار گرفته است مورد بهره برداری قرار می‌گیرد که فراخوان پذیرش دانش آموز بهورزی با ظرفیت ۱۵ نفر برای سال اول اطلاع رسانی شده و نام نویسی در حال انجام است.

 

علاوه بر این طرحها، عملیات ساختمانی دانشکده پیراپزشکی فردوس هم همزمان با اجلاسیه ملی جهادگران آغاز می‌شود.
دانشکده پیراپزشکی فردوس درسال ۱۳۸۶ با یک رشته‌ی اتاق عمل راه اندازی شد که هم اکنون حدود ۵۰۰ دانشجو در ۷ رشته زیر نظر ۲۱ عضو هیئت علمی مشغول به تحصیلند.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه به همت دانشگاه و کمک خیرین یک خوابگاه به متراژ هزار و ۸۰۰ متر در شهر فردوس برای اسکان دانشجویان دختر این دانشگاه خریداری شده است گفت: با پیگیری‌های انجام شده از سوی مسئولان دانشگاه و حمایت‌های استاندار و نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس، مجوز ماده ۲۳کشوری ساخت دانشکده پیراپزشکی فردوس صادر شد تا همزمان با اجلاسیه ملی جهادگران شاهد آغاز عملیات اجرایی ساختمان این دانشکده باشیم.

موسوی از اهدای زمینی حدود ۱۰ هکتار از سوی شهرداری فردوس و خیرین برای ساخت دانشکده پیراپزشکی خبر داد و افزود: خوشبختانه ۱۰ میلیارد تومان نیز برای ساخت و تجهیز دانشکده در لایحه بودجه سال جاری در نظرگرفته شده است.

 

 

 

تولید ۳۰ هزار متر مربع سنگ گرانیتی در واحد صنعتی احیا شده نهبندان

۳۰ هزار متر مربع سنگ گرانیتی در واحد صنعتی احیا شده نهبندان تولید شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،رئیس هیئت مدیره واحد صنعتی برش انواع سنگ‌های گرانیتی نهبندان در گفتگو باتولید ۳۰ هزار متر مربع سنگ گرانیتی در واحد صنعتی احیا شده نهبندان خیرنگار صدا وسیما خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این واحد صنعتی بعد از گذشت ۶ سال نیمه فعال بودن از شهریور سال گذشته فعال شده است گفت: این واحد صنعتی با سرمایه ۲۰ میلیارد تومان احیا شده است .

اکبریان افزود: ارزش سنگ های گرانیتی تولید شده ۱۶ میلیارد تومان است.

وی گفت: در این واحد صنعتی سنگ‌های گرانیتی از معادن نهبندان خریداری و برش داده می‌شوند.

رئیس هیئت مدیره واحد صنعتی برش انواع سنگ‌های گرانیتی نهبندان افزود: سنگ‌های گرانیتی این واحد به کشورهای عمان، قطر، ترکیه، آذربایجان، عراق، سوریه و روسیه ارسال می‌شود که ارزش صادرات این سنگها تاکنون  ۱۲ میلیارد تومان است .

اکبریان  افزود: این واحد صنعتی  برای ۲۵ نفر به صورت مستقیم و برای ۳۰ نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد کرده است.

کمبود نقدینگی همچنان مشکل این واحد احیا شده 

رئیس هیئت مدیره واحد صنعتی برش انواع سنگ‌های گرانیتی نهبندان با اشاره به اینکه این واحد در منطقه محروم احیا شده است گفت : برای اینکه واحد صنعتی ارتقا یابد به ۷ میلیارد تومان  تسهیلات  نیاز است که متاسفانه بانک مورد نظر با کمبود بودجه مواجه است .

اکبریان با بیان اینکه هم اکنون ماشین آلات برای خط جدید فراهم شده و در گمرک است ،اما به خاطر کمبود نقدینگی دچار مشکل هستیم و نمی توانیم ماشین آلات را خریداری کنیم گفت : هم اکنون این واحد با  یک سوم ظرفیت  فعال است و در صورت تحقق تسهیلات  تولید سالانه  آن ۱۰۰ هزار مربع به ارزش ۶۰ میلیارد تومان می‌رسد.

این سرمایه گذار یزدی خواستار شد: هر چه زودتر مسئولان تسهیلات مورد نظر را ارائه دهند تا این واحد صنعتی ارتقا یابد .

اکبریان  با توجه به اینکه در منطقه محروم واحد صنعتی را احیا کردیم افزود : همچنین نیروی ماهر ومتخصص، امکانات صنعتی مانند تراشکاری، نبود خدمات صنعتی اعم از تراشکاری، تعمیرات برق و حمل نقل کالا را از دیگر مشکلات این واحد صنعتی عنوان کرد .

در خراسان جنوبی ۹۰ معدن سنگ گرانیتی وجود دارد که ۵۰ معدن آن در نهبندان است.

 

 

 

همزمان با اجلاسیه جهاد مقدس

بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۵ طرح در فردوس/۲-۳

همزمان با اجلاسیه جهاد مقدس بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۵ طرح در شهرستان فردوس انجام می‌شود.

فرماندار شهرستان فردوس گفت : این طرح ها با حضور مسئولان استانی وبهره برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۵ طرح همزمان با اجلاسیه جهاد مقدس در فردوس کشوری در این شهرستان اجرا می شود .

مهدی روشن گفت : ارزش این طرح ها  ۳۵۰ میلیارد تومان است .

وی از آغاز عملیات اجرایی واحد فرآوری مس با سرمایه گذاری بیش از  ۲۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۸۰ نفر همزمان با اجلاسیه جهاد مقدس خبر داد.

فرماندار شهرستان فردوس  آغاز عملیات اجرایی طرح آبخیز تا جالیز قنات بلده با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان در مرحله اول؛ آغاز عملیات آماده سازی و ساخت نهضت ملی مسکن در فردوس و اسلامیه؛ واحد فرآوری فلورین با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان؛ قرارگاه جهادی با اعتبار اولیه ۵۰۰ میلیون تومان را از جمله طرح های شاخص اجلاسیه عنوان کرد که در روز شنبه ۱۲ شهریور اجرایی می‌شود .

روشن به افتتاح کلینیک دندانپزشکی کودکان امام علی (ع) که مجهزترین کلینک دندانپزشکی استان است  اشاره کرد وافزود :اعتبار هزینه شده برای این طرح ۱۵ میلیارد تومان است .

وی مرکز جامع سلامت خانکوک؛ مرکز جامع سلامت باغستان و ساختمان اورژانس طاهر آباد،هنرستان بهیاری اسلامیه و آزمایشگاه ویروس شناس شهرستان فردوس را از دیگر موارد افتتاح طرح های  شاخص اجلاسیه عنوان کرد .

فرماندار فردوس گفت : بهره برداری از ۱۰ کیلومتر روکش آسفالت راه روستایی روستای سرند و آبدکی با اعتبار بیش از  ۱۰ میلیارد تومان و آغاز عملیات اجرایی روکش محور شهر اسلامیه نیز از دیگر طرح های اجلاسیه است که با حضور مسئولان کشوری و استانی انجام می‌شود.

 

 

 

بهره مندی مردم ۲۰ روستا از کتابخانه سیار  بیرجند/

مردم ۲۰ روستا از کتابخانه سیار  بیرجند بهره مند می شوند .

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: کتابخانهبهره مندی مردم ۲۰ روستا از کتابخانه سیار  بیرجند  سیار شهرستان بیرجند از ۶ اردیبهشت شروع شده و قرار  است کودکان و نوجوانان ۲۰ روستای شهرستان خدمت رسانی کند.

حمیدی افزود: این کتابخانه سیار یک خودروی مینی بوس است که قفسه بندی کتاب‌های آن انجام شده و فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی، علمی و مذهبی کتاب محور را به کودکان و نوجوانان ارائه می‌کند.

وی گفت : امانت کتاب، پخش فیلم‌های حوزه کودک و نوجوان و تولیدات کانون، اجرای نمایش عروسکی، آموزش کاردستی، بازی‌های بومی و محلی، برگزاری برنامه‌های مناسبتی، قصه گویی و روخوانی کتاب از برنامه‌های این کتابخانه سیار است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی افزود :کتابخانه سیار  بیرجند هر روزه به جز پنجشنبه‌ها از ساعت ۸ الی ۱۲ در مدارس روستا‌های هدف خدمت رسانی می‌کند.

 

 

 

 

راه اندازی ۱۱۴ آشپزخانه اطعام حسینی در خراسان جنوبی/۲-۳

۱۱۴ آشپزخانه اطعام حسینی از ابتدای ماه محرم در خراسان جنوبی راه اندازی شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان گفت: طرح «اطعام و احسان حسینی» با مشارکت مردم در ایام ماه محرم و صفر، با هدف ترویج و گسترش سنت حسنه انفاق و نیکوکاری و برای کمک به خانواده‌های نیازمند استان خراسان جنوبی از ابتدای ماه محرم با راه اندازی ۱۱۴ آشپزخانه اطعام حسینی شروع شده و در حال اجرا است.

عرب گفت: نیکوکاران و عزاداران حضرت اباعبدالله، تا پایان ماه محرم  ۵۷۵ هزار وعده غذای گرم به ارزش ۲۰ میلیارد و ۱۲۵ میلیون تومان و همچنین ۲ هزار و ۹۹۰ سبد غذایی به ارزش ۸۳۰ میلیون تومان را به نیازمندان اهدا کردند.

وی با بیان اینکه این طرح تا پایان ماه صفر ادامه دارد افزود: خیران و نیکوکاران می‌توانند کمک‌ها و نذورات خود را  از طرق  واریز به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۵۸۸۹۰ یا شماره حساب ۱۱۱۶۷۶۵۱۸۰۰۵ بانک ملی دادگستری بیرجند، پرداخت از طریق سرشماره تلفن همراه #۱*۰۵۶*۸۸۷۷*،  پرداخت از طریق لینک کد QR اختصاصی احسان حسینی، سامانه نیکوکاری با شماره گیری ۰۹۶۸۸۷۷،  اپلیکیشن‌های سنا، بام، ایوا، بله و سکه، واریز از طریق دستگاه‌های ATM (خودپرداز)، مراجعه به سایت امداد به نشانی WWW.emdad.ir،  مراجعه حضوری به ادارات ۲۱ گانه این نهاد و – مراجعه حضوری به ۱۴۹ مرکز نیکوکاری در سطح استان اهدا کنند.

 

 

 

صدور ۲۸ هزار و ۴۵۶ گذرنامه برای اربعین در خراسان جنوبی/۲-۳

۲۸ هزار و  و ۴۵۶ گذرنامه از ابتدای تیرماه تاابتدای شهریور ماه برای اربعین در خراسان جنوبی صادر شده است.

رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه انتظامی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداصدور ۲۸ هزار و ۴۵۶ گذرنامه برای اربعین  وسیما استان  با اشاره به اینکه  افرادی که فاقد گذرنامه هستند اجازه خروج از کشور را ندارند گفت : حتما زائران برای درخواست  گذر موقت به پلیس +۱۰ مراجعه کنند .

سرهنگ زنگویی افزود : همچنین هم استانی ها برای تمدید گذرنامه در مرکز استان به اداره مهاجرت وگذرنامه انتظامی و در شهرستانها به پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان مراجعه کنند .

وی با اشاره به اینکه هر شخصی که به هر دلیلی گذرنامه اصلی برایش صادر نشده می تواند تقاضای گذرنامه موقت داشته باشد گفت: صدور گذر نامه موقت اربعین حداکثر ظرف ۷۲ ساعت و از طریق اداره پست به آدرس متقاضیان تحویل می‌شود.

رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه انتظامی خراسان جنوبی گفت : افرادی که تاریخ صدور گذرنامه آن‌ها از تاریخ ۱ شهریور ۹۱ به بعداست و فاقد اعتبار و سالم است که قصد سفر در مراسم اربعین دارند برای تمدید گذرنامه خود اقدام کنند .

 

 

 

رئیس سازمان بسیج سازندگی:

نقش اقتصادی گروه‌های جهادی در کشور پررنگ تر شود

نقش اقتصادی گروه‌های جهادی در کشور پررنگ تر شود

رئیس سازمان بسیج سازندگی با تأکید بر اینکه باید نقش اقتصادی گروه‌های جهادی در کشور پررنگ تر شود، گفت: جهادگران ایده‌های نو و مطالبه گری را دنبال کنند.

سردار محمد زهرایی صبح شنبه در مجمع عالی گروه‌های جهادی با اشاره به اینکه تفکر عاشورایی سرمشق و الگوی انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: آنچه در عاشورا در راستای حاکمیت رهبری دینی محقق نشد در انقلاب اسلامی عینیت پیدا کرد.

رئیس بسیج سازندگی کشور جریان فعالیت جهادی را مولود انقلاب دانست و گفت: این تفکر و جریان ناب در شوراها و کارگروه‌های جهادی به صورت تخصصی خود نشان داده است.

زهرایی با بیان اینکه گروه‌های جهادی حلقه وصل مردم و رهبری هستند، افزود: ما از گروه‌های جهادی فکر، ایده نو، خلاقیت و مطالبه گری می‌خواهیم.

وی نقش قرارگاه عملیات جهادی را در رهبری، مدیریت و سازماندهی گروه‌های جهادی مهم دانست و تاکید کرد: امروز دشمن معیشت و سفره مردم را هدف قرار داده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور اظهار کرد: جهادگر واقعی کسی است که از پول، وقت، انرژی و آبروی خویش برای مردم هزینه کند.

زهرایی ادامه داد: در ۱۰ شهریور سال ۴۷ زلزله هولناکی در فردوس رخ می‌دهد و سه روز بعد مقام معظم رهبری در قامت روحانی جوان با عده‌ای از دوستان خود به یاری مردم زلزله زده می‌شتابد.

وی افزود: این روز به عنوان آغاز حرکت‌های جهادی در کشور نام گرفته و در تقویم رسمی کشور نیز ثبت خواهد شد.

رئیس بسیج سازندگی با بیان اینکه خطه فردوس و خراسان جنوبی به لحاظ پشتوانه فرهنگی و پیوندهای اجتماعی بسیار غنی است، یادآور شد: علی رغم درآمد پایین، نام مردم خراسان جنوبی در کمک به فلسطین، یمن، عتبات عالیات و عزاداری‌های محرم در لیست سه استان اول کشور است.

زهرایی گفت: با توجه به نیاز مردم باید نقش اقتصادی گروه‌های جهادی در کشور پررنگ‌تر شود تا در متن زندگی مردم اثر بیشتری بگذارد.

وی از جهادگران خواست در مدت حضور در فردوس و خراسان جنوبی تلاش کنند بهترین خدمات را به مردم ارائه و در مسیر خودسازی نیز کوشش کنند.

لازم به ذکر است در مجمع عالی گروه‌های جهادی کشور اساتید در رشته‌های مختلف به تبیین و آموزش مدیریت جهادی پرداختند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی:

توجه ویژه به بخش تعاون مزیت مهم اصول اقتصادی قانون اساسی است/۳

توجه ویژه به بخش تعاون مزیت مهم اصول اقتصادی قانون اساسی است

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: قانون اساسی در کنار بخش دولتی و خصوصی به اقتصاد حوزه تعاون توجه ویژه دارد که یک مزیت مهم است.

آیت الله سید علیرضا عبادی در دیدار با جمعی از تعاون گران خراسان جنوبی اظهار کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی نزد خواص و عوامل به اندازه کافی شناخته شده نیست.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه قانون اساسی ما مزایای مکاتب شرق و غرب را دارد، بیان کرد: از جهت دیگر این قانون از معایب اندیشه‌ها و مکاتب شرقی و غربی فاصله گرفته است.

عبادی افزود: مکتب کمونیسم با برداشتن مالکیت خصوصی تصور می‌کرد اقتصاد و مالکیت دولتی می‌تواند جامعه را به پیش ببرد که این اندیشه انگیزه کار و تلاش را از بین برد.

وی گفت: مکتب لیبرال غربی و نظام سرمایه داری نیز بر اساس منافع سو، جامعه دوطبقه‌ای را تشکیل داده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: در مکتب لیبرال غربی کار به آنجا کشیده شده است که ۹۰ درصد سرمایه و سود یک کشور در دست ۱۰ درصد سرمایه دار آن جامعه قرار گرفته است.

تبیین کوتاهی از اصول اقتصادی قانون اساسی

عبادی اظهار کرد: در قانون جمهوری اسلامی دولتی ثروتمند و مالک ذخایر طبیعی و صنایع مادر مد نظر قرار گرفته است که البته تضاد و مخالفتی با بخش خصوصی ندارد.

وی گفت: در کنار بخش خصوصی و دولتی قانون اساسی به اقتصاد تعاونی اشاره دارد که در حوزه اشتغال‌زایی و تقویت اقتصاد کمک کار است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه همه اصول اقتصادی قانون اساسی اجرایی نشده است، بیان کرد: خواست دشمن بر این است که قوانین پیشرفته ما به مرحله اجرا نرسد.

عبادی ادامه داد: همین اجرا نشدن قوانین اقتصادی موجب بیکاری جوانان ما علی رغم پتانسیل‌های مختلف طبیعی و معدنی است.

وی با اشاره به ترور ۱۷ هزار نفر از ایرانیان توسط دشمن افزود: چندین ماه قبل رئیس جمهور روسیه بیان کرد اگر مشکلات پیش روی ایران در مسیر کشور دیگری قرار می‌گرفت، بی شک ساقط می‌شد.

نفوذ بیگانه در برخی دولت‌ها مانع اجرا شدن قانون

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه دشمن در اهداف خود از تحریم ایران با شکست رو به رو شده است، افزود: البته هنوز اثرات تحریم بر پیکره اقتصاد جامعه ما وجود دارد.

عبادی گفت: نفوذ بیگانه در برخی از دولت‌های گذشته بزرگترین مانع در اجرایی شدن قانون اساسی بود ولی اکنون دولتی انقلابی و با مدیریت جهادی امور را پیگیری می‌کند.

وی یادآور شد: در چنین فضایی اکنون همه مقدمات برای اجرای اصول اقتصادی قانون اساسی و حل مشکلات مردم فراهم شده است.

نماینده بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس؛
سبک زندگی اسلامی به دانش آموزان آموخته شود

خسروی اسفزار با بیان اینکه ارائه مستقیم و غیرمستقیم سبک زندگی اسلامی باید مورد توجه آموزش و پرورش قرار گیرد، گفت: ۴۳ سال از انقلاب اسلامی می گذرد و به گونه ای تبلیغ شده است که سلبریتی های ما با افتخار می گویند که هیچ فرزندی نداریم.

به گزارش شبستان، «حسین خسروی اسفزار» در شورای آموزش و پرورش درمیان اظهار داشت: بحث تعلیم و تربیت به عنوان یکی از پایه های توسعه هر کشور محسوب می شود.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس در ادامه بیان کرد: اگر می خواهیم سلطه بیگانگان را نپذیریم باید به پیشرفت و توسعه علم زیر سایه تعلیم و تربیت بپردازیم و بدانید علم قدرت می آورد.

وی در خصوص توجه به «علم نافع» گفت: علم نافع بسیار اهمیت دارد و در بحث های مختلف مدنظر قرار دهید و به این معنا است که روخوانی قرآن را یاد نداشته باشیم.

خسروی اسفزار با بیان اینکه ارائه مستقیم و غیرمستقیم سبک زندگی اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: ۴۳ سال از انقلاب اسلامی می گذرد و به گونه ای تبلیغ شده است که سلبریتی های ما با افتخار می گویند که هیچ فرزندی نداریم.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس در خصوص معرفی دوست و دشمن به دانش آموزان عنوان کرد: به دانش آموزان تاریخ و جنایت های استعمار و انگلیسی ها را بیان کنید و تمام این کشور از قانونی بودن و شرعیت آن بسته به ولایت فقیه دارد.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی بیش از فضای حقیقی امروز گسترده تر شده است، ادامه داد: فرزندان خود را در این فضای مجازی مدیریت کنیم تا با احتیاط با این فضا برخورد کنند.

خسروی اسفزار با بیان اینکه در جهاد تبیین باید همدیگر را هم افزایی داشته باشیم، گفت: امروز بعد از مقام معظم رهبری کسی دلسوزتر از رئیس جمهور برای کشور وجود ندارد و ایشانه شبانه روز به صورت جهادی به دنبال حل مشکلات مردم هستند.

افزایش ۳.۳ درصدی فرزندآوری در خراسان جنوبی/۳

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی از افزایش ۳.۳ درصدی تولد در ۵ ماهه نخست امسال در خراسان جنوبی خبر داد.

 

 

مهرآور گفت: در ۵ ماهه نخست امسال ۶ هزار و ۱۹۳ واقعه تولد رخ داده است که نسبت به مدت مشابه ۳.۳ درصد افزایش داشته است.

او با اشاره به اینکه در این مدت ۴ هزار و ۱۴۸ واقعه تولد در شهر‌ها رخ داده است افزود: همچنین ۲ هزار و ۴۵ تولد در روستا‌ها رخ داده است.

مهرآور گفت: در ۵ ماهه نخست امسال ۷۳ مورد تولد دو قلوزایی در استان ثبت شده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در ۳ ماهه نخست امسال هزار و ۷۰۵ واقعه ازدواج در استان ثبت شده است گفت: از این تعداد هزار و ۱۷۶ ازدواج شهری و ۵۲۹ ازدواج روستایی بوده است.

او با بیان اینکه در ۳ ماهه نخست امسال نیز ۳۵۶ واقعه طلاق در استان ثبت شده است افزود: ۲۸۰ مورد از این طلاق ها در شهرها و ۷۶ مورد در روستاها ثبت شده است.

مهرآور بیان کرد: میانگین سن ازدواج مردان در ۳ ماهه نخست امسال ۲۷.۷ و میانگین سن ازدواج زنان ۲۲.۸ بوده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی عنوان کرد: میانگین سن طلاق مردان در ۳ ماهه نخست امسال ۳۵.۳ و میانگین سن زنان ۳۰.۳ بوده است.

 

 

 

دارتر خراسان جنوبی دو مدال طلا کسب کرد/۷

زهرا رجبی دارتر خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی کشور دو مدال طلا کسب کرد.

 

زهرا رجبی بانوی دارتر خراسان جنوبی، روز گذشته در مسابقات گرند تور کشوری قهرمان شد.

این ورزشکار امروز نیز در مسابقات اوپن کارگری کشوری مدال طلا را از آن خود کرد.

این مسابقات به میزبانی استان اردبیل برگزار شده است.

دارتر خراسان ‌جنوبی طلایی شد

 

 

هزار و ۵۹ پرونده با پویش حسینی در خراسان جنوبی بسته شد/۴

هزار و ۵۹ پرونده با پویش حسینی در خراسان جنوبی بسته شد

 معاون قضایی رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در امور شوراهای حل اختلاف گفت: در راستای پویش «به عشق حسین (ع) می‌بخشم» از ابتدای ماه محرم تاکنون هزار و ۵۹ پرونده در این استان منجر به صلح و سازش شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، عباس داریوش افزود: طرفین این تعداد پرونده با همکاری ستاد صبر و اعضای شورای حل اختلاف استان سازش کردند.

وی بیان کرد: سند تحول و تعالی در قوه قضاییه به عنوان مهم‌ترین سند راهبردی و اجرایی در دستگاه قضایی اهداف مهمی را دنبال می کند و در حال اجرا است.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در امور شوراهای حل اختلاف گفت: در قوه قضاییه و سند تحول از جمله رضایتمندی ارباب رجوع و ارتقا و افزایش مشارکت‌های مردمی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و یکی از مهمتربن راهکارهایی است که در این سند پیش‌بینی شده و حتی در کاهش اطاله دادرسی هم موثر است.

وی افزود: برای دستیابی به این هدف مهم باید مردم را مشارکت دهیم که در همین راستا در قوه قضاییه ستاد صبر تشکیل شده و موضوع اساسی و مهم آن برگرفته از صلح و سازش، بخشش و رضایتمندی است.

داریوش اظهار داشت: ستاد صبر در  تمامی استان‌ها از جمله خراسان جنوبی تشکیل شده و اعضای آن صلح‌یارانی هستند که به‌صورت افتخاری و براساس دستورالعمل ستاد صبر خدمت و تلاش می‌کنند تا در پرونده‌هایی که امکان صلح و سازش وجود دارد قبل از اینکه موضوع به محاکم قضایی و دادسراهای کشیده شود، از طریق صلح و سازش مختومه شود.

وی گفت: ستاد صبر استان از ابتدای ماه محرم در کنار پویش (به عشق حسین (ع) می‌بخشم) با ورود به پرونده‌های مختلف و با دعوت از اصحاب دعوی، اقدام به صلح و سازش طرفین و اخذ رضایت شکات کرده است.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در امور شوراهای حل اختلاف بیان کرد: در این پرونده‌ها دعاوی حقوقی از جمله دعاوی ملکی، ثبتی، خانوادگی همچنین پرونده‌های کیفری شامل توهین و ایراد ضرب و جرح وجود داشت که با  وساطت و تلاش صلح‌یاران ستاد صبر و اعضای شورای حل اختلاف استان مختومه شد.

وی افزود: پرونده‌های مالی سنگین و مطالبه مهریه‌های سنگین در اختلافات بین زوجین وجود داشت که در این پویش به سازش ختم شده است.

داریوش گفت: چندی پیش نیز، صلح‌یاران ستاد صبر و اعضای شورای حل اختلاف با ورود به پرونده قتل عمد در سربیشه که قاتل به قصاص نفس محکوم شده بود، در راستای اجرای پویش به عشق علی (ع) موفق به اخذ رضایت از اولیای دم مقتول شدند و قاتل حیاتی دوباره یافت.

وی اظهار داشت: از آنجا که فرهنگ صلح و سازش به عنوان یک فرهنگ ملی و مذهبی پذیرفته‌ شده و جزء باورها و اعتقادات دینی ما است به دنبال این هستیم که ارتقای فرهنگ صلح و سازش را در جامعه بخصوص در پرونده‌های حقوقی و قضایی توسعه دهیم.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در امور شوراهای حل اختلاف افزود: دستگاه قضایی بر این امر تاکید دارد تا جایی که امکان داشته باشد پرونده‌ها منجر به صدور احکام قضایی نشود و و از طریق صلح و سازش مختومه شود.

وی گفت: امید است با این روند صلح و سازش و مشارکت‌های مردمی، شاهد پیامدهای خوب و افزایش رضایتمندی ارباب رجوع هم باشیم.

 

 

 

روایت امدادرسانی یک طلبه جوان در زلزله سال ۴۷ فردوس/۵

زمین لرزه مخرب ۹ و ۱۰ شهریور سال ۱۳۴۷ در دشت بیاض و فردوس باعث کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از هموطنان شد. در آن برهه زمان با توجه به عدم حضور مسئولان وقت برای کمک به مردم، مقام معظم رهبری به عنوان یک طلبه به همراه جمعی برای کمک به منطقه رفتند.

به گزارش شبستان سالانه حدود ۵۰ هزار زمین لرزه بزرگ و ویرانگر در کل کره زمین رخ می‌دهد که از این تعداد زلزله های سالانه حدود یکصد زمین لرزه چنانچه مرکزشان در نزدیکی مناطق مسکونی باشد خسارات قابل توجهی ایجاد می‌کند به طور متوسط زمین لرزه‌های بسیار بزرگ با خسارات زیاد حدود یک بار در سال رخ می‌دهد و در طول قرن های متمادی این زمین لرزه‌ها نه تنها باعث جان باختن افراد زیادی شده است بلکه خسارات جبران ناپذیری نیز در مکان‌های مختلف به وجود آورده است.

از زمین لرزه های پرآسیب و مخرب با میزان خسارت بالا می توان به زمین‌لرزه دشت بیاض و فردوس، دو زمین لرزه بزرگ و جداگانه اشاره کرد که اولین زلزله در ۹ شهریورماه ۱۳۴۷ به بزرگی ۷.۳ (یا به بیانی۷.۱) ریشتر منطقه دشت بیاض و کاخک و دومی در حدود ۲۱ ساعت بعد یعنی در ۱۰ شهریور ۱۳۴۷ با بزرگی ۶.۴ ریشتر شهر فردوس را که در اثر زلزله دشت بیاض تنها اندکی آسیب دیده بود، تقریباً به‌کلی ویران کرد تا جایی که برخی از مجروحان که زمین لرزه دشت بیاض زنده مانده بودند و از دشت بیاض به فردوس برای مداوا منتقل شده بودند، در زلزله ۱۰ شهریور فردوس در بیمارستان کشته شدند.

به استناد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۴۸ سال پیش در ساعت ۱۴:۱۷ زمین لرزه ای استان خراسان در شمال خاور ایران را لرزاند و به منطقه شمال باختر قائن آسیب رساند. تمرکز اصلی آسیب‌ها در دره نیمبلوک بود که در آن بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن، یعنی در حدود یک چهارم شمار کل تلفات که حدود ۱۰ هزار تن برآورد شده است، جان باختند. در دشت بیاض همه خانه ها به طور کامل فرو ریخت و از هزار و ۶۷۰ نفر ساکنان آن هزار و ۲۳۰ نفر کشته شدند و از روستاهای بزرگ دیگری که سخت‌ترین آسیب‌ها را دیدند می توان به روستاهای خضری، میم، بسک آباد، بیناوج و چرمه اشاره کرد و تنها سازه‌های مهندسی‌ساز در منطقه کلان‌لرزه‌ای چند مخزن آب فراز نشسته دارای کالبد فولادی و خانه‌های دو طبقه بود که ویران نشدند.

میزان آسیب‌ها با دور شدن از این منطقه به سرعت کاهش می‌یافت. شدت زمین‌لرزه در سوی شمال، در گناباد و بیدخت، و نیز در فردوس و قائن، که به ترتیب در سوی باختر و جنوب خاور جای دارند، بسی کمتر بود. یک مورد استثناء کاخک بود، که در آن به جز چند خانه‌ای که بر پایه موازین درست احداث شده بود، همه شهر فروریخت و هزار و ۳۷۹ نفر جان باختند.

۷ تا ۱۲ هزار کشته در زمین لرزه سال ۴۷

بر اساس مستندات تعداد کشته‌شدگان این دو زمین‌لرزه در آمارهای مختلف، بین هفت تا ۱۲ هزار نفر اعلام شده است. در این زمین لرزه حدود ۱۲ هزار خانه مسکونی ویران شد و حدود ۷۰ هزار نفر هم بی خانمان شده و در زمین لرزه ۱۰ شهریور ماه سال ۱۳۴۷ قسمت بزرگی از شهر باستانی تون به کلی ویران شد.

بر اساس مستندات، اولین گروه برای کمک به مردم آسیب دیده، جمعی از طلاب مشهدی بودند که در همان روزهای اولیه به کمک مردم زلزه‌زده شتافتند. مقام معظم رهبری در خاطرات خود در این‌باره می‌گویند: «وقتی زلزله پیش آمد، ما از فرصت استفاده کردیم با بعضی از دوستان تماس گرفتم، گفتم که می‌خواهیم برویم فردوس. بعضی از دوستان استقبال کردند. آقای طبسی، آقای هاشمی‌نژاد و یک عده بازاری علاقمند و عده‌ای از طلاب، ۱۰ الی ۱۵ ماشین و ۷۰ الی ۸۰ نفر آدم راه افتادیم و به طرف منطقه زلزله‌زده رفتیم.»

کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده فردوس تا حدود دو ماه بعد از آن توسط روحانیت انجام می‌گرفت و مردم فقیر و آسیب‌دیده از این کمک‌ها استفاده می‌کردند تا جایی که مقام معظم رهبری در خاطره جالب توجهی از آن روزها می‌گویند: «اوایل که ما آنجا رفته بودیم تا ۱۰ الی ۱۵ روز مردم اسم مرا با اسم امام راحل اشتباه گرفته و برای دیدن امام راحل از روستاهای اطراف می آمدند و این مهم نشان می داد امام راحل برای همه مردم محبوب بود.»

بر اساس اسناد به دست آمده، مقام معظم رهبری حدود ۴۵ روز در مناطق زلزله‌ مانده و هرزگاهی برای مردم سخنرانی می کردند و ۲۸ مهرماه در هیأت فاطمیه فردوس به منبر رفته و با اشاره به تلخی‌های آن حادثه درباره بی‌کفایتی مسئولان وقت در رسیدگی به افراد زلزله زده، گفتند: «چرا شما از حق خود دفاع نمی‌کنید که حق شما را می‌خورند و چرا مقامات تهران به فکر شما نیستند که خانه درست کنند و بچه‌ها و افراد مسن از سرما جان دهند.»

بر اساس مستندات تخریب ساختمان‌های نیمه‌کاره قابل استفاده برای مردم (ساختمان بهداری) از دیگر مواردی است که بی‌کفایتی مسئولان وقت در زلزله فردوس را نشان می دهد چرا که مردم زلزله‌زده تا دو ماه بعد از آن و با رسیدن فصل سرما همچنان در چادر و حفره‌های زیرزمینی زندگی می‌کردند.

زمین لرزه مخرب فردوس

مقام معظم رهبری در خاطرات خود با اظهار تأسف از این واقعه می‌گویند: «بنده اول باور نمی‌کردم… صبح روز بعد که برای مشاهده آن محل رفتم از دیدن خاک زرد رنگ که از نابودی صدها هزار آجر، تمام محوطه بزرگ بهداری را پوشانده بود، بی‌اختیار به صدای بلند گریه کردم و بر بی‌رحمی و بی‌اعتنایی مقامات وقت لعنت فرستادم.»

با وجود گذشت ۴۸ سال از زمین لرزه فردوس و حضور پررنگ جامعه روحانیت و مقام معظم رهبری با هدف کمک رسانی، امسال شاهد برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران در شهرستان فردوس هستیم.

۱۳ شهریور مبدا تاریخی حرکت های جهادی

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۳ شهریور مبدا تاریخی حرکت های جهادی می شود، در نشست بررسی آخرین وضعیت برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران، با اشاره به حضور رهبر معظم انقلاب در شهرستان فردوس در ۱۳ شهریور سال ۱۳۴۷ که مبدأ حرکهای جهادی و انقلابی بود، گفت: در اجلاسیه ملی جهادگران شهرستان فردوس قرار است که مبدأ تاریخی شکل گیری گروه های جهادی تغییر کند.

«جواد قناعت» یادآور شد: مردم متدین و انقلابی ما همواره پای کارند و به صورت خودجوش به امورات مختلف ورود می کنند که این مهم از نقاط قوت نظام محسوب می شود.

استاندار خراسان جنوبی با ذکر این نکته که غربی ها از همین باور و تفکر حاکم بر نظام ما خوش شان نمی آید، متذکر شد: آنها می گویند همه کارها باید در چارچوب اداری انجام شود و مداخله مردم در این قاعده جایگاهی ندارد.

حضور مقام معظم رهبری برای کمک به آسیب دیدگان زلزله

وی با بیان این که اجلاسیه را از زوایای مختلف می توان بررسی کرد، گفت: یکی از این زاویه ها همین است، این که در سال ۴۷ و با حضور حضرت آقا (حفظه الله) که طلبه ای جوان بودند و جمعی از طلاب، حرکت خودجوش مردم برای کمک رسانی به زلزله زدگان فردوس شکل گرفت.

قناعت با تأکید بر این که همین اتفاق، مبدأ حرکت های جهادی و انقلابی بود، تصریح کرد: در این اجلاسیه قرار است که مبدأ تاریخی شکل گیری گروه های جهادی تغییر کند.

وی با زیبا خواندن اقدام بسیج سازندگی به عنوان متولی گروه های جهادی، اظهار داشت: بسیج در این اجلاسیه به این نکته تأکید دارد که مبدأ شکل گیری گروه های جهادی همین چند سال قبل و بعد پیروزی انقلاب اسلامی نیست بلکه برمی گردد به آن زمان که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در جمع مردم زلزله زده فردوس حضور پیدا کردند.

استاندار خراسان جنوبی با بیان این که محور کار در اجلاسیه، حضرت آقا (حفظه الله) است، گفت: قرائت پیام معظم له، رونمایی از کتاب ایشان، تبیین حرکت انقلابی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سال ۴۷ و… در اجلاسیه انجام می شود.

ورود انقلابی

قناعت ادامه داد: با توجه به این رویکرد، اجلاسیه تقدس خاصی دارد و همه ما باید برای انجام کارهای مربوط به این برنامه از چارچوب کارهای اداری خارج شویم و در انجام وظایفی که به ما محول شده، به صورت انقلابی ورود کنیم.

وی متذکر شد: همپوشانی و تعامل دستگاه ها در انجام کارهای مربوط به اجلاسیه ضروری است.

استاندار خراسان جنوبی از اجلاسیه به عنوان یک فرصت مغتنم یاد کرد و گفت: از این فرصت بی نظیر باید برای معرفی استان به نحو شایسته ای استفاده کنیم تا خراسان جنوبی را با این همه ظرفیت، از مظلومیت خارج نماییم.

به گفته وی؛ ما باید با میزبانی شایسته، خاطره خوبی از استان خراسان جنوبی در ذهن مهمانان باقی بگذاریم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*