اخبار خراسان جنوبی

رزمایش کشوری جهاد دامپزشکی در خراسان جنوبی آغاز شد
در آستانه برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران رقم خورد؛
آغاز رزمایش کشوری جهاد دامپزشکی در خراسان جنوبی

 

فعالیت ۲۷ نفر در کارگاه نساجی سنتی خاتون سرایان/۲

رییس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان گفت: «کارگاه نساجی سنتی خاتون در زمینه حوله بافی، چادر شب بافی و پارچه‌بافی با مدیریت یکی از بانوان کارآفرین دهستان مصعبی فعالیت می‌کند که مجموعا ۲۷ نفر شاغل دارد.»
عرب افزود: «این کارگاه با سرمایه گذاری ۲۰۰۰ میلیون ریالی بخش خصوصی راه‌اندازی شده و کمک‌های تجهیزاتی و تسهیلات به فعالین از طرف میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان انجام شده است.»
عرب گفت: «مهمترین نیاز کارگاه، تامین تسهیلات برای تامین تجهیزات بیشتر و مواد اولیه با هدف توسعه و ایجاد اشتغال بیشتر بانوان است.»

 

 

به منظور خدمات رسانی به زائرین اربعین حسینی؛

امدادگران هلال احمر خراسان جنوبی راهی کربلا شدند

کاروان‌های امدادی و درمانی هلال احمر خراسان جنوبی جهت خدمت‌رسانی به زائران حسینی از جوار مزار امامزادگان شهدای باقریه به سوی عتبات عالیات بدرقه شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدعلی کاوسی در آیین بدرقه کاروان بهداشت، درمان و امداد و نجات هلال احمر به راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی (ع)، اظهار داشت: بدرقه کاروان امدادی و درمانی هلال احمر استان عملیات اربعین حسینی را از امامزادگان شهدای باقریه آغاز کردیم تا توفیق بهترین خدمتگزاری به زائران امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه تعداد ۳۳ نفر از جوانان، امدادگران و نجاتگران به عراق اعزام می‌شوند، افزود: همچنین تعداد سه دستگاه آمبولانس و یک دستگاه تریلی از استان برای این عملیات بکارگیری می‌شوند.
سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر از نقطه صفر مرزی کشور عراق تا شهر نجف پایگاه های درمانی و امدادی دارد، گفت: در مسیر شهر مقدس نجف تا کربلا تقریبا هر صد ستون یک پایگاه درمانی وجود دارد.
وی بیان کرد: جوانانی که در قالب این کاروان به کربلا و مناطق مرزی اعزام می‌شوند یادگاران نسلی دلیر بودند که روزی با ایستادگی در برابر دشمنان از خاک‌ و بوم این کشور دفاع کرده اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی منصوب شد /۲

دکتر محمدعلی کاوسی با حکم رییس جمعیت هلال احمر کشور به عنوان مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی منصوب شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در حکم مدیر عامل خراسان جنوبی آمده است: در اجرای بند (د) ماده ۱۰ اساسنامه جمعیت و نظر به شایستگی، تعهد و سوابق مفید و ارزشمند جنابعالی، به موجب این ابلاغ به عنوان مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان خراسان جنوبی منصوب می شوید .
گفتنی است ؛ دکتر محمد علی کاوسی در مورخ پنجم مردادماه سال جاری به عنوان سرپرست جمعیت هلال احمر استان منصوب شده بود.

 

 

 

بازپیرایی و احیای تزیینات گچی شبستان مسجد جامع قاین

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاین از بازپیرایی و احیای تزیینات گچی شبستان مسجد جامع قاین خبر داد.
به‌گزارش امروز خراسان جنوبی، حمید عباس‌زاده گفت: «در فصل جدید مرمت مسجد جامع قاین برای مرمت گچ شبستان شمالی مسجد اقدام شده که پس از گمانه‌زنی در گچ زیر سقف و بررسی آن، مقرر شد کار جمع‌آوری گچ سقف و پاک‌سازی رنگ، جمع‌آوری خاک‌گچ فرسوده و هم‌چنین بندکشی و تعویض آجر فرسوده و دوخت و دوز ترک‌های سقف انجام شود و سقف مسجد به شکل اصیل خود احیا شود.»
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاین افزود: «اعتبارات تجهیز و راه‌اندازی کارگاه مرمتی مسجد جامع از مصوبات سفر استاندار به شهرستان است که با پیگیری و همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، به مرحله اجرا رسیده است.»

 

 

 

همایش پیاده روی در شمال شهر بیرجندبرگزار شد/۷

به مناسبت گرامیداشت هفته دولت همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی به همت استانداری، اداره کل ورزش و جوانان استان،فرمانداری، اداره ورزش و جوانان شهرستان بیرجند، هیئت ورزش های همگانی استان و شهرستان، دهیاری روستای شکراب، ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری، کارگروه ورزشی آستان قدس، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی، شرکت کویر تایر، هیات امنای مساجد مهرشهر، ارتش از انتهای بلوار شهید همت تا روستای شکراب برگزار شد.

بر اساس این گزارش همایش بزرگ پیاده‌روی خانوادگی گرامیداشت هفته دولت، با استقبال پرشور همشهریان ورزش دوست همراه بود، و در پایان به قید قرعه جوایزی شامل،یک دستگاه دوچرخه، ۵ عدد کارت هدیه ۵ میلیون ریالی و…توسط مسئولان در همایش اهدا شد.

 

 

 

شناسایی ۲۴ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی/۲

۲۴ بیمار جدید کرونا در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شدند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: این بیماران از ۱۲۰شناسایی ۲۴ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی آزمایش مولکولی و سریع کرونا، تشخیص داده شدند که بیشترین بیماران شناسایی شده با ۷ مورد مربوط به شهرستان قائنات است.

شریف زاده افزود: در این مدت، مورد فوت بیمار کرونایی هم گزارش نشده و تعداد فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی همان هزار و ۴۷۸ نفر است.

وی گفت: هم اکنون نیز ۳۹ بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری اند که ۲۴ نفر آن‌ها مبتلا به کرونا هستند و حال ۴ نفر آن‌ها نامساعد است.

 

برگزاری دوره مربیگری دارت در قاین/۷

 

کلاس مربیگری درجه سه دارت آقایان با تدریس حمیدرضا مومنی دبیر انجمن دارت کشور و سرمربی تیم ملی کلاس مربیگری درجه سه دارت آقایان در شهرستان قاین به پایان رسید.

علیزاده رئیس هیئت انجمن های ورزشی خراسان جنوبی گفت: با همت هیئت انجمن های ورزشی شهرستان قاین وبا همکاری آموزش هیئت انجمن های ورزشی استان وانجمن دارت کشور اولین کلاس مربیگری دارت درجه سه آقایان با تدریس استاد حمید رضا مومنی دبیر انجمن دارت کشور و سرمربی تیم ملی جوانان ایران برگزار شد.

 

به گفته وی این دوره آموزشی ۲۹ هنرجو از شهرستان های بیرجند و قاین و استان خراسان شمالی در خانه دارت شهرستان قاین در دو بخش تئوری و عملی برگزار شد.

 

اعزام بانوی دارتر خراسان جنوبی به مسابقات کشوری/۷

اعزام بانوی دارتر خراسان جنوبی به مسابقات دارت باشگاهی Pdc. ایران

بانوی دارتر خراسان جنوبی به مسابقات دارت باشگاهی Pdc. ایران اعزام شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، در دومین دوره مسابقات دارت باشگاهی pdc ایران، زهرا رجبی بانوی دارتر استان خراسان جنوبی به شهرستان اردبیل اعزام شد و از روز پنج شنبه به رقابت با حریفان خود از سراسر کشور خواهد پرداخت.

به بهانه ۱۱شهریور روز صنعت چاپ

پیشینهٔ صنعت چاپ در بیرجند /۵

صنعت چاپ از بزرگترین و مفیدترین اختراعات بشری و وسیلهٔ انتقال اندیشه و تفکر بسیاری از علما، دانشمندان، فلاسفه و اهالی هنر در طول تاریخ بوده است.

این صنعت، آموزش و تحقیق را که در گذشته در انحصار گروهی خاص بود برای همهٔ مردم ممکن ساخت. علاوهٔ بر این، صنعت چاپ این قابلیت را داشت که حاصل تلاشهای فکری، علمی و ادبی اهل قلم را که به زحمت در یک یا چند نسخهٔ محدود نوشته می ‌شد و به علت کمی نسخ، هر لحظه با خطر نابودی مواجه می بود را حفظ کند.

چاپ یکی از اساسی‌ترین و مؤثرترین شیوه‌های نگهداری، انتقال و اشاعهٔ اطلاعات در سراسر تاریخ بشر است که توانست ذهنیت بشر را به نوشتار و نقش تبدیل کند و با کثیر به دیگران منتقل سازد.

در واقع چاپ یک نیاز ضروری برای بشر بود تا بتواند به کمک آن اندیشه‌های خود را نگهداری کرده و انتقال دهد.

امروزه می توان گفت چاپ و نشر نه تنها شیوه‌ای برای نگهداری، انتقال و اشاعه اطلاعات است، بلکه نقش ویژه‌ای در توسعه یافتگی کشورها ایفا می‌کند. چرا که کتاب، مجله، روزنامه و آنچه که به وسیله چاپ انتشار پیدا می‌کند، یک وسیله ارتباطی محسوب شده که به صورت نوشته‌های چاپ شده بر روی کاغذ راه خود را طی می‌کند و به مخاطب منتقل می‌شود. از همین رو این صنعت در قلمرو مطالعات مربوط به ارتباطات نیز قرار می‌گیرد.

صنعت چاپ در جوامع و تمدنهای گذشته و از آن جمله در ایران، سابقه ای بس طولانی دارد که در اینجا مجال پرداختن به آن نیست. چرا که هدف ما در اینجا پرداختن به تاریخچهٔ این صنعت در بیرجند آن هم با اتکا به سوابق آن و با بهره گیری از اطلاعات افراد مطلع در این زمینه است که در گفتگوی صمیمانهٔ خود با ما به آنها پرداخته اند.

در ابتدای این گفتگو به سروقت حسین افضلیان پژوهشگر حوزهٔ فرهنگی و اجتماعی بیرجند رفته ایم.

افضلیان که به سبب سابقهٔ مدیریتش در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و قبل از آن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بیرجند، از نزدیک بر فعالیت های این صنعت اشراف دارد در بارهٔ اهمیت و پیشینهٔ صنعت چاپ در بیرجند می گوید: بسیاری از مردم بیرجند را از قدیم یک شهر فرهنگی نامیده اند. من معتقدم که یک شهر فرهنگی ویژگی های خاص خودش را دارد از آن جمله باید دارای مبلمان فرهنگی و یا به عبارتی دارای ابزار و اماکن علمی، فرهنگی و هنری از قبیل روزنامه، کتابخانه، چاپخانه، دانشگاه، مدرسه، سینما و … باشد.

خوشبختانه بیرجند با وجود دوری از مراکز اصلی تصمیم‌گیری کشور و قرار گرفتن در حاشیه شرقی کویر مرکزی ایران، اغلب به همت مردان و زنان آگاهش از این حیث شرایط خوبی داشته است.

حال در اینجا به این که چه کسانی، چه وقت، چرا و چگونه این مبلمان را چیده اند کاری نداریم و صرفاً به دلیل همزمانی این ایام با روز ملی صنعت چاپ به سروقت یکی از مهمترین ابزارهای فرهنگی یعنی صنعت چاپ می رویم که از همان سالهای دور اهمیت ویژه‌ای به بیرجند بخشیده است.

افضلیان در ادامه افزود: در بیرجندِ دهه‌های ۲۰ و ۳۰ از سدهٔ اخیر به موازات توسعهٔ نظام اداری و آموزشی، نیاز به توسعهٔ دیگر وجوهِ پیشرفت و مدنیّت از جمله صنعت چاپ و همچنین نیاز به نشریات محلی بیش از پیش احساس می شد.

در دههٔ ۲۰ و به فراخور فضای سیاسی آن دوران، مبارزات مردم ایران برای دستیابی به حقوق مدنی و آزادی های اجتماعی به خصوص مبارزه برای ملّی کردن صنعت نفت به رهبری دکتر محمد مصدق وارد عرصهٔ جدیدی شد. در این اثنا جمعیت قابل توجهی از مردم بیرجند نیز علیرغم دوری این شهر از پایتخت، با حرکتهای حق طلبانهٔ ملی همسو بودند که در این بین برادران صمدی از بازاریان آگاهِ بیرجندی در حمایت از دولت ملی دکتر مصدق پیشگام بودند. از همین رو بود که نشریهٔ آزادی قائنات از فروردین ‎۱۳۳۱ به مدیریت و صاحب امتیازی حاج محمدتقی صمدی نوشته و در مشهد چاپ می شد. در اسفندماه ‎۱۳۳۱ مرحوم حاج محمد مهدی صمدی (برادر حاج محمد تقی صمدی) که گردانندهٔ اصلی روزنامه آزادی قاینات بود، چاپخانهٔ کاوه را در تهران خریداری کرده و به همراه دو نفر از کارگران چاپچی و حروف چین به بیرجند آورده و به محل سرای محسن زاده و سپس سرای صمدی منتقل نمود. مطالب روزنامهٔ آزادی قاینات بیشتر در جهت مسائل ملی و میهنی و در واقع ناشر افکار آزادیخواهان بیرجند و اعضای حزب ایران و ضدیّت با خاندان علم بود. این روزنامه تا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ منتشر گردید. در فردای آن روز یعنی ۲۹ مرداد همزمان با بازگشت شاه به ایران، محل روزنامه و چاپخانه توسط حامیان اسدالله علم به آتش کشیده شد و کلیه سردبیران و ناشران آن بازداشت شدند. روزنامه مذکور قبل از خریداری و انتقال چاپخانهٔ کاوه به بیرجند به علت نبودن دستگاه چاپ، در مشهد منتش

ر شده و به بیرجند ارسال می گردید اما پس از خرید این چاپخانه و انتقال آن به بیرجند، در خود این شهر چاپ و منتشر می گردید.

از همین رو می توان گفت که اولین چاپخانه بیرجند در سال ۱۳۳۱ به همت مرحوم محمدمهدی صمدی تأسیس شد که علاوه بر انتشار روزنامهٔ آزادی قائنات به انتشار برخی از اوراق و برگه های اداری و شخصی می پرداخت.

مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ادامه افزود: چند سال پس از تخریب چاپخانه صمدی، سرانجام در زمستان ۱۳۳۷ به اهتمام و سرمایه‌گذاری چند تن از چهره‌های فرهنگی و اجتماعی آن روز بیرجند یعنی آقایان محمدعلی خزاعی، محمدرضا معماری، مهدی بهزاد، نصرالله اشرف زاده، حسن بهداد و محمد قاسمی یک چاپخانهٔ رسمی و قانونی به نام چاپخانه زرین در بیرجند تاسیس شد که هنوز هم پابرجاست. چاپخانهٔ مذکور ابتدا در فضای کوچکی واقع در خیابان حکیم نزاری بیرجند شروع به فعالیت نمود.

مجوز رسمی و قانونی فعالیت این چاپخانه در آن سال از سوی وزارت کشور به نام آقای محمدعلی خزاعی صادر شد. مؤسسین این چاپخانه که خود از مهارت لازم برای فعالیت های چاپی بی بهره بود در همان آغاز، استادکاری به نام آقای علی انصاف را به مدت چند ماه برای راه اندازی این واحد فرهنگی – صنعتی به بیرجند آوردند.

وی در مدت اقامتش در بیرجند اقدام به کارآموزی به دیگر کارگران علاقمند و به کارگرفته شده نمود. در راس همهٔ این افراد آقای حسن بیکی بود که بعدها نام خود را با بهره گیری از چاپخانه ی زرین به زرین پناه تغییر داد. آقای زرین پناه که در این زمان نوجوان ۱۶ ، ۱۷ ساله بیش نبود بعدها در توسعه و پیشرفتهای فنی و مهارتیِ این مجموعه نقش مهمی ایفا کرد.

از همین روست که می توان آن شش تن و به ویژه آقایان محمدعلی خزاعی و مهدی بهزاد را پس از مرحوم محمدمهدی صمدی، بعنوان بنیانگذاران اولین چاپخانهٔ رسمی و قانونی بیرجند و آقای حسن زرین پناه را به عنوان اولین هنر آموختهٔ فنی و مهارتی این رشته در بیرجند دانست.

متأسفانه آقای محمد علی خزاعی که باید از او به عنوان اولین مدیر چاپخانهٔ زرین نیز نام برد، در مدت کوتاهی پس از تأسیس این واحد در اثر حادثهٔ رانندگی درگذشت.

پس از فوت مرحوم خزاعی هیئت مؤسس چاپخانه، آقای مهدی بهزاد را که خود نیز از سهامداران و بنیانگذاران چاپخانه و از فرهنگیان خوشنام بیرجندی بود را به مدیریت آن برگزیدند که وی نیز در مدت طولانی مدیریت خود جاپخانه را به خوبی اداره می کرد.

ایشان نیز پس از سال‌های طولانی مدیریت چاپخانه، سرانجام تصمیم به اقامت در مشهد گرفت و مدیریت چاپخانه را به برادرزاده‌اش آقای حسن رضا حسین آبادی که خود از سهامداران و کارآموخته های این چاپخانه بود، سپرد. اکنون سالهای زیادی ست که آقای حسن رضا حسین آبادی این مسئولیت را برعهده دارد.

افضلیان در ادامه افزود : در این میان نمی توان از خدمات فنی و مهارتیِ آقای حاج حسن زرین پناه که به مدت ۲۰ سال استاد کار اصلی چاپخانه و نیز دارای سهمی از سهام آن بود، غافل ماند.

ایشان در طی سالهای خدمتش در چاپخانه با توجه به مهارت و تبحر خاصی که پیدا کرده بود توانست در توسعهٔ چاپخانه‌ و نیز تربیت کارآموزان دیگر موفقیتهای زیادی را بدست آورد.

آقای زرین پناه به سبب پشتکار فراوانی ‌که داشت بعدها خود در زمرهٔ فعالان اقتصادی بیرجند قرار گرفت. ایشان در اوایل انقلاب بعد از ۲۰ سال فعالیت در چاپخانه زرین به قصد ایجاد نمایندگیِ پخش نوشابهٔ کوکاکولا و بعدها برای تاسیس کارخانه کشک، ترشی و مربا برای همیشه فعالیت در عرصه چاپ را با کوله‌باری از تجربه ترک کرد اما او این تجارب را به هنرآموزان علاقه‌مندی دیگری مانند آقای حاج حسن رضا حسین آبادی مدیر فعلی چاپخانه زرین و نیز آقای حاج ابراهیم عرب مدیر و یکی از مؤسسان چاپخانه نزاری بعنوان دیگر چاپخانهٔ رسمی در بیرجند منتقل نمود بطوریکه به جرأت می‌توان گفت اغلب قریب به اتفاق کارگران چاپخانه‌های زرین و نزاری بیرجند مستقیم و غیر مستقیم میراث دار تجارب فنی آقای زرین پناه می باشند.

سرانجام پس از گذشت سالها، آرزوی دیرین اهالی فرهنگ، هنر و مطبوعات بیرجند با صدور مجوز رسمی چاپ افست از سوی معاونت فرهنگی وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحقق یافت. در اواخر دههٔ ۷۰ بود که مجوز فعالیت چاپ افست در ابتدا برای برادران گلرو، سپس برای شادروان مهران افسر و بالاخره برای برادران حیدری که خود صاحب امتیاز، سردبیر و گرداننده ی روزنامهٔ بیرجند امروز و امروز خراسان جنوبی هستند، صادر شد.

در این میان تنها زنده یاد مهران افسر که در بیرجند صاحب امتیاز چاپ سیلک اورنگ بود به دلیل مرگ نابهنگام مجال تأسیس چاپخانهٔ افست را پیدا نکرد. اما اینک چاپخانه های گلرو و مؤسسه چاپ و نشر امروز خراسان جنوبی مت

علق به برادران حیدری که علاوه بر مجوز چاپ، مجوز نشر را نیز دارند، با قدرت و جدییت هر چه بیشتر به فعالیت خود ادامه می دهند.

فریدون خزاعی اولین مدیر کتابخانه های عمومی استان که اغلب اهالی فرهنگ و دوستداران کتاب وی را به خاطر خدمات طولانی اش در سمتِ نماینده ی آن سالهای فرهنگ و هنر بیرجند و سپس به عنوان مسئول و کتابدارِ کتابخانهٔ عمومی استاد سعیدی بخوبی می شناسند در ارتباط با سابقهٔ صنعت چاپ در بیرجند گفت: اولین چاپخانه ای که با مجوز رسمی در شهر بیرجند راه اندازی شد، چاپخانه ی زرین بود.
وی افزود: ۶۲ سال پیش، مرحوم پدرم محمدعلی خزاعی و چند تن از دوستان فرهنگی ایشان یعنی مرحومان مهدی بهزاد، نصرالله اشرف زاده، محمدرضا معماری، حسن بهداد، شریفی، قاسمی و … دور هم جمع شده و تصمیم گرفتند چاپخانه ای در بیرجند راه اندازی کنند.
خزاعی اضافه کرد: ایدهٔ این کار هم شاید از آنجایی به ذهنشان رسید که در زابل که زمانی جزو قلمرو امیرنشین قائنات و سیستان بود چاپخانهٔ کوچکی وجود داشت به نام چاپخانهٔ شبرخ. از آنجائیکه پدرم و دوستان شان کم و بیش با زابل ارتباط کاری داشته و از وجود چنین چاپخانه ای در آن شهر مطلع بودند، تصمیم گرفتند که در شهر بیرجند نیز با سرمایه گذاری خود چاپخانه ای را تأسیس کنند.

خزاعی در ادامه افزود : سرانجام پیگیری هایی مرحوم پدرم و دوستان ایشان در این خصوص به ثمر نشست و در تاریخ سوم دیماه ۱۳۳۷ با صدور مجوز رسمی وزارت وقت کشور امتیاز تأسیس چاپخانهٔ زرین در بیرجند به نام پدرم صادر شد. چند روز پس از صدور مجوز یعنی در ۱۳۳۷/۱۰/۱۳ پدرم و دیگر اعضای مؤسس با سهام خود دستگاه چاپ ملخی دستی کوچکی را از تهران خریداری کرده و به بیرجند آوردند. متعاقب آن قرار شد که فروشنده، برای راه اندازی آن فرد ماهری را برای آموزش کار با این دستگاه به بیرجند بفرستد که که این کار هم انجام شد.
استادکار اعزامی، طی مدت اقامتش در بیرجند ضمن راه اندازی دستگاه چاپ، اقدام به آموزش چند نفر از افراد مستعد برای ادامهٔ کار چاپخانه نمود که یکی از این افراد جوان و مستعد آقای حسن زرین پناه بود که آن زمان نام خانوادگی شان بیکی بود. آقای زرین پناه به خاطر علاقه و استعدادی که داشت توانست به عنوان استادکار، نقش مهمی را در ادامهٔ فعالیت چاپخانه و نیز آموزش کارگران جدید ایفا نماید.
وی تصریح کرد: اولین مدیر چاپخانه مرحوم پدرم بودند که در یک حادثهٔ رانندگی از دنیا رفتند و مرحوم آقای مهدی بهزاد به عنوان مدیر جدید، کار را ادامه دادند. در زمان ایشان زمینی برای استقرار چاپخانه خریداری شد که پس از ساخت، جابجایی صورت گرفت و چاپخانهٔ زرین به مکان فعلی آن در خیابان ۱۷ شهریور منتقل شد.

حاج حسن زرین پناه پیشکسوت صنعت چاپ بیرجند که زحماتش در توسعه و پیشرفت این صنعت بر کسی پوشیده نیست هم با بیان اینکه در سال۱۳۳۷ وارد کار چاپ شدم، گفت: مردم در آن زمان کار چاپ را نمی شناختند و در هنگام درگذشت افراد، حسن آقایی بود مشهور به حسن جارچی که با ندای خود وظیفهٔ اطلاع رسانی و دعوت مردم به شرکت در مراسم تشییع و تدفین و جلسات ترحیم را برعهده داشت.

وی افزود: اما از زمانی که موضوع اطلاع رسانی به مردم و دعوت از ایشان برای حضور در مراسم تشییع، ترحیم، عروسی و جشنها در چاپخانه انجام گرفت مردم به اهمیت کار چاپ پی بردند.
این پیشکسوت صنعت چاپ اضافه کرد: در ادامه هم وقتی دفاتر نمره و حضور و غیاب مدارس در چاپخانه به چاپ رسید هم بر میزان رضایتمندی مردم افزوده شد و هم ما از دیدن نتیجهٔ کار خود لذت می بردیم و خستگی و سختی کار شبانه روزی را فراموش می کردیم.

حاج ابراهیم عرب یکی دیگر از پیشکسوتان صنعت چاپ بیرجند که سالیان متمادی صاحب امتیازی و مدیریت چاپخانهٔ نزاری بیرجند را برعهده داشته گفت: بر کسی پوشیده نیست که چاپخانهٔ زرین به عنوان اولین چاپخانهٔ بیرجند در سال ۱۳۳۷ توسط چند نفر از فرهنگیان بیرجندی و با خریداری و انتقال یک دستگاه چاپ ملخی که در آن زمان با پا کار می کرد، راه اندازی شد.

وی اضافه کرد: من در سال ۱۳۴۶ در حالیکه حدود ۱۵ سال داشتم در چاپخانهٔ زرین مشغول به کار شدم. همزمان با شروع کار من، سهامداران چاپخانه یک دستگاه بزرگتر را از چاپخانهٔ روزنامهٔ خراسان خریداری کرده و به بیرجند آوردند. در آن زمان هنوز دستگاهها اتوماتیک نشده بود و من هم برای کسب تجربه و کار با دستگاههای پیشرفته تر به تهران رفتم و چند سالی در آنجا بودم. بعد از بازگشتم هنوز هم در بیرجند دستگاه چاپ اتوماتیک وجود نداشت تا اینکه حدوداً در سال ۱۳۵۰ با اخذ مجوز از تهران، اولین دستگاه چاپ ملخی آلمانی اتوماتیک را با مشارکت آقای علوی به قیمت ۸۸ هزار تومان خریداری کرده و به بیرجند آوردیم و چاپخانهٔ نزاری بیرجند را تأسیس کردیم و به مرور با وارد کردن دستگاههای مجهز، این چاپخانه را نیز توسعه دادیم. و بدین ترتیب بیرجند پس از چاپخانهٔ زرین صاحب دومین چاپخانهٔ رسمی خود شد.

عرب در پایان با بیان اینکه کار در چاپخانه بسیار سخت و زیان آور است گفت: در حال حاضر با ۷۵ سال سن واقعاً در این حرفه، فرسوده شده ام اما با وجود همهٔ سختی ها و مشکلات به خصوص در شرایط کرونا، با کمک فرزندانم کماکان چاپخانه را سر پا نگه داشته ایم.

 

 

 

 

برگزاری مسابقات تنیس روی میز کارکنان راه آهن شرق

 

🔹این مسابقات به همت واحد تربیت بدنی اداره کل راه آهن شرق و با همکاری هیات تنیس‌ روی میزشهرستان با حضور ۱۴ شرکت کننده در سالن تنیس روی میز عفاف برگزار شد .

🔹نفرات برتر به شرح ذیل می باشد:

صادق توکلی مقام اول
سامان سمیعی مقام دوم
سید امیرعلی صادق زاده مقام سوم

 

 

 

 

 

 

برگزاری اولین دوره مسابقات کارتینگ در سرایان/۷

 

اولین دوره مسابقات کارتینگ قهرمانی شهرستان سرایان در محل مجموعه ورزشی ملت به مناسبت گرامیداشت هفته دولت برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در این دوره از مسابقات ۱۷ شرکت کننده در بخش آقایان و ۱۳ شرکت کننده نیز در بخش بانوان به صورت جداگانه با یکدیگر به رقابت پرداختند که در پایان در بخش بانوان : هانیه حمامی به مقام قهرمانی رسید، زینب سادات موسوی نایب قهرمان شد و حدیثه ناصری و فاطمه تقی زاده مشترکاً مقام سوم را بدست آوردند.

در بخش آقایان محسن درویش قهرمان شد، مهدی درویش به مقام نایب قهرمانی رسید و مسعود درویش نیز در جایگاه سوم این رقابت ها قرار گرفت.

 

 

 

 

 

*حاجی محمد میابادی*/۷

زاده ۱۳۰۴ در میاباد بود. به شهر آمد. مشغول قصابی شد. بعدتر، قصابی خودش را باز کرد. کارش توسعه یافت تا تهیه گوشت مصرفی روزانه پادگان را گرفت. به “حاج محمد قصاب” شهرت یافت.

کت و شلوار می پوشید. بلندقد بود و چهارشانه. راستکردار بود، بی ریا، و لوطی مسلک. برای ادای بدهیهای شرعی به نزد آیت الله آیتی میرفت.

به خواسته دوستش، محمد علی میزانی به مشهد به دیدار حاج حبیب قفلی، بنیانگزار شرکت قم، رفت و با رای او شعبه شرکت را تاسیس کرد. کنار میدان امام. مهر ۱۳۴۲.
اتوبوسهایش مرتب بود. بهای بلیت مشهد را ارزانتر از شرکتهای دیگر گذاشت. نام شرکت قم در شهر پیچید. فرمانداران به بازدید کارش می آمدند.

فراز پیشخوان گاراژ، مسافرخانه ساخت. یکی از نخستین گرمابه­ های بیرجند را ساخت: گرمابه مرمر.
دکان قصابی را نگه داشت، نشان اصالتش!

در شهر و دهات زمین خرید. بندهایی بست. خربزه و هندوانه عمل می ­آورد. رمه هایی داشت. بالای خیابان رود، مهمانپذیر هویزه را ساخت، با چندین دربند دکان. کنار میدان آزادی، گاراژی راه انداخت برای مسافران بیرجند به دهات.

از سال ۱۳۵۷ به بعد، موفقیتهایش دستمایه تهمت شد. گفتند از طاغوتیان بوده و ثروتش با قاچاق به دست آمده. اعتنا نکرد.
اما تهمت‌زدن‌ها کار خودش را کرد. چند بار زندانش کردند. در نهایت، حکم مصادره اموال خودش و نصف اموال همسرش را دادند.

آزاد شد و باز به کار برگشت.
زمانی بود که تعاونیها را بر جای گاراژهای مسافربری نشاندند. امتیاز تعاونی ۱۴ را گرفت. نخستین خط مسافربری شَبرو را دایر کرد. کسانی که کار اداری در مشهد داشتند، اول صبح به کار خود میرسیدند. ابتکاری که به خرج داد، بهری را از زندگی بیرجندیها دیگرگون کرد. پس از او بقیه تعاونیها هم خطوط شبرو دایر کردند.

دستهای او هنوز پینه داشت. دیگر شاید دلش هم پینه بسته بود. گفته بود همه چیزم را که گرفتند حساب خواهم کرد همانی هستم که با تُروبه ای به شهر آمدم. باز هم کار میکنم.

کار هم میکرد. هنوز سر پا بود.
سال ۱۳۶۵ سکته کرد. تکیده شد. سال ۱۳۶۷، روز یازدهم شهریور، ۶۳ ساله بود که درگذشت. یک دنیا نیرو و پشتکار که ممکن بود هنوز سالها برای بیرجند و مردم مفید افتد، به اجبار روانه خاک شد.

با مرگ حاجی محمد قصاب، فصلی بزرگ از کار در بیرجند به پایان آمد. گاراژ قم چندی نامرتب دایر بود تا برچیده شد. سپس بنای آن را خراب کردند. گفتند ساختمان را خراب کرده اند تا مردم درنیابند که از متولیان جدیدش گرداندن گاراژی هم ساخته نیست.
امروز بر جای شرکتی که شبانه روز کانون فعالیت بود، زمینی بایر در کنار میدان امام افتاده است که چیزی را تداعی نمیکند، مگر بیهودگی. شاید همین بیهودگی و بطالت به مذاق کسانی خوشتر است . . . .

میابادی موجب تکامل بیرجند به مرحله برتری از تاریخ اجتماعی شد.
در پی تن­ آسانی نبود. سوداهای برخی ثروتمندان آلوده را نداشت، حتی وقتی از مردان سرشناس شهر بود گویش غلیظ بیرجندی او عوض نشد. بیرجندی بود، بیرجندی ماند، و در بیرجند ماند.
حاجی محمد میابادی، از کسانی بود که بیرجند، آغاز و پایان جهان، و زیربنای جهان ­نگری آنان بود. بیرجند بدون او شهری می بود با ظرفیت و استعدادی کمتر از آنچه امروز دارد.

#محمود_فاضلی_بیرجندی

 

 

 

 

 

طنز امروز
فواید زرشک و زعفران را بنویسید!/۴-۷
امروز خراسان جنوبی_صبا_
َ آقا اجازه ما در خراسان جنوبی محصولات کشاورزی استراتژیک زیادی مثل زعفران، زرشک، عناب، کشک و .. داریم. ما در مورد مهم ترین فایده و مشکلات مربوط به این محصولات خیلی فکر کردیم. اما چندی قبل یکی از مسئولان سابق استان که حالا دیگر نیست از این گلایه داشت که این محصولات را آن طور که باید معرفی نکرده ایم و به انداز کافی شناخته شده نیست. راستش آقا ما هم به همین نتیجه رسیده ایم که خیلی از مردم دنیا و حتی کشور مان شناخت کافی از این محصولات و فایده های آن ندارند، به خصوص برخی مسئولان عالی رتبه مرکز نشین که اگر نظرشان جلب شود می توانند تصمیمات خوبی در مورد این محصولات بگیرند. پدرمان می گفت خوبشختانه برخی مردم و مسئولان ریز و درشت راهکار خوبی برای معرفی بیشتر این محصولات پیدا کرده اند. آن ها هر وقت که می خواهند از مدیران بالادست خود قدردانی کنند بخصوص در مواقع حساس برای حمایت از محصولات استراتزیک استان از آن ها به عنوان هدیه استفاده می کنند. به ویژه وقتی که این کار را برای مدیران مرکز نشین می خواهند انجام دهند، هر چه موقعیت کاری شان حساس ترباشد به خصوص در آستانه تغییرات مهم، مقدار بیشتری از این محصولات به ویژه زرشک و زعفران را برای هدیه می برند. بنا براین استان ما و محصولات آن بیشتر معرفی می شود. چند روز قبل که با پدرمان در خیابان بودیم به یکی از آشنایانش که مسئولیتی دارد برخوردیم که می گفت:« چند نفری از بدخواهانش هستند که هر چند وقت نامه های مغرضانه ای به مرکز می فرستند و او هم ناچار است برای دفع خطر هر بار به مرکز رفته و برای عده ای زرشک و زعفران ببرد…». او می گفت: «کاری که نمی توانند بکنند فقط هر بار کمی به زحمت می افتم»، چیزی در مایه« عرض خود می بری و زحمت ما می داری..!» آقا ما فکر می کنیم آشنای پدر ما یکی از کسانی هست که در معرفی زرشک و زعفران استان و صادرات آن ها تلاش می کند.
آقا ما در مورد علت انتخاب زرشک و زعفران برای این نوع هدیه دادن هم خیلی فکر کردیم و به این نتیجه رسیدیم که وقتی مسئول بالادستی از دستمان عصبانی است و ممکن است تصمیم بدی در مورد مان بگیرد، با زرشک فشارش را پایین می آوریم و با زعفران هم خنده بر لبش می آید و بنابراین تصمیم عاقلانه تری می گیرد. بنابراین آقا ما نتیجه می گیریم که زرشک و زعفران خیلی فایده ها که ما فکرش را هم نمی کنیم دارد.

 

 

 

 

 

آیین گرامیداشت روز کارمند و تجلیل از کارمندان نمونه و برگزیده دانشگاه بیرجند برگزار شد

آیین گرامیداشت روز کارمند و تجلیل از کارمندان نمونه و برگزیده دانشگاه بیرجند با حضور کارمندان، اعضای هیأت رئیسه و شورای دانشگاه بعدازظهر سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱ در تالار ولایت دانشگاه برگزار شد.
آیین گرامیداشت روز کارمند و تجلیل از کارمندان نمونه و برگزیده دانشگاه بیرجند برگزار شد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در این مراسم دکتر احمد لامعی‌گیو؛ سرپرست دانشگاه بیرجند با تبریک و تهنیت فرارسیدن هفته دولت و روز کارمند، یاد و خاطره شهدای گرانقدر دولت، شهید رجایی، رئیس جمهور مکتبی و مردمی و شهید باهنر که از متفکرین و تئورسین‌های انقلاب اسلامی در کنار شهید بهشتی و شهید مطهری بوده اند را گرامیداشت و گفت: این شهیدان والامقام ۲۰ سال در کنار هم بودند و با هم آشنایی داشتند و به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) خواست الهی این بود که هر دو با هم عروج نمایند. وی با اشاره به گذشته دانشگاه و اینکه که ایده دانشگاه در سال ۱۳۴۵ رقم خورد و یک دهه بعد در سال ۱۳۵۴ با موافقت شورای گسترش آموزش عالی، مؤسسه آموزش عالی بیرجند شکل گرفت، افزود: پروفسور گنجی مأموریت راه اندازی این مؤسسه را در سال ۱۳۵۴ برعهده گرفت، پس از آن دبیرخانه این مؤسسه در محل مدرسه شوکتیه ایجاد شد و در سال ۱۳۵۶ فعالیت‌های رسمی دانشگاه آغاز شد. دکتر لامعی سیر تکامل دانشگاه بیرجند را همزمان با مراحل تکامل انقلاب اسلامی ذکر کرد و گفت: دانشگاه بیرجند یکی از نمونه‌هایی است که در مراحل راهبرد جهاد تبیین قرار گرفته است. وی در ادامه مراحل تکامل دانشگاه را برشمرد و گفت: امروز دانشگاه بیرجند در چهل و پنجمین سال فعالیت خود قرار دارد و برای رشد و تکامل دانشگاه سه ضلع دانشجو، هیأت علمی و یاوران هیأت علمی در کنار هم کوشیده‌اند که بعنوان یک دانشگاه پیشرو سطح دو در ابعاد مختلف آموزشی، پژوهشی، مدیریتی شناخته شود. وی یاد و خاطره همه افرادی که از سال ۱۳۵۴ تا به امروز در جهت پیشرفت و تکامل جایگاه دانشگاه کوشیده‌اند را گرامی داشت و ادامه داد: دانشگاه بیرجند در سایه همدلی، هم‌افزایی و همیاری اعضای محترم هیأت علمی و یاوران ارجمند هیأت علمی این توانایی را دارد که گام‌های مؤثرتری را در سطح ملی و بین المللی بردارد؛ که امروز در سایه برنامه‌ریزی عالمانه و هم‌افزایی و حس تعلق توانسته است با ۱۶ کشور مراوده علمی داشته باشد. سرپرست دانشگاه بیرجند به هویت فرهنگی و ملی و مذهبی خراسان جنوبی و شخصیت‌هایی که در شکل‌گیری این تمدن و فرهنگ تأثیر گذار بوده‌اند اشاره کرد و افزود: در دوره‌های گذشته، ستارگان فرهیخته‌ای در آسمان فرهنگ اندیشه و دیانت این مرز و بوم درخشیده اند که باعث شده است منابع تاریخی از بیرجند بعنوان دارالملک قهستان یاد نمایند. از آن جمله دانشمندان بزرگی همچون عمید ابوبکر قهستانی، ابن حسام خوسفی، حکیم نزاری، منجم شهیر عبدالعلی بیرجندی در عرصه علم هستند. در عرصه دین و دیانت تاریخ حوزه‌های علمیه استان به ۸۰۰ سال قبل بر می‌گردد و در این عرصه عالمان بزرگی همچون گازاری‌ها، تهامی‌ها و آیتی‌ها به چشم می‌خورند. سوال این است که وظیفه ما چیست و ما در کجا قرار داریم؟ آیا بدنبال احیای باورها و اندیشه‌های آنها هستیم؟ وی ادامه داد: باور دارم که در سایه همدلی و همراهی و هم‎افزایی یاوران بزرگوار هیأت علمی، دانشجویان و اعضای هیأت علمی این خانواده گام‎های بیشتر و بهتری در راه اعتلای فرهنگی بردارد و بعنوان مرجع علمی و پژوهشی استان و کشور مطرح شود. بدون شک این مهم با کمک همه اعضاء، بدنه کارشناسی و بخش های مختلف دانشگاه محقق خواهد شد. سرپرست دانشگاه بیرجند در ادامه گزارشی از تلاش‌های ارزنده بخشهای مختلف دانشگاه ارائه کرد و گفت: همکاران بازنشسته سرمایه‌های دانشگاه هستند که در این مراسم از دو همکار پیش کسوت نیز قدردانی به عمل خواهد آمد.
در این مراسم، همچنین حجت الاسلام و المسلمین جعفری؛ مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند با گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهدای دولت و شهیدان والامقام رجایی و باهنر گفت: دولت شهید رجایی دولتی ماندگار بود که الگوی دولت اسلامی را در ذهنها ماندگار کرد. وی به اثرگذاری شهید رجایی و پایبندی ایشان به مسائل دینی اشاره کرد و گفت: هرکس برای خدا قدم بردارد خدا هم او را یاری می‌کند. وی گفت: در این شرایط لازم است همگان دست به دست هم بدهند تا به دولتی که بنا دارد در مسیر دولت شهید رجایی قدم بردارد کمک نمایند. وی به سخن پیامبر(ص) که کسی که تلاش و کوشش و فعالیت برای کسب روزی حلال خانواده بکند مجاهد فی سبیل الله است اشاره کرد و ادامه داد: به اشکال مختلف انسان می‌تواند مجاهد فی سبیل الله باشد مشروط به اینکه این فرد حدود فرمان الهی را مدنظر داشته باشد.
دکتر محسن عارفی، سرپرست معاونت اداری و مالی دانشگاه نیز با گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و تبریک روز کارمند گفت: از تمامی کارمندان دانشگاه قدردانی می‌نمایم که در تمام قسمت‌های دانشگاه صمیمانه و با تلاش کار می‌کنند و امیدواریم قدمی برای آنها برداریم.
وی با تأکید بر اینکه تمام کارمندان دانشگاه نمونه هستند و با همدلی و همیاری تمامی کارمندان، دانشگاه بیرجند به جایگاه والایی خواهد رسید، بیان داشت: لازم است با همدلی تمامی همکاران نمونه دانشگاه، پذیرای ۱۲ هزار دانشجو در آغاز سال تحصیلی باشیم چرا که پس از دو سال کرونا نیاز است همکاری بیشتری برای پذیرش دانشجویان صورت بگیرد.
همچنین حسن زنگویی معاون مدیر امور اداری و پشتیبانی دانشگاه به روند انتخاب کارمند نمونه اشاره کرد و گفت: در گذشته شاخص‌های ثبت شده‌ای برای انتخاب کارمندان نمونه نبوده است و بدین منظور پیش‌نویس آیین نامه‌ای به پیشنهاد شورای صنفی و موافقت معاونت اداری و مالی تهیه شد که در آینده پس از دریافت نظرات همکاران به تصویب هیأت اجرایی خواهد رسید.
محمد جواد مشاوری نیا نماینده شورای صنفی کارکنان دانشگاه نیز در این مراسم با ترجمه حدیثی از حضرت امام حسین(ع) که بدانید نیازمندی‌های مردمی که به شما مراجعه می‌کنند از نعمت‌های الهی است پس نعمت‌های الهی را ذایل نکنید که وظیفه خدمت، به دیگران محول خواهد شد، گفت: شورای صنفی حلقه ارتباطی بین مدیران دانشگاه و همکاران بوده است. وی خدمت در محیط دانشگاه را فرصت دانست و به چگونگی انتخاب کارمندان نمونه اشاره کرد و گفت: پشتوانه کار صنفی، همکاران دانشگاه هستند. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هر چه که در راه تکریم، تجلیل و تشویق، رفاه، آسایش و آرامش همکاران تلاش شود نوعی سرمایه‌گذاری است. جذب دانشجو و تربیت دانشجوی با اخلاق و متخصص و ارتقای جایگاه دانشگاه در زمینه‌های مختلف با نگاه عدالت مدارانه در سه عنصر اعضای هیأت علمی، یاوران علمی و دانشجویان دانشگاه محقق خواهد شد.

در این مراسم کارمندان نمونه و برگزیده دانشگاه بشرح ذیل معرفی شدند:

منیره رضایی‌فورگ، یوسف خانی‌نژاد، وحیدجهانی، امین علی آبادی، اسدالله حیدرنیا از حوزه ریاست، علی یعقوبی، محمدعلی چاجی، سپیده سالاری، حسن زنگویی، صدیقه خالصی‌مقدم از معاونت اداری و مالی، دکتر رؤیا عقیلی، حسن خراشادی‌زاده، سیدبهنام حسینی از معاونت دانشجویی، مهدی زینل‌نژاد از معاونت پژوهش، فناوری ونوآوری، اقدس نصیری از معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، فاطمه عبداللهی از پردیس علوم، مجید هایری از دانشکده فنی فردوس کارشناسان نمونه بودند.
کارمندان نمونه بخش فرهنگی، مذهبی، اجتماعی فاطمه زهراخراشادی زاده، اصغر ابتهاج، زهراماسنانی بودند.
حمید سیف اللهی‌مقدم، رضاحسن‌زاده، علی امیرآبادی‌زاده، نرگس اسداللهی بعنوان کارمندان نمونه شایسته تقدیر معرفی شدند.
در دیگر بخش این مراسم فاطمه زرین پناه و رسول پویان فر بعنوان پیشکسوتان نمونه دانشگاه معرفی شدند.
سعیدمظفرنیا، فاطمه رخشانی‌مقدم و حسن ملکی از معاونت اداری و مالی، رویا موحدی از معاونت فرهنگی و اجتماعی، سمانه پنجابی از معاونت پژوهش، فناوری ونوآوری، مهدی ریحانی از معاونت دانشجویی، زهرابصیری معاونت آموزشی وتحصیلات تکمیلی، مهدیه کمیلی دوست، صغری مودی، مسعودخزاعی از پردیس کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست، مریم خراشادی زاده، نازیلا دیوانی‌ویس از پردیس علوم پایه، راضیه آرزومندان از دانشکده ادبیات و علوم انسانی، سیدحسین موسوی، اسعدفضلی نژاد از پردیس مهندسی، ذبیح الله مسعودی از دانشکده هنر و رضاطاهرپورکلانتری از آموزشکده کشاورزی سرایان بعنوان کارمندان برگزیده دانشگاه معرفی شدند.
همچنین کارکنان نمونه شرکتی شامل: حسین مفرد، صادق براتی، مریم رحیمی، مهدی بهدانی، سعید شورستانی، زهرا قوامی‌راد، عبدالله میرزایی، امین برفی، مرتضی امامی نسب‌، غلامحسین جعفری بودند.
محمود غلام نژاد، محمد خسروی، ابوالفضل میزانی، حمیدرحیمی، محسن صدیقی، طاهره هادوی کیا، مهدی آذری، هاشم آمیرآبادی زاده، مجیدبابایی مقدم، رسول ثابتی و اسماعیل امیرآبادی‌زاده کارکنان برگزیده شرکتی را تشکیل دادند.

پیام تبریک سرپرست دانشگاه بیرجند به مناسبت درخشش دانشجویان ورزشکار دانشگاه در سومین المپیاد شاهد و ایثارگر و پنجمین المپیاد ورزش‌های همگانی

 ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۶:۲۹ کد : ۱۹۸۹۸ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۵۶
پیام تبریک سرپرست دانشگاه بیرجند به مناسبت درخشش دانشجویان ورزشکار دانشگاه در سومین المپیاد شاهد و ایثارگر و پنجمین المپیاد ورزش‌های همگانی

کسب موفقیت درخشان دانشجویان ورزشکار دانشگاه در سومین المپیاد شاهد و ایثارگر و پنجمین المپیاد ورزش‌های همگانی، افتخاری دیگر را برای دانشگاه بیرجند رقم زد و موجب عزت و افتخار خانواده آموزش عالی خراسان جنوبی شد.
اینجانب کسب عناوین ارزشمند توسط دانشجویان ورزشکار دانشگاه بیرجند را به جامعه ورزشی، خانواده‌های گرانقدر آنها و تمامی دانشگاهیان تبریک می گویم و از درگاه خداوند متعال ادامه موفقیت‌های این قهرمانان جوان را در دیگر عرصه‌های ورزشی آرزومندم.
احمد لامعی‌گیو
سرپرست دانشگاه بیرجند
شهریور ۱۴۰۱

 

 

آزادگان مهمان کانون پرورش فکری بشرویه/۲

پرستوهای مهاجر مهمان کانون پرورش فکری بشرویه

چهار آزاده و ایثار گر ۸ سال دفاع مقدس مهمان کودکان ونوجوانان عضو مرکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری بشرویه شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ مرکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان بشرویه در راستای برنامه‌های هفته دولت و ترویج روحیه ایثار و شهادت در کودکان ونوجوانان، میزبان محمدرضا فیض‌آبادی، حسن شاکری، جواد نظریان و محمدرضا صارمی از آزادگان ۸ سال دفاع مقدس در این شهرستان بود.

گفتنی است مهمانان این برنامه در جمع اعضای این مرکز به بیان خاطرات خود در دوران دفاع مقدس و سال‌های اسارت پرداختند.

این گزارش می افزاید در ادامه این برنامه‌ که با حضور عباس عادل مدیر بنیاد شهید و امور ایثار گران بشرویه برگزار شد از  ۱۰برگزیده و ۴۰ شرکت کننده مسابقه نقاشی بازگشت آزادگان جوایزی اهداء شد.

این مسابقه  به مناسبت  ۲۶ مرداد سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی از طرف بنیاد شهید برای کودکان و نوجوانان شهرستان برگزار شده بود.

پرستوهای مهاجر مهمان کانون پرورش فکری بشرویه

دیدار دختران انجمن ادبی دریچه با ایثارگر پیشکسوت کانون خراسان جنوبی

دیدار دختران انجمن ادبی دریچه با ایثارگر پیشکسوت کانون خراسان جنوبی

در راستای فعالیت‌های هفته دولت اعضای فعال انجمن داستان دریچه از مرکز بشرویه، با ایثارگر و همکار بازنشسته کانون دیدار کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری خراسان جنوبی، در آخرین روز از هفته دولت سید محمدتقی هاشمی محترم همکار بازنشسته و ایثار گر کانون استان در خانه بوم‌گردی سپیدار این شهر، اعضای انجمن ادبی داستان دریچه را به شنیدن خاطرات ۸ سال دفاع مقدس و ایام همکاری خود با کانون پرورش فکری دعوت کرد.

هاشمی محترم در این دیدار پس از بیان خاطرات خود اعضای حاضر در این برنامه را به خواندن نمازاول وقت توصیه کرد و گفت: بهترین تقدیرها در اهمیت دادن به نماز و خواندن نماز اول وقت برای ما رقم می خورد.

گفتنی است؛ تقدیرازاعضای انجمن در جمع دوستانه، بهانه‌ای برای بازشدن دریچه‌ی تازه به روی فکرهای روشن اعضا و تشویق درجهت نوشتن آثاری فاخر وماندگاربود.

در پایان این دیدار اعضا و مربیان این مرکز با هدایایی به پاس سال‌ها تلاش و کوشش در کانون و همچنین ایثارگری هاشمی محترم در دوران دفاع مقدس از وی تقدیر کردند.

دیدار دختران انجمن ادبی دریچه با ایثارگر پیشکسوت کانون خراسان جنوبی

 

 

 

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی:

پذیرش هنرجو در هنرستان دخترانه هنرهای زیبای خراسان جنوبی/۲-۳

 

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از پذیرش هنرجو در هنرستان دخترانه هنر‌های زیبای خراسان جنوبی برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم با اشاره به فعالیت هنرستان دخترانه هنرهای زیبای بیرجند، بیان کرد: این هنرستان در مهر ماه سال ۹۸ در رشته های نقاشی، نمایش و سینما از فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی ارتقای سطح علمی هنرمندان، فراهم ساختن امکان ادامه تحصیل و ورود به بازار کار هنرجویان را از جمله اهداف راه اندازی این هنرستان دانست و افزود: هنرستان هنر‌های زیبای بیرجند از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش استان راه اندازی شده است.

زمزم با بیان اینکه هنرستان دخترانه هنرهای زیبای بیرجند بستری شایسته برای حوزه های فرهنگ و هنری است، اظهار کرد: در این هنرستان تنها اخذ مدرک ملاک نیست، بلکه اصل موضوع و محور آموزش ها، شایستگی و کسب مهارت است.

وی با بیان اینکه دانش آموزان تحصیل کرده در رشته های فنی و حرفه ای می توانند بدون آزمون در این رشته ادامه تحصیل دهند، بیان کرد: علاقمندان به رشته‌های هنری می‌توانند برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، با به همراه داشتن مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در رشته‌های سینما، نمایش و نقاشی به این هنرستان در مرکز استان مراجعه کنند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به محدودیت ظرفیت، از علاقه مندان خواستاریم هر چه سریع تر برای ثبت نام همه روزه از ساعت ۸ الی ۱۲ در محل هنرستان، واقع در نبش توحید ۴۴ اقدام کنند.

وی بیان کرد: دانش آموزان پایه دهم رشته های دیگر که تمایل به تغییر رشته و ادامه تحصیل در رشته های هنری هنرستان دارند هم می توانند پس از گذراندن آزمون تغییر رشته در شهریور ماه، وارد هنرستان هنرهای زیبا شوند.

پیام تبریک مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی به مناسبت روز ملی صنعت چاپ

علی فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با صدور پیامی فرا رسیدن ۱۱ شهریور، روز ملی صنعت چاپ را به دست اندرکاران و فعالان این حوزه تبریک گفت.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی؛ در متن پیام علی فرخنده آمده است:
صنعت چاپ حساس ترین نقش را در توسعه یک جامعه بر عهده دارد به گونه ای که هرچه این صنعت پیشرفت و توسعه بیشتری داشته باشد، میراث مکتوب یک کشور با کیفیت برتری به آیندگان سپرده خواهد شد.
صنعت چاپ در خراسان جنوبی دارای بیش از ۶۲ سال سابقه می باشد که وجود « چاپ زرین به عنوان نخستین و فعال ترین چاپخانه در خراسان جنوبی» گواه بر این ادعا است. همچنین چاپخانه های استان با تجهیزات و امکانات به روز، با ظرفیت بالا و کیفیت محصولات چاپی عالی، همسطح با سایر استان ها فعالیت دارند که نقطه عطفی برای استان است.
بدون شک این روز، یادآور تلاش مستمر و زحمت مداوم جمع بزرگی از اهل هنر و ادب بوده که نتیجه آن، عمری طولانی برای صنعت چاپ و اعتباری بزرگ برای هنرمندان و صنعتگران حوزه چاپ ایران زمین است.
روز ملی صنعت چاپ بهانه ای است تا از تلاش های مستمر فعالان و اهالی صنعت چاپ تجلیل و قدرشناسی شود. اینجانب ضمن گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ، امیدوارم در سایه گسترش همدلی، همفکری و همکاری همه دست اندرکاران عرصه چاپ و نشر خراسان جنوبی، این صنعت بتواند بیش از پیش نقش ارزنده خود را در تعالی عرصه های گوناگون اجتماعی، صنعتی، فرهنگی و هنری ایفا نموده و با رفع محدودیت‌های موجود، به منزلت واقعی خود بازگردد.

علی فرخنده

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی

 

 

 

۱۱۵ منطقه روستایی و عشایری خراسان جنوبی از رزمایش جهادگران دامپزشک بهره‌مند می‌شوند

 

115 منطقه روستایی و عشایری خراسان جنوبی از رزمایش جهادگران دامپزشک بهره‌مند می‌شوند

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: در رزمایش جهادگران دامپزشک، ۱۱۵ منطقه روستایی و عشایری در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی از این رزمایش بهره‌مند خواهند شد.

 محمد اصغرزاده در جمع خبرنگاران از حضور ۱۵۳ جهادگر دامپزشک بومی و غیربومی در استان خراسان جنوبی خبر داد.

وی افزود: در راستای رزمایش جهاد مقدس و در آستانه اجلاسیه ملی جهادگران رزمایش جهادگران دامپزشک در استان خراسان جنوبی را خواهیم داشت.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: این رزمایش با همکاری بسیج سازندگی، استانداری، دامپزشکی، امور عشایری، بسیج عشایری و بسیج مهندسین کشاورزی خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

اصغرزاده گفت: ۴۰ اکیپ شامل ۱۲ اکیپ غیربومی و ۲۸ اکیپ بومی در این رزمایش حضور دارند.

وی اظهار داشت: این اکیپ‌ها شامل دکتر دامپزشک، کارشناس دامپزشک، کاردان، تکنسین و ناظر شرعی است.

مدیرکل دامپزشکی استان خراسان جنوبی بیان کرد: در رزمایش جهادگران دامپزشک، ۱۱۵ منطقه روستایی و عشایری در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی از این رزمایش بهره‌مند خواهند شد.

اصغرزاده بیان کرد: در رزمایش جهادگران دامپزشک خدماتی از جمله واکسیناسیون، سم‌پاشی، ضدعفونی، درمان و آموزش در مورد بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ارائه می‌شود.

وی افزود: طبق هدف‌گذاری انجام شده ۷ هزار و ۵۶۹ راس دام مورد خدمات جهادی دامپزشکان قرار خواهند گرفت. همچنین ۸ هزار و ۷۵۸ خانوار از نکات آموزشی بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: تمام امکانات و تجهیزات مورد نیاز را استان تامین کرده است. این رزمایش محدود به این سه روز نخواهد بود و در تمام سال فعالیت دامپزشکان ادامه خواهد داشت و مرحله دوم رزمایش مهرماه همزمان با هفته دامپزشکی در استان اجرا می‌شود.

رئیس سازمان بسیج سازندگی:

بسیج زمینه مشارکت مردم در بخش‌های مختلف را فراهم می‌کند/۵-۷

بسیج زمینه مشارکت مردم در بخش‌های مختلف را فراهم می‌کند

رئیس سازمان بسیج سازندگی گفت: کسانی که دل در گرو انقلاب و خدمت به مردم دارند بسیج خود را مکلف می‌داند زمینه همکاری آنها را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا سردار محمد زهرایی امروز در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه بیرجند افزود: بسیج در گام دوم انقلاب، نقش‌آفرینی مردم در بخش‌های مختلف را تعریف می‌کند.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم تعامل گسترده‌ای با بسیج در راستای خدمت به مردم دارد گفت: الگوی انقلاب اسلامی، مدیر خدمتگزار در بین مردم است که در دولت سیزدهم این موضوع آشکار است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی با اشاره به برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران که ۱۳ شهریور در فردوس برگزار می‌شود، ادامه داد: حضور جهادی رهبر معظم انقلاب در زلزله سال ۱۳۴۷ فردوس الگوی بسیج سازندگی برای کار جهادی و کمک‌رسانی است.

وی گفت: شهریور ۱۳۴۷ در منطقه فردوس زلزله‌ای رخ داد که جان پنج هزار نفر را گرفت و عمق فاجعه در آن زمان را نشان می‌دهد اما رژیم ستمشاهی مردم را رها کرد و خدمتی به آنها ارائه نداد.

سردار زهرایی افزود: در همان زمان تعدادی از روحانیون خوش‌فکر از جمله مقام معظم رهبری که طلبه‌ای جوان بودند، وقتی خبر زلزله را شنیدند، ۱۳ شهریور با ۱۲ اتوبوس تعدادی از خیرین و مردم مشهد را با خود همراه کردند و به همراه چند کامیون دارای اقلام کمکی برای کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده، به شهرستان فردوس رفتند و حدود ۲ ماه در آنجا حضور داشتند که این روز نقطه عطف حرکات سازندگی در کشور شد.

وی گفت: سال ۱۳۷۹ نیز جمعی از جوانان کشور به‌صورت خودجوش برای کمک‌رسانی به مناطق محروم رفتند و از آن زمان بسیج سازندگی به فرمان رهبر معظم انقلاب تشکیل شد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در آن سال با حضور در فردوس و کمک به مردم، عامل حرکت‌های جهادی شدند افزود: در اجلاسیه ملی جهادگران بیش از هزار جهادگر از سراسر کشور وارد استان و شهرستان فردوس می‌شوند.

وی از رهبر معظم انقلاب به عنوان پدر معنوی و شروع‌کننده حرکات جهادی در کشور نام برد و گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب حرکت جهادی باید مردمی باشد و حرکت ایشان در سال ۴۷ هم کاملا مردمی بود.

سردار زهرایی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب در یک دهه گذشته مطرح کردند، ناشی از استقلال اقتصادی ناشی از کمک به مردم در زلزله فردوس است و حدود ۸۵ درصد از جوانان این کشور، محروم از خدمت‌رسانی به مردم هستند که باید در فعالیت جهادی به کار گرفته شوند.

وی با اشاره به اینکه رزمایش‌هایی در اقشار مختلف بسیج در حال برگزاری است افزود: طبق ارزیابی‌های انجام شده مردم خراسان جنوبی به لحاظ ولایتمداری و شرکت در مراسم مذهبی همواره در اوج قله می‌درخشند که یک افتخار است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان گفت: انقلاب اسلامی استمرار قطعی تفکر علوی و نهضت عاشورایی است و این انقلاب کار به ظاهر ناتمام مانده عاشورا را تمام کرد.

وی افزود: انقلاب اسلامی یک مکتب جدید را به بشریت معرفی کرد که سرشار از معنویت، اخلاق و عدالت است.

 

راهپیمایی اربعین نماد وحدت و انسجام امت اسلام/۳

امام جمعه موقت بیرجند: راهپیمایی اربعین، نماد وحدت و انسجام امت اسلام است.

حجت الاسلام نوفرستی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته بیرجند، راهپیماییراهپیمایی اربعین نماد وحدت و انسجام امت اسلام عظیم اربعین را یک معجزه دانست و گفت: حضور میلیونی مردم دراین جریان بزرگ سبب وحدت و انسجام امت اسلام، تقویت جبهه مقاومت، شناخت جنبه‌های مختلف اسلام و زمینه سازی برای ظهور امام زمان (عج) است.

وی با اشاره به اینکه حضور مردم از کشور‌ها و ادیان مختلف در راهپیمایی اربعین سبب پیوند بین امت‌ها می‌شود افزود: حضور مسلمانان در این حرکت عظیم سبب نا امیدی دشمنان و تقویت آزادگان و جبهه مقاومت می‌شود.

امام جمعه موقت بیرجند به بیانات رهبر معظم انقلاب در هفته دولت اشاره کرد و گفت: حضرت آیت الله خامنه‌ای در این سخنان، به توفیقات دولت اشاره کردند که این نشان از تلاش دولت برای حل مشکلات مردم و پیشرفت کشور دارد و باید همه شکرگزار باشیم.

قائم مقام نماینده، ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه خدمتگزاری در نظام اسلامی توفیقی است که نصیب مدیران شده است افزود:مدیران باید پس از رسیدن به قدرت سیاسی و اجتماعی، با دوری از قدرت طلبی و پول پرستی و هوای نفسی، تمام تلاش خود را برای خدمت به مردم به کار گیرند و در مسیر نظام و انقلاب حرکت کنند.

حجت الاسلام نوفرستی به سالروز قیام خونین ۱۷ شهریور مردم تهران اشاره کرد و گفت: خون پاک شهدا در این روز حقایق بسیاری را روشن کرد و زمینه سازی پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد.

 

 

 

در آستانه اجلاسیه ملی جهادگران انجام شد؛

آغاز رزمایش جهاد دامپزشکی در خراسان جنوبی/۵

مراسم افتتاحیه رزمایش بزرگ جهاد دامپزشکی امروز با حضور استاندار خراسان جنوبی، رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور و جمعی از مسوولان و جهادگران در سالن غدیر بیرجند برگزار شد و گروه‌های جهادی به ۱۱۵ منطقه روستایی و عشایری استان اعزام می‌شوند.

مدیر کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی در این مراسم  گفت: این رزمایش در آستانه اجلاسیه ملی جهادگران با همکاری استانداری، سازمان بسیج سازندگی، اداره کل دامپزشکی، اداره کل عشایر، سازمان بسیج عشایر و سازمان بسیج مهندسین کشاورزی در سطح استان برگزار میشود که مراسم افتتاح آن امروز در سالن غدیر بیرجند برگزار شد و پس از آن گروه‌های عملیاتی به مناطق از پیش تعیین شده اعزام شدند.

 

اصغرزاده با بیان اینکه در این رزمایش ۴۱ گروه شامل ۱۲ گروه خارج از استان و ۲۹ گروه از داخل استان آماده خدمت رسانی خواهند بود افزود: در این گروه‌ها ۱۶۴ دامپزشک، کارشناس، کاردان و تکنسین دامپزشکی فعالیت می‌کنند.

وی گفت: در این رزمایش گروه‌های دامپزشکی به ۱۱۵ منطقه روستایی و عشایری اعزام شدند تا خدمات واکسیناسیون، سم پاشی، ضدعفونی، درمان و آموزش را انجام دهند.

طبق هدف گذاری انجام شده ۱۷۷ هزار راس رام مورد خدمات جهادی دامپزشکان قرار خواهند گرفت و ۸ هزار و ۷۵۸ خانوار تحت پوشش خدمات قرار خواهند گرفت.

اصغرزاده گفت: این رزمایش محدود به این سه روز نخواهد بود و در تمام سال فعالیت دامپزشکان ادامه خواهد داشت و مرحله دوم رزمایش مهرماه همزمان با هفته دامپزشکی در استان اجرا میشود.

 

آغاز رزمایش جهاد دامپزشکی در خراسان جنوبی با حضور ۱۶۰ جهادگر

 

 

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: اجلاسیه ملی جهادگران در فردوس فرصتی برای خدمت‌رسانی به مناطق محروم و منتفع شدن از این خدمات است.

سردار محمدرضا مهدوی افزود: روزی به نام گروه‌های جهادی در تقویم ملی خالی بود که با بررسی‌های صورت گرفته و سوابق تاریخی، بهترین روز ۱۳ شهریور سالروز حضور مقام معظم رهبری در منطقه زلزله‌زده فردوس است.

وی بیان کرد: شهریور سال ۱۳۴۷ در زلزله فردوس دولت وقت که رژیم طاغوت بود، کمکی به مردم زلزله‌زده نکرد حتی اگر کمکی انجام می‌شد را برگشت می‌دادند.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: مقام معظم رهبری چند روز پس از زلزله در حالی که هیچ مسئولیتی نداشتند با جمعی از طلاب به این منطقه آمدند و با کمک‌های مردمی که به این منطقه منتقل شد، حدود دو ماه خدمت‌رسانی داشتند.

وی به مقایسه خدمات دولت قبل و بعد از انقلاب به مردم پرداخت و افزود: قبل از انقلاب اگر حادثه‌ای رخ می‌داد رژیم طاغوت به مردم کمک نمی‌کرد اما بعد از انقلاب، خدمات‌رسانی به مردم و حادثه‌دیدگان در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود که برای نمونه می‌توان به حادثه خروج قطار از ریل در طبس اشاره کرد و در کمترین زمان مسئولان استانی و کشوری در منطقه حضور یافتند و خدمت‌رسانی کردند.

سردار مهدوی به لزوم جهاد تبیین اشاره کرد و از گروه‌های جهادی خواست اقداماتی که در راستای محرومیت‌زدایی انجام می‌شود را برای مردم اطلاع‌رسانی کنند.

وی گفت: با پیگیری‌های انجام شده از سوی مسئولان استان و استاندار برای کاهش محرومیت استان تلاش می‌شود و اقدامات خوبی در یک سال گذشته انجام شده است.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان‌ جنوبی افزود: از گروه‌های جهادی درخواست داریم این رزمایش‌ها و فعالیت‌های جهادی و تخصصی محدود به چند روز نباشد و در سال ادامه پیدا کند تا مردم بیش از این از وجود گروه‌های جهادی بهره ببرند.

 

 

مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور:

۳۲ قرارگاه محرومیت زدایی دامپزشکی استانی در کشور تشکیل شده است

 ۳۲ قرارگاه محرومیت زدایی دامپزشکی استانی در کشور تشکیل شده است

مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز با بیان اینکه ۳۲ قرارگاه محرومیت زدایی دامپزشکی استانی تشکیل شده، گفت: قرارگاه محرومیت زدایی دامپزشکی اولین قرارگاه جهادی فعال در دولت است.

محمد مهدی خورشیدوند در مراسم آغاز رزمایش بزرگ جهاد دامپزشکی در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه قرارگاه محرومیت زدایی دامپزشکی کشور با دو مأموریت ویژه تشکیل شده است، اظهار کرد: ۹ دستگاه اجرایی در این قرارگاه محرومیت زدایی عضو هستند.

مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در احیا و توسعه جهاد دامپزشکی ادامه‌داد: مأموریت اول قرارگاه محرومیت زدایی دامپزشکی، الحاق گروه‌های جهادی تخصصی در کشور به قرارگاه محرومیت زدایی و پرهیز از جزیره‌ای عمل کردن است.

وی با بیان اینکه ۳۲ قرارگاه محرومیت زدایی دامپزشکی استانی تشکیل شده است، گفت: قرارگاه محرومیت زدایی دامپزشکی رزمایش‌های تخصصی استانی، منطقه‌ای و ملی در کشور تدارک دیده است.

خورشیدوند با اشاره به اینکه طی پنج ماه گذشته پنج هزار رزمایش کشوری و ۱۰ رزمایش استانی برگزار کرده‌ایم، بیان کرد: سه هزار جهادگر در این رزمایش‌ها حضور دارند.

وی گفت: قرارگاه محرومیت زدایی دامپزشکی کشور اولین قرارگاه جهادی و نهادی فعال در دولت است.

مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در احیا و توسعه جهاد دامپزشکی با تأکید بر اینکه از جمله اهداف ما حضور و فعالیت ۴۲ هزار نفر دامپزشک و پیراپزشک در رزمایش‌های قرارگاه محرومیت زدایی است، بیان کرد: وظیفه اصلی سازمان دامپزشکی و مأموریت‌های آن سرلوحه قرارگاه محرومیت زدایی دامپزشکی کشور است.

خورشیدوند گفت: با تلاش‌های صورت گرفته پیرامون مبارزه با بیماری‌ها، در WHO سازمان بهداشت جهانی اکنون رتبه ایران سبز شده است.

وی یادآور شد: به دنبال این هستیم ارسال محصولات دامی ایران به ۴۵ کشور انجام شود.

مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در احیا و توسعه جهاد دامپزشکی یادآور شد: اکنون بعد از ۶ سال ارسال تمام محصولات طیور ایران به کشور عراق از سرگیری شده است.

 

استاندار خراسان جنوبی:

فعالیت گروه‌های جهادی زمینه ساز افزایش سرمایه اجتماعی است

استاندار خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: فعالیت گروه‌های جهادی سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به دولت را افزایش می‌دهد.

جواد قناعت اظهار کرد: اجلاسیه ملی جهادگران در فردوس یادآور حضور مقام معظم رهبری بعد از زلزله سال ۴۷ در این شهرستان است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مدیران باید یک مشاور جهادی برای تسهیل کار گروه‌های جهادی داشته باشند، بیان کرد: با مدیریت جهادی می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم.

قناعت با بیان اینکه همه ما علاقمند به تشکیل دولت کریمه هستیم، افزود: تشکیل یک دولت کریمه با کار و تلاش جهادی همراه با نیت خالصانه و گره گشایی از امور مردم برای رضای خدا میسر می‌شود.

وی گفت: برای اینکه یک دولت کریمه تشکیل دهیم، اعضای آن دولت باید سالم، پاک، باتقوا و علاقمند به کار جمعی باشند.

استاندار خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه دولت حضرت مهدی (عج) مصداق کامل یک دولت کریمه است، اظهار کرد: ما باید زمینه سازی برای تشکیل آن دولت باشکوه مهدوی را داشته باشیم.

قناعت گفت: ما جز با کار جهادی و انقلابی نمی‌توانیم کارها را به سامان رسانده و مشکلات موجود را رفع کنیم.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی در انجام کارها با محدودیت‌های اداری و … رو به رو هستند، بیان‌کرد: در این بین گروه‌های جهادی با سرعت بخشیدن به کارها یاور و کمک کار خوبی برای دولت هستند.

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه با تشکیل دولت سیزدهم بدنه دولت به سمت فعالیت‌های جهادی کشیده شده است، گفت: در حال حاضر فضای کشور برای کار و تلاش بسیار مناسب و مطلوب است.

قناعت اظهار کرد: کار و تلاش گروه‌های جهادی در روستاها بی شک اعتماد و امید در جامعه را تقویت کرده و حتی در حوزه اقتصادی گره گشاء است.

وی با تأکید بر اینکه فعالیت گروه‌های جهادی سرمایه اجتماعی را افزایش می‌دهد، یادآور شد: تلاش جهادگران فاصله بین دولت و مردم را کاهش می‌دهد.

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: سفرهای کارشناسی و تخصصی هیأت دولت به استان‌ها از دیگر اقداماتی است که اعتماد مردم به نظام را افزایش می‌دهد و از این نظر حائز اهمیت است.

قناعت در توصیه به گروه‌های جهادی یادآور شد: هر چند وظیفه ما در دولت تسهیل کار گروه‌های جهادی است ولی جهادگران در کارهای خود معطل دستگاه‌های اجرایی نشوند.

وی با اشاره به برخی از محرومیت‌های خراسان جنوبی اظهار کرد: خراسان جنوبی در مقایسه با بسیاری از استان‌های کشور از محرومیت‌های زیر ساختی رنج می‌برد ولی با این شرایط مردم نجیب این دیار در کمک‌های معنوی و خیرخواهانه رتبه اول را دارند.

 

حضور گروه های جهادی ۸ استان در رزمایش جهادگران دامپزشکی خراسان جنوب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در مراسم  آغاز رزمایش بزرگ جهاد دامپزشکی‌ اظهار کرد: خراسان جنوبی دارای طولانی ترین‌ مرز مشترک با کشور افغانستان است و گروه های جهادی در این مرز حاضر خواهند شد.

 

جعفری خطاب به گروه های جهادی افزود: با حضور در مناطق کم برخوردار استان، در کنار جهاد اقتصادی، جهاد تبیین را نیز مدنظر داشته باشند.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد دامی در استان وجود دارد و صنعت دام استان در کشور حرف برای گفتن زیاد دارد.

 

جعفری عنوان کرد: این در حالی است که دارد هزینه تولید در این استان به دلیل فاصله طولانی با مرکز استان، خشکسالی های طولانی و کاهش راندمان بهره وری بسیار بالا است.

 

وی با اشاره به حضور جهادگران دامپزشکی در استان اظهار کرد: در رزمایشی که به این‌ منظور از امروز آغاز می شود ۱۶۰ گروه جهادی در ۱۱۵ منطقه از ۱۱ شهرستان به ارائه خدمات خواهند پرداخت.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عمده فعالیت های این گروه های جهادی شامل واکسیناسیون، سم‌پاشی، ضدعفونی، درمان و آموزش های ترویجی دانست و گفت: ۱۷۷ هزار و ۵۶۹ راس دام در این رزمایش تحت پوشش قرار می‌گیرند.

 

جعفری عنوان کرد: گروه های جهادی دامپزشکی از استان های خراسان رضوی، سمنان، اصفهان، یزد، کرمان، تهران، قزوین و خراسان‌جنوبی هستند.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی؛
تبیین دستاوردها پیش زمینه امیدآفرینی/ در جنگ تفسیرها و روایت ها قرار داریم
قناعت با بیان اینکه تبیین دستاوردها پیش زمینه امیدآفرینی در جامعه است، گفت: کار اقناع افکار عمومی بر عهده دانشجویان و جوانان قرار دارد و به صورت علمی و تخصصی به مسئله تبیین دستاوردها جهت مقابله با جنگ تفسیرها بپردازید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «جواد قناعت» امروز(۱۱ شهریور) در آیین اختتامیه طرح «حامیم» خراسان جنوبی اظهار داشت: دانشجویان پرانرژی و باانگیزه و با نشاط هستند.

 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به دانشجویان فعال در عرصه های علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی گفت: بدون شک این دانشجویان می توانند فعالیت های سایر دانشجویان و حتی دانشگاه ها را جهت دهی مناسبی بدهند و نقش موثری را در این زمینه ایفا کنند.

 

وی به طرح «حامیم» اشاره کرد و افزود: این طرح کار ارزشمند و خوبی است و می تواند در زمان های خاص اجرا شود و این دوره ها به تقویت و به روزشدن توانمندی ها و استعدادهای دانشجویان کمک می کند تا وظایف دینی و انقلابی خود را در سال تحصیلی جدید انجام دهند.

 

قناعت در ادامه عنوان کرد: این موضوعات در حال حاضر برای نظام مهم است و جهت دهی های مناسب و نقش آفرینی های به جا را جدی بگیرید‌ و آشنایی دانشجویان با یکدیگر و تعیین اولویت و ایجاد وحدت رویه خاص از نتایج این نوع دوره های می تواند باشد.

 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به مسئله تبیین دستاوردها گفت: طی یکسال اخیر استقرار دولت سیزدهم شاهد حرکت های جهشی و انقلابی فراوان در عرصه های مختلف بودیم و کار اقناع افکار عمومی بر عهده شما دانشجویان و جوانان قرار دارد.

 

وی با بیان اینکه در زمان جنگ تفسیرها و روایت ها قرار داریم، ادامه داد: امروز جنگ، جنگ اراده ها است و هر کس بر اساس صنف و سلیقه و جناح خود به روایت موضوعات و واقعیت ها می پردازد.

 

استاندار خراسان در خصوص موضوع امیدآفرینی بیان داشت: ابتدا باید به تبیین دستاوردها بپردازیم و متاسفانه جریان انقلابی در این زمینه ضعیف عمل می کند و کارهای بزرگی طی یکسال اخیر انجام شده است و به صورت علمی و تخصصی و با زبان های مختلف به این کار تبیین بپردازید.

 

قناعت در ادامه گفت: جراحی اقتصادی یکی از کارهای بزرگ دولت سیزدهم است و بسیاری از اقتصاددانان این طرح را تایید کرده که باید برای نجات کشور اجرا شود و اگر اجرایی نمی شد یارانه ها بیشتر در کشورهای دیگر مصرف می شد و این کار سختی خود را دارد.

 

وی با اشاره به کاهش ارزش پول ملی اظهار کرد: متاسفانه دولت قبل پول بدون پشتوانه چاپ می کردند که کاهش ارزش پول ملی را در پی داشت و در تیر امسال برای اولین بار این سیر نزولی کاهش ارزش پول ملی متوقف شد.

 

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه نیروهای انقلابی کارشناس شده کار می کنند، ادامه داد: اما انعکاس آنان علمی نیست و باید هزار نوع انعکاس برای تبیین اقدامات آنان طراحی شود.

 

قناعت در پایان گفت: دانشجویان باید مطالبه گر باشند و به پیگیری موضوعات کلان کشوری و حتی استانی بپردازند.

 

 

 

۴۶ انجمن علمی و پنج تشکل دانشجویی در دانشگاه بیرجند فعالیت دارند

بیرجند – ایرنا – سرپرست دانشگاه بیرجند از فعالیت ۴۶ انجمن علمی و پنج تشکل دانشجویی در این دانشگاه خبر داد و گفت: این انجمن‌ها در کنار هر گروه آموزشی، حلقه واسط بین استاد و دانشجو هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا احمد لامعی‌گیو روز جمعه در آیین اختتامیه دوره توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی (حامیم) در دانشگاه بیرجند افزود: تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها از گذشته تاکنون در کنار آموزش و پژوهش، مشغول فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی نیز هستند که طرح حامیم بر همین مبنا شکل گرفته است.

وی با اشاره به فعالیت ۲۶ کانون فرهنگی هنری در دانشگاه بیرجند گفت: پنج تشکل‌ دانشجویی در دانشگاه مجوز فعالیت دارند که در حال حاضر سه تشکل مشغول به فعالیت هستند.

سرپرست دانشگاه بیرجند عنوان کرد: در حال حاضر هزار و ۵۰ نفر عضو هیات علمی دانشگاه‌های استان هستند که بیشترین سهم را دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه بیرجند به خود اختصاص داده است.

وی گفت: از ۳۵۰ عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند، ۴۰ نفر استاد تمام، ۱۴۵ نفر دانشیار و مابقی استادیار و مربی هستند.

لامعی‌گیو با بیان اینکه در دانشگاه‌های خراسان جنوبی هیات‌های مختلف مذهبی وجود دارد افزود: این هیات‌ها در مناسبت‌های مختلف سال به‌ویژه ماه محرم و صفر به برگزاری مراسم می‌پردازند.

وی اظهار داشت: خراسان جنوبی در عرصه دانش، فرهنگ و دین در سطح ملی و بین‌المللی خوش درخشیده که وجود علما و دانشمندان در عرصه علم و دانش گویای این مطلب است.

سرپرست دانشگاه بیرجند گفت: در حال حاضر ۳۹ هزار و ۶۱۶ دانشجو در دانشگاه‌های استان خراسان جنوبی مشغول به تحصیل و پژوهش هستند که براساس آخرین آمار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از این تعداد در دانشگاه‌های دولتی ۲۱ هزار و ۶۶۶ نفر، دانشگاه علوم پزشکی ۴ هزار و ۱۲ نفر و دانشگاه‌های دولتی تابع وزارت علوم ۱۵ هزار و ۶۶۶ نفر حضور دارند.

وی افزود: همچنین دانشگاه‌های آزاد اسلامی ۷ هزار و ۴۵۰ نفر، دانشگاه پیام نور ۵ هزار و ۵۲۶ نفر، دانشگاه فنی و حرفه‌ای ۳ هزار و ۹۰۲ نفر، دانشگاه علمی و کاربردی هزار و ۶۷۴ نفر و غیرانتفاعی ۴۷۴ نفر دانشجو دارند.

لامعی‌گیو با بیان اینکه ۱۱ هزار و ۷۰۷ دانشجو در دانشگاه بیرجند تحصیل می‌کنند گفت: به بیان دیگر ۷۳ درصد دانشجویان دانشگاه‌های دولتی استان در دانشگاه بیرجند، هشت درصد در دانشگاه بزرگمهر قاینات و ۱۳ درصد در دانشگاه صنعتی هستند.

وی اضافه کرد: تشکل‌های دانشجویی در کنار آموزش و پژوهش به دنبال احیای دانشگاه اسلامی هستند و نگاه جامعه دانشجویی ما نگاهی است که مقام معظم رهبری در بیاینه گام دوم انقلاب تاکید کردند.

سرپرست دانشگاه بیرجند با بیان اینکه گام دوم انقلاب دو کلیدواژه مهم امید و جوان دارد گفت: جوانانی که امروز در طرح حامیم حضور دارند در سال تحصیلی آینده بازوان توانمند دستگاه‌های اجرایی، فرهنگی و مدیریت دانشگاه خواهند بود.

وی اظهار داشت: دانشجویان توانمندسازی، ایجاد روحیه خودباوری، نشاط و پویایی، آزاداندیشی و خردورزی را تمرین می‌کنند تا در آینده نه چندان دور سکاندار ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف شوند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند هم ضمن قدردانی از گروه‌های فعال در طرح حامیم به‌ویژه اساتید، گفت: با وسواس سراغ اساتید دوره رفتیم و کسانی را انتخاب کردیم که بتوانند حق مطلب را ادا کنند.

حجت‌الاسلام محمدعلی جعفری از همراهی فعالان و تشکل‌ها دانشجویی و کانون‌های فرهنگی برای مشارکت در طرح حامیم قدردانی کرد و افزود: استاندار خراسان جنوبی نیز در میان همه مشغله‌های کاری هفته دولت، حمایت‌های مادی و معنوی خود را از این طرح دریغ نکرد که قابل قدردانی است.

وی بیان کرد: طرح حامیم بعد از ۲ سال تعطیلی دانشگاه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا، به منظور توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی برگزار شد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بیرجند گفت: حلقه‌های میانی از مطالبات مقام معظم رهبری است که این خواسته بر زمین مانده را باید به شکلی فعال می‌کردیم که در طرح حامیم محقق شد.

وی با اشاره به ارزیابی انجام شده از کلاس‌ها تا درون خوابگاه‌ها در مدت اجرای طرح حامیم عنوان کرد: به اذعان دانشجویان، این طرح موفق بوده است و شاید برخاسته از این باشد که همه به میدان آمدند.

حجت‌الاسلام جعفری با اشاره به استقبال دانشجویان از کارگاه‌های آموزشی و مهارت‌آموزی افزود: این دوره‌ها به‌صورت تکمیلی نیز در دوران تحصیلی برگزار خواهد شد.

طرح توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی (حامیم) با حضور ۲۵۰ دانشجو از پنجم شهریور در دانشگاه بیرجند آغاز شد و تا امروز یازدهم شهریور ادامه داشت.

 

 

اهتمام دولت به تکمیل ۲ بیمارستان در خراسان جنوبی

اهتمام دولت به تکمیل ۲ بیمارستان در خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – تکمیل ۲ بیمارستان خوسف و بشرویه به عنوان طرح‌های نیمه‌تمام در سفر استانی رئیس جمهور مطرح شد و با سرعت گرفتن روند ساخت این بیمارستان‌ها در یک سال گذشته قرار است امسال وارد مرحله بهره‌داری شوند.

به گزارش ایرنا، یکی از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم ساماندهی و تعیین تکلیف طرح‌های نیمه‌تمام در کشور بوده و در همه استان‌ها طرح‌های نیمه‌تمام یا رهاشده از سال‌ها و دهه‌های گذشته وجود دارد که همیشه مورد گلایه مردم و مسئولان بوده است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، سفرهای استانی ابتدا از مناطق کم‌برخوردار اما پرظرفیت کشور شروع شد و اکنون بعد از گذشت یک سال از فعالیت این دولت، شواهد حاکی از سرعت گرفتن و به نتیجه رسیدن بسیاری از این طرح‌های نیمه‌تمام است.

۱۹ شهریور پارسال بود که رئیس جمهور در سومین سفر استانی به خراسان جنوبی آمد و این سفر بیش از ۱۰۰ نوع مصوبه با اعتبار ۱۱ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان برای این استان به همراه داشت.

برای اجرای این طرح‌ها ۱۹ وزارتخانه، سازمان و نهاد دارای تعهد بوده‌اند و از مجموع مصوبات سفر، ۱۰ مصوبه با اعتبار ۳۴۷ میلیارد تومان مربوط به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند است.

تعداد تخت‌های بیمارستانی فعال در استان خراسان جنوبی از ۷۵۵ تخت در ابتدای دهه ۹۰ به بیش از هزار و ۲۰۸ تخت در سال گذشته رسید اما هنوز کمبود تخت بیمارستانی در برخی شهرستان‌ها مشهود است که در سفر رئیس جمهور به این استان مرزی، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام از جمله بیمارستان‌های در حال احداث خوسف و بشرویه، مورد توجه و تاکید قرار گرفت.

چرا شهرستان خوسف بیمارستان ندارد؟

شهرستان خوسف سومین شهرستان پهناور خراسان جنوبی در ۳۵ کیلومتری مرکز استان واقع شده و با وجود ۲۰۰ آبادی دارای سکنه و ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت هنوز بیمارستان ندارد.

این شهرستان در مسیر اصلی تهران، کرمان، یزد و اصفهان واقع شده است اما خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۳۰ هزار نفری این شهرستان و مسافران عبوری فقط از طریق خانه‌های بهداشت و یک مرکز خدمات سلامت شبانه‌روزی ارائه می‌شود.

با توجه به لزوم توسعه مراکز بهداشتی و درمانی استان، پروژه ساخت بیمارستان شهرستان خوسف سال ۱۳۸۹ به عنوان یکی از طرح‌های “مهر ماندگار” سفر هیات دولت وقت به استان در دستور کار قرار گرفت و در نهایت سال ۱۳۹۲ به‌طور رسمی کلنگ‌زنی شد.

از سال ۹۲ تا ۹۹ بارها مسئولان مختلف از پروژه در حال احداث بیمارستان خوسف بازدید کردند و برای رفع مشکل اعتباری و افتتاح آن قول‌ دادند.

مردم شهرستان خوسف قرار بود پایان سال ۱۳۹۹ شاهد اتمام این پروژه باشند و برای ابتدای سال ۱۴۰۰ تجهیز بیمارستان توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام شود اما این طرح با پیشرفت ۶۷ درصدی، مجدد متوقف شد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی نیز بارها درخصوص طولانی شدن روند این پروژه انتقاد و حتی موضوع را در صحن علنی مجلس مطرح کرد.

حسین خسروی دهم شهریور ۱۴۰۰ در نشست با اعضای شورای اسلامی شهر خوسف گفت: پیگیری‌های زیادی برای تامین بودجه بیمارستان خوسف شده اما به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیمارستان مشکل اعتبار ندارد بلکه مشکل آن پیمانکار است.

در نهایت سفر شهریور ماه رئیس جمهور به خراسان جنوبی و تاکید آیت‌الله رئیسی بر تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام سبب شد دور تازه‌ای از پیگیری‌ها با تعامل مدیران دستگاه‌های اجرایی و تامین اعتبار، برای رفع موانع این پروژه شکل بگیرد.

در این سفر مصوب شد برای تکمیل بیمارستان شهرستان خوسف ۳۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور به ترتیب، ۲۲ میلیارد تومان توسط این سازمان تا پایان سال ۱۴۰۱ و هشت میلیارد تومان به‌صورت نقدی توسط خزانه پرداخت شود که تاکنون بیش از ۴۰ درصد این رقم تخصیص یافته است.

بعد از سفر رئیس جمهور با پیگیری استاندار و مسئولان استان برای تامین اعتبار و رفع مشکل پیمانکار، احداث بیمارستان خوسف سرعت گرفت و تاکنون به ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بتازگی با حضور در محل پروژه و بازدید از بخش‌های مختلف آن، از پیشرفت فیزیکی بیمارستان ابراز خرسندی کرد.

اهتمام دولت به تکمیل ۲ بیمارستان در خراسان جنوبی

 بیمارستان خوسف با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی

سید محمد موسوی میرزایی با بیان اینکه اجرای این پروژه از سال ۹۲ شروع شد گفت: خدا را شاکریم که در هفت تا هشت ماه گذشته، پیشرفت فیزیکی این پروژه به حدود ۸۰ درصد رسیده و امیدواریم تا قبل از پایان سال این پروژه تکمیل و تجهیز و به فاز بهره‌برداری برسد.

وی همچنین در نشستی با حضور سرپرست فرمانداری خوسف به بررسی روند ساخت بیمارستان و ارائه خدمات بهداشتی درمانی در این شهرستان پرداخت.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به موقعیت، وسعت و پراکندگی جمعیت در خوسف اظهار داشت: برخورداری از بیمارستان، حداقل نیازی است که مردم این شهرستان باید به آن دسترسی داشته باشند.

وی گفت: برای اتمام ساخت بیمارستان خوسف همه پای کار هستند و این موضوع می‌تواند الگوی مناسبی باشد که هر گونه تلاش مستمر و پیگیری مجدانه در اجرای پروژه‌ها، نتیجه بهتری خواهد داشت.

موسوی میرزایی به آخرین وضعیت پروژه‌های بیمارستانی و درمانی در حال احداث دانشگاه در استان خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: خود را متعهد می‌دانیم تا محرومیت‌زدایی و تقویت دسترسی مردم به خدمات سلامت‌محور به عنوان مهمترین اولویت دانشگاه همواره مورد توجه باشد.

وی از بهره‌برداری بیمارستان بشرویه تا دهه فجر امسال و بیمارستان خوسف تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: راه‌اندازی بیمارستان‌های محلی در شهرهای کوچکتر از دیگر برنامه‌های دانشگاه است.

سرپرست فرمانداری خوسف هم در این نشست اظهار داشت: این شهرستان از محروم‌ترین نقاط استان بوده و نیازمند توجه ویژه است.

محمدعلی ایمانی با اشاره به موقعیت این شهرستان گفت: خیلی از خدماتی که در خوسف ارائه می‌شود فقط مخصوص شهروندان خوسفی نیست و ساخت بیمارستان خوسف به عنوان یک موقعیت بین‌راهی درمانی می‌تواند رسیدگی بهتر و سریعتر به مصدومان جاده‌ای و کاهش تلفات جانی را به دنبال داشته باشد.

وی تسریع در اتمام ساخت بیمارستان خوسف را از مهمترین نیازهای درمانی مردم شریف این شهرستان دانست.

سرپرست فرمانداری خوسف تاکید بر اینکه بیمارستان خوسف یک مطالبه عمومی است افزود: خوشبختانه با حمایت استاندار خراسان جنوبی و سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، طی ماه‌های اخیر روند عملیات ساختمانی بیمارستان خوسف فعال‌تر شده و پیشرفت فیزیکی چشمگیری داشته است.

۱۱ سال انتظار برای افتتاح بیمارستان جدید بشرویه

اما بیمارستان ۳۲ تختخوابی شهرستان بشرویه از دیگر پروژه‌های نیمه‌تمام و اولویت‌دار حوزه بهداشت و درمان در خراسان جنوبی است که با گذشت ۱۱ سال از کلنگ‌زنی آن، با اهتمام دولت سیزدهم در مراحل نهایی تکمیل و بهره‌برداری قرار دارد.

از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی، ۱۵ میلیارد تومان برای تکمیل بیمارستان بشرویه توسط سازمان برنامه و بودجه در سه ماه نخست سال ۱۴۰۱ مصوب شد که ۱۰۰ درصد این اعتبار تخصیص یافته است.

کلنگ ساخت این بیمارستان ۱۱ سال پیش به زمین خورد و عملیات اجرایی آن با اختصاص پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و تعیین مهلت ساخت تا حداکثر پنج سال آغاز شد اما مشکلات مالی و شیوع کرونا تکمیل پروژه را به تعویق انداخت و حتی در مقطعی متوقف شد.

استاندار خراسان جنوبی در سال جاری چند بار از بیمارستان در حال احداث بشرویه بازدید کرد و برای تسریع در تکمیل پروژه به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و فرماندار بشرویه دستور ویژه داد.

بنابر اعلام سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند این پروژه با زیربنای سه هزار و ۷۰۰ مترمربع در زمینی به مساحت چهار هکتار در حال اجراست و اکنون بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بشرویه، پیشرفت فیزیکی ساختمان اصلی بیمارستان جدید را بیش از ۹۸ درصد اعلام کرد و گفت: ساختمانی اصلی آماده بهره‌برداری است اما ساختمان‌های جانبی مانند انبارها، فضای اداری، پارکینگ، ساختمان اکسیژن‌ساز و سایر موارد احداث نشده اما طرح آن تهیه و تامین اعتبار شده است.

علی حسینی‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیمارستان ۳۲ تختخوابی بشرویه در زمینی به مساحت چهار هکتار در سفر سوم رییس جمهور وقت (دولت دهم) به شهرستان بشرویه تصویب و عملیات اجرایی آن با اختصاص پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان با تعیین مهلت ساخت حداکثر پنج ساله، آغاز شد.

به گفته وی این پروژه طی سه قرارداد ۲ میلیارد تومان، ۸.۵ میلیارد تومان و قرارداد سوم به پیمانکار واگذار شد که در مجموع تاکنون برای آن ۴۵۹ میلیارد ریال اعتبار ملی هزینه شده است.

آیا تجهیزات بیمارستان بشرویه تامین شده است؟

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بشرویه با بیان اینکه بخشی از تجهیزات به ارزش هفت میلیارد تومان توسط دانشگاه علوم پزشکی خریداری شده است افزود: برای تکمیل ساختمان‌های جانبی بیمارستان ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که توسط دانشگاه تامین شده است.

به گفته مسئولان محلی، این بیمارستان ۱۰ سال پیش براساس نیاز جمعیتی آن زمان ۳۲ تختخوابی تعیین شد و اکنون با شرایط جدید پاسخگوی نیاز شهروندان نیست.

در همین خصوص پیگیری‌ها و مکاتبات لازم از طرف دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ارتقای بیمارستان از ۳۲ به ۶۴ تختخوابی انجام شده است.

فرماندار بشرویه هم گفت: براساس تعهد دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیمارستان ۳۲ تختخوابی بشرویه به‌صورت کامل یعنی با نصب تجهیزات و تامین نیروی انسانی دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

حسن علیزاده افزود: نماینده مردم شهرستان‌ و استاندار خراسان جنوبی برای تامین اعتبار احداث و تکمیل بیمارستان بشرویه پیگیری‌های زیادی انجام دادند و اخیرا با حضور استاندار در محل پروژه دستور داده شد اعتبار مورد نیاز تامین شود لذا از لحاظ اعتباری مشکلی وجود ندارد.

وی بیان کرد: طرح بیمارستان براساس جمعیت و وضعیت ۱۰ سال قبل شهرستان ۳۲ تختخوابی تعیین شده که اکنون جوابگو نیست لذا با دستور استاندار با افتتاح بیمارستان جدید، بیمارستان فعلی نیز باید تا زمان توسعه تخت‌های بیمارستانی، فعال باشد.

سفر معاون وزیر بهداشت در اولین روز هفته دولت

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در اولین روز هفته دولت امسال، به منظور بازدید از پروژه‌های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به خراسان جنوبی سفر کرد و در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، تسهیل شرایط حضور پزشکان متخصص در مناطق کم ‌برخوردار را یکی از سیاست‌های محرومیت‌زدایی وزارت بهداشت عنوان کرد.

بهروز رحیمی با بیان اینکه براساس تاکید رئیس جمهور، یکی از اولویت‌های اصلی وزارت بهداشت توجه و رسیدگی به استان‌های محروم و کم برخوردار است، افزود: به دنبال سر و سامان دادن به پروژه‌های نیمه کاره وزارت بهداشت در سطح کشور هستیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر بیش از پنج هزار و ۵۰۰ پروژه بهداشتی و درمانی و ۴۸ هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی در سطح کشور در حال ساخت است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر بهداشت در این سفر از برخی بخش‌های بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند، مرکز خدمات جامع سلامت آرین شهر، ساختمان دانشکده در حال ساخت پرستاری و مامایی قاین، بیمارستان محلی و مرکز خدمات جامع خضری دشت بیاض، مرکز آموزش بهورزی و بازآموزی برنامه‌های سلامت، بخش MRI بیمارستان شهدا، ساختمان در حال احداث شبکه بهداشت و درمان زیرکوه، طرح توسعه بیمارستان شهدا و مرکز آموزش بهورزی قاین بازدید کرد.

همچنین عملیات اجرایی احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی حاجی‌آباد زیرکوه تنها شهرستان بدون بیمارستان خراسان جنوبی با زیربنای هفت هزار مترمربع در زمینی به مساحت هفت هکتار آغاز شد که فاز نخست آن قرار است تا ۱۸ ماه دیگر به بهره‌برداری برسد.

گروه اخبار استان‌های خبرگزاری جمهوری اسلامی برای پیگیری اجرای طرح‌های نیمه تمام در کشور پرونده خبری عزم دولت سیزدهم برای تکمیل طرح های نیمه تمام را تشکیل داده است؛ برای آگاهی از مهمترین طرح های در دست اجرا و میزان پیشرفت آنها می توانید اینجا را کلیک کنید.

 

 

 

ساختار اورژانس خراسان جنوبی ارتقا یافت/۲-۳

ساختار اورژانس خراسان جنوبی ارتقا یافت

 معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از ارتقا و ابلاغ ساختار سازمانی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حسین دهقانی گفت: با تاسیس سازمان اورژانس کشور و به منظور پاسخگویی فوری به حوادث و سوانح با همه توان، بازنگری تشکیلات تفصیلی اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه در دستور کار هیات امنای دانشگاه قرار گرفت.

وی افزود: پس از تصویب در هیات امنا، ضمن ارتقای مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی به مرکز فوریت‌های پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه، با تعداد ۶۵ ردیف پست سازمانی در حوزه ستادی مرکز و افزایش ۶۶۲ ردیف پست سازمانی در تشکیلات تفصیلی جدید پایگاه‌های اورژانس از طرف معاونت توسعه مدیریت منابع و برنامه‌ریزی وزارتخانه، برای اجرا به این دانشگاه ابلاغ شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اعلام اینکه این مرکز به عنوان واحد مستقل در ساختار سازمانی دانشگاه قرار گرفته است گفت: در همین راستا، تفویض مالی توسط ریاست دانشگاه به رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه ابلاغ شد.

مدیر امور مالی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز با اشاره به ماده ۱۱ آیین‌نامه مالی و معاملاتی دانشگاه ضمن تاکید بر اهمیت حضور مسئول امور مالی در مرکز اورژانس و ضرورت امکان رفع فوری نیازهای اورژانس در حوادث و سوانح و تسریع در فرآیندهای مالی، عذرا بهرامی را به عنوان مسئول امور مالی اورژانس ۱۱۵ معرفی کرد.

محمد سلمان احمدی بر پیگیری و تجمیع اعتبارات حوزه فوریت‌های پیش بیمارستانی با هدف مدیریت بهینه منابع مالی در جهت اثربخشی فعالیت‌های اورژانس‌های پیش بیمارستانی تاکید کرد.

 

 

پیش بینی برداشت ۷۰ تن زیتون در طبس/۲

پیش بینی برداشت ۷۰ تن زیتون در طبس

طبس- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۷۰ تن زیتون در طبس برداشت شود.

داوود بخشایی در گفتگو با مهر گفت: سطح زیر کشت پیش بینی برداشت ۷۰ تن زیتون در طبس از ۱۶۸ هکتار می‌باشد که امسال با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب افزایش برداشت محصول را نسبتت به سال گذشته خواهیم داشت.

وی تعداد بهره برداران محصول زیتون در طبس را ۱۱۰ نفر عنوان کرد و افزود: برداشت زیتون در طبس همچنان ادامه دارد.

به گفته وی از ۷۰ تن زیتون پیش بینی شده برای برداشت ۱۵ تن روغنی و ۵۰ تن کنسروی می‌باشد و قیمت هر کیلو زیتون ۲۰ هزار تومان می‌باشد.

گفتنی است؛ درخت زیتون یکی از منابع تأمین کننده مواد غذایی به شمار رفته و به دلیل مقاومت به کم آبی و سازگاری با خاک‌های کم بازده و فقیر، تولید محصول با ارزش و کم هزینه از نظر اقتصادی اهمیت زیادی دارد.

 

هنرمندان خراسان جنوبی، خادمان زائران اربعین

۷۰ نفر از هنرمندان خراسان جنوبی برای فعالیت‌های رسانه ای، فرهنگی و هنری در ایام اربعین در کاظمین ساماندهی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، رئیس حوزه هنری استان امروز در نشست خبری گفت: این هنرمندان در قالبهنرمندان خراسان جنوبی، خادمان زائران اربعین موکب آل یاسین (ع) در شهر کاظمین برنامه‌هایی از جمله برگزاری نماز جماعت و عزاداری در شارع صاحب الزمان (عج)، برگزاری تئاتر، تغذیه، برپایی نمایشگاه آثار هنری، اکران فیلم‌های مرتبط با اربعین حسینی و پرده خوانی برای زائران برگزار می‌کنند که امسال غرفه کودک و سرود نیز در این موکب برپا می‌شود.

کریمیان با بیان اینکه موکب آل یاسین خراسان جنوبی از سال ۹۸ فعالیت‌های خود را در قالب برنامه‌های رسانه‌ای، فرهنگی و هنری آغاز کرده است افزود: برای اربعین سال جاری در این موکب تیم رسانه‌ای و استودیو پخش زنده از کاظمین نیز در نظر گرفته شده است تا خدمات ارزشمند مردم خراسان جنوبی برای اربعین، در بسته‌های خبری استانی و ملی انعکاس داده شود.

وی گفت: علاوه بر موکب آل یاسین (ع) گروه‌های مردمی دیگری از خراسان جنوبی در مسیر نجف تا کربلا حضور دارند که نمونه آن گروه انصار المقاومه است.

 

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی خبر داد؛

نذر فرهنگی ۷۰ نفر از هنرمندان خراسان‌جنوبی در کاظمین

نذر فرهنگی ۷۰ نفر از هنرمندان خراسان‌جنوبی در کاظمین

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی گفت: ۷۰ نفر از هنرمندان خراسان جنوبی برای فعالیت‌های رسانه ای، فرهنگی و هنری طی ایام اربعین در کاظمین ساماندهی شده‌اند.

مجید کریمیان صبح پنج شنبه در نشست خبری اظهار کرد: اربعین سال‌های گذشته علی رغم حجم زیاد فعالیت‌های فرهنگی و هنری و خدماتی مردم خراسان جنوبی در کاظمین با وجود یک میلیون زائر در این شهر طی ایام اربعین بازتاب خبری ملی و استانی ضعیفی از این رویداد داشتیم.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی با بیان اینکه مردم خراسان جنوبی علی‌رغم محرومیت‌های منطقه، خدمات بسیار خوبی را به زائران اربعین ارائه می‌دهند، بیان کرد: تمایل ما بر این است که برای انعکاس این خدمات ارزشمند بسته‌های خبری استانی و ملی در نظر گرفته شود.

کریمیان در زمینه فعالیت‌های موکب آل یاسین (ع) خراسان جنوبی در شهر کاظمین گفت: این موکب از سال ۹۸ فعالیت‌های خود را در قالب برنامه‌های رسانه‌ای، فرهنگی و هنری آغاز کرده است.

اشاره به فعالیت موکب آل یاسین (عج) در کاظمین

وی ادامه‌داد: برگزاری نماز جماعت و عزاداری در شارع صاحب الزمان (عج) کاظمین، برگزاری تئاتر و تغذیه، برپایی نمایشگاه آثار هنری، اکران فیلم‌های مرتبط با اربعین حسینی و پرده خوانی از جمله فعالیت‌های این موکب است.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی و عضو هیئت امنا موکب فرهنگی- مردمی آل یاسین (عج) با بیان اینکه این موکب در سال جاری در شهر کاظمین غرفه کودک و سرود را به مجموعه فعالیت‌های خود افزوده است، گفت: ۷۰ نفر از هنرمندان خراسان جنوبی برای فعالیت‌های این موکب ساماندهی شده‌اند که به صورت رایگان و در قالب نذر فرهنگی فعالیت خواهند داشت.

کریمیان افزود: برای اربعین سال جاری در این موکب تیم رسانه‌ای و استودیو پخش زنده از کاظمین نیز در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه موکب آل یاسین (عج) زیر نظر ستاد بازسازی عتبات است، گفت: ما در حوزه هنری خراسان جنوبی نیز به عزیزان در این موکب کمک خواهیم کرد.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی بیان کرد: حجم کار مردم عزیز خراسان جنوبی در کاظمین می‌طلبد که پوشش رسانه‌ای بسیار خوبی به فعالیت‌های معنوی خیرین این دیار در ایام اربعین داده شود.

کاظمین، قدمگاه شهدای مدافع حرم

کریمیان ادامه داد: البته علاوه بر موکب آل یاسین (ع) گروه‌های مردمی دیگری از خراسان جنوبی در مسیر نجف تا کربلا حضور دارند که نمونه آن گروه انصار المقاومه است.

وی با بیان اینکه کاظمین در واقع قدمگاه شهید عزیز سردار قاسم سلیمانی و بسیاری از شهدای حشدالشعبی است، گفت: شهید سلیمانی به واسطه مسائل امنیتی نمی‌توانستند در هر بار حضور در عراق به کربلا و نجف بروند ولی مکرر به کاظمین برای زیارت امام موسی کاظم (ع) و امام جواد (ع) مراجعه می‌کردند.

رئیس حوزه هنری خراسان‌جنوبی افزود: کاظمین از جنبه‌ای تجلی وحدت است چرا که ایام شهادت اهل بیت (ع) شیعه و سنی در این شهر به عزاداری می‌پردازند.

 

 

پس از بازسازی و تعمیر اساسی

بازگشت ۲۰ آمبولانس فرسوده به چرخه خدمات رسانی در خراسان جنوبی/۲-۳

بازگشت ۲۰ آمبولانس فرسوده خراسان جنوبی پس از بازسازی و تعمیر اساسی به چرخه خدمات رسانی بازگشت.

بازگشت ۲۰ آمبولانس فرسوده به چرخه خدمات رسانی در خراسان جنوبیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به کمبود آمبولانس و اتوبوس آمبولانس در استان گفت: در حال حاضر خراسان جنوبی به ۴۴ آمبولانس جدید نیاز دارد و تاکنون هیچ آمبولانس نو و جدیدی وارد کشور نشده است.

 

موسوی افزود:بنابراین کارگاه بزرگی در مرکز ۱۱۵ دانشگاه بیرجند راه اندازی شد تا اقدام به بازسازی تعمیر اساسی آمبولانس‌های فرسوده کند.

 

وی گفت: در این کارگاه ۲۰ آمبولانس فرسوده با هزینه ۵ میلیارد تومان تعمیر اساسی و بازسازی شد و مورد استفاده مجدد قرار گرفت که قیمت تقریبی آن‌ها ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان است.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اگر در آینده آمبولانسی وارد کشور شود به استان اختصاص پیدا می کند و برای شهرستان‌های مختلف به کار گرفته می شود.

 

موسوی همچنین با اشاره به ورود چند دستگاه اتوبوس آمبولانس به کشور گفت: از این اتوبوس آمبولانس ها  یک دستگاه به خراسان جنوبی اختصاص داده شده که ارزش آن حدود ۹ میلیارد تومان است.

 

وی با اشاره به اینکه شهرستان طبس با توجه به تردد زیاد، فاصله تا بیرجند و به پهناوری می‌تواند چالش‌های جدی ایجاد کند گفت: این اتوبوس آمبولانس در طبس مستقر شده است.

 

 

 

معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی:

تردد خودروهای سبک در جاده‌های خراسان جنوبی ۳۲ درصد افزایش یافت/۳

تردد خودروهای سبک در جاده‌های خراسان جنوبی ۳۲ درصد افزایش یافت

معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی گفت: تردد خودروهای سبک و شخصی در جاده های خراسان جنوبی طی پنج ماه گذشته ۳۲ درصد افزایش داشته است.

حمید سهرابی اظهار کرد: طی پنج ماهه نخست سال جاری حدود ۳۲ میلیون تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین از سطح جاده‌های خراسان جنوبی صورت گرفته است.

معاون فنی و راه روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: تحلیل اطلاعات سامانه‌های تردد شماری نشان می‌دهد که تردد خودروهای سبک و شخصی ۳۲ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.

سهرابی ادامه داد: همچنین تردد خودروهای سنگین در پنج ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در حال حاضر در خراسان جنوبی ۵۸ دستگاه تردد شمار برخط در جاده‌های بین شهری و ۲۲ دستگاه فعال در ورودی و خروجی استان ترددها را به صورت آنلاین ثبت می‌کنند.

معاون فنی و راه روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در مجموع ۸۰ سامانه تردد شماری در مقاطع ترافیکی خراسان جنوبی فعال است.

سهرابی با اشاره به اینکه بیشترین مسیرهای پرتردد محور بیرجند- قاین و بیرجند- سربیشه بوده است، یادآور شد: محور بیرجند- خوسف از دیگر مسیرهای پرتردد در پنج ها گذشته به شمار می‌رود.

وی گفت: استان‌های همسایه چون خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و کرمان بیشترین سهم تردد پلاک‌های غیربومی در جاده‌های خراسان جنوبی را داشته‌اند.

 

 

 

 

۴ شهرستان خراسان جنوبی بدون مبتلا به کرونا/۲

۴ شهرستان خراسان جنوبی در شبانه روز گذشته بدون مبتلا به کرونا بوده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: شهرستان‌های۴ شهرستان خراسان جنوبی بدون مبتلا به کرونا بشرویه، درمیان، سرایان و طبس در شبانه روز گذشته  بدون مبتلا به کرونا بودند.

شریف زاده افزود: از ۱۳۱  آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شده  که در مجموع ۳۲ مورد جدید شناسایی شده است .

وی گفت: از این تعداد ۲۲مورد از بیرجند ، ۱ مورد از خوسف، ۲ مورد از زیرکوه، ۱ مورد از سربیشه، ۲ مورد فردوس، ۲ مورد قاین و ۲ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۳۹  بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲۴ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: ۷ مورد بیمار کرونا مثبت در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال عمومی ۴ نفر نامساعد است.

ذخیره های طلای معدن شادان دو برابر شد/۲

ذخایر معدن طلای شادان خراسان جنوبی، حین استخراج به دو برابر افزایش یافت.

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صدا وسیماذخیره معدن طلای شادان جزو ۵ محدوده‌ی بزرگ طلایی کشور استان گفت: ذخیره معدن طلای شادان در ابتدا ۲۷.۸ میلیون تن کانسنگ بوده که اکنون با اتمام عملیات اکتشاف حین استخراج میزان ذخیره قطعی این معدن  با افزایش دو برابری به ۵۴ میلیون تن رسیده است.

 

جرجانی افزود: با این افزایش دو برابری، اکنون ذخیره معدن طلای شادان خراسان جنوبی  جزو ۵ محدوده بزرگ طلایی کشور است .

 

معادن زرشوران، ساری گونای، آق دره و مادافتی دیگر معادن برتر طلای کشورند.

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان جنوبی، استخراج سالانه معدن طلای شادان را ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار تن کانسنگ اعلام کرد و گفت: معدن طلای شادان به عنوان بزرگترین ذخیره معدن طلا در شرق کشور محسوب می‌شود و سالیانه ۲۰۰ کیلوگرم شمش طلای از این معدن بدست می‌آید.

جرجانی همچنین به پیگیری‌های لازم برای ایجادشهرک تخصصی خصوصی طلا اشاره کرد و افزود : شهرک تخصصی خصوصی طلا در کشور وجود ندارد و امیدواریم هر چه زودتر  این شهرک در استان ما به بهره برداری برسد .

وی گفت : هم اکنون در خراسان جنوبی ۶معدن طلا وجود دارد که برای بیش از ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده است.

در حال حاضر ۳ واحد فرآوری طلای گودکان، شادان و هیرد در خراسان جنوبی فعال است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*