اخبار خراسان جنوبی/۲۵ میلیارد تومان به دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی اختصاص یافت

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی:

نسخه‌نویسی الکترونیکی ۱۰۰ درصد در خراسان جنوبی محقق شد

نسخه‌نویسی الکترونیکی ۱۰۰ درصد در خراسان جنوبی محقق شد

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: برنامه حذف نسخه های کاغذی بیمه سلامت از سال قبل در دستور کار قرار گرفت و با اقدامات انجام شده اکنون نسخه‌نویسی الکترونیکی ۱۰۰ درصد محقق شده است.

علی اربابی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اقدامات شاخص انجام شده در استان طی یکسال اخیر، افزود: از ابتدای دی ماه ۱۴۰۰ تجویز نسخه مطابق با قانون باید فقط از درگاه الکترونیک انجام می‌شد.

وی ادامه داد: بر این اساس نسخه کاغذی حذف و هیچ پرداختی خارج از سامانه نسخه نویسی الکترونیکی انجام نمی‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۹۸ درصد موسسه‌ها و مراکز درمانی سطح استان طرف قرارداد این اداره کل هستند و فقط تعداد اندکی از دندانپزشکان، پزشکان متخصص و فوق تخصص فاقد قرارداد هستند که آن هم در مرحله بازدید و عقد قرارداد است.

وی تاکید کرد: برای اینکه مردم استان و بیمه‌شدگان دچار مشکل و سردرگمی نشوند، دسترسی ثبت نسخه الکترونیک در سامانه بیمه سلامت برای پزشکان و مراکز درمانی غیرطرف قرارداد ایجاد شده تا فرآیند الکترونیکی نسخه‌نویسی دچار مشکل نشود و مردم بتوانند خدمات مورد نیاز خود را الکترونیکی دریافت کنند.

اربابی با اشاره به اجرای برنامه نظام ارجاع و پزشک خانواده شهری صندوق بیمه سلامت همگانی عنوان کرد: از ابتدای آذرماه سال ۱۴۰۰ برنامه پزشک خانواده شهری و نظام ارجاع برای بیمه شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی اجرایی شد.

وی تصریح کرد: درحال حاضر ۴۵ پزشک عمومی و ۲ پزشک متخصص در سطح استان به صورت فعال در این طرح مشارکت دارند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی عنوان کرد: از مجموع جمعیت حدود ۸۷ هزار نفری صندوق بیمه سلامت همگانی و صندوق سایراقشار نظام ارجاع یک (مددجویان کمیته امداد) حدود ۶۳ هزار نفر (حدود ۷۲ درصد) جمعیت هدف به پزشکان خانواده شهری انتساب داده شده و برای سایر نیز در حال اجرا است.

وی یادآور شد: برنامه پوشش همگانی بیمه سلامت و بیمه رایگان افراد مناطق کم برخوردار و سه دهک پایین نیز از اواخر سال ۱۴۰۰ اجرایی شد که تاکنون با اقدامات انجام شده توسط این اداره کل و همکاری ادارات بهزیستی، کمیته امداد و بسیج، حدود سه هزار نفر فاقد بیمه شناسایی و تحت پوشش بیمه سلامت رایگان  قرار گرفتند.

اربابی گفت: در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برنامه تکمیل پوشش همگانی بیمه سلامت توسط سازمان بیمه سلامت ایران کلید خورد که در مرحله اول با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیمه پایه سلامت تعداد پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از سه دهک پایین جامعه به صورت رایگان توسط سازمان بیمه سلامت فعال شد.

وی افزود: سهم اداره کل بیمه سلامت خراسان جنوبی از این آمار، تعداد ۱۰ هزار و ۲۱ نفر بود که تا پایان سال ۱۴۰۱ بیمه آنان فعال است.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی اظهار داشت: با اجرای این برنامه، در مجموع حدود ۱۵ هزار نفر تاکنون تحت پوشش بیمه سلامت رایگان قرار گرفتند.

وی با اشاره به ساخت و افتتاح ساختمان اداری بیمه سلامت شهرستان بشرویه تصریح کرد: به منظور تسهیل دسترسی بیمه شدگان و مردم شهرستان بشرویه به خدمات بیمه سلامت، شهریور پارسال برای ساخت این ساختمان مناقصه برگزار شد.

اربابی ادامه داد: پس از اعلام برنده، عملیات اجرایی این ساختمان در شهریورماه پارسال آغاز و خرداد امسال نیز زمین تحویل پیمانکار شده است.

 

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی: فرصت میزبانی لیگ کشوری والیبال را از دست ندهید

 

استاندار خراسان جنوبی: فرصت میزبانی لیگ کشوری والیبال را از دست ندهید

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه فرصت میزبانی لیگ کشوری والیبال را از دست ندهید گفت:  میزبانی مسابقات کشوری و منطقه ای، فرصت خوبی برای معرفی استان است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند،  جواد قناعت عصر امروز  در دیدار ورزشکار استانی، مهسا کدخدا کاپیتان تیم ملی والیبال کشور  بر تعامل دستگاه ها در هر چه بهتر برگزار شدن این مسابقات تاکید کرد.

وی اظهار داشت: باتوجه به نیاز حوزه ورزش و جوانان به خوابگاه برای اسکان ورزشکارانی که در این لیگ،مهمان خراسان جنوبی می باشند، ضرورت دارد از ظرفیت مهمانسراهای ادارات و هتل های استان در این زمینه استفاده شود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه برگزاری چنین مسابقاتی است که کمک می کند، دیگر بیرجند با بجنورد و بروجن اشتباه گرفته نشود  به ضعف زیرساخت ها در استان اشاره کرد و گفت: این کمبودها سبب شده، استان از وجود سرمایه گذاران توانمند محروم بماند.

قناعت ادامه داد: ورود سرمایه گذاران به موضوع حمایت از ورزشکاران، هم به تقویت جامعه ورزشی کمک می کند و هم باعث معرفی واحدهای تولیدی می شود.

وی متذکر شد: در بحث لیگ والیبال هم می توان از ظرفیت سرمایه گذاران به نحو شایسته ای استفاده کرد.

استاندار خراسان جنوبی  حمایت از ورزشکاران صاحب نام را تکلیف همه حوزه ها دانست ودرخصوص رفع مشکلات و مطالبات این ورزشکار بنام استان قول پیگیری داد.

به گزارش تسنیم، مهسا کدخدا، بازیکن تیم ملی والیبال زنان ایران است که سابقه بازی در تیم‌های بانک سرمایه و پیکان تهران و همچنین نائب قهرمانی در لیگ برتر ایران را نیز دارد.

وی نخستین بازیکن از خراسان جنوبی است که در تیم ملی والیبال زنان حضور داشته است.

مهسا کدخدا از سال ۱۳۸۶ به عضویت تیم‌ ملی درآمده و در سال ۱۳۸۹ به عنوان کاپیتان تیم ملی نوجوانان ایران به رقابت‌های جهانی اعزام شده است.

وی به همراه باشگاه پرسپولیس مقام سوم مسابقات قهرمانی والیبال آسیا را کسب کرده و به همراه تیم ملی تورنمنت بین‌ المللی Szeles Peter مجارستان به نائب قهرمانی رسید و به عنوان بهترین آبشارزن تورنمنت انتخاب شد.

 

 

مشاور استاندار خراسان جنوبی در امور روحانیت:

مسابقات قرآن تلنگری برای اهمیت دادن جامعه به کلام وحی است

مسابقات قرآن تلنگری برای اهمیت دادن جامعه به کلام وحی است

مشاور استاندار خراسان جنوبی در امور روحانیت گفت:برگزاری مسابقات قرآن در توجه دادن جامعه به کتاب الهی اهمیت دارد و می‌توان این اقدام فرهنگی را تلنگری برای توجه بیشتر به کلام خدا دانست.

حجت الاسلام محسن محمدی اظهار داشت: قرآن کتابی آسمانی و پیام الهی از طرف خدا به بندگانش است.

وی افزود: طبیعتاً به عنوان مخلوق خداوند نیاز به راهنمایی بدون نقض داریم که زندگی ما را تأمین، دنیای ما را آباد و آخرتمان را بسازد.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: قرآن کریم به عنوان وحی آسمانی بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده و حدود ۱۴۴۰ سال از نزول آن می‌گذرد طوری که به دور از هرگونه تحریف، حتی یک حرف از آن کم یا اضافه نشده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از توصیه‌های قرآن تلاوت و خواندن آن است گفت: در این دنیایی که انسان گرفتار سرگرمی‌های فراوان و زندگی پرمشغله است گاهی از تلاوت قرآن غافل می‌شود، لذا مسابقات قرآن فرصتی برای دور هم جمع شدن و تلنگر به جامعه است که متوجه این موضوع مهم شوند و به تلاوت قرائت قرآن روی بیاورند.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه تلاوت و قرائت قرآن اولین گام است گفت: توجه به معنا، مفاهیم و تدبر در قرآن از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا مورد سوال خداوند نیز هست که چرا انسان در قرآن تدبر نمی‌کند.

وی ادامه داد: قرآن فقط برای تلاوت نیست بلکه مفاهیم ارزشمندی دارد که به عنوان نسخه شفابخش باید در زندگی به کار گرفته شود.

مشاور استاندار در امور روحانیت عنوان کرد: قرآن شفا دهنده قلوب و دردها است و همچون نسخه پزشکی برای تکمیل درمان باید مورد توجه باشد لذا اگر بخواهیم فقط آن را در جلدی نگه داریم و همراه داشته باشیم درمان کننده نیست.

وی گفت: برخی تصور می‌کنند قرآن جایگاه تشریفاتی دارد که باید فقط از جسم آن حفاظت کنند؛ لذا برخی نگاه‌ها مرسوم است که هنگام سفر از زیر قرآن عبور می‌کنند یا هنگام خواب آن را بالای سر می‌گذارند و نهایت خواندن قرآن را برای مردگان لازم می‌دانند که این نگاه اشتباهی است.

حجت الاسلام محمدی تصریح کرد: باید تا زمانی که زنده هستیم از قرآن درس بگیریم، به نسخه شفابخش آیاتش عمل کنیم و تمام لحظات زندگی را به نور قرآن روش کنیم.

وی تاکید کرد: یکی از اتفاقات مهم دنیای مدرن امروزی دور شدن و فاصله گرفتن از قرآن است که برگزاری مسابقات قرآن و برنامه‌های فرهنگی دیگر با موضوع معرفی قرآن منجر به توجه بیشتر مردم به کلام وحی می‌شود که امید است مفید واقع شود.

چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن سازمان اوقاف مرحله استانی ۱۶ تا ۱۸ شهریورماه به میزبانی شهرستان طبس برگزار می‌شود.

در این دوره از مسابقات ۱۲۳ برگزیده مرحله شهرستانی با هم در رشته‌های آوایی قرائت تحقیق، ترتیل و حفظ رقابت می‌کنند.

کارکنان دستگاه‌های اجرایی ارزیابی می شوند/۳

 

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی گفت: بنا بر تأکید رئیس جمهور، ارزیابی کارکنان دستگاه‌های اجرایی در فواصل زمانی مشخص، واجب و لازم است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ ناصری با بیان این مطلب در کارگروه تخصصی مدیریت عملکرد، بهره وری و تحول اداری استان اظهار داشت: این ارزیابی باید دقیق منطقی، عالمانه و منطقی باشد که موجب تعالی افراد در سازمان ها شود.
وی با اشاره به اینکه ارزیابی هر هفته و هر ماه برای کارکنان لازم است، گفت: با تأسی از عملکرد امام علی علیه السلام باید در واگذاری پست ها، نیروهای خوب و قابل اعتماد انتخاب شوند.
معاون استاندار ادامه داد: علاوه بر ملاک هایی که در گزینش افراد باید مد نظر باشد، نظارت و کنترل نیز لازم است.
به گفته وی؛ علاوه بر خود کنترلی، از سیستم های نظارتی کنترل نیروها و انتخاب مسئولان در شهرستان ها و استان نیز نباید غافل شد.
ناصری اظهار امیدواری کرد؛ جشنواره شهید رجایی به موقع و بر اساس دستورالعمل ها برگزار شود.
وی متذکر شد: امسال قرار است جشنواره شهید رجایی استان با محوریت انتخاب دستگاه برتر در زمینه اجرای مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور برگزار شود و بر حسب مقتضیات، از دستگاه های برتر که در زمینه شعار سال، اقتصاد مقاومتی، بهبود فضای کسب و کار و رضایتمندی ارباب رجوع اقدامات برجسته ای داشته اند، تقدیر شود.
معاون استاندار با اشاره به این که عفاف و حجاب، ایثار و سفرهای استاندار به شهرستان ها نیز در ارزیابی ها مد نظر است، گفت: بر اساس مصوبات این جلسه، علاوه بر شیوه های مرسوم تقدیر، دستگاه‌ های با عملکرد برتر به لحاظ شاخص های ارزشیابی، در اولویت تخصیص اعتبارات سازمان برنامه ریزی و بودجه قرار می گیرند.
ناصری افزود: تسریع در تبدیل وضعیت کارکنان ایثارگری که مشمول بند “د” تبصره ۲۰ قانون بودجه سال جاری هستند از دیگر مواردی است که باید مورد توجه مدیران قرار گیرد.
وی ادامه داد: بر اساس موارد مطرح شده در این جلسه، دستگاه‌های اجرایی می بایست در ارائه گزارش بر اساس سند تحول دولت مردمی نیز توجه بیشتری داشته باشند.

 

 

آغاز مرحله دوم مرمت قلعه تاریخی روستای برکوه شهرستان سربیشه/۲

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سربیشه از آغاز مرمت مرحله دوم قلعه تاریخی روستای برکوه خبر داد.
به‌گزارش امروز خراسان جنوبی، هادی حق‌پناه گفت: «در سال گذشته به همت یکی از اهالی فرهنگ دوست و علاقه‌مند به حوزه میراث‌فرهنگی این روستا هزینه مرحله اول مرمت این قلعه تاریخی با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد پرداخت شد که طی آن دیواره بیرونی قلعه و برج‌های آن مورد بهسازی و مرمت قرار گرفت.»
مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سربیشه در ادامه بابیان این مطلب که طبق توافق با این خیر فرهنگی، دستور کار مرمتی مرحله دوم نیز تهیه شد، اظهار داشت: «در مرحله دوم ادامه مرمت باقی‌مانده بخشی دیوارها اندود و مقاوم‌سازی جداره‌ها در دستور کار قرارگرفته است.»
حق‌پناه ضمن اظهار امیدواری از ورود افراد در حوزه مرمت و نگهداری از آثار تاریخی برای اینکه این امر ادامه‌دار باشد، بیان کرد: «با توجه به تعدد آثار تاریخی و امکانات میراث‌فرهنگی، ورود خیرین فرهنگی و مردم یکی از الزامات در ادامه نگهداری و حفظ مواریث فرهنگی است.»
او در پایان گفت: «طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پس از مرمت و اتمام کار از این بنا برای ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی استفاده خواهد شد.»

۲۵ میلیارد تومان به دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی اختصاص یافت

۲۵ میلیارد تومان به دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی اختصاص یافت

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی گفت: از محل اعتبارات متمم سفر رئیس جمهور به استان ۲۵ میلیارد تومان برای ساختمان جدید دانشگاه فرهنگیان استان اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت‌الاسلام جواد اکبری‌مطلق روز دوشنبه در نشست خبری افزود: علاوه بر این هفت میلیارد تومان اعتبار از محل دانشگاه فرهنگیان و ۱۷ میلیارد تومان نیز از قبل برای این دانشگاه اختصاص یافته است.

وی اظهار داشت: مرکز جامع خواهران و برادران در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار احداث می‌شود که تاکنون فونداسیون و اسکلت‌بندی پروژه انجام شده است.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی گفت: زمین این مجموعه در یکی از نقاط خوب بیرجند واگذار شده است اما در زمینه صدر پروانه ساختمانی، تغییر کاربری زمین و مسائلی از این قبیل دچار مشکل هستیم و نیاز به همراهی و همکاری دستگاه‌های اجرایی داریم.

وی با بیان اینکه بگونه‌ای متولی دانشگاه فرهنگیان، آموزش و پرورش است، تصریح کرد: به همین دلیل درخواست داریم مزایایی از قبیل معافیت‌های صدور مجوز که برای احداث کلاس درس و محیط‌های آموزشی لحاظ می‌شود برای این مجموعه نیز اعمال شود.

حجت‌الاسلام اکبری‌مطلق کمبود فضای خوابگاهی، فضای آموزشی و نیروی انسانی را از جمله مهمترین مشکلات دانشگاه فرهنگیان در استان دانست و عنوان کرد: اگر ساختمان دانشگاه فرهنگیان احداث و مورد استفاده قرار بگیرد مشکل کمبود فضا در استان برطرف خواهد شد.

وی تاکید کرد: نوع نگاه آموزشی در استان و شهر فرهنگی مانند خراسان جنوبی باید بگونه‌ای باشد که این مشکلات حل و فصل شود.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه ماموریت‌گرا و حاکمیتی است، افزود: این دانشگاه افرادی را پرورش می‌دهد که مشخص است معلم می‌شوند.

وی یادآور شد: نگاه به این دانشگاه باید نگاه ویژه‌ای باشد چراکه قرار است دانشجویان، دانش‌آموزان را پرورش دهند که در جامعه نقش ایفا کنند.

حجت‌الاسلام اکبری‌مطلق با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان به شدت با کمبود نیروی انسانی مواجه است، بیان کرد: اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان ۲۱ نفر و بسیار کم هستند یعنی برای هر ۱۱۰ دانشجو یک عضو هیئت علمی داریم.

وی افزود: در خراسان جنوبی حدود ۲ هزار و ۳۰۰ دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و ۷۰ نیروی اداری داریم.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی گفت: وزارت آموزش و پرورش برای جبران کمبود نیروی هیئت علمیِ دانشگاه فرهنگیان قرار است معلم‌هایی که مدرک دکتری دارند تحت عنوان دکتر معلم جذب کند که در این زمینه هزار و ۲۰۰ عضو هیئت علمی به دانشگاه‌ها تزریق می‌شود.

وی اظهار داشت: آموزش و پرورش در خراسان جنوبی علیرغم اینکه با کمبود نیرو مواجه است اما برای همکاری با دانشگاه فرهنگیان خیلی تلاش می‌کنند.

حجت‌الاسلام اکبری‌مطلق بیان کرد: آموزش و پرورش استان برای جبران کمبود نیرو قرار است ۲۳ نیرو به دانشگاه فرهنگیان استان مامور کند که این افراد شامل طرح رتبه‌بندی معلمان شده و بعد از یکسال امکان انتقال نیز برای آنها فراهم است.

وی با اشاره به کمبود شدید فضای خوابگاهی و آموزشی در دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: امسال ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان دو برابر افزایش داشته و برای اول مهر پذیرش ۸۳۰ دانشجو معلم اعلام شده است.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی ادامه داد: طبق توافقی که با دانشگاه آزاد اسلامی داشته‌ایم، این دانشگاه قول اسکان ۴۵۰ دانشجو معلم برای رفع مشکل خوابگاه را به ما داده است.

وی بیان کرد: در دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی به شدت به فضای خوابگاهی به عنوان اولویت اول نیاز داریم و بعد نیازمند فضای آموزشی هستیم.

حجت‌الاسلام اکبری‌مطلق بیان کرد: برای جبران کمبود فضای آموزشی نیز دانشگاه آزاد قول در اختیار قرار دادن ۳۰ کلاس درس را هم به ما داده است.

وی ظرفیت پذیرش دانشجو در خراسان جنوبی را پنج هزار نفر اعلام کرد و گفت: در مرکز استان برای فضای آموزشی مشکل داریم که اگر تعداد دانشجوها زیاد باشد و در شهرستان توزیع شود در شهرستان‌ها مشکلی وجود ندارد.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه معلمان امروز باید چند بعدی فعالیت داشته باشند، افزود: با توجه به آشنایی دانش‌آموزان با فضای مجازی و تلفن همراه هوشمند معلم نیز باید با این تکنولوژی آشنا باشد امور امدادی، دینی و زیبانویسی از دیگر مسائلی است که نیاز است یک معلم با آن آشنا باشد.

وی از راه‌اندازی خانه خلاق در دانشگاه فرهنگیان خبر داد و گفت: در این خانه خلاق هر کدام از دانشجویان در زمینه نقاشی، فنی، رایانه و هر زمینه‌ای مهارت دارند می‌توان از ظرفیت آنها استفاده کرد زیرا در دانشگاه فرهنگیان معتقد هستیم حرکت باید تقاضا محوری باشد.

حجت‌الاسلام اکبری‌مطلق به وجود هشت کد رشته در دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: ممکن است با توجه به نیاز آموزش و پرورش رشته‌ها تغییر،کم یا زیاد شود.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی افزود: امسال بیش از ۹۰ درصد ورودی‌های دانشگاه فرهنگیان، آموزش ابتدایی هستند.

وی اظهار داشت: با توجه به تهاجمات دشمن در مسائل فرهنگی، پیگیر بیان و ارائه آموزش مباحث خودباوری در مقابل خودباختگی برای دانشجو معلم‌ها هستیم.

وی از پیگیری و رایزنی با نهاد علمی پژوهشی رییس جمهوری در مباحث علمی، اختراعات و آموزشی خبر داد و افزود: ارتباط مدرسه با مسجد از دیگر مباحث مورد توجه و پیگیری است که از جمله آن برگزاری کلاس‌های تقویتی جهادی در مساجد است.

حجت‌الاسلام اکبری‌مطلق به وجود هفت پدر علم از خراسان جنوبی اشاره و بیان کرد: از دیگر برنامه‌های ما آشنایی دانشجو معلمان با بزرگان استان خراسان جنوبی است.

وی اظهار داشت: برای تدریس در دانشگاه فرهنگیان بیشتر از افرادی که تجربه آموزش در آموزش و پرورش را دارند استفاده خواهد شد.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برای آموزش دانشجو معلمان دو روش حضوری و مجازی را خواهیم داشت، گفت: امسال از ۲۷ شهریور کلاس‌های درس دانشگاه فرهنگیان آغاز خواهد شد.

وی بیان کرد: برای اینکه از ظرفیت نیروها در دانشگاه فرهنگیان به‌خوبی استفاده شود، مسئولیت‌ها بین نیروها چرخشی خواهد بود.

حجت‌الاسلام اکبری‌مطلق با بیان اینکه در آغاز سال تحصیلی جدید برای ۹۰۰ نفر خوابگاه نداریم، تصریح کرد: برای تامین خوابگاه ۴۵۰ نفر با دانشگاه آزاد تفاهم داریم اما برای ۴۵۰ نفر دیگر فضای خوابگاهی نیست که این برای خراسان جنوبی بحران است.

 

 

 

 

 

برگزاری آیین استقبال از مهسا کدخدا کاپیتان تیم ملی والیبال/۷

برگزاری آیین استقبال از مهسا کدخدا کاپیتان تیم ملی والیبال

آیین استقبال از مهسا کدخدا کاپیتان تیم ملی والیبال برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی، با حضور محمد حسین خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی، اسلامی معاون ورزش بانوان، اصغری سرپرست معاونت توسعه امور ورزش، چهکندی نژاد رییس گروه توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای، رمضانی رییس هیات والیبال، اعضای هیأت، مربیان، پیشکسوتان و ورزشکاران مراسم استقبال از مهسا کدخدا بانوی والیبالیست خراسان جنوبی و عضو تیم ملی برگزار شد.
همچنین در این مراسم از بانوی افتخارآفرین والیبال مهسا کدخدا توسط محمد حسین خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان و رمضانی رییس هیات والیبال تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

کسب مقام دوم ورزشکار خراسان جنوبی در مسابقات دوومیدانی کشور/۷

کسب مقام دوم هدی قاسمی در مسابقات دوومیدانی قهرمانی کشور

هدی قاسمی در مسابقات دوومیدانی قهرمانی کشور مقام دوم را کسب کرد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی، هدی قاسمی دوومیدانی کار استان، در مسابقات قهرمانی کشور نوجوانان در ماده ۴۰۰ متر با مانع مقام دوم را از آن خود کرد.
این دوره از مسابقات شهریورماه به میزبانی استان تهران برگزار شد.

کسب مدال برنز متین سیروسی در مسابقات پرورش اندام قهرمانی آسیا/۷

کسب مدال برنز متین سیروسی در مسابقات پرورش اندام قهرمانی آسیا

متین سیروسی در مسابقات پرورش اندام قهرمانی آسیا مدال برنز کسب کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، متین سیروسی ورزشکار بدنسازی و پرورش اندام خراسان جنوبی و عضو تیم ملی در مسابقات پرورش اندام قهرمانی آسیا ۲۰۲۲ به میزبانی کشور قرقیزستان در رشته ماسکولار مدال برنز این دوره از رقابت ها را از آن خود کرد.

برپایی نمایشگاه، حسن ختام کارگاه‌های تابستانی کودکان سریان/۲

برپایی نمایشگاه، حسن ختام کارگاه‌های تابستانی در کانون پرورش فکری شهرستان سرایان

با پایان کارگاه‌های تخصصی اوقات فراغت تابستان در مرکز فرهنگی وهنری کانون در شهرستان سرایان، نمایشگاهی از آثار کودکان ونوجوانان در محل این مرکز برپا و طی مراسمی از مربیان و اعضای موفق حاضر در این دوره تقدیر شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در مراسم آغاز به کار این نمایشگاه که همزمان با ۱۲ شهریور ماه ۱۴۰۱ و به بهانه حسن ختام کارگاه‌های تابستانی با حضور کودکان ونوجوانان برگزار شد، منیره طاهر پور کلانتری مسئول مرکز سرایان از استقبال خوب و حضور پرشور اعضای مرکز از کارگاه‌های تابستانی و اوقات فراغت این مرکز خبر داد.

گفتنی است کارگاه فرهنگی، هنری و ادبی شامل طراحی سیاه قلم، تکنیک‌های نقاشی در دو سطح مقدماتی و پیشرفته، خط تحریری، خوشنویسی، تئاتر، انواع کاردستی، سفالگری، شعر و قصه بخشی از کارگاه‌هایی بود که در ایام تابستان دراین مرکز برگزار شد.

۲ کشته و ۷ مصدوم  در حادثه رانندگی محور طبس – دیهوک/۴

حادثه رانندگی در محور طبس -دیهوک ۲ کشته و ۷ مصدوم بر جای گذاشت.

مسئول اورژانس ۱۱۵ شهرستان طبس گفت: در پی اعلام حادثه مبنی بر تصادف دوحادثه رانندگی  با ۲ کشته و ۷ مصدوم  در محور طبس - دیهوک  دستگاه خودروی سواری لیفان و پژوپارس با کامیون در کیلومتر ۳۵ محور طبس_ دیهوک بلافاصله ۳ تیم عملیاتی از پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ شهرستان طبس به محل حادثه اعزام شد.

مهدی عنایتی فر گفت :  در این عملیات راننده و سرنشین سواری لیفان بدلیل شدت جراحات وارده در دم جان باختند و ۲ مصدوم کامیون در محل درمان و ۵ مصدوم دیگر پس از انجام اقدامات اولیه درمانی توسط کارشناسان اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان شهید سید مصطفی خمینی طبس منتقل شدند.

 

 

 

 

 

 

 

۲۲ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی شناسایی شدند/۲

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۱۱۴ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۲۲ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۱۳ مورد از بیرجند، ۱ مورد از بشرویه، ۱ مورد از درمیان، ۲ مورد از طبس، ۳ مورد از قاینات و ۲ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۳۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۷ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: ۴ مورد بیمار کرونا مثبت در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال عمومی ۲ نفر نامساعد است.

 

 

اعزام ۲۰ نفر از ناشنوایان خراسان جنوبی به کربلا/۲

۲۰ نفر از ناشنوایان تحت حمایت بهزیستی بیرجند به کربلا اعزام شدند.

مدیر بهزیستی بیرجند گفت: از ۲۰ نفر از ناشنوایان  ۸نفر آقا و١٢ نفر دیگر بانوان ناشنوا هستند.اعزام ۲۰ نفر از ناشنوایان خراسان جنوبی به کربلا
مجیدی با بیان اینکه هزینه سفر این افراد رایگان می باشد،افزود : بخشی ازاعتبار این سفر توسط خیران و یک موسسه خیریه تامین شده است.
وی گفت: سفر  این ناشنوایان حدود ۱۰ روز خواهد بود.
مدیر بهزیستی بیرجند افزود: بیش از هزار نفر در بیرجند ناشنوا وجود دارد.

 

 

 

 

 

 

ضرورت تشکیل کمیته بهره وری در دستگاه‌های اجرایی تا پایان مهر

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی گفت: دستگاه‌های اجرایی تا پایان مهر امسال باید نسبت به تشکیل کمیته بهره وری اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،ناصری در جلسه کارگروه تخصصی مدیریت عملکرد، بهره وری و تحول اداریضرورت تشکیل کمیته بهره وری در دستگاه‌های اجرایی تا پایان مهر گفت: با توجه به ضرورت تدوین برنامه جامع بهره وری استان کلیه دستگاه‌ها موظف هستند نسبت به تشکیل کمیته بهره وری در سطح استان حداکثر تا پایان مهر امسال اقدام کنند.

وی افزود: این برنامه‌های عملیاتی باید با رعایت دستورالعمل تدوین جامعه بهره وری مبتنی بر شاخص‌های اختصاصی دستگاه و شناسایی مسائل باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت موضوع بهره وری و تأکید رئیس جمهور بر این موضوع گفت: تمامی دستگاه‌ها موظف هستند برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره شهید رجایی تلاش کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی گفت : همچنین کلیه‌ دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند نسبت به استخدام و تبدیل وضعیت استخدام ایثارگران اقدام کنند.

ناصری افزود :  باید دستگاه‌های اجرایی نیرو‌هایی خوب و مورد اعتماد را انتخاب کنند و همچنین ارزیابی کارکنان هم دقیق و عالمانه باشد تا منجر به تعالی شود.

 

 

برگزار همایش ملی زمین ساخت و زمین شناسی ساختاری ایران در بیرجند/۲

هشتمین همایش ملی زمین ساخت و زمین شناسی ساختاری ایران در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

رئیس انجمن زمین ساخت و زمین شناسی ساختاری ایران گفت: این همایش با هدف به اشتراک گذاری دستاوردهای علمی متخصصین زمین شناسی کشور  و بررسی و تحلیل برای رسیدن به پیشرفت های قابل ملاحظه در این شاخه دانشی در کشور به صورت حضوری و غیر حضوری به صورت مجازی با شرکت بیش از ۳۰۰ نفر از اساتید ، اعضای هیئت علمی، کارشناسان پژوهشی مؤسسات کشور و دانش جویان دکتری برگزار شد.
خطیب با بیان اینکه شاخه دانشی زمین ساخت از شاخه های علمی علوم زمین است که به بررسی مخاطرات طبیعی مرتبط با زمین بویژه زمین لرزه می پردازد و در ارتباط با نحوه توزیع مواد معدنی در درون زمین است، گفت: با توجه به ظرفیت های مستعدی که در این زمینه ها در گستره شرق ایران بویژه خراسان جنوبی وجود دارد، تصمیم بر آن شد تا این همایش در استان برگزار شود.
وی گفت: هدف از این همایش استفاده از تجربیات سایر دانش‌پژوهان کشور را برای کاربرد در استان می باشد، تا با روش های نوین دستاوردهای جدیدی را در سال های آینده برای خراسان جنوبی داشته باشیم.

 

 

 

فروش ارز اربعین در شعب منتخب خراسان جنوبی/۲

فروش ارز اربعین به زائران در پنج بانک ملی، ملت، سپه، تجارت و صادرات خراسان جنوبی انجام می‌شود.

فروش ارز اربعین در شعب منتخب خراسان جنوبیدبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی گفت: بر اساس بخشنامه بانک مرکزی زائران اربعین می‌توانند با کارت ملی ۱۰۰ دلار ارز دریافت کنند.
زرنگ با بیان اینکه امکان دریافت ارز اربعین در شهرستان‌های بیرجند، قائنات، سرایان، طبس، فردوس و بشرویه وجود دارد، گفت: نرخ ارز اربعین بر اساس نرخ بازار توافقی می‌باشد.
وی افزود: براساس ضوابط تعیین شده در بانک مرکزی برای ارائه خدمات بانکی به زائران اربعین، سقف برداشت از دستگاه‌های خودپرداز بانکیاز تاریخ ۱۴ شهریور ماه تا ۴ مهرماه به ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

 

 

 

 

 

کشف محموله ۵۰۰ کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در گمرک ماهیرود/۴

 ۵۰۰ کیلوگرم مواد مخدر از نوع شیشه توسط تیم بازرسی گمرک ماهیرود کشف شد.

مدیر گمرک ماهیرود گفت: این محموله که ششمین محموله بزرگ مکشوفه مواد مخدر امسال توسط گمرک است، روز گذشته توسط مرزبانان اقتصادی گمرک در مرز ماهیرود کشف شده است.

قربانی گفت: با اطلاعات وصولی مبنی بر احتمال ورود مواد مخدر از طریق گمرک ماهیرود با تلاش نیروهای بازرسی گمرک و هدایت سگ های مواد یاب محموله بزرگ مواد مخدر که قاچاقچیان ۵۰۰ بسته حاوی ماده مخدر شیشه را در فضا‌های زیر تانکر قرار داده بودند، با استفاده از دستگاه برش، قسمت‌های زیرین تانکر برش زده شده وجاسازی حرفه‌ای کشف شد.

وی با بیان اینکه این محمول از تریلی مبدا کشور افغانستان کشف شده است، افزود: در این رابطه یک متهم دستگیر شده است.

 

 

 

شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت خراسان جنوبی در رتبه اول کشور/۳

شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت خراسان جنوبی به لحاظ رشد ارزش سهام در رتبه اول کشور قرار دارد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما با بیان اینکه میزان ارزش اولیه سهام افراد با توجه به شاخصه‌های متفاوت، متغیر بوده و تا حداکثر ده میلیون ریال به افراد سهام تعلق گرفته است گفت: در حال حاضر ارزش سهام افرادی که سهام ده میلیون ریالی داشته اند در روش مدیریت مستقیم به بیش از ۲۳۰ میلیون ریال و در روش غیر مستقیم با توجه به اقدامات صورت گرفته در استان و درج نماد شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان) وسخراج (به عنوان اولین شرکت سرمایه گذاری استانی در بورس اوراق بهادار تهران، به بیش از ۴۵۰ میلیون ریال رسیده است.

ذاکریان افزود: سود سهام عدالت نیز تاکنون برای سال‌های مالی ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ به حساب سهامدارانی که نسبت به ارائه شماره شبا معتبر در سامانه‌های معرفی شده اقدام نموده اند، واریز شده و مبلغ آن بسته به میزان ارزش اولیه سهام افراد، متفاوت است و ببرای سهامدارنی که ارزش اولیه سهام آن‌ها ده میلیون ریال بوده است؛ د ر سال‌های اخیر بیش از ۱۹ میلیون ریال سود واریز شده است.

وی گفت: ارزش اولیه سهام اختصاص داده شده به سهامداران استان معادل ۳ هزار و ۶۰۹ میلیارد ریال برآورد شده است، که با توجه به رشد ارزش سهام شرکت‌های واگذار شده در طرح سهام عدالت این رقم در حال حاضر رشد قابل توجهی پیدا کرده است، به طوری که ارزش روز شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان) که سهامداران آن افرادی هستند که روش مدیریت غیرمستقیم را انتخاب کرده اند) به بیش از ۱۳۵ هزار میلیارد ریال رسیده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت:بر اساس آخرین آمار، قریب به ۸۵ درصد از جمعیت استان معادل ۶۴۷ هزار و ۴۰۹ نفر سهامدار سهام عدالت هستند که از این تعداد، ۱۸۴ هزار و ۵۶۳ نفر معادل ۲۹ درصد اقدام به انتخاب روش مدیریت مستقیم و ۴۶۲ هزار و ۸۴۶ نفر معادل ۷۱ درصد نیز اقدام به انتخاب روش غیرمستقیم مدیریت سهام عدالت خود کرده اند و سهامدار شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان هستند.

ذاکریان در خصوص افرادی که سهام عدالت ندارند هم گفت: در حال حاضر دولت در تلاش است تا مسأله جاماندگان سهام عدالت را با کمک مجلس شورای اسلامی برطرف کند؛ از این رو برنامه ریزی‌ها برای اختصاص سهام عدالت به اقشار تحت پوشش نهاد‌های حمایتی) کمیته امداد امام خمینی) ره) و سازمان بهزیستی) انجام شده و افراد تحت پوشش این دو نهاد که سهام عدالت ندارند، سهامدار خواهند شد.

وی افزود: برنامه ریزی‌ها به شکلی است که این افراد نیاز نیست به مکان یا سامانه خاصی مراجعه نمایند و این فرآیند از طریق نهاد‌های حمایتی و سازمان خصوصی سازی در حال پیگیری است.

 

 

 

 

بررسی ظرفیت‌های کشاورزی ایران-۲

ثروت‌هایی که ریشه در خاک دارند/۵-۷

ثروت‌هایی که ریشه در خاک دارند

یازده محصول مزیت دار خراسان جنوبی، ثروت هایی هستند که توجه به فرآوری و صادرات آنها می تواند اقتصاد استان را متحول کند.

به گزارش مهر سخن از اقتصاد کشاورزی که به میان می‌آید در خراسان‌جنوبی بیشتر افراد به سراغ محصولاتی چون زرشک و زعفران می‌روند که البته در توسعه اقتصاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نقش آفرین است.

اما در خراسان جنوبی محصولات مزیت‌دار دیگری چون خرما و نرگس و … نیز وجود دارد که زمینه اشتغال بسیاری از خانواده‌ها را فراهم کرده است.

به عنوان مثال طبق آخرین آمار که از مجموعه جهاد کشاورزی گرفته شده است در خراسان جنوبی هزار و ۶۰۰ خانواده بهره بردار در بخش تولید خرما وجود دارد که سالیانه حدود چهار هزار تن خرما تولید می‌کنند.

و یا در مورد گل بی نظیر نرگس در زمستان سال ۱۴۰۰ تعداد ۷۵۰ خانوار بهره‌بردار گل نرگس در استان وجود داشته است که این آمارها نشان دهنده نقش تولید این محصولات در اشتغال خانوارها است.

این محصولات مزیت دار که کمتر از آن سخن گفته شده در کنار تولیدات کشاورزی به نام و مشهور خراسان جنوبی چون زعفران و زرشک می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد دیار خاوران داشته باشد.

۱۱ محصول مزیت دار خراسان جنوبی

مهدی جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: محصولات مزیت‌دار خراسان‌جنوبی که می‌توانند سود اقتصادی چندین هزار میلیاردی و در صورت صادرات میلیارد دلاری داشته باشد، ۱۱ محصول است.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: زعفران، زرشک، عناب، پنبه، پسته، گل نرگس، برخی محصولات دامی و … از جمله این محصولات مزیت‌دار در دیار خاوران هستند.

وی افزود: یکی از مهمترین مسائل پیش رو برای سودآوری بیشتر محصولات مزیت دار استان تکمیل زنجیره ارزش افزود و ایجاد کارخانه‌های فرآوری برای آنان در خراسان جنوبی است.

جعفری ادامه‌داد: در مورد کارخانه فرآوری زرشک و زعفران اقدامات متعددی انجام شده و شرایط بهتری را شاهد هستیم ولی در مورد عناب مشکل مهم خام فروشی همچنان پیش روی ماست.

نگاهی به میزان تولید برخی محصولات کشاورزی خراسان جنوبی

وی افزود: سطح زیرکشت زرشک در خراسان جنوبی ۲۲ هزار و ۳۲۵ هکتار و میزان تولید سالیانه این محصول بیش از ۲۹ هزار تن در سال است.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت زعفران در استان ۱۵ هزار و ۳۲۳ هکتار است، افزود: سالیانه به طور متوسط بالغ بر ۳۰ هزار تن زعفران در خراسان جنوبی تولید می‌شود.

جعفری ادامه داد: سطح زیرکشت عناب در خراسان جنوبی پنج هزار و ۲۰۰ هکتار و میزان تولید سالیانه این محصول حدود ۹ هزار و ۶۰۰ تن در سال است.

وی با اشاره به تولید محصول مهم زیتون در برخی شهرهای خراسان‌جنوبی گفت: در این زمینه نیز جهت درآمدزایی و سودآوری برای کشاورزان در حال حاضر چهار کارخانه روغن کشی در نهبندان و سربیشه و بیرجند راه‌اندازی شده است.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه یکی از محصولات مزیت‌دار خراسان جنوبی بی شک عسل است، بیان کرد: عسل بسیار خوبی در داخل استان تولید می‌شود که جایگاه خاصی دارد.

پیگیری اخذ برخی گواهی‌ها برای عسل دیار خاوران

جعفری یادآور شد: در مورد عسل خراسان‌جنوبی پیگیر گرفتن گواهی‌های لازم برای این محصول مهم استان هستیم تا در اقتصاد کشاورزی بتواند بیش از این به ما کمک کند.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه خرما نیز یکی از محصولات مزیت دار استان به ویژه در شهرستان‌های نهبندان و طبس است، بیان‌کرد: در این شهرستان‌ها خرماهای مختلف مضافتی و زاهدی و … تولید می‌شود.

جعفری با بیان اینکه در حدود چهار هزار تن خرما طی یک سال در خراسان جنوبی تولید می‌شود، گفت: البته یکی از مشکلات نخل داران و بسیاری از فعالان این بخش در برخی شهرستان‌ها نبود زیرساخت‌هایی چون سردخانه است که در این زمینه یک سرمایه گذار ورود پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه یکی از محصولات مهم کشاورزی در خراسان‌جنوبی گل نرگس است، اظهار کرد: در زمستان سال ۱۴۰۰ تعداد ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل نرگس برداشت شده است.

خلاء کارخانه عطرسازی از گل نرگس

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه داد: بسیاری از گل‌های نرگس خریداری شده از نرگس کاران خراسان‌جنوبی به کشور امارات صادر شده است چرا از نظر کیفیت و عطر و بو از نرگس شیراز مطلوب‌تر است.

جعفری با اشاره به اینکه یکی از خلاء‌های ما برای اقتصادی شدن تولید گل نرگس بحث فرآوری و ایجاد یک کارخانه عطرسازی است، گفت: در این زمینه باید سرمایه‌گذار ورود پیدا کند و ما نیز حمایت‌های لازم را از سرمایه گذار خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین محصولات صادرات محور کشاورزی خراسان جنوبی پسته است، ادامه‌داد: در زمینه صادرات این محصول مشکلی وجود ندارد.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: سطح زیر کشت پسته در خراسان جنوبی ۳۱ هزار و ۳۲۴ هکتار و میزان برداشت سالیانه آن به طور متوسط بالغ بر ۱۵ هزار هکتار است.

وی گفت: اما یکی از محصولاتی که شاید کمتر به عنوان محصول مزیت‌دار استان در بخش کشاورزی و دامپروری به آن نگاه می‌شود، شیر است.

تنها ۳۰ تن شیر در خراسان جنوبی فرآوری می‌شود

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر در خراسان‌جنوبی ۱۳۵ تن شیر تولید می‌شود، بیان کرد: اما متأسفانه از این میزان تنها ۳۵ تن شیر در داخل استان فرآوری می‌شود.

جعفری گفت: باقی شیرهای تولیدی به یکی از کارخانه‌های لبنی در خراسان رضوی رفته و در آنجا فرآوری می‌شود.

وی اظهار کرد: اگر بتوانیم در خراسان‌جنوبی یک پالایشگاه شیر راه‌اندازی کنیم بی شک می‌توان از ظرفیت ۱۳۵ تن تولید شیر در استان برای اقتصادی شدن تولید این محصول و بهبود وضعیت دامداران خراسان جنوبی استفاده کرد.

رئیس جهاد کشاورزی در خراسان جنوبی با بیان اینکه بز کرکی نیز در حوزه دامپروری و کشاورزی از دیگر موارد تأثیرگذار در اقتصاد خراسان جنوبی است، بیان‌کرد: در سفر چندی قبل معاون وزیر جهاد کشاورزی به خراسان جنوبی برای کمک به تأمین نیروی ایستگاه بزکرکی سربیشه تصمیمات خوبی گرفته شد.

ضرورت تولید محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک

جعفری درباره بحث صادرات محصولات مزیت دار خراسان جنوبی و مشکلات پیش روی آن نیز بیان کرد: یکی از مسائل مهم در رونق گرفتن صادرات محصولات کشاورزی چون زرشک بحث تولید محصول سالم و ارگانیک است.

وی گفت: در گذشته به واسطه آنکه نمی‌توانستیم در تولید برخی محصولات کشاورزی استانداردهای مورد نیاز بازارهای هدف صادراتی را تأمین کنیم محصول زرشک ما برگشت می‌خورد که در مورد صیفی‌جات نیز در کشور رخ داد.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه در مورد زرشک در حال حاضر به سمت تولید محصول سالم و ارگانیک رفته‌ایم، بیان‌کرد: در حال حاضر انجام آزمایش‌های مورد نیاز شرکت‌های اروپایی در خراسان‌جنوبی قابل انجام است.

وی با اشاره به اینکه در مورد صادرات نگاهمان به بازار چین و افغانستان و پاکستان است، یادآور شد: البته شرایط در کشور افغانستان پایدار نیست و از این جهت باید بازارهای صادراتی متنوع و متعدد را پیش روی خودمان داشته باشیم.

«مسجد افین» نگینی در دل کویر/ گنبد مسجد نیازمند بازسازی است

مسجد تاریخی «افین» یکی از قدیمی ترین مساجد کشور است که به دوره سلجوقیان ساخت آن باز می گردد؛ مسجدی که مورد هدف بازدید گردشگران زیادی است و برای سرپا ماندن گنبدش نیازمند اعتبارات بسیاری است تا همچنان نگین کویر ایران باقی بماند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ مسجد در زمره مهمترین و حساس‎‎ ترین بناهای جمعیت مسلمانان و از اولین جایگاه‌های نمود جماعت و یا به تعبیر دقیق تر، امت است و با توجه به سیره و سنت اسلام و تاریخ ساخت مسجد از اهمیت غیرقابل انکاری برخوردار است.

این مکان مقدس مهمترین جایگاه مذهبی و تاریخی در هر شهر و عظیم ترین پایگاه عبادی و معنوی برای هر فرد و محل نیاز، سجود، خشوع و خضوع به درگاه قادر متعال است و در قرن اول مساجد علاوه بر محل انجام فرایض و اقامه نماز، نهادی دینی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و نظامی نیز به شمار می رفت.

میزان توجه اسلام به مسجد و اهمیت آن به قدری زیاد است که پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «روز قیامت مسجد از خالی بودن، قرآن از محجور بودن، عالم از در بین جاهلان بودن، شکایت خواهند کرد.»

مساجد مهم‌ترین بناهای معماری ایران پس از اسلام هستند؛ شاخص‌ترین و پیشرفته‌ترین بناهای هر دوره معماری ایران پس از ورود اسلام را می‌توان در مساجد پیدا نمود و اهمیت مسجد در ایران نشانه‌ای از پذیرش و اقبال مردم ایران نسبته به دین اسلام است چرا که در دورافتاده‌ترین نقاط ایران نیز مساجد مهم‌ترین بناهای بافت اطراف خود بوده‌اند که با هزینه مردم بنا می‌شدند.

*مسجد جامع افین نگینی در دل کویر ایران

خراسان جنوبی از مساجد تاریخی بسیاری برخوردار است که نشان دهنده رشد و شکوفایی در منطقه خاوران است و یکی از قدیمی ترن مساجد تاریخی این استان کویری می توان مسجد تاریخی افین اشاره کرد مسجدی که در روستای افین شهرستان زیرکوه واقع شده است.

روستای هدف گردشگری افین شهرستان زیرکوه از روستاهایی است که در دل خود بناهای تاریخی متعدد و جاذبه‌ های زیبای طبیعی جای داده است و مسجد جامع، قلعه، بافت تاریخی، کاروانسرا، آسیاب آبی، برج‌ ها و همچنین طبیعت جذاب و باغ های بزرگ زرشک از بهترین مناطق گردشگری این روستا در شهرستان زیرکوه هستند.

یکی از مهم ترین آثار تاریخی این روستای گردشگری خراسان جنوبی مسجد جامع آن است که در میان آثار بی نظیر تاریخی و طبیعی روستای افین، مسجد جامع تاریخی این روستا چون نگینی می درخشد و چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

این مسجد زیبا و چشم نواز تاریخی به صورت تک ایوانی ساخته شده و از معماری بسیار دقیق و هنرمندانه برخوردار است؛ فضاهای مسجد شامل ایوان اصلی شبستان‌ های شرقی و غربی و قسمت ‌های مختلف دیگر است که کتیبه ‌ای به خط ثلث از سوره «هل اتی» بر ایوان آن نقش بسته است و این نشان از سلیقه و معماری زیبایی دارد.

مسجد جامع تاریخی افین در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۸۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و زمان ساخت این بنای شگفت انگیز به دوره تیموری و به گفته برخی سلجوقی باز می گردد و در سال ۹۵ مورد بازسازی قرار گرفته است.

مسجد جامع افین را می ‌توان از نظر سبک معماری و ظرافت به عنوان یکی از زیباترین مساجد خراسان جنوبی قلمداد کرد و دارای یک ایوان اصلی و بزرگ در وسط و دو شبستان در اطراف ایوان است، از میان گلدسته‌ ها راهرویی پله‌‌ای وجود دارد که می ‌توان به طبقات بالایی مسجد رفت و نمازخانه و محل عبادت خواهران و برادران جدا از هم بوده و تعداد ۱۵ رواق در اطراف صحن قرار دارد.

گنبد اصلی مسجد یک پوسته و به سادگی و زیبایی هنرمندانه ساخته شده است؛ در داخل ایوان، محراب با تزئینات گچی دیده می شود و در دو جبهه شرقی و غربی بنا دو مناره دارای نقوش زیبای آجری است و این مناره‌ ها تا ارتفاع ۵ متری به شکل ۶ ضلعی بوده که تا چندی قبل صدای موذن از آن به گوش می‌ رسید.

منبر مسجد آجری و زیبا و جالب است که در انتهای ایوان و در کنار محراب اصلی قرار دارد و تزئینات به ‌کار رفته بر روی منبر آجری شامل گچ ‌بری ‌های ظریف انواع گره‌ سازی و گل بوته اسلیمی است.

*شالوده مسجد افین مربوط به سده های سوم و چهارم هجری

«عباس حبیبی» رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زیرکوه در گفتگو با خبرنگار شبستان در خصوص مسجد جامع تاریخی «افین» عنوان می کند که عمارت مسجد جامع افین در روستایی به همین نام در ۸۵ کیلومتری شرق قاین قرار گرفته‌است.

وی در خصوص فضاهای این مسجد تاریخی می گوید: از عمده فضاهای معماری این بنا، ایوان، دو شبستان زمستانی، گنبدخانه و شبستان‌های تابستانی طرفین ایوان است و ظاهراً در گذشته طاق‌نماهایی در صحن مسجد وجود داشته که اکنون اثری از آن ها به چشم نمی خورد.

حبیبی به قدمت این بنای تاریخی اشاره می کند و می افزاید: بنا به نظر کارشناسان احتمالاً شالوده و بنیان اولیه‌ی بنا در سده‌های سوم و چهارم هجری شکل گرفته‌است ولی بنای کنونی ویژگی های معماری دوره‌ی سلجوقی را دارا است.

*۲۵ هزار گردشگر سالانه میهمان مسجد افین

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زیرکوه در خصوص تعمیرات و بازسازی مسجد افین می گوید که در این مسجد از سال های قبل از تقسیم استان و ارتقای شهرستان در این زمینه اقدامات مختلفی صورت گرفته است.

وی ادامه می دهد: درحال حاضر اقدامات مرمتی فراوانی شده که شامل مطالعات، استحکام بخشی دیواره ها، اجرای گنبدها، آجر، فرش سقف و ایوان ها، محوطه سازی و … است.

حبیبی به میزان بازدید گردشگران از مسجد تاریخی افین اشاره می کند و می گوید که در این زمینه آمار دقیقی که سال های گذشته را نشان دهد در دست نیست ولی به خاطر اینکه یکی از مناطق گردشگری شهرستان و روستای هدف گردشگری بوده اگر سال های بیماری کرونا را محاسبه نکنیم حدودا می توان عدد ۲۵ هزار بازدیدکننده را ذکر کرد.

*گنبد اصلی مسجد افین نیازمند بازسازی

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زیرکوه در خصوص کمبودها و مشکلات این نگین کویر می گوید که گنبد بزرگ و اصلی مسجد تاریخی افین نیازمند جذب اعتبارات برای بازسازی و ترمیم است.

وی در ادامه بیان می کند که حفظ آثار از جمله مساجد تاریخی از مهم ترین وظایف است چرا که قدمت و اصالت ما را نشان می دهند و امیدواریم با کمک مسئولان استان نگذاریم این اثر تاریخی زیبا به مرور زمان از بین برود.

حبیبی در پایان می گوید: اعتبارات تخصیص داده شده برای بازسازی گنبد تنها می تواند به عنوان یک مُسکن درد عمل کند چرا که نیازمند اعتبارات بسیاری در این زمینه هستیم.

وزش باد پدیده غالب در خراسان جنوبی است/۲

وزش باد پدیده غالب در خراسان جنوبی است

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: مطابق با الگوی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناختی پدیده غالب در ۴۸ ساعت آینده وزش باد و در مرز شرقی، وزش تندباد لحظه‌ای گاهی با گرد و خاک قابل پیش‌بینی است.

فاطمه زارعی افزود: در این مدت تغییرات عمده در وضعیت جوی استان نخواهیم داشت.

وی اظهار داشت: تغییرات دمای هوا نیز در ۲۴ ساعت آینده محسوس نخواهد بود.

 

 

 

کمک ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی به خانواده زندانیان خراسان جنوبی

اشتغال زایی برای ۹۸ نفر از خانواده زندانیان خراسان جنوبی/۴

کمک ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی به خانواده زندانیان خراسان جنوبی

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: در قالب طرح نذر هشتم طی پنج ماه نخست امسال سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خدمات به خانواده زندانیان استان ارائه شد که از این میزان یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان کمک نقدی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت‌الاسلام موحدی‌راد روز دوشنبه در بازدید از خانواده‌های زندانیان استان، افزود: اولویت دستگاه قضا در استان حمایت از خانواده زندانیان و رسالت مهم انجمن حمایت  از خانواده زندانیان نیز سرکشی مستمر از خانواده‌های تحت پوشش است.

وی بیان کرد: امروز در بازدید اول، یک واحد صنفی اغذیه فروشی که با کمک انجمن حمایت و شهرداری بیرجند برای همسر یکی از زندانیان تجهیز شده بود، افتتاح شد.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به سرکشی از منزل مدجود تحت پوشش انجمن حمایت استان اظهار داشت: با کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) و انجمن حمایت از زندانیان یک واحد تولیدی حوله در پارکینگ منزل وی راه‌اندازی شده است.

وی افزود: این خانواده مددجو با پیگیری انجمن حمایت از زندانیان استان، به صورت رایگان به عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی اعزام خواهند شد.

حجت‌الاسلام موحدی‌راد عنوان کرد: هدف از بازدیدها و حمایت‌ها  این است، با توجه به مشکلات اقتصادی و فرهنگی، خانواده زندانی در دوران محکومیت سرپرست خانواده در طوفان آسیب‌های اجتماعی با مشکل مواجه نشوند.

وی با بیان اینکه در پنج ماه نخست امسال ۱۶٠ خانواده زندانی توسط انجمن حمایت پذیرش شدند یادآور شد: همچنین در مدت یاد شده ۹۶۰ مورد مشاوره و راهنمایی رایگان نیز انجام شده است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی کمک‌های نقدی و غیرنقدی را هفت هزار و ۳۷۸ مورد اعلام کرد و گفت: همچنین ۱۰۵ مورد تسهیلات پرداخت و برای ۹۸ نفر زمینه اشتغال و حرفه‌آموزی مهیا شده است.

وی بیان کرد: در این مدت با رایزنی‌هایی انجام شده از سوی انجمن حمایت از زندانیان، ۹ نفر به کانون گرم خانواده خود بازگشتند.

 

 

 

پایان مرمت بازارچه صنایع دستی خراسان جنوبی/۲-۳

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بیرجند از پایان مرمت بازارچه صنایع دستی خراسان جنوبی خبر داد.

 

جنتی فر رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بیرجند گفت: مرمت بازارچه صنایع دستی خراسان جنوبی که در تیمچه سرای امینی بیرجند قرار دارد به مرحله پایانی رسیده و ۲۸ غرفه این بازارچه آماده سازی شده است و در مرحله نصب اشتراک‌های آب، برق و گاز هستیم.

او با اشاره به اینکه مرمت این بازارچه از سال ۹۷ آغاز شده است افزود: امیدواریم تا پایان سال این بازارچه راه اندازی شود.

جنتی فر با بیان اینکه این بازارچه صنایع دستی دائمی است و به احتمال زیاد از تمامی شهرستان‌های استان هنرمندان صنایع دستی در این غرفه‌ها حضور پیدا می کنند اظهار کرد: این غرفه‌ها تنها به کسانی داده می‌شود که مجوز رسمی از اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان داشته باشند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بیرجند ادامه داد: هم اکنون کار بازسازی این بازارچه به پایان رسیده است اما زمان راه اندازی آن را به طور قطعی نمی توانم اعلام کنیم چراکه قبل از افتتاح این مکان باید اطلاع رسانی‌های کافی صورت بگیرد و از سوی دیگر باید بین هنرمندان صنایع دستی بررسی‌هایی صورت بگیرد تا بتوانیم بهترین صنعت گران صنایع دستی استان را در این غرفه‌ها جای دهیم.

 

 

 

 

 

برخورد با موانع به دلیل نبود علائم هشدار دهنده

حفاری در خیابان، کار دست رانندگان بیرجندی داد/۴

 

حفاری و نبود علائم هشدار دهنده در حدفاصل خیابان غفاری و چهارراه بهداری بیرجند، سبب برخورد خودرو‌ها با موانع شده است.

حفاری در حدفاصل خیابان غفاری و چهارراه بهداری بیرجند موجب برخورد خودرو‌ها با موانع در شب و خسارت مالی شده است.

رانندگان از نبود علائم هشدار دهنده در محل عملیات حفاری ناراضی بوده و می گویند متوجه خطر نمی‌شوند.

برای پیگیری این موضوع با امامی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت و گو کردیم.

ایمن سازی مجدد محل حفاری شده

امامی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در پاسخ به این گلایه گفت: تمامی حفاری‌های صورت گرفته از طرف پیمانکاران شرکت، با رعایت کلیه اصول و ضوابط فنی و ایمنی صورت می‌گیرد.

او افزود: در مسیر چهارراه بهداری تا خیابان غفاری بیرجند نیز چراغ‌های چشمک زن، نوار ایمنی و تابلو‌های هشدار نصب شده اند که به دلیل برخورد یک خودرو با مانع، چراغ به داخل ترانشه سقوط کرده است.

امامی بیان کرد: پس از این اتفاق، سایر خودرو‌ها نیز دچار مشکل شده و با سایر موانع برخورد کرده اند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی از ایمن سازی مجدد این مسیر به وسیله پیمانکار خبر داد.

 

 

۶۵ فارغ التحصیل از تنها هنرستان هوانوردی خراسان جنوبی

هنرستان هوانودی خلبان شهید محمد حسین رئوفی فرد بیرجند تا کنون ۶۵ نفر فارغ التحصیل داشته است .

رئیس اداره آموزش دوره دوم متوسطه فنی ،حرفه ای و کاردانش آموزش و۶۵ فارغ التحصیل از هنرستان هوانوردی خلبان شهید محمد حسین رئوفی فرد بیرجند پرورش خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما استان گفت : این هنرستان که از مهر ماه ۹۵ راه اندازی شد تاکنون ۶۵ نفر فارغ التحصیل داشته است .

علیرضا انوری مقدم با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد هنرجویان این هنرستان جذب دانشگاه‌های هوانوردی کشور شدند گفت: هنر جویان می‌توانند بعد از اخذ مدرک دیپلم از این هنرستان برای مدرک کاردانی وکارشناسی دانشگاه‌های  هوانوردی کشور در استان‌های کرمان، تهران و کرج ادامه تحصیل دهند.

وی افزود : این هنر آموزان بعد از اخذ دوره کارشناسی می‌تواننددر سمت های خلبان، تعمیر و نگهداری هواپیما، تکنسین هواپیما، ایمنی زمینی فرودگاهی، الکترونیک هواپیمایی ،مهماندار هواپیما، دیسپچر‌ی پرواز  (اعزام‌کننده‌ی هواپیما) مشغول به کار شوند .

رئیس اداره آموزش دوره دوم متوسطه فنی ،حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به اینکه یک فارغ التحصیل این هنرستان در کشور امارات در رشته مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیمایی پذیرش شده است .

انوری مقدم  گفت :  این هنرستان که به نام شهید رئوفی فرد  اولین شهید هوانیروز ارتش و کشور نامکذاری شده  با مجوز وزارت آموزش و پرورش و سازمان هواپیمایی کشوری در ابتدا با پذیرش  ۲۰ نفر تاسیس شده  تا مشکل تامین نیروی متخصص بومی در رشته هوانوردی در استان برطرف شود.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*