اخبار خراسان جنوبی/ انتقال پادگان ۰۴ بیرجند به‌زودی تعیین تکلیف نهایی می‌شود

۱۴۳ پروژه بخش کشاورزی خراسان جنوبی افتتاح شد

۱۴۳ پروژه بخش کشاورزی خراسان جنوبی افتتاح شد

 ۱۴۳ پروژه کشاورزی خراسان جنوبی در آخرین روز هفته دولت به صورت ویدئوکنفرانس با حضور معاون اول رئیس جمهور همزمان با سراسر کشور به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا در این مراسم که استاندار خراسان جنوبی و معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی حضور داشتند طرح احیا و مرمت قنات روستای عیلکی شهرستان خوسف به نمایندگی از ۱۴۳ پروژه بخش کشاورزی استان افتتاح شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی روز سه‌شنبه در این آیین گفت: مجموع اعتبار این پروژه‌ها هزار و ۷۰ میلیارد ریال است که زمینه اشتغال مستقیم ۱۰۱ نفر را فراهم و ۶۷ هزار و ۷۱۰ نفر از مزایای آن برخوردار می‌شوند.

مهدی جعفری افزود: احیا و مرمت ۷۰۰ متر از قنات ۹۰۰ متری روستای عیلکی با هزینه‌کرد ۹ میلیارد و ۷۲۵ میلیون ریال به بهره‌برداری رسید.

وی بیان کرد: این طرح با مشارکت هشت میلیارد و ۲۶۵ میلیون ریال از محل اعتبارات دولتی و یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون از  محل خودیاری اهالی روستای عیلکی پایین به اتمام رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: دبی این قنات ۱۰ لیتر بر ثانیه بود که بعد از احیا و مرمت به ۱۵ لیتر بر ثانیه رسیده است.

وی تصریح کرد: سطح زیر کشت بهره‌مند از آب این قنات ۴۲ هکتار است که زندگی و معیشت ۶۰ خانوار را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

جعفری عنوان کرد: اعتبار این پروژه از محل منابع مالی سال ۱۴۰۰ مصوبات سفر رئیس جمهور تأمین شده است.

وی یادآور شد: مشابه سفرهای استانی رئیس جمهور، استاندار خراسان جنوبی نیز به شهرستان‌ها سفر کرده و شخصا در جریان مشکلات، مطالبات، پتانسیل‌ها قرار گرفته و در مراسم افتتاح پروژه‌ها حاضر می‌شود که جای قدردانی دارد.

سرپرست فرمانداری خوسف هم گفت: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اقدامات بسیار خوبی در کشور انجام شده که شهرستان خوسف نیز از این خدمات بی‌بهره نمانده است.

محمدعلی ایمانی افزود: ظرفیت‌هایی در شهرستان خوسف وجود دارد که شکوفایی آن از عهده استان خارج است و عنایت ویژه ملی خواهد توانست این شهرستان را به قطب اقتصادی کشور در عرصه‌های مختلف کشاورزی، دامداری و صنعتی تبدیل کند.

وی شغل عمده جمعیت این شهرستان را کشاورز و دامدار دانست و بیان کرد: شرکت‌های سهامی زراعی، مجتمع گلخانه محمدیه، کشتارگاه صنعتی دام، دشت‌های حاصلخیز خوسف، تولید ۱۲ هزار تن شیر، هزار و ۹۰۰ هکتار کشت باغات عناب و ۷۷ مرغداری، ۶۴ پرواربندی، بزرگترین مجتمع پرواربندی شترمرغ از جمله مزیت‌های این شهرستان است.

سرپرست فرمانداری خوسف با اشاره به کمبود منابع آبی در استان و شهرستان خوسف تصریح کرد: توسعه گلخانه محمدیه و تکمیل مجتمع گلخانه ماژان به مساحت ۵۰ هکتار از جمله درخواست‌های مردم است.

وی عنوان کرد: احیا و مرمت ۱۰۰ رشته قنات به طول ۲۰ هزار متر با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان، انتقال آب از طریق لوله به میزان ۴۰ کیلومتر و اعتبار ۱۳ میلیارد تومان، آبیاری کم فشار به میزان ۳۷۵ هکتار با ۷۸ میلیارد تومان اعتبار باید انجام شود.

ایمانی عنوان کرد: در هفته دولت ۸۰ پروژه در شهرستان افتتاح یا عملیات اجرایی آن با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان آغاز شد.

 

 

 

 

 

۳۱ هزار رشته قنات در کشور لایروبی و بازسازی و مرمت شد

بیرجند – ایرنا – معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۴۱ هزار رشته قنات در کشور وجود دارد که تاکنون ۳۱ هزار رشته مرمت، لایروبی و بازسازی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا فریبرز عباسی روز سه‌شنبه در آیین افتتاح همزمان ۱۴۳ پروژه بخش کشاورزی خراسان جنوبی که با حضور ویدئوکنفرانسی معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، افزود: احیا و مرمت این قنوات به معنای این نیست که دیگر نیاز به بازسازی ندارند بلکه این سازه‌ها نسبت به سیل و حوادث طبیعی آسیب‌پذیر بوده و مجدد نیاز به مرمت دارند.

وی بیان کرد: استان خراسان جنوبی در بین ۳۱ استان کشور صاحب بیشترین قنوات ثبت شده با بیش از هفت هزار رشته قنات است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه این استان در خصوص قنوات جایگاه بسیار خوبی در کشور دارد،  ادامه داد: این استان به آب قنوات و زیرزمینی وابسته است.

وی با اشاره به ایننکه ۲۵ درصد منابع آب استان به قنوات وابسته است، تصریح کرد: این مهم هم مزیت بوده و هم ریسک محسوب می‌شود که در شرایط خاص با آسیب قنوات، مزارع و باغات دچار مشکل می‌شوند.

عباسی تصریح کرد: در سیل‌های تابستان امسال در ۱۸ استان، بیشترین خسارت‌ها را به کانال‌ها، قنوات و انهار شاهد بودیم لذا قنوات نیاز به مراقبت بیشتر دارد.

وی با تایکد بر اینکه تلاش‌هایی خوبی نسبت به بازسازی و مرمت قنوات در خراسان جنوبی شده است، عنوان کرد: ما نیز در این سفر قول دادیم توجه ویژه‌ای نسبت به اعتبارات مربوط به قنوات داشته و اعتبار استان را دو تا سه برابر افزایش دهیم.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: طرح‌های بزرگی را در کشور شروع کرده‌ایم که طرح از آبخیز تا جالیز از خراسان جنوبی الگو گرفته شد.

وی عنوان کرد: طرح از آبخیز تا جالیز به‌طور مشترک بین معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اجرا می‌شود که موجب جلوگیری از خسارت‌های سیل، افزایش آبدهی قنوات و توسعه آبخیزداری خواهد شد.

عباسی یادآور شد: از حدود ۲ هزار و ۲۰۰ سازه آبخیزداری اجرا شده در استان خراسان جنوبی در پایین دست هر سازه یک یا دو قنات با استفاده از این طرح احیا و مرمت شده است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی افزود: امروز از پروژه‌های خوب حوزه آب و خاک بخش کشاورزی استان بازدید کردیم، استان خراسان جنوبی سال گذشته در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری جزو دو با سه استان برتر کشوربود.

وی ادامه داد: این استان هنوز نسبت به اجرای سامانه‌های نوین آبیاری، عقب‌ماندگی‌های تاریخی دارد ولی از سال قبل حرکت خوبی آغاز شده و در پنج ماه گذشته نیز این استان، رتبه اول یا دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

عباسی با بیان اینکه کسب این رتبه نتیجه پیگیری‌ها و تلاش مسئولان استان است، تصریح کرد: حدود ۴۰ هزار هکتار از اراضی آبی استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده که با این سرعت و تلاش در سال‌های آینده جایگاه بهتری برای استان شاهد خواهیم بود.

 

 

 

تیم های برتر مسابقات فوتسال نونهالان بیرجند مشخص شدند/۷

 

مسابقات فوتسال قهرمانی نونهالان شهرستان بیرجند با حضور ۷ تیم و انجام ۱۲ بازی برگزار و تیم های برتر معرفی شدند.

در این مسابقات ستاره ساز بیرجند مقام اول، سرداران عربخانه مقام دوم و  تیم سرخپوشان مقام سوم را به خود اختصاص داد.

در پایان با حضور محمد حسین خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان، اصغری سرپرست معاونت توسعه امور ورزش و شیردل رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان بیرجند از تیم های برتر با اهدای کاپ، لوح و جایزه تقدیر به عمل آمد.

 

 

 

 

 

فینالیست شدن تیم رولبال خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی کشور

 

تیم رولبال استان، در مسابقات قهرمانی کشور انتخابی تیم ملی با غلبه بر حریف خود به فینال مسابقات راه یافت.

 

 

برگزاری مراسم استقبال از پوریا ایوبی عضو تیم ملی بسکتبال/۷

 

با حضور محمد حسین خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی، اصغری سرپرست معاونت توسعه امور ورزش، جمعی از ورزشکاران و اعضای هیأت مراسم استقبال از پوریا ایوبی عضو تیم ملی بسکتبال جوانان ایران به عمل آمد.

پوریا ایوبی در مسابقات آسیایی بسکتبال از ۳۰ مرداد ماه لغایت ۶ شهریور ماه در تهران به عنوان بازیکن تیم ملی برای کشورمان به میدان رفت و عضویت تیم ملی را دارد.

 

 

برگزاری دوره پیشرفته سنگنوردی ویژه بانوان باشگاه افق قهستان قاین/۷

 

دوره سنگنوردی پیشرفته سنگنوردی در محل سایت سنگنوردی نروگ به مدت ۴ روز با مدرسی ملیحه سادات حسینی از فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ایران برگزار شد.

در این دوره شرکت کنندگان مباحثی چون صعود مصنوعی(پله رکاب)، صعود میمونی ،صعود طبیعی و ابزار گذاری ،اضافه کردن طناب در کارگاه و روش های بالاکشی فلاشن زوگ و موفلاژ را فرا گرفتند.

در پایان با حضور تقوی رئیس و چند نفر از اعضای هیات کوهنوردی شهرستان و تعدادی از اعضای باشگاه افق مراسم اختتامیه برگزار شد.

 

 

قائم مقام نماینده ولی فقیه در مراسم گرامی داشت هشت شهریور:

فتنه دشمنان برای اخلال در جریان اربعین به خودشان باز می گردد

قائم مقام ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: این روزها دشمنان با انجام کارهایی در عراق درصدد هستند از حرکت عظیم اربعین جلوگیری کنند اما با یاری خداوند فتنه آنها به خودشان بر خواهد گشت.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی در مراسم گرامی داشت هشت شهریور که نماینده ولی فقیه، استاندار و معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی حضور داشتند با گرامی داشت یاد شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: شهیدان رجایی و باهنر سال ۱۳۶۰ در فتنه منافقین به شهادت رسیدند.

به گفته وی نظام اسلامی بعد از دو هزار و ۵۰۰ سال حاکمیت طاغوت، با نام اسلام توسط شخصیت بزرگی که در اسلام ذوب شده بود و ذخیره عالم شیعه بود، در ایران به پیروزی رسید.

وی تصریح کرد: با پیروزی انقلاب، دشمنان که تحمل چنین نظامی را نداشتند، توطئه‌های بسیاری را اجرا کردند که نفوذ در بدنه نظام یکی از آنها بود که هدف از انجام آن ایجاد انحراف در نظام بود.

حجت الاسلام نوفرستی اضافه کرد: نظام استکبار که تحمل شکل‌گیری تفکر ولایی را در ایران نداشت در اواخر سال ۱۳۶۰ با ترور مقام معظم رهبری، انفجار دفتر حزب جمهوری و شهادت آیت الله بهشتی و ۷۲ تن شهدای هفت تیر و حادثه خونین هشت شهریور در صدد بر آمد تا نظام جمهوری اسلامی را ساقط کند.

وی بیان داشت: بعد از عزل بنی‌صدر، شهید رجایی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و دو ماه بعد شهیدان رجایی و باهنر توسط منافقین به شهادت رسیدند.

به گفته وی این افتخار مردم ایران است که با نشانه‌های مختلفی که وجود دارد، انقلاب اسلامی ایران به نظام جهانی امام عصر (عج) متصل خواهد شد و ما باید زمینه ساز ظهور امام عصر (ع) باشیم.

وی با اشاره به فرمایشی از مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه جریان اربعین معجزه‌ای فراتر از پیروزی انقلاب اسلامی است، گفت: این موضوع نشانگر صدور پیام انقلاب به کشورهای منطقه و جهان اسلام است.

قائم مقام نماینده ولی فقیه ادامه داد: امروز پیروان مکتب اهل بیت (ع) مسیر پیامبر اسلام را شناخته‌اند و جریان اربعین حجت را بر همه ما تمام کرده است.

حجت الاسلام نوفرستی گفت: هرچند این روزها دشمنان با انجام کارهایی در عراق درصد هستند از این حرکت عظیم جلوگیری کنند، اما با انجام اقدامات آنها نه تنها نور امام حسین (ع) خاموش نخواهد شد، بلکه با یاری خداوند فتنه آنها به خودشان بر خواهد گشت.

 

 

 

همزمان با آخرین روز از هفته دولت

۹ پروژه عمرانی و اقتصادی در طبس افتتاح و گلنگ زنی شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: همزمان با آخرین روز هفته دولت ۹ پروژه در طبس افتتاح و کلنگ زنی شد.

 

اشرفی در جریان سفر به طبس گلشن، هفته دولت را در تاریخ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ماندگار خواند و گفت: امروز برگی دیگر از خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در دولت مردمی حجت الاسلام رئیسی ورق خورد.

او با اشاره به اینکه در قالب برنامه‌های امروز ۴ پروژه کلنگ زنی و ۵ پروژه افتتاح شد، افزود: پروژه‌های امروز با اعتباری بالغ بر ۸۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی افتتاح و کلنگ زنی شد.

به گفته  اشرفی هزار خانوار به طور مستقیم از عواید این پروژه‌ها بهره‌مند خواهند شد.

معاون استاندار تصریح کرد:جنس برخی پروژه‌ها در حوزه مبلمان شهری شامل بهسازی و زیباسازی معابر شهری است.

اشرفی ادامه داد: بازگشایی و اتصال دو خیابان اصلی شهر طبس که از آرزو‌های دیرینه مردم به حساب می‌آید نیز از پروژه‌هایی بود که عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شد.

اواظهار کرد: امروز عملیات اجرایی یکی از مراکز آموزش صنایع دستی ویژه خواهران که از پروژه‌های مهم حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان می‌باشد نیز آغاز شد لذا لازم است از تلاش‌های اداره کل راه و شهرسازی در خصوص تخصیص زمین و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز تقدیر شود.

معاون استاندار با اشاره به این که کارگاه چرم دوزی بانوی کارآفرین طبسی نیز در قالب این برنامه‌ها به بهره برداری رسیده، تصریح کرد: توجه به این صنایع که مورد غفلت واقع شده از بستر‌ها و ظرفیت‌های خوب سرمایه گذاری و اشتغال در طبس محسوب می‌شود.

اشرفی تأکید کرد: با توجه به زیست بوم و شرایط اقلیمی کم بارش، احیای قنوات یکی از پروژه‌های مهم و ضروری استان در بخش کشاورزی می‌باشد و در همین راستا اقدامات خوبی در استان و شهرستان طبس صورت گرفته است.

او در پایان گفت: توسعه پوشش اینترنت به مناطق روستایی هدیه‌ای از طرف دولت مردمی به مردم شهرستان طبس می‌باشد.

 

 

۲۱۰ میلیارد تومان جهت احیای قنوات به خراسان‌جنوبی اختصاص می یابد/۳

 ۲۱۰ میلیارد تومان جهت احیای قنوات به خراسان‌جنوبی اختصاص می یابد

طی جلسه شورای مدیران جهاد کشاورزی خراسان جنوبی و با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی مقرر شد ۲۱۰ میلیارد تومان در حوزه احیای قنوات به استان اختصاص یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه شورای مدیران جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با حضور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

در این جلسه مقرر شد ۱۰۰ میلیارد تومان در حوزه سامانه‌های نوین آبیاری و ۲۱۰ میلیارد تومان در حوزه احیا قنوات به خراسان جنوبی در سال جاری اختصاص و ابلاغ شود.

علیرضا عباس‌زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در این جلسه اظهار کرد: تولید محصول کشاورزی در خراسان جنوبی با توجه به اقلیم استان و خشکسالی کار بسیار سختی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه فعالان در حوزه کشاورزی امیدوارانه فعالیت می‌کنند، بیان‌کرد: فعالیت حوزه جهاد کشاورزی به واسطه ارتباط با امنیت غذایی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

عباس‌زاده با تأکید بر اینکه ما مأمور به آبادانی زمین هستیم، ادامه داد: البته رسیدن به این مهم و حفظ آب و خاک و کشاورزی به ویژه در استان‌هایی چون کشاورزی سختی‌های خاص خود را دارد.

وی گفت: در سند سازگاری با کم آبی راهکارهایی برای زیستن و فعالیت در کنار چالش‌های مرتبط با آب تدوین شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی اظهار کرد: ما سند سازگاری با کم آبی را به واسطه خشکسالی تدوین کردیم و از سوی دیگر به واسطه خشکسالی و کم آبی می‌گوئیم امکان اجرای سند وجود ندارد.

عباس زاده با بیان اینکه در نتیجه این اتفاق همچنان از ذخایر آب‌های زیر زمینی بیش از اندازه استفاده می‌کنیم، بیان‌کرد: این برداشت بیش از اندازه سطح آب‌های زیر زمینی ما را به شدت کاهش داده است.

وی ادامه‌داد: با توجه به شرایط ویژه‌ای که داریم باید همه تلاش خود را برای تزریق اعتبارات ملی در حوزه آب و خاک داشته باشیم چرا که نیاز به کار بیشتری در این زمینه داریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: برای اینکه مردم را در مرزهای شرقی کشور همچنان نگه داریم باید کشاورزی را سودآور و با بازدهی اقتصادی در این منطقه داشته باشیم.

عباس زاده یادآور شد: توجه به سند سازگاری با کم آبی و چاه‌های کم بازده از دیگر مسائل مهم در حوزه کشاورزی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی خبر داد:

طبس، میزبان چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن خراسان جنوبی/۳

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: مرحله استانی چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم به میزبانی شهرستان طبس در روزهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ شهریور ماه برگزار می شود.

حجت‌الاسلام پرویز بخشی پور اظهار کرد: در سال جاری دو هزار و ۲۳۰ نفر از قاریان، حافظان و سایر علاقمندان خراسان جنوبی در دو بخش آوایی و معارفی چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم ثبت نام کردند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی ادامه داد: بخش آوایی شامل رشته‌های (قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ ۵ جز، ۱۰ جز، ۲۰ جز و حفظ کل قرآن کریم و رشته‌های اذان و دعا خوانی) است.

بخشی پور افزود: بخش معارفی نیز شامل رشته‌های (ترجمه نهج البلاغه، ترجمه صحیفه سجادیه و تفسیر عمومی قرآن کریم) است.

وی افزود: مرحله استانی رشته‌های معارفی همزمان با سراسر کشور ۲۶ مرداد برگزار شد که برگزیدگان این رشته‌ها مهر ماه سال جاری با منتخبین سایر استان‌ها رقابت خواهند کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مرحله شهرستانی این مسابقات روزهای ۲۶ تیر لغایت ۶ مردادماه در ۶ منطقه استان برگزار شد، گفت: در مرحله شهرستانی ۱۲۲ نفر برگزیده شده و به مرحله شهرستانی راه پیدا کردند.

بخشی پور با تأکید بر اینکه مرحله استانی مسابقات به میزبانی طبس برگزار می‌شود، افزود: شرکت کنندگان در این مرحله ۷۳ نفر خواهران و ۴۹ نفر برادران هستند.

وی با بیان اینکه داوری مرحله استانی این دوره از مسابقات را ۱۲ نفر از اساتید مطرح کشوری از استان‌های تهران، خراسان رضوی و خراسان جنوبی بر عهده دارند، اظهار کرد: رتبه‌های اول رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ ۲۰ جز و حفظ کل قرآن کریم به مسابقات کشوری اعزام می‌شوند.

 

کسب مقام چهارم دانشگاه بیرجند در المپیاد دانشجویان کشور/۷

کسب مقام چهارم کاروان اعزامی دانشگاه بیرجند در پنجمین المپیاد ورزش‌های همگانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی

کاروان اعزامی دانشگاه بیرجند در پنجمین المپیاد ورزش‌های همگانی دانشجویان دختر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور مقام چهارم را بدست آورد. به گزارش امروز خراسان جنوبی، تیم‌های اعزامی دانشجویان دختر دانشگاه بیرجند در رشته‌های آمادگی جسمانی و دارت مقام اول تیمی را از آن خود کردند. در هفت سنگ مقام چهارم تیمی و در مسابقات شطرنج مقام ششم تیمی و رقابت‌های هندپلو مقام پنجم تیمی را کسب کردند.
در  مسابقات دانشجویان پسر، دانشجویان دانشگاه بیرجند در رشته‌های هندپلو  و هفت سنگ مقام اول تیمی و دارت مقام سوم مشترک تیمی کسب کردند و در پایان رده بندی نهایی المپیاد ورزش های همگانی، دانشگاه بیرجند در مجموع موفق به کسب مقام چهارم از بین ۲۰ دانشگاه شرکت کننده شد.
المپیاد ورزش‌های همگانی دانشجویان دختر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه شهرکرد از تاریخ ۲۸ مرداد لغایت ۶ شهریور برگزار شد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی:
۳۵ درصد اراضی کشور به سامانه‌ های نوین آبیاری مجهز شده‌اند
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: از ۸.۵ میلیون هکتار اراضی آبی موجود در کشور حدود ۲.۶ میلیون هکتار معادل ۳۵ درصد زمین‌ها مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری شده اند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ عباسی با بیان این مطلب در نشست شورای مدیران و هفدهمین جلسه ستاد سامانه‌های نوین آبیاری خراسان جنوبی اظهار داشت: ما در یک کشور خشک و نیمه خشک قرار داریم و ۸.۵ میلیون هکتار سطح کل اراضی آبی کشور است.
وی بیان کرد: بر خلاف خیلی از کشورها که اکثر آب مورد نیاز تولیدات آنها از محل آب باران و سد تامین می‌شود در کشور ۹۰ درصد تولیدات به آبیاری وابسته است.
معاون وزیر گفت: میانگین تبخیر ما سه برابر میانگین کشوری است و میانگین بارندگی کشور هم یک سوم میانگین جهان است که این موضوع شرایط خاصی را در بخش کشاورزی برای ما رقم زده است.
عباسی با اشاره به اینکه در اغلب مناطق کشور محدودیت منابع آبی را داریم، اضافه کرد: از مجمع ۸.۵ میلیون هکتار اراضی آبی کشور، تاکنون ۲.۶ میلیون هکتار به انواع سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده که۳۵ درصد اراضی کشاورزی کشور را محسوب می‌شود.
وی افزود: ۱.۷ میلیون هکتار از اراضی به انواع روش‌های مدرن سطحی تجهیز شده است، در مجموع ۴.۳ میلیون هکتار از کل اراضی آبی عملیات تجهیز و یا سامانه‌های نوین انجام شده که حدود ۵۰ درصد اراضی آبی کشور را شامل می‌شود.
عباسی یادآور شد: کمتر از ۵۰ درصد اراضی آبی کشور هنوز نیاز به کار دارد که باید عملیات تجهیز و نوسازی یا سامانه‌ های نوین آبیاری در آن اجرا شود.
وی عنوان کرد: در حال حاضر در سطح ۴۰ هزار هکتار معادل۳۰ درصد اراضی آبی خراسان جنوبی، سامانه‌های نوین آبیاری اجرا شده و خراسان جنوبی در سال‌های اخیر جزو استان‌های نخست کشور در این زمینه بوده است.
معاون وزیر خاطرنشان کرد: در زمینه سامانه‌های نوین آبیاری، رویکرد ما سامانه‌های با راندمان بالا و در بحث حوزه‌ای نیز تا حد امکان، اولویت با سامانه‌های زیرسطحی است.
عباسی متذکر شد: اگر امکان توسعه سامانه‌های با راندمان بالا به دلیل شوری آب یا سایر محدودیت‌ها، وجود نداشته باشد باید به سمت سامانه‌های نوین آبیاری از جمله کم فشار و کلاسیک که هزینه بهره‌برداری و نگهداری از آنها زیاد است برویم.
وی با اشاره به اینکه در زمینه تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری به مرز خودکفایی رسیده‌ایم، تصریح کرد: در حال حاضر ۹۵ درصد لوازم و تجهیزات در داخل تولید می‌شود، در سال‌های گذشته تنها چند قلم تجهیزات وارد می‌شد که با همکاری تولیدکنندگان داخلی در حال رسیدن به خودکفایی هستیم.
عباسی به همکاری ۳۵۰ تولیدکننده در زمینه تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری در کشور اشاره کرد و گفت: ۴۰۰ مشاور در این زمینه داریم و تا اواخر امسال یا اوایل سال آینده، تولیدات داخلی افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: در مجموع حدود۲هزار نفر شامل پیمانکار،مشاور،مجری و… در زمینه سامانه‌های نوین آبیاری مشغول به کار هستند.
معاون وزیر یکی از ویژگی‌های خراسان جنوبی را اجرای طرح آبخیز تا جالیز دانست و گفت: امسال با افتخار اعلام می‌کنیم بر اساس این طرح پایلوت، طرح به صورت ملی در کشور اجرا و دنبال خواهد شد.
عباسی افزایش آب قنات و پایداری دبی قنوات را از جمله مزایای اجرای این طرح ذکر و اضافه کرد: دو هزار و ۲۰۰ سازه آبخیزداری در خراسان جنوبی وجود دارد که در پایین دست هر کدام، یک یا چند قنات در قالب طرح آبخیز و جالیز احیا و دبی آب آن افزایش یافته است.
وی عنوان کرد: در بحث قنوات قول می‌دهیم اعتبارات استان را سه برابر نسبت به سال قبل افزایش دهیم و در زمینه سامانه‌های آبیاری نوین نیز معادل اعتبار پارسال البته با تخصیص بیشتر در نظر گرفته‌ایم.
عباسی اظهار داشت: الگوی کشت کشور با تأکید رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی در حال نهایی شدن و ابلاغ است همچنین مشوق‌هایی در زمینه آب‌بهای کشاورزی با ۱۰۰ درصد تخفیف در حال برنامه‌ریزی است.
وی تصریح کرد: در زمینه خرید آب چاه‌های کم بازده پیشنهاد می‌دهیم در کارگروه ماده ۱۱ استانداری موضوع مطرح و در استان تصمیم‌گیری و برنامه ریزی شود.
معاون وزیر گفت: در زمینه نیروی انسانی که دغدغه ما نیز در ستاد است، در سال‌های اخیر بیش از ۳۰ درصد از نیروها بازنشست شده‌اند که وزارتخانه امسال هزار نفر را جذب خواهد کرد.
عباسی بیان کرد: یکی از خلأها در حوزه خاک، ضوابط و دستورالعمل‌ها است که در این زمینه ۱۵ دستورالعمل طراحی کرده‌ایم و برای تصویب به هیئت دولت ارسال خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی درخواست کرد:
تزریق اعتبارات ملی برای توسعه بخش کشاورزی استان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گفت: درخواست ما تزریق اعتبارات ملی به خراسان جنوبی برای فعالیت بیشتر در حوزه آب و خاک و در مجموع توسعه بخش کشاورزی است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ عباس‌زاده با بیان این مطلب در نشست شورای مدیران و هفدهمین جلسه ستاد سامانه‌های نوین آبیاری استان که با حضور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: آنچه در حوزه جهاد کشاورزی استان اتفاق می‌افتد، واقعاً کار سختی است و تولید محصول در این شرایط اقلیمی و جوی و نیز شرایط خشکسالی و کم آبی بسیار دشوار و بغرنج می باشد.
وی تصریح کرد: کشاورزان خراسان جنوبی در همین شرایط اقلیمی، بسیار امیدوارانه و بانشاط کار های بخش کشاورزی را دنبال می‌کنند که جای تقدیر دارد.
معاون استاندار با اشاره به اینکه براساس وظیفه الهی و آیات سوره هود قرآن کریم زمانی که خلق شدیم مأمور به آبادانی زمین شده ایم، اضافه کرد: این آباد کردن سختی‌ها و زحمات خودش را دارد.
عباس‌زاده عنوان کرد: وقتی وضعیت یک کشاورز در خراسان جنوبی با استان‌های شمالی کشور مقایسه می‌شود متوجه می‌شویم که چقدر کار کشاورزی در این منطقه به دلیل خشکسالی و کم آبی نسبت به سایر مناطق سخت تر و سنگین‌تر است و واقعاً حفظ کار کشاورزی و تولید در این منطقه کار خیلی سختی می باشد.
وی با بیان اینکه اجرای سند سازگاری با کم آبی در خراسان جنوبی، با توجه به شرایط خشکسالی حاکم بر منطقه، با چالش‌های زیادی همراه است، بیان کرد: مدیریت مسئله کم آبی با توجه به اینکه ۹۰ درصد آب استان در بخش کشاورزی استفاده می‌شود، کار سختی است.
معاون استاندار اظهار داشت: در اجرای سند سازگاری با کم آبی در خراسان جنوبی باید در طول چهار سال، ۱۶۳ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی داشته باشیم که با توجه به شرایط بی سابقه خشکسالی نمی‌توانیم در این زمینه برنامه‌ریزی و مدیریت کنیم.
عباس زاده ادامه داد: وارد سال دوم اجرای سند سازگاری با کم آبی شده‌ایم و همچنان داریم از ذخایر آب زیرزمینی بیشتر استفاده می‌کنیم و سالانه شاهد افت سطح منابع آب زیرزمینی استان هستیم.
وی از اضافه برداشت سالانه بیش از ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب از منابع آب زیرزمینی استان خبرداد و گفت: در زمینه اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در یک سال فعالیت دولت سیزدهم کارهای فوق العاده ای در استان شده و با رشد چند برابری اجرای این سامانه‌ها مواجهیم.
معاون استاندار با اشاره به اینکه باید در خصوص خرید چاه‌های کم بازده استان، به طور اساسی چاره اندیشی شود، بیان کرد: خراسان جنوبی جزو استان‌های سخت درگیر با پدیده خشکسالی و کم آبی است، لذا انتظار ما این است که وزارت جهاد کشاورزی بیشتر از گذشته به این استان کمک کند.
وی تصریح کرد: درخواست ما تزریق اعتبارات ملی به خراسان جنوبی برای فعالیت بیشتر در حوزه آب و خاک و توسعه بخش کشاورزی است تا بتوانیم با اقدامات مؤثر در این بخش جمعیت را هم در استان حفظ کنیم.
عباس‌زاده با تأکید بر این که حفظ جمعیت در مناطق شرقی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، متذکر شد: تنها راه برای نگهداشت جمعیت در روستاها و مرز خراسان جنوبی، این است که در بخش کشاورزی بهره‌برداری و مزیت ایجاد کنیم.
به گفته وی، در اکثر روستاهای خراسان جنوبی، پایه درآمدی مردم کشاورزی است که باید حداقل‌ها برای پایداری درآمدی آنان فراهم شود.

 

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی خبر داد:
افتتاح و کلنگ زنی ۹ پروژه در طبس همزمان با آخرین روز هفته دولت

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: همزمان با آخرین روز هفته دولت ۹ پروژه در طبس افتتاح و کلنگ زنی شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ جواد اشرفی با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگاران در جریان سفر به طبس گلشن ، هفته دولت را در تاریخ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ماندگار خواند و خاطرنشان کرد: امروز برگی دیگر از خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در دولت مردمی حضرت آیت الله رئیسی ورق خورد.
وی با اشاره به این که در قالب برنامه های امروز ۴ پروژه کلنگ زنی و ۵ پروژه افتتاح شد، اظهار داشت: پروژه های امروز با اعتباری بالغ بر ۸۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی افتتاح و کلنگ زنی شد.
به گفته وی؛ هزار خانوار به طور مستقیم از عواید این پروژه ها بهره مند خواهند شد.
معاون استاندار تصریح کرد:جنس برخی پروژه ها در حوزه مبلمان شهری شامل بهسازی و زیباسازی معابر شهری است.
اشرفی ادامه داد: بازگشایی و اتصال دو خیابان اصلی شهر طبس که از آرزوهای دیرینه مردم به حساب می آید نیز از پروژه هایی بود که عملیات اجرایی آن ها آغاز شد.
وی متذکر شد: امروز عملیات اجرایی یکی از مراکز آموزش صنایع دستی ویژه خواهران که از پروژه های مهم حوزه میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان می باشد نیز آغاز شد لذا لازم است از تلاش های اداره کل راه و شهرسازی در خصوص تخصیص زمین و اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی نیز تقدیر شود.
معاون استاندار با اشاره به این که کارگاه چرم دوزی بانوی کارآفرین طبسی نیز در قالب این برنامه ها به بهره برداری رسیده، تصریح کرد: توجه به این صنایع که مورد غفلت واقع شده از بسترها و ظرفیت های خوب سرمایه گذاری و اشتغال در طبس محسوب می شود.
اشرفی تأکید کرد: با توجه به زیست بوم و شرایط اقلیمی کم بارش، احیای قنوات یکی از پروژه های مهم و ضروری استان در بخش کشاورزی می باشد و در همین راستا اقدامات خوبی در استان و شهرستان طبس صورت گرفته است.
وی در پایان گفت: توسعه پوشش اینترنت به مناطق روستایی هدیه ای از طرف دولت مردمی به مردم شهرستان طبس می باشد.

 

افتتاح پروژه‌های میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرایان

رییس میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان گفت: «پروژه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان با حضور مدیرکل دفتر حقوقی و املاک وزارت، امام‌جمعه شهرستان سرایان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، فرماندار سرایان و جمعی از مسئولین شهرستان به بهره‌برداری رسید و افتتاح شد.»
به‌گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد عرب اظهار کرد: «افتتاح مرمت و احیاء بازار میثم با اعتبار ۵۰۰۰ میلیون ریال و اجرای ۴۰۰ مترمربع سنگ‌فرش، ۴۵۰ مترمربع آجرفرش، ۲۰۰ مترهره چینی با همکاری راه و شهرسازی و میراث‌فرهنگی از پروژه‌های بود که به بهره‌برداری رسید.»
رییس میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان افزود: «کارگاه خراطی نارون با حجم کل سرمایه‌گذاری ۲۵۰۰ میلیون ریال و ۱۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات وبا ۳ نفر اشتغال به نمایندگی از یک کارگاه خراطی با ۱۳۰۰ میلیون ریال سرمایه‌گذاری و ۷۰۰ میلیون ریال تسهیلات همچنین پرداخت ۲۰۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات تبصره ۱۸ به‌صورت انفرادی در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی، جمعاً ۲۲۰۰۰ میلیون ریال تسهیلات و ۴۰ نفر اشتغال افتتاح شد.»

 

 

 

افتتاح کارگاه رنگرزی سنتی در قاین/۲

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاین گفت: کارگاه رنگرزی سنتی در قاین به نمایندگی بیش از ۹۰ طرح کارگاه‌های مشاغل خانگی در حوزه صنایع‌دستی شهرستان افتتاح شد.»
به گزارش امروز خراسان جنوبی عباس‌زاده افزود: «رشته‌های رنگرزی سنتی، چرم دست‌دوز، چادرشب بافی، سفره‌آردی، پلاس‌بافی و… ازجمله طرح‌های بزرگ و کوچکی بود که در این مراسم به بهره‌برداری رسید.»
وی در توضیح رشته رنگرزی سنتی گفت: «رنگرزی سنتی ازجمله رشته‌های صنایع‌دستی است که به صنعتگران و هنرمندان در تهیه کالای باکیفیت و اصیل یاری می‌رساند و در پاسخ به وجود تقاضا و نیاز بازار برای استفاده از رنگ‌های طبیعی در تولید محصولات باکیفیت، این کارگاه راه‌اندازی شده است.»
او خاطرنشان کرد: «درمجموع در طرح‌های یادشده بیش از ۴۵ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری اعم از تسهیلات از محل مشاغل خانگی و آورده متقاضی انجام‌شده که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به اشتغال بیش از ۲۵۰ نفر منجر شده است.»

 

 

 

 

چهار سرپناه در روستای چاه نهبندان افتتاح شد/۲

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از افتتاح چهار واحد به متراژ ۱۲۰ متر در روستای چاه سالم شهرستان نهبندان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدعلی کاوسی در حاشیه افتتاح چهار سرپناه در روستای چاه سالم شهرستان نهبندان، اظهار داشت: علی رغم اینکه جمعیت هلال احمر در راستای حفظ کرامت انسان ها و تسکین آلام بشری در حوزه مسکن وظیفه ذاتی ندارد اما نسبت به ساخت چهار سرپناه برای خانواده های نیازمند روستای چاه سالم شهرستان نهبندان اقدام کرده است.

 

وی با اشاره به اینکه امدادگران در هر زمان و مکانی که زندگی مردم دچار خدشه و حادثه شود حتما حضور دارند، گفت: جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با همفکری و همیاری افراد داوطلب و مدیران اجرایی شهرستان تصمیم گرفتند برخی نقاط کور استان را شناسایی و با کمک گروه های جوان و داوطلبان خیر مشکلات مردم را برطرف کنند.

 

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه مردم منطقه چاه‌سالم در مکان هایی زندگی می کردند که هیچ گونه مصالح ساختمانی در آن بکار نرفته بود، گفت: جمعیت هلال احمر با جذب منابع و حمایت های خیرین در واقع پلی بین توان توانمندان و نیاز نیازمندان شد تا این چهار پناه احداث شود.

 

وی به ساخت دو سرپناه دیگر در این روستا اشاره کرد و گفت: اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال جهت ساخت این واحدها هزینه شده است.

 

 

۶ واحد گلخانه در خراسان جنوبی افتتاح شد/۳

۶ واحد گلخانه در خراسان جنوبی افتتاح شد

واحد گلخانه آلوئه‌ورا در مجتمع گلخانه‌ای محمدیه خوسف به نمایندگی از ۶ واحد گلخانه‌ خراسان جنوبی همزمان با هفته دولت با حضور معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی و استاندار خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی روز سه‌شنبه در این آیین گفت: در فاز دوم این پروژه از ۵۳ قطعه موجود در مجتمع گلخانه‌ای محمدیه خوسف ۴۵ قطعه فعال است.

مهدی جعفری افزود: از این واحدها هزار و ۲۲۰ تن تولید انواع میوه، یک میلیون نشاء و ۴۰ هزار شاخه گل‌های زینتی تولید می‌شود.

وی بیان کرد: در این مجتمع ۳۲۵ نفر به صورت مستقیم و ۶۵۰ نفر هم غیرمستقیم مشغول کار شده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۱۸ گلخانه تولید خیار و گوجه‌فرنگی در این مجتمع، اظهار داشت: حدود ۴۵۰ تن خیار، ۵۵۰ تن تولید گوجه، ۱۷۷ تن تولید فلفل از این واحدها برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین از ۲ واحد آلوئه‌ورا، نیز ۶۰ تن محصول برداشت می‌شود و از یک واحد گلخانه تولید نشاء نیز یک میلیون نشان تولید و توسط شهرداری خریداری می‌شود.

جعفری از تولید ۴۰ هزار شاخه گل رز در مجتمع گلخانه‌ای خوسف خبر داد و گفت: در این مجتمع ۱۰ لیتر کمبود آب داریم که قرار است این مشکل از محل اضافه برداشت حل شود.

وی تصریح کرد: ۱۵ هکتار دیگر قرار است به مجتمع گلخانه‌ای خوسف اضافه شود که مشکل آب هم از طریق پساپ تصفیه شده حل خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: گلخانه آلوئه‌ورا با مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع و اشتغال سه نفر به طور مستقیم و هشت نفر غیرمستقیم یکی از گلخانه‌های با تولید موفق در استان بوده که بازار فروش خود را نیز پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: جمعیت برخوردار از این گلخانه ۴۴ نفر بوده که با اعتبار ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات دولتی و خودیاری به بهره‌برداری رسید.

کسب مقام سوم دانشگاه بیرجند در مسابقات شطرنج کشور

تیم شطرنج دانشگاه بیرجند در سومین المپیاد شاهد و ایثارگر دانشجویان دختر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور مقام سوم تیمی و انفرادی را بدست آوردند.
کسب مقام سوم تیمی و انفرادی مسابقات شطرنج سومین المپیاد شاهد و ایثارگر دانشجویان دختر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در مسابقات شطرنج سومین المپیاد شاهد و ایثارگر دانشجویان دختر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور، تیم شطرنج دانشگاه بیرجند در مسابقات بلیتس و سریع مقام سوم این رقابت‌ها را بدست آورد.  مدال برنز بخش سریع این رقابت‌ها توسط ریحانه نورمحمدی دانشجوی تیم شطرنج دانشگاه بیرجند کسب شد.

 

بیرجند خنک ترین شهر خراسان جنوبی/۲

در شبانه روز گذشته شهرستان بیرجند با دمای کمینه ۱۱ درجه سلسیوس خنک ترین شهرستان خراسان جنوبی بوده است.

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی با توجه به الگوی نقشه‌های پیش یابی و خروجی مدل‌های هواشناسی، گفت: تا پایان هفته در برخی ساعات وزش باد  و گرد و خاک در منطقه پیش بینی می‌کنیم، ضمن اینکه در برخی از نقاط شرقی استان وزش باد شدید موجب خیزش گرد و خاک خواهد شد.
نخعی گفت: در مرز شرقی نیز احتمال وقوع طوفان گرد خاک نیز و جود دارد.
وی با بیان اینکه تغییرات دمایی تا فردا محسوسی نخواهد بود، گفت: دمای هوا در پایان هفته تا دو درجه سلسیوس افزایش پیدا خواهد کرد.

 

تعهد ۷۲ میلیارد تومانی خیران برای مدرسه سازی در خراسان جنوبی/۳

خیران ۷۲ میلیارد تومان از هزینه مدرسه سازی در خراسان جنوبی را عهده دار شدند.

تعهد ۷۲ میلیارد تومانی خیران برای مدرسه سازی در خراسان جنوبیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با اشاره به انعقاد  ۷۰ تفاهم نامه‌ بین خیران مدرسه‌ساز و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گفت: این تفاهم نامه‌ها تعهد تامین ۷۲ میلیارد تومان اعتبار را ایجاد کرده است.

چاوشان با بیان اینکه ۱۸۲ طرح شامل ۴۷۹ کلاس درس با ۷۴ هزار متر زیربنا در دست است گفت: از این تعداد ۱۴۴ طرح با مشارکت خیران آغاز شده است.

وی با بیان اینکه ۳۸ طرح بدون مشارکت خیرین و تنها با سهم دولت در حال انجام است گفت: از ۴۷۹ کلاس درس در حال ساخت ۴۵۷ کلاس با مشارکت خیران و ۲۲ کلاس درس تنها با سهم دولت ساخته می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با قدردانی از همکاری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در انعقاد تفاهم نامه با خیران  افزود: اعتبار مورد نیاز برای اتمام ۱۸۲ طرح مدرسه سازی ۲۸۰ میلیارد تومان است که امیدواریم بتوانیم با تأمین آن هر چه سریع‌تر آنها را به اتمام برسانیم.

چاوشان گفت:سال گذشته ۴۷ طرح شامل ۱۷۴ کلاس درس به بهره‌برداری رسید که از این تعداد ۱۶۸ کلاس درس با مشارکت خیران و ۶ کلاس تنها با سهم دولت ساخته شده است.

به همت قرارگاه جهادی حضرت یونس

آغاز آبرسانی به روستا‌های شهرستان زیرکوه/۲

آبرسانی به روستا‌های شهرستان زیرکوه به همت قرارگاه جهادی حضرت یونس آغاز شد .

آغاز آبرسانی به روستا‌های شهرستان زیرکوهبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،  جانشین قرارگاه جهادی حضرت یونس(ع) از استان تهران گفت: قرارگاه جهادی یونس دارای گروه‌های جهادی در زمینه‌های مختلف از جمله پزشکی، عمرانی، فرهنگی، دامپزشکی و کشاورزی است.

مجتبی رادمهر افزود: این قرارگاه جهادی از سال ۱۳۹۰ شهرستان زیرکوه را به عنوان منطقه هدف قرار داده و هر ساله در این منطقه حضور و برای محرومیت زدایی فعالیت دارد.

وی گفت: اعضای قرارگاه جهادی حضرت یونس (ع) در دو هفته اخیر در شهرستان زیرکوه حضور داشته و قرار است کار آبرسانی، اصلاح و توسعه شبکه آب روستایی را برای سه روستای شهرستان زیرکوه انجام دهد.

جانشین قرارگاه جهادی حضرت یونس(ع) با بیان اینکه آبرسانی به روستا‌های دزگ، پیچکان و کاسکان در راستای جهاد آبرسانی است، افزود: این اقدام با مشارکت قرارگاه جهادی حضرت یونس (ع)، بسیج سازندگی، آب و فاضلاب و بنیاد علوی انجام می شود.

رادمهر گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر بحث آب شرب و آب کشاورزی جزو نیاز‌های اولیه مردم مناطق روستایی است، استقبال و همکاری مردم در اجرای این پروژه‌ها بسیار خوب است.

 

 

جذب ۲۷۶ معلم جدید در خراسان جنوبی از طریق آزمون استخدامی/۳

مهر امسال ۲۷۶ معلم جدید به کادر آموزشی خراسان جنوبی افزوده می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: در آزمون استخدامی امسال، ۱۴۱ خانم وجذب ۲۷۶ معلم جدید در خراسان جنوبی از طریق آزمون استخدامی ۱۳۵ آقا برای دبیری آموزش و پرورش استان پذیرفته شدند که از مهر در مدارس استان مشغول به کار می‌شوند.

موسوی نژاد افزود: این معلمان به تمامی مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم اضافه می‌شوند.

 

وی گفت: مهر امسال همچنین ۶۵۴ معلم جدید از دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان استان به مجموعه کادر آموزشی آموزش و پرورش خراسان جنوبی افزوده می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه هم اکنون در رشته‌های دبیری مرد مقطع ابتدایی و همچنین رشته‌های ریاضی فیزیک، ادبیات و الهیات نیاز به استخدام معلم در خراسان جنوبی داریم گفت: این نیاز هم اکنون به جز در موارد خاص، با استفاده از جذب نیرو‌های حق التدریس شاغل، سرباز معلم و بازنشسته برطرف می‌شود.

 

 

 

فعالیت ۲۵۵گروه جهادی در بسیج دانش آموزی استان

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۲۵۵ گروه جهادی در بسج دانش آموزی استان در عرصه های مختلف فعالیت می کنند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علیرضا موسوی نژاد، صبح امروز در بازدید از اجرای طح هجرت ۳ در مدارس مرکز استان، تصریح کرد: در تابستان امسال ۶۰ گروه جهادی با قریب۷۲۰ دانش آموز دخترو پسر دوره های مختلف سازی برای مرمت، بهسازی، زیباسازی و بازسازی ۱۰۷ مدرسه استان مشارکت دارند.

وی از مرمت، زیباسازی، بهسازی و بازسازی ۷۵ مدرسه از ابتدای تابستان جاری تا کنون، توسط دانش آموزان بسیجی استان خبر داد و  افزود:  از مجموع ۲۵۵ گروه جهادی، ۳۵ گروه در طرح بهنام، ۲۰ گروه در حوزه های مقاومت و ۲۰۰ گروه نیز در واحدهای پیشگامان فعالیت می کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با بیان این که دانش آموزان عضو گروه های جهادی مصداق تلاش خداپسندانه در عرصه خدمت به نظام تعلیم و تربیت و فرایند یاد ده و یادگیری هستند، عنوان کرد: ارزش انسان‌ها زمانی مشخص می‌شود که در بحران‌ها و گرفتاری‌ها وارد صحنه شوند و به جامعه خدمت کنند و شرایط سخت را طوری مدیریت کنند که جامعه از آن فضای سخت بیرون بیاید.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی، با اشاره به نقش اردوهای جهادی در خودسازی دانش آموزان و تقویت مهارت های فردی و اجتماعی ایشان در طول زندگی، خاطر نشان کرد: مبارزه با تهدیدات فرهنگی، زمینه سازی برای تحقق عدالت آموزشی، پرورشی و نصیب برابر برای همه دانش آموزان و تقویت روحیه خودباروی در مسیر حرکت به سمت تولید علوم دانش بنیان از مهم‌ترین اهداف اردوی گروه‌های جهادی بوده و در استان به شمار می رود.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی،«ما می سازیم تا ساخته شویم» را مهم ترین شعار دانش آموزان بسیجی فعال در گروه های جهادی دانست و اذعان کرد: حضور دانش آموزان  در اردوهای جهادی سبب می‌شود تا  علاوه بر اینکه اوقات خود را به نحو مطلوب سپری کنند، با مشاغل موردنیاز جامعه آشناشده،باآگاهی ازمشاغل موردعلاقه خود، مهارت های کافی رادرمیدان عمل کسب نموده و توانمند شوند.

به گفته موسوی نژاد، زمانی ما می‌توانیم در اجرای طرح‌ها و برنامه های آموزشی، تربیتی، پرورشی و مهارت آموزی موفق باشیم که خود  دانش آموزان و اولیای ایشان در فرایند آن ها نقش آفرینی نموده و مشارکت داشته باشند.

 

 

 

پیک امید کانون پرورش فکری مهمان بچه‌های تقاب شد/۲

پیک امید کانون پرورش فکری خراسان جنوبی مهمان بچه‌های تقاب شد

کاروان پیک امید کانون استان به منظور اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری مهمان کودکان و نوجوانان روستای تقاب شهرستان خوسف شد و با اجرای برنامه های مختلف روزخاطره انگیزی برایشان رقم زد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، معرفی شهیدان رجایی و باهنر و گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای دولت، اجرای نمایش عروسکی، مسابقه،بازی‌های بومی و محلی،  معرفی  و روخوانی کتاب و ، معرفی دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بخشی از جمله برنامه های اجرا شده توسط کاروان پیک امید کانون خراسان جنوبی بود.

این گزارش می افزاید: روستای تقاب شهرستان خوسف تحت پوشش کتاب‌خانه سیار روستایی کانون در شهرستان خوسف نیز قرار دارد.

انفصال دائم از خدمت یک مدیر دولتی در خراسان جنوبی/۴

انفصال دائم از خدمت یک مدیر دولتی در خراسان جنوبی

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: یک مدیر دولتی در یکی از شهرستان‌های استان به دلیل اقدام به عرضه خارج از شبکه و گرانفروشی آرد برخلاف شبکه قانونی، به انفصال دائم از خدمات دولت محکوم شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حسین حسن‌پور افزود: با ارسال گزارش از ادارات جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه یک مدیر دولتی در یکی از شهرستان‌ها با همکاری چند نفر اقدام به عرضه خارج از شبکه و گرانفروشی آرد برخلاف شبکه قانونی توزیع، به اشخاص دیگر کرده است لذا پرونده‌ای تشکیل و در تعزیرات حکومتی رسیدگی شد.

وی گفت: در شعبه بدوی پس از بررسی مدارک و مستندات موجود در پرونده و استماع دفاعیات متهمان و احراز وقوع تخلف، این مدیر دولتی به استناد بند ب ماده ۱۸ قانون تعزیرات حکومتی ناظر ماده ۵ و بند دال ماده ۲ مرتبه اول قانون مذکور علاوه بر جریمه نقدی ۱۴۳ میلیون ریالی به انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شد و سایر افراد مرتبط در پرونده نیز به جزای نقدی محکوم شدند.

عضو شورای قضایی استان خراسان جنوبی اظهار داشت: محکوم علیه پس از رویت رای ابلاغی، اعتراض خود را نسبت به دادنامه صادره اعلام داشت تا پرونده برای بررسی مجدد به شعبه  اول تجدید نظر استان ارسال شود.

وی افزود: در شعبه اول تجدید نظر استان پس از بررسی اوراق پرونده و لایحه اعتراضیه و نظر به اینکه در این مرحله از رسیدگی محکوم علیه نتوانسته دلایل و مدارک مستندی برای نقض رای بدوی ارائه کند لذا ضمن رد اعتراض، رای سابق تایید و قطعی شده است.

 

 

سرپرست هیئت شمشیربازی خراسان جنوبی مطرح کرد؛

اعزام به مسابقات تیم ملی بدون یک ریال حمایت/۷

اعزام به مسابقات تیم ملی بدون یک ریال حمایت

سرپرست هیئت شمشیربازی استان خراسان جنوبی گفت: تیم شمشیربازی هیئت بدون حتی یک ریال حمایت و با بودجه شخصی به مسابقات شمشیربازی انتخابی تیم ملی اعزام شدند.

علی یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مسابقات شمشیربازی انتخابی تیم ملی زیر ۲۳ سال در تهران برگزار شد که در این مسابقات عارف دانشمند ۲۰ ساله و ملی پوش استان خراسان جنوبی به اردوی تیم ملی دعوت شد.

وی تصریح کرد: این مسابقات با حضور ۵۲ نفر از تمام کشور برگزار شد که از بین آنها فقط هشت نفر برای اردوی تیم ملی انتخاب شدند که دانشمند با مقام ششم به این اردو در اردبیل دعوت شد.

به گفته وی اردوی تیم ملی از نهم شهریور به مدت یک هفته در اردبیل برگزار و در نهایت چهار نفر برای اعزام به مسابقات آسیایی در کویت انتخاب می‌شوند.

یوسفی با تأکید بر اینکه اعزام به مسابقات با هزینه شخصی انجام شده است، بیان کرد: اردوی انتخابی تیم ملی بانوان زیر ۲۰ سال نیز از هشتم در تهران برگزار می‌شود که خانم محدثه سالارپور از خراسان جنوبی به این مسابقات اعزام خواهند شد.

حمایت‌ها از همه طرف صفر است

سرپرست هیئت شمشیربازی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه از هیچ بخشی در حوزه بودجه و حمایت مالی، کمکی ندیده‌ایم، عنوان کرد: دو هفته قبل از مسابقات نامه به اداره کل ورزش برای دریافت بودجه زدیم ولی هیچ خبری از آنها نشد.

یوسفی افزود: در گفت‌وگو بین نایب‌رئیس هیئت با سرپرست معاونت امور توسعه ورزش اداره کل نیز بیان شده بودجه نداریم ولی از طریق اسپانسر به فکر هیئت خواهیم بود که هیچ حمایتی را تاکنون انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه یک ریال بودجه از اداره کل ورزش تاکنون دریافت نکرده‌اند، بیان کرد: از طریق فدراسیون شمشیربازی ۵۰ میلیون تجهیزات گرفته‌ایم ولی از سوی خراسان جنوبی با وجود اینکه ملی پوش داریم و اعزام زیاد انجام می‌شود، حمایتی دیده نشده است.

به گفته وی به شورای شهر نیز نامه زده شده که هر مقدار می‌توانید به تیم کمک کنید ولی بعد از گذشت دو ماه هنوز خبری از پاسخ نشده و در جلسات آنها مطرح نشده است.

یوسفی اضافه کرد: در زمینه حمایت بخش خصوصی از ورزش هم با وجود تماس‌های متعدد هیچ کمکی نشده‌ایم و حتی حاضر به ملاقات با ما هم نیستند و دیگر نمی‌دانیم از چه طریقی برای دریافت بودجه کاری انجام دهیم با وجود اینکه هیئت شمشیربازی همواره مدال‌آوری‌های فراوان و ملی پوش داشته است.

استاندار خراسان جنوبی:

انتقال پادگان ۰۴ بیرجند به‌زودی تعیین تکلیف نهایی می‌شود/۳

انتقال پادگان ۰۴ بیرجند به‌زودی تعیین تکلیف نهایی می‌شود

استاندار خراسان جنوبی گفت: با صدور مجوزها و توافقات نهایی، موضوع انتقال پادگان ۰۴ بیرجند به‌زودی تعیین تکلیف می‌شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی جواد قناعت در آیین افتتاح طرح‌های عمرانی شهرداری بیرجند در ششمین روز هفته دولت، از سه اتفاق خوب برای شهر بیرجند خبر داد و افزود: با پیگیری‌هایی که صورت گرفته سه مورد از مهمترین مطالبات مردم این شهر به‌زودی محقق می‌شود.

وی گفت: یکی از مسائل مهم شهر بیرجند، انتقال پادگان ۰۴ به خارج شهر است که از دغدغه‌های جدی دو دهه اخیر مردم و گروه‌های مرجع بوده و تاکنون تعیین تکلیف نشده است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: بعد از استقرار دولت سیزدهم و ورود ما به استان، جلسات متعددی با ارتش جمهوری اسلامی، شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند برگزار شد و پیگیری‌هایی نیز از مرکز صورت گرفت.

وی افزود: با تعامل خوب ارتش، اداره‌ کل راه و شهرسازی، شهردار و اعضای شورای شهر با محوریت استانداری پیگیری‌ها و اقدامات مناسبی صورت گرفته و مراحل پایانی توافق و اقدام نهایی در حال طی شدن است.

قناعت تصریح کرد: تعامل سازنده‌ای در خراسان جنوبی به‌ویژه در مرکز استان بین مسئولان استانی، مدیران ستادی استانداری، اعضای شورای اسلامی شهر و دیگر نهادها وجود دارد که باید در این فضای مثبت، آرام، خوب و منطقی برخی گره‌ها و مشکلات ۲ یا سه دهه اخیر حل شود.

وی گفت: یکی از دغدغه‌های دیگر مردم شهر بیرجند که بیش از یک دهه از این دغدغه ذهنی می‌گذرد، طرح انتقال صنوف آلاینده به خارج از محدوده شهر است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از ۲ هزار کسبه شهر و شهروندان مشمول این موضوع می‌شوند گفت: در ۹ ماه گذشته با تعاملات مثبت، اتفاقات خوبی در این بخش رقم خورده است.

وی اولین گام را تعیین تکلیف اراضی مستثنیات ذکر کرد و افزود: در مرحله بعد اخذ مجوز واگذاری از سازمان ملی زمین و مسکن که با بیش از هشت بار سفر و پیگیری از مرکز، بالاخره به نتیجه رسید.

قناعت با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های کسبه واگذاری قطعی و نه اجاره‌ای اراضی بود، از صادر شدن مجوز واگذاری قطعی اراضی خبر داد و گفت: تعاملاتی با شهرداری، اعضای شورا و پیگیری‌هایی از طریق سازمان ملی زمین و مسکن با هدف کاهش سهم آورده آماده‌سازی متقاضیان هم انجام شده است.

وی ادامه داد: تامین برق سایت صنوف آلاینده هم انجام شده و سایر زیرساخت‌ها در حال تعیین تکلیف و انجام شدن است.

استاندار خراسان جنوبی ایجاد تقاطع غیرهمسطح در شهر بیرجند را از نیازهای ضروری عمران شهری مرکز استان در راستای بهبود عبور و مرور و مدیریت ترافیک عنوان کرد و گفت: به‌زودی بعد از تایید نهایی در شورای ترافیک استان شاهد آغاز عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح در شهر بیرجند خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در این یک سال فعالیت دولت سیزدهم اتفاقات خوبی در عرصه‌های داخلی و خارجی رخ داده است افزود: در عرصه‌های خارجی و بین‌المللی هر روز شاهد فتح سنگرهای مختلف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستیم.

قناعت با اشاره به اینکه هر جای دنیا اگر بحثی شود یک پای آن تصمیم، موضع و حرکت ایران اسلامی است گفت: ایران اسلامی در مؤلفه‌های مختلف در عرصه‌های بین‌المللی تاثیرگذار است، به عنوان مثال چند کشور اروپایی به دنبال تجزیه سوریه بودند اما ایران اسلامی نخواست و نشد.

وی اظهار داشت: کشورهای اروپایی و استکبار جهانی همه تکفیری‌ها را از نقاط مختلف جهان جمع و داعش را تشکیل دادند و این گروهک تروریستی بیش از دوسوم خاک سوریه و ۴۰ درصد کشور عراق را گرفت اما نیروهای مسلح ما و مدافعان حرم تحت فرمان مقام معظم رهبری رفتند و نگذاشتند اراضی این کشورهای اسلامی دست داعش بیفتد که این هم نشان‌دهنده موفقیت ما در عرصه‌های بین‌المللی است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: با وجود اینکه تحریم‌ها علیه ما هنوز وجود دارد اما می‌بینیم کشورهایی که دست‌نشانده آمریکا هستند، پنهانی ارتباط می‌گیرند و پول‌های بلوکه شده ما را منتقل می‌کنند.

وی با اشاره به عضویت ایران در معاهده اقتصادی شانگهای به عنوان گروه اقتصادی بلوک شرق افزود: همین اعضای شانگهای با دو دهه پیگیری، ما را عضو نمی‌کردند اما امروز شاهد هستیم که ایران اسلامی در دولت سیزدهم عضو معاهده اقتصادی شانگهای به عنوان گروه اقتصادی بلوک شرق کشور شده است.

قناعت به حاکم بودن دو نوع تفکر درخصوص مدیریت کشور اشاره کرد و گفت: یک تفکر این بود که ما توان مدیریت کشور را نداریم و باید خارجی‌ها بیایند و کشور را مدیریت و اقتصاد ما را حل کنند که حداقل در چند دولت این نگاه وجود داشت اما این نگاه غیرایرانی و غیرانقلابی جواب نداد.

وی تصریح کرد: قوه مجریه ۳۴ سال دست یک تفکر خاص در کشور و اگر قرار بود اقتصاد ما براساس تفکر لیبرالی جواب دهد باید تاکنون مشکلات اقتصادی جامعه حل می‌شد.

استاندار خراسان جنوبی نگاه دیگر را نگاه به ظرفیت‌های داخلی و تکیه و اعتماد به جوانان کشور برشمرد و گفت: در کنار اینکه با همه کشورهای جهان ارتباط داریم ولی نباید منتظر بمانیم دیگران بیایند و مشکل ما را حل کنند بلکه باید خودمان آستین بالا بزنیم و مشکلات کشور را حل کنیم که از تأکیدات مقام معظم رهبری است.

وی با اشاره به اینکه از زمان روی کارآمدن دولت سیزدهم شاهد اتفاقات بسیار خوبی در سطح کشور هستیم افزود: قبل از این جلسات هیات دولت پشت درهای بسته برگزار می‌شد در حالی که امروز وزرا و مسئولان در صحنه حاضر می‌شوند و مسایل را به‌صورت میدانی مورد بررسی قرار می‌دهند.

قناعت گفت: در مدت حضورم در استان از برخی روستاهای دورافتاده بازدید داشتیم که شاید قبل از این حتی بخشداران هم حضور نداشتند.

وی ۳۱ سفر استانی با مصوبات خوب، نگاه عدالت‌محوری، نگاه همه‌جانبه به کل کشور و نگاه ویژه به نقاط محروم را از برنامه‌ها و اهداف دولت سیزدهم دانست و اضافه کرد: خراسان جنوبی به دلیل بی‌توجهی نسبت به سایر استان دچار عقب‌ماندگی است که امیدواریم در این دوره بخشی از کاستی‌ها و عقب‌ماندگی‌ها جبران شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اعتماد مردم قبل از این به دلیل ضعف و بی‌کفایتی در حال کمرنگ شدن بود گفت: با استقرار دولت سیزدهم، این اعتماد به عنوان بهترین سرمایه اجتماعی در حال احیا و برگشتن است.

وی سفرهای استانی را فرصت مناسبی برای جبران این عقب‌ماندگی‌ها دانست و افزود: در ماه‌های آینده شاهد آغاز دور دوم سفرهای رئیس جمهور خواهیم بود و تلاش ما این است که مصوبات خوبی برای ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه داشته باشیم.

هفت پروژه شاخص شهرداری بیرجند با اعتبار بیش از ۵۵۶ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

بوستان الهیه با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال و مساحت ۲.۲ هکتار، آیلند بلوار الهیه با اعتبار ۴ میلیارد ریال به طول ۷۳۰ متر، آیلند بلوار جوادیه با اعتبار ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال به طول ۵۷۲ متر و آیلند بلوار نماز با اعتبار ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال به طول ۶۰۰ متر از جمله این پروژه‌هاست.

پیاده‌رو سازی بلوار رجایی و جوادیه با اعتبار بیش از ۷ میلیارد ریال و آسفالت معابر سطح شهر با اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال به متراژ ۲۰۰ هزار متر مربع از دیگر پروژه‌های شهرداری بیرجند به مناسبت هفته دولت است.

 

در مراسم افتتاح ساختمان خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان جنوبی عنوان شد

 

خانه مطبوعات و رسانه ، محل تصمیم سازی برای توسعه باشد/۵-۷

 

مرحله اول ساختمان خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان جنوبی به نام پروفسور معتمدنژاد (پدر علم ارتباطات ایران) در هفته دولت افتتاح شد.

مدیر خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان جنوبی در این آیین که با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی، قائم مقام نماینده ولی فقیه در استان،  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و جمعی از مدیران و اهالی رسانه حضور داشتند، گفت: خانه مطبوعات خراسان جنوبی از اولین استان‌های کشور است که صاحب خانه و ساختمان می‌شود.

سمانه سالاری ادامه داد: در این مرحله فضای اداری خانه مطبوعات در زمینی به مساحت ۱۵۰ متر مربع زیربنا افتتاح شد و در مرحله دوم مهمانسرا و در مرحله سوم مجموعه کنفرانسی پیشرفته ساختمان خانه مطبوعات و رسانه‌های استان احداث می‌شود.

وی زمان آغاز فاز اول خانه مطبوعات را در سال ۹۷ بیان و اضافه کرد: تاکنون ۹۲۶ میلیون تومان اعتبار برای ساختمان خانه مطبوعات هزینه شده است.

سالاری گفت: در فضای اداری موجود امکان برگزاری جلسات خانه مطبوعات و نیز نشست‌های خبری دستگاه‌ها فراهم شده است.

 

مدیرکل  ارشاد خراسان جنوبی:خانه مطبوعات و رسانه ، خانه تصمیم سازی برای توسعه استان باشد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این مراسم گفت: امید است خانه مطبوعات و رسانه ، خانه تصمیم سازی برای توسعه استان باشد.

علی فرخنده بیان کرد: علی رغم وجود موانعی اعم از کمبود اعتبار و برخی قوانین در مسیر اجرای پروژه، امروز شاهد افتتاح ساختمان خانه مطبوعات و‌ رسانه های استان هستیم.

وی از افتتاح این پروژه به عنوان هدیه ای برای خبرنگاران یاد کرد و افزود: با توجه به سابقه علمی و فرهنگی خراسان جنوبی، امید است بتوانیم از ظرفیت رسانه های استان، جهش های بیشتری نسبت به گذشته داشته باشیم.

فرخنده با بیان اینکه خوشبختانه در دولت سیزدهم نگاه مثبت مسئولان به خراسان جنوبی آغاز شده است، اظهار کرد: در سفر اول ریاست جمهور به خراسان جنوبی، برکات زیادی در حوزه فرهنگ و هنر و زیرساخت ها شامل حال هنرمندان استان شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: خراسان جنوبی از گذشته در حوزه زیرساخت های فرهنگ هنر و رسانه عقب ماندگی های زیادی داشته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در هر یک از شهرستان های خراسان جنوبی یک پروژه در دست انجام است، گفت: پروژه های علامه فرزان، خانه فرهنگ و نگار خانه از جمله پروژه های بر زمین مانده در بیرجند است.

فرخنده با بیان اینکه قطعا با نگاه مثبت استاندار، عقب ماندگی های خراسان جنوبی ترمیم خواهد شد، افزود: خراسان جنوبی در حوزه زیرساخت فرهنگ و رسانه انگونه که شایسته است، دیده نشده است.

وی بیان کرد: امیدواریم خانه مطبوعات و رسانه های خراسان جنوبی، خانه تصمیم سازی برای توسعه استان باشد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی خبر داد؛

اجرای ۹۰۰ پروژه محرومیت زدایی در خراسان جنوبی

رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی نیز در این مراسم  از اجرای ۹۰۰ پروژه محرومیت زدایی از سال گذشته تا کنون در استان خبر داد.

مهدی هنری با اشاره به رسالت‌های بسیج سازندگی در راستای کمک به دولت در اجرای پروژه‌های عمرانی محرومیت زدایی بیان کرد: این دستگاه از ۱۵ سال گذشته در خراسان جنوبی فعالیت داشته و با گسترش بنیه علمی و تجهیزات به سمت تخصصی شدن فعالیت‌های این دستگاه می‌رویم.

رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی بیان کرد: در سال جاری هم با انعقاد تفاهم نامه‌ای در حوزه آب شرب، اجرای پروژه‌های آبرسانی به ۶۰ روستا با اعتباری بالغ بر ۱۷۰ میلیارد تومان آغاز شده است.

وی اظهار کرد: در مجموع از سال گذشته برای اجرای بالغ بر ۹۰۰ پروژه، با دستگاه‌های متولی تفاهم نامه منعقد شده است.

۷ سرمایه گذار خارجی درمنطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: پس از تأیید برنامه‌ها و نقشه‌های سرمایه گذاران، صدور مجوز سرمایه گذاری در ۷۲ ساعت انجام می‌شود.

زارعی مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: منطقه ویژه استان اولین منطقه‌ای است که در کشور از سوی بخش خصوصی سرمایه گذاری آن انجام شده است.

او افزود: در این منطقه از هر نوع سرمایه گذاری استقبال می‌کنیم و مجوز‌ها حداکثر پس از ۷۲ ساعت از صدور درخواست و تأیید مدارک و برنامه‌ها صادر می‌شود.

زارعی اظهار کرد: هم اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ کارگر افغانستانی در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در ماهیرود روزانه فعالیت می‌کنند و کارگران ایرانی نیز ۸۰۰ نفر هستند.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۷ سرمایه گذار خارجی به صورت مستقل و مشارکتی در دو سایت منطقه ویژه اقتصادی فعال هستند، تصریح کرد: با بهره برداری از ۱۸ واحد در بیرجند و ۳۵ واحد سرمایه گذاری در سایت مرزی، زمینه اشتغال مستقیم ۴ هزار و ۵۰۰ نفر فراهم می‌شود.

او از تکمیل ظرفیت سایت مرزی در ماهیرود خبر داد و گفت: درخواست داده ایم تا اراضی بیشتری در اختیارمان قرار گیرد و در دست پیگیری است.

زارعی با بیان اینکه ورود کالا به کشور از طریق مناطق ویژه اقتصادی حقوق و تعرفه گمرکی ندارد گفت: هم اکنون هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در دو سایت استان انجام شده است و این مقدار غیر از میزان سرمایه گذاری خود منطقه ویژه است.

 

 

بازگشت دو کاروان خراسان جنوبی از مسیر اربعین

متوقف شدن اعزام‌ به عتبات عالیات از خراسان جنوبی/۴

همه اعزام‌ها از مرز‌های هوایی و زمینی به کشور عراق لغو شده است.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: با توجه به شرایط به وجود آمده همه اعزام‌ها از مرز‌های هوایی و زمینی لغو شده است.

 

نوفرستی با بیان اینکه مسدود شدن مرز‌ها تصمیم دولت عراق است گفت: تا اطلاع ثانوی امکان خروج زوار از کشور از همه مرزهای ایران با کشور عراق وجود ندارد .

مدیرکل حج و زیارت خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه دو کاروان از مردم استان در مسیر اعزام به کشور عراق بودند که با توجه به شرایط فعلی امکان اعزام وجود نداشته و دستور برگشت به این کاروان‌ها داده شده است، یادآور شد: امیداست ظرف دو سه روز آینده شرایط عادی و امکان اعزام دوستاران شرکت در این مراسم ایجاد شود.

وی با بیان اینکه دو کاروان از خراسان جنوبی که در مسیر مرز بودند در حال برگشت هستند گفت:امیدواریم ظرف دو تا سه روز آینده شرایط عادی شود.

 

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی افزود: ستاد اربعین استان و کمیته‌های مختلف از جمله کمیته ثبت نام همچنان فعال هستند و زائران نگرانی نداشته و منتظر اطلاعیه های بعدی باشند.

 

نوفرستی در خصوص زائران استان که در کشور عراق هستند هم گفت: زائرانی که زیارت آنها تکمیل شده از مرزهای زمینی در حال برگشت هستند و زائرانی که زیارتشان در حال انجام است در کربلا و نجف زیارت خود را انجام می‌دهد.

 

وی گفت: تاکنون ۳۳ هزار نفر در قالب ۱۳ هزار سرگروه برای پیاده روی اربعین ثبت نام که ۱۶ هزار نفر ثبت‌نام خود را قطعی  کرده اند.

 

 

بهره مندی ۴۱ هزار خانوار از خدمات حمایتی کمیته امداد/۲

از ابتدای دولت سیزدهم در خراسان جنوبی ماهانه بیش از ۴۱ هزار خانوار از خدمات حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) بهر‌مند شدند.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم ، بیش از ۱۵ هزار قلم لوازم ضروری زندگی و هزار و ۷۰۰ سری جهیزیه به ارزش ۶۶ میلیارد تومان به مددجویان تحت حمایت استان اهدا شده است.

حسینی همچنین از واگذاری خدمات حمایتی ۱۵هزار و ۵۵۲ خانوار تحت حمایت به ۶۰ مرکز نیکوکاری به منظور مردمی کردن امداد خبر داد و افزود: طرح امداد هوشمند و کارآمد با ویرایش و ثبت اطلاعات ۵۳ هزار خانوار مددجوی مستمر و غیر مستمر در استان به اتمام رسیده که هدف از اجرای این طرح، تسریع و تسهیل در ارائه خدمات حمایتی به جامعه است.

 

 

 

 

 

 

 

 

۱۶۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی وارد خراسان‌جنوبی شد/جذب ۱۷۶ میلیارد تومان اعتبار برای دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در سال گذشته بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی وارد استان شد.

۱۶۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی وارد خراسان‌جنوبی شد/جذب ۱۷۶ میلیارد تومان اعتبار برای دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

سید محمد موسوی میرزایی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند، در رابطه با وضعیت دانشگاه علوم پزشکی در زمان کرونا اظهار داشت: در دو هفته گذشته فرمانده پدافند کل کشور از دانشگاه و سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی بازدید داشتند و از یک قسمت کشور آغاز کرده بودند و تمام استان‌ها را چک می‌کردند.

وی تصریح کرد: جلوی رسانه‌ها گزارشی که داده شد نشان داد دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از نظر مدیریت کرونا یک سر و گردن از سایر دانشگاه‌های کشور بالاتر است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در زمان بیماری کرونا یک قرارداد ۸۹ روزه با پرستاران بسته شد، یادآور شد: بعد از اینکه دانشگاه مشکلش حل شد از بیمارستان‌ها خارج شدند، ما مجوز استخدام را از کشور می‌گیریم ولی اولویتی گذاشتیم که اگر خواستیم نیرو بگیریم پرستاری که در روزهای سخت بود در اولویت بگذاریم.

موسوی‌میرزایی با بیان اینکه در چند ماه اخیر حق و حقوق کادر درمان تا حد قابل توجهی به روزتر شده است، ادامه داد: در پیگیری‌های مختلفی که انجام دادیم توانستیم ۱۷۶ میلیارد تومان در یک ماه گذشته از وزارتخانه اعتبار جذب کنیم.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان هزینه داروهایی شده که از سال‌های قبل مانده بود تسویه شد، افزود: نزدیک ۱۰۰ میلیارد تومان دانشگاه علوم پزشکی بدهی دارویی داشت.

ام‌ارآی طبس راه‌اندازی می‌شود

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه قسمت عمده‌ای از مطالبات پزشک و پرستار ما داده شد، اضافه کرد: پزشکانی که مطب ندارند مطالبات آن‌ها تا سه ماه و نیم پیش تسویه کردیم.

موسوی‌میرزایی گفت: برای برقراری عدالت و اینکه پزشکان رغبت داشته باشند در مناطق محروم کار کنند مطالبات پزشکان در مناطق مرزی و دورافتاده مانند زیرکوه، درمیان و جاهای سخت را به روز تسویه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه فقط در سال گذشته بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی وارد استان شد، تصریح کرد: اورژانس بیمارستان نهبندان با ۵۰ دستگاه تجهیز شد و برای آی‌سی‌یو ۳۵ دستگاه و تجهیزات پاتولوژی این بیمارستان را تأمین کردیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه برای طبس چهار دستگاه عمده گرفتیم، یادآور شد: مجوز ام‌ار‌آی را برای آن‌ها گرفتیم و به ما قول دادند تا پایان سال جاری به آن‌ها تحویل دهند، ارزش ریالی این دستگاه ۲۸ میلیارد تومان است.

سی‌تی‌اسکن بشرویه مستقر می‌شود

موسوی‌میرزایی با بیان اینکه ۲۰۰ دستگاه برای راه‌اندازی بیمارستان بشرویه گرفتیم و تحویل آن‌ها دادیم، ادامه داد: دستگاه سی‌تی‌اسکن آن را تأمین کردیم که تا یک هفته دیگر در بشرویه مستقر می‌شود.

وی افزود: ارزش این دستگاه ۶ میلیارد تومان است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه برای بیمارستان سرایان شش دستگاه مورد نیاز آن تأمین شده است، خاطرنشان کرد: ام‌ار‌آی بیمارستان قاین در یک سال اخیر تأمین شده و مرکز غربالگری سرطان آن‌ها نیز تجهیز شده است.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*