آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی

کاروان «قافله نینوا»

مراسم نمادین حرکت کاروان «قافله نینوا» عصر و شامگاه یکشنبه همزمان با ورود کاروان امام حسین (ع) به صحرای کربلا با حضور جوانان حسینی در خیابان‌های بیرجند برگزار شد.

(شعر فرا رسیدن محرم)

“فــریـاد زد ، مـکـبـر صحـنـیــن کــربــلا ماه محــــرم است ، قـــــد قـــــامتِ العزا”
خـیــزیــد و تـعـزیــه اش را ، بـپـا کــنـیـد
شــیــون بـــرای ، شــۀ کــربــلا کــنــیــد
ارض وُ سـمـاء ، شــده مـاتــم ســـرای او
عـالـم ز د یــده ، خــون بچکـانـد بـرای او

مـیهـمــان نمـوده انـد ، به کـوفـه امـام را
کــشــتـنـد کــوفــیـان ، ســفــیــر امـام را
در کــربـلا ، چــو رَهِ شـاه بـسـتــه شــــد
از خـوف ، اهـل حـرم دلـشـکــسـتـه شـد

از کــیـنـه ، فــتــنـه مـهــیـا نــمــوده انـــد
بــا مـیـهـمـان ، اقـامـه دعــوا نـمـوده انــد
برروی وی ، چـو بـسـته نمـودنـد راه آب
از تـشـنـگــی ، شــده اهــل حــرم کــبـاب
در پیش چشـــم حسیـن ، پـرپـر اکـبـــرش
سخت است ، مرگ جـوان بهـر مـادرش
قاسم فـــــدا نمود ، جــــانش به کــــــربلا
در یـــــاری حسین ، به آن دشت پـــر بلا
عـباس نامـور ، به رَهِ آب گـشت شهـیــــد
آنـدم که اسـتغـاثـۀ او را ، حـسـیـن شـنـیـد
سـرباز آخـرین حسیـن ، روی دسـت باب
با تیــرحرملــه ، شده درخـون خویش خضاب
چـون نـوبت قـتال، به سلطان دیـن رسـیـد
افغـان اهـل بیت ، به عـرش بریـن رسـید
لـشکر بـسـوی حسیـن ، حـمـله ور شـدنـد
جـن ومَلَک ، بر آل عـلی نوحه گر شـدنـد
باران سنــگ ، چهـــره او را کـبــود کرد
تـیـری ، بـــه قـلب تـشـنه آقــا ورود کـرد
اَلـلّـهُ اکــبــر آه ، کـه از صدر زیـن فـتاد
گـویـا که شمس و قـمر، بـر زمـیـن فــتـاد
شـمــر سـیـــه دل ، بـــی شـرم بـــی حـیـا
بر سینـه اش نشست ، برید او سر از قـفا
در قـتـلگـاه ، راس حسـین بـر سـنان شـده
در خـیـمه گـاه ، نـالـه وُ آه وُ فـغـان شــده
آتـــش بــه خــیــمــه ، آلِ عَــبـــــا زدنـــد
ســیـلـی بــه صــورت آن بـیـگـناه زدنـــد
طفـلـی کـــه درد دلــــش بـا پـدر نــمـود
آیــا ســـزای او ، زدن تــازیــانـــه بــــود؟
مـظـلــوم کـربـلا، بـه فــدای سـرت شـوم
قـربـان خـاک پـای عـلـی اکـبـرت شــوم
بنوشتـــه آذری، به مـدحـت به افـتـــخـار
لـطف و شـفاعـتی ، ز کـرم بهـر مـا بـدار

 

 

 

 

 

در دیدار سرپرست جمعیت هلال احمر استان با مدیر مسئول روزنامه امروز خراسان جنوبی عنوان شد

خبرنگاران مورد اعتماد جامعه هستند

 

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه خبرنگاران مورد اعتماد و حمایت جامعه هستند بر نقش تاثیرگذار آنان در پیشگیری از سوانح به عنوان یکی از کارکردهای رسانه تاکید کرد

کاووسی که به مناسبت بزرگداشت سالگرد شهادت شهید صارمی و روز خبر نگار در روزنامه امروز خراسان جنوبی حضور یافت افزود: رسانه ها می‌توانند در بحران ها با آرامش بخشی و حمایت روانی به جامعه هدف و آسیب دیدگان کمک کند.
وی ادامه داد: هلال احمر سازمانی از مردم و برای مردم است و سعی می کند به دور از مسائل سیاسی و جناحی به همه احاد مردم خدمت کند. وی با اشاره به آسیب‌پذیری خراسان جنوبی در حوادث طبیعی گفت: استان در معرض انواع بلایای طبیعی قرار دارد و باید با همکاری همدیگر در سوانح و آسیب ها به مردم کمک کنیم.
وی ادامه داد به عنوان امدادگر خود را موظف به همکاری با رسانه ها می دانم و باید پاسخگوی مردم و خبرنگاران باشیم و شفاف سازی سر لوحه کارما خواهد بود.

وی با بیان اینکه مدیریت روانی افراد حادثه دیده در بحران های مختلف بسیار سخت است، افزود: خبرنگاران در حمایت روانی به جامعه هدف و آسیب دیدگان می توانند کمک بسیار شایانی کنند.
سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه جامعه هدف جمعیت هلال احمر تمامی افراد با هر دین و عقیده و فرهنگی هستند، گفت: هلال احمر باید فراجناحی و به دور از هر گونه مسائل سیاسی خدمت رسانی کند.

مدیر مسئول روزنامه امروز خراسان جنوبی نیز با گرامی داشت سالروز شهادت شهید صارمی خبرنگار ایرنا و سردار ناصری در مزار شریف افغانستان، به تعامل خوب هلال احمر با خبرنگاران اشاره کرد و گفت: هر سازمان و اداره ای که همکاری خوبی با رسانه ها داشته موفقیت بیشتری کسب کرده است

وی افزود: خبرنگاران را از اعضای داوطلب هلال احمر بدانند و قطعا اطلاع رسانی بهتر و فرهنگ سازی موجب کاهش خسارات حوادث در جامعه خواهد شد

و ی با تقدیر از هلال احمر در دوران شیوع کرونا خواستار برگزاری دوره های آموزشی مشترک برای روابط عمومی های سازمان هلال احمر و خبرنگاران حوزه حوادث شد.

 

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:

انبوه‌سازان ملزم به استفاده از مصالح تولیدی خراسان جنوبی هستند

انبوه‌سازان ملزم به استفاده از مصالح تولیدی خراسان جنوبی هستند

 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی از طرح نهضت ملی مسکن به عنوان فرصت مناسبی برای پیشرفت اقتصادی استان یاد کرد و گفت: انبوه‌سازان ملزم به استفاده از مصالح تولیدی داخل استان هستند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علیرضا عباس‌زاده در مراسم اختتامیه نمایشگاه صنعت ساختمان استان افزود: انبوه‌سازی نیازمند تولید و هزینه انبوه است.

وی با اشاره به اهمیت صنعت ساخت و ساز تاکید کرد: باید به عنوان مجریان طرح‌ها، در عرصه عمل به دنبال آسیب‌شناسی و حل مساله باشیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: ما باید با تبدیل شدن به مدیران و مسئولان حل مساله، مشکلات تولیدکنندگان استانی را با استفاده از ظرفیت‌های مالی و در چارچوب قوانین و مقررات برطرف کنیم.

وی با تاکید بر خروجی مثبت برپایی نمایشگاه، اتاق بازرگانی را به عنوان متولی انعکاس مشکلات تولیدکنندگان استان به شورای مسکن معرفی کرد.

عباس‌زاده اظهار داشت: با شناسایی مسائل و مشکلات تولیدکنندگان و ارائه راهکار برای رفع آنها، می‌توان در راستای رونق شرکت‌های تولیدی استان گام مثبتی برداشت.

وی مسکن را از نیازهای اساسی بشر خواند و با اشاره به آیه ۶۱ سوره هود “اوست که شما را از زمین آفرید و آبادی آن را به شما واگذاشت” افزود: عمران و آبادانی زمین امری شرعی و تکلیفی الهی است که از ابتدای خلقت به عهده بشر گذاشته شده و ادای این تکلیف الهی برنامه‌ریزی، دقت و حساسیت زیادی را می‌طلبد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ضمن تقدیر از عوامل برپایی نمایشگاه صنعت ساختمان و اشاره به سفر کاری خود به کربلای معلی و بازدید از صحن حضرت زهرا (س) و عقیله بنی هاشم، از حضور خراسان جنوبی در عرصه‌های تولید مصالح، تامین نیروی انسانی و توانایی فنی این دو پروژه به عنوان رویداد پرافتخار یاد کرد.

بیست و یکمین نمایشگاه صنعت ساختمان و صنایع وابسته با حضور بیش از ۵۰ شرکت فعال صنعت ساختمان کشور و استان چهارم مرداد ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.

 

 متولیان بررسی آسیب‌های اجتماعی در خراسان جنوبی مشخص شدند

متولیان بررسی آسیب‌های اجتماعی در خراسان جنوبی مشخص شدند

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه بررسی هر نوع آسیب اجتماعی به یک حوزه واگذار شده، لازم است دستگاه‌های اجرایی با همکاری و همیاری به موضوع آسیب‌های اجتماعی مرتبط با حوزه کاری خود ورود کنند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدرضا طالبی در نشست کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان افزود: ضمن آنکه در این زمینه باید از موازی‌کاری پرهیز شود.

وی با اشاره به تعیین دستگاه‌های متولی کارگروه‌های مرتبط تصریح کرد: انتظار می‌رود جلسات مرتبط به‌صورت منظم و با حضور دستگاه‌های همکار برگزار و نتیجه کارگروه و مصوبات آن به دبیرخانه مرکزی آسیب‌های اجتماعی استان مستقر در دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری ارسال شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: جلسات باید عملیاتی باشد و صرف گذراندن مصوبه نباشد، ضمن آنکه اگر دستگاه همکار قادر به اجرایی کردن مصوبات مرتبط نیست باید موضوع را به دبیرخانه اعلام کند.

وی با تاکید بر تعیین تقویم زمان‌بندی جلسات کارگروه‌ها به‌صورت سالانه، برگزاری منظم جلسات متناظر شهرستانی را نیز متذکر شد.

طالبی با اشاره به فرصت مغتنم ماه محرم افزود: مبلغین باید در جلسات عزاداری سید و سالار شهیدان، موضوعات مرتبط با آسیب‌های اجتماعی نظیر جوانی جمعیت، آثار سوء مترتب بر پیری جمعیت و سایر موارد را تشریح و تبیین کنند.

وی گفت: با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی می‌توان آسیب‌های اجتماعی را به حداقل رساند.

در این نشست مسوولان کارگروه‌های زندانیان (اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی)، فوتی‌ها و مجروحین تصادفات، مقابله با سگ گردانی (فرماندهی انتظامی)، کودک آزاری و همسرآزاری، کودکان کار و خیابانی، طلاق، فرار از منزل، معلولیت و سالمندان (اداره کل بهزیستی)، متکدیان و زباله‌گردی، نشاط اجتماعی (شهرداری بیرجند) و خودکشی، سوءتغذیه و بیماران خاص (دانشگاه علوم پزشکی) تعیین شدند.

همچنین مسئولیت کارگروه ازدواج برعهده اداره کل ورزش و جوانان، دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر برای اعتیاد، فرمانداری بیرجند حاشیه‌نشینی و کارگروه زنان سرپرست خانوار برعهده اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار گرفت.

اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز مسوولیت کارگروه فقر را برعهده گرفت و مسوولیت کارگروه کودکان بازمانده از تحصیل به اداره کل آموزش و پرورش محول شد.

جمعه، میثاق شیرخوارگان خراسان جنوبی با شهید خردسال کربلا/۷

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: جمعه این هفته مراسم شیرخوارگان حسینی در تمامی شهرستان‌های استان برگزار می شود.

 

حجت الاسلام رضایی گفت: جمعه ۱۴ مرداد مراسم شیرخوارگان حسینی در تمامی شهرستان‌های خراسان جنوبی همزمان با سراسر کشور برگزار می‌شود.

او گفت: مراسم شیرخوارگان در بیرجند با محوریت مکانی امامزادگان شهدای باقریه در ساعت ۱۰ صبح روز جمعه ۱۴ مرداد برگزار می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: شرکت‌کنندگان در این مراسم باید ماسک و مواد ضدعفونی کننده به همراه داشته باشند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

 

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی:
نهضت ملی مسکن، فرصتی مناسب برای پیشرفت اقتصادی استان

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: نهضت ملی مسکن، فرصتی مناسب برای پیشرفت اقتصادی استان است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ عباس زاده با بیان این مطلب در مراسم اختتامیه نمایشگاه صنعت ساختمان استان، مسکن را از نیازهای اساسی بشر خواند و با اشاره به آیه ۶۱ سوره هود”اوست که شما را از زمین آفرید، و آبادی آن را به شما واگذاشت”، خاطرنشان کرد: عمران و آبادانی زمین امری شرعی و تکلیفی الهی می باشد که از ابتدای خلقت به عهده بشر گذاشته شده و ادای این تکلیف الهی برنامه ریزی و دقت و حساسیت زیادی را می طلبد.
وی از طرح نهضت ملی مسکن به عنوان فرصت مناسبی برای پیشرفت اقتصادی استان یاد کرد و گفت: انبوه سازی نیازمند تولید و هزینه انبوه است و در صنعت ساخت و ساز نیز ، انبوه سازان ملزم به استفاده از مصالح تولیدی داخل استان می باشند.
معاون استاندار با اشاره به اهمیت صنعت ساخت و ساز، افزود: باید به عنوان مجریان طرح ها، در عرصه عمل به دنبال آسیب شناسی و حل مسئله باشیم.
عباس زاده افزود: ما باید با تبدیل شدن به مدیران و مسئولان حل مسئله، مشکلات تولیدکنندگان استانی را با استفاده از ظرفیت های مالی و در چارچوب قوانین و مقررات مرتفع نماییم.
وی بر خروجی مثبت برپایی نمایشگاه تأکید کرد و اتاق بازرگانی را به عنوان متولی امر انعکاس مشکلات تولید کنندگان استان به شورای مسکن معرفی کرد.
به گفته وی؛ با شناسایی مشکلات تولیدکنندگان و ارائه راهکار برای رفع آنها، می توان در راستای رونق شرکت های تولیدی استان گام مثبتی برداشت.
معاون استاندار ضمن تقدیر از عوامل برپایی نمایشگاه با اشاره به سفر کاری خود به کربلای معلی و بازدید از صحن حضرت زهرا(س) و عقیله بنی هاشم (س) ، از حضور پرافتخار استان خراسان جنوبی در عرصه های تولید مصالح، تأمین نیروی انسانی و توانایی فنی این دو پروژه یاد کرد.

 

 

 

با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی صورت گرفت؛
بازدید از ظرفیت های مهارتی مراکز فنی و حرفه ای مرکز استان

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی از گارگاه های تخصصی مهارت آموزی مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان بازدید کرد .
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ این بازدید با هدف آشنایی با ظرفیت های مهارتی و نیز نیازهای اعتباری و تجهیزاتی مراکز تخصصی شهرستان بیرجند انجام شد.
اشرفی در این بازدید با تأکید بر ضرورت مهارت آموزی در توسعه جوامع گفت : مهارت آموزی نسل جدیدی از منابع انسانی را پرورش می دهد که در راستای تحقق شعار سال مؤثر بوده و شرایطی را فراهم می نمایند که با ترویج مهارت های دانش بنیان، اشتغال دست یافتنی تر شود .
وی با حضور در کارگاه مکاترونیک مرکز تخصصی برق و الکترونیک بیرجند از روند اجرایی اردوی آمادگی تیم جمهوری اسلامی ایران در رشته مکاترونیک که به مسابقات جهانی مهارت در کشور آلمان اعزام خواهند شد، بازدید کرد و با تأکید بر ترویج فرهنگ مهارت آموزی در جامعه متذکر شد: این افتخار آفرینی گواه توان خراسان جنوبی در امر مهارت آموزی است .
معاون استاندار در ادامه از کارگاه‌ های مکانیک خودرو و تراش در مرکز شماره یک بیرجند، کارگاه تخصصی کابینت چوبی در مرکز تخصصی چوب بیرجند و همچنین امکانات شبانه روزی موجود در مرکز استان بازدید نمود .
شایان ذکر است؛ اردوی آمادگی تیم جمهوری اسلامی در رشته مکاترونیک از تاریخ ۲۰ تیرماه تا ۳۱ شهریور در مرکز تخصصی برق شهرستان بیرجند زیر نظر مربی این مرکز به عنوان مربی اعزامی به مسابقات جهانی در حال برگزاری است .

 

 

 

 

 

 

 

 

پاتوق فروش و مصرف موادمخدر در”بیرجند” پلمپ شد/۴

فرمانده انتظامی”بیرجند” از دستگیری ۲ نفر خرده فروش موادمخدر و پلمب یک پاتوق فروش و استعمال مواد افیونی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا فولادی” اظهار داشت: مأموران انتظامی بیرجند با دریافت اخباری مبنی بر این که محل هایی در سطح این شهرستان به پاتوق خرده فروشان مواد مخدر تبدیل شده و نارضایتی شهروندان را بوجود آورده است، که شناسایی و دستگیری این افراد در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی بیان داشت: مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده میدانی مناطق آلوده و جرم خیز را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی محل های شناسایی شده را بازرسی کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند افزود: مأموران در این عملیات ۲ خرده فروش مواد مخدر را دستگیر و در بازرسی از محل یک کیلو و ۳۵۴ گرم انواع مواد مخدر کشف کردند.

 

 

 

 

کشف بیش از ۵۲ کیلو تریاک در”نهبندان”/۴

 

جانشین انتظامی نهبندان گفت: ماموران انتظامی این شهرستان در بازرسی از یک سواری پژو، ۵۲ کیلو و ۵۰۰ گرم تریاک کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”رمضان مرادی” اظهار داشت: ماموران انتظامی بخش سرداران شهرستان نهبندان هنگام کنترل محورهای فرعی به یک سواری پژو ۴۰۵ که با سرعت زیاد در حال تردد بود، مشکوک شدند و با علائم هشدار دهنده به راننده خودرو دستور ایست دادند.

وی افزود: راننده خودرو به ایست ماموران توجهی نکرده و سریعا متواری شد که در نهایت ماموران با شگرد های تخصصی پلیسی خودرو را متوقف کردند و در بازرسی از آن ۵۲ کیلو و ۵۰۰ گرم تریاک کشف کردند.

جانشین انتظامی شهرستان نهبندان تصریح کرد: مأموران در این خصوص یک خودرو توقیف و ۳ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

 

 

هنر ابزاری مهم و تاثیرگذار در راستای بیان پیام‌های واقعه عاشورا است

 

هنر ابزاری مهم و تاثیرگذار در راستای بیان پیام‌های واقعه عاشورا است

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی با بیان اینکه هنر یک ابزار مهم و تاثیرگذار در راستای بیان پیام‌های واقعه عاشورا و اربعین حسینی به مخاطبان است گفت: خراسان جنوبی در ششمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی روایت راویان حضور می‌یابد.

 مجید کریمیان صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هنر یک ابزار مهم و تاثیرگذار در جهت بیان پیام‌های واقعه عاشورا و اربعین حسینی به مخاطبان است.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری ششمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی روایت راویان گفت: این همایش با نگاه نذر فرهنگی هنرمندان تئاتر کشور در مسیر زئران الحسین(ع) در ۲ کشور ایران و عراق در شهریورماه امسال برگزار می‌شود.

وی با اشاره به موضوعات برگزاری این همایش عنوان کرد: موضوعات برگزاری این همایش شامل قیام و فرهنگ عاشورا و انقلاب اسلامی، شخصیت امام حسین(ع)، مدافعان حرم و روایت‌های تاریخی و معاصر در مورد پیاده‌روی اربعین حسینی است.

کریمیان ادامه داد: این همایش در قالب‌های تعزیه، نمایش موکبی، نقالی، پرده‌خوانی، نمایش خیابانی، مقتل‌خوانی، سرود و شعرخوانی برگزار خواهد شد.

رئیس حوزه هنری استان خراسان جنوبی گفت: تعداد اجراهای بخش ایران ۶ و بخش عراق ۱۰ اجرا است.

وی درباره مدت زمان هر اثر بیان کرد: مدت زمان هر اثر باید حداقل ۱۵ و حداکثر ۲۵ دقیقه باشد و هر گروه می‌تواند با یک اثر در هر یک از بخش‌های همایش شرکت کند.

کریمیان با بیان اینکه آخرین مهلت ارسال آثار به این همایش ۲۶ مردادماه است گفت: این آثار تا ۳۱ مردادماه ارزیابی خواهند شد و این همایش به میزبانی استان خوزستان با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود و هنرمندان و گروه‌های هنری استان خراسان جنوبی در صورت تمایل جهت شرکت در این همایش به حوزه هنری استان مراجعه کنند.

 

شور و حال محرمی در کانون پرورش فکری سربیشه/۲

شور و حال محرمی در کانون پرورش فکری شهرستان سربیشه

فعالیت‌های مرکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری در شهرستان سربیشه حال و هوای محرمی به خود گرفته است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ مرکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان سربیشه با پیش بینی برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری با هدف ترویج فرهنگ عاشورا و امر به معروف و نهی از منکر و همچنین معرفی بیشتر قیام عاشورا و تبیین نهضت امام حسین(ع) حال و هوای محرمی به خود گرفته است.

بر اساس این گزارش؛ فضاسازی مرکز با مشارکت کودکان ونوجوانان، برگزاری کارگاه ساخت پیشانی بند، قصه گویی، نمایش فیلم، معرفی کتاب، ایستگاه نقاشی، آموزش کاردستی و ساخت خیمه با هنر کاغذ و تا از جمله برنامه های اجرا شده  توسط این مرکز بوده است.

دانش آموزان بانیازویژه خراسان جنوبی نایب قهرمان فوتسال کشور/۷

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از کسب عنوان نایب قهرمانی تیم فوتسال دانش آموزان با نیازهای ویژه استان در مسابقات دسته دوم فوتسال دانش آموزان با نیاز ویژه کشور خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سیدعلیرضاموسوی نژاد، با بیان این خبر اظهار کرد: بیست و دومین دوره مسابقات ورزشی کارکنان و دانش آموزان با نیازهای ویژه کشور، دوره دوم این مسابقات در رشته های فوتسال، شطرنج و بوچیا در دو گروه دانش آموزان پسر بانیاز ویژه ذهنی و جسمی حرکتی آغاز شد.

وی، با بیان این مطلب که مسابقات فوتسال دانش آموزان بانیاز ذهنی با شرکت ۱۹ تیم برگزار شد؛ تصریح کرد: ایجاد انگیزه و شور و نشاط و ارتقاء سلامت جسمانی و روانی دانش آموزان را از اهداف مهم برگزاری این مسابقات بر شمرد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اضافه کرد: در سند تحول بنیادین، ساحت زیستی و بدنی ناظر به حفظ و ارتقاء سلامت و رعایت بهداشت جسمی و روانی متربیان در مقابل خود و دیگران، تقویت قوای جسمی و روانی، مبارزه با عوامل ضعف و بیماری است که در صورت اجرای درست آن اهداف سند تحول بنیادین محقق خواهد شد.

شایان ذکر است مرحله دوم  بیست و دومین دوره مسابقات ورزشی دانش آموزان با نیاز ذهنی و جسمی حرکتی کشور، با شرکت قریب ۲۶۰ دانش آموز پسر، به میزبانی مشهد مقدس برگزار شد.

در تریبون آزاد بسیج دانشجویی خراسان جنوبی بررسی شد:
حجاب «اجباری یا اختیار»/۷

فلسفه حجاب و فواید و آثار مثبت آن بر کسی پوشیده نیست. اختیاری و یا اجباری بودن حجاب برای بسیاری از افراد سوالات و ابهاماتی وجود آورده‌ است. برخی با ضرورت بحث‌ها مخالف‌ بوده و آن را مسئله‌ای فردی می‌دانند و برخی نیز موافق این نظر هستند.

به گزارش شبستان، فلسفه حجاب و فواید و آثار مثبت آن بر کسی پوشیده نیست تا جایی که در قرآن ۴ آیه به‌واجب بودن حجاب و ۱۰ آیه به حفظ و پاسداری از حریم آن دلالت دارد. با مطرح شدن این مهم اختیاری و یا اجباری بودن حجاب برای بسیاری از افراد سؤالات و ابهاماتی وجود آورده‌است برخی با ضرورت بحث‌ها مخالف‌ بوده و آن را مسئله‌ای فردی می‌دانند و برخی نیز موافق این نظر هستند.

این موضوع باعث شد که بسیج دانشجویی خراسان جنوبی اقدام به برگزاری تریبون آزاد «حجاب: اختیار یا اجبار» در حاشیه پارک توحید بیرجند کرد.

یکی از موافقان بحث حجاب اجباری در جلسه تریبون آزاد با بیان این‌که حجاب برای جامعه امنیت به‌همراه دارد، گفت: سلیقه‌ها متفاوت بوده اما رعایت حجاب و حدود الهی بسیار مهم است.

وی رعایت حجاب را در سبک زندگی باعث ایجاد سلامت روان دانست و افزود: باید برای مباحث حجاب و عفاف فرهنگ‌سازی صورت‌گرفته و در این راستا الگوی خوبی ارائه شود.

یکی دیگر از بانوان با بیان این‌که داشتن حجاب به کشور، دین و مذهب مرتبط نیست و در هر کشور نوع پوشش متفاوت است، گفت: با این وجود براساس دین و فرهنگ باید حجاب اختیاری باشد.

به گفته‌ی وی، خانواده در این زمینه خوب عمل نکرده و اکثر والدین دین را کامل نشناخته و یا آن را به‌ روز نکرده‌اند درحالی‌که باید والدین در این زمینه تحقیق بیشتری انجام دهند.

یکی از مخالفان حجاب اجباری نیز در این تریبون آزاد ضمن گلایه از گشت‌های ارشاد به این مهم که بحث حجاب زن و مرد نمی‌شناسد اشاره کرد و گفت: با قانون مشکلی ندارم اما حجاب اجباری را قبول ندارم.

به گفته‌ی وی باید حجاب اختیاری باشد و افراد اعم از خانم و آقا هر نوع پوشش مورد علاقه خود را انتخاب کنند و نمی‌توان به‌زور فرد را وادار به حجاب کرد.

یکی از شرکت‌کنندگان آقا با اشاره به این نکته مهم که با این صحبت‌ها جو روانی در زمینه حجاب اجباری ایجاد می‌شود، در پاسخ به یکی از منتقدان در خصوص گشت ارشاد گفت: وجود پلیس، برای امنیت جامعه مهم است.

به گفته وی حجاب مانند فرهنگ است و خانوم و آقا باید پوشش مناسبی در جامعه داشته باشند.

یکی دیگر از بانوان به برخورد گشت ارشاد در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: اگر مدیر اداره کار اشتباهی انجام دهد برخورد مناسبی با او صورت نمی‌گیرد اما در زمینه حجاب شاهد صحنه‌های دلخراش در فضای مجازی هستیم.

یکی از آقایون با بیان این‌که باید بین دیدن و نگاه کردن فرق گذاشت، افزود: حفظ نگاه باعث کاهش گناه می‌شود اگر نگاه کنترل شود فرد به گناه مبتلا نمی شود.

یکی دیگر از مخالفان حجاب اجباری با بیان این‌که افرادی که از پوشش چادر استفاده نمی‌کنند به این معنا که اهل نماز و روزبه‌روز نیستند نمی‌باشد، تاکید کرد: باید به نگرش و نوع پوشش‌ افراد احترام گذاشت.

خانم دیگری با بیان این‌که مخالف حجاب نیستم، گفت: حجاب باعث امنیت در جامعه می‌شود اما باید با فرهنگ‌سازی مناسب تبعیض‌ها از بین برده شود.

وی داشتن پوشش مناسب را مهم دانست و گفت: ایجاد تبعیض بین فرزندان عموم مردم و مسئولان باعث ایجاد شکاف و گلایه جوانان می شود که باید با فرهنگ سازی مناسب بحث حجاب را از خانواده آغاز کرد.

وی با بیان اینکه تبعیض عقیده و فکر جوانان را از بین می‌برد، بر پوشش مناسب تأکید کرد و یادآور شد: به‌زور نمی‌توان جوانان را وادار به انجام کاری کرد.

به گفته‌ وی، تمامی مباحث اعم از بحث حجاب باید از خانواده، مدیران، مسئولان و نهادهای اداری شروع شود تا تبعیض‌ها از بین برود چراکه وقتی فرد متوجه تبعیض می‌شود به‌طور ناخودآگاه از این امر گریزان می‌شود.

یکی دیگر از موافقان حجاب می‌گوید: من فردی چادری هستم و با حجاب هم مشکلی ندارم اما در این برهه زمانی، مسائل مهم‌تر از حجاب وجود دارد که باید به آن‌ها پرداخته شود.

وی گریزی به مسائل اقتصادی تورم زد و از مسئولان خواست بر اساس اولویت، مسائل مطرح و پیگیری‌ آن در دستور کار قرار گیرد.

سه مجتمع بین راهی امسال در خراسان جنوبی راه‌اندازی می‌شود

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: سه مجتمع بین راهی تا پایان امسال در این استان به بهره‌برداری می‌رسد که حجم سرمایه‌گذاری هر مجتمع بین ۳.۵ تا هشت میلیارد تومان است.

۵ هزار تن اضافه بار در محورهای خراسان جنوبی شناسایی شد

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی از شناسایی بیش از پنج هزار تن اضافه بار از خودروهای حمل بار در راه‌های مواصلاتی استان طی سه‌ ماهه نخست امسال خبر داد.

 اسدالله جلال زاده بیان کرد: حمل بار بدون بارنامه علاوه بر تخلف و تخطی از قانون، می‌تواند عواقب جبران ناپذیری در صورت بروز حوادث پیش بینی نشده برای رانندگان به همراه داشته باشد که یکی از آنها عدم پوشش بیمه در صورت خسارت به محموله است.

وی بیان کرد: کنترل ایمنی بار، ایمنی ناوگان، بارنامه، تجهیزات ایمنی و استانداردهای سلامت فنی وسایل نقلیه و کارت هوشمند از جمله مهمترین شاخص‌ها برای کاهش تخلف و افزایش ضریب ایمنی در جاده‌ها است.

جلال زاده بیان کرد: با تقویت گشت‌های نظارت حمل و نقل و همکاری پلیس راه استان، در سال جاری بیش از ۱۰ طرح گشت دروازه‌ای در سطح محورهای مواصلاتی استان اجرایی شده است.

وی هدف از اجرای طرح‌های نظارتی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای را جابه‌جایی نظام مند و سیستماتیک بار دانست و گفت: امیدواریم با تداوم اجرای طرح گشت دروازه‌ای و رعایت کامل قوانین توسط رانندگان، شاهد شبکه حمل و نقل پایدار باشیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گفت: طی سه‌ماهه نخست سال جاری پنج هزار و ۲۰۰ تن تخلف اضافه بار از ظرفیت مجاز در جاده‌های استان شناسایی شد.

وی ادامه داد: شناسایی اضافه‌بار در راه‌های استان طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۹۰ درصد افزایش داشته است.

جلال زاده اظهار کرد: استفاده از سامانه‌های هوشمند نظارتی از دیگر راهکارهای کنترل اضافه بار در جاده‌های استان بوده که در این راستا جاده‌های استان به یک دستگاه سامانه هوشمند توزین تجهیز شده است.

وی با بیان اینکه جاده‌ها از جمله سرمایه‌های ملی بوده و عدم رعایت تناژ استاندارد توسط ناوگان حمل و نقل کالا، آسیب‌های جدی به زیرساخت راه‌ها در شبکه حمل و نقل جاده‌ای را به همراه داشته است، گفت: این امر هزینه‌های زیادی برای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان به دنبال دارد.

مقام اول مسابقات شطرنج جام سرزمین ایزد، از آن دانشجوی دانشگاه بیرجند/۷

دانشجوی دانشگاه بیرجند مقام اول مسابقات شطرنج جام سرزمین ایزد بجستان را بدست آورد.

مرضیه ذابحی، دانشجوی دانشگاه بیرجند، موفق به کسب مقام اول بانوان در دومین دوره مسابقات شطرنج کشوری رپید ریتد آزاد جام سرزمین ایزد بجستان شد.

این مسابقات با حضور ۱۰۶ بازیکن از دو کشور افغانستان و ایران (بازیکنانی از ۲۰ شهرستان از استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، اصفهان و سمنان) به روش سوئیسی در ۹ دور در شهرستان بجستان برگزار شد.

گفتنی است ۵۵ بازیکن حاضر در این مسابقات از شطرنج بازان دارای درجه بین المللی بودند.

 

 

 

مرمت و بازسازی شبستان صد ستون مسجد جامع قدیم فردوس/۲

مرمت و بازسازی شبستان صد ستون مسجد جامع قدیم فردوس از محل اعتبارات سفر استاندار خراسان جنوبی به شهرستان فردوس آغاز شد.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فردوس گفت: با عنایت به سفر استاندار خراسان جنوبی به شهرستان و اختصاص ۲ میلیارد تومان به مسجد جامع قدیم فردوس، در ادامه مرمت‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته، کار بازسازی شبستان صد ستون در دستورکار این اداره قرار گرفت.

صداقت طالبی  افزود: در این فرآیند پس از دیوارچینی دور بنا، اجرای ستون‌های آجری و پوشش بنا اجرا شد و در ادامه کار بازسازی عرقچین گنبد‌ها و آجرفرش بام در دستور کار قرار دارد.

وی گفت : از دیگر اقدامات انجام گرفته از محل اعتبارات می‌توان به حذف بندکشی فرسوده بام و اجرای مجدد آن و همچنین مرمت جان‌پناه دور حیاط اشاره کرد.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فردوس افزود : تاکنون ۷۰ درصد اعتبارات مذکور برای بازسازی و مرمت مسجد جامع قدیم هزینه شده و امید است با اجرای بام‌سازی، ایزوگام، آجرفرش ،پشت‌بام، نماسازی جدار‌های شمالی و شرقی شبستان صد ستون تا پایان شهریور امسال ، جذب ۱۰۰ درصدی اعتبارات تخصیص‌یافته محقق می شود .

 

 

 

 

شکوه معماری ایرانی در باغ و عمارت اکبریه بیرجند/۵-۷

شکوه معماری ایرانی در باغ و عمارت اکبریه بیرجند

باغ و عمارت اکبریه در شهر بیرجند میراث جهانی از دوران زندیه است که در جای جای آن می‌توان شکوه معماری و دانش مردمان ایران زمین را به تماشا نشست.

به گزارش ایرنا، یکی از شاخص‌های شهرت باغ‌های ایرانی در جهان نوع خاصی از معماری متناسب با شرایط اقلیمی و آب و هوایی هر منطقه است. باغ‌های باصفا، درختان کهنسال، جویبارها و اجرای سامانه‌های هوشمندانه آبیاری به‌ویژه در مناطق کویری از مشخصات بارزی است که باغ و عمارت اکبریه نیز از آن مستثنی نبوده و به‌واسطه همین ویژگی‌ها مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی است.

باغ اکبریه در انتهای خیابان معلم بیرجند درون بافت سنتی و تاریخی روستایی به همین نام قرار گرفته و یکی از شاخص‌ترین و بزرگترین بناهای تاریخی با ارزش‌های بالای معماری هنری و تاریخی جنوب خراسان به حساب می‌آید.

نظام آبیاری، بهره‌مندی از هوای آزاد، نور و خاک در طراحی این مجموعه مانند دیگر باغ‌های ایرانی با برنامه‌ریزی بوده و آنچه در باغ اکبریه قابل تامل است، کاشت درختان کاج در مسیر جوی‌ها بوده تا سایه آن مانعی بر تبخیر آب باشد.

این باغ اگرچه در شهر کویری بنا شده اما پایه‌های آن در بستر کوهستان باقران قرار دارد که از سه طرف با دیواره‌های خشتی محصور شده است.

یک مشخصه دیگر باغ اکبریه پیروی از اسلوب باغ ایرانی است و در طراحی چهارباغ می‌توان دید به‌طوری که با توجه به نظام هندسی موجود در کرت‌بندی، انطباق خیابان مرکزی بر محور تقارن کوشک و بنای سردر ورودی، دارای ‏هندسه‌ خالص و نظام‌مند و نشانگر یک نمونه برجسته باغ ایرانی است.

وجود انبوهی از درختان غیرمثمر همچون کاج با قدمتی بیش از ۱۰۰ سال در کنار درختان مثمر نظیر پسته و انار همچنین درختچه‌هایی مانند رز، گل محمدی، بوته‌ها و گل‌های فصلی، تنوع مطلوبی از گونه‌های گیاهی را پدید آورده است.

مهمترین نکته شاخص در معماری باغ اکبریه و باغ‌های نظیر آن که در منطقه کویری خراسان جنوبی طراحی و احداث شده، نبوغ معمار در جدال با طبیعت بیابانی منطقه است.

این ویژگی مهم استفاده بهینه از آب برای شادابی فضای سبز باغ، تعامل با محیط و چشم‌انداز، تنوع و تکثر در عین وحدت و حفظ سبک و نوآوری، شناخت اقلیم و تطابق امکانات با نیازهای طبیعی در ایجاد بهشتی کوچک در دل کویر را به دنبال داشته است.

کارشناسان  میراث فرهنگی، تاریخ شروع ساخت باغ اکبریه را به اواخر دوران زندیه یا اوایل دوران قاجاریه نسبت می‌دهند اما تکمیل ساخت این باغ زیبا، در دوران قاجاریه صورت گرفته است.

وسعت باغ حدود ۴۵ هزار مترمریع است که در فضایی کوهستانی برای انجام امور دیوانی، سکونت و پذیرایی در ۲ بنا احداث شد. بنای قدیمی‌تر متعلق به حشمت‌الدوله پدر شوکت‌الملک و بنای جدید متعلق به خود شوکت‌الملک است.

شکوه معماری ایرانی در باغ و عمارت اکبریه بیرجند

استفاده از معماری ترکی و تا حدودی کاربرد معماری روسی و تلفیق این دو، با معماری اسلامی شکل بسیار ویژه‌ای به این عمارت تاریخی بخشیده و مکان‌های زیبایی همچون گنبد کلاه‌فرنگی، تالار آینه‌ها و تزئینات مقرنس لاله زنبوری و دیگر بناهای زیبا ساخته شده است که از آن یک باغ منحصر به‌فرد می‌سازد.

وجود درختان بلند قامت کاج در دو طرف خیابان و نیز خیابان‌های منتهی به خیابان اصلی عمارت مرکزی بر زیبایی و طراوات باغ اکبریه و نمای آن افزوده است.

باغ جنوبی واقع در جبهه جنوبی و کوچکتر از باغ شمالی است که بوسیله فضاهایی چون فضاهای خدماتی، عمارت مرکزی و دیواره غربی اصطبل احاطه شده و یکی از عناصر مهم، استخر نسبتا بزرگ با طرح مربع بوده که بخش عمده فضای باغ را به خود اختصاص داده است.

باغ و عمارت اکبریه بیرجند در نشست سی و پنجم یونسکو در سال ۲۰۱۱ میلادی به عنوان میراث جهانی یونسکو و به عنوان یکی از ۹ باغ تاریخی ایران به ثبت رسید و فصل تازه‌ای به روی این اثر تاریخی گشوده شد.

باغ اکبریه امروز دارای نوع کاربری متفاوتی نسبت به زمان ساخت خود شده و گردشگران می‌توانند از امکاناتی که در این باغ تهیه شده است، استفاده کنند. این باغ اکنون دارای موزه باستان‌شناسی بیرجند، موزه مردم‌شناسی بیرجند، موزه فرهنگ خراسان و موزه مشاهیر است.

آب، عنصر حیاتی در ساخت باغ و عمارت اکبریه

یک فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه پلان (طرح) باغ و عمارت اکبریه مشابه باغ شاهزده ماهان، ارم شیراز و باغ پهلوان است گفت: این نقشه مشترک همه باغ و عمارت‌های ایرانی بوده که شاخصه جهانی شدن ۹ باغ کشورمان نیز است.

احمد کاشانی در ترسیم این طرح و نقشه اظهار داشت: ورودی باغ اکبریه یک راهرو بوده که دو طرف آن درختان بلند قامت قرار دارند و مسیر هدایت به سمت عمارت است.

وی گفت: در مناطق کویری کشیدگی باغ‌ها براساس محل قنات تعیین می‌شود زیرا آب از اهمیت زیادی در این مناطق برخوردار بوده لذا به‌واسطه شیب موجود در باغ می‌توان محل قنات را پیدا کرد.

این فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه باغ و عمارت اکبریه قنات اختصاصی دارد افزود: قدمت باغ و عمارت اکبریه به دوران زندیه بر می‌گردد که در آن زمان ساخت بنا شروع شد و در دوران قاجار و پهلوی گسترش یافت.

وی عنوان کرد: امروز طبقه پایین عمارت اکبریه تبدیل به موزه مردم‌شناسی شده و طبقه بالا موزه باستان‌شناسی است.

کاشانی با اشاره به وجود موزه‌های فرش و مشاهیر در باغ اکبریه گفت: قبلا این مکان، عمارت دیوانی و محل حکمرانی حاکم قدیم بیرجند بوده است.

وی اضافه کرد: خانواده حاکم در اندرونی زندگی می‌کردند که پشت باغ واقع شده و امروز مکتب‌خانه موسیقی شده است.

راهنمای گردشگری در خراسان جنوبی گفت: قدمت درختان باغ به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد و پلاک ثبتی دارند.

بازگشت اصالت معماری به باغ اکبریه

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه بیرجند هم با اشاره به لزوم مرمت بخش اندرونی عمارت اکبریه گفت: بعد از تغییرات گسترده دوره پهلوی در عمارت مرکزی باغ، نوع کاربرد باغ از سکونتی به پذیرایی و حکومتی تغییر یافت و این تغییر کاربری باعث شد تا در جزئیات و عناصر مختلف اطراف عمارت از قبیل کف‌سازی محوطه شمالی عمارت، حوض آب و مسیرهای انتقال آب از استخر جنوبی به سمت حوض‌خانه و کرت‌های شمالی باغ نیز تغییرات عمده‌ای به وجود آید.

محمد جنتی‌فر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: احیای باغ اکبریه با کاربری اداره میراث فرهنگی و موزه بیرجند در سال ۱۳۷۲ موجب ایجاد تغییرات جدید در محوطه‌سازی باغ شد، این تغییرات شامل کف‌سازی آژیانه (سنگ فرش با قاب‌بندی آجری) در خیابان شمالی عمارت و محوطه اطراف حوض شمالی و ایجاد باغچه‌های گل در اطراف حوض بود.

وی اظهار داشت: با لایه‌برداری سنگ فرش، کف و آوار و نخاله‌های زیر آن، کف اولیه خیابان شمالی عمارت در حدود ۳۷ سانتیمتر پایین‌تر از آن آشکار شد و در نتایج به دست آمده از آواربرداری، آجر فرش تاریخی کف که در بسیاری از نقاط به‌صورت سالم باقی‌ مانده و حوض آب تاریخی به‌طور سالم و گسترده در مقابل عمارت کشف شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه بیان کرد: حوض آب با طرح چلیپا و به ابعاد ۲۰ متر طول و ۱۰ متر عرض که چهار بخش چلیپای آن با طرح قوس‌های کلیل تزئین شده، در ضلع شمالی عمارت آشکار شده است.

وی گفت: به منظور بازگرداندن اصالت معماری و تاریخی مجموعه، کف‌سازی آجر فرش با استفاده از مصالح سنتی در محوطه شمالی عمارت با حفظ شواهد موجود تاریخی و در تراز کف اولیه انجام شد و حوض تاریخی که بخشی از نظام آب در باغ است، مرمت و احیا شده است.

جنتی‌فر با اشاره به مهم‌ترین دستاوردهای حاصل از این مرمت گفت: بازگشت اصالت معماری و تاریخی به اثر، بازگشت تناسب هندسی و ارتفاعی عمارت، حذف عامل رطوبت صعودی به جرزهای عمارت، احیای بخشی از عناصر معماری اصیل باغ ایرانی وابسته به نظام آب در باغ و احیای نقش منظری حوض و آب در باغ اکبریه از مهم‌ترین دستاوردهاست.

وی افزود: باغ تاریخی اکبریه که بنیان آن توسط خاندان علم و در دوره زندیه بنا نهاده شده و در دوره قاجاریه به اوج شکوه و معماری خود رسیده است، سال ۱۳۷۸ به دلیل ارزش‌های معماری، هنری و اجتماعی در پرونده باغ ایرانی فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه بیرجند گفت: باغ اکبریه به همراه هشت باغ ایرانی سال ۱۳۹۰ در سی و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

وی افزود: از سال گذشته تاکنون ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی برای مرمت باغ اکبریه تخصیص یافته و هزینه شده است.

جنتی‌فر گفت: مرمت حمام پهلوی در حیاط اندرونی باغ، مرمت فضای یخچال باغ در ضلع شرقی، مرمت حصار شرقی باغ و ساماندهی تاسیسات الکتریکی و حفاظتی باغ از جمله اقدامات در دست انجام است.

وی اظهار داشت: مرمت اضطراری و حفاظتی اندود گچ فضای موزه و سایر فضاهای داخلی عمارت، ساماندهی و حفاظت از فضای سبز باغ نیز در دست اقدام است.

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه بیرجند افزود: یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی برای خرید تجهیزات حفاظت باغ اکبریه تخصیص یافته و هزینه شده است.

وی گفت: در حال حاضر فضای موزه باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، مشاهیر، نمایشگاه فرش دستباف و نگارخانه و فضاهای مختلف باغ پذیرای گردشگران است و به‌طور میانگین سالانه حدود ۸۵ هزار تا ۱۱۰ هزار نفر گردشگر ایرانی و خارجی از این مجموعه تاریخی در شهر بیرجند بازدید می‌کنند.

 

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:

انسجام بخشیدن به مطالبات مردمی از وظایف مهم احزاب است/۳

انسجام بخشیدن به مطالبات مردمی از وظایف مهم احزاب است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: انسجام بخشیدن به مطالبات و خواسته‌های مردمی، ایجاد هماهنگی، سازماندهی و ساماندهی امور یکی از وظایف مهم احزاب و گروه‌های سیاسی است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدرضا طالبی در نشست تبادل نظر درباره برنامه‌های احزاب و گروه‌های سیاسی استان افزود: البته حضور احزاب در  برخی صحنه‌ها مطلوب و در برخی کمرنگ‌تر است که انتظار می‌رود در این موضوعات نقش بیشتری ایفا کنند.

وی گفت: عمده احزاب کشور و به‌طور ویژه خراسان جنوبی در دایره نظام و انقلاب و در خط رهبری نقش‌آفرینی می‌کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی احزاب را حلقه وصل میان حاکمیت و مردم نامید و خاطرنشان کرد: خط قرمز همه احزاب ما، مقام عظمای ولایت بوده که نقطه اتصال، همگرایی و نقطه امیدبخشی است و با اتکای به آن می‌توانیم نهایت هم‌افزایی و بهره‌برداری را داشته باشیم.

وی افزود: احزاب قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در جریان‌سازی انقلاب، مناسبت‌ها همچنین انتخابات نقش پررنگی داشته‌اند و مایه مسرت است که احزاب در این جلسه در کنار مسائل سیاسی، موضوعات اقتصادی و مشکلات جامعه را نیز مطرح کردند.

طالبی، وجود اختلاف نظر در بین احزاب را طبیعی خواند و متذکر شد: موضوع مهم این است که همه حول محور ولایت در کمک به پیشبرد اهداف جامعه کمک می‌کنند.

وی درخصوص استفاده از نظرات احزاب در موضوعات مشورتی استان گفت: تلاش این است که بدون استثنا پاسخگوی همه افراد حقیقی و حقوقی بوده و شنونده حرف‌های شهروندان از دورترین نقاط استان شامل شوراهای اسلامی روستا، دهیاران و سایرین باشیم و از طرح‌ها و دیدگاه‌های احزاب و گروه‌های سیاسی به‌ویژه مطالبی که در راستای حل مشکلات مردم و جامعه باشد، استقبال می‌کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: با توجه به پذیرش مسئولیت، وظیفه ما است تا در راستای حل مشکلات مردم وقت بگذاریم و ورود کنیم، در این راه انتقادپذیر بوده و برای شنیدن مطالبات شهروندان گوش شنوا داشته باشیم.

وی در مورد انتصاب فرماندار قاینات نیز گفت: در ابتدای کار “حمیدرضا برات‌زاده” که مورد نظر و مطالبه مردم منطقه نیز بود به عنوان سرپرست فرمانداری قاینات منصوب شد که در همان بازه زمانی سرپرستی اقدامات بسیار خوبی را انجام داد.

طالبی افزود: باوجود مکاتباتی که با وزارت کشور و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد، مأموریت آقای برات‌زاده پس از چهار ماه به اتمام رسید و براساس قانون، تمدید سرپرستی امکانپذیر نبود لذا معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار با حفظ سمت به سرپرستی فرمانداری قاینات منصوب شد.

وی با اشاره به گزینه‌های معرفی شده از سوی طیف‌های مختلف جامعه که نتوانستند شرایط وزارت کشور را احراز کنند، گفت: در نهایت “محمد محمدی” که از جوانان نخبه استان است و در اداره کل سیاسی استانداری و حوزه استاندار عملکرد خوبی داشته و در عین جوانی از صبر، متانت و تحصیلات مرتبط نیز برخوردار است، به عنوان فرماندار دومین شهرستان بزرگ استان معارفه شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی درباره وضعیت فرهنگ ترافیکی شهر بیرجند گفت: خیابان‌های شهر به‌ویژه بافت قدیم از اولین روزهایی که خودرو وارد شهر شده همین عرض را دارد لذا لازم است برای تعریض خیابان‌های مرکزی شهر بیرجند اقدامات لازم صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه درخصوص فشار مالیاتی بر کسبه، ما نیز مطالبه‌گر هستیم اظهار داشت: در همین راستا جلسه‌ای با مدیرکل امور مالیاتی برگزار و نارضایتی کسبه که از مراجع مختلف به معاونت استانداری منعکس شده بود، منتقل و مأموریت داده شد تا از طریق مرکز پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

طالبی با بیان اینکه احزاب باید بیشتر در میدان باشند و خود را نشان دهند افزود: دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید به مردم و احزاب، پاسخگو باشند البته انتقادات و مطالبات باید منصفانه بوده و متناسب با وضعیت اقتصادی جامعه و اعتبارات صورت  گیرد.

وی تصریح کرد: مطالبه‌گری موتور محرکه دستگاه‌های اجرایی محسوب می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی درخصوص لزوم پاسخگویی مسوولان به مردم گفت: استاندار بارها در جلسات شورای اداری بر لزوم پاسخگویی مسوولان به مردم تاکید داشته‌اند.

وی افزود: استاندار از زمان به دست گرفتن سکان استانداری هر هفته مذاکراتی را در مرکز کشور با وزرا، هلدینگ‌های بزرگ نظیر ایمیدرو، شرکت ملی مس و شستا برای سرمایه‌گذاری در استان انجام می‌دهد البته در کنار این گونه اقدامات لازم است زیرساخت‌های استان نیز ارتقاء یابد که قرارگاه خاتم‌الانبیا، ایمیدرو و سایر سازمان‌ها و نهادها برای فعالیت در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند.

طالبی گفت: با پیگیری‌های ویژه و خاص در موضوع راه‌آهن، کنسرسیوم بانکی با محوریت بانک رفاه شکل گرفته و تفاهم‌نامه‌ای هم به امضا رسیده که در آینده نزدیک پروژه راه‌آهن بیرجند به سرانجام برسد البته در سفر اول رئیس جمهور و معاون اجرایی رئیس جمهور اعتبارات خوبی به استان در این خصوص تخصیص یافته است.

وی اظهار داشت: انتقال آب دریای عمان از سمت استان سیستان و بلوچستان به سمت جنوب استان و آب خلیج فارس که تا استان کرمان انتقال یافته و از غرب استان وارد خواهد شد، از مواردی است که به‌طور جدی دنبال می‌شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه تحقق انتقال آب، کمک شایانی به حل چالش بزرگ استان یعنی کمبود منابع آبی است گفت: در راستای تامین آب شرب روستاها، اعتبارات خوبی به شرکت آب و فاضلاب استان تزریق شده تا شبکه‌های آب که از فرسودگی بالایی برخوردار است، ترمیم شود زیرا فرسودگی زیاد باعث هدررفت ۳۵ تا ۴۰ درصدی آب می‌شود.

وی افزود: به جز تعداد اندکی از روستاها با ترمیم شبکه و حفر چاه‌های اضافه، مشکل تامین آب کاهش یافته است.

طالبی، تلاش برای جذب سهم خراسان جنوبی از محل اعتبارات ملی را ضروری خواند و بر استفاده از ظرفیت مسوولان استان در سطوح ملی در این زمینه تاکید کرد.

وی درخصوص مشکلات شهرک فرهیختگان از پیگیری استاندار در این زمینه گفت و درباره حل مشکل کمبود معلم در برخی مناطق استان اظهار داشت: در شوراهای آموزش و پرورش باید جلوی برخی نقل و انتقالات بی جا گرفته شود که مشکل کمبود معلمین تا حدودی مرتفع شود البته در این راه باید از توان دانشجویان ترم آخری دانشگاه فرهنگیان و سایر راهکارها نیز بهره برد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت:: برای جبران کمبود فضاهای آموزشی نیز اعتبار خوبی در سفر معاون اجرایی رئیس جمهور به منظور اتمام ساختمان اداره کل آموزش و پرورش اختصاص یافته تا با تکمیل آن فضای دو مدرسه‌ای که در حال حاضر در اختیار مکان اداری است، به سرانه آموزشی اضافه شود.

وی افزود: کار خوب شهردار و شورای اسلامی شهر بیرجند در راستای جلوگیری از تراکم‌سازی نیز قابل تقدیر است.

 

 

 

 

در شورای اداری مطرح شد؛
عدم رضایت از نحوه پاسخگویی دستگاه های اجرایی/۲

فرماندار نهبندان گفت: عملکرد دستگاه‌ها در پاسخگویی به مردم رصد و به رده‌های استانی ابلاغ خواهد شد، شورای اداری مرتب برگزار و پایش عملکرد دستگاه ها انجام خواهد شد، چراکه پاسخگویی دستگاه ها مورد رضایت نیست.

به گزارش شبستان، «ابوالفضل ایروانی» در جلسه شورای اداری شهرستان نهبندان برگزار شد، اظهار کرد: اولین موضوع محرم، قیام یک فرضیه دینی تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر است.

 

 

فرماندار نهبندان با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر از فروع دین و واجب کفایی است، افزود: متاسفانه در جامعه به این مهم توجه چندانی نمی‌شود و باید این مسئله مهم را نهادینه کرد.

 

 

وی با اشاره به اینکه در جامعه بر سر یک موضوع تمرکز و برخورد خاصی را انجام می دهیم، گفت: در حال حاضر تمرکز امر به معروف بر حجاب است اما موضوعات دیگری هم داریم که باید به همه آنها توجه شود.

 

ایروانی با گلایه از اینکه آسیب های اجتماعی متعدد به دلیل نادیده گرفتن امر به معروف و نهی از منکر است، ادامه داد: عامل تمام آسیب های اجتماعی جامعه توجه نکردن به امر به معروف و نهی از منکر است، لذا این فرضیه و توجه به آن کمک کننده و نجات بخش است.

 

 

وی از برگزاری پویش هر خانه یک حسینیه در نهبندان خبر داد و گفت: حضور در هیئت ها و توجه به این پویش پرچم توسط مسئولان باید مدنظر باشد.

 

 

فرماندار نهبندان گفت: عملکرد دستگاه‌ها در پاسخگویی به مردم رصد و به رده‌های استانی ابلاغ خواهد شد، شورای اداری مرتب برگزار و پایش عملکرد دستگاه ها انجام خواهد شد، چراکه پاسخگویی دستگاه ها مورد رضایت نیست.

 

 

ایروانی گفت: واگذاری زمین ها به صنوف آلاینده پیگیری خواهد شد، همچنین واگذاری زمین برای مسکن ملی موضوع مهمی است که هنوز در پیچ و خم مسائل است.

 

 

وی تصریح کرد: برخی پروژه‌ها با کنش و واکنش مردم مواجه شده است، هر پروژه باید پیوست اجتماعی و نظرات مردم را به همراه داشته باشد، چراکه اگر مردم آگاه و اقناع شوند مشکلات رفع می شود.

 

 

فرماندار نهبندان افزود: شوراهای بخش می توانند بنا بر قانون در موضوعاتی که از طرف مردم به آنها ارجاع داده می شود نقش آفرینی کنند.

 

 

 

 

 

افزایش ۲۰۰ درصدی پرونده‌های قاچاق سوخت در خراسان جنوبی/۴

تعداد پرونده‌های قاچاق سوخت وارده به شعب تعزیراتی استان تا پایان تیر امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی  گفت: از ابتدای امسال هزار و ۵۰۸ پرونده قاچاق سوخت وارد شعب تعزیرات حکومتی استان شد.

حسن‌پور تعداد پرونده‌های مختومه قاچاق سوخت در این مدت را هزار و ۴۵۹ فقره اعلام کرد و گفت: متخلفان به پرداخت ۴۲۲ میلیارد و ۸۷۰ میلیون و ۴۵۷ هزار ریال محکوم شدند.

وی گفت: بیشترین پرونده‌های قاچاق سوخت مربوط به گازوئیل است و نفت سفید و بنزین در ردیف‌های بعدی قرار دارند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: در مدت مشابه پارسال ۵۰۹ پرونده قاچاق سوخت وارد و ۵۰۸ فقره پرونده نیز در شعب تعزیرات حکومتی استان مختومه شد.

حسن‌پور با بیان اینکه یکی از مهمترین پرونده‌هایی که در شعب تعزیرات حکومتی خراسان‌ جنوبی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، پرونده‌های قاچاق سوخت به عنوان یک سرمایه ملی است، گفت: در سال جاری تاکنون قاچاق سوخت، بیشترین میزان پرونده‌های تعزیرات را به خود اختصاص داده است.

 

 

 

 

 

بیش از نیمی از آزمایش های کرونا در خراسان جنوبی مثبت شد/۲

در شبانه روز گذشته ۵۶درصد آزمایش های تشخیص کرونا در خراسان جنوبی مثبت شد.

بیش از نیمی از آزمایش های کرونا مثبت شدبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۶۱۹ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۳۴۷ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۱۳۴ مورد از بیرجند، ۲۲ مورد از بشرویه، ۶ مورد از درمیان، ۲۰ مورد از خوسف، ۲۹ مورد از زیرکوه، ۳۰ مورد از سرایان، ۱۷ مورد از سربیشه، ۲۱ مورد از طبس، ۲۴ مورد از فردوس، ۲۲ مورد از قائنات و ۲۲ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۸۵ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۷۳ نفر کرونا مثبتند.

افزایش ۸۳ درصدی فوتی های کرونایی در خراسان جنوبی

وی همچنین گفت: فوتی های کرونایی در خراسان جنوبی در دهه اول مرداد در مقایسه با دهه آخر تیرماه ۸۳ درصد افزایش یافت.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: در دهه آخر تیرماه ۶ مورد فوت کرونایی در استان رخ داد که این آمار در دهه اول مرداد به ۱۱ مورد افزایش یافته است.
شریف زاده گفت: همچنین متوسط روزانه موارد بستری تنفسی از ۴۱ نفر در دهه آخر تیرماه به ۶۶ نفر در دهه اول مرداد (۶۱ درصد افزایش) رسید.
وی گفت: متوسط روزانه بیماران کرونا مثبت بستری هم  از ۳۳ نفر در دهه آخر تیرماه به ۵۷ نفر در دهه اول مرداد یعنی ۷۳ درصد افزایش یافت.
دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: متوسط روزانه بیماران کرونا مثبت بستری در ICU  هم  از ۳ مورد به ۱۳ مورد یعنی ۳۳۳ درصد افزایش یافت و ۴ برابر شد.

 

 

استخراج حدود ۲۵۰ هزار تُن کانسنگ طلا در خراسان جنوبی/۲

حدود ۲۵۰ هزار تُن کانسنگ طلا در ۴ ماهه ابتدای سال از معادن طلای خراسان جنوبی استخراج شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،معاون امورمعادن و صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبیاستخراج حدود ۲۵۰ هزار تُن کانسنگ طلا در خراسان جنوبی گفت: مجموع ذخایر قطعی ثبت شده معادن طلای استان حدود ۳۴ میلیون تُن است که در ۴ ماهه ابتدای سال  ۲۵۰ هزار تُن کانسنگ طلا از این معادن استخراج شده است.

ایمان طلب  افزود: معادن طلای خراسان جنوبی برای ۷۰۰ نفر شغل ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین استخراج کانسنگ طلا استان مربوط به معدن طلای شادان در خوسف با ۱۸۰ هزار تُن کانسنگ طلا است گفت: با اکتشافات جدید در معدن طلای شادان احتمالا  ۱۵ میلیون تن به ذخیره این معدن اضافه شود.

معاون امورمعادن و صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۳ واحد فرآوری طلای کودکان، شادان و هیرد در خراسان جنوبی فعال است.

هم اکنون ۶ معدن طلا در خراسان جنوبی وجود دارد که معدن طلای هیرد در نهبندان و معادن شادان، ماهرآباد، کودکان و خونیک در شهرستان خوسف و خدا آفرید در بشرویه واقع شده است.

 

 

 

 

 

 

 

برگزاری سوگواره احلی من العسل در بیرجند/۲-۳

مسئول اداره امور قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت :

برگزاری سوگواره احلی من العسل در بیرجند امسال دهمین سوگواره احلی من العسل همزمان با سراسر کشور در ۶ محرم  با حضور دانش آموزان جوان و نوجوان برگزار می‌شود.

رهبردار افزود: سوگواره احلی من العسل در بیرجند ساعت ۹:۳۰ صبح روز پنجشنبه ۱۳ مرداد در حسینه جماران با رعایت نکات بهداشتی آغاز و در پایان مراسم نیز مهمانان اطعام می شوند .

وی گفت: این سوگواره با هدف ترویج ولایت مداری، تولی و تبری و آشنایی جوانان با رشادت‌های حضرت قاسم (ع) و الگوبرداری از آن امام بزرگوار برگزار می‌شود.

مسئول اداره امور قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان جنوبی از برگزاری سوگواره احلی من العسل در سایر شهرستان‌های استان نیز خبر داد و گفت: این مراسم در شهرستان‌های استان در حسینیه ها، مساجد و یا امامزاده‌ها برگزار می‌شود.

 

 

 

مسمومیت غذایی، علت تلفات نامتعارف واحد پرورش گوسفند قاینات

در بررسی تلفات نامتعارف ۲۰ راس دام واحد پرورش گوسفند قاینات مسمومیت غذایی، علت این اتفاق اعلام شد.

رئیس شبکه دامپزشکی قاینات گفت: در پی مراجعه شهروندی مبنی بر تلف شدن ناگهانی  ۲۰ راس گوسفند در واحد پرورشی، مسئول نظارت شبکه دامپزشکی بلافاصله برای بررسی موضوع در محل حضور یافت و پس از بررسی علایم بالینی و کالبد گشایی نمونه برای آزمایشات لازم اخذ و به شبکه انتقال داده شد.

محمودی  گفت: پس از بررسی آزمایش ها علت این تلفات مسمومیت غذایی و خوراک مصرفی تشخیص  و دستور تغییر جیره مصرفی داده شد.

وی گفت: همه  تلفات با حفر چاله و آهک پاشی توسط مالک دامداری دفن بهداشتی شد.

 

 

 

 

 

۴ کاروانسرای خراسان جنوبی در راه جهانی شدن/۲-۳

پرونده ثبت جهانی ۴ کاروانسرا‌های خراسان جنوبی به یونسکو ارسال شده و در مرحله بررسی و تأیید است.

۴ کاروانسرای خراسان جنوبی در راه جهانی شدن مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در خصوص ثبت جهانی کاروانسرا‌های استان در میراث جهانی یونسکو گفت: پرونده ۴ کاروانسرای خراسان جنوبی جهت ثبت در میراث جهانی ارسال شده است.

شاهوردی افزود: کاروانسراهای سرایان، ده محمد، خان و چهل پایه طبس ۴ کاروانسرایی هستند که پرونده آن ها به یونسکو ارسال شده است.

وی با بیان اینکه هر اثری در میراث جهانی یونسکو ثبت نمی‌شود و ثبت جهانی شدن آثار طبیعی و تاریخی براساس وجود شاخص‌های مختلفی صورت می‌گیرد، گفت: نوع معماری، منحصر به فرد بودن، قابلیت بهره برداری و احیای اثر و نوع مصالح و عناصر به کار رفته در ساختمان از جمله ویژگی‌هایی است که یک اثر را در زمره آثار واجد شرایط ثبت جهانی قرار می‌دهد.

 

 

 

خلع ید ۵۱ هکتار از اراضی ملی خراسان جنوبی/۲-۳

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: ۵۱ هکتار از اراضی ملی خراسان جنوبی در قالب ۴۶ فقره پرونده خلع ید شد و این میزان در سال گذشته ۴۸ هکتار در ۳۸ فقره بود.

 

نصرآبادی افزود:این میزان در مقایسه با پارسال از نظر تعداد پرونده ۲۱ درصد و از نظر مساحت ۶ درصد افزایش یافته است.

وی گفت:همچنین ۵۲ هکتار از اراضی ملی در ۴۸ فقره پرونده تخریب و رفع تصرف شد که در مقایسه با سال گذشته از نظر مساحت ۵۸ درصد افزایش یافته است.

 

 

 

جریمه ۷۰ میلیون تومانی برای متهم قاچاق سوخت در فردوس/۴

بیش از ۰ ۷ میلیون متهم قاچاق سوخت در فردوس جریمه شدند.

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت : ماموران پلیس آگاهیجریمه بیش از ۰ ۷ میلیون متهم قاچاق سوخت در فردوس شهرستان فردوس در حین کنترل خودرو‌های عبوری به یک دستگاه کامیون مشکوک شده که پس از توقف  بازرسی‌های لازم از آن انجام گرفت.

حسن پور افزود: در این  بازدید هزار و  ۳۲۰ لیتر گازوئیل قاچاق در ۶ عدد بشکه ۲۲۰ لیتری کشف شد .

وی گفت : متهم به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز شهرستان فردوس معرفی شد.

وی افزود : شعبه پس از احضار متهم و رسیدگی‌های قانونی و احراز وقوع تخلف بر اساس مدارک و مستندات  موجود در پرونده، وی را به استناد بند پ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا وارز علاوه بر ضبط سوخت‌های مکشوفه و وسایل ارتکاب تخلف به پرداخت بیش از ۰ ۷ میلیون تومان  جزای نقدی در حق دولت  محکوم کرد .

 

 

 

ثبت ۶ وقف جدید در قائنات/۲

از ابتدای امسال تاکنون ۶ وقف جدید در شهرستان قائنات به ثبت رسیده است.

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قائنات گفت: شهرستان قائنات دارای ۲ هزار و ۵۵ رقبه و ۷۴۸ موقوفه متصرفی و غیر تصرفی است که بسیاری از  آن مربوط به تعزیه داری و اطعام عزادارن امام حسینی (ع) در ایام محرم و صفر است.

حجت الاسلام رمضان پور افزود: شهرستان قائنات نیازمند نیات جدید در تامین هزینه‌های داور و درمان نیازمندان، امور قرآن، مساعدت به جوانان و زوج‌های جوان است.

در حال حاضر نیز ۶ طرح عمرانی در بقاع متبرکه شهرستان دردست اقدام است.

 

 

 

 

 

 

 

 

به مناسبت روز اهدای خون انجام شد؛

اهدای خون توسط ۱۲۰ عضو داوطلب هلال احمر خراسان جنوبی۲-۳

اهدای خون توسط ۱۲۰ عضو داوطلب هلال احمر خراسان جنوبی

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از اهدای خون توسط ۱۲۰ نفر از اعضای داوطلب و کارکنان جمعیت هلال احمر در شهرستان های بیرجند، قاین و فردوس خبر داد.

محمدعلی کاوسی در دیدار با مدیرکل انتقال خون استان که در حاشیه مراسم اهدای خون توسط‌ اعضای داوطلب و کارکنان هلال احمر استان برگزار شد،اظهار کرد: روز انتقال خون در واقع روز تلاقی علم و ایثار است و انتقال خون توانسته با به کارگیری علم ایثارگری را در خدمت نجات جان انسان ها قرار دهد.

وی با اشاره انعقاد تفاهم نامه ای مشترک میان هلال احمر و انتقال خون در راستای وظایف و استراتژی های مهم که تسکین آلام بشری و احترام به مردم است، افزود: جمعیت هلال احمر در این راستا سعی می کند با همکاری تمامی پرسنل با اجرای طرح ها مختلف همچون «قرار مهربانی» و «حمایت ماندگار» در کنار سازمان انتقال خون باشد.

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد ۵۰۸ نفر از اعضا و داوطلبین هلال احمر خون اهدا کرده اند، گفت: جمعیت هلال احمر همواره در شهرستان های محروم و فاقد پایگاه اهدای خون پشتیبان سازمان انتقال خون است.

کامبیز مهدی زاده،‌ مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی نیز در این مراسم با بیان اینکه جمعیت هلال احمر در نظام سلامت نقش بسزایی دارد، اظهار داشت: بر اساس اهداف مشترک هلال احمر و انتقال خون اقدامات بسیار زیادی به ویژه در ایام شیوع ویروس کرونا انجام شده است.

مهدی زاده با اشاره به استقبال بسیار خوب مردم استان به خصوص در مناسبت های مختلف جهت اهدای خون، گفت: خوشبختانه در استان خراسان جنوبی از بابت ذخایر خون و تامین نیازهای درمانی هیچ گونه مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به مشکلات ارائه خدمات توسط انتقال خون در شهرستان ها، افزود: بر اساس دستورالعمل های مرکزی برای ایجاد پایگاه حتما باید سالانه پنج هزار واحد خون بگیریم لذا از این بابت نمی توانیم در بسیاری از شهرستان ها پایگاه فعال احداث کنیم.

شایان ذکر است؛ به مناسبت روز ملی اهدای خون در شهرستان های بیرجند، قاین و فردوس ۱۲۰ نفر از اعضای داوطلب و کارکنان جمعیت هلال احمر با اهدای خون خویش به یاری بیماران نیازمند شتافتند.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*